Acties:
  • +3Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Dit topic is er voor berichten omtrent het Krim front in het zuiden van Oekraïne. Graag dus niet beginnen over een ander front of een heel ander onderwerp.

Het Krim front bevind zich in in het zuiden van Oekraïne. Het gaat hier om de uitbraak van minstens twee brigades. Een deel heeft na dagenlange gevechten een bruggenhoofd bij Kherson gevestigd. Deze eenheden trekken op het moment van schrijven, nu verder de westelijke helft van Oekraïne in. Ook is dit het front dat de kerncentrale bij Enerhodar heeft beschoten. Als laatste is dit front ook betrokken bij de omsingeling en beschieting van Marioepol in samenspraak met het Donbass front.

Handige bronnen:
Liveaumap: https://liveuamap.com/
OSINT: https://twitter.com/Osinttechnical
Rob Lee: https://twitter.com/RALee85
r/warinukraine https://www.reddit.com/r/warinukraine/new/

[Voor 3% gewijzigd door DaniëlWW2 op 21-04-2022 11:05]

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod

Bij Nikolaiv.

Weet iemand of deze dingen nu ook ingezet worden door Oekraïne?

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-03 13:13
Edit: staat foutje in de OP denk ik

Er zijn claims dat er vannacht een aanval is geweest door de Oekraïners (mariniers) op het vliegveld van Kherson. Dit was sinds 3 dagen in bezit van de Russen. En ze zouden het al actief gebruikt hebben. Er zouden 30 helikopters vernietigd zijn. Maar nog geen onafhankelijke bronnen / foto's oid. Alleen dit vage filmpje waar je weinig uit haalt en bericht de Oekraïnse strijdkrachten

[Voor 179% gewijzigd door PLAE op 07-03-2022 15:41]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PLAE
En dan nog een wonderlijk filmpje van een particulier met een drone van dagen terug al. Begrijp niet hoe er 30 Russen kunnen liggen zonder een anti-tank wapen, begrijp niet hoe het kan dat die brug niet fatsoenlijk beschermd is et cetera et cetera. Wel unieke footage, daarom deel ik het.

YouTube: 🔴 Ukraine War - Drone Shows Intense Close Combat Between Ukrainian &...

• Emryte
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 09:49
Russische armored train in Melitopol

https://t.me/OSINTUKRAINE/2555

Luister naar een twitter space en zij denken dat de trein vanuit de Krim is gekomen. Wat denken jullie?

game pc

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

PLAE schreef op maandag 7 maart 2022 @ 15:40:
Edit: staat foutje in de OP denk ik

Er zijn claims dat er vannacht een aanval is geweest door de Oekraïners (mariniers) op het vliegveld van Kherson. Dit was sinds 3 dagen in bezit van de Russen. En ze zouden het al actief gebruikt hebben. Er zouden 30 helikopters vernietigd zijn. Maar nog geen onafhankelijke bronnen / foto's oid. Alleen dit vage filmpje waar je weinig uit haalt en bericht de Oekraïnse strijdkrachten

[Twitter]
Dit account volgt deze case:

To be continued, zo lijkt het. Vooralsnog lijkt het goed mogelijk en ik heb Oekraïne nog niet zien liegen over dergelijke acties (correct me if I'm wrong).

• RoD
  • Niet online

RoD

Nog iets van eerder vandaag rond Mariupol

Blijkbaar is men daar nog wel in staat terug te vechten gezien het aantal gesloopte tanks.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
En dit is dus waarom ik een paar dagen geleden al wees op het belang van het zuiden.

Thread is van een Australische oud generaal die inderdaad bevestigd waar ik een paar dagen geleden al bang voor was. Er lijkt heel wat slagkracht in het zuiden te zitten. Dit lijkt logistiek wel ondersteund te zijn. Er zijn hier te weinig Oekraïense eenheden om ze te stoppen en de Russen lijkt zowel richting Odessa als Dnipro op te willen rukken. De val van Odessa zou enorme schade aanrichten aan de Oekraïense economie. Dnipro betekend dat de situatie in het oosten onhoudbaar zal worden.

Deze is het belangrijkst.

Om dit te begrijpen, moet je NAVO standaard symbolen begrijpen. Kort gezegd:
XXXX = leger
XXX = korps
XX = divisie
X = brigade
III = regiment
II = bataljon
I = compagnie

Verder:
Rood = vijand
Blauw = geallieerd
Groen = neutraal

Kruis = infanterieformatie
Ovaal = tankformatie
Kruis en een ovaal = gecombineerde formatie
Zie verder:
Wikipedia: NATO Joint Military Symbology

Rond Kershon lijkt het te gaan om Oekraine twee brigades + twee niet duidelijk geïdentificeerde infanterieformaties. De Russen hebben de hele 42ste divisie + een luchtafweerdivisie + Spetsnaz in de omgeving. De 42ste divisie lijkt vervolgens opgesplitst te zijn in minstens zeven batalion tactical groups. Het doel is hier overduidelijk Mikolaiyv aanvallen aangezien de Russen hier heel zwaar hun eenheden hebben geconcentreerd.

In het oosten is Mariupol eigenlijk verloren. Omsingeld door twee regimenten terwijl de rest van de Russische macht is opgerukt. Hoe het eruitziet, lijkt het erop dat het Azov bataljon aan haar lot is overgelaten. Heel cynisch, maar misschien is het maar beter om daar vanaf te komen terwijl ze zoveel mogelijk Russen met zich meenemen het graf in. Het grootste probleem is dat de bevolking er gevangen zit...

Rond Tormak lijkt het problematisch. De stad wordt zo te zien verdedigd door een brigade die het moet opnemen tegen een duidelijke overmacht. Tormak heeft waarschijnlijk geen strategische waarde en zal verlaten worden als het moet. Vasylivski is veel belangrijker. Waarom, nou:

Staat heel wat in het oosten dat absoluut niet afgesneden mag worden. Maar dat is een kwestie van het Donbass front.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PLAE
Eerste plek waar ik zulke inschattingen tegenkom van wat de Oekraïners waar hebben zitten.
Maar wat mij dan zou verbazen is dat de Amerikanen de intelligence niet op orde hadden. En als ze iets goed konden bekijken vanuit de lucht was het wel de Krim toch? En zeker nadat alles out in the open was (grote vlaktes, geen bos oid). Nadat de aanval begonnen was bedoel ik dan ook.

Kans lijkt mij aannemelijk dat er als eerste versterkingen vanuit de mobilisatie naar het zuiden gaan. De rest van het land lijkt(!) redelijk 'stabiel'. Wat ik ook begrepen heb zitten de T-72's van Oekraïne allemaal in reserve-eenheden. En er is nog geen enkele vernietigde T-72 van Oekraïne gespot nergens. https://www.oryxspioenkop...ocumenting-equipment.html

Dat wil in mijn ogen zeggen dat ze die troepen nog of A: achter de hand houden of B: in het westen hebben zitten. Nu de mobilisatie op gang komt (neem ik aan) en de Russen geen luchtoverwicht hebben kunnen ze troepen vanuit het westen gaan verplaatsen toch. Gaat mij niet om die T-72 maar de eraan gekoppelde brigades. In het Westen zijn er zoveel draagbare anti-tank wapens aangeleverd en zoveel vrijwilligers opgestaan dat ze in die zin toch een gok moeten kunnen wagen + Amerikanen moeten toch aardig inschatting kunnen maken over een mogelijke aanval nog vanuit Wit-Rusland in het Noordwesten.

Ik ben geen militair expert natuurlijk. Is puur boerenverstand dit.

Ik schrok wel van hoe beperkt die brug bij Kherson (zie filmpje hierboven) beschermd werd. Eigenlijk niet leek het.

[Voor 15% gewijzigd door PLAE op 07-03-2022 22:06]

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:15

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Van mijn vrouw vernomen die net hier in NL is aangekomen:
De Russen zijn al in Voznetsinsk geweest, maar de aanvallen zijn daar afgeslagen.

De spoorverbinding vanaf Voznetsinsk richting Odessa is niet meer beschikbaar.

Met de 4 militaire oefenzones is daar een redelijk sterke militaire presence daar.

[Voor 16% gewijzigd door YakuzA op 09-03-2022 04:00]

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:07

-36-

Trust me. I'm an amateur

.

[Voor 255% gewijzigd door -36- op 15-03-2022 00:40]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PLAE
Vraag die ik heb bij dit front is of de Russen wel voldoende troepen hebben in het Zuiden om zo door te blijven gaan (in de diepte). Of moeten ze toch iets met de mariniers die nog niet geland zijn? Nouja dat in het verlengde van wat ik mij al afvroeg inzake inlichtingen vanuit de Amerikanen.

• PLAE
Voor de volledigheid ook het stuk aan de oostkant van de Krim erbij.
Vooral opletten of men opmars richting Zaporizja duurzaam weet te stoppen.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
PLAE schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 09:35:
Vraag die ik heb bij dit front is of de Russen wel voldoende troepen hebben in het Zuiden om zo door te blijven gaan (in de diepte). Of moeten ze toch iets met de mariniers die nog niet geland zijn? Nouja dat in het verlengde van wat ik mij al afvroeg inzake inlichtingen vanuit de Amerikanen.

[Afbeelding]
De Russen hebben eigenlijk nergens genoeg troepen en dat lijkt een van de grote problemen te zijn. Deze hele strategie op vier assen aanvallen zonder dat je een noemenswaardig voordeel in manschappen hebt, is laten we zeggen, "twijfelachtig" te noemen. De vraag is alleen wat de Russen eraan kunnen doen. Want ze zijn zo zwaar gecommitteerd dat ik niet zie hoe je formaties kan verplaatsen om een front te versterken. En forse versterkingen aan laten rukken door mobilisatie in te stellen, kan zomaar het fragiele logistieke systeem nog verder overbelasten. En dat is ook waarom Oekraïne systematisch achter konvooien aan lijkt te gaan. Het is een constante strijd om maar meer verliezen uit te delen dan je incasseert.

• YakuzA

YakuzA

PLAE schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 09:37:
Voor de volledigheid ook het stuk aan de oostkant van de Krim erbij.
Vooral opletten of men opmars richting Zaporizja duurzaam weet te stoppen.

[Afbeelding]
https://twitter.com/Bykvu/status/1502380721473736720
Ukrainian Joint Forces Operation troops have almost completely destroyed battle-tactical group of 102th regiment of 150th Rifle Division near Mariupol
Dat is een groep die vanuit het DNR gebied richting Mariupol kwam?

[Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 11-03-2022 21:45]

PSN

• PLAE
Op die kaart zie je ze rechtsonder bij Mariupol idd. Zag ergens een kaart (vanaf Russische kant) dat ze aan oostkant in de stad zitten, of de rand daarvan.

• PLAE

Is dit een T-64? Dit is Odessa.

Dan moet ik nog steeds de eerste plek tegenkomen waar de Oekraïners T-72's inzetten (hun reserve).

Edit: zie nu dat er op de 13e 2 verloren zijn gegaan. Maar geen idee waar.

[Voor 6% gewijzigd door PLAE op 15-03-2022 00:25]

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-03 07:30

WoWs-id dionvdc_ wows numbers wows referral

• LongBowNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:41
Als ik Liveuamap moet geloven, lijkt het erop dat Oekraïne een push aan het maken is richting Kherson vanuit Mykolaiv. Deze is belangrijk om de landbrug richting Odesa tegen te houden.

https://liveuamap.com/en/...ntrol-over-posadpokrovske

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Het lijkt langzaam niet meer een aanval te zijn, maar een volwaardig offensief. En de Oekraïners lijken na dagen van gevechten, ook echt iets geforceerd te hebben op de weg tussen Kherson en Mykolaiv. Als dat klopt, dan gaan we denk ik heel wat beelden zien van vernietigd en buitgemaakt materiaal. Potentieel ook aardig wat Russische krijgsgevangenen.

• YakuzA

YakuzA

DaniëlWW2 schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 19:54:
Het lijkt langzaam niet meer een aanval te zijn, maar een volwaardig offensief. En de Oekraïners lijken na dagen van gevechten, ook echt iets geforceerd te hebben op de weg tussen Kherson en Mykolaiv. Als dat klopt, dan gaan we denk ik heel wat beelden zien van vernietigd en buitgemaakt materiaal. Potentieel ook aardig wat Russische krijgsgevangenen.
De trucks met munitie die vandaag waren ‘gevonden’ bij Mykolaev stonden al op telegram:
https://t.me/UkraineNow/5733

Als ze straks alle Russen ten noorden van de Dnjepr kunnen afsnijden zou wel goed zijn.

[Voor 11% gewijzigd door YakuzA op 17-03-2022 20:01]

PSN

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
YakuzA schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 19:57:
[...]

De trucks met munitie stonden al op telegram:
https://t.me/UkraineNow/5733
De foto is net niet scherp genoeg, maar dit is waarschijnlijk artilleriemunitie. Het is over het algemeen niet iets dat zomaar achterblijft op de vrachtwagen. Al is het maar omdat die kisten behoorlijk zwaar zullen zijn.

• RoD
  • Niet online

RoD

DaniëlWW2 schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 19:54:
Tig beelden van vernietigd en buitgemaakt materiaal in de afgelopen dagen, met naar mijn idee ook steeds meer grotere konvooien. En de aanval op Cherson vliegveld was natuurlijk ook aardig. Ik hoop dat dit doorzet.

[Voor 5% gewijzigd door RoD op 17-03-2022 21:06]

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
RoD schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 21:05:
[...]

Tig beelden van vernietigd en buitgemaakt materiaal in de afgelopen dagen, met naar mijn idee ook steeds meer grotere konvooien. En de aanval op Cherson vliegveld was natuurlijk ook aardig. Ik hoop dat dit doorzet.
Qua buitgemaakt materieel moet je kijken of er een Z opstaat. Helaas gebruiken de Russen de Z voor alles ten zuiden van Charhiv, wat lokaliseren wat lastiger maakt. Bij Charkiv gebruiken ze de Z in een vierkant.

Maar ik hoop het ook. Cherson innemen en belangrijker nog de brug ten noordoosten van Cherson zou betekenen dat de Russen over de rivier gedreven zijn en alles aan de westkant in de val zit. Dat maakt je positie beter verdedigbaar en kan een overgave afdwingen zonder dat je Cherson weer moet innemen. Vervolgens kan je dan eenheden naar het noorden of oosten sturen. Verder is Odessa op deze manier veilig en blijft die haven ook intact voor het moment dat die weer operationeel zal worden.

• RoD
  • Niet online

RoD

DaniëlWW2 schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 21:27:
[...]

Qua buitgemaakt materieel moet je kijken of er een Z opstaat. Helaas gebruiken de Russen de Z voor alles ten zuiden van Charhiv, wat lokaliseren wat lastiger maakt. Bij Charkiv gebruiken ze de Z in een vierkant.

Maar ik hoop het ook. Cherson innemen en belangrijker nog de brug ten noordoosten van Cherson zou betekenen dat de Russen over de rivier gedreven zijn en alles aan de westkant in de val zit. Dat maakt je positie beter verdedigbaar en kan een overgave afdwingen zonder dat je Cherson weer moet innemen. Vervolgens kan je dan eenheden naar het noorden of oosten sturen. Verder is Odessa op deze manier veilig en blijft die haven ook intact voor het moment dat die weer operationeel zal worden.
Heb jij enig idee waarom er geen operaties achter het front plaatsvinden? Ik had bijvoorbeeld wel wat aanslagen rondom Cherson verwacht, in de nacht ofzo. Of zou dat teveel risico voor de burgers betekenen?

Jij hebt daar vast meer verstand van.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
RoD schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 21:29:
[...]

Heb jij enig idee waarom er geen operaties achter het front plaatsvinden? Ik had bijvoorbeeld wel wat aanslagen rondom Cherson verwacht, in de nacht ofzo. Of zou dat teveel risico voor de burgers betekenen?

Jij hebt daar vast meer verstand van.
Ik heb geen idee wat er precies gebeurd. Dat is overigens meteen iets anders dan dat er niks gebeurd.
Je moet je beseffen dat we hooguit een paar procent meekrijgen van wat er echt op de grond gebeurd. We zijn compleet afhankelijk van berichten en videomateriaal van Oekraïense zijde. De Russen lijken namelijk militaire discipline af te dwingen op dit vlak, na hun geprutst voordat de invasie begon, en hebben waarschijnlijk ook niet veel positiefs te uploaden. En zelfs als ze iets te vieren hebben aan Russische zijde, dan alsnog zal het Kremlin het niet willen zien omdat het daar al snel om dode Oekraïners zal gaan. Want die zijn er zeker, hoewel we ze niet zien. En het zullen er waarschijnlijk ook fors meer zijn dan Oekraïense claimt...

Komt bij dat de Russen waarschijnlijk proberen om het internet zoveel mogelijk plat te krijgen in bezette gebieden. Ook is het niet handig om je eigen acties te gaan filmen en online te zetten omdat je potentieel je locatie weggeeft. En inmiddels lijken Oekraïense soldaten zelf ook steeds terughoudender te worden met beelden delen. Immers zitten ze niet meer in een wanhopige situatie van overleven en de roep om hulp. Nee, op het moment gaat het dusdanig veel beter dat ze het niet nodig hebben. Komt ook bij dat het westen maar materiaal blijft leveren. Natuurlijk krijgen we te zien als er weer een Russische straaljager neergeschoten is of er weer voertuigen buitgemaakt zijn. Maar de directe resultaten van gevechtsacties worden al dagen wat zeldzamer en dat is denk ik geen toeval. Idem voor dat de locatie van Oekraïense formaties niet meer word ingetekend in kaarten. Want al die informatie kan ook tegen je worden gebruikt als je niet langer alleen maar terrein verliest.

• PLAE
Op (pro)Russische en echt onafhankelijke telegram kanalen is nog wel aardig wat van Russiche zijde te vinden.

• RoD
  • Niet online

RoD

DaniëlWW2 schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 21:44:
[...]

Ik heb geen idee wat er precies gebeurd. Dat is overigens meteen iets anders dan dat er niks gebeurd.
Je moet je beseffen dat we hooguit een paar procent meekrijgen van wat er echt op de grond gebeurd. We zijn compleet afhankelijk van berichten en videomateriaal van Oekraïense zijde. De Russen lijken namelijk militaire discipline af te dwingen op dit vlak, na hun geprutst voordat de invasie begon, en hebben waarschijnlijk ook niet veel positiefs te uploaden. En zelfs als ze iets te vieren hebben aan Russische zijde, dan alsnog zal het Kremlin het niet willen zien omdat het daar al snel om dode Oekraïners zal gaan. Want die zijn er zeker, hoewel we ze niet zien. En het zullen er waarschijnlijk ook fors meer zijn dan Oekraïense claimt...

Komt bij dat de Russen waarschijnlijk proberen om het internet zoveel mogelijk plat te krijgen in bezette gebieden. Ook is het niet handig om je eigen acties te gaan filmen en online te zetten omdat je potentieel je locatie weggeeft. En inmiddels lijken Oekraïense soldaten zelf ook steeds terughoudender te worden met beelden delen. Immers zitten ze niet meer in een wanhopige situatie van overleven en de roep om hulp. Nee, op het moment gaat het dusdanig veel beter dat ze het niet nodig hebben. Komt ook bij dat het westen maar materiaal blijft leveren. Natuurlijk krijgen we te zien als er weer een Russische straaljager neergeschoten is of er weer voertuigen buitgemaakt zijn. Maar de directe resultaten van gevechtsacties worden al dagen wat zeldzamer en dat is denk ik geen toeval. Idem voor dat de locatie van Oekraïense formaties niet meer word ingetekend in kaarten. Want al die informatie kan ook tegen je worden gebruikt als je niet langer alleen maar terrein verliest.
Ik denk dat je gelijk hebt. De laatste dagen merk ik ook dat de beelden die voorbij komen verschuiven naar in elkaar gezette filmpjes (mooi geëdit, muziekje eronder, etc), of het publiceren van ongefilterd materiaal dat al dagen oud is. Dat lijkt dus wel een bewuste tactiek te zijn.

• RoD
  • Niet online

RoD

Berdjansk. Het Russische landingsschip Orsk zou getroffen zijn door een Oekraïense raket. Het brandt hoe dan ook behoorlijk. Er zouden ook twee andere schepen beschadigd zijn.

Dat het schip affikt is sowieso een opsteker, maar als het ook klopt dat Oekraïne daar doelen kan treffen, is dat helemaal mooi. Dan is niets meer veilig daar. En dat is fijn want de haven van Berdjansk werd/wordt gebruikt om versterkingen aan te voeren.

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:40
En fijn dat op dat deel van de haven bij de grote kranen nu een gezonken hoop staal ligt…

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:13

_Eend_

🌻🇺🇦

Of het schip heeft een Admiraal Kuznetsovje gedaan en is zelf in de fik gevlogen :+

Wel een flinke opsteker voor Oekraïne. Als je daar, achter de Krim en wat effectief Ruslands eigen pierenbadje is zo'n schip kunt raken.

Ik vraag me wel af waarmee ze dat hebben geflikt.

[Voor 53% gewijzigd door _Eend_ op 24-03-2022 09:38]

• YakuzA

YakuzA

https://t.me/spravdi/3349
https://liveuamap.com/en/...-at-kherson-city-council-

De burgers in Cherson hebben blijkbaar weer een grote Oekrainse vlag op het gemeente huis gehangen?
:)

PSN

Acties:
  • +2Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Positief signaal voor de opmars (hopelijk?) naar Cherson.

• RoD
  • Niet online

RoD

https://www.nu.nl/spannin...-kyiv-voorstad-irpin.html

Artikel gaat over Irpin maar er staan ook wat claims over Cherson in. Dat er (op basis van US intelligence) toch echt om de stad Cherson wordt gevochten. Ik lees daar echter elders niets over. Iemand met meer info?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• YakuzA

YakuzA

RoD schreef op maandag 28 maart 2022 @ 18:18:
https://www.nu.nl/spannin...-kyiv-voorstad-irpin.html

Artikel gaat over Irpin maar er staan ook wat claims over Cherson in. Dat er (op basis van US intelligence) toch echt om de stad Cherson wordt gevochten. Ik lees daar echter elders niets over. Iemand met meer info?
'controle verloren' hoeft niet perse te zijn dat er Oekrainse strijdkrachten zijn.
Het kan ook slaan op dat er zoveel civiele protesten zijn dat ze de controle hebben verloren?
Zonder de originele context valt dat moeilijk in te schatten?

Zware gevechten kan ook weer op het 11e beschieting van het vliegveld slaan bijv.

[Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 28-03-2022 18:49]

PSN

• YakuzA

YakuzA

Drone beelden vanuit Mariupol :X

(Russkiy mir == Russische [effect op de] wereld)

Ook vanuit het noorden vanuit Zaporozna lijkt er nu langzaam wat meer te worden terug gedrukt:
Assault units of the Armed Forces of Ukraine, together with other units of the Defense Forces of the Zaporizhia region, captured the settlements of Zatyshshya, Malynivka, Vesele, Zelenyi Hai and Chervone from the Russian army
https://liveuamap.com/en/...orces-of-ukraine-together

[Voor 79% gewijzigd door YakuzA op 31-03-2022 13:05]

PSN

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Overzichtskaartje van gisteren:

Hopelijk kan het leger snel aan de stad Cherson beginnen.

• PLAE
Ik maak me wel zorgen. Hoe moet een next step eruit zien hier? Beste route is waarschijnlijk pushen richting die dam/centrale en daar proberen de oversteek te maken? Die bruggen zullen de oorlog sowieso niet overleven lijkt mij.

Als ze alles opblazen zou dat wel mooi wat troepen vrijmaken om vanuit Dnipro zuidwaarts richting Mariupol gebied te gaan heroveren.

• YakuzA

YakuzA

PLAE schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 15:27:
Ik maak me wel zorgen. Hoe moet een next step eruit zien hier? Beste route is waarschijnlijk pushen richting die dam/centrale en daar proberen de oversteek te maken? Die bruggen zullen de oorlog sowieso niet overleven lijkt mij.

Als ze alles opblazen zou dat wel mooi wat troepen vrijmaken om vanuit Dnipro zuidwaarts richting Mariupol gebied te gaan heroveren.
Die dam was schijnbaar al opgeblazen door de Russen, had daar iig een tweetz over langs zien komen.

/edit: dat was een andere dam, by Izium ;)

Ja daar zijn 2 overgangen, 1 bij Kherson en 1 bij de dam waar ook het water richting Krim wordt afgetakt.

[Voor 11% gewijzigd door YakuzA op 01-04-2022 15:30]

PSN

Acties:
  • +1Henk 'm!

• YakuzA

YakuzA

Ze kruipen langzaam richting Kherson:

Ukrainian army controlled Osokorivka village in Kherson region

[Voor 21% gewijzigd door YakuzA op 06-04-2022 19:18]

PSN

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

YakuzA schreef op woensdag 6 april 2022 @ 19:17:
Ze kruipen langzaam richting Kherson:
[Embed]
Ukrainian army controlled Osokorivka village in Kherson region
Maar heel kort over Cherson, voornaamste boodschap dat de Russen hergroeperen en het oosten zullen aanvallen.

Had wel iets meer willen horen over de aanval op Cherson.

Edit, beeld van het dorp op de kaart:

Eerder op de dag nog iets gehoord over verdere vorderingen richting Cherson, maar daar kan ik niets over terug vinden. Zal dus nog wel prematuur zijn.

[Voor 22% gewijzigd door RoD op 06-04-2022 20:12]

• YakuzA

YakuzA

Voor de verandering is er weer eens brand bij/op het vliegveld bij Cherson:

PSN

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PLAE
Dit bericht past hier wellicht beter dan in het algemene topic:

Interessante thread over de positionering van Russische troepen.

https://twitter.com/HN_Schlottman/status/1511948404028493824

Vooral de reacties onder de post. Aantal trekken de conclusie dat Kherson niet houdbaar lijkt voor de Russen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• PLAE

En deze soldaat zegt dat ze vechten aan de rand van Bilozerka, dorp van bijna 10.000 inwoners. Dat is toch alweer 20km dichterbij Kherson dan op de kaart van @RoD hierboven van eergisteren. (zie ten ZW van Kherson)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• YakuzA

YakuzA

PLAE schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 17:56:
[Twitter]

En deze soldaat zegt dat ze vechten aan de rand van Bilozerka, dorp van bijna 10.000 inwoners. Dat is toch alweer 20km dichterbij Kherson dan op de kaart van @RoD hierboven van eergisteren. (zie ten ZW van Kherson)
Dat is inderdaad een stuk dichter bij Cherson dan op meerdere plaatsen aangegeven inderdaad:
https://militaryland.net/ukraine/invasion-day-43-summary/

Bilozerka is op een km of 5 van het fameuze vliegveld.

(tenzij er meerdere dorpjes Bilozerka heten. daar in de buurt van Cherson heb je ook 2 Oleksandrivka's)

[Voor 11% gewijzigd door YakuzA op 08-04-2022 18:01]

PSN

Acties:
  • +1Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Dan zouden ze zicht terugtrekken achter de Dnipr? Dat lijkt mij ook geen hele rare zet eerlijk gezegd.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PLAE
Het lijkt er niet op dat ze vrijwillig terrein inleveren. Er wordt al een tijd actief gevochten in het gebied. Ik heb geen idee wat verstandig is voor beide kanten. De Russen kunnen zich terugtrekken achter de rivier en beide bruggen bij Kherson opblazen. Dan zitten ze daar voorlopig wel 'veilig' lijkt het. Ze kunnen er ook voor kiezen de stad eerst te verdedigen op de westelijke oever. Straatgevechten zijn sowieso lastig en je zit met de burgerbevolking daar. Wat zowel een voordeel als nadeel kan zijn voor beide kanten. En de Oekraïners gaan neem ik aan niet zo lomp aan de slag als de Russen in Mariupol.

Dan is er 50km ten oosten van Kherson nog een dam waar je de rivier over kunt steken. Maar het lijkt mij sterk dat de Russen nog troepen ten westen van de rivier houden buiten Kherson als de Oekraïners Kherson weten te omsingelen. Dan is er nog maar 1 route vrij. En dat is natuurlijk zeer risicovol.

Inschatting op basis van die kaart is dat er +/- 6 BTG's ten westen van de Djnepr zijn op dit moment. Dat gaat dan wat ik kan vinden grofweg per BTG over 10 tanks en 40 IVF's / 200 man infanterie en nog een lading aan ondersteunende troepen en artillerie per BTG. Ik heb geen verstand van de slagkracht hiervan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Interessante berichten in ieder geval. Je hoort er niet zo gek veel over, maar als deze berichten kloppen, dan zijn er in de afgelopen dagen wel veel vorderingen gemaakt.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Dit kwam ik net tegen:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• YakuzA

YakuzA

Als die linkse hele pijl de Dnjepr haalt, zijn daar een paar BTG’s afgesneden?
De 2 gele pijlen bovenin waren idd de kleine vorderingen van de laatste dagen.

[Voor 9% gewijzigd door YakuzA op 08-04-2022 20:04]

PSN

• YakuzA

YakuzA

https://www.ukrinform.net...-into-kherson-region.html
The Ukrainian army pushed the line of fire from Kryvyi Rih district deep into Kherson region, liberating more than 15 populated localities.
Zag deze ook al eerder vandaag langs komen, maar ben er niet uit of dit nu een rehash is van oud nieuws of niet?
Zie nergens specifieke namen van dorpen staan namelijk.

PSN

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
PLAE schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 18:49:
Het lijkt er niet op dat ze vrijwillig terrein inleveren. Er wordt al een tijd actief gevochten in het gebied. Ik heb geen idee wat verstandig is voor beide kanten. De Russen kunnen zich terugtrekken achter de rivier en beide bruggen bij Kherson opblazen. Dan zitten ze daar voorlopig wel 'veilig' lijkt het. Ze kunnen er ook voor kiezen de stad eerst te verdedigen op de westelijke oever. Straatgevechten zijn sowieso lastig en je zit met de burgerbevolking daar. Wat zowel een voordeel als nadeel kan zijn voor beide kanten. En de Oekraïners gaan neem ik aan niet zo lomp aan de slag als de Russen in Mariupol.
Kherson bevrijden wordt toch een lastige operatie voor het Oekraïense leger. Als de Russen afgesneden worden en terugtrekken achter de rivier dan wordt dat wel een ideale positie om de stad en de Oekraïense posities met artilleriegeschut onder vuur te nemen.

La Batterie des Hommes sans Peur

• RoD
  • Niet online

RoD

YakuzA schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 21:15:
https://www.ukrinform.net...-into-kherson-region.html

[...]

Zag deze ook al eerder vandaag langs komen, maar ben er niet uit of dit nu een rehash is van oud nieuws of niet?
Zie nergens specifieke namen van dorpen staan namelijk.
Ik zag dit gisteren ook en dit lijkt een nieuw bericht te zijn, alleen nog geen goede bron cq. bewijs.

• RoD
  • Niet online

RoD

Nog een bericht, dit keer van de Zaporizhia kant:

Wederom uiteraard bevestiging nodig. Wel bemoedigend dat er na een paar dagen stilte weer berichten naar buiten komen.

• Jiffy
  • Laatst online: 31-03 16:59

Jiffy

God, you're ugly!

Bravehearts? Heeft het UK AS-90's geleverd aan UA? Dát is nieuws.

Ik heb daardoor toch enigszins bedenkingen bij dat bericht...

[Voor 32% gewijzigd door Jiffy op 13-04-2022 13:28]

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

• YakuzA

YakuzA

RoD schreef op woensdag 13 april 2022 @ 13:23:
Nog een bericht, dit keer van de Zaporizhia kant:
[Embed]
Wederom uiteraard bevestiging nodig. Wel bemoedigend dat er na een paar dagen stilte weer berichten naar buiten komen.
Ik zag vanochtend wel dat op liveuamap Novodaniylivka gewisseld was van Russische controle naar Oekrainse controle. (voor zover je de kleuring moet geloven)
Maar Enerhodar ligt vanaf daar naar het westen toe, dus net de andere kant op.
Russian troops used incendiary ammunition to shell Novodanylivka village in Zaporizhiye region. Ukrainian firefighters extinguished fires
https://liveuamap.com/en/...diary-ammunition-to-shell

PSN

• YakuzA

YakuzA

Jiffy schreef op woensdag 13 april 2022 @ 13:27:
Bravehearts? Heeft het UK AS-90's geleverd aan UA? Dát is nieuws.

Ik heb daardoor toch enigszins bedenkingen bij dat bericht...
https://vpk.name/en/59156...o-the-ukrainian-army.html
fwiw
01.04.2022
The list of weapons supplied by the UK to Ukraine can be supplemented with 155-mm self-propelled artillery units (ACS) AS-90 Braveheart ("Brave Heart"). The plans of the British government were reported, with reference to its own sources, by The Times newspaper. "Newspaper.Ru" figured out what the AS-90 is and what they can give to the Ukrainian army.
source: google. betrouwbaarheid bron bij mij onbekend.

https://www.theguardian.c...ext-round-of-military-aid
It is less certain what artillery could be provided, although there has been speculation that the UK could offer the AS-90 howitzer, which has a range of nearly 15 miles and would help Ukraine’s forces contend with Russian shelling.

[Voor 22% gewijzigd door YakuzA op 13-04-2022 14:01]

PSN

• Jiffy

Jiffy

God, you're ugly!

Ik moet het nog zien dat ze én al geleverd zijn, én al in gebruik genomen zijn, én al aan het front zijn ingezet. Voor die dingen geldt hetzelfde als voor alle Westerse wapensystemen: je moet mensen trainen om ze te gebruiken, om ze te onderhouden, er moet munitie worden geleverd (155 mm ipv de 152 mm waar Oekraïne aan gewend is), reserveronderdelen, the works...

Ik snap helemaal men het wíl leveren, ik snap helemaal dat Oekraïne het spul ook graag wil hébben. Graag, wat mij betreft. Stuur UA wat ze nodig hebben, bij voorkeur in forse hoeveelheden.

Oftewel: ik heb mijn twijfels bij het bericht.

Als het stiekem toch waar blijkt te zijn, en er idd AS-90's zijn ingezet (die dus dan ook geleverd moeten zijn!): prima! :)

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Jiffy schreef op woensdag 13 april 2022 @ 16:56:
Ik moet het nog zien dat ze én al geleverd zijn, én al in gebruik genomen zijn, én al aan het front zijn ingezet. Voor die dingen geldt hetzelfde als voor alle Westerse wapensystemen: je moet mensen trainen om ze te gebruiken, om ze te onderhouden, er moet munitie worden geleverd (155 mm ipv de 152 mm waar Oekraïne aan gewend is), reserveronderdelen, the works...

Ik snap helemaal men het wíl leveren, ik snap helemaal dat Oekraïne het spul ook graag wil hébben. Graag, wat mij betreft. Stuur UA wat ze nodig hebben, bij voorkeur in forse hoeveelheden.

Oftewel: ik heb mijn twijfels bij het bericht.

Als het stiekem toch waar blijkt te zijn, en er idd AS-90's zijn ingezet (die dus dan ook geleverd moeten zijn!): prima! :)
offtopic:
Volgens mij gaan de geruchten/vermoedens van AS-90 levering ook al bijna twee weken. Blijkbaar waren er ook Oekraïense soldaten in UK voor instructie van niet nader te specificeren voertuigen. Komt de Britten op zich ook goed uit omdat die van wat had begrepen, toch ook al keken naar de K9 Thunder als vervanger. Maar dat is hier verder een beetje offtopic. :)

• YakuzA

YakuzA

https://www.ukrinform.net...ional-administration.html
“The front line has been pushed 40-50 kilometers away from Kryvyi Rih. At each stage, we are building additional defense lines. We are an industrial city, but the enemy is still here and taking actions too. We are preparing for any scenario,” Vilkul told.

PSN

Acties:
  • +1Henk 'm!

• YakuzA

YakuzA

Bijzonder, zou Vasilyvka nu onder Oekrainse controle zijn?
Waarom zouden de Russen het anders met artillerie beschieten?

Als kruispunt van wegen richting Enerhodar zou dit wel iets significants kunnen zijn?
En evt bevestiging van RoD in "Het Krim front" aangezien dit idd buiten die genoemde afstand richting Enerhodar is?

[Voor 20% gewijzigd door YakuzA op 15-04-2022 12:10]

PSN

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Interessant, als het audio gesprek niet gefaked is. Luisterend naar het gesprek zegt de man dat er slechts nog 400 van de meer dan duizend soldaten overgebleven zijn, dat ze van alle kanten werden beschoten en dat hij naar huis wil. De man lijkt met zijn vrouw te praten.

Ik heb nog geen debunks gezien van gelekte gesprekken, dus ik vind het aannemelijk, maar daar zit ook een stukje hoop bij. Hopelijk kunnen we ondersteunend bewijs vinden.

• YakuzA

YakuzA

RoD schreef op maandag 18 april 2022 @ 18:30:
[Embed]
Interessant, als het audio gesprek niet gefaked is. Luisterend naar het gesprek zegt de man dat er slechts nog 400 van de meer dan duizend soldaten overgebleven zijn, dat ze van alle kanten werden beschoten en dat hij naar huis wil. De man lijkt met zijn vrouw te praten.

Ik heb nog geen debunks gezien van gelekte gesprekken, dus ik vind het aannemelijk, maar daar zit ook een stukje hoop bij. Hopelijk kunnen we ondersteunend bewijs vinden.
Vraag me af of dit nog van de periode is dat de voorste groepen van de linie bij voznetsensk zaten?
(Maandje geleden)

PSN

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Dus toen ik deze topics aanmaakte heb ik toch aardig wat tijd gestoken in het onderscheid tussen fronten met de gedachte vooruit te plannen en te anticiperen op logische vervolgstappen. Dat is op zich aardig gelukt, maar helaas lijkt er alsnog aardig wat verwarring te bestaan over de indeling. Dus ga ik het nu maar helemaal duidelijk maken en wat kleine dingen aanpassen. :)

Ten noorden van de bovenste streep is het Charkiv front. Eronder is het Donbass front en ten westen van de onderste streep is het Cherson front.

• Jiffy

Jiffy

God, you're ugly!

DaniëlWW2 schreef op maandag 18 april 2022 @ 19:44:
Ten noorden van de bovenste streep is het Charkiv front. Eronder is het Donbass front en ten westen van de onderste streep is het Cherson front.
Af en toe kun je van die verstandige dingen zeggen, he. Af en toe... ;)

• YakuzA

YakuzA

https://liveuamap.com/en/...ted-from-the-encirclement

Betekent dit dat ze voorlopig terug trekken uit Oleksandrivka?
Kan er verder geen sources voor vinden.

PSN

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
YakuzA schreef op woensdag 20 april 2022 @ 13:20:
https://liveuamap.com/en/...ted-from-the-encirclement

Betekent dit dat ze voorlopig terug trekken uit Oleksandrivka?
Kan er verder geen sources voor vinden.
Volgens het Pentagon is die in Oekraïnse handen:

• Anoniem: 421923
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Arestovich meldt dat er een aanval is geweest op een commandopost in Kherson-region waar 50 senior officers aanwezig waren. Exacte status is niet bekend maar 'it has been exploding for some time' dus het zou er miserabel zijn en hij geeft aan dat de kans bestaat dat er weer een hoge generaal wordt toegevoegd aan de lijst.
Ukrainian defenders in the Kherson region attacked a forward command post of the Russian army, which housed about 50 senior officers, including, possibly, the army commander.

“We covered the advanced command post of the army level in the Kherson region. It will be cooler than Chernobaevka … They hit very well. There were about 50 Russian senior officers. Their fate is unknown, but it took a long time to explode. Their fate is unknown, but, I think, sad. How If only one more commander of the army had not been added to the martyrology together with the chief of staff, deputies, and so on,” Arestovich said.

[Voor 51% gewijzigd door Anoniem: 421923 op 23-04-2022 14:09]

• PLAE
Het terrein is volgens mij enorm moeilijk voor de Oekraïners. Zo open.
Voor Russen ook lastig maar smijten meer met hun krachten.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• YakuzA

YakuzA

Er wordt toch langzaam geschoven in het gebied blijkbaar, maar zonder plaatsnamen is het wat moeilijk te volgen:
https://www.ukrinform.net...ts-in-kherson-region.html
The Armed Forces of Ukraine have regained control over eight settlements across Ukraine’s southern Kherson region.
Ukrainian units in the area of Kyselivka, opened fire on enemy forces that had been preparing for the offensive. The Russians suffered heavy losses and retreated toward Chornobaivka.

[Voor 44% gewijzigd door YakuzA op 24-04-2022 08:33]

PSN

• Niet online
YakuzA schreef op zondag 24 april 2022 @ 08:31:
Er wordt toch langzaam geschoven in het gebied blijkbaar, maar zonder plaatsnamen is het wat moeilijk te volgen:
https://www.ukrinform.net...ts-in-kherson-region.html

[...]

[...]
zou me niks verbazen als Oekraine bewust Chernobaevka niet inneemt.
Laat de Russen maar lekker door blijven gaan met verzamelen van oorlogsmateriaal.
Als het metertje weer vol is gaan ze weer prijsschieten.

Hoe meer er vernield wordt van de Russen, hoe beter.

• user109731
  • Niet online

Eén van de grote steden. Lijkt me lastig in te nemen als ze daar goed voorbereid zijn.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Ik ben benieuwd. Het is de Russen nooit gelukt om Mykolaiv in te nemen, ze zullen toch met een andere strategie moeten komen.

• Niet online
user109731 schreef op zondag 24 april 2022 @ 23:02:
[Twitter]
Eén van de grote steden. Lijkt me lastig in te nemen als ze daar goed voorbereid zijn.
ze zijn er al vrij dichtbij op de livemap.
Een ijzerstad dus een mooi doel om de industrie daar compleet te verwoesten en tevens de geboorteplaats van Zelensky. Maakt het ook een mooi symbolisch doel.
En de weg ligt vervolgens open naar Dnipro maar dan vanuit de westkant.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
De aanval op Trudolyubivka was in elk geval mislukt, en dat ligt zo'n 100 km onder Kryvyi Rih:

• PLAE
Kom er net achter dat de 14e Gemechaniseerde Brigade is verplaatst van NW Kiev (zij hebben daar continu gevochten rond Ivankiv/Hostomel) naar Kherson. Dat zijn inmiddels geharde veteraren mogen we aannemen.

Ze zouden tussen 28e Gemechaniseerde Brigade en 80 Air Assault Brigade liggen. Op het kaartje hierboven staan ze nog niet.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• YakuzA

YakuzA

Het blijft een beetje verwarrend.
De laatste dagen worden er 10/8/5 bevrijde settlements gemeld zonder duiding, maar het front lijkt niet te schuiven op de kaartjes:
Ukrainian Armed Forces restored control over 5 settlements of the Mykolaiv region - operational command "South"
https://liveuamap.com/en/...ontrol-over-5-settlements

toch nog iets gevonden:
https://liveuamap.com/en/...-attack-at-russian-troops
Lijkt langs de hoofdweg te zijn van Mykolaev richting Kherson waar progressie wordt geboekt.

Oekrainse leger zit nu dus op +/- 10 km van Chornobaivka.

(de Russische troepen die opgetrokken zijn richting Krivviy Rih zullen binnenkort wel gaan zweten als ze dit door hebben)

[Voor 46% gewijzigd door YakuzA op 25-04-2022 09:05]

PSN

• PLAE
Het begint er voorzichtig op te lijken dat er een serieus tegenoffensief richting Kherson in de maak is. Vandaar wellicht ineens de aanwezigheid van de 14e Gemechaniseerde Brigade daar.

Terwijl andere bronnen aangeven dat iets noordelijker de Russen zich opmaken om een offensief te starten richting Kryvyi Rih. Wat wellicht wat extra symbolische waarde heeft tov de strategische ligging omdat het de geboortestad is van Zelensky.

• Niet online
PLAE schreef op maandag 25 april 2022 @ 20:35:
Het begint er voorzichtig op te lijken dat er een serieus tegenoffensief richting Kherson in de maak is. Vandaar wellicht ineens de aanwezigheid van de 14e Gemechaniseerde Brigade daar.

Terwijl andere bronnen aangeven dat iets noordelijker de Russen zich opmaken om een offensief te starten richting Kryvyi Rih. Wat wellicht wat extra symbolische waarde heeft tov de strategische ligging omdat het de geboortestad is van Zelensky.
en natuurlijk vanwege de industriestad die het is (ijzer).

Zou misschien ook opzettelijk kunnen zijn: lekker tegenaanval opzetten zodat de RU troepen die eigenlijk willen Krivy Rih willen richting Kherson verplaatst worden ter verdediging.
Het kan ook bluf zijn, met als eindresultaat dat RU alsnog Kherson gaat versterken en zowel de UA tegenaanval als de RU aanval op Krivy Rih niet komt.

Elke dag dichterbij 9 mei geen actie aan het Kherson front ten gunste van RU is er weer een.

[Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 421923 op 25-04-2022 20:39]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• YakuzA

YakuzA

PLAE schreef op maandag 25 april 2022 @ 20:35:

En als die Russen daar richting Kryvyi Rih niet oppassen wordt hun aanvoerroute afgesneden door dat offensief richting kherson.
Weet niet of ze veel vertrouwen hebben in hun eigen achterhoede?

PSN

Acties:
  • +2Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
YakuzA schreef op maandag 25 april 2022 @ 21:07:
[...]

En als die Russen daar richting Kryvyi Rih niet oppassen wordt hun aanvoerroute afgesneden door dat offensief richting kherson.
Weet niet of ze veel vertrouwen hebben in hun eigen achterhoede?
Dat zou wel een klassieker zijn voor de Russen. Het zou niet eens de eerste keer zijn dat ze dat zou overkomen in Oekraïne. :P
offtopic:
Ik doel hier op Manstein's rokade in begin 1943. Een vrij legendarische operationele manoeuvre die het Duitse front weer herstelde na Stalingrad. Uiteindelijk zette dit wel de slag om Koersk op alsmede een onhoudbaar front voor de Duitsers, maar de manoeuvre zelf was briljant.
https://www.historynet.com/backhand-blow-kharkov-1943/
Verder zou ik je willen uitdagen of je bepaalde historische parallellen ziet die de Oekraïners zich waarschijnlijk ook beseffen. Ja, ik denk dat ze in de hogere officierskringen van het Oekraïense leger, deze wel kennen. Dit is immers HET voorbeeld van moderne operationele manoeuvre in het defensief.

Concreet zou een dergelijke aanval de Oekraïners in staat kunnen stellen om ze af te snijden, die formaties te vernietigen of tot overgave te dwingen en dan Cherson te heroveren nu de meeste weerstand weg is. Maar dit is puur theoretisch en zeker geen gegeven.

• RoD
  • Niet online

RoD

The Study Of War heeft een update, inclusief kaartje:

Niet heel veel veranderd op de grond, maar Oekraïne blijft goed tegenstand bieden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
Er zou ook een ammo depot vernietigd zijn:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-03 22:07
Volgens de leider van het Azov bataljon zouden 2 bataljonsbrigades van 9000 man nodig zijn om nu (interview is van 27 april 2022) de blokkade bij Marioepol te doorbreken.
“When the Ukrainian troops break the offensive capabilities of this Russian group, as was the case with the situation in the northern direction – from Sumy to Kyiv, then there will be a serious opportunity to break the blockade of Mariupol,” he said.

On the other hand, according to Biletsky, “Russians cannot start the battle for Donbas or they are just delaying it until they take Mariupol.”

“The occupiers may also decide to start it, if they understand that Mariupol will take weeks and months. This appears to be a chicken-and-egg problem. We will be able to relieve Mariupol if we win the battle for Donbas. It is Mariupol that is delaying the battle for Donbas for Ukraine,” Biletsky stressed.
In het andere topic heb ik een ander interview gepost dat ingaat op het belang van Marioepol voor de Russen:
bulle bas in "De oorlog in Oekraïne - deel 2"

Als ik de analyses van Mark Hertling lees, dan is het probleem voor de Russen dat wat er nu in het Oosten staat slecht uitgerust is. Onderbezetting van tanks, kapotte of bij elkaar geraapte bataljons etc.
Nu brengt me dit terug bij het eerdere televisieoptreden van Shoygu en Putin, waarbij geclaimd wordt dat Marioepol genomen is, dat de Russen het complex niet moeten bestormen om levens te sparen, en de fabriek slechts uitgehongerd hoeft te worden.
Wat we hebben gezien is dat de Russen daarna juist wel in de bestorming zijn gegaan.

Dat combinerend met mijn andere post over het belang van Marioepol voor de Russen laat me beter snappen waarom Rusland niet meer troepen vrijmaakt.

Mijn speculaas: Putin moest een succes melden voor 9 mei (Marioepol is gevallen), maar kan niet weg zolang Azov daar nog zit. En bij nadere beschouwing hebben de Russen tot die tijd daar ook niks gewonnen, zonder toegang tot die haven functioneert de Donbas niet, en gaat militaire logistiek ook niet door. Die bestormingen zijn verklaarbaar als Rusland zich realiseert dat zolang die situatie duurt:
- het nog steeds niets gewonnen heeft op militair-logistiek en geostrategisch punt, en
- dat hun elitetroepen daar nog steeds vast zitten.

Dus zowel het verkopen op tv (publiek weet toch de waarde niet in te schatten van een onvolledige overwinning) als het alsnog proberen Azovstal in te nemen is daarmee verklaarbaar.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 31-03 21:40

gws24

Thinking is hard!

bulle bas schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 18:47:
Volgens de leider van het Azov bataljon zouden 2 bataljons van 9000 man nodig zijn om nu (intervieuw is van 27 april 2022) de blokkade bij Marioepol te doorbreken.

[...]
offtopic:
Ik dacht eerst huh, bataljons hebben niet zoveel mensen en dat klopt want in de link wordt gesproken over brigades ;)

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
En ook hier de laatste updates over het front:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
Wat positieve geluiden:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Er zijn vandaag beelden hiervan naar buiten gekomen. Lijkt om kleine depots te gaan. Maar hoe dan ook goed nieuws.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• YakuzA

YakuzA

https://www.ukrinform.net...laiv-kherson-regions.html

Weer wat mysterieuze settlements bevrijd, helaas wederom zonder namen.
“An operational report as of 6:00 on May 5 says that thanks to successful efforts of the Ukrainian defenders, the enemy lost control over several settlements on the border of the Mykolaiv and Kherson regions,” the update reads.

PSN

Acties:
  • 0Henk 'm!

• YakuzA

YakuzA

https://liveuamap.com/en/...n-destroyed-crossing-over

Zo'n rivier oversteken blijft toch een dingetje.

PSN

Acties:
  • +2Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

De UA luchtmacht lijkt wel een stuk actiever de laatste dagen. Ik zag al beelden van Su-25's voorbijkomen die zo laag vlogen dat ze uit moesten kijken voor overstekende konijnen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• YakuzA

YakuzA

Wow, van Oleksandrivka bij Kherson is ook niet veel meer over:

PSN

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Louwke
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07:09
Ja lijkt net of ze gewoon elk huis opgeblazen hebben. Dit kan toch niet door gewone urban warfare komen zou ik zeggen.

Untappd: Louwke80

Acties:
  • 0Henk 'm!

• YakuzA

YakuzA

Louwke schreef op maandag 16 mei 2022 @ 10:56:
Ja lijkt net of ze gewoon elk huis opgeblazen hebben. Dit kan toch niet door gewone urban warfare komen zou ik zeggen.
Ruskiy mir...
Platgooien met artillerie.

Verder ook waarschijnlijk weer eens een artillerie aanval richting het zwarte gat gegaan:
Ukrainian aviation and artillery conducted 100 strikes against Russian positions in Kherson region, including at Chornobaivka airfield
https://liveuamap.com/en/...ery-conducted-100-strikes

PSN

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

YakuzA schreef op maandag 16 mei 2022 @ 10:44:
Wow, van Oleksandrivka bij Kherson is ook niet veel meer over:
[Twitter]
Volgens mij geldt dit inmiddels voor elk dorp waar langdurig om gevochten wordt. Zie bijvoorbeeld Popasna.

Wat aan het front staat, daar blijft niets van over :/

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Niet online
de firemap laat een reeks stipjes zien in krivy rih.
geshelled vandaag? luchtaanval?

Zapo net zo. Of zijn het de kampvuurtjes om nieuwe pannekoeken mee te maken?
Moet er nog even in verdiepen om te kunnen beoordelen wat wat is.
Er zijn ook wat interessante stipjes in twee dorpjes bij en over de grens met Moldavië.

Heat anomalies kan natuurlijk vanalles zijn maar soms is het wel interessant om in te schatten wat het zou kunnen zijn.

[Voor 67% gewijzigd door Anoniem: 421923 op 16-05-2022 14:54]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Elfjes
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Anoniem: 421923 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 14:47:
de firemap laat een reeks stipjes zien in krivy rih.
geshelled vandaag? luchtaanval?

Zapo net zo. Of zijn het de kampvuurtjes om nieuwe pannekoeken mee te maken?
Moet er nog even in verdiepen om te kunnen beoordelen wat wat is.
Er zijn ook wat interessante stipjes in twee dorpjes bij en over de grens met Moldavië.

Heat anomalies kan natuurlijk vanalles zijn maar soms is het wel interessant om in te schatten wat het zou kunnen zijn.
Ik zie (nog) niks op liveuamaps

Bla bla bla...

Acties:
  • +2Henk 'm!

• YakuzA

YakuzA

https://www.ukrinform.net...ve-in-kherson-region.html
"As a result of offensive actions by units of the Defense Forces, the enemy suffered losses and started defending on unfavorable positions near Andriivka, Lozove and Bilohirka, Kherson region. Fighting continues. The Russian occupiers fired on civilian infrastructure outside the settlements of Prybuzke, Posad-Pokrovske, Blahodatne, Osokorivka, Novovorontsovka, Novooleksandrivka and others. With the help of S-300 anti-aircraft missile systems, the enemy continues to strengthen its air defense," the statement said.
Zou er na een paar weken statisch front nu eindelijk wat gaan schuiven?
Of blijft het bij wat speldenprikken.

[Voor 62% gewijzigd door YakuzA op 28-05-2022 19:55]

PSN

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Niet online
here we go.

Mogelijk scenario's:

- bedoeld om de Russen richting Krivy Rih af te snijden
- bedoeld om richting die zoetwater supply voor de Krim te gaan
- bedoeld voor een van bovenstaande of beide zodat de Russen extra reinforcements naar het noordoosten sturen waardoor misschien de RF-verdediging van Kherson verzwakt zodat ze de stad kunnen herpakken?

Gezien de berichten uit Kherson hoe de Russen zich daar gedragen.... en de recente woorden van Zelensky over geopolitici die de gewone burger uit het oog verliest....

Zal het me niets verbazen als ze Kherson willen terugnemen of op z'n minst de Russen daar zodanig verzwakken dat er een humanitaire corridor geopend kan worden zodat de mensen in Kherson kunnen vluchten naar noordwest.

[Voor 51% gewijzigd door Anoniem: 421923 op 28-05-2022 22:40]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09:04
Het kan ook nog een tactische zet zijn om bet Donbass front iets uit te dunnen. Slaagt de UA hier om door te breken is Kherson lastig te verdedigen en zal Rusland dit gebied flink moeten versterken met eenheden uit de Donbass. Zelfs als het niet lukt, is er toch een breder 2de front geopend en moet Rusland hier meer aandacht aan besteden.
Pagina: 1 2 3 ... 30 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee