if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Ligt je focus dan niet iets te geconcentreerd, vraag ik me af? Wanneer je kijkt naar het grotere plaatje, zie je dan veel positieve signalen voor rusland in de toekomst?oldgrumpy schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 18:15:
[...]
Ik vrees dat iedereen het hier altijd veel te rooskleurig ziet
Hoeveel keer heb ik al niet moeten lezen dat RU door haar voorraad wapens was, dat het aantal doden niet houdbaar was(als ik me goed herinner werd dit al gezegd bij de eerste 10.000 doden). Russen zouden zich wel massaal overgeven,doodvriezen en ga zo maar door. Ondertussen lijkt het dat ook UA moeite krijgt met voldoendes munitie te vinden. In een eopas gepubliceerd rapport van de Litouwse geheime dienst wordt gesteld dat RU nog 2 jaar de oorlog kan voortzetten met dezelfde intensiteit als vandaag. En dit zonder rekening te houdende extra aanvoer uit bvb Korea,China ,Iran of vanwaar dan ook.
Dan betwijfel ik of dat lenteoffensief van UA echt veel gaat k7nnen teweeg brengen. Aanvallen is sowieso moeilijker als verdedigen en RU heeft ondertussen al veel tijd gehad om zijn verdediging voor te bereiden.
Gaan die luttele tanks ed die het Westen levert echt het verschil gaan maken? Ik hoop het maar ik betwijfel het. Hopelijk bewijst UA binnenkort mijn ongelijk
De interne strijd tussen het conventionele leger en privé legers over materieel en manschappen, verloren materieel, verloren manschappen, beperkte productie capaciteit, krimpende inkomsten en handelsverkeer, meer isolatie in geopolieke invloeden, een NATO wat meer verenigd is dan ooit sinds de oprichtig, een Westerse coalitie die tot op de dag van vandaag steun betuigt aan Oekraïne, de aanhoudende wapenleveringen die nog zeer ver van een all-in situatie verwijderd zijn, een Europa wat wakker is geschud uit haar pacifistische wereldbeeld, etc. etc...
Hoe kan het dat je nog steeds zo zwaar onder de indruk bent van de solo russische capaciteiten?
Komt het omdat je de koude oorlog bewust hebt meegemaakt? Zit de decennia lange russische indoctrinatie diep? Weet je meer dan ons? Vrees je een nucleaire escalatie? Vrees je een decimering van de geopolitieke russische invloeden?
I live inside that bubble, reality of the naive.
Sinds die 10k doden is het doel van rusland al teruggegaan van heel Oekraine in 3 dagen naar Bakhmut in 7 maanden. Het klinkt nu allemaal wel heel intensief, maar als je het echt als oorlog bekijkt en dan naar de frontlinie kijkt gebeurt er nog maar bar weinig. Je mist in je verhaal dan ook dat rusland al heel wat stappen terug heeft moeten zetten naar waar ze nu zijn. En dan kan het best dat rusland het zoals nu nog 2 jaar vol kan houden, maar heel cru gezegd doen ze nu ook niet heel veel. Als je met het 2e leger van de wereld je volledig in moet zetten om 1 stadje te veroveren gaat er toch iets goed mis.oldgrumpy schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 18:15:
[...]
Hoeveel keer heb ik al niet moeten lezen dat RU door haar voorraad wapens was, dat het aantal doden niet houdbaar was(als ik me goed herinner werd dit al gezegd bij de eerste 10.000 doden). Russen zouden zich wel massaal overgeven,doodvriezen en ga zo maar door. Ondertussen lijkt het dat ook UA moeite krijgt met voldoendes munitie te vinden. In een eopas gepubliceerd rapport van de Litouwse geheime dienst wordt gesteld dat RU nog 2 jaar de oorlog kan voortzetten met dezelfde intensiteit als vandaag. En dit zonder rekening te houdende extra aanvoer uit bvb Korea,China ,Iran of vanwaar dan ook.
Dan betwijfel ik of dat lenteoffensief van UA echt veel gaat k7nnen teweeg brengen. Aanvallen is sowieso moeilijker als verdedigen en RU heeft ondertussen al veel tijd gehad om zijn verdediging voor te bereiden.
Gaan die luttele tanks ed die het Westen levert echt het verschil gaan maken? Ik hoop het maar ik betwijfel het. Hopelijk bewijst UA binnenkort mijn ongelijk
Dus vergeleken met het begin van de oorlog is de situatie nu ook juist heel rooskleurig. Wat rusland nog aan munitie kan verstoken is heel hard omlaag gegaan.Het materieel dat ze gebruiken is al tientallen jaren ouder geworden. De raketaanvallen zijn van heel regelmatig naar eens per maand gegaan, de grondwinst die ze hiermee maken is ook zo goed als nihil en je ziet steeds meer problemen ontstaan tussen rusland en b.v. wagner.
En dat wil niet zeggen dat het terugveroveren van hun land door Oekraine niet lastig zal worden, maar je kunt zeker niet zeggen dat het heel goed gaat met rusland.
[removed]
We hebben inderdaad een iets te positief beeld over de stand van zaken in UAoldgrumpy schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 18:15:
[...]
Aan de andere kant, Bakhmut is nog steeds gaande, het grote winteroffensief is een flop gebleken en klachten over tekorten aan munitie ed nemen toe.
Aan de andere kant lezen we hoe UA niet haar beste troepeninzet in bijv bakhmut, hebben we van het gedoneerde materiaal weinig gezien en ook qua GRLMS is het redelijk still.
De geruchten en uistpraken over een lente offensief zijn natuurlijk kolder, maar ik geloof wel dat UA haar spullen achter de hand houd voor een offensief op een later datum. Vandaar wellicht ook die focus op stadsgevechten. UA zet daar weinig zwaar materiaal in terwijl de Russen aan de lopende band tanks en infanterivoertuigen.
Iedereen heeft het over de slijtageslag en heeft het over het aantal gesneuvelden, maar de werkelijke slijtageslag gaat over materieel wat bij een offensief van onschatbare waarde is, zowel verdedigend als aanvallen aar. Ook qua personeel word het RU leger flink uitgedund en nog een mobilisatie ronde in Rusland zal Putin waarschijnlijk graag willen vermijden.
Wanneer UA de beschikking heeft over het toegezegde rollende materieel in voldoende aantallen, en met de toegezegde Bradley's, Leo's (1 en 2), challengers, strykers, de CV varianten etc (het meeste hiervan is offensief spul), en het weer gunstig is, denk ik wel dat we weer kunnen gaan genieten van een bliksemoffensief of 2.
Als we weer dagelijkse berichten gaan zien over GRLMS aanvallen en berichten over een offensief richting X front, ga ik de situatie nauwlettend in de gaten houden.
Just spoke with friend at the Bakhmut front.
— Jay in Kyiv (@JayinKyiv) 10 maart 2023
A 24 hour, non stop stream of enemy troops, groups of 20-30, most carrying only 2-3 magazines.
Intent merely to wear out our guys while they absorb ammo.
Says he estimates personally having killed around 200 in past 10 days.
ffs, als dat ook maar een beetje klopt, dat zijn gewoon 'Rambo film' getallen.
[Voor 35% gewijzigd door YakuzA op 10-03-2023 10:05]
Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

Huurlingenleger Wagner lijkt in de strijd om de Oost-Oekraïense stad Bachmoet een ‘tijdelijke tactische pauze’ te nemen. Dat meldt de Amerikaanse denktank Institute for the Study of War (ISW). De Amerikanen denken dat Wagner wacht tot er meer soldaten van het gewone Russische leger zijn gearriveerd aan dit front.
Wagner voelt zich al langer in de steek gelaten door het Russische leger. Zo klaagde Wagner-baas Jevgeni Prigozjin dat zijn soldaten in gevaar komen als Rusland niet over de brug komt met eerder toegezegde munitie. Eind vorige maand gaf Prigozjin de Russische legerleiding de schuld van de zware verliezen die Wagner bij de gevechten rond Bachmoet had geleden. Die openlijke kritiek werd gezien als teken dat de spanningen tussen de Wagner-huurlingen en het Russische leger verder oplopen.
Die jongens mogen straks weer gewoon meedoen aan het burgerleven. Hoop dat ze goed begeleid worden.YakuzA schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 10:04:
[Twitter]
ffs, als dat ook maar een beetje klopt, dat zijn gewoon 'Rambo film' getallen.
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Die mensen die die 'Jay in kyiv' kent, zijn veel foreign legion en dus ook veel US army veteranen etc vziw.Tens schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 10:16:
[...]
Die jongens mogen straks weer gewoon meedoen aan het burgerleven. Hoop dat ze goed begeleid worden.
(maar ook die meer ervaren mensen moeten idd goed begeleid worden, daar wil ik niks aan af doen)
/edit: @Tens Mijn ninja edit was tegelijk met je reply

[Voor 19% gewijzigd door YakuzA op 10-03-2023 11:22]
PSN
Ook die moeten weer naar huis. Zelfs naar een omgeving met waarschijnlijk een stuk minder begrip (want vrijwillig) en geen of minder vangnet vanuit clubs als de landelijke veteraneninstituten.YakuzA schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 10:39:
[...]
Die mensen die die 'Jay in kyiv' kent, zijn veel foreign legion en dus ook veel US army veteranen etc vziw.
Eens met je slotconclusie hoor. MaarXWB schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 16:52: We weten ook dat de Russen veel moeite hebben met het proberen veroveren van grote steden: Kharkiv, Kyiv en Chernihiv hebben ze nooit kunnen omsingelen. Zeker die laatste (Chernihiv) is ongeveer dezelfde grootte als Slovjansk en Kramatorsk.
Chernihiv was volgens mijn informatie wel degelijk omsingeld. De focus lag echter op Kiev.
Charkov nooit volledig inderdaad. Al heeft het niet veel gescheeld.
In die zin was het ook wel een wonderlijke strijd. Zo zat eigenlijk bij Chernihiv een tankbrigade en god weet wat nog meer allemaal ingesloten in die stad. Als de omsingeling van Charkov wel was voltooid zat daar een hele batterij aan eenheden ingesloten die ten NW/N/NO van de stad lagen.
Vrijwel omsingeld dacht ik:PLAE schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 01:09:
[...]
Eens met je slotconclusie hoor. Maar
Chernihiv was volgens mijn informatie wel degelijk omsingeld. De focus lag echter op Kiev.
In die zin was het ook wel een wonderlijke strijd. Zo zat eigenlijk bij Chernihiv een tankbrigade en god weet wat nog meer allemaal ingesloten in die stad. Als de omsingeling van Charkov wel was voltooid zat daar een hele batterij aan eenheden ingesloten die ten NW/N/NO van de stad lagen.
https://deepstatemap.live/en#9/51.4069/31.3536
Maar of het 95 of 100% omsingeld was is ook niet meer zo super belangrijk nu

PSN
⚡⚡In the temporarily occupied #Mariupol Explosion near the airfield.#Ukraine #UkraineWar #Ukraina #UkraineWillWin #Ukrainian #UkrainianArmy #Ukrainian #RussiaIsATerroristState #RussiaIsANaziState pic.twitter.com/px2PqXN8z2
— 🇺🇦UkraineNewsLive🇺🇦 (@UkraineNewsLive) 11 maart 2023
PSN
⚡🇺🇦💪 #Russian occupiers lost more than 500 soldiers in #Bakhmut area in a day,- representative of the eastern group of troops of the Armed Forces of #Ukraine Cherevaty#UkraineRussiaWar #UkraineWar #Ukraina #UkraineWillWin #UkraineRussianWar #Ukrainian #ukrainecounteroffensive pic.twitter.com/nEi4hHD4YU
— 🇺🇦UkraineNewsLive🇺🇦 (@UkraineNewsLive) 11 maart 2023
🗺️Closer look on #Bakhmut
— MilitaryLand.net (@Militarylandnet) 11 maart 2023
- the enemy is attacking from the north and south and made minor gains on these areas
- problematic situation continues in the north-west of the city pic.twitter.com/eQ34BoGaPF
[Voor 50% gewijzigd door YakuzA op 11-03-2023 19:46]
PSN
PLAE schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 01:09:
[...]
Eens met je slotconclusie hoor. Maar
Omsingeld impliceert dat er niets meer in of uit kan. Wij zijn er nog in geslaagd familie te evacueren uit Chernihiv toen de strijd op z'n zwaarst was. Er was weliswaar geen regulier vervoer meer, maar met een busje bleef het mogelijk om mensen op te halen. Dus, ik zou niet zeggen dat Chernihiv echt omsingeld is geweest.YakuzA schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 07:21:
[...]
Vrijwel omsingeld dacht ik:
https://deepstatemap.live/en#9/51.4069/31.3536
Maar of het 95 of 100% omsingeld was is ook niet meer zo super belangrijk nu
Dat komt omdat de eerste tankbrigade daar waarschijnlijk een briljante operationele defensie heeft gevoerd en met veel manoeuvres het hele Russische 41ste leger heeft gestuit. Na de oorlog zou ik in ieder geval eens een operationele geschiedenis van die eerste weken daar willen lezen.RoD schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 19:50:
[...]
[...]
Omsingeld impliceert dat er niets meer in of uit kan. Wij zijn er nog in geslaagd familie te evacueren uit Chernihiv toen de strijd op z'n zwaarst was. Er was weliswaar geen regulier vervoer meer, maar met een busje bleef het mogelijk om mensen op te halen. Dus, ik zou niet zeggen dat Chernihiv echt omsingeld is geweest.

Tweede is dat ik iedereen even wil wijzen op de eerste paar minuten van deze podcast met Peter van Uhm en Mart de Kruif over de redenen rond Bakhmoet. Je mag de rest ook luisteren. Lees je dingen zoals dat de Oekraïners blijkbaar hun troepen rond Bakhmoet elke vijf dagen rouleren zodat ze fysiek en mentaal kunnen herstellen van de gevechten.

https://dagennacht.nl/serie/veldheren/
[Voor 7% gewijzigd door DaniëlWW2 op 11-03-2023 20:18]
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Niet onbelangrijk is dat ze dat opgeven zodra de omsingeling niet meer te voorkomen is of wanneer de kd ratio niet lonend genoeg meer is. Oftewel uitkijken dat het geen zinloze ver pis wedstrijd gaat worden.
https://www.nytimes.com/2...g_VXatVa44&smid=url-share
Enkele fragmenten eruit:
De rivier is door de kapotgeschoten bruggen voor de Russen een natuurlijke barrière geworden. Eerder in de oorlog hadden de Oekraïners die al met dit doel vernietigd.
Er lijkt een soort van padstelling te bestaan.Oekraïners kunnen zich vanuit hun positie goed verdedigen, maar die positie blijft wel voortdurend kwetsbaar voor omsingeling:Recent satellite images showed that bridges across the Bakhmutka, which before the war was lined by well-kept vegetation and bustling walking paths, had been destroyed. Ukraine had earlier blown up pontoon crossings to prevent Russian advances over the river — and appeared to now be using it as a new defensive line, the British agency said.
Het onderstaande klinkt mij trouwens nog niet als een hele precaire situatie in de oren, er lijkt redelijk wat controle te zijn:“With Ukrainian units able to fire from fortified buildings to the west, this area has become a killing zone, likely making it highly challenging for Wagner forces attempting to continue their frontal assault westward,” it said, noting that Ukrainian forces were still vulnerable amid continued Russian efforts to encircle them.
Een directe relatie tussen het lente-offensief, dat nu echt ophanden is, en het beleg van Bakhmut wordt nog maar een keer gelegd:Ukraine’s military said in a statement on Saturday that its troops were “giving a decent rebuff” to Russian forces and still holding on to the city. It said that the commander of Ukraine’s ground forces, Col. Gen. Oleksandr Syrsky, was at “the most important area” of the front line and taking the “necessary measures to keep Bakhmut under Ukrainian control.”
Verder memoreert het het artikel de gebeurtenissen van de afgelopen dagen/weken. Ons wel bekent, als overzicht nog wel handig.With Ukraine expected to launch its own offensive in the coming weeks, General Syrsky made clear on Saturday that defending Bakhmut was key to those efforts.
“It is necessary to gain time to accumulate reserves and start the spring counteroffensive, which is not far off,” he said in the statement.
Nu heeft UA nog nooit echt gedaan wat ze vooraf gezegd hebben (Kherson bijv), omdat juist de verrassing essentieel is bij een offensief.
Ik ben benieuwd of dat nu weer zo is. Dus wellicht juist eerder dan de lente aanvallen, of juist langer wachten / ergens anders aanvallen. Het ligt er gewoon te dik bovenop vanuit UA dat ze zelf hun offensief plannen aankondigen.
Ben ik met je eens, geloof daar ook niet zo in.Requiem19 schreef op zondag 12 maart 2023 @ 09:26:
Oekraïne roept heel vaak en heel hard dat alles in het teken van het lente-offensief staat, zoals hierboven.
Nu heeft UA nog nooit echt gedaan wat ze vooraf gezegd hebben (Kherson bijv), omdat juist de verrassing essentieel is bij een offensief.
Ik ben benieuwd of dat nu weer zo is. Dus wellicht juist eerder dan de lente aanvallen, of juist langer wachten / ergens anders aanvallen. Het ligt er gewoon te dik bovenop vanuit UA dat ze zelf hun offensief plannen aankondigen.
Geloof zeker dat ze iets in de planning hebben staan, maar niet dit vooraf aangekondigde grootschalige lente offensief.
Waarom ze dat lente offensief zo pushen is denk ik om te misleiden/aandacht af te leiden en de druk op de huidige hotspots te houden.
I live inside that bubble, reality of the naive.
Dat zal toch eerst redelijk voorbij moeten zijn willen ze iets offensiefs kunnen doen.
Tot die tijd kunnen ze niet veel beters doen dan elke dag 1k Russen uit te schakelen. Dat gaat hun straks veel schelen wanneer het offensief daadwerkelijk van start kan gaan.
Het gemopper op twitter over Bakhmut neemt wel toe, het merendeel snapt niet waarom zo halsstarrig aan de stad vastgehouden wordt. Maar goed, dat zijn ook merendeels stoelgeneraals. De echte reden weten we pas achteraf.
nope
Er is geen “echte reden”. Rusland wil de stad met alle geweld hebben omdat het een propaganda-object is geworden. Na de tienduizenden die daar zijn gesneuveld kan Rusland niet meer stoppen zonder gezichtsverlies: De sunk cost fallacy. En ze kunnen zich ook niet focussen op andere fronten zolang Bakhmut niet ingenomen is.bloody schreef op zondag 12 maart 2023 @ 11:20:
Het gemopper op twitter over Bakhmut neemt wel toe, het merendeel snapt niet waarom zo halsstarrig aan de stad vastgehouden wordt. Maar goed, dat zijn ook merendeels stoelgeneraals. De echte reden weten we pas achteraf.
Prima, laat ze dan maar bloeden voor de stad, laat daar maar duizenden Russen sneuvelen. Zolang Rusland daar harder bloedt dan Oekraine, en laten we hopen dat dat echt zo is, is Bakhmut belangrijk voor Oekraine.
Het alternatief is voor UA ook niet beter, je trekt je een linie terug naar de volgende stad zodat die weer plat geshelld kan worden? Beter om dat in Bakhmut vast te houden waar je artillerie als verdediger hoger dan de stad kan staan en je het zo beter vol kunt houden.downtime schreef op zondag 12 maart 2023 @ 12:18:
[...]
Er is geen “echte reden”. Rusland wil de stad met alle geweld hebben omdat het een propaganda-object is geworden. Na de tienduizenden die daar zijn gesneuveld kan Rusland niet meer stoppen zonder gezichtsverlies: De sunk cost fallacy. En ze kunnen zich ook niet focussen op andere fronten zolang Bakhmut niet ingenomen is.
Prima, laat ze dan maar bloeden voor de stad, laat daar maar duizenden Russen sneuvelen. Zolang Rusland daar harder bloedt dan Oekraine, en laten we hopen dat dat echt zo is, is Bakhmut belangrijk voor Oekraine.
Op zich kan ik mij wel voorstellen dat dit ook echt hun strategie is, en dat ze op dit moment in ieder geval overtuigd zijn van dat het een strategie is die hen wat oplevert. De argumentatie, Wagner uit de vergelijking halen vind ik nog wel te volgen. Het nieuwtje van dat NYT artikel was voor mij wel dat het lenteoffensief nu echt dichtbij zou moeten zijn. Al las ik in het dagelijkse topic dat het ook in tweets al was langsgekomen.Requiem19 schreef op zondag 12 maart 2023 @ 09:26:
Oekraïne roept heel vaak en heel hard dat alles in het teken van het lente-offensief staat, zoals hierboven.
Dat aankondigen kan ook (vooral) een propaganda doel hebben "We komen er onherroepelijk aan, niets dat dit tegenhoudt". Beoogde publiek is misschien vooral het (ongeduldige) westerse publiek en secundair (misschien) de Russische tegenstanders. Of het bij die laatste groep terecht komt is maar de vraag, die wordt zo bij alles weggehouden.
We kijken tegen propaganda aan. Alles wat we ervan vinden of erover zeggen blijft nogal speculatief.
Dat is idd de grootste vrees, zodra de Russische troepen bij Bakhmut vrijkomen, is Siversk de volgende die eraan komt.saikol schreef op zondag 12 maart 2023 @ 13:20:
[...]
Het alternatief is voor UA ook niet beter, je trekt je een linie terug naar de volgende stad zodat die weer plat geshelld kan worden? Beter om dat in Bakhmut vast te houden waar je artillerie als verdediger hoger dan de stad kan staan en je het zo beter vol kunt houden.
En met Siversk onder druk is de linie bij Kreminna/Lyman ook in gevaar ism de pocket bij Bilohorivka.
PSN
Bij de rivier is het wel te verdedigen , maar het terrein in het noorden is zwaar ongunstig voor UA door de lagere ligging van hun posities. Vallen ook veel slachtoffers daar van wat ik lees. Ook goed te zien op kaarten incl reliëf.teacup schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 22:56:
HIerbij een New York Times deelartikel met de hun recente weergave van de ontwikkelingen bij Bakhmut. Ze refereert hierbij vooral aan informatie van de Britse militaire inlichtingendienst. Het artikel bevat een mooie satellietopname van een stukje Bakhmutka River, de grote verdeler op dit moment.
Er zijn alleen niet zoveel opties over.Requiem19 schreef op zondag 12 maart 2023 @ 09:26:
Bij Svatove heeft (nog) niet zoveel nut, daar achter ligt alleen Starobilsk.
Bij Lysychansk zou ook niet echt kunnen omdat de supply line dan te gevaarlijk is.
Van Bakhmut tot aan Donetsk zit je gelijk diep in de oude 2014 loopgraven.
Bij Cherson moet je de Dnipro over.
Enige dat je echt over houd voor een zinnig offensief met groot militair nut is tussen Zaporizhzhia en Vuhledar in. Dat is een stuk frontlinie van ca 200 kilometer?
En eventueel zou een dummy op Kreminna kunnen?
PSN
Een gepensioneerde generaal gaf bij CNN de volgende opzet. Daarmee splits je de Russische troepen in twee-en en snij je de landbrug naar de Krim af.YakuzA schreef op zondag 12 maart 2023 @ 16:11:
[...]
Er zijn alleen niet zoveel opties over.
Bij Lysychansk zou ook niet echt kunnen omdat de supply line dan te gevaarlijk is.
Enige dat je echt over houd voor een zinnig offensief met groot militair nut is tussen Zaporizhzhia en Vuhledar in. Dat is een stuk frontlinie van ca 200 kilometer?
Bron: YouTube: Retired general explains what Ukraine's next move should be
Ik verwacht beide, met significante behoud van reserves zodat een eventuele doorbraak op een van de twee opgevolgd kan worden. Zaporizhzhia is zonder meer strategisch interessanter, maar als de Russen daar zoveel troepen concentreren dat een doorbraak te kostbaar is, kan UA hen daar bezig houden en in het noorden door de verdunde linies stoten, misschien tot aan Luhansk zelf.YakuzA schreef op zondag 12 maart 2023 @ 16:11:
[...]
Er zijn alleen niet zoveel opties over.
Op termijn is zo dicht bij RU grenzen opereren een risico, maar aangezien RU nu maar een enkele nog niet vechtende divisie heeft, kunnen ze weinig doen bij doorbraak zonder alsnog de zuidfront te verzwakken.
Soittakaa Paranoid!
Wensdenken?Muncher schreef op zondag 12 maart 2023 @ 19:31:
[...]
Een gepensioneerde generaal gaf bij CNN de volgende opzet. Daarmee splits je de Russische troepen in twee-en en snij je de landbrug naar de Krim af.
[Afbeelding]
Bron: YouTube: Retired general explains what Ukraine's next move should be
Doemdenken? Volgens de Russen staan er daar enorme Oekraïne troepenconcentraties met honderden Abrams klaar.
Honderden Abrams, daar was ik me niet van bewust..dat is inderdaad een enorme slagkracht.Tens schreef op maandag 13 maart 2023 @ 08:18:
[...]
Doemdenken? Volgens de Russen staan er daar enorme Oekraïne troepenconcentraties met honderden Abrams klaar.
Die zijn onderdeel van een standaard rotatie die voorheen ook al gebeurde. Enige verschil is dat aanvoeren dit keer sneller lijkt te gaan dan terugbrengen, iets wat voorheen meer in sync liep. Ik schat in dat dat vooral is om de russen te laten zien dat er veel materieel beschikbaar is en dat meer materieel aanvoeren ook geen probleem is.HvdBent schreef op maandag 13 maart 2023 @ 08:40:
Ik zie op youtube filmpjes tegen komen van tanks op treinwagons, maar die zijn voor een oefening/versterking van de navo, niet direct voor oekraine, maar ze zijn er wel.... Ik denk dat veel van die filmpjes iets te snel/ wensdenken zijn. Maar de dreiging, dat er snel veel tanks geleverd zouden kunnen worden zou de Russen al moeten doen vrezen....
[removed]
Ik las ook ergens dat de Abrams voor UA exemplaren uit storage zouden zijn ivm het ontbreken van uranium armor. Lijkt me dus sterk dat deze al in de EU zijn, storage->servicen->transport op boot lijkt me langer te duren.redwing schreef op maandag 13 maart 2023 @ 09:55:
[...]
Die zijn onderdeel van een standaard rotatie die voorheen ook al gebeurde. Enige verschil is dat aanvoeren dit keer sneller lijkt te gaan dan terugbrengen, iets wat voorheen meer in sync liep. Ik schat in dat dat vooral is om de russen te laten zien dat er veel materieel beschikbaar is en dat meer materieel aanvoeren ook geen probleem is.
Deze opmerking veroorzaakt wat verwarring, denk dat er bedoeld werd dat dus russen aan het doemdenken zijn omdat ze het hebben over bergen met Abrams. Maar dit is het enige wat over Abrams is aangekondigd:jaapstobbe schreef op maandag 13 maart 2023 @ 08:36:
[...]
Honderden Abrams, daar was ik me niet van bewust..dat is inderdaad een enorme slagkracht.
https://www.defense.gov/N...-be-delivered-to-ukraine/
Dat zijn er dus 31. Die US heeft aangekondigd om Duitsland met de Leopards over de brug te laten komen. In het artikel staat ook nog dat ze van de industrie moeten komen, wat betekent dat het wel even gaat duren.
De exemplaren voor UA zullen juist níet uit storage komen, maar worden nieuw geproduceerd.saikol schreef op maandag 13 maart 2023 @ 10:02:
[...]
Ik las ook ergens dat de Abrams voor UA exemplaren uit storage zouden zijn ivm het ontbreken van uranium armor. Lijkt me dus sterk dat deze al in de EU zijn, storage->servicen->transport op boot lijkt me langer te duren.
Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...
Waar had ik gelezen dat Amerika deze oorlog gebruikt als blueprint voor een oorlog tegen China. Hoe kunnen we logistiek inregelen om snel te reageren op een dreiging van China bijvoorbeeld in Taiwan. Op zich wel logische redenering van hen.saikol schreef op maandag 13 maart 2023 @ 10:02:
[...]
Ik las ook ergens dat de Abrams voor UA exemplaren uit storage zouden zijn ivm het ontbreken van uranium armor. Lijkt me dus sterk dat deze al in de EU zijn, storage->servicen->transport op boot lijkt me langer te duren.
Computers make very fast, very accurate mistakes.
Hm, de situatie is nogal anders, in Europa kunnen ze rustig materieel lossen in Vlissingen, Rotterdam, of één van de Duitse havens. Materieel op een eilandje krijgen is een heel ander verhaal, een eventuele oorlog zal ook voornamelijk marine zijn lijkt me.tc982 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 11:14:
[...]
Waar had ik gelezen dat Amerika deze oorlog gebruikt als blueprint voor een oorlog tegen China. Hoe kunnen we logistiek inregelen om snel te reageren op een dreiging van China bijvoorbeeld in Taiwan. Op zich wel logische redenering van hen.
Dat lijkt me onzin. Dat kun je ook gewoon oefenen:tc982 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 11:14:
[...]
Waar had ik gelezen dat Amerika deze oorlog gebruikt als blueprint voor een oorlog tegen China. Hoe kunnen we logistiek inregelen om snel te reageren op een dreiging van China bijvoorbeeld in Taiwan. Op zich wel logische redenering van hen.
Wikipedia: Exercise Reforger
Wikipedia: Exercise Bright Star
Daar hoef je geen oorlog voor te voeren. Bovendien is de situatie in Europa een compleet andere dan in de Pacific. En als de Amerikanen dit willen oefenen dan kunnen ze dat veel beter in Taiwan zelf doen.
Zelenskyy holds meeting of Supreme Commander-in-Chief's Staff: decision on Bakhmut was made
Ukrainska Pravda
Sommige stukjes tekst uit zo'n bericht zijn bijna formules, maar ook dat maakt niet uit.
Wat Oekraïne met een dergelijk bericht wil communiceren is dat het een wel overwogen beslissing is en dat het de situatie in Bakhmut onder controle heeft.After considering the progress of the defence operation on the Bakhmut front, all members of the Staff expressed a common position regarding the further holding and defence of the city of Bakhmut.
Staff members listened to the reports of the Commander-in-Chief of the Armed Forces and the commanders of operational-strategic troop groups about the current situation at the front.
Een woord als "progress" is in de context van Bakhmut lastig te interpreteren. Wat ik kan bedenken is dat et gaat over bevoorrading en aanvoer van nieuwe strijdkrachten.
Bevoorrading van wapens en munitie zijn specifiek genoemd:
Hieruit zouden we uit kunnen interpreteren dat wapens en munitie op dit moment meer een aandachtspunt is dan de beschikbaarheid van manschappen, anders zou dat laatste wel zijn genoemd.The meeting’s participants also analysed the provision of weapons and ammunition to units of the defence forces on the front line.
The rates and volumes of the receipt of equipment and weapons from Ukraine's partners and their distribution by military groups were discussed separately.
[Voor 5% gewijzigd door teacup op 14-03-2023 22:01]
Toch wel zorgwekkend dat er wordt gesproken over dat de situatie onder controle is, dat lijkt mij namelijk veel te optimistisch als je kijkt naar de situatie aan het front. De Russische tang heeft nog maar 2 kilometer nodig om de omcirkeling compleet te maken en boekt dagelijks vooruitgang (al is het soms erg weinig). Tenzij we komende dagen een counter offensief gaan zien zou ik niet weten hoe Bakhmut verdedigbaar is. Er is geen veilige route meer, en de enige manier om de stad nog in / uit te komen is via velden die zowel via het noorden als zuiden kunnen worden bestookt.teacup schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 21:59:
Misschien is het overleg wat gestaged, maar whatever, waar het om gaat is dat Oekraïne vandaag opnieuw de statement heeft gemaakt om in Bakhmut te blijven.
Zelenskyy holds meeting of Supreme Commander-in-Chief's Staff: decision on Bakhmut was made
Ukrainska Pravda
Sommige stukjes tekst uit zo'n bericht zijn bijna formules, maar ook dat maakt niet uit.
[...]
Wat Oekraïne met een dergelijk bericht wil communiceren is dat het een wel overwogen beslissing is en dat het de situatie in Bakhmut onder controle heeft.
Een woord als "progress" is in de context van Bakhmut lastig te interpreteren. Wat ik kan bedenken is dat et gaat over bevoorrading en aanvoer van nieuwe strijdkrachten.
Bevoorrading van wapens en munitie zijn specifiek genoemd:
[...]
Hieruit zouden we uit kunnen interpreteren dat wapens en munitie op dit moment meer een aandachtspunt is dan de beschikbaarheid van manschappen, anders zou dat laatste wel zijn genoemd.
Dit is de huidige situatie:
Ik hoop dat er al veel troepen zijn geëvacueerd uit het centrum

[Voor 4% gewijzigd door q-enf0rcer.1 op 15-03-2023 09:21]
Nou het lijkt erop dat de Russen in het noorden nauwelijks nog terreinwinst behalen richting Bakhmoet. Ze lijken wel terreinwinst naar het westen te maken, maar dat is volstrekt zinloos als je doel een omsingeling is. Het is een afleiding en verspilling van middelen.
Terwijl in het zuiden de Oekrainers de Russen hebben teruggeduwd van Chasiv Yar. Verder kan je ook zien dat het oosten van Bakhmoet is opgegeven, waardoor de linie aldaar sterker is geworden. Immers is die nu achter een rivier gepositioneerd.
Ik zeg dit omdat er weer eens veel te veel paniek is zonder onderbouwing hiervan.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Zouden er dergelijke standaard posts eens per twee van dit gemaakt kunnen worden? Waardeer dit zeer en kaartjes helpen vaak met overzicht ^^DaniëlWW2 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 11:50:
En dan zou ik iedereen eens willen wijzen op wat er de afgelopen twee weken zoal gebeurd lijkt te zijn.
Nou het lijkt erop dat de Russen in het noorden nauwelijks nog terreinwinst behalen richting Bakhmoet. Ze lijken wel terreinwinst naar het westen te maken, maar dat is volstrekt zinloos als je doel een omsingeling is. Het is een afleiding en verspilling van middelen.
[Afbeelding]
Terwijl in het zuiden de Oekrainers de Russen hebben teruggeduwd van Chasiv Yar. Verder kan je ook zien dat het oosten van Bakhmoet is opgegeven, waardoor de linie aldaar sterker is geworden. Immers is die nu achter een rivier gepositioneerd.
[Afbeelding]
Ik zeg dit omdat er weer eens veel te veel paniek is zonder onderbouwing hiervan.
UAlivemap geeft idd wel een overview hiervoor.Zorroberner schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 12:01:
[...]
Zouden er dergelijke standaard posts eens per twee van dit gemaakt kunnen worden? Waardeer dit zeer en kaartjes helpen vaak met overzicht ^^
Op de deepstatemap vind ik het altijd wat makkelijker om door de tijd heen te klikken:
https://deepstatemap.live/en#11/48.5936/37.8211
Maar die loopt altijd iets achter ivm tijd voor confirmation.
[Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 15-03-2023 12:40]
PSN
Die kaart is helaas gedateerd, de Russen zijn inmiddels al langs de rivier(Bakhmutka) in het noorden richting het centrum. Daarnaast zijn de Russen ook in het zuiden wel degelijk naar boven geklommen tot aan de snelweg (H32).DaniëlWW2 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 11:50:
En dan zou ik iedereen eens willen wijzen op wat er de afgelopen twee weken zoal gebeurd lijkt te zijn.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Deze YouTuber geeft een goede toelichting van de laatste stand van zaken:
Dit artikel is ook interessant leesvoer, een soldaat die in Bakhmut vecht geeft inzage hoe het er aantoe gaat aan het front. Komt er op neer dat die jongens daar verschrikkelijk in de steek worden gelaten door te korten aan munitie en slechte communicatie: https://kyivindependent.c...s-are-not-being-protected
Dat is uiteraard niet heel vreemd met de moeilijke logistieke situatie momenteel.
[Voor 10% gewijzigd door q-enf0rcer.1 op 16-03-2023 09:26]
Hij verteld idd een leuk verhaaltje bij wat je zelf ook op de Deepstatemap kan zienq-enf0rcer.1 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 09:04:
[...]
Die kaart is helaas gedateerd, de Russen zijn inmiddels al langs de rivier(Bakhmutka) in het noorden richting het centrum. Daarnaast zijn de Russen ook in het zuiden wel degelijk naar boven geklommen tot aan de snelweg (H32).
Deze YouTuber geeft een goede toelichting van de laatste stand van zaken:
[YouTube: Update from Ukraine | It is time to get out from Bakhmut | Ukraine starts the assault on the south]

De grey zone op deepstate map betekend dat het niet echt onder controle is van 1 van de 2 partijen, dus aangezien de greyzone tot aan de snelweg loopt, zijn ze inderdaad daar ergens half aanwezig.
PSN
Ik vind het er toch zorgelijk uit zien.
De Oekraïners vinden hetzelf blijkbaar nog niet zorgelijk genoeg anders waren ze wel terug getrokken.3raser schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 16:57:
[Afbeelding]
Ik vind het er toch zorgelijk uit zien.
Ik maak me niet zo zorgen zolang zij daar blijven zitten.
Blijkbaar zijn ze de rivier over die bakhmut in 2 splitst
[Voor 17% gewijzigd door Wolfp4ck op 17-03-2023 11:25]
Aan de zuidkant zitten ze al maanden aan de andere kant van die rivierWolfp4ck schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 11:25:
https://www.hln.be/buiten...ier-in-bachmoet~a3ede25b/
Blijkbaar zijn ze de rivier over die bakhmut in 2 splitst

Volgens Deepstate zijn ze er iig niet overheen in het centrum, alleen vanaf het noorden en zuiden.
[Voor 11% gewijzigd door YakuzA op 17-03-2023 11:29]
PSN
Lijkt mij op training. Niet vlak buiten Bakhmut zoals de titel zegt.jan390 schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 11:06:
Indrukwekkende beelden van een aanval van o.a. NL(?) YPR-765's op Wagner posities rond Bakhmut
Maar ik kan me vergissen natuurlijk.
Het komt op mij ook als training over. De ingegraven manschappen op de voorgrond blijven er wel heel kalm onder, geen inkomend Russisch vuur, geen dismounted infanterie, YPR's die random voor- en achteruit rijden...ZenTex schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 14:13:
[...]
Lijkt mij op training. Niet vlak buiten Bakhmut zoals de titel zegt.
Maar ik kan me vergissen natuurlijk.
Hoeft niet zoveel te zeggen.downtime schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 15:33:
[...]
Het komt op mij ook als training over. De ingegraven manschappen op de voorgrond blijven er wel heel kalm onder, geen inkomend Russisch vuur, geen dismounted infanterie, YPR's die random voor- en achteruit rijden...

Pas was er ook een filmpje waar een BTR4 een atgm voor de kiezen kreeg en degenen die het filmden stonden gewoon in de bosrand te chillen 10 meter verder zonder ook maar iets van paniek.
PSN
Ukrainian forces have conducted successful localised counterattacks in recent days south of Bakhmut around the T0504 road pushing Russian forces back and taking back captured positions.
— WarMonitor🇺🇦 (@WarMonitor3) 19 maart 2023
Heaviest fighting continues as Russian forces attempt to recapture the initiative in the area
PSN
Deelartikel New York Times.
Inch by Bloody Inch in Ukraine War, Russia Is Closing In on Bakhmut https://www.nytimes.com/2...wKQCgooxKxE8lGh90FEEgSabw
In het artikel werd terloops een doelstelling genoemd:
Kenmerkend voor hoe de Russen bezig zijn is het volgende stukje:“Our task from the beginning of the year: ‘Hold Bakhmut until the beginning of April,’” a Ukrainian marksman, Stas Osman, from the Aidar battalion, wrote on the Telegram messaging app.
De Z-letter krijgt steeds meer de invulling die velen van ons er informeel al aan gaven, en dat is ronduit ongemakkelijk, de Oekraïners lijken vooral daar moeite mee te hebben. De dehuminificatie binnen het Russische leger:A lone Russian soldier stumbling along a track through an open field suddenly reels as a burst of gunfire kicks up the dirt around him. He looks back for a second, poised for flight, but then keeps stumbling forward into the gunfire.
“Do you see? He’s not carrying a weapon,” said Yaroslav, a filmmaker in civilian life who now leads a drone reconnaissance unit that filmed the incident.
“He’s a digger,” Yaroslav added, referring to one of the unarmed men Russian commanders send into the teeth of Ukrainian fire to dig trenches and carry ammunition. In keeping with military protocol, he and other soldiers interviewed for this article gave only their first names or military nicknames.
Laten we hopen dat die doelstelling van begin April ook impliceert waar we nu al zo lang op wachten, de offensieve operatie van Oekraïne. In Bakhmut moet het in ieder geval niet lang meer duren zo.Although the fighting has been deadly, watching the Russians charge ahead to their deaths has been a psychological shock as well.
“In the first month every day, five to six times a day, groups of 10 to 15 people were advancing on our infantry position through the tree line,” said the unit’s media officer, who uses the code name Zmist. “They are killed and they come again.”
“Psychologically it’s difficult — it’s something unseen,” he said. “Our guys are wondering if they are on drugs. Otherwise, how can they go to certain death, stepping over the rotting corpses of their colleagues? You can go mad a bit.”
'Er is een realistische mogelijkheid dat de Russische aanval op de stad zijn momentum heeft gemist.' In hun dagelijkse update over de oorlog in Oekraïne hebben de Britse inlichtingendiensten het opnieuw over de felbevochten stad Bachmoet in de regio Donetsk. Dat de Russen het momentum er hebben gemist, is allicht te wijten aan geschuif met gevechtseenheden.
Bovendien hebben de Oekraïners de afgelopen dagen een succesvolle tegenaanval uitgevoerd. Dat moet de druk op een bevoorradingsroute naar de Oekraïense soldaten in Bachmoet doen afnemen, schatten de Britten. Gevechten situeren zich nu voornamelijk rond het stadscentrum. Het Oekraïense leger wordt nog steeds ernstig bedreigd vanuit het noorden en zuiden van de stad.
En we zijn nu alweer een week verder.Wolfp4ck schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 08:48:
Is nu al weer 2 weken geleden dat ik dacht dat Bakhmut ging vallen.
Dus dit:
...lijkt wel te kloppen. Het zou een enorme opsteker zijn als UA Bachmut weet te houden. rusland heeft er zoveel tegenaan gegooid dat ze eigenlijk niet meer terug kunnen. Publiekelijk toegeven dat ze Bachmut niet kunnen veroveren zou een enorm gezichtsverlies zijn. En zolang UA daar de russen kan vast blijven zetten, kunnen ze die troepen elders niet inzetten.
Ik hoop echt dat UA het nodige achter de hand heeft voor een counteroffensief.
Situatie 01-feb
Situatie 22-mrt:
Toch wel serieuze kans op het omcirkelen van de stad.
het is niet random, doet me eerder aan alsof ze met die YPR's snel manschappen aanvoeren over dat veld heen (als je in die prut moet gaan rennen als militair, ben je fysiek gesloopt na 500 meter).downtime schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 15:33:
[...]
Het komt op mij ook als training over. De ingegraven manschappen op de voorgrond blijven er wel heel kalm onder, geen inkomend Russisch vuur, geen dismounted infanterie, YPR's die random voor- en achteruit rijden...
@SpelFaut ben wel benieuwd hoeveel man Oekraïne in die pocket heeft zitten en wat de prijs is die Rusland aan het betalen is, want ook daar lijkt het 'inching forward' te zijn. Volgens ISW hun kaart hebben ze ook nog een stevig gebied vlak achter de linie waar partisanen bezig zijn.
[Voor 21% gewijzigd door polthemol op 23-03-2023 10:49]
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
Ik heb het filmpje nog een keer bekeken, maar nee, die YPR's lijken ook geen manschappen aan te voeren. Ik zie nergens dismounted infanterie en het lijken steeds dezelfde YPR's te zijn die in verschillende richtingen door het beeld gaan. In die paar seconden dat ze buiten beeld zijn kunnen ze IMHO nooit manschappen laten in- of uitstappen.polthemol schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 10:41:
[...]
het is niet random, doet me eerder aan alsof ze met die YPR's snel manschappen aanvoeren over dat veld heen (als je in die prut moet gaan rennen als militair, ben je fysiek gesloopt na 500 meter).
Dat niet alleen, bij Bakhmut zie ik nu ook steeds meer beweging richting Sloviansk in het noorden en Kostiantynivka in het zuiden... Ik krijg daar geen prettig gevoel bij.SpelFaut schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 10:39:
Het valt me op dat er ook steeds meer een pocket lijkt te ontstaan bij Avdiivka, maar ik lees er niet bijzonder veel over. Bakhmut lijkt de aandacht in de berichtgeving op te eisen.
Situatie 01-feb
[Afbeelding]
Situatie 22-mrt:
[Afbeelding]
Ik ga een aantal zaken even helemaal anders doen!
Totale Modjesgekte
Ik schrok ook wal van dit plaatje, maar als ik de deepstate-livemap erbij pak, is het sowieso in het zuiden compleet vast afgelopen dagen/weken. Meer verder in het noorden kruipt RU inderdaad steeds meer richting het westen, maar het lijkt vooralsnog redelijk op slot te zitten.SpelFaut schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 10:39:
Het valt me op dat er ook steeds meer een pocket lijkt te ontstaan bij Avdiivka, maar ik lees er niet bijzonder veel over. Bakhmut lijkt de aandacht in de berichtgeving op te eisen.
Situatie 01-feb
[Afbeelding]
Situatie 22-mrt:
[Afbeelding]
Bakmut is nog steeds in handen van UA
Liveuamap is hier niet het meest betrouwbaar voor, zodra er een stad genoemd wordt in het morning/evening report trekken ze meteen het hele front door tot aan die stad.SpelFaut schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 10:39:
Situatie 01-feb
[Afbeelding]
Situatie 22-mrt:
[Afbeelding]
Voor dit soort conclusies kun je beter deepstatemap pakken:
https://deepstatemap.live/en#12/48.1447/37.6793
Die gebruiken in principe alleen verified data.
Lastochkyne is bijvoorbeeld in de afgelopen weken 1x in dat report verschenen als 'in de buurt gevochten', en op basis daarvan heeft liveuamap al het hele front naar dat dorp verschoven.
[Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 23-03-2023 14:04]
PSN
NOS pikt het ook op. Staat verder weinig nieuws in, maar het is een aardig artikel met oa uitspraken van De Kruif.
komt hier vandaan wrs:RoD schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 14:17:
Bachmoet houdt maar stand: 'Oekraïne koopt tijd voor een tegenoffensief' - https://nos.nl/l/2468545
NOS pikt het ook op. Staat verder weinig nieuws in, maar het is een aardig artikel met oa uitspraken van De Kruif.
https://www.ukrinform.net...-advantage-very-soon.html
Maar in het licht van bovenstaande is dit ook interessant:"The representatives of PMC Wagner are the main forces of the Russian Federation in this sector. Not sparing anything, they are losing significant strength and growing weak. Very soon we will take advantage of this opportunity as we once did near Kyiv, Kharkiv, Balaklia, and Kupyansk," Oleksandr Syrskyi, the Commander of the Ground Forces of the Armed Forces of Ukraine, posted on Telegram.
'people familiar with the matter' is meestal niet de beste bron, en het kan gewoon een onderdeel van de ruzie zijn, maar Bloomberg meldt hetYevgeny Prigozhin, the powerful founder of mercenary group Wagner, is preparing to scale back his private army’s operations in Ukraine after Russian military chiefs succeeded in cutting key supplies of men and munitions, people familiar with the matter said.
https://www.bloomberg.com...leadSource=uverify%20wall
Het lijkt me ook erg logisch. De enige reden waarom Wagner macht heeft is dat leger, dus als dat leger tever afneemt heeft ie echt een probleem. En wat dat betreft is Bakhmut voor Wagner een grote opsteker als ze het zouden veroveren, maar aan de andere kant kunnen ze makkelijk het russische leger de schuld geven als ze vastlopen (iets wat ze ook al weken aan het doen zijn)Tens schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 14:30:
[...]
komt hier vandaan wrs:
https://www.ukrinform.net...-advantage-very-soon.html
[...]
Maar in het licht van bovenstaande is dit ook interessant:
[...]
'people familiar with the matter' is meestal niet de beste bron, en het kan gewoon een onderdeel van de ruzie zijn, maar Bloomberg meldt het
Bovenal is het voor Wagner winst als het russische leger wordt uitgedund omdat Wagner dan relatief sterker wordt. Ik ben dan ook echt benieuwd wat er verder bij Bakhmut gaat gebeuren, aangezien het er steeds meer op lijkt dat Oekraine dat echt aan het gebruiken is om de russen uit te dunnen. Zeker omdat de aanvoerroute nu al een paar keer onder druk is komen te staan, maar de dagen erna er tegenaanvallen zijn geweest waardoor die druk weer terug naar 'normaal' gaat.
[removed]
Het blijft een bijzondere relatie.Tens schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 14:30:
Maar in het licht van bovenstaande is dit ook interessant:
[...]
'people familiar with the matter' is meestal niet de beste bron, en het kan gewoon een onderdeel van de ruzie zijn, maar Bloomberg meldt het
Normale PMC's nemen hun eigen materieel en ammo mee, maar Wagner krijgt blijkbaar gratis materieel, gratis ammo en (kreeg) gratis hordes gevangenen.
PSN
Dank voor de duiding!YakuzA schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 14:03:
[...]
Liveuamap is hier niet het meest betrouwbaar voor, zodra er een stad genoemd wordt in het morning/evening report trekken ze meteen het hele front door tot aan die stad.
Voor dit soort conclusies kun je beter deepstatemap pakken:
https://deepstatemap.live/en#12/48.1447/37.6793
Die gebruiken in principe alleen verified data.
Lastochkyne is bijvoorbeeld in de afgelopen weken 1x in dat report verschenen als 'in de buurt gevochten', en op basis daarvan heeft liveuamap al het hele front naar dat dorp verschoven.
Ja bizar, ik lees al sinds eind vorig jaar dat Bachmoet nu elke dag zou kunnen vallen.RoD schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 14:17:
Bachmoet houdt maar stand:
Misschien hebben de analisten toch niet zo'n goede kijk op het slagveld?
Mja, ik denk dat ze dat wel hebben, maar ze hebben waarschijnlijk een andere insteek.XWB schreef op zondag 26 maart 2023 @ 15:08:
[...]
Ja bizar, ik lees al sinds eind vorig jaar dat Bachmoet nu elke dag zou kunnen vallen.
Als een westerse/NATO ingesloten dreigen te worden zullen ze alles op alles zetten om de stad te ontzetten of terugtrekken.maar voor het westen is het al een tijdje geleden dat we voor ons eigen land vochten, dan is het makkelijk om te zeggen, we geven de stad op.
en reëel is het ook wel, je wilt doorgaans niet op al je flanken verdedigen.
verder hebben de analisten ook niet alle info beschikbaar, dus wie weet gaat het idd wel beter in bakhmut dan we denken.
En zeg nu zelf, 2 a 3 weken geleden leek het er nog op dat bakmuth geheel ingesloten zou worden.
Als ik naar het reliëf kijk, dan zie ik waarom dat Bakhmut holds!XWB schreef op zondag 26 maart 2023 @ 15:08:
[...]
Ja bizar, ik lees al sinds eind vorig jaar dat Bachmoet nu elke dag zou kunnen vallen.
Ik heb op de high ground de lijnen getrokken en de Oekraïense artillerie kan achter de high ground staan.
Defilade is achter een heuveltje, rand,... uit het zicht van de vijand staan.
Volledig omsingelen kan niet zomaar. Daarvoor moet de vijand de high ground op of ze worden op de low ground door de Oekraïners op de high ground afgeslacht.
Municipal authorities of Avdiivka, Donetsk region have decided to evacuate all public utility staffers amid fierce hostilities raging in the area.
PSN
In de New York Times het volgende uit een artikel van gisterochtend:
De trend van de aanvallen gaat omlaag, naar een nog steeds hoog niveau.... maarrrr.... omlaag:
Over Bakmut zelf wordt het volgende gezegt over het aantal aanvallen:The Ukrainian military’s general staff said on Saturday morning that its forces had fought off 59 Russian assaults over the previous 24 hours along a stretch of the eastern front line that includes Bakhmut and the town of Avdiivka, around 50 miles south. That number appeared to be trending down when compared with the number of clashes recorded in recent weeks. In March, for example, the general staff reported more than 100 attacks.
Op de nationale Televisie werd over de strijd van Bakhmut het volgnede gezegt:It was not possible to independently confirm the battlefield situation, and Maj. Rodion Kudriashov of Ukraine’s armed forces said that while the intensity of attacks had diminished, Russia still sought control of the city.
Serhii Cherevaty, a spokesman for the Ukrainian military’s eastern command, noted that while there were only 18 clashes on Saturday compared with 30 to 50 recently, it was too soon to draw conclusions.
Britse MoD...adding that there had been 40 attacks and 16 combat engagements in Bakhmut itself over the past day.
Tenslotte nog een Washington Post deelartikel: https://wapo.st/40zMNkb van afgelopen vrijdagRussia’s assault on the Donbas town of Bakhmut has largely stalled. This is likely primarily a result of extreme attrition of the Russian force. Ukraine has also suffered heavy casualties during its defence.
The Russian situation has also likely been made worse by tensions between the Russian Ministry of Defence and Wagner Group, both of whom contribute troops in the sector.
Russia has likely shifted its operational focus towards Avdiivka, south of Bakhmut, and to the Kremina-Svatove sector in the north, areas where Russia likely only aspires to stabilise its front line.
This suggests an overall return to a more defensive operational design after inconclusive results from its attempts to conduct a general offensive since January 2023.
Dit artikel draagt minder feiten aan. Het artikel is beter geschikt als het geven van impressies over de strijd, de (geestelijke) moeheid van de militairen maar toch ook de vastberadenheid om in de aanval te gaan wanneer dat wordt gevraagd. Met die aanval heb ik het dan over de grote aanval, niet zozeer de dagelijkse heen en weer schermutselingen.
Ogenschijnlijke bron
Ik ga een aantal zaken even helemaal anders doen!
Totale Modjesgekte
Een veeg teken van wat? Ik ben niet zo op de hoogte met de lokale situatie. Is de stad in handen van Rusland of UA?Freakertje schreef op maandag 27 maart 2023 @ 12:25:
Ik lees net dat toegang voor burgers tot Avdiivka, inclusief pers en vrijwilligers per direct verboden is. Een veeg teken....
Ogenschijnlijke bron
Die stad is tot nu toe nog in handen van Oekraïene.Muncher schreef op maandag 27 maart 2023 @ 13:30:
[...]
Een veeg teken van wat? Ik ben niet zo op de hoogte met de lokale situatie. Is de stad in handen van Rusland of UA?
PSN
ScherpTheJason schreef op maandag 27 maart 2023 @ 20:04:
Er staat 19 maart boven de kaart dus ik vraag mij af in hoeverre die up-to-date is. Zover dat uberhaupt mogelijk is natuurlijk.

Ik keek vooral naar de overlay met de hoogte kaart die veel verduidelijkt over de posities

PSN
In het noorden houdt het reliëf de russen tegen.
In het zuiden geraken de russen op een high ground, maar proberen niet naar Chasiv Yar te gaan. De Oekraïners kunnen hard vechten om de russen van de high ground te duwen en van Автошлях (hoofdweg) T 0504 weg te houden.
PSN
https://nos.nl/l/2469951#UPDATE-container-68481269
Het Russische huurlingenleger Wagner Groep claimt Bachmoet "in juridische zin" te hebben veroverd. De leider van de groep, Prigozjin, beweerde eerder al eens dat de huurlingen de stad in het oosten van Oekraïne vrijwel hadden ingenomen. Ditmaal is zijn verhaal dat zijn troepen de Russische vlag hebben gehesen op het gemeentehuis, waarmee de stad wat hem betreft "juridisch" is veroverd.
PSN
lijkt er op dat oostelijk van het spoor is/wordt opgegeven.YakuzA schreef op maandag 3 april 2023 @ 07:34:
Ze zijn blijkbaar bij het gemeentehuis aan gekomen?
https://nos.nl/l/2469951#UPDATE-container-68481269
[...]
Er lopen daar meerdere spoorlijnenTens schreef op maandag 3 april 2023 @ 11:01:
[...]
lijkt er op dat oostelijk van het spoor is/wordt opgegeven.

Je bedoeld de meest oostelijke die nog westelijk van het riviertje ligt?
Dit lijkt de meest recente?
Some movements on the ground around Bakhmut. Russians have taken parts of the area around the city hall. In the northeast they moved south from the Azom plant.
— (((Tendar))) (@Tendar) 3 april 2023
In the southwest Ukrainians have pushed Russian behind the Korsunskogo Street.
Overall it appears that after several… pic.twitter.com/iNX1GbIcR9
[Voor 22% gewijzigd door YakuzA op 03-04-2023 16:49]
PSN
ik zie maar één doorlopende noord-zuid, dat lijkt me de beste keus voor een nieuwe verdedigingslijn (de meeste meters vrij zicht). Die lijn in het noord-oosten van Bakhmut stopt lijkt al een tijdje vrijwel helemaal rood gebied te zijn.YakuzA schreef op maandag 3 april 2023 @ 16:46:
[...]
Er lopen daar meerdere spoorlijnen
Je bedoeld de meest oostelijke die nog westelijk van het riviertje ligt?
Dit lijkt de meest recente?
[Afbeelding]
[Embed]
Overigens blijkt die mogelijke terugtrekking mee te vallen, geen enkel kaartje laat een grote terugval zien.
[Voor 7% gewijzigd door Tens op 04-04-2023 16:53]
Na de berichtgeving van gisteren is de Deepstate map ook aangepast.
Verschil tussen gisteren en vandaag volgens de kaart.
Dat komt doordat Rusland de boel daar volledig aan het platgooien is met artillerie. Door de sneeuw zijn infanterie gevechten nagenoeg onmogelijk geworden. De blokken die nu 'onder controle' zijn van Rusland zijn niet veel meer dan stapels puin, ik kan mij voorstellen dat UA die puinhopen niet met hand en tand gaat verdedigen, dus lijkt het er op dat Rusland wat vordering heeft gemaakt. Vertekend beeld als je het mij vraagt.SpelFaut schreef op woensdag 5 april 2023 @ 11:03:
De druk staat bij Bakhmut nog flink op de ketel.
Na de berichtgeving van gisteren is de Deepstate map ook aangepast.
Verschil tussen gisteren en vandaag volgens de kaart.
[Afbeelding]