• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Pentagon briefing:
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FbjPmJWXwAErrw_?format=jpg&name=large
Niets nieuws, maar toch goed om het nog eens genoemd te zien.

[ Voor 5% gewijzigd door RoD op 01-09-2022 11:28 ]

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:50

DukeBox

loves wheat smoothies

Ziet er niet uit zoals de normale berichten van hun.. :?
Kan het ook niet terug vinden op hun kanalen.

[ Voor 11% gewijzigd door DukeBox op 01-09-2022 11:45 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• RoD
  • Niet online

RoD

DukeBox schreef op donderdag 1 september 2022 @ 11:45:
[...]

Ziet er niet uit zoals de normale berichten van hun.. :?
Kan het ook niet terug vinden op hun kanalen.
Dit zijn geen briefings die ze publiceren, maar ze geven dit aan verscheidene media, die het dan weer publiceren. Het is dus geen persbericht ofzo. Dit zijn de bekende "US official says"-berichten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Samenvatting: Oekraine heeft afgelopen maanden troepen getraind en gerouteerd die nu ineens langs de gehele linie worden ingezet met degelijke NATO-uitrusting en een complete andere (agressievere) tactiek hanteren.
Zou betekenen dat de linies de afgelopen tijd vooral werden bemensd door TDF en nu moeten de Russen echt aan de bak.
Gecombineerd met het feit dat hun logistiek in het achterland platligt...
Hoop dat het nog gaat lukken voor de winter om meters te maken.

Dmitri meldde 11 uur geleden dat de Russische kanalen ook bol staan van UA-aanvallen in Kharkiv-regio.

Die NLwartracker zou de afgelopen paar weken bezig zijn geweest met in kaart brengen van de linies bij Kherson maar ja da's in 1 dag verziekt :D

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2022 12:45 ]

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:28
@Verwijderd terwijl iedereen naar Kherson kijkt, doen ze waarschijnlijk iets totaal anders. Zoals.. gewoonlijk?

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Verwijderd schreef op donderdag 1 september 2022 @ 07:48:
[...]

Dit verklaart ook een beetje de vermeende kleine schaal.
UA was dus meer van plan maar de VS vindt het waarschijnlijk te snel gaan anders.
VS richt zich hoe langer hoe meer op het Pacific theater en houdt ook de voet op de rem qua militaire steun, om Rusland niet te snel UA uit te laten trappen (te snel is te weinig schade op langere termijn) en ook om west-Europa wakker te schudden dat we zelf aan de bak moeten.
In mijn ogen ben je echt te overmoedig. We hebben zoveel vertrouwen dat Oekraine uiteindelijk wint dat we zelfs gaan denken dat de Amerikanen de oorlog bewust rekken om maar zoveel mogelijk schade aan Rusland toe te brengen.
Maar in mijn ogen blijft het onzeker hoe deze oorlog eindigt en of Oekraine er ooit in slaagt om de verloren gebieden (deels) terug te veroveren.

Ik denk dan ook dat de Amerikanen eerder afremmen om te voorkomen dat een massaal offensief fout loopt en Oekraine grote verliezen in mensen en (onvervangbaar) materieel lijdt. Laat Oekraine eerst maar bewijzen dat ze op (relatief) kleine schaal offensieve successen kunnen boeken op plekken die er voor Moskou echt toe doen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

NiGeLaToR schreef op donderdag 1 september 2022 @ 12:46:
@Verwijderd terwijl iedereen naar Kherson kijkt, doen ze waarschijnlijk iets totaal anders. Zoals.. gewoonlijk?
t is net alsof Oekraine de enige partij is hier die verstand heeft van oorlogvoeren.
Is er ook een Russische vertaling van Sun Tzu die de officieren daar leren?

All warfare is based on deception. Hence, when we are able to attack, we must seem unable; when using our forces, we must appear inactive; when we are near, we must make the enemy believe we are far away; when far away, we must make him believe we are near

If you know the enemy and know yourself, you need not fear the result of a hundred battles. If you know yourself but not the enemy, for every victory gained you will also suffer a defeat. If you know neither the enemy nor yourself, you will succumb in every battle.

Appear weak when you are strong, and strong when you are weak

Let your plans be dark and impenetrable as night, and when you move, fall like a thunderbolt.

Supreme excellence consists of breaking the enemy's resistance without fighting

Verwijderd

downtime schreef op donderdag 1 september 2022 @ 12:51:
[...]

In mijn ogen ben je echt te overmoedig. We hebben zoveel vertrouwen dat Oekraine uiteindelijk wint dat we zelfs gaan denken dat de Amerikanen de oorlog bewust rekken om maar zoveel mogelijk schade aan Rusland toe te brengen.
Maar in mijn ogen blijft het onzeker hoe deze oorlog eindigt en of Oekraine er ooit in slaagt om de verloren gebieden (deels) terug te veroveren.

Ik denk dan ook dat de Amerikanen eerder afremmen om te voorkomen dat een massaal offensief fout loopt en Oekraine grote verliezen in mensen en (onvervangbaar) materieel lijdt. Laat Oekraine eerst maar bewijzen dat ze op (relatief) kleine schaal offensieve successen kunnen boeken op plekken die er voor Moskou echt toe doen.
de Amerikanen hadden UA ook direct Abrams en F-16's kunnen geven.
Direct himars.

Maar dat doen ze niet, om diverse redenen.

Dit filmpje benoemt ook dergelijke zaken:

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Het lijkt wel een borderline topic, alles gaat van snelheid 0 naar 160km/h in een minuutje en crasht straks net zo hard weer naar de achteruit ;)

Simpel gezegd aanvallen op meerdere fronten tegelijk is voor Ua niet logisch omdat ze juist een groot lokaal overwicht willen creëren om met een relatief klein aantal slachtoffers een opmars te kunnen doen.
Elders zullen ze wel smoke and mirrors aanvallen plannen richting tokmak etc om daar nog wat Russische troepen te pinnen.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Verwijderd schreef op donderdag 1 september 2022 @ 13:00:
[...]

de Amerikanen hadden UA ook direct Abrams en F-16's kunnen geven.
Direct himars.
De Amerikanen weten ook nog niet hoeveel ze aan Oekraine hebben. Oekraine is een land wat bekend staat om slecht bestuur en corruptie. Vergeet niet dat Amerikanen slechte ervaringen hebben in Vietnam, Afghanistan en Irak (ik kan er waarschijnlijk nog wel wat landen aan toevoegen) waar waardevol materieel werd overgedragen aan troepen die er uiteindelijk weinig goeds mee deden omdat het leger ongemotiveerd en de leiding incompetent en corrupt was. Oekraine moest laten zien dat ze het vertrouwen waard zijn, dat ze capabel en gemotiveerd zijn, en dat ze met onze spullen tastbare resultaten kunnen boeken. Dat is een geleidelijk proces.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Ukrainian Soldiers Say They Are Advancing in the South, but at a Cost

Zeer interessant artikel van de WSJ. Ze hebben acht gewonde soldaten geïnterviewd die mee hebben gedaan aan het offensief. Geeft een leuk inkijkje (zonder opsec in gevaar te brengen).

Iets over de strategie:
Ivan, a 32-year-old private, said his unit’s task was simple: “Go in, f—them up, retake what’s ours.”
Klinkt goed :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

RoD schreef op donderdag 1 september 2022 @ 13:39:
Ukrainian Soldiers Say They Are Advancing in the South, but at a Cost

Zeer interessant artikel van de WSJ. Ze hebben acht gewonde soldaten geïnterviewd die mee hebben gedaan aan het offensief. Geeft een leuk inkijkje (zonder opsec in gevaar te brengen).

Iets over de strategie:

[...]

Klinkt goed :P
En hij was in het ziekenhuis met een hersenschudding doordat hij te dicht achter een rpg launcher stond.
Van je vrienden moet je het hebben. ;)

PSN

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:05
downtime schreef op donderdag 1 september 2022 @ 13:15:
[...]

De Amerikanen weten ook nog niet hoeveel ze aan Oekraine hebben. Oekraine is een land wat bekend staat om slecht bestuur en corruptie. Vergeet niet dat Amerikanen slechte ervaringen hebben in Vietnam, Afghanistan en Irak (ik kan er waarschijnlijk nog wel wat landen aan toevoegen) waar waardevol materieel werd overgedragen aan troepen die er uiteindelijk weinig goeds mee deden omdat het leger ongemotiveerd en de leiding incompetent en corrupt was. Oekraine moest laten zien dat ze het vertrouwen waard zijn, dat ze capabel en gemotiveerd zijn, en dat ze met onze spullen tastbare resultaten kunnen boeken. Dat is een geleidelijk proces.
Dat, en er zal in Amerika ook een politiek-bestuurlijk proces bij horen. De steun voor de Oekraine is momenteel erg sterk maar daar is behoorlijk wat overleg aan vooraf gegaan schat ik zo in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:59

Fanta

FordPerformance™️

YakuzA schreef op donderdag 1 september 2022 @ 15:17:
[...]

En hij was in het ziekenhuis met een hersenschudding doordat hij te dicht achter een rpg launcher stond.
Van je vrienden moet je het hebben. ;)
offtopic:
De goede oude tijd.. Dat we tijdens het spelen van America's Army deze techniek gebruikten om campers (of gewoon clanmaatjes) te trollen..

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

downtime schreef op donderdag 1 september 2022 @ 12:51:
[...]

dat filmpje over China van Good Times Bad Times wat ik postte heeft een interessant referentiekader wat dat betreft.
Zoals ik al schreef: UA heeft pas maanden later de beschikking gekregen over himars.
De Amerikanen hadden het ook op dag 1 kunnen geven, samen met Abrams en F-16's.
Maar het gaat mondjesmaat.
En omdat de Amerikanen meer interesse hebben in Azié... (Rusland verslaan ze met twee vingers in de neus, zo blijkt zeker nu) laten ze het hoe langer hoe meer aan Oekraine en de rest van NATO over.

En ja, ik denk serieus dat het niet de bedoeling is dat Rusland snel verslagen wordt. Zelfs Oekraine wil dat mogelijk niet eens. Die gaan ook sowieso geen wapenstilstand doen want dat is uitstel van executie.
UA gaat door totdat de laatste Rus op UA-gebied verslagen is.
En ook UA zou dus volgens dat bericht van CNN initieel een groter offensief willen uitvoeren maar na wargames met de VS hebben ze gekozen voor een kleinschalige offensief.
Dat betekent langerzamere operaties, met als gevolg dat de Russen ook weer reserves sturen.
Hoe vaker de Russen nieuw materiaal stuurt, hoe vaker dit omgesmolten kan worden tot sleutelhangers.

• Emryte
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 20:16
Zelf ben ik het met @Verwijderd eens dat het geen snelle opmars zal zijn. Ook als je kijkt naar het munitie verbruik is dat niet mogelijk. Van artillerie munitie is de productie niet beschikbaar om een grootschalige en snelle aanval uit te voeren

[ Voor 88% gewijzigd door Emryte op 01-09-2022 17:23 ]

game pc

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

Emryte schreef op donderdag 1 september 2022 @ 17:20:
Zelf ben ik het met @Verwijderd eens dat het geen snelle opmars zal zijn. Ook als je kijkt naar het munitie verbruik is dat niet mogelijk. Van artillerie munitie is de productie niet beschikbaar om een grootschalige en snelle aanval uit te voeren
Als dat inderdaad zo is dan is dat echt nieuws. Ik had niet verwacht dat juist de topman van de FSB (putin) de FSB niet helemaal onder controle zou hebben. Dat zou intern wel voor grotere problemen kunnen zorgen

Edit: wat er gebeurt is weet ik niet maar ik reageer op een quote in het andere topic dagelijkse ontwikkelingen en hij komt hier terecht.

Mag weg wat mij betreft

[ Voor 12% gewijzigd door Indoubt op 01-09-2022 17:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Indoubt schreef op donderdag 1 september 2022 @ 17:28:
[...]

Als dat inderdaad zo is dan is dat echt nieuws. Ik had niet verwacht dat juist de topman van de FSB (putin) de FSB niet helemaal onder controle zou hebben. Dat zou intern wel voor grotere problemen kunnen zorgen
Ik leg de link niet helemaal. Verkeerde quote?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ledog
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-09 10:53
Verwijderd schreef op donderdag 1 september 2022 @ 17:12:
[...]
Zoals ik al schreef: UA heeft pas maanden later de beschikking gekregen over himars.
De Amerikanen hadden het ook op dag 1 kunnen geven, samen met Abrams en F-16's.
Maar het gaat mondjesmaat.
[...]
Volgens mij zit de grootste bottleneck in het opleiden van personeel. Moderne NATO wapensystemen konden pas worden geleverd nadat de benodigde honderden personen in de EU hun training hadden voltooid.

De makkelijker te bedienen systemen als Stingers en Javelins werden meteen in grote aantallen aan Ukraine geleverd. Verder is Ukraine nog steeds niet economisch en politiek door de hoeven gezakt. Dat is in mede te danken aan snelle steun uit de EU en VS. Om een oorlog te winnen heb je veel meer nodig dan een loods vol wapentuig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Het was even stil vandaag, weinig informatie dat naar buiten komt. Maar het is weer HIMARs o'clock.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:02

bloody

0.000 KB!!

RoD schreef op donderdag 1 september 2022 @ 20:14:
Het was even stil vandaag, weinig informatie dat naar buiten komt. Maar het is weer HIMARs o'clock.
[Embed]
Dat is nou de reden dat ik zo benieuwd ben naar actuele (Maxar) satelliet beelden.
Telkens weer HIMARS op dat plekje .. moet zo langzamerhand toch een forse stapel schroot liggen zou je denken..

nope

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bloody
  • Laatst online: 22:02

bloody

0.000 KB!!

RoD schreef op donderdag 1 september 2022 @ 20:14:
[Embed]
Het zou goed kunnen dat er een ad-hoc ponton oversteek is gemaakt. De brug daar is namelijk vrij kapot.
Volgens deze tweet heeft de zuidelijke oever er ook een geschikt plekje voor.

Als dat via de ponton moet, is het idd prijsschieten..

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:09
bloody schreef op donderdag 1 september 2022 @ 20:45:
Als dat via de ponton moet, is het idd prijsschieten..
Elke dag weer een verzameling verse voertuigen die staan te wachten tot ze over kunnen op ongeveer dezelfde plek. >:)

[ Voor 7% gewijzigd door Tens op 02-09-2022 09:15 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:38

Zewatanejo

Fine Thanks!

Tens schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 09:14:
[...]

Elke dag weer een verzameling verse voertuigen die staan te wachten tot ze over kunnen op ongeveer dezelfde plek. >:)
Is HIMARS niet een beetje te prijzig/schaars voor een relatief klein aantal voertuigen?

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Oekraïne blijft stil over het grondoffensief maar volgens de officiële lezing blijft het aantal raketaanvallen hoog:
Dit is het enige dat ze zeggen over het grondoffensief.

Ook aan het artillerievuur kun je zien dat Oekraïne vordering heeft gemaakt. De russen beschieten dorpen die ze voorheen onder controle hadden.

Aanvallen in de stad:
Het is erg bewolkt boven het zuidelijke front momenteel, dus zelfs de natuur werkt mee aan opsec (foto in tweet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zewatanejo schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 09:20:
[...]

Is HIMARS niet een beetje te prijzig/schaars voor een relatief klein aantal voertuigen?
ligt eraan wat er staat.
Een paar tanks, commandovoertuig en een ammo/fuel truck? 1 raket is voldoende voor de hele radius.
Ligt er ook aan wie er in zitten natuurlijk. Een kolonel oid is prima :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bloody schreef op donderdag 1 september 2022 @ 20:25:
[...]

Dat is nou de reden dat ik zo benieuwd ben naar actuele (Maxar) satelliet beelden.
Telkens weer HIMARS op dat plekje .. moet zo langzamerhand toch een forse stapel schroot liggen zou je denken..
nog even en er is een nieuwe brug van schroot :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:42

Shabbaman

Got love?

RoD schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 09:50:
Oekraïne blijft stil over het grondoffensief maar volgens de officiële lezing blijft het aantal raketaanvallen hoog:
[Embed] Dit is het enige dat ze zeggen over het grondoffensief.
[Embed]
Je ziet daar al een mooie pocket ontstaan *O*

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Laatst online: 00:04
Verwijderd schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 09:59:
[...]

ligt eraan wat er staat.
Een paar tanks, commandovoertuig en een ammo/fuel truck? 1 raket is voldoende voor de hele radius.
Ligt er ook aan wie er in zitten natuurlijk. Een kolonel oid is prima :P
Ook niet vergeten dat als je een paar keer zoiets raakt, de kans groot is dat de plek minder gebruikt gaat worden. En dan krijg je minder aanvoer en meer problemen aan het front zelf voor de russen.
Daarnaast weten ze wat ze aan nieuwe voorraden krijgen en zolang je weet dat dat voldoende is, pak je simpelweg het beste doel dat je kunt vinden. En als dat een keer alleen een ponton is, is dat nog steeds de moeite waard.

Voornaamste wat ze nu met die HIMARS aan het doen zijn, lijkt de bevoorrading aan te pakken. En dan gaat het om depots en bruggen, maar ook bevooradingsroutes. En daarbij kan een paar kapot geschoten tanks al voldoende zijn om een grotere aanvoer te voorkomen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@redwing Ukraine acteert al vanaf het begin vanuit een punt van schaarste - dus selectief in doelen, selectief in bestoken van de doelen, eerst damage assessment en dan evt opnieuw bestoken.

Wat je aan Russische zijde ziet is gewoon alles wat je hebt erop en erop en dan nog een laagje erop. Vaker mis dan raak, maar toch. Himars is schaars en kwetsbaar, dus die worden zover we kunnen zien louter op een hit-and-run manier ingezet. Maakt dat je ook behoorlijk moet plannen tussen doelen, locaties waar je kunt en wilt bereiken en het moment waarop je je wapens inzet.

Qua aanvallen van bevoorrading betekent dat ze wellicht helemaal ook geen frontale aanval gaan riskeren, als de aanvoer van wapens stopt of stokt en er ook geen of weinig voedsel volgt dan wordt het voor de Russische soldaten aan het front vanzelf zo onprettig dat vechten niet meer bovenaan je lijstje van dingen die je graag doet staat. Interessante fase van het conflict - ben benieuwd naar de strategie die men kiest, dat zullen we achteraf pas weten wellicht.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
NiGeLaToR schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 10:37:
@redwing Ukraine acteert al vanaf het begin vanuit een punt van schaarste - dus selectief in doelen, selectief in bestoken van de doelen, eerst damage assessment en dan evt opnieuw bestoken.

Wat je aan Russische zijde ziet is gewoon alles wat je hebt erop en erop en dan nog een laagje erop. Vaker mis dan raak, maar toch. Himars is schaars en kwetsbaar, dus die worden zover we kunnen zien louter op een hit-and-run manier ingezet. Maakt dat je ook behoorlijk moet plannen tussen doelen, locaties waar je kunt en wilt bereiken en het moment waarop je je wapens inzet.

Qua aanvallen van bevoorrading betekent dat ze wellicht helemaal ook geen frontale aanval gaan riskeren, als de aanvoer van wapens stopt of stokt en er ook geen of weinig voedsel volgt dan wordt het voor de Russische soldaten aan het front vanzelf zo onprettig dat vechten niet meer bovenaan je lijstje van dingen die je graag doet staat. Interessante fase van het conflict - ben benieuwd naar de strategie die men kiest, dat zullen we achteraf pas weten wellicht.
Je ziet echter de laatste tijd dat er ook al een paar keer kleinere doelen geraakt zijn op plekken wat haast wel himars moet zijn. Gezien de toezeggingen van Amerika ga ik er dan van uit dat ze weliswaar heel zuinig op de himars zelf zijn, maar dat de ammo ervan wat minder kritisch is geworden. De andere optie is natuurlijk dat die kleinere doelen in het grote geheel eigenlijk heel belangrijk zijn en daarom worden aangevallen. Maar dat is inderdaad iets dat we pas over een aantal jaren zullen weten.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

redwing schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 10:31:
[...]

Ook niet vergeten dat als je een paar keer zoiets raakt, de kans groot is dat de plek minder gebruikt gaat worden. En dan krijg je minder aanvoer en meer problemen aan het front zelf voor de russen.
Daarnaast weten ze wat ze aan nieuwe voorraden krijgen en zolang je weet dat dat voldoende is, pak je simpelweg het beste doel dat je kunt vinden. En als dat een keer alleen een ponton is, is dat nog steeds de moeite waard.

Voornaamste wat ze nu met die HIMARS aan het doen zijn, lijkt de bevoorrading aan te pakken. En dan gaat het om depots en bruggen, maar ook bevooradingsroutes. En daarbij kan een paar kapot geschoten tanks al voldoende zijn om een grotere aanvoer te voorkomen.
ja want plaatsen als Chornobaevk en Nova Khakovka werden inderdaad al vrij snel niet meer gebruikt voor materiaal-aanvoer na de eerste bombardementen :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
redwing schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 10:43:
[...]

Je ziet echter de laatste tijd dat er ook al een paar keer kleinere doelen geraakt zijn op plekken wat haast wel himars moet zijn. Gezien de toezeggingen van Amerika ga ik er dan van uit dat ze weliswaar heel zuinig op de himars zelf zijn, maar dat de ammo ervan wat minder kritisch is geworden. De andere optie is natuurlijk dat die kleinere doelen in het grote geheel eigenlijk heel belangrijk zijn en daarom worden aangevallen. Maar dat is inderdaad iets dat we pas over een aantal jaren zullen weten.
In theorie als ze oneindig veel himars capaciteit hadden was geen enkele Rus binnen bereik van de himars nog veilig. Dat is niet helemaal wat er gaande is vooralsnog. Ik zat gister wat beelden uit de telegram groepen te bekijken over het bestoken van Russische linies en daar vindt geen verzadiging plaats, in geen van de filmpjes. Elke keer enkele schoten, bijstellen, enkele schoten, met drone support.

Overigens zag ik ook weer nieuwe Bayraktar beelden met de opmerking 'met dank aan HARM doen onze Bayraktars weer goede zaken': mogelijk was de luchtverdediging van Rusland op een punt gekomen dat Ukraine niet meer vrij kon vliegen met de TB2's en werken de HARM raketten daar goed tegen. Maargoed, ook dat is maar een stukje info wat net zo goed propaganda is.In die beelden viel mij op dat ze op openstaande luiken van pantser voertuigen/tanks mikten en op bevoorradingsvoertuigen en ik zag voor het eerst dat het doel werd aangelaserd door de TB2 voor de geleiding van de raketten. Was me nog niet eerder opgevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NiGeLaToR schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 10:48:
[...]

In theorie als ze oneindig veel himars capaciteit hadden was geen enkele Rus binnen bereik van de himars nog veilig. Dat is niet helemaal wat er gaande is vooralsnog. Ik zat gister wat beelden uit de telegram groepen te bekijken over het bestoken van Russische linies en daar vindt geen verzadiging plaats, in geen van de filmpjes. Elke keer enkele schoten, bijstellen, enkele schoten, met drone support.

Overigens zag ik ook weer nieuwe Bayraktar beelden met de opmerking 'met dank aan HARM doen onze Bayraktars weer goede zaken': mogelijk was de luchtverdediging van Rusland op een punt gekomen dat Ukraine niet meer vrij kon vliegen met de TB2's en werken de HARM raketten daar goed tegen. Maargoed, ook dat is maar een stukje info wat net zo goed propaganda is.In die beelden viel mij op dat ze op openstaande luiken van pantser voertuigen/tanks mikten en op bevoorradingsvoertuigen en ik zag voor het eerst dat het doel werd aangelaserd door de TB2 voor de geleiding van de raketten. Was me nog niet eerder opgevallen.
weten we ook direct dat de HARM-raketten op de Krim inderdaad niet zijn afgeschoten met Amerikaans materiaal maar met de Turkse TB2 drones. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Verwijderd schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 10:51:
[...]

weten we ook direct dat de HARM-raketten op de Krim inderdaad niet zijn afgeschoten met Amerikaans materiaal maar met de Turkse TB2 drones. :P
Die conclusie kan ik er niet uit trekken, maar hier de post.

Of deze.

[ Voor 6% gewijzigd door NiGeLaToR op 02-09-2022 11:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
[...]

Economische belangen zijn lichtelijk ondergeschikt in deze tijd, en we weten niet hoeveel materieel er staat. Het moeilijk/onmogelijk maken van bevoorrading is nog steeds één van de belangrijkste doelstellingen van UA. De Himars/m270 dreiging continu en overal waar de Russen zitten is ook een factor.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Verwijderd schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 10:45:
[...]

ja want plaatsen als Chornobaevk en Nova Khakovka werden inderdaad al vrij snel niet meer gebruikt voor materiaal-aanvoer na de eerste bombardementen :D
Ik had inderdaad toe moeten voegen dat de russen erg hardleers blijken te zijn..... :P

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NiGeLaToR schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 10:53:
[...]

Die conclusie kan ik er niet uit trekken, maar hier de post.

Of deze.
ze hoeven dus niet onder Poolse Migs gehangen te hebben maar blijkbaar zijn ze ook aan TB-2 te knopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
nieuw doelwit onderweg:
In the temporarily occupied Crimea, a large convoy of Russian military equipment was spotted on the Tavrida highway
https://www.ukrinform.net...ard-mainland-ukraine.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Verwijderd schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 11:10:
[...]

ze hoeven dus niet onder Poolse Migs gehangen te hebben maar blijkbaar zijn ze ook aan TB-2 te knopen.
Dat zie ik nog steeds niet zo letterlijk genoemd worden: dankzij de HARM raketten kunnen de Bayraktars weer vliegen, maar die HARM's worden oa volgens dit artikel door MIG's ingezet.

Ik heb even geen beeld bij de omvang of gewicht van een HARM raket en of dit op een TB2 past, bijv.

Zou mooi zijn als dit kan, uiteraard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:47
Die trein kon natuurlijk ook niet verder >:) .

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Warmonitor: https://twitter.com/WarMonitor3/status/1565630365120741376
Kherson update from Russian source
"The situation in the Kherson direction continues to be tense, there is a problem with the supply of the group due to the destruction of bridges and crossings across the Dnieper." The main fighting is ongoing across the Inhulets and North East near Vysokopillya. Ukrainian assaults north west of the frontline appear to be repelled as of yesterday. Fighting continues of course
Jammer dat die pocket nog niet dicht is. Die had ik toch wel als eerste verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:34
RoD schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 11:57:
Jammer dat die pocket nog niet dicht is. Die had ik toch wel als eerste verwacht.
Sowieso lijkt het allemaal erg beperkt, zelfs Vysokopillya is nog onduidelijk:

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[...]

Een HIMARS raket kost UA 0 euro ;)

(de VS zal die bij initiële koop wel wat gekost hebben)

[ Voor 10% gewijzigd door YakuzA op 02-09-2022 12:22 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

NiGeLaToR schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 11:14:
[...]
Dat zie ik nog steeds niet zo letterlijk genoemd worden: dankzij de HARM raketten kunnen de Bayraktars weer vliegen, maar die HARM's worden oa volgens dit artikel door MIG's ingezet.

Ik heb even geen beeld bij de omvang of gewicht van een HARM raket en of dit op een TB2 past, bijv.

Zou mooi zijn als dit kan, uiteraard.
Te groot en te zwaar voor de TB2 dacht ik.
TB2 heet al mini versies van raketten eronder hangen :)

/edit: numbers :)
Harm rocket:
Mass 355 kg (783 lb)
TB2 payload
Payload Capacity: 150 kg

[ Voor 9% gewijzigd door YakuzA op 02-09-2022 12:30 ]

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 10:51:
[...]

Die Bayraktar drone heeft normaal gesproken een capaciteit van 150kg voor bewapening en zo een harm weegt 355kg. Dat is toch wel zo een fors verschil dat het meer voor de hand ligt dat de raketten onder migs zijn gehangen.

Bronnen:
Wikipedia: Baykar Bayraktar TB2
Wikipedia: AGM-88 HARM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 12:30:
[...]

Die Bayraktar drone heeft normaal gesproken een capaciteit van 150kg voor bewapening en zo een harm weegt 355kg. Dat is toch wel zo een fors verschil dat het meer voor de hand ligt dat de raketten onder migs zijn gehangen.

Bronnen:
Wikipedia: Baykar Bayraktar TB2
Wikipedia: AGM-88 HARM
hm ja ik had het fout denk ik met analyse.
De TB2's kunnen weer vliegen omdat de HARM-raketten hun werk hebben gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Verwijderd schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 12:31:
[...]

hm ja ik had het fout denk ik met analyse.
De TB2's kunnen weer vliegen omdat de HARM-raketten hun werk hebben gedaan.
Het 1 sluit het ander niet uit. MIG vuurt HARM af nadat ze de luchtverdediging hebben wakker geschud, daarna kan de TB2 ongestoord z'n ding doen terwijl de Russische AA smeult aan de horizon.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Het eerste officiele bericht over de strijd in Kherson Oblast vanuit Oekrainse zijde.

Vooral die laatste zin maakt me nieuwsgierig.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
hoevenpe schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 12:21:
[...]

Sowieso lijkt het allemaal erg beperkt, zelfs Vysokopillya is nog onduidelijk:
[Twitter]
en heb je dit gezien?

er komen nog meer RU tanks aan:

https://www.ukrinform.net...ol-towards-berdiansk.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Tens schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 16:41:
er komen nog meer RU tanks aan
Volgens mij kunnen die zonder brug niet de Dnipro over... ;)

Zal meer algemene versterking voor het zuiden zijn om de huidige status-quo te handhaven.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
RoD schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 11:57:
Warmonitor: https://twitter.com/WarMonitor3/status/1565630365120741376

[...]

Het ongeduld in dit topic is groot merk ik ;)

Ongeveer 25.000 Russische soldaten zitten vast aan de westkant van de Dnjepr, ze worden nu uitgelokt om hun munitie te verschieten en uiteindelijk zullen ze zich moeten overgeven:
De Oekraïners voeren hun offensief richting Cherson uit in de duisternis, zowel aan de frontlijn als online, door een vrijwillige nieuwsstop. ‘Verwacht geen snelle resultaten. Snel betekent bloedig.’
De basisomstandigheden blijven dezelfde. Rusland veroverde begin maart de zuidelijke havenstad Cherson, ook de hoofdstad van de gelijknamige provincie, maar daar stokte hun opmars. Daarmee zit een omvangrijke Russische troepenmacht van mogelijk 25.000 soldaten vast aan de ­westkant van de rivier Dnjepr, ­terwijl Oekraïne met Amerikaanse Himars-raketten de bruggen over de brede rivier ­onklaar heeft gemaakt voor zwaar verkeer.

Het Oekraïense offensief is erop gericht de Russen oncomfortabel tegen de Dnjepr te drukken. Om dat te doen, moest het Oekraïense leger wel aanvallen, zodat de Russen door hun beschikbare voorraad munitie heen geraken. ‘De enige manier is hen frontaal aan te vallen en hen systematisch terug te dringen, ondersteund door artil­lerie en de luchtmacht’, zei Oleksei Arestovitsj, een adviseur van president Volodimir Zelenski, woensdagavond. ‘Verwacht geen snelle resultaten, want snel betekent bloedig.’

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Onderweg vanuit donetsk, ze halen dus de Donetsk regio leeg.

Don nog zitten er heel wat russische troepen noordelijk van de Dnipro zonder goede aanvoer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

XWB schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 17:02:
[...]

Het ongeduld in dit topic is groot merk ik ;)
Ik verwacht zeker niet dat het snel gaat, maar op die plek is al wekenlang een pocket waar de russen slecht zitten. Ik had niet verwacht dat de russen dit zouden houden als er echt een push zou komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Hoop dat ze niet dat hele stuk op hun rupsbanden gaan rijden, want als ze dan aankomen, mogen ze direct weer terug voor nieuwe tracks :+

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik ben heel benieuwd naar de brandstofbehoefte aan RU kant. Ik lees veel over munitie, lopen voor geschut etc. Maar hoeveel kilo brandstof is er wel niet nodig om het allemaal een beetje draaiende te houden voor de Russen? Dat moet ook allemaal met het pondje lijkt me.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
RoD schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 17:40:
Ik verwacht zeker niet dat het snel gaat, maar op die plek is al wekenlang een pocket waar de russen slecht zitten. Ik had niet verwacht dat de russen dit zouden houden als er echt een push zou komen.
WarMonitor3 had een draadje met Russische eenheden ten westen van de Dnipro, dat zijn niet de minste troepen: Het is voorlopig vooral terreinwinst behouden, geen ineenstorting en/of ongecontroleerde terugtrekking van de uitploeg:[Twitter: https://twitter.com/WarMonitor3/status/1565730708861210625]Ik zie Rusland over een paar maanden pas echt in problemen komen, als het begint te vriezen en hun troepen letterlijk bevriezen in de loopgraven. Denk niet dat Moskou op zo'n lang conflict geanticipeerd heeft, hopelijk heeft Oekraïne dan genoeg westerse wapens en warme kledij om hard toe te slaan.

Winter in Rusland is al eerder bepalend gebleken, vraag maar aan Napoleon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
hoevenpe schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 18:11:
et is voorlopig vooral terreinwinst behouden, geen ineenstorting en/of ongecontroleerde terugtrekking van de uitploeg:
Komt vanzelf, een voertuig zonder brandstof is oud ijzer, en een soldaat zonder munitie is een krijgsgevangene.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

hoevenpe schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 18:11:
[...]

WarMonitor3 had een draadje met Russische eenheden ten westen van de Dnipro, dat zijn niet de minste troepen:[Twitter]Het is voorlopig vooral terreinwinst behouden, geen ineenstorting en/of ongecontroleerde terugtrekking van de uitploeg:[Twitter]Ik zie Rusland over een paar maanden pas echt in problemen komen, als het begint te vriezen en hun troepen letterlijk bevriezen in de loopgraven. Denk niet dat Moskou op zo'n lang conflict geanticipeerd heeft, hopelijk heeft Oekraïne dan genoeg westerse wapens en warme kledij om hard toe te slaan.

Winter in Rusland is al eerder bepalend gebleken, vraag maar aan Napoleon.
de berichten zijn duidelijk: de Russische moraal ter plaatse is laag maar ze vechten met de rug tegen de muur juist extra hevig.

Wat de betreft die winter gaan ook de berichten dat Rusland extra troepen gaat sturen en een winteroffensief aan het voorbereiden is, dus dat komt wel goed vanuit Russisch perspectief.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
RoD schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 17:40:
[...]

Zolang de Russen munitie hebben blijven ze terug schieten, de Oekraïense militairen lijken eerder de Russische posities te blijven beschieten vanop relatief veilige afstand in plaats van erop af te stormen.

[ Voor 3% gewijzigd door XWB op 02-09-2022 18:30 ]

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Verwijderd schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 18:27:
Wat de betreft die winter gaan ook de berichten dat Rusland extra troepen gaat sturen en een winteroffensief aan het voorbereiden is, dus dat komt wel goed vanuit Russisch perspectief.
Zoveel extra troepen hebben ze niet en wat er nu al zit moeten eerst warm zien aan te kleden.

Als Oekraïne dat aan hun kant goed op orde heeft (door tijdige rotatie en veel westerse winteruitrusting) kan dat voor de Russische bezetter een enorm probleem worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

hoevenpe schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 18:32:
[...]

Zoveel extra troepen hebben ze niet en wat er nu al zit moeten eerst warm zien aan te kleden.

Als Oekraïne dat aan hun kant goed op orde heeft (door tijdige rotatie en veel westerse winteruitrusting) kan dat voor de Russische bezetter een enorm probleem worden.
naar verluid zou Rusland nog 300k troepen EXTRA naar Oekraine kunnen sturen. Hebben ze misschien hun ordetroepen en landsverdediging in de uitverkoop, maar het KAN wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 18:35:
[...]

naar verluid zou Rusland nog 300k troepen EXTRA naar Oekraine kunnen sturen. Hebben ze misschien hun ordetroepen en landsverdediging in de uitverkoop, maar het KAN wel.
En dan mag je mij gaan vertellen waar Rusland die vandaan moet halen, wie ze moet leiden en met welk materieel ze uitgerust moeten worden. ;)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Bij de grote oefening met China en India is de Russische inzet beschamend klein, van de toegezegde 50k zijn er slechts 15k op Vostok 2022 op komen dagen:
Russische deelname aan legeroefening kleiner'

08:50 | Niet meer dan 15.000 Russische militairen doen mee aan de donderdag begonnen legeroefening Vostok 2022, meldt het Britse ministerie van Defensie op basis van inlichtingen. Volgens Rusland oefenen momenteel 50.000 van zijn militairen.

Over het aantal deelnemers zegt Defensie dat dit ongeveer 20 procent is ten opzichte van de vorige Vostok-oefening in 2018. Rusland zei maandag dat zijn capaciteit om grote oefeningen te houden niet wordt aangetast door de invasie in buurland Oekraïne.

De Britten stellen dat de militaire prestaties van Rusland in Oekraïne duidelijk hebben gemaakt dat het Russische leger ondanks oefeningen zoals Vostok niet in staat is 'grootschalige, complexe operaties' uit te voeren. Dergelijke exercities zouden 'zwaar gescript' zijn en vooral bedoeld zijn om indruk te maken op Russische leiders en internationaal publiek.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:19

Fiber

Beaches are for storming.

hoevenpe schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 18:32:
[...]

[...]

HO ho, ik raak helemaal in de war als @hoevenpe optimistisch gaat doen en @Verwijderd pessimistisch gaat doen... O-)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 18:36:
En dan mag je mij gaan vertellen waar Rusland die vandaan moet halen, wie ze moet leiden en met welk materieel ze uitgerust moeten worden. ;)
Vooral oude tanks, daar hebben ze volgens Illia Ponomarenko nog genoeg van:
How many tanks does Russia really have?

At the beginning of its full-scale invasion in Feb., Russia had around 3,330 operational tanks (2,840 with the ground forces, 330 with its naval infantry, and 160 with its airborne forces), according to the Military Balance 2021 database.

According to Oryx, an online investigative project documenting equipment losses in Russia’s war, Russia has lost at least 994 tanks as of Sept. 1.

The Military Balance 2021 database says Russian storage facilities have around 10,200 tanks, including various T-72s, 3,000 T-80s, and 200 T-90s. The database’s 2016 publication also indicates that Russia has roughly 2,800 Cold War legacy T-55s (the first tank type to feature a nuclear warfare protection system in the 1950s) in storage, as well as 2,500 T-62s and 2,000 T-64s.

This means that Russia may have around 17,300 tanks produced between the late 1950s and now. It likely does – on paper.

In reality, nobody – likely not even Russia – knows precisely how many of those estimated thousands can emerge from the mothballs and be made operational again.

In all, Russia has at least 2,000 potentially restorable tanks, meaning it will not run out during its war in Ukraine – even if it has to roll back its relics from the early 1960s.

But Russia also has alternative sources: Belarusian dictator Alexander Lukashenko’s regime possesses over 500 modernized T-72 tanks.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Fiber schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 18:46:
[...]

[...]

HO ho, ik raak helemaal in de war als @hoevenpe optimistisch gaat doen en @Verwijderd pessimistisch gaat doen... O-)
hoevenpe begon! Ik moest wel volgen! O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
Fiber schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 18:46:
Ben op korte termijn niet optimistisch, zie vooral in de winter goede kansen voor Oekraïne.

Hoop vooral dat het dan niet te laat is, Kherson en andere regio's niet dusdanig gerussificeerd zijn dat er bijna niets van over is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
hoevenpe schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 18:49:
[...]

Vooral oude tanks, daar hebben ze volgens Illia Ponomarenko nog genoeg van:
[...]
Je rekent gevechtswaarde dus puur in aantal tanks?
Gefeliciteerd, jij bent af. :+

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 18:57:
Je rekent gevechtswaarde dus puur in aantal tanks?
Gefeliciteerd, jij bent af. :+
Als je het artikel had gelezen had je geweten dat Illia Ponomarenko daar een goed onderbouwd verhaal over heeft. Dat van de 13k op papier minimaal 2k vooral oudere tanks inzetbaar te krijgen zijn... ;)

Dan heb je natuurlijk ook logistiek, artillerie en andere voertuigen nodig maar Rusland heeft echt ziek veel oude zooi. Weinig fancy maar waarschijnlijk degelijker dan de moderne gecorrumpeerde systemen.

[ Voor 20% gewijzigd door hoevenpe op 02-09-2022 19:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:54
hoevenpe schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 18:41:
[...]

Bij de grote oefening met China en India is de Russische inzet beschamend klein, van de toegezegde 50k zijn er slechts 15k op Vostok 2022 op komen dagen:
Omdat die andere 300k soldaten op weg zijn naar Oekraïne natuurlijk O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik baseerde me hier op:
⚡️ Intelligence: Russia is able to send only around 300,000-350,000 soldiers to Ukraine.

According to Vadym Skibitsky, representative of Ukraine's Defense Ministry Intelligence Directorate, Russia has been experiencing troop shortage since the start of the full-scale war, while many units are busy carrying out jobs of guarding Kremlin facilities within the country and abroad.
Zojuist het bronartikel gelezen en moet even rectificeren.
Het gaat dus om het echte totaal wat Rusland überhaupt KAN sturen als ze echt alles bij elkaar schrapen.

https://gur.gov.ua/conten...orhnennia-do-ukrainy.html
"In the Russian army, many units carry out only the protection and defense of objects both in the territory of the Russian Federation and abroad. Besides, Russia has a strong contingent in Syria. Russia has an extensive network of military bases on the territory of the former Soviet Union, including Armenia and Tajikistan, a contingent in Nagorno-Karabakh, and a contingent in Kazakhstan. Thus, if we put it into a single one, you get 300-350 thousand, which Russia can use in the war against Ukraine," said the representative of the military intelligence of Ukraine.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
hoevenpe schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 19:00:
[...]

Als je het artikel had gelezen had je geweten dat Illia Ponomarenko daar een goed onderbouwd verhaal over heeft. Dat van de 13k op papier minimaal 2k vooral oudere tanks inzetbaar te krijgen zijn... ;)

Dan heb je natuurlijk ook logistiek, artillerie en andere voertuigen nodig maar Rusland heeft echt ziek veel oude zooi. Weinig fancy maar waarschijnlijk degelijker dan de moderne gecorrumpeerde systemen.
Ik hoef het artikel niet te lezen omdat je zelf al begint over tanks. De Russen zijn er inmiddels bijna 1000 visueel bevestigd, verloren. Je hebt niks aan tanks zonder dat de rest van je gecombineerde wapenen op orde is. Daarom zijn al die ideeën over grootschalige Russische mobilisatie ook onzin. Ze vielen binnen met nominaal iets van 200.000 man, in de praktijk zal het al minder zijn geweest omdat formaties niet op sterkte waren. Ze zijn vervolgens afgeslacht met gigantische verliezen.

Voor de oorlog hadden ze hun zaken al niet op orde en dat gaat niet veranderen. Ze hebben geen functioneel leiderschap, communicatieapparatuur, adequaat logistiek systeem, goed getrainde infanterie etc etc. Ze hebben alleen heel veel artillerie. Al die verhalen over "mobilisatie" zijn propaganda of onzin omdat zelfs het Kremlin begrijpt dat een ongetrainde, niet uitgeruste en ongedisciplineerde massa naar Oekraine sturen, niks gaat uithalen.
Verwijderd schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 19:02:
Ik baseerde me hier op:

[...]

Het gaat dus om het echte totaal wat Rusland überhaupt KAN sturen als ze echt alles bij elkaar schrapen.

[...]
En dat komt dus veel dichterbij de werkelijkheid. Want dit is zo ongeveer wat de Russen echt hadden voor deze invasie. Vervolgens is het maar de vraag of ze echt zoveel willen committeren of liever de rest nu achterhouden voor wat gaat komen na het einde van deze oorlog. Want het Kremlin is zeker niet klaar na deze oorlog. Als ze winnen, zeer onwaarschijnlijk maar toch, dan zijn er andere landen. Als ze verliezen dan heeft het Kremlin de rest van hun leger nodig voor wat kan gaan beginnen binnen Rusland. Het is en blijft een autoritaire, gecentraliseerde staat, gefocust op Moscou met wingewesten. En als de Russische militaire macht wegvalt, dan kunnen de opstanden zomaar beginnen.

[ Voor 26% gewijzigd door DaniëlWW2 op 02-09-2022 19:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
hoevenpe schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 19:00:
[...]

Ik denk dat jij en @DaniëlWW2 allebei een punt hebben: Rusland lijkt volgens die inventarisatie meer dan voldoende tanks te hebben. Maar tanks zijn maar een klein deel van de mix.
De afgelopen maanden is de consensus geweest dat Rusland vooral vlees mist. Als je het hebt over tanks, dan denk ik aan offensief. En dan moet het vlees ook nog wat hersenen hebben. Ik denk dat Rusland moeite heeft om teams samen te stellen die zo'n hok kunnen besturen. Het wordt wel duidelijk dat die verhouding van man + materieel niet helemaal in orde is in Rusland.
Een ander onoverkomelijk probleem is het officierenkorps, daar hebben ze er echt teveel van verloren.

Wat me ook te binnen schoot: waarom zou Rusland niet die kennelijk moderne tanks van Belarus uit voorzorg inzetten voor zichzelf? Voor Rusland is de dreiging levensgroot dat Belarus straks UA gaat kopiëren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 19:02:
Ik baseerde me hier op:

[...]

[...]
Dat roept meteen de vraag op: waarom niet ingezet in UA? Hebben we het hier over niveau ordepolitie of getrainde professionele soldaten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 19:28:

En dat komt dus veel dichterbij de werkelijkheid. Want dit is zo ongeveer wat de Russen echt hadden voor deze invasie. Vervolgens is het maar de vraag of ze echt zoveel willen committeren of liever de rest nu achterhouden voor wat gaat komen na het einde van deze oorlog. Want het Kremlin is zeker niet klaar na deze oorlog. Als ze winnen, zeer onwaarschijnlijk maar toch, dan zijn er andere landen. Als ze verliezen dan heeft het Kremlin de rest van hun leger nodig voor wat kan gaan beginnen binnen Rusland. Het is en blijft een autoritaire, gecentraliseerde staat, gefocust op Moscou met wingewesten. En als de Russische militaire macht wegvalt, dan kunnen de opstanden zomaar beginnen.
Dat ze wat over willen houden is rationeel. Maar als je niet bereid bent om nu te stoppen met UA en kennelijk nog ambities hebt, waarom dan niet jezelf op die manier verviervoudigen in slagkracht? Valt het tegen dan kan je altijd nog die manschappen er weer uithalen die je straks weer nodig denkt te hebben. Maar dan kan je iig voor nu even resultaat boeken, en daarna het verdedigende werk laten opknappen door de mindere goden.

Wat ik kan bedenken:
1. de oorlog in UA is voor de beroeps zo onaantrekkelijk, dat het Kremlin vreest dat deze dan massaal de dienst zouden verlaten. Nu is dat natuurlijk ook wel gebeurd met delen van het leger rondom Kyiv, maar dat was nadat ze een kansloos pak slaag hebben gehad. Bij het Donbas-offensief was de zaak eenvoudiger qua logistiek en terrein, daar had je jezelf dan een tijdelijke oppepper kunnen geven.

2. Het Russische leger is uberhaupt organisatorisch niet in staat om een groot leger aan te sturen vanwege top-down structuur. Toch: men heeft nu tekorten, waarom dan niet aanvullen met gekwalificeerd personeel tot acceptabel niveau?

Toch knaagt het. Als ik met bovenstaande zou doorredeneren dan is de eindconclusie dat je UA alleen kan afwerken met vrijwilligers, waarbij de beroeps uberhaupt niet mee gaat doen. Vroeg of laat ben je immers door de gewillige beroepssoldaten heen. Dan rest de vraag: wat wil je nog in UA? Ik kan die Strelkov dan wel begrijpen: zijn we oorlog aan het voeren of zijn we aan het masturberen?

Wat in mijn hoofd zweeft is een derde optie:

3. die zogenaamde soldaten op wacht zijn in UA niet meer geschikt dan de idioten die men nu ronselt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
bulle bas schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 19:50:
Nu is dat natuurlijk ook wel gebeurd met delen van het leger rondom Kyiv, maar dat was nadat ze een kansloos pak slaag hebben gehad. Bij het Donbas-offensief was de zaak eenvoudiger qua logistiek en terrein, daar had je jezelf dan een tijdelijke oppepper kunnen geven.
In het noorden hebben ze laten zien bereid te zijn tot vernederende 'tekenen van goede wil' als de situatie op de grond geen perspectief biedt. Die terugtrekking is relatief succesvol verlopen, een groot deel van de invastiemacht is relatief snel in de Donbas ingezet. Hetzelfde is gebeurd met het slangeneiland, opgegeven omdat men inzag dat het onhoudbaar werd.

Vanuit die gedachte snap ik de huidige strijd ten westen van de Dnipro niet: het zou voor de Russen logischer zijn om dit deel op te geven en de Dnipro als nieuwe makkelijk te verdedigen westgrens van Novorossiya te kiezen. De landbrug naar De Krim en dito watervoorziening veilig gesteld, 30k troepen vrijgemaakt die boven Melitopol en in de Donbass het verschil hadden kunnen maken.

Waarom hebben ze dat niet gedaan? Blijkbaar denken ze dat het voor lange termijn vast te houden is, versterkingen of andere redenen om deze afweging te maken. Wat missen wij vanuit ons perspectief...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:29
hoevenpe schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 20:12:
[...]
Wat missen wij vanuit ons perspectief...
Dat Putin nu rechtstreeks de bevelen geeft?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
bulle bas schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 19:50:
[...]

Dat ze wat over willen houden is rationeel. Maar als je niet bereid bent om nu te stoppen met UA en kennelijk nog ambities hebt, waarom dan niet jezelf op die manier verviervoudigen in slagkracht? Valt het tegen dan kan je altijd nog die manschappen er weer uithalen die je straks weer nodig denkt te hebben. Maar dan kan je iig voor nu even resultaat boeken, en daarna het verdedigende werk laten opknappen door de mindere goden.

Wat ik kan bedenken:
1. de oorlog in UA is voor de beroeps zo onaantrekkelijk, dat het Kremlin vreest dat deze dan massaal de dienst zouden verlaten. Nu is dat natuurlijk ook wel gebeurd met delen van het leger rondom Kyiv, maar dat was nadat ze een kansloos pak slaag hebben gehad. Bij het Donbas-offensief was de zaak eenvoudiger qua logistiek en terrein, daar had je jezelf dan een tijdelijke oppepper kunnen geven.

2. Het Russische leger is uberhaupt organisatorisch niet in staat om een groot leger aan te sturen vanwege top-down structuur. Toch: men heeft nu tekorten, waarom dan niet aanvullen met gekwalificeerd personeel tot acceptabel niveau?

Toch knaagt het. Als ik met bovenstaande zou doorredeneren dan is de eindconclusie dat je UA alleen kan afwerken met vrijwilligers, waarbij de beroeps uberhaupt niet mee gaat doen. Vroeg of laat ben je immers door de gewillige beroepssoldaten heen. Dan rest de vraag: wat wil je nog in UA? Ik kan die Strelkov dan wel begrijpen: zijn we oorlog aan het voeren of zijn we aan het masturberen?

Wat in mijn hoofd zweeft is een derde optie:

3. die zogenaamde soldaten op wacht zijn in UA niet meer geschikt dan de idioten die men nu ronselt.
Deze hele invasie mist dan ook elke rationaliteit. Het zijn gewoon veel te weinig Russische soldaten voor deze oorlog. Zeker als je bedenkt dat Rusland zoveel militaire verplichtingen heeft omdat het nu eenmaal een imperium is waarbij elke grens en eigenlijk ook de grensgebieden, ronduit vijandig staan tegenover Moscou. Zodra de dreiging weg is, beginnen dan ook de problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
hoevenpe schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 20:12:
[...]

In het noorden hebben ze laten zien bereid te zijn tot vernederende 'tekenen van goede wil' als de situatie op de grond geen perspectief biedt. Die terugtrekking is relatief succesvol verlopen, een groot deel van de invastiemacht is relatief snel in de Donbas ingezet. Hetzelfde is gebeurd met het slangeneiland, opgegeven omdat men inzag dat het onhoudbaar werd.

Vanuit die gedachte snap ik de huidige strijd ten westen van de Dnipro niet: het zou voor de Russen logischer zijn om dit deel op te geven en de Dnipro als nieuwe makkelijk te verdedigen westgrens van Novorossiya te kiezen. De landbrug naar De Krim en dito watervoorziening veilig gesteld, 30k troepen vrijgemaakt die boven Melitopol en in de Donbass het verschil hadden kunnen maken.

Waarom hebben ze dat niet gedaan? Blijkbaar denken ze dat het voor lange termijn vast te houden is, versterkingen of andere redenen om deze afweging te maken. Wat missen wij vanuit ons perspectief...
Goede punten. Zet me aan tot nadenken.
Slangeneiland was echt onhoudbaar, het enige wat men kon doen is apparatuur plaatsen zodat UA die de volgende dag meteen slopen. Men heeft dat proefondervindelijk geleerd.
Offensief bij Kyiv was een kwestie van redden wat er te redden viel. Jij geeft aan dat men in ordentelijke staat zich heeft kunnen terugtrekken. Misschien is de terugtrekking zelf niet zo beroerd geweest voor de Russen, maar het grote probleem wat men had is dat de BTGs tijdens het offensief ontzettend hard gesloopt zijn. Bij het onderbrengen van deze units in het oosten kregen ze rust. Een deel, ik weet niet welk deel, maakte meteen van de gelegenheid gebruik om uit dienst te stappen. Die rust was echter kort en nadien had men moeite om uit die gesloopte BTGs nieuwe units te formeren. Maw, men was daar overduidelijk met een aflopende zaak bezig en de optie van het Oostfront lonkte.

Wellicht is dat een groot verschil met de huidige situatie. Rusland staat al stil of in de achteruit. Kherson opgeven zou groot (maar volgens analisten geen fataal) gezichtsverlies betekenen, zonder dat men die troepen dan elders wel succesvol kon inzetten.
Daarnaast is het voor Rusland misschien fijn om UA in een offensief te zien, daarbij verwachtende dat UA ook in de publieke perceptie zou falen of in ieder geval goede kans maakt. In die rol kan Rusland eindelijk verdedigen, wat qua verliezen gunstiger zou moeten zijn voor Rusland.
Maar de inzet is wel hoog, als het offensief van UA niet snel genoeg doodbloedt is er geen mogelijkheid om zich zelf te redden. En UA moet zich zelf wel behoorlijk van de kaart spelen wil Rusland de aanvoer weer op orde krijgen. Het is niet logisch nee.

Cherson is economisch belangrijk, en de Krim komt daarmee onder vuur te liggen. Wie weet is dit strategisch van zo'n groot belang dat men bereid is hele slechte kansen te accepteren.
Requiem19 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 20:18:
[...]

Dat Putin nu rechtstreeks de bevelen geeft?
+1 voor de simpele insteek. Dat zou dan resoneren met mijn laatste speculatie, waarbij wensdenken de boventoon zou voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:19

Fiber

Beaches are for storming.

DaniëlWW2 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 20:33:
[...]

Deze hele invasie mist dan ook elke rationaliteit. Het zijn gewoon veel te weinig Russische soldaten voor deze oorlog. Zeker als je bedenkt dat Rusland zoveel militaire verplichtingen heeft omdat het nu eenmaal een imperium is waarbij elke grens en eigenlijk ook de grensgebieden, ronduit vijandig staan tegenover Moscou. Zodra de dreiging weg is, beginnen dan ook de problemen.
Komt omdat ze echt dachten in drie dagen klaar te zijn, nieuwe regering installeren en over tot de orde van de dag. Als ze dit geweten hadden waren ze er waarschijnlijk niet aan begonnen of met een beperkter doel aan begonnen. Alleen Donbas of zo, daar waren ze nog wel mee weggekomen misschien.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Fiber schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 20:45:
[...]

Komt omdat ze echt dachten in drie dagen klaar te zijn, nieuwe regering installeren en over tot de orde van de dag. Als ze dit geweten hadden waren ze er waarschijnlijk niet aan begonnen of met een beperkter doel aan begonnen. Alleen Donbas of zo, daar waren ze nog wel mee weggekomen misschien.
Zoals ik zei, mist elke rationaliteit. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 20:33:
[...]

Klopt, ik had echter aangenomen dat je personeel wel voor zeg een half jaar kon overhevelen voordat de pleuris uitbreekt. Maar als de conclusie is dat je dat niet wil of kunt doen, dan moet je ook je conclusies trekken tav je ambities in UA.
De gevolgtrekking dat het voor Putin niet gunstig is om de oorlog te beëindigen kon ik al snel maken. Maar zijn machtscontext moet ook geconcludeerd hebben dat het voor henzelf beter is om de oorlog te beëindigen.

Ik denk dat we de rationele verklaringen op dat niveau moeten zoeken.

Een invallende gedachte nog: wie zal er om springen om nu Putin op te volgen? Onder jou als nieuwe president zal alles alleen maar slechter worden. Je kan het nooit goed doen. Plus dat een krimpende taart ook tot meer regionale strijd en strijd tussen diverse overheidsgremia tot gevolg zal hebben. Maw, een veel wankelere machtsbasis dan Putin genoot.
In dat opzicht is het alleen maar mooi als falen overduidelijk met Putin geassocieerd zal worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

bulle bas schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 19:29:
[...]
Wat me ook te binnen schoot: waarom zou Rusland niet die kennelijk moderne tanks van Belarus uit voorzorg inzetten voor zichzelf? Voor Rusland is de dreiging levensgroot dat Belarus straks UA gaat kopiëren.
Vziw heeft Belarus geen modernere tanks dan wat nu via de achterdeur op de trein UA in gereden wordt.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:42

Shabbaman

Got love?

DaniëlWW2 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 19:28:
Want het Kremlin is zeker niet klaar na deze oorlog. Als ze winnen, zeer onwaarschijnlijk maar toch, dan zijn er andere landen. Als ze verliezen dan heeft het Kremlin de rest van hun leger nodig voor wat kan gaan beginnen binnen Rusland. Het is en blijft een autoritaire, gecentraliseerde staat, gefocust op Moscou met wingewesten. En als de Russische militaire macht wegvalt, dan kunnen de opstanden zomaar beginnen.
Even los van de discussie rond het exacte aantal troepen, wat Skibitsky zegt leest ook wel als een propagandistische boodschap: "let op Kazakken, als de Russische troepen vertrekken kan je los!"

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:29
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 20:50:
[...]

Zoals ik zei, mist elke rationaliteit. ;)
Die eerste drie dagen waren rationeler dan alle 180+ dagen daarna.

Op sommige punten heeft het niet veel gescheeld, zeker niet als Oekraïne geen voorkennis had gehad van bepaalde zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
bulle bas schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 21:02:
De gevolgtrekking dat het voor Putin niet gunstig is om de oorlog te beëindigen kon ik al snel maken. Maar zijn machtscontext moet ook geconcludeerd hebben dat het voor henzelf beter is om de oorlog te beëindigen.

Ik denk dat we de rationele verklaringen op dat niveau moeten zoeken.
Een 'bevroren conflict' als Georgië en Transnistrië zou Poetin waarschijnlijk het best uitkomen, een groot deel van Oekraïne voor jaren onder Russisch bewind met actieve russificatie en filtratie.

Het strategisch opgeven van het gebied ten westen van de Dnipro en in het noorden ten westen van de Sivertskyi Donesk zou een goed verdedigbaar gebied opleveren met brede rivieren als natuurlijke grenzen. Geef je leger rust en tijd om weer op adem te komen, artillerie voor speldenprikken om Oekraïne instabiel te houden.

Waarom hij daar niet voor kiest blijft bijzonder, op deze manier loopt hij het risico heel het veroverde gebied te verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:38

Zewatanejo

Fine Thanks!

Het zou me niet verbazen dat Poetin er nog steeds in geloofddat hij de gehele zuidkust en de donbas nog kan veroveren.

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
hoevenpe schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 21:24:
[...]

Een 'bevroren conflict' als Georgië en Transnistrië zou Poetin waarschijnlijk het best uitkomen, een groot deel van Oekraïne voor jaren onder Russisch bewind met actieve russificatie en filtratie.

Het strategisch opgeven van het gebied ten westen van de Dnipro en in het noorden ten westen van de Sivertskyi Donesk een goed verdedigbaar gebied zou opleveren met brede rivieren als natuurlijke grenzen. Geef je leger rust en tijd om weer op adem te komen, artillerie voor speldenprikken om Oekraïne instabiel te houden.

Waarom hij daar niet voor kiest blijft bijzonder, op deze manier loopt hij het risico heel het veroverde gebied te verliezen.
Dit is wat Mark Hertling daarover schrijft:

For consideration…
If UKR gains control of Kherson Oblast & can strike targets in Crimea AND they receive additional delivery of anti-ship weapons (+ underwater drones) the RU Navy (& sea supply lines) are threatened.

Without a Navy, Ukraine is conducting A+ Joint warfare

Met dat Cherson een belangrijk knooppunt is is het misschien te moeilijk om zoveel verlies te accepteren? Want als de strategie is om de andere bases op sterkte te houden (en dus niet in UA te willen riskeren), dan is een verdere vernietiging van Russische macht over de zwarte zee een niet te slikken bittere pil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[...]

Het bijzondere is dat het strategisch opgeven van het gebied ten westen van de Dnipro en in het noorden ten westen van de Sivertskyi Donesk een goed verdedigbaar gebied zou opleveren met brede rivieren als natuurlijke grenzen. Geef je leger rust en tijd om weer op adem te komen, artillerie voor speldenprikken om Oekraïne instabiel te houden.

Hij kan dat niet omdat hij het doel van de operatie heel duidelijk heeft gemaakt: Inname van de hele Donbass. Zover is ie nog niet en langzamerhand lijkt dat doel steeds verder buiten bereik te raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
downtime schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 21:40:
[...]

Hij kan dat niet omdat hij het doel van de operatie heel duidelijk heeft gemaakt: Inname van de hele Donbass. Zover is ie nog niet en langzamerhand lijkt dat doel steeds verder buiten bereik te raken.
Maar Cherson hoort niet bij de Donbas, dus dat zou Putin kunnen opgeven daar het niet bij de doelen hoort.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
XWB schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 21:45:
Maar Cherson hoort niet bij de Donbas, dus dat zou Putin kunnen opgeven daar het niet bij de doelen hoort.
Poetin kan alles verkopen als hij wil, wie kritiek heeft krijgt een 'hartaanval' of valt uit het ziekenhuisraam...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[...]

Het strategisch opgeven van het gebied ten westen van de Dnipro en in het noorden ten westen van de Sivertskyi Donesk zou een goed verdedigbaar gebied opleveren met brede rivieren als natuurlijke grenzen. Geef je leger rust en tijd om weer op adem te komen, artillerie voor speldenprikken om Oekraïne instabiel te houden.

Classic sunken cost fallacy.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowSnake
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 15-09 09:26
Shabbaman schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 21:04:
[...]

Even los van de discussie rond het exacte aantal troepen, wat Skibitsky zegt leest ook wel als een propagandistische boodschap: "let op Kazakken, als de Russische troepen vertrekken kan je los!"
Poh, Kadirov die zijn eigen weg gaat, dat zou lachen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
[...]

Je gaat ervan uit dat Putin rationele beslissingen kan nemen, of überhaupt jouw mening zou delen. Hij heeft een andere visie, dat lijkt mij wel duidelijk.

En Putin is geen Napoleon die het slagveld overziet, hij is afhankelijk van rapporten en zijn Reddit feed om up-do-date te blijven. Hij zal vast niet alles weten?

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

FlowSnake schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 21:50:
[...]

Poh, Kadirov die zijn eigen weg gaat, dat zou lachen worden.
Waarom denk je dat zijn loyalisten nu ook aan de frontlinie de meat grinder in mogen?

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

XWB schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 21:45:
[...]

Klopt. Maar zolang Donbass niet volledig in Russische handen is zal er iets moeten gebeuren. De Oekraiense verdediging in Donbass is te sterk om te doorbreken. Een stalemate is (nu nog) niet in het Russische belang. Maar een duidelijke nederlaag van Oekraine rond Kherson zou de situatie kunnen veranderen in het voordeel van Rusland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

YakuzA schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 21:55:
[...]

Waarom denk je dat zijn loyalisten nu ook aan de frontlinie de meat grinder in mogen?
[Twitter]
Dan mogen ze wel oppassen voor "friendly fire", volgens mij waren die kadyrovs niet erg geliefd bij de normale russische troepen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
downtime schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 21:59:
[...]

Klopt. Maar zolang Donbass niet volledig in Russische handen is zal er iets moeten gebeuren. De Oekraiense verdediging in Donbass is te sterk om te doorbreken. Een stalemate is (nu nog) niet in het Russische belang. Maar een duidelijke nederlaag van Oekraine rond Kherson zou de situatie kunnen veranderen in het voordeel van Rusland.
Maar in de Donbass wordt niet veel vooruitgang meer geboekt. Donetsk Oblast is iets van 50% in handen van de Russen maar van een echt offensief is daar geen sprake meer. Dus ik vraag mij af hoe die doelen gehaald moeten worden zonder vooruitgang.

March of the Eagles

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:50

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Ik heb drie recente artikelen doorgeploegd in de Volkskrant, New York Times en Washington post. Dit om informatie te verzamelen. Treffend was hoe weinig substantie die informatie nog heeft. De tekst van de artikelen wordt hieronder gepost, met daaronder een samenvatting ervan:

Volkskrant

In strijd om Cherson claimen beide partijen succes
Zowel Oekraïne als Rusland claimt successen bij de strijd rond Cherson. Kyiv zei vrijdag opnieuw Russische munitiedepots en belangrijke pontonbruggen te hebben vernietigd bij het offensief om de zuidelijke stad te heroveren. Onduidelijk blijft hoe de maandag begonnen tegenaanval precies verloopt.

Stieven Ramdharie 2 september 2022, 16:57

Volgens Kyiv wordt er zwaar gevochten in twee districten. Op sociale media tonen beelden hoe Oekraïense tanks en pantserwagens oprukken en hoe raketten inslaan bij de beschadigde Antonovskybrug, de belangrijkste brug in het gebied. Het is een van de drie strategisch gelegen bruggen over de Dnipro die de Oekraïners sinds juli onbruikbaar hebben gemaakt om de Russische troepen in Cherson te isoleren.

Het Oekraïense leger probeert de Russische verdediging van de stad en de bevoorrading te dwarsbomen door vooral pontonbruggen onder vuur te nemen die de Russen hebben gebouwd bij de drie bruggen. Of de pontonbrug bij de Antonovskybrug is vernietigd, is onduidelijk. Het leger liet weten dat een andere pontonbrug, bij het dorp Darivka, wel was uitgeschakeld. ‘De inslagen waren effectief, de pontonbrug is vernietigd’, aldus het zuidelijk militair commando over de aanval op zo’n 20 kilometer van Cherson.

‘Onze successen zijn overtuigend’, aldus een Oekraïense militaire woordvoerder over de aanvallen op belangrijke Russische doelwitten. Het Russische ministerie van Defensie zegt daarentegen dat het offensief tot nu toe is mislukt. Moskou claimt onder andere vijandelijke munitiedepots te hebben vernietigd. Volgens Russische militaire bloggers, die de operaties van het Russische leger nauwgezet volgen, zouden de Oekraïners vanuit vier richtingen proberen op te rukken maar slagen zij niet in hun opzet.

Vooruitgang geboekt
Kyiv zei maandag, toen het offensief werd ingezet, dat het op enkele plekken door de Russische linies was gebroken. Volgens de Britten is het Oekraïense leger er inderdaad in geslaagd hier en daar de frontlijn ‘te verplaatsen’. Ze zouden volgens de Britse inlichtingendiensten gebruik hebben gemaakt van zwakke plekken in de Russische verdediging. Russissche reserve-eenheden zouden proberen deze gaten in de verdediging te dichten. Ook de VS bevestigen dat de Oekraïners enige vooruitgang boeken. Volgens het Pentagon zouden Russische soldaten in sommige gevallen ‘terugvallen’ op andere posities.

Oekraïense soldaten die de afgelopen dagen bij het offensief gewond zijn geraakt, maken melding van zeer zware gevechten. ‘Op sommige plaatsen rukken we op, maar in andere worden we flink geraakt’, aldus Pavlo (22), een van de acht soldaten die de Wall Street Journal sprak in een ziekenhuis achter het front. Volgens de soldaten waren de Russische militairen goed bewapend en boden ze flink verzet. ‘Ze bestrijden ons met alles wat ze hebben’, aldus een van de militairen over de Russische tegenaanvallen met tanks, artillerie en helikopters. Hij bevestigt dat de Russen manschappen tekortkomen. ‘Ze hebben een heleboel materieel maar weinig mensen’.

Een adviseur van de Oekraïense president Volodymyr Zelensky waarschuwt voor te hoog gespannen verwachtingen over het offensief. Hij zei dat het Oekraïense leger behoedzaam wil opereren om niet te veel soldaten te verliezen. ‘Er zal geen snel succes zijn’, aldus Oleksi Arestovytsj. ‘Een snel succes betekent altijd veel bloedverlies.’

De Amerikaanse militaire denktank Institute for the Study of War (ISW), dat de operaties van beide partijen gedetailleerd in kaart brengt, zegt dat het na amper een week te vroeg is om conclusies te trekken. ‘Militaire operaties op de schaal van het Oekraïense tegenoffensief slagen of mislukken niet in een dag of een week’, aldus het ISW.
Washington Post

In fiercely contested Kherson, Ukraine pushes to retake occupied lands
By Steve Hendrix and Serhii Korolchuk

Updated September 1, 2022 at 4:53 p.m. EDT|Published September 1, 2022 at 3:15 p.m. EDT
KHERSON REGION, Ukraine — Ukraine’s military has kept Ukrainians and the world guessing about the counteroffensive it claims to have launched in this Russian-occupied territory, but Oleksander Skovorodka already feels a shift.

The 32-year-old resident of Kamyane, a village surrounded by Russian forces, said the pitch of artillery volleys from both directions has ramped up. He and his neighbors have watched Ukrainian attack helicopters buzz the treetops on their way south. On Wednesday evening, Ukrainian military vehicles plied the dirt lane in the region’s northwest corner where he and his wife, Taisia, were driving on their way to buy food.

“We can hear more fighting, more shelling,” he said. “The Russians are just over there.”
The lane is one of the routes that lets them avoid areas controlled by the Russian invaders, who now occupy nearly all of this 11,000-square-mile strategically vital region, including its capital, the Black Sea port city of Kherson.

The lane skirts forests and pastures and leads to a makeshift bridge of gravel and pipes across the Inhulets River, which divides Kherson from Ukrainian-controlled regions to the north and west. In recent days, Kherson residents have used the crossing to flee the fighting, most of them heading to the nearby city of Kryvyi Rih.

“They cross every day,” said Oleksander Pokusayev, who lives in the adjacent village of Shestirnya, just inside free Ukraine. He had ridden his Soviet-era Voskhod motorcycle to the Kherson side of the bridge, where he frequently fishes. “I saw two minibuses full of people earlier today,” he said.

With the only official crossing more than 100 miles to the north in Zaporizhzhia — an abandoned village where access is controlled by opposing armies at either end of a tense no man’s land — evacuees increasingly must find other options. Some are swimming the Inhulets, which is what Pokusayev’s sister-in-law did when she fled Russian occupiers in the village of Borozenske.

“She had to walk through forests for two days. She swam across and Ukrainian soldiers helped her to safety,” he said. “Her husband is still in the occupied side.”

As he was talking, a Ukrainian patrol came along, stopping to check on the safety of four Washington Post journalists. Because of the offensive, and increasing maneuvers by both sides, the Ukrainian soldiers said the Kherson side of the river was increasingly unsafe.

“It’s very risky here now,” said one soldier, who asked not to be identified by name or unit. “The Russians are very close and their weapons are not very precise. Their rockets can go anywhere.”

Kherson was the first strategically important city captured by Russia at the start of the invasion in late February, and the broader Kherson region helps form Russian President Vladimir Putin’s coveted “land bridge” to Crimea, which Russian invaded and annexed in 2014.

Residents of the area have seen control of villages in Kherson swing back and forth. After Russians seized many of the communities in the early weeks of the invasion, Ukrainian forces pushed across the Inhulets in May, liberating several of them. Ukrainian troops used Pokusayev’s village as a base for more than a month of shelling in advance of that push.

Now, residents hope the new offensive will push the Russians out of artillery range. So far, however, the shelling has only worsened.

“They still hit a lot of houses; they try to hit the church,” he said, pointing at the gold dome visible across the river. “My house has been shot twice.”

For months, Western intelligence and military analysts have said Ukraine was preparing a major campaign to retake Kherson and the surrounding territory. The regional capital, a gateway between the Dnieper River and the Black Sea, is a major economic hub.

Ukraine hopes that retaking the region from the Russians — who were reportedly planning to stage a referendum in advance of annexing it as part of Russia — will swing momentum its way in what has become a stalemated war.

It is unclear whether the operation launched Monday is the predicted large-scale campaign.
Information from inside Kherson has been scarce. Military officials have barred reporters from accessing front-line areas across the country through at least Monday, a level of restrictions unprecedented in the six months since the start of the Russian onslaught. They have asked Ukrainians to be patient and warned that operational security means information about the campaign will be slow to emerge.

“It’s going to take as long as needed and nobody is going to rush it because people expect something dramatic and exciting,” said Andriy Zagorodnyuk, a former Ukrainian defense minister who now runs the Center for Defense Strategies, a military think tank in Kyiv. “They’re going to be doing it safely, whatever time it takes,” Zagorodnyuk said.

Ukrainian officials said “tough battles” were raging within the region and that their forces had destroyed numerous weapons depots and command posts. At the beginning of the campaign, Ukraine said it demolished major bridges across the Dnieper, cutting Russian supply routes.

Russia has acknowledged that a major campaign is underway but said that it has already had a heavy toll in Ukrainian lives, tanks and equipment. Wounded soldiers have reportedly begun to arrive in Mykolaiv, a coastal city just outside the region’s western border.

A Pentagon official on Monday verified an “uptick” in fighting inside Kherson, including artillery and rocket attacks, but could not confirm that a major counteroffensive was underway.

The information vacuum has left Kherson residents in and out of the territory scrambling to find out more. In Kryvyi Rih, where the city government has set up 89 shelters to house more than 35,000 evacuees from Kherson, people who fled the fighting scroll through Telegram channels and chat groups to find out what is happening at home.

Svetlana Kulybanych, 60, and her family are living in a Kryvyi Rih orphanage that has been converted into a shelter. She regularly phones one of the few friends who has remained in their home city of Nova Kakhovka, 25 miles from the city of Kherson.

Something big is definitely happening, the friend reported Wednesday.

“She said the Ukrainians are shelling in the city and they have destroyed a lot of depots and places where the Russians stored their equipment,” Kulybanych said. “Now the Russians are hiding between the buildings.”

If this is Ukraine’s big push to expel the Russians, Kulybanych prays that the troops prevail soon. She and her husband, who is recovering from a heart attack he suffered on the day of the invasion, want to go home.
“We want to start rebuilding while we are still young and strong enough to do it,” she said.
New York Times

Against Fierce Resistance, Ukraine Makes Small Gains in the South
Stepping up an offensive in the region near Kherson, Ukraine has retaken small villages. But officials predict a brutal winter ahead.

KRYVYI RIH, Ukraine — After weeks of pounding Russian supply lines and logistical hubs, the Ukrainian military pushed forward this week with its southern counteroffensive, breaking through some frontline defenses to retake several small villages and signaling its ability to strike a larger force that has spent months preparing for such an attack.

But the fighting has been tough against an enemy battling to hold onto territory it has controlled since the first days of the war, which started in February. Russian troops have heavily mined the fields and approaches around their own defensive earthworks, hampering a swift Ukrainian advance, Ukrainian and United States officials said.

“There are offensive actions — there is also certain success,” said Oleksandr Vilkul, the head of the military administration of the city of Kryvyi Rih, which has served as a logistical hub for the southern offensive.
Ukrainian forces have advanced from the northwest and southwest toward the Russia-occupied city of Kherson, the first major city that Russia captured after the invasion began.

In some areas, Ukraine has run into staunch resistance, soldiers familiar with the battle said, but details of the operations remain murky as Ukrainian officials have revealed little about the offensive and have issued restrictions on media access to the front line.

Ukrainian troops are pushing to dislodge Russian forces entrenched on the western side of the Dnipro river, which has served as a natural barrier. But it is unclear if this will turn out to be the broad and sustained offensive Ukraine has been forecasting. The battle’s outcome will most likely be decided by the amount of firepower on each side — for Ukrainian forces to rout the Russian defenders, or for the Russians to push the Ukrainians back to their old frontline positions.

After Russian forces invaded Ukraine on Feb. 24 and suffered a stinging defeat around the Ukrainian capital of Kyiv, the war has devolved into one of attrition: both sides’ advantages have been measured in the amount of troops, vehicles and ammunition available to be thrown into combat.

The number of Russian and Ukrainian dead and wounded are well into the tens of thousands. The front lines had barely moved in recent weeks before the Ukrainians launched their offensive in the south. In the east, they have only incrementally shifted in Moscow’s favor, after Russian forces made a big push at the end of June and in early July captured the neighboring cities of Lysychansk and Sievierodonetsk.

But no matter the outcome around the port city of Kherson, the main center of the Kherson region, the continuing battle is a reminder that despite high casualty numbers and embattled units spread along a 1,500-mile front line, the Ukrainian military has managed to muster enough troops to make encouraging gains, even as analysts caution against overestimating the progress.

“Those watching this battle from afar need to moderate their expectations about how fast the Ukrainians will be able to prosecute this offensive,” said Michael Kofman, the director of Russian studies at CNA, a research institute in Arlington, Va. “The Russians have had time to entrench.”

Ukrainian officials have also cautioned against setting expectations too high, saying that this will be a brutal winter as they fight to retake territory, with civilians caught in the middle suffering the most.

In Kryvyi Rih, the largest city in central Ukraine, there are already 70,000 internally displaced people, half of whom are from the Kherson region, said Sergiy Miliutin, the deputy mayor of the city.

Unverified videos posted from the offensive showed Ukrainian tanks pushing through fields with huddled infantry trailing behind. The footage evokes the European conflict of World War II, where similar looking battles amid rolling fields took place on the war’s eastern front. Ukrainian casualties, in some areas, have been heavy, some soldiers have said.

“The amount of shelling increased a lot along the whole front line,” Mr. Vilkul said in an interview on Thursday morning. The Russians, he said, “are using all kinds of Multiple Launch Rocket Systems — Grads, Smerch, Hurricane, gun artillery, tanks, mortars and cruise missiles.”

In a prelude to its ground assault, many of Kyiv’s forces in the south, especially their new American-supplied precision rocket systems, focused on attacking Russian areas behind the front lines: supply depots, bridges and ammunition storage sites.

It remains not known how much these types of attacks will affect the outcome, but similar initiatives in the war’s east ensured that Russian artillery fire sharply dropped off before Moscow’s forces adapted new tactics to shield their equipment.

Mr. Vilkul, who would not divulge specifics of the offensive, attributed the partial gains to “blows that the Ukrainian army lent to the enemy’s rear.”

On Thursday, the Ukrainian southern command said that “Ukrainian forces continue to destroy enemy stocks and reserves, hit control posts and keep under fire control transport routes.”

But artillery strikes are only one part of the Ukrainian strategy to win back the south and the city of Kherson, areas that fell to advancing Russian forces in the war’s first weeks. Partisans, especially in Kherson, have begun a campaign of guerrilla-style attacks to undermine Russian control and sap troop morale.

United States defense officials attributed the timing of the southern offensive to President Volodymyr Zelensky’s strong desire to regain Ukrainian territory before the winter. That would not only bolster Ukrainian morale, but perhaps reassure European allies confronted with an energy crisis and rising prices resulting from the war. It also allows Ukraine to strike before new Russian reinforcements arrive on the front line.

Mr. Zelensky, the officials said, was motivated to demonstrate that Ukrainian forces, despite some setbacks, could press the attack, and that the war had not regressed into a stagnant slog of artillery duels. After Russia-backed separatists formed two breakaway republics in Ukraine’s east in 2014, the war there, which continues today, turned into a “frozen conflict,” and much of the world’s attention shifted to the rise of the Islamic State in the Middle East.

As it stands, the war in Ukraine has morphed into a two-front conflict. The war in the east has focused on slow Russian advances and Ukrainian troops holding what territory they can to bleed Moscow’s forces and thwart their attempts to secure complete control of the rolling plains and mining towns of the mineral-rich Donbas region.

In the south, Kyiv has seemingly decided that this is where the war will be won, where Western-supplied weapons and ammunition are being leveraged to the fullest extent to ensure that whatever foothold Russia possesses in the region will ultimately be untenable.
Samenvatting
Rusland erkent inmiddels dat Oekraïne met een campagne bezig is. Maar ook stelt het dat het een zware wissel zou trekken op Oekraïense militairen, tanks en uitsusting. Het Russische ministerie van Defensie zegt ook dat het offensief tot nu toe is mislukt.
  • Moskou claimt onder andere vijandelijke munitiedepots te hebben vernietigd.
  • Oekraïne zou vanuit 4 richtingen aanvallen maar slaag hierin niet (Russische bloggers)
De Russen hebben zich op de oekraiense aanval kunnen voorbereiden.
  • De velden en de mogelijke routes die Oekraïne zou kunnen gebruiken zijn zwaar van mijnen voorzien.
  • Aardwallen zijn opgetrokken als verdedigingswerken.
Ondanks de lange frontlinie van 1500 km heeft Oekraïne genoeg troepen voor Kherson kunnen alloceren en bemoedigend hoeveelheid gebied kunnen veroveren. Als voorbereiding heeft Oekraïne met de Amerikaanse wapens Russische supply depots, bruggen, munitie opslag sites en transport routes kunnen raken in voorbereiding op de aanval. Dit ging ook donderdag nog door.

Als tegenactie hebben de Russen over de hele linie de beschietingen opgevoerd met MLRS systems, Grads, Smerch, Hurricane, tanks, mortieren, artillerie en kruisraketten. Los van het effect van deze aanvallen kan ze ook als signaalgever worden gebruikt. Het bombardement verstomde vaak vlak voordat de Russen hun tactiek veranderden.

Oekraïne spreekt over taaie gevechten waarin ze veel wapen depots en commando centers heeft vernietigd. Soms komt Oekraïne heftige tegenstand tegen. Er worden echter geen details gedeeld.

Oekraïne gebruikt aanvalshelikopters bij de aanval. Oekraïne zou op enkele plaatsen, bij slecht verdedigde plekken, de linie hebben verplaatst Een doorbraak in de linie zou door Russische reseve eenheden zijn voorkomen. Zowel United Kingdom als de Verenigde staten bevestigen dit. Het pentagon stelt dat de strijd in Kherson is opgeschakeld, maar kon een tegenoffensief nog niet bevestigen.

Eerste hands ervaring van een Oekraïense militair:
  • Soms kan Oekraïne oprukken
  • Soms ontmoet ze heftige tegenstand met tanks, Artillerie en helikopters
  • Russische militaitren zijn goed bewapend
  • De Russen hebben veel materieel, maar weinig mensen.
Naast de Oekraïense soldaten vallen ook partizanen in kherson zelf de Russen aan om hun moraal te verlagen en wanorde te creeeren.

De Inhulets River is nog een scheidslijn tussen het door Oekraïne bezet gebeid en dat bezet door de Russen.
  • Burgers zwemmen de rivier over om in Oekraïens gebied te komen.
  • Het gebeid aan de Kherson zijde is nog gevaarlijk
De Stad Kryvyi Rih heeft 89 shelters gebouwd om de 35.000 evacuees uit Kherson op te vangen. In totaal zijn in Kryvyi Rih 70.000 vluchtelingen aangekomen, waavan dan 35.000 uit Kherson.

Oekraïne zou behoedzaam opereren om levens te sparen van haar soldaten. Meer snelheid, meer doden. ISW zou verder aangeven dat het nog te vroeg is voor een gedegen analyse. Complicerend voor deze voorzichtige aanpak wordt voor Oekraïne de winter en haar zorg dat de burgers van Kherson in de strijd verzeild raken. Gedurende de Oekraïense aanval neemt de artillerie van beide zijden toe. De Russische artillerie schiet nog steeds op alles, huizen, kerken.

De Oekraine oorlog heeft zich omgevormd in een twee fronten oorlog. In het oosten worden de Russische vorderingen vertraagd. In het zuiden vinden de Oekraïense veroveringen plaats.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Pagina: 1 ... 9 ... 31 Laatste