Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

RoD schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 22:18:
[Embed]
Foto in tweet. Ben heel benieuwd wat er in brand staat maar mooi niruws dat ze de brug weer hebben weten te raken. Die GPS en radar jammers hebben dus niet geholpen.
Die reflectors schijnen alleen tegen laser guided dingen te werken.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
YakuzA schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 22:55:
[...]

Die reflectors schijnen alleen tegen laser guided dingen te werken.
Maar er staan meer dan alleen die reflectors. GPS schijnt tot 200 meter rond de brug worden gejammed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RoD schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 00:23:
[...]

Maar er staan meer dan alleen die reflectors. GPS schijnt tot 200 meter rond de brug worden gejammed.
zou het helpen?
Als er een raket is die met x snelheid inkomend is en het doel al is gepinpointed in de laatste kilometer, dan maakt die 200 meter 'dark' niet veel meer uit denk ik zo.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 08-08-2022 07:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RoD schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 00:23:
[...]

Dat helpt misschien als de artillerie wordt gemikt met behulp van gps informatie van een in de buurt vliegende drone, maar ik ga er vanuit dat van een brug Oekraïne weinig moeite hoeft te doen om daar de gps coördinaten van te vinden, en die laatste 200m kan een raket wel zonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louwke
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:50
Die 200m haalt dat ding in de laatste seconden. Denk niet dat er dan nog koers correcties te doen zijn lijkt me.

Untappd: Louwke80

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Verwijderd schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 07:29:
[...]

zou het helpen?
Als er een raket is die met x snelheid inkomend is en het doel al is gepinpointed in de laatste kilometer, dan maakt die 200 meter 'dark' niet veel meer uit denk ik zo.
Verwijderd schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 08:13:
[...]

Dat helpt misschien als de artillerie wordt gemikt met behulp van gps informatie van een in de buurt vliegende drone, maar ik ga er vanuit dat van een brug Oekraïne weinig moeite hoeft te doen om daar de gps coördinaten van te vinden, en die laatste 200m kan een raket wel zonder.
Nouja, het feit dat de brug geraakt is, geeft wel aan dat het inderdaad weinig zin heeft gehad die dingen te plaatsen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:07

_Eend_

🌻🇺🇦

RoD schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 09:19:
[...]

[...]

Nouja, het feit dat de brug geraakt is, geeft wel aan dat het inderdaad weinig zin heeft gehad die dingen te plaatsen :P
Het zou wel mooi zijn als ze precies die GPS jammer hebben geraakt :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

RoD schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 22:18:
[Embed]
Foto in tweet. Ben heel benieuwd wat er in brand staat maar mooi niruws dat ze de brug weer hebben weten te raken. Die GPS en radar jammers hebben dus niet geholpen.
Het zou inderdaad gaan om spul dat er stond om de boel te repareren:
Pro-Russian forces say Ukraine has again struck Antonivskiy bridge in occupied Kherson

A key Russian-held bridge into the occupied southern city of Kherson has been hit again overnight by Ukrainian forces, according to reports from the Russian-imposed administration there.

Kirill Stremousov, deputy head of the pro-Russian administration imposed on occupied Kherson, told the Interfax news agency:

The blow was struck on the Antonivskiy bridge. The equipment of the builders who are repairing the bridge burned down, there are no critical damages. But the opening of the bridge is slightly delayed.

Ukrainian forces have repeatedly targeted the bridge with high-precision weapons as it is one of only two permanent re-supply routes over the Dnieper River, linking the occupied city with the rest of Kherson region and down to annexed Crimea in the south.

The claims have not been independently verified.
Bron: https://www.theguardian.c...-62f0ad6b8f087e2e93c73368

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

RoD schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 22:41:
Het is echt weer HIMARs o'clock:
[Embed]
Het is nog even doorgegaan vannacht. Ook Melitopol is geraakt:

Claims over 100 Russische doden + equipment. Niet te verifiëren natuurlijk. Maar dat er een grote boem was, dat is wel duidelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Interessant. Zal wel een Tochka-u zijn geweest? Zo ver achter het front zien we ze niet veel.

Video in subtweet wat duidelijk maakt dat het om een munitieopslag gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

RoD schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 12:24:
[Embed]
Interessant. Zal wel een Tochka-u zijn geweest? Zo ver achter het front zien we ze niet veel.

Video in subtweet wat duidelijk maakt dat het om een munitieopslag gaat.
Ze hebben wel iets nieuws iig:
Kherson Regional Council deputy Serhii Khlan said this in a Facebook post, Ukrinform reports.

"Kherson region. We can congratulate Henichesk on the beginning. Now the Ukrainian Armed Forces reach that area, too. In the morning, Russian ammunition detonated for over one-and-a-half hours at an experimental station (roughly speaking, between Partyzany [Rykove] and Novooleksiivka). We are waiting for official reports," Khlan said.
https://www.ukrinform.net...nates-near-henichesk.html

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

@YakuzA het lijkt er inderdaad op, gezien dit:
Heel interessant, meerdere aanvallen dus zeer diep achter de frontlinie.

Beetje wishful thinking maar het begint er op te lijken dat UA een stapsgewijs plan heeft om de logistiek van Rusland te verstoren. Het aantal aanvallen neemt toe rondom Cherson en Melitopol, en nu ook steeds dieper achter het front. Dit is in ieder geval een nieuwe ontwikkeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Er zijn meerdere filmpjes van deze explosie, deze is nog wel aardig:

Enorme rookpluim, en afgaande op de vertraging tussen de secundaire explosie en het geluid, is dit op zo'n 2.5km afstand gefilmd. Geeft de schaal aan van wat daar opgeslagen lag. Conclusie: grote boem die de Russen waarschijnlijk niet aan zagen komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Of de ATACMS raketten zijn gearriveerd. Zou niet de eerste keer zijn dat we erachter komen dat iets gearriveerd is in Oekraine door explosies. :P

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

RoD schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 15:24:
[Embed] Heel interessant, meerdere aanvallen dus zeer diep achter de frontlinie.

Beetje wishful thinking maar het begint er op te lijken dat UA een stapsgewijs plan heeft om de logistiek van Rusland te verstoren. Het aantal aanvallen neemt toe rondom Cherson en Melitopol, en nu ook steeds dieper achter het front. Dit is in ieder geval een nieuwe ontwikkeling.
De mensen uit Moskou zullen wel boos zijn.

Daar gaat je mooie zomervakantie naar de Krim :(
Locals and tourists are evacuating from Novofedorivka, multiple ambulances and medical helicopters are on the way to the airbase
;)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
RoD schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 15:24:
[Embed] Heel interessant, meerdere aanvallen dus zeer diep achter de frontlinie.

Uh dat zeg ik volgens mij al maanden. :P
Ik begon er al over voor de invasie dat Rusland hun logistieke apparaat zo zwak was. En als je dit kon achterhalen uit publieke middelen, dan wisten ze het zeker binnen de hogere rangen van het Oekraïense leger. En ze hebben er vanaf dag een al een prioriteit van gemaakt. Waarom denk je dat HIMARS systemen steeds vuren op munitiedumps of die bruggen hebben vernietigd? ;)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

DaniëlWW2 schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 15:38:
Of de ATACMS raketten zijn gearriveerd. Zou niet de eerste keer zijn dat we erachter komen dat iets gearriveerd is in Oekraine door explosies. :P
Yep :) ik zie nu dit:
Zou het dan toch? :o

Edit: Rob Lee meldt dat het ook de Neptunes kunnen zijn. Die hebben een vergelijkbare range en een ground attack optie.

Hopelijk gaan we vanaf nu meer van dit zien.

[ Voor 11% gewijzigd door RoD op 09-08-2022 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

DaniëlWW2 schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 15:41:
[...]

Uh dat zeg ik volgens mij al maanden. :P
Ik begon er al over voor de invasie dat Rusland hun logistieke apparaat zo zwak was. En als je dit kon achterhalen uit publieke middelen, dan wisten ze het zeker binnen de hogere rangen van het Oekraïense leger. En ze hebben er vanaf dag een al een prioriteit van gemaakt. Waarom denk je dat HIMARS systemen steeds vuren op munitiedumps of die bruggen hebben vernietigd? ;)
Zeggen wat logisch is, is een ding, het nu daadwerkelijk tot uitvoer zien komen, is stap twee :P

Volgende stap, de Kerch brug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

YakuzA schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 15:38:
[...]

De mensen uit Moskou zullen wel boos zijn.

Daar gaat je mooie zomervakantie naar de Krim :(

[...]

;)
offtopic:
En dan hopelijk zometeen nog een visumban door de Europese landen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
RoD schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 15:42:
[...]

Zeggen wat logisch is, is een ding, het nu daadwerkelijk tot uitvoer zien komen, is stap twee :P

Tenzij ze een afspraak met de Amerikanen hebben gemaakt die niet te vernietigen.
Want het is een gigantisch doel met enorme logistieke gevolgen voor de Russen als die vernietigd word. De reguliere brug is al een ding, maar die spoorbrug die parallel loopt is het echte doel. Ik denk alleen dat die pas opgeblazen zal worden als de Oekraïners echt voor een groot offensief gaan en ook echt voor de Krim proberen te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

DaniëlWW2 schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 15:46:
[...]

Tenzij ze een afspraak met de Amerikanen hebben gemaakt die niet te vernietigen.
Want het is een gigantisch doel met enorme logistieke gevolgen voor de Russen als die vernietigd word. De reguliere brug is al een ding, maar die spoorbrug die parallel loopt is het echte doel. Ik denk alleen dat die pas opgeblazen zal worden als de Oekraïners echt voor een groot offensief gaan en ook echt voor de Krim proberen te gaan.
Denk je dat het realistisch is dat de Amerikanen bezwaren opwerpen? Dat het strategisch gezien logisch is om het pas bij een groot offensief op te blazen kan ik inkomen, maar dan is het een strategisch besluit en geen rode lijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
RoD schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 15:51:
[...]

Denk je dat het realistisch is dat de Amerikanen bezwaren opwerpen? Dat het strategisch gezien logisch is om het pas bij een groot offensief op te blazen kan ik inkomen, maar dan is het een strategisch besluit en geen rode lijn.
Omdat die brug erg gevoelig ligt en voor een aardig deel ook echt Russische grondgebied/territoriale wateren is.
Uiteindelijk gaat die brug eraan als Oekraine deze oorlog wint, maar het moment is denk ik erg politiek gevoelig. Helaas want zuiver militair gezien vuur je aankomende nacht al een gigantische salvo om die (spoor}brug op meerdere plekken te vernietigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 15:57:
[...]

Omdat die brug erg gevoelig ligt en voor een aardig deel ook echt Russische grondgebied/territoriale wateren is.
Uiteindelijk gaat die brug eraan als Oekraine deze oorlog wint, maar het moment is denk ik erg politiek gevoelig. Helaas want zuiver militair gezien vuur je aankomende nacht al een gigantische salvo om die (spoor}brug op meerdere plekken te vernietigen.
was het niet zo dat die brug "mission impossible" was om te vernietigen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

RoD schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 15:42:
[...]

Gezien de effort en het aantal inslagen voor de Antonovsky brug, die daarmee nog steeds niet helemaal is uitgeschakeld acht ik dat niet waarschijnlijk. Al heeft de ATACMS wel een zwaardere lading.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Rofdof schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 16:07:
[...]

Die brug was altijd buiten bereik. Dat is die nu waarschijnlijk niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:46
Je wilt die brug juist behouden, om bij een grootschalig offensief de Russen op de Krim een uitweg te geven. Laat ze maar vluchten. En daarna *plof de deur dichtdoen.

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Meerdere explosies op een vliegbasis op de Krim: https://www.reddit.com/r/...ns_at_ruzzian_airbase_in/

Volgens Reuters op zijn minst 12 explosies: https://www.reuters.com/w...mea-witnesses-2022-08-09/

Dat is een flinke afstand.. ATACMS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 16:09:
[...]

Die brug was altijd buiten bereik. Dat is die nu waarschijnlijk niet meer.
ik bedoel meer dat dat ding niet op te blazen is ook al ben je binnen bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louwke
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:50
Volgens de Russen is het een ongelukje :+

https://liveuamap.com/en/...ays-explosions-of-several

Untappd: Louwke80

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Ah, Vadim heeft natuurlijk weer ergens zijn brandende peuk neergegooid, bovendien was hij te lui geweest om alle munitie netjes in de munitiebunkers neer te zetten, waardoor alles nu ontploft. Check :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:15
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 15:57:
[...]

Schiet je toch het Oekraïense deel van die brug aan puin. Snap het probleem niet 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

en ook die twee locaties kort boven de rechterkant van de weg naar de Krim aanvallen.
dit komt echt op mij over als zijnde aanvallen op de Krim. waarschuwingen: we kunnen je hier raken, we komen eraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:18

pro_6or

amateur_60r

RoD schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 15:41:
[...]

Yep :) ik zie nu dit:
[Embed] Zou het dan toch? :o

Edit: Rob Lee meldt dat het ook de Neptunes kunnen zijn. Die hebben een vergelijkbare range en een ground attack optie.

Hopelijk gaan we vanaf nu meer van dit zien.
The Neptunes, the B-52s, het kan van alles zijn. Het klinkt iig als muziek in mijn oren!

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

pro_6or schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 17:38:
[...]
The Neptunes, the B-52s, het kan van alles zijn. Het klinkt iig als muziek in mijn oren!
Gezien het flight path (gehele vlucht rond de 5 meter hoog, waardoor bij een ground launch die op lage hoogte over de hele kherson en krim oblast vliegt) en de mogelijk nog experimentele fase waarop de ground attack van de Neptune gebaseerd is, zou ik niet zo snel verwachten dat het een Neptune was.

Maar zullen het horen de komende dagen.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:01

Shabbaman

Got love?

Rofdof schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 16:07:
[...]

Een brug te ver? O-)

Ik ben benieuwd of we nu binnenkort een ontploffende sub gaan zien terwijl die in Sebastopol net wordt bevracht. Dat lijkt nu dus binnen bereik.

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Volgens UA was het een eigen fabricaat;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vTC81xuFVThHLWF49_lTI-ImdCA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RGEQ2a8h8iiLLB8lT0AyYK4v.png?f=fotoalbum_large

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

YakuzA schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 17:49:
[...]

Gezien het flight path (gehele vlucht rond de 5 meter hoog, waardoor bij een ground launch die op lage hoogte over de hele kherson en krim oblast vliegt) en de mogelijk nog experimentele fase waarop de ground attack van de Neptune gebaseerd is, zou ik niet zo snel verwachten dat het een Neptune was.

Maar zullen het horen de komende dagen.
Ik denk het ook niet hoor.

Zelfde patroon als bij de Moskva, laat de Russen eerst maar met 13 verklaringen komen en dan pas komt Ukraine met de waarheid.

Er was geen luchtalarm. Dan kan het fabeltje dat de Atacms met haar hoge vlucht en massievere formaat itt tot de gmlrs wél te onderscheppen zou zijn door de Russen ook meteen de wereld uit. Of de AGM88 heeft alle radarstations/radarvoertuigen al uitgeschakeld/ staan uit door die dreiging.

Overigens, “the neptunes” en “the b52s” zijn bands (muziek).

[ Voor 3% gewijzigd door pro_6or op 09-08-2022 18:22 ]

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Shabbaman schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 17:53:
[...]

Een brug te ver? O-)

Ik ben benieuwd of we nu binnenkort een ontploffende sub gaan zien terwijl die in Sebastopol net wordt bevracht. Dat lijkt nu dus binnen bereik.
Zou kunnen, maar dan moet je dus weten wanneer de sub waar ligt. En dan ook zeer precies zijn.

Het kan, maar is niet eenvoudig.

een treffende spreuk

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Nog een paar interessante berichten over de aanval op de Krim:

De voorzitter van het UA parlement tweette net (vertaald): Muscovites should not stay in our Crimean sun for a long time... You can get burned. Officiële kanaal van de Verkhovna Rada:
En dan deze:
Goed stukje trollen in ieder geval weer.

Geoconfirmed inmiddels: https://twitter.com/GeoConfirmed/status/1557046735058477058

En dan dit:
Het is Warmonitor, dus met korrel zout nemen aangezien hij vaak ongefilterd dingen doorlaat zonder kritisch te zijn, maar het is iets om in de gaten te houden omdat we weten dat er veel vliegtuigen stonden op het vliegveld dat is geraakt. Zie:

Plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FZuv9wDX0AACkgd?format=jpg&name=4096x4096

Locals zeggen in ieder geval 12 explosies te hebben gehoord, en inmiddels is ook geoconfirmed dat er meerdere losse explosies hebben plaatsgevonden, dwz meerdere strikes rondom het vliegveld. Dat geeft hoop dat er een goed aantal vliegtuigen zijn geraakt.

Inmiddels is er een state of emergency op de Krim, staat de Kerch brug vol met verkeer dat van de Krim af wil, en worden er bussen in gezet om toeristen die in de buurt van het vliegveld waren, te evacueren.

Heel, heel interessant. Dit is een behoorlijke mijlpaal in de strijd.

[ Voor 9% gewijzigd door RoD op 09-08-2022 19:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:21

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

RoD schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 19:06:
Nog een paar interessante berichten over de aanval op de Krim:
[..]
Het is Warmonitor, dus met korrel zout nemen aangezien hij vaak ongefilterd dingen doorlaat zonder kritisch te zijn, maar het is iets om in de gaten te houden omdat we weten dat er veel vliegtuigen stonden op het vliegveld dat is geraakt.

[Twitter]
Locals zeggen in ieder geval 12 explosies te hebben gehoord, en inmiddels is ook geoconfirmed dat er meerdere losse explosies hebben plaatsgevonden, dwz meerdere strikes rondom het vliegveld. Dat geeft hoop dat er een goed aantal vliegtuigen zijn geraakt.

Inmiddels is er een state of emergency op de Krim, staat de Kerch brug vol met verkeer dat van de Krim af wil, en worden er bussen in gezet om toeristen die in de buurt van het vliegveld waren, te evacueren.

Heel, heel interessant. Dit is een behoorlijke mijlpaal in de strijd.
Zeker interessant!!

Ter illustratie hoe dit nieuws dan door de Volkskrant wordt gecommuniceerd.
Explosies op militaire vliegbasis op door Rusland geannexeerde Krim
Volkskrant Liveblog
18:54
Op een militaire vliegbasis op de door de Russen bezette en geannexeerde Krim hebben vanmiddag meerdere explosies plaatsgevonden. Het Russische ministerie van Defensie bevestigt de explosies, maar ontkent dat er sprake zou zijn van een Oekraïense aanval op de basis.

Oekraïne heeft nog niet officieel gereageerd. Tegen The New York Times zegt een hooggeplaatste functionaris dat het Oekraïense leger achter de explosies zit. Het is onduidelijk welk wapen er in dat geval zou zijn gebruikt.
Dat vooralsnog geen officiële reactie vanuit Oekraïne is gedeeld kan duiden op het gebruik van een "officieus" wapen
Volgens de Russen waren de explosies het gevolg van een ongeluk in de munitiedepots. Er zou onder meer vliegtuigmunitie zijn ontploft. Het ministerie van Defensie zegt dat er geen gewonden of dodelijke slachtoffers zijn gevallen, maar volgens lokale autoriteiten op de Krim is er zeker een persoon omgekomen en. Eerder meldden de autoriteiten al vijf gewonden, onder wie een kind.

Op sociale media circuleren beelden van de explosies en grote rookpluimen die opstijgen van het vliegveld. Getuigen zeggen tegen persbureau Reuters dat ze zeker twaalf explosies hebben gehoord rond 15.30 uur lokale tijd.

Vliegbasis Saky wordt gebruikt door de Russische marine. Het vliegveld ligt aan de kust van de Krim in de buurt van Novofjodorovka op zo’n 200 kilometer hemelsbreed van het front in het zuiden van Oekraïne.
Weinig deductie en combinatie vanuit dit medium. Ik meen ergens gelezen te hebben dat ze geen eigen deskundigheid hebben op dit vlak. Als ze iemand nodig hebben, haken ze Clingendael aan. De berichtgeving straalt dit ook wat uit.
Het is onduidelijk hoe groot de schade aan de basis is, volgens het Russische ministerie van Defensie is er geen materieel beschadigd geraakt bij de explosies. Als het vliegveld onbruikbaar is geworden, heeft dat mogelijk gevolgen voor de oorlogsvoering van de Russen die de basis gebruiken om luchtaanvallen uit te voeren op het zuidelijke front.

Hessel von Piekartz
Hier wordt het vliegveld genoemd als uitvalsbasis voor luchtaanvallen, maar als een Il-76 ook wordt genoemd dan raakt dit (wederom) de bevoorrading van de Russische operatie.

Maar NYT zou wat meer weten.....
Ukraine claims a rare attack on a Russian air base in Crimea. een iets ander kopje...
New York Times
ODESA, Ukraine — An explosion rocked a key Russian air base on the Kremlin-occupied Crimean Peninsula on Tuesday, sending up a huge plume of smoke, killing at least one person and sowing confusion over what exactly had happened.

A senior Ukrainian military official with knowledge of the situation said that Ukrainian forces were behind the attack. A spokesman for the Kremlin-installed leader of Crimea confirmed that there had been an explosion but asked residents to refrain from jumping to conclusions about its cause.
Now we're talking. Geen gedraai eromheen.
Russia’s Defense Ministry said in a statement only that the explosion was caused by the detonation of aviation ordnance at the Saki air base. Local officials later said at least one person was killed and five were wounded.

Russian and occupation authorities did not speculate publicly about the possibility of a Ukrainian attack. The senior Ukrainian official, however, took credit for it.
Om het nog even een keer genoemd te hebben. De Russen weten bij god niet wat er is gebeurd, maar Oekraïne wel...
“This was an air base from which planes regularly took off for attacks against our forces in the southern theater,” the official said, speaking on the condition of anonymity to discuss sensitive military matters. The official would not disclose the type of weapon used in the attack, saying only that “a device exclusively of Ukrainian manufacture was used.”

A Ukrainian attack on Russian forces in the Crimean Peninsula would represent a significant escalation in the war and an embarrassment for President Vladimir V. Putin of Russia, who often speaks of the territory, which he illegally annexed in 2014, as if it were hallowed ground. Ukraine possesses few weapons that can reach the peninsula, aside from aircraft that would risk being shot down immediately by Russia’s heavy air defenses in the region.
Ook de gêne van Poetin blijft niet onbenoemd. Even los van de militair behaalde doelen moeten we dit niet onderschatten. Er is voor Poetin steeds minder reden om in Oekraïne te blijven hangen.
Last month, a small explosive device delivered by drone blew up at the headquarters of Russia’s Black Sea Fleet in the Crimean port of Sevastopol, injuring six but causing little damage. Russia blamed Ukrainian forces for the attack, but Ukrainian officials vociferously denied it.

Shortly after the explosion occurred on Tuesday, the leader of Crimea’s occupation government, Sergei Aksyonov, arrived at the scene. Standing in front of a large black plume of smoke, he said that a three-mile perimeter had been erected around the site of the base to protect residents.

“Among the local population, no one has sought medical attention,” he said. “Please, I asked you to believe only official information.”

— Michael Schwirtz
En tenslotte nog die schitterende passage over de Russische official die damage control tracht uit te voeren. "Among the local population, no one has sought medical attention," Even los van de ontploffingen vind ik het alleen om deze zin al een geslaagde actie.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

We weten al dat er vliegtuigen zijn geraakt. Net verschenen er beelden van trucks
[Twitter: https://twitter.com/UAWeapons/status/1557103367540903936?t=cxM-VGodb6DS33Jnn2XgCw&s=19] Morgen zien we ongetwijfeld nog meer te zien krijgen.

Edit: van bovenstaande wordt nu vermoed dat het om een andere aanval op een Russische basis ging. Nouja, kapot is kapot.

[ Voor 20% gewijzigd door RoD op 09-08-2022 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Dan deze:

Conclusie:
This video alone gives me enough confidence to declare any aircraft residing on the tarmac or nearby envelops at the time of strikes to be out of service, with many destroyed outright.
Maargoed, graag nog even beeld ter bevestiging.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Draadje van Geoconfirmed:
https://twitter.com/GeoCo...Zxn_Jqo1ycrgg-FXlMaQ&s=19
Belangrijkste conclusie, twee explosies, aangegeven op de kaart hieronder.
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FZvzfx8XwAErOT2?format=jpg&name=large

Alles wat daar binnen valt, is waarschijnlijk vernietigd. Volgens Geoconfirmed waarschijnlijk met een short range ballistic missile.

Het vernietigde vliegtuig dat we hebben gezien past in de paarse box.

[ Voor 8% gewijzigd door RoD op 09-08-2022 23:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Geolocatie van de vernietigde autos:
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FZv82zUWIAUYZni?format=jpg&name=large
Zie de afstand tot de primaire explosies. Als die auto's al zoveel schade hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

https://www.ukrinform.net...ukraine-armys-strike.html
The Armed Forces of Ukraine have struck a bridge near Kakhovka Hydroelectric Power Plant (HPP), making it unusable.
“Our fire control over transport and logistics routes in the temporarily occupied areas of Kherson Region has led to the confirmation of the status of a bridge near Kakhovka HPP as unusable. It was a neat but effective hit,” the report states.
De 3e brug over de Dnjepr is dus ook weer voor even onbruikbaar gemaakt.

Alhoewel onbruikbaar misschien nog wat overdreven is:

Wel netjes dat Rusland weer de damage assesment publiek op twitter laat komen.

[ Voor 41% gewijzigd door YakuzA op 10-08-2022 16:17 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:34

Nox

Noxiuz

caspervc schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 16:16:
Je wilt die brug juist behouden, om bij een grootschalig offensief de Russen op de Krim een uitweg te geven. Laat ze maar vluchten. En daarna *plof de deur dichtdoen.
Dat kan via de landbrug langs mariupol, zien ze gelijk wat hun 'speciale militaire operatie' inhield. Zodra er bevoorrading via die brug plaatsvindt bom erop als je het mij vraagt.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
caspervc schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 16:16:
Zodat ze na hun vlucht weer terug kunnen keren naar elders in Oekraine.
Nee, als de Oekraïners voor de Krim gaan, dan moet die brug eraan. Dit is een oorlog en oorlogen vecht je niet eerlijk of rekening houdend met de vijand. Zeker omdat dit ook nog eens een breedgedragen, legitieme oorlog is waarin Oekraine letterlijk haar cultuur en recht om te bestaan verdedigd. Er kan geen sprake zijn van sympathie voor de vijand. Die krijgt een keuze als het zover komt: overgave of dood.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Ze zijn lekker bezig in het zuiden. Waarschijnlijk een brug naar de Krim.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FZzYkz4XoAAC01m?format=jpg&name=900x900

En er deed iets 'katoen' in Mariupol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

auto's rijden er nog over heen. Maar of er zwaar materieel overheen kan? Ik denk dat er nog wat raketten op moeten landen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

sugarlevi01 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 17:03:

[Embed]

[Afbeelding]
Een van de twee bruggen die de Krim verbindt met de rest van Oekraïne. En 160km achter de frontlinie.

Gisteren de aanval op het vliegveld op de Krim, en een andere basis op 150km achter de frontlinie. Plus alle aanvallen dichterbij het front. Dat de aanvallen zich zo uitbreiden en ook dieper achter het front hun targets raken is erg mooi nieuws.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

sugarlevi01 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 17:03:
[Embed]
Overdrijven is ook een vak (het is 1 van de 2 toegangswegen van de Krim naar het UA vaste land.)

Maar wel weer een teken dat er aardig aan de weg wordt gespijkerd :)

[ Voor 8% gewijzigd door YakuzA op 10-08-2022 17:30 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
RoD schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 17:19:
[...]

Een van de twee bruggen die de Krim verbindt met de rest van Oekraïne. En 160km achter de frontlinie.

Gisteren de aanval op het vliegveld op de Krim, en een andere basis op 150km achter de frontlinie. Plus alle aanvallen dichterbij het front. Dat de aanvallen zich zo uitbreiden en ook dieper achter het front hun targets raken is erg mooi nieuws.
Het is vooral wat ze raken dat hier relevant is. Zoals ik al in februari realiseerde, is het Russische leger zeer afhankelijk van spoorlijnen voor logistiek. En de ene na de andere brug gaat eraan. Logistiek is dit gewoon niet vol te houden voor de Russen en zonder logistiek is er ook geen overweldigende artilleriesteun. En zonder die steun, is het Russische leger eigenlijk niks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

RoD schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 17:08:
[Embed] auto's rijden er nog over heen. Maar of er zwaar materieel overheen kan? Ik denk dat er nog wat raketten op moeten landen.
Ja, de volgende ronde HIMARS ziet er voor deze brug wel uit als fataal:
YakuzA in "Het Cherson front"

Zo te zien is deze niet dubbel beton, maar enkel, dus ook een stuk fragieler, aan de zijkant lijkt de betonplaat al een meter los te liggen idd.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15-09 12:48

psy

Tweet verwijderd

[ Voor 86% gewijzigd door psy op 10-08-2022 17:55 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DaniëlWW2 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 17:31:
[...]

Het is vooral wat ze raken dat hier relevant is. Zoals ik al in februari realiseerde, is het Russische leger zeer afhankelijk van spoorlijnen voor logistiek. En de ene na de andere brug gaat eraan. Logistiek is dit gewoon niet vol te houden voor de Russen en zonder logistiek is er ook geen overweldigende artilleriesteun. En zonder die steun, is het Russische leger eigenlijk niks.
elk leger is afhankelijk van logistiek.
De Amerikanen hebben het niet voor niets tot kunst verheven.

“Infantry wins battles, logistics wins wars.”
Soldiers win battles, logistics wins wars
Wars are won with logistics.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 10-08-2022 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

YakuzA schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 17:33:
[...]

Ja, de volgende ronde HIMARS ziet er voor deze brug wel uit als fataal:
YakuzA in "Het Cherson front"

Zo te zien is deze niet dubbel beton, maar enkel, dus ook een stuk fragieler, aan de zijkant lijkt de betonplaat al een meter los te liggen idd.
UA denkt in ieder geval dat de brug niet meer bruikbaar is

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Oh dit is serieus. :o
Dit zouden beelden van dat vliegveld op de Krim zijn.
[Twitter: https://twitter.com/OSINTua/status/1557440576806608897]

Ik tel denk ik zeker tien vernietigde toestellen. De witte toestellen waren zeker SU-24. De andere toestellen durf ik niet te zeggen. Het lijkt sterk op Flankers, maar ik zie niet of het een SU-27 of SU-35 was. SU-30 was het denk ik niet omdat ik geen canards zie.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FZ0j6dVXkAMocYY?format=jpg&name=large
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FZ0j6g5XkAAapW-?format=jpg&name=large
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FZ0j6dRWAAEIwg6?format=jpg&name=large
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FZ0j6g3XkAArpPy?format=jpg&name=large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

DaniëlWW2 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 21:50:
Oh dit is serieus. :o
Dit zouden beelden van dat vliegveld op de Krim zijn.
[Twitter]

Ik tel denk ik zeker tien vernietigde toestellen. De witte toestellen waren zeker SU-24. De andere toestellen durf ik niet te zeggen. Het lijkt sterk op Flankers, maar ik zie niet of het een SU-27 of SU-35 was. SU-30 was het denk ik niet omdat ik geen canards zie.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik tel op beide foto's 10+10 toestellen. Op de foto's na de aanval lijken er nog 2+2 over te zijn. Dan lijken me er op basis van deze foto's al 16 stuk? Hoe dan ook, dit was echt een geweldige aanval :)

Ook nog interessant:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FZ0ozwOX0AAiC6W?format=jpg&name=4096x4096

Het was dus zeker geen simpele loitering munitie zoals sommigen suggereerden. Gezien de impactkraters lijken het raketten te zijn geweest, die ook nog meerdere keren op korte afstand van elkaar is ingeslagen. Wat zou het kunnen zijn geweest, en vooral, kunnen we er meer van zien aub? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
RoD schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 22:07:

Het was dus zeker geen simpele loitering munitie zoals sommigen suggereerden. Gezien de impactkraters lijken het raketten te zijn geweest, die ook nog meerdere keren op korte afstand van elkaar is ingeslagen. Wat zou het kunnen zijn geweest, en vooral, kunnen we er meer van zien aub? :P
Zou dit het werk van partizanen kunnen zijn? Ik kan mij namelijk moeilijk voorstellen dat Oekraïne raketten met zo'n groot bereik gekregen zou hebben.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[...]
Ik tel op beide foto's 10+10 toestellen. Op de foto's na de aanval lijken er nog 2+2 over te zijn. Dan lijken me er op basis van deze foto's al 16 stuk? Hoe dan ook, dit was echt een geweldige aanval :)

Ook nog interessant:
[Twitter]
[Afbeelding]

What caused this?
“Lucky strike” :+

Het is wel opvallend dat er een aantal identieke kraters precies op die storages zitten iig.

[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 10-08-2022 22:17 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

XWB schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 22:14:
[...]

Zou dit het werk van partizanen kunnen zijn? Ik kan mij namelijk moeilijk voorstellen dat Oekraïne raketten met zo'n groot bereik gekregen zou hebben.
Als armchair general zou ik zeggen dat het niet aannemelijk is dat partisanen zulke stevige explosies kunnen veroorzaken. Het is niet aannemelijk dat ze dit van een afstand in bezet gebied hadden kunnen doen (zo'n raket zit niet in je binnenzak), en om dergelijke wapens naar binnen te smokkelen en daar kort na elkaar op meerdere plekken tot ontploffing te brengen, lijkt me op zo'n bewaakte basis ook niet aannemelijk.

Dus dan blijft een raketaanval vanuit Oekraïens gebied over. Waarschijnlijk geen ATACMS, want bronnen zeggen dat het geen Amerikaans wapen was, dus dan lijkt mij het meest aannemelijk dat het een short range ballistic missle was die door Oekraïne is geproduceerd. Althans, dat was de conclusie van Geoconfirmed: RoD in "Het Cherson front"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
[...]

Ik tel bewust conservatief. Als ik geen groot wrak zie, dan tel ik die niet.
Ook nog interessant:
[Twitter]
[Afbeelding]

Ik denk dat het meerdere raketten met een flinke kop waren. Ik neig ernaar dat het niet Tochka-U was. Dit omdat er drie duidelijke impacts op enkele tientallen meters van elkaar zijn. Dat is te veel gevraagd voor Tochka-U. Wat het wel is, tja. Westers lijkt aannemelijk en een paar honderd kg per raket aan explosieven ook. Het lijkt op ATACMS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

XWB schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 22:14:
[...]

Het is vaag, UA MinDef heeft niet gezegd dat ze verantwoordelijk zijn, maar een anonieme overheidsmedewerker heeft wel gezegd dat de aanval met eigen wapensystemen is uitgevoerd.

Een andere(?) medewerker heeft gezegd dat partizanen bij deze actie waren betrokken, maar er is niet gezegd of ze zelf de basis hebben opgeblazen of dat ze op een of andere manier andere eenheden hebben ondersteund.
The senior Ukrainian official said the attack involved partisan resistance forces loyal to the government in Kyiv, but he would not disclose whether those forces carried out the attack or assisted regular Ukrainian military units in targeting the base, as has sometimes occurred in other Russian-occupied territories.

Bron: https://www.nytimes.com/l...d/ukraine-russia-news-war
Hier wat meer info over de (mogelijk?) gebruikte raketten: https://www.thedrive.com/...eloped-ballistic-missiles

Of het was gewoon Lucky Strike :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

DaniëlWW2 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 22:24:
[...]

Ik tel bewust conservatief. Als ik geen groot wrak zie, dan tel ik die niet.

[...]

Ik denk dat het meerdere raketten met een flinke kop waren. Ik neig ernaar dat het niet Tochka-U was. Dit omdat er drie duidelijke impacts op enkele tientallen meters van elkaar zijn. Dat is te veel gevraagd voor Tochka-U. Wat het wel is, tja. Westers lijkt aannemelijk en een paar honderd kg per raket aan explosieven ook. Het lijkt op ATACMS.
Er zijn ook veel mensen die menen er verstand van te hebben die denken dat het ATACMS is omdat het er simpelweg op lijkt, maar dat wordt tot nu toe nergens bevestigd. Ik denk ook dat als Oekraïne ATACMS al in bezit had, dit niet stil zou blijven.

NYT zegt dit op basis van een niet nader genoemde Oekraïense official:
Speaking on condition of anonymity to discuss sensitive military matters, the official said the air base was one from which planes regularly took off for attacks on Ukrainian forces. The official would not disclose what type of weapon caused the explosions, saying only that “a device exclusively of Ukrainian manufacture was used.”
Ik heb ook claims over deze voorbij zien komen, een nieuw soort raket: Wikipedia: Hrim-2

Hoe dan ook, wellicht verder iets voor het wapentopic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Lichtelijk off-topic misschien:

Uit het NYT artikel dat ook @RoD aanhaalt:
Publicly, Ukrainian officials on Tuesday would not confirm the involvement of Ukraine’s military. Ukraine’s defense ministry said in a statement that it could not “determine the cause of the explosion,” and suggested that personnel at the base adhere to no-smoking regulations.
Trololol :+

Leuk staaltje psychologische oorlogsvoering :P

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Emryte
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 15-09 22:02
NLwartracker heeft een frontlinie analyse gedaan van het Cherson front met locaties waar Russen zijn gestationeerd en waa Oekraïeners zijn gestationeerd, zover bekent. De analyse is gedaan ten westen van de Inhulets rivier.

Algemeen front
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FZ0JlSDWIAEwbyF?format=jpg&name=large

Specifiek

game pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Oryx heeft 10 toestellen toegevoegd. Gisteren hadden ze er al 1 toegevoegd, dus dat is dan een totaal van 11 momenteel.
[Twitter: https://twitter.com/oryxspioenkop/status/1557468802803240960]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
DaniëlWW2 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 22:24:
[...]

En toch, Oekraïne spreekt over een zelf gemaakt wapen.

Hoe dan ook, met z'n groot bereik kan Oekraïne ook militaire doelwitten in Rusland raken. Al zal de focus voorlopig in het zuiden liggen.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

XWB schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 22:58:
[...]

En toch, Oekraïne spreekt over een zelf gemaakt wapen.
Klein detail: een niet nader genoemde Oekraïense official zei dat tegen de NYT. Het is wel het meest aannemelijke scenario, maar nog steeds een beetje mysterieus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Deze man schijnt er verstand van te hebben:

Dat brengt ons overigens nog niet veel verder :P

• RoD
  • Niet online

RoD

In deze tweet (volgens mij kan ik het niet direct embedden, helaas) zie je een mooie voor/na van de satellietbeelden. Dan zie je goed hoe groot het gebied is dat aan het branden is geweest. Je zou toch zeggen dat geen van de vliegtuigen daar meer bruikbaar is.

• Shabbaman

Shabbaman

Got love?

100 stationaire voertuigen en nieuwe opslagplaatsen op een plek die aantoonbaar binnen bereik van UA ligt? Ik ben benieuwd.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:16
Zou toch mooi zijn als we dit topic ooit kunnen omdopen in het Krim front <3

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Shabbaman schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 10:32:
[...]

100 stationaire voertuigen en nieuwe opslagplaatsen op een plek die aantoonbaar binnen bereik van UA ligt? Ik ben benieuwd.
Daarom is het zo vaak feest is in Chornobaivka.

Ze staan idd wel ingegraven, dus je hebt wel redelijk wat artillerie schoten nodig.

PSN

• Shabbaman

Shabbaman

Got love?

YakuzA schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 10:49:
[...]

Daarom is het zo vaak feest is in Chornobaivka.

Ze staan idd wel ingegraven, dus je hebt wel redelijk wat artillerie schoten nodig.
Ik ben geen artilleriegoeroe, maar zou er niet een "bunker buster"-variant zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Shabbaman schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 10:51:
[...]

Ik ben geen artilleriegoeroe, maar zou er niet een "bunker buster"-variant zijn?
Er zit niet zozeer een dak bovenop, maar ze staan ingegraven, waardoor een hit op #1 niet zal zorgen voor verspreiding naar vernietiging van #2.

bij ingegraven moet je meer aan zoiets denken:

[ Voor 15% gewijzigd door YakuzA op 11-08-2022 10:55 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrekDr0p
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-09 09:49

TrekDr0p

QR niet scannen

Ik heb niet het hele topic door geelezen, dus mijn excusses als het al een keer gevraagd is.

Maar wat is next? Cherson gaan ze zeker te pakken krijgen, daar twijfel ik niet over. Of dit voor of na dat RU alles heeft plat gebombardeerd weet ik niet.

Maar wat zal de volgende move zijn? De weg naar Krim vrij maken? Gaan ze hierna rest van het zuiden bevrijden?
Of gaan ze hierna naar het noorden/oosten?

Ik ben namelijk een beetje de weg kwijt omdat dit redelijk een "centrale" plek is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

TrekDr0p schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 14:07:
Ik heb niet het hele topic door geelezen, dus mijn excusses als het al een keer gevraagd is.

Maar wat is next? Cherson gaan ze zeker te pakken krijgen, daar twijfel ik niet over. Of dit voor of na dat RU alles heeft plat gebombardeerd weet ik niet.

Maar wat zal de volgende move zijn? De weg naar Krim vrij maken? Gaan ze hierna rest van het zuiden bevrijden?
Of gaan ze hierna naar het noorden/oosten?

Ik ben namelijk een beetje de weg kwijt omdat dit redelijk een "centrale" plek is.
Mijn eigen vermoeden is dat na Cherson de prio komt bij ergens tussen Melitopol en Mariupol de landbrug naar de Krim te doorbreken.
Terwijl ze de dreiging vanuit Cherson richting de Krim hoog houden.

Maar ik denk dat dit allemaal op de zaken vooruitlopen is op het moment :)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16-09 00:10
YakuzA schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 14:14:
[...]

Mijn eigen vermoeden is dat na Cherson de prio komt bij ergens tussen Melitopol en Mariupol de landbrug naar de Krim te doorbreken.
Terwijl ze de dreiging vanuit Cherson richting de Krim hoog houden.

Maar ik denk dat dit allemaal op de zaken vooruitlopen is op het moment :)
als internet Hero zie ik dat ook als aannemelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

HIMARs o'clock is vroeg vandaag. Geen beelden nog, maar UA meldt wel dat de explosie in Melitopol zo hard was dat de hele stad het heeft gehoord. Ook goed om te zien dat er weer een aantal strikes diep achter het front zijn. Er is in de afgelopen twee weken wel wat veranderd, want daarvoor zagen we dit niet in deze mate.

[ Voor 26% gewijzigd door RoD op 13-08-2022 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Wishful thinking incoming

Voortekenen van een Russische terugtrekking ten westen van de dnipro? Er zijn ook meldingen dat de russen bezig zijn om benzinestations te vernietigen.

Laten we het hopen dat dit bericht klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

maar het klopt gewoon niet.

Oekraine roept al maanden dat er een offensief in Kherson regio gaat komen.
De Russen geloven dit en verplaatsen een fors deel van hun troepen naar het zuiden (Kherson/Crimea). En dan zouden die zich 'als ratten' terugtrekken?
Zijn ze zo bang voor Oekraine dat ze Kherson niet verdedigen maar voornamelijk de Krim?
Ik zou eerder denken dat ze een nieuw offensief op Mykolaiv zouden willen proberen. Een laatste poging om richting Odessa te gaan dit jaar.

Tegelijkertijd roept Oekraine de burgers in de Donbas op om het gebied te verlaten.
Eerst maandenlang roepen over het zuidfront en nu de Russen daarheen trekken met versterkingen zeggen ze straks 'grapje we vallen toch aan in de Donbas ipv Kherson'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:33
Verwijderd schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 17:59:
Ik zou eerder denken dat ze een nieuw offensief op Mykolaiv zouden willen proberen. Een laatste poging om richting Odessa te gaan dit jaar.
Voor een offensief heb je significante bevoorrading nodig, dat zie ik zonder bruggen niet meer lukken.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hoevenpe schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 18:11:
[...]

Voor een offensief heb je significante bevoorrading nodig, dat zie ik zonder bruggen niet meer lukken.
een landing bij Odesa dan :P
De Russen hebben niet voor niets de graandeal gesloten.
Er is nu een corridor beschikbaar richting Chornomorsk >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

RoD schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 17:48:

[Embed]

Voortekenen van een Russische terugtrekking ten westen van de dnipro? Er zijn ook meldingen dat de russen bezig zijn om benzinestations te vernietigen.

Interessante ontwikkeling wel. Nog even wachten op de duiding, want ik ben het er mee eens dat dit slecht in het bredere plaatje past. Maar dat er iets op handen is lijkt me wel duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Verwijderd schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 18:24:
[...]

een landing bij Odesa dan :P
De Russen hebben niet voor niets de graandeal gesloten.
Er is nu een corridor beschikbaar richting Chornomorsk >:)
Een landing met wat, die drie landingsschepen die nog over zijn? Voor zo'n operatie is veel meer materieel nodig.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
XWB schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 18:54:
Een landing met wat, die drie landingsschepen die nog over zijn? Voor zo'n operatie is veel meer materieel nodig.
Volgens mij is hij sarcastisch... ;)

Maar eerst zien dan geloven, pas als de Russen de Dnipro over vluchten trek ik een mooie fles wijn open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
hoevenpe schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 18:11:
[...]

Er was toch een pontonbrug aangelegd? Of is die alleen maar om te kunnen vluchten?

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

XWB schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 19:00:
[...]

Er was toch een pontonbrug aangelegd? Of is die alleen maar om te kunnen vluchten?
werkt prima inderdaad, desnoods pontondelen die als pont fungeren, krijg je ook BTG's mee de rivier over. Wel wat langzamer maar ja.
If it works it works.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Verwijderd schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 19:02:
werkt prima inderdaad, desnoods pontondelen die als pont fungeren, krijg je ook BTG's mee de rivier over. Wel wat langzamer maar ja.
Hebben de Russen inderdaad goede ervaringen mee... ;)

Met pontdelen krijg je nooit al dat materiaal naar de overkant, besef dat Oekraïnse artillerie elk moment kan toeslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hoevenpe schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 19:06:
[...]

Hebben de Russen inderdaad goede ervaringen mee... ;)

Met pontdelen krijg je nooit al dat materiaal naar de overkant, besef dat Oekraïnse artillerie elk moment kan toeslaan.
ja maar met bewegende pontdelen maakt dat minder uit. Als iets een fixed positie heeft is het makkelijker shellen.
Maar met bewegend pointdelen kan je ook 100 meter opschuiven.
Je krijgt voertuigen er minder snel het water over maar je bent veel flexibeler.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
RoD schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 17:48:

[Embed]

Dat klinkt wel als een gevalletje "het leiderschap evacueren we omdat we dit nog kunnen doen, maar de rest heeft pech gehad".

Op zich zit er een rationeel achter omdat iemand waar je jaren van training in hebt gestoken, belangrijker is dan de zoveelste soldaat. Ware het niet dat de Russen een probleem lijken te hebben om aan soldaten te komen. Dit omdat buiten achtergestelde minderheden en het gedwongen rekruteren van Oekraïners uit de Donbass die om een of andere reden ook niet erg veel zin in deze oorlog lijken te hebben, niemand zo gek lijkt te zijn om hier echt vrijwillig aan te beginnen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 19:11:
Dat klinkt wel als een gevalletje "het leiderschap evacueren we omdat we dit nog kunnen doen, maar de rest heeft pech gehad".
Zo dom zijn de Russen toch ook weer niet, blijkbaar denken ze het gebied ten westen van de Dnpiro in hun bezit te kunnen houden.

Elke armchair-general zag dit van mijlenver aankomen, verwacht eerlijk gezegd nog wel een Russische verrassing. Er moet iets zijn wat we missen.

[ Voor 3% gewijzigd door hoevenpe op 14-08-2022 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03:33
Verwijderd schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 19:08:
[...]

ja maar met bewegende pontdelen maakt dat minder uit. Als iets een fixed positie heeft is het makkelijker shellen.
Je krijgt voertuigen er minder snel het water over maar je bent veel flexibeler.
Het is een kwestie van kwantiteit denk ik. Een pontje is leuk, maar wat doet dat? 4 vrachtwagens per uur? Een goede brug doet er 400 denk ik. En een pontonbrug misschien 50 (orde grootte) Een leger kun je niet bevoorraden met een pontje. Een pontonbrug is waarschijnlijk al te weinig.

[ Voor 6% gewijzigd door blissard op 13-08-2022 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killjoy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:15

Killjoy

Klingon lawn products

Verwijderd schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 19:08:
[...]

Maar die voertuigen moeten ergens inschepen. Dat worden mogelijk interessante doelwitten. Zeker als er meerdere voertuigen staan te wachten.

Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Ukraine Battle Map (een van de beste mapmakers) heeft een overzicht gemaakt van de HIMARS/M270 aanvallen van de afgelopen dagen.
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FaFmJLMWIAEahij?format=jpg&name=large
Bridges Crossing Dnipro River (x2), Nova Kakhovka (x2), Melitopol, Velyka Blahovischenka, Tokmak, Nyzhni Sirohozy, Liubymivka, Chkalove, Around Donetsk City (x4), Chaplynka, and Four Other Villages in Kherson Oblast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Filmpje van de aanval op de Antonovksyi brug vannacht.
Lancering van Russische luchtafweer is duidelijk te zien, maar toch meerdere explosies op de brug. Lijkt mij gezien de grote boem dat er ook voertuigen op de brug stonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-09 11:14
Vraag me af of we komende weken nog een grote doorbraak gezien van Oekraïne op dit front. Het lijkt erop dat de Russen de druk proberen te verhogen in de Donbas om zo de troepen voor het grote offensief weg te trekken bij het Kherson front. Ik begrijp niet zo goed waarom het momentum van de vernietigde bruggen niet wordt gebruikt om de aanval in te zetten. Hoe langer je wacht, hoe meer tijd de Russen hebben voor (creatieve) oplossingen voor het logistieke probleem dat is gecreëerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:15
q-enf0rcer.1 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 10:40:
Vraag me af of we komende weken nog een grote doorbraak gezien van Oekraïne op dit front. Het lijkt erop dat de Russen de druk proberen te verhogen in de Donbas om zo de troepen voor het grote offensief weg te trekken bij het Kherson front. Ik begrijp niet zo goed waarom het momentum van de vernietigde bruggen niet wordt gebruikt om de aanval in te zetten. Hoe langer je wacht, hoe meer tijd de Russen hebben voor (creatieve) oplossingen voor het logistieke probleem dat is gecreëerd.
Denk niet dat je een echte oplossing voor dit logistieke probleem hebt. Zodra je er een pontonbrug neer legt of een brug wil repareren dan wordt die beschoten en vernield.
De reden denk ik, waarom de Oekraïense strijdmacht wacht is eenvoudig. Zodra de herfst aanbreekt worden de wegen weer drassig. Probeer dan maar eens met tanks of andere ( bevoorradings) vrachtwagens te bewegen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Oekraine ontwricht de depots en bruggen en hoofdkwartieren net zo lang tot de Russen uit eigen beweging terugtrekken op de linkerbank van de Dnjepr.
Ik denk dus niet dat je een doorbraak gaat zien. UA spaart haar troepen en gooit ze niet in de worstmolen van de Russische BTG's.

Russen zullen zelf uit pure ellende terug moeten trekken.
Hun leiding heeft dit inmiddels gedaan, nu wachten tot de gewone zandhaas volgt.
Pagina: 1 ... 4 ... 31 Laatste