Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
Snow_King schreef op donderdag 3 november 2022 @ 18:16:
[...]

Als dit dus allemaal klopt gaan daar duizenden russen sterven. Ofwel door militaire handelingen ofwel door de kou de aankomende tijd.

Het zal voor UA wel lastig gaan worden om de rivier over te steken, maar het lijkt mij dan eerder dat ze via Tokmak/Melitopol gaan, ofwel via het Oosten? Daar heeft de UA wel gewoon grond waar ze overheen kunnen.
Ik zie na een kleine zoektocht dat ie in koude winters gewoon dichtvriest, dus ik denk dat ze gewoon kunnen lopen. Dat is niet zonder gevaren, maar.. tjah.. in theorie..

[ Voor 6% gewijzigd door NiGeLaToR op 03-11-2022 19:59 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
NiGeLaToR schreef op donderdag 3 november 2022 @ 19:59:
[...]

Ik zie na een kleine zoektocht dat ie in koude winters gewoon dichtvriest, dus ik denk dat ze gewoon kunnen lopen. Dat is niet zonder gevaren, maar.. tjah.. in theorie..
Dat zal vast kunnen, maar je moet ook zwaar materieel mee de rivier over krijgen, en bevoorrading. De soldaten verplaatsen gaat het probleem niet zijn, dat kan ook met de bestaande bruggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Geen idee wat dit moet betekenen, maar er is duidelijk wat gaande inderdaad.

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Dit account is doorgaans betrouwbaar:
Toch wel veel signalen die met terugtrekking te maken hebben vandaag.

Edit: @XWB doe eens niet :P

[ Voor 8% gewijzigd door RoD op 03-11-2022 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Nog een signaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Nog een klein nieuwtje.
[Twitter: https://twitter.com/JayinKyiv/status/1588247810302169088] Deze staat op Liveuamap nog op bezet door russen. Fijn om na zoveel tijd toch weer een bevrijd dorpje te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-09 21:37
Kan het niet een val zijn om zodra UA de stad heeft het daarna te veranderen in Mariupol 2?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Mektheb schreef op donderdag 3 november 2022 @ 20:37:
Kan het niet een val zijn om zodra UA de stad heeft het daarna te veranderen in Mariupol 2?
Mariupol werd omsingeld door de russen. In Cherson is het eerder andersom. Ze kunnen het platbombarderen, maar daar hebben ze de munitie ook niet voor. En bovendien zou dat militair gezien nog zinlozer zijn dan wat ze nu aan het doen zijn door de energievoorziening plat te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17-09 15:42
Mwoah, ik zou niet verbaasd zijn als ze Kherson eenmaal hebben opgegeven en weer vol Oekraïners zit, ze boel vanaf de linkeroever aan puin gaan proberen te schieten.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:20

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

RoD schreef op donderdag 3 november 2022 @ 20:38:
[...]

Mariupol werd omsingeld door de russen. In Cherson is het eerder andersom. Ze kunnen het platbombarderen, maar daar hebben ze de munitie ook niet voor. En bovendien zou dat militair gezien nog zinlozer zijn dan wat ze nu aan het doen zijn door de energievoorziening plat te leggen.
Energievoorziening aanvallen is juist eerste stukje daadwerkelijk strategische oorlogsvoering van RU in maanden. Het leidt UA af van het front, bemoeilijkt logistiek (electrische treinen kunnen niet rijden, communicatienetwerken plat), maakt dat meer nadruk gelegd wordt op luchtafweer dan dingen om RU het land uit te drijven in wapenleveringen en kan ook als succes naar achterban verkocht worden.

Gaat verder alleen maar beetje vertragen, maar het is slimmer dan weer eens een betekenisloze dorp in Donbass in puin schieten.

Mbt Cherson speelt natuurlijk ook dat UA graag een functionele stad terug krijgen, zeker eentje dat vol aantoonbaar pro-UA burgers zit. Al hadden ze de munitie, eigen steden in puin schieten is niet UA style.
CrazyOne schreef op donderdag 3 november 2022 @ 20:46:
Mwoah, ik zou niet verbaasd zijn als ze Kherson eenmaal hebben opgegeven en weer vol Oekraïners zit, ze boel vanaf de linkeroever aan puin gaan proberen te schieten.
Poging tot. Maar Himars reikt verder dan hun wapens en degelijke RU munitie is toch grotendeels op.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

RoD schreef op donderdag 3 november 2022 @ 20:38:
[...]

In Cherson is het eerder andersom. Ze kunnen het platbombarderen, maar daar hebben ze de munitie ook niet voor. En bovendien zou dat militair gezien nog zinlozer zijn dan wat ze nu aan het doen zijn door de energievoorziening plat te leggen.
De Russen zullen alles verwoesten wat ze achter moeten laten. Militair gezien misschien zinloos maar het dwingt Oekraine om straks (nog meer) miljarden in wederopbouw te steken. Ze weten ook dat zelfs Europa niet zomaar honderden miljarden voor wederopbouw op tafel legt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22:24

servies

Veni Vidi Servici

downtime schreef op donderdag 3 november 2022 @ 21:52:
[...]

De Russen zullen alles verwoesten wat ze achter moeten laten. Militair gezien misschien zinloos maar het dwingt Oekraine om straks (nog meer) miljarden in wederopbouw te steken. Ze weten ook dat zelfs Europa niet zomaar honderden miljarden voor wederopbouw op tafel legt.
Er is een heleboel Russisch kapitaal geblokkeerd. Dat kan daar heel mooi voor gebruikt worden. Ook al omdat het kapitaal is van figuren die medeschuldig zijn...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Dit zou wel eens de nieuwe Russische verdedigingslinie kunnen worden:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/Fgrmnc9XkAIV6il?format=png&name=900x900

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:02
XWB schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 20:09:
Dit zou wel eens de nieuwe Russische verdedigingslinie kunnen worden:

[Twitter]

[Afbeelding]
Hm, juist het gebied wat onder water komt te staan als ze de dam opblazen. :?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Daarom ook wordt dat gebied ontruimd, volgens die tweet. Dan krijg je een lange strook niemandsland, van 10 tot 30 km breed. Dan zitten de Russen in elk geval 'veilig' in de rest van de Oblast.

[ Voor 21% gewijzigd door XWB op 04-11-2022 20:21 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
XWB schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 20:17:
Daarom ook wordt dat gebied ontruimd, volgens die tweet. Dan krijg je een lange strook niemandsland, van 10 tot 30 km breed.
ah ja natuurlijk, Als UA de rivier oversteekt gaat de dam er aan.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:36
Tens schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 20:20:
[...]

ah ja natuurlijk, Als UA de rivier oversteekt gaat de dam er aan.
Alleen zullen ze die dam in handen hebben voordat ze oversteken. Dus dan moet ie opeblazen worden voordat er iets aan de hand is, of helemaal niet.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

https://www.ft.com/conten...87-4ab4-86df-85ff3c0fcd3b

Construction foam naar verluid...

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2022 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
redwing schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 21:30:
[...]

Alleen zullen ze die dam in handen hebben voordat ze oversteken. Dus dan moet ie opeblazen worden voordat er iets aan de hand is, of helemaal niet.
hm, het moment van de controle over de dam verliezen zal ongeveer gelijk zijn aan het moment dat UA de controle over de dam krijgt. Een kwestie van een getimede boem, en UA kan eventjes niet verder.
En RU heeft nog steeds wel dingen die van afstand afgeschoten kunnen worden. Niet dat het effect vreselijk dramatisch gaat worden, verwachting is dat de wegen binnen twee dagen weer gebruikt kunnen worden. Het is geen Hollandsche waterlinie, een gebied onder water zetten gaat niet gebeuren, het wordt een vloedgolf van een paar uur.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:48

ManiacsHouse

Scheisse!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Dit is aan de andere kant van de rivier vanaf Kherson gezien, zie kaartje in tweet. Er wordt best veel geraakt momenteel, ik ben benieuwd of we dit terugzien in de cijfers morgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

user109731 schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 19:48:
[Twitter]
Dit is aan de andere kant van de rivier vanaf Kherson gezien, zie kaartje in tweet. Er wordt best veel geraakt momenteel, ik ben benieuwd of we dit terugzien in de cijfers morgen.
General Staff benoemt 'nine locations with Russian troops and military equipment, as well as an ammunition depot.'
Aldus Kyiv Independant.

dat klinkt als letterlijk als losse locaties en in om Radensk.
Artillerie? Specifiek Himars? SOF?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Satellietfoto's laten zien dat de Russen flink wat loopgraven gemaakt hebben aan de andere kant van de Dnipro:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/Fgz3n5lXgAINEIl?format=jpg&name=medium

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/Fgz4jpUXgAIGxaJ?format=jpg&name=medium

Er worden drie verdedigingslinies gemaakt:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/Fgz2LnSXgAALNiy?format=jpg&name=medium

Lang draadje met analyse over deze satellietfoto's:

https://twitter.com/COUPSURE/status/1588924419002740736

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:43
XWB schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 21:17:
Satellietfoto's laten zien dat de Russen flink wat loopgraven gemaakt hebben aan de andere kant van de Dnipro:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Lijkt alsof er flink tijd wordt geïnvesteerd in het gebied wat in geval van een dambreuk zou overstromen. Hopelijk een teken dat Rusland het beschadigen van de dam niet in planning heeft staan (of tenminste bezig is met scenario's waarbij ze de linkeroever verdedigen terwijl de dam intact is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

XWB schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 21:17:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik snap het niet zo goed. Dit is toch ook het gebied wat onder water komt te staan als die dam bij Nova Kakhovka wordt opgeblazen? Dan kunnen ze zwemmen in hun loopgraven.

Of kloppen de kaarten die ik ervan heb gezien niet? Mijn indruk is dat vooral dat gebied zuidelijk van Kherson last van het water krijgt en het gebied noordelijk van de rivier nauwelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

downtime schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 22:29:
[...]

Ik snap het niet zo goed. Dit is toch ook het gebied wat onder water komt te staan als die dam bij Nova Kakhovka wordt opgeblazen? Dan kunnen ze zwemmen in hun loopgraven.

Of kloppen de kaarten die ik ervan heb gezien niet? Mijn indruk is dat vooral dat gebied zuidelijk van Kherson last van het water krijgt en het gebied noordelijk van de rivier nauwelijks.
Oekraïne gaat de dam niet opblazen. Ik denk dus dat de conclusie hier is dat rusland het waarschijnlijk ook niet gaat doen. Tenzij Oekraïne de rivier oversteekt en zich daar gaat ingraven waar nu de russen hun loopgraven maken. Maar ik denk niet dat Oekraïne zich zo kwetsbaar zal maken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19-09 12:45

Auredium

Informaticus Chaoticus

RoD schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 22:43:
[...]

Oekraïne gaat de dam niet opblazen. Ik denk dus dat de conclusie hier is dat rusland het waarschijnlijk ook niet gaat doen. Tenzij Oekraïne de rivier oversteekt en zich daar gaat ingraven waar nu de russen hun loopgraven maken. Maar ik denk niet dat Oekraïne zich zo kwetsbaar zal maken.
Ik verwacht niet dat Oekraine daar de oversteek doet. Ik denk dat ze veel liever wat oostelijker omlaag duwen en dreigen met het afsluiten van de resterende Cherson pocket.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

RoD schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 22:43:
[...]

Ik snap waarom je dat denkt. Maar dan zouden de Russen ook aannemen dat Oekraine die dam niet opblaast. Ik kan me moeilijk voorstellen dat ze zoveel vertrouwen in hun tegenstander hebben.

Misschien is het eerder dat de Russen gewoon niet denken dat het opblazen van die dam echt zoveel impact heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:02

Nox

Noxiuz

En een non-destructieve methode om de dam open te zetten zonder C4? :)

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Auredium schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 22:45:
[...]

Ik verwacht niet dat Oekraine daar de oversteek doet. Ik denk dat ze veel liever wat oostelijker omlaag duwen en dreigen met het afsluiten van de resterende Cherson pocket.
Zuidelijk van Nova Kakhovka de rivier oversteken lijkt me onlogisch tenzij herovering van de Krim voor Oekraine een hogere prioriteit heeft dan herovering van de gebieden die in het voorjaar bezet zijn.
Het lijkt me logischer dat Oekraine in Kherson stopt bij de Dnjepr en dat een toekomstig offensief zich verder naar het oosten afspeelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-09 21:37
downtime schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 23:50:
[...]

Zuidelijk van Nova Kakhovka de rivier oversteken lijkt me onlogisch tenzij herovering van de Krim voor Oekraine een hogere prioriteit heeft dan herovering van de gebieden die in het voorjaar bezet zijn.
Het lijkt me logischer dat Oekraine in Kherson stopt bij de Dnjepr en dat een toekomstig offensief zich verder naar het oosten afspeelt.
3e front rechtstreeks richting Melitopol en dan is het voor Kherson regio en bevoorrading van Krim met een halve Kerch brug klaar.

Maar goed Luhansk regio is ook wankel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:19

_Eend_

🌻🇺🇦

onkl schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 22:28:
[...]

Lijkt alsof er flink tijd wordt geïnvesteerd in het gebied wat in geval van een dambreuk zou overstromen. Hopelijk een teken dat Rusland het beschadigen van de dam niet in planning heeft staan (of tenminste bezig is met scenario's waarbij ze de linkeroever verdedigen terwijl de dam intact is).
Waarmee het wel nog duidelijker is dat de evacuatie van burgers uit Kherson niet gedaan is om humanitaire redenen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Nu online
downtime schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 23:50:
[...]

Eens. Bij Kherson is oversteken wellicht iets minder complex door de kanalen en lagere waterstand dan verder oostelijk, tegelijk komt de winter er aan en geeft dat onverwacht tactische mogelijkheden afhankelijk van de weerscondities. Bevroren water kun je immers oversteken.

Verder is die linie opzet vanaf de oever als Kherson gevallen is binnen bereik van artillerie, dus kun je daar ook nog met je gemak op losgaan terwijl je je offensief elders voorbereidt.

Goede strategen, zoals Ukraine tot nu toe heeft, hebben niet 1 plan, maar vele scenario's die ze aanpassen al naar gelang de mogelijkheden die zich voordoen. 1 van die scenario's is ongetwijfeld consolideren en het weer z'n ding laten doen.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Volgens een onderschept telefoongesprek zouden de Russen hun eigen munitiedepots in Cherson opgeblazen hebben. De reden is onduidelijk, maar misschien krijgen ze het niet op tijd over de rivier en willen ze geen munitie achterlaten voor Oekraïne.

[ Voor 32% gewijzigd door XWB op 06-11-2022 20:42 ]

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

XWB schreef op zondag 6 november 2022 @ 20:27:
Volgens een onderschept telefoongesprek zouden de Russen hun eigen munitiedepots in Cherson opgeblazen hebben. De reden is onduidelijk, maar misschien krijgen ze het niet op tijd over de rivier en willen ze geen munitie achterlaten voor Oekraïne.

[Twitter]
"If they still have plans to recapture Kherson later."

Ja, want Rusland heeft al laten zien dat ze heel goed een rivier over kunnen steken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Dit zal wel Cherson zijn, gezien de open vlakte en de gele banden:

March of the Eagles

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Rusland verliest de controle binnen de regio ten westen van de Dnjepr iig.
Vrijwel overal is daar ook de Hrivna weer terug.

[ Voor 14% gewijzigd door YakuzA op 07-11-2022 10:18 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Laatst online: 18:15

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

XWB schreef op zondag 6 november 2022 @ 20:27:

[Twitter]
zeer twijfelachtig om 'onderschepte' telefoongesprekken tussen een DPR-soldaat (die volgens mij in Kherson niks te zoeken heeft, die vechten in Donetzk) en zijn 'ouders' als een erg betrouwbare bewijsvoering te nemen voor belangrijke strategische informatie.

Zoiets kan net zo goed bewuste desinformatie zijn en juist erop gericht zijn de oekrainers de indruk te geven dat ze 'makkelijk' Kherson kunnen binnenwandelen en dat dat zonder verzet opgegeven wordt.
Ik denk dat de oekrainers heel terecht voorlopig juist sterk afwachten om specifiek op de stadsdelen van Kherson snel te avanceren.

IK acht juist de kans dat de russen zullen proberen daar hinderlagen te leggen... of anderszijds als de pekrainers deze stad snel innemen juist de dam bij nova Kharkova op te blazen... Kherson zal uiteindelijk vanzelf vallen; Ik verwacht echter dat het belangrijker is als de oekrainers eerst zoveel mogelijk de gebieden eromheen proberen te zuiveren

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18-09 16:26

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Probleem wat ik zie met de verdeling van de stad (noordbank Ukraine en zuid RU) is dat die compleet aan gort geschoten gaat worden door RU. Nu valt dat nog wel mee namelijk.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
RM-rf schreef op maandag 7 november 2022 @ 10:45:
[...]

zeer twijfelachtig om 'onderschepte' telefoongesprekken tussen een DPR-soldaat (die volgens mij in Kherson niks te zoeken heeft, die vechten in Donetzk) en zijn 'ouders' als een erg betrouwbare bewijsvoering te nemen voor belangrijke strategische informatie.

Zoiets kan net zo goed bewuste desinformatie zijn en juist erop gericht zijn de oekrainers de indruk te geven dat ze 'makkelijk' Kherson kunnen binnenwandelen en dat dat zonder verzet opgegeven wordt.
Ik denk dat de oekrainers heel terecht voorlopig juist sterk afwachten om specifiek op de stadsdelen van Kherson snel te avanceren.

IK acht juist de kans dat de russen zullen proberen daar hinderlagen te leggen... of anderszijds als de pekrainers deze stad snel innemen juist de dam bij nova Kharkova op te blazen... Kherson zal uiteindelijk vanzelf vallen; Ik verwacht echter dat het belangrijker is als de oekrainers eerst zoveel mogelijk de gebieden eromheen proberen te zuiveren
mogelijkerwijs dat er een poging zal komen om die dam heel snel in te nemen via bv. landing+aanval langs beide zijdes (van wat ik me herinner uit het neuzen in militaire boeken is dat de meest effectieve manier om chokepoints zoals bruggen ed. snel in te nemen). Het lijkt me als je die veilig kunt stellen, je die troefkaart in ieder geval uit Russische handen trekt.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:44
Als dat het plan zou zijn dan zouden inmiddels strongpoints als Snihurivka, Tomyna Balka, Kyselivka, Mylove en Bruskyneke verlaten zijn, de frontlijn lijkt echter nog onveranderd. Om een valstrik op te zetten moet je de troepen er eerst naartoe lokken.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[...]
Het is al maanden zo dat openlijk bekend is dat DPR en LNR als vazal van Rusland troepen naar Cherson heeft moeten sturen.

Dus dat is een kloppend feit.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Laatst online: 22:20

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Kuusj schreef op maandag 7 november 2022 @ 10:50:
Probleem wat ik zie met de verdeling van de stad (noordbank Ukraine en zuid RU) is dat die compleet aan gort geschoten gaat worden door RU. Nu valt dat nog wel mee namelijk.
Met welke artillieriegranaten (en trouwens -lopen)?

Sinds UA Himars geleverd kreeg en RU munitiedepots opblies en anderszins de logistiek om zeep hielp - en recenter gewoon de kanonnen zelf aanpakt - is RU niet meer in staat geweest het soort katastrofale bombardementen uit te voeren die Severodonetsk en Mariupol hebben moeten verduren.

Ze kunnen natuurlijk nog met Iskander en Shahed-136 om van buien Himars-bereik aan te vallen, maar dat gaat hooguit infra beschadigen, niet de stad grootschalig vernietigen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Mogelijk dat de veerpont gaat sluiten, de belangrijkste mensen zullen vast aan de overkant zijn en de rest moet het maar bekijken.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
dion_b schreef op maandag 7 november 2022 @ 12:41:
[...]

Sinds UA Himars geleverd kreeg en RU munitiedepots opblies en anderszins de logistiek om zeep hielp - en recenter gewoon de kanonnen zelf aanpakt - is RU niet meer in staat geweest het soort katastrofale bombardementen uit te voeren die Severodonetsk en Mariupol hebben moeten verduren.

Ze kunnen natuurlijk nog met Iskander en Shahed-136 om van buien Himars-bereik aan te vallen, maar dat gaat hooguit infra beschadigen, niet de stad grootschalig vernietigen.
Gaat denk ik nog een stap verder. Na al die maanden is er ook de vraag in hoeverre die lopen niet compleet versleten zijn. En gezien de staat van het Russische leger is het maar de vraag in hoeverre ze extra lopen hebben of die daadwerkelijk naar het front kunnen transporteren waarna de bemanning de loop moet vervangen.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 10:55
Wanneer de Russen de Dnepr over zijn, hebben ze dan de laatste grote stad die ze innamen verspeelt? Als ik eens even op de kaart kijk zie ik dat het gewonnen gebied van Noord-Luhansk vooral weiland is, Lyschansk/Severodonetsk is de grootste agglomeratie die men dan nog daar heeft gewonnen. In het Zuiden is na Cherson Mariupol nog in handen, wat niet niks is, maar ook geen grote stad. Ook hier lijkt voornamelijk veld te zijn.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:29
Brent schreef op maandag 7 november 2022 @ 12:47:
Wanneer de Russen de Dnepr over zijn, hebben ze dan de laatste grote stad die ze innamen verspeelt? Als ik eens even op de kaart kijk zie ik dat het gewonnen gebied van Noord-Luhansk vooral weiland is, Lyschansk/Severodonetsk is de grootste agglomeratie die men dan nog daar heeft gewonnen. In het Zuiden is na Cherson Mariupol nog in handen, wat niet niks is, maar ook geen grote stad. Ook hier lijkt voornamelijk veld te zijn.
Cherson was de enige plek waar de invasie volgens plan leek te verlopen, er is vrij weinig verzet geweest omdat het voorwerk dat de Russen deden voldoende was en de situatie voor de Oekrainers hopeloos leek. De Russen hadden een dergelijke ontvangst in heel Oekraine verwacht. Het is zeker een zwaar symbolisch verlies als het zover komt dat ze zelf ook de stad moeten verlaten, maar mijn gevoel zegt dat het een val is.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19-09 20:51
De Russen zijn Kherson binnengekomen dankzij een Oekraïnse generaal die min of meer meewerkte of in elk geval niet heel erg tegenwerkte. Troepen snel weg, slecht voorbereid. In tegenstelling tot de mensen rond Kharkiv en in het noorden. Bij Mykolajiv zijn ze tegengehouden door ingrijpen van anderen.

In Khersonstad zijn ze uiteindelijk ook niet met open armen ontvangen. Voor het uitdelen van “noodhulp” werden zelfs Russisch-gezinden uit andere bezette gebieden binnen gereden om nog enig aardig propagandebeeld te kunnen schieten.
Er is in het begin vrij veel en groot protest geweest tegen de bezetting, maar uiteindelijk grepen de Russen hardhandig in. Ik vrees dat we daar ook nog Bucha-achtige verhalen over gaan lezen.

Uit Kherson kwamen bijvoorbeeld die beelden dat men bij een protest dat Bayraktarliedje heel hard draaide richting de Russen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

ph4ge schreef op maandag 7 november 2022 @ 12:59:
[...]

Het is zeker een zwaar symbolisch verlies als het zover komt dat ze zelf ook de stad moeten verlaten, maar mijn gevoel zegt dat het een val is.
Ik hoor dat meer maar niemand die concreet maakt wat voor val ze daar dan verwachten. Denken ze dat er 100.000 mobiks in de zolders en kelders van Kherson verborgen zitten om er een soort Stalingrad van te maken als Oekraiense troepen de stad binnen trekken?
Er is natuurlijk die dam maar je kunt toch redelijk goed berekenen wat er gebeurt als Rusland die opblaast? We hebben in Nederland vast wel een lab waar ze dat prima kunnen simuleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pompi
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-09 15:02
XWB schreef op maandag 7 november 2022 @ 12:43:
Mogelijk dat de veerpont gaat sluiten, de belangrijkste mensen zullen vast aan de overkant zijn en de rest moet het maar bekijken.

[Twitter]
Het is heel cru om te zeggen maar als je zelfs al de dierentuin leeg geroofd hebt, zullen de Russen vast niks meer van waarde zien in Kherson. Want een lama en ezel zijn dus al naar de Krim vervoerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Brent schreef op maandag 7 november 2022 @ 12:47:
Vergeet Melitopol niet, dat is nog een serieuze grote stad.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
Pompi schreef op maandag 7 november 2022 @ 13:25:
[...]

Het is heel cru om te zeggen maar als je zelfs al de dierentuin leeg geroofd hebt, zullen de Russen vast niks meer van waarde zien in Kherson. Want een lama en ezel zijn dus al naar de Krim vervoerd.
Alles qua waarde eruit, de Oekraïners binnen laten en hopen dat het voor hen een soort Mariupol wordt qua slachting?

Ik wil niet weten hoeveel troepen de Russen “verspeeld” hebben aan die prestigestrijd. Net als Bakmuth momenteel trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18-09 16:26

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

dion_b schreef op maandag 7 november 2022 @ 12:41:
[...]

Nou ja, laten we wel wezen, het is niet alsof RU geen artillerie meer heeft haha..

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
Kuusj schreef op maandag 7 november 2022 @ 13:35:
[...]

Nou ja, laten we wel wezen, het is niet alsof RU geen artillerie meer heeft haha..
Dat hebben ze zeker nog wel, maar heel veel analisten en de Russen zelf, geven aan dat sinds de komst van HIMARS en het verstoren van de logistiek, de Oekraïners het kwalitatieve overwicht hebben qua artillerie. En in Kherson zelfs het kwantitatieve.

[ Voor 4% gewijzigd door Prosac op 07-11-2022 13:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bloody
  • Laatst online: 09:22

bloody

0.000 KB!!

Pompi schreef op maandag 7 november 2022 @ 13:25:
[...]

En uiteraard het kindertreintje ... echt haha wat een losers.

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
XWB schreef op maandag 7 november 2022 @ 13:26:
[...]

Vergeet Melitopol niet, dat is nog een serieuze grote stad.
Ong. Apeldoorn. Niet niks, maar groot? Nouja, 4 a 5 middelgrote steden plus een hoop weiland is dan de stand voor de Russen als ik het goed zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:43
Brent schreef op maandag 7 november 2022 @ 13:52:
[...]

Ong. Apeldoorn. Niet niks, maar groot? Nouja, 4 a 5 middelgrote steden plus een hoop weiland is dan de stand voor de Russen als ik het goed zie.
Wanneer je februari als nulpunt zou accepteren. Eigenlijk ook Donetsk, Luhansk en Sebastopol (en een aantal kleinere steden) nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
onkl schreef op maandag 7 november 2022 @ 13:56:
[...]

Wanneer je februari als nulpunt zou accepteren. Eigenlijk ook Donetsk, Luhansk en Sebastopol (en een aantal kleinere steden) nog.
Ik bedoel idd de gains van dit jaar, die nu al tegen de 80k Russen het leven kostte. Beste prijs voor wat weiland en Apeldoorn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Brent schreef op maandag 7 november 2022 @ 13:52:
[...]

In elk geval groot genoeg om niet frontaal te willen aanvallen, Oekraïne zal Melitopol moeten omsingelen.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

bloody schreef op maandag 7 november 2022 @ 13:49:
[...]

En uiteraard het kindertreintje ... echt haha wat een losers.
[Twitter]
Bussen, Ambulances, brandweerauto's en al het andere spul kan ik nog wel enigszins begrijpen. Maar wat moet je in vredesnaam met zo'n kindertreintje? Dat kost meer moeite om het te verplaatsen dan het ding waard is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

_Eend_ schreef op maandag 7 november 2022 @ 21:09:
[...]

Bussen, Ambulances, brandweerauto's en al het andere spul kan ik nog wel enigszins begrijpen. Maar wat moet je in vredesnaam met zo'n kindertreintje? Dat kost meer moeite om het te verplaatsen dan het ding waard is..
Kan je toch 6 mobiks mee naar de frontlinie transporteren!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
De Standaard heeft een lang artikel over Cherson gepubliceerd. De getuigenis van deze man is anoniem opgetekend om zijn veiligheid te verzekeren.

Inleiding:
Een van de weinige burgers die nog overblijven in de Oekraïense havenstad beschrijft zijn dagelijkse strijd om te overleven onder de Russische bezetting. ‘Ik denk aan wat er na de oorlog zal gebeuren.’
Een inwoner van de stad verklaart:
‘Meer dan acht maanden nadat Russische soldaten Cherson ingenomen hebben, ligt de stad er somber bij. Alles is bevroren. Na drie uur in de namiddag zie je niemand meer op straat. In de voormiddag komen mensen buiten om boodschappen te doen, en daarna zitten ze thuis.’

De Russen roven Cherson leeg. Ze ­nemen alles mee: standbeelden van Soevorov, Oesjakov, Potemkin en Margelov zijn van hun sokkel gehaald; brandweer­wagens, ­ambulances en bureaustoelen ­verdwijnen ook. Ze dringen appartementen binnen. Zelfs de ramen van het stadhuis zijn weggehaald. Er is een complete en georganiseerde plundering van de stad aan de gang.’
Wat de communicatie betreft:
‘Er is amper internet in Cherson. De communicatiemedia liggen plat, en zelfs de Russische tv-zenders hebben hun uitzendingen stopgezet. Daarom doen er zoveel geruchten de ronde. We horen het ­artillerieduel van Oekraïne met Rusland, en we wachten om bevrijd te worden.’
Deze persoon vertelt over zijn persoonlijke ervaringen met de Russen:
‘In de bezette stad gaan de dagen langzaam en eentonig voorbij. Je moet iets zoeken om je tijd te vullen. Ik voel me niet veilig. De Russische soldaten kunnen je op straat tegenhouden en opsluiten. Ze kunnen je appartement binnenbreken, alles doorzoeken en meenemen wat ze willen. Mijn appartement is al doorzocht, en we werden vastgehouden in de datsja. Ze dachten dat we schutters waren. Ze sloegen me in elkaar en gooiden me in de gevangenis. Ze namen mijn reisuitrusting af: rugzakken, tent, geld, een telefoon en een laptop, maar ze vonden niets belastends. Een dag later lieten ze me weer vrij, onder huisarrest. Nu verkeert de stad in chaos. Ik zal teruggaan naar de datsja om mijn vriend te helpen verhuizen naar de rechteroever. ­Iedereen die in de datsja’s woont, heeft te horen gekregen dat ze tegen het eind van de week moeten vertrekken. Wie Cherson wilde verlaten en daar ook toe in staat was, heeft dat gedaan. Als je wou vertrekken, had je ofwel heel veel geld ofwel een eigen auto nodig. Wie het zich niet kon veroorloven, is in Cherson gebleven.’
Wat denkt deze persoon over de evacuatie?
‘In mijn ogen is deze “evacuatie” een vrijwillige deportatie van de bevolking. De Russen chanteren en intimideren mensen. Ze hebben mensen per boot over de Dnjepr gezet en vervolgens weggevoerd met bussen. We weten niet waar die personen zich nu bevinden.’
Deze persoon is in elk geval bereid om te vechten:
‘Ik ben bereid om te vechten. Ik heb voorraden voedsel en water aangelegd, de gasbrander klaargemaakt en beslist waar mijn reserveverblijf zal zijn. Het valt me enorm zwaar om af te wachten, maar ik ­geloof in de bevrijding. Ik denk dat het ­deze maand nog zover zal zijn. Voor de mensen in het bezette Cherson komt het er nu vooral op aan om te overleven. Ik denk aan wat er na de oorlog zal gebeuren.’
Uit ‘Ik geloof in de bevrijding van Cherson, en wel nog deze maand’

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

_Eend_ schreef op maandag 7 november 2022 @ 21:09:
[...]

Nou, er hangt ook een karretje achter, en daar lijken (gejatte) spullen in te liggen onder een legerdeken oid.

nope

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Ik ben benieuwd wat en hoe we deze 'snelle ontknoping' gaan zien :)

nope

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Nu online
@bloody ik ook, hier wat berichten van lege checkpoints in de omgeving:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

NiGeLaToR schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 16:43:
@bloody ik ook, hier wat berichten van lege checkpoints in de omgeving:

[Embed]

[Embed]
Vooral die laatste is wel erg bijzonder! Als dat inderdaad waar is, gaan we wellicht morgen meer nieuws uit die regio zien :)

nope

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:44
bloody schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 17:36:
Vooral die laatste is wel erg bijzonder! Als dat inderdaad waar is, gaan we wellicht morgen meer nieuws uit die regio zien :)
Zou toch eerst beelden uit Mylove, Snihurivka en Kyselvika verwachten.

Hoop dat het nu snel gaat maar het voelt teveel als een valstrik. Het gaat 'te open', bang voor een stad vol soldaten in burgerkleding.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Nu online
hoevenpe schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 17:41:
[...]

Zou toch eerst beelden uit Mylove, Snihurivka en Kyselvika verwachten.

Hoop dat het nu snel gaat maar het voelt teveel als een valstrik. Het gaat 'te open', bang voor een stad vol soldaten in burgerkleding.
`
Ik begrijp ook dat ze enorm voorzichtig aan het verkennen zijn, dus ik denk dat je er niet zover naast zit qua valstrik-gevoel.

Zou overigens een van de weinige keren zijn dat Rusland iets strategisch probeert te doen en het zou Rusland niet zijn als ze daar burgers voor misbruiken. Want dit werkt het beste als je ook reguliere onschuldige burgers in de stad houdt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Bij gebrek aan ander nieuws.
Dit hebben we al honderd keer gehoord, maar misschien dat het nu wel waard is.

[ Voor 16% gewijzigd door RoD op 08-11-2022 22:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Mogelijke beelden uit Snihurivka:

Russen claimen echter dat het een oude video zou zijn, maar dat kan ook de gebruikelijke leugen zijn.

[ Voor 58% gewijzigd door XWB op 08-11-2022 22:42 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
En voor wat het waard is:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FhEktAaWIAAVV8F?format=jpg&name=small

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

XWB schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 22:39:
Mogelijke beelden uit Snihurivka:

[Twitter]

Russen claimen echter dat het een oude video zou zijn, maar dat kan ook de gebruikelijke leugen zijn.

[Twitter]

[Twitter]
Def Mon zei net dat de beelden oud zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Het beste wat ik ervan kan maken is dat de AFU ergens in het noorden van Snihurivka staat. Dat is ook wat in de Telegram kanalen zou rondgaan (zie brief hierboven).

Benieuwd of de paniek zal doorzetten.

[ Voor 19% gewijzigd door XWB op 08-11-2022 23:01 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Vandaag is het bruggen opblaasdag voor de Russen.

Al 3 confirmed brug opblazingen door RU:
Dariivka, bij Snihurivka en een (minder relevante) voetgangersbrug Tiahynka.

PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Zo dan, die is flink stuk. Nu kan de AFU niet meer oversteken :')

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FhHRmqUWQAEuNck?format=jpg&name=small
https://twitter.com/WarMonitors/status/1590283875343007745

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-09 10:54
Niet om heel lullig te doen maar de laatste 2 maanden is het de Russen wel gelukt om ze tegen te houden. ;)

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
xzaz schreef op woensdag 9 november 2022 @ 11:08:
[...]

Niet om heel lullig te doen maar de laatste 2 maanden is het de Russen wel gelukt om ze tegen te houden. ;)
Misschien dat je iets anders bedoelt, maar een maand geleden heeft de AFU juist een aanzienlijk deel van Cherson heroverd. Of bedoelde je specifiek Snihurivka?

In elk geval houden kapotte bruggen de AFU niet tegen, maar ze vertragen wel.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Toch is het nuttig voor de Russen. De Oekraiense troepen aan het front zal het niet veel hinderen maar die brug ligt er niet voor niets. Als ie geen nut had dan was ie nooit aangelegd.
Elk vernietigd stuk infrastructuur drukt op de Oekraiense economie en is een hindernis voor de logistiek die de komende maanden langs deze wegen de oprukkende troepen moet bevoorraden.
Met name in het natte seizoen zit je niet te wachten op plekken waar je met vrachtwagens door de modder moet rijden om zo’n hindernis te omzeilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

downtime schreef op woensdag 9 november 2022 @ 11:29:
[...]

Toch is het nuttig voor de Russen. De Oekraiense troepen aan het front zal het niet veel hinderen maar die brug ligt er niet voor niets. Als ie geen nut had dan was ie nooit aangelegd.
Elk vernietigd stuk infrastructuur drukt op de Oekraiense economie en is een hindernis voor de logistiek die de komende maanden langs deze wegen de oprukkende troepen moet bevoorraden.
Met name in het natte seizoen zit je niet te wachten op plekken waar je met vrachtwagens door de modder moet rijden om zo’n hindernis te omzeilen.
Paar duikers erin gooien en wat vrachtwagens zand er op. Fixed :)

nope

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RM-rf
  • Laatst online: 18:15

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

bloody schreef op woensdag 9 november 2022 @ 11:35:
[...]

Paar duikers erin gooien en wat vrachtwagens zand er op. Fixed :)
dat afvoerkanaal zal er niet voor niks liggen, en in bepaalde tijden het juist belangrijk zijn dat daardoor veel water afgevoerd kan worden

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

YakuzA schreef op woensdag 9 november 2022 @ 10:56:
Vandaag is het bruggen opblaasdag voor de Russen.

Al 3 confirmed brug opblazingen door RU:
Dariivka, bij Snihurivka en een (minder relevante) voetgangersbrug Tiahynka.
En nog een kaartje van twitter, het zijn er wat meer:
Afbeeldingslocatie: https://nitter.it/pic/orig/media%2FFhHZyzfXwAEUNgU.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door YakuzA op 09-11-2022 11:44 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 07:55
YakuzA schreef op woensdag 9 november 2022 @ 11:42:
[...]

En nog een kaartje van twitter, het zijn er wat meer:
[Afbeelding]
[Twitter]
[Twitter]
Altijd fijn als de lokale media helpen bruggen op te blazen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

MRIdev schreef op woensdag 9 november 2022 @ 12:07:
[...]
Altijd fijn als de lokale media helpen bruggen op te blazen ;)
_O- die typo/autocorrect had ik nog niet gespot :D

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Flink veel geruchten in ieder geval vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:37
RM-rf schreef op woensdag 9 november 2022 @ 11:42:
[...]

dat afvoerkanaal zal er niet voor niks liggen, en in bepaalde tijden het juist belangrijk zijn dat daardoor veel water afgevoerd kan worden
Meestal vullen dit soort kanalen niet tot de bovenkant. Een paar duikers stapelen tot dezelfde hoogte als de zijkanten en dan inderdaad een hele berg zand, of nog beter beton, eroverheen en je komt een aardig eind. Niet de schoonheidsprijs, maar voor een tijdelijke brug voor een jaar of twee zal dat wel werken hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

RoD schreef op woensdag 9 november 2022 @ 12:26:
[Embed] [Embed] Flink veel geruchten in ieder geval vandaag.
Nog allemaal unconfirmed gossip idd:

Afbeeldingslocatie: https://nitter.fdn.fr/pic/media%2FFhHbJE-XoAEv-HH.jpg%3Fname%3Dorig
Het lijkt zowaar een ordelijke tactische herpositionering.

[ Voor 12% gewijzigd door YakuzA op 09-11-2022 12:47 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

YakuzA schreef op woensdag 9 november 2022 @ 12:46:
[...]

Nog allemaal unconfirmed gossip idd:
[Twitter]
[Afbeelding]
Het lijkt zowaar een ordelijke tactische herpositionering.
En nog eentje.
[Twitter: https://twitter.com/NOELreports/status/1590284762584739841?s=20&t=2oQFz7zMWUoS2keLPAGYmg] Ik hoop maar dat UA nog het nodige weet te raken met raketten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Even een domme vraag: waarom haalt Rusland zn vlaggen weg als ze terugtrekken?

Zou het niet verwarrender zijn voor de tegenstander als je vlaggen laat hangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Requiem19 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 12:56:

Zou het niet verwarrender zijn voor de tegenstander als je vlaggen laat hangen?
Ws voorkomen dat je nationale trots wordt bezoedeld / verbrand? Het lijkt mij niet fijn voor RU propaganda als je je vlag uiteengereten ergens op social media tegenkomt. Met dansende mensen er op.

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
bloody schreef op woensdag 9 november 2022 @ 13:01:
[...]

Ws voorkomen dat je nationale trots wordt bezoedeld / verbrand? Het lijkt mij niet fijn voor RU propaganda als je je vlag uiteengereten ergens op social media tegenkomt. Met dansende mensen er op.
Hoe moeilijk is het voor UA om een Russische vlag mee te nemen als ze een nieuw dorpje veroveren om die dan in de fik te steken..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Requiem19 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 12:56:
Nationale trots. Respect voor de vlag betekent ook dat je die zelf op een ordelijke manier neerhaalt en het niet aan de vijand overlaat om die voor de camera in brand te steken. Wij zouden het ook doen. Het toont aan dat je de situatie onder controle hebt en dat er geen sprake van een wilde vlucht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

downtime schreef op woensdag 9 november 2022 @ 13:23:
[...]

Nationale trots. Respect voor de vlag betekent ook dat je die zelf op een ordelijke manier neerhaalt en het niet aan de vijand overlaat om die voor de camera in brand te steken. Wij zouden het ook doen. Het toont aan dat je de situatie onder controle hebt en dat er geen sprake van een wilde vlucht is.
Ik denk idd dat de behandeling van de Russische vlaggen uit Kharkiv ze niet goed bevallen is:
Wikipedia: 2022 Ukrainian eastern counteroffensive

[ Voor 11% gewijzigd door YakuzA op 09-11-2022 13:36 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

bloody schreef op woensdag 9 november 2022 @ 13:01:
[...]

Social media is niet zo relevant. Die plaatjes komen er toch wel want desnoods nemen die mensen zelf een vlag mee als ze persé willen dansen. Het gaat erom dat jij verantwoordelijk bent voor de vlaggen van jouw onderdeel en dat je die met respect behandelt. En die laat je dus niet achter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
downtime schreef op woensdag 9 november 2022 @ 13:43:
[...]

Social media is niet zo relevant. Die plaatjes komen er toch wel want desnoods nemen die mensen zelf een vlag mee als ze persé willen dansen. Het gaat erom dat jij verantwoordelijk bent voor de vlaggen van jouw onderdeel en dat je die met respect behandelt. En die laat je dus niet achter.
Het staat voor mij alleen in schril contrast met hoe de Russen normaal gesproken omgaan met alles:

- Geen respect voor hygiene
- Geen discipline qua looten / etc
- Geen respect voor georganiseerd zijn (overal rommel, alles laten slingeren, etc)

Terwijl er met die vlaggen dus heel bewust anders wordt omgegaan. Maar wellicht is de symboliek van een vlag voor Russen belangrijker dan ik me kan inbeelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J2S
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:58

J2S

downtime schreef op woensdag 9 november 2022 @ 13:43:
Het gaat erom dat jij verantwoordelijk bent voor de vlaggen van jouw onderdeel en dat je die met respect behandelt. En die laat je dus niet achter.
We hebben het hier over Rusland. Als ze niet genoeg tijd en voorbereidingen hebben, nemen ze hun tanks niet eens mee terug, waarom zouden die vlaggen ook maar iets van aandacht krijgen? Wat @bloody zegt lijkt mij ook het meest waarschijnlijk, Rusland heeft nergens respect voor, alleen propaganda maakt uit.

Mijn systeempjes ||_|| 50D + grip || EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM; EF-S 17-55mm F/2.8 IS USM; EF 85mm F/1.8 USM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

J2S schreef op woensdag 9 november 2022 @ 14:02:
[...]

We hebben het hier over Rusland. Als ze niet genoeg tijd en voorbereidingen hebben, nemen ze hun tanks niet eens mee terug, waarom zouden die vlaggen ook maar iets van aandacht krijgen? Wat @bloody zegt lijkt mij ook het meest waarschijnlijk, Rusland heeft nergens respect voor, alleen propaganda maakt uit.
Als een hoofdkwartier wordt ontruimd dan zorgen de officieren dat dat op een nette manier gebeurt. Maar de troepen in het veld die daadwerkelijk in een tank zitten hebben andere prioriteiten. Dat is het verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-09 20:45

Barrycade

Through the...

downtime schreef op woensdag 9 november 2022 @ 13:23:
[...]

Nou qua respect voor een vlag, jij woont duidelijk niet in een gebied met boeren.
Maar das wat offtopic hier.
Zou goed kunnen zijn dat het in Rusland verkocht gaat worden als een ordentelijk tactische terugtrekking (aftocht) en daar passen Ukrainse soldaten die je vlag neerhalen niet bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Barrycade schreef op woensdag 9 november 2022 @ 14:14:
[...]

Nou qua respect voor een vlag, jij woont duidelijk niet in een gebied met boeren.
Ik verwacht van een Nederlands legeronderdeel ook wel wat meer dan van een stelletje boeren als het om de omgang met de vlag gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Laatst online: 18:36
downtime schreef op woensdag 9 november 2022 @ 14:19:
[...]

Ik verwacht van een Nederlands legeronderdeel ook wel wat meer dan van een stelletje boeren als het om de omgang met de vlag gaat.
Maar als ik een vergelijking met de russen wil maken denk ik toch eerder aan boeren dan een Nederlands legeronderdeel (en dan doe ik de boeren alsnog heel veel tekort).....

[removed]

Pagina: 1 ... 22 ... 31 Laatste