Acties:
  • +14 Henk 'm!

Verwijderd

en nu is het dus officieel:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:10
memes mogen in het meme topic blijven.

[ Voor 88% gewijzigd door DaniëlWW2 op 24-11-2022 07:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

maarrrrrrr dit zou ik ook zeggen als UA zijnde. Beetje opsec trollen.
Er is een storm, waarom zou dat gunstig zijn voor een landing? niet voor de landing zelf lijkt me.
Misschien wel omdat de Russen moeilijk mee kunnen kijken vanwege het weer?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Verwijderd schreef op maandag 21 november 2022 @ 21:10:
maarrrrrrr dit zou ik ook zeggen als UA zijnde. Beetje opsec trollen.
Er is een storm, waarom zou dat gunstig zijn voor een landing? niet voor de landing zelf lijkt me.
Misschien wel omdat de Russen moeilijk mee kunnen kijken vanwege het weer?
Bij de "echte offensieven" rond Cherson en Izyum/Kupyansk werd juist radiostilte gevraagd. Dat het nu aangekondigd wordt, komt niet heel geloofwaardig over. Ook omdat we eerder al psyops van UA hebben gezien.

Maar, er gaat wel eea aan paniek rond op de russische kanalen, dus wat er ook aan de hand is, er is wel een effect.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

RoD schreef op maandag 21 november 2022 @ 21:21:
[...]

Bij de "echte offensieven" rond Cherson en Izyum/Kupyansk werd juist radiostilte gevraagd. Dat het nu aangekondigd wordt, komt niet heel geloofwaardig over. Ook omdat we eerder al psyops van UA hebben gezien.

Maar, er gaat wel eea aan paniek rond op de russische kanalen, dus wat er ook aan de hand is, er is wel een effect.
dat bedoel ik.
De Russen kunnen waarschijnlijk moeilijker info verzamelen vanwege storm en weten dus niet of het wel of niet gebeurt.
En zullen of moeten dus troepen sturen danwel alert blijven op iets wat niet plaats vindt.

Trek de Russen naar de Kinburn Spit en lanceer zelf een offensief richting Tokmak :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kherson wordt vandaag flink bestookt met Grad MLRS.
Een 13-jarige jongen is helaas overleden na gewond te zijn geraakt door de clustermunitie.
- head of Kherson military administration (via Gerashchenko's Telegram).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 13:07
Ik dank FSM op mijn blote knietjes dat ik een leven als frontsoldaat bespaart ben gebleven, want aan je maten verliezen en in overwegend ellendige omstandigheden zitten is vreselijk. Maar door zo'n suf memepje voel ik even een kriebeltje: wanneer geweten, verstand, emotie, lichaam samen aan dezelfde taak werken: namelijk het verdrijven van een barbaars leger van je de grond van je geliefden, dat moet, op de betere momenten althans, toch een fijn gevoel geven. Het zou goed zijn dat je iets doet, je voelt dat je iets moet doen, je kunt iets doen, en dan doe je het (een fuckload aan democracy afschieten): ik kan me goed voorstellen dat dit je dag weer helemaal goed maakt.

Dan zitten wij toch maar gevangen achter het toetsenbord. Behalve doneren enkel toekijken ...

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Wat foto's uit Cherson.

Een vernietigde McDonald's.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FiRck_9XEAQr1yo?format=jpg&name=medium

In het treinstation is elektriciteit, waar mensen hun telefoon kunnen opladen.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FiRdVwNXEAIf6x9?format=jpg&name=medium

Eten maken op straat.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FiRmohPXEAAYPs9?format=jpg&name=medium

Draadje met veel meer foto's:

[Twitter: https://twitter.com/IvAnt_21/status/1595500610400526336]

March of the Eagles

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Er schijnt een vlag te wapperen aan de andere kant van de rivier:

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-09 18:45
XWB schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 16:17:

[Twitter]
Krijg steeds meer het gevoel dat de Russen helemaal gaan terug trekken, zelfs de Krim gaan ze niet vasthouden zonder aanvoer en die aanvoer lijkt alleen nog maar gebakken lucht te kunnen vervoeren.
Eerdaags zal wel het nieuws komen dat het Oekraïnse leger overgestoken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:09

bloody

0.000 KB!!

[Twitter]
Mwa, die plek is alleen te bereiken vanaf de rivier. Geen weg oid die naar dat gebied gaat, dus de Russen hebben er ook niet zoveel aan.

nope

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[Twitter]
En het filmpje van degenen die hem planten.

Even met zijn 3’en in een bootje naar de overkant :p

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Kennen we het beruchte vliegveld nog? Nou het lijkt erop dat een Oekraïner zichzelf toegang had verschaft tot beveiligingscamera's en de informatie doorspeelde. Tja, dat zou wat verklaren. :P

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Hier nog een verhaal van een inwoner van Cherson die trots verteld hoe hij twee Russische militairen neergelegd heeft.
Archie, wiens echte naam niet gedeeld wordt, is een jonge man uit Cherson die zich nooit heeft neergelegd bij de Russische overname van zijn stad. Aan CNN beschrijft hij hoe hij twee Russische soldaten op wandel om het leven bracht met een mes. “De eerste doodde ik zonder na te denken en de tweede liep weg, maar kon ik inhalen.” Hij vertelt dat zijn actie puur gebaseerd was op zijn instinct. “Ik zag de monsters in hun uniform en dacht: waarom niet?”, beschrijft Archie aan CNN. Archie is slechts 20 jaar en is een getrainde vechter, maar bracht voor de invasie nooit iemand om het leven. “De eerste dagen voelde ik me slecht, maar dan besefte ik dat zij de vijand waren. Ze hebben mijn thuis gestolen.”
Maar verzetsstrijder zijn is niet zonder gevaar:
Archie werd op 9 mei gevat door Russische soldaten toen hij een T-shirt droeg met een blauw-gele streep. Daarna werd hij meegenomen naar een Russisch kamp dat gebruikt werd om Oekraïense soldaten te martelen. “Ze schopten me, elektrocuteerden me en sloegen me met stokken”, vertelt Archie. Na negen dagen werd Archie alsnog vrij gelaten, maar dat recht was vele anderen niet beschoren, vertelt hij aan CNN.

Ihor, een andere verzetsstrijder, bevestigt Archies verhaal. Ook hij werd opgepakt en in elkaar geslagen. Hij zegt dat anderen zelfs werden neergeknuppeld en gewaterboard werden. Zowel Archie als Ihor hielpen het Oekraïense leger regelmatig aan informatie door het nemen van foto’s en video’s. Maar tijdens hun detentie konden ze allebei verbergen dat ze lid waren van het verzet in Cherson.

[ Voor 31% gewijzigd door XWB op 07-12-2022 20:09 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Het is weer raak in de stad, video in de tweet:

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Hotel which was used as base by Russian FSB was destroyed in a missile strike in Zaliznyi Port
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/26ui1_U5StqNrd1z2IYMKKdOH04=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NPToLPxrcVs2dn6SQtcCLh4u.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Skadovsk en Novotroitske zijn ook weer aan de beurt vandaag.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:55
Meestal weinig nieuws op dit front, maar vandaag via Tass:
Situation along contact line in Kherson Region 'tense' — acting governor
It is reported that there is shelling every day from 50 to 150 shots along the entire contact line
ROSTOV-ON-DON, March 14. /TASS/. The situation along the combat engagement line in the Kherson Region is tense, with the Ukrainian side never stopping artillery attacks, acting head of the Kherson Region Vladimir Saldo told TASS on Tuesday.

"Tense," he said when asked about the situation in the Kherson Region, "Counterbattery activities continue across the river line, the Dnieper. There is shelling every day <…> from 50 to 150 shots along the entire contact line," he said.

According to Saldo, the combat engagement line in the Kherson Region is some 300 kilometers long. "This line runs along the entire Dnieper mouth, from Energodar in the Zaporozhye Region to the Dnieper-Bug estuary," he noted.
Behalve artillerie geen of nauwelijks gevechtshandelingen, en dan toch 'tense'? Of komen hier de hogere aantallen vernietigde artillerie vandaan?

[ Voor 3% gewijzigd door Tens op 14-03-2023 15:40 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:56

Fanta

FordPerformance™️

Tens schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 15:39:
Meestal weinig nieuws op dit front, maar vandaag via Tass:

[...]

Behalve artillerie geen of nauwelijks gevechtshandelingen, en dan toch 'tense'? Of komen hier de hogere aantallen vernietigde artillerie vandaan?
Ik zou niet zo veel waarde hechten aan alle rommel die verspreid wordt via Ria Novosti, RT en Tass. Allemaal staatsmedia.

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
Fanta schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 15:42:
[...]

Ik zou niet zo veel waarde hechten aan alle rommel die verspreid wordt via Ria Novosti, RT en Tass. Allemaal staatsmedia.
ik volg ze juist wel (wat iets anders is dan waarde hechten aan), vind dat je zoveel mogelijk beide kanten moet lezen. Geeft je toch een completer beeld. Normaal gesproken gaat daar altijd alles volgens plan, vernietigen ze dagelijks bergen Oekraïens materiaal, dus dit bericht valt op.

[ Voor 4% gewijzigd door Tens op 14-03-2023 15:46 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Tens schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 15:39:

Als er dagelijks geschoten wordt dan lijkt me dat al reden genoeg om de situatie "tense" te noemen. In elk geval voor de mensen aan de ontvangende kant van die beschietingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
downtime schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 16:02:
[...]

Als er dagelijks geschoten wordt dan lijkt me dat al reden genoeg om de situatie "tense" te noemen. In elk geval voor de mensen aan de ontvangende kant van die beschietingen.
Hm,
50-150 shots dagelijks over een frontlijn van meer dan 100 km tense? Hoe noem je Bahkmut dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:37
Bedenk wel dat dit neerkomt op 1 schot per 2-6 km per dag. Niet leuk natuurlijk, maar tense vind ik toch wat anders.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Tens schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 16:06:
[...]
Hm,
50-150 shots dagelijks over een frontlijn van meer dan 100 km tense? Hoe noem je Bahkmut dan?
Bakhmut noem je een veldslag. Tense betekent alleen maar dat de situatie gespannen is. Daar kan zelfs zonder dat er geschoten wordt sprake van zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door downtime op 14-03-2023 16:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolfp4ck
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 15-09 15:19
Dus je zit op het veld of op je werk, je hoort een knal en hoopt dat je savonds nog een huis hebt om naartoe te gaan.

Lijkt me wel tense te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
downtime schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 16:07:
[...]

Bakhmut noem je een veldslag. Tense betekent alleen maar dat de situatie gespannen is. Daar kan zelfs zonder dat er geschoten wordt sprake van zijn.
*knip* Liever reactie achterwege laten

[ Voor 11% gewijzigd door teacup op 14-03-2023 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dakka
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14:18
redwing schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 16:06:
Bedenk wel dat dit neerkomt op 1 schot per 2-6 km per dag. Niet leuk natuurlijk, maar tense vind ik toch wat anders.
Als de russen dat tense noemen ga ik er een beetje vanuit dat ze flink uitgedund zijn daar, want dit is gewoon UA die een beetje te druk op de ketel probeert te houden.

[ Voor 10% gewijzigd door dakka op 14-03-2023 17:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Meer archief beeld van snake island. Bij een airdrop door een Russische AN26. :)

[ Voor 11% gewijzigd door YakuzA op 22-03-2023 00:18 ]

PSN

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Wow. :o

De Dnipro oversteken doe je niet zomaar. Zeker omdat het met weinig weerstand gepaard lijkt te zijn. Want op deze manier lijkt het geen kortstondige overval meer te zijn, maar kan je een bruggenhoofd opbouwen. Daarbij is het uiteraard een enorme vraag hoe je dit logistiek regelt, maar dit überhaupt kunnen is al heel wat. Het is ook zeker niet iets dat je zonder planning of duidelijke intentie doet.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Kaartje uit andere topic:
Afbeeldingslocatie: https://nitter.net/pic/orig/media%2FFuZGmV3WAAAShJE.jpg

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-09 09:47
Mwoah. Ik vraag mij af in hoevere de UA daar daadwerkelijk zit, of dat het een paar special forces zijn in no-mans land. Kan mij bijna niet voorstellen dat je daar reguliere troepen neer gaat zetten. Het is allemaal vlak volgens google maps en weinig beschutting. Die Konka rivier kun je ook niet zo even oversteken want ze zien je al van kilometers aankomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Draadje van ISW met wat details:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Denk dat dit een relevante samenvatting is van dat draadje:
De grote vraag is dus niet of ze er zitten, maar waarom ze zitten. Het grote offensief komt niet hier vandaan. Een speldenprik dus. Afleiding? Zenuwachtig maken van de vijand? Hoe dan ook interessant.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:57

Jiffy

God, you're ugly!

RoD schreef op zondag 23 april 2023 @ 20:20:
De grote vraag is dus niet of ze er zitten, maar waarom ze zitten. Het grote offensief komt niet hier vandaan. Een speldenprik dus. Afleiding? Zenuwachtig maken van de vijand? Hoe dan ook interessant.
Wat me niet zou verbazen: als (ALS!) een UA tegenoffensief aan het zuidfront (dus NIET bij Cherson!) een doorbraak weet te bewerkstelligen en daarmee de landbrug naar de Krim weet af te snijden (door bv Melitopol in te nemen), wordt het door de Russen bezette gebied ten noorden van de Krim instabiel, zo niet onhoudbaar. De Russische verdediging aan de kant van Cherson schat ik momenteel als relatief licht in (ze worden beschermd door de Dnjepr, wat een UA hoofdoffensief daar moeilijk maakt), dus daar zullen de Russen de afgelopen maanden troepen hebben weggehaald.

Echter, na een doorbraak richting Melitopol, zullen de Russische troepen niet happig zijn om het Chersonfront zwaar te blijven verdedigen. In dat geval zou de mogelijkheid kunnen ontstaan dat UA (met relatief lichte gemotoriseerde troepen) ten oosten van het Dnjepr/Krimkanaal richting Krim oprukt. Aan de ene flank zijn ze dan gedekt door de zee, aan de andere door dat kanaal. Lukt die doorbraak, zijn alle RU troepen ten noorden van de Krim afgesneden...

Anyway: het gaat er niet eens om dat dat allemaal lúkt. Het gaat er om dat je je tegenstander laat denken dat die mogelijkheid aanwezig is. Waardoor je tegenstander daar rekening mee moet houden, troepen vrij moet maken om zich daar tegen te verdedigen. Of dat allemaal negeert, waardoor de mogelijkheid blijft bestaan. Wat veel beter is. :+

Oftewel: dat UA nu blijkbaar stapje voor stapje actief wordt en is op de oostoever van de Dnjepr is logisch en verstandig. Verkennen, prikken, kijken naar de Russische reactie. Iets wat ze langs een groot deel van het front doen en de komende weken, in aanloop naar een langverwacht voorjaarsoffensief, wsl verder zullen opvoeren. Of en wanneer dat offensief komt, tja: geen idee vanuit m'n bureaustoel! 8)

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Mogelijk een afleiding, het lijkt mij niet dat er bij Cherson een offensief zal beginnen. Wel zie ik het gebeuren dat als Oekraïne ver zou doorbreken bij het Zaporizhzhia front, er bij Cherson alsnog een oversteek gedaan wordt om een tangbeweging te realiseren.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Jiffy schreef op zondag 23 april 2023 @ 21:34:
[...]

Wat me niet zou verbazen: als (ALS!) een UA tegenoffensief aan het zuidfront (dus NIET bij Cherson!) een doorbraak weet te bewerkstelligen en daarmee de landbrug naar de Krim weet af te snijden (door bv Melitopol in te nemen), wordt het door de Russen bezette gebied ten noorden van de Krim instabiel, zo niet onhoudbaar. De Russische verdediging aan de kant van Cherson schat ik momenteel als relatief licht in (ze worden beschermd door de Dnjepr, wat een UA hoofdoffensief daar moeilijk maakt), dus daar zullen de Russen de afgelopen maanden troepen hebben weggehaald.

Echter, na een doorbraak richting Melitopol, zullen de Russische troepen niet happig zijn om het Chersonfront zwaar te blijven verdedigen. In dat geval zou de mogelijkheid kunnen ontstaan dat UA (met relatief lichte gemotoriseerde troepen) ten oosten van het Dnjepr/Krimkanaal richting Krim oprukt. Aan de ene flank zijn ze dan gedekt door de zee, aan de andere door dat kanaal. Lukt die doorbraak, zijn alle RU troepen ten noorden van de Krim afgesneden...

Anyway: het gaat er niet eens om dat dat allemaal lúkt. Het gaat er om dat je je tegenstander laat denken dat die mogelijkheid aanwezig is. Waardoor je tegenstander daar rekening mee moet houden, troepen vrij moet maken om zich daar tegen te verdedigen. Of dat allemaal negeert, waardoor de mogelijkheid blijft bestaan. Wat veel beter is. :+

Oftewel: dat UA nu blijkbaar stapje voor stapje actief wordt en is op de oostoever van de Dnjepr is logisch en verstandig. Verkennen, prikken, kijken naar de Russische reactie. Iets wat ze langs een groot deel van het front doen en de komende weken, in aanloop naar een langverwacht voorjaarsoffensief, wsl verder zullen opvoeren. Of en wanneer dat offensief komt, tja: geen idee vanuit m'n bureaustoel! 8)
Yup dat lijkt een logische verklaring waar ik later ook al aan begon te denken. :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:03

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Ha, weer eens een front topic afstoffen, en dan ook nog met een positieve ontwikkeling. Mijn trigger blijft toch altijd die Volkskrant, maar gisteren waren er al berichten (Yaksa in "Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2023-M10" en Tens in "Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2023-M10") dat de Oekraïners betekenisvol bezig waren aan de goede (oostelijke) kant van de Dnipro. For the record, die berichten sloegen terug op informatie van eergisteren.

De Volkskrant berichtte vandaag in haar Liveblog ook over wat er bij Kherson gebeurt. Ze komt tot het volgende:
De Amerikaanse denktank Institute for the Study of War noemt de Oekraïense oversteek van de Dnipro ‘groter dan eerder geziene tactische aanvallen’. Op basis van gelokaliseerd beeldmateriaal concludeert de denktank dat de Oekraïners standhouden langs de oever van de rivier en bij de Antonivskybrug, ondanks Russische tegenaanvallen.
Gisteren waren daar, volgens verschillende Russische bloggers, tegenaanvallen, alleen liepen die claims volgens ISW gisteren nogal uiteen. Uit dit gegeven en het feit dat de Russen aanvallen uitvoerden op Pishchanivka (waar de Oekraïners dus op dat moment een aanwezigheid hadden) leidde ISW af dat Oekraïne haar veroveringen daarvoor weet te consolideren:
The Ukrainian General Staff also notably tacitly acknowledged Ukrainian operations on the east bank and reported on October 19 that Russian airstrikes hit Pishchanivka, implying Ukrainian forces were operating in the town.[5] While Russian sources continue to offer slightly diverging claims about the scale of the Ukrainian attacks on the east bank, ISW continues to assess that current Ukrainian actions appear to be larger than previously observed tactical raids, and available geolocated footage indicates that Ukrainian forces maintain a presence along the shoreline and near the Antonivsky railway bridge despite Russian counterattacks.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OgMB3t3AyqOd1YW8hFqbeBeyStQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/s7zqoD1jjwUXjoN6Q69NtLbm.png?f=fotoalbum_large

Benieuwd wat ISW hier vandaag over gaat zeggen. Die update was er net nog niet.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:03

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Ondertussen... in alle stilte....

Heb de inhoud van teacup in "Het Cherson front" een dagje (21 Okt) later nog gecheckt. Maar de informatie was zo onduidelijk dat ik alleen maar tot een stilstaand front kon besluiten. De Oekraïners leken zelfs wat te zijn teruggedrongen. Maar ja, Russische bloggers.

Na enige radiostilte dit bericht in Ukrainska Pravda die het ISW aanhaalt voor het volgende:

Ukrainian sabotage and reconnaissance group captures road between three villages on Kherson Oblast's left bank
A Ukrainian sabotage and reconnaissance group landed close to Pidstepne (20 kilometres east of Kherson and 3 kilometres from the Dnipro River), where they took control of a section of the road that connects the settlements of Poima, Kozachi Laheri, and Krynky.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rMLKHyXnFH9uFPE6yw2EoYlprl4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ckwB6OJRH6q0QZG8QMjX1LNv.png?f=user_large
A Ukrainian sabotage and reconnaissance group landed close to Pidstepne (20 kilometres east of Kherson and 3 kilometres from the Dnipro River), where they took control of a section of the road that connects the settlements of Poima, Kozachi Laheri, and Krynky.
Het blijkt ook dat het niet over een geïsoleerde Oekraïense gevechtseenheid gaat die zich at verplaatst aan de oostkant van de Dnipro, maar dat nieuwe troepen, zij het mondjesmaat, over de rivier worden gezet.
Details: Military analysts received this information from Russian military bloggers. They also claim that Ukrainian troops have moved reserves to the islands in the Dnipro River delta and are trying to break through to the villages of Poima and Pishchanivka.

Russian bloggers also claimed that Ukrainian forces had continued to ferry small groups of personnel across the Dnipro River by boat at various locations. The Russian Defence Ministry said that Ukrainian forces had unsuccessfully tried to seize positions on the eastern bank of the Dnipro River.
Om de schaal van het bovenstaande kaartje in context te plaatsen hieronder het ISW kaartje van gisteren:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RhLR-i5RyVKBijvAxk5fvIFwRJg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/nx9TmXZbP3mE5Dulxp3IksU5.png?f=fotoalbum_large.

Vergeleken met de ISW kaart van 6 dagen terug (19 Okt) is het verschil in gebedsverovering miniem. Desondanks zijn de berichten hoopgevend. Ee tweede Charkiv zal het misschien niet meteen zijn, daarvoor is de Russische weerstand te groot. De grote vraag is natuurlijk hoe lang die Russen hun weerstand kunnen volhouden. De Russen investeren veel energie in het oosten.

Maar de mate van het Oekraïense succes is al eerder recht evenredig gebleken aan de mate waarin het Russische ministerie van Defensie onzinverklaringen over de situatie uitbrengt. Uit het ISW:
The Russian Ministry of Defense (MoD) claimed that Ukrainian forces unsuccessfully attempted to capture positions on the east bank of the Dnipro River.
Het lijkt dus goed te gaan.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:14
Probleem is de logistiek. Door de rivier die er tussen zit betekent het dat je zwaar materiaal heel moeilijk naar de andere kant kunt krijgen. Nu kan je nog met artillerie de troepen aan de andere kant enigszins beschermen. Maar hoe verder je van de rivier gaat hoe moeilijker dit wordt.

Ik denk dat Oekraïne hier pas een slag kan slaan zodra de Russische logistiek volledig op zijn gat ligt. Maar ja, dan moet je eerst de Krim route afsnijden en daarna nog de landbrug volledig onder vuurcontrole krijgen. Misschien ligt er al een plan klaar om die routes af te snijden en staan de troepen dus om die reden al paraat.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Over het UA bridgehead:
In de draad ondersteunend bewijs en een tijdlijn van de operatie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Blijft toch wel relevant nu:

[ Voor 25% gewijzigd door YakuzA op 29-10-2023 18:38 ]

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Hier aanvulling:

[ Voor 8% gewijzigd door RoD op 29-10-2023 21:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
Meerdere bronnen melden dit:
Russian military command dismissed commander of Dnepr grouping of troops(Kherson axis) Oleg Makarevich, commander of airborne troops Mikhail Teplinsky was appointed new as the new commander
Blijkbaar toch wel een lastige situatie daar voor de Russen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Bij Krynky is het mogelijk succesvoller dan naar buiten wordt gebracht?

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

Snow_King

Konijn is stoer!

YakuzA schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 21:55:
Bij Krynky is het mogelijk succesvoller dan naar buiten wordt gebracht?
[Twitter]
En Rybar is ook aan het posten dat UA echt actief is daar

Ik blijf stiekem hoop hebben dat UA hier toch iets mooiers voor elkaar kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
Snow_King schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 10:17:
[...]

En Rybar is ook aan het posten dat UA echt actief is daar

[Twitter]

Ik blijf stiekem hoop hebben dat UA hier toch iets mooiers voor elkaar kan krijgen.
Voorlopig moeten we het doen met 'sources within the AFU' en Russische bronnen, maar de Russen lijken niet in staat om die kleine Oekraïense aanwezigheid aan te pakken. Krynky lijkt strategisch niet relevant (want geen weg richting rivier en oostelijke richting), maar wellicht wel vanwege Russische aanwezigheid (artillerie posities?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Tens schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 10:53:
[...]

Voorlopig moeten we het doen met 'sources within the AFU' en Russische bronnen, maar de Russen lijken niet in staat om die kleine Oekraïense aanwezigheid aan te pakken. Krynky lijkt strategisch niet relevant (want geen weg richting rivier en oostelijke richting), maar wellicht wel vanwege Russische aanwezigheid (artillerie posities?).
Het lijkt er meer om te gaan dat ze '4 op een rij' willen spelen qua dorpjes langs de rivier zonder Russische troepen ertussen.
Poima - Pidchanivka - Kozachi Laheri - Krynky

/edit:
Als dat lukt, hebben ze een heel breed landingsgebied waar het veilig is om aan te meren en zullen ze minder vatbaar zijn voor arty aanvallen.
Zoiets lijkt mij het idee erachter.

[ Voor 13% gewijzigd door YakuzA op 31-10-2023 11:21 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killjoy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:49

Killjoy

Klingon lawn products

YakuzA schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 11:05:
[...]

Het lijkt er meer om te gaan dat ze '4 op een rij' willen spelen qua dorpjes langs de rivier zonder Russische troepen ertussen.

/edit:
Als dat lukt, hebben ze een heel breed landingsgebied waar het veilig is om aan te meren en zullen ze minder vatbaar zijn voor arty aanvallen.
En flankdekking.

Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:43
[...]

/edit:
Ja of ze willen nog breder van de Antonovski brug tot de Nova Kahkhova dam. Want dat zijn waarschijnlijk toch de makkelijkste plekken om weer een brug te maken.

Maar ze moeten echt een stuk verder landinwaards wil je bruggehoofd niet meer kwetsbaar zijn voor arty en drones.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
[...]

/edit:
Landen in dat gebied lijkt lastig, een soort van Biesbosch landschap. Wat ik wel zie is dat daar Storm-Z troepen liggen. Het blijft een stukje speculatie, er zal vast over nagedacht zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Madyars birds aan het jagen op BTR’s bij Krynky:

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
YakuzA schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 20:45:
Madyars birds aan het jagen op BTR’s bij Krynky:
Die inzet van extra drone eenheden is wel een teken dat ze daar iets willen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kist
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 12:08
Tens schreef op woensdag 1 november 2023 @ 08:43:
[...]

Die inzet van extra drone eenheden is wel een teken dat ze daar iets willen.
Madyar is ook niet zomaar even een drone eenheid. Wordt gezien als een elite eenheid.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tens
Biesbosch omstandigheden bij de rivier:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Kist schreef op woensdag 1 november 2023 @ 14:47:
[...]

Madyar is ook niet zomaar even een drone eenheid. Wordt gezien als een elite eenheid.
Jup. En ze publiceren veel filmpjes:

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

De druk blijft erop staan:

Tis wel een betere omgeving zo te zien, weinig loopgraven etc.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
YakuzA schreef op donderdag 2 november 2023 @ 11:43:
De druk blijft erop staan:
[Twitter]

Tis wel een betere omgeving zo te zien, weinig loopgraven etc.
Ze verliezen zoveel door openstaande luiken. Voor mij onbegrijpelijk dat er geen continu drone uitkijk is.
Een drone die recht op je afkomt met iets van 50-60 km/h is toch de laatste 100 meter een redelijk doelwit voor een automatisch wapen.

(weet het, veel van die filmpjes zijn ook van verlaten voertuigen, maar dan nog)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Tens schreef op donderdag 2 november 2023 @ 18:35:
[...]

Ze verliezen zoveel door openstaande luiken. Voor mij onbegrijpelijk dat er geen continu drone uitkijk is.
Een drone die recht op je afkomt met iets van 50-60 km/h is toch de laatste 100 meter een redelijk doelwit voor een automatisch wapen.

(weet het, veel van die filmpjes zijn ook van verlaten voertuigen, maar dan nog)
Openstaande luiken helpen echt niet idd:

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:26
Tens schreef op donderdag 2 november 2023 @ 18:35:
[...]

Heeft dat niet te maken met het nogal magere zicht wat ze hebben met luiken dicht? Bij westerse voertuigen zitten er meerdere kijkers op....oude sovjet spul not so much

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Update mbt het bridgehead
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/F-J-lnHXIAADi25?format=jpg&name=large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/F-NryC1XcAEr8kd?format=jpg&name=large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

;)

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snow_King
  • Nu online

Snow_King

Konijn is stoer!

En doe daar deze Tweet bij:

Wellicht hoop ik te veel, maar het zou mooi zijn als dit allemaal samen komt.

UA kan hier hopelijk een mooie doorbaak forceren en de Russen echt in chaos krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Het zou inderdaad mooi zijn als er opeens wat Westerse tanks en Bradleys aan de overkant verschijnen in de nacht.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
Ik blijf met grote interesse kijken naar die hoek.

Er zijn maar een paar plekken waar een oversteek met wat logistiek capaciteit te realiseren is, een locatie waar aan beide kanten verharde wegen heel dicht bij het water komen.

1. Bij Lvove inderdaad, hoewel de zuid/oostkant maar een zandpad lijkt. (pontjes)
2. Bij de Antonovskibrug (pontonbrug)
3. De spoorbrug even ten oosten van de brug. (pontonbrug)
4. bij de verwoeste dam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
Snow_King schreef op maandag 6 november 2023 @ 14:58:
En doe daar deze Tweet bij:

[Twitter]

Wellicht hoop ik te veel, maar het zou mooi zijn als dit allemaal samen komt.

UA kan hier hopelijk een mooie doorbaak forceren en de Russen echt in chaos krijgen.
Je hebt het wel over te overbruggen afstanden van een paar honderd meter, behalve misschien de antonovskibrug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
Tens schreef op maandag 6 november 2023 @ 16:07:
[...]

Je hebt het wel over te overbruggen afstanden van een paar honderd meter, behalve misschien de antonovskibrug.
Ik vraag me af wat het effect van de damdoorbraak is geweest op de rivier qua breedte.
De kaarten zijn natuurlijk nog van toen de dam er nog was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
SiErRa schreef op maandag 6 november 2023 @ 16:18:
[...]

Ik vraag me af wat het effect van de damdoorbraak is geweest op de rivier qua breedte.
De kaarten zijn natuurlijk nog van toen de dam er nog was.
niet, of heel beperkt, de hoeveelheid water/minuut is allang weer normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:56
Tens schreef op maandag 6 november 2023 @ 19:17:
[...]

niet, of heel beperkt, de hoeveelheid water/minuut is allang weer normaal.
Zal zelfs marginaal meer zijn, doordat er geen water voor irrigatie kan worden afgetapt en er minder verdamping is.
Maar het grootste effect zal zijn dat er meer seizoensinvloeden zullen zijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Apache4u schreef op maandag 6 november 2023 @ 16:00:
Het zou inderdaad mooi zijn als er opeens wat Westerse tanks en Bradleys aan de overkant verschijnen in de nacht.
Er is er net blijkbaar 1 over gezwommen:

(Ik kan zelf verder niet uit de foto opmaken wat het exact is)

[ Voor 8% gewijzigd door YakuzA op 06-11-2023 22:18 ]

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens
YakuzA schreef op maandag 6 november 2023 @ 20:51:
[...]

Er is er net blijkbaar 1 over gezwommen:
[Twitter]
(Ik kan zelf verder niet uit de foto opmaken wat het exact is)
De vraag is of het één zwaluw, of één schaap is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Blijkbaar ook nog een (kapotte) Hummvee aan de overkant:
[Twitter: https://twitter.com/astraiaintel/status/1721884818106114118]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
YakuzA schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 17:02:
Blijkbaar ook nog een (kapotte) Hummvee aan de overkant:
[Twitter]
hm, ik zie een groot gat waar een turret hoort te zitten, meer kan ik er niet van maken. edit: Na 5 sec ligt er plotseling een tak dwars over het gat????
Nog geen Russisch succesverhaal over de vernietiging van het zoveelste westerse voertuig?
allegedly Ukrainian HMMWV
iets kleiner gat op deze top view
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jUCkIBvEbuVZSWq-o8ZpBv8YdL8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZpR3ylD7aGdQ82Epr1EdQJyO.png?f=user_large

[ Voor 27% gewijzigd door Tens op 08-11-2023 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Voor wat het waard is
Uiteraard geldt van UA kant opsec, dus we horen niets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Blijkbaar een poging om de Russen verder van Cherson te verdrijven:
Rusland heeft zijn bombardementen op de Oekraïense stad Cherson opgevoerd tot ongekende hoogte. Luchtaanvallen en artilleriebeschietingen richten dagelijks slachtoffers aan onder de burgerbevolking. Om het Russische leger te verdrijven zijn Oekraïense militairen bezig met een risicovolle oversteek van de rivier Dnipro.

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freakertje
  • Laatst online: 10:50

Freakertje

PC schopt kont, ik nog niet...

Velen focussen zich op het overzetten van voertuigen, maar het blijkt dat Oekraïne dat helemaal niet hoeft, i.i.g. niet de tanks: Die schieten 'gewoon' vanaf de rechteroever. De situatie wordt (eindelijk, hij is terug van ziekteverlof :)) weer uitstekend toegelicht in de volgende vlog:

Ik ga een aantal zaken even helemaal anders doen!
Totale Modjesgekte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:13
Freakertje schreef op donderdag 9 november 2023 @ 08:28:
Velen focussen zich op het overzetten van voertuigen, maar het blijkt dat Oekraïne dat helemaal niet hoeft, i.i.g. niet de tanks: Die schieten 'gewoon' vanaf de rechteroever. De situatie wordt (eindelijk, hij is terug van ziekteverlof :)) weer uitstekend toegelicht in de volgende vlog:
[YouTube: 08 Nov: Ukrainians MAKE A TRAP WITH MACHINE GUNS. RUSSIANS ELIMINATED IN SECONDS. | War in Ukraine]
Uiteindelijk zal het wel moeten. Een tank kan maar zover schieten, net als artillerie. Op een gegeven moment vechten ze zo ver van de rivier dat ze buiten bereik komen. Aan de andere kant, dan kan je wel wat makkelijker zwaar geschut overzetten omdat de druk wat lager is.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:43

rapture

Zelfs daar netwerken?

asing schreef op donderdag 9 november 2023 @ 08:30:
[...]
Uiteindelijk zal het wel moeten. Een tank kan maar zover schieten, net als artillerie. Op een gegeven moment vechten ze zo ver van de rivier dat ze buiten bereik komen. Aan de andere kant, dan kan je wel wat makkelijker zwaar geschut overzetten omdat de druk wat lager is.
Pontonbruggen worden gebouwd nadat je de vijand ver genoeg weggedrukt hebt, dat ze niet meer met direct vuur erop kunnen schieten. Hoeverre dat het nu met zoveel drones boven het slagveld mogelijk is?

De oplossing is nu pontjes gebruiken, want er is een enorme latency in de russische oog-handcoördinatie. De Oekraïners weten dat als je snel genoeg de russen uit de loopgraven rookt, dan kan de russische artillerie de Oekraïense infanterie niet volgen.

En luchtafweer naar voren om de russische vliegtuigen weg te drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
rapture schreef op donderdag 9 november 2023 @ 09:23:
[...]

Pontonbruggen worden gebouwd nadat je de vijand ver genoeg weggedrukt hebt, dat ze niet meer met direct vuur erop kunnen schieten. Hoeverre dat het nu met zoveel drones boven het slagveld mogelijk is?

De oplossing is nu pontjes gebruiken, want er is een enorme latency in de russische oog-handcoördinatie. De Oekraïners weten dat als je snel genoeg de russen uit de loopgraven rookt, dan kan de russische artillerie de Oekraïense infanterie niet volgen.

En luchtafweer naar voren om de russische vliegtuigen weg te drukken.
Deze video geeft aan dat ze bij Krynky een IRIS-T hebben neergezet. Dat is wel heel erg dapper omdat de vorige unit werd geraakt door een Lancet. Ze moeten zich wel heel erg comfy voelen om dat te doen.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
asing schreef op donderdag 9 november 2023 @ 09:39:
[...]

Deze video geeft aan dat ze bij Krynky een IRIS-T hebben neergezet. Dat is wel heel erg dapper omdat de vorige unit werd geraakt door een Lancet. Ze moeten zich wel heel erg comfy voelen om dat te doen.

[YouTube: Big News! Ukraine Deploys IRIS-T near KRYNKY | Over 300 Ukrainian Soldiers Cross the River]
hm, 'according to russian forces'etc.

en letterlijk: on the right bank of the Dnieper east of Antonovki bridge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
Tens schreef op donderdag 9 november 2023 @ 09:46:
[...]

hm, 'according to russian forces'etc.

en letterlijk: on the right bank of the Dnieper east of Antonovki bridge
Russische bronnen zijn meestal wel correct als het in hun nadeel is. Dus ik geloof wel dat er een IRIS-T installatie is neergezet.

Ik heb nergens geschreven dat het ding op de linker oever zou staan. Dat is gezien de rivier ook erg moeilijk. Het feit dat ze het ding op de rechter oever nabij Krynky hebben gezet betekent dat ze luchtafweer heel dichtbij hebben én dat ze zich veilig genoeg voelen voor Lancet drones.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
asing schreef op donderdag 9 november 2023 @ 09:56:
Dus ik geloof wel

Het feit dat ze het ding op de rechter oever nabij Krynky hebben gezet
Als de vijand sterk is, kan je er ook niets aan doen dat je verliest, dus 'enigszins' overdrijven/ huilie huilie doen is de russen niet vreemd.
je gaat wel heel snel van 'ik geloof wel' naar 'feit'.

Denk je ook niet dat als de russen weten waar zo'n ding staat dat ze er acuut een kudde Lancets op af sturen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Weer iets nieuws, wat close air artillerie support door UA helikopters rondom Krynky?

Die zullen dan vanaf de right bank schieten met die 5 km range raketten oid?
https://theaviationist.co...ian-mi-24s-hydra-rockets/
Wikipedia: Hydra 70

[ Voor 23% gewijzigd door YakuzA op 09-11-2023 15:54 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
YakuzA schreef op donderdag 9 november 2023 @ 15:51:
Weer iets nieuws, wat close air artillerie support door UA helikopters rondom Krynky?
[Twitter]
Die blijven redelijk op afstand inderdaad. Nog wat extra omdat ze achterover hangend de raketten afschieten, waardoor het bereik nog iets groter wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
[Twitter]
Wel jammer dat ze nog geen Hellfires of Mavericks onder die Mi-8 / Mi-24's hebben kunnen knopen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

SiErRa schreef op donderdag 9 november 2023 @ 16:14:
[...]

Wel jammer dat ze nog geen Hellfires of Mavericks onder die Mi-8 / Mi-24's hebben kunnen knopen ;)
Als er een westers land besluit dat het wel leuk is om Apache’s te doneren kan dat zeker nog komen :p

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mir4dor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20:20
[Twitter]
Misschien kan deze hierbij, ook bij Krynky. ru klaagt dat UA schijnbaar een sh*tload aan drones heeft daar en dat ze geen manier hebben om ze te jammen. (als ik het goed lees)

Daily driver; MB R171 SLK280

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drumatiko
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
YakuzA schreef op donderdag 9 november 2023 @ 16:25:
[...]

Als er een westers land besluit dat het wel leuk is om Apache’s te doneren kan dat zeker nog komen :p
Alles op zijn tijd, voorlopig eerst nog maar even de luchtverdediging van de russen verder ontmantelen en de luchtverdediging van Oekraïne verder opbouwen ;)

“But all history has taught us the grim lesson that no nation has ever been successful in avoiding the terrors of war by refusing to defend its rights – by attempting to placate aggression.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
mir4dor schreef op donderdag 9 november 2023 @ 16:34:
[...]

Misschien kan deze hierbij, ook bij Krynky. ru klaagt dat UA schijnbaar een sh*tload aan drones heeft daar en dat ze geen manier hebben om ze te jammen. (als ik het goed lees)
[Twitter]
Is in lijn met de berichten dat (extra eenheden van) Magyar Birds naar dat front gestuurd zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King
  • Nu online

Snow_King

Konijn is stoer!

Dit zou goed nieuws kunnen zijn, maar laten we het even rustig afwachten. De Russen trekken zich wellicht een stukje terug.

UA blijft er namelijk bezig:

De vraag is wanneer UA een groot genoeg gebied veilig weet te stellen waarna er zwaar materiaal over kan worden gezet.

Iemand enig idee of er aan die kant ook grote mijnenvelden liggen aan die kant van de Dnipro?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Snow_King schreef op maandag 13 november 2023 @ 09:03:
[Twitter]

Dit zou goed nieuws kunnen zijn, maar laten we het even rustig afwachten. De Russen trekken zich wellicht een stukje terug.
After the regrouping, the group will release some of its forces, which will be used for offensive operations in other directions, the ministry said.
Generaal 'Hoofd terugtrekken uit Kherson' Teplinski is nu aan het roer natuurlijk.
Dus dat is wel een positief teken, klinkt bijna of ze nog meer mensen naar Avdiivka/Vuhledar gaan sturen vanuit Kherson?
UA blijft er namelijk bezig:

[Twitter]

De vraag is wanneer UA een groot genoeg gebied veilig weet te stellen waarna er zwaar materiaal over kan worden gezet.

Iemand enig idee of er aan die kant ook grote mijnenvelden liggen aan die kant van de Dnipro?
In vergelijking met het Zapo/Donetsk front ligt er (veel) minder, en veel defensieve posities langs de rivier zijn overstroomd (en mijnen weg gespoeld) toen RU de dam opblies natuurlijk.
Russians keep complaining about the lack of aviation support.
Verder schijnt het gebrek aan aviation support te komen doordat er een NASAMS systeem mogelijk ergens rond Mykolaiv/Kherson actief is, waardoor de RU luchtmacht wat minder vluchten voor glide bombs in die richting uitvoert. Maar dat waren alleen nog maar geruchten.

[ Voor 22% gewijzigd door YakuzA op 13-11-2023 09:26 ]

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• polthemol
  • Laatst online: 19:37

polthemol

Moderator General Chat
originele url (BBC, in het Russisch) https://www.bbc.com/russian/articles/c6pe77ed6w8o

de google translate url: https://www-bbc-com.trans...o&_x_tr_tl=en&_x_tr_hl=en

Diverse korte interviews met Russische militairen die actief zijn/waren rond hte gebied waar Oekraïne bezig is met een landingszone vrij te maken. Ik zal even moeten drijven op de reputatie van de BBC dat ze nog altijd voor gedegen journalistiek kunnen zorgen, want dit soort zaken zijn moeilijk te controleren voor ons, maar het is nogal een beste puinhoop.

De TLDR: de eenheden die er zitten zijn gedecimeerd, hebben het een fikse tijd zonder radio's moeten doen, weinig aansturing, vervangingen die ze krijgen zijn bij aankomst al ziek/zwak/misselijk, sinds juli/begin augustus is er al geen rotatie/verlof geweest. Ze weten dat Oekraïne pantservoertuigen/zwaardere voertuigen de rivier over heeft gekregen en ze zijn zelf ook zware voertuigen kwijt geraakt aan Oekraïne.

Oekraïne heeft voor hun landingsgebied ook een vuuroverwicht vanwege de hogere grond voor hun artillerie en vermoedelijk vanwege Westers geschut wat verder komt.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
polthemol schreef op maandag 13 november 2023 @ 09:13:
originele url (BBC, in het Russisch) https://www.bbc.com/russian/articles/c6pe77ed6w8o

de google translate url: https://www-bbc-com.trans...o&_x_tr_tl=en&_x_tr_hl=en

Diverse korte interviews met Russische militairen die actief zijn/waren rond hte gebied waar Oekraïne bezig is met een landingszone vrij te maken. Ik zal even moeten drijven op de reputatie van de BBC dat ze nog altijd voor gedegen journalistiek kunnen zorgen, want dit soort zaken zijn moeilijk te controleren voor ons, maar het is nogal een beste puinhoop.

De TLDR: de eenheden die er zitten zijn gedecimeerd, hebben het een fikse tijd zonder radio's moeten doen, weinig aansturing, vervangingen die ze krijgen zijn bij aankomst al ziek/zwak/misselijk, sinds juli/begin augustus is er al geen rotatie/verlof geweest. Ze weten dat Oekraïne pantservoertuigen/zwaardere voertuigen de rivier over heeft gekregen en ze zijn zelf ook zware voertuigen kwijt geraakt aan Oekraïne.

Oekraïne heeft voor hun landingsgebied ook een vuuroverwicht vanwege de hogere grond voor hun artillerie en vermoedelijk vanwege Westers geschut wat verder komt.
Voorlopig ben ik voorzichtig optimistisch, maar:
True, the scale of this bridgehead, the amount of equipment and, most importantly, the depth of the Ukrainian Armed Forces’ plan are not yet clear.
en:
But they captured several of our cars."
Een google translate kan van voertuigen cars maken. Maw het genoemde zwaar materieel waar Oekraïne mee rondrijd kan ex-Russisch zijn.
Het verhaal komt duidelijk niet van een leidinggevende, dus de kans dat de genoemde 500 Oekraïnse pax overdreven is, is erg aanwezig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Snow_King schreef op maandag 13 november 2023 @ 09:03:
[Twitter]

Afwachten was idd handig, Ze hebben hun bericht weer verwijderd:

We zullen het dus als een signaal moeten opvatten ipv nieuws.

[ Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 13-11-2023 10:18 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:56
Tens schreef op maandag 13 november 2023 @ 09:34:
[...]

Een google translate kan van voertuigen cars maken. Maw het genoemde zwaar materieel waar Oekraïne mee rondrijd kan ex-Russisch zijn.
edit: Zie @RoD , hieronder. Wiens Russisch niet roestig is.
Sterk punt. In het originele artikel staat "Но они захватили несколько наших машин". машин (Mashin) kan je vertalen met auto, maar -als mijn vrij roestige Russisch mij niet misleidt- is het normale woord voor auto "автомобиль" (automobil). машин zou je letterlijk vertalen als machine. Veel generieker, kan slaan op vrijwel alles wat mechanisch is. En in deze context lijkt me dat het dan snel gaat om Russisch militair materieel.

[ Voor 3% gewijzigd door onkl op 13-11-2023 16:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

onkl schreef op maandag 13 november 2023 @ 10:38:
[...]

Sterk punt. In het originele artikel staat "Но они захватили несколько наших машин". машин (Mashin) kan je vertalen met auto, maar -als mijn vrij roestige Russisch mij niet misleidt- is het normale woord voor auto "автомобиль" (automobil). машин zou je letterlijk vertalen als machine. Veel generieker, kan slaan op vrijwel alles wat mechanisch is. En in deze context lijkt me dat het dan snel gaat om Russisch militair materieel.
Nee, машина is het meest gangbare woord voor auto. Als het iets anders is dan een auto zou dat wel gespecificeerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
RoD schreef op maandag 13 november 2023 @ 15:29:
[...]

Nee, машина is het meest gangbare woord voor auto. Als het iets anders is dan een auto zou dat wel gespecificeerd worden.
Denk/hoop dat er toch wat lost in translation is. Een infanterie-eenheid heeft meestal weinig echte auto's, onze YPR's werden ook vaak taxi of bus genoemd.

Dat maakt deze zin wat raar:
Maar ze hebben verschillende van onze auto's in beslag genomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Tens schreef op maandag 13 november 2023 @ 18:59:
[...]

Denk/hoop dat er toch wat lost in translation is. Een infanterie-eenheid heeft meestal weinig echte auto's, onze YPR's werden ook vaak taxi of bus genoemd.

[...]
Машина is iig het gangbare woord voor auto en niet автомобиль, maar het kan natuurlijk best dat ze dat met машина Iets anders dan een personenauto bedoelen. Net even gecheckt bij mijn vriendin (native speaker) en die stelt dat iets als een BTR of ander gepantserd voertuig op wielen ook een машина genoemd kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenn Hoddle
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 27-07 17:47

Glenn Hoddle

HODL sinds 1957

Tens schreef op maandag 13 november 2023 @ 18:59:
[...]

[...]
Hij refereert eerder aan specifiek aan Zjigoeli's en Gazelle's. Gazelle's zijn van die taxibusjes waar 8 tot 12 man in kan, Zjigoeli's zijn wat wij hier als die kleine Lada's kennen. (Misschien bedoelt hij een auto die in het algemeen uit de AutoVAZ-fabriek komt, anders is het echt oude rommel.)
Het zijn in elk geval beiden autofabrieken voor personenauto's en wat lichte bestelbusjes.

Als ik het goed begrijp was dit juist een opzettelijke poging om niet op te vallen en in kleine getalen achter de linies te opereren, en dan is een auto natuurlijk geen rare optie.

[ Voor 11% gewijzigd door Glenn Hoddle op 13-11-2023 23:14 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Als UA dit zelf aangeeft is dat wel goed nieuws.
Good news: In #Ukraine's southern Kherson region, 🇺🇦 military spokesperson reports Ukrainian troops have pushed Russian forces back 3 to 8km away from their Dnipro river bridgehead - on its occupied southern bank. Last night, they reported some Russian troops have started to surrender. Still early days, but this is good solid progress. ukrinform.net/rubric-ato/378…
Aamvulling:
Pro-Russian miliblogger Romanov is now gradually admitting that the situation is looking less and less good for the Russians in Krynky.

"The enemy advanced to the west and into the forest in the southwest. The enemy's advance became possible as a result of 'regrouping without a fight'. In total, 250 military personnel of the Ukrainian Armed Forces are present in the settlement."

[ Voor 32% gewijzigd door RoD op 19-11-2023 11:37 ]

Pagina: 1 ... 30 31 Laatste