Hier nog een verhaal van een inwoner van Cherson die trots verteld hoe hij twee Russische militairen neergelegd heeft.
Archie, wiens echte naam niet gedeeld wordt, is een jonge man uit Cherson die zich nooit heeft neergelegd bij de Russische overname van zijn stad. Aan CNN beschrijft hij hoe hij twee Russische soldaten op wandel om het leven bracht met een mes. “De eerste doodde ik zonder na te denken en de tweede liep weg, maar kon ik inhalen.” Hij vertelt dat zijn actie puur gebaseerd was op zijn instinct. “Ik zag de monsters in hun uniform en dacht: waarom niet?”, beschrijft Archie aan CNN. Archie is slechts 20 jaar en is een getrainde vechter, maar bracht voor de invasie nooit iemand om het leven. “De eerste dagen voelde ik me slecht, maar dan besefte ik dat zij de vijand waren. Ze hebben mijn thuis gestolen.”
Maar verzetsstrijder zijn is niet zonder gevaar:
Archie werd op 9 mei gevat door Russische soldaten toen hij een T-shirt droeg met een blauw-gele streep. Daarna werd hij meegenomen naar een Russisch kamp dat gebruikt werd om Oekraïense soldaten te martelen. “Ze schopten me, elektrocuteerden me en sloegen me met stokken”, vertelt Archie. Na negen dagen werd Archie alsnog vrij gelaten, maar dat recht was vele anderen niet beschoren, vertelt hij aan CNN.
Ihor, een andere verzetsstrijder, bevestigt Archies verhaal. Ook hij werd opgepakt en in elkaar geslagen. Hij zegt dat anderen zelfs werden neergeknuppeld en gewaterboard werden. Zowel Archie als Ihor hielpen het Oekraïense leger regelmatig aan informatie door het nemen van foto’s en video’s. Maar tijdens hun detentie konden ze allebei verbergen dat ze lid waren van het verzet in Cherson.
[Voor 31% gewijzigd door XWB op 07-12-2022 20:09]