Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

RoD schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 13:22:
[...]

Veel claims/informatie gaan over dat gebied dat in rood is omcirkelt. Daar lijkt vooralsnog het zwaartepunt te liggen.

[Twitter]
livemap noemt ook een Russische raketaanval vanochtend vroeg precies op dezelfde locatie.
Zou best kunnen (zoals iemand al noemt) dat het een poging is om weer door te breken richting Nova Khakovka en de Russen in een pocket af te snijden van Kherson.
Voor het tot nu toe behoudende Oekraiense leger vind ik dat erg ambitieus en vraag me af of het haalbaar is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hiNx1aYbhrhoNaRTzP1Ws5bH2Zo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nyeDuG9fHoZB9mYuXMaf4Hwg.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fj2QNJmj4QJjuvGDroaMWEvikoc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cmwYl207teE0eGzO2NRxQqib.png?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2022 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Verwijderd schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 13:11:
[...]

iemand schreef op Twitter bij 'Khakovka'.

Als dat Nova Khakovka is dan is dat toch echt niet aan de frontlinie.
Als Nova Khakovka bestaat dan is er waarschijnlijk ook een ander Khakovka. Een beetje zoals je York en New York hebt, Oude Pekela en Nieuwe Pekela, etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:21
Verwijderd schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 13:23:
[...]

livemap noemt ook een Russische raketaanval vanochtend vroeg precies op dezelfde locatie.
Zou best kunnen (zoals iemand al noemt) dat het een poging is om weer door te breken richting Nova Khakovka en de Russen in een pocket af te snijden van Kherson.
Voor het tot nu toe behoudende Oekraiense leger vind ik dat erg ambitieus en vraag me af of het haalbaar is.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat me waarschijnlijk lijkt is een opmars richting Nova Kakhova en daar de dam bezetten. Dat bruggenhoofd heeft Oekraïne toch nodig als ze richting de Krim willen optrekken.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SkiFan schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 13:25:
[...]

Wat me waarschijnlijk lijkt is een opmars richting Nova Kakhova en daar de dam bezetten. Dat bruggenhoofd heeft Oekraïne toch nodig als ze richting de Krim willen optrekken.
ik hoop het. Toch nog steeds ambitieus. Hoort meer bij de 'grote pijlen' uit WO2 qua militaire operaties maar daarvan is in deze attrition-warfare nog nauwelijks sprake geweest sinds maanden.
Dat Sukhoi-ding ligt niet aan de hoofdweg maar is misschien het veroveren van een flanklocatie voor de 'hoofdweg' naar het zuiden?
Zodra Bruskynske genoemd gaat worden als zijnde veroverd wordt het interessant.

Aan de andere kant van de medaille gaat ook de geruchtenmolen aan de andere kant aan.
Het is inderdaad zo dat men in Mykolaev blijkbaar bezig was met evacuatie vanwege een mogelijk aanstaand Russisch offensief. Het Russische verwijt is nu dat UA hun eigen volk bezig moet houden als contrast voor het vluchten uit Mykolaev.

We weten dat de Russen heel veel troepen zouden moeten hebben verplaatst naar het Kherson-front.
En er stond deze week al een lange trein met T80's en T-90's bij de Kerch-brug.
Misschien dat UA bezig is met een uitlokkingsoffensief? Zowel depots en bruggen opblazen om de angel uit het Russische offensief te halen?

Nu volop aanvallen over de gehele linie terwijl 70% van de Russische strijdkrachten daar nu zou zitten strookt niet met Sun Tzu als het gaat om aanvallen op de plek waar de vijand het sterkst is.
Enige logische wat ik me kan verzinnen is dat de depots zijn vernietigd en ze wat beweging aan het front nodig hebben zodat ze kunnen zien hoe de nieuwe logistieke stromen van de Russen nu lopen met kleinere depots her en der.

Waarom zou je het sterkste punt aanvallen? Omdat het niet het sterkste punt is?
Of als eerste aanvallen voor dat de Russen fatsoenlijk klaar zijn met voorbereiding voor hun push op Mykolaev?
De Russen naar Kherson gelokt zodat er meer te raken valt?

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2022 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
downtime schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 13:25:
[...]

Als Nova Khakovka bestaat dan is er waarschijnlijk ook een ander Khakovka. Een beetje zoals je York en New York hebt, Oude Pekela en Nieuwe Pekela, etc.
Klopt. Kachovka ligt in de buurt van Nova Kachovka.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Gerucht: 13 Oekraiense tanks aan het pushen op de M-14

EDIT
LET OP: dit is een bericht vanuit het perspectief van de Russen!
Die 13 'enemy tanks' zijn Oekraiens

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s4wtIchLA4sf83RUKa3s0m-Kyx8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/t0l1JGZH6hHGrUk99gJzMkcw.png?f=user_large

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2022 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:05

bloody

0.000 KB!!

Verwijderd schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 13:39:

[Afbeelding]
Wellicht even de partijen erbij zetten :>
Oh dat heb je net gedaan met een ninja edit :o

[ Voor 6% gewijzigd door bloody op 29-08-2022 13:42 ]

nope

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Illia denkt dat het allemaal wat kleinschaliger is dan voorgesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:26
Verwijderd schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 13:39:

[Afbeelding]
Daar had Oekraïne toch de Javalins voor?

Met ninja edit niet meer actueel...

[ Voor 5% gewijzigd door CurlyMo op 29-08-2022 13:44 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody
  • Laatst online: 21:05

bloody

0.000 KB!!

Vanuit https://t.me/perepichka_news/42648 wordt gemeld:
⚡️The enemy is leaving positions in the Kherson direction, leaving even the BC
BC == ammo?? Zo te zien is in het filmpje

nope

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FbU3c2YXkAIRQzj?format=jpg&name=small
Een van de richtingen van de counteraanval.

De bekende russische blogger Rybar stelt dat er een offensief is vanuit de richting Kryvii Rih, vanuit Mykolaiv heeft hij geen informatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Excuus voor de onduidelijkheid rondom die 13 tanks mensen :*)
RoD schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 13:50:
[Afbeelding]

De bekende russische blogger Rybar stelt dat er een offensief is vanuit de richting Kryvii Rih, vanuit Mykolaiv heeft hij geen informatie.
ik denk dat dat filmpje van die DPR-soldaat daar uit de buurt komt. Dat is in de 'direction' van Khakovka namelijk.
Ik kan zo snel geen info vinden over namen en rugnummers van Russische eenheden in die regio maar vind het wel raar dat daar een DPR-eenheid zou zitten. Alles kan natuurlijk.

De Russen zijn spaarzaam met info maar vermelden in elk geval wel een large-scale operation met grondtroepen, himars en luchtsteun

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ft1HmE-tGtRswJaxL3HGwwQKMSY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yEY3jDiUPDjHnLfgcUaUqRPA.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bm9YIGF0U3o3__JIEDLmGl5z-MI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/adYZKqf7ecL5em5OD2C8iqmR.png?f=user_large

Twee Oekraiense tanks uitgeschakeld en nu moeten ze de paratroopers uitroken.
Tot zover dat bericht dat de VDV was gevlucht.

Oekraiense leger roept logischerwijze weer op tot zwijgen over de militaire operaties totdat ze klaar zijn.
De Russen zijn sterk genoeg in de regio en er is nog genoeg werk te verzetten.
Overigens wel een naar vooruitzicht: stel dat de Russen halsoverkop vluchten (en daarbij een hele shitload aan spullen achterlaten) dan zijn de oversteekplaatsen sowieso binnen het bereik van de himars.
Dat wordt een slachting.

Maar zover is het nog lang niet.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2022 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06:26

_Eend_

🌻🇺🇦

Jetzt geht's los?

Zelfs de NOS heeft het er nu over: https://nos.nl/artikel/24...e-defensielijn-doorbroken

edit: Filmpje is al minstens een dag oud

[ Voor 9% gewijzigd door _Eend_ op 29-08-2022 14:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
RoD schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 13:50:
[Afbeelding]

Ik ben benieuwd hoe ze dat gaan klaarspelen. Als UA richting Novaya Kakhovka oprukt dan zitten ze met beide flanken die verdedigd moeten worden. Tenminste, als ik de kaartjes goed interpreteer..

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Apache4u schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 14:03:
[...]

Ik ben benieuwd hoe ze dat gaan klaarspelen. Als UA richting Novaya Kakhovka oprukt dan zitten ze met beide flanken die verdedigd moeten worden. Tenminste, als ik de kaartjes goed interpreteer..
Tot aan NK kunnen ze volgens mij met een tangbeweging de Russen afknijpen. Ik heb iets getekend met Liveuamap, als ze berichten kloppen dan rukken ze op vanuit de Inhulets bridgehead en vanuit Kryvi Rih. De oostkant hoeven ze dan niet te verdedigen, want daar zit de Dnjepr. De russen denken dit waarschijnlijk ook, want ze evacueren NK al.

Het zou kunnen dat ze daarna Cherson pakken, als ze tot bij NK zijn gekomen.

Maargoed, dat is *als* het lukt, en bovendien hebben we het over afstanden van honderden kilometers dus dit is voorlopig niet gedaan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A286qeX7S6OnG7qisyZytzO6yH0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3dbWobsjSeFaZi7flvc0AXMF.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Verwijderd schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 13:52:
Excuus voor de onduidelijkheid rondom die 13 tanks mensen :*)

[...]

ik denk dat dat filmpje van die DPR-soldaat daar uit de buurt komt. Dat is in de 'direction' van Khakovka namelijk.
Ik kan zo snel geen info vinden over namen en rugnummers van Russische eenheden in die regio maar vind het wel raar dat daar een DPR-eenheid zou zitten. Alles kan natuurlijk.
Niet heel raar, makkelijker mensen ronselen voor Rusland dan in eigen land.

Het is idd bekend dat daar de VDV samen met wat groepen minder gemotiveerde DPR conscripts zaten.
(als het dus waar is dat de VDV is weg getrokken, zullen die niet echt gemotiveerd zijn om weerstand te bieden, die voelen zich al voor de leeuwen gegooid)
Afbeeldingslocatie: https://nitter.it/pic/orig/enc/bWVkaWEvRmJVMnZLWlhrQUUxWXFrLmpwZw==
https://nitter.it/Militar...tus/1564218197053693952#m

[ Voor 8% gewijzigd door YakuzA op 29-08-2022 14:13 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

RoD schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 14:07:
[...]

Tot aan NK kunnen ze volgens mij met een tangbeweging de Russen afknijpen. Ik heb iets getekend met Liveuamap, als ze berichten kloppen dan rukken ze op vanuit de Inhulets bridgehead en vanuit Kryvi Rih. De oostkant hoeven ze dan niet te verdedigen, want daar zit de Dnjepr. De russen denken dit waarschijnlijk ook, want ze evacueren NK al.

Maargoed, dat is *als* het lukt, en bovendien hebben we het over afstanden van honderden kilometers dus dit is voorlopig niet gedaan.
[Afbeelding]
Je plaatje van 8 april was mooier ;)
RoD in "Het Cherson front"

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]
Hemelsbreed valt het wel mee, je bovenste pijl ongeveer 80km en je pijl vanuit het noordwesten 50km.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Gezien waar het front daar getekend was, was dit helaas te optimistisch :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

[...]

[Afbeelding]
Update van het plaatje om de geclaimde counteraanval ten westen van Cherson er ook op te zetten, wel zo handig om compleet te zijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cQy-yzKaWTVt2lfaX42C1OTkliU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FyBhX06QNEPhhbGzQ54wdw1S.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-09 23:16
Fijn dat ze de kracht voelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Apache4u schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 14:15:
[...]

Hemelsbreed valt het wel mee, je bovenste pijl ongeveer 80km en je pijl vanuit het noordwesten 50km.
da's natuurlijk maar 1 pijl he.
Maar de flanken moet je ook verdedigen, dus halveer zo'n pijl maar en dan is het nog uitermate gunstig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:17

Shabbaman

Got love?

[...]

[Afbeelding]
*als* ze dat lukt dan kunnen ze doordat UA een paar dagen geleden de brug bij Dariivka heeft opgeblazen zelfs doordrukken tot de Inhulets bij Cherson.

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Gouverneur van Mykolaiv. Vertaling:
They are shelling the city center. There are also rocket exits. We don't leave the shelter. But still, we are happy :) in our hearts, we believe the APU!
De russen krijgen het benauwd en proberen als vanouds dingen te slopen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Anekdotisch, maar leuk genoeg om te delen:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FbVHce-X0AUcFBq?format=png&name=small
Iets ten noorden van Nova Kachovka.

[ Voor 8% gewijzigd door RoD op 29-08-2022 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RoD schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 14:57:
[Twitter]
Gouverneur van Mykolaiv. Vertaling:

[...]

De russen krijgen het benauwd en proberen als vanouds dingen te slopen.
ja, blijkbaar een 'rare daytime Surface-to-Surface' launch? Vanuit de peninsila ten zuidwesten van Kherson, op Mykolaev.

Blijkbaar standaard afweermechanisme.
Bijzonder dat ze die aanval op Mykolaev doen en niet op de frontlinie.
Typische terreur weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

RoD schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 14:59:
Anekdotisch, maar leuk genoeg om te delen:
[Twitter]
[Afbeelding]
Iets ten noorden van Nova Kachovka.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FZGbwb_eVfzPry2-UzwXvA7rZ88=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HAcYEl0gHiXS0BQNQwpyGFCa.png?f=user_large
Tomaryne ligt dus hier in de zwarte cirkel ^^

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thombias
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
YakuzA schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 15:27:
[...]

Tomaryne ligt dus hier in de zwarte cirkel ^^
"However, it is unclear if Yosypenko really means Tomaryne (about 40km from this morning's frontline) or Tamaryne (about 10 km behind the frontline)"

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Thombias schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 15:32:
[...]

"However, it is unclear if Yosypenko really means Tomaryne (about 40km from this morning's frontline) or Tamaryne (about 10 km behind the frontline)"

[Twitter]
Dat zou logischer zijn idd, met al die dubbele namen van dorpjes en enorm lijkende namen van dorpjes en verschillende spellingswijzes van dorpjes is dat een hele crime om uit te vinden ;x
Afbeeldingslocatie: https://nitter.net/pic/orig/media%2FFbVJUlZX0AQ91SY.jpg
Al ligt Tamaryne dus weer in Mikolaiv oblast ipv Cherson oblast zoals je kan zien.

[ Voor 12% gewijzigd door YakuzA op 29-08-2022 15:46 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:22

Video in link

[ Voor 10% gewijzigd door asing op 29-08-2022 16:19 ]

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Volgens mij proberen ze dit dagelijks. Waarom ze het nu doen is mij een raadsel. Waarschijnlijk simpelweg omdat het van HQ moest.

Edit: iets te snel gelezen, ik dacht dat het de ingulets bridgehead was, maar het is een artillerieaanval op daadwerkelijk een brug. Lijkt er op dat Mykolaiv massaal wordt gebombardeerd als tegenreactie. Dat lijkt vrij wanhopig.

[ Voor 19% gewijzigd door RoD op 29-08-2022 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

UA blijft doelen bestoken:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Oke, ik denk ook dat er wat aan de hand is. :P

Maar ik wil iedereen eigenlijk ook waarschuwen niet al te veel proberen te lezen in berichten of te achterhalen wat er nu precies aan de hand is. Realiteit is dat de Oekraïense en Russische bevelhebbers aldaar, waarschijnlijk het zelf niet goed weten.

Het lijkt er in ieder geval op dat op meerdere blekken een doorbraak aan de gang is. Dat verklaard waarschijnlijk ook waar alle tanks gebleven zijn die eigenlijk al tijdenlang niet zoveel gedaan lijken te hebben. Ik vermoed dat een aantal tankeenheden nu relatief vers uit training, worden ingezet. Het doel, tja mijn vermoeden is dat ze voor de twee bruggen gaan en elders proberen om ervoor te zorgen dat de Russen zich niet terug kunnen trekken.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

DaniëlWW2 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 16:40:
...
Dat verklaard waarschijnlijk ook waar alle tanks gebleven zijn die eigenlijk al tijdenlang niet zoveel gedaan lijken te hebben. Ik vermoed dat een aantal tankeenheden nu relatief vers uit training, worden ingezet. Het doel, tja mijn vermoeden is dat ze voor de twee bruggen gaan en elders proberen om ervoor te zorgen dat de Russen zich niet terug kunnen trekken.
Je doelt hier op de 200 Poolse T-72's waar ze sinds April/Mei bij Krivviy Rih mee aan het trainen zijn? :)

(de Tsjechische T-72' waren al gedeeltelijk in Donbass gespot namelijk)

[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 29-08-2022 16:43 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

^ Yep, zeker nu is fog of war een dingetje. Bovendien zal UA ook pogingen doen om paniek te zaaien.

Dit is ook zo'n bericht, kan gebruikt worden om de russen op een verkeerd been te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
YakuzA schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 16:42:
[...]

Je doelt hier op de 200 Poolse T-72's waar ze sinds April/Mei bij Krivviy Rih mee aan het trainen zijn? :)

(de Tsjechische T-72' waren al gedeeltelijk in Donbass gespot namelijk)
En de Tsjechische en de buitgemaakte tanks en de tanks die Oekraine zelf in reserve had staan, waarvan er ongetwijfeld een aantal worden gebruikt, al is het maar als bron van reserveonderdelen. Daar ga ik ook op letten. Oekraine gebruikte voornamelijk T-64 en T-80, maar ik vermoed dat er steeds meer T-72 erbij zullen komen.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Ik vind het vooral lastig voor te stellen hoe een Oekraïens offensief eruit moet zien. Oekraïne heeft niet de middelen om over een brede strook van honderden kilometers voorwaarts op te rukken, vergezeld door vele tanks en vliegtuigen. Het zullen eerder pogingen zijn om strategische plekken te veroveren.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

XWB schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 16:45:
Ik vind het vooral lastig voor te stellen hoe een Oekraïens offensief eruit moet zien. Oekraïne heeft niet de middelen om over een brede strook van honderden kilometers voorwaarts op te rukken, vergezeld door vele tanks en vliegtuigen. Het zullen eerder pogingen zijn om strategische plekken te veroveren.
Afknijpen. De russen zitten ook niet op elke vierkante meter. Oprukken naar de dam bij Nova Kachovka via de inhulets bridgehead en vanuit Kryvi Rih en tegelijkertijd Cherson bestoken ten westen van de stad. We weten al dat ze vanuit die drie richtingen actie aan het ondernemen zijn. Of het slaagt is natuurlijk vers twee.

[ Voor 5% gewijzigd door RoD op 29-08-2022 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

XWB schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 16:45:
Ik vind het vooral lastig voor te stellen hoe een Oekraïens offensief eruit moet zien. Oekraïne heeft niet de middelen om over een brede strook van honderden kilometers voorwaarts op te rukken, vergezeld door vele tanks en vliegtuigen.
Dat komt goed uit. De Russen hebben ook niet de middelen om over een brede strook van honderden kilometers te verdedigen.

De miljoenenlegers van weleer zijn nu eenmaal verleden tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-09 10:15
RoD schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 16:47:
[...]

Afknijpen. De russen zitten ook niet op elke vierkante meter. Oprukken naar de dam bij Nova Kachovka via de inhulets bridgehead en vanuit Kryvi Rih en tegelijkertijd Cherson bestoken ten westen van de stad. We weten al dat ze vanuit die drie richtingen actie aan het ondernemen zijn. Of het slaagt is natuurlijk vers twee.

[Embed]
[Embed]
Ik zie mensen hier vaker of die Ghirkin schrijven. Wie is dat?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
RoD schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 16:43:
^ Yep, zeker nu is fog of war een dingetje. Bovendien zal UA ook pogingen doen om paniek te zaaien.

[Embed] Dit is ook zo'n bericht, kan gebruikt worden om de russen op een verkeerd been te zetten.
Het is nog iets complexer.
Zodra je het bevel geeft om een dergelijk offensief te starten, ben je eigenlijk de controle kwijt. Je kan alleen maar hopen dat het goed gaat. Dat duurt ook uren voordat de berichten terugkomen van succes of mislukking. En er hangt nogal wat aan dit offensief. Mislukt het compleet, dan is dat een signaal aan de westerse landen dat de Oekraïners er misschien klaar voor waren en die wapens van ons toch niet zo effectief worden gebruikt. Is het een groot succes, dan blijft dat momentum.

Omdat het blijkbaar om 7 uur is begonnen, vermoed ik een relatief kort en scherp bombardement gevolgd door een onmiddellijke aanval. Waarschijnlijk is er de hele ochtend gevochten om een paar dorpjes als er nu inderdaad een doorbraak is. De vraag is ook hoe groot een doorbraak zou zijn. Want als er nu tankformaties zonder weerstand kunnen doorrollen, dan gaan de komende dagen nog interessant worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Muncher schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 17:02:
[...]

Oorlogscrimineel die de russen leidde in 2014 en hij was de eerste die het neerschieten van de MH17 bevestigde. Hij dacht dat het om een Oekraïens militair transportvliegtuig ging. Toen bleek dat het de MH17 was heeft hij gauw z'n bericht verwijderd.

Opvallend is dat hij juist nu een van de meest kritische en realistische personen is met een russische blik. Dus hij wordt vaak aangehaald ondanks dat het uitschot is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

[...]

Wikipedia: Igor Girkin

Hij is naar eigen zeggen een oorlogsmidadiger en speelde waarschijnlijk een belangrijke rol in het neerschieten van MH17. Maar sinds hij aan de kant is geschoven door Putin is hij een bron van kritiek op Rusland en ongezouten updates over de oorlog aan de kant van de Russen die vaak correct bleek. Iemand anders die zo openlijk de tent in pist zou al lang onder de zoden hebben gelegen maar hij komt er steeds mee weg.

Wat hij beweert kan zo weer 100% pro-Putin propaganda zijn als hij denkt daar voordeel bij te behalen. De waarheid is gewoon een middel voor 'm, nu heeft het nut maar straks misschien niet meer.

[ Voor 12% gewijzigd door IJzerlijm op 29-08-2022 17:08 ]

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-09 13:56

beany

Meeheheheheh

Zo'n brug raken is nog best lastig (video in de tweet)

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
voor de cartografen hier ;-) :

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Blahodativka ligt net ten westen van Andriivka:
https://deepstatemap.live/en/#13.5/47.1790/33.0244x

Met sukhiy stavok naar verluid in Oekrainse handen zitten ze daar binnenkort ingesloten ook als ze het vast houden?

[ Voor 15% gewijzigd door YakuzA op 29-08-2022 17:21 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Overigens is nog niet duidelijk of dit het langverwachte tegenoffensief waar al langer over gesproken wordt:
Het Oekraïense leger valt sinds vannacht Russische frontlijnen aan nabij de stad Cherson. Of het ‘langverwachte tegenoffensief’ is begonnen, is nog onduidelijk. De verwachtingen zijn alvast hooggespannen.

‘Vandaag zijn we offensieve acties begonnen in verschillende richtingen, waaronder in de regio Cherson’, verklaarde Natalia Hoemenjoek, woordvoerster van het zuidelijke Oekraïense leger, rond de middag. Daarmee kwam de eerste officiële bevestiging van geruchten die al de hele ochtend de ronde deden. Ook was vanochtend een video te zien waarin een Russische soldaat aan het front zegt dat de ‘eerste frontlijn is doorbroken’ en hij onder vuur ligt van ‘artillerie, tanks en gevechtsvliegtuigen’. De authenticiteit van de video kan niet worden bevestigd.

Het Oekraïense leger houdt zijn kaarten grotendeels voor zich. Het is onduidelijk hoe groot het offensief is en wat het doelwit is.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07:30

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

NYT geeft aan dat Oekraïne stelt vandaag met een zuidelijk offensief te zijn gestart, maar dat details niet worden gedeeld.

https://www.nytimes.com/l...erations-across-the-south

Details van het artikel heb ik gepost in het lopende topic.

De WP heeft de informatie nog niet lijkt het.

[ Voor 11% gewijzigd door teacup op 29-08-2022 17:32 ]

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Paniek zaaien is in ieder geval gelukt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
En dan denk je als Rus veilig in een loopgraaf te kunnen manoeuvreren...

[Twitter: https://twitter.com/markito0171/status/1564273084600836096]

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

een breakthrough is in ieder geval bevestigd.

[ Voor 18% gewijzigd door RoD op 29-08-2022 17:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

RoD schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 17:33:
[Embed] een breakthrough is in ieder geval bevestigd.
Bruskynske controleert de doorgaande weg richting het zuiden, dus dat dorpje is tactisch ook belangrijk.

Toch wel benieuwd hoe ze van Oekrainse kant al die versterking de rivier over hebben gekregen zonder vaste brug daar.

[ Voor 13% gewijzigd door YakuzA op 29-08-2022 17:38 ]

PSN

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
"Onze" YPR's lijken ook onderweg te zijn richting Kherson.

[Twitter: https://twitter.com/markito0171/status/1564275768976449538]

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

zoals anderen al schreven: Igor Girkin aka Strelkov is een Russische rouwdouwer/oorlogsmisdadiger.
Voormalig FSB-kolonel en loopt rond op zo'n beetje alle Slavische slagvelden sinds de jaren 90 (Bosnië, Tsjetsjenië). Was ook betrokken bij de Krim-annexatie en is nog leider geweest van een van beide separatistische staatjes (Donetsk dacht ik).

Hij schijnt afgelopen maand opgepakt te zijn op de Krim.

Het twitter-account wat zich Igor Girkin noemt is vermoedelijk toch een Oekraiëner en helemaal niet Strelkov zelf.

Wikipedia: Igor Girkin

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2022 17:51 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Apache4u schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 17:39:
"Onze" YPR's lijken ook onderweg te zijn richting Kherson.

[Embed]
Ik vind het een foto met iconische trekjes, in het graan.
Afbeeldingslocatie: https://nitter.net/pic/orig/media%2FFbVsEC2XEAAeLKx.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door YakuzA op 29-08-2022 17:44 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FbVt0zDXwAAo_vk?format=jpg&name=large
FIRMS data. Volgens mij zat ik vrij goed met mijn pijltjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
YakuzA schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 17:43:
[...]

Ik vind het een foto met iconische trekjes, in het graan.
[Afbeelding]
Ja, dat vond ik ook. Een erg goede foto.. Daarom twijfel ik ook of het inderdaad van vandaag is..

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op een plek is UA duidelijk doorgebroken en de Rus noemt het een aanval vol zelfvertrouwen.
UA weet wat ze doen.
Hebben mogelijk een tank-companie gebruikt en zo'n 5-6 kilometer doorgebroken.
En nu wacht UA op de Russische reactie. Verdere troepenbewegingen door UA zullen waarschijnlijk 's nachts plaatsvinden.

Deze aanval is de afgelopen drie dagen voorbereid (inclusief rivieroversteek op drie plaatsen?), met de aanval vannacht.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2022 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07:03

Zewatanejo

Fine Thanks!

Apache4u schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 17:48:
[...]

Ja, dat vond ik ook. Een erg goede foto.. Daarom twijfel ik ook of het inderdaad van vandaag is..
Ja het kan ook van een oefening zijn of zo. Als het graan was geweest was het sowieso niet van vandaag, want dat zou allang geel zijn geweest. Het is gras.

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Met boodschappentas en al op de vlucht?
https://nitter.net/Euroma...tatus/1564235424998084608

Maar voorlopig krijgen we nog niets uit officiele bron te horen:
https://nitter.net/Euroma...tatus/1564228488885837826

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dolle Dinsdag begint op maandag?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Russische raketaanval op Mykolaev.
Raketinslag gelukkig net rechts naast de brug in het water.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1PvzTButu9ZB8mGsrBojgm8bAEg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kWqFmn6zOy6oVSGngBLqEoAW.png?f=user_large

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2022 17:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Girkin is aan het livebloggen lijkt het wel.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FbVwsJAXEAIsx0w?format=jpg&name=large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RoD schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 17:59:
[Embed]
[Afbeelding]
als het de echte Strelkov is zou het best kunnen.
Hij zou op de Krim aangehouden zijn terwijl hij onderweg was naar het front in Kherson.
Misschien issie weer losgelaten en doet ie hoogstpersoonlijk verslag?

Of is het toch een Oekraiener met info van de grond?

Ja, doorbreken richting NK is een logische stap, als UA daar de mankracht voor heeft maar ik denk niet dat ze dat gaan doen.
De Russische troepenmacht in Kherson oblast zou te sterk zijn om zoiets te flikken.
Als ze dat kunnen hadden ze een maand geleden dat al gedaan ipv wachten tot de Russen de helft van hun troepen uit de Donbas naar Kherson verplaatst.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2022 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[Embed]
[Afbeelding]
Wel een beetje ‘late to the party’ met deze conclusie ;)

Dit is al duidelijk het plan sinds de brug de 1e raket onderschepte? :)

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07:22
Verwijderd schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 18:01:
Hij zou op de Krim aangehouden zijn terwijl hij onderweg was naar het front in Kherson.

Misschien handig om de F5 toets even te laten voor wat hij is, komende dagen wordt het vanzelf duidelijk.
Op dit moment weet niemand het echt, kan net zo goed grotendeels verzonnen zijn.

Relax and wait... :)

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hoevenpe schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 18:03:
[...]

Misschien handig om de F5 toets even te laten voor wat hij is, komende dagen wordt het vanzelf duidelijk.
Op dit moment weet niemand het echt, kan net zo goed grotendeels verzonnen zijn.

Relax and wait... :)
ja hoor eens... na een maand niets mogen we nu toch wel even hypen om 6km veroverd terrein?
Er gebeurt tenminste weer eens wat :9
Deze oorlog duurt waarschijnlijk nog wel tot oktober 2023.

Nah, denk dat dit niet verzonnen is. Denk dat ze daar wel degelijk bezig zijn maar de vraag is of het meer gaat zijn dan de vorige keer op dezelfde plek.
Misschien was de vorige keer ook een poging om te kijken of de Russen uit zichzelf op de vlucht zouden slaan en terugtrekken over de Dnjepr?
Misschien dat het dit keer lukt :D

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2022 18:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
[Embed]
[Afbeelding]
Ja zoals ik al zei en weken geleden al zei, het gaat om die bruggen. Dat is overduidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DaniëlWW2 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 18:08:
[...]

Ja zoals ik al zei en weken geleden al zei, het gaat om die bruggen. Dat is overduidelijk.
en eerder was er al een bericht waaruit zou moeten blijken dat de leiding zich had teruggetrokken naar de linkerkant van de Dnjepr.
En gister is het hoofdkwartier van het 35e Russische leger vernield in Nova Khakovka.
En nu is UA begonnen met vernietigen van het materiaal en de manschappen.
Een kleine push van 6km op dezelfde plek als vorige keer.
Nu kijken hoe de Russen reageren.

Alles klaarmaken voor een zelf-geinitieerde vlucht terug over de Dnjepr.
De slag om Kherson winnen zonder te vechten.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2022 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Verwijderd schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 18:01:
[...]

Dit komt van Girkins eigen Telegram kanaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Het laatste nieuws van Girkin:
Strelkov Igor Ivanovitsj
Een korte samenvatting van de situatie aan het Cherson-front:

Het offensief op de sector langs de Ochakovsky Liman-lijn - naar Snigirevka - heeft het karakter van een demonstratie, uitgevoerd door onbeduidende krachten om de aandacht af te leiden van de belangrijkste klap die is toegebracht in het gebied van het eerder veroverde bruggenhoofd op het gebied van de nederzetting. Andreevka-Lozovaya en naar het oosten.

Maar ook hier voerde de vijand een aanval uit, niet vanaf het bruggenhoofd zelf (van waar het werd verwacht), maar van achter de Ingulets-rivier langs de nieuw gebouwde pontonbrug in het Andreevka-gebied met de troepen van ten minste één gemotoriseerd bataljon met een compagnie tanks en een groep infanteriegevechtsvoertuigen. Nadat hij snel door het front was gebroken, verdeelde de vijand zijn aanvalstroepen: de eerste groep sneed de snelweg naar Blagodatovka af en probeerde in het dorp zelf in te breken, maar werd afgeslagen. De tweede - zorgde voor een doorbraak op Sukhoi Stavok (die volgens de beschikbare gegevens onmiddellijk kon worden gevangen) en vervolgens - om Davydov Brod in het gebied mee te dekken. Bruskinskoe.

Tegelijkertijd probeerde de vijand voet aan de grond te krijgen in het gebied van het dorp Malaya Aleksandrovka om van daaruit een tegenaanval uit te voeren, waarbij Davydov Brod vanuit het oosten werd gedekt. Zijn aanvallen in dit gebied vanaf 14 uur werden afgeslagen met zware verliezen aan mankracht en materieel. Malaya Alexandrovka is in onze handen.

Zo slaagde de vijand erin om "een zeepbel op te blazen" op de zuidelijke oever van de Ingulets, maar slaagde er niet in zijn positie in de oostelijke en westelijke richtingen aanzienlijk uit te breiden, wat goede kansen biedt om hem te verslaan met onze aangescherpte reserves. Op dit moment zijn luchtvaart en artillerie bezig met het oprukken van eenheden van ukrov. De strijd is echter nog maar net begonnen en het is onwaarschijnlijk dat de vijand zich zal beperken tot de reeds toegebrachte slagen.
Стрелков Игорь Иванович
Краткое резюме по ситуации на Херсонском фронте:

Наступление на участке по линии Очаковский Лиман - до Снигирёвки - носит характер демонстрации, осуществляется незначительными силами с целью отвлечения внимания от основного удара, нанесенного в районе ранее захваченного плацдарма в районе н.п. Андреевка-Лозовая и восточнее.

Однако и здесь противник осуществил атаку не с самого плацдарма (откуда ее ждали), а из-за р.Ингулец по вновь наведенному понтонному мосту в районе Андреевки силами не менее одного моторизованного батальона с ротой танков и группой БМП. Быстро прорвав фронт, противник разделил свои ударные силы: первая группа перерезала авто-дорогу на Благодатовку и попыталась ворваться в само село, но была отбита. Вторая - пошла в прорыв на Сухой Ставок (который, по имеющимся данным, сумела захватить сходу) и далее - на охват Давыдов Брода в районе с. Брускинское.

Одновременно противник попытался создать плацдарм в районе села Малая Александровка, чтобы оттуда нанести встречный удар с охватом Давыдова Брода с востока. Его атаки в этом районе по состоянию на 14 часов были отражены с большими потерями в живой силе и технике. Малая Александровка - в наших руках.

Таким образом, противник сумел "надуть пузырь" на южном берегу Ингульца, но не сумел существенно расширить свои плацдарм в восточном и западном направлениях, что дает хорошие возможности к его разгрому нашими подтянутыми резервами. В настоящее время наступающими частями укров занимается авиация и артиллерия. Однако сражение еще только началось и противник вряд ли ограничится уже нанесенными ударами.
bron: https://t.me/s/strelkovii

p.s. de vertaling is van Google Translate, niet van mij

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:00
Verwijderd schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 17:59:
Russische raketaanval op Mykolaev.
Raketinslag gelukkig net rechts naast de brug in het water.
The number of affected fish needs to be clarified
>:)

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
_Eend_ schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 18:17:

[...]

[...]

Ik ben benieuwd wat hier allemaal van waar blijkt te zijn. Heel veel info. Knap dat dat binnen zo'n korte tijd verzameld wordt rekening houdend met de bekende fog.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_Eend_ schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 18:17:

[...]

[...]

korte samenvatting: Oekraiense aanval eigenlijk mislukt -O-

1 doorbraak, daarna opgesplitst in drie kanten, waarvan twee eigenlijk zijn mislukt.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2022 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Apache4u schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 18:32:
Ik ben benieuwd wat hier allemaal van waar blijkt te zijn. Heel veel info. Knap dat dat binnen zo'n korte tijd verzameld wordt rekening houdend met de bekende fog.
Hoop eigenlijk dat het grotendeels verzonnen is, klinkt als behoorlijk veel weerstand en een doorbraak kleiner is dan gehoopt. In het noorden van Kherson had hij het eerder ook over afgeslagen aanvallen, voelt als een 'mixed bag'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Verwijderd schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 18:33:
1 doorbraak, daarna opgesplitst in drie kanten, waarvan twee eigenlijk zijn mislukt.
Het is pas een paar uur aan de gang, geef het tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
hoevenpe schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 18:33:
[...]

Hoop eigenlijk dat het grotendeels verzonnen is, klinkt als behoorlijk veel weerstand en de doorbraak kleiner is dan gehoopt. In het noorden van Kherson had hij het eerder ook over afgeslagen aanvallen, voelt als een 'mixed bag'.
Ik denk dat dat een beetje aan de verliezen aan UA kant ligt. Op zich is het verkrijgen van een bruggehoofd over de Inhulets natuurlijk wel een redelijk groot succes.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

Het zou fijn zijn als deze operatie van de Oekrainers vlekkeloos verloopt maar dat hoeft niet het geval te zijn om toch succesvol te kunnen zijn.

Natuurlijk zou ik dat ook graag zien.

Het feit dat de Oekrainers uberhaupt al zo ver zijn gaat zijn weerslag hebben op de russen in dat gebied. Terugtocht met groot materieel is al zo goed als afgesloten, de hgere legerleiding is al de rivier over en niet meer bij de manschappen, de logistiek is al moeilijk voor de russen, op veel plaatsen worden minutie depots opgeblazen en de eerste vluchtende russen zijn al gesignaleerd. De rest die overblijft krijgt het behoorlijk veel moeilijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Verwijderd schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 18:33:
[...]

korte samenvatting: Oekraiense aanval eigenlijk mislukt -O-

Het lijkt mij niet dat je dit binnen één dag al kan concluderen, een offensief kan soms maandenlang duren.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07:03

Zewatanejo

Fine Thanks!

Het lijkt in elk geval op een poging om Davydiv Brid te bevrijden om daar een bruggenhoofd te realiseren. Dat zou een belangrijke route geven om naar Nova Kakhovka door te kunnen en daarmee het deel ten oosten van Cherson af te snijden. Als de beschrijving van Ghirkin klopt zijn ze er gedeeltelijk in geslaagd in elk geval ten zuiden van Davydiv Brid.

[ Voor 8% gewijzigd door Zewatanejo op 29-08-2022 18:52 ]

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

XWB schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 18:45:
[...]

Het lijkt mij niet dat je dit binnen één dag al kan concluderen, een offensief kan soms maandenlang duren.
laten we het niet mooier maken dan het is.
Het past eigenlijk gewoon in de reeks van berichten die we al weken lezen uit bijv. de Donbas:

- the enemy conducted offensive actions towards village X but was repelled with heavy losses
- the enemy carried out actions towards village Y to strengthen its tactical positions and had minimal gains in the area.

Draai het kaartje om en het zijn de operaties van vandaag maar dan aan UA-kant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:00
Wat weten we nu?

Er is in elk geval op twee plaatsen door UA aangevallen, compleet onduidelijk met hoeveel manschappen/materiaal.
De aanval tussen Mikolaiv en Kherson zie ik weinig info over.
De aanval bij Bilohirka, waar in de buurt nu meerdere pontonbruggen liggen lijkt effectiever. Daar is de eerste lijn in elk geval doorbroken.

Kijkend naar de kaart lijkt het de bedoeling te zijn de T-22-07 te bereiken en richting de dam Bij Kakhova te gaan.
Dat zou een groot deel van Russische troepen volledig afsluiten van bevo en mogelijkheid om terug te trekken.

Een succes? Dat horen we binnenkort, de eerste vluchtende Russen zijn in elk geval al gespot.
Is dit het 'grote' offensief? nog niet lijkt me.
Maar wat anderen ook zeggen: we weten nog vrijwel niks.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Apache4u schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 17:29:
En dan denk je als Rus veilig in een loopgraaf te kunnen manoeuvreren...

[Embed]
Als je hier heel even bij stilstaat...

Wat een hel moet het zijn voor mensen daar, ongeacht de kant.

Daar zijn echt enkele jonge mannen compleet verdampt, en zij komen er nog het beste vanaf...

Wanneer dit conflict eindigt zit zowel Oekraïne als Rusland met een generatie zwaar beschadigde mensen. Zowel fysiek als geestelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ONEtTGqgYH8DfWwAK7MQEaQH29c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0quMJb54h1KOh3Mutk4CGc1H.jpg?f=fotoalbum_large

Om een idee te geven hoe het zou gaan.

Bron:

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing

Altijd voorzichtig, de vorige keer dat ooggetuigen riepen dat de brug in tweeën lag waren vals.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crp
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-09 12:35

Crp

Ze hebben het over de pontonbrug die er naast gebouwd was. Die is minder sterk dan de brug zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Crp schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 20:27:
Ze hebben het over de pontonbrug die er naast gebouwd was. Die is minder sterk dan de brug zelf.
Correct. Die hadden ze gebouwd in de schaduw van de brug zodat hij veilig zou zijn. Voor Russische artillerie misschien, niet voor HIMARS. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-09 23:16
Je ziet op Twitter iedereen die als ‘autoriteit’ wordt gezien over elkaar heen vallen om maar iets te roepen. En vaak ook nog op een toontje van ‘meer hoeven jullie nu niet te weten’.

We gaan het wel zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:20
PLAE schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 21:18:
Je ziet op Twitter iedereen die als ‘autoriteit’ wordt gezien over elkaar heen vallen om maar iets te roepen. En vaak ook nog op een toontje van ‘meer hoeven jullie nu niet te weten’.

We gaan het wel zien.
Ik wacht het rustig af, laat ze maar lekker bezig gaan en wij de internet Helden horen het wel.

Mooi filmpje net gezien over mensen in Kazachstan die niet zo blij zijn met Russen en het Z symbool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
PLAE schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 21:18:
Als dit inderdaad 'de doorbraak' is dan valt het behoorlijk tegen:
Dit zouden de afgeslagen aanvallen zijn geweest:
(klik voor kaartjes)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
De eerste officiele bevestiging is daar dat het de goede kant op gaat voor Oekraine:

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• redwing
  • Laatst online: 07:13
hoevenpe schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 21:33:
[...]

[Twitter]Dit zouden de afgeslagen aanvallen zijn geweest:
[Twitter](klik voor kaartjes)
Ze zullen ook echt niet in een dag dwars door de hele defensie rennen en Cherson bevrijden. Als ze dit echter een paar dagen vol houden kan het wel een serieuze doorbraak zijn. Voor nu blijft het echter (gelukkig) gissen wat er precies gebeurt.

Laten we dus maar rustig afwachten en nog niet al te pessimistisch/optimistisch zijn.

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:00

Snow_King

Konijn is stoer!

redwing schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 21:54:
[...]

Ze zullen ook echt niet in een dag dwars door de hele defensie rennen en Cherson bevrijden. Als ze dit echter een paar dagen vol houden kan het wel een serieuze doorbraak zijn. Voor nu blijft het echter (gelukkig) gissen wat er precies gebeurt.

Laten we dus maar rustig afwachten en nog niet al te pessimistisch/optimistisch zijn.
Exact. Het kan echt alle kanten op. De informatie die nu komt is warrig, versnipperd en schaars. Wel is er veel activiteit.

Het moraal van de Russiche soldaten kan inzakken en wellicht kan UA gewoon in 1x door rijden. De partisanen in Kherson kunnen nu ineens wakker(der) worden en het heel zuur voor de Russen maken.

Het kan ook zo maar zijn dat de Russen het offensief wel tegen weten te houden en UA de meatgrinder in gaat. Ik hoop het niet, maar het zou wel kunnen.

Feit blijft nu wel dat het daar ineens heel actief is. Over 24u weten we waarschijnlijk al weer een stuk meer.

Kennis van mij heeft familie in Kherson en hij vertelde mij dat het daar nu best wel een chaos is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

Ik denk dat dit niet het grote offensief is waar iedereen op hoopt. Dit zijn meer speldeprikken en aftasten wat de sterkte van de tegenstander nog is na alle aanvallen op de logistiek en commandoposten.

De russen worden gedwongen te reageren en in welke mate ze daartoe in staat zijn bepaalt een eventueel verder vervolg. Is het nog afwachten en meer Himars en PZH2000 of kunnen ze al vooruit.

Bovendien kunnen de artilleriestukken ook een stukje voorwaarts als het front iets verschuift. Dat brengt mogelijk nieuwe doelen in range.

We gaan het zien maar ik denk niet dat dit een full scale offensief is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Apache4u schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 21:41:
De eerste officiele bevestiging is daar dat het de goede kant op gaat voor Oekraine:

[Embed]
but claims it failed and Ukraine is suffering “big losses”

dus een bericht dat Ukraine zware verliezen lijden is goed nieuws in jouw ogen? :)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2022 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 19:55:
[...]

Als je hier heel even bij stilstaat...

Wat een hel moet het zijn voor mensen daar, ongeacht de kant.

Daar zijn echt enkele jonge mannen compleet verdampt, en zij komen er nog het beste vanaf...

Wanneer dit conflict eindigt zit zowel Oekraïne als Rusland met een generatie zwaar beschadigde mensen. Zowel fysiek als geestelijk.
die berichten zijn er allang.
Een generatie met arm en beenprotheses aan Oekraiense kant is er inmiddels al.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07:30

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

hoevenpe schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 21:33:
[...]

[Twitter]Dit zouden de afgeslagen aanvallen zijn geweest:
[Twitter](klik voor kaartjes)
Misschien, maar in dit stadium is er nog geen zinnig woord over te zeggen. Dit wordt geen walk in the park. De Russen die zich nog ten westen van de Dnipro bevinden kunnen nog steeds heftig tegenstand bieden. Volgens een NYT commentaar is het Pentagon gereserveerd over of Oekraïne hiervoor al klaar is.

Volkskrant communiceert deze fase nog steeds niet als een doorbraak fase, maar een uiteindelijke voorbereiding "Omstandigheden creëren voor terreinwinst".

Oekraine zelf is niet de laatste die erkend dat wat ze nu doet voor haar een hele operatie is
Ukrainian Pravda

Counteroffensive in Ukraine's South: Office of the President calls on people not to make "super sensational claims"
OLENA ROSHCHINA – MONDAY, 29 AUGUST 2022, 16:37

Mykhailo Podoliak, advisor to the Head of the Office of the President of Ukraine, called upon bloggers and politicians not to make any hasty sensational announcements concerning the counteroffensive of the Ukrainian forces on the Southern front but to wait for official reports of the authorities instead.

Source: Mykhailo Podoliak on Telegram

Quote: "I understand our people’s wishes and dreams. However I still recommend quitting a comment-making mode regarding any military activities of the Ukrainian side…
Therefore I am once again reminding all politicians, experts and thought leaders (clearly they are informed much better than the soldiers in the battlefield) about how important it is not to manipulate and not to speculate with the information regarding the course of military operations BEFORE the official reports of representatives of the Armed Forces of Ukraine or the Ministry of Defence of Ukraine are made available.

Once again, the most important thing is not to make any super sensational claims BEFORE the official reports are released."

Details: Podoliak also asked the journalists to "verify information sources and the expertise of spokespeople on this topic especially thoroughly today and following days".
He stated that despite one’s desire to show their "awareness", closeness to "inside information", and to "hype" of the situation, it is important to remember that the war is not "content".

Podoliak asked the people to "be selective with the information and be professional out of respect for the defenders of Ukraine".

"There are absolutely no doubts whatsoever, that our soldiers will do everything right," he added
.
Maar zeg nu zelf, Kherson is heel verleidelijk, en Oekraïne heeft ons enkele malen eerder in de oorlog verbaast doen staan.

De overgebleven Russen ten westen van de Dnipro zijn aardig geïsoleerd. De huidige tegenstand hoeft niet representatief te zijn voor de komende dagen. Versterkingen zullen ze maar heel moeilijk krijgen.

Geef ze een kans. Als er een kans is, dan is die nu, met Rusland op haar zwakst. De strijd die Oekraïne moet uitvoeren zal desondanks een taaie exercitie worden. Dit zegt alleen niet dat het niet haalbaar zou zijn.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Heel bot dan.
We kijken hier niet naar het leger van Napoleon, de Heer of de Desert Storm Amerikanen. Die zouden meteen doorstoten en in spectaculaire wijze een beslissing forceren. Dit verwachten van het Oekraïense leger is compleet onrealistisch. Dat ze op lijken te rukken en niet meteen muurvast zitten, zoals de Russen zo vaak gebeurd is deze oorlog bij de eerste weerstand, is al goed genoeg voor dag een.

Pagina: 1 ... 6 ... 31 Laatste