Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kist
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 18-09 16:28
sikkwittet schreef op donderdag 16 november 2023 @ 11:14:
[...]

Oke en dit is precies wat ik bedoel

Klinkt leuk op papier. Rusland verliest meer om x te bereiken. Dat is meestal zo in een aanval. En ja met human meat wave tactics is dit nog meer. Echter, rusland is bereid deze verliezen te blijven nemen. Kan oekraine deze verliezen nemen? En Zo Ja is men hier nog lang bereid toe? Je bent ook een hoop materiaal en mankracht kwijt dan. En die kun je weer niet inzetten ergens anders etc.

Dat is wat ik bedoel hier mee te zeggen.

En het spul van rusland mag dan aardig kapot gaan. Er is blijkbaar genoeg nog. Oekraine blijft gebruik maken van gekregen spul. Dit houd ook keertje op.
Laat ik het zo zeggen als er 10 dode Russen tegenover 1 dode Oekraïense soldaat staat, dan gaat Oekraïne dat puur nummeriek langer volhouden dan de Russen. Het verschil in populatie is niet x10.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:18
[...]

Klinkt leuk op papier. Rusland verliest meer om x te bereiken. Dat is meestal zo in een aanval. En ja met human meat wave tactics is dit nog meer. Echter, rusland is bereid deze verliezen te blijven nemen. Kan oekraine deze verliezen nemen? En Zo Ja is men hier nog lang bereid toe? Je bent ook een hoop materiaal en mankracht kwijt dan. En die kun je weer niet inzetten ergens anders etc.

En het spul van rusland mag dan aardig kapot gaan. Er is blijkbaar genoeg nog. Oekraine blijft gebruik maken van gekregen spul. Dit houd ook keertje op.
Wat is het alternatief? Zeggen, we doen niet mee, loop maar verder? Als je de keuze hebt om een attrition en effort te verleggen in je eigen voordeel, dan doe je dat. Op andere fronten zijn de verliezen nog hoger.

Ik kan soms de redenaties niet volgen, het is niet vrijwillig hé. Rusland heeft een groter leger, spendeerd meer dan 3x per jaar aan het leger dan Oekraïne. Als je alles erbij neemt is het een klein wonder dat Rusland er niet in slaagt om Ukraine in te nemen.

Voor Oekraïne is er geen alternatief, of ze moeten overstag gaan en zich overgeven aan Rusland omdat de verliezen niet meer in balans staan met de vrijheid die ze hebben. De vraag is dat ze daar mentaal ooit zullen geraken.

De oorlog zoals het nu is, wordt een phyris overwinning voor beide partijen. Oekraïne zal niet kunnen "winnen" zonder toegevingen, daarvoor heeft rusland teveel manschappen en materiaal. Maar Rusland zal nooit meer volledig Oekraïne kunnen innemen en zijn hun status en invloed als superpower in de wereld kwijt.

Kortom: de strategie die nu door Oekraïne wordt uitgevoerd maximaliseerd de verliezen bij de vijand en minimaliseert deze voor hen, maar de balans draait niet in hun voordeel in de volledige oorlog.

Computers make very fast, very accurate mistakes.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Joep
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:23

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:49

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

[...]

Dat geldt voor beide kanten.

Het is eigenlijk een simpel rekensommetje: de verhouding RU-UA qua mobiliseerbare mensen zit op ongeveer 4:1. Zolang UA erin slaagt om de verliezen globaal hoger te houden dan die 4:1, en dat lukt in Avdiivka zeer zeker, gaan ze er strategisch op vooruit en is het aannemelijk dat UA het langer uit kan houden. Zakt de verhouding onder de 4:1, dan gaat RU er strategisch op vooruit.

Voor ieder categorie van materieel geldt dezelfde som, maar bij een andere verhouding. Het is minder transparant hoe de ratio's hier zitten omdat we inderdaad niet weten hoeveel steun UA in toekomst gaat krijgen en omgekeerd weten we niet gedetailleerd wat de staat is van alle spullen op de RU schroothopen die ze refurbishen en inzetten.

Voor al deze zaken kun je vervolgens ook weer de filter van wil er overheen gooien: in hoeverre wil men daadwerkelijk 100% van maximaal mogelijke inzet doen? RU mobiliseert in ieder geval gestaag, maar verre van totaal, om maar eens een voorbeeld te noemen. Westerse militaire hulp aan UA is eveneens verre van totaal.

Het is in ieder geval zeker plausibel dat UA legerleiding weloverwogen kiest voor verdediging op deze manier in Avdiivka (en voorheen in Bakhmut) omdat het de tegenpartij naar verhouding zwaarder leeg laat bloeden en daarmee ruimte maakt voor UA om zelf offensieve acties uit te voeren waar de verhoudingen minder gunstig liggen, en het is plausibel dat als RU continu doorgaat met deze aanvallen ze zichzelf letterlijk erop doodlopen, in welk geval het ook rationeel verstandig is om te blijven verdedigen op zelfde manier, waarbij minimaliseren eigen verliezen hogere prio heeft dan terreinbehoud an sich.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:55
[...]

wat precies?
Klinkt leuk op papier. Rusland verliest meer om x te bereiken. Dat is meestal zo in een aanval. En ja met human meat wave tactics is dit nog meer. Echter, rusland is bereid deze verliezen te blijven nemen.
Rusland, of Putin en Co? en hier geldt ook hoelang kunnen ze het volhouden?
Kan oekraine deze verliezen nemen? En Zo Ja is men hier nog lang bereid toe?
Oekraïne vecht om te overleven, dus nog heel lang
Je bent ook een hoop materiaal en mankracht kwijt dan. En die kun je weer niet inzetten ergens anders etc.
Hetzelfde geldt voor Rusland natuurlijk.

En het spul van rusland mag dan aardig kapot gaan. Er is blijkbaar genoeg nog.
Nog wel, alleen lijkt materieel wel steeds krapper te worden
Oekraine blijft gebruik maken van gekregen spul. Dit houd ook keertje op.
hoop je dat, of ben je er bang voor?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:18
thanks, ik zeg dat dus al heel mijn leven verkeerd 😨

Computers make very fast, very accurate mistakes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Hier een Russische soldaat die een assessment doet bij een kapot geschoten MSTA-S Arty van Rusland, nabij Avdiivka, vertaling van wat hij zegt staat in de comments.

https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/s/iuQcN6WWTY

Deel dit filmpje vooral omdat het een goed beeld geeft vanaf de grond hoe ver/dichtbij ze bij de Chemical Plant zijn.

• Capt Waffles
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18-09 13:41
Met een ‘standard round’ heeft een a Msta-S net geen 25 km bereik per Wikipedia. Nu begrijp ik dat je niet altijd op max bereik wilt schieten, maar het lijkt toch alsof dat ding verrassend dicht op de frontlijn stond.. wat zou dit zijn, een vijftal km?

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Capt Waffles schreef op donderdag 16 november 2023 @ 20:48:
Met een ‘standard round’ heeft een a Msta-S net geen 25 km bereik per Wikipedia. Nu begrijp ik dat je niet altijd op max bereik wilt schieten, maar het lijkt toch alsof dat ding verrassend dicht op de frontlijn stond.. wat zou dit zijn, een vijftal km?
Over het algemeen staat arty 1/3e van de range achter de linie.
Maar deze lijkt een stukje dichterbij idd.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-09 21:37
gise schreef op donderdag 16 november 2023 @ 19:48:
Hier een Russische soldaat die een assessment doet bij een kapot geschoten MSTA-S Arty van Rusland, nabij Avdiivka, vertaling van wat hij zegt staat in de comments.

https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/s/iuQcN6WWTY

Deel dit filmpje vooral omdat het een goed beeld geeft vanaf de grond hoe ver/dichtbij ze bij de Chemical Plant zijn.
stepove staat ook onder enorme druk, duurt niet lang meerAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X2e9TpkfKCENIsrRjauW0fWP76o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eQshMPhcckKvVCoSkJ5kJda4.jpg?f=fotoalbum_large

Rybar, Pro Rus maar zit er niet vaak naast.

[ Voor 29% gewijzigd door Mektheb op 16-11-2023 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
Mektheb schreef op donderdag 16 november 2023 @ 21:03:
[...]
stepove staat ook onder enorme druk, duurt niet lang meer[Afbeelding]

Hij is wel voor zover ik kan vinden de enige die Stepove in contested gebied plaatst.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:42
[...]

Rybar zit er regelmatig naast, al is het een prima bron.
Wanneer pro-Oekraiense kanalen een succes claimen kan je een bevestiging van Rybar gebruiken als een betrouwbare bevestiging. En wanneer pro-Russische kanalen ergens collectief lyrisch over zijn, maar Rybar houdt zich stil, dan kan je ervanuit gaan dat het onzin is. Maar hij gaat regelmatig mee met Russische verzinsels (vermoedelijk heeft 'ie ook maar weinig keus, bezien de mediavrijheid in Rusland), dus in dit geval zou ik het met een korreltje zout nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
onkl schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 12:04:
[...]

Rybar zit er regelmatig naast, al is het een prima bron.
Wanneer pro-Oekraiense kanalen een succes claimen kan je een bevestiging van Rybar gebruiken als een betrouwbare bevestiging. En wanneer pro-Russische kanalen ergens collectief lyrisch over zijn, maar Rybar houdt zich stil, dan kan je ervanuit gaan dat het onzin is. Maar hij gaat regelmatig mee met Russische verzinsels (vermoedelijk heeft 'ie ook maar weinig keus, bezien de mediavrijheid in Rusland), dus in dit geval zou ik het met een korreltje zout nemen.
Klopt, maar de kanalen uit UA melden ook vergelijkbare zaken.

Dat ze echt al aan de voet ook van de Fabriek staan etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakertje
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-09 10:10

Freakertje

PC schopt kont, ik nog niet...

Mektheb schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 13:20:
[...]

Klopt, maar de kanalen uit UA melden ook vergelijkbare zaken.

Dat ze echt al aan de voet ook van de Fabriek staan etc.
De situatie is allicht moeilijk, maar dat neemt niet weg dat de Russen het heel erg lastig hebben en hele zware verliezen leiden.

Ik ga een aantal zaken even helemaal anders doen!
Totale Modjesgekte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Freakertje schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 13:43:
[...]

De situatie is allicht moeilijk, maar dat neemt niet weg dat de Russen het heel erg lastig hebben en hele zware verliezen leiden.
[YouTube: 16 Nov: BREAKING POINT. Russians Sent DRUGGED SOLDIERS TO STORM POWERFUL DEFENSE | War in Ukraine]
Klopt dat is ook waar, maar als we de taktiek van Rusland herhalen wat in Bakhmut gebeurde dan maakt het voor Rusland niet uit of ze er 100 of 500 tanks verliezen en 2000 man of 20.000 man.

Dat is de taktiek, overspoelen met mensen en zooi en dan blijft er uit eindelijk wel iets plakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakertje

Freakertje

Dan heb je mijns inziens slecht gevolgd wat er in Bakhmut gebeurde.
- Wagner versus van de straat geplukt kannonenvoer
- Zware ondersteuning versus weinig ondersteuning
- Dwars door de stad versus omsingelen
- Residentieel versus industrieel
En zo zijn er nog wel wat verschillen in tactiek of omstandigheden. Gaat mij een beetje ver om het vergelijkbaar met elkaar te stellen.

Totale Modjesgekte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:34
Freakertje schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 14:00:
Dan heb je mijns inziens slecht gevolgd wat er in Bakhmut gebeurde.
- Wagner versus van de straat geplukt kannonenvoer
- Zware ondersteuning versus weinig ondersteuning
- Dwars door de stad versus omsingelen
- Residentieel versus industrieel
En zo zijn er nog wel wat verschillen in tactiek of omstandigheden. Gaat mij een beetje ver om het vergelijkbaar met elkaar te stellen.
Was niet een aanzienlijk deel van de Wagner troepen ook van de straat/gevangenis geplukt voer? En weinig ondersteuning betwijfel ik. Rusland heeft ontzettend veel ondersteunend materiaal verloren afgelopen weken.

Wat betreft je laatste 2 punten zeker eens. Nu moeten ze eerst over open velden.

[ Voor 5% gewijzigd door PASware op 17-11-2023 14:05 ]

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18-09 16:38
[...]

Volgens LiveUAMap is de weg boven Berdychi door de Russen veroverd. Dat betekent dat Stepove nu ook vanuit het noorden kan worden aangevallen terwijl de aanvoer van materiaal voor Oekraïne ook nog eens moeilijker wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
q-enf0rcer.1 schreef op maandag 20 november 2023 @ 10:59:
[...]

Volgens LiveUAMap is de weg boven Berdychi door de Russen veroverd. Dat betekent dat Stepove nu ook vanuit het noorden kan worden aangevallen terwijl de aanvoer van materiaal voor Oekraïne ook nog eens moeilijker wordt.
Dat is wel een heel eind verder dan andere kaartenbakkers laten zien

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Leopard 2 tanks actief in de regio:

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
Tens schreef op maandag 20 november 2023 @ 11:04:
[...]

Dat is wel een heel eind verder dan andere kaartenbakkers laten zien
Dat ben ik met je eens, zie deze wijziging ook nog niet terug op DeepStateMap bijvoorbeeld. Maar die zijn vaak wat langzamer met het oppikken van dit soort veranderingen. Het is wel al veel dagen heet rond Stepove en de spoorlijn ten noorden van Stepove. Dus het zou me zeker niet verbazen na al die meat waves dat er iets van vooruitgang wordt geboekt door de Russen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

q-enf0rcer.1 schreef op maandag 20 november 2023 @ 11:18:
[...]

Dat ben ik met je eens, zie deze wijziging ook nog niet terug op DeepStateMap bijvoorbeeld. Maar die zijn vaak wat langzamer met het oppikken van dit soort veranderingen. Het is wel al veel dagen heet rond Stepove en de spoorlijn ten noorden van Stepove. Dus het zou me zeker niet verbazen na al die meat waves dat er iets van vooruitgang wordt geboekt door de Russen.
LiveUAMap houd niet de echte frontlinie bij.
Die verschuiven de frontlinie op basis van 'tussen bla en blabla waren gevechten' persbericht en leggen dan de frontlinie exact midden daartussen.
De hele verschuiving van meerdere km's aan front hebben ze gebaseerd op dit bericht:
https://t.me/lumsrc/6374
(in dit bericht staat 'south of novobakhmutivka' en daarom hebben ze het front 4 km naar het westen geschoven op de tekening)

Ook bij Orikhiv gaf die lange tijd een verkeerde frontlinie aan bijvoorbeeld, daar legden ze het front te ver naar het zuiden. Tijdenlang tekenden ze die verkeerd omdat er 1x Ocheturuvate in een persbericht stond.

[ Voor 20% gewijzigd door YakuzA op 20-11-2023 12:07 ]

PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Er zou sprake zijn van een Oekraïense tegenaanval:

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Spoor van voertuigen:

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mir4dor
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
Ik wil het niet weten maar er zijn een aantal kleine "vorderingen" voor ru op diverse fronten :|

Kreeg ook bericht van Deepstate.
Eindeloos vlees de molen insturen brengt je wat :r

Daily driver; MB R171 SLK280

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Video van Russische troepen onder artillery vuur in de omgeving van Adviivka

https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/s/iPyCqTcXiZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capt Waffles
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18-09 13:41
Aanval succesvol afgeslagen. Zat net te denken, ideaal voor cluster munitie.. en bam. Beweegt niet veel meer daarna. Dat is toch echt wel een force multiplier, één artilleriestuk telt ineens voor een dozijn.

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tens
weer een rook ongelukje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0F_DZv-Qij3AFW51vhbwJ3WKL1I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y1J4kMvA2hTUeJiF49WdSa2Z.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Iets noordelijker bij Horlivka lijkt er toch een iets zwakker verdedigd punt gevonden:
https://www.ukrinform.net...tsk-regions-horlivka.html
Ukraine’s 24th Separate Mechanized Brigade has recaptured a slag heap within the Donetsk region’s town of Horlivka and taken over the positions of Russian troops.
https://deepstatemap.live/en#14/48.3620/37.9149

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:05

Snow_King

Konijn is stoer!

Deze video suggereert ook dat het wat rustiger wordt vanaf de RU kan bij Avdiivka, dat de intensiteit afneemt en UA weer terug weet te drukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
Snow_King schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 14:33:
[...]

[YouTube: 11 Dec: BREAKING POINT! Russians LOSE THE UPPER HAND | War in Ukraine Explained]

Deze video suggereert ook dat het wat rustiger wordt vanaf de RU kan bij Avdiivka, dat de intensiteit afneemt en UA weer terug weet te drukken.
zou leuk zijn als je dat laatste ook werkelijk op kaarten terug zou kunnen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakertje

Freakertje

Het rustiger worden, ok. Het terugdrukken... ik neem aan dat je dan bedoelt dat de Russen niet verder komen bij Avdiivka, maar niet dat de Oekraïners weten op te rukken / stukken weten te heroveren. Alleen in het noorden van Avdiivka hebben ze wat plekken tot aan de spoorlijn weer veiliggesteld. Voor de rest is het nu vooral een 'sloop de vijand zoveel mogelijk in hun aanval' tactiek.

Totale Modjesgekte

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Zo te horen hebben ze nu ook een liedje over de Bradley:

PSN

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11:36

Auredium

Informaticus Chaoticus

YakuzA schreef op donderdag 14 december 2023 @ 13:28:
Zo te horen hebben ze nu ook een liedje over de Bradley:
[Twitter]
De Bradley wordt soms wat lacherig over gedaan maar is gewoon een goed voertuig. Het ding is ontworpen met een andere taak dan bijvoorbeeld de Russische BMP maar doet wel aardig wat klappen uitdelen mits goed gebruikt.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Auredium schreef op donderdag 14 december 2023 @ 13:33:
[...]

De Bradley wordt soms wat lacherig over gedaan
Dat komt denk ik vooral door die film Wikipedia: The Pentagon Wars
Want als de ervaringen in de Golfoorlog ziet, is ie zelfs met de TOW effectief tegen T-72's.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mir4dor
  • Nu online
Vandaag heeft ru weer een aanval geopend op het Avdiivka front. Infanterie droppen met armoured vehicles en daarna terug rijden maar de helft is alweer gesloopt. Het elimineren van infanterie gaat door;

Reconnaissance drones zijn onmisbaar.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tens
Olieopslag(mogelijk olietransport) net ten oosten van Donetsk

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kI4mDBsf1K_aFc2x-AWdO-7w3sI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UjhPj09NbRdQXxrgwJbAw6PO.jpg?f=fotoalbum_large

Andere beelden:
[Twitter: https://twitter.com/EjShahid/status/1738535839968219526/photo/1]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tNLpN3i704oG36EsG7Dw7R7Rc5Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cX85yqprRV5jqKbRVC0YuDp5.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 108% gewijzigd door Tens op 23-12-2023 13:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Een overzicht van de druk bij novomikailivka:
Net ten zuiden van mariinka

[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 31-12-2023 01:47 ]

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jdh009
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18-09 15:10

jdh009

FP ProMod
Lijkt erop dat de NOS *knip* laat een waardeoordeel achterwege, wijs op de verschillen en laat de conclusie aan de lezer is met kaartmateriaal en de door Rusland meest optimistische claim rond terreinwinst over heeft genomen als “nieuwe terreinwinst Rusland”. Zie bericht: https://nos.nl/l/2503404

NOS: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jz_Jh35TK-7LLRscQf_yUMuz--w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h4tvOwoyApXAwQTI3TVJBSvQ.jpg?f=fotoalbum_large

ISW, waarbij oranje “Claimed Russian Territory in Ukraine” betekend welke niet bevestigd is door bronnen van het ISW.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vfAYDfD0CtJcuefapinUpehSoQA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/aRL5dpcVTuc0SYHNK7HAGvvA.png?f=fotoalbum_large

Waarbij zelf het pro Russische Suriyak Maps deze delen niet eens heeft toegeschreven als Russische terreinwinst.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V69t9eHpqDUOlTYyqIANBbk5I2I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0Grip0MtzfupQhokQJYlVzPy.jpg?f=fotoalbum_large

Hoe kan de NOS dan op zo’n conclusie uitkomen….hiermee insinueren ze dat ze de gestreepte delen veroverd hebben afgelopen tijd.

[ Voor 5% gewijzigd door teacup op 02-01-2024 20:05 ]

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sikkwittet
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 18-09 22:36
jdh009 schreef op maandag 1 januari 2024 @ 09:56:
Lijkt erop dat de NOS weer aan het prutsen is met kaartmateriaal en de door Rusland meest optimistische claim rond terreinwinst over heeft genomen als “nieuwe terreinwinst Rusland”. Zie bericht: https://nos.nl/l/2503404

NOS: [Afbeelding]

ISW, waarbij oranje “Claimed Russian Territory in Ukraine” betekend welke niet bevestigd is door bronnen van het ISW.
[Afbeelding]

Waarbij zelf het pro Russische Suriyak Maps deze delen niet eens heeft toegeschreven als Russische terreinwinst.
[Afbeelding]

Hoe kan de NOS dan op zo’n conclusie uitkomen….hiermee insinueren ze dat ze de gestreepte delen veroverd hebben afgelopen tijd.
*knip* Svp. geen discussie over nieuwsbronnen hier. Recentelijk is in dit forum aangegeven dat dit in [UKR] Betrouwbare Bronnen kan. Hier leidt het af van de inhoud van de berichtgeving.

[ Voor 11% gewijzigd door teacup op 02-01-2024 20:03 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jdh009

jdh009

FP ProMod
jdh009 schreef op maandag 1 januari 2024 @ 09:56:
Lijkt erop dat de NOS [MBR]*knip* laat een waardeoordeel achterwege, wijs op de verschillen en laat de conclusie aan de lezer[/] is met kaartmateriaal en de door Rusland meest optimistische claim rond terreinwinst over heeft genomen als “nieuwe terreinwinst Rusland”. Zie bericht: https://nos.nl/l/2503404

NOS: [Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Nieuw kaartje NOS na feedback:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GteFOVFYg7yAR-NqcY2Uo73z0WE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SF75b4rEtUb3YGZSi5NWbCqj.jpg?f=fotoalbum_large

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jdh009

jdh009

FP ProMod
Plaatsen waar afgelopen 24 uur veranderingen zijn geweest in de Russian Controlled line (zie note).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LJpkjyh74YmJM4yvniLYHqg2MNc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hf7KJbwaIZMpW8OuVcNnBukC.png?f=fotoalbum_large
Bron: https://www.google.com/ma...15%2C37.2402487925526&z=8

Andrew Perpetua, weergegeven in blauw, heeft geen veranderingen gezien in de afgelopen 24 uur.

DeepStateMap (pro-Oekraïens) is weergegeven met de gele lijn met bijhorende gele (voordeel Oekraïne) en oranje (nadeel Oekraïne) pin.
The enemy was pushed back in Pervomaiske. Partial success of the enemy [....] and in the north of Avdiivka.
Bron: DeepStateMap

Suriyak maps (pro-Russisch) is weergegeven met de rode lijn en bijbehorende donker rode pin (nadeel Oekraïne) pin.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GYvoGZPaul0JJcACHssORsUfzok=/800x/filters:strip_exif()/f/image/f6bM1JCJPEYo43XLBE3Ov0TZ.png?f=fotoalbum_large
Bron: SM Twitter

Note: Gains zijn niet altijd directe 'gains' voor Oekraïne, als in terreinwinst, maar in het terugdringen van de Russische verdedigingslinie. Eventuele veranderingen in de Oekraïense verdedigingslinie, zoals Oekraïense terreinwinst richting de grijze zone, zie je logische wijze niet terug in de Russische verdedigingslinie

[ Voor 12% gewijzigd door jdh009 op 05-01-2024 19:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Beweging bij Stepove:
Avdiivka…: Ukraine force in Stepove pushed back the Russians in an area up to 480m wide to a depth of 250m to the eastern outskirts to the forest strip west of the railway.

Verbove…: 82 ODSHB counterattacked and knocked out the Orcs from previously captured positions.

[ Voor 69% gewijzigd door XWB op 09-01-2024 23:44 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-09 23:05
@XWB goed nieuws als het klopt. De link lijkt niet meer te werken (bij mij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:50
blissard schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 07:40:
@XWB goed nieuws als het klopt. De link lijkt niet meer te werken (bij mij)
Tweet lijkt verwijderd te zijn.
Deepstatemap geeft (nog) niks weer bij Stepove. Laten we hopen dat het klopt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
De tweet is niet verwijderd, je hebt een account nodig om te kunnen lezen.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:54

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

XWB schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 09:28:
De tweet is niet verwijderd, je hebt een account nodig om te kunnen lezen.
Weet je dat zeker? (serieuze vraag)

als ik er op klik dan verschijnt de melding: "Hm ... deze pagina bestaat niet. Zoek iets anders."

dat lijkt een andere melding dan het proberen te lezen van een door een login afgeschermde tweet maar zeker weten doe ik dat niet.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Fraggert schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 10:52:
[...]

[i]Weet je dat zeker? (serieuze vraag)
Jazeker, ik heb een account en kan die tweet nog steeds lezen. Er zit ook een plaatje bij:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/GDbQs_TaUAARnPB?format=jpg&name=small

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07:47

Shabbaman

Got love?

Fraggert schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 10:52:
[...]

Weet je dat zeker? (serieuze vraag)

als ik er op klik dan verschijnt de melding: "Hm ... deze pagina bestaat niet. Zoek iets anders."

dat lijkt een andere melding dan het proberen te lezen van een door een login afgeschermde tweet maar zeker weten doe ik dat niet.
Ik kan het ook gewoon zien.

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Laatst online: 11:54

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

XWB schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 10:55:
[...]

Jazeker, ik heb een account en kan die tweet nog steeds lezen. Er zit ook een plaatje bij:

[Afbeelding]
Ok top, ik werd wat op het verkeerde been gezet door de verwoording. Het was logiscger geweest als daar iets stond..."zonder account is dit niet te lezen". Vandaar voor de zekerheid even de vraag :)
dan neem ik aan dat jij ook een account hebt?

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

XWB schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 10:55:
[...]

[Afbeelding]
De info is inderdaad vergelijkbaar met deze tweet:

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Voor wie het nog bijhoudt
Blijven goede cijfers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

RoD schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 11:40:
Voor wie het nog bijhoudt
[Embed] Blijven goede cijfers.
Het kerkhof aan russische voertuigen blijft maar toenemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

En dat is dan nog zonder de verliezen bij Novomikhailivka?

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18-09 12:08
Er is nog niet veel over gemeld en het nieuws is ook alweer wat oud, maar in Avdiivka was er een verrassingsaanval van de Russen via het riool. De bron spreekt over het begin van het einde voor Avdiivka.
https://www.limburger.nl/cnt/dmf20240130_92816996

Gezien we verder weinig lezen over verschoven linies bij dit stadje, is dit volgens mij een Russisch narratief. Ze hebben maanden gedaan over het geschikt maken van de riolering voor deze aanval en zelfs dan is er geen verschuiving van de linie te melden.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

fonsoy schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 12:34:
Er is nog niet veel over gemeld en het nieuws is ook alweer wat oud, maar in Avdiivka was er een verrassingsaanval van de Russen via het riool. De bron spreekt over het begin van het einde voor Avdiivka.
https://www.limburger.nl/cnt/dmf20240130_92816996

Gezien we verder weinig lezen over verschoven linies bij dit stadje, is dit volgens mij een Russisch narratief. Ze hebben maanden gedaan over het geschikt maken van de riolering voor deze aanval en zelfs dan is er geen verschuiving van de linie te melden.
Andersom lees ik juist dat het mislukt is:

https://www.forbes.com/si...es-were-waiting-for-them/
Russian Troops Crawled Through A Sewer To Attack Avdiivka. Ukrainian Drones Were Waiting For Them.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Als de granaten naast je oren neervallen:

March of the Eagles

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Early days bij Avdiivka:

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Avdiivka staat nu inderdaad flink onder druk:
[Twitter: https://twitter.com/IAPonomarenko/status/1754855794313429297]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

YakuzA schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 15:45:
Avdiivka staat nu inderdaad flink onder druk:
[Twitter]
Helaas lijkt het daar wel op. Uiteindelijk gaat deze stad RU ook heel duur komen te staan.

Putin haalt een 'overwinning', maar tegen een hele, hele hoge prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Dat wordt opnieuw urban street fighting.

Maar Avdiivka is geen tactisch doel; volgens Veldheren is er pas sprake van overwinning wanneer tactische doelen gehaald worden.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/GFpEoXBXwAAiJUT?format=jpg&name=large
https://twitter.com/spati...tatus/1754790949593452622

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
  • Laatst online: 18-09 18:30
XWB schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 19:42:

Maar Avdiivka is geen tactisch doel; volgens Veldheren is er pas sprake van overwinning wanneer tactische doelen gehaald worden.

[Afbeelding]
Wat zijn tactische doelen in dit geval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:06
XWB schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 19:42:

[Afbeelding]
Ik zou denken dat een tactisch doel hier kan zijn: stad innemen zodat je naar de RU bevolking groot kan doen, alsof je een mega-overwinning behaald hebt en daarmee weer wat meer steun onder de bevolking krijgt.

Lijkt mij dat steun onder de russische bevolking nu wellicht belangrijk is. En ik denk dat een tactisch doel dus niet persé een militair doel hoeft te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
vanaalten schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 10:03:
[...]
Ik zou denken dat een tactisch doel hier kan zijn: stad innemen zodat je naar de RU bevolking groot kan doen, alsof je een mega-overwinning behaald hebt en daarmee weer wat meer steun onder de bevolking krijgt.

Lijkt mij dat steun onder de russische bevolking nu wellicht belangrijk is. En ik denk dat een tactisch doel dus niet persé een militair doel hoeft te zijn.
En je kunt je ook afvragen of een tactisch doel wel haalbaar is voor Rusland. Als Avdiivka wel een tactisch doel was geweest, zou Oekraine het nog veel harder verdedigen. Nu zullen ze vooral ervoor zorgen dat de verhoudingen in verliezen heel positief liggen en niet ten koste van alles blijven verdedigen. Bij een echt tactisch doel zou Oekrinae ook bij een mindere verhouding in verliezen door blijven gaan ipv terugtrekken naar een betere linie.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oldgrumpy
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18-09 15:38
redwing schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 10:44:
[...]

En je kunt je ook afvragen of een tactisch doel wel haalbaar is voor Rusland. Als Avdiivka wel een tactisch doel was geweest, zou Oekraine het nog veel harder verdedigen. Nu zullen ze vooral ervoor zorgen dat de verhoudingen in verliezen heel positief liggen en niet ten koste van alles blijven verdedigen. Bij een echt tactisch doel zou Oekrinae ook bij een mindere verhouding in verliezen door blijven gaan ipv terugtrekken naar een betere linie.
Tja, het is toch meer dan dat in mijn ogen.
Aan de onderhandelingstafel heb je betere kaarten in je handen als je meer terrein gewonnen hebt.
En ooit zal men toch aan de onderhandelingstafel moeten gaan zitten, tenzij men ervan uitgaat dat Oekraine zijn grondgebied volledig kan heroveren.
En dat laatste lijkt me moeilijk en moeilijker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

De situatie verslechterd verder bij Avdiivka:

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakertje

Freakertje

Datzelfde hoor ik ook van Reporting from Ukraine, hoewel die nog wel enigszins optimistisch blijft (as usual).
Het lijkt erop dat Putin nog even 'all-in' gaat om succesjes te boeken voor de verkiezingen in maart. Dit komt overeen met dat ik opeens troepen concentraties zie opduiken langs het front op diverse plekken (DeepstateMap, update van 05-02 op 07-02): Krynky (Cherson), Novomykhailivka (Donbass), Avdiivka zuidoost en noord (Donbass), Tabaivka (Luhansk).

Ook de media beginnen er nu lucht van te krijgen, elk dagblad publiceert het nu geloof ik wel, maar dit is sowieso een openbare.

Er is niet bijster veel over van deze 30K inwoners stad... :'(

[ Voor 32% gewijzigd door Freakertje op 08-02-2024 11:29 ]

Totale Modjesgekte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
YakuzA schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 09:17:
De situatie verslechterd verder bij Avdiivka:
[Twitter]
Hopen dat ze de spoorlijn als nieuwe verdedigingslijn kunnen houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
3rd Assault Brigade bij Avdiivka:

One Of Ukraine’s Best Brigades Rolls Into Avdiivka. But Will The 3rd Assault Brigade Fight Smart?

[ Voor 75% gewijzigd door XWB op 13-02-2024 23:23 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
Lijkt erop dat de Russen nu echt heel dicht zijn bij het omcirkelen van Avdiivka. Is echt te hopen dat Oekraine verstandig is geweest en op tijd alle troepen en materiaal terug herft getrokken. Dit proberen te verdedigen lijkt mij volledig kansloos nu. De aanvoerlijnen zijn helemaal afgesneden of onder vuurcontrole van de Russen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sXrd8xQORMzfQIyMkeTepP_whyE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0ICpcDUstk53cNy4Wm9RYUWm.png?f=fotoalbum_large

• Freakertje

Freakertje

q-enf0rcer.1 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 20:31:
Lijkt erop dat de Russen nu echt heel dicht zijn bij het omcirkelen van Avdiivka. Is echt te hopen dat Oekraine verstandig is geweest en op tijd alle troepen en materiaal terug herft getrokken. Dit proberen te verdedigen lijkt mij volledig kansloos nu. De aanvoerlijnen zijn helemaal afgesneden of onder vuurcontrole van de Russen.

[Afbeelding]
Ja, maar nee. Oekraïne is juist begonnen met een tegenoffensief. Scroll even naar 4:40 voor de informatie over Avdiivka.

Totale Modjesgekte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
q-enf0rcer.1 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 20:31:

[Afbeelding]
Momentum hebben ze, veel reserves aangevoerd, voornamelijk infanterie. Dailyupdate laat veel meldingen van airstrikes zien (wrs glide bom) en behoorlijke vooruitgang van de Russen. Liveuamap is conservatiever qua Russische controle, maar logistiek wordt overduidelijk steeds lastiger. :-(

Voorlopig is het inzetten van Third Assault Brigade imho pleisters plakken, en zorgen voor een veilige terugtrek route, en durf ik het geen tegenoffensief te noemen.

[ Voor 8% gewijzigd door Tens op 15-02-2024 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WgobY7yTueemBy6OFErqV_IojO0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OEdTxtSMgo9VTkd1sGh4f5n9.png?f=fotoalbum_large

beetje onduidelijk, Russische glide bombs op Russisch gecontroleerd gebied?

[ Voor 10% gewijzigd door Tens op 16-02-2024 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J2S
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:36

J2S

Ik zie er geen tijden bij staan, dus de glide bommen hebben ervoor kunnen zorgen dat het later in de dag Russisch gecontroleerd gebied is geworden. Maar gezien de algemene precisie van het Russische leger en hun houden richting mensenlevens, kan het van alles zijn.

Mijn systeempjes ||_|| 50D + grip || EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM; EF-S 17-55mm F/2.8 IS USM; EF 85mm F/1.8 USM

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M411007
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18-09 00:47
Zenit is verlaten. Ukraine trekt terug.
https://mil.in.ua/en/news...t-position-near-avdiivka/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodclot
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:53

Bloodclot

Jawier!

Avdiivka is dus ingenomen. Waar is de volgende Linie? Hoever kunnen de Russen doorstoten? Want als je vrij baan hebt kun je heel wat kilometers in een dag pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Bloodclot schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 11:42:
Avdiivka is dus ingenomen. Waar is de volgende Linie? Hoever kunnen de Russen doorstoten? Want als je vrij baan hebt kun je heel wat kilometers in een dag pakken.
Het terrein er achter schijnt heel veel modder te zijn en UA zou er loopgraven hebben liggen met mijnenvelden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mir4dor
  • Nu online
De ru verliezen in de slag om Avdiivka volgens UA General Staff;

Wat een cijfers }:|

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

mir4dor schreef op zondag 18 februari 2024 @ 12:06:
[Twitter]
Ter vergelijking, de visueel bevestigde cijfers.

Grofweg de helft is visueel bevestigd. Aangezien veel beelden met aanmerkelijke vertraging worden gepubliceerd, is dat geen slechte score.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11:26
mir4dor schreef op zondag 18 februari 2024 @ 12:06:
[Twitter]
De term "Pyrrhusoverwinning" is hier voor uitgevonden. Hoe, in de vrede, ga je als politicus goede sier maken met zulke cijfers?

Dit zijn wel Oekraïne cijfers, maar zelfs als het de helft zou zijn, zou iedere Europese politicus kansloos afdruipen bij de eerstvolgende verkiezingen. Het is duidelijk dat Rusland anders in elkaar steekt.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:52

Croga

The Unreasonable Man

Snow_King schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 12:24:
Het terrein er achter schijnt heel veel modder te zijn en UA zou er loopgraven hebben liggen met mijnenvelden.
Soldaten uit Avdiivka zelf stellen dat ze in Avdiivka "loopgraven" hadden van zo'n 50cm diep en dat er nooit aan een tweede linie begonnen is.

Luchtfotos laten zien dat er zo'n 20km verderop sterke verdedigingswerken zijn maar tussen Avdiivka zelf en die verdedigingswerken moet men het hebben van huizen in dorpen en ook die zijn er niet veel meer.

Tanks zijn de afgelopen winter naar een rantsoen van 120 patronen per tank naar zo'n 12 patronen per tank gegaan een MLRS' lanceren geen volleys meer maar proberen iets met single-shot raketten te doen. Ukraïnse cavalerie en artillerie zit nagenoeg zonder munitie.
(Bron: https://www.youtube.com/@militaryandhistory die weer een berg OSINT bronnen aan haalt)

De Republikeinen lijken hun zin te gaan krijgen :(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Er liggen sowieso mijnenvelden, en de artillerie is erop gericht. Zodra een kolom vastrijdt in een mijnenveld wordt die onder vuur genomen. Dat is eigenlijk de voornaamste verdediging langs het hele front, daarom kunnen de Russen niet zomaar doorstoten. Anders waren ze Avdiivka wel voorbij gegaan via Nevelske en Pervomaiske als het zo simpel was.

March of the Eagles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Weer een feestje gebouwd in de omgeving van Vuhledar:

PSN

• Tens
Ik moet stoppen met filmpjes kijken denk ik, heb sterk het gevoel dat ik een deel van de beelden al eerder gezien heb.

• RoD
  • Niet online

RoD

Tens schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 09:26:
[...]

Ik moet stoppen met filmpjes kijken denk ik, heb sterk het gevoel dat ik een deel van de beelden al eerder gezien heb.
Ik ook, maar aan de andere kant lijkt het ook allemaal op elkaar.

Het zou interessant zijn om te weten of dit daadwerkelijk nieuwe beelden zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Ja, het was weer een rondje turret gooien bij Vuhledar:

https://twitter.com/OSINTua/status/1760014876049551529

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/GGzUMs3asAE2yej?format=jpg&name=medium

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/GGzUMs4aAAAUTr8?format=jpg&name=medium

March of the Eagles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mir4dor
  • Nu online
-1 TOS-A1 Solntsepek nabij Avdiivka;

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
mir4dor schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 12:31:
-1 TOS-A1 Solntsepek nabij Avdiivka;
[Twitter]
Die zie ik graag vernietigd worden. Gruwelijk wapen...
Je overlijdt (gelukkig) vrijwel meteen als je hier het doel van was. Maar ze gaan er wel vaker eraan omdat je eigenlijk een gigantisch salvo aan raketten afvuurt op korte afstand. Want het bereik van die raketten is erg beperkt. Het is eigenlijk een gigantische "schier hier" bord dat je uitzet.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Er is momenteel een zeer harde strijd gaande in de dorpen op de frontlinie bij Adiivka. De AFU heeft denk ik de verdedigende stellingen nog niet klaar, dus het vecht hard om een Russische doorbraak te voorkomen.

Stepove, Sjeverne en Lastochkyne zijn ondertussen door de Russen ingenomen. In Tonenke en Orlivka zijn er zware gevechten aan de gang tussen beide strijdmachten. Volgens mij is hier ook de Abrams tank in de buurt vernietigd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kzXdp3h_5Voxzbbt24hLI7kDJ84=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3dFCmjZdWe8S1q4e2iSUwkI1.png?f=user_large

Het laat dus eigenlijk zien wat voor een force multiplier zo'n verdedigende stelling wel niet is. Robotyne lijkt momenteel best ondoordringbaar, terwijl hier alle gehuchtjes langzaam 1 voor 1 vallen wegens een gebrek eraan.

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
Yakolev schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 10:38:
Er is momenteel een zeer harde strijd gaande in de dorpen op de frontlinie bij Adiivka. De AFU heeft denk ik de verdedigende stellingen nog niet klaar, dus het vecht hard om een Russische doorbraak te voorkomen.

Stepove, Sjeverne en Lastochkyne zijn ondertussen door de Russen ingenomen. In Tonenke en Orlivka zijn er zware gevechten aan de gang tussen beide strijdmachten. Volgens mij is hier ook de Abrams tank in de buurt vernietigd.

[Afbeelding]

Het laat dus eigenlijk zien wat voor een force multiplier zo'n verdedigende stelling wel niet is. Robotyne lijkt momenteel best ondoordringbaar, terwijl hier alle gehuchtjes langzaam 1 voor 1 vallen wegens een gebrek eraan.
\
Lijkt logisch, als je naar de hoogtekaart kijkt zal de volgende verdedigingslinie een tiental kilometers naar het westen liggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Yakolev schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 10:38:
De volgende verdedigende linie lag daar volgens mij bij de rivier, op de lijn Berdechi/Seminivka zegmaar.

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Drone view van het maanlandschap bij Stepove:

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

XWB schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 11:54:
Drone view van het maanlandschap bij Stepove:

[Twitter]
Die kunnen zo meedoen bij Olympisch nivo synchroonzwemmen :o

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Laatst online: 09:23
YakuzA schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 12:45:
[...]

Die kunnen zo meedoen bij Olympisch nivo synchroonzwemmen :o
Je bedoelt synchroonspringen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:22

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Deelartikel van de New York Times over de moeite die Oekraïne heeft om het gebeid achter Avdiivka goed verdedigbaar te krijgen. De Russen lijken hun voordeel mee te doen met klein maar relatief snelle verplaatsingen buiten de plaats.

Surprisingly Weak Ukrainian Defenses Help Russian Advance https://www.nytimes.com/i...mid=nytcore-android-share

Oekraïne is nu doende om de verdedigingslinie te versterken, maar dit doen terwijl je onder vuur ligt maakt die taak lastig. Het artikel biedt wat detail foto's (satelliet) die deze situatie goed illustreren. Ook de verhoudingen ten aanzien van de afstanden worden wat mij betreft zo wat beter invoelbaar. Ook wordt gespiegeld met hoe Rusland haar verdediging bij Verbove heeft aangepakt.

Al met al best een spannende en kwetsbare situatie zo. Hopen dat ze de boel snel genoeg onder controle krijgen. Het artikel sluit met deze analyse af:
Ukrainian officials may have been too focused on offensive operations last year to dedicate the necessary resources to building the kind of multiple trenches and tank traps that Russian engineers built since late 2022 in the country’s south, the U.S. officials and military experts said.
Wat achteraf praten natuurlijk.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Oekraïne heeft een gemechaniseerde aanval afgeslagen bij Chasiv Yar, het lijkt wel een turkey shoot:

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Novomikhailivka lijkt ook opgegeven/verloren:
The Russian Ministry of Defense reports about the capture of Novomykhailiivka. Two days ago, footage of Russian units emerged from the most western part of Novomykhailiivka, indicating Ukrainian troops have left the settlement. Its plausible to say Ukraine doesn't control Novomykhailiivka anymore.
https://www.threads.net/@noelreports/post/C6D2nZ3K4kt?hl=en

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Rusland heeft veel troepen opgebouwd bij Chasiv Yar:
Rusland heeft tussen de 20 en 25 duizend militairen gepositioneerd rondom Tsjasiv Jar nabij het bezette Bachmoet. Dat zegt het Oekraïense leger, dat waarschuwt dat Rusland op het punt staat de Oekraïense stad te bestormen. Het hoger gelegen Tsjasiv Jar in de provincie Donetsk, is voor Oekraïne een belangrijk strategisch punt in de regio, nu een deel van de provincie door Rusland wordt bezet. Een woordvoerder van het leger waarschuwt echter dat Rusland de stad voor 9 mei in handen wil hebben. Die dag wordt de overwinning van de Sovjet-Unie op nazi-Duitsland gevierd.

Gevreesd wordt dat het Russische leger Tsjasiv Jar zal gebruiken als springplank voor een offensief tot diep in Donetsk. Als het Rusland lukt de stad, die voor de oorlog zo’n 12 duizend inwoners telde, in handen te krijgen, brengt dat het leger dichter bij twee andere, voor Oekraïne belangrijke plaatsen in het oosten. Een daarvan is Kramatorsk, een belangrijk militair knooppunt voor de Oekraïense strijdkrachten.

March of the Eagles

Pagina: 1 ... 17 ... 20 Laatste