Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14:54

3raser

⚜️ Premium member

Dat lijkt me ongeveer het beste nieuws in maanden. Laten we even afwachten hoe dit er precies uit ziet op de deep state map want ik kan me er niet direct een voorstelling bij maken. Is dit over de hele linie of slechts op een enkele locatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:01

Tens

let me drink about it

3raser schreef op zondag 19 november 2023 @ 17:33:
Dat lijkt me ongeveer het beste nieuws in maanden. Laten we even afwachten hoe dit er precies uit ziet op de deep state map want ik kan me er niet direct een voorstelling bij maken. Is dit over de hele linie of slechts op een enkele locatie?
Nog geen kaartcorrecties gezien, maar hier gaat het over denk ik.
Ukrainian forces have made some more advances west and south of Krynky across the Dnipro river.
edit:
Oh ja en dit: de tweede in een paar dagen of is dit oud nieuws?

[ Voor 5% gewijzigd door Tens op 19-11-2023 19:09 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Tens schreef op zondag 19 november 2023 @ 19:01:
[...]

Nog geen kaartcorrecties gezien, maar hier gaat het over denk ik.

[...]
edit:
Oh ja en dit: de tweede in een paar dagen of is dit oud nieuws?
[Twitter]
Deze is niet van vandaag, dus ik denk dat je ze nu dubbel telt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Als zelfs Ropcke het al zegt...
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/F_S-p7jWcAAQiwx?format=jpg&name=medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

RoD schreef op zondag 19 november 2023 @ 20:36:
[...]

Deze is niet van vandaag, dus ik denk dat je ze nu dubbel telt.
Die andere kreeg toch een paar drones op bezoek? Dat was geen long range arty ‘counter battery fire’ :)

Maar zou idd zelfde kunnen zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 19-11-2023 20:47 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

De oever tegenover Krynky wordt aardig bestookt:

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:27
YakuzA schreef op maandag 20 november 2023 @ 17:31:
De oever tegenover Krynky wordt aardig bestookt:
[Twitter]
Dat verbaasd mij wel, je zou denken dat UA daar zeker artillerie overwicht heeft. Of het is MLRS / glide bommen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

SiErRa schreef op maandag 20 november 2023 @ 17:51:
[...]
Dat verbaasd mij wel, je zou denken dat UA daar zeker artillerie overwicht heeft. Of het is MLRS / glide bommen.
Qua size lijken het iig gilde bombs.

De explosies zijn een flink stukje groter dan je van 152 of 203mm arty ziet.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens

Tens

let me drink about it

SiErRa schreef op maandag 20 november 2023 @ 17:51:
[...]

Ukrdailyupdate meldt airstrikes rond die locatie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IMS_GwvynxgjW8KONhTikotIWdg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gI1SV2NNPBnMVOJ2s60Eri8A.png?f=fotoalbum_large

https://map.ukrdailyupdat...9&c=1&l=MapTiler%20Hybrid

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens

Tens

let me drink about it

Maar iets van 20 kilometer, het lijkt er op dat de Russen niet in staat zijn of van plan zijn om dat gebied te behouden.
16 hours ago - 46°29′N 32°58′E
Russian occupational authorities in Oleshky evacuated to Velyki Kopani
https://liveuamap.com/en/...ties-in-oleshky-evacuated

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Tens schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 09:26:
Maar iets van 20 kilometer, het lijkt er op dat de Russen niet in staat zijn of van plan zijn om dat gebied te behouden.

[...]
https://liveuamap.com/en/...ties-in-oleshky-evacuated
Het vertrouwen is in Oleshky verdwenen idd:

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Aanvulling van ru kant
WarGonzo's early morning update on Krynky.

"In the Kherson-Crimean direction, Ukrainian marines, supported by artillery, attacked from Krynky on the left bank of the Dnipro and entered the forest belt near this village. The goal is to reach the M-14 highway. If success is achieved, the RF Armed Forces will have serious problems."

This adds up to other sources claiming Ukrainian troops are pushing forward through the forest and advanced already.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21-05 21:19

Auredium

Informaticus Chaoticus

Ik denk dat de Russen in dit gebied echt met hun broek naar beneden zijn gepakt. Let wel op dat het Russische leger waarschijnlijk zo snel mogelijk zal proberen de situatie daar te stabiliseren.
Het kan zijn dat dit betekend dat er troepen van elders naar dit front moeten worden gebracht.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kist
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 21-05 01:15
Auredium schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 12:16:
[...]

Ik denk dat de Russen in dit gebied echt met hun broek naar beneden zijn gepakt. Let wel op dat het Russische leger waarschijnlijk zo snel mogelijk zal proberen de situatie daar te stabiliseren.
Het kan zijn dat dit betekend dat er troepen van elders naar dit front moeten worden gebracht.
Het dilemma voor de Russen is dan, waar haal je die soldaten weg? En het typische van dit gebied is de fortificaties zijn hier een stuk minder imposant. Uiteraard komt dit gebied ook met uitdagingen voor Oekraïne. Want als je verder van de rivier komt maar geen bruggen hebt, hoe ga je dan de bevoorrading regelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakertje
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-05 10:42

Freakertje

PC schopt kont, ik nog niet...

Kist schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 12:53:
[...]

Het dilemma voor de Russen is dan, waar haal je die soldaten weg? En het typische van dit gebied is de fortificaties zijn hier een stuk minder imposant. Uiteraard komt dit gebied ook met uitdagingen voor Oekraïne. Want als je verder van de rivier komt maar geen bruggen hebt, hoe ga je dan de bevoorrading regelen?
Nou.... zo misschien?

Ik ga een aantal zaken even helemaal anders doen!
Totale Modjesgekte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kist
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 21-05 01:15
Iets minder passief agressief mag ook. Daarbij, een ponton brug aanleggen is 1 ding, hem in stand houden en er voorraden overheen laten gaan is iets anders. De Russen hadden ook pontonbruggen over de dnepr én de antonivski brug én de nova kakovka dan en toch hadden ze grote moeite met bevoorrading.

Ik zeg niet dat het niet kan. Alleen dat het heel lastig is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[...]

Dit is idd moeilijk.

RU heeft hier juist troepen weg gehaald om bij Orikhiv en Avdiivka dingen te kunnen doen.

UA heeft momenteel idd de uitdaging dat alles over gevaren moet worden. Zodra ze ergens een (tijdelijke) brug willen maken, loop je een groot risico dat daar een FAB500 glide bom op land.
(al laat de RU intel wel grote steken vallen, dus mogelijk zit daar een window of opportunity)
Die uitdaging zorgt er ook voor dat er maar een 200-500 militairen actief lijken te zijn bij Krynky bijvoorbeeld.
(min max is de range uit de RU en UA berichten)

[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 21-11-2023 15:29 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens

Tens

let me drink about it

nu even serieus: pontoon bridges (meervoud?) near Krynky?

ik zie weinig wegen aan de rechterover, en nul aan de linkeroever tegenover Krynky :?
Tussen krynky en de linkeroever is moeras/Biesbosch terrein, vrijwel onmogelijk om daar zwaar materieel doorheen te krijgen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:16
Kist schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 15:21:
[...]

Iets minder passief agressief mag ook. Daarbij, een ponton brug aanleggen is 1 ding, hem in stand houden en er voorraden overheen laten gaan is iets anders. De Russen hadden ook pontonbruggen over de dnepr én de antonivski brug én de nova kakovka dan en toch hadden ze grote moeite met bevoorrading.

Ik zeg niet dat het niet kan. Alleen dat het heel lastig is.
Bijkomend probleem is dat er inmiddels sprake is van veel modder in Oekraïne. Er zijn al genoeg beelden te vinden van materiaal dat vast zit in de modder. Wat dat betreft is de timing niet ideaal om nu met zwaar materiaal aan de andere kant van de rivier te werken...

Een impressie van de situatie:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19:53
Even opgezocht waar die ponton bruggen zouden moeten liggen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EM6Xc1LnV55P31YmyZ7O0LhG2fY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EB6Dx6Nw7zn51YL0vuoO2BA6.png?f=fotoalbum_large

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens

Tens

let me drink about it

Spykie schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 16:33:
Even opgezocht waar die ponton bruggen zouden moeten liggen:

[Afbeelding]
zou knap zijn, in zicht van de russen.

https://www.google.com/ma...!16zL20vMDd0MjE?entry=ttu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:46
q-enf0rcer.1 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 15:51:
[...]

Bijkomend probleem is dat er inmiddels sprake is van veel modder in Oekraïne. Er zijn al genoeg beelden te vinden van materiaal dat vast zit in de modder. Wat dat betreft is de timing niet ideaal om nu met zwaar materiaal aan de andere kant van de rivier te werken...

Een impressie van de situatie:

[YouTube: This is how the life on the frontlines looks like now. Mud, cold, smell of gunpowder #warinukraine]
het voordeel van geen zwaar materiaal daar is dat je ook gemakkelijk en snel terug kan trekken zonder materiaal verlies.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Blijft toch bijzonder:

(mogelijk ergens bij de dacha's?)

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freakertje

Freakertje

Tens schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 15:47:
[...]

nu even serieus: pontoon bridges (meervoud?) near Krynky?

ik zie weinig wegen aan de rechterover, en nul aan de linkeroever tegenover Krynky :?
Tussen krynky en de linkeroever is moeras/Biesbosch terrein, vrijwel onmogelijk om daar zwaar materieel doorheen te krijgen
Eerst even @Kist: Ik zei het quasi nonchalant, als je dit passief-aggressief noemt, is er of iets mis met mijn antenne of met die van jou.
Je stelde een vraag, relatief retorisch dus stiekem meer een stelling, want de vraag suggereert dat bevoorrading erg lastig zou zijn. Dat lijkt dus nogal mee te vallen en die pareer ik dan ook snel en kort. Temeer omdat ik weinig tijd had te reageren. Wanneer je eigen vraagstelling zo makkelijk gepareerd wordt snap ik dat het een negatief gevoel geeft, maar om het antwoord dan te framen als passief agressief om je eigen onjuistheid te camoufleren gaat mij wat te ver.
Ik zeg bewust onjuist, want tot op heden gaat het bevoorraden relatief eenvoudig. Het zal echt geen wandeling in het park zijn, maar tot op heden gaat het prima met kleine bootjes om de infanterie te roteren en van materiaal te voorzien. Temeer omdat de Russen behoorlijk gestoord worden in alles wat ze doen: de Oekraïners beheersen het luchtruim qua drones en elektronische oorlogsvoering (anti drones). Het is niet voor niets dat de linkeroever al een hele ruime maand in minder of meerdere mate heroverd is, of op zijn minst ontdaan is van Russen (grijze gebied).

Terug naar de quote hierboven. De pontonbruggen lijken niet over de Dnjepr zelf te liggen, maar over de parallelle rivier sloot op de linkeroever. Velen zullen hierbij denken aan tientallen meters brugdek zoals we deels uit 'Een brug te ver' of soortgelijke films kennen. Heel overdreven gezegd: een paar simpele stukken stalen rijplaat op een drijvertje die een metertje of twee overbruggen kun je heel optimistisch ook al een pontonbrug noemen.
Tevens hoeven die dingen niet per se gebruikt te worden voor zwaar materieel, ook als er alleen infanterie overheen moet kan het de naam pontonbrug al dragen. Het staat in de berichtgeving naar buiten alleen wel erg leuk, velen, zoals hierboven te bemerken, denken gelijk aan enorme constructies die een Antonov vrachtvliegtuig naar de overkant kan laten rijden. Ok, ik overdrijf weer, but you get the picture.

De eerste kilometers hebben de Oekraïners niet eens zoveel behoefte aan zwaar materieel. Prettige bijkomstigheid als het er is, maar voorlopig kunnen de tanks en artillerie ook steun verlenen vanaf de rechteroever, wat ook veelvuldig gebeurd. De linkeroever ligt immers lager en daarmee is Oekraïne in het voordeel, je kunt alles zien en beschieten, zeker met het drone overwicht. Zodra het bruggenhoofd voldoende diepte heeft gekregen (denk; M12 snelweg, zo'n 8 kilometer), dan gaat het belang van zwaardere bruggen voor zwaarder materieel pas echt van belang worden, zodat bevoorrading per vrachtwagen gedaan kan worden. Tot die tijd gaat het prima genoeg zoals het nu gaat en werkt Oekraïne op zijn eigen rustige strategische manier de Russen van het Oekraïnse land af :)

Totale Modjesgekte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens

Tens

let me drink about it

Freakertje schreef op woensdag 22 november 2023 @ 15:52:
[...]

Eerst even @Kist: Ik zei het quasi nonchalant, als je dit passief-aggressief noemt, is er of iets mis met mijn antenne of met die van jou.
Je stelde een vraag, relatief retorisch dus stiekem meer een stelling, want de vraag suggereert dat bevoorrading erg lastig zou zijn. Dat lijkt dus nogal mee te vallen en die pareer ik dan ook snel en kort. Temeer omdat ik weinig tijd had te reageren. Wanneer je eigen vraagstelling zo makkelijk gepareerd wordt snap ik dat het een negatief gevoel geeft, maar om het antwoord dan te framen als passief agressief om je eigen onjuistheid te camoufleren gaat mij wat te ver.
Ik zeg bewust onjuist, want tot op heden gaat het bevoorraden relatief eenvoudig. Het zal echt geen wandeling in het park zijn, maar tot op heden gaat het prima met kleine bootjes om de infanterie te roteren en van materiaal te voorzien. Temeer omdat de Russen behoorlijk gestoord worden in alles wat ze doen: de Oekraïners beheersen het luchtruim qua drones en elektronische oorlogsvoering (anti drones). Het is niet voor niets dat de linkeroever al een hele ruime maand in minder of meerdere mate heroverd is, of op zijn minst ontdaan is van Russen (grijze gebied).

Terug naar de quote hierboven. De pontonbruggen lijken niet over de Dnjepr zelf te liggen, maar over de parallelle rivier sloot op de linkeroever. Velen zullen hierbij denken aan tientallen meters brugdek zoals we deels uit 'Een brug te ver' of soortgelijke films kennen. Heel overdreven gezegd: een paar simpele stukken stalen rijplaat op een drijvertje die een metertje of twee overbruggen kun je heel optimistisch ook al een pontonbrug noemen.
Tevens hoeven die dingen niet per se gebruikt te worden voor zwaar materieel, ook als er alleen infanterie overheen moet kan het de naam pontonbrug al dragen. Het staat in de berichtgeving naar buiten alleen wel erg leuk, velen, zoals hierboven te bemerken, denken gelijk aan enorme constructies die een Antonov vrachtvliegtuig naar de overkant kan laten rijden. Ok, ik overdrijf weer, but you get the picture.

De eerste kilometers hebben de Oekraïners niet eens zoveel behoefte aan zwaar materieel. Prettige bijkomstigheid als het er is, maar voorlopig kunnen de tanks en artillerie ook steun verlenen vanaf de rechteroever, wat ook veelvuldig gebeurd. De linkeroever ligt immers lager en daarmee is Oekraïne in het voordeel, je kunt alles zien en beschieten, zeker met het drone overwicht. Zodra het bruggenhoofd voldoende diepte heeft gekregen (denk; M12 snelweg, zo'n 8 kilometer), dan gaat het belang van zwaardere bruggen voor zwaarder materieel pas echt van belang worden, zodat bevoorrading per vrachtwagen gedaan kan worden. Tot die tijd gaat het prima genoeg zoals het nu gaat en werkt Oekraïne op zijn eigen rustige strategische manier de Russen van het Oekraïnse land af :)
OK, geen pontonbrug, maar een loopplank. :?
En allemaal aangelegd terwijl de Russen er naar stonden te kijken, en nu op social media de posities nog even extra bekend gemaakt.
Echt next level wensdenken ben ik bang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:47
Tens schreef op woensdag 22 november 2023 @ 16:12:
[...]

OK, geen pontonbrug, maar een loopplank. :?
En allemaal aangelegd terwijl de Russen er naar stonden te kijken, en nu op social media de posities nog even extra bekend gemaakt.
Echt next level wensdenken ben ik bang.
Zo moeilijk is het niet om zo'n brug tijdelijk te plaatsen/verplaatsen. Voorlopig gaat het vooral om manschappen en heb je dus niet veel meer nodig dan een brede plank. Daarbij is het wel duidelijk dat er daar niet zo heel veel russen zitten.

Sowieso mag je er twijfels bij hebben, maar voorlopig is de praktijk dat UA alweer een hele tijd daar bezig is. En dat krijg je niet voor elkaar als je geen mensen over kunt zetten. Voordat het echt grootschalig gaat worden zal er nog wel wat moeten gebeuren, maar voor de huidige operaties werkt wat ze doen dus prima.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens

Tens

let me drink about it

redwing schreef op woensdag 22 november 2023 @ 16:19:
[...]

Zo moeilijk is het niet om zo'n brug tijdelijk te plaatsen/verplaatsen. Voorlopig gaat het vooral om manschappen en heb je dus niet veel meer nodig dan een brede plank. Daarbij is het wel duidelijk dat er daar niet zo heel veel russen zitten.

Sowieso mag je er twijfels bij hebben, maar voorlopig is de praktijk dat UA alweer een hele tijd daar bezig is. En dat krijg je niet voor elkaar als je geen mensen over kunt zetten. Voordat het echt grootschalig gaat worden zal er nog wel wat moeten gebeuren, maar voor de huidige operaties werkt wat ze doen dus prima.
Een plank van waar naar waar? En een plank is al weer heel wat anders dan wat een blogger die er geld mee verdient die het meerdere pontonbruggen noemt.
Kijk eens waar die gelegd zijn volgens de claim. Een paar honderd meter verder varen over Konka river en je hebt geen plank meer nodig. Konka river zelf is al gauw 25 meter, dat doe je niet even met een plank. Als het alleen voor die hand vol infanteristen is, waarom dan twee 'bruggen'?

Mijn stelling blijft: YT bull shit, pontonbruggen daar hoogst onwaarschijnlijk. Je mag van alles proberen om daar iets van een brug te bedenken maar erg realistisch is het niet. Als het maar een slootje is laten infanteristen echt wel een boom omvallen zodat ze er over kunnen. Dat hoef je echt niet op YT te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:15
Er zijn genoeg beelden verschenen met boten dat de Oekraïners over gezet worden, met name wanneer er in de ochtend mist is en de drones niets kunnen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens

Tens

let me drink about it

consolefreak schreef op woensdag 22 november 2023 @ 16:34:
Er zijn genoeg beelden verschenen met boten dat de Oekraïners over gezet worden, met name wanneer er in de ochtend mist is en de drones niets kunnen zien.
Yep helemaal gelijk, dat is al een tijdje bekend, maar totaal niet relevant in dit verhaal.

Behalve dat die 'bruggen' dus ook met rubberbootje aangevoerd moeten worden. en als je daar toch rubberbootjes hebt kun je meteen die infanteristen overzetten, en heb je dus geen bruggen nodig. 8)

Om zijn verhaal nog wat geloofwaardiger te maken: hij heeft het niet over twee pontoon bridges, maar over 'at least two more'. Er lag er dus ook al eentje.

als iets er uit ziet als een broodje poep en ruikt als een broodje poep.......

[ Voor 20% gewijzigd door Tens op 22-11-2023 17:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:07

rapture

Zelfs daar netwerken?

Tens schreef op woensdag 22 november 2023 @ 16:30:
Mijn stelling blijft: YT bull shit, pontonbruggen daar hoogst onwaarschijnlijk. Je mag van alles proberen om daar iets van een brug te bedenken maar erg realistisch is het niet. Als het maar een slootje is laten infanteristen echt wel een boom omvallen zodat ze er over kunnen. Dat hoef je echt niet op YT te zetten.
Tens schreef op woensdag 22 november 2023 @ 16:41:
Om zijn verhaal nog wat geloofwaardiger te maken: hij heeft het niet over twee pontoon bridges, maar over 'at least two more'. Er lag er dus ook al eentje.

als iets er uit ziet als een broodje poep en ruikt als een broodje poep.......
Of ze zijn de vijand aan het trollen met minstens 2 pontonbruggen en je ziet plotseling een zwerm russische vliegtuigen "Waar? Waar? Waar? Waar? Waar? Waar? Waar? Waar? Waar?" roepen in hun zoektocht naar een pontonbrug.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

PSN

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:07

rapture

Zelfs daar netwerken?

Je zorgt ervoor dat de bevoorrading van de vijand nog slechter gaat.

Video: na een Oekraïense aanval proberen de russen de munitie in de brandende vrachtwagens te redden.
https://www.reddit.com/r/..._a_ukrainian_strike_on_a/

Het gaat om verhoudingen. Als het voor ons moeilijk is, dan moet het voor de overkant nog moeilijker zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Nu online

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Modbreak:Voorstel om het overzetten van bevoorrading en manschappen te laten rusten tot we meer betekenisvolle informatie hebben. Nu hierover discussiëren krijgt te weinig vaste grond onder de voeten om wat voor het topic toe te voegen.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
[...]

Het dilemma voor de Russen is dan, waar haal je die soldaten weg?
Ze kunnen hun troepen bij Avdiivka wegtrekken :7

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spykie
rapture schreef op donderdag 23 november 2023 @ 19:41:
[...]

Je zorgt ervoor dat de bevoorrading van de vijand nog slechter gaat.

Video: na een Oekraïense aanval proberen de russen de munitie in de brandende vrachtwagens te redden.
https://www.reddit.com/r/..._a_ukrainian_strike_on_a/

Het gaat om verhoudingen. Als het voor ons moeilijk is, dan moet het voor de overkant nog moeilijker zijn.
Volgens Reporting in Ukraine waren dat geen Russen die de munitie aan het redden waren maar Oekraïners die de munutie aan het jatten waren na een succesvol ambush.

YouTube: 23 Nov: CHECKMATE. Russian Forces DESTROYED DURING REDEPLOYMENT | Wa...

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mir4dor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17:38
Stukje ru communicatie minder :)

Daily driver; MB R171 SLK280

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

En met allerlei geolocates hiervan (inclusief deze toren) rondom Krynky:

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

The Estonian Defense Forces Intelligence Center believes that the Russian occupation forces will unlikely push the Armed Forces of Ukraine across the Dnipro River, which have entrenched themselves on the left bank of the river.
https://www.ukrinform.net...erson-estonian-intel.html

PSN

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tens

Tens

let me drink about it

enig voorbehoud, maar kijkend naar het gedrag van Russische BTR van vanmorgen lijkt het door Oekraïne gecontroleerd gebied iets groter geworden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yTXmulB3WFb5KubX1y2Zu_oaxdk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6hRSt3joWRlrvcoMI9g6jFTC.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m_8gTnDaAgHsVds2mQfAg1-3k9Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/slkFahBdQFhuSstXMzGqH3JO.jpg?f=user_large

zie ook filmpje in deze tweet:

[ Voor 7% gewijzigd door Tens op 26-11-2023 18:39 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Tens schreef op zondag 26 november 2023 @ 18:33:
enig voorbehoud, maar kijkend naar het gedrag van Russische BTR van vanmorgen lijkt het door Oekraïne gecontroleerd gebied iets groter geworden.

[Twitter]
[Afbeelding]

[Afbeelding]

zie ook filmpje in deze tweet:
[Twitter]
Het is/lijkt al een flinke ‘Grey zone’ geworden iig :)

Komen ook flinke verhalen over lege battalions van RU kant daar naar buiten. Intern aan het klagen dat een groep van 2000 sterk op papier nog maar 50 FTE beschikbaar heeft etc. Als dat ook maar een beetje waarheid is…

[ Voor 10% gewijzigd door YakuzA op 26-11-2023 19:11 ]

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Killjoy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:55

Killjoy

Klingon lawn products

YakuzA schreef op zondag 26 november 2023 @ 19:09:
[...]

Het is/lijkt al een flinke ‘Grey zone’ geworden iig :)

Komen ook flinke verhalen over lege battalions van RU kant daar naar buiten. Intern aan het klagen dat een groep van 2000 sterk op papier nog maar 50 FTE beschikbaar heeft etc. Als dat ook maar een beetje waarheid is…
FTE? Tja, ze werken in deeltijd hè. Anders houden ze geen tijd over voor hun alcoholisme. Tijdrovende klus ;)

Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freakertje

Freakertje

Het lijkt erop dat er versterkingen voor de Russen zijn aangekomen. Zo zie ik op DeepStateMap dat
  • 144e SMRB eerst bij Nova Kahkohva (die dam ja) was en nu naar Korsunka (oost van Krynky) is gestuurd
  • het 1445e MRR is verplaatst van oost van Pidstepne naar Krynky
  • 385e MRR eerst in de buurt van Ivanivka (west van Melitopol) was en nu bij Pidstepne is
  • 810de NIB net west van Tokmak (!) verplaatst is naar net ten zuiden van Oleshky
  • 177e SRM bij Chervonoselivka (onder Staromaiorske(!)) ook naar Pidstepne is verplaatst, net zoals de hierboven genoemde 385e MRR
  • Er bij Radensk twee nieuwe regimenten op de kaart zijn verschenen: 24e MRR en 33e squad BARS
  • oost van Kozachi Laheri het 328e AAR nieuw is verschenen
  • ten zuidoosten van Krynky ook nog 4e squad BARS een de 337e AAR zijn opgedoken
Waar ik zie nieuw noem, heb ik ze niet terug weten te traceren op de kaartjes. Aanvullingen zijn welkom als je toevallig spot waar ze vandaan kwamen.
SMRB: Separate Motorized Rifle Brigade
MRR: Motor Rifle Regiment
NIB: Naval Infantry Brigade
SRM: Separate Regiment of Marines
BARS: Combat Army Reserve of the Country - met de opmerking bij de 4e: Veterans that returned to Russia reported a lack of pay, denial of medical treatment, and a deletion of military records.
AAR: Airborne Assault regiment

Totale Modjesgekte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:27
Inschatting van hoeveel personeel dat dan is, is best lastig.
Hier staat het wel beschreven, maar de range is wel erg groot: https://www.globalsecurit...ssia/army-ue-echelons.htm

En dat is nog de situatie in vredestijd, zonder slachtoffers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

SiErRa schreef op maandag 27 november 2023 @ 14:16:
Inschatting van hoeveel personeel dat dan is, is best lastig.
Hier staat het wel beschreven, maar de range is wel erg groot: https://www.globalsecurit...ssia/army-ue-echelons.htm

En dat is nog de situatie in vredestijd, zonder slachtoffers.
En dat slaat weer hierop terug idd:
YakuzA in "Het Cherson front"

Op papier zullen dat gevulde battalions/regimenten zijn, maar hoeveel hebben ze in de praktijk?

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjroorda
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:46
Freakertje schreef op maandag 27 november 2023 @ 12:58:
Het lijkt erop dat er versterkingen voor de Russen zijn aangekomen. Zo zie ik op DeepStateMap dat
  • 144e SMRB eerst bij Nova Kahkohva (die dam ja) was en nu naar Korsunka (oost van Krynky) is gestuurd
  • 385e MRR eerst in de buurt van Ivanivka (west van Melitopol) was en nu bij Pidstepne is
  • 810de NIB net west van Tokmak (!) verplaatst is naar net ten zuiden van Oleshky
  • 177e SRM bij Chervonoselivka (onder Staromaiorske(!)) ook naar Pidstepne is verplaatst, net zoals de hierboven genoemde 385e MRR
  • Er bij Radensk twee nieuwe regimenten op de kaart zijn verschenen: 24e MRR en 33e squad BARS
  • ten zuidoosten van Krynky ook nog 4e squad BARS een de 337e AAR zijn opgedoken
Waar ik zie nieuw noem, heb ik ze niet terug weten te traceren op de kaartjes. Aanvullingen zijn welkom als je toevallig spot waar ze vandaan kwamen.
BARS: Combat Army Reserve of the Country - met de opmerking bij de 4e: Veterans that returned to Russia reported a lack of pay, denial of medical treatment, and a deletion of military records.
Ik zag deze ook op DeepStateMap, en wat ik me eigenlijk afvraag: hoe is dit zo precies bekend? Ik zie echt zo'n Asterix-en-Obelix-legioen voor me dat met schildjes door het landschap schuift, maar dat klopt natuurlijk niet. Ik neem ook niet aan dat dit openbare informatie is, maar waar komen deze (naar het lijkt) gedetailleerde positioneringen dan vandaan?

Zijn het bijvoorbeeld toch herkenbare blokken die een bepaalde identificatie bij zich hebben, of komt dit allemaal uit afgeluisterde informatie of zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zethiel
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14:10
sjroorda schreef op maandag 27 november 2023 @ 15:55:
[...]

Ik zag deze ook op DeepStateMap, en wat ik me eigenlijk afvraag: hoe is dit zo precies bekend? Ik zie echt zo'n Asterix-en-Obelix-legioen voor me dat met schildjes door het landschap schuift, maar dat klopt natuurlijk niet. Ik neem ook niet aan dat dit openbare informatie is, maar waar komen deze (naar het lijkt) gedetailleerde positioneringen dan vandaan?

Zijn het bijvoorbeeld toch herkenbare blokken die een bepaalde identificatie bij zich hebben, of komt dit allemaal uit afgeluisterde informatie of zo?
Volgens mij is het een beetje van alles, een deel komt uit openbare bronnen zoals sociale media van militairen die het niet zo nauw nemen met opsec, een deel vanuit lokale bevolking die bewegingen doorspeelt, en inderdaad ook een deel uit onderschepte communicatie.

Zie ook YouTube: Deep State: Real-Time Battlefield Mapping in Ukraine and the Two You...

Steam | Last.fm | PSN : Theriat | Battle.net : Cepheus#2233 | Pokemon GO : 9609 4532 0149

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18:29

Snow_King

Konijn is stoer!

Slowly but steady weet UA toch langzaam vooruitgang te boeken. Tot op heden lijkt het alsof UA het heel rustig aan doet. Moet natuurlijk ook wel ivm de aanvoer die lastiger is over een rivier.

In het filmpje (en op de socials) geeft men aan dat UA het slechte weer lijkt te gebruiken om meer aan te voeren over de rivier. Drones kunnen nu niet vliegen.

Zou toch wat zijn als een paar IFV of MBT's de andere kant van de oever bereiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Freakertje schreef op maandag 27 november 2023 @ 12:58:
Een overzichtje:
810th marine brigade 3000+
404th regiment 2000+
26th regiment 2000+
144th brigade 3000+
BARS (600)
10th SF 1000+
238th VDV regiment 2000+
177th marine regiment 2000+
26th marine brigade 3000+

so at full sized the force attacking the bridge head SHOULD be 19,000 troops.

[ Voor 8% gewijzigd door YakuzA op 28-11-2023 19:47 ]

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Weer een fijne samenvatting. Als ik dit zo geloof blijft UA daar toch stevige chaos veroorzaken.

Speculatie in het filmpje is dat UA wellicht een oversteek gaat maken met zwaar materieel, maar daarvoor het juiste moment aan het afwachten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online

Zewatanejo

Fine Thanks!

Snow_King schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 13:38:
[YouTube: 30 Nov: Preparation Completed! Ukrainians TO MAKE A MASSIVE ATTACK | War in Ukraine Explained]

Weer een fijne samenvatting. Als ik dit zo geloof blijft UA daar toch stevige chaos veroorzaken.

Speculatie in het filmpje is dat UA wellicht een oversteek gaat maken met zwaar materieel, maar daarvoor het juiste moment aan het afwachten is.
Daar zit wel een kern van waarheid in, vermoed ik. Ik vraag me wel af hoe dat gaat aflopen. Bij het voorjaars offensief blijkt nu toch wel dat ze de weerstand van RU behoorlijk hebben overschat. mn de precisie van de artillerie.
Als dat nu weer fout gaat kan het zomaar eens uitlopen in een behoorlijke chaos voor UA. Fingers crossed!

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tens

Tens

let me drink about it

[YouTube: 30 Nov: Preparation Completed! Ukrainians TO MAKE A MASSIVE ATTACK | War in Ukraine Explained]

Heb het echt wel een beetje gehad met hem: altijd een mix van paar feitjes, wat speculaties, wat Russische drama queen verhalen en een zakje wensdenken. (ik gun hem zijn verdiensten hoor)

Voorlopig is de realiteit alleen raids met infanterie ondersteund door artillerie en drones.

Zolang het Oekraïne niet lukt om Russische artillerie buiten bereik van rivierovergangen te dwingen is een oversteek met zwaar materieel een gevalletje wishfull drinking. Rusland heeft de laatste dagen al meerdere pogingen gedaan om de tweede kleine spoorbrug te vernietigen waardoor die route onwaarschijnlijker wordt.Er zijn maar een paar locaties geschikt voor in- en ontscheping, en dus plekken waar concentraties aan mensen en materieel zullen zijn. De Russen weten dat uiteraard ook. En ja, ik geloof nog steeds in de mogelijkheid van Oekraïense successen daar (ben hier een tijd geleden nog afgebrand omdat ik het nog steeds een optie vond), maar aan de voorwaarden voor succes i nog lang niet voldaan ben ik bang.

Hier een wat meer realistisch verhaal:
https://www.ukrinform.net...gehead-across-dnipro.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:47
Zewatanejo schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 13:48:
[...]

Daar zit wel een kern van waarheid in, vermoed ik. Ik vraag me wel af hoe dat gaat aflopen. Bij het voorjaars offensief blijkt nu toch wel dat ze de weerstand van RU behoorlijk hebben overschat. mn de precisie van de artillerie.
Als dat nu weer fout gaat kan het zomaar eens uitlopen in een behoorlijke chaos voor UA. Fingers crossed!
Het gaat met name om de mijnen. Het kost teveel tijd om de mijnen te ruimen waardoor ze sitting ducks worden. En dan wordt zelfs de niet zo nauwkeurige artillerie van de russen een probleem.

Hoe dan ook gaan ze bij zo'n oversteek nooit op zo'n schaal oversteken dat het voor UA problemen kan veroorzaken. Ze weten ten slotte dat ze daarna niet of op zijn minst heel slecht terug kunnen trekken. Ik zou dus niet uitgaan van een chaos, maar eerder van een heel voorzichtige aanval.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Tens schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 14:41:
[...]
Zolang het Oekraïne niet lukt om Russische artillerie buiten bereik van rivierovergangen te dwingen is een oversteek met zwaar materieel een gevalletje wishfull drinking. Rusland heeft de laatste dagen al meerdere pogingen gedaan om de tweede kleine spoorbrug te vernietigen waardoor die route onwaarschijnlijker wordt.Er zijn maar een paar locaties geschikt voor in- en ontscheping, en dus plekken waar concentraties aan mensen en materieel zullen zijn. De Russen weten dat uiteraard ook. En ja, ik geloof nog steeds in de mogelijkheid van Oekraïense successen daar (ben hier een tijd geleden nog afgebrand omdat ik het nog steeds een optie vond), maar aan de voorwaarden voor succes i nog lang niet voldaan ben ik bang.

Hier een wat meer realistisch verhaal:
https://www.ukrinform.net...gehead-across-dnipro.html
Het probleem is ook, als je buiten arty range bent, moet je ook nog buiten de glide bomb range komen.

Als er een FAB500 glide bomb op je noodbrug land, is die ook weg.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Tens schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 14:41:
[...]

Heb het echt wel een beetje gehad met hem: altijd een mix van paar feitjes, wat speculaties, wat Russische drama queen verhalen en een zakje wensdenken. (ik gun hem zijn verdiensten hoor)
Ik vind hem altijd wel realistisch en de feiten die hij verteld goed onderbouwd.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens

Tens

let me drink about it

hansvk schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 15:00:
[...]

Ik vind hem altijd wel realistisch en de feiten die hij verteld goed onderbouwd.
goed overdreven vind ik persoonlijk correcter.
Alleen al die Telegraaf-koppen zouden je aan het twijfelen moeten brengen.
30 Nov: Preparation Completed! Ukrainians TO MAKE A MASSIVE ATTACK

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spykie
Tens schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 15:20:
[...]

goed overdreven vind ik persoonlijk correcter.
Alleen al die Telegraaf-koppen zouden je aan het twijfelen moeten brengen.

[...]
Zijn koppen zijn altijd al zo geweest, vanaf dag 1. Op de inhoud niks aan te merken.

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens

Tens

let me drink about it

Spykie schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 17:56:
[...]

Zijn koppen zijn altijd al zo geweest, vanaf dag 1. Op de inhoud niks aan te merken.
Hm, hij gebruikt nogal vaak deze zin, of iets vergelijkbaars:
'Russian sources reported'
Om er daarna mee door te gaan alsof het feiten betreft.
Da's best wel iets om aanmerkingen op te hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door Tens op 01-12-2023 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Tens schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 18:34:
[...]

Hm, hij gebruikt nogal vaak deze zin, of iets vergelijkbaars:

[...]

Om er daarna mee door te gaan alsof het feiten betreft.
Da's best wel iets om aanmerkingen op te hebben.
Hij legt soms wel eens uit hoe hij berichten checkt. Hij gaat niet zomaar uit van een gerucht of 1 bron.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens

Tens

let me drink about it

hansvk schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 19:01:
[...]
Hij legt soms wel eens uit hoe hij berichten checkt. Hij gaat niet zomaar uit van een gerucht of 1 bron.
Vind alles best, mijn mening is duidelijk.
een mix van paar feitjes, wat speculaties, wat Russische drama queen verhalen en een zakje wensdenken.
Ver genoeg afgedwaald btw, terug on topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
Tens schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 19:05:
[...]
Ver genoeg afgedwaald btw, terug on topic.
Inderdaad.

Goede samenvatting weer, ik ben benieuwd wanneer we meer zwaar materieel aan de overkant gaan zien!

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:31
De koppen en thumbnails zijn altijd wel op het trieste af maar dat heeft 99% van de YouTube videos :X

Zijn stijl in de video past mij iig beter dan die Denys Davidov. Altijd dat gezeur om meer van die geweldige Amerikaanse wapens werd mij wel wat te gortig. Hier ben je in een minuut of vijf kort en bondig weer helemaal bij gepraat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens

Tens

let me drink about it

Spykie schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 19:20:
[...]

Inderdaad.

[...]

Goede samenvatting weer, ik ben benieuwd wanneer we meer zwaar materieel aan de overkant gaan zien!
Dit is uitlokking, maar ik trap er maar even in: Dat zwaar materieel is er toch alleen maar volgens 'Russian sources', of heb ik wat gemist?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Capt Waffles
  • Registratie: November 2022
Als je kijkt naar andere delen van het front waar Oekraïners claimen een numeriek nadeel in drones te hebben, dan leggen ze lijkt het toch wel een accent op dit front door ruime hoeveelheden drones beschikbaar te maken:
Russian channel Dva mayora with a report from the field in the Kherson region.

"They do not allow you to approach or move away, the FPV immediately flies or the Ukrainian Armed Forces mortar is working. And if our mortar fires somewhere, everything from the Ukrainians flies there. Their birds constantly change each other in the carousel, the noise and hum fills the entire forest, they control the roads, see people, and the FPV immediately flies into the car.
Bron: NOELreports @ Mastodon

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Capt Waffles schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 21:01:
Als je kijkt naar andere delen van het front waar Oekraïners claimen een numeriek nadeel in drones te hebben, dan leggen ze lijkt het toch wel een accent op dit front door ruime hoeveelheden drones beschikbaar te maken:
[...]
Bron: NOELreports @ Mastodon
Madyar was speciaal daarheen gestuurd om de operaties aan de andere kant van de rivier te ondersteunen.

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

En nog steeds actief:

PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Flink veel gesloopt materieel rondom Krynky:

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tens

Tens

let me drink about it

meerdere meldingen van drone aanvallen op de Krim:

an hour ago - 44°37′N 33°30′E
Explosion was reported near Sevastopol
39 minutes ago - 44°57′N 34°2′E
Explosions were reported in Simferopol district
an hour ago - 45°33′N 32°46′E
Air defense was active between Mizhvodne and Chornomorske in occupied Crimea

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Tens schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 20:10:
meerdere meldingen van drone aanvallen op de Krim:
[...]
[...]
[...]

Ook henichensk idd:

Gaat wat gossip rond over wat nieuwe ATACMS.

[ Voor 16% gewijzigd door YakuzA op 15-12-2023 20:25 ]

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Nu online

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Een verslag van de New York Times over de moeilijke omstandigheden waarin Oekraïense mariniers zich bij Kherson aan de oostkant van de Dnipro begaven. Het artikel maakt (mij) sober over de situatie daar. Eerder in dit topic heb ik met best wat hoop de eerste ontwikkelingen gevolgd.

De New York Times is niet de krant om zaken op te hemelen. Het beeld wat wordt geschetst is niet zo positief. Tussen de regels doorlezend wordt de druk tastbaar op de Oekraïense strijdkrachten om resultaat te boeken. Lees het artikel vooral kritisch. De informatie op zich zal wel kloppen. Of de beeldvorming die het artikel schetst afgewogen is, is altijd vanuit onze stoel lastig te beoordelen. Het artikel is mede gebaseerd op interviews met enkele militairen. Op zich is er geen reden hun verklaringen in twijfel te trekken. Desondanks moeten we voorzichtig zijn met te beoordelen hoe representatief het beeld is dat erdoor ontstaat. Dat die strijd daar beenhard is (geweest) is denk ik ermee wel aan te nemen. Ook lijkt het hoger kader een ander beeld te willen uitstralen dan de soldaten het daar ervaren. Dit beeld is op zich wel vaker bij militaire operaties op te tekenen.

Ukrainian Marines on ‘Suicide Mission’ in Crossing the Dnipro River

Deelartikel:
https://www.nytimes.com/2...rp=ar-abar&smid=url-share

Wat fragmenten:
For two months, Ukraine’s Marine Corps has been spearheading an assault across the Dnipro River in the southern region of Kherson to recapture territory from Russian troops. The operation is Ukraine’s latest attempt in its flagging counteroffensive to breach Russian defenses in the south and turn the tide of the war.
“We were sitting in the water at night and we were shelled by everything,” the marine, Maksym, said. “My comrades were dying in front of my eyes.”
[...]
Soldiers and marines who have taken part in the river crossings described the offensive as brutalizing and futile, as waves of Ukrainian troops have been struck down on the river banks or in the water, even before they reach the other side.

Conditions are so difficult, a half-dozen men involved in the fighting said in interviews, that in most places, there is nowhere to dig in. The first approaches tend to be marshy islands threaded with rivulets or meadows that have become a quagmire of mud and bomb craters filled with water.
Het schisma tussen hoger kader (~officials) en de soldaten:
Several soldiers and marines spoke to journalists out of concern about the high casualties and what they said were overly optimistic accounts from officials about the progress of the offensive.
Er is een tijd een foothold (in het artikel gaat het over een "toehold") geweest bij Krynky, Wat direct met artillerie plat gebombardeerd werd.
Some of the heaviest fighting has been in the village of Krynky, on the east bank 20 miles upriver from Kherson city, where Ukrainian troops seized a narrow strip of fishermen’s houses — the only place where they managed to establish a toehold.

But footage of the area, livestreamed from a drone and seen by The New York Times, verified soldiers’ accounts of heavy Russian airstrikes that have destroyed the houses and turned the river bank into a mass of mud and splintered trees.
Nog een keer het verschil in beeldvorming tussen officials en de militairen die daar aan het strijden zijn:
In the case of the Dnipro, President Volodymyr Zelensky of Ukraine and other officials have suggested recently that the marines have gained a foothold on the eastern bank.
[...]
But marines and soldiers who have been there say these accounts overstate the case.

“There are no positions. There is no such thing as an observation post or position,” said Oleksiy. “It is impossible to gain a foothold there. It’s impossible to move equipment there.”
Gefrustreerd is een van de militairen ook kritisch op hoe de aanval is georganiseerd:
Oleksiy said the Ukrainian commanders’ poor preparation and logistics had decimated his battalion. Wounded men were being left behind because of a lack of boats, he said, and the brutal conditions were degrading morale and soldiers’ support for each other.
Als we even aannemen dat de situatie daar uiterst moeilijk is, is de inspanning ook niet zonder effect:
Russian troops are taking heavy losses, too, by several accounts. The map details multiple hits by Ukrainian artillery, rockets and drones on Russian troops and armor in all of the main settlements along the eastern bank. The city of Kherson has come under repeated Russian attack, but it also resounds with the constant firing of Ukrainian artillery.
Een vleugje ironie meen ik ook nog wel te herkennen:
“Generally, we are on hunting duty,” said Yevhen Karas, 36, deputy commander of the 14th Separate Regiment, who was visiting one of his units operating drones against Russian targets across the river. He asked for the location not be revealed for security reasons.
[...]
After two months of operations, he said, the Russian units in the area and long-range artillery had been heavily suppressed. Russian troops were generally staying under cover during the day and moved only at night as a result, he said.
Met als resultaat dat de Russen eenheden naar Kherson terug moeten verplaatsen (wat helpt bij het verdunnen). Een effect dat ik een enkeling hier al als gewenst effect heb zien voorspellen.
The marines were suffering, Karas said, but the Ukrainian attacks had unnerved Russian commanders, who brought back an airborne unit from the Zaporizhzhia front to bolster the defense.

“They are very scared that Ukraine this month, or in the spring or the summer, will increase its territory to expand and liberate” the east bank, he said, adding that he followed radio intercepts of Russian communications, among other sources of intelligence.
En dit was precies de doelstelling van deze operatie, hoe zwaarbevochten ze ook is:
Even small territorial gains would give Ukraine the ability to strike Russia’s supply routes into Crimea, he said. But for now, the cross-river operation was focused not on a breakthrough but on drawing in and killing as many Russian troops as possible[...]

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens

Tens

let me drink about it

teacup schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 21:05:
Een verslag van de New York Times over de moeilijke omstandigheden waarin Oekraïense mariniers zich bij Kherson aan de oostkant van de Dnipro begaven. Het artikel maakt (mij) sober over de situatie daar. Eerder in dit topic heb ik met best wat hoop de eerste ontwikkelingen gevolgd.

De New York Times is niet de krant om zaken op te hemelen. Het beeld wat wordt geschetst is niet zo positief. Tussen de regels doorlezend wordt de druk tastbaar op de Oekraïense strijdkrachten om resultaat te boeken. Lees het artikel vooral kritisch. De informatie op zich zal wel kloppen. Of de beeldvorming die het artikel schetst afgewogen is, is altijd vanuit onze stoel lastig te beoordelen. Het artikel is mede gebaseerd op interviews met enkele militairen. Op zich is er geen reden hun verklaringen in twijfel te trekken. Desondanks moeten we voorzichtig zijn met te beoordelen hoe representatief het beeld is dat erdoor ontstaat. Dat die strijd daar beenhard is (geweest) is denk ik ermee wel aan te nemen. Ook lijkt het hoger kader een ander beeld te willen uitstralen dan de soldaten het daar ervaren. Dit beeld is op zich wel vaker bij militaire operaties op te tekenen.

Ukrainian Marines on ‘Suicide Mission’ in Crossing the Dnipro River

Deelartikel:
https://www.nytimes.com/2...rp=ar-abar&smid=url-share

Wat fragmenten:

[...]

[...]

Het schisma tussen hoger kader (~officials) en de soldaten:

[...]

Er is een tijd een foothold (in het artikel gaat het over een "toehold") geweest bij Krynky, Wat direct met artillerie plat gebombardeerd werd.

[...]

Nog een keer het verschil in beeldvorming tussen officials en de militairen die daar aan het strijden zijn:

[...]

Gefrustreerd is een van de militairen ook kritisch op hoe de aanval is georganiseerd:

[...]

Als we even aannemen dat de situatie daar uiterst moeilijk is, is de inspanning ook niet zonder effect:

[...]

Een vleugje ironie meen ik ook nog wel te herkennen:

[...]

Met als resultaat dat de Russen eenheden naar Kherson terug moeten verplaatsen (wat helpt bij het verdunnen). Een effect dat ik een enkeling hier al als gewenst effect heb zien voorspellen.

[...]

En dit was precies de doelstelling van deze operatie, hoe zwaarbevochten ze ook is:

[...]
Bovenstaande wordt ook bevestigd door dit BBC artikel van 4 december: Veel strijd, weinig middelen, artillerie en drones bepalen het gevecht. In tegenstelling tot bij de brug bij Antonivka nauwelijks een bruggenhoofd te noemen.
https://www.bbc.com/news/world-europe-67565508

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Nog steeds rustig qua luchtmacht:

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens

Tens

let me drink about it

Maar wel extra activiteit regio Lyman....
Enemy using more assault aircraft on Lyman axis – military spokesman
Misschien niet direct oorzaak en gevolg, maar toch opvallend
"In the Serebrianske Forestry in the Lyman sector, the enemy has become significantly more active, using a great number of attack aircraft and bombers. In the past day alone, 24 strikes were carried out using guided bombs, Su-34s, Su-35s, K-52 fire support helicopters, Mi-24 helicopters," Fitio said, adding that the Russians did not draw any conclusions about the destruction of enemy aircraft in the south, so a surprise may await them here.
https://www.ukrinform.net...s-military-spokesman.html

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tens

Tens

let me drink about it

Door gebrekkige logistieke situatie blijft het moeizaam voor de Oekraïners rond Krynky, Maar het lukt de Russen ook niet om ze te verdrijven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/192YaJi4RQbqhT0nlu53WULxB-o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uIN2viFYL1wXIxNRE18nR3Mc.jpg?f=fotoalbum_large

bewegend beeld

[ Voor 20% gewijzigd door Tens op 07-01-2024 11:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Volgens RU milbloggers verliezen ze wat terrein?

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

YakuzA schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 12:05:
Volgens RU milbloggers verliezen ze wat terrein?
[Twitter]
"Towards Crimea". Ja, technisch gezien is elke meter een meter richting Crimea. Het is echter niet dat UA nu hele grote stukken terrein wint.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Nieuw deurtje geopend?

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens

Tens

let me drink about it

Oekraïense bronnen melden een paar dagen terug al 'uitbreiding van de foothold'. Maar het gaat om m²'s en niet hectares.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Meer bronnen inmiddels die dit melden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:15
Foutje, verkeerde topic

[ Voor 94% gewijzigd door consolefreak op 03-02-2024 13:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
RoD schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 11:54:
Meer bronnen inmiddels die dit melden
[Embed]
Ze zijn weer iets verder opgeschoven:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/GFzNUiIXIAAU2lg?format=jpg&name=medium
https://twitter.com/Maks_...tatus/1755503710103286052

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Hebben we ergens aanwijzingen gezien dat RU op dit moment extra verdediging aanlegt om UA te stoppen mochten ze massaal kunnen oversteken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Snow_King schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 06:33:
Hebben we ergens aanwijzingen gezien dat RU op dit moment extra verdediging aanlegt om UA te stoppen mochten ze massaal kunnen oversteken?
Suchononimus had laatst een filmpje over nieuwe fortificaties bij Krynky in de buurt.

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Bijna op de achtergrond verdwenen, maar de verdediging in Krynky staat er nog steeds:
The Russians continue to put pressure on the bridgehead near Krynky, Kherson region, but the positions remain with the Ukrainian defenders.
https://www.ukrinform.net...near-krynky-humeniuk.html

Ben benieuwd wat er los komt als er op deze locaties echt gedrukt gaat worden van UA kant.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

YakuzA schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 17:42:
Bijna op de achtergrond verdwenen, maar de verdediging in Krynky staat er nog steeds:

[...]
https://www.ukrinform.net...near-krynky-humeniuk.html

Ben benieuwd wat er los komt als er op deze locaties echt gedrukt gaat worden van UA kant.
Wachten op beter weer en kijken of UA dan wat kan gaan doen daar? Als het minder koud is en droger kan men wellicht gaan bewegen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tens

Tens

let me drink about it

Eerder deze week al iets in het nieuws:
Beweging op de linkeroever,

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ulku7AIiz7vI9-vHjKbSLJA5ZGE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7HJQHE86qpyplHHlbn9tmTYa.jpg?f=fotoalbum_large

https://t.me/BALUhub2024/11937
google vertaal:
De afgelopen dagen hebben een aantal onvriendelijke mensen het woord verspreid dat onze mariniers Krynyk hebben verlaten! Dit is waar…
Ze verlieten Krynyk om het bruggenhoofd uit te breiden in de richting van de Kozakkenkampen) Krynyk en Kozakken zijn Oekraïne! Glorie aan het Korps Mariniers van Oekraïne

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Nieuw elan geïnspireerd door Trump:
In Kherson region, the Russian forces are attempting to cross the Dnipro River in four locations.

The RMA chief believes that Russian soldiers have been given orders to “to make the right bank part of the negotiation" by capturing at least one village across the river. However, they have not succeeded yet.
https://www.ukrinform.net...rson-region-prokudin.html

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freakertje

Freakertje

Dat bovenstaande heb ik gisteren ook in een bron gelezen, mogelijk in de ISW, maar ik ben hem even kwijt.
Korte samenvatting ervan was dat de reguliere Russische soldaten het als een doodsvonnis zien om over de rivier aan te vallen. Daardoor wordt er meer en meer over desertie gesproken. Zelfs soms door de commandanten die de orders weigeren en hun soldaten niet een gewisse door in willen sturen. Sommigen zouden zelfs tot sabotage overgaan, zoals het leksteken van de rubberen bootjes die je naar de overkant moeten varen. Wordt je gesnapt, dan wordt je in zo'n aanvalspeloton gezet, dat vaak zou bestaan uit gevangenen die voor vrijlating een jaartje wilden dienen in het leger.

Totale Modjesgekte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

De eilanden in de rivier krijgen weer extra aandacht van Rusland:
As for the southern directions, particularly the Kherson region, we see that the enemy is conducting assault operations here to try to capture certain island areas in the Dnipro River.
https://www.ukrinform.net...reas-in-dnipro-river.html

PSN

Pagina: 1 ... 30 31 Laatste