Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 10:55
YakuzA schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 11:24:
[...]

De weg door Khromovo is 'veilig' en gewoon asfalt?
Ik denk eigenlijk niet dat dat asfalt nog heel is.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Oekraïne zal zich in elk geval niet laten omsingelen, en heeft inmiddels nieuwe verdedigingslinies aangelegd om Slovjansk en Kramatorsk te beschermen:
Als het nodig is, zullen Oekraïens militairen zich 'strategisch terugtrekken' uit Bachmoet. Dat zegt Alexander Rodnjanski, een belangrijke adviseur van president Zelenski. Russische troepen blijven de stad bestoken en het lijkt er niet op dat daar een einde aan komt.

De Oekraïense situatie wordt steeds benauwder. Rusland probeert de stad te omsingelen. ,,Onze militairen zullen natuurlijk alle opties afwegen", zegt Rodnjanski tegen CNN. ,,Tot nu toe hebben ze de stad kunnen behouden. Maar, als dat nodig is, zullen ze zich strategisch terugtrekken. Want we offeren niet al onze mensen op voor niets." Het is aan de militaire top om uiteindelijk te beslissen over terugtrekking. Dat is nog niet gebeurd.

Volgens de adviseur is het niet gezegd dat Rusland na Bachmoet snel kan doorstomen naar de rest van de Donbas. Voorbij de stad liggen Slovjansk en Kramatorsk, belangrijker steden die de Russen ook in handen willen krijgen. Maar volgens Rodnjanksi zijn inmiddels nieuwe verdedigingslinies aangebracht.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Brent schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 13:11:
[...]

Ik denk eigenlijk niet dat dat asfalt nog heel is.
Volgens mij zag ie er gister op een filmpje op twitterz goed begaan daar uit.

Redelijk standaard conditie voor een Oekrainse asfaltweg:

[ Voor 21% gewijzigd door YakuzA op 01-03-2023 15:18 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:21

tuinïnen

Eventus stultorum magister

XWB schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 13:44:
Oekraïne zal zich in elk geval niet laten omsingelen,
[...]
Ik denk dat niemand dat vooraf wil, of je het kan voorkomen is de vraag. En ik begin sterk mijn twijfels te krijgen rond Bakhmut. Vooral ook door de haastig inkomende versterkingen en het momentum wat natuurlijk niet de goede kant op gaat voor UA daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

tuinïnen schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 15:15:
[...]

Ik denk dat niemand dat vooraf wil, of je het kan voorkomen is de vraag. En ik begin sterk mijn twijfels te krijgen rond Bakhmut. Vooral ook door de haastig inkomende versterkingen en het momentum wat natuurlijk niet de goede kant op gaat voor UA daar.
Ik begin me ook af te vragen of Bakhmut niet teveel op een nieuw Azovstal gaat lijken. Je wilt niet dat daar duizenden Oekrainers ingesloten raken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

De lokale vlogger ziet iig niet zoveel problemen lijkt het:

Maar verder:

[ Voor 24% gewijzigd door YakuzA op 01-03-2023 15:35 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

downtime schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 15:24:
[...]

Ik begin me ook af te vragen of Bakhmut niet teveel op een nieuw Azovstal gaat lijken. Je wilt niet dat daar duizenden Oekrainers ingesloten raken.
Daar zal het Oekrainse leger ongetwijfeld ook aan denken.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-09 14:06
Op een gegeven moment dan kun je niet meer toelaten dat de tegenstander dagelijks de tang dichter trekt, ookal gaat dan ten koste van zware verliezen voor de tegenstander. Als de omcirkeling compleet is dan heeft Oekraïne ook ineens een groot aantal verliezen (er zouden 3000 man in de stad zitten nu). Ik hoop echt dat Oekraïne hier nog iets uit de hoge hoed kan toveren, maar het ziet er niet goed uit...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wagner heeft idd wat meer ervaren krachten ingevlogen voor de laatste pushes rondom Bakhmut:
Russian forces have deployed more experienced fighters from the notorious Wagner Group, hardened in battles on Syrian and Libyan soil, in their assault on Bakhmut, although the Ukrainian forces inflict heavy losses on those units, not allowing the force to besiege the town.
https://www.ukrinform.net...libya-war-experience.html

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:59

World Citizen

FreeReef.nl

Stel nou dat ze troepen sturen als tegenoffensief. Wat zou dan de strategie kunnen zijn?

Vanaf het west de omsingelde gebieden bestoken zodat de focus van Rusland op het verdedigen van de reeds gewonnen grond gaat zitten en de UA troepen vanuit het midden weer naar buiten werken?

Een beetje zoals dit?
Uitgaande vanuit een aanval zouden ze zo de russen van 2 kanten hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pulYr_S3MJzYTY7iFc6jYpg2I54=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yHBJKSyhtbyl78P6dDIlqpIO.png?f=user_large

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-09 08:27

ZenTex

Doet maar wat.

World Citizen schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 21:22:
Stel nou dat ze troepen sturen als tegenoffensief. Wat zou dan de strategie kunnen zijn?

Vanaf het west de omsingelde gebieden bestoken zodat de focus van Rusland op het verdedigen van de reeds gewonnen grond gaat zitten en de UA troepen vanuit het midden weer naar buiten werken?

Een beetje zoals dit?
Uitgaande vanuit een aanval zouden ze zo de russen van 2 kanten hebben.

[Afbeelding]
Als leunstoelkorporaal zou ik zeggen:
Die troepen in de stad lekker laten zitten. Het gaar om de weg.
het probleem lijkt mij dat ze enerzijds de weg open willen houden, anderzijds, als ik naar de topografische kaart kijk, de Russen in het noorden op een heuvel zitten met vrije uitkijk over de stad en de weg. Die zullen, lijkt mij, eerst weg moeten voordat je in het zuiden kunt gaan beginnen.

Echter zal het zo makkelijk niet gaan. De UA trien zaten eerst op die heuvels en moesten die opgeven, dat weer innemen zal een stuk moeilijker zijn.

Voor UA is het te hopen dat de troepen aan Russische zijde uitgeput zijn voordat ze een tegenaanval uitvoeren. Maar de Russen zijn ook niet gek, die weten ook dat UA weinig keus heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Laatst online: 23:21

tuinïnen

Eventus stultorum magister

ZenTex schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 02:12:
[...]

Als leunstoelkorporaal zou ik zeggen:
Die troepen in de stad lekker laten zitten. Het gaar om de weg.
het probleem lijkt mij dat ze enerzijds de weg open willen houden, anderzijds, als ik naar de topografische kaart kijk, de Russen in het noorden op een heuvel zitten met vrije uitkijk over de stad en de weg. Die zullen, lijkt mij, eerst weg moeten voordat je in het zuiden kunt gaan beginnen.

Echter zal het zo makkelijk niet gaan. De UA trien zaten eerst op die heuvels en moesten die opgeven, dat weer innemen zal een stuk moeilijker zijn.

Voor UA is het te hopen dat de troepen aan Russische zijde uitgeput zijn voordat ze een tegenaanval uitvoeren. Maar de Russen zijn ook niet gek, die weten ook dat UA weinig keus heeft.
Een tegenaanval daar brengt ook hoge kosten met zich mee voor UA. Ik ben echt benieuwd wat de reden is om maar zo hard vast te houden aan Bakhmut terwijl je omsingeld wordt. De tang wordt ook steeds groter dus de flank die je moet verdedigen ook, geen doen lijkt mij op termijn.

Als ik naar de kaart kijk lijkt terugtrekken van alle eenheden en materieel inmiddels nagenoeg onmogelijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3PPM1oNApRSeHcLRucRq9nDxC_g=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nrcJECKcmOf12khJ2sQfxufB.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sito
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:54
tuinïnen schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 11:18:
Ik ben echt benieuwd wat de reden is om maar zo hard vast te houden aan Bakhmut terwijl je omsingeld wordt.
De focus van de Russen is nagenoeg volledig op Bakhmut. Er gaan zoveel resources naartoe, dat het voor Oekraïne beter is om het zo lang mogelijk vol te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Laatst online: 22-09 15:34
Sito schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 11:54:
[...]

De focus van de Russen is nagenoeg volledig op Bakhmut. Er gaan zoveel resources naartoe, dat het voor Oekraïne beter is om het zo lang mogelijk vol te houden.
Dat. En de lente komt eraan. Elke dag die ze vast kunnen houden verhinderd de Russen en opmars door 'open terrein'. Zodra de dooi goed inzet hoeven ze (nagenoeg) alleen het asfalt te verdedingen. Dan stopt de opmars zowieso.

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:14
Sito schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 11:54:
Rond Vulendar en Kreminna lijkt Rusland inderdaad gestopt te zijn met aanvallen, minimale terreinwinst tegen hoge verliezen.

Op deze manier zie ik het somber voor ze in, was dit nou 'het grote offensief'? Zelfs Bakmuth is (nog) niet veroverd tegen grofweg 100k doden en zwaar gewonden de afgelopen 10 weken.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaapstobbe
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-09 16:55
Stel dat voor elke 10 waardeloze Russische ex-gevangenen, 1 goede Oekraiense soldaat sneuvelt. Dan is dat toch winst voor Rusland?

Staar je niet blind op de cijfers. Rusland heeft veel, veel meer reservetroepen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-09 16:05
jaapstobbe schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 12:52:
Stel dat voor elke 10 waardeloze Russische ex-gevangenen, 1 goede Oekraiense soldaat sneuvelt. Dan is dat toch winst voor Rusland?

Staar je niet blind op de cijfers. Rusland heeft veel, veel meer reservetroepen.
Elke dode soldaat heeft een moeder/familie die om hem rouwt, die moet je rustig houden en blijven overtuigen dat ze voor de goede zaak zijn gestorven. En al die doden maken het ook lastiger om nieuwe overtuigde recruten te vinden.

Cijfers zijn wel degelijk belangrijk.

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Russkiy mir in Bakhmut:

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-09 21:37
Congretufuckinglations you won a broken piece of building met 30.000 doden en je hebt er niks aan.

😅

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

De zuid/west kant lijkt redelijk onder controle:

Noordkant nog steeds problematisch:

Afbeeldingslocatie: https://nitter.nl/pic/orig/media%2FFqPFyxUXwAEt_W9.jpg

[ Voor 45% gewijzigd door YakuzA op 02-03-2023 20:28 ]

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Daar gaat de eerste brug. Noordoosten van Bahkmoet, coördinaten kloppen.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

De kapotte brug:
YakuzA in "Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2023-M3"

Afbeeldingslocatie: https://nitter.nl/pic/orig/media%2FFqSSvcdWAAEDbiz.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door YakuzA op 03-03-2023 11:10 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22-09 08:28

Auredium

Informaticus Chaoticus

DaniëlWW2 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 10:57:
Daar gaat de eerste brug. Noordoosten van Bahkmoet, coördinaten kloppen.
[Twitter]
[Twitter]
Werd tijd dat ze de plaats gingen verlaten. Had zelf het al twee weken geleden verwacht maar toch knap dat ze Rusland nog twee weken extra hebben laten bloeden. Als Rusland dit voor iedere plaats in de Donbass kwijt is hebben ze aan het eind van de Donbass verovering geen Rusland meer over.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldgrumpy
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22-09 12:19
Auredium schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 11:12:
[...]

Werd tijd dat ze de plaats gingen verlaten. Had zelf het al twee weken geleden verwacht maar toch knap dat ze Rusland nog twee weken extra hebben laten bloeden. Als Rusland dit voor iedere plaats in de Donbass kwijt is hebben ze aan het eind van de Donbass verovering geen Rusland meer over.
en UA geen Donbass
Wie is dan de winnaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:14
oldgrumpy schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 11:18:
en UA geen Donbass
Wie is dan de winnaar?
De NAVO, voor een habbekrats het Russische leger gedecimeerd.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:54
Die brug is wel een probleem ja. Als de brug ten westen van Ivanivske ook al weg is - hoe kom je dan weg met voertuigen? Dan hoop ik maar voor UA dat het een gecontroleerde explosie was.

(Trouwens wel eventjes verwarrend dat er 2 bruggen door elkaar worden gepost op dit moment. Aangezien op het plaatje wat je post de brug die @DaniëlWW2 post al weggekruist is, ga ik er vanuit dat het een gecontroleerde terugtrekking is.)

[ Voor 14% gewijzigd door Nat-Water op 03-03-2023 11:29 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta
  • Laatst online: 22-09 10:43

Fanta

FordPerformance™️

Auredium schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 11:12:
[...]

Vergeet niet dat er nog 5000 mensen wonen. Die gaan een vervelende tijd tegemoet als UA de stad opgeeft.

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Fanta schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 11:25:
[...]

Vergeet niet dat er nog 5000 mensen wonen. Die gaan een vervelende tijd tegemoet als UA de stad opgeeft.
Wat voor mensen zijn dat? Wie blijft er in een stad die maandenlang zo zwaar bestookt wordt? Ik zou denken dat iedereen die dat wilde allang weg is en de achterblijvers er uit vrije wil zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22-09 15:22
downtime schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 11:40:
[...]

Wat voor mensen zijn dat? Wie blijft er in een stad die maandenlang zo zwaar bestookt wordt? Ik zou denken dat iedereen die dat wilde allang weg is en de achterblijvers er uit vrije wil zijn.
oudjes van dagen die geen kant op kunnen zie je ook veel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Nat-Water schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 11:24:
[...]
Die brug is wel een probleem ja. Als de brug ten westen van Ivanivske ook al weg is - hoe kom je dan weg met voertuigen? Dan hoop ik maar voor UA dat het een gecontroleerde explosie was.

(Trouwens wel eventjes verwarrend dat er 2 bruggen door elkaar worden gepost op dit moment. Aangezien op het plaatje wat je post de brug die @DaniëlWW2 post al weggekruist is, ga ik er vanuit dat het een gecontroleerde terugtrekking is.)
Die DanielWW2 post is een railbrug, dat is geen van de gekruiste op het Militaryland kaartje :)

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:54
YakuzA schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 11:43:
[...]

Die DanielWW2 post is een railbrug, dat is geen van de gekruiste op het Militaryland kaartje :)
Jawel, het is de bovenste brug rechtsboven het woordje Bakhmut :). Maar aangezien hij op dat kaartje al weggestreept is, is het filmpje dus al wat ouder.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Nat-Water schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 11:47:
[...]

Jawel, het is de bovenste brug rechtsboven het woordje Bakhmut :). Maar aangezien hij op dat kaartje al weggestreept is, is het filmpje dus al wat ouder.
Ja idd, zie dat die op het kaartje van gisteren van Militaryland ook al afgekruist is:
YakuzA in "Het Donbass front"

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Nat-Water schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 11:24:
[...]

Pontonbruggen?

Oekraïne heeft al lang geen artillerie of ander zwaar materieel meer in Bachmut, het zijn hooguit troepen die weg moeten.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amtelode
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 27-07-2023
Volgens (Oleksij Mjatsjeslavovytsj) Danilov;
"Losses" 7 soldaten aan de RU zijde voor 1 soldaat aan UA zijde rondom Бахмут.

De opgeblazen brug lijkt klein maar als het gaat dooien kan daar best een obstakel ontstaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolfp4ck
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 15-09 15:19

Lang leve geolocatie, moest de Russische bevolking nu ook eens de waarheid horen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Avdiivka is best goed verdedigd blijkt:

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
YakuzA schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 10:58:
Avdiivka is best goed verdedigd blijkt:
[Twitter]
De Russen proberen Aviivka al sinds 2014 te veroveren. Het is het enige stukje in Oekraine waar het front sinds 2014 nauwelijks is verschoven. Ik vermoed dus dat dit dorpje inmiddels zo ongeveer de meest zwaar gefortificeerde plek op de planeet is. :z

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

DaniëlWW2 schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 11:15:
[...]
De Russen proberen Aviivka al sinds 2014 te veroveren. Het is het enige stukje in Oekraine waar het front sinds 2014 nauwelijks is verschoven. Ik vermoed dus dat dit dorpje inmiddels zo ongeveer de meest zwaar gefortificeerde plek op de planeet is. :z
Idd samen met dat stuk bij ‘new York’ en Toretsk zijn dat de stukken waar de conflictlijn nog steeds op de 2014 locatie ligt.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Close combat gevechten in Bachmut:

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 11:15:
[...]

Officieel is Avdiivka een stad :P

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
downtime schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 11:40:
[...]

Dat zijn burgers die wachten op hun Russische bevrijders:
Tot slot geeft hij nog mee hoe hij via dronebeelden zag hoe twee vrouwen ‘overliepen’ naar de vijand. “Ze woonden hier en hadden tassen bij zich. Iets verderop stond een onnozele Rus, die hen naar een veiligere plek begeleidde. Alle burgers die hier nu nog zijn, wachten eigenlijk op de Russen. Ze trekken uit vrije wil naar grondgebied dat onder hun controle staat. Sommigen beweren dat ze niet de kans kregen om te vertrekken, maar dat is onzin. Ze wachten en wachten, tot de vijand komt opdagen.”

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat een bizarre beelden... Letterlijk verschroeide aarde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Weer een theekransje bij Avdiivka, maar de foto’s lijken wel veel op een vorige met de grouping bij elkaar.
Die 2 uitgebrande BMP’s naast 1 tank komen me bekend voor.
Afbeeldingslocatie: https://nitter.nl/pic/orig/media%2FFqcqGBVXgAAkNr9.jpg

/edit:
De grouping ziet er gelijk uit als deze:
(21 Feb)

[ Voor 16% gewijzigd door YakuzA op 05-03-2023 13:42 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

Verwijderd schreef op zondag 5 maart 2023 @ 12:30:
[...]

Wat een bizarre beelden... Letterlijk verschroeide aarde.
Na WO1 hebben we Duitsland laten betalen, de manier waarop is achteraf gezien niet slim gebleken. Maar als ik dit zo zie ben ik geneigd om te zeggen dat we Rusland hier ook keihard decennia lang voor moeten straffen….wat een verwoesting….om niks.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mektheb
dr.lowtune schreef op zondag 5 maart 2023 @ 12:51:
[...]

Na WO1 hebben we Duitsland laten betalen, de manier waarop is achteraf gezien niet slim gebleken. Maar als ik dit zo zie ben ik geneigd om te zeggen dat we Rusland hier ook keihard decennia lang voor moeten straffen….wat een verwoesting….om niks.
Opheffing van de gehele Federatie en alle veto’s inleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kadett
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:48
YakuzA schreef op zondag 5 maart 2023 @ 12:51:
Weer een theekransje bij Avdiivka, maar de foto’s lijken wel veel op een vorige met de grouping bij elkaar.
[Twitter][Afbeelding]

(21 Feb)
Zelfs de sporen eromheen zijn identiek, dus hetzijn dezelfde voertuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
[edit]

Laat maar. Russische bron, kan net zo goed fake zijn.

[ Voor 95% gewijzigd door XWB op 05-03-2023 13:24 ]

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
YakuzA schreef op zondag 5 maart 2023 @ 12:51:
[Twitter][Afbeelding]

/edit:
(21 Feb)
Relevante reactie onder die tweet:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Blijft heel gevaarlijk rondom Bakhmut:

(wel russische staatstv content!)

[ Voor 33% gewijzigd door YakuzA op 06-03-2023 10:41 ]

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
YakuzA schreef op maandag 6 maart 2023 @ 10:11:
[Twitter]
Halverwege het filmpje lijkt er een Z te staan op een BMP. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

DaniëlWW2 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 10:15:
[...]
Halverwege het filmpje lijkt er een Z te staan op een BMP. ;)
Met de hoeveelheid knippen en plakken en ze hetzelfde materieel gebruiken blijft het moeilijk in te schatten waar je nu echt naar aan het kijken bent idd.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amdwarrior
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 04:15
YakuzA schreef op maandag 6 maart 2023 @ 10:11:
[Twitter]
[Twitter]
Die Aldin lijkt mij niet heel betrouwbaar zeer conservatief en nogal pro Rusland filmpjes delen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Amdwarrior schreef op maandag 6 maart 2023 @ 10:20:
[...]

Die Aldin lijkt mij niet heel betrouwbaar zeer conservatief en nogal pro Rusland filmpjes delen
Is ook wel eens goed voor de balans ;)

Maar zoals @DaniëlWW2 idd ook al opmerkte hebben sommige BMP's stiekem wat ZzZz's erop staan.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
YakuzA schreef op maandag 6 maart 2023 @ 10:18:
[...]

Met de hoeveelheid knippen en plakken en ze hetzelfde materieel gebruiken blijft het moeilijk in te schatten waar je nu echt naar aan het kijken bent idd.
De beelden kwamen in ieder geval van Russische staatstelevisie en zijn dus al niet erg betrouwbaar. :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

DaniëlWW2 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 10:25:
[...]

De beelden kwamen in ieder geval van Russische staatstelevisie en zijn dus al niet erg betrouwbaar. :z
Ik ben blijkbaar echt logo blind.
Pas nu je het zegt zie ik daar Rossia1 in de bovenhoek staan :z

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
YakuzA schreef op maandag 6 maart 2023 @ 10:42:
[...]

Ik ben blijkbaar echt logo blind.
Pas nu je het zegt zie ik daar Rossia1 in de bovenhoek staan :z
Ook goedemorgen zo op maandag. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Laatst online: 22-09 15:34
Wellicht hierzo? (heb de afbeelding 90% gedraaid voor perspectief):

https://goo.gl/maps/Z93qnMSS9Y4tAhnv7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TEWs_H_bNVqkTsAEu5_QHq7lMCI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UT3GdSaXOUrXIeBIgPXuDOAE.jpg?f=user_large

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfp4ck
Wat had Kremlin gevraagd ? voor het einde van de maand Maart Bakhmut innemen ?
Begin zo een beetje een vermoeden te krijgen dat Ukraine het hun niet gemakkelijk gaat maken. Zeker omdat ik al sinds vorige week al had verwacht dat Bakhmut ging vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wolfp4ck schreef op maandag 6 maart 2023 @ 13:37:
Wat had Kremlin gevraagd ? voor het einde van de maand Maart Bakhmut innemen ?
Begin zo een beetje een vermoeden te krijgen dat Ukraine het hun niet gemakkelijk gaat maken. Zeker omdat ik al sinds vorige week al had verwacht dat Bakhmut ging vallen.
Eind maart heel donbass was de opdracht van Putin.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfp4ck
heel de donbass ... wel, is dat groot russisch offensief nu al geweest ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22-09 08:28

Auredium

Informaticus Chaoticus

Ik denk dat we kunnen stellen dat 'het grote Russische offensief' het doel had om de Donbass te veroveren voor het einde van Maart.

We kunnen verder ook stellen dat dit offensief zijn hoogtepunt had toen we dagelijks 800~1000 doden per dag zagen aan de Russische kant.

Klaarblijkelijk is dat offensief mislukt. Er zijn wel wat kanttekeningen hierbij. Zo zijn er operationele HQ's klaar gemaakt in Rusland net boven Kharkiv en in de buurt van Soemy. (Dus in Rusland zelf, niet in Oekraïne natuurlijk) wat kan wijzen op een poging om het daar nog eens te proberen.
Mijn vraag is dan natuurlijk waarmee? Ik zie dit meer als een poging de illusie te wekken tot een dreiging. Het ligt recht tegenover het daadwerkelijke doel van Oekraïne, Kherson en de Krim en zou dus Oekraïense troepen zo ver mogelijk van het beoogde doel moeten lokken.

Ik denk dat Poetin een missie heeft gegeven en de mensen onder hem ja hebben geknikt om te verhinderen dat ze uit hun functie worden gezet op moordlustige openstaande ramen tegen zouden komen. Maar het enige wat het lijkt te hebben gedaan is veel levens te verspillen en de ondergang van het Russische leger te versnellen.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wolfp4ck schreef op maandag 6 maart 2023 @ 14:00:
Mogelijk wel, maar RU za pas claimen dat ze zijn begonnen zodra ze Bakhmut hebben.

Vooralsnog lijken de verdedigers iig te blijven en zoveel mogelijk schade te doen aan de Russen:
Commander-in-Chief of the Armed Forces of Ukraine Valeriy Zaluzhnyi and Commander of the Khortytsia operational and strategic group of troops Oleksandr Syrskyi have said that the defensive operation and further strengthening of positions in Bakhmut must be continued.
https://www.ukrinform.net...g-defense-of-bakhmut.html

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 10:55
YakuzA schreef op maandag 6 maart 2023 @ 14:21:
[...]

Mogelijk wel, maar RU za pas claimen dat ze zijn begonnen zodra ze Bakhmut hebben.

Vooralsnog lijken de verdedigers iig te blijven en zoveel mogelijk schade te doen aan de Russen:

[...]

https://www.ukrinform.net...g-defense-of-bakhmut.html
Ik ben hier wel heel benieuwd naar, we zullen het ooit in de boekjes lezen: was Bachmoet een 'succesvolle' gehaktmolen?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Dat grote offensief is al maanden bezig. Het is alleen een dusdanig dramatische puinzooi dat er lange tijd gedacht is dat het grote offensief nog moest komen. Het is gewoon Bahkmoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Dat is niet helemaal duidelijk. Er is ook wel gezegd dat de huidige gevechten bedoeld zijn om zwakke punten in de Oekraiense verdediging te zoeken. Dan volgt het echte offensief daarna. Maar zover ik weet (ben geen expert) duren zulke verkennende operaties normaal gesproken eerder dagen dan weken. Maar het lijkt erop dat de operaties rond Bakhmut en Vuhledar langzamerhand het enige is wat Rusland nog kan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Het Rybar kaartje ziet er weer aardig correct uit:
Afbeeldingslocatie: https://nitter.nl/pic/orig/media%2FFqjEfKRWIAAriyr.jpg

En voor Mariinka:
Afbeeldingslocatie: https://nitter.nl/pic/orig/media%2FFqjFguOWYAEh7X0.jpg

[ Voor 27% gewijzigd door YakuzA op 06-03-2023 17:11 ]

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

NATO estimates Russia lost 5 times more soldiers in Bakhmut than Ukraine
https://edition.cnn.com/e...82c57b8228fbbf082fb3b6888

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
En als we even doorrekenen met laten we zeggen 400 doden per dag, iets van de helft van wat de Oekraïners claimen. Tja dat zijn al tienduizenden doden en het zijn echt niet alleen maar gevangenen. Perun had er nog een leuke over dat er blijkbaar volgens officiële Russische statistieken, de afgelopen maanden iets van 22.000 mensen minder gevangen zitten in Russische gevangenissen. Dat is een aardig basispunt, maar het dekt zeker niet alles. Want meestal zijn er meerdere gewonden voor elke dode. Ergo, daarom stel ik ook dat Bakhmoet het offensief is. Want de verliezen aan Russische zeiden lijken geen andere verklaring meer te ondersteunen. En met al die berichten over munitiegebrek over het hele front en nu zelfs ook rond Bakhmoet alsmede de zeer trage opmars, begin ik te vermoeden dat de Russen wel eens een culminatiepunt kunnen benaderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

DaniëlWW2 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 21:27:
[...]

En als we even doorrekenen met laten we zeggen 400 doden per dag, iets van de helft van wat de Oekraïners claimen. Tja dat zijn al tienduizenden doden en het zijn echt niet alleen maar gevangenen. Perun had er nog een leuke over dat er blijkbaar volgens officiële Russische statistieken, de afgelopen maanden iets van 22.000 mensen minder gevangen zitten in Russische gevangenissen. Dat is een aardig basispunt, maar het dekt zeker niet alles. Want meestal zijn er meerdere gewonden voor elke dode. Ergo, daarom stel ik ook dat Bakhmoet het offensief is. Want de verliezen aan Russische zeiden lijken geen andere verklaring meer te ondersteunen. En met al die berichten over munitiegebrek over het hele front en nu zelfs ook rond Bakhmoet alsmede de zeer trage opmars, begin ik te vermoeden dat de Russen wel eens een culminatiepunt kunnen benaderen.
Het klinkt logisch, en de observaties ondersteunen deze gedachtengang. Ik kan alleen maar hopen dat het klopt, en dat Oekraïne bewust wacht op dit culminatiepunt.

Bachmut staat al geruime tijd onder zware druk en we hebben natuurlijk aan de beelden kunnen zien hoe zwaar het voor Oekraïne is. Ik hoop dus dat ze er verstandig mee om blijven gaan (vanuit militair opzicht) en niet teveel de optische belangen mbt het behoud van Bachmut laten meewegen. Dus, lekker doorgaan met het russische leger verkleinen, maar als de kosten niet langer opwegen tegen de baten, wegwezen daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
RoD schreef op maandag 6 maart 2023 @ 21:42:
[...]

Het klinkt logisch, en de observaties ondersteunen deze gedachtengang. Ik kan alleen maar hopen dat het klopt, en dat Oekraïne bewust wacht op dit culminatiepunt.

Bachmut staat al geruime tijd onder zware druk en we hebben natuurlijk aan de beelden kunnen zien hoe zwaar het voor Oekraïne is. Ik hoop dus dat ze er verstandig mee om blijven gaan (vanuit militair opzicht) en niet teveel de optische belangen mbt het behoud van Bachmut laten meewegen. Dus, lekker doorgaan met het russische leger verkleinen, maar als de kosten niet langer opwegen tegen de baten, wegwezen daar.
Hou het weer in de gaten. Zodra de temperaturen echt boven nul komen en gaat regenen is het klaar met dat offensief. Ik vermoed ook dat de Oekraïners er nu op wachten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

DaniëlWW2 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 21:52:
[...]

Hou het weer in de gaten. Zodra de temperaturen echt boven nul komen en gaat regenen is het klaar met dat offensief. Ik vermoed ook dat de Oekraïners er nu op wachten. ;)
Ik weet het niet, soldaten te voet en met een schep kun je gewoon de распутица insturen :P Maar serieus, je hoort meer en meer geluiden dat het offensief vooral gaat met infanterie zonder gedegen pantserondersteuning. Ik vraag me dus af of rusland zich door het weer tegen laat houden. Het maakt het wel weer makkelijker om te verdedigen, natuurlijk. Ik zou er op gokken dat het culminatiepunt zich niet echt laat bepalen door het weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
  • Laatst online: 21-09 00:41
DaniëlWW2 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 21:27:
[...]

Is er sprake van munitie gebrek langs het hele front? Ik lees alleen wat stukken over Bakhmoet. Zou wel goed nieuws zijn!

Hoe staat het er voor met onze munitie productie? Ik hoor/lees al een tijdje dat we moeite hebben om het bij te houden.

https://www.nbcnews.com/news/amp/rcna73231

https://news.sky.com/stor...e-against-russia-12811028

https://amp.cnn.com/cnn/2...raine-intl-cmd/index.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-09 08:27

ZenTex

Doet maar wat.

Muncher schreef op maandag 6 maart 2023 @ 22:50:
[...]

Is er sprake van munitie gebrek langs het hele front? Ik lees alleen wat stukken over Bakhmoet. Zou wel goed nieuws zijn!

Hoe staat het er voor met onze munitie productie? Ik hoor/lees al een tijdje dat we moeite hebben om het bij te houden.

https://www.nbcnews.com/news/amp/rcna73231

https://news.sky.com/stor...e-against-russia-12811028

https://amp.cnn.com/cnn/2...raine-intl-cmd/index.html
US and Ukrainian officials have offered widely different estimates of Russian fire, with US officials saying the rate has dropped from 20,000 rounds per day to around 5,000 per day on average. Ukraine estimates that the rate has dropped from 60,000 to 20,000 per day.
CNN Jan 2023. Meerdere artikelen van verscheidene bronnen beamen deze globale raming.

Prigozhin, de Wagner baas sprak eerder van een munitie tekort, waarop het antwoord van de Russische generaals was dat ze evenveel krijgen als iedereen.
Nu staat Prigozhin erom bekend om richting de MOD te happen, dus neem het met een korrel zout.

Aan de kant van Oekraïne :

Oekraïne zelf heeft altijd haar eigen munitie geproduceerd en leverde tot voor kort zelfs aan Rusland. Hoeveel? Geen idee.

Volgens verscheidene bronnen verhogen de VS de productie van 15K/maand naar 90K, Rheimetall naar 500K per jaar.
Qua soviet artillerie produceert Tsjechië een aanzienlijke hoeveelheid munitie en heeft aangekondigd oude munitiefabrieken weer te reactiveren.
De Tsjechische productie was al aanzienlijk, maar ik kan geen concrete cijfers vinden.
Verder is er Frankrijk en verscheidene andere landen die aan Oekraïne leveren.

Helaas is dit allemaal momenteel nog niet genoeg om de benodigde >5000 per dag aan Oekraïne te leveren, en de extra capaciteit neemt tijd in beslag, veel tijd.
Verder hebben we het nu specifiek over artillerie granaten zoals 155mm, en de soviet 122 en 152mm, maar ook aan munitie voor mortieren ed is een tekort.

De beschikbare stockpiles (zonder de strategische stocks aan te tasten) van de US bijvoorbeeld, zijn inmiddels wel leeg en de eigen stockpiles worden aangevuld met munitie uit Z Korea, die niet direct aan UA willen leveren, hetzelfde geld voor de andere NATO landen.

Even voor de goede orde, om aan de vraag van UA te kunnen doen moeten er een kleine 2 miljoen granaten per jaar geproduceerd worden. NATO productie was voor de oorlog nog geen 200K, dus de productie moet ruim vertienvoudigd worden om aan de huidige vraag te voldoen, en dat is het absolute minimum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
RoD schreef op maandag 6 maart 2023 @ 21:57:
[...]

Ik weet het niet, soldaten te voet en met een schep kun je gewoon de распутица insturen :P Maar serieus, je hoort meer en meer geluiden dat het offensief vooral gaat met infanterie zonder gedegen pantserondersteuning. Ik vraag me dus af of rusland zich door het weer tegen laat houden. Het maakt het wel weer makkelijker om te verdedigen, natuurlijk. Ik zou er op gokken dat het culminatiepunt zich niet echt laat bepalen door het weer.
Realiteit geld zelfs voor de Russen. Ik wens ze veel succes door de diepe modder op te rukken met infanterieaanvallen. :z

Tweede is dat ik betwijfel of de Oekraïners tot dusver daadwerkelijk veel reserves inzetten in Bahkmoet. Die zetten ze zeker in omdat ze ook veel verliezen lijden, maar ik denk niet dat ze alles wat ze hebben inzetten.

Ook vermoed ik dat er allang nieuwe defensieve stellingen worden ingericht achter Bahkmoet, voor het geval dat. En ik kan me eigenlijk geen beter moment bedenken om je terug te trekken zodra je weet dat een achtervolging geen kans van slagen heeft. Immers krijg je als je je terug kan trekken op al voorbereide stellingen terwijl je vijand die moet gaan aanleggen in de modder zodra ze op je nieuwe stellingen vastlopen. Tja oorlogsvoering is ook psychologisch en dat zal goed voor Russische moraal zijn. :z

Maar voor nu lijkt het erop dat de Oekraïners versterkingen aan het sturen zijn om Bahkmoet te houden. Dat lijkt een besef te zijn dat ze deze uitputtingsslag willen blijven aangaan omdat dit voor hun ook een gunstige locatie is. Daarachter zit vermoedelijk het besef dat ze ergens een uitputtingsslag moeten aangaan omdat ze (nu) niet de middelen hebben voor manoeuvreoorlog en dus een omsingeling. En daarbij vermoed ik dat het niet alleen om tanks gaat, maar juist ook om artilleriemunitie. Je kan immers moeilijk gaan manoeuvreren als je steeds onder artillerievuur komt. Het gaat pas mogelijk zijn als de Russen uitgeput zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bloodclot
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-09 10:23

Bloodclot

Jawier!

Ik had eigenlijk al weken verwacht dat Bahkmut zou vallen, een volledige gecontroleerde terugtrekking van UA.
Maar het gaat echt mondjesmaat, lijkt wel dat ze heel langzaam terug trekken, met een 'wortel' om RU te lokken. Ondertussen heel veel verliezen aan de RU zijde.

Ergens heb ik het idee, dat UA dit te gecontroleerd doet, sluipt RU in een val? UA lijkt wel te bepalen wat er wel en niet gebeurt in Bahmut. Ze lijken veel tijd te winnen door het super trage terugtrekken, UA bepaald het tempo hierin lijkt het.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amtelode
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 27-07-2023
Bloodclot schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 09:31:
Ik had eigenlijk al weken verwacht dat Bahkmut zou vallen, een volledige gecontroleerde terugtrekking van UA.
Maar het gaat echt mondjesmaat, lijkt wel dat ze heel langzaam terug trekken, met een 'wortel' om RU te lokken. Ondertussen heel veel verliezen aan de RU zijde.

Ergens heb ik het idee, dat UA dit te gecontroleerd doet, sluipt RU in een val? UA lijkt wel te bepalen wat er wel en niet gebeurt in Bahmut. Ze lijken veel tijd te winnen door het super trage terugtrekken, UA bepaald het tempo hierin lijkt het.
Eerst even dit "recht trekken". Mijn eerdere bericht over de uitspraak van Danilov over verliezen 1:7 rondom Бахмут wordt nu "tegen gesproken" door CNN met referentie naar NATO:
"The Russian occupiers lost five times more soldiers in the battles for Bakhmut than the Ukrainian defenders, — CNN with reference to a NATO military representative".

Ik zie, hoor en lees juist dat UA goed stand houdt en zelfs mogelijkheden heeft tot kleine offensieven rondom Бахмут.

De reden waarom Rusland zo eigenwijs kapot gaat daar, weten wij niet precies.
1:5 is in ieder geval genoeg reden voor UA om te blijven.
Ook zal Бахмут straks met de grond gelijk zijn gemaakt, dat is beter dan terug trekken en RU laten stationeren in hele gebouwen om vervolgens de volgende stad te moeten verdedigen. Open veld en een platte stad is in het voordeel van UA hoe raar dat ook klinkt.

Бахмут helemaal kapot zodat RU er ook niets aan heeft met pluszijde dat er enorm veel verliezen zijn bij de Russen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Amtelode schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 09:49:
[...]
Eerst even dit "recht trekken". Mijn eerdere bericht over de uitspraak van Danilov over verliezen 1:7 rondom Бахмут wordt nu "tegen gesproken" door CNN met referentie naar NATO:
"The Russian occupiers lost five times more soldiers in the battles for Bakhmut than the Ukrainian defenders, — CNN with reference to a NATO military representative".
Ik zie het idd eerder als een 'bevestiging' ipv 'tegenspreken'.
De 1 op 5 van de navo guesstimate geeft juist een bevestiging dat de 1 op 7 uitspraak van Danilov in het goede ballpark zat.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

brrr, het is nog steeds gewoon plat gooien en dan de infanterie er achteraan laten lopen:
[Twitter: https://twitter.com/JayinKyiv/status/1633378776393326594]
(hij bedoeld iig dat de oekrainers 'not anywhere near' zijn)

[ Voor 16% gewijzigd door YakuzA op 08-03-2023 09:27 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

YakuzA schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 09:26:
brrr, het is nog steeds gewoon plat gooien en dan de infanterie er achteraan laten lopen:
[Twitter]
(hij bedoeld iig dat de oekrainers 'not anywhere near' zijn)
Hij bedoelt volgens mij dat de russen hopen dat de Oekraïners 'anywhere near' zijn, wanneer ze deze artillerie clusters uitvoeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Verwijderd schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 10:15:
[...]

Hij bedoelt volgens mij dat de russen hopen dat de Oekraïners 'anywhere near' zijn, wanneer ze deze artillerie clusters uitvoeren.
Ah ja zie het idd, had hem idd verkeerd gelezen. Had de 'hoping' incorrect geïnterpreteerd als 'I'm hoping'.

PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

De brug bij Khromove is weer levend:

PSN

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Hij zegt hiermee eigenlijk wat logisch is en wat iedereen al dacht, maar toch fijn dat hij het zegt. Nu hopen dat het zo gaat gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:01
RoD schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 14:42:
[Embed] [Embed] [Embed] Hij zegt hiermee eigenlijk wat logisch is en wat iedereen al dacht, maar toch fijn dat hij het zegt. Nu hopen dat het zo gaat gebeuren.
Alleen blijf ik die laatste uitspraak nog steeds apart vinden. Nu is rusland met alles bezig om Bakhmut in te nemen, maar zodra die ingenomen zou zijn, zouden ze plotseling zowel lucht- als landmacht te over hebben om een grote aanval te plaatsen in de rest van Oekraine :? Als ze dat echt zouden kunnen, waarom doen ze dan zo moeilijk bij Bakhmut? Als je een grootschalige aanval kunt doen kun je ook een grootschalige aanval bij Bakhmut doen en die boel 'even' omsingelen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
redwing schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 14:48:
[...]

Alleen blijf ik die laatste uitspraak nog steeds apart vinden. Nu is rusland met alles bezig om Bakhmut in te nemen, maar zodra die ingenomen zou zijn, zouden ze plotseling zowel lucht- als landmacht te over hebben om een grote aanval te plaatsen in de rest van Oekraine :? Als ze dat echt zouden kunnen, waarom doen ze dan zo moeilijk bij Bakhmut? Als je een grootschalige aanval kunt doen kun je ook een grootschalige aanval bij Bakhmut doen en die boel 'even' omsingelen.
Het punt is dat als die Russen sneuvelen bij Bakhmoet, ze niet elders meer ingezet kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
DaniëlWW2 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 14:52:
[...]

Het punt is dat als die Russen sneuvelen bij Bakhmoet, ze niet elders meer ingezet kunnen worden.
Dat stuk snap ik, maar hij zegt daar dat Wagner 'will be able to launch a large-scale offensive with the use of army and airborne units on combat equipment.' Het lijkt me dat als ze meer kunnen dan wat ze nu doen, ze dat wel al gedaan zouden hebben.

Mochten ze Bakhmut innemen, dan zouden ze inderdaad hun handen vrij hebben om ergens anders aan te vallen, maar hoezo zal dat groter zijn dan wat ze bij Bakhmut doen? Dan lopen ze zich toch net zo hard weer vast bij het volgende stadje? Dat stuk snap ik dus niet, het klinkt alsof er grootschaligere aanvallen zouden komen zodra Bakhmut gevallen zou zijn.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22-09 16:09
redwing schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 15:05:
[...]

Dat stuk snap ik, maar hij zegt daar dat Wagner 'will be able to launch a large-scale offensive with the use of army and airborne units on combat equipment.' Het lijkt me dat als ze meer kunnen dan wat ze nu doen, ze dat wel al gedaan zouden hebben.

Mochten ze Bakhmut innemen, dan zouden ze inderdaad hun handen vrij hebben om ergens anders aan te vallen, maar hoezo zal dat groter zijn dan wat ze bij Bakhmut doen? Dan lopen ze zich toch net zo hard weer vast bij het volgende stadje? Dat stuk snap ik dus niet, het klinkt alsof er grootschaligere aanvallen zouden komen zodra Bakhmut gevallen zou zijn.
Omdat het ook helemaal niet waar is, als ze daar zoals gesuggereerd wordt allemaal geheime legers hadden verstopt dan hadden ze Bakhmut maanden geleden al onder de voet gelopen. Daarbij had het Westen die vermeende legers ondertussen echt wel een keer gezien en gedeeld met Oekraïne.

Ik zie alleen maar een illusie die bedoeld is om Oekraïne af te leiden en teveel mankracht daar in te zetten zodat er geen tegenoffensief op touw gezet kan worden. Dat lijkt namelijk ook wel te passen in het plaatje van de laatste weken met (schijn)bewegingen in Belarus en Moldavië.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
TIGER1125 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 15:13:
[...]

Omdat het ook helemaal niet waar is, als ze daar zoals gesuggereerd wordt allemaal geheime legers hadden verstopt dan hadden ze Bakhmut maanden geleden al onder de voet gelopen. Daarbij had het Westen die vermeende legers ondertussen echt wel een keer gezien en gedeeld met Oekraïne.
Dat is dus precies wat ik bedoel, die geheime legers hadden ze echt wel ingezet, dus het enige wat vrijkomt als Bakhmut zou vallen zijn de troepen die daar nu worden ingezet. Maar aangezien die troepen al moeite hadden met 1 stad zie ik die niet plotseling grootschalige aanvallen gaan doen. Want zo speciaal is Bakhmut nu ook weer niet dat er exorbitat veel lucht- en landmacht nodig is om het in te nemen.
Ik zie alleen maar een illusie die bedoeld is om Oekraïne af te leiden en teveel mankracht daar in te zetten zodat er geen tegenoffensief op touw gezet kan worden. Dat lijkt namelijk ook wel te passen in het plaatje van de laatste weken met (schijn)bewegingen in Belarus en Moldavië.
Als je kijkt hoeveel troepen er daadwerkelijk zitten van Oekraïne is het eerder andersom. Want zoveel mankracht van Oekraïne zit er daar helemaal niet, en zeker niet voldoende om te denken dat dat de opbouw van een tegenoffensief dwars zou zitten. En zeker als je naar materieel kijkt zit er bij Bakhmut maar heel weinig. Het lijkt mij dan ook juist eerder dat Oekraïne die plek gebruikt om te voorkomen dat rusland nog iets kan opzetten.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
redwing schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 15:05:
[...]

Het slaat erop dat Wagner uit twee delen bestaat:
1) Het gevangen leger dat massaal sterft voor de volgende 100 meter terreinwinst.
2) De huurlingen met jarenlang aan ervaring in operaties over de hele wereld die veelal uitgerust zijn met het beste materiaal dat het Russische leger te bieden heeft. En die tweede lijkt inmiddels ingezet te worden samen met VDV eenheden. En die eenheden vernietigen of tenminste degraderen zorgt ervoor dat Rusland haar potentiële mobiele, operationele reserve-eenheden die daadwerkelijk iets kunnen, verliest. Dat maakt een Oekraïens offensief potentieel succesvoller zodra ze door de linies zijn gebroken. En die Russische linies zien er niet bepaald sterk uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
DaniëlWW2 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 15:22:
[...]

Het slaat erop dat Wagner uit twee delen bestaat:
1) Het gevangen leger dat massaal sterft voor de volgende 100 meter terreinwinst.
2) De huurlingen met jarenlang aan ervaring in operaties over de hele wereld die veelal uitgerust zijn met het beste materiaal dat het Russische leger te bieden heeft. En die tweede lijkt inmiddels ingezet te worden samen met VDV eenheden. En die eenheden vernietigen of tenminste degraderen zorgt ervoor dat Rusland haar potentiële mobiele, operationele reserve-eenheden die daadwerkelijk iets kunnen, verliest. Dat maakt een Oekraïens offensief potentieel succesvoller zodra ze door de linies zijn gebroken. En die Russische linies zien er niet bepaald sterk uit.
Zoals ik al zei, dat stuk snap ik. Zolang Oekraine de wagners kan uitdunnen zonder zelf teveel te verliezen is dat een prima reden om aan Bakhmut vast te houden. In het laatste stuk wordt er echter gezegd :
after the capture of Bakhmut by the Wagnerites…”

“…the enemy’s hands will be freed and he will be able to launch a large-scale offensive with the use of army and airborne units on combat equipment
Mijn vraag is waar ze die large-scale offensive met leger en luchtmacht vandaan willen halen, als ze met de troepen die ze hebben al heel veel moeite met Bakhmut hebben? Al zou Bakhmut vandaag vallen zie ik rusland echt niet op andere fronten plotseling veel progressie maken. Ik zie hooguit een volgende stad die belegerd gaat worden.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
redwing schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 15:37:
[...]

Zoals ik al zei, dat stuk snap ik. Zolang Oekraine de wagners kan uitdunnen zonder zelf teveel te verliezen is dat een prima reden om aan Bakhmut vast te houden. In het laatste stuk wordt er echter gezegd :
[...]

Mijn vraag is waar ze die large-scale offensive met leger en luchtmacht vandaan willen halen, als ze met de troepen die ze hebben al heel veel moeite met Bakhmut hebben? Al zou Bakhmut vandaag vallen zie ik rusland echt niet op andere fronten plotseling veel progressie maken. Ik zie hooguit een volgende stad die belegerd gaat worden.
Het antwoord op die vraag zou kunnen zijn dat de training van een grote groep soldaten (bijna) klaar is in Rusland. Van gevangenen weten we dat die vrijwel direct naar het front worden gestuurd als een soort proefkonijnen om de Oekraïnse defensie te testen. Maar ik neem aan dat ook Rusland niet zo dom is om iedereen zonder training naar het front te sturen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldgrumpy
redwing schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 15:37:
[...]

[...]

Wel, Zelensky heeft gisteren of eergisteren ongeveer hetzelfde gezegd, nl dat als Bakhmut zou vallen, de Russen zonder veel problemen zouden kunnen doorstoten.
Is dat bedoeld om hulp sneller los te weken van het Westen of zit er dan toch iets van waarheid in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:21
oldgrumpy schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 16:25:
[...]

Wel, Zelensky heeft gisteren of eergisteren ongeveer hetzelfde gezegd, nl dat als Bakhmut zou vallen, de Russen zonder veel problemen zouden kunnen doorstoten.
Is dat bedoeld om hulp sneller los te weken van het Westen of zit er dan toch iets van waarheid in?
Hoeveel tijd hebben ze gehad om een tweede, derde en vierde verdedigingslijn op te bouwen, en waarom denk je dat ze dat niet gedaan hebben?

(gratis tip: bekijk eens de kaart van Oekraïne, met name de eentje met hoogtelijnen)

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
q-enf0rcer.1 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 16:24:
[...]

Het antwoord op die vraag zou kunnen zijn dat de training van een grote groep soldaten (bijna) klaar is in Rusland. Van gevangenen weten we dat die vrijwel direct naar het front worden gestuurd als een soort proefkonijnen om de Oekraïnse defensie te testen. Maar ik neem aan dat ook Rusland niet zo dom is om iedereen zonder training naar het front te sturen :+
Maar hoeveel zou het dan uitmaken dat Bakhmut wel of niet valt. Als er al zo'n groep binnenkort aankomt, zal die er hoe dan ook komen. En heel simpel gezegd zal die groep dan van zo'n formaat moeten zijn dat wat er nu bij Bakhmut staat in het niet valt. Ik vind dat eerlijk gezegd nogal ongeloofwaardig.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
[...]

Dat vraag ik me dus ook af. Ik ga eigenlijk uit van het eerste en misschien om rusland vol door te laten zetten zodat de wagners uitgedund worden.

Ik zie nl. niet in wat er nu zo speciaal aan Bakhmut is waardoor het enerzijds zoveel beter te verdedigen is dan eender elk andere verdedigingslinie/stad, maar anderzijds het het doorstoten zoveel makkelijker zou maken. En natuurlijk wil je de stad niet verliezen omdat het door de ligging taktisch best enige waarde heeft, maar niet zoveel dat ik echt een probleem voor Oekraine zie ontstaan.

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
[...]

Ik denk dat Zelensky een beetje overdrijft, net zoals de Oekraïense regering heel paniekerig overkwam toen ze in januari waarschuwden voor het grote Russisch offensief. Dat blijkt nu wel mee te vallen. De regering heeft vooral veel druk uitgeoefend om wapens geleverd te krijgen voor hun lenteoffensief.

De volgende steden na Bakhmut zijn Slovjansk en Kramatorsk, daarvoor moeten de Russen 50 km oprukken:
Door stand te houden, putten de Oekraïners de Russische soldaten natuurlijk verder uit. Hun verliezen zijn groter dan de Oekraïense. Ook dat kan een motivatie zijn om zich niet terug te trekken. Als Bachmoet valt, kunnen de Russen zich beginnen concentreren op twee andere steden in de provincie Donetsk, Slovjansk en Kramatorsk. Die zijn veel belangrijker. Toch is het zeker niet zo dat de weg naar die steden openligt. De Oekraïeners hebben enkele kilometers ten westen van Bachmoet een nieuwe verdedigingslinie opgetrokken. Die ligt op hoger terrein waardoor het makkelijker te verdedigen is.

Slovjansk en Kramatorsk liggen op ruim vijftig kilometer van Bachmoet. Dat is in oorlogszone een immense afstand. De Russen hebben er acht maanden over gedaan om vanuit Popasna, dat ze in handen hadden, Bachmoet te bereiken. Tussen die twee steden ligt nauwelijks 30 kilometer.
Ook zijn Slovjansk en Kramatorsk veel groter dan Bakhmut, en beide steden liggen praktisch naast elkaar. Als de Russen al acht maanden moeten vechten om Bakhmut, dan zou dat voor die grote steden nog langer kunnen duren. We weten ook dat de Russen veel moeite hebben met het proberen veroveren van grote steden: Kharkiv, Kyiv en Chernihiv hebben ze nooit kunnen omsingelen. Zeker die laatste (Chernihiv) is ongeveer dezelfde grootte als Slovjansk en Kramatorsk.

Natuurlijk zullen de Russen het proberen, maar ik zou niet durven stellen dat de weg openligt.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
redwing schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 16:39:
[...]

Maar hoeveel zou het dan uitmaken dat Bakhmut wel of niet valt. Als er al zo'n groep binnenkort aankomt, zal die er hoe dan ook komen. En heel simpel gezegd zal die groep dan van zo'n formaat moeten zijn dat wat er nu bij Bakhmut staat in het niet valt. Ik vind dat eerlijk gezegd nogal ongeloofwaardig.
Als de ratio in Bakhmut 5:1 is en in de velden na Bakhmut 3:1 dan begrijp ik wel dat Rusland het liefst nog even wacht met het inzetten van de beter getrainde soldaten. Omdat Rusland het idee heeft dat Bakhmut elk moment kan vallen. Dan zou het zonde zijn als je in het zicht van de haven nog je (vers) getrainde troepen kwijtraakt in een minder gunstige ratio.

Ik heb soms de indruk dat Oekraïne bewust wat terrein geeft aan Rusland rond Bakhmut zodat de Russen het gevoel blijven houden dat ze progressie boeken. De verliezen die Rusland daar lijdt zijn tenslotte dusdanig hoog dat het voor Oekraïne interessant is om de gevechten daar te houden ten opzichte van andere plekken waar de ratio minder gunstig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
q-enf0rcer.1 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 17:25:
[...]

Als de ratio in Bakhmut 5:1 is en in de velden na Bakhmut 3:1 dan begrijp ik wel dat Rusland het liefst nog even wacht met het inzetten van de beter getrainde soldaten. Omdat Rusland het idee heeft dat Bakhmut elk moment kan vallen. Dan zou het zonde zijn als je in het zicht van de haven nog je (vers) getrainde troepen kwijtraakt in een minder gunstige ratio.

Ik heb soms de indruk dat Oekraïne bewust wat terrein geeft aan Rusland rond Bakhmut zodat de Russen het gevoel blijven houden dat ze progressie boeken. De verliezen die Rusland daar lijdt zijn tenslotte dusdanig hoog dat het voor Oekraïne interessant is om de gevechten daar te houden ten opzichte van andere plekken waar de ratio minder gunstig is.
Deze gedachten heb ik ook, de hoeveelheid materiaal UA ontvangt en aan het opbouwen is moet straks doorslaggevend zijn.
Dat weet het westen ook wel.

Mag aannemen dat als wij nu bang zijn de helft van UA alsnog te verliezen dat wij onze game change.

Maar het komt heel aardig gecalculeerd over, tuurlijk is het moeilijk nu.
Maar dit kan niet nu nog een kantelpunt richting RU hebben dat die hier winnend uit gaan komen.
Daar zitten wij van de EU NAVO te vuistdiep in voor om te laten gebeuren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• oldgrumpy
Mektheb schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 17:56:
[...]

Deze gedachten heb ik ook, de hoeveelheid materiaal UA ontvangt en aan het opbouwen is moet straks doorslaggevend zijn.
Dat weet het westen ook wel.

Mag aannemen dat als wij nu bang zijn de helft van UA alsnog te verliezen dat wij onze game change.

Maar het komt heel aardig gecalculeerd over, tuurlijk is het moeilijk nu.
Maar dit kan niet nu nog een kantelpunt richting RU hebben dat die hier winnend uit gaan komen.
Daar zitten wij van de EU NAVO te vuistdiep in voor om te laten gebeuren.
Ik vrees dat iedereen het hier altijd veel te rooskleurig ziet
Hoeveel keer heb ik al niet moeten lezen dat RU door haar voorraad wapens was, dat het aantal doden niet houdbaar was(als ik me goed herinner werd dit al gezegd bij de eerste 10.000 doden). Russen zouden zich wel massaal overgeven,doodvriezen en ga zo maar door. Ondertussen lijkt het dat ook UA moeite krijgt met voldoendes munitie te vinden. In een eopas gepubliceerd rapport van de Litouwse geheime dienst wordt gesteld dat RU nog 2 jaar de oorlog kan voortzetten met dezelfde intensiteit als vandaag. En dit zonder rekening te houdende extra aanvoer uit bvb Korea,China ,Iran of vanwaar dan ook.
Dan betwijfel ik of dat lenteoffensief van UA echt veel gaat k7nnen teweeg brengen. Aanvallen is sowieso moeilijker als verdedigen en RU heeft ondertussen al veel tijd gehad om zijn verdediging voor te bereiden.
Gaan die luttele tanks ed die het Westen levert echt het verschil gaan maken? Ik hoop het maar ik betwijfel het. Hopelijk bewijst UA binnenkort mijn ongelijk
Pagina: 1 ... 9 ... 20 Laatste