Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Een echt offensief zal er mijns inziens niet inzitten inderdaad. Er werd door UA van de daken geschreeuwd dat er een offensief zou plaats vinden daar. Ik neem aan dat dat met een achterliggende gedachte werd gedaan. Om bijvoorbeeld RU troepen uit de Donbas weg te lokken en daar de druk te verminderen. Ook voor UA geldt helaas die 3:1 regel. En ik denk, na het volgen van vele bronnen afgelopen maanden, dat ze vooral materieel te kort komen om een echt offensief in te zetten. En dan met name artillerie. Wat ze met hun beperkte middelen hebben bewerkstelligt is inderdaad dat RU meer troepen op de west-oever heeft gestationeerd en dat de bevoorrading nu gefrustreerd wordt door het opblazen van bruggen en depots. Dus wat @Verwijderd ook al zegt, het is nu een kwestie van frustreren en treiteren zonder zelf al te veel verliezen te lijden daar en hopen dat ze het op een gegeven moment voor gezien houden. Een grootschalig offensief zie ik helaas (nog) niet gebeuren.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Apache4u schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 11:25:
Een echt offensief zal er mijns inziens niet inzitten inderdaad. Er werd door UA van de daken geschreeuwd dat er een offensief zou plaats vinden daar. Ik neem aan dat dat met een achterliggende gedachte werd gedaan. Om bijvoorbeeld RU troepen uit de Donbas weg te lokken en daar de druk te verminderen. Ook voor UA geldt helaas die 3:1 regel. En ik denk, na het volgen van vele bronnen afgelopen maanden, dat ze vooral materieel te kort komen om een echt offensief in te zetten. En dan met name artillerie. Wat ze met hun beperkte middelen hebben bewerkstelligt is inderdaad dat RU meer troepen op de west-oever heeft gestationeerd en dat de bevoorrading nu gefrustreerd wordt door het opblazen van bruggen en depots. Dus wat @Verwijderd ook al zegt, het is nu een kwestie van frustreren en treiteren zonder zelf al te veel verliezen te lijden daar en hopen dat ze het op een gegeven moment voor gezien houden. Een grootschalig offensief zie ik helaas (nog) niet gebeuren.
het is een ontwrichtingsoffensief :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
q-enf0rcer.1 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 10:40:
Vraag me af of we komende weken nog een grote doorbraak gezien van Oekraïne op dit front. Het lijkt erop dat de Russen de druk proberen te verhogen in de Donbas om zo de troepen voor het grote offensief weg te trekken bij het Kherson front. Ik begrijp niet zo goed waarom het momentum van de vernietigde bruggen niet wordt gebruikt om de aanval in te zetten. Hoe langer je wacht, hoe meer tijd de Russen hebben voor (creatieve) oplossingen voor het logistieke probleem dat is gecreëerd.
Ik ben geen militair, dus neem zout. Wat ik begreep is dat in de eerste fase van de oorlog het Kyiv-front instortte om dat de logistiek niet meer functioneerde. Dat duurde nog wel even. Er is een verschil in wat er aan munitie door heen gaat bij offensieve modus en defensieve modus. Ook als je een defensieve modus kiest ga je door je voorraden heen. Wat ik begreep is dat die laatste dus ook aan het opraken waren, waardoor men wel het hazepad moest kiezen.
Ik vermoed dat er qua voorraden voor defensieve modus nog voldoende kracht zit in de Russische troepen aldaar. Als men echter de bevoorrading voldoende kan onderdrukken ten opzichte van het uitgelokte defensieve vuur, lopen de Russen wederom defensief leeg. Pas vanaf dat culminatiemoment kan je met weinig eigen verliezen een leger oprollen.

Dat is dus het verhaal met logistiek. Maar ook qua materieel zit er nog een verschil in defensief en offensief. Een gehavende BTG kan onvoldoende offensieve slagkracht hebben, maar met dezelfde staat nog prima verdedigend kunnen werken.

Daarom kan ik me voorstellen dat het onderdrukken van logistiek prio nr 1 is voor UA. Ik zie daar een herhaling in van Kyiv.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desmond
  • Niet online
Daarom kan ik me voorstellen dat het onderdrukken van logistiek prio nr 1 is voor UA. Ik zie daar een herhaling in van Kyiv.
@bulle bas Eens, ook boven Kyiv duurde het wel een week of 2-3 voordat de uitzichtloosheid afdoende was doorgedrongen tot de Russische troepen om de terugtocht te aanvaarden. UKR hield zicht toen ook vrij rustig in dat theater, volgens mij. Tijd moet zijn werk doen; hopelijk kan UKR de bevoorrading geheel stilleggen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-09 22:44
Ze nemen gewoon de tijd, en vanuit het Oekraïense perspectief is dat ook de beste oplossing.

1: Rusland geeft geen zak om de “infrastructuur”. Als ze heel de stad kapot moeten schieten doen ze dat gewoon. Oekraïne kan dat niet verkopen. Immers wilt Rusland een landbrug naar het westen, hoe dit bereikt wordt maakt niet uit.

2: Rusland moet alles bevoorraden. De huidige situatie is prima voor Oekraïne. Het houdt heel de logistieke molen in gang ten koste van een handjevol HIMARS.

3: Rusland heeft de tijd tegen zich. Ze zullen het straks in de herfst en winter alleen maar moeilijker krijgen. Het is leuk om granaten in een T-shirt te schieten, maar als het eten op is en die vrieskou toeslaat gaat het moreel hard achteruit.

Oekraïne speelt dit gewoon slim uit. De grootste dreiging zijn de afgekondigde referenda, ook al zal de uitslag door het westen onderkend worden.

Het zou me overigens niets verbazen als UA een “bite and hold” strategie heeft. Waarschijnlijk uiterst effectief tegen het conventionele RU oorlogsapparaat.

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Korte analyse van het onderscheppen van himars door de antonovsky brug, en de bevestiging dat de Russische AA ze niet detecteerde.
[Twitter: https://twitter.com/noclador/status/1558753485952368641] [Twitter: https://twitter.com/noclador/status/1558753506684768256]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
YakuzA schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 13:30:
Korte analyse van het onderscheppen van himars door de antonovsky brug, en de bevestiging dat de Russische AA ze niet detecteerde.
[Twitter][Twitter][Twitter][Twitter]
Detecteren wel lijkt mij, alleen slaagden ze er niet in om ze uit de lucht te schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online

Auredium

Informaticus Chaoticus

Ik vraag mij zelf af wat de gevolgen voor Rusland zijn als de oorlog uitloopt op een nederlaag. Ze hebben een hoop burgers uitgerust met wapens die dan terug komen en vaak van afgelegen gebieden en minderheden zijn. Ik kan mij niet voorstellen dat dit een gunstig scenario is voor Poetin.

Sterker nog; ik denk dat als er nu opstanden uitbreken in Rusland van etnische minderheden dat Rusland
alleen met de grootste moeite deze kan stoppen.

Ik vraag mij ook af of in de VS het hele circus rondom Trump te veel van de aandacht gaat wegnemen waardoor steun uit de VS doet wegebben. IIk betwijfel het omdat dit vooral een overheidsding is, maar de burgers uit de VS zullen iig zijn afgeleid.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:18

polthemol

Moderator General Chat
RoD schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 13:42:
[...]

Detecteren wel lijkt mij, alleen slaagden ze er niet in om ze uit de lucht te schieten.
de vraag is hoe ze ze detecteren en binnen welke tijd. Als je opeens je brug ontploft, kun je spreken van succesvolle detectie van een HIMAR. Als je ze 30 seconden voor ze inslaan detecteert, lijkt me dat je nog altijd weinig kunt doen.

Ik begin me vooral af te vragen of de situatie in Cherson er niet voor kan zorgen dat je een soort kritisch punt gaat bereiken qua moraal bij de Russische infantrie. Als je straks ergens aan een linie ligt en je hoort dat duizenden van je buddies zijn achtergelaten door hun officieren en zich hebben overgegeven, moet dat toch gaan vreten aan je motivatie. Vooral als je ook door gaat krijgen dat bijna alles van artillerie wat op je wordt afgevuurd voltreffers lijkt te geven.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

polthemol schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 14:11:
[...]

de vraag is hoe ze ze detecteren en binnen welke tijd. Als je opeens je brug ontploft, kun je spreken van succesvolle detectie van een HIMAR. Als je ze 30 seconden voor ze inslaan detecteert, lijkt me dat je nog altijd weinig kunt doen.
Nouja, we kunnen in ieder geval vaststellen dat de detectie te wensen over liet :P Maar de expert die hierboven aangehaald zegt, is dat men WW2-strategieën gebruikt om de raketten uit de lucht te schieten, namelijk door de luchtafweer op een gezette tijd in de lucht te laten ontploffen. Dus het direct targetten van de raketten, dat lukt ze niet. Kortom, detecteren lukt wel, maar gericht afschieten, dat gaat dus niet lukken.
Ik begin me vooral af te vragen of de situatie in Cherson er niet voor kan zorgen dat je een soort kritisch punt gaat bereiken qua moraal bij de Russische infantrie. Als je straks ergens aan een linie ligt en je hoort dat duizenden van je buddies zijn achtergelaten door hun officieren en zich hebben overgegeven, moet dat toch gaan vreten aan je motivatie. Vooral als je ook door gaat krijgen dat bijna alles van artillerie wat op je wordt afgevuurd voltreffers lijkt te geven.
Ik vraag me af of het moreel uberhaubt nog lager kan. Helaas lijkt me dat gezien de Russische mentaliteit ook weer niet zo'n groot probleem. Men wordt opgedragen te vechten, dus men vecht. Ja er zijn deserteurs en sommigen weigeren te vechten, maar de russen blijven er in slagen om hordes aan kannonenvoer naar het front te brengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

RoD schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 14:16:
[...]
Nouja, we kunnen in ieder geval vaststellen dat de detectie te wensen over liet :P Maar de expert die hierboven aangehaald zegt, is dat men WW2-strategieën gebruikt om de raketten uit de lucht te schieten, namelijk door de luchtafweer op een gezette tijd in de lucht te laten ontploffen. Dus het direct targetten van de raketten, dat lukt ze niet. Kortom, detecteren lukt wel, maar gericht afschieten, dat gaat dus niet lukken.
Aangezien de brug al lijkt te roken voordat de luchtafweer in actie komt, weet ik niet of ze de himars raketten kunnen detecteren voordat de brug de 1e raket onderschept.

In het filmpje lijkt het iig meer alsof ze reactief in de lucht schieten na de 1e inslag?

[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 15-08-2022 16:01 ]

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

YakuzA schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 15:59:
[...]

Aangezien de brug al lijkt te roken voordat de luchtafweer in actie komt, weet ik niet of ze de himars raketten kunnen detecteren voordat de brug de 1e raket onderschept.

In het filmpje lijkt het iig meer alsof ze reactief in de lucht schieten na de 1e inslag?
Ok, ok. Laten we het dan zo stellen dat de brug de functie van raketdetector op zich heeft genomen :+

Denk dat je gelijk hebt overigens. Ze zullen geprobeerd hebben om na de eerste inslagen met getimede ontploffingen raketten neer te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:27

_Eend_

🌻🇺🇦

RoD schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 17:36:
[...]

Ok, ok. Laten we het dan zo stellen dat de brug de functie van raketdetector op zich heeft genomen :+

Denk dat je gelijk hebt overigens. Ze zullen geprobeerd hebben om na de eerste inslagen met getimede ontploffingen raketten neer te halen.
Gaten in de brug = HIMARS
Geen gaten in de brug = Geen HIMARS

Dat klinkt als een weersteen. Steen nat: het regent. Steen heet: het is warm etc :P

Maar dat systeem lijkt mij niet heel effectief :P

Maar is er wel een effectieve verdediging tegen HIMARS-achtige systemen? Afgezien van een artillerie radar en een effectieve C&C die tegenvuur coördineert. Wat vrij lastig is als zo'n HIMARS systeem ver buiten het bereik van de eigen artillerie zit

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

YakuzA schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 15:59:
[...]

Wil jij die SAM batterij commandant zijn met nog alle raketten in de lanceerders na de aanval?

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

IJzerlijm schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 08:45:
[...]

Wil jij die SAM batterij commandant zijn met nog alle raketten in de lanceerders na de aanval?
En dan maar hopen dat het munitiedepot waar je raketten liggen opgeslagen geen HIMARS-kuurtje krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

_Eend_ schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 08:30:
[...]
Maar is er wel een effectieve verdediging tegen HIMARS-achtige systemen? Afgezien van een artillerie radar en een effectieve C&C die tegenvuur coördineert. Wat vrij lastig is als zo'n HIMARS systeem ver buiten het bereik van de eigen artillerie zit
Ik weet niet eens of je met counter radar de origine van een himars lancering kan bepalen.
Die raketten gaan niet met een ballistische boog.
(je kan die dus niet terug rekenen naar de origine, zoals met een standaard artillerie shell/raket)

[ Voor 8% gewijzigd door YakuzA op 16-08-2022 12:12 ]

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
_Eend_ schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 08:30:
[...]

Gaten in de brug = HIMARS
Geen gaten in de brug = Geen HIMARS

Dat klinkt als een weersteen. Steen nat: het regent. Steen heet: het is warm etc :P

Maar dat systeem lijkt mij niet heel effectief :P

Volgens Theiner kan Rusland helemaal niks tegen GMLRS-raketten doen. De PPS-communicatie kan niet door Rusland gejammed worden. Wanneer UA een dergelijke raket schiet, is het raak.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07:43

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Oke, deze kreeg ik gisteren niet meer rond. Het is een tweespraak (voor zover dat via twitter kan) tussen Mick Ryan en Mark Hertling. Beide twitter threads zijn op 17 Augustus gepost. De thread van Mick is al gepost geweest in Emryte in "Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-M8".

Op 17 Augustus verkende Mick Ryan mooi een strategie voor Oekraïne in het zuiden. Nu heeft Mark Hertling op diezelfde dag gereageerd op de thread van Mick. Voor de samenhang herhaal ik hieronder de body tekst uit de tweets van Mick met daaronder de reactie van Mark. Al met al een lap tekst. Omwille van de compactheid zo min mogelijk plaatjes om het verband uit de tekst niet teveel te verliezen. Ook ben ik zo vrij geweest om de posts van Mick in een iets andere volgorde te plaatsen voor een beter loop van de tekst. De tekst van Mark is met hoofdstukken iets meer structuur gegeven.

Mick Ryan -17-08-2022

Personal
First, a little history. In 2002-3 I attended the @USMC School of Advanced Warfighting. Its focus was campaigning and campaign design. We used history to foster these skills, including designing a campaign to successfully invade Russia in 1812 with Napoleon! @MarineCorpsU
So campaign design is something that I really enjoy studying, and I have done a bit of it for real overseas as well. Why does this matter? Well, I use my experience, my schooling and my studies over two decades when I look at the Russian and Ukrainian campaigns in this war. It helps me get into the minds of campaign planners and commanders. I don’t pretend I can predict outcomes. So, let’s discuss the southern campaign by starting at the beginning – it is important context.

Southern campaign
Russia has made many errors in this war. It commenced with a bad strategy, underpinned by flawed assumptions. It nearly 6 months since the Russian invasion of #Ukraine began. Today, I explore Ukraine’s potential counteroffensive in the south, and the considerations for planning and conducting such a large-scale campaign. From this has flowed multiple military shortfalls. Russia’s poor tactics & logistics meant it wasted large amounts of manpower and weapons in unsuccessful advances on #Kyiv and #Kharkiv. This & its troubled reinforcement system has constrained its offensive capacity since. Therefore, to make some progress somewhere, the Russians had to concentrate a large proportion of their offensive capacity (not all their forces) in the east to meet Putin’s declared outcomes for the Donbas. This left the Russians vulnerable elsewhere.

Against the odds?
And since the start of the invasion, #Ukraine has played its inferior hand well. It is a country that is smaller in size, population, economy & military forces than Russia. As I have written previously, in this war Russia got the mass, but Ukraine got the brains and the heart.
While for a time the Ukrainians were drawn into an attritional fight in the Donbas, the introduction of #HIMARS allowed them to ‘break contact’ in some respects and return to targeting Russian operational vulnerabilities in the east and south.And while the Ukrainians still face a difficult defensive campaign in the east, they have been able to conduct operations to take back territory in the south, which is probably the most important and decisive theatre in the war.

The Sidney Morning Herald - Pockets of resistance: Why the southern Ukraine front matters

So, we are at a point where many are waiting on a large Ukrainian offensive in the south. Over the past two months, the Ukrainians have been shaping the environment for this, including deep strikes. What might be some of the important considerations in such an offensive?

Politics.
The Ukrainian government probably feels pressure to undertake an offensive before the northern winter to sustain western support. The Ukrainian President will be seeking a balance of reclaiming Ukrainian territory and retaining Western support.
This objective exists in tension with military capacity (this is normal in war). Remember, war is about achieving political objectives. And as @MassDara notes, Ukraine can’t afford static front lines to be normalised. Russian annexation is pending.

Foreign Affairs - Russia’s Repeat Failures - Moscow’s New Strategy in Ukraine Is Just as Bad as the Old One

Operational Design.
Operational design is an important component of military professionalism. Through good operational design, commanders and their staffs’ sequence and orchestrate tactical goals and actions to meet strategic and political objectives.
For Ukraine, their design will be to achieve an operational outcome in the south. It might an enemy-centric objective such as ‘destruction of all Russian forces west of the Dnipro’. Alternately it might be their isolation to force their withdrawal.
Or it could be a geographic objective, centred on ground re-captured or cities retaken. But either objective will also include the degradation of Russian morale. And it will aim to impact on the confidence of the Russians (and their people) to continue this war.
A vital aspect of a Ukrainian campaign design will be prioritization for allocation of forces, logistics, intelligence, transport, and inter-service collaboration. This demands a design that considers how many offensives at once, and how each advance is sequenced.

Timing.
In war, the clock is always ticking. The ability to exploit time is one of the most important considerations in the planning and execution of military campaigns. Colin Gray writes that “every military plan at every level of war is ruled by the clock.”
The Ukrainians will be wargaming the best time to conduct an offensive. This is a more significant activity than most appreciate. It will require excellent intelligence on Russian reserves, combat potential & logistics, particularly in light of recent Russian reinforcements.
There will be a political dimension to timing. Even if the military are not fully ready for an offensive (there could be multiple reasons for this), political imperatives might force the timing. Importantly, timing will be influenced by Ukrainian ability to concentrate & coord forces required for close combat, engineer support, artillery, air support, communications, logistics, psyops, EW, etc. This is really hard!

Strategic support
Finally, strategic support will also be necessary. Ukrainian industry, and western aid donors, will be required to provide weapons, ammunition, intelligence, and other support for an offensive. Offensive ops are enormously expensive in military material and munitions. Offensive operations are expensive in recon assets (to find, fix and kill the enemy), artillery, long range strike, armour and mobility support (engineers. Multitudes of each, combined in Brigades and Divisions, will be needed. It is all underpinned by training & rehearsals.

Mark Hertling response 17-08-2022

This 25 tweet 🧵by my Australian friend MG (ret) Mick Ryan @WarintheFuture is succinct, descriptive of campaign planning & operational art, and a phenomenal discussion of Ukraine's potential plans in the south.

Personal
Hope Mick doesn't mind, but I'll add a few additional comments. Like Mick, I also attended a campaign course, @us_sams. Affectionately called the "book a day club," as we were required to read (& apply) history, military art, doctrine, theory.

Best military course, ever....

In doing this thread, I came across this clip from early 2012, with me describing our new Campaign Plan for US Army, Europe...

Campaign planner considerations
MG Ryan describes what campaign planners consider.
  • Political guidance & strategy
  • Friendly & Enemy Capabilities
  • Constraints & restraints
  • Will
  • Tactics & Operational Design (sequencing battles to achieve strategic endstates)
Modern Wat Institute - At west Point - Developing a Combatant Command Campaign Plan: Lessons Learned at US Central Command

Ability to adapt
Mick also perfectly describes how both sides must *adapt* - something critical to campaigns & fighting.

Russia
  • reducing operational goals, due to tactical defeats
  • pulling back in some areas, reducing # of attack axes; attempting to regenerate their force, consolidate gains
At the same time, Ukraine also adapted
  • Coordinating w/ allies for support; generating more will in Ukraine.
  • Changed tactics (active defense, hasty attacks, counter-fire ops, etc)
  • Incorporated resistance, special ops, territorial forces; generating new forces

Culminating point
Believe it or not, an old dead theorist - Carl von Clausewitz - described all this in detail in "On War." In several places...especially in his chapter "The Culminating Point of Victory." Anyone reading this can predict what may happen after watching Ukraine and Russia over 6 months. Mick & I both have described "culmination."

On the offense, it's defined as "the time when the attacking force can no longer continue its advance, because of supply problems, the opposing force, competing missions, or the need for rest.
Institute for the Study of War - Russian Offensive Campaign Assessment, May 28

We've all seen Russia’s "supply problems:" (Washington Post - Why the Russian military is bogged down by logistics in Ukraine)
  • dysfunctional logistics supply chains
  • extended lines of supplies
  • poor logistical leadership
  • effects of sanctions
  • poor regeneration of the force
We've seen the increasing capability of Ukraine's Army (the "opposing force" to the Russian attackers).

We've seen Russia repeated execute what they define as operational pauses (that's Clausewitz's "need for rest"). (Behind Russia’s ‘pause’ are signs of a troubled effort to regroup.)

Competing mission
But what's this "competing mission" thing? As President Zelenskyy tasked his force to "shift to Kherson" (as he built the force to do it), it creates *competing missions* for both sides...but it places greater stress on Russia's forces than Ukraine's.

Why?
The Times - Ukraine has one million ready for fightback to recapture south
Russia poured dozens of Battalion Tactical Groups (BTG) into Donbas. After months, Russia gained very little ground in very tough fighting. At the same time, Russia attempted to "secure" cities in the south with a too-small force. Ukrainians resisted.

Those are competing missions.
When Ukraine "reinforced" Kherson - threatening Russia supply lines & forces in Crimea - Russia was placed on the defense in another mission they were not prepared to conduct. The "attacker" - Ukraine - now has the advantage of choosing where they want to attack & Russia must defend more places.

@WarintheFuture brilliantly describes the factors of politics, political objectives, military capacity, campaign objectives (the enemy force or geography), & especially timing (tempo is another key component of timing...a commander needs to know when to go fast or go slow). All of these factors - & more - are in the realm of the campaign planner. Mick gets everything right...

Timing again
I'll only disagree with one thing: I believe the southern campaign has already started. Ukrainians know it, and so do Russians. Specifically, Ukraines successful attacks on"tactical" targets (Saki,Maisk, Gvardeyskoe) in Crimea, as well as the repeated attacks against Russia command posts (like this morning in Melitopal) send a signal: "You (Russia) are not safe; we'll attack where we want."

CNN - Ukraine admits it was behind three explosions in Crimea. Here's what we know
Russia will find it difficult to hold (large) cities, establish governance with a population that is countering their actions, fight Ukraine territorials, defend their bases, resupply southern forces while keeping supply lines open.

How do I know this? Experience in an insurgency. Ukraine's army may appear to be moving slowly, but I'd suggest - even know - they are "preparing the battlefield." That sometimes takes a long time, and as Mick said, time is sometimes the most important factor.

Russia is trying to do a couple things to counter this, so we should be watching in these areas:
  1. Generation of alliance support (especially Belarus)
  2. Generation of great amount of combat aircraft to counter UA precision fires capabilities
  3. Generation of a naval force.
Ukraine must continue to:
  1. Target & strike tactical targets of opportunity affecting RU's ability to fight.
  2. Build (with allies help) combined arms maneuver units
  3. Continue special operations
  4. Advance war crime investigations
  5. Maintain focus on Ukraine's economy
Thanks to @WarintheFuture for inspiring me to take time to write this.

Thanks also to all the Ukrainian fighters who I met in my past life who continue to fight for their sovereignty. You are in my thoughts daily!

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Mooi overzicht :) Vooral het stuk timing vind ik interessant. Ik hoop dat Oekraïne de tijd krijgt om voldoende militaire kracht te bouwen in het zuiden om het westen van de Dnjepr te bevrijden. Er is politieke druk, oa om ondersteuning van het westen te behouden, maar Oekraïne kan het zich niet veroorloven om een grootschalig offensief te doen en dan geen resultaat te behalen. De huidige tactiek van het beetje bij beetje slopen van de Russische logistiek lijkt mij uitstekend. Zeker nu ze ook hebben laten zien de Krim te kunnen treffen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Wat dat laatste betreft, hier weer een mooi voorbeeld:

De derde dag dat de Oekraïners speldenprikjes uitdelen bij Sevastopol. Lijkt een kamikaze-drone te zijn geweest, die nog best wel een aardige rookpluim kan veroorzaken.

Ook meldingen van actieve AA bij Yevpatoria.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Arme Viktor Sokolov, op z'n eerste werkdag als commandant Zwarte Zeevloot meteen dit.

Je hebt dan toch wel wat uit te leggen dat je grootste en belangrijkste basis, de basis waar de Rob de Wijks en andere experts er steeds weer op hamerden dat het bezit van deze basis voor Rusland elke prijs waard was te betalen, dat die nu door een redelijk simpele drone op klaarlichte wolkenloze dag kan worden getroffen.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

En het is nog niet klaar:
Dit lijkt weer een gecoördineerde aanval, al lijkt de impact niet heel groot.

[ Voor 17% gewijzigd door RoD op 20-08-2022 10:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Chornobaivka deel 100. Misschien wel letterlijk. Ongelofelijk dat de russen daar maar materieel naartoe blijven slepen.

"Chorno"baivka begint z'n naam wel eer aan te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11:22
RoD schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 18:57:
Ongelofelijk dat de russen daar maar materieel naartoe blijven slepen.
Maar hoe dan?
De bruggen waren toch weg...

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

hoevenpe schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 19:00:
[...]

Maar hoe dan?
Dat betekent niet dat ze ten westen van de Dnjepr niets meer hebben zitten, en daarnaast kunnen ze met de ferry natuurlijk nog dingen transporteren. De mogelijkheden om materieel te verplaatsen is hevig beperkt maar dat betekent niet dat ze dan ook meteen zonder ammunitie zitten.

En dan is het natuurlijk het meest logisch om de boel bij Chornobaivka op te slaan. Dat voor de 174ste keer doen, dat verwachten de Oekraïners nooit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Update, er is nog steeds munitie aan het ontploffen in Chornobaivka
Lijkt er dus op dat er veel lag opgeslagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Maar hoe dan?
zonder bruggen is het lastiger/langzamer, niet onmogelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

[Twitter: https://twitter.com/ignis_fatum/status/1561060752957603841?t=_a85UnE06bTfbyFDQ-kVVA&s=19] Het blijft onrustig. Volgens mij is er behoorlijk wat psychologische oorlogsvoering gaande.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:15
YakuzA schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 09:20:
[...]

Ik weet niet eens of je met counter radar de origine van een himars lancering kan bepalen.
Die raketten gaan niet met een ballistische boog.
(je kan die dus niet terug rekenen naar de origine, zoals met een standaard artillerie shell/raket)
Heb het ook in het Oekraïne topic gepost, maar zeker de moeite waard om te kijken.

Hoe HIMARS op radar te zien zou zijn. Software development komt ook voorbij ;)
YouTube: HIMARS on Russian Radar - how does it get through?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Het blijft onrustig op de Krim.
Wat het is, is nog niet duidelijk. Maar Russische media maken overal op de Krim melding van explosies en actieve AA. Moet toch gezichtsverlies zijn, voor de russen. Er is nu dagenlang overal op de Krim gedoe. Hopen op snel weer een grote klapper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

https://www.ukrinform.net...ed-near-chornobaivka.html
“The destruction of enemy ammunition in Chornobaivka has been confirmed officially,” Khlan wrote.
Russians are trying to make more depots with fewer stocks accumulated, but the Armed Forces of Ukraine are reaching them everywhere, Khlan added.
Lijken toch langzaam aan wat meer de ammo te spreiden.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Dat levert ook weer meer problemen op voor de Russen. Meer depots dus meer vrachtwagens die heen en weer moeten rijden, meer personeel en minder overzicht van wat zich waar bevindt. Het uitladen van die vrachtwagens doen ze ook nog eens grotendeels nog met de hand.

Met de intel die UA krijgt moet het niet heel moeilijk zijn om die depots op te sporen en te vernietigen. Heel veel effect zal het niet hebben denk ik. We gaan het vanzelf zien als het weer HIMARS o'clock is })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
[...]

Maar hoe dan?
Cherson Oblast is een groot gebied (qua oppervlakte ongeveer 2/3 van Nederland), ook ten westen van de Dnjepr is nog veel land met vele dorpjes waar munitie en materieel opgeslagen kan zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door XWB op 21-08-2022 18:30 ]

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Weer 2 rocket pods op de brug los gelaten denk ik.

2e link:
https://liveuamap.com/en/...nivsky-bridge-over-dnipro
Afbeeldingslocatie: https://liveuamap.com/pics/2022/08/22/22480440_0.jpg

[ Voor 41% gewijzigd door YakuzA op 22-08-2022 12:59 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IiV2zxkzTYYZKBuRlfnIa7wI-24=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/P582F1mLOdl0InEGkGzeBLpe.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oTSUP6AE4SJ8UT7qox1JFq9obDU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/T9kNC63siVY6jCvtCGlk0J7O.png?f=user_large

EDIT

De pijl en het battle-icoontje lijkt toch bij de verkeerde Blahodatne te staan.
Letterlijk op de spoorweg (naast de M-14) tussen Kherson en Mykolaiv is ook een Blahodatne.
Lijkt erop dat de livemap de verkeerde Blahodatne heeft aangemerkt?

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2022 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Grote brand en rookpluim dit keer. Ben benieuwd of we straks foto's te zien krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
RoD schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 13:35:
[...]

Grote brand en rookpluim dit keer. Ben benieuwd of we straks foto's te zien krijgen.
Even afwachten of het echt zo is, maar ik zag de bewering dat op moment van inslag er een Russisch konvooi op de brug was. Dat zou perfecte timing zijn.
Maar het lijkt me dat er wel iets moet zijn dat moet kunnen branden, het lijkt me dat puur staal en beton niet zo hard blijven door fikken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

"Volgens lokale mensen" is niet de beste bron, maar laat dit in godsnaam waar zijn...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

RoD schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 13:46:
[Embed]
[Embed] "Volgens lokale mensen" is niet de beste bron, maar laat dit in godsnaam waar zijn...
Op de foto in mijn post hierboven zag je ook al een groot wit vlak onder de brug, maar wil(de) daar nog niet op speculeren.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06:49
RoD schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 13:46:
[Embed]
[Embed] "Volgens lokale mensen" is niet de beste bron, maar laat dit in godsnaam waar zijn...
Toch prachtig dit.
Weten dat er trucks rijden, (waarschijnlijk) weten wat erin zit.
Zo precies binnen/op een brug kunnen raken.
Binnen een zeer korte tijd/moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Als dat het echt is, dan moet er een drone, satelliet of misschien wel iemand achter de linies die brug aan het observeren zijn. Toen er vrachtwagens kwamen snel een salvo afgevuurd en de extra explosieve kracht heeft er een einde aan gemaakt.

Want het probleem was steeds dat die raketten simpelweg te veel kinetische energie hebben en te weinig explosieve massa om de brug zelf te vernietigen.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

DaniëlWW2 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 14:10:
Als dat het echt is, dan moet er een drone, satelliet of misschien wel iemand achter de linies die brug aan het observeren zijn. Toen er vrachtwagens kwamen snel een salvo afgevuurd en de extra explosieve kracht heeft er een einde aan gemaakt.

Want het probleem was steeds dat die raketten simpelweg te veel kinetische energie hebben en te weinig explosieve massa om de brug zelf te vernietigen.
Ik neem dan ook maar aan dat die vrachtwagens tergend langzaam de brug over gingen ivm de veiligheid? Anders lijkt me dit lastig uit te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-09 22:34

Nox

Noxiuz

RoD schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 14:19:
[...]

Ik neem dan ook maar aan dat die vrachtwagens tergend langzaam de brug over gingen ivm de veiligheid? Anders lijkt me dit lastig uit te voeren.
Er zaten al flink wat gaten in geloof ik, die ontwijken met russische oude rommel is niet makkelijk, zeker als je afgeladen bent met munitie.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
RoD schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 14:19:
[...]

Dat lijkt me wel met hoeveel gaten erin zaten. :P
Maar ik vermoed dat het directe observatie is geweest. De coördinaten zijn allang bekend en als de batterij ook klaarstaat, dan is het een kwestie van weten hoe lang het duurt tussen lancering en inslag en dan kan je inschatten waar die vrachtwagens ongeveer zijn. Kaboom. :+

Maar die kaboom ziet er in ieder geval wel uit als iets meer dan een raket dus een vrachtwagen is denk ik wel geraakt. Het lijkt eigenlijk ook meer op brandstof dan munitie. Kan dus dat de bandstofwagen brand, de munitie al afgegaan is.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Een soort van bevestiging vanuit Rusland:
Er was in ieder geval iets op de brug ten tijde van de inslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Terwijl we wachten op beeld zit Oekraïne overigens niet still
Op de bekende kanalen zijn de bekende rookpluimen weer te zien. Toch ongelofelijk dat de russen maar spullen op dezelfde plaatsen blijft neerzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Dit is de vijfde dag op rij. Ben toch heel benieuwd wat er achter zit. Zou Oekraïne steeds drones rond Sevastopol laten vliegen om een reactie uit te lokken? Maar waarom dan vijf dagen op rij? Of is het trucage van de russen? Maar waarom zouden ze dat doen?

[ Voor 22% gewijzigd door RoD op 22-08-2022 17:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
RoD schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 15:40:
Terwijl we wachten op beeld zit Oekraïne overigens niet still
[Embed] Op de bekende kanalen zijn de bekende rookpluimen weer te zien. Toch ongelofelijk dat de russen maar spullen op dezelfde plaatsen blijft neerzetten.
Het klinkt alsof er wel een probleem is, maar geen eigenaar.
Zouden daar überhaupt nog mensen zijn die er hard voor willen gaan? Als het doel is om het conflict maar gaande te houden, waarom zou je nog initiatief tonen?

Was het niet mogelijk geweest deze raketten af te remmen voor inslag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11:22
Wat dacht je van gewoon stom toeval?
Dat zijn de mooiste klappers... :)

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:12
hoevenpe schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 18:03:
[...]

Dat, of de brug stond continue vol wagens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Nog even afwachten op meer nieuws, maar als dit klopt zou het wel weer een opsteker zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hoevenpe schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 18:03:
[...]

voor zover ik weet doet UA, mbt Himars, niets toevallig. En is alle gepland, uitgekiend, voorbereid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Verwijderd schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 20:52:
[...]

voor zover ik weet doet UA, mbt Himars, niets toevallig. En is alle gepland, uitgekiend, voorbereid.
Maar het lijkt wel toeval dat er net op dat moment een stel vrachtwagens de brug over staken. Dat lijkt mij lastig te plannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_Eend_ schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 21:08:
[...]

Maar het lijkt wel toeval dat er net op dat moment een stel vrachtwagens de brug over staken. Dat lijkt mij lastig te plannen.
zoals al beschreven door anderen in dit draadje is de kans groot dat ze niet zo hard reden maar moesten slalommen om de gaten die al in de brug zaten.

Een bayrakatar op 50km afstand op high altitude kan daar gewoon naar kijken.
Kwestie van via radio doorgeven aan een batterij die de brug al gezeroed heeft en klaar is kees.

Misschien met al eerdere intel dat er een kolonne vrachtwagens met munitie aan zou komen en UA zat al met de vingers aan de knoppen te wachten.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2022 21:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Verwijderd schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 21:09:
[...]

Misschien met al eerdere intel dat er een kolonne vrachtwagens met munitie aan zou komen en UA zat al met de vingers aan de knoppen te wachten.
Dat bedoelde ik ook meer, maar goed. Ik zal dat in het vervolg helemaal uitschrijven en er niet van uit gaan dat dingen die voor mij voor de hand liggen dat ook voor anderen doen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_Eend_ schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 21:14:
[...]

Dat bedoelde ik ook meer, maar goed. Ik zal dat in het vervolg helemaal uitschrijven en er niet van uit gaan dat dingen die voor mij voor de hand liggen dat ook voor anderen doen..
sorry, ik zat niet op te letten _/-\o_
Ik zag geen ondeugende smiley dus....

Laat ik het dan zo zeggen: UA heeft het gepland en voorbereid om op het juiste moment te vuren als daar goede reden toe is.

Eerst de brug verzwakt.
En daarna dit moment afgewachten.
Is alsnog gepland en voorbereid :P

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2022 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Verwijderd schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 21:20:
[...]

sorry, ik zat niet op te letten _/-\o_
Ik zag geen ondeugende smiley dus....

Laat ik het dan zo zeggen: UA heeft het gepland en voorbereid om op het juiste moment te vuren als daar goede reden toe is.

Eerst de brug verzwakt.
En daarna dit moment afgewachten.
Is alsnog gepland en voorbereid :P
Als het zo is gegaan zou dat wel erg mooi zijn.. Ik zie het al voor me.

Commandant: Nog effe wachte!
Schutter: Waarom :?
Konvooi: Rolt de brug op
Commandant: Daarom! :D
HIMARS: WOOOSH!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

_Eend_ schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 21:27:
[...]

Als het zo is gegaan zou dat wel erg mooi zijn.. Ik zie het al voor me.

Commandant: Nog effe wachte!
Schutter: Waarom :?
Konvooi: Rolt de brug op
Commandant: Daarom! :D
HIMARS: WOOOSH!
ik zou niet weten waarom het niet zo gegaan is.
Zoals je zelf schrijft: dat is moeilijk te plannen.
Unless it is.

Houd de brug in de gaten. Combineer alle intel.
En schieten maar.

Want.... wanneer schoot UA eerder op de brug om gaten te maken? Volgens mij meestal 's nachts.
Wanneer nu? Overdag dacht ik? I wonder why....

Ze moeten intel hebben gehad. Ofwel visueel danwel via radio. Of beide.
Ze moeten hebben geweten wat er op die brug was.
En dat vergt voorbereiding: zorgen dat je kan zien of weten wat er over de brug gaat op welk moment.

De brug potentieel compleet aan gort?
het feit dat er een getal wordt genoemd aan vrachtwagens dat over de brug reed is al voldoende: ze wisten precies hoe de situatie was.

Dus eerst gaten maken, en daarna wachten op het perfecte moment.
Grote kans dat er een paar himars launchers ongebruikt meerdere dagen stonden te wachten op dit moment.

En dat is inderdaad planning en voorbereiding.
Je gaat niet ineens overdag schieten (net als er toevallig een konvooi met munitie overheen rijdt) terwijl je dat voorheen alleen 's nachts deed.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2022 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Sowieso zijn ze nog steeds druk bezig in en rond Kherson:
According to Khlan, information is being received from various regions of Kherson region that Russian military positions have been hit.

"Information about explosions is coming from different areas. Orc positions have been hit: Nova Kakhovka, Tavriysk, Malokakhovka, Kakhovka and Chornobaivka. We are waiting for the official data," Khlan wrote.

As reported by Ukrinform, after Ukraine's Armed Forces launched the fourth strike on the Antonivka Bridge, Russian military personnel began to take their families out of Kherson.

bron: https://www.ukrinform.net...tonivka-bridge-khlan.html
Vooral die laatste zin. Lekker je gezin meenemen naar een stad waarvan al tijden wordt geroepen dat er een groot offensief aan zit te komen. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:24
_Eend_ schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 21:36:
Sowieso zijn ze nog steeds druk bezig in en rond Kherson:

[...]

Vooral die laatste zin. Lekker je gezin meenemen naar een stad waarvan al tijden wordt geroepen dat er een groot offensief aan zit te komen. :?
Staat toch out of Cherson?

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10:49

Fiber

Beaches are for storming.

Ja, dat klopt, maar het is vreemd dat ze er überhaupt zijn... O-)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Russische mindset he. Kherson zou onafhankelijk worden en onderdeel van Novorossiya.
En Oekraine zijn nazi's die toch wel verslagen worden door het superieure Russische leger.
Dus dan kunnen de hogere officieren (want de gewone soldaten hebben niet de luxe om hun familie mee te nemen) lekker hun gokje wagen en alvast naar Kherson verhuizen om een van de eersten te zijn die er wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16-09 15:09

bloody

0.000 KB!!

*snip* verkeerde topic :-(

[ Voor 97% gewijzigd door bloody op 23-08-2022 09:27 ]

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Slecht nieuws. Dat de russen toch nog offensieve mogelijkheden hebben aan dit front vind ik geen goed teken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16-09 20:21

Zewatanejo

Fine Thanks!

Dat is opvallend inderdaad. Had ik ook niet gedacht (of eigenlijk niet gehoopt). Zou het nog zo kunnen zijn dat UA troepen aan hergroeperen is voor een offensief, waardoor het front op sommige plekken verzwakt Of is dat ook te veel hoop?

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

RoD schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 11:21:
[Embed] Slecht nieuws. Dat de russen toch nog offensieve mogelijkheden hebben aan dit front vind ik geen goed teken.
Ik weet niet precies wat ze bedoelen, maar bijvoorbeeld LiveUaMap heeft lange tijd het gebied ten zuid-westen van Snihurivka incorrect als Ukrainian controlled weergegeven.

Ook Defmon heeft daar laatst een item over gedaan dat daar een mapping fout was.

Bijv deepstate map heeft het al die tijd wel correct weergegeven.
https://deepstatemap.live/en#11/46.9575/32.5841

[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 24-08-2022 11:28 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

YakuzA schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 11:26:
[...]

Ik weet niet precies wat ze bedoelen, maar bijvoorbeeld LiveUaMap heeft lange tijd het gebied ten zuid-westen van Snihurivka incorrect als Ukrainian controlled weergegeven.

Ook Defmon heeft daar laatst een item over gedaan dat daar een mapping fout was.

Bijv deepstate map heeft het al die tijd wel correct weergegeven.
Ja ik ben bekend met de verschillen in mapping. Maar, Ukraine Battle Map heeft de activiteiten op de grond bevestigd. Dus hoe het er op de map ook uit zag, het lijkt erop dat de russen recent nog terrein hebben veroverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

RoD schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 11:29:
[...]

Ja ik ben bekend met de verschillen in mapping. Maar, Ukraine Battle Map heeft de activiteiten op de grond bevestigd. Dus hoe het er op de map ook uit zag, het lijkt erop dat de russen recent nog terrein hebben veroverd.
op zowel de liveuamap als de deepstate map, ligt het 'russisch geclaimed gebied' nog een stuk westelijker daar dan wat ik op die ukraine battle map zie iig.

Zeleney hai, bijv staat op de andere maps daar allemaal al tijden onder RU bewind.
Dus ik heb geen idee of dat recente progressie van RU is, of dat het al tijden onder RU zit en nu wat foto's gematched worden.

Maar blijft wel een aparte progressie inderdaad

[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 24-08-2022 11:41 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07:57

Shabbaman

Got love?

Die push is volledig irrelevant zolang de brug maar binnen schotsafstand blijft. Als de aanvoer beperkt (of op z'n best volledig afgesneden) is, is de situatie ten noorden van de rivier voor Rusland toch onhoudbaar... hoe ver ze nu ook doordrukken. Ik denk dat de aandacht voor UA meer oostwaarts ligt, om ook daar de aanvoer te verstoren.

Maar goed, ik ben zelfs slecht in RTS dus wat weet ik er nou van...

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-07 22:02
Ik zag gisteren een youtube filmpje over de strategie van "accelerated attrition" die UA (waarschijnlijk) bij Cherson aan het uitvoeren is: lok zo veel mogelijk Russen naar dit gebied waar UA het voordeel heeft, en put ze uit.
Het kan best zo zijn dat het opgeven van die dorpjes binnen die strategie past: laat RU extra gebied pakken zodat hun troepen dunner uitgesmeerd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Het zal mogelijk op het rode stukje bij slaan:

Afbeeldingslocatie: https://nitter.net/pic/orig/media%2FFa6e7zgaQAEPYMv.jpg

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

En wat beelden van de explosies van een uurtje of 4 geleden:

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Na dagenlang AA pesten met drones, eindelijk weer een goeie boem op de Krim:
Nog niet bekend wat het is maar de grote zwarte rookpluim is een goed teken.

• RoD
  • Niet online

RoD

We zullen zien, dit werd de vorige keer natuurlijk ook al geclaimd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

RoD schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 15:19:
[Embed] We zullen zien, dit werd de vorige keer natuurlijk ook al geclaimd.
Ze blijven wat te optimistisch in de meldingen inderdaad:

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Deze meldt het ook:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

En de volgende poging:

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

In ieder geval weer een goeie rookpluim.

Edit: het lijken twee aanvallen te zijn geweest.

[ Voor 15% gewijzigd door RoD op 26-08-2022 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07:57

Shabbaman

Got love?

Voor als je niet genoeg krijgt van kapotte bruggen, in de buurt van Cherson is NOG een brug:

Aan de hand van dat kaartje heb ik even opgezocht waar die brug is: ten noordoosten van Cherson, over de Inhulets. Als deze Dariivsky-brug onbruikbaar is, is de eerste brug tien kilometer noordelijker bij Oleksandrivka. En dan nog noordelijker bij Barativka en dan bij Snihurivka, waar nu het front is. Als de dam bij Nova Kachovka afgesneden is zou ik zeggen dat UA hier wel een mogelijkheid heeft om de troepen tussen de Inhulets en de Dnjepr vast te zetten.

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Voor wie nog de vraag "what air defence doing" had:
Dat was dus weer een zinloze onderneming :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

De brug bij Nova Kakhova is geraakt toen er een Russische militaire truck overheen reed:
Zulke gruwelijke beelden graag laten.

Het is niet echt een filmpje om te kijken kwam ik iets te laat achter.

[ Voor 22% gewijzigd door DaniëlWW2 op 26-08-2022 17:01 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

YakuzA schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 16:58:
De brug bij Nova Kakhova is geraakt toen er een Russische militaire truck overheen reed:
Zulke gruwelijke beelden graag laten.

Het is niet echt een filmpje om te kijken kwam ik iets te laat achter.
Hier een versie die speciaal voor GoT policyproof is gemaakt
De brug lijkt trouwens nog altijd bruikbaar te zijn. Het gaat niet hard zo.

Foto van de truck:
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FbGKbOtWYAA-F3_?format=png&name=360x360
Als je een truck zo kan opvouwen dan is het wel een serieuze klap geweest...

[ Voor 14% gewijzigd door RoD op 26-08-2022 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Daadwerkelijk een explosie op de Krim, dat hebben we al een tijdje niet meer gezien. Lijkt overigens niet heel groot, dus het zullen geen Saki-achtige taferelen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Geolocated naar een radarstation hij de kust. Staat wel eea aan interessant spul, hoop dat het is geraakt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Allerlei berichten nu op een soort aanval op Cherson:

Zoals ze in de media zouden zeggen: developing

Overzichtsartikel: https://dumskaya.net/news...ka-poshli-v-168224//?ua=1

[ Voor 19% gewijzigd door RoD op 29-08-2022 12:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Alles is natuurlijk nog onbevestigd, maar bovenstaande kunnen we wel onderschrijven. Het aantal aanvallen op de bruggen is in de afgelopen weken stelselmatig opgevoerd en men is ook begonnen met het vernietigen van bases in Cherson obl. Vannacht veel explosies rondom de stad. Dus... "something is happening". Hopelijk vertaalt het zich ook naar een daadwerkelijk offensief, maar we moeten het afwachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Even een crosspost hierheen halen:
Verwijderd schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 12:37:

[Twitter]
dit zou m dus best wel eens kunnen zijn.
Dit lijkt dus vannacht te zijn gebeurd. De rear attacks zijn in de afgelopen weken opgevoerd en vannacht zagen we explosies rondom de stad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

RoD schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 12:32:
[Twitter] Alles is natuurlijk nog onbevestigd, maar bovenstaande kunnen we wel onderschrijven. Het aantal aanvallen op de bruggen is in de afgelopen weken stelselmatig opgevoerd en men is ook begonnen met het vernietigen van bases in Cherson obl. Vannacht veel explosies rondom de stad. Dus... "something is happening". Hopelijk vertaalt het zich ook naar een daadwerkelijk offensief, maar we moeten het afwachten.
Soortvan bevestiging vanuit officiele bronnen binnen UA?

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Wartranslated (Dimitri):
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FbUpqzGWIAA8G4c?format=png&name=900x900

Dit is: Russian fighter in Ukraine Anatoliy Dryomov - https://t.me/drema_dllllll/452

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

RoD schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 12:50:
Wartranslated (Dimitri):
[Afbeelding]

Dit is: Russian fighter in Ukraine Anatoliy Dryomov - https://t.me/drema_dllllll/452
ik denk dat die change niet gaat komen.

De Russen hebben munitie nodig, maar dat wordt elke keer aan gort geschoten.
Dus moeten de Russen de himars etc. vernietigen.
Daarvoor hebben ze de luchtmacht nodig om de himars te spotten tijdens het vuren en direct te vernietigen.
Maar de luchtmacht is kwetsbaar voor anti-air.
Dus moet de luchtmacht eerst de anti-air vernietigen.

Maar dat kunnen ze niet, want de Russische luchtmacht blijkt daarvoor niet getraind te zijn. Die kunnen slechts een klein beetje luchtoverwicht tegen Oekraiense Migs doen en voor de rest naar een coordinaat vliegen en daar een bommetje droppen.

Dus nee, die change gaat niet komen.
Tenzij ze het via de grond doen met Spetsnaz ops breed verspreid achter de linies om zo kans te maken om de himars tegen te komen.
Maar ik denk dat de Oekraiense counter-infiltratie ook goed genoeg is om dat tegen te gaan.

Dus wat kunnen de Russen nog doen anders dan zo snel mogelijk een tank-blitz uitvoeren en uitwaaieren?
Maar dat is niet de doctrine van de BTG...
en daar hebben ze de infanterie-aantallen ook niet voor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/anrZKa9xcd4BrYb9LO0dwnBx0pQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/tsAK9PqMkHrkDNdpfTzc0aK6.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ecmOAjw6jiGHKGMg3zyNFIfNxSc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GdDnb2FjSB5azJPbRuqtvriR.png?f=user_large
Dit is op de hoofdweg M-14 tussen Mykolaev en Kherson.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2022 13:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Explosies in Beryslav, aan de Dnjepr (westkant), ten noord-oosten van Cherson:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FbUsiQyWYAApzL3?format=png&name=small
De welbekende zwarte rook. Zou om een "staging area" gaan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
Vanuit de VS wordt ook eea bevestigd:

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

hopelijk breken ze nu wel door dan.
Tijd terug stonden ze ook al met een teen in Kyselivka en Blahodatne.
En de genoemde locatie waar die tanks bezig zijn is weer een paar kilometer verder terug.
Nog steeds 20-25km naar Kherson.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gxeIz0UBaa4OxQ7VGRwPwsFTqZQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WVlWjIPxAnmNywk3iLXxlyu3.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2022 13:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Weer via Dimitri:
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FbUsqCfXEAIRyAq?format=png&name=small
RUSVARG fighter from Mykolaiv area (he is currently in hospital)
Dus even kijken wat we nu weten:
• Intense aanvallen op de bruggen en bases/depots opgevoerd in de afgelopen weken.
• Artillerie en luchtaanvallen overnacht op de frontgebieden inclusief Cherson stad.
• UA bevestigd offensief op meerdere punten aan het zuidelijke front.
• Meerdere ru bronnen bevestigen dat ze worden aangevallen.
• DPR’s 109th MRR was abandoned by their attached Russian VDV unit, forcing a retreat
• VS bevestigt komst grootschalig offensief
• Russische bron bevestigt grondaanvallen, oa met tanks.
• UA claimt dat ze door de eerste verdedigingslinie van de russen zijn gebroken

Wat weten we niet:
• In hoeverre dit daadwerkelijk gaat vertalen naar een bevrijding van Cherson. Dus alle reden nog om de nodige slagen om de arm te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
RoD schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 13:09:
Weer via Dimitri:
[Afbeelding]

[...]

Dus even kijken wat we nu weten:
• Intense aanvallen op de bruggen en bases/depots opgevoerd in de afgelopen weken.
• Artillerie en luchtaanvallen overnacht op de frontgebieden inclusief Cherson stad.
• UA bevestigd offensief op meerdere punten aan het zuidelijke front.
• Meerdere ru bronnen bevestigen dat ze worden aangevallen.
• DPR’s 109th MRR was abandoned by their attached Russian VDV unit, forcing a retreat
• VS bevestigt komst grootschalig offensief
• Russische bron bevestigt grondaanvallen, oa met tanks.
• UA claimt dat ze door de eerste verdedigingslinie van de russen zijn gebroken

Wat weten we niet:
• In hoeverre dit daadwerkelijk gaat vertalen naar een bevrijding van Cherson. Dus alle reden nog om de nodige slagen om de arm te houden.
Weten we wel waar die DPR’s 109th MRR zich bevindt/bevond?

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Apache4u schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 13:11:
[...]

Weten we wel waar die DPR’s 109th MRR zich bevindt/bevond?
iemand schreef op Twitter bij 'Khakovka'.

Als dat Nova Khakovka is dan is dat toch echt niet aan de frontlinie.
Oh en dat filmpje zou op de website van UA defensie staan oid. Vandaar de psyop-gedachte.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2022 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

RoD schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 13:02:
Explosies in Beryslav, aan de Dnjepr (westkant), ten noord-oosten van Cherson:
[Twitter]
[Afbeelding]
De welbekende zwarte rook. Zou om een "staging area" gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online

In de draad post ie ook een kaart. Mij zegt het niet zo veel.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Apache4u schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 13:14:
[Embed]

In de draad post ie ook een kaart. Mij zegt het niet zo veel.
dat is meer richting het noorden van de frontlinie, in de omgeving waar ze ook al eens eerder een kleine doorbraak hebben gedaan (en deels weer kwijtgeraakt).

De in die tweet genoemde locatie is ergens bij de rode cirkel.
Groene pijl is waar tanks bezig zijn.
Maar het lijkt erop dat UA langs de gehele linie bezig is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0ENQko_08bqfGwHTwczZIeOKv5M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8wvOqLRgKu9UZnbes2Snhty1.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2022 13:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Verwijderd schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 13:17:
[...]

dat is meer richting het noorden van de frontlinie, in de omgeving waar ze ook al eens eerder een kleine doorbraak hebben gedaan (en deels weer kwijtgeraakt).

De in die tweet genoemde locatie is ergens bij de rode cirkel.
Groene pijl is waar tanks bezig zijn.
Maar het lijkt erop dat UA langs de gehele linie bezig is.

[Afbeelding]
Veel claims/informatie gaan over dat gebied dat in rood is omcirkelt. Daar lijkt vooralsnog het zwaartepunt te liggen.

[ Voor 4% gewijzigd door RoD op 29-08-2022 13:22 ]

Pagina: 1 ... 5 ... 31 Laatste