• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:21
Maestro schreef op maandag 14 november 2022 @ 22:51:
Hij veroorzaakt iig een hoop verwarring!
En laat dat nou precies de bedoeling zijn, zo hou je minstens 10k Russen op deze plek.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Anoniem: 421923
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
ik denk dat ze wel degelijk zijn geland op de spit bij Heroiske en vervolgens bij Hola Prystan aan het afleiden zijn.
Heroiske heeft een klein haventje en een mooi klein zandstrandje.

Vanuit Heroiske trekken ze mogelijk op naar Ivanivka. Laat de Russen de dam maar onder water zetten, denk dat ze daar bij de Spit minder last van hebben en dan hebben ze in zuidwest straks een mooie springplank naar de Krim.
En als de Russen zich op die flank richten verslappen ze de aandacht bij Nova Khakovka en pakt UA die vervolgens :P

Ach ja, armchair lieutenant is best leuk.

[Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 421923 op 14-11-2022 23:05]

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

hoevenpe schreef op maandag 14 november 2022 @ 22:58:
[...]

En laat dat nou precies de bedoeling zijn, zo hou je minstens 10k Russen op deze plek.
Ik betwijfel of de Russen zich laten leiden door wat berichten op Twitter.

• Maestro
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:23
downtime schreef op maandag 14 november 2022 @ 23:05:
[...]

Er wordt ook MSM ingezet O-)

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat

• Niet online
[...]

het zou in elk geval een van de bronnen moeten zijn van hun intelligence.
Wargonzo heeft UA ook weer een mooi osint target gegeven bij Marinka immers :P
UA heeft regelmatig profijt bij op internet geposte zaken.
Ik ga er vanuit dat de Russen dit ook wel doen. Als je in het veld geen intel hebt maar je ziet wel iets op twitter kan je altijd even een mannetje sturen om polshoogte te nemen.

[Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 421923 op 14-11-2022 23:07]

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:24
[...]

Ook Russen hebben Intel nodig. En waar Oekraïne plenty Intel heeft moeten de Russen het doen met wat ze te pakken kunnen krijgen. Satelliet beelden hebben ze amper, eens in de 2 weken ofzo. Dus Twitter zou wel eens een bron kunnen zijn. Zeker omdat hun eigen communicatie niet op orde is.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• asing

tl;dr samenvatting van vandaag, voornamelijk wat zich in Kherson Oblast afspeelde.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:06

Verse van Telegram : 🍭
upd: правый берег
46.7859821, 33.3549032

🍭 upd: right bank 46.7859821, 33.3549032

Ik heb in mijn jaren best wat gemaakt, maar dit ziet er wel heel PS uit.

[Voor 6% gewijzigd door Mektheb op 14-11-2022 23:27]

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Aardig draadje over het Kinburn schiereiland:

https://threadreaderapp.com/thread/1592279745546297345.html

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15:58
Mektheb schreef op maandag 14 november 2022 @ 23:26:
[Afbeelding]
46.7859821, 33.3549032

Volgens mij is dat gewoon de camo die z'n werk doet: het is moeilijk om accuraat in te schatten hoe ver hij van verschillende objecten in beeld is. Ik edit zelf best regelmatig foto's en ik zie niks geks, ook niet kwa artefacts, noise etc.

80D | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15:41
Wat zou dat een stunt zijn, als morgenochtend duidelijk wordt dat ze brug over de sluis bij Nova khakova hebben hersteld met 1 van hun bruglegdingen en simpel naar de overkant zijn gereden zonder tegenstand.

En Russische arty zal er weinig aan veranderen, denk dat een groot deel van de AFU counter arty nu in die richting staat.

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:27
Mektheb schreef op maandag 14 november 2022 @ 23:26:
[Afbeelding]
46.7859821, 33.3549032

Niet nep, maar wel van de rechteroever;
https://nitter.it/NOELreports/status/1592262151561179136#m

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Bijzonder weer. Ziet er idd verlaten uit.

[Voor 9% gewijzigd door YakuzA op 15-11-2022 07:43]

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:09
Is dat van gisteren? De zon staat aardig hoog…

Wel mooi als ze dus blijkbaar alles halsoverkop hebben verlaten.

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2016 VW eGolf 24kWt

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06:13

ZenTex

Doet maar wat.

Proberen om Oekraïne te verleiden om toch massaal over te steken?

En wat dan?
Toch die dam opblazen om die gebieden onder water te zetten?

Of om de oekrainers in de val te lokken, nu met de rug tegen de rivier, de rivier in te drijven en te vernietigen.
(goh, klinkt bekend, slag bij Kalka)

[Voor 10% gewijzigd door ZenTex op 15-11-2022 07:54]

• Niet online
op zich logisch dat het er verlaten uit ziet:

1. de bevolking zit in de schuilkelder want de frontlinie wordt daar verwacht.
2. de Russen zullen ook niet gewoon midden op de weg gaan staan wachten tot UA aan komt rijden, die zitten in hinderlaag.

Aan de andere kant inderdaad:
1. compleet ingestort qua frontlinie en alles op de loop
2. bewust compleet verlaten, laat UA maar komen en dan blazen ze de dam op. Denk dat Oleshky ook wel wegspoelt.

• ZenTex

ZenTex

Doet maar wat.

Anoniem: 421923 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 07:57:
op zich logisch dat het er verlaten uit ziet:

1. de bevolking zit in de schuilkelder want de frontlinie wordt daar verwacht.
2. de Russen zullen ook niet gewoon midden op de weg gaan staan wachten tot UA aan komt rijden, die zitten in hinderlaag.

Aan de andere kant inderdaad:
1. compleet ingestort qua frontlinie en alles op de loop
2. bewust compleet verlaten, laat UA maar komen en dan blazen ze de dam op. Denk dat Oleshky ook wel wegspoelt.
Niet logisch tenzij het een valstrik is, want:

Je geeft je uitstekend verdedigbare positie aan de bank van een brede rivier niet zomaar op. Een oversteek en landing door Oekraïne zou onder normale omstandigheden een bloedbad worden.

De bewoners zouden er nog zitten als de Russen het hazenpad gekozen hebben.

Dus of het Russische leger heeft het hanzepad gekozen en focust nu op de landbrug naar de krim of is in blinde paniek op de vlucht geslagen...

Of het is een valstrik, en ze hebben de inwoners gedwongen geëvacueerd, evt met het oog op het onder water zetten van het ge ied.

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:25

Tens

fits the description

dion_b schreef op maandag 14 november 2022 @ 20:41:
Toch is manier van oorlog voeren verschillend genoeg dat niet uit te sluiten is dat ze het wel voor elkaar krijgen.
UA heeft vaker verrast inderdaad.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• Niet online
ZenTex schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 09:17:
[...]

Je geeft je uitstekend verdedigbare positie aan de bank van een brede rivier niet zomaar op. Een oversteek en landing door Oekraïne zou onder normale omstandigheden een bloedbad worden.

Dus of het Russische leger heeft het hanzepad gekozen en focust nu op de landbrug naar de krim of is in blinde paniek op de vlucht geslagen...

Of het is een valstrik, en ze hebben de inwoners gedwongen geëvacueerd, evt met het oog op het onder water zetten van het ge ied.
maar dat zeg ik toch ook allemaal? ;)

• polthemol
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
ZenTex schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 09:17:
[...]

ik betwijfel of Rusland in staat is om die rivieroever te verdedigen. In feite: het verdedigen is misschien niet het probleem (als in: de dag dat er boten komen, daartegen verdedigen. Dat is prijsschieten natuurlijk), maar ze hebben nu al maandenlang geen enkel antwoord kunnen geven op de moderne artillerie/HIMARS die Oekraïne heeft. Ga je een linie aanleggen knal naast de oever om een oversteek te voorkomen, dan zal men systematisch gewoon die loopgraven beginnen omploegen en er, vanuit Oekraïnse kant, een uitputtingsslag van maken die Oekraïne makkelijk kan volhouden.

Ik denk dat je vooral de rivier zult gebruiken in een poging afstand te houden tussen 'jezelf' (vanuit Russische perspectief gezien dus) en de artillerie van Oekraïne.

Maar het onderstreept vooral dat men geen playbook over heeft, geen middelen die werken.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:55

bloody

0.000 KB!!

Mocht de rechteroever left bank echt verlaten zijn, dan hebben de UA springstof experts allang de dam veilig gesteld lijkt mij, dus wat is in dat geval de kans nog dat de Russen de dam gaan opblazen?

[Voor 5% gewijzigd door bloody op 15-11-2022 09:48]

nope

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-03 20:44
bloody schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 09:30:
Mocht de rechteroever (left bank) echt verlaten zijn, dan hebben de UA springstof experts allang de dam veilig gesteld lijkt mij, dus wat is in dat geval de kans nog dat de Russen de dam gaan opblazen?
Bedoel je de westelijke/rechter oever, of de oostelijke/linker oever? :?

• asing
We moeten niet vergeten dat er aan de noord kant van Cherson een complete slachting is geweest van mensen en materieel.

Vermoedelijk zijn er een hoop Russen ontkomen naar de zuid bank, met achterlating van een hoop materieel op de noord bank. Wat ze dan moeten doen is alles bij elkaar vegen en daar weer gevechtsklare units van maken. Het zou me niets verbazen als het woord disarray van toepassing is.

Als dat inderdaad het geval is, dan is dit hét moment om door te stoten en terrein te veroveren.

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
[...]

Twitter is ook maar een doorgeefluik, veel informatie is afkomstig uit Russische en Oekraïense Telegram kanalen en wordt doorgezet/vertaald op Twitter.

La Batterie des Hommes sans Peur

• bloody

bloody

0.000 KB!!

onkl schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 09:41:
[...]

Bedoel je de westelijke/rechter oever, of de oostelijke/linker oever? :?
Aangepast ;) Ik bedoelde de left bank.

nope

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
polthemol schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 09:27:
[...]

ik betwijfel of Rusland in staat is om die rivieroever te verdedigen. In feite: het verdedigen is misschien niet het probleem (als in: de dag dat er boten komen, daartegen verdedigen. Dat is prijsschieten natuurlijk), maar ze hebben nu al maandenlang geen enkel antwoord kunnen geven op de moderne artillerie/HIMARS die Oekraïne heeft. Ga je een linie aanleggen knal naast de oever om een oversteek te voorkomen, dan zal men systematisch gewoon die loopgraven beginnen omploegen en er, vanuit Oekraïnse kant, een uitputtingsslag van maken die Oekraïne makkelijk kan volhouden.

Ik denk dat je vooral de rivier zult gebruiken in een poging afstand te houden tussen 'jezelf' (vanuit Russische perspectief gezien dus) en de artillerie van Oekraïne.

Maar het onderstreept vooral dat men geen playbook over heeft, geen middelen die werken.
Rusland is niet mobiel. Ze bewegen letterlijk traag, in elk opzicht. En dat is funest met een tegenstander die zelfs als je sneller beweegt je kan volgen en raken. Die artillerie aanvallen zijn niets meer dan een paar meter terrein omploegen en daar dan heen rijden. Maar dat werkt niet meer sinds ze niet meer de grootste afstand hebben en luchtoverwicht is er ook al niet.

Die rijtjes tanks die ze dan richting een dorp sturen blijf je nog steeds zien en dat blijft ze kosten. Aan de aantallen slachtoffers per dag nu in verhouding tot materieel zie je zelfs dat ze zijn overgestapt op het sturen van infanterie, alleen, zonder luchtsteun, pantser en dus ook geen artillerie. De situatie rondom Bahkmut spreekt boekdelen.

Zelfde aan de rivier zijde, ingegraven zitten in een gibo pillbox, beschermd door 'dragon teeth' van 50kg per stuk en bewapend met afgedankte wapens is wat de klok slaat. En echt benieuwd of Ukraine wel meer nodig gaat hebben dan mobiele SSO troepen om daar genoeg onrust te stoken dat ze zich terugtrekken. Want als je SSO gebruikt om prikacties te doen, ze kunt voorzien van NLAW's et al en artillerie kan voorzien van voldoende doelen dan heeft Rusland ook niets aan zwaar materieel. Zal nu niet snel gaan omdat het geen duizenden troepen zijn, maar het worden wederom interessante weken. Ukraine heeft geduld, dus dit ontvouwt zich niet per se in de komende dagen.

My prediction: we'll evolve into a digital form.

• polthemol
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
NiGeLaToR schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 09:51:
[...]

Rusland is niet mobiel. Ze bewegen letterlijk traag, in elk opzicht. En dat is funest met een tegenstander die zelfs als je sneller beweegt je kan volgen en raken. Die artillerie aanvallen zijn niets meer dan een paar meter terrein omploegen en daar dan heen rijden. Maar dat werkt niet meer sinds ze niet meer de grootste afstand hebben en luchtoverwicht is er ook al niet.

Die rijtjes tanks die ze dan richting een dorp sturen blijf je nog steeds zien en dat blijft ze kosten. Aan de aantallen slachtoffers per dag nu in verhouding tot materieel zie je zelfs dat ze zijn overgestapt op het sturen van infanterie, alleen, zonder luchtsteun, pantser en dus ook geen artillerie. De situatie rondom Bahkmut spreekt boekdelen.

Zelfde aan de rivier zijde, ingegraven zitten in een gibo pillbox, beschermd door 'dragon teeth' van 50kg per stuk en bewapend met afgedankte wapens is wat de klok slaat. En echt benieuwd of Ukraine wel meer nodig gaat hebben dan mobiele SSO troepen om daar genoeg onrust te stoken dat ze zich terugtrekken. Want als je SSO gebruikt om prikacties te doen, ze kunt voorzien van NLAW's et al en artillerie kan voorzien van voldoende doelen dan heeft Rusland ook niets aan zwaar materieel. Zal nu niet snel gaan omdat het geen duizenden troepen zijn, maar het worden wederom interessante weken. Ukraine heeft geduld, dus dit ontvouwt zich niet per se in de komende dagen.
don't get me wrong: ik heb niet bepaald hoge verwachtingen van wat Rusland nog in die regio heeft zitten en wat daar de gevechtssterkte van is (of in feite: de inzetbaarheid of het restant daarvan :P ). We weten echter wel uit quasi elk militair handboek dat 'natural choking points', zelfs met slechte bewapening de moeite van het gebruiken waard zijn.

Die 'dragon teeth', zullen een tank niet gaan tegenhouden, die zullen wel snelle SAS-stijl raids voorkomen omdat je er niet zomaar overheen kunt met de meeste lichte terreinwagens. Maar wederom krijg je daar de vraag: wat hebben ze nog aan inzetbare eenheden en wat stelt hun gevechtskracht nog voor (en dan maak ik de ongetwijfeld gedurfde aanname dat er nog ites van moraal over is aan Russische kant).

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Dus, wie herkent de kustlijn? Is dit Cherson?

• ZenTex

ZenTex

Doet maar wat.

polthemol schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 09:27:
[...]

Zo niet de rivier over, waar dan wel? Die artillerie en M270 varianten volgen het front wel, dus dat zal het niet zijn.
en als ze een front aan een rivier al niet kunnen verdedigen...
Dan blijft er als enige optie de landbrug naar de krim over, en verder naar het noorden richting Mariupol over, dan geven ze een enorme lap grond prijs, wat ze hadden kunnen voorkomen door simpelweg 1 of 2 maanden eerder uit kherson terug te trekken.

Maar waar de landbrug voor de krim goed verdedigbaar is voor de Russen, geldt voor Oekraïne hetzelfde.
Zo kunnen ze zich op Donetsk en luhansk focussen met zowat hun hele leger en de krim tot het laatste bewaren.

Nee, de rivier opgeven is het laatste wat ze zouden doen, ook al hebben we het hier over het Russische leger.
je laat je niet maanden uithongeren om kherson maar niet op te geven, en dan zelfs de andere kant van de rivier te verlaten en Oekraïne dan vrij spel te geven. Dan kunnen ze het maar beter helemaal opgeven en de troepen terugtrekken, of ze denken "de krim or bust". Dat zou nog enigzins logisch zijn, maar wel een enorme afgang voor putin.

• ZenTex

ZenTex

Doet maar wat.

bloody schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 09:30:
Mocht de rechteroever left bank echt verlaten zijn, dan hebben de UA springstof experts allang de dam veilig gesteld lijkt mij, dus wat is in dat geval de kans nog dat de Russen de dam gaan opblazen?
Rusland heeft echter nog steeds kruisraketten die de damn kunnen raken, dat hebben ze al eerder met die andere dam gedaan.

[Voor 0% gewijzigd door ZenTex op 15-11-2022 10:16. Reden: Autoincorrect fcukup]

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:44
XWB schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 10:07:

[Twitter]
Ik zag dit filmpje vanmorgen ook al op reddit, daar stond bij dat dit de Kinburn Peninsula was

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• ZenTex

ZenTex

Doet maar wat.

Nat-Water schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 10:17:
[...]

Ik zag dit filmpje vanmorgen ook al op reddit, daar stond bij dat dit de Kinburn Peninsula was
Vaarwater te nauw.
Die peninsula heeft vziw zandstranden en weinig bebossing aan de oever.
Is zo goed als verlaten, terwijl ik op de beelden bebouwing zie.

Lijkt me eerder stroomopwaarts op de rivier.

• Niet online
ik zie een toren/pijp.
Zag in het filmpje over Oleshky ook zo'n rood-witte toren staan.

• polthemol
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
@ZenTex ja en nee:

ja: het is heel logisch om een natuurlijke barriere te gebruiken in je voordeel. Maar! (en dan komen we bij de 'nee') Dan heb je de middelen nodig om dat te kunnen doen.

Oekraïne beschikt over de middelen om over lange afstand significante schade toe te brengen, ook aan manschappen. Rusland heeft slecht getrainde eenheden, geen uitrusting voor ze en meer van dien. Dat ze een lap grond moeten prijs geven is niet persé de moeilijke overweging, van wat ik begrijp qua land is het zo uitgestrekt groot dat je je vooral focused op treinsporen, logistieke hubs en steden. Of daar 5 of 100Km tussen zit qua land is minder relevant (buiten dat het een logistiek vervelend iets is natuurlijk).

Ik verwacht dat ze zich hele ver terug laten vallen in de hoop op enige reorganisatie en heruitrusting. Mogelijk dat men weer eens gaan husselen met eenheden om zo enkele divisies te maken die wel nog enige slagkracht over hebben (en dus een hele berg eenheden die gestript gaan worden). Maar dan nog blijft het probleem dat Rusland geen enkel antwoord heeft op de veel betere NATO-wapens die Oekraïne heeft. Ook de het chokingpoint bij de Krim gaat daar geen verschil maken: diverse wapens van Oekraïne kunnen prima de andere kant van die chokehold stevig bestoken en er is vanuit Russische kant geen enkele vorm van luchtoverwicht.

Come to think of it: Oekraïne zal via hun special forces kijken of en waar ze veilig de rivier over kunnen steken en ze een landingspunt kunnen maken voor zwaarder materiaal om vanuit daar de druk op de terugtrekkende Russen te houden zodat je ze zo min mogelijk kans geeft op herorganiseren.

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

Fiber

Beaches are for storming.

XWB schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 10:07:

[Twitter]
Geen idee, maar ze hebben er wel lol in, dat wel... _/-\o_

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Tens

Tens

fits the description

Ben benieuwd, als RU zegt dat het fake news is begin ik er toch voorzichtig aan te geloven.
GENICHESK, November 15. /TASS/. The press service of Kherson’s regional administration said that information about Ukrainian troops entering the town of Alyoshki on the left bank of the Dnieper River was a fake news item.

On Monday and overnight on Tuesday, Ukrainian media outlets and Telegram channels were writing about alleged successful attempts by Ukraine’s armed forces to gain a foothold on the Dnieper’s left bank. In particular, some media outlets reported that Alyoshki was taken by Ukrainian troops.

"The Ukrainian side’s statements are false. The populated locality is being shelled but there weren’t, aren’t and won’t be any Ukrainian troops. This is a fake news item which the Ukrainian side is using in an attempt to confuse people," the press service told reporters on Tuesday.
Ik ga er vanuit dat er wel verkenningseenheden op de linkeroever actief zijn, maar bevrijden van een stad is toch wat anders. Behalve als de Russen al vertrokken zijn natuurlijk :+

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• YakuzA
  • Nu online

YakuzA

Tens schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 11:19:
Ben benieuwd, als RU zegt dat het fake news is begin ik er toch voorzichtig aan te geloven.

[...]
Ik ga er vanuit dat er wel verkenningseenheden op de linkeroever actief zijn, maar bevrijden van een stad is toch wat anders. Behalve als de Russen al vertrokken zijn natuurlijk :+
De UA burgemeester claimt ook niet dat er UA troepen zijn, die claimt voornamelijk dat er 'geen RU troepen' zijn ;)

Die claim brengt RU niks tegenin met dat bericht :)

PSN

• dion_b
  • Registratie: September 2000

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Tens schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 11:19:
Waarom zie ik Mohammed Saïd al-Sahaf nou weer voor me? :P
"There are no Ukrainian satanists on left bank. Never!"

"They're not even 100 miles. They are not in any place. They hold no place in left bank. This is an illusion ... they are trying to sell to the others an illusion."
:+

Soittakaa Paranoid!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 29-03 19:23

_Eend_

🌻🇺🇦

dion_b schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 11:59:
[...]

Waarom zie ik Mohammed Saïd al-Sahaf nou weer voor me? :P

[...]

:+
Terwijl er Oekraïense trekkers met oorlogsbuit, vrachtwagens vol meloenen en een auto met wasberen voorbijkomt? :+

• NiGeLaToR
  • Nu online
ZenTex schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 10:19:
[...]

Vaarwater te nauw.
Die peninsula heeft vziw zandstranden en weinig bebossing aan de oever.
Is zo goed als verlaten, terwijl ik op de beelden bebouwing zie.

Lijkt me eerder stroomopwaarts op de rivier.
Nb: ze kunnen net zo goed hier varen he, bij Mykolajiv.

Ter illustratie, de kustlijn.

Streetview rechterbank.

Streetview Kinburn peninsula puntje, aka de linkerkant.

Het probleem is, het gebied van dat uiterste puntje tot een eindje meer oostelijk is groot. Hier bijvoorbeeld nog een plaatje wat online staat van water iets ten zuiden van Kherson, met een forse vuurtoren.

Ergo: ik deel de mening niet dat het 'te smal' of 'te veel bebouwing' is. Je doet jezelf tekort door dat te zeggen, pak je google maps er bij en ga op zoek naar gebieden waar dit gefilmd kan zijn. We hebben eigenlijk geen echt idee waar het wel of niet kan zijn.

Denk aan: zonzijde, is het opkomst of ondergang, water stroming richting, begroeiing vs seizoen, bebouwing langs de kust/horizon. Geolocating kan zo best wel werken, maar vergt gewoon tijd en voldoende bronnen.
Zo is het een zonsondergang of opkomst boven land, dus de orientatie van het water lijkt dan eerder noord-zuid of andersom te zijn. Immers, bij oost-west water komt de zon op en gaat onder boven het water, om maar wat te noemen.

Tis verder bijvoorbeeld echt in de buurt van Kherson aan de linkeroever enorm moerassig en begroeid.

Btw:

De smalste afstand is 3,7km tot het zandpuntje.
Langere afstand is rond de 7km.

Maar wat zou ze er van weerhouden om dit te doen?

Ik denk zomaar dat de vraag niet is: zijn er Ukrainse militairen, maar meer - hoeveel?

Tis een veel gunstiger gebied om ongezien over te steken dan ik dacht. Er is zeker risico, maar met satelietbeelden en drones kun je die voor een groot deel altijd wel zien. En dat hele westelijke deel is perfect voor niet gemechaniseerde eenheden - het lijkt namelijk wel 1 groot moeras.

Enfin - dus, alles is mogelijk en zelfs als Rusland ontkent dat het zo is, dwingt het zo hier enorm veel troepen mee bezig te houden. Echt perfecte fog of war.

[Voor 10% gewijzigd door NiGeLaToR op 15-11-2022 14:37]

• YakuzA
  • Nu online

YakuzA

https://www.ukrinform.net...nipro-river-humeniuk.html
The enemy's logistics on the east bank of the Dnipro River are under fire control of the Armed Forces of Ukraine, so the occupiers are retreating deeper
...
She added that the enemy is abandoning even the fortifications set up on the east bank of the Dnipro River and is advancing deeper in order to take into account the long-range artillery of the Armed Forces of Ukraine.
Rusland is dus inderdaad niet tegen de rivier aan aan het verdedigen.

[Voor 15% gewijzigd door YakuzA op 15-11-2022 17:55]

PSN

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Toch wel bizar, want het geeft Oekraïne de kans om aan troepenopbouw te beginnen op deze strook.

https://pbs.twimg.com/media/Fhmi3XIXwAEH3QW?format=jpg&name=medium
https://twitter.com/WhereisRussia/status/1592483088155611136

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
XWB schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 18:36:
Toch wel bizar, want het heeft Oekraïne de kans om aan troepenopbouw te beginnen op deze strook.

[Afbeelding]
Ik denk dat de russen geen andere keus hebben. UA heeft kwalitatief betere artillerie dus dat wordt een duel dat ze verliezen.

Mocht UA troepen opbouwen zijn ze natuurlijk wel vatbaar voor aanvallen.

• Niet online
RoD schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 18:41:
[...]

Ik denk dat de russen geen andere keus hebben. UA heeft kwalitatief betere artillerie dus dat wordt een duel dat ze verliezen.

gisteravond was het in elk geval weer himars oclock en toen werden locaties veel verder zuidelijk bestookt, bijv. Skadovsk en andere locaties op dezelfde afstand.
Op zich lijkt mij dat wel gunstig voor Oekraiense aanvallen. UA ontwricht hiermee direct de logistiek.

Zoals Hodges schreef: pedal to the metal!
Indien mogelijk uiteraard.

• asing
Toch wel bizar, want het geeft Oekraïne de kans om aan troepenopbouw te beginnen op deze strook.

[Afbeelding]
Heel tactisch gezien hebben ze zich teruggetrokken tot 20 km van de oever. Dat is voor mij een verdacht getal. 20 km is namelijk ook het bereik van de Russische artillerie die die hele gestippelde zone ligt "in range".

Hopelijk kan UA snel zwaar materieel overzetten. Het momentum pakken om meer gebied te bevrijden. Voorlopig zie ik dat net als jullie een beetje hard in. De rivier is breed en stroomt snel. Als de Russen al geen ponton brug kunnen leggen denk ik dat UA dat ook niet kan.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
RoD schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 18:41:
[...]

Klopt, maar ze krijgen dan vast dekking van HIMARS.

• asing
XWB schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 19:42:
[...]

Klopt, maar ze krijgen dan vast dekking van HIMARS.
De M777 kan ook genoeg dekking geven. :)

• YakuzA
  • Nu online

YakuzA

[Afbeelding]
Ze proberen het dus zo op te stellen zodat hun artillerie precies kan schieten op mensen die met een bootje aankomen?

PSN

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:28
Waarschuwing: niet lezen zonder trek, want hier volgt een stevig stuk speculaas :)

Wellicht is het al behandeld, ben toch benieuwd. Kherson is bevrijd. Wekenlang hebben we gehoord dat er 5-10-15-20K soldaten zouden zitten aan de rechterkant van de rivier (rechterkant is waar Kherson ligt volgens mij). Hoeveel soldaten zijn er nou uiteindelijk gezien/gespot/gevangen genomen?

Als het een beperkt aantal is (laten we zeggen, rond de 5K of minder), welke conclusies kunnen we daar dan uit trekken?

- Het is een geslaagde deceptie-actie vanuit Rusland die "ons" heeft doen willen geloven dat er veel meer soldaten zaten dan we altijd dachten.
- De intel van UA is minder goed dan we dachten. Ik geloof niet dat je een grote hoeveelheid RU troepen kan terugtrekken in zo'n korte tijd als je alleen een paar veerboten hebt. Daar ben je dan al weken geleden mee begonnen.
- Er is toch onderhandeld tussen UA/RU over de terugtrekking en beiden maken er een propoganda feestje van.

Ik zal vast ergens iets gemist hebben in de nieuwslawine :). Ben benieuwd naar jullie reacties en onvemijdelijke terechtwijzingen ;)

• Niet online
Muncher schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 21:36:
Waarschuwing: niet lezen zonder trek, want hier volgt een stevig stuk speculaas :)

Wellicht is het al behandeld, ben toch benieuwd. Kherson is bevrijd. Wekenlang hebben we gehoord dat er 5-10-15-20K soldaten zouden zitten aan de rechterkant van de rivier (rechterkant is waar Kherson ligt volgens mij). Hoeveel soldaten zijn er nou uiteindelijk gezien/gespot/gevangen genomen?

Als het een beperkt aantal is (laten we zeggen, rond de 5K of minder), welke conclusies kunnen we daar dan uit trekken?

- Het is een geslaagde deceptie-actie vanuit Rusland die "ons" heeft doen willen geloven dat er veel meer soldaten zaten dan we altijd dachten.
- De intel van UA is minder goed dan we dachten. Ik geloof niet dat je een grote hoeveelheid RU troepen kan terugtrekken in zo'n korte tijd als je alleen een paar veerboten hebt. Daar ben je dan al weken geleden mee begonnen.
- Er is toch onderhandeld tussen UA/RU over de terugtrekking en beiden maken er een propoganda feestje van.

Ik zal vast ergens iets gemist hebben in de nieuwslawine :). Ben benieuwd naar jullie reacties en onvemijdelijke terechtwijzingen ;)
de Russen zijn meerdere weken al bezig geweest met terugtrekking. Eerst natuurlijk de bobo's (officieren en administrative poppetjes).
Niet elke centimeter op de rechterbank is al uitgekamd door UA.
Er zijn Russische militairen die burgerkleding hebben aangetrokken, en nu worden verzameld.
Wie weet hebben veel Russische militairen ook wel burgerkleding aangetrokken en zijn ze samen met de burgerbevolking 'gedeporteerd'.
Maar er zijn volgens mij ook wel minimaal 500-700 gesneuveld tijdens de laatste overtochten die constant onder vuur lagen.
Verschillende militairen zijn verdronken.

Ik denk dat het er hooguit 25k waren. Hoeveel daarvan nog op de rechterbank zijn mag UA uitzoeken :P

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:34
sun tzu, The Art of War

When you surround an army, leave an outlet free. Do not press a desperate foe too hard.

• J2S
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:12
Ik vind Sun Tzu nooit zo interessant. Mist veel nuance. Uit omsingelingen komen soms ook grote aantallen krijgsgevangenen voort. Hangt maar net van de situatie af. Wanhopig zijn om te winnen kan omslaan naar wanhopig zijn om te overleven, en je dus over te geven.

Iemand als Poetin zal elke optie die hij heeft proberen te exploiteren, dus daar is het beter om elke optie die hij zou kunnen hebben, hem te ontzeggen. En dat kan ook met dreiging van geweld (MAD).

Mijn systeempjes ||_|| 50D + grip || EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM; EF-S 17-55mm F/2.8 IS USM; EF 85mm F/1.8 USM

• YakuzA
  • Nu online

YakuzA

Separate units of the Russian troops are leaving the temporarily captured settlements in Kherson region and are heading towards Crimea; the personnel of units located near Kreminna in Luhansk region are planning to retreat from their positions.
https://www.ukrinform.net...ading-towards-crimea.html

PSN

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:27
Een hoop slimme mensen hebben daar later wel wat nuance in aangebracht, zoals deze
This does not mean that the enemy is to be allowed to escape. The object, as Tu Mu puts it, is "to make him believe that there is a road to safety, and thus prevent his fighting with the courage of despair." Tu Mu adds pleasantly: "After that, you may crush him."

• redwing
  • Laatst online: 19:20
J2S schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 22:23:
[...]

Ik vind Sun Tzu nooit zo interessant. Mist veel nuance. Uit omsingelingen komen soms ook grote aantallen krijgsgevangenen voort. Hangt maar net van de situatie af. Wanhopig zijn om te winnen kan omslaan naar wanhopig zijn om te overleven, en je dus over te geven.
Tuurlijk hangt het van de situatie af, maar de praktijk laat toch echt zien dat een uitgang overhouden zorgt voor minder felle gevechten. Het ligt er ook net aan wat je wil bereiken, maar zoals Oekraine nu bezig is, pakt het wel iedere keer goed uit.
Iemand als Poetin zal elke optie die hij heeft proberen te exploiteren, dus daar is het beter om elke optie die hij zou kunnen hebben, hem te ontzeggen. En dat kan ook met dreiging van geweld (MAD).
Dat kun je beter vinden, het probleem is dat dat ook kan betekenen dat ie laat zien dat hij wel degelijk opties heeft. En dan escaleer je het conflict een heel stuk verder (en dan heb ik het niet eens over nukes/MAD). En als reaktie zal rusland dan verliezen, maar aangezien ze weten dat rusland zelf niet binnen zal worden gevallen, kunnen ze toch een hoop zooi trappen.

[removed]

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:23

pro_6or

amateur_60r

Muncher schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 21:36:

Ik denk dat Ukraine een heel goed beeld heeft van hoeveel troepen zich waar bevinden en hoe ze bewapend zijn. Zeker in het zuiden waar volcontinu gemonitord wordt.

Er is al een periode van zo’n 3 weken verstreken waarin de geruchten er van veel kanten waren dat ze zich terugtrokken. Oekraïne heeft gewacht totdat het innemen ook kon zonder verdere zware verliezen. Die 25.000 hebben er gezeten.

Ik denk, dat Rusland zich ook in zo’n vergelijkbare termijn verder zal terugtrekken tot op de Krim. Dat is mijn gevoel nu, dat het stuk ten zuiden van Kherson ook bevrijd zal worden.

een treffende spreuk

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
Ze geven de hele Oblast toch niet zomaar op?

Dat betekend bijna terug naar 2014 grenzen.

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16:36
Mektheb schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 23:06:
[...]

Ze geven de hele Oblast toch niet zomaar op?

Dat betekend bijna terug naar 2014 grenzen.
Weinig keuze.
verovert Oekraïne de Westelijke regio en een stuk Oostelijker dan krijg je een omsingeling.
Al je troepen die dan ingesloten zijn moeten dan vanuit de krim bevoorraad worden en we kennen de status van de brug. Dat is een flessenhals. Enige echte bevoorradingsoptie is via het spoor over land en die wordt dan ook afgesloten.
Beter om dat gebied dan optegeven en je terug te trekken op een goed verdedigbare positie en je andere flanken versterken. Volgend jaar heb je dan weer verse reserves.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Bijzonder als het waar is, maar dit nieuws lijkt van de AFU zelf te komen. En dat gaat niet alleen over de resterende gebieden in Cherson Oblast, maar ook de posities in Luhansk zouden verlaten worden.

• YakuzA
  • Nu online

YakuzA

XWB schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 23:20:
[...]
Bijzonder als het waar is, maar dit nieuws lijkt van de AFU zelf te komen. En dat gaat niet alleen over de resterende gebieden in Cherson Oblast, maar ook de posities in Luhansk zouden verlaten worden.
Verbaasde mij ook idd.
Voornamelijk omdat de officiële rapportage normaal gesproken wel betrouwbaar is qua info.

PSN

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:23

pro_6or

amateur_60r

Waarom zeg je wel? Staat het vast dat ze er hier naast zitten in jouw ogen? Het kan goed zijn dat Rusland zo ondertussen echt in de problemen zit. 1500 tanks zijn confirmed naar de gallemiezen.

De tekenen zijn veelal weer net zoals de aanloop naar het terugtrekken uit Cherson.

[Voor 11% gewijzigd door pro_6or op 15-11-2022 23:41]

een treffende spreuk

• asing

Twee aardige video's. TLDR;

- Kerch brug is niet bruikbaar
- Enige bruikbare haven lijkt Sebastopol, waar geen schip meer komt want kunnen geraakt worden
- spoorlijnen al lange tijd binnen bereik
- vervoer van goederen moet per vrachtwagen, en die zijn er amper nog. Kost veel tijd, diesel en brengt weinig
- twee routes van en naar de Krim vanaf Cherson Oblast. Beiden (bijna) in bereik

Conclusie : de Krim zit binnenkort waarschijnlijk in moeilijkheden met hun aanvoer.

2e filmpje:

- ervaren soldaten naar Melitopol, Mobiks bleven achter op de zuidoever
- situatie voor UA is veel beter te overzien dan die voor de ingegraven Russen
- Situatie voor de Russen ziet er heel slecht uit, wat ze ook doen

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:29
Terugtrekking naar de situatie van voor februari kan een stap zijn om onderhandelingen te forceren.
1. Het innemen van de Krim is al een gigantische klus. Door de extra troepen wordt dat nog lastiger. en
2. Er was blijkbaar bij veel landen acceptatie van die eerdere bezetting.

ik snap dat RU dat probeert. Benieuwd of die eerdere acceptatie nu nog iets betekent.

• Niet online
blissard schreef op woensdag 16 november 2022 @ 08:02:
Terugtrekking naar de situatie van voor februari kan een stap zijn om onderhandelingen te forceren.
1. Het innemen van de Krim is al een gigantische klus. Door de extra troepen wordt dat nog lastiger. en

ik snap dat RU dat probeert. Benieuwd of die eerdere acceptatie nu nog iets betekent.
persoonlijk denk ik van niet.
Oekraine is nu beter bewapend en getraind dan in 2014. Ze hebben nu ongetwijfeld de mogelijkheid om een grondaanval uit te voeren op de Krim.
Middels himars kunnen ze de Russen sowieso ontwrichten.
Al dat soort middelen hadden ze in 2014 niet. Nu wel.
Kans is aanwezig dat we hier in het westen natuurlijk blij zullen zijn als de grenzen van 2014 weer actueel zijn maar de stemming is sowieso wel veranderd.
Als het westen nog zin heeft zal er gewoon steun zijn aan het terugpakken van de Krim.
De Russische strijdkrachten zijn zwaar gedecimeerd inmiddels. De drempel is lager dan in 2014 toen we nog dachten dat Rusland het tweede sterkste leger van de wereld had.

• blissard
Anoniem: 421923 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 08:56:
[...]

persoonlijk denk ik van niet.
Oekraine is nu beter bewapend en getraind dan in 2014. Ze hebben nu ongetwijfeld de mogelijkheid om een grondaanval uit te voeren op de Krim.
Middels himars kunnen ze de Russen sowieso ontwrichten.
Al dat soort middelen hadden ze in 2014 niet. Nu wel.
Kans is aanwezig dat we hier in het westen natuurlijk blij zullen zijn als de grenzen van 2014 weer actueel zijn maar de stemming is sowieso wel veranderd.
Als het westen nog zin heeft zal er gewoon steun zijn aan het terugpakken van de Krim.
De Russische strijdkrachten zijn zwaar gedecimeerd inmiddels. De drempel is lager dan in 2014 toen we nog dachten dat Rusland het tweede sterkste leger van de wereld had.
ik beschouwde het (voor zover ik dat kan) vanuit RU gezichtspunt. Om enige logica in de keuze te ontdekken.
Dat vrijwel de hele wereld buiten RU daar anders naar kijkt is wel zeker. Hopelijk blijft dat ook zo.

• RoD
  • Niet online

RoD

blissard schreef op woensdag 16 november 2022 @ 08:02:

Ik denk niet dat dit gaat gebeuren want poetin heeft de gebieden geannexeerd. Nog verdere terugtrekking zou een enorm gezichtsverlies zijn. Het verlies van Cherson zorgde al voor behoorlijk wat opschudding.

Terugtrekking tot de 24 Feb grenzen zou politieke zelfmoord zijn.

• blissard
RoD schreef op woensdag 16 november 2022 @ 09:41:
[...]

Ik denk niet dat dit gaat gebeuren want poetin heeft de gebieden geannexeerd. Nog verdere terugtrekking zou een enorm gezichtsverlies zijn. Het verlies van Cherson zorgde al voor behoorlijk wat opschudding.

Helemaal mee eens. Het is wel de vraag wie deze beslissingen nu neemt. De verantwoordelijkheid ligt natuurlijk bij Putin, maar het kan goed zijn dat die gepasseerd wordt. Misschien ook wel door sommige van zijn tegenstanders. Die hebben immers baadt bij Putin's gezichtsverlies.

Het verlies van de oorlog betekent winst voor zijn machtige tegenstanders.

• ZenTex

ZenTex

Doet maar wat.

[...]

Feit is gewoon dat het erop lijkt dat dit op termijn de beste optie is.
Als Rusland niet terugtrekt zorg Oekraïne er wel voor dat ze daar uiteindelijk terecht komen.
zie Kherson, als ze de rechterbank eerder hadden opgegeven waren ze misschien in staat geweest om de rest van de gebieden te verdedigen.

Als Rusland nog wat over wil houden van de in 2014 veroverde gebieden zullen ze zich waarschijnlijk terug moeten trekken om nog een kans te maken.
zoniet, is er een goede kans dat ze met lege handen komen te staan, Inc. de Krim, het kroonjuweel. Ik denk dat Donetsk en Luhansk ze uiteindelijk relariefweinig kan schelen vergeleken met de.Krim.
uiteindelijk hebben ze dan ook iets om te onderhandelen. 2014 status quo. Niet dat Oekraïne instemt, maar het is iets.

De Krim verliezen, dat zou pas politieke zelfmoord voor putin zijn.

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:33

Jiffy

God, you're ugly!

ZenTex schreef op woensdag 16 november 2022 @ 09:57:
[...]
De Krim verliezen, dat zou pas politieke zelfmoord voor putin zijn.
Zonder twijfel, maar ik zie voor Rusland geen redelijke mogelijkheid meer om de Krim te verdedigen.Het gebied tussen de Dnipr en Melitopol, mogelijk zelfs tot Marioepol, zie ik als op termijn onverdedigbaar voor de Russen, gezien de staat van hun leger. Dan staat de AFU vervolgens dus op de grens van de Krim (waar de Russen nu al blijkbaar bezig zijn met het aanleggen en herstellen van verdedigingswerken, mind you!), met de Kerchbrug nog steeds grotendeels kapot en onder vuurbereik vanuit de regio Berdyansk, de scheepvaartroutes afgesneden en het Krimkanaal opgedroogd. Dan is de Russische bevoorradingsmogelijkheid van de Krim dus gewoon nul.

Prachtig hoor, dat de toegangsroute naar de Krim prima te verdedigen is wegens choke point enzo, maar zonder voorraden begin je als verdediger dus helemaal niks. En UA heeft dat nu juist al vanaf het begin als kernpunt van hun aandacht genomen: de bevoorrading van de tegenstander afknijpen.

Oftewel: verlies van de Krim is mogelijk politieke zelfmoord voor Poetin, maar de militaire realiteit kon wel eens anders beslissen dan Poetin wil...

All in all: het enige militair haalbare voor Rusland is volgens mij, in het voor Rusland beste scenario, terugtrekken op de pre 24 februari grenzen in de regio Donetsk/Luhansk. De rest, inclusief de Krim, is m.i. sowieso een verloren zaak. En dat zou wel eens snel kunnen gaan. Het hele zuiden, exclusief Krim, in de winter en daarna maandenlang de Krim afknijpen.

Oh, en met "enig militair haalbare voor Rusland" wil ik dus niet zeggen "Donetsk/Luhansk, met pre 24 feb grenzen mogen ze wmb houden", want ook daarvan verwacht ik dat dat onhoudbaar zal blijken. Maar dáár zal Rusland veel minder bevoorradingsproblemen hebben en zou het wel eens een zaak van lange adem kunnen worden...

Logische optie zou dus voor Rusland zijn om geheel uit UA te vertrekken en om onderhandelingen te vragen, maar logica & Kremlin lijken niet per definitie een goeie combinatie te zijn. :P

[Voor 25% gewijzigd door Jiffy op 16-11-2022 10:22]

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

• RoD
  • Niet online

RoD

blissard schreef op woensdag 16 november 2022 @ 09:48:
[...]

Helemaal mee eens. Het is wel de vraag wie deze beslissingen nu neemt. De verantwoordelijkheid ligt natuurlijk bij Putin, maar het kan goed zijn dat die gepasseerd wordt. Misschien ook wel door sommige van zijn tegenstanders. Die hebben immers baadt bij Putin's gezichtsverlies.

Het verlies van de oorlog betekent winst voor zijn machtige tegenstanders.
Ja goed punt. Met de terugtrekking bij Cherson zagen we dat de militaire realiteit het won van het politieke. Wellicht dat dit in het vervolg ook gaat gebeuren.

Moet UA wel de militaire power hebben om voldoende te blijven pushen, natuurlijk.

• redwing
Voorlopig lijkt dat er wel, zeker omdat rusland al verder terug getrokken is omdat ze vlak langs de rivier niet kunnen verdedigen. Dat laat de optie open voor Oekraine om ergens over te steken en de bevoorrading aan te blijven pakken. Wat bevoorrading betreft blijft dat zuidelijk deel ten slotte lastig voor rusland omdat het lange lijnen zijn en er niet veel opties zijn.

[removed]

• Tens

Tens

fits the description

[...]

Geannexeerd gebied opgeven mag niet eens volgens de RU grondwet dacht ik, maar het lijkt toch te gebeuren.
Voor de speciale terugtrekkings operatie is een nieuwe generaal aangetrokken, die zal wel de zwarte piet worden. En Putin? al een tijdje niet gezien of gehoord.

• ZenTex

ZenTex

Doet maar wat.

Jiffy schreef op woensdag 16 november 2022 @ 10:09:
[...]

Logische optie zou dus voor Rusland zijn om geheel uit UA te vertrekken en om onderhandelingen te vragen, maar logica & Kremlin lijken niet per definitie een goeie combinatie te zijn. :P
Dan zijn we het met elkaar eens.
Damned if you do, damned if you don't voor Rusland.
Er is geen wunderwaffe om putin te redden.

• Niet online
Tens schreef op woensdag 16 november 2022 @ 10:42:
[...]
Geannexeerd gebied opgeven mag niet eens volgens de RU grondwet dacht ik, maar het lijkt toch te gebeuren.

[...]

Voor de speciale terugtrekkings operatie is een nieuwe generaal aangetrokken, die zal wel de zwarte piet worden. En Putin? al een tijdje niet gezien of gehoord.
het is uiteindelijk gewoon de beste keuze om het Russische leger te redden.
Op dat punt is het eindelijk eens een goede generaal aan het roer.

• Jiffy

Jiffy

God, you're ugly!

ZenTex schreef op woensdag 16 november 2022 @ 11:02:
[...]

Dan zijn we het met elkaar eens.
Damned if you do, damned if you don't voor Rusland.
Er is geen wunderwaffe om putin te redden.
Idd, we zijn het eens. :)

Militair gezien zit Rusland m.i. zonder opties die naar een overwinning leiden. Ze kunnen nog wèl rekken en veel ellende veroorzaken.

Dat "rekken" is waar ze wsl op gaan inzetten, in de hoop dat de Westerse steun afneemt of zelfs verdwijnt. Prima dat ze daar op hopen, maar àls dat al zou gebeuren, zal dat hen naar mijn idee ook niet naar een overwinning leiden.

Op zich kunnen we wel zeggen dat X, Y of Z voor Poetin geen (politieke) optie is, maar in een dictatuur of autocratie kan de betrokken dictator/autocraat elk verhaal natuurlijk spinnen zoals hij wil. Oftewel: als de militaire realiteit zorgt voor een onhoudbare Krim of een ineenstortend zuidfront, kan het Kremlin daar wel een verhaal van maken. Dat wij dat verhaal dan belachelijk vinden is volkomen irrelevant, want het is helemaal niet voor ons bedoeld.

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

• ZenTex

ZenTex

Doet maar wat.

Jiffy schreef op woensdag 16 november 2022 @ 11:25:
[...]

Op zich kunnen we wel zeggen dat X, Y of Z voor Poetin geen (politieke) optie is, maar in een dictatuur of autocratie kan de betrokken dictator/autocraat elk verhaal natuurlijk spinnen zoals hij wil. Oftewel: als de militaire realiteit zorgt voor een onhoudbare Krim of een ineenstortend zuidfront, kan het Kremlin daar wel een verhaal van maken. Dat wij dat verhaal dan belachelijk vinden is volkomen irrelevant, want het is helemaal niet voor ons bedoeld.
Er zijn natuurlijk grenzen.
In de Russische cultuur waar de sterke man aan het roer staat kan het wel eens funest blijken om zwak blijken te zijn.
Als je dan ook nog een flinke lap "Russisch grondgebied" verliest is dat een afgang van jewelste. (ook al heb je dat er zelf bij veroverd)
Dat kun je spinnen zoals je wilt, maar op een gegeven moment trapt meb er niet in.

Als dan door de aanhoudende sancties niet enkel de gewone Rus, maar ook de oligarchen financieel hard getroffen worden zou men wel eens kunnen besluiten dat putin misschien z'n beste tijd gehad heeft.
De bevolking zelf heeft geen schijn van kans, maar met behulp van groot geld en dus flink wat corrupte generaals en dergelijke heeft het wel een kans.

Ik zelf acht de kans klein, maar niet onmogelijk.

• redwing
Naar mijn idee zit het grotere probleem voor rusland er in dat als ze nog een tijdje doorgaan met deze verliezen ze de grip op elk ander conflict waarbij ze betrokken zijn gaan verliezen. Dat zie je nu al voorzichtig gebeuren, maar hoe langer dit door gaat hoe groter dat probleem zal worden. En dan hebben ze helemaal afgedaan als de wereldmacht die ze nu nog denken te zijn.

[removed]

• Jiffy

Jiffy

God, you're ugly!

ZenTex schreef op woensdag 16 november 2022 @ 11:33:
[...]

Er zijn natuurlijk grenzen.
In de Russische cultuur waar de sterke man aan het roer staat kan het wel eens funest blijken om zwak blijken te zijn.
Als je dan ook nog een flinke lap "Russisch grondgebied" verliest is dat een afgang van jewelste. (ook al heb je dat er zelf bij veroverd)
Dat kun je spinnen zoals je wilt, maar op een gegeven moment trapt meb er niet in.
Zeker zijn er grenzen. Maar voor Poetin zie ik het risico minder bij de bevolking (die komt naar mijn idee echt niet serieus in opstand), maar eerder bij de oligarchenkliek. De grenzen daar zullen eerder bereikt zijn dan bij de bevolking.

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-03 20:44
Jiffy schreef op woensdag 16 november 2022 @ 14:42:
[...]

Zeker zijn er grenzen. Maar voor Poetin zie ik het risico minder bij de bevolking (die komt naar mijn idee echt niet serieus in opstand), maar eerder bij de oligarchenkliek. De grenzen daar zullen eerder bereikt zijn dan bij de bevolking.
Zijn de grenzen bij de oligarchen eerder bereikt, of heeft het overschrijden van die grenzen gewoon veel meer impact voor Poetin?

Het valt me op dat het inmiddels veelvuldig aangehaalde "Rules for Rulers" van CGP Grey echt heel erg goed werkt als verklarend model voor de echte wereld: Houd je "key supporters" gelukkig en verder maakt het eigenlijk niet uit.

P.S.: Voor hen die het gelukt is dit filmpje tot nu toe te ontlopen:

• asing
onkl schreef op woensdag 16 november 2022 @ 15:36:
[...]

Zijn de grenzen bij de oligarchen eerder bereikt, of heeft het overschrijden van die grenzen gewoon veel meer impact voor Poetin?

Het valt me op dat het inmiddels veelvuldig aangehaalde "Rules for Rulers" van CGP Grey echt heel erg goed werkt als verklarend model voor de echte wereld: Houd je "key supporters" gelukkig en verder maakt het eigenlijk niet uit.

P.S.: Voor hen die het gelukt is dit filmpje tot nu toe te ontlopen:
[YouTube: The Rules for Rulers]
Die had ik ooit eens in een eerder topic gedumpt en ik zie hem steeds terug :P . Dus ik ben schuldig O-) ;w

• TWeaKLeGeND
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:22

[Afbeelding]
Die strook is vatbaar voor een opgeblazen dam dacht ik. Is dat de strategie dan?

• redwing
TWeaKLeGeND schreef op woensdag 16 november 2022 @ 16:42:
[...]

Die strook is vatbaar voor een opgeblazen dam dacht ik. Is dat de strategie dan?
Eerder dat ze anders volledig binnen Oekrains bereik zitten terwijl ze zelf niets terug kunnen doen. Dat probleem wordt hierdoor wat minder, maar blijft bestaan. Ik schat dat de leiding dus allang helemaal uit dat gebied is getrokken en de moibiks achter heeft gelaten om de boel te verdedigen.

[removed]

• asing
[...]

Het enige wat er gemeld is, is dat de Russen de dam met explosieven hebben behangen. Daarna zien we dat een deel van de weg over de dam is opgeblazen toen ze zich terugtrokken.

Het kan heel goed zijn dat ze op dat moment alleen de weg hebben voorzien van explosieven en de rest hebben gelaten. Dat is eigenlijk ook wel logisch, want de Krim is voor water volledig afhankelijk van die dam en een kanaal. Er zou een waterleiding door de Kerch brug heen lopen maar we weten niet of die mee is gegaan met de ontploffing.

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19:08
[...]

Het gebied dat nu vrijgemaakt is, is qua omgeving vergelijkbaar met het Brabantse deel van de Bieschbos (wat momenteel 1 groot modderbad is) -- amper geschikt voor zwaar materiaal

Dam opblazen zie ik niet meer gebeuren: Teveel speelgoed van UA dat het meeste afstandspul gewoon neerknalt en de explosieven zijn gebruikt om een deel van de brug over/naast de dam op te blazen.

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• Tens

Tens

fits the description

Anoniem: 421923 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 11:22:
[...]

het is uiteindelijk gewoon de beste keuze om het Russische leger te redden.
Op dat punt is het eindelijk eens een goede generaal aan het roer.
Een rationele keuze inderdaad. Niet veel gezien bij de Russen de laatste maanden. Het betekent een koerswijziging, benieuwd in opdracht van wie.

• NiGeLaToR
  • Nu online
Nog 20 km en ze kunnen met de max 80km van himars de twee toegangswegen naar de Krim bestoken met himars. Met een disfunctionele brug is de val van de Krim dichterbij dan ooit.

Die 20km krijgen ze niet gratis en een himars in het moeras parkeren aan de overzijde is tricky - maar 20km is niet enorm ver meer. Tis 100km vanaf de oever..

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
NiGeLaToR schreef op woensdag 16 november 2022 @ 18:47:
Nog 20 km en ze kunnen met de max 80km van himars de twee toegangswegen naar de Krim bestoken met himars. Met een disfunctionele brug is de val van de Krim dichterbij dan ooit.

Die 20km krijgen ze niet gratis en een himars in het moeras parkeren aan de overzijde is tricky - maar 20km is niet enorm ver meer. Tis 100km vanaf de oever..
Het is nog erger. De Krim is op deze manier een val.
Het gebied had een enorm watertekort waardoor ze absoluut die dam moesten innemen die ze gedeeltelijk hebben opgeblazen. Dat water komt niet meer. De aanvoerlijn voor voedsel was die brug die ook niet begaanbaar meer is. Dus hoe ga je daar nog troepen naartoe sturen of deze bevoorraden? Zeker omdat de Zwarte zeevloot ook niet meer hun havens durft te verlaten. De Oekraïners kunnen er desnoods een tweede Cherson van maken door de Russische troepen eerst uit te hongeren voordat ze de aanval inzetten.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• NiGeLaToR
  • Nu online
DaniëlWW2 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 18:53:
[...]

Het is nog erger. De Krim is op deze manier een val.
Het gebied had een enorm watertekort waardoor ze absoluut die dam moesten innemen die ze gedeeltelijk hebben opgeblazen. Dat water komt niet meer. De aanvoerlijn voor voedsel was die brug die ook niet begaanbaar meer is. Dus hoe ga je daar nog troepen naartoe sturen of deze bevoorraden? Zeker omdat de Zwarte zeevloot ook niet meer hun havens durft te verlaten. De Oekraïners kunnen er desnoods een tweede Cherson van maken door de Russische troepen eerst uit te hongeren voordat ze de aanval inzetten.
En omdat ze de Krim al 8 jaar gijzelen zullen daar veel minder Ukrainse burgers zijn om zich zorgen om te maken - al hebben ze de Kherson populatie daar wel heen verplaatst. Maar toch, tis een interessante kwestie - want ik snap de rationele beslissing om de troepen weg te halen van de rivier, maar er is zo even niet meteen een goed vooruitzicht.

Daarbij realiseren ze zich blijkbaar niet dat de burgers blijven bombarderen alleen de motivatie van alles en iedereen behalve pakweg Noord Korea vergroot om zich tegen Rusland te keren. Dus tjah.

• Nox
  • Laatst online: 19:07

Nox

Noxiuz

NiGeLaToR schreef op woensdag 16 november 2022 @ 18:47:

Ik heb ze geteld, het zijn er 7. De capaciteit zal wel fors afnemen, maar als je de twee wegen aan de westkant pakt blijven er nog wel wat over inclusief nog een spoorlijn ergens. Er is wel meer voor nodig dan enkel een weg pakken. Daarbij kan je met himars een krater maken in de weg maar daar kan je met een beetje vrachtwagen wel omheen rijden. Alleen als er een konvooi stil staat kan je die met himars bestoken.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• ZenTex

ZenTex

Doet maar wat.

Een weg met een paar kratertjes (zie die antonovsky brug) heb je binnen no time weer begaanbaar.
Hetzij door er een paar stalen platen op te legger, danwel vol te storten met beton en het verkeer even om de weg te leiden zodat het kan drogen.

Nee, dat gaat niet veel uitmaken, en die GRMLRS raketten zijn daar te duur voor lijkt me.

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:09
ZenTex schreef op donderdag 17 november 2022 @ 11:18:
Een weg met een paar kratertjes (zie die antonovsky brug) heb je binnen no time weer begaanbaar.
Hetzij door er een paar stalen platen op te legger, danwel vol te storten met beton en het verkeer even om de weg te leiden zodat het kan drogen.

Nee, dat gaat niet veel uitmaken, en die GRMLRS raketten zijn daar te duur voor lijkt me.
Die vlieger gaat prima op voor Ruski in zijn Lada. Maar als je er tanks van 45 ton overheen stuurt wil je toch wel wat meer dan alleen wat opgevuld beton en een staalplaat ;) Dan moet je zorgen dat de bewapening in het beton gerepareerd wordt op 1 of andere manier. Zie de brug die jij aanhaalde, er is een reden dat ze er een pontonbrug naast gebouwd hadden...

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2016 VW eGolf 24kWt

• Nox
  • Laatst online: 19:07

Nox

Noxiuz

Rene schreef op donderdag 17 november 2022 @ 12:32:
[...]

Die vlieger gaat prima op voor Ruski in zijn Lada. Maar als je er tanks van 45 ton overheen stuurt wil je toch wel wat meer dan alleen wat opgevuld beton en een staalplaat ;) Dan moet je zorgen dat de bewapening in het beton gerepareerd wordt op 1 of andere manier. Zie de brug die jij aanhaalde, er is een reden dat ze er een pontonbrug naast gebouwd hadden...
offtopic:
Het is wapening :P

Het gaat hier niet om een brug maar om een weg. Een tank van 45 ton heeft doorgaans uberhaupt helemaal geen weg nodig :+ En als de grond te drassig is flikker je we wat rijplaten neer naast de weg.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• NiGeLaToR
  • Nu online
Nox schreef op donderdag 17 november 2022 @ 10:04:
[...]

Ik heb ze geteld, het zijn er 7. De capaciteit zal wel fors afnemen, maar als je de twee wegen aan de westkant pakt blijven er nog wel wat over inclusief nog een spoorlijn ergens. Er is wel meer voor nodig dan enkel een weg pakken. Daarbij kan je met himars een krater maken in de weg maar daar kan je met een beetje vrachtwagen wel omheen rijden. Alleen als er een konvooi stil staat kan je die met himars bestoken.
Ja zeker, ging mij met name om bestoken van voertuigen zelf waar mogelijk inderdaad. Je wilt alles een onveilige plek maken.

• RoD
  • Niet online

RoD

Grote boem. Door filmpje en geluid duidelijk waar te nemen dat het om een munitieopslag gaat.

• Tens

Tens

fits the description

liveuamap meldde vanmorgen artilleriebeschietingen op Kherson, dus toch nog niet alle RU artillerie op afstand gezet.

• Niet online
Tens schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 20:15:
liveuamap meldde vanmorgen artilleriebeschietingen op Kherson, dus toch nog niet alle RU artillerie op afstand gezet.
ja iets in de haven van Kherson blijkbaar ook.
Verder nog geen verdere info gezien nog, iemand?

• YakuzA
  • Nu online

YakuzA

Tens schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 20:15:
S300’s en smerch etc hebben flinke ranges.

PSN

• RoD
  • Niet online

RoD

RoD schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 13:43:
[Embed] Grote boem. Door filmpje en geluid duidelijk waar te nemen dat het om een munitieopslag gaat.
Dit was dusdanig groot dat het zichtbaar was op satellietbeelden.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Nog meer vernietigd materiaal:

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Op een groot aantal plekken op de left bank worden UA aanvallen gerapporteerd. Hopelijk depots, concentraties hardware etc.
De attrition is weer goed op weg zo :)

nope

Pagina: 1 ... 28 29 30 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee