NOVA KAKHOVKA DAM+LOCK 🧵
— Special Kherson Cat 🐈🇺🇦 (@bayraktar_1love) 11 november 2022
/16
It looks like several spans of the bridge along the dam were blown up by Russians during the retreat pic.twitter.com/hmaK13SKNG
Geloof helemaal niks van de Russen voordat het Kremlin iets ontkent. Iemand van de Russische regering trekt alleen zijn mond open om te eten of om te liegen.
TIME TO UPGRADE !!!
Kan het ook zo zijn dat de meeste russen (materiaal laat ik even buiten beschouwing) wel op tijd zijn vertrokken, en dat Oekraïne nu zonder tegenstand tot aan de rivier weer terug in handen heeft (of bijna) ?
Gisteravond zag ik hier veel berichten over veel explosies etc.
Maar mogelijk waren de russen al weg, en hebben ze als laatste actie die brug opgeblazen ?
Het zal de komende dagen wel duidelijk worden...
Maar mogelijk waren de russen al weg, en hebben ze als laatste actie die brug opgeblazen ?
je vergeet drinken..rickboy333 schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 12:44:
Geloof helemaal niks van de Russen voordat het Kremlin iets ontkent. Iemand van de Russische regering trekt alleen zijn mond open om te eten of om te liegen.
Volgende uitdaging is dan natuurlijk wel dat Oekraïne zelf de rivier over moet om een corridor om Kherson veilig te stellen.Plenkske schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 12:48:
Kan het ook zo zijn dat de meeste russen (materiaal laat ik even buiten beschouwing) wel op tijd zijn vertrokken, en dat Oekraïne nu zonder tegenstand tot aan de rivier weer terug in handen heeft (of bijna) ?
Ja, maar ik vraag me vooral af of er nou echt veel russen achter zijn gebleven en/of vele doden russen zijn bij het heroveren. Daar leek het gisteren namelijk op.MikeyMan schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 12:52:
[...]
Volgende uitdaging is dan natuurlijk wel dat Oekraïne zelf de rivier over moet om een corridor om Kherson veilig te stellen.
Die rivier wordt voorlopig de nieuwe defacto grens, Oekraïne krijgt hetzelfde probleem op de andere oever.MikeyMan schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 12:52:
Volgende uitdaging is dan natuurlijk wel dat Oekraïne zelf de rivier over moet om een corridor om Kherson veilig te stellen.
Bevrijding van de rest van Cherson oblast zal vanuit Zaporizhzhia moeten gebeuren.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Dat hoeft niet perse.MikeyMan schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 12:52:
[...]
Rusland bedreigd Kherson vanaf de linker/oost oever vooral met artillerie, de Dnipro is breed genoeg om je niet heel druk te maken over onverwachte infanterie acties.
En laat Oekraïne tot nu toe nou net relatief goed zijn in "counter battery fire", wat neerkomt op bij het eerste Russische schot heel snel berekenen waar het vandaan kwam en daar een granaat/raket op afsturen.
Een bruggehoofd aan de andere kant is buitengewoon moeilijk te verdedigen (zoals Rusland op het moment ook ontdekt), dus niet zo handig voor puur defensieve doeleinden. (Mocht Oekraïne op die plek in het offensief willen, dan wordt het een ander verhaal)
Waarschijnlijk niet. Je gaat geen aftocht aankondigen als je nog heel veel mensen/materieel over de rivier moet krijgen. Er zal echter wel een verdedigingslinie tot het eind moeten zijn, maar dan heb je het echt niet over de eerdergenoemde 20k russen.Plenkske schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 12:56:
[...]
Ja, maar ik vraag me vooral af of er nou echt veel russen achter zijn gebleven en/of vele doden russen zijn bij het heroveren. Daar leek het gisteren namelijk op.
[removed]
Ben alleen benieuwd hoe lang het duurt voordat de Russen, veilig vanaf de linkerzijde , die hele stad aan gort gaan schieten. Ik bedoel, dat lijkt vooralsnog het enige te zijn dat ze kunnen.
Dat betekent, stam + t .
Ze weten inmiddels hoe het moet. Vernietig de logistiek en wacht af. Het enige wat ze zouden moeten doen is een corridor maken in een zuidelijke lijn. Daarna kunnen de Russen Kherson Oblast en de Krim niet meer bevoorraden.hoevenpe schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 12:56:
[...]
Bevrijding van de rest van Cherson oblast zal vanuit Zaporizhzhia moeten gebeuren.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Met Oekraïnse counter-artillerie aan de overzijde is dat zelfmoord, na een paar granaten ga je er zelf aan.Apache4u schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 13:02:
Ben alleen benieuwd hoe lang het duurt voordat de Russen, veilig vanaf de linkerzijde , die hele stad aan gort gaan schieten. Ik bedoel, dat lijkt vooralsnog het enige te zijn dat ze kunnen.
Verwacht de komende tijd relatieve rust aan dit front, troepen en artillerie elders ingezet gaan worden.
Het lijkt me juist een probleem voor de Russen.hoevenpe schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 12:56:
[...]
Die rivier wordt voorlopig de nieuwe defacto grens, Oekraïne krijgt precies hetzelfde probleem op de andere oever.
- Russen kunnen niet dicht bij de rivier komen vanwege artillerie.
- Oekraïne hoeft minder manschappen in Cherson te houden en die kunnen nu naar Zaporizhzhia.
- Oekraïne valt Zap. aan en dan richting Cherson.
- Vanwege artillerie een smallere frontlinie in Cherson wanneer men aanvalt vanuit Zap.
Ik zie de Russen Cherson niet houden en misschien zien we wel 1000+ doden op een dag aan hun kant wanneer dat offensief begint.
Voor het einde van het jaar een kans dat Cherson maar niet Crimea weer in handen van Oekraïne is.
Zaporizhzhia waarschijnlijk gedeeltelijk om Cherson in te kunnen maar vanwege artillerie in Donetsk nog niet helemaal.
En dan volgend jaar de push om de Russen helemaal te verdrijven, ook uit Crimea en Donetsk, misschien zelfs wel voor de zomer.
Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry
Helaas erg weinig materiaal achter gelaten. Alleen echt kapot spul en de T-62M.
Op zich goed nieuws, ze laten ze zelfs gewoon achter dus die zogenaamd 800 die ze op gingen knappen kun je wel vergeten, hij heeft gewoon nauwelijks inzetbare waarde.
Hopelijk zijn de T72 en T80 voorraden echt grotendeels in slechte staat, dan is het wat tanks betreft een aflopend verhaal.
Op zich goed nieuws, ze laten ze zelfs gewoon achter dus die zogenaamd 800 die ze op gingen knappen kun je wel vergeten, hij heeft gewoon nauwelijks inzetbare waarde.
Hopelijk zijn de T72 en T80 voorraden echt grotendeels in slechte staat, dan is het wat tanks betreft een aflopend verhaal.
een treffende spreuk
Bijna bij Nova Kachovka.Beryslav, Kherson region 🇺🇦😽
(46.8309298, 33.4029892) pic.twitter.com/TKJLN3Udmt
die is ook voorlopig uitgeschakeld zo idd.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
General Directorate of the National Police in Kherson
(46.6333857, 32.6203279) pic.twitter.com/tVrG8J0Sxa
en dat ligt hier
streetview
[ Voor 34% gewijzigd door breew op 11-11-2022 13:20 ]
Morgen we langzaam concluderen dat die 20k troepen van gisteravond er helemaal niet meer waren?RoD schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 13:16:
Bijna bij Nova Kachovka.
Bijna het hele gebied is nu heroverd en weinig russische lijken en/of materieel gezien, de eerste beelden van vermeende slachtpartijen zou ik inmiddels wel online verwacht hebben.
Ze zijn al weken bezig met evacueren, dus ze zullen al best wat materieel hebben weg gehaald idd.Plenkske schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 12:48:
PSN
Inderdaad, Lyman 2.0. Het was ook te mooi om waar te zijn. Ik verwacht dat ze met artillerie nog wel eea hebben geraakt bij de overtochten, maar daar gaan we geen beelden van krijgen voorlopig, denk ik zo.hoevenpe schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 13:19:
[...]
Morgen we langzaam concluderen dat die 20k troepen van gisteravond er helemaal niet meer waren?
Bijna het hele gebied is nu heroverd en weinig russische lijken en/of materieel gezien, de eerste beelden van vermeende slachtpartijen zou ik inmiddels wel online verwacht hebben.
Edit: veel russen zullen vannacht te voet zijn gegaan, gezien dit soort berichten.
De beelden van russen die te voet de Dnipro oversteken hebben we al gezien.All last night groups of 🇷🇺 soldiers (at least 500 to 1000) mostly on foot have been passing thru the west-side of #Kherson city toward the harbour area, where they hope to find ferry & barge loading points. #SlavaUkraïni #Kherson #KhersonisUkraine pic.twitter.com/tG2V6xIRJM
— NLwartracker (@NLwartracker) 11 november 2022
[ Voor 17% gewijzigd door RoD op 11-11-2022 13:27 ]
Het blijft bijzonder.
Oekraine heeft nog geen enkele 'grotere' stad via 1op1 straatvechten hoeven veroveren, andersom heeft Rusland enorm veel troepen moeten committen voor vele straatgevechten in diverse grotere steden.
PSN
Ja, jammer, maar van de andere kant, dan ook geen oekrainse verliezen. Uiteindelijk zullen de Russen zelf weg moeten gaan uit Ukraine.
Ik bedoel, Ukraine zal knokken maar als Rusland ook door blijft gaan dan kan het nog veel levens kosten, laat ze zich maar terug trekken.
Deze troepen zullen nu wel naar Bakhmut gaan. De oekrainers ook natuurlijk.
Ik bedoel, Ukraine zal knokken maar als Rusland ook door blijft gaan dan kan het nog veel levens kosten, laat ze zich maar terug trekken.
Deze troepen zullen nu wel naar Bakhmut gaan. De oekrainers ook natuurlijk.
een treffende spreuk
uit het Oekraïns volkslied: Our enemies will perish, like dew in the morning sunYakuzA schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 13:28:
[...]
Het blijft bijzonder.
Oekraine heeft nog geen enkele grotere stad via 1op1 straatvechten hoeven veroveren, andersom heeft Rusland enorm veel troepen moeten committen voor vele straatgevechten in diverse grotere steden.
dat lijkt zeker voor Cherson wel op te gaan ja
[ Voor 4% gewijzigd door breew op 11-11-2022 13:31 ]
Ik doelde er meer op dat er tactisch en strategisch enorme verschillen zijn:breew schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 13:31:
[...]
uit het Oekraïns volkslied: Our enemies will perish, like dew in the morning sun
dat lijkt zeker voor Cherson wel op te gaan ja
waar UA het blijkbaar voor elkaar weet te spelen dat RU liever terug trekt dan dat ze een verdediging doen in stedelijk gebied wat UA veel slachtoffers zou kosten.
PSN
Ho ho.boxlessness schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 12:22:
[...]
"Links" en "rechts" is vanuit het perspectief van de rivier. Wanneer je via de lijn downstream lijkt dan zit Rusland links, en UA rechts.
Tijdelijk bezet UA links, en bevrijd UA rechts
PSN
"Achterwaarts offensief weer een groot succes voor de onze jongens"Apache4u schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 11:29:
[sarc]
Lijkt er inderdaad op dat de terugtrekking voor Rusland voorspoedig is gegaan, zoals sommige tweakers al dachten... 0 verliezen.
[Embed]
[/sarc]
Net even langs alle bronnen op TG, Twitter en Reddit gegaan en de blije burgers, knuffels en UA vlaggen zijn prachtig om te zien.
Er zijn alleen geen beelden van Rusland, mens of materieel. Of het staat echt letterlijk nog op de oever of het is toch allemaal netjes mee.
Die ‘5~20k soldaten die achter bleven’ zouden we nu toch wel moeten zien?
Er zijn alleen geen beelden van Rusland, mens of materieel. Of het staat echt letterlijk nog op de oever of het is toch allemaal netjes mee.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Ik zag ook dit, zijn er dan zoveel Russen met bootjes de rivier afgedobberd? 🤔RoD schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 13:21:
[...]
Edit: veel russen zullen vannacht te voet zijn gegaan, gezien dit soort berichten.
[Embed] De beelden van russen die te voet de Dnipro oversteken hebben we al gezien.
Kaartje van de telefoonsignalen in Cherson / rivier.
Какие хорошие телефоны - даже на дне работают. pic.twitter.com/ZtEmudyDtF
— Шолохов и компания (@sapie5) 11 november 2022
[ Voor 4% gewijzigd door bloody op 11-11-2022 13:48 ]
nope
Beelden van bevrijde, blij burgers doen het propoganda technisch beter dan achtergelaten legervoertuigen. Denk dat er daarom nu even meer aandacht naar uit gaat. Ik weet het uiteraard niet zeker.NiGeLaToR schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 13:45:
Net even langs alle bronnen op TG, Twitter en Reddit gegaan en de blije burgers, knuffels en UA vlaggen zijn prachtig om te zien.
is fake volgens mij, zag hem ook vanochtend.bloody schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 13:48:
[...]
Ik zag ook dit, zijn er dan zoveel Russen met bootjes de rivier afgedobberd? 🤔
[Twitter]
Maar gezien alle burgers ook nog steeds telefoons hebben ging ik er vanuit dat dit qua verdeling op de kaart niet kan kloppen.
[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 11-11-2022 13:50 ]
PSN
Dat is half waarYakuzA schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 13:49:
[...]
is fake volgens mij, zag hem ook vanochtend.
Maar gezien alle burgers ook nog steeds telefoons hebben ging ik er vanuit dat dit qua verdeling op de kaart niet kan kloppen.
In het Noorden (Charkov?) ook al eens gebeurd.
Maar idd, kan fake zijn!
nope
Phone operators kunnen alleen triangulation doen, daar krijg je nooit van dit soort exacte GPS stipjes uitbloody schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 13:51:
[...]
Dat is half waarDe UA operators kunnen prima onderscheid maken tussen RU en UA simkaarten.
In het Noorden (Charkov?) ook al eens gebeurd.
Maar idd, kan fake zijn!
Bovendien was het nieuws ook dat RU allerlei telefoon masten had opgeblazen in de afgelopen dagen etc. Ik zou dit plaatje iig heel laag inschalen op mijn schaal van betrouwbaarheid
Now in Kherson there will be two days of liberation of the city: 13th of March 1944 and 11th once November 2022
[ Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 11-11-2022 13:55 ]
PSN
Inderdaad, als dit plaatje klopt is de slachting kompleet. Je zou namelijk verwachten dat je je pa/ma vriend/vriendin opbelt nadat je de brug over bent. Je belt in ieder geval niet om vervolgens niets meer van je te laten horenYakuzA schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 13:49:
[...]
is fake volgens mij, zag hem ook vanochtend.
2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30
Zoals de Sjamaan al voorspeld had
Bekende sjamaan Aleksei Bozhedonov zegt dat de oorlog vanaf 11 november de laatste fase zal ingaan en gauw zal stoppen. In november 2021 voorspelde hij dat Rusland op 24 februari 2022 een militaire operatie zou beginnen. Sidenote: Poetin overlegt regelmatig met sjamanen. pic.twitter.com/UqFSAn6Lcv
— Isa Yusibov 🇪🇺 🇳🇱 🇺🇦 (@Isa_Yusibov) 3 november 2022
nope
Weer eens wat beeldmateriaal van de gedoneerde YPR-765:
📽️Ukrainian mechanized group (YPR-765s, T-72s) on the move in #Kherson Oblast.#UkraineRussiaWar pic.twitter.com/WhACEDWWMi
— MilitaryLand.net (@Militarylandnet) 11 november 2022
Wel handig die camo als je vervolgens een vlag op het dak zetXWB schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 14:06:
Weer eens wat beeldmateriaal van de gedoneerde YPR-765:
[Twitter]
Hoe wou je precies het verschil tussen een Russische of Oekraïense T-72 zien? Of een T-80 vs. T-64 of wat een T-90 is? Zeker met de honderden buitgemaakte tanks? Ze hebben die vlaggen omdat het gevaar van vriendelijk vuur veel te groot is.MikeyMan schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 14:10:
[...]
Wel handig die camo als je vervolgens een vlag op het dak zet
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Deze is fake, was als grapje gemaakt en is een eigen leven gaan leiden. Bevestigd fake door de auteur.bloody schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 13:48:
[...]
Ik zag ook dit, zijn er dan zoveel Russen met bootjes de rivier afgedobberd? 🤔
[Twitter]
(Ik kan het even zo snel niet meer vinden maar zal mijn post editen als ik hem vind!)
Is het inmiddels nog niet duidelijk dat de terugtrekking al wekenlang bezig was?hoevenpe schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 13:19:
[...]
Morgen we langzaam concluderen dat die 20k troepen van gisteravond er helemaal niet meer waren?
Maar qua materieel weten we eigenlijk niet hoeveel tanks er precies in dit gebied aanwezig waren. Ook toen de AFU begin oktober oprukte zagen we vooral vernietigde T-62/64 tanks, misschien was er op artillerie na nooit 'modern' materieel aanwezig.
Het is officieel!
www.nitter.it/markito0171/status/1591057238810308609
(blijkbaar niet direct te linken)
www.nitter.it/markito0171/status/1591057238810308609
(blijkbaar niet direct te linken)
[ Voor 39% gewijzigd door hoevenpe op 11-11-2022 14:22 ]
Ok... Hoe wil je dan het verschil zien tussen een Russische T72 met een Oekrainse vlag erop en een Oekrainse T72 met een Oekrainse vlag erop. Blijft linke soepDaniëlWW2 schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 14:12:
[...]
Hoe wou je precies het verschil tussen een Russische of Oekraïense T-72 zien? Of een T-80 vs. T-64 of wat een T-90 is? Zeker met de honderden buitgemaakte tanks? Ze hebben die vlaggen omdat het gevaar van vriendelijk vuur veel te groot is.
Bedoelde meer dat ze dat hele ding in camouflagekleuren kwasten om er vervolgens een vlag op te zetten.
Nu nog een foto bij de Dnipro, kan @hoevenpe eindelijk dat biertje opentrekken
1) Dat is een oorlogsmisdaad.MikeyMan schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 14:20:
[...]
Ok... Hoe wil je dan het verschil zien tussen een Russische T72 met een Oekrainse vlag erop en een Oekrainse T72 met een Oekrainse vlag erop. Blijft linke soep
Bedoelde meer dat ze dat hele ding in camouflagekleuren kwasten om er vervolgens een vlag op te zetten.
2) Je moet wel heel weinig zelfrespect hebben als je met de "vlag van een natie land" gaat rondrijden op je tank.
3) Grote kans dat je daardoor opgeblazen gaat worden door je eigen kant.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
*knip* Als je een beroep doet op het gedrag van anderen zorg dan dat je zelf het goede voorbeeld geeft. Een felle discussie is hier op zich prima. Door niet te beginnen met diskwalificeren veroordelen van anderen geef je jezelf een beter uitgangspunt voor een discussie. Er vanuit gaande dat je een discussie had willen aangaan.
[ Voor 73% gewijzigd door teacup op 11-11-2022 21:20 ]
Gok dat daar vooral de hoop achter zit dat dit een dusdanige klap heeft opgeleverd dat ze voorlopig ook niets meer kunnen. In plaats van terugtrekken en hergroeperen.
[ Voor 32% gewijzigd door teacup op 11-11-2022 21:21 ]
Meer dode Russen betekent minder dode Oekrainers. Zo simpel is het uiteindelijk wel.
[ Voor 40% gewijzigd door teacup op 11-11-2022 21:22 ]
Je heb gelijk, er is niets normaals aan. Maar helaas kunnen we daar weinig aan veranderen, dat kan enkel het Kremlin. En daar lijkt het vooralsnog niet op. Tot die tijd is het evengoed zuur Russische mannen verliezen te vieren, maar weet dat in ruil daarvoor de Oekrainse verliezen, met name onder burgers, ook navenant afneemt. Het is helaas niet anders dan dit vreselijke rekensommetje.
Het zijn de Russen zelf die er een eind aan kunnen en moeten maken, immers, die bevinden zich aan de verkeerde kant van de grens, en vreten daar vanalles uit.
[ Voor 2% gewijzigd door teacup op 11-11-2022 21:23 ]
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Wat is er dan erg aan om te hopen dat de oorlog eerder over is doordat 20k russen vast zitten? ga er maar van uit dat doordat die daar toch niet vastzaten ze nu ergens anders worden ingezet met uiteindelijk meer dan 20k doden (ze gaan door tot ze zelf dood gaan, maar zullen vast nog wat Oekrainers meenemen).
Je moet dus wel even de context meenemen, niemand is er blij mee dat er zoveel doden vallen. Maar momenteel is het wel zo dat hoe meer russen er doogeschoten worden, hoe minder het totals aantal slachtoffers zal zijn. En bovenal, als er doden vallen dan heeft mijn voorkeur toch dat die zoveel mogelijk bij de aggressor vallen en niet bij het binnegevallen land.
[ Voor 15% gewijzigd door teacup op 11-11-2022 21:23 ]
[removed]
*knip* Probeer niet op de man te zijn, dat heeft een discussie nog nooit geholpen.
[ Voor 67% gewijzigd door teacup op 11-11-2022 21:56 ]
nope
Het gaat mij niet om die Russische verliezen, want het is oorlog en die vallen toch wel. Ik reageer enkel op de manier waarop dat door sommigen gevierd wordt. Alsof ze Twitter en Telegram afstruinen in de hoop een stapel dode Russen te zien. Dat vind ik eerlijk gezegd schokkend. Dat je er blij van wordt als je aan de frontlinie staat is een ander verhaal, maar wij zitten hier veilig achter ons scherm op grote afstand.
Uh ja, dat laat ik ook overduidelijk blijken lijkt me. Al geloof ik niet dat die mening enkel aan mij toebedeeld is, *knip* Nogmaals, probeer niet veroordelend te zijn naar anderen. Zonder dat is je punt ook te maken.
[ Voor 45% gewijzigd door teacup op 11-11-2022 21:35 ]
Ik struin niet het internet af om foto's te zoeken, maar had zeker de hoop dat er 20k dode russen zouden zijn.The Realone schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 14:34:
Het gaat mij niet om die Russische verliezen, want het is oorlog en die vallen toch wel. Ik reageer enkel op de manier waarop dat door sommigen gevierd wordt. Alsof ze Twitter en Telegram afstruinen in de hoop een stapel dode Russen te zien. Dat vind ik eerlijk gezegd schokkend. Dat je er blij van wordt als je aan de frontlinie staat is een ander verhaal, maar wij zitten hier veilig achter ons scherm op grote afstand.
Nu denk ik alleen maar aan al die extra onschuldige burgerdoden die deze 20k gefrustreerde russen in bezet gebied gaan maken om de afgang van de terugtrekking 'goed' te maken.
*knip* Voegt niets aan discussie toeThe Realone schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 14:34:
wij zitten hier veilig achter ons scherm op grote afstand.
[ Voor 26% gewijzigd door teacup op 11-11-2022 21:27 ]
Iedere dode Russische soldaat heeft direct invloed op het aantal Oekraïense slachtoffers. Dus ja, dat is een reden om min of meer te juigenThe Realone schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 14:34:
[...]
Uh ja, dat laat ik ook overduidelijk blijken lijkt me. Al geloof ik niet dat die mening enkel aan mij toebedeeld is,*knip*
[ Voor 5% gewijzigd door teacup op 11-11-2022 21:36 ]
Vaak bu'j te bang!
Je klinkt erg gefrustreerd, hopelijk trek je het niet persoonlijk aan en heb je alsnog een goed en rustig weekeinde.

[ Voor 5% gewijzigd door teacup op 11-11-2022 21:37 ]
nope
20k POW's zou het mooiste zijn geweest, als het alternatief gedood of gevlucht (en daarmee elders inzetbaar) is dan is die keus niet moeilijk. Daarnaast gaat de teleurstelling niet zozeer over manschappen, daar heeft Rusland door mobilisatie genoeg van, maar over al het materieel wat ze ogenschijnlijk hebben weten te repatrieren.
Het kan voor Oekraine in de Donbass en bij Zaporiza vervelend worden nu deze troepen voor offensieve acties beschikbaar komen.
Het kan voor Oekraine in de Donbass en bij Zaporiza vervelend worden nu deze troepen voor offensieve acties beschikbaar komen.
Je zal je tante maar herkennen op een video van de bevrijding:
This is how I can see my aunt from Kherson region for the first time in 9 months - in a video hugging a Ukrainian soldier. She even doesn’t know to have become an internet star 💙💛 pic.twitter.com/xaKBRXeoi7
— Iuliia Mendel (@IuliiaMendel) 11 november 2022
Toch doet het ook goed om te zien dat de Oekraïners hun kleding en uitrusting op het oog netjes voor elkaar hebben. Lijkt een klein ding, maar als je het vergelijkt met de chaos bij de Russen, stemt het mij positief.
De andere zijde van de rivier wordt inmiddels bestookt door artillerievuur:
While Kherson is being liberated, the AFU is targetting Russian forces on the left bank of the Dnipro river. Visible from the recently liberated areas. pic.twitter.com/Dfm2rEu2BS
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 11 november 2022
Nogmaals de Antonovsky brug, deze foto laat tevens het neergestorte wegdek zien. En we zien nog wat resten van de pontonbrug ernaast.

https://twitter.com/TpyxaNews/status/1591059175471448065
https://twitter.com/TpyxaNews/status/1591059175471448065
Nu is het wachten op de verovering van de Kachovka-stuwdam die hopelijk niet wordt opgeblazen. Als dat achter de rug is dan is het vandaag echt een hele mooie dag voor Cherson.
Ik ben ook wel benieuwd hoe het offensief nu verder gaat verlopen. Zet UA door of blijft het hier nu even bij?
Ik ben ook wel benieuwd hoe het offensief nu verder gaat verlopen. Zet UA door of blijft het hier nu even bij?
Ik ben nu wel heel benieuwd trouwens wat het vervolg wordt. UA kan nu wat troepen vrij gaan maken. Directe dreiging richting Odesa is een stuk minder geworden. Ik kan me voorstellen dat ze nog in hun maag met de RU troepen in Transnistrie zitten, maar verder kan er denk ik wel het een en ander vrijgespeeld worden. Neem aan dat UA niet op 1 of andere manier de Dnjepr gaat proberen over te steken, dus het aantal troepen aan de rechterkant zal ook wel verminderd kunnen worden.
Dat betekent, stam + t .
Die Russen in Transnistrië was toch maar 1500 man ofzo? En waarschijnlijk zonder zware wapens. Ik denk niet dat die van zich zullen laten horen.Apache4u schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 15:01:
Ik kan me voorstellen dat ze nog in hun maag met de RU troepen in Transnistrie zitten, maar verder kan er denk ik wel het een en ander vrijgespeeld worden.
Het lijkt me sterk dat de Russische troepen in het tijdelijk bezette deel van Moldavie zich gaan mengen in de strijd. Ze kunnen daar behoorlijk lastig versterking krijgen en laten ze hun veroverde terrein onverdedigd achter. Daarnaast is het aantal troepen daar niet heel groot. Al weet ik niet wat ze aan materieel hebben.Apache4u schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 15:01:
Ik kan me voorstellen dat ze nog in hun maag met de RU troepen in Transnistrie zitten...
Rusland heeft de weg op een paar meter van de dam al opgeblazen.3raser schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 15:00:
Nu is het wachten op de verovering van de Kachovka-stuwdam die hopelijk niet wordt opgeblazen. Als dat achter de rug is dan is het vandaag echt een hele mooie dag voor Cherson.
Als ze de dam hadden willen meenemen, hadden ze die wel direct meegenomen vermoed ik, dat C4 plaatsen wordt een stuk moeilijker met UA leger op 5 meter van ze af.
PSN
Waarschijnlijk wat ik al maanden geleden zei.Apache4u schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 15:01:
Ik ben nu wel heel benieuwd trouwens wat het vervolg wordt. UA kan nu wat troepen vrij gaan maken. Directe dreiging richting Odesa is een stuk minder geworden. Ik kan me voorstellen dat ze nog in hun maag met de RU troepen in Transnistrie zitten, maar verder kan er denk ik wel het een en ander vrijgespeeld worden. Neem aan dat UA niet op 1 of andere manier de Dnjepr gaat proberen over te steken, dus het aantal troepen aan de rechterkant zal ook wel verminderd kunnen worden.
Een aanval over die nu vernietigde bruggen zit er waarschijnlijk niet in. En als ik zo kijk naar de Oekraïense soldaten, tja er zitten heel erg veel overduidelijk territoriale eenheden tussen uit de regio. Oudere mannen, overgewicht, slechte of nauwelijks passende uniformen en geen organische transport of zware wapens te zien. Die blijven waarschijnlijk ingegraven bij de rivier achter met wat artillerie voor als de Russen gaan proberen om Cherson te beschieten. Kunnen ze namelijk terugschieten om dat te stoppen.
Maar Cherson was ook steeds het strijdtoneel van de Poolse T-72 + Nederlandse YPR-765 formaties. Die combinatie bleef maar opduiken daar. En die gaan denk ik uitrusten, voertuigen en materieel uitgebreid repareren, nieuwe getrainde soldaten integreren en dan denk ik naar Zaporizja. Op het moment zit een nieuw offensief er ook niet in omdat Oekraine inmiddels diep in het modderseizoen zit. Zodra de grond bevriest gaat het weer verder.
Na de Moskva was al een gedeelte van de mechanized units bij Odessa weg gehaald en richting Kherson verplaatst idd, maar nu kan er idd nog wat meer geschoven worden met units.Apache4u schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 15:01:
PSN
Als ze hem op afstand kunnen opblazen dan is de C4 al geplaatst en wachten ze misschien op het moment dat UAF de dam betreden voor wat extra schade. Of kijk ik teveel films?YakuzA schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 15:10:
[...]
Rusland heeft de weg op een paar meter van de dam al opgeblazen.
Als ze de dam hadden willen meenemen, hadden ze die wel direct meegenomen vermoed ik, dat C4 plaatsen wordt een stuk moeilijker met UA leger op 5 meter van ze af.
Voor Rusland zitten er meer tactische nadelen aan dan voor UA:3raser schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 15:12:
[...]
Als ze hem op afstand kunnen opblazen dan is de C4 al geplaatst en wachten ze misschien op het moment dat UAF de dam betreden voor wat extra schade. Of kijk ik teveel films?
1. van de overstroming hebben ze zelf downstream meer last dan de UA troepen, omdat de westkant hoger ligt.
2. 80% van de watervoorziening van de Krim komt daar vandaag, dus voor de irrigatie van de Krim wijn is dit water nodig in het meer om genoeg water daarheen te krijgen.
PSN
Niet alleen dat. 20k Russische doden zou de weerstand tegen de oorlog in RU ook versterken. Uiteindelijk kan dat nog wel eens sneller gaan dan we vanuit hier zien.hoevenpe schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 14:42:
20k POW's zou het mooiste zijn geweest, als het alternatief gedood of gevlucht (en daarmee elders inzetbaar) is dan is die keus niet moeilijk. Daarnaast gaat de teleurstelling niet zozeer over manschappen, daar heeft Rusland door mobilisatie genoeg van, maar over al het materieel wat ze ogenschijnlijk hebben weten te repatrieren.
Ze zullen de druk er wel ophouden verwacht ik. Zo min mogelijk kans geven op bevoorrading en herstel.3raser schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 15:00:
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Ik zag laatst een kaartje, volgens mij van defmon, met de himars range die ze nu zullen hebben, dan blijft er niet veel van de landbrug naar de Krim veilig.XWB schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 14:48:
De andere zijde van de rivier wordt inmiddels bestookt door artillerievuur:
[Twitter]
SiErRa schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 15:25:
[...]
Ik zag laatst een kaartje, volgens mij van defmon, met de himars range die ze nu zullen hebben, dan blijft er niet veel van de landbrug naar de Krim veilig.
/f/image/yNnKDiIPOQo2WUBXgWftPsHE.png?f=fotoalbum_large)
Dit idee
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Denk dat dat ook weer de volgende stap is, gewoon weer aanvoerlijnen kapot schieten en opslag verwoesten. De tijd is dan snel de grootste tegenstander van de Russische troepen.SiErRa schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 15:25:
[...]
Ik zag laatst een kaartje, volgens mij van defmon, met de himars range die ze nu zullen hebben, dan blijft er niet veel van de landbrug naar de Krim veilig.
Transnistrie zitten +-1500 russen, dat gaat geen zoden aan de dijk zetten als ze er wat mee willen doen, dus denk niet dat ze zich zon zorgen over maken.Apache4u schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 15:01:
Het zit hem in de ontmenselijking. Ja 20k minder RU troepen (en 20k doodskisten, 40k rouwende ouders etc) draagt allemaal bij aan een eerdere, voor UA troepen en burgers minder nare einde van dit oorlog. Misschien dragen ze op termijn zelfs bij aan een betere uitkomst voor de gewone Russen.jeroenkb schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 14:37:
[...]
Ik struin niet het internet af om foto's te zoeken, maar had zeker de hoop dat er 20k dode russen zouden zijn.
Nu denk ik alleen maar aan al die extra onschuldige burgerdoden die deze 20k gefrustreerde russen in bezet gebied gaan maken om de afgang van de terugtrekking 'goed' te maken.
Maar elk van die 20k is een mens. Elk van die 20k zal - ongeacht hoe (on)schuldig ze zijn aan verdere narigheid gemist worden door anderen, is een verzameling hoop en mogelijkheden die nooit meer zullen zijn. Is kortgezegd een tragedie. Nu, het is oorlog en waar grof gehakt wordt vallen spaanders. Als het moet dan moet het, en inderdaad liever 20k RU troepen dan UA troepen of burgers. Maar je zult mij niet om ook maar een enkel sterfgeval horen juichen, tenzij diegene hoogstpersoonlijk aantoonbaar specifieke narigheid op zijn geweten heeft, en dan nog zou ik liever juridisch proces gevolgd zien worden zodat die narigheid onomstotelijk gedocumenteerd is.
In het westen. Oorlog eindigde voor RU op 3 maart 1918 met verdrag van Brest-Litovsk. Toch niet zo symbolisch helaas. Zou wel mooie datum zijn om alnog hele oorlog over paar maanden met goed gevolg af te ronden, al vrees ik dat dat iets te optimistisch is.XWB schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 15:19:
[...]
Mooie dag ook, vandaag is namelijk Wapenstilstandsdag.
Oslik blyat! Oslik!
Ik moet je misschien teleurstellen, ik denk niet dat Oekraïne over ATACMS beschikt. Neptune wel, maar dat zijn er maar een handvol.
Klopt. Maar dit geeft wel aan dat de VS nu eens moet stoppen met treuzelen, en ze gewoon die raketten moeten geven.asing schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 15:52:
[...]
Ik moet je misschien teleurstellen, ik denk niet dat Oekraïne over ATACMS beschikt. Neptune wel, maar dat zijn er maar een handvol.
Wat een prachtige beelden.More blue and yellow colours on the streets in liberated #Kherson.#KhersonisUkraine #UkraineWillWin pic.twitter.com/RyJI2mfLje
— UkraineWorld (@ukraine_world) 11 november 2022
https://nitter.it/ukraine...&t=vtXXPSgIrHtKKEFNs0dHpw
Los van welke raketten er zijn, misschien ze een ~20km bij het front vandaan laten en niet tegen de rivier aan zetten?
In Transnistrie zijn van Russische kant weinig tanks, geen artillerie, geen luchtmacht dacht ik.dakka schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 15:32:
[...]
Transnistrie zitten +-1500 russen, dat gaat geen zoden aan de dijk zetten als ze er wat mee willen doen, dus denk niet dat ze zich zon zorgen over maken.
Dus kwa slagkracht is dat ook niet super.
PSN
Ja maar die cirkel kan naar rechts en dan kunnen ze die mooie brug opfleuren
Want als het Krim schierland geen brug meer heeft en geen water meer krijgt wordt het echt een rotplek om te zijn, als je Rus bent
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Die brug stelt het op het moment weinig voor; een honderdtal auto's per dag, geen vracht, treinen ook mondjesmaat, in elk geval geen vrachttreinen. Tegen de tijd dat reparaties klaar zijn zal er wel weer iemand een sigaret laten vallen.NiGeLaToR schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 16:48:
[...]
Ja maar die cirkel kan naar rechts en dan kunnen ze die mooie brug opfleuren![]()
Want als het Krim schierland geen brug meer heeft en geen water meer krijgt wordt het echt een rotplek om te zijn, als je Rus bent
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Gok dat het om dit kaartje gaat:SiErRa schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 15:25:
[...]
Kherson
— Def Mon (@DefMon3) 6 november 2022
The Russian intentions are not clear, but I'm starting to lean towards them actually retreating, unclear timeframe.
If they do, this 70km range indicator shows what kind of squeeze they would be in, possibly another reason for the Pavlivka attacks. pic.twitter.com/5KMWKvbzT6
https://nitter.it/DefMon3/status/1589326102396571649#m
(en eigenlijk loopt de HIMARS zone nog iets verder naar het oosten door, dus die hele landbrug is geen heel geschikte plek om rustig een wodka te pakken.
Rusland blijft de beelden van de ontploffing van de brug herhalen en herhalen, tis toch een grote prestatie voor ze - om weer iets kapot te maken.
Voorbeeldje - het is al begonnen:
Dus terecht dat de bewoners blij zijn - zo blij
Oryx vraagt zich ook af hoe het er voor staat:
[Twitter: https://twitter.com/oryxspioenkop/status/1591096781428908035?s=20&t=UtAuAwLj9Ua1785MMZTL0Q]
Russian media now publishing video of explosion that destroyed Antonivsky bridge pic.twitter.com/OtJ1iEhdEr
— Liveuamap (@Liveuamap) 11 november 2022
Het wordt ook niet gezegd omdat het ook misselijkmakend is - dus mensen aanspreken op iets wat ze niet zeggen is ook niet per se fraai. Tegelijkertijd: je weet net zo goed dat in elk herveroverd gebied honderden dan wel duizenden gedode kinderen, vrouwen en mannen gevonden worden, naast daadwerkelijk militairen. Die zijn in veel gevallen verminkt en vermoord, omgekomen door marteling en al. De vraag is dus hoeveel sympathie Russische troepen die in de val zitten en zich niet overgeven verdienen, met dat in je achterhoofd. De inwoners van Kherson zijn voor een deel gegijzeld en overgebracht naar Russisch gebied he, dus te hopen is dat ze geen 20.000 Russen doden maar gevangen nemen - voor het wisselfonds.The Realone schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 14:26:
Best misselijkmakend om te zien hoe sommigen in dit topic al de hele tijd hoopten op een slachting van 20k Russen en nu teleurgesteld zijn dat dit mogelijk en niet uit komt. Het wordt (door de meesten) niet met die woorden gezegd, maar het druipt er vanaf. Doe ff normaal zeg...
Voorbeeldje - het is al begonnen:
Law enforcers found the remains of civilian bodies with fractures of the skull bones in a cellar in the liberated territory of Kherson Oblast, said @GP_Ukraine.
— Hromadske Int. (@Hromadske) 11 november 2022
According to preliminary data, they belong to three local residents who died during the occupation of the settlement. pic.twitter.com/tqM9ObabY4
Dus terecht dat de bewoners blij zijn - zo blij
Just enjoying this. #Kherson #Ukraine https://t.co/n1JcaRyEyx
— (((Tendar))) (@Tendar) 11 november 2022
Oryx vraagt zich ook af hoe het er voor staat:
[Twitter: https://twitter.com/oryxspioenkop/status/1591096781428908035?s=20&t=UtAuAwLj9Ua1785MMZTL0Q]
Er wordt al een tijdje gespeculeerd dat de volgende aanval vanuit Zaporizhzhia richting Melitopol zou zijn om het Russische front in tweeën te splitten, ik denk dat dit kaartje prima aangeeft waarom.onkl schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 16:59:
[...]
Gok dat het om dit kaartje gaat:
[Twitter]
[Afbeelding]
(en eigenlijk loopt de HIMARS zone nog iets verder naar het oosten door, dus die hele landbrug is geen heel geschikte plek om rustig een wodka te pakken.
Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.
Ja Rusland zit echt in de shit met hun eigen oneindige linies - ze kunnen nu zelf namelijk niet kiezen waar ze verdedigen, maar moeten alles verdedigen.Tom Paris schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 17:10:
[...]
Er wordt al een tijdje gespeculeerd dat de volgende aanval vanuit Zaporizhzhia richting Melitopol zou zijn om het Russische front in tweeën te splitten, ik denk dat dit kaartje prima aangeeft waarom.
Ben benieuwd, zijn er militaire vliegvelden die hierdoor weer binnen bereik vallen?onkl schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 16:59:
[...]
Gok dat het om dit kaartje gaat:
[Twitter]
[Afbeelding]
Chaplinka nu.gise schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 17:12:
[...]
Ben benieuwd, zijn er militaire vliegvelden die hierdoor weer binnen bereik vallen?
Maar na Saki is daar ook minder minder materieel gestald.
PSN
Meer beeld uit Cherson, gewoon omdat het zo mooi is.
[Twitter: https://twitter.com/JayinKyiv/status/1591104975849263105?s=20&t=vtXXPSgIrHtKKEFNs0dHpw]
En ook in de avond gaat het gewoon door.Video of the day 🍉🇺🇦 pic.twitter.com/ucWjr5Z1fk
[Twitter: https://twitter.com/JayinKyiv/status/1591104975849263105?s=20&t=vtXXPSgIrHtKKEFNs0dHpw]
⚡️ More shots from liberated Kherson.
— BLYSKAVKA (@blyskavka_ua) 11 november 2022
👉 Follow
@Flash_news_ua pic.twitter.com/9rpHSe50Pn
[ Voor 14% gewijzigd door RoD op 11-11-2022 17:40 ]
Die watermeloen ookRoD schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 17:39:
Meer beeld uit Cherson, gewoon omdat het zo mooi is.
[Embed]
Prachtig om te zien, bevrijdingsvreugde.
Nog vele kilometers te maken maar dit is wel heel erg mooi.
Nog vele kilometers te maken maar dit is wel heel erg mooi.
Romanes eunt domus | AITMOAFU
Hier nog een video, files omdat de bevolking de AFU tegenhield
This is how the Ukrainian army was greeted when entering Kherson City. Moments like this happened very rarely in history. Nobody will ever forget this. #Kherson #Ukraine https://t.co/7Nbim8MHX9
— (((Tendar))) (@Tendar) 11 november 2022
Verwijderd
Prachtige beelden inderdaad... Zo blij voor die mensen! Hoop dat er snel nog veel meer grootschalige bevrijding gevierd mag worden