Dit topic wilde ik nog even afstoffen. Mijn vrouw en ik reden donderdagochtend ten zuiden langs Zutphen. Het moet tegen elf uur in de ochtend zijn geweest. Vanuit zuidwestelijke richting zag ik een Hercules naderen. Die was bezig met een low pass. Dat iemand zoiets als overlast kwalificeert.... Als vliegtuigenthousiast ben ik wel wat bevooroordeeld geef ik toe.
Nu waren laagvliegende Herculessen de afgelopen weken niet heel uitzonderlijk. Het kader is natuurlijk de oefening
Falcon Leap. Zo zag ik in een middagpauze van mijn werk, dat moet even na twaalven zijn geweest, twee Herculessen gracieus laag over het Goffertpark in Nijmegen vliegen. Een mooi talking point voor het gesprek met de collega's met wie ik toen liep. En ook een keer in de trein, gaand van Nijmegen naar Zutphen, zag ik er ook weer twee parallel aan de trein vliegen.
Met dat historisch referentiekader waren mijn ogen dus donderdagochtend direct op zoek naar nummer twee. Op de gepaste afstand die ik inmiddels kende, ontwaarde ik de nummer twee. Mooi, weer zo'n duo gezien. Het eerste toestel maakte een vlakke draai boven Zutphen, onder een hoek van circa 20-30 graden, om in het zuidoosten te verdwijnen. De tweede volgde daarin. Mijn aandacht verslapte al wat toen mijn vrouw zei: "kijk daar is er nog een". In het spoor van de eerste twee volgde nog een derde. En daar stopte het niet. Want na de derde volgde nog een vierde en tenslotte een vijfde. Op dat moment twijfelde ik of het alle Herculessen waren. Later kijkend wat meedeed met Falcon Leap moet dat wel het geval zijn geweest.
Ik bleef stil achter in de auto. Zeker in mijn jongere jaren heb het nodige aan vliegend materieel gezien. Mijn meest opgewonden "staat" was het langs zien taxien van een Avro Lancaster (Zestienhoven als ik het mij goed herrinner). Van dat moment hangt nog steeds een foto aan de muur (van de Lancaster dan... ). Maar deze vijf Herculessen die met al hun statigheid deze low pass uitvoeren maakten mij ook stil. Een zo'n ding van dichtbij, oké. Maar vijf in formatie in de lucht? Tijden veranderen.