• tyrunar
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20:56
dank! ik zal er naar kijken!

• Elve1984
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:40
mv_ak schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 23:55:
[...]

Mooie ervaring hoewel de aanleiding natuurlijk niet zo mooi is (oorlog in Ukraine). Een eenvoudige camera met superzoom minimaal 50x zou je kunnen helpen zoals een Sony HX400V (die ik toevallig zelf heb en best leuk vind voor erbij en dichtbij halen van actie). Je moet optische stabilisatie hebben bij die zoom levels maar dan is het wel goed te volgen.
Dat daar een Tanker en een Awacs vliegen wil niet zeggen dat dit te maken heeft met de oorlog in Oekraine, er worden bijna dagelijks trainings missies gevlogen boven de Noordzee. Het in de lucht bij tanken wordt ook geregeld geoefend. Dit gebeurde ook al voor de oorlog in Oekraine. Boven de Noordzee heb je nou eenmaal minder mensen die klagen over geluidsoverlast.

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22-01 20:09
Iemand een idee wat dit voor een vliegtuig is?

Scheerde net best laag voorbij. Ik dacht serieus dat ze met een Kruisraket aan het oefenen waren. 8)7

Vlucht is begonnen in Eelde (Groningen) en vliegt nu rondjes rond Druten. Er vliegt ook steeds een Politie heli vlak in de buurt.

Owner: FSA AEROSPACE INC TRUSTEE

https://www.radarbox.com/flight/N116MA

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 25-01 20:56

_Eend_

🌻🇺🇦

wauskoek schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 18:59:
Iemand een idee wat dit voor een vliegtuig is?

Scheerde net best laag voorbij. Ik dacht serieus dat ze met een Kruisraket aan het oefenen waren. 8)7

Vlucht is begonnen in Eelde (Groningen) en vliegt nu rondjes rond Druten. Er vliegt ook steeds een Politie heli vlak in de buurt.

Owner: FSA AEROSPACE INC TRUSTEE

https://www.radarbox.com/flight/N116MA

[Afbeelding]
Het zal vast iets met een oefening te maken hebben. In 2017 is er voor dit toestel al eens een ontheffing voor VFR nachtvluchten aangevraagd: https://zoek.officielebek....nl/stcrt-2017-25716.html

edit:

Het toestel is van Skyline Aviation B.V.: https://aec-skyline.com/ die hebben naast deze kist ook nog twee L-39's

Wat ze doen:
Airborne Sensing
Our multi-purpose platforms can be equipped with different sensors. As a result, several versatile applications are conceivable such as: Military Support, Surveillance, Infrastructure Inspection and many more. For several missions, we use video imagery from the latest generation of sensors. If your mission requires 'real-time' imagery, we can provide the communication and a ground station if required.

Military Training Support
Our team has experience in and extensive knowledge about nowadays missions in various areas. With our service, we can therefore be fully integrated into your operation from the planning process onwards. There are several platforms available to support your missions: Joint Fires, Advanced Close Air Support. We also offer you a platform with the latest generation of sensors.

Our team has experience in and extensive knowledge about nowadays missions in various areas. With our service, we can therefore be fully integrated into your operation from the planning process onwards. There are several platforms available to support your missions: Joint Fires, Advanced Close Air Support. We also offer you a platform with the latest generation of sensors.
Ze zitten op Vliegveld Breda (Seppe dus :P), maar kunnen overal opereren, dus dat ze van Eelde af komen is niet eens zo heel gek denk ik.

Dat die politieheli daar in de buurt hangt is denk ik toevallig. Wat willen ze met die wentelwiek gaan doen tegen zo'n kist?

[Voor 46% gewijzigd door _Eend_ op 06-12-2022 19:14]

• wauskoek
_Eend_ schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 19:06:
[...]

Het zal vast iets met een oefening te maken hebben. In 2017 is er voor dit toestel al eens een ontheffing voor VFR nachtvluchten aangevraagd: https://zoek.officielebek....nl/stcrt-2017-25716.html
Bedankt voor de toelichting (y) :)

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

wauskoek schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 19:10:
[...]

Bedankt voor de toelichting (y) :)
Ik was nog niet klaar :P

• wauskoek
_Eend_ schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 19:06:
[...]

Ze zitten op Vliegveld Breda (Seppe dus :P), maar kunnen overal opereren, dus dat ze van Eelde af komen is niet eens zo heel gek denk ik.

Dat die politieheli daar in de buurt hangt is denk ik toevallig. Wat willen ze met die wentelwiek gaan doen tegen zo'n kist?
Lees net ook dat AEC Skyline BV ook in Eelde is gevestigd. :P

Politie heli lijkt wel toeval inderdaad. Maar nu vliegt er ook een Apache in de buurt. Dat lijkt mij geen toeval.

edit.. Apache is weer offline.

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

wauskoek schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 19:18:
[...]

Lees net ook dat AEC Skyline BV ook in Eelde is gevestigd. :P

Politie heli lijkt wel toeval inderdaad. Maar nu vliegt er ook een Apache in de buurt. Dat lijkt mij geen toeval.
Waarschijnlijk niet nee. Waarschijnlijk oefenen de indiaantjes :+ met dat soort systemen en worden ze door de learjet naar een doel gepraat ofzo.

• wauskoek
_Eend_ schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 19:20:
[...]

Waarschijnlijk niet nee. Waarschijnlijk oefenen de indiaantjes :+ met dat soort systemen en worden ze door de learjet naar een doel gepraat ofzo.
Toch nog online :)

• tyrunar
stippellijn... bug?

ah nu ist ie weg.

[Voor 5% gewijzigd door tyrunar op 13-12-2022 16:31]

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Tracker uitgezet (lijkt me ook handig boven oorlogsgebied), de stippellijn is de doorgetrokken verwachtte lijn van de vlucht.

• Capacitor
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Is er iemand die meer informatie heeft over hoe zo'n gevangenenruil gaat tussen de VS en Rusland? Zoals recent met die wapenhandelaar en Griner? Wordt er dan alsnog rechtstreeks gevlogen met een private jet of gaat zo'n ruil via een derde land?

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23:31
3de land. En prive vliegtuig

[Voor 51% gewijzigd door jack zomer op 13-12-2022 17:36]

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Capacitor schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 17:31:
Is er iemand die meer informatie heeft over hoe zo'n gevangenenruil gaat tussen de VS en Rusland? Zoals recent met die wapenhandelaar en Griner? Wordt er dan alsnog rechtstreeks gevlogen met een private jet of gaat zo'n ruil via een derde land?
Is geen echte standaard voor. Het is maar net in hoeverre de betrokken landen elkaar vertrouwen. In het geval wat je noemt ging het toch via Abu Dhabi?

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
tyrunar schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 23:46:

Fantastische ervaring. Een awacs-toestel in het wild gezien en gehoord!
Sarcastisch? :) Vroeger hoorde je die dingen dagelijks in ZO-Limburg. In Schinveld zijn ze geen fan van het geluid, en toen de Koude Oorlog voorbij was brokkelde de steun/noodzaak voor deze activiteiten ook af. Maar hoe dan ook daar kon je ze regelmatig zien en horen, ook deze eeuw nog.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds

• tyrunar
Jerie schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 18:10:
[...]

Sarcastisch? :) Vroeger hoorde je die dingen dagelijks in ZO-Limburg. In Schinveld zijn ze geen fan van het geluid, en toen de Koude Oorlog voorbij was brokkelde de steun/noodzaak voor deze activiteiten ook af. Maar hoe dan ook daar kon je ze regelmatig zien en horen, ook deze eeuw nog.
nee, zo oud ben ik niet en ik kom ook nooit in Limburg. Ik kan me nog wel vaag de val van de muur herinneren op TV maar toen was ik mini.
Ze wonen o.a. in Geilenkirchen, weet ik maar ik kom daar nooit.
Ik hoor wel vaker vliegtuigen vliegen natuurlijk maar kijk nooit echt.
Pas sinds dit jaar heb ik bepaalde extra voelsprieten uit voor bepaalde zaken.
Dus zeker niet sarcastisch :)

[Voor 5% gewijzigd door tyrunar op 13-12-2022 18:13]

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:20
Jerie schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 18:10:
[...]

Zo'n brullend monster lijkt me typisch één keer heel indrukwekkend (zie @tyrunar), maar ernstig vervelend wanneer ze iedere dag overkomen, dus ik snap jullie beiden wel. :)

• tyrunar
onkl schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 18:56:
[...]

Zo'n brullend monster lijkt me typisch één keer heel indrukwekkend (zie @tyrunar), maar ernstig vervelend wanneer ze iedere dag overkomen, dus ik snap jullie beiden wel. :)
nah, het klonk gewoon als een regulier vliegtuig. Vloog hoog, als een airliner.
Het begon ermee dat ik een tankvliegtuig in actie zag en toen even op flightradar heb gezeten een uurtje en toen kwam ik die awacs dus ook tegen.

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Als je in de buurt van een vliegbasis woont kun je ze mogelijk nog wel eens zien vliegen. Ik heb zo'n AWACS wel eens zien landen op Vlb. Soesterberg, toen die nog open was, en dat was in de tijd dat de KLu daar alleen nog maar met heli's vloog.

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Awacs vliegt nog steeds meerdere keren per week vanaf Geilenkirchen.
Voor de data en tijden zie https://www.stopawacs.nl/awacs-vluchten/

Dat betekent, stam + t .

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:26

Nox

Noxiuz

onkl schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 18:56:
[...]

Maken die awacs dan extra veel herrie? Ik woon nabij een vliegroute van schiphol en hoor ook vliegtuigen overkomen. Went wel. Dat volk in Limburg gaat dan wel zelf op vakantie met het vliegtuig, dat moet dan wel weer kunnen natuurlijk, dat anderen 'last' hebben van je eigen vliegbeweging.

Wel mooi dat ze die site bijhouden, handige informatie :P

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:20
Nox schreef op donderdag 15 december 2022 @ 11:07:
[...]

Maken die awacs dan extra veel herrie? Ik woon nabij een vliegroute van schiphol en hoor ook vliegtuigen overkomen. Went wel. Dat volk in Limburg gaat dan wel zelf op vakantie met het vliegtuig, dat moet dan wel weer kunnen natuurlijk, dat anderen 'last' hebben van je eigen vliegbeweging.

Niet dat ik weet. Schinveld ligt/lag erg dicht bij de startbaan van een duits vliegveld waar die dingen van opstegen. Meen me iets te herinneren van een bos wat wel/niet gekapt moest worden omdat die vliegtuigen dat anders zelf zouden gaan doen (en vliegtuigen vliegen niet heel ver op versgekapt hout).
Begreep toen dat de geluidsdruk voor omwonenden veel hoger was dan die rondom Schiphol, maar dat dat eerder kwam door de korte afstand dan omdat die AWACS meer geluid zouden maken. Maar daar weet @Jerie mogelijk meer over.

• Jerie
  • Niet online
Ik vond ze wel herrie maken, ja, maar dat is subjectief, n=1 (bovendien ben ik als autist zijnde gevoelig voor prikkels), en daarnaast dacht ik na de val van SU ook van het zal wel loslopen (wrong :P). Tegenwoordig heb je ook nog het argument fijnstof maar daar dacht ik vroeger niet aan. Heb inmiddels wel meer last van maar heeft denk ik meer te maken met (mee)roken.

AWACS betreft een gemodificeerde Boeing 707, zie
Wikipedia: Boeing 707 de modificaties zullen het toestel misschien wat zwaarder maken (= meer herrie?). Hoe dan ook zo'n 707 is een oudje. Het zou kunnen dat het ze gelukt is de toestellen minder herrie te laten maken, zoiets staat me bij.

Je kunt het zelf zien door de landingsbaan te bestuderen. Deze zit op 50,96208° N, 6,04055° E en dan kun je de afstanden vergelijken met Schiphol (ik heb familie wonen in de buurt van Schiphol landingsbaan, prachtige woning enz maar zou er voor geen goud willen wonen :)). Ten westen zie je inderdaad het bos waar de rechtszaken over zijn geweest.

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Zou Zelensky het privévliegtuig gebruiken voor zijn trip naar de VS?

La Batterie des Hommes sans Peur

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:39

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

XWB schreef op woensdag 21 december 2022 @ 12:22:
Zou Zelensky het privévliegtuig gebruiken voor zijn trip naar de VS?

[Twitter]
Hij is iig vanochtend vanaf Rzeszow vertrokken:
https://edition.cnn.com/e...a83805e9b4f24f2b2190e9e8c

/edit:
An American military aircraft was involved in bringing Ukrainian President Volodymyr Zelensky to Washington for his meetings Wednesday, according to US officials.
https://edition.cnn.com/e...42e7ae6f78d747fb699675246

[Voor 27% gewijzigd door YakuzA op 21-12-2022 14:23]

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• TinusTegengas
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 13:34

TinusTegengas

Formula Racing

I'm confused. Oh wait, maybe I'm not.

• BladeSlayer1000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 25-01 22:21
RSD39 vliegt de laatste 3 uur al rondjes rondom Moscow:
https://www.flightradar24.com/RSD039/2ea1f6a3

https://tweakers.net/i/t2GokNwp8Yp9XeyGG85OtKU5MJ4=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/w6wrQxwMyqYMnSDWjN2XS4Dv.png?f=fotoalbum_small

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 25-01 08:29
Nox schreef op donderdag 15 december 2022 @ 11:07:
[...]

Ik woonde dichtbij genoeg dat ik zowat kon zwaaien naar de piloot van die vliegtuigen. En als kind dacht ik dat het gewoon heel normaal was dat sommige vliegtuigen een paddestoel op hun hoofd hebben.

Maar verder is er niets bijzonders aan. Je kan dezelfde ervaring hebben door even een wandeling in het Amsterdamse Bos te maken, en in je hoofd ff die paddestoel erbij te denken.

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

• jack zomer

Deze vind ik wel interessant.
Uitleg over wie waar wat doet.

• Yaksa
  • Laatst online: 19:03
Ik weet dat ongefundeerde speculatie als niet gewenst overkomt in dit topic maar zo onderhand is het toch wel erg opvallend hoeveel vliegbewegingen (en landingen) er de laatste paar maanden zijn boven Roemenië en specifiek de havenstad Constanta. Zou het kunnen dat de alliantie daar iets aan het voorbereiden is richting de Krim?
Deze vliegbeweging als voorbeeld:

Bron: ADSBexchange

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-01 08:26
Wat is 'de alliantie'?

• LongBowNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:42
@Yaksa Verwacht er niet te veel van. Deze A330 is gewoon een tank vliegtuig voor de jachtvlietuigen die daar (onzichtbaar voor ons) ronddraaien.

• Yaksa
LongBowNL schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 19:17:
@Yaksa Verwacht er niet te veel van. Deze A330 is gewoon een tank vliegtuig voor de jachtvlietuigen die daar (onzichtbaar voor ons) ronddraaien.
Het was ook maar een voorbeeld. Er landen ook regelmatig Engelse en Amerikaanse legervrachtvliegtuigen op Constanta. En dat niet alleen deze week. Dat is al maanden aan de gang.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• tyrunar
is inderdaad onderdeel van reguliere NATO-activiteiten om in Roemenië de boel op (nieuwe) sterkte te krijgen.
Onderdeel van het concept om meer NATO-troepen aan de oostgrens te zetten.

Misschien stiekem ook als onderdeel van een mogelijke optie om Moldavië te gaan helpen als dat nodig is? Of via Moldavië naar Oekraine te kunnen?

Tankvliegtuigen, transport, spionage/observatie, het is daar al maanden aan de gang, sowieso inderdaad.

De RRR's van de Britten, Orions en Poseidons, NATO-awacs, tankvliegtuigen voor o.a. de straaljagers die ook soms met callsign oppoppen zelfs daar in de noordoosthoek van Roemenië heel soms.

• YakuzA

YakuzA

tyrunar schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 20:22:
is inderdaad onderdeel van reguliere NATO-activiteiten om in Roemenië de boel op (nieuwe) sterkte te krijgen.
Onderdeel van het concept om meer NATO-troepen aan de oostgrens te zetten.

Misschien stiekem ook als onderdeel van een mogelijke optie om Moldavië te gaan helpen als dat nodig is? Of via Moldavië naar Oekraine te kunnen?

Tankvliegtuigen, transport, spionage/observatie, het is daar al maanden aan de gang, sowieso inderdaad.

De RRR's van de Britten, Orions en Poseidons, NATO-awacs, tankvliegtuigen voor o.a. de straaljagers die ook soms met callsign oppoppen zelfs daar in de noordoosthoek van Roemenië heel soms.
Vanuit Constanza wordt het gewoon UA in gebracht.
Dat is een kortere route naar Odessa/Mikolaiv dan vanuit Rzeszow.

PSN

• tyrunar
YakuzA schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 20:36:
[...]

Vanuit Constanza wordt het gewoon UA in gebracht.
Dat is een kortere route naar Odessa/Mikolaiv dan vanuit Rzeszow.
klopt, maar wel een relatief gevaarlijke. Je hebt daar alleen de M15.
Maar goed, wie weet :P

• YakuzA

YakuzA

tyrunar schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 20:53:
[...]
klopt, maar wel een relatief gevaarlijke. Je hebt daar alleen de M15.
Maar goed, wie weet :P
Waarom zou je alleen maar over de weg gaan?

PSN

• tyrunar
YakuzA schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 20:57:
[...]

Waarom zou je alleen maar over de weg gaan?
ook militairen houden het graag droog en schoon, of dacht je dat ze kicken op modder? :P

• tyrunar
zou er daadwerkelijk iets vliegen als een soort troll?
of is dit een spoof/hack?

boven Krivyi Rih: toestel PTHX02

en nu heet ie 'fuck putin':

• jack zomer
lijkt mij niet waarschijnlijk dat er iets vliegt (en daarmee bedoel ik het genoemde vliegtuig)

denk meer dat iemand een manier heeft gevonden om deze data in flightrader database te krijgen.
Net als vorig jaar met deze

Ghost of mrlya

• Nimflix
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 23:34
klein beetje offtopic;

:D

https://www.flightradar24.com/0000/2ee9ee99

Heeft inmiddels een andere code gekregen.

• tyrunar
Nimflix schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 16:09:
klein beetje offtopic;
[Embed]

:D

https://www.flightradar24.com/0000/2ee9ee99

Heeft inmiddels een andere code gekregen.
hij heet nu 0000 inderdaad, eerder FCKPTN2 en eerder vandaag PTXG2
PTHX02

zie ook jack zomer in "Het vliegbewegingen topic"

• Jerie
  • Niet online
jack zomer schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 14:00:
lijkt mij niet waarschijnlijk dat er iets vliegt (en daarmee bedoel ik het genoemde vliegtuig)

denk meer dat iemand een manier heeft gevonden om deze data in flightrader database te krijgen.
Net als vorig jaar met deze

[Afbeelding]

Ghost of mrlya
ADS-B is zeer eenvoudig te ontvangen met een goedkope SDR plus antenne en ook redelijk makkelijk te spoofen (Defcon 20 talk), en die data is ook te uploaden naar een website als adsbexchange oid. Normaal gesproken is er geen incentive om te spoofen. Het is ook makkelijk uit te vinden dat er gespoofd wordt. Vooral als je beschikking tot een radar hebt, er sprake is van een call sign als deze, of bijvoorbeeld andere ADS-B receivers iets anders melden.

Het is net zoiets als BGP hijacking. Ja, het kan, maar doorgaans doe je dat niet. (Behalve de Chinezen...)

• Yaksa
Volgens mij de eerste keer dat ik deze militaire Turkse Boeing E-7 boven Polen zie vliegen:

Bron: ADSBexchange

Pagina: 1 2 3 4 Laatste

Let op:
Een nieuwe vliegbeweging post hier moet het volgende bevatten:
• De relevantie van de vliegbeweging.
• Een link naar de vliegbeweging.
• Een screenshot is niet verplicht, maar handig indien de link expiring is.
En erg belangrijk: geen ongefundeerde speculatie n.a.v. vliegbewegingen.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee