Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

hoevenpe schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 07:48:
[...]

Russificatie gebeurd in hoog tempo, referenda worden voorbereid en westerse wapenleveranties drogen langzaam op. Vindt het ook erg prematuur maar wat moeten ze anders?
Zo’n nep referendum kun je zo in 2 dagen uit je mouw schudden. Waar wachten de Russen op?
Of hebben ze toch andere plannen dan?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:33
YakuzA schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 08:02:
Waar wachten de Russen op?
Of hebben ze toch andere plannen dan?
Ik vermoed een signaal uit Moskou dat de doelen bereikt zijn en verder oprukken niet aan de orde is.

Mijn beeld is dat Poetin nog steeds denkt dat hij Mikolayev en Odessa kan veroveren en daarmee aansluiting met Transnistrië realiseert.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
YakuzA schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 07:55:
https://www.ukrinform.net...-invaders-on-tuesday.html

[...]

De 2 dorpjes bij davidih brid worden nu ook officieel bevestigd.

Toch wel een paar weken geleden dat die actie over de rivier heen begonnen was.
Mooi nieuws. Goed voor het versterken van de positie van UA in dat gebied.

De Russen ontkennen trouwens dat de Antonovskyi brug is geraakt, en dat de raketten zijn onderschept. Ook de Russen:
[Twitter: https://twitter.com/TheDeadDistrict/status/1552170351680970753?t=jNULqyEYLfOkC78auOQzUA&s=19]

Nog steeds niet helemaal duidelijk wat de schade is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
hoevenpe schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 07:48:
[...]

Het is dat of een definitieve patstelling, als het zo in september niet lukt dan gaat het ze nooit meer lukken.

Russificatie gebeurd in hoog tempo, referenda worden voorbereid en westerse wapenleveranties drogen langzaam op. Vindt het ook erg prematuur maar wat moeten ze anders?
Zo'n referenda stelt toch niets voor, zodra de stad bevrijd is halen de burgers hun Oekraïense vlag weer boven.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
XWB schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 09:14:
[...]

Zo'n referenda stelt toch niets voor, zodra de stad bevrijd is halen de burgers hun Oekraïense vlag weer boven.
Deporteren de Russen niet de oorspronkelijke bevolking en zetten er Russen voor terug?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

RoD schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 09:02:
[...]

De Russen ontkennen trouwens dat de Antonovskyi brug is geraakt, en dat de raketten zijn onderschept. Ook de Russen:
[Embed]

Dit zou de brug moeten zijn, maar de vraag is of de foto echt is en recent uiteraard:
https://nitter.it/pic/ori...wLUhUOFh3QUFhT0xnLmpwZw==
(gewijzigd naar een link, mogelijk photoshop)

Het matched iig wel met de locatie:
https://www.google.com/ma...198683,405m/data=!3m1!1e3

[ Voor 10% gewijzigd door YakuzA op 27-07-2022 09:53 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
RoD schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 09:02:
[...]

[Embed]

Die ligt dus in stukken in de rivier. O-) :z
YakuzA schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 09:24:
[...]

Dit zou de brug moeten zijn, maar de vraag is of de foto echt is en recent uiteraard:
[Afbeelding]

Het matched iig wel met de locatie:
https://www.google.com/ma...198683,405m/data=!3m1!1e3
En dit zie ik nu ook. :P
Ja die "lijkt" dan kapot. Hele wegdek lijkt weg te zijn en dat zal de stabiliteit van de brug ook weinig goeds doen. Maar het salvo van vannacht heeft het zo te zien dus voor elkaar gekregen. Het is zoals ik al zei, helaas wat lastig om een brug te vernietigen met raketten met zoveel kinetische energie en te weinig explosieve massa.

[ Voor 41% gewijzigd door DaniëlWW2 op 27-07-2022 09:38 ]

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:21
DaniëlWW2 schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 09:28:
[...]

Precies het eerste wat ik ook dacht. Zodra ze gaan ontkennen dat er iets aan de hand is, is er meestal paniek. Als je ook die inslagen ziet zijn die wel heel goed op 1 stuk van de brug. De kans is groot dat die brug dus voorlopig dicht is.
Gezien er ook een rijtje inslagen in de buurt was, is het al duidelijk of die de pontons of de spoorbrug hebben geraakt? Ik zou zelf eigenlijk de spoorbrug verwachten.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Rofdof schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 09:24:
[...]

Deporteren de Russen niet de oorspronkelijke bevolking en zetten er Russen voor terug?
In de veroverde Donbas-gebieden is dat gebeurd, maar in Cherson (nog) niet. In Cherson wordt de bevolking vooral gedwongen om een Russisch paspoort te nemen. Die mensen kunnen niet wachten om bevrijd te worden.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:16
Waar komt die foto vandaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Twitterz:
[Twitter: https://twitter.com/UkraineNewsLive/status/1552191687665061889]
Had ik idd beter direct kunnen vermelden.

Ik vond de "one of the spans has been destroyed" wat te optimistisch. Daarom had ik die link weg gelaten.

[ Voor 16% gewijzigd door YakuzA op 27-07-2022 09:36 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:05

polthemol

Moderator General Chat
DaniëlWW2 schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 09:28:
[...]

[...]

En dit zie ik nu ook. :P
Ja die is kapot. Hele wegdek lijkt weg te zijn en dat zal de stabiliteit van de brug ook weinig goeds doen. Maar het salvo van vannacht heeft het zo te zien dus voor elkaar gekregen. Het is zoals ik al zei, helaas wat lastig om een brug te vernietigen met raketten met zoveel kinetische energie en te weinig explosieve massa.
dan zit ik met de vraag welke middelen Oekraïne heeft om rivieren over te steken? Of gaat dit voor hun geen logistiek /tactisch issue opleveren in the long run?

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PLAE
YakuzA schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 09:34:
[...]

Twitterz:
[Twitter]

Ik vond de "one of the spans has been destroyed" wat te optimistisch. Daarom had ik die weg gelaten.
Ik krijg er een photoshop gevoel bij. Geen bron ook. Ben benieuwd of die ene club die al lange tijd sattelietplaatjes deelt van Oekraïne er ook mee komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
polthemol schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 09:35:
[...]

dan zit ik met de vraag welke middelen Oekraïne heeft om rivieren over te steken? Of gaat dit voor hun geen logistiek /tactisch issue opleveren in the long run?
Dat heb ik volgens mij al meerdere malen gezegd. :P
Je gaat die enorme rivier niet oversteken als je de troepen na de herovering van Cherson, naar het noorden kan brengen. Daar zitten nog meer Russen. En daarna ga je naar Zaporizja en dan ben je de rivier al over. Je gaat pas proberen die rivier over te steken als er geen Russen aan de andere kant zijn.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

PLAE schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 09:36:
[...]
Ik krijg er een photoshop gevoel bij. Geen bron ook. Ben benieuwd of die ene club die al lange tijd sattelietplaatjes deelt van Oekraïne er ook mee komt.
Via de replies op Twitter komt dat vast wel vrij snel naar voren of er iemand heeft zitten fotosoepen, vandaar ook de disclaimer boven het plaatje.

[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 27-07-2022 09:39 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:05

polthemol

Moderator General Chat
DaniëlWW2 schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 09:37:
[...]

Dat heb ik volgens mij al meerdere malen gezegd. :P
Je gaat die enorme rivier niet oversteken als je de troepen na de herovering van Cherson, naar het noorden kan brengen. Daar zitten nog meer Russen. En daarna ga je naar Zaporizja en dan ben je de rivier al over. Je gaat pas proberen die rivier over te steken als er geen Russen aan de andere kant zijn.
'rivieren' in het algemeen ;) Want de taktiek nu lijkt te zijn geworden met de beschikking over nieuwe middelen om logistieke lijnen waar mogelijk door te snijden en liefst zo definitief mogelijk. In het geval van deze zaken werkt dat natuurlijk wel beide kanten op, maar ik begrijp dat als je erom heen kunt, je tzt dan 'achter de linies' je brug gewoon kunt opbouwen op je gemak?

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
polthemol schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 09:35:
[...]

Het Oekraïens leger gaat de komende maanden echt niet die rivier over, want er zitten veel Russen aan de overkant en aanvoer vanuit de Krim. Dus voorlopig ligt de focus op de stad Cherson en niet op de complete Oblast. Voor de long run zullen ze via Zaporizja moeten oversteken, maar dat is nu nog helemaal niet aan de orde.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

XWB schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 09:41:
[...]
Het Oekraïens leger gaat de komende maanden echt niet die rivier over, want er zitten veel Russen aan de overkant en aanvoer vanuit de Krim. Dus voorlopig ligt de focus op de stad Cherson en niet op de complete Oblast. Voor de long run zullen ze via Zaporizja moeten oversteken, maar dat is nu nog helemaal niet aan de orde.
De push zal idd voornamelijk/alleen de noord/west van de Dnjepr zijn.

En daarna een gevechtspauze daar om rustig met het range overwicht van HIMARS de Russen nog verder zuidelijk onder druk te houden.

Misschien dat vanaf Cherson ook wat Russische leger basissen in de Krim binnen range komen?

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

PLAE schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 09:36:
[...]
Denk dat je gelijk hebt, er is een filmpje opgedoken, lijkt niet op de foto die ik linkte:
(heb die foto in mijn originele post veranderd naar een linkje, zodat die wat minder verkeerde indruk geeft)

Ziet er niet meer begaanbaar uit iig.

[ Voor 14% gewijzigd door YakuzA op 27-07-2022 09:56 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:07

_Eend_

🌻🇺🇦

YakuzA schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 09:34:
[...]

Twitterz:
[Twitter]

Ik vond de "one of the spans has been destroyed" wat te optimistisch. Daarom had ik die link weg gelaten.
Deze tweet is ook verwijderd, of ligt dit aan mij?

edit:
Ah, dat had ik effe gemist :$

[ Voor 4% gewijzigd door _Eend_ op 27-07-2022 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

_Eend_ schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 12:18:
[...]
Deze tweet is ook verwijderd, of ligt dit aan mij?
Zou best kunnen, zie de post hierboven ;)
YakuzA in "Het Cherson front"

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FYsbOziaUAAR0Wp?format=jpg&name=900x900
Oekraïne is aardig aan het trollen geslagen over Cherson. Deze vind ik wel het toppunt, maar er zijn meer (oa Arestovych die de Russen aanraadt om te leren zwemmen). Dan heb je er blijkbaar veel vertrouwen in dat het goedkomt, al zal dit ook een poging zijn om de Russische moraal verder te ondermijnen.

Ik vind het vrij gewaagd. Cherson terugpakken is geen gemakkelijke opgave en te hoog van de toren blazen kan je duur komen te staan.

Hoe dan ook, Cherson blijft het meest interessante front in de komende weken, vermoed ik zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Tegelijkertijd stelt Oekraïne dat de Russen het aantal troepen in Cherson oblast aan het vergroten is: https://twitter.com/KyivI...&t=eOb1q65ThuUyIlHIvZ1WCw

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

RoD schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 21:38:
Tegelijkertijd stelt Oekraïne dat de Russen het aantal troepen in Cherson oblast aan het vergroten is: https://twitter.com/KyivI...&t=eOb1q65ThuUyIlHIvZ1WCw
en daarom blijf ik nog steeds mijn punten inzetten op Melitopol.
De aanval komt vanuit Zapo zuidwaarts richting de havens (Berdyansk).
Laat de Russen zich maar lekker ingraven bij Kherson.
Misschien is daar alle propaganda op gericht. Om de linie bij Zapo/Melitipol te verzwakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

RoD schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 21:38:
Kherson oblast is tevens zuidelijk van de rivier uiteraard. :)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dus als UA zegt dat ze 'Kherson region' willen bevrijden in september hebben ze flink wat werk te doen.
Gaan ze dan Kherson volop aanvallen? of gaan ze zuidelijk vanuit Zapo en waaieren ze uit naar het westen en dan trekken de Russen vanzelf terug om niet afgesneden te worden van de Krim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Verwijderd schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 07:08:
Gaan ze dan Kherson volop aanvallen? of gaan ze zuidelijk vanuit Zapo en waaieren ze uit naar het westen en dan trekken de Russen vanzelf terug om niet afgesneden te worden van de Krim.
Het kan zijn dat Arestovych verkeerd geciteerd is, maar het lijkt erop dat Oekraïne beseft dat concessies onvermijdelijk zijn:
Russia redeploying troops to Ukraine's south

Russian forces are undertaking a “massive redeployment” of troops to three southern regions of Ukraine in what appears to be a change of tactics by Moscow, a senior adviser to President Volodymyr Zelenskiy said on Wednesday.

Oleksiy Arestovych said Russia was sending troops to the Melitopol and Zaporizhzhia regions and Kherson, signalling a change in tactics to strategic defence from offence.

In an interview with Ukrainian television on Wednesday, he said: (This would) place us in a position where we are unable to liberate all our territory and call for talks

“Putin sent an army to Ukraine in order to recreate the Soviet Union,” Arestovych added.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Arestovich is geen dom koekje.
Eerst hebben de Oekraieners constant geroepen dat ze een offensief zouden starten om Kherson te bevrijden. Laatste tijd claimen ze daar de maand september bij.
De Russen gaan vervolgens de linies in het zuiden versterken.
En nu zegt Arestovich dit.

Dit is gewoon een grote misleiding, dat kan haast niet anders.
Je gaat niet maandenlang roepen dat je een offensief gaat starten en nu de Russen hergroeperen jammeren dat het niet gaat lukken en dat je misschien toch wil praten.

Wat natuurlijk OOK kan is dat UA meedoet met waar we de VS van 'beschuldigen': de oorlog laten doorsudderen en RF langzaam leeg laten bloeden. De Russen schrapen uit alle hoeken en gaten van hun rijk nieuwe troepen vandaan, die daar vervolgens niet meer zijn. Van Arctische troepen (wat moeten die in UA doen?) uit het noorden tot kustartillerie-eenheden bij de Kuril-eilanden bij Japan.

Dus laat die versterkingen maar komen naar het zuidfront. Hoe meer materieel de Russen daar weer stallen, hoe beter. Bijv. bij Nova Khakhovka en Chornobaevka.
UA artillery heeft honger.

Operatie Sloop

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2022 07:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

hoevenpe schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 07:21:
[...]

Het kan zijn dat Arestovych verkeerd geciteerd is, maar het lijkt erop dat Oekraïne beseft dat concessies onvermijdelijk zijn:

[...]
Het zou mogelijk wel iets verklaren over dat ze bij izium terug lijken te trekken.
RoD in "Het Charkiv front"

Zouden ze dan die troepen aan het redeployen zijn aan het zuidfront oid?

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Het is de zoveelste boem, maar we zien dit zo'n beetje elke dag en je zou toch zeggen dat het behoorlijk impact heeft op de Russische slagkracht:

En goed om te zien dat dit soort activiteiten ook doorgaan:

Er zijn beelden van de auto maar die hen ik even kwijt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PLAE
Je zag die puppet van de Russen ook in een kogelvrij vest lopen haha. En ja het heeft zeker impact die aanvallen! Artillerie is zeer beperkt vanuit de Russen sinds een tijdje. Het lijkt een logistieke nachtmerrie. En de Oekraïners moeten toch genoeg spionnen op de grond hebbben die vertellen waar die vrachtwagens 's nachts naartoe rijden....zou je zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
PLAE schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 16:26:
Je zag die puppet van de Russen ook in een kogelvrij vest lopen haha. En ja het heeft zeker impact die aanvallen! Artillerie is zeer beperkt vanuit de Russen sinds een tijdje. Het lijkt een logistieke nachtmerrie. En de Oekraïners moeten toch genoeg spionnen op de grond hebbben die vertellen waar die vrachtwagens 's nachts naartoe rijden....zou je zeggen.
Aangezien ze nog iedere nacht een aantal depots opblazen lijkt het met die info wel goed te zitten. Ik verwacht eigenlijk dat er vanuit o.a. Amerika met satelieten ook wel het een en ander gevonden wordt.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Verwijderd schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 07:25:
Arestovich is geen dom koekje.
Eerst hebben de Oekraieners constant geroepen dat ze een offensief zouden starten om Kherson te bevrijden. Laatste tijd claimen ze daar de maand september bij.
De Russen gaan vervolgens de linies in het zuiden versterken.
En nu zegt Arestovich dit.

Dit is gewoon een grote misleiding, dat kan haast niet anders.
Je gaat niet maandenlang roepen dat je een offensief gaat starten en nu de Russen hergroeperen jammeren dat het niet gaat lukken en dat je misschien toch wil praten.

Wat natuurlijk OOK kan is dat UA meedoet met waar we de VS van 'beschuldigen': de oorlog laten doorsudderen en RF langzaam leeg laten bloeden. De Russen schrapen uit alle hoeken en gaten van hun rijk nieuwe troepen vandaan, die daar vervolgens niet meer zijn. Van Arctische troepen (wat moeten die in UA doen?) uit het noorden tot kustartillerie-eenheden bij de Kuril-eilanden bij Japan.

Dus laat die versterkingen maar komen naar het zuidfront. Hoe meer materieel de Russen daar weer stallen, hoe beter. Bijv. bij Nova Khakhovka en Chornobaevka.
UA artillery heeft honger.

Operatie Sloop
Oekraine wil duidelijk geen frontale oorlog aangaan voordat ze de russen zoveel mogelijk verzwakt hebben. Wat je nu al ziet is dat het artillerie-voordeel van rusland opgedroogd is en in het voordeel van Oekraine begint te komen. Dat 'doorsudderen' valt wat mij betreft precies in die werkwijze. Ze willen simpelweg niet zomaar manschappen in de strijd gooien, maar zorgen dat die goed ondersteund zijn, en bij een aanval ook een zeer grote kans hebben dat ze de aanval winnen. Aangezien rusland numeriek sterker is betekent dat dus inderdaad eerst een tijdje 'doorsudderen' en ze zoveel mogelijk verzwakken en bezig houden (zodat er geen rust is).

Gezien de aanvallen op burgerdoelen met o.a. vliegtuigen lijkt dit aardig te werken en het bij de russen ook echt slechter te gaan. Tot nu toe werden die aanvallen steevast opgehoogd op het moment dat de russen iets belangrijks verloren of grote verliezen leden.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

redwing schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 16:31:
[...]

Aangezien ze nog iedere nacht een aantal depots opblazen lijkt het met die info wel goed te zitten. Ik verwacht eigenlijk dat er vanuit o.a. Amerika met satelieten ook wel het een en ander gevonden wordt.
Ook de bayraktar doet het wel prima als surveillance drone in die regionen.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
redwing schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 16:31:
[...]

Was het hier of elders?
Ik zag een filmpje van satellieten die door bomen en lichte gebouwen kon heen kijken. Dus niet door een betonnen plaat maar lichte materialen wel. Soort rontgen.
Ook erg gedetailleerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:21

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Hieronder twee geactualiseerde items over de situatie in Oekraïne en meer specifiek rond Kherson.

Lang verhaal kort, de Amerikanen weten het ook niet goed. Of ze zijn bewust minder specifiek. Van beide artikelen heb ik zelf in dubio gestaan of ik ze uberhaupt zou moeten delen. Maar dat de Amerikanen ook naar de drab onderin de koffiekopjes aan het staren zijn, is op zich ook nog wel een inzicht.

Een zinnetje wil ik er nog wel uithalen: “Right now, the Russians are losing the initiative, and the Ukrainians either have it or are about to have it,” De zin zegt het ongeveer wel.

New YorkTimes: Ukraine pushes to retake ground in the south as Russia pours in reinforcements.
Ukraine expressed a heightened sense of urgency on Thursday over its looming counteroffensive in the south, saying Russia was racing to bolster its forces in the region and taking further steps to solidify its political hold in the territory it controls.

Russia directed dozens of missiles at targets across Ukraine overnight into Thursday, including 25 fired from Belarus, according to the Ukrainian military, even as it moved soldiers and equipment to the southern region of Kherson. In the east, Ukrainian forces continue to hold their defensive lines while targeting key command-and-control centers and Russian troop strongholds deep behind Russian lines.

The Ukrainians have been setting the stage for a broad counteroffensive in the south for some time, and recent long-range missile strikes have left thousands of Russian soldiers stationed west of the Dnipro River around the port city of Kherson in a precarious position, largely cut off from Russian strongholds to the east. But Russia is now moving “the maximum number” of forces to the southern front in the Kherson region, the head of Ukraine’s National Security Council told Ukrainian television late Wednesday.

The official, Oleksiy Danilov, described “a very powerful movement of their troops” to the front in Kherson.

While Western weapons continue to arrive in the country, they are needed on multiple fronts and ammunition remains limited. And Ukrainian officials have grown increasingly frustrated with what they believe is Western countries’ slow walking of weapons deliveries.

“Just give them weapons and let them work,” said Natalya Gumenyuk, the spokeswoman for Ukraine’s southern military command, which is responsible for the Kherson offensive.

“They pat us on the shoulder and say, ‘Just hang on,’” she said. “We need more than just moral support, though we are grateful for it. We need real support, real weapons, real ammunition for those weapons.”

And even though Ukraine’s Western allies are racing to train Ukrainian soldiers on new equipment, that, too, remains a work in progress. The Russians have also had months to fortify their defensive lines, and the Ukrainians have yet to launch any major land-based counteroffensive.

Mr. Danilov’s comments reflected the urgency for the government in Kyiv to show progress as it continued to build expectations in a nation hungry for positive developments after months of brutal fighting.

The Russians have also suffered grievous losses. Although casualty counts are highly speculative, the Biden administration has told lawmakers that over 75,000 soldiers fighting for Russia have been killed or injured in less than six months.

The Russians are now weakened but are actively strengthening and amassing their forces, said a senior Ukrainian official who spoke on the condition of anonymity to discuss sensitive military assessments. Accordingly, the official said, Ukraine expects an increased intensity of military action from them.

The most promising front for the Ukrainians for any possible major advances is in the western part of Kherson, where they are aided by the nation’s geography.

The Dnipro River runs the length of Ukraine, bisecting the nation into east and west. The Kherson region is itself divided by the river, with the regional capital and critical port city of Kherson on the western bank.

Ukrainian officials and Western military analysts said the strikes this week on a key bridge across the Dnipro and other critical roads and bridges in recent days had left the Russian occupation forces around Kherson city particularly exposed. A British intelligence report said on Thursday that Russia’s main fighting force on the western side of the river “now looks highly vulnerable” because of the strikes on the bridge.

“Kherson city, the most politically significant population center occupied by Russia, is now virtually cut off from the other occupied territories,” the report said. “Its loss would severely undermine Russia’s attempts to paint the occupation as a success.”

The senior Ukrainian official said that Ukraine had a chance to push the Russians from Kherson with adequate weapons and equipment, but the official declined to say whether such supplies were currently sufficient for beginning a large-scale push.
Washington Post: Ukraine could be turning the tide of war again as Russian advances stall
KYIV, Ukraine — Russian advances in Ukraine have slowed almost to a standstill as newly delivered Western weapons help Ukrainian forces reclaim much of the advantage they had lost in recent months, opening a window of opportunity to turn the tide of the war in their favor again.
Are you on Telegram? Subscribe to our channel for the latest updates on Russia's war in Ukraine.

Russian troops have made no significant territorial gains since the Ukrainian retreat on July 2 from the eastern city of Lysychansk under withering artillery fire. The retreat gave Russia full control over Luhansk, one of the two oblasts, or regions, that make up the broader eastern Donbas area, and it marked Russia’s only meaningful strategic success since its retreat from territory around Kyiv in April.

The lack of progress may be explained at least in part by the “operational pause” declared by Russia’s Defense Ministry after the seizure of Lysychansk — to allow Russian troops a chance to “rest and develop their combat capabilities,” in the words of President Vladimir Putin.

But the so-called pause did not halt Russian attempts to probe and penetrate Ukrainian lines — and the official end of the pause, announced by Defense Minister Sergei Shoigu on July 16, has brought no noticeable increase in the intensity of Russia’s assaults, said George Barros, a geospatial and Russia analyst with the Institute for the Study of War.

Rather, Barros and many Western officials and analysts suspect that the Russians are close to exhausting their capacity to make further territorial gains as their depleted army confronts Ukrainian forces with newly acquired capabilities. Already forced to abandon their hopes of capturing the capital, Russian forces may soon have to reckon with their inability to conquer the entirety of the Donbas region — the only publicly declared goal of the initial invasion and the focus of current offensive ambitions.

Russia may succeed in capturing one or two more of the Donbas towns in its immediate line of fire, such as Siversk and nearby Bakhmut, Barros said, but it is hard to see its existing army pressing much farther than that.

“It does seem the Russians’ ability for forward movement is petering out,” said Phillips O’Brien, a professor of strategic studies at the University of St. Andrews in Scotland. “I don’t see them being able to advance much more in the Donbas.”

It is still too early to dismiss the Russian force, analysts say. A massive recruitment campaign is underway across Russia that may yet generate the manpower it desperately needs to compensate for its enormous losses. Russia adapted its goals and tactics after stumbling around Kyiv and may adapt them again, said a Western official who spoke on the condition of anonymity because he was not authorized to speak on the record. He noted that Russia also has capabilities it has not yet utilized that could take the war in a different and alarming direction, an ominous reference to Russia’s chemical and nuclear stockpiles.

In the meantime, the Ukrainian army has the chance to seize back the initiative, taking advantage of the extra range and precision offered by the more-advanced artillery provided by Western allies in recent weeks, notably the U.S. High Mobility Artillery Rocket Systems (HIMARS) that Ukraine had long sought.

“Right now, the Russians are losing the initiative, and the Ukrainians either have it or are about to have it,” Barros said. “The HIMARS are key to that.”

The HIMARS give the Ukrainians the ability to strike almost 50 miles behind Russian lines with a high degree of accuracy, and Ukrainians have used them to destroy more than 100 high-value Russian targets, including command and control centers, ammunition storage sites, and logistics and support facilities, according to a senior U.S. defense official who spoke on the condition of anonymity because he was not authorized to divulge the information.

Most recently, Ukrainian forces have been utilizing the HIMARS to press a fledgling counteroffensive toward the strategically vital southern city of Kherson, which was occupied by Russia in the first days of the war.

The Ukrainian counteroffensive is “gathering momentum,” Britain’s Ministry of Defense said in a tweet on Thursday, after a third HIMARS attack Tuesday against the Antonovsky Bridge over the Dnieper River severely damaged a vital road link.

The bridge, more than half a mile long, provides the main supply route between Russia’s 49th Army stationed on the west bank of the river and the rest of the Russian force, and the attack leaves the troops there “highly vulnerable,” the tweet added.

It remains unclear whether strikes have permanently rendered the bridge unusable, but videos posted on social media showed significant damage and signs indicating the bridge is at least temporarily closed.

“The Ukrainians have changed the character of the conflict with their ability to attack behind Russian lines,” O’Brien said. “What we will see in the next few months is the initiative swing back to the Ukrainians, and then we will have to see if the Ukrainians can push the Russians back.”

The biggest effect of the HIMARS so far has been to erode the Russians’ overwhelming artillery advantage, both in terms of the number of guns and the rounds they can fire, said Rob Lee of the Philadelphia-based Foreign Policy Research Institute.

After Russia pivoted to the eastern front and began slowly taking territory from the Ukrainians, the artillery edge “was probably a deciding factor,” he said. “They were firing by an enormous magnitude more rounds a day than Ukraine was, and over time it becomes really hard. Soldiers can’t withstand that.”

By using the HIMARS to destroy ammunition stocks, Ukraine has forced the Russians to move ammunition depots farther away from the front, lengthening their supply lines and complicating the logistics of getting artillery shells to the units that need them. “Russia doesn’t have a good automated logistical system; it requires a lot of manual labor, and that means it’s not very efficient,” Lee said.

By striking command and control centers, Ukraine is taking out the officers and commanders who would issue the orders to mitigate the impact of the HIMARS. “We know from the way that the Russians fight that they need someone to tell them what to do. And when you are able to kill the people that tell them what to do, you’re able to stop those folks from moving forward,” the U.S. official explained.

But while the HIMARS have blunted Russia’s ability to advance, they won’t help Ukraine make territorial gains, said Lee, a former infantry officer in the U.S. Marine Corps. That will depend more on Ukraine’s ability to field sufficient manpower, conventional artillery and ammunition to roll back Russian troops, and Russia still maintains an overall numerical edge, he said.
A Ukrainian soldier opens the door to a HIMARS vehicle in eastern Ukraine on July 1. (Anastasia Vlasova for The Washington Post)

There are particular concerns about whether the West will be able to continue to supply the Ukrainians with the amount of ammunition they need for their artillery, including for the HIMARS, Lee added.

That concern was echoed last week by the chairman of the Joint Chiefs of Staff, Gen. Mark A. Milley, in a briefing with reporters. Although the Ukrainians have sought a larger number of systems, “the issue will become ammunition and the consumption rates,” he said. “We think we’re okay right now.”

But looking beyond the next three months will require careful study by the Pentagon to ensure that U.S. military readiness isn’t compromised, as well as an effort to ramp up U.S. ammunition production, Milley said.

“One reason the Russians are not advancing is the HIMARS, but that doesn’t mean Ukraine is able to retake territory, either. We could see a stalemate-ish situation with not much advancing on either side,” Lee said.

“It comes down to sustainability, and it’s not clear which side has the better angle there.”

[ Voor 100% gewijzigd door teacup op 29-07-2022 05:55 ]

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rofdof schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 17:12:
[...]

Was het hier of elders?
Ik zag een filmpje van satellieten die door bomen en lichte gebouwen kon heen kijken. Dus niet door een betonnen plaat maar lichte materialen wel. Soort rontgen.
Ook erg gedetailleerd.
Wikipedia: Capella Space

Wikipedia: Synthetic-aperture radar

Techniek bestaat al eventjes maar het zal intussen verbeterd zijn en de VS zal het ook wel toepassen in hun satellieten.
Daarmee kan je in theorie behoorlijk veel zien ook in gebouwen inderdaad.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2022 07:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

teacup schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 23:30:
Hieronder twee geactualiseerde items over de situatie in Oekraïne en meer specifiek rond Kherson.

Lang verhaal kort, de Amerikanen weten het ook niet goed. Of ze zijn bewust minder specifiek. Van beide artikelen heb ik zelf in dubio gestaan of ik ze uberhaupt zou moeten delen. Maar dat de Amerikanen ook naar de drab onderin de koffiekopjes aan het staren zijn, is op zich ook nog wel een inzicht.

Een zinnetje wil ik er nog wel uithalen: “Right now, the Russians are losing the initiative, and the Ukrainians either have it or are about to have it,” De zin zegt het ongeveer wel.

New YorkTimes: Ukraine pushes to retake ground in the south as Russia pours in reinforcements.

[...]

Washington Post: Ukraine could be turning the tide of war again as Russian advances stall

[...]
de belangrijkste samenvatting is echter dat als Danilov gelijk heeft, het niet uit maakt of de Russen hun momentum verloren hebben als Oekraine niet de middelen (wapens/munitie) heeft om een offensief daadwerkelijk uit te voeren.

Zonder kogels kan je niet schieten...
En voor een offensief heb je heel veel nodig.
En moet je aan het eind van het offensief ook nog heel veel hebben om de terreinwinst mee te kunnen verdedigen.

:(

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2022 08:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Verwijderd schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 08:06:
[...]

de belangrijkste samenvatting is echter dat als Danilov gelijk heeft, het niet uit maakt of de Russen hun momentum verloren hebben als Oekraine niet de middelen (wapens/munitie) heeft om een offensief daadwerkelijk uit te voeren.

Zonder kogels kan je niet schieten...
En voor een offensief heb je heel veel nodig.
En moet je aan het eind van het offensief ook nog heel veel hebben om de terreinwinst mee te kunnen verdedigen.

:(
Genoeg wapens is inderdaad een belangrijke, en het is nog maar de vraag of Oekraïne nu genoeg heeft. Voor de komende weken genoeg munitie (lees tussen de regels wat hier niet mee wordt uitgesproken).

Een ander onduidelijker aspect is of de Oekraïense rangen voldoende gevuld zijn en of de ervaringsbasis nog voldoende is. Er zijn best wat slachtoffers in Donbas gevallen. Dit is een blinde vlek voor ons, en misschien ook voor de VS.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Een update over de omsingeling die geen omsingeling werd maar een cauldron:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FYyqD3KWIAEHPDF?format=jpg&name=large
Hopelijk zorgt dit voor momentum.

Een andere bron zegt dat Vysokopillya al bevrijd is: https://twitter.com/mhmck/status/1552794511922929664

Nog even wachten tot de fog of war is verdwenen.

[ Voor 23% gewijzigd door RoD op 29-07-2022 08:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

teacup schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 08:27:
[...]

Genoeg wapens is inderdaad een belangrijke, en het is nog maar de vraag of Oekraïne nu genoeg heeft. Voor de komende weken genoeg munitie (lees tussen de regels wat hier niet mee wordt uitgesproken).

Een ander onduidelijker aspect is of de Oekraïense rangen voldoende gevuld zijn en of de ervaringsbasis nog voldoende is. Er zijn best wat slachtoffers in Donbas gevallen. Dit is een blinde vlek voor ons, en misschien ook voor de VS.
ik zat er vanochtend op weg naar het werk nog aan te denken.
Stel dat we over een paar jaar het nieuws te zien krijgen, of bijv. teruglezen op wikipedia en daar de slachtofferaantallen kunnen lezen.
Ik heb echt de gedachte dat ondanks dat ik erg veel op de voet gevolgd heb met deze oorlog tot nu toe dat ik toch even m'n stoelleuning zal moeten gaan vastpakken als ik de getallen zal zien. Even diep ademhalen tijdens het besef waar ik al die tijd naar heb zitten kijken.

Ik ben er bang voor.

Linksom of rechtsom is het een offer wat UA tot nu toe bereid is geweest te geven en ik hoop echt voor ze dat ze zich voor altijd vrij zullen vechten van de Soviet-Unie en een volwaardig modern Europees land zal worden met vrijheid, democratie en een NATO-standaard leger.

We zitten nu naar Kherson-regio te kijken. En Donbas.
Dat zijn de gebieden, dat zijn de namen.

Hier wordt geschiedenis geschreven en hopelijk is het ten gunste van de vrije wereld. O-)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2022 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

De troll van Def Mon kan ik niet achterwege laten:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Dat is dan een flinke pontonbrug, want die rivier is behoorlijk breed :p

------------------

HIMARS incoming >:) En dan weer een nieuwe brug aanleggen, ik zie de Russen het nog wel enkele keren opnieuw proberen.

En dan is de vraag of de nieuwe brug gebruikt zal worden om terug te trekken, of om munitie en andere voorraden naar Cherson te brengen?

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

RoD schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 14:02:
[Embed]

[Embed]
In het twitter-draadje stond dit artikel over SAR: https://www.capellaspace....synthetic-aperture-radar/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
RoD schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 14:02:
[Embed]

[Embed]
Meer doelen gedetecteerd. :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody
  • Laatst online: 15:09

bloody

0.000 KB!!

XWB schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 14:10:
Dat is dan een flinke pontonbrug, want die rivier is behoorlijk breed :p
Los daarvan, ik kan me voorstellen dat er een flinke stroming in die rivier staat.
Hoe zou zo'n pontonbrug daarop reageren?

nope

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

bloody schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 14:27:
[...]

Los daarvan, ik kan me voorstellen dat er een flinke stroming in die rivier staat.
Hoe zou zo'n pontonbrug daarop reageren?
rugcrawl denk ik.

Is de ponton daadwerkelijk klaar of varen ze gewoon met delen heen en weer?
Een fixed position is uiteraard vragen om een bombardement.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Volgens https://www.armyrecogniti...strict_tass_10902172.html kunnen die bruggen een stroomsnelheid van 3 m/s aan. Maar als ze de brugdelen als veerpont gebruiken zal de snelheid niet veel uitmaken denk ik zo.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Uh die andere brug waar ik het dagen geleden al over had, tja die schijnt ook al even vernietigd te zijn. Lijkt zelfs op de 18de al gebeurd te zijn. De reden waarom daar geen pontonbruggen worden aangelegd, is omdat de afstanden tot beide oevers veel te groot zijn.

Zoals ik ook al aangaf, gaat dit om bevoorrading en is die bevoorrading constant nodig omdat voorraden beperkt kunnen zijn. Over dagen aan voorraden spreken voor zware gevechten, is een logische inschatting. Want zoals ik ook al zei, het gaat om vele tonnen per dag aan alleen al artilleriemunitie.

Ook zou Duitsland al beloofd hebben om de Oekraïners te voorzien van pontonbruggen.
https://nos.nl/artikel/24...rt-oekraine-cruciale-stad

Dus de Russen zitten nu echt in de val. En de Oekraïners rukken over de hele breedte van het front op.
Zie:
https://liveuamap.com/en/...ian-army-shelled-ivanivka

[ Voor 41% gewijzigd door DaniëlWW2 op 29-07-2022 22:21 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Coldcat
  • Registratie: Juli 2004

Coldcat

HODL

Een mooie foto vanuit de lucht van de rivier.
https://www.google.com/ma...-ro-0-fo100!7i6000!8i3000

Ook enorm veel rode punten op onderstaande kaart (in vergelijking met afgelopen dagen):
https://deepstatemap.live/en#6.75/47.560/33.384

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/X5bz9Hq/UAS.png

[ Voor 97% gewijzigd door Coldcat op 29-07-2022 22:02 ]

Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 21:35:
Dus de Russen zitten nu echt in de val. En de Oekraïners rukken over de hele breedte van het front op.
Zie:
https://liveuamap.com/en/...ian-army-shelled-ivanivka
Waarom zouden deze Russische bombardementen impliceren dat Oekraïne oprukt?

Ik hoop het ook, maar zie de link niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hoevenpe schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 22:26:
[...]

ik zit me dat ook al een tijdje af te vragen.
op de man
Anderszijds is het gegeven tegenargument ook wat zwak.
Het concept was dat de Russen juist de locaties aan het shellen waren waar Oekraine was opgerukt, maar dat is uiteraard niet altijd waar. Ze shellen waar het Oekraine is, ongeacht of er UA-militairen zijn.

Maar toch. Daar waar de Russen shellen zijn het natuurlijk sowieso Oekraiense doelwitten, zij het militairen of burgers.
Dus het is sowieso een goed argument.
Als RF iets shellt is het UA.
Dus nee, het bewijst in principe geen opmars van UA. Anderszijds shellt RF alles wat UA is.
En dat heeft niet altijd directe correlatie met UA opmars.

[ Voor 13% gewijzigd door polthemol op 04-08-2022 10:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Wat is het met Russen en hun beperkte creativiteit?

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FY3WyfoWIAMXt7i?format=jpg&name=small

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Ook ik ben op zoek naar goed nieuws, alleen heb je er weinig aan als dat achteraf niet of deels waar blijkt te zijn. Dan liever de 'azijnzeiker' die harde bewijzen wil zien voordat hij de spreekwoordelijke vlag uithangt.. ;)

Een uitgebreide analyse van het Cherson front (klik voor draadje):
Het valt me toch tegen: veel 'het is geen vraag van of maar van wanneer', concreet op de grond lijkt de afgelopen weken weinig bereikt. Steden die eerder met veel bombarie bevrijd waren lijken stilletjes door Russen heroverd te zijn:

[ Voor 6% gewijzigd door polthemol op 04-08-2022 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:01

Shabbaman

Got love?

Kherson raakt langzamerhand logistiek geïsoleerd en Oekraïne heeft een bruggenhoofd over de Inhulets, dat is toch "concreet op de grond" een enorme doorbraak. De blitz hoef je niet te verwachten.

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
Of we we hopen teveel op hele snelle resultaten waarbij de terreinwinst van de Russen in maanden in enkele dagen/weken word terug heroverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Shabbaman schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 09:40:
Kherson raakt langzamerhand logistiek geïsoleerd en Oekraïne heeft een bruggenhoofd over de Inhulets, dat is toch "concreet op de grond" een enorme doorbraak. De blitz hoef je niet te verwachten.
Die “doorbraak met bruggenhoofd” is alweer van 2 maanden geleden oid ;)
Verwijderd in "Het Cherson front"
Dus ja, het tempo is laag te noemen :)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

[...]

Het beschieten van de plekken waar Oekraïne oprukt is een typische Russische reactie. Def Mon gebruikt dit soort data ook om de frontlijnen vast te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Rofdof schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 09:58:
Of we we hopen teveel op hele snelle resultaten waarbij de terreinwinst van de Russen in maanden in enkele dagen/weken word terug heroverd.
Dit, inderdaad. Beide partijen hebben niet de vuurkracht om grote wijzigingen in het front te forceren. Het moet dus beetje bij beetje.

Daarnaast bestaat er natuurlijk de kans dat de Russen een teken van goodwill gaan tonen op een gegeven moment ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:34

Nox

Noxiuz

[...]

Je moet naar het blauwe gebied kijken. Een paar dagen terug was de afstand tot de brug nog 40km, nu nog 20. De hele stad is royaal binnen artilleriebereik.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Die rail brug gaat de komende dagen geen trein meer over:

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-09 11:14
Nox schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 10:55:
[...]

Je moet naar het blauwe gebied kijken. Een paar dagen terug was de afstand tot de brug nog 40km, nu nog 20. De hele stad is royaal binnen artilleriebereik.
Misschien handig om te vermelden over welke kaart je het hebt. Zonder bron kunnen we hier natuurlijk niet zoveel mee.

Op deepstatemap zie ik amper wijzigingen de laatste tijd. Alleen op liveuamap. Wat er verder van klopt weet ik niet.

[ Voor 12% gewijzigd door q-enf0rcer.1 op 30-07-2022 18:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:34

Nox

Noxiuz

q-enf0rcer.1 schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 18:13:
[...]

Misschien handig om te vermelden over welke kaart je het hebt. Zonder bron kunnen we hier natuurlijk niet zoveel mee.

Op deepstatemap zie ik amper wijzigingen de laatste tijd. Alleen op liveuamap. Wat er verder van klopt weet ik niet.
In de quote stond een linkje van liveuamap ;)

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

De cauldron wordt dieper (via Def Mon)
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FZFxz9AXoAgOXe8?format=jpg&name=4096x4096

Ben benieuwd hoeveel Russen daar nog zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

https://www.ukrinform.net...gion-now-totaling-53.html
The Armed Forces of Ukraine have liberated seven more localities in Kherson region, bringing their total number to 53.
...
He emphasized that practically the entire de-occupied territory constantly came under enemy fire. According to him, local residents are not recommended to return to these localities.
Alleen zonder de namen van de durpjes valt er niet veel meer over te zeggen.

[ Voor 22% gewijzigd door YakuzA op 02-08-2022 16:52 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
Vanaf morgen gaan we meten hoeveel huizen er zijn heroverd. Dan lijkt het nog wat :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

PLAE schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 17:33:
Vanaf morgen gaan we meten hoeveel huizen er zijn heroverd. Dan lijkt het nog wat :+
Ik weet niet hoeveel huizen nog overeind staan nadat de Russen met artillerie langs geweest zijn.
Kan best zijn dat je dan minder ver komt dan met dorpen tellen :s

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
Begrijp dat we geduld moeten opbrengen. Maar ik snap wel een keer naar een serieuze offensieve move.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16-09 00:10
PLAE schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 17:50:
Begrijp dat we geduld moeten opbrengen. Maar ik snap wel een keer naar een serieuze offensieve move.
Mag het niet zeggen, maar zal me niks verbazen het hele bombarie eromheen ene lokkertje is om de troepen meer te splitsen van de Russen.

En dat Ukraine straks op een andere plek eerst gaat drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
PLAE schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 17:50:
Dan kan je lang wachten. Oekraine heeft botweg niet de getallen of de kwaliteit aan troepen om een "Blitzkrieg" te doen.

Het gaat voorlopig blijven bij een gestage opmars. Maar dat maakt ook weinig uit zo lang als de Russen hun troepen niet kunnen bevoorraden. En dat gaat niet gebeuren zo lang als beide bruggen in puin liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Op Oekraïne is kritiek geleverd dat ze dekking zou zoeken in bebouwde gebieden. De overtreffende trap gaat toch wel naar de Russen. Die gebruiken een complete kerncentrale als dekking.

Uit de New York Times een deelartikel over de Zaporizhzhia Nuclear Power Plant en hoe de Russen Oekraïne kunnen beschieten zonder dat door Oekraïne kan worden teruggeschoten:
Using Nuclear Reactors for Cover, Russians Lob Rockets at Ukrainians
As the counterattack picks up, the Zaporizhzhia nuclear plant poses a quandary. Russian forces have occupied the nuclear site since March 4 but began using it for artillery strikes only three weeks ago, Ukrainian officials say, about when HIMARS appeared on the battlefield. Shielded from return fire, the Russians are menacing Ukrainian troops advancing toward the Nova Kakhovka dam on the Dnipro River, one of the last remaining crossing points for Russian resupply.
In deze idiote setting moet het personeel van de centrale gewoon haar werk blijven doen, met stress en oververmoeidheid tot gevolg.

Op het forum is al langsgekomen dat de internationale gemeenschap (atoomagentschap IAEA) machteloos staat tegen wat er bij de Zaporizhzhia centrale gebeurt. In dit BBC Item van gisteren is te lezen hoe de IAEA worstelt om contact met de centrale in stand te houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

het Cherson front draait om dorpjes maar het is een gebied vol met akkers omheind met bosranden.
De strijd om die bosranden is zenuwslopend en gaat traag. Het is een Vietnam in het klein.
En inderdaad heeft Oekraine geen WO2-hoeveelheden tankdivisies om even pushes van 100km te doen.
We zullen het moeten doen met een handvol dorpjes.
We kijken eind augustus wel weer.

Wil niet zeggen dat er geen offensief is, maar we denken met de term 'offensief' aan grote pijlen op de kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Verwijderd schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 08:26:
het Cherson front draait om dorpjes maar het is een gebied vol met akkers omheind met bosranden.
De strijd om die bosranden is zenuwslopend en gaat traag. Het is een Vietnam in het klein.
En inderdaad heeft Oekraine geen WO2-hoeveelheden tankdivisies om even pushes van 100km te doen.
We zullen het moeten doen met een handvol dorpjes.
We kijken eind augustus wel weer.

Wil niet zeggen dat er geen offensief is, maar we denken met de term 'offensief' aan grote pijlen op de kaart.
Dit geeft wel wat kader inderdaad. Wat je schrijft doet mij erg denken aan WW-II in Normandië, waar de geallieerden met een vergelijkbaar landschap te maken hadden. Dit landschap vormde een grote hinderlaag (hell of the bocage). In de link trouwens een met een gigantische vork toegeruste Sherman, "Hedge Cutter" zoals de Amerikanen dat dan droogjes en functioneel omschreven. Dat landschap was een regelrechte bitch, met de Duitsers die dit landschap met booby-traps maximaal uit hadden genut. Iets dergelijks is van de Russen ook nog wel te verwachten. Als ik mij niet vergis hebben we al berichten gezien van Oekraïense doden die als booby-trap waren gebruikt (toch even gecheckt: Businessinsider)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

teacup schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 09:03:
[...]

Dit geeft wel wat kader inderdaad. Wat je schrijft doet mij erg denken aan WW-II in Normandië, waar de geallieerden met een vergelijkbaar landschap te maken hadden. Dit landschap vormde een grote hinderlaag (hell of the bocage). In de link trouwens een met een gigantische vork toegeruste Sherman, "Hedge Cutter" zoals de Amerikanen dat dan droogjes en functioneel omschreven. Dat landschap was een regelrechte bitch, met de Duitsers die dit landschap met booby-traps maximaal uit hadden genut. Iets dergelijks is van de Russen ook nog wel te verwachten. Als ik mij niet vergis hebben we al berichten gezien van Oekraïense doden die als booby-trap waren gebruikt (toch even gechecket: Businessinsider,
de bocage-vergelijking zou best eens een betere term kunnen zijn ja!
Letterlijk van bosrand tot bosrand moeten vechten.
En inderdaad heb ik al verschillende filmpjes gezien van UA-militairen die in het bos naar visdraden met boobytraps zitten te kijken.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2022 09:21 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online

Afbeeldingslocatie: https://nitter.fdn.fr/pic/media%2FFZVLlDQX0AM9Qff.jpg%3Fname%3Dsmall

Is er iemand met militair-historische kennis die hier duiding van kan geven?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

bulle bas schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 11:39:
[Twitter]

[Afbeelding]

[Twitter]

Is er iemand met militair-historische kennis die hier duiding van kan geven?
De referentie is naar:
Wikipedia: Battle of Austerlitz

Maar zie niet hoe het exact op deze situatie slaat. Mis de relatie met het expres verzwakken van 1 front.
De tweet lijkt te hinten op dat UA aandacht bij Kherson vraagt waarna Rusland troepen daarheen brengt en dat ze dan stiekem Melitopol pakken oid :?
Maar de troepen die vanuit Izium richting Kherson gaan, gaan juist door Melitopol heen :?

Volgens de shellings map, lijkt het alsof UA op beide kanten langzaam vooruit gaat:
https://datastudio.google..._q301bo7axc?s=rMOfNWpFEGk

[ Voor 11% gewijzigd door YakuzA op 05-08-2022 11:57 ]

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
YakuzA schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 11:55:
[...]

De referentie is naar:
Wikipedia: Battle of Austerlitz

Maar zie niet hoe het exact op deze situatie slaat. Mis de relatie met het expres verzwakken van 1 front.
De tweet lijkt te hinten op dat UA aandacht bij Kherson vraagt waarna Rusland troepen daarheen brengt en dat ze dan stiekem Melitopol pakken oid :?
Maar de troepen die vanuit Izium richting Kherson gaan, gaan juist door Melitopol heen :?

Volgens de shellings map, lijkt het alsof UA op beide kanten langzaam vooruit gaat:
https://datastudio.google..._q301bo7axc?s=rMOfNWpFEGk
Bedoeld wordt dat de Russen het front bij Cherson te laten versterken zonder mogelijkheid om zich snel terug te trekken omdat de bruggen vernietigd zijn en ze het met pontonbruggen moeten doen. Vervolgens slaan de Oekraïners toe bij Zaporizja, duwen ze door tot Melitopol en vernietigen ze alle troepen in de hele regio. Immers kunnen de Russen ten westen van de rivier, niet meer wegkomen en zijn ze dan helemaal omsingeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

DaniëlWW2 schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 12:02:
[...]
Bedoeld wordt dat de Russen het front bij Cherson te laten versterken zonder mogelijkheid om zich snel terug te trekken omdat de bruggen vernietigd zijn en ze het met pontonbruggen moeten doen. Vervolgens slaan de Oekraïners toe bij Zaporizja, duwen ze door tot Melitopol en vernietigen ze alle troepen in de hele regio. Immers kunnen de Russen ten westen van de rivier, niet meer wegkomen en zijn ze dan helemaal omsingeld.
Kan idd dat dat bedoeld wordt, echter zal er dan ook nog vanaf melitopol dan de vlucht route richting de Krim moeten worden afgesloten. Dat lijkt me ten opzichte van de te overbruggen afstand niet te doen.
Denk dat UA al blij moet zijn als ze daar Tokmak halen en de railverbinding op de landbrug tussen Donetsk en de Krim kunnen afsluiten.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
YakuzA schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 12:43:
[...]

Kan idd dat dat bedoeld wordt, echter zal er dan ook nog vanaf melitopol dan de vlucht route richting de Krim moeten worden afgesloten. Dat lijkt me ten opzichte van de te overbruggen afstand niet te doen.
Denk dat UA al blij moet zijn als ze daar Tokmak halen en de railverbinding op de landbrug tussen Donetsk en de Krim kunnen afsluiten.
Het ligt eraan hoe incompetent de Russen zijn.
Want als ze nu versterkingen naar Cherson sturen en de Oekraïners breken opeens door bij Zaporizja, dan kunnen de Russen niks meer doen. Immers hebben ze zojuist hun reserves in de val gestuurd. Opeens zullen de pontonbruggen dan ontploffen terwijl de Oekraïners ver oprukken.

Moeten de Oekraïners dit wel kunnen doen en de Russen werkelijk zo stom zijn om hier in te trappen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

DaniëlWW2 schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 12:45:
[...]
Het ligt eraan hoe incompetent de Russen zijn.
Want als ze nu versterkingen naar Cherson sturen en de Oekraïners breken opeens door bij Zaporizja, dan kunnen de Russen niks meer doen. Immers hebben ze zojuist hun reserves in de val gestuurd. Opeens zullen de pontonbruggen dan ontploffen terwijl de Oekraïners ver oprukken.

Moeten de Oekraïners dit wel kunnen doen en de Russen werkelijk zo stom zijn om hier in te trappen.
Naar wat ik langs zie komen is Rusland ook al een tijdje Vasylivka aan het versterken. Dus ik weet ook niet of de directe route richting Melitopol haalbaar is.

Maar er wordt ook niks afgesloten en dus ook niks in de val want het terrein van Kherson richting de Krim is nog 200 km westelijker vanaf melitopol.
Afbeeldingslocatie: https://nitter.it/pic/orig/enc/bWVkaWEvRlpaSkJjdlhvQUVKSS1ILmpwZw==

Afbeeldingslocatie: https://nitter.it/pic/orig/enc/bWVkaWEvRlpaS09UbldZQUlwUmtZLmpwZw==
Afbeeldingslocatie: https://nitter.it/pic/orig/enc/bWVkaWEvRlpaS01nb1dJQUFhc2xwLmpwZw==

[ Voor 26% gewijzigd door YakuzA op 05-08-2022 13:28 ]

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

[Twitter: https://twitter.com/TheDeadDistrict/status/1555634894805639168]
Eerder vandaag ook al meldingen dat de Antonovskyi brug weer geraakt zou zijn. Afwachten tot we beelden gaan zien ter bevestiging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
Als die overzichten kloppen heb je ten westen van de Dnipro 22 BTG's tegenover 5 brigades van UA staan (+ nog wat losse eenheden die ik dan niet meetel omdat sterkte/omvang niet zo duidelijk is). Dat is aardig gelijkwaardig volgens mij. Oekraïne zal er neem ik aan ook nog reserves achter hebben vanuit de mobilisatie. Maar hiermee gaan ze de Russen daar niet verjagen imo.

[ Voor 32% gewijzigd door PLAE op 05-08-2022 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

PLAE schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 22:46:
Als die overzichten kloppen heb je ten westen van de Dnipro 22 BTG's tegenover 5 brigades van UA staan (+ nog wat losse eenheden die ik dan niet meetel omdat sterkte/omvang niet zo duidelijk is). Dat is aardig gelijkwaardig volgens mij. Oekraïne zal er neem ik aan ook nog reserves achter hebben vanuit de mobilisatie. Maar hiermee gaan ze de Russen daar niet verjagen imo.
Dat zal er helemaal vanaf hangen of de BTG’s op 1% of 100% combat strength zitten. ;)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
YakuzA schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 22:49:
[...]

Dat zal er helemaal vanaf hangen of de BTG’s op 1% of 100% combat strength zitten. ;)
en de effectiviteit ervan of ze bevoorraad worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
Dat werkt 2 kanten op. Kan mij in de begindagen van de oorlog een enorme UA kolom herinneren die op een 'snelweg' rond Kherson werd vernietigd. Dezelfde brigade vecht daar nog steeds.

Maar ik hoop van harte dat de verhoudingen zeer ongelijk zijn })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
PLAE schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 22:52:
Dat werkt 2 kanten op. Kan mij in de begindagen van de oorlog een enorme UA kolom herinneren die op een 'snelweg' rond Kherson werd vernietigd. Dezelfde brigade vecht daar nog steeds.

Maar ik hoop van harte dat de verhoudingen zeer ongelijk zijn })
Nog steeds inderdaad, met een half jaar extra ervaring inmiddels.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

https://www.ukrinform.net...ammo-depots-c2-posts.html
The Ukrainian military has engaged two command-and-control posts of the Russian 76th Airborne Assault Division and 49th Army in Chornobaivka.

Also, units of the Armed Forces of Ukraine destroyed the command and observation post of the enemy battalion tactical group in Bruskinske and the area where weapons and equipment were amassed in Oleshky, Kherson region. Six ammunition depots in the Berislav and Kherson districts, as well as the command and observation post of the enemy battalion tactical group in Bruskinske were destroyed by artillery fire.
De artillerie was weer eens op bezoek in Chornobaivka

PSN

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
Interessante analyse, OBrien verwacht geen offensief van UA. Nu Oekraine dankzij langeafstandsartillerie en de schade aan Russische zijde meer in staat is om zelf het initiatief te pakken wordt Rusland gedwongen te reageren. Oekraine is bepaald niet geheimzinnig geweest tav de focus op Kherson. Even mijn eigen interpretatie: had Rusland dat genegeerd, dan zou een offensief van UA daadwerkelijk mogelijk worden. Kherson heeft grote economische betekenis, maar ook grote symbolische waarde. Valt die stad, dan is dat een bewijs dat Putin in z'n achteruit staat.
Another reason for Russian decreasing attacks is that it seems the Russians have been rushing forces to the Kherson front. One osint assessment from @DefMon3 has the Russians with more than a third of their forces either on one of the banks of the Dnipr

Of course on one hand this makes lots of sense, as the Ukrainians have been talking up a major offensive of their own in Kherson oblast for well over a month. They are basically screaming at the Russians--we are coming! Its amazing.

So the Russians certainly believe them--and have reacted accordingly. This has led to speculation as to why the Ukrainians have been so open--I tried to summarize some ideas here.
Wat schiet Ukraine dan op met troepenopbouw rond Kherson, terwijl RU ruimschoots de gelegenheid krijgt om verdedigende maatregelen te treffen?
I think the Ukrainians are doing this not because they are about to launch some large, combined arms, armor assault (I think such attacks are very difficult in this war). I think they are doing it because they view the Kherson front as a far better area for them...

...to keep doing what they have been doing in the Donbas--only better.
Its far safer for them to operate their ranged forces and ground forces in Kherson as opposed to the Donbas. In the latter they were in a salient pushed into Russian lines and close to Russia itself.

In Kherson the Russians are exposed, pushed forward, and the Ukrainians can operate from their interior more easily. Moreover, the supply issue for the Russians is far trickier with rivers where bridges can be severed and only a few heavy rail lines.
OBrien verwacht dus dat Oekraine blijft doen wat men deed, namelijk stukje bij beetje de ledematen van het monster erafschroeven.
The Ukrainian offensive should not be conceived of as an offensive in a modern combined arms manor. Its basically a form of accelerated attritional warfare. What they have done is tried to tempt the Russians into sending forces into an area where its easier for Ukr to do this

And the Russians have obliged. So my guess is that the Ukrainians will not rush forward in Kherson over the next week--they will take advantage of the fact that the Russians are giving them much easier targets to hit from a safer Ukr perspective.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

dus eigenlijk tuinen de Russen er als een kip zonder kop in en verplaatsen ze herhaaldelijk grote delen van hun krijgsmacht.
Eerst naar Donbas.
Nu naar Kherson/Krim.

Dat zijn prijzige operaties.
En vervolgens worden de verzamelplaatsen weer kapotgeschoten.

En als de Russen er klaar voor zijn, lanceert UA zeker een offensief in de Donbas zodat de Russen als een jojo weer terugvliegen naar de Donbas 8)7

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2022 11:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 11:34:
dus eigenlijk tuinen de Russen er als een kip zonder kop in en verplaatsen ze herhaaldelijk grote delen van hun krijgsmacht.
Nou ik denk niet dat het een geval van erin tuinen is. Wat nu anders is dat het initiatief bij UA ligt; UA bepaalt waar het gevecht plaatsvindt. Want als RU niet had gereageerd, dan was hun verdediging daar niet meer adequaat. Tot heden moest UA steeds reageren. Nu is het Rusland die moet reageren op deze dreiging. Zolang wij troepen blijven trainen en wapens leveren wint UA zoveel aan mogelijkheden dat het meer kan doen dan reageren. Die HIMARS zijn wel goud.
Eerst naar Donbas.
Nu naar Kherson/Krim.

Dat zijn prijzige operaties.
En vervolgens worden de verzamelplaatsen weer kapotgeschoten.

En als de Russen er klaar voor zijn, lanceert UA zeker een offensief in de Donbas zodat de Russen als een jojo weer terugvliegen naar de Donbas 8)7
Klopt, maar als UA net zoveel moet verplaatsen over een even grote afstand (ik weet niet of dat zo is) dan hebben beide partijen daar last van. Maar wie weet kan men achter de linies opduiken om colonnes uit te schakelen met de bekende Javelins. Daar ligt wellicht een rol voor de partizanen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:01

Shabbaman

Got love?

De afstanden door UA zijn korter dan voor RU, want UA zit in de "binnenbocht".

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchy007
  • Laatst online: 15-09 17:44
Er gaan geruchten dat de Russen nog een push/poging gaan wagen om Mykolaiv (en daarna Odessa) te 'bevrijden'. Ik zie dat om eerlijk te zijn gewoon niet gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Dutchy007 schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 12:27:
Er gaan geruchten dat de Russen nog een push/poging gaan wagen om Mykolaiv (en daarna Odessa) te 'bevrijden'. Ik zie dat om eerlijk te zijn gewoon niet gebeuren.
die push op Mykolaiv is wel het plan, daarom sturen ze nu 25k extra troepen en heul veul voertuigen via de Krim naar Kherson.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Verwijderd schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 12:28:
[...]

die push op Mykolaiv is wel het plan, daarom sturen ze nu 25k extra troepen en heul veul voertuigen via de Krim naar Kherson.
Dus dan zou de UA weer daarop moeten reageren door de druk op Kherson of Donbas (nog meer) op te voeren? Oprukken naar Odessa/Mykolaiv lijkt mij een vrij riskante operatie, bij Mykolaiv moeten ze de rivier oversteken en er zijn maar weinig bruggen in de omgeving van Mykolaiv, een spoorbrug ten noorden van Mykolaiv en een brug in de stad zelf en that's it. Een heel eind noordelijker heb je nog twee bruggen. Dan blijf je bij Myoklaiv hangen, lijkt me zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Verwijderd schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 12:28:
Als het ze lukt om Transnistrië te bereiken, Moldavië in te nemen en de rest behouden blijft is het Russische doel bereikt: controle over de Oekraïnse havens en daarmee alle graantransporten.

Opvallender vind ik de situatie in de Donbass, nu een groot deel van de Russen vertrokken is verwachtte ik daar Oekraïnse successen. Toch lees ik de laatste dagen over meer verliezen en gevechten in Bakmuth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hoevenpe schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 12:43:
[...]

Als het ze lukt om Transnistrië te bereiken, Moldavië in te nemen en de rest behouden blijft is het Russische doel bereikt: controle over de Oekraïnse havens en daarmee alle graantransporten.

Opvallender vind ik de situatie in de Donbass, nu een groot deel van de Russen daar vertrokken zijn verwachtte ik daar Oekraïnse successen. Toch lees ik de laatste dagen over meer verliezen en gevechten in Bakmuth.
dat er een groot deel is vertrokken wil niet zeggen dat UA het ineens makkelijk heeft.
Als de artillerie daar nog grotendeels intact is en er nog genoeg tanks en infanterie is voor line-defense dan verandert er niet heel veel voor UA.

Shelling blijft dodelijk. Zoals bij Pisky te zien is. De hel op aarde en tientallen mensen sterven daar dagelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

hoevenpe schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 12:43:
[...]
Opvallender vind ik de situatie in de Donbass, nu een groot deel van de Russen daar vertrokken zijn verwachtte ik daar Oekraïnse successen. Toch lees ik de laatste dagen over meer verliezen en gevechten in Bakmuth.
Het grootste gedeelte lijkt Rusland bij Izium vandaan te verschuiven, minder vanuit Donbass.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

YakuzA schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 12:54:
[...]

Het grootste gedeelte lijkt Rusland bij Izium vandaan te verschuiven, minder vanuit Donbass.
zou betekenen dat ze zich berusten in de mogelijkheid dat ze de axis Izyum-Belgorod kwijtraken...? want de supplies komen vanuit Rostov richting Donbas?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Foto in tweet. Ben heel benieuwd wat er in brand staat maar mooi niruws dat ze de brug weer hebben weten te raken. Die GPS en radar jammers hebben dus niet geholpen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Het is echt weer HIMARs o'clock:
Pagina: 1 ... 3 ... 31 Laatste