Kherson Map (August 30 8:00PM)
— Ukraine Battle Map (@ukraine_map) 30 augustus 2022
Ukrainian Forces have retaken the villages of Oleksandrivka and Pravdyne in Kherson Oblast
Kyselivka and Snihurivka are still fully under Russian control
Confirmed With Calls 🇺🇦#UkraineWar #Ukraine pic.twitter.com/XVYIQKBe7z
Het blijft maar doorgaan. Ik nomineer deze als boem van de dagAmmunition dump reportedly from Kherson tonight, definitely a large amount of ordinance there. pic.twitter.com/iiuZzFveBb
— Damage Control (@WarInUkraineYet) 30 augustus 2022
Dat ziet eruit als een mooie deuk in de Russische "linies" ten noorden van de M-14. Precies waar je het zou verwachten als het doel niet Kherson is, maar de brug.
Overigens zijn frontlijnen hier ook twijfelachtig. Zeker de Russen hebben waarschijnlijk veel te weinig infanterie om meer te doen dan de dorpen te bezetten en te verdedigen.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Daarmee zou je kunnen zeggen dat je wellicht in bossen en over open velden een heel stuk naar voren kan komen.DaniëlWW2 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 21:46:
[...]
Dat ziet eruit als een mooie deuk in de Russische "linies" ten noorden van de M-14. Precies waar je het zou verwachten als het doel niet Kherson is, maar de brug.![]()
Overigens zijn frontlijnen hier ook twijfelachtig. Zeker de Russen hebben waarschijnlijk veel te weinig infanterie om meer te doen dan de dorpen te bezetten en te verdedigen.
Zoals hierboven ook al aangegeven. Een gebied van 4000km2 kan je simpelweg niet helemaal bezet houden.
Eenmaal ergens doorheen heb je achter de linie een soort van vrij spel.
Verwijderd
tot aan de volgende heg.Snow_King schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 21:59:
[...]
Daarmee zou je kunnen zeggen dat je wellicht in bossen en over open velden een heel stuk naar voren kan komen.
Zoals hierboven ook al aangegeven. Een gebied van 4000km2 kan je simpelweg niet helemaal bezet houden.
Bossen zijn altijd vervelend. Maar zodra er geen systeem van georganiseerd verzet met sterktepunten meer is, tja dan kan je min of meer doorrijden als je die Russische troepen niet de kans heeft om zich terug te trekken door met andere formaties ze in feite bezig te houden.Snow_King schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 21:59:
[...]
Daarmee zou je kunnen zeggen dat je wellicht in bossen en over open velden een heel stuk naar voren kan komen.
[ Voor 4% gewijzigd door DaniëlWW2 op 30-08-2022 22:01 ]
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Verwijderd
Holy crap wat een knalRoD schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 21:33:
[Embed] Het blijft maar doorgaan. Ik nomineer deze als boem van de dagHier ging een munitiedepot, om met de terminologie van de welbespraakte meneer in de video te spreken, behoorlijk нахуй.
Heel morbide, maar ik zit hiervan te genietenRoD schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 21:33:
[Embed] Het blijft maar doorgaan. Ik nomineer deze als boem van de dagHier ging een munitiedepot, om met de terminologie van de welbespraakte meneer in de video te spreken, behoorlijk нахуй.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Verwijderd
die hele kaart kan je geen klap mee. Is wel een positieve kaart, dat wel
Livemap heeft Blahodatne net binnen UA-lijnen.
Deepstatemap niet.
En jouw kaart zit al te pushen op Kyselivka.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2022 22:06 ]
Deze was wel heerlijk opgebouwd, echt een serieuze boem.
Verwijderd
haha nou echt inderdaad op het eind.RoD schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 21:33:
behoorlijk нахуй.
Voordeel van dit soort oorlogen: zowel de topografie van een land alsmede de taal wordt flink bijgespijkerd
Inclusief de ingredienten voor zakuski in de voorraadkast van de filmer
[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2022 22:11 ]
Ik hou wel van positieve geluiden. Deze deel ik.
I’m in touch with a friend of mine liberating Ukraine’s south. He tells me good things. But like most Ukrainians, I’ll keep it shut for now. Apparently, silence is needed. #StandWithUkraine #UkraineWillWin
— olexander scherba🇺🇦 (@olex_scherba) 30 augustus 2022
Dat betekent, stam + t .
Deze dagen, gaat het gewoon snel en gebeurd er veel, dan zijn al die kaartjes "nutteloos".Verwijderd schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 22:05:
[...]
Deepstatemap niet.
Verwijderd
ik word graag op een ochtend wakker met het bericht dat de Russen zich halsoverkop hebben teruggetrokken uit Kherson met een prachtig kaartje erbij van een schone rechterbank van de Dnjepr.DoeEensGek schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 22:11:
[...]
Deze dagen, gaat het gewoon snel en gebeurd er veel, dan zijn al die kaartjes "nutteloos".
Helaas heeft dat ook weer nadelen.
Vanaf de linkerbank gaat RF Kherson helemaal platschieten met artillerie ben ik bang.
Tenminste zou ik doen als ik een Russische generaal was dan

Deepstate map is gisterenavond voor het laatst bijgewerkt. Daarnaast is betrouwbare data schaars en wil je de Russen niet teveel vertellen.Verwijderd schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 22:05:
[...]
Deepstatemap niet.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Ehh, dat lag in het depot hierboven.Verwijderd schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 22:13:
[...]
Vanaf de linkerbank gaat RF Kherson helemaal platschieten met artillerie ben ik bang.
Vervolgens is het HIMARS o'clock voor de depots tot 80 km achter de Dnjepr. Als ik het kaartje van deepstate map moet geloven dat zitten alle BTGs opgesloten in het noordelijke deel en zijn er aan de zuidkant alleen generaals.Verwijderd schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 22:13:
[...]
Voor degenen die dat filmpje van net te kort vonden, hier zijn de volledige 3:33 minuten.
https://www.reddit.com/r/..._kherson_resident_taping/
Verwijderd
DoeEensGek schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 22:07:
[...]
Deze was wel heerlijk opgebouwd, echt een serieuze boem.
Rosgvardia head Viktor "My grandchildren are studying in England, so what?" Zolotov rambles incoherently telling Putin about full support of the population in "liberated" territories. pic.twitter.com/DUVVmbs27k
— WarTranslated (Dmitri) (@wartranslated) 30 augustus 2022
Ondertussen gaat alles tip top perfecto volgens plan, en krijgen de Russische soldaten veel steun van de lokale bevolking in de 'bevrijdde' gebieden.

Vanuit een Russische TG chat (Grey Zone, post meestal redelijk betrouwbare berichten) komt het volgende binnen:
TL;DR - de Russen hebben het niet gemakkelijk.
Shared by GREY ZONE, this post claims that Russians in the South had to retreat under heavy pressure, and they are having issues with requesting artillery and aviation support. Also dismisses any official Russian claims about Ukrainian losses. pic.twitter.com/udU0EY0HlV
TL;DR - de Russen hebben het niet gemakkelijk.
nope
Die Rus had in ieder geval genoeg ervaring om in te schatten dat ie binnen 1-2 secondes van dat raam weg moest
Dit dus.
Dit is een van de beste mapmakers, en hij heeft dit pas vanavond bevestigd, dus vers van de pers. Ik verwacht dat de andere mapmakers het pas tonen zodra er visuele bevestiging is. Of de russen veroveren het terug, dat kan ook.Verwijderd schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 22:05:
[...]
Deepstatemap niet.
Overlay van de kaart gepost door @RoD. Verschil 24-8 en 30-8.
Tried to do a registration and an overlay with your map from 24 Aug. It's something! pic.twitter.com/NiJGQQ2kKp
— Cristi Vicas (@cristi_vicas) 30 augustus 2022
Verwijderd
is eerder wel gebeurd.RoD schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 22:29:
[...]
Dit is een van de beste mapmakers, en hij heeft dit pas vanavond bevestigd, dus vers van de pers. Ik verwacht dat de andere mapmakers het pas tonen zodra er visuele bevestiging is. Of de russen veroveren het terug, dat kan ook.
Toen hadden ze Blahodatne volgens mij ook en was Kyselivka contested.
Daar zijn ze dus teruggeworpen.
Dit was op 10 juni:
/f/image/YGDKYUW7PzyF2ScsgQ1gysbI.png?f=fotoalbum_large)
Maar goed, toen hadden ze geen himars
In de reacties daar wordt gesproken of dit niet dezelfde explosie is als in juli. Mijn eerste indruk is dat de videos, best wel op elkaar lijken.asing schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 22:22:
Voor degenen die dat filmpje van net te kort vonden, hier zijn de volledige 3:33 minuten.
Deze video zou van juli zijn: https://www.reddit.com/r/...akhovka_ammo_depot_himar/
[ Voor 12% gewijzigd door thof op 30-08-2022 22:42 ]
Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]
Er is nu een plaatje gelinkt met 2 verschillende video's met exact hetzelfde patroon aan vliegende objecten.thof schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 22:42:
[...]
In de reacties daar wordt gesproken of dit niet dezelfde explosie is als in juli. Mijn eerste indruk is dat de videos, best wel op elkaar lijken.
Deze video zou van juli zijn: https://www.reddit.com/r/...akhovka_ammo_depot_himar/
Calling this one a hoax!

Het maakt het wel vervelend, iedereen kan roepen dat iets van vandaag is. Dat hoeft dus absoluut niet zo te zijn en de beelden kunnen 2 maanden oud zijn.

Ja, in deze regio zijn de desbetreffende dorpen tig keer heen en weer gegaan qua UA vs. ru controle.Verwijderd schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 22:37:
[...]
is eerder wel gebeurd.
Toen hadden ze Blahodatne volgens mij ook en was Kyselivka contested.
Daar zijn ze dus teruggeworpen.
Dit was op 10 juni:
[Afbeelding]
Maar goed, toen hadden ze geen himars
Een update uit het Volkskrant liveblog van tegen tienen vanavond.
‘Hevige gevechten’ in Cherson, maar progressie Oekraïense leger onduidelijk
‘Hevige gevechten’ in Cherson, maar progressie Oekraïense leger onduidelijk
21:59
De eerste dag na de aankondiging van het Oekraïense tegenoffensief in de door Rusland bezette stad Cherson heeft zware gevechten opgeleverd. Het is niet duidelijk of het Oekraïense leger progressie heeft geboekt. Daarvoor is de situatie aan het front te diffuus.
Het Oekraïense leger zei dinsdag twee militaire kampen van de Russen te hebben aangevallen en nogmaals de drie belangrijkste bruggen rondom Cherson te hebben bestookt. Voor een groot deel waren die aquaducten na maandag al verwoest. Het Oekraïense leger zei met nieuwe aanvallen op de bruggen ‘de resultaten te willen consolideren’.
Dat van die Russische luchtaanvallen vind ik nog wel belangwekkend. Dat ze nu naar vliegtuigen grijpen lees ik als dat ze weinig andere opties over hebben. De troepen ten westen van de Dnipro lijken dus nu al geen antwoord meer te hebben. Dat zou je (wishful thinking) kunnen uitleggen als dat dit toch nog wel eens snel kan gaan kantelen.Waarschijnlijk om de vijand niet wijzer te maken, gaat Oekraïne verder niet diep in op de situatie in de stad. Op de claim in Russische staatsmedia dat het Oekraïense leger verantwoordelijk is voor vijf explosies in de stad, reageerde Kyiv niet. Wel bevestigde de gouverneur van de naburige regio Mikolajiv dat er ‘hevige gevechten’ plaatsvinden in Cherson.
Ook Rusland zit niet stil, al moet het volgens Oekraïne terugvallen op luchtaanvallen. Dinsdagavond zei het Oekraïense leger dat vijandige troepen vijftien raketten op de stad hebben afgevuurd.
Het Kremlin zelf beweerde dat Russische troepen maandag, bij het begin van het tegenoffensief, honderden Oekraïense soldaten hadden gedood en tanks en andere militaire voertuigen hadden verwoest. Die claim is zeer onwaarschijnlijk en kon, overigens net zoals alle beweringen uit Kyiv, niet onafhankelijk worden geverifieerd.
Redactie
Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)
Verwijderd
ik zag een eerdere reactie in dezelfde draad maar dat was toch echt een ander uiterlijk.thof schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 22:42:
[...]
In de reacties daar wordt gesproken of dit niet dezelfde explosie is als in juli. Mijn eerste indruk is dat de videos, best wel op elkaar lijken.
Degene die jij nu linkt ziet er wel heel erg hetzelfde uit inderdaad.
Ik vond het al vreemd dat het filmpje al zo snel viral ging.
Ik ben het ermee eens. Dit is dezelfde explosie als in juli dan.
Verwijderd
Dat is inderdaad dezelfde explosie.thof schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 22:42:
[...]
Jammer! Zou een prachtige vangst zijn voor het offensief nu.
CrapVerwijderd schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 22:59:
[...]
Dat is inderdaad dezelfde explosie.
Jammer! Zou een prachtige vangst zijn voor het offensief nu.
Nouja genoeg explosies gezien vandaag, de russen worden overal geraakt momenteel.
Denys heeft weer een video.
ISW bevestigt de signalen die we hier in de afgelopen twee dagen al zagen, zie ook het kaartje.
#Ukrainian forces continued counteroffensive operations with ground assaults and strikes against #Russian GLOCs across the #Dnipro River. Ukrainian forces made gains on the ground and have begun striking pontoon ferries across the river.https://t.co/jSxx8aL08t pic.twitter.com/SeFfhQOil9
— Institute for the Study of War (@TheStudyofWar) 31 augustus 2022
Voegt het nu ook iets toe?
Normaal klikt hij een beetje door de deepstatemap heen qua datums en verzint er dan een leuk verhaal bij.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
De Deepstatemap doet eigenlijk niets meerYakuzA schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 10:26:
[...]
Voegt het nu ook iets toe?
Normaal klikt hij een beetje door de deepstatemap heen qua datums en verzint er dan een leuk verhaal bij.

Het grote voordeel is dat Denys niet ein-de-loos beelden recycled zoals bijvoorbeeld Warthog Defence. Ook laat hij zien waar de beelden gemaakt zijn (volgens de bron) en dat vind ik persoonlijk erg prettig omdat mijn topografische kennis van UA nou niet heel geweldig is
Toevoeging aan bovenstaande, een stukje duiding van NLwartracker, die Cherson op de voet volgt:RoD schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 10:19:
ISW bevestigt de signalen die we hier in de afgelopen twee dagen al zagen, zie ook het kaartje.
[Embed]
[Afbeelding]
If Arkhanhel'ske would be liberated by 🇺🇦 forces that would constitute a major gain since its one of the last strongholds on the east bank of the river Inhulets.
— NLwartracker (@NLwartracker) 31 augustus 2022
Together with the reported lib. Of bruskynse & vysokopullya they could put 🇷🇺 in the area on this east bank in a squeeze, pushing them toward the Dnipro river. The only crossing here is nova khakova.
De officiele UA morning reports geven ook niet veel weg, behalve dat Oleksandrivka blijkbaar voor de 300e keer van handen is gewisseld.
https://liveuamap.com/en/...tion-russian-army-shelledAt Pivdenny Buh direction Russian army shelled Oleksandrivka, Lyubomyrivka, Novomykolaivka, Lupareve. Chervony Yar, Novohryhorivka, Stepove, Pervomaiske, Kyselivka, Partyzanske, Kvitneve, Chervona Dolyna, Kobzartsi, Ternivka, Andriivka, Osokorivka, Olhyne, Ivanivka, Trudolyubivka, Dobrianka, Potiomkyne, Kniazivka and Topolyne. Russian aviation conducted airstrikes at Andriivka and Plotnytske tract, - General Staff of Armed Forces of Ukraine says in the morning report Facebook
PSN
asing schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 10:39:
[...]
De Deepstatemap doet eigenlijk niets meer.
offtopic:
Gewoon op Kyiv klikken in Deepstatemap, dan komt er een Bayraktar TB2 tevoorschijn die je zelf op Kherson af kan sturen
Gewoon op Kyiv klikken in Deepstatemap, dan komt er een Bayraktar TB2 tevoorschijn die je zelf op Kherson af kan sturen
PSN
YakuzA schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 13:04:
[...]
offtopic:
offtopic:
Heerlijk dit. Gelijk maar even Rostov van de kaart geveegd, ik hoop dat Putin thuis was.
Heerlijk dit. Gelijk maar even Rostov van de kaart geveegd, ik hoop dat Putin thuis was.
Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack
Een mooi beeld van het Kherson front. Zonnebloemen aanwezig en het ziet er allemaal redelijk georganiseerd uit.
De YPR's zijn ook weer te zien.
📽️Video reportedly showing Ukrainian counter-offensive in the south. Ukrainian tanks ahead, followed by YPR-765 APCs and infantry. #UkraineRussiaWar #Kherson pic.twitter.com/ee9051Lqda
— MilitaryLand.net (@Militarylandnet) 31 augustus 2022
Dat betekent, stam + t .
Straight from Kherson, everybody is anxious and staying indoors as much as possible. Heavy shelling going on near Chornobaivka airport with multiple smoke plumes rising up from this area.#SlavaUkraïni
De intensiteit van de raketaanvallen / artillerie blijft hoog.In the morning in Kherson, pinpoint strikes were heard on Russian positions in the direction of Chornobaivka (photo 1) and Bilozerka(photo 2)#Ukraine #Kherson pic.twitter.com/mostuHLH1r
— Special Kherson Cat 🐈🇺🇦 (@bayraktar_1love) 31 augustus 2022
Dit hebben we vaker gehoord, maar de brug is in de afgelopen dagen onophoudelijk geraakt, dus het zou best waar kunnen zijn.ANTONOVSKY BRIDGE 🧵
/11 -(rumours)
According to both claims from Ukrainian and Russian side - bridge is not suitable for crossing even on light vehicles.
Intriguing.
Het lijkt wel een getraind legerApache4u schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 13:11:
Een mooi beeld van het Kherson front. Zonnebloemen aanwezig en het ziet er allemaal redelijk georganiseerd uit.
[Embed]
Onze belastingcenten zijn goed bezigApache4u schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 13:11:
[Embed]
Ze stonden al jaren in een depot nadat ze nog wat opgeknapt waren. Klaar om vrij snel ingezet te kunnen worden voor het geval de Russen ooit nog zouden komen.
Jup. Komt ook alleen maar smack talk uit bij de soldaten.
"Muga" is insect of vlieg in het Russisch, weet alleen niet of het in Oekrains iets anders betekend.
"go small one" tegen de tank zeggen etc
[ Voor 25% gewijzigd door YakuzA op 31-08-2022 13:41 ]
PSN
Ik kan me ook best voorstellen hoe moraal verhogend dit soort symbolen (zonnebloemen) zijn.Apache4u schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 13:11:
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Net zoals die foto van pas (waar toen nog onbekend was of de waar/wanneer klopten):CurlyMo schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 13:54:
[...]
Ik kan me ook best voorstellen hoe moraal verhogend dit soort symbolen (zonnebloemen) zijn.
Apache4u in "Het Cherson front"
YakuzA in "Het Cherson front"
Minus de verdwaalde zonnebloemen.
(volgens tineye is de eerste appearance van deze foto ook de 29e btw: https://tineye.com/search...t=score&order=desc&page=1 )
[ Voor 26% gewijzigd door YakuzA op 31-08-2022 14:10 ]
PSN
Verwijderd
Ukraine NOW:
Kyiv IndependantIn one of the hospitals in temporarily occupied Kherson, patients have been suspended for several hours, as the medical facility is overflowing with wounded and killed Russian soldiers. Channel 24 writes about this, citing intelligence sources. The invaders who showed signs of life were sent to the emergency room, and the dead and those who were unconscious were sent to the morgue
⚡️ Russian troops shell Enerhodar amid UN nuclear inspectors moving into Zaporizhzhia nuclear power plant.
Yevhen Yevtushenko, the head of Nikopol’s district military administration, called the attack a provocation.
A team of UN atomic inspectors left Kyiv to travel to the Russian-occupied Zaporizhzhia nuclear power plant on Aug. 31.
The IAEA intends to spend several days at the Zaporizhzhia plant to examine and stabilize the situation, as well as to establish permanent representation.
[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2022 14:43 ]
Het verbaast mij een beetje dat de Russen geen veldhospitaal hebben. Het is nu een belasting voor de normale gezondheidszorg die waarschijnlijk al op knappen staat.
Dat de doden naar het mortuarium gaan snap ik. Het is in onze ogen misschien wat vreemd dat ook degenen die bewusteloos zijn ook daarheen gaan maar als je al helemaal vol zit met gewonde Russen dan kan ik het wel begrijpen.
Het feit dat ze nu worden binnengebracht geeft wel aan dat de UAF goed bezig is.
Dit was te verwachten. De Russen geven toe maar doen er vervolgens alles aan "to scare the living daylights" bij de onderzoekers. Verwacht nog veel meer van dit machtsvertoon. Als een pestend kind weten ze exact waar de grens ligt en ze zullen er steeds net overheen gaan. Net als dat ze het luchtruim van NATO schenden. Er wordt toch niet op geschoten want niemand schiet op een kerncentrale.
Verwijderd
deed me direct denken aan die episode uit Bridge Too Far waar die Amerikaan de dokter at gunpoint dwingt om naar z'n kameraard te kijken die al vermeend dood zou zijn.asing schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 14:51:
[...]
Het verbaast mij een beetje dat de Russen geen veldhospitaal hebben. Het is nu een belasting voor de normale gezondheidszorg die waarschijnlijk al op knappen staat.
Dat de doden naar het mortuarium gaan snap ik. Het is in onze ogen misschien wat vreemd dat ook degenen die bewusteloos zijn ook daarheen gaan maar als je al helemaal vol zit met gewonde Russen dan kan ik het wel begrijpen.
Het feit dat ze nu worden binnengebracht geeft wel aan dat de UAF goed bezig is.
Als je inderdaad zo omgaat met je gewonden dan heb je of veel te weinig capaciteit of kanonnenvoer boeit ze echt niet. Mogelijk dan DPR-eenheden terwijl de VDV een goed heenkomen had gezocht?
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2022 14:56 ]
Het verbaasd me niks om eerlijk te zien. Er zijn 3 opties:asing schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 14:51:
[...]
- Je bent gewond en kan een wapen dragen --> doorvechten
- Je bent gewond en kan geen wapen dragen --> UA probleem
- Je bent dood --> who cares (Pa en ma krijgen en LADA)
Voor de russen is dit helemaal geen slecht scenario, immers zadelen ze de UA met het probleem op, en als het maar de schijn heeft van oorlogsmisdaden kunnen ze dit groot in hun eigen nieuws inpakken....
2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30
ik lees net een artikel op nos.nl over het UA offensief bij Cherson. De tendens van dit verhaal is nogal negatief en heeft toch een andere toonzetting dan de berichten in dit forum.
"De afgelopen weken hebben de Russen manschappen verplaatst vanuit het front in Oost-Oekraïne naar Cherson" en "Oekraïne heeft zijn kans gemist".
Ze gebruiken hiervoor informatie en inzichten van Rochan Consulting.
https://nos.nl/artikel/24...ffensief-vooral-vragen-op
Verwarrend. Of doen ze dat bewust?
"De afgelopen weken hebben de Russen manschappen verplaatst vanuit het front in Oost-Oekraïne naar Cherson" en "Oekraïne heeft zijn kans gemist".
The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.
Verwijderd
klik eens op MoskouYakuzA schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 13:04:
[...]
offtopic:
Verwijderd
ook de NOS is natuurlijk net zo'n helder licht als wij hier allemaal, alsof we weten wat de plannen zijn van het Oekraiense leger.Boeryepes schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 15:02:
ik lees net een artikel op nos.nl over het UA offensief bij Cherson. De tendens van dit verhaal is nogal negatief en heeft toch een andere toonzetting dan de berichten in dit forum.
Zelfs de VS wist niet precies wat UA van plan was bij de start van de invasie en UA heeft ook hen verrast.
UA vertelt of vertelde zelfs de VS niet wat ze van plan waren.
Ja, het lijkt er dan op dat het een gemiste kans is voor UA om Kherson te veroveren. Eerst hard roepen dat je een offensief start en nadat de Russen veel nieuw spul hebben gestuurd aanvallen?
Maar goed, we weten niet wat het doel is.
Misschien hebben ze het gedaan om weer flink wat troepenconcentraties op te blazen met Himars. Dat kan je doen door hard te roepen dat je een offensief gaat starten, waardoor de vijand de linies versterkt en tijdens die versterking er logistieke hot zones worden gemaakt, wat weer een ideaal doel voor himars is.
De druk van de ketel halen in Donbas. Laat ze maar schuiven met materiaal en troepen. Elk schot dat niet gelost wordt, elke militair die verplaatst wordt is een tijdje niet meer aan het front waar dan ook.
Ze doen vooral ongefundeerd roeptoeteren om er clickbait van te maken. Wat de oorlog betreft heb ik nog maar heel weinig artikelen van de nos gezien waarbij je echt zag dat ze er journalistiek echt ingedoken waren. Meestal wordt het rechtstreeks van russische 'bronnen' overgenomen of halen ze er 'experts' bij die steevast de plank volledig misslaan. Ook in dit artikel missen ze weer van alles. B.v. dat in de tussentijd alle bruggen kapot zijn geschoten, en er heel veel munitiedepots en andere voorraden zijn vernietigd. Daarnaast zijn er steeds meer getrainde Oekrainers, hebben ze meer wapens en zijn ze beter voorbereid.Boeryepes schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 15:02:
Hoe ze dan dus als conclusie kunnen hebben dat Oekraine zijn kans heeft gemist weet ik niet. Als je naar de verhoudingen kijkt zijn die voor Oekraine nu veel beter dan een maand geleden. Simpelweg naar aangevoerde manschappen kijken is heel kortzichtig en geeft aan dat er weinig onderzoek is gedaan om tot een goed verhaal te komen.
[removed]
Verwijderd
volgens dit telefoongesprek is de brug nu echt goed kapot, al lijken de comments weer te duiden dat het overdreven is en dat het vanuit de ruimte zichtbaar is dat ie niet kapot is maar dan weer inderdaad ook niet te gebruiken voor lichte voertuigen.RoD schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 13:22:
[Embed] Dit hebben we vaker gehoord, maar de brug is in de afgelopen dagen onophoudelijk geraakt, dus het zou best waar kunnen zijn.
"It broke in half and fell into the river" says the Russian soldier stuck in Kherson about Antonovsky in a phone call with his wife, intercepted by GUR.
They also discuss how the all their annual leave have been cancelled due to this incident. pic.twitter.com/xymhIUOQPp
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2022 15:13 ]
Je hebt gelijkVerwijderd schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 15:09:
[...]
De druk van de ketel halen in Donbas. Laat ze maar schuiven met materiaal en troepen. Elk schot dat niet gelost wordt, elke militair die verplaatst wordt is een tijdje niet meer aan het front waar dan ook.
#Russia is transferring military equipment from #Melitopol towards #Kherson. pic.twitter.com/mDwgQNJZ6N
— NEXTA (@nexta_tv) 31 augustus 2022
Eigenlijk weet niemand het nu echt. Zo veel variabelen die dit beinvloeden dat het heel lastig is om de uitkomst nu al te voorspellen.Boeryepes schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 15:02:
Aan beide zijden kan er zo veel mis danwel goed gaan die het beloop anders laten gaan. Butterfly effect zeg maar.
Dat laat maar weer eens zien hoe lastig het zou zijn om de Kerch brug 'even' op te blazen. Het kost heel veel raketten.Verwijderd schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 15:11:
[...]
volgens dit telefoongesprek is de brug nu echt goed kapot, al lijken de comments weer te duiden dat het overdreven is en dat het vanuit de ruimte zichtbaar is dat ie niet kapot is maar dan weer inderdaad ook niet te gebruiken voor lichte voertuigen.
[Twitter]
Verwijderd
Angstwekkend kaartje... zo kwetsbaar.
En waarschijnlijk ook gewoon niet waar.
Strelkov spreekt het tegen.
Dit kaartje is leuk om te zien.
Wat is de werkelijkheid?
Fog of war
:fill(white):strip_exif()/f/image/qweEi5DFOIwyL6H9bsWwTfQG.png?f=user_large)
Ukraine BattleMap is mogelijk meer realistisch.
Wat is de werkelijkheid?
Fog of war
Russian Rybar reporting Ukrainian breakthrough beyond Sukhoy Stavok, but now with an image (4PM Moscow time) pic.twitter.com/lmoHS8875r
— WarTranslated (Dmitri) (@wartranslated) 31 augustus 2022
:fill(white):strip_exif()/f/image/qweEi5DFOIwyL6H9bsWwTfQG.png?f=user_large)
Day 2 of Ukrainian Offensive🇺🇦
— Ukraine Battle Map (@ukraine_map) 31 augustus 2022
On August 30, Ukrainian Forces did not attempt to make significant advances on the front as they did the previous day and instead focused on soldifying gains
In 2 directions Ukrainian Forces partially lost ground they recently gained on August 29 pic.twitter.com/7oCVXhNTAh
[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2022 15:26 ]
Ik krijg de indruk dat dat stap 1 was en dat men nu stap 2 neemt. De verplaatste troepen bij Cherson insluiten (lees bruggen kapot schieten) en uitschakelen met een offensief, zodat ze niet meer herplaatst kunnen worden naar elders. Uitschakelen doordat ze sneuvelen of door overgave doordat ze geen kant meer op kunnen. Als de druk maar hoog genoeg blijft, de legerleiding het hazenpad kiest komt het punt van massaovergave vanzelf? Ik begreep dat er 25.000 Russen in het gebeid zitten , dus het zou een flinke klapper zijn., als het überhaupt lukt.Verwijderd schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 15:09:
[...]
Maar goed. Ik heb er geen verstand maar probeer ook maar de logica te vinden achter hetgeen wat we zien gebeuren.
Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.
Met als sidenote dat alleen goed onderhouden BTR-80's met nagelopen rubber seals ook echt amfibisch zijn.
PSN
Er is ook een forse stroming en het is per definitie geen boot. Dus grote kans dat ze meteen afdrijven.
Deepstatemap heeft ondertussen ook wat dingen op basis van meldingen van Russische kant op contested gezet:Verwijderd schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 15:20:
Wat is de werkelijkheid?
Fog of war![]()
[Twitter]
[Afbeelding]
Muscovites claim failure in Arkhangelsk, Scherbaky and Nesteryanka.
(of ik had eerder niet opgelet?)
PSN
Verwijderd schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 15:20:
Wat is de werkelijkheid?
Fog of war![]()
[Twitter]
[Afbeelding]
[Twitter]
Sukhyi Stavok is disputed
— WarMonitor🇺🇦🇬🇧 (@WarMonitor3) 31 augustus 2022
There is no confirmation that either side hold it today.
Clearly it has passed hands several times over the last 2 days.
Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.
Ik lees nu ook berichten van veel ambulances die gewonde Oekraïeners verplaatsen naar ziekenhuizen in de regio o.a. Odesa. Dat het een schijnoffensief is betwijfel ik, nu er blijkbaar aan beide zijden veel gewonden en dus ook doden zijn. Dat ze nu pas een offensief uitvoeren heeft te maken met planning, je hebt niet zomaar een paar duizend getrainde militairen en voertuigen staan. Daarnaast zijn ze al weken bezig met het opblazen van infrastructuur, commandoposten, ammunitie en inlichtingen aan het verzamelen.Snow_King schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 15:17:
[...]
Eigenlijk weet niemand het nu echt. Zo veel variabelen die dit beinvloeden dat het heel lastig is om de uitkomst nu al te voorspellen.
Aan beide zijden kan er zo veel mis danwel goed gaan die het beloop anders laten gaan. Butterfly effect zeg maar.
Dat de russen ook successen boeken is niet verwonderlijk, zij zijn ingegraven en zijn dus in het voordeel. Hopelijk kunnen ze een groot deel van de russen in het noorden afsnijden en laten verhongeren de komende tijd. Het is nu vooral afwachten, hopelijk staan ze over 2 maanden in het centrum van Kherson. Ik weet niet of het waar is, maar ik lees dat putin ook begonnen is met het ronselen in St. Petersburg en Moskou. Dus dan worden ze ondertussen toch wel echt wanhopig denk ik.
Ik zie geen nadelen. Helemaal icm met de reactie van @YakuzA in gedachtenasing schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 15:22:
[...]
Er is ook een forse stroming en het is per definitie geen boot. Dus grote kans dat ze meteen afdrijven.
Het is daarom ook zo complex en op afstand niet te controleren.TwiSteD1 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 15:49:
[...]
Ik lees nu ook berichten van veel ambulances die gewonde Oekraïeners verplaatsen naar ziekenhuizen in de regio o.a. Odesa. Dat het een schijnoffensief is betwijfel ik, nu er blijkbaar aan beide zijden veel gewonden en dus ook doden zijn. Dat ze nu pas een offensief uitvoeren heeft te maken met planning, je hebt niet zomaar een paar duizend getrainde militairen en voertuigen staan. Daarnaast zijn ze al weken bezig met het opblazen van infrastructuur, commandoposten, ammunitie en inlichtingen aan het verzamelen.
Dat de russen ook successen boeken is niet verwonderlijk, zij zijn ingegraven en zijn dus in het voordeel. Hopelijk kunnen ze een groot deel van de russen in het noorden afsnijden en laten verhongeren de komende tijd. Het is nu vooral afwachten, hopelijk staan ze over 2 maanden in het centrum van Kherson. Ik weet niet of het waar is, maar ik lees dat putin ook begonnen is met het ronselen in St. Petersburg en Moskou. Dus dan worden ze ondertussen toch wel echt wanhopig denk ik.
UA kan nu even veel verliezen leiden en over 3 dagen (noem maar wat) zijn de Russen door hun munitie en moraal heen. Stort de hele boel in elkaar.
Andersom kan precies het zelfde gebeuren.
Wat ik zei: Zo veel variabelen die dit allemaal beinvloeden.
Je moet verder vooruit denken. Elke Russische soldaat die in Cherson sneuvelt is er één minder in de Donbas. En het uitschakelen van Russen in Cherson zal veel makkelijker zijn vanwege de slechte aanvoerlijnen van de Russen daar.Boeryepes schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 15:02:
de mensen die liever positief Russisch nieuws zien even tevreden houden:
De komende dagen is het te verwachten dat UA grotere verliescijfers heeft dan RU.
Tenminste zolang de Russen munitie hebben
#Ukraine: A Ukrainian convoy was seemingly caught in Russian artillery fire near Petrovka, #Kherson Oblast- as a result, a T-72M1R, two T-72M1 and a BRM-1K IFV were damaged/abandoned. pic.twitter.com/iwz7G0HvmI
— 🇺🇦 Ukraine Weapons Tracker (@UAWeapons) 30 augustus 2022
De komende dagen is het te verwachten dat UA grotere verliescijfers heeft dan RU.
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Er ging inderdaad het gerucht dat daar een aanval van een van de 'mountain' brigades was afgeslagen waar 3 van de 15 tanks waarmee ze aanvielen waren verloren.Tens schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 16:52:
de mensen die liever positief Russisch nieuws zien even tevreden houden:
[Twitter]
(kan uiteraard niet terugvinden waar ik dit gerucht ergens had gelezen)
PSN
Ukraine Battle Map is nog wat ouder natuurlijk. Het plaatje van Dimitri sluit aan bij wat Nathan aangeeft.Verwijderd schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 15:20:
Wat is de werkelijkheid?
Fog of war![]()
[Twitter]
[Afbeelding]
[Twitter]
With OpSec, it is extremely difficult to accurately map the Russian frontlines around Kherson. Based on geolocations, pro-Russian sources and generally reliable reporting, this map shows my best (UNCONFIRMED) understanding of the situation.
— Nathan Ruser (@Nrg8000) 31 augustus 2022
Don't count on this being right. pic.twitter.com/ZtgscVoLgI
En deze assessment
Zie ook subtweets in de draad voor de tactiek erachter.According to Rybar the Ukrainains have managed to break through Kostromka and are now attacking towards the Davydiv Brid - Nova Kakhovka road. We assess that the Ukrainian advance might well be wider than shown by Rybar, and they might be moving for the road on a wider axis. pic.twitter.com/MoOntnvC2N
— John Helin (@J_JHelin) 31 augustus 2022
Uiteraard, fog of war, dus afwachten.
Gezien de heatmaps lijken ze iig wel progressie te maken. Iig meer dan we in lange tijd van de russen hebben gezien. De grote vraag is natuurlijk hoe het met de verliezen aan beide kanten zit, want dat er van tijd tot tijd filmpjes opduiken van Oekrainse verliezen is onvermijdelijk en zegt niet zoveel.RoD schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 17:02:
[...]
Ukraine Battle Map is nog wat ouder natuurlijk. Het plaatje van Dimitri sluit aan bij wat Nathan aangeeft.
[Twitter]
En deze assessment
[Embed] Zie ook subtweets in de draad voor de tactiek erachter.
Uiteraard, fog of war, dus afwachten.
[removed]
De offensieve kant verliest vaak meer mensen, tenzij het overwicht te groot is en de verdediging een complete collapse meemaakt.redwing schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 17:09:
[...]
Gezien de heatmaps lijken ze iig wel progressie te maken. Iig meer dan we in lange tijd van de russen hebben gezien. De grote vraag is natuurlijk hoe het met de verliezen aan beide kanten zit, want dat er van tijd tot tijd filmpjes opduiken van Oekrainse verliezen is onvermijdelijk en zegt niet zoveel.
PSN
Verwijderd
er zijn echter ook verhalen dat Oekraiense militairen zelf ook scavengers moeten zijn en 80% van hun spullen buitgemaakt is op de Russen.YakuzA schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 17:39:
[...]
De offensieve kant verliest vaak meer mensen, tenzij het overwicht te groot is en de verdediging een complete collapse meemaakt.
Daarbij is gezegd dat ze al eerder hadden kunnen aanvallen maar ze hadden niet genoeg uitrusting.
Op zich kunnen dit soort offensieven ook dienen als resource-gathering: schiet de boel in puin en snel de achtergelaten spullen oppikken.
En op dat laatste zit ik te hopen. De strategie in de afgelopen weken is duidelijk een van attrition geweest, depots en bases opblazen en aanvoer via de bruggen verhinderen. De bruggen zijn in de afgelopen dagen onophoudelijk bestookt, net als bases en depots. Blijven duwen tot de russen (hopelijk snel) instorten dus.YakuzA schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 17:39:
[...]
De offensieve kant verliest vaak meer mensen, tenzij het overwicht te groot is en de verdediging een complete collapse meemaakt.
Maar we kennen de strategie niet. Het kan ook een shaping operation zijn zoals veel experts (zoals OBrien) vermoeden. Of het mislukt. Ik hoop dat het plaatje zoals het nu wordt geschetst uitkomt maar we zullen moeten afwachten.
Alhoewel de situatie op de grond wat fluide blijft, zit het met artillerie/raketaanvallen wel goed. Berichten zoals onderstaande blijven maar binnenkomen:
Unexpected news - Strikes on Russian positions in Chornobaivka (photo 1) and Nova Kakhovka (photo 2-3).Now#Ukraine #Kherson pic.twitter.com/EMnMTFpLa7
Basically there are a lot of relatively small scale pinpoint strikes all over Kherson region. So I will not post about each one of them separately not to create a mess of information.
Toch nog gevonden:YakuzA schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 17:02:
[...]
Er ging inderdaad het gerucht dat daar een aanval van een van de 'mountain' brigades was afgeslagen waar 3 van de 15 tanks waarmee ze aanvielen waren verloren.
(kan uiteraard niet terugvinden waar ik dit gerucht ergens had gelezen)
https://militaryland.net/news/invasion-day-188-summary/The major activity is reported from the north, in the vicinity of Petrivka. Ukrainian Army deployed the elements of 128th Mountain Brigade in the area and attempted to push south. However, based on the released footage, Ukrainian forces lost at least five tanks during the attack near Petrivka, and it’s unknown if they managed to penetrate Russian lines and advance south or not. Nevertheless, Petrivka seems to be contested.
PSN
Lijkt helaas te kloppen, Dan (van Oryx) heeft het op een rijtje gezetYakuzA schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 18:17:
[...]
Toch nog gevonden:
[...]
https://militaryland.net/news/invasion-day-188-summary/
2-4. For now there appears to be a lack of success for UAF attacks on Petrivka axis + unfortunately losses. I will add media/geolocations of such if already posted by mass followed accounts. Here something explodes at 47.470972, 33.761000. https://t.co/6NSSYzMCLr claims a🇺🇦T-72M1 pic.twitter.com/7PDzx0xdZk
— Dan (@Danspiun) 31 augustus 2022
Map of 48 HIMARS/M270 Strikes🔥 from August 29 to August 31🇺🇦
— Ukraine Battle Map (@ukraine_map) 31 augustus 2022
Most of the strikes targeted Kherson Oblast including Kherson City (x9), Nova Kakhovka (x5), Melitopol (x2), Berdyansk (x2), Chornobaivka (x2), Tokmak, Shyroka Balka, Beryslav, Bridges (x3) and 23 other locations pic.twitter.com/Z2uHQ1t7Ie
Voor wie nog niet overtuigd was dat er echt een offensief gaande is
van CNNRoD schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 18:01:
[...]
En op dat laatste zit ik te hopen. De strategie in de afgelopen weken is duidelijk een van attrition geweest, depots en bases opblazen en aanvoer via de bruggen verhinderen. De bruggen zijn in de afgelopen dagen onophoudelijk bestookt, net als bases en depots. Blijven duwen tot de russen (hopelijk snel) instorten dus.
Maar we kennen de strategie niet. Het kan ook een shaping operation zijn zoals veel experts (zoals OBrien) vermoeden. Of het mislukt. Ik hoop dat het plaatje zoals het nu wordt geschetst uitkomt maar we zullen moeten afwachten.
Eigenlijk alleen nieuws over wat we al weken horen, alleen de laatste dagen nog meer: aanvallen op de opslag/AA/command/bruggen. Dat is ook alles wat MOD voorlopig aan info geeft.Heavy explosions reported in several parts of Kherson in southern Ukraine
From CNN's Julia Kesaieva and Tim Lister
There are multiple reports of heavy explosions in the Nova Kakhovka area of the Ukrainian region of Kherson in the south.
The town, which is occupied by Russian forces, is strategically placed on river Dnipro, with a bridge that has been repeatedly attacked by Ukrainian forces.
In the last few weeks, ammunition depots in the area have also been struck.
Local social media accounts speak of air strikes and a large fire in the vicinity of a furniture factory.
There are also reports of fresh explosions near the main Antonivskiy bridge across the Dnipro south of Kherson city, as well as explosions in the nearby Oleshkiy area.
There has been no official comment from either side on the reports.
The reports come days after Ukraine announced a new offensive in the south aimed at dislodging Russian forces in Kherson.
edit: Voor een offensief heb je veel mensen en materieel nodig op de grond, nog niet gezien. Kan nog steeds voorbereiding zijn, met alleen wat porren in de linies om te kijken hoe de RU-troepen reageren.
[ Voor 5% gewijzigd door Tens op 31-08-2022 19:20 ]
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
van Kiev Independent (verder nog niet gespot):
Het rommelt, benieuwd wie die twee 'unnamed individuals' zijn.⚡️SBU: Medvedchuk, ex-Putin advisor Surkov implicated in Russian coup plot.
Security Service reports that two unnamed individuals are charged with preparing a coup d'état in 2019 in cooperation with Kremlin-linked oligarch Medvedchuk and then-Russian Presidential Advisor Surkov.
De kaartjes van Rybar (een Russische Telegram - https://t.me/rybar ) zien er wel erg dynamisch uit. Het is afwachten wat er uiteindelijk van waar is natuurlijk. Daar wordt haast elke paar uur wel een behoorlijke verandering gespot.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Ukraine has ‘good chance’ to retake territory, U.S. assesses
The U.S. has assessed that Ukraine has a “good chance” to retake territory that Russia captured in its initial invasion, after Kyiv on Monday launched a counteroffensive, according to two Defense Department officials.
Ukrainian forces have taken out “most” of the bridges crossing the Dnipro River using U.S.-supplied High Mobility Artillery Rocket Systems and other weapons, said the officials, speaking on condition of anonymity to discuss a sensitive operation.
Geen verrassing natuurlijk, maar goed om de bevestiging van de VS te hebben.The goal of this phase of the counteroffensive is to cut Russian forces off at the river and force them to surrender the city of Kherson, they said. At this point, crossing the river would be “very tough to do,” one of the officials said.
Dit is interessant. We weten dat er ondersteuning is van de VS, maar er is dus directe ondersteuning van het offensief, met satellietbeelden en wapenadvies.The U.S. is supporting the counteroffensive with visual intelligence about the battlefield from satellites and advice on how best to use weapon systems, one of the officials said.
Dat wisten we eigenlijk al sinds februari.RoD schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 21:50:
Dit is interessant. We weten dat er ondersteuning is van de VS, maar er is dus directe ondersteuning van het offensief, met satellietbeelden en wapenadvies.
Jazeker, maar het was altijd wat vaag in hoeverre de VS bij de dag-tot-dag-activiteiten betrokken is. Deze passage laat zien dat ze tot op detailniveau betrokken zijn. Het is geen lineair doorspelen van intelligence, maar ze zijn er bij wijze van spreken bij op het slagveld (op een afstandje).DaniëlWW2 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 21:51:
[...]
Dat wisten we eigenlijk al sinds februari.
Oh dat was ook allang duidelijk. Want de Oekraïners lijken al maandenlang, net iets te goed te weten wat de Russen precies doen. En dan ontploft er weer een hoofdkwartier of sneuvelde er een Russische generaal die "per toeval" ergens was.RoD schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 21:54:
[...]
Jazeker, maar het was altijd wat vaag in hoeverre de VS bij de dag-tot-dag-activiteiten betrokken is. Deze passage laat zien dat ze tot op detailniveau betrokken zijn. Het is geen lineair doorspelen van intelligence, maar ze zijn er bij wijze van spreken bij op het slagveld (op een afstandje).
Ik kan het artikel niet meer vinden, maar ergens aan het begin van de invasie werd verteld dat Oekraïne elk uur nieuwe satellietfoto's krijgt.
Inmiddels zou dit wel een bijna live feed zijn.XWB schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 22:04:
Ik kan het artikel niet meer vinden, maar ergens aan het begin van de invasie werd verteld dat Oekraïne elk uur nieuwe satellietfoto's krijgt.
DaniëlWW2 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 21:56:
[...]
Oh dat was ook allang duidelijk. Want de Oekraïners lijken al maandenlang, net iets te goed te weten wat de Russen precies doen. En dan ontploft er weer een hoofdkwartier of sneuvelde er een Russische generaal die "per toeval" ergens was.
Kijk zo leer je nog ns watXWB schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 22:04:
Wat berichten van het Russische front:
En een comment daarop:
Kortom, zoals het hier omschreven wordt lijkt het er op dat de Oekrainers troepen kunnen roteren en dat de vervangende troepen beter getraind en beter bewapend zijn dan hun voorgangers. Daar kunnen de russen alleen maar van dromen.
Het zou wel een stunt zijn als UA voor de verdedigende stellingen veelal reservisten heeft gebruikt en nu er offensieve actie komt, ze over kunnen schakelen op de goed getrainde manschappen.
An unfamiliar smell of defeatism emanating from Russian militant channels. pic.twitter.com/bX7rpXCW4F
— Christo Grozev (@christogrozev) 31 augustus 2022
En een comment daarop:
My favorite comment under this post:
— Christo Grozev (@christogrozev) 31 augustus 2022
"It turns out we could not squeeze out their weak reservists and their untrained, and only now their super pros came? What now?"
Kortom, zoals het hier omschreven wordt lijkt het er op dat de Oekrainers troepen kunnen roteren en dat de vervangende troepen beter getraind en beter bewapend zijn dan hun voorgangers. Daar kunnen de russen alleen maar van dromen.
Het zou wel een stunt zijn als UA voor de verdedigende stellingen veelal reservisten heeft gebruikt en nu er offensieve actie komt, ze over kunnen schakelen op de goed getrainde manschappen.
Dat betekent, stam + t .
Ben nu niet in de gelegenheid het in detail uit te zoeken. Maar ik meen dat vooral de (strategische) reserve brigades uitgerust zijn met T-72’s. Reguliere eenheden waren tenminste bij het begin van de oorlog vooral uitgerust met T-64B(V).
Volgens mij is dat al langer het verhaal. Met territoriale eenheden het statische deel. Met de op NAVO wijze getrainde troepen (gebeurde al voor de oorlog, iedere 55 dagen werd er een brigade ‘afgeleverd’) het mobiele stuk.Apache4u schreef op donderdag 1 september 2022 @ 00:10:
Sinds de koude oorlog wordt een fictieve oorlog voorbereid tussen het westen en de Russen. Er was een wapenwedloop, incidenten, oefeningen etc.XWB schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 22:04:
En nu, 60 jaar later, is het zover. Dit is het werk van defensie waar decennia aan gewerkt is. Hier deden ze het voor. Dus nato gaat all-in behalve boots on the ground.
Dus reken er maar op dat de ua generaals aan alle kanten worden ondersteund door Intel en tactisch advies. Doelen voor de himars krijgen ze gewoon aangewezen. Ze hoeven alleen maar te kiezen welke.
Nu heeft ua deze actie stil gehouden voor iedereen maar nu ze in het offensief zitten zal de stroom data wel gaan.
Verwijderd
die Orions, AWACS, Poseidon's en Reapers vliegen er al die maanden voor de lol wil je zeggen?RoD schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 21:54:
[...]
Jazeker, maar het was altijd wat vaag in hoeverre de VS bij de dag-tot-dag-activiteiten betrokken is. Deze passage laat zien dat ze tot op detailniveau betrokken zijn. Het is geen lineair doorspelen van intelligence, maar ze zijn er bij wijze van spreken bij op het slagveld (op een afstandje).
UA heeft echter voor zichzelf ook satelliettijd ingekocht. Oekraiense bevolking en andere Oost-Europese landen hebben geld ingezameld voor Bayraktar drones maar die kregen ze vervolgens gratis van de leverancier. Met het ingezamelde geld hebben ze vervolgens ofwel een satelliet gekocht danwel gehuurd zodat ze zelf ook imagery hebben.
Dit verklaart ook een beetje de vermeende kleine schaal.⚡️CNN: US conducted 'war games' with Kyiv before Kherson counteroffensive.
The U.S. suggested keeping the offensive limited in geography to avoid overextension along the extensive front line, CNN reported citing multiple U.S., Ukrainian, and Western officials. To achieve better results, Ukrainian forces engaged in analytical exercises that were intended to better understand what force levels Ukraine would need to muster to be successful in different scenarios.
Initially, Ukraine planned for a larger assault but decided to focus only on the southern front for the time being.
UA was dus meer van plan maar de VS vindt het waarschijnlijk te snel gaan anders.
VS richt zich hoe langer hoe meer op het Pacific theater en houdt ook de voet op de rem qua militaire steun, om Rusland niet te snel UA uit te laten trappen (te snel is te weinig schade op langere termijn) en ook om west-Europa wakker te schudden dat we zelf aan de bak moeten.
[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2022 07:50 ]
Er speelt natuurlijk ook mee dat Oekraine niet rusland achterna moet gaan door een te grote aanval op teveel fronten te willen doen. Daarnaast is het voor zowel Oekraine als de VS als Europa gewoon beter als de russen ook echt verslagen worden. Bij een grootschalige aanval met heel veel westerse hulp zal rusland zich terugtrekken, en zeggen dat ze overduidelijk tegen de NAVO aan het vechten waren. Waarna ze een volgende keer weer een ander land aanvallen en gewoon doorgaan.Verwijderd schreef op donderdag 1 september 2022 @ 07:48:
[...]
Dit verklaart ook een beetje de vermeende kleine schaal.
UA was dus meer van plan maar de VS vindt het waarschijnlijk te snel gaan anders.
VS richt zich hoe langer hoe meer op het Pacific theater en houdt ook de voet op de rem qua militaire steun, om Rusland niet te snel UA uit te laten trappen (te snel is te weinig schade op langere termijn) en ook om west-Europa wakker te schudden dat we zelf aan de bak moeten.
Als ze echter door Oekraine worden verslagen, krijg je juist opstanden in de andere landen waar rusland zich mee bemoeit en krijgen ze echte problemen (zie je nu al her en der kleinschalig gebeuren). En dan zijn ze uiteindelijk voor langere tijd echt uitgespeeld. Uiteindelijk is het dus voor ons ook beter als het allemaal niet te snel gaat en de russen echt grote verliezen lijden.
[removed]
Precies. Het doel is al een tijdje duidelijk: Rusland zichzelf kapot laten bloeden.redwing schreef op donderdag 1 september 2022 @ 08:43:
[...]
Er speelt natuurlijk ook mee dat Oekraine niet rusland achterna moet gaan door een te grote aanval op teveel fronten te willen doen. Daarnaast is het voor zowel Oekraine als de VS als Europa gewoon beter als de russen ook echt verslagen worden. Bij een grootschalige aanval met heel veel westerse hulp zal rusland zich terugtrekken, en zeggen dat ze overduidelijk tegen de NAVO aan het vechten waren. Waarna ze een volgende keer weer een ander land aanvallen en gewoon doorgaan.
Als ze echter door Oekraine worden verslagen, krijg je juist opstanden in de andere landen waar rusland zich mee bemoeit en krijgen ze echte problemen (zie je nu al her en der kleinschalig gebeuren). En dan zijn ze uiteindelijk voor langere tijd echt uitgespeeld. Uiteindelijk is het dus voor ons ook beter als het allemaal niet te snel gaat en de russen echt grote verliezen lijden.
Voor de VS een hele goedkope manier om van RU af te komen en wij als EU zijn er ook bij gebaat.
Dat doet UA dus nu ook heel slim bij Cherson. RU afsnijden en daar zichzelf kapot laten lopen. Daarna zal het zuiden onder de rivier gaan volgen en daarna de Krim en Donbas.
De stilte die we nu zien is denk ik vooral goed: UA is hard bezig
Het fijne weten we er nog niet van, toch? Evengoed, liever langzaam maar zeker dan snel en kans op fouten.Verwijderd schreef op donderdag 1 september 2022 @ 07:48:
[...]
Dit verklaart ook een beetje de vermeende kleine schaal.
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos