Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:03
RoD schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 09:36:
[...]

Speciaal voor jou:
[Embed] [Embed]
[Afbeelding]

Als deze berichten kloppen begint er een aardige pocket te ontstaan.
Hmm, als dat waar is maken ze wel echt goede progressie. Dan doen ze binnen een paar dagen meer dan de russen in de afgelopen maanden voor elkaar hebben gekregen. En bovenal raakt rusland zo al snel 10k soldaten in een klap kwijt. Die kunnen zo echt nergens meer heen en zonder voorraden houdt dat vechten toch snel op.

[removed]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Daarnaast gebruikt UA aviation de snelweg. Dit ook om radar-detectie te voorkomen.
2 indrukwekkende filmpjes die ik gisteren en eergisteren zag:

en

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-05 19:11
Dank!
Begrijp dat er nog wel veel voorbij komt op Telegram. Maar heb deze dagen niet de tijd om het allemaal te ontleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Shabbaman schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 10:29:
Vandaag in Goede Bruggen, Slechte Bruggen. Het ponton bij Dariivka is nu schijnbaar ook kapot:

[Twitter]

Als dit klopt (en waarom ook niet) dan zitten alle Russen tussen de Inhulets en de Dnjepr nu zonder bevoorrading. En oh ja, ze kunnen alleen nog lopend het gebied uit via de spoorbrug bij Nova Kachovka. Mocht de aanname kloppen dat dit door vliegtuigen is uitgevoerd... is er dan nog wel luchtverdediging?
Er zijn nog een stuk meer bruggen over de inhulets dacht ik bij Snihurivka etc. Het is alleen verder om.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:38
Apache4u schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 10:44:
2 indrukwekkende filmpjes die ik gisteren en eergisteren zag
Die heli moet naar de linkerbaan om het vrachtverkeer te passeren... 8)7

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Overigens zag ik een UK analyst die uitlegde waarom UA aan de noordkant zo ver van de Dnjepr af naar het zuiden toe drukt.
De reden was heel logisch, aan de overkant van de Dnjepr staat Russische artillerie opgesteld, en door iets meer westelijk naar het zuiden te pushen voorkomen ze het gevaar dat ze daardoor beschoten worden.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:50

Shabbaman

Got love?

YakuzA schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 10:48:
[...]

Er zijn nog een stuk meer bruggen over de inhulets dacht ik bij Snihurivka etc. Het is alleen verder om.
Er is volgens mij bij Oleksandrivka wel een bruggetje. Bij Snihurivka is ook een brug maar die is al dicht bij het front.

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
hoevenpe schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 10:35:
[...]

Hoeveel verbruikt een leger van 20k-25k per dag aan voedsel, munitie en brandstof? Dat moeten enorme hoeveelheden zijn, zie niet in hoe dat per pont of helicopter aan te voeren is. Nog los van de winteruitrusting en reserveonderdelen (o.a. lopen voor artillerie) die ze op korte termijn daar hard nodig hebben.
Er hoeft niet veel voedsel geleverd te worden van uit het Kremlin, het Russische leger moest zelf zijn eten plunderen bij de lokale bevolking. Ik neem aan dat Cherson gewoon bevoorraad wordt.

[ Voor 5% gewijzigd door XWB op 06-09-2022 10:52 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
XWB schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 10:51:
Er hoeft niet veel voedsel geleverd te worden, het Russische leger moest zelf zijn eten plunderen bij de lokale bevolking.
Dat werkt de eerste dagen van een bezetting, na een half jaar is er bij de lokale bevolking weinig meer te halen ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:01

Tens

let me drink about it

Nova Kakhovka vier keer vannacht, blijkbaar een plek waar veel materieel verzameld is

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
hoevenpe schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 10:52:
[...]

Dat werkt de eerste dagen van een bezetting, na een half jaar is er bij de lokale bevolking weinig meer te halen ben ik bang.
Het geeft vooral aan hoeveel het Kremin geeft om zijn militairen. Veel van dat eten was ook over de houdbaarheidsdatum heen, dus plunderen was sowieso beter.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Lol, die vliegt zo laag dat ie naar de andere baan vliegt om vrachtwagens heen en er aan die kant zelfs een auto even aan de kant gaat :D

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Tens schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 10:53:
[Twitter]

[Twitter]

Nova Kakhovka vier keer vannacht, blijkbaar een plek waar veel materieel verzameld is
Ja, dat is de opslagplaats die ze de laatste maanden gebruiken. Ik schat dat het daar al vaker geraakt is dan het beruchte vliegveld.....

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-05 11:50
Apache4u schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 10:44:
Daarnaast gebruikt UA aviation de snelweg. Dit ook om radar-detectie te voorkomen.
Hoe werkt dat precies? Dan denkt de operator van de radar dat je een hele hard rijdende vrachtwagen bent? Ben serieus nieuwsgierig hoe dit werkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
Muncher schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 11:12:
[...]

Hoe werkt dat precies? Dan denkt de operator van de radar dat je een hele hard rijdende vrachtwagen bent? Ben serieus nieuwsgierig hoe dit werkt :)
Volgens mij is dat een plek waar je ongehinderd, door bijv bomen etc, erg laag kan vliegen. Alleen even oppassen bij viaducten. Maar die zijn er daar volgens mij niet zo veel.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22-05 16:36

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

[...]

Even snel in paint:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J8SS0CfiMeESb0IRx9XjLtw29DY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XL16yesTfQ1BYXJ5PQIq4nI1.png?f=fotoalbum_large
Doel is dus dat de radar je niet kan zien doordat je zo laag vliegt.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-05 22:28

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Kuusj schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 11:20:
[...]

Even snel in paint:
[Afbeelding]
Doel is dus dat de radar je niet kan zien doordat je zo laag vliegt.
Je vergeet hier nog de bolling van de aarde. Wikipedia legt dit prima uit Wikipedia: Radarhorizon

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22-05 16:36

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

TrailBlazer schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 11:26:
[...]

Je vergeet hier nog de bolling van de aarde. Wikipedia legt dit prima uit Wikipedia: Radarhorizon
Nou ja, vergeten.. Paint is niet zo goed met vormen :+ Maar inderdaad, je hebt gelijk, dat speelt ook mee.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Dit is iets noordelijker, ten zuiden van Davydiv Brid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Tens schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 10:53:
[Twitter]

[Twitter]

We zien inderdaad dat deze plek constant geraakt wordt en we weten ook dat rusland colonnes met nieuw materiaal die kant op stuurt. Dus vermoedelijk parkeren ze dat ergens in NK (ze zullen vast niet zo dom zijn om het direct bij de rivier neer te zetten), maar weet UA het steeds te vinden. Ik zou graag eens een kijkje nemen in NK om te zien wat er allemaal geraakt is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
[...]

Je kunt volledig op zicht werken, je zit laag, je weet precies waar je heen gaat en je weet ook dat er geen rare obstakels zijn. Daardoor kun je veilig heel laag vliegen en zal de radar je niet of pas heel laat zien. Die radar wordt ten slotte beperkt door de kromming van de aarde, maar ook daar alles wat er tussen de radar en de heli zit (b.v. bomen/bruggen/heuvels e.d)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrekDr0p
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-05 09:18

TrekDr0p

QR niet scannen

Shabbaman schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 10:29:
Vandaag in Goede Bruggen, Slechte Bruggen. Het ponton bij Dariivka is nu schijnbaar ook kapot:

[Twitter]

Als dit klopt (en waarom ook niet) dan zitten alle Russen tussen de Inhulets en de Dnjepr nu zonder bevoorrading. En oh ja, ze kunnen alleen nog lopend het gebied uit via de spoorbrug bij Nova Kachovka. Mocht de aanname kloppen dat dit door vliegtuigen is uitgevoerd... is er dan nog wel luchtverdediging?
Zijn dit nou tankjes in het water?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C5w2HjhLJmMuI_olVsJCRG5wD7k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dm45Dj9Rb6KvpgdqpMENCGTw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

In het water zijn vast die rare hoekige reflectoren die tegen laser pointers voor raketten zouden moeten werken.

https://www.thedrive.com/...dar-reflectors-in-ukraine

[ Voor 10% gewijzigd door YakuzA op 06-09-2022 12:00 ]

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

RoD schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 11:32:
[Embed] Dit is iets noordelijker, ten zuiden van Davydiv Brid.
Ukraine Battle Map bevestigt het.
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/Fb9YHcXXgAAVW55?format=jpg&name=large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrekDr0p
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-05 09:18

TrekDr0p

QR niet scannen

YakuzA schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 11:59:
[...]

In het water zijn vast die rare hoekige reflectoren die tegen laser pointers voor raketten zouden moeten werken.

https://www.thedrive.com/...dar-reflectors-in-ukraine
Ik dacht dat die reflectoren niet zo groot waren. Deze dingen lijken wel net zo breed als het ponton te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:54

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

RoD schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 11:35:
[...]

We zien inderdaad dat deze plek constant geraakt wordt en we weten ook dat rusland colonnes met nieuw materiaal die kant op stuurt.
Nova Kakhovka is natuurlijk ook erg belangrijk wegens de dam voor het noordelijk krimkanaal... volgens mij een primair oorlogsdoel dat Rusland ten kostte van alles zal willen behouden.

Mogelijk dat de oekrainers ook begrijpen dat rusland dat zal pogen te beschermen door er gewoon een enorme hoop troepen en materiaal heen te sturen en als je daar flink wat van kan afknallen en kapotmaken zijn de kosten voor de Russen extreem hoog (uitputtingsslag).
Dat leid dan onherroepelijk tot een verzwakking op andere punten van het front en als Oekraine eenmaal een breed genoeg opgezette capaciteit heeft om een fullscale aanval te doen kunnen ze op andere punten dat front heel snel doorbreken.

Ik heb het idee dat dit iig betekent dat de Russen het initiatief volledig kwijtzijn en mogelijk heel lastig weer kunnen terugnemen... Eigenlijk zal Rusland nu moeten onderhandelen om te pogen iets van de positiewinsten zeker te stellen..
Dat ze bv nu ook de hele Nordstream-1 stilgelegd hebben zal daar vast ook mee te maken hebben, ze pogen nu heel gehaast de beste onderhandelingspositie te krijgen.
Maar ik heb de indruk dat dit te vroeg voor hen is... bv het uitnutten van stress op de energiemarkt zou vermoedelijk effectiever zijn als het plaats zou vinden als de temperatuur werkelijk in west-europa echt daalt en de behoefte aan gas snel toeneemt

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Kuusj schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 11:27:
[...]

Nou ja, vergeten.. Paint is niet zo goed met vormen :+ Maar inderdaad, je hebt gelijk, dat speelt ook mee.
Wegen en rivieren volgen is ook een goeie manier om te navigeren over uitgestrekte gebieden die je goed kent. In beelden van de UAF zijn in de cockpit commerciele GPS systemen te zien die niet echt bedoeld zijn voor straaljagers.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
RoD schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 12:04:
[...]

Ukraine Battle Map bevestigt het.
[Embed] [Afbeelding]
Altijd handig als het dorp waar het om gaat niet op de bijgesloten kaart staat, kost me weer 10 minuten :+ ..
Kijk ik er nou overheen? Echt niet? Nog even checken.. Nee, zie het niet --> opent google maps.. --> ok, staat niet op de twitter-kaart.. tjongejonge..

Blahodativka ligt net links van Andriivka, tegen de rivier.

Lijkt trouwens wel of the tour de france langs komt , met al die mooie groene streepjes en 2 cirkels ;)

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:12
YakuzA schreef op maandag 5 september 2022 @ 21:12:
[...]

Door de ‘nieuwe’ tanks met luxe dingen zoals nachtzicht of IR of gestabiliseerde loop raken ze vanzelf heen idd.

We horen al maanden dat Rusland enorme voorraden materieel heeft met onbekende inzetbaarheid.
Even een greep uit wat posts uit mei:

Ze zijn goeddeels door hun tanks heen.. die T62's zijn afgeschreven en stonden al jaren in opslag, voor een grote voorraad op papier. Dat ze daar nu de werkende aan het schrapen zijn om die in reserve achter het front te kunnen zetten (zoals ik lees) zegt heel veel over hoeveel modernere tanks men nog beschikbaar heeft voor Oekraine.
(Oryx heeft er 721 bevestigd verloren staan, dus werkelijke aantal ligt hoger).
k denk dat je gelijk hebt. Dat alle schattingen van westerse diensten veel te hoog waren. Ja ze hebben heel veel tanks, maar een groot deel is te categoriseren als "niet inzetbaar of niet bruikbaar".

Je zou een schatting kunnen maken van het werkelijke aantal aantal bruikbare tanks door te kijken hoeveel BTGs er op dit moment in Oekraïne actief zijn, en hoeveel tanks die hebben. Dat is, als ze überhaupt compleet zijn. Als je dan stelt dat alle BTGs op dit moment T72, T82 of T90 tanks hebben, dan was de inzetbare kracht voor 24-2 als volgt :

Aantal aanwezige BTGs x aantal tanks per BTG + aantal gerapporteerde kapot geschoten tanks.

Het zou mooi zijn als we het kantelpunt genaderd zijn waar een kapot geschoten moderne tank niet meer vervangen kan worden.
Imo onderschatten we redelijk consistent wat Rusland op de been kan blijven brengen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Requiem19 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 15:06:
[...]

Even een greep uit wat posts uit mei:

[Twitter]

[...]

[...]

Imo onderschatten we redelijk consistent wat Rusland op de been kan blijven brengen....
Het meeste wat aangevoerd wordt is toch echt nog steeds het oudere spul. Af en toe komt er weliswaar wat nieuwer spul voorbij, maar het is echt wel duidelijk dat dat maar mondjesmaat is.

Kijk je dus alleen naar het aantal zal rusland wel lang door kunnen gaan. Kijk je ook naar de leeftijd, zie je dat rusland het vooral moet hebben van wat ze nog uit de tijd van de Sovjetunie hebben.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Apache4u schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 12:59:
[...]

Altijd handig als het dorp waar het om gaat niet op de bijgesloten kaart staat, kost me weer 10 minuten :+ ..
Kijk ik er nou overheen? Echt niet? Nog even checken.. Nee, zie het niet --> opent google maps.. --> ok, staat niet op de twitter-kaart.. tjongejonge..

Blahodativka ligt net links van Andriivka, tegen de rivier.

Lijkt trouwens wel of the tour de france langs komt , met al die mooie groene streepjes en 2 cirkels ;)
Er stond wel gewoon een mooi groen pinnetje :+
(maar zonder naam idd :P )

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
redwing schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 15:10:
[...]

Het meeste wat aangevoerd wordt is toch echt nog steeds het oudere spul. Af en toe komt er weliswaar wat nieuwer spul voorbij, maar het is echt wel duidelijk dat dat maar mondjesmaat is.

Kijk je dus alleen naar het aantal zal rusland wel lang door kunnen gaan. Kijk je ook naar de leeftijd, zie je dat rusland het vooral moet hebben van wat ze nog uit de tijd van de Sovjetunie hebben.
Het ging mij meer om het narratief dat geschetst werd 'Russia is running out of tanks'. Dat gaf (/geeft) een beeld dat Rusland op korte termijn geen tanks kan meer het slagveld kan opsturen.

Het daadwerkelijke beeld is volgens mij veel genuanceerder: Rusland kan steeds minder moderne tanks het slagveld opsturen en heeft ook steeds meer moeite om goed opgeleide tankcrews op het slagveld te krijgen.

Sec qua aantal tanks lijkt het er niet op dat Rusland een probleem gaat krijgen, die voorraad oude tanks die ze nog enigszins gevechtsklaar kunnen krijgen is enorm en daar kunnen ze nog heel lang uit putten.

Er is een constant narratief over hoe het Russische leger onkundig is, maar de praktijk is imo genuanceerder. Voor die nuance lijkt wat minder plaats te zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Requiem19 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 15:17:
[...]
Het ging mij meer om het narratief dat geschetst werd 'Russia is running out of tanks'. Dat gaf (/geeft) een beeld dat Rusland op korte termijn geen tanks kan meer het slagveld kan opsturen.

Het daadwerkelijke beeld is volgens mij veel genuanceerder: Rusland kan steeds minder moderne tanks het slagveld opsturen en heeft ook steeds meer moeite om goed opgeleide tankcrews op het slagveld te krijgen.

Sec qua aantal tanks lijkt het er niet op dat Rusland een probleem gaat krijgen, die voorraad oude tanks die ze nog enigszins gevechtsklaar kunnen krijgen is enorm en daar kunnen ze nog heel lang uit putten.

Er is een constant narratief over hoe het Russische leger onkundig is, maar de praktijk is imo genuanceerder. Voor die nuance lijkt wat minder plaats te zijn.
Ik denk dat die mensen met 'running out of tanks' iets anders bedoelen dan jij het interpreteert.
Voor zover ik het altijd lees, gaat dat alleen over de 3000 direct inzetbare units aan tanks die ze hadden klaar staan. 'running out of tanks' slaat binnen die context alleen op de 3000 en niet direct op de 10.000 extra die nog in onbekende status in storage staan.

De vraag is voornamelijk wat je nog kan uitrichten met een oude tank zonder nachtzicht, IR, stabilisatie van de loop, computer om te richten, automatic gearbox etc.

[ Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 06-09-2022 15:36 ]

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Emryte
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22-05 00:18

Combat footage van een amerikaan zijn eerste missie in Kherson/Mykolaiv. Voor de geïnteresseerden het duurt wel 40 minuten

game pc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
[...]

Zo wordt het af en toe gebracht, maar als je wat verder graaft zie je dat het in de meeste berichten over modernere tanks gaat. En je hebt gelijk dat het vaak wat ongenuanceerd wordt gebracht, maar op tweakers zijn de meesten het er wel over eens dat rusland wat oude tanks betreft nog wel een tijdje door kan gaan.
Voor dit stuk heb ik niet het idee dat het echt genuanceerder ligt. Over het geheel genomen vechten de russen gewoon erg onkundig en ver onder het nivo dat je met een soortgelijk leger zou kunnen bereiken. Het enige dat je ziet dat bij ze werkt is veel artillerie, gevolgd door een grondaanval en dat herhalen. En als dat niet werkt meer artillerie/manschappen en blijven proberen. Maar ook daarvan zie je dat het de laatste tijd niet veel meer heeft gebracht. Ik durf daardoor wel te zeggen dat het russische leger overduidelijk onkundig is.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:00
[...]

Gevechtsklaar of rijklaar ;) Een opwerktraject doorlopen kost ook tijd. Je kan die tank wel volgooien met munitie en peut maar daarmee zou ik de tank nog niet gevechtsklaar willen noemen. Als ze daadwerkelijk oude meuk gaan aanvoeren met slecht opgeleide bemanning zal het waarschijnlijk in een defensieve rol zijn.

Van wat ik meekrijg zijn het meer rijdende bunkers / schietschijven ipv gevechtsklare 'main battle' tanks...

Maar ik ben het verder wel met jullie eens dat er blijkbaar nog steeds een reserve is om uit te putten.

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Requiem19
Uiteindelijk heeft Rusland het in W02 ook voor elkaar gekregen door simpelweg enorme aantallen manschappen te gebruiken.

Ook al zijn de tanks niet aanvalsklaar, zullen ze vermoedelijk wel enig verdedigend werk kunnen doen. Door de enorme aantallen wordt zelfs beperkt materieel een kracht.

Het zal er in ieder geval voor zorgen dat de opmars van Oekraine vertraagd wordt. En uiteindelijk is die vertraging ook een krachtig wapen. De energieprijzen blijven stijgen en we zien al grootschalige protesten van de bevolking op sommige plaatsen, zoals Praag waar 70.000 mensen de straat op gingen om te protesteren tegen de energieprijzen en de EU (https://www.euronews.com/...st-government-eu-and-nato).

We kunnen ons op dit moment niet verloorloven om de oorlog in Oekraine door te laten sudderen. Dat zal wel gebeuren als we de steun aan Oekraine niet enorm intensiveren. Oekraine zal progressie boeken, maar heel mondjesmaat met een strategie die gebaseerd is op tijd (want isoleren en dan attrition).

Er is - IMO - te weinig besef van de urgentie. Europa staat de komende maanden voor een enorm kantelpunt. De bevolking zal steeds heftiger gaan protesteren, populistische partijen zullen steeds meer tractie krijgen en regeringen zullen gaan vallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Rene schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 15:32:
[...]
Gevechtsklaar of rijklaar ;) Een opwerktraject doorlopen kost ook tijd. Je kan die tank wel volgooien met munitie en peut maar daarmee zou ik de tank nog niet gevechtsklaar willen noemen. Als ze daadwerkelijk oude meuk gaan aanvoeren met slecht opgeleide bemanning zal het waarschijnlijk in een defensieve rol zijn.

Van wat ik meekrijg zijn het meer rijdende bunkers / schietschijven ipv gevechtsklare 'main battle' tanks...

Maar ik ben het verder wel met jullie eens dat er blijkbaar nog steeds een reserve is om uit te putten.
Het lijkt me dat het grote verschil tussen rijklaar en gevechtsklaar in dit geval ligt aan hoe getraint de bemanning is. En wat dat betreft is de verwachting dat die steeds slechter wordt. En dan krijg je dus inderdaad dat het leuk is voor defensie en af en toe schieten, maar dat het sitting ducks zijn in een echt gevecht.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Requiem19 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 15:40:
Uiteindelijk heeft Rusland het in W02 ook voor elkaar gekregen door simpelweg enorme aantallen manschappen te gebruiken.

Ook al zijn de tanks niet aanvalsklaar, zullen ze vermoedelijk wel enig verdedigend werk kunnen doen. Door de enorme aantallen wordt zelfs beperkt materieel een kracht.
Maar wat moet je met tanks waar misschien de koepel niet van kan draaien en die een ander kaliber kanon hebben, waarvan je nog helemaal geen munitie in Oekraïne hebt liggen.
Kaliber munitie is bijv voor de toegevoegde T62’s nu al een issue.
Laat staan als ze straks ook nog T55’s willen activeren.

De rest van je post heeft geen enkele relatie tot het cherson front, dus die heb ik van de quote af geknipt.

[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 06-09-2022 15:47 ]

PSN

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
Er is - IMO - te weinig besef van de urgentie. Europa staat de komende maanden voor een enorm kantelpunt. De bevolking zal steeds heftiger gaan protesteren, populistische partijen zullen steeds meer tractie krijgen en regeringen zullen gaan vallen.
Zoveel protest tegen de oorlog is er toch niet? Het gaat meer om die prijzen. En dat is eenvoudig op te lossen met een deliberalisering van de markt en erkenning van het belang van energieveiligheid als nationale veiligheid. Sowieso een top idee.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing

Je vergeet hierbij dat zo goed als al het materieel toen uit de VS kwam. Waarbij ze goed en modern materieel kregen. Iets wat ze nu niet hebben.
Het zal er in ieder geval voor zorgen dat de opmars van Oekraine vertraagd wordt. En uiteindelijk is die vertraging ook een krachtig wapen. De energieprijzen blijven stijgen en we zien al grootschalige protesten van de bevolking op sommige plaatsen, zoals Praag waar 70.000 mensen de straat op gingen om te protesteren tegen de energieprijzen en de EU (https://www.euronews.com/...st-government-eu-and-nato).
Je moet je afvragen of dat tegen rusland is, of dat de regering eens moet beginnen met compensatie en het aanpakken van de energiereuzen. Het is natuurlijk van de zotte dat met een beetje dreigen met belastingen de Franse prijzen met 20% omlaag kunnen, maar dat veel andere landen nog niet eens een poging daartoe hebben gedaan.
We kunnen ons op dit moment niet verloorloven om de oorlog in Oekraine door te laten sudderen. Dat zal wel gebeuren als we de steun aan Oekraine niet enorm intensiveren. Oekraine zal progressie boeken, maar heel mondjesmaat met een strategie die gebaseerd is op tijd (want isoleren en dan attrition).
Dat kunnen wel makkelijk, alleen zal de regering dan wat meer moeten gaan doen en daarbij de energiereuzen aanpakken, max. prijzen vast leggen en compensatie voor de mensen die dat nodig hebben.
De oorlog moet hier losgetrokken worden van de energieprijzen. De sankties tegen rusland gaan niet verdwijnen en daarmee gaat het gas niet terug komen. Het moet hier echt van een aanpak van de regeringen zelf komen, zoals Duitsland laatst al heeft gedaan. Die regering moet echter ook duidelijk maken dat een einde van de oorlog niet gaat zorgen voor lagere energieprijzen.

@brent is me voor en zegt het trouwens in een veel kortere reaktie :+

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
YakuzA schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 15:46:
[...]

Maar wat moet je met tanks waar misschien de koepel niet van kan draaien en die een ander kaliber kanon hebben, waarvan je nog helemaal geen munitie in Oekraïne hebt liggen.
Kaliber munitie is bijv voor de toegevoegde T62’s nu al een issue.
Laat staan als ze straks ook nog T55’s willen activeren.

De rest van je post heeft geen enkele relatie tot het cherson front, dus die heb ik van de quote af geknipt.
Dus jouw visie is dat de Russische verdediging - in ieder geval qua tanks - (binnenkort?) op z'n gat gaat en dat de weerstand qua verdediging gaat afnemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Requiem19 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 15:48:
[...]
Dus jouw visie is dat de Russische verdediging - in ieder geval qua tanks - (binnenkort?) op z'n gat gaat en dat de weerstand qua verdediging gaat afnemen?
Nee.

De visie is dat ze door de goede en inzetbare tanks heen raken op een moment en dat daar dubieuze kwaliteit en inzetbaarheid tanks voor in de plaats komen.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
[...]

Gezien de opmars van Oekraine en het gebrek van opmars van rusland zie je dat nu al gebeuren. Dat wil echter niet zeggen dat de oorlog daarmee snel gewonnen is omdat er nog steeds heel veel tanks en ander materieel/manschappen zijn.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
redwing schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 15:48:
[...]

Je vergeet hierbij dat zo goed als al het materieel toen uit de VS kwam. Waarbij ze goed en modern materieel kregen. Iets wat ze nu niet hebben.

[...]

Je moet je afvragen of dat tegen rusland is, of dat de regering eens moet beginnen met compensatie en het aanpakken van de energiereuzen. Het is natuurlijk van de zotte dat met een beetje dreigen met belastingen de Franse prijzen met 20% omlaag kunnen, maar dat veel andere landen nog niet eens een poging daartoe hebben gedaan.

[...]

Dat kunnen wel makkelijk, alleen zal de regering dan wat meer moeten gaan doen en daarbij de energiereuzen aanpakken, max. prijzen vast leggen en compensatie voor de mensen die dat nodig hebben.

[...]

De oorlog moet hier losgetrokken worden van de energieprijzen. De sankties tegen rusland gaan niet verdwijnen en daarmee gaat het gas niet terug komen. Het moet hier echt van een aanpak van de regeringen zelf komen, zoals Duitsland laatst al heeft gedaan. Die regering moet echter ook duidelijk maken dat een einde van de oorlog niet gaat zorgen voor lagere energieprijzen.

@brent is me voor en zegt het trouwens in een veel kortere reaktie :+
De regeringen van verschillende landen hebben de staatsschuld al massaal laten oplopen in corona tijden. De energieprijzen cappen betekent onvermijdelijk dat de overheid een deel gaat financieren (als de prijs gecapped is, zullen de energiebedrijven steun nodig hebben).

De rente loopt - noodgedwongen door de inflatie op - Zuid Europa heeft veel te hoge staatsschulden die steeds duurder worden om te financieren en de druk op het systeem is aan het toenemen.

Het gaan hele spannende tijden worden, die - IMO - het snelst verholpen kunnen worden door Oekraine veel meer te steunen om zo zsm Oekraine grote terreinwinst te geven, Rusland te dwingen tot een voor hun negatief verdrag en geopolitiek de rust terug te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
YakuzA schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 15:50:
[...]

Nee.

De visie is dat ze door de goede en inzetbare tanks heen raken op een moment en dat daar dubieuze kwaliteit en inzetbaarheid tanks voor in de plaats komen.
En wat is volgens jou het gevolg van deze constatering?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Modbreak:En graag weer ontopic over Cherson.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Requiem19 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 15:51:
[...]

De regeringen van verschillende landen hebben de staatsschuld al massaal laten oplopen in corona tijden. De energieprijzen cappen betekent onvermijdelijk dat de overheid een deel gaat financieren (als de prijs gecapped is, zullen de energiebedrijven steun nodig hebben).
Kijk eens op welk nivo ze nu zijn, daar hebben we (zeker voor Nederland) geen enkel probleem.
De rente loopt - noodgedwongen door de inflatie op - Zuid Europa heeft veel te hoge staatsschulden die steeds duurder worden om te financieren en de druk op het systeem is aan het toenemen.
Zuid Europa werkt al eeuwen hetzelfde. Ze krijgen een te hoge schuld, die wordt weggescholden of op een andere manier verlaagd (evt. een keertje failliet gaan) en we gaan weer vrolijk verder. Reken er maar op dat dat gewoon zo door blijft gaan zonder dat we er als Europa aan onderdoor gaan.
Het gaan hele spannende tijden worden, die - IMO - het snelst verholpen kunnen worden door Oekraine veel meer te steunen om zo zsm Oekraine grote terreinwinst te geven, Rusland te dwingen tot een voor hun negatief verdrag en geopolitiek de rust terug te brengen.
Het zou pas spannend worden als we Oekraine nu veel meer zouden steunen, waardoor het een NATO-rusland oorlog wordt. Want zelfs als rusland dan verslagen wordt, staan ze over een paar jaar bij een ander land voor de deur en begint het weer opnieuw. Het is niet voor niets dat zelfs Oekraine al voor de oorlog aangaf dat deze oorlog er ooit zou komen en alleen na Oekrainse winst ze echt los van rusland zouden kunnen komen.
Financieel kunnen we als Europa echt veel meer doen zonder dat we er aan onderdoor gaan. En het zullen dan wat magerere jaren worden, maar met de goede aanpak kan dat ook wel meevallen. Het vergt echter wel een betere aanpak door de regering dan we tot nu toe zien.

modbreak, dus reaktie niet nodig, ik ga mijn mand weer in over dit topic :+

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Rene schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 15:32:
[...]

En dat voldoet prima zolang er geen tankslagen gevoerd worden. Die hebben we niet gezien en worden op afzienbare termijn ook niet verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Requiem19 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 15:52:
[...]
En wat is volgens jou het gevolg van deze constatering?
Dat de offensieve en defensieve kwaliteit zal mee degraderen qua tanks zodra deze vervangen worden door minder capabele exemplaren met minder capabele crew.

Het zal niet ineens 'op zijn gat' gaan zoals jij probeert te stellen.

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Geolocatie: https://twitter.com/RedIntelPanda/status/1567156915251122177

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
YakuzA schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 16:32:
[...]

Dat de offensieve en defensieve kwaliteit zal mee degraderen qua tanks zodra deze vervangen worden door minder capabele exemplaren met minder capabele crew.

Het zal niet ineens 'op zijn gat' gaan zoals jij probeert te stellen.
Onhandig geformuleerd van mijn kant (ook al heb ik nergens het woord 'ineens' gebruikt en zeg ik specifiek dat de weerstand qua verdediging gaat afnemen...)

Moeilijk communiceren hier, maar goed dat dit nu duidelijk is. Ik hoop van harte dat je gelijk hebt, want dat zou betekenen dat de progressie van Oekraine dan wel in Kherson dan wel in andere gebieden steeds minder weerstand zal ondervinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
Die is nu echt stuk (y)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
[...]

De strategie in Cherson is om de Russen hun munitie te laten verschieten door aanvallen uit te lokken, en ze uiteindelijk tegen de rivier aan te drukken omdat ze niet meer bevoorraad kunnen worden.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Laatst online: 00:24

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Verkeerde topic

[ Voor 93% gewijzigd door AndereKoekoek op 06-09-2022 17:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Charkov, Kherson
Poteetoe, potatoe B)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Update, hij is dood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Eerder vandaag vorderingen vanaf de inhulets aanvalsrichting, nu vorderingen vanuit de Kryvii Rih richting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bloody
  • Laatst online: 22-05 12:24

bloody

0.000 KB!!

En weer back alive. Twee benen er af klinkt als een ergere straf dan dood zijn.
Note dat RU dat meldt ... dus dat weet je natuurlijk nooit ;)

[ Voor 7% gewijzigd door bloody op 06-09-2022 21:03 ]

nope

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 421923

[Twitter: https://twitter.com/lilygrutcher/status/1567147460203614208]

Andere waarneming: steekt UA nou dwars zuidelijk richting Nova Khakovka NAAST de T-22-07?
Onder het mom van: we gaan niet via de hoofdweg want trekt ambushes/tanks/vliegtuigen aan?

Dat klinkt meer als een infanterie-aanval en het vermijden van reguliere Russische troepen die zich waarschijnlijk voornamelijk op de hoofdwegen bevinden.
Ze hebben de noordelijke weg en steken nu dan waarschijnlijk gewoon rechtstreeks door naar Nova Khakovka en waarschijnlijk op een ander belangrijk punt komen ze weer bij de grotere weg uit bijv. de P47 in het zuiden te noorden van Kozatske knooppunten maar vooralsnog hoeft dat niet? Laat de Russen maar lekker rijden op de hoofdwegen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8N_32Jcah5KhO4GVst-1WmeyIzg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7WnxGdK2XvQ4qTYB2bmKDYM0.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0rZuE8mRyWpB9iZupBtB6GalI3E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vdqBepKhxnoXh3ytqzbI4NHF.png?f=user_large

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 421923 op 06-09-2022 21:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-05 23:32
*knip* let s.v.p. op deze modbreak: DaniëlWW2 in "Het Cherson front"

Deze discussie is hier offtopic.

[ Voor 88% gewijzigd door defiant op 06-09-2022 22:06 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Chris Cappy heeft het ook door.

Dnjepr en Inhulets rivieren plus de drie bruggen zijn de schaakstukken van het Oekraiense tegenoffensief.
Hij citeert zelfs Sun Tzu. Zo 'average' is deze infantryman niet, officer much? :P
En hij stipt overige recente ontwikkelingen aan.
Goed filmpje om even te kijken voor een recap van de situatie.

[ Voor 44% gewijzigd door Anoniem: 421923 op 06-09-2022 23:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Ik denk dat ik wel wat vaker over m'n schouder zou kijken als Russische collaborateur zijnde..
Zo te zien zijn hun namen en andere gegevens allemaal gemapped nu, handig voor de verzetsgroepen...

[Twitter: https://twitter.com/PatriotGor/status/1567433191744487425]
❗️ Volledig schema van medewerkers in de regio Cherson en Cherson

Alle namen zijn bekend. Iedereen die met de indringers meewerkt, wordt gevonden en gestraft. U kunt HIER een foto van hoge kwaliteit zien

nope

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-05 15:30
De Deepstate Map is afgelopen nacht ook weer bijgewerkt. Er is sprake van terreinwinst op 3 fronten in de Cherson regio.

Het veroverde gebied bij Ozerne lijken ze weer kwijt te zijn (contested nu) en bij Spirne hebben ze terrein gewonnen.

Bij Ozerne was volgens een bron sprake van een oversteek van de rivier, dorp schoonvegen, slag heisen en weer terug de rivier over. Dus dat de Russen dat terug pakten was eigenlijk wel te verwachten.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

asing schreef op woensdag 7 september 2022 @ 11:09:
De Deepstate Map is afgelopen nacht ook weer bijgewerkt. Er is sprake van terreinwinst op 3 fronten in de Cherson regio.

Het veroverde gebied bij Ozerne lijken ze weer kwijt te zijn (contested nu) en bij Spirne hebben ze terrein gewonnen.

Bij Ozerne was volgens een bron sprake van een oversteek van de rivier, dorp schoonvegen, slag heisen en weer terug de rivier over. Dus dat de Russen dat terug pakten was eigenlijk wel te verwachten.
Het lijkt inderdaad alsof ze een nieuwe strategie aan het uitrollen zijn.

Op allerlei plekken stootjes uitdelen om te zien hoe stevig het is, en daarmee weer Russische troepenbewegingen te forceren (die ook als bonus weer mooi te tracken zijn vanuit de lucht) en zo het statische front in beweging te houden.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Laatst online: 22-05 15:30
YakuzA schreef op woensdag 7 september 2022 @ 11:16:
[...]

Op allerlei plekken stootjes uitdelen om te zien hoe stevig het is, en daarmee weer Russische troepenbewegingen te forceren (die ook als bonus weer mooi te tracken zijn vanuit de lucht) en zo het statische front in beweging te houden.
Je moet even dat filmpje kijken wat @Anoniem: 421923 hierboven heeft gepost. Dat geeft een hoop informatie over de doctrine die de russen volgen.

TL;DR : UAF probeert waarschijnlijk de Russische troepen niet alleen van de rest te scheiden (opblazen bruggen), maar ook nog eens van elkaar. Ze moeten daarbij overigens wel opletten dat ze niet door de Russen in de tang worden genomen. Maar Chris merkt terecht op dat UAF dat boek ook gelezen heeft dus ze weten exact wat ze tegen gaan komen.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polthemol
  • Laatst online: 22:39

polthemol

Moderator General Chat
YakuzA schreef op woensdag 7 september 2022 @ 11:16:
[...]

ik denk vooral dat laatste. Je hebt een tegenstander die met intense logistieke issues zit te worstelen en dat was al zonder dat Oekraïne daar iets voor hoefde te doen. Met het gebruik van de HIMARS/moderne artillerie maakten ze die logistieke nachtmerrie nog wat groter, door het offensief bij Kherson moest Rusland nog meer beginnen te verplaatsen. Nu men nog een tweede offensief lijkt te starten bij regio Charkov, lijkt het er sterk op dat Rusland mag gaan kiezen: naar welk front ga je de geringe voorraden die je hebt sturen?

We moeten ook niet vergeten dat de winter langzaam eraan gaat komen: men zou daar nu al voor in actie moeten gaan schieten op het punt van bv. kleding en voeding en aangepaste verzorgingsmiddelen (denk bv. aan voetverzorging voor je infantrie). Wederom meer druk op je logistiek en momenteel een geval van 'damned if you, damned if you don't'.

Een beetje vooruitlopend verwacht ik dat Rusland via de Krim gaat proberen meer aan te voeren, maar ook dat zie je al van heel ver aankomen. Cherson zou je dus prima moeten kunnen uitputten als Oekraïne zijnde, je hebt slechts tijd nodig en genoeg HIMARS om de logistiek zo minimaal mogelijk te maken.

[ Voor 10% gewijzigd door polthemol op 07-09-2022 11:32 ]

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ledog
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16-05 00:51
Dat de Russische bezetter het zo moeilijk heeft aan de zuidwest kant van de Dnjepr zou voor Ukraine reden kunnen zijn om de Russen wel zware verliezen toe te brengen, maar de terreinwinst beperkt te houden.

Het Ukrainse leger kan in dit gebied blijkbaar de Russische aanvoer controleren en daarmee de slagkracht van de tegenstander. Zolang de Russen zo dom zijn om nieuw materieel en troepen te blijven aanvoeren kan Ukraine met relatief geringe verliezen de Russen uitdunnen.

Zoals hierboven al meerdere keren is opgemerkt haalt het ook de druk van de ketel op de andere fronten.

Vanuit dit gezichtspunt is het bijna jammer dat Ukraine de bevrijding van het Cherson gebied zo hard nodig heeft als moraalboost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

ledog schreef op woensdag 7 september 2022 @ 15:24:
Dat de Russische bezetter het zo moeilijk heeft aan de zuidwest kant van de Dnjepr zou voor Ukraine reden kunnen zijn om de Russen wel zware verliezen toe te brengen, maar de terreinwinst beperkt te houden.

Het Ukrainse leger kan in dit gebied blijkbaar de Russische aanvoer controleren en daarmee de slagkracht van de tegenstander. Zolang de Russen zo dom zijn om nieuw materieel en troepen te blijven aanvoeren kan Ukraine met relatief geringe verliezen de Russen uitdunnen.

Zoals hierboven al meerdere keren is opgemerkt haalt het ook de druk van de ketel op de andere fronten.

Vanuit dit gezichtspunt is het bijna jammer dat Ukraine de bevrijding van het Cherson gebied zo hard nodig heeft als moraalboost.
als de Russen de dam bij Nova Khakovka niet zo broodnodig zouden hebben voor zoet water richting de Krim denk ik dat ze zich zo zouden terugtrekken op de Krim als de rek er echt uit is door het constante omsmelten door UA. De landbrug kunnen ze dan wel vanuit Melitopol/Berdyansk regelen richting de Krim maar dan kunnen ze in elk geval fors terugtrekken vanuit de Kherson regio.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

En we bouwen gewoon een nieuwe oversteek..
Hopelijk is het straks weer voer voor een HIMARSje

'gewoon' even afkijken van:

[ Voor 24% gewijzigd door bloody op 07-09-2022 16:51 ]

nope

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:31
Kan het bijna niet voorstellen dat ze daar een pontonbrug bouwen. Er zijn geen wegen aan de andere kant, en het lijkt allemaal moeras te zijn, niet een omgeving waarin je snel een weg daar naar toe bouwt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:16
bloody schreef op woensdag 7 september 2022 @ 16:48:
En we bouwen gewoon een nieuwe oversteek..
Hopelijk is het straks weer voer voor een HIMARSje
[Twitter]
En wie bouwen daar die oversteek? Ik zie geen enkele militair op die (wazige, gepixelde) foto.
De rest is allemaal speculaas.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Yaksa schreef op woensdag 7 september 2022 @ 17:07:
[...]

En wie bouwen daar die oversteek? Ik zie geen enkele militair op die (wazige, gepixelde) foto.
De rest is allemaal speculaas.
Valt wel mee met de pixels toch? :)

Verder staat er idd 'Russians', niet 'militairen' in de tweet.
Afbeeldingslocatie: https://nitter.it/pic/orig/enc/bWVkaWEvRmNEdWpFUFh3QUlZMkdILmpwZw==

dat ze een 'brug' bouwen is wel wat overdreven, ze bouwen iig wel een ponton. :P

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:16
YakuzA schreef op woensdag 7 september 2022 @ 17:31:
[...]Valt wel mee met de pixels toch? :)
Verder staat er idd 'Russians', niet 'militairen' in de tweet.
[Afbeelding]
dat ze een 'brug' bouwen is wel wat overdreven, ze bouwen iig wel een ponton. :P
Kan ook gewoon een aanlegsteigertje zijn voor een voetgangerspontje wat voorheen door de lage waterstand niet meer aan de wal aan kon leggen.
Ik bedoel eigenlijk te zeggen dat dit waarschijnlijk niks met de militaire confrontatie te maken heeft.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
polthemol schreef op woensdag 7 september 2022 @ 11:28:
Nu men nog een tweede offensief lijkt te starten bij regio Charkov, lijkt het er sterk op dat Rusland mag gaan kiezen: naar welk front ga je de geringe voorraden die je hebt sturen?
Ben ik de enige die binnenkort een minstens zo grote push naar Polohy, Tokmak en Melitopol verwacht? Dat kwetsbare front is opvallend rustig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

hoevenpe schreef op woensdag 7 september 2022 @ 18:58:
[...]

Ben ik de enige die binnenkort een minstens zo grote push naar Polohy, Tokmak en Melitopol verwacht? Dat kwetsbare front is opvallend rustig.
u vraagt, wij draaien:

Anoniem: 421923 in "De oorlog in Oekraïne - deel 3"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens

Tens

let me drink about it

[...]

Lijkt rustig maar er zijn ook wel meldingen van kleine vooruitgang geweest in die regio. Niet meer dan verandering in bezet door RU naar contested, maar het begin is er.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Laatst online: 01:14

Qwerty-273

Meukposter

Een update over explosies die in Melitopol werden gehoord.
🔥And here is the good news

The mayor of Melitopol said that today's explosions in the city are a minus of another headquarters of "United Russia" in the building of the New Post Office, which was captured by the invaders.
— edit
En de originele update vanuit Ivan Fedorov.

[ Voor 13% gewijzigd door Qwerty-273 op 07-09-2022 22:37 ]

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
Ook aan dit front vindt nog steeds offensieve UA actie plaats.
Trouwens opvallend dat UA voor het Kherson-offensief hamert op OpSec en er bij Kharkiv toch iets anders mee omgegaan wordt. Met opzet denk ik.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Toch mooi om al die vlaggen gehesen zien worden. Hier nog eentje uit Vysokopillya:

March of the Eagles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
Met de pont naar Cherson, what could possibly go wrong...
(klik voor SFW filmpje, vervolg is online te vinden. TLDR: don't try this at home)

[ Voor 6% gewijzigd door hoevenpe op 08-09-2022 00:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Apache4u schreef op woensdag 7 september 2022 @ 23:17:
Ook aan dit front vindt nog steeds offensieve UA actie plaats.
Trouwens opvallend dat UA voor het Kherson-offensief hamert op OpSec en er bij Kharkiv toch iets anders mee omgegaan wordt. Met opzet denk ik.
[Embed]
Kherson gaat een stuk trager en daar willen ze dus niet laten weten wat de plannen zijn en waar ze zitten. Kharkiv gaat ietsjes sneller waardoor alles wat gepost wordt tch al outdated is. Het zal dus inderdaad wel bewust zijn, vooral om het moraal van de russen nog lager te krijgen.

Op de livemap valt het me trouwens wel heel erg op dat de icoontjes meer en meer blauw beginnen te kleuren. De eerste paar dagen kwam er nog veel russisch vuur terug, maar zowel op de map, in de filmpjes en in de berichten lijkt die op de plekken waar Oekraine in de aanval is zo goed als stil gevallen te zijn.

[removed]

• polthemol
  • Laatst online: 22:39

polthemol

Moderator General Chat
[...]

tuurlijk, ik denk ook dat men via Cherson probeert te bewerkstelligen dat Rusland zo moet gaan rommelen met hun 'bezetting' overal, dat er overal gaten gaan vallen in hun linies en men daarop weer kan acteren.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joep
  • Registratie: December 2005
hoevenpe schreef op donderdag 8 september 2022 @ 00:05:
Met de pont naar Cherson, what could possibly go wrong...
[Twitter](klik voor SFW filmpje, vervolg is online te vinden. TLDR: don't try this at home)
Gaat lekker daar :') Iemand op twitter heeft het gegeolocated: https://twitter.com/zcjbrooker/status/1567599671941505032
Ze proberen te ontsnappen naar Nova Kakhovka

Also: https://twitter.com/den_kazansky/status/1567597577666699266 :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
ik kwam deze tweet van gisteren nog tegen trouwens. Hopelijk een kern van waarheid achter deze "cryptische" omschrijving mbt het buiten werking stellen van de Kerch brug.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
Saki Air Base op de Krim is ook weer geraakt vandaag:
[Twitter: https://twitter.com/TheDeadDistrict/status/1567861827798695940]

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

En dit.
Nog niet duidelijk wat het is.

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Apache4u schreef op donderdag 8 september 2022 @ 15:08:
Saki Air Base op de Krim is ook weer geraakt vandaag:
[Embed]
Klinkt goed, iig GeoConfirmed dat het in de buurt zit.

Al dacht ik dat de Russen dat vliegveld leeggehaald hadden en de vliegtuigen verhuisd Rusland zelf, maar kan verkeerd zitten ofc

nope

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

bloody schreef op donderdag 8 september 2022 @ 15:23:
[...]

Klinkt goed, iig GeoConfirmed dat het in de buurt zit.

[Twitter]

Al dacht ik dat de Russen dat vliegveld leeggehaald hadden en de vliegtuigen verhuisd Rusland zelf, maar kan verkeerd zitten ofc
het goede woord is idd 'hadden'

Toen het offensief in regio Cherson begon zijn er weer gedeeltelijk wat terug gekomen om air support te kunnen leveren.

PSN

• dangerousp
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21-05 12:41
Ze geven nog niet op en sturen hulptroepen. https://liveuamap.com/en/...onvoy-filmed-in-melitopol

Ook zie ik sinds vandaag groene icoontjes.. ik kan geen legenda vinden wie dit zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J2S
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01:49

J2S

dangerousp schreef op donderdag 8 september 2022 @ 16:45:
Ze geven nog niet op en sturen hulptroepen. https://liveuamap.com/en/...onvoy-filmed-in-melitopol

Ook zie ik sinds vandaag groene icoontjes.. ik kan geen legenda vinden wie dit zijn?
Rechtsboven op "Key" klikken.
Paramilitary groups, NGOs

Mijn systeempjes ||_|| 50D + grip || EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM; EF-S 17-55mm F/2.8 IS USM; EF 85mm F/1.8 USM

dangerousp schreef op donderdag 8 september 2022 @ 16:45:

speaking of which, die groene op de Krim: is die rally uit steun voor die vrijgelaten militair?
Of een protestdemonstratie tegen de vrijlating?
Die is namelijk ook groen.

En die andere groene is een aanslag op collaborateurs.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Bekende russische blogger:
Mooi nieuws, als het bevestigd kan worden. Vanaf dit front is nog niet heel veel vooruitgang geboekt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens

Tens

let me drink about it

RoD schreef op donderdag 8 september 2022 @ 17:44:
Bekende russische blogger:
[Twitter] Mooi nieuws, als het bevestigd kan worden. Vanaf dit front is nog niet heel veel vooruitgang geboekt.
Def Mon heeft het zo te zien wel overgenomen op zijn kaart

https://twitter.com/DefMon3/status/1567934854339391490

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Je zal er maar een stoflong aan overhouden:

Roads can be a bit dusty there

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22-05 12:25
Haha, hangt er nu ene aan de zijkant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Volgens mij is Oleksandrivka wel 20x bezet geweest, maar nu is er eindelijk ook eens beeld:
Mooi.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Officiële berichtgeving van UA-kant:
Hier hoor ik nog geen russische bronnen over, dus even afwachten. Wel waren er wat geruchten gisteren dat UA op 15km van Cherson zou staan, ik vermoed dan vanaf de westkant, aangezien russische bron Rybar daar melding van maakte.
Pagina: 1 ... 11 ... 31 Laatste