• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:53

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Via de Volkskrant opgemerkt. Oekraïne blijft ageren tegen alles wat Rusland ook maar enigszins de wind in de zeilen zou kunnen geven. Hieronder de originele tweet omdat de afbeelding een effectieve name and shame biedt van bedrijven die volgens Oekraïne nog handel drijven met Rusland:

Na navraag van de Volkskrant hieronder nog enkele reactie van betrokken bedrijven:
Philips laat in een reactie weten dat de activiteiten in Rusland zijn afgeschaald tot het leveren van medische systemen, zoals MRI-scanners. ‘In lijn met alle wetgevingen en sancties blijven we dat doen. Toegang tot zorg is een basismensenrecht’, zegt een woordvoerder. Unilever verwijst naar een eerdere verklaring, waarin het bedrijf aangaf dat alle im- en export naar Rusland is stopgezet.
Het medische argument is waarschijnlijk ook de reden dat we merken als Merck, Kimberly-Clark, Siemens -healthineers en Medtronic in het overzicht zien.

De reactie van ING vind ik wel tekenend:
Ook ING is zijn activiteiten in Rusland aan het afbouwen. ‘Na het uitbreken van de oorlog hebben wij aangegeven dat we geen nieuwe zaken meer doen met Russische klanten. Onze activiteit in Rusland neemt verder af naarmate lopende leningen worden terugbetaald’, legt een woordvoerder uit. Volgens hem heeft ING nu nog zo'n 3,8 miljard euro uitstaan in Rusland. Dat is 2,9 miljard minder dan eind februari.
Nu weten we van het confisqueren van de bezittingen van Russen in Nederland dat als het Nederland geld kost haar reactie heel langzaam kan zijn. Deze traagheid zie ik nu ook bij de ING terug.

[Voor 47% gewijzigd door teacup op 08-11-2022 22:32]

• Bunk Hulkers
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 01:49
Nou is de reactie best wel mild van de Navo, maar stel dat dit nog een paar keer gebeurt dat Russische inkomende rakketen, weliswaar door Oekies afweergeschut op Navo-territorium neerkomt. De volgnde stap niet raar is om een veiligheids-zone langsheen de grenzen van noord tot zuid(ja van Noorwegen bovenin tot Turkije) in te stellen en te bewaken. Kan mssh ook onder VN-mandaat.

Hetgeen een proportionele aktie is om opvang en hulp te bieden, zeker igv Oekraïne

Dan is dat ook voor een zone á 30 km in Rusland over de hele grenslijn, onder het motto bescherming, want Rusland weet van geen hout pijlen te maken en sorteren we alvast voor op rare incidenten.

Alles wat in die zone aan inkomende rakketen zich op radar aanbiedt(maakt niet uit afwijkende Oekraïens of Russisch of andere) we zowiezo elimineren. Als dit verder zou escaleren, het niet ongewoon mag zijn om de plek van lancering ook te rocken en zo deze plek van bedreiging uit te schakelen. Geheel vanaf Navo's grondgebied uiteraard

Hierin blijft de Navo voorgesorteerd defensief, wat ntrl ook heel belangrijk is.

Maar ok, zover zijn we nog niet, maar een strategische zet & vooral waarschuwing richting Rusland zou best wel op z'n plaats zijn inzake deze voornemens qua instellen veiligheidszone. Kan mssh al eerder omdat je aan grensgebied Navo als bedreiging aanvoelt en wil anticiperen(al is het alleen maar om de vluchtelingenstroom)

Geen aanval, maar duiden op deze zaken en nual een vorm van financiële compensatie diplomatiek opeisen(hiermee bedoel ik dat je een compensatie financieel opeist omdat je via deze Russische dreiging, als Navo de buitengrenzen extra op waakzaamheid zet en dat dit ons een financieel nadeel oplevert...zoals ook de opvang van Oekraïense oorlogsvluchtelingen) . De andere bovenstaande punten die onze Navo buitengrenzen extra beschermen wegens de dreiging VAN een mogelijke escalatie.

Moet door de Navo veel meer druk op die ketel komen, zonder het defensieve te willen

[Voor 77% gewijzigd door Bunk Hulkers op 16-11-2022 20:32]

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-03 23:05
teacup schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 22:18:
Via de Volkskrant opgemerkt. Oekraïne blijft ageren tegen alles wat Rusland ook maar enigszins de wind in de zeilen zou kunnen geven. Hieronder de originele tweet omdat de afbeelding een effectieve name and shame biedt van bedrijven die volgens Oekraïne nog handel drijven met Rusland:

Na navraag van de Volkskrant hieronder nog enkele reactie van betrokken bedrijven:

[...]

Het medische argument is waarschijnlijk ook de reden dat we merken als Merck, Kimberly-Clark, Siemens -healthineers en Medtronic in het overzicht zien.

De reactie van ING vind ik wel tekenend:

[...]

Nu weten we van het confisqueren van de bezittingen van Russen in Nederland dat als het Nederland geld kost haar reactie heel langzaam kan zijn. Deze traagheid zie ik nu ook bij de ING terug.
Ja onderhand is het standpunt dat Rusland ook humanitair zich alles aan de laars lapt en dat is nog wel een stuk directer dan het niet leveren van producten met een betrekkelijk lange levensduur. Dingen zoals de volledige energievoorziening proberen af te knallen, inclusief de koppeling met EU noordelijk van Lviv.

Op zich viel er wat voor te zeggen in het begin, maar gezien de lange duur en het afglijden verdient dat een heroverweging.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:54

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

de slow burn van de sancties:

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
De EU zou voor € 68 miljard bevroren hebben, waarvan 50 miljard (!) in België en 5,5 miljard in Luxemburg:
FROZEN ASSETS: The EU has frozen a total of €68 billion in Russian assets — most of which are in Belgium, according to an internal Commission document seen by POLITICO. The wide-ranging paper, covering all parts of the Commission’s interactions with Ukraine, was obtained by Playbook’s own Jakob Hanke Vela. 

Follow the money: Belgium accounts for €50 billion of the €68 billion figure, Paola Tamma writes in to report. Luxembourg is second with €5.5 billion. Together with Italy, Germany, Ireland, Austria and France, they account for over 90 percent of the frozen assets.
Loopt Nederland nog steeds achter of is hier weinig te bevriezen? Dat laatste lijkt me sterk..

• JJJ
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:32
user109731 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 16:38:
De EU zou voor € 68 miljard bevroren hebben, waarvan 50 miljard (!) in België en 5,5 miljard in Luxemburg:

[...]

Loopt Nederland nog steeds achter of is hier weinig te bevriezen? Dat laatste lijkt me sterk..
Klopt inderdaad, 80 miljard hier waarvan zeer weinig aangepakt is: https://www.rd.nl/artikel...s-van-russen-in-nederland
We moeten natuurlijk wel oppassen dat we de status van Nederland als belastingparadijs niet aantasten... /s

• Anoniem: 421923
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
maar er is ook een wrange berichtgeving.
Op eerste gezicht positief, maar eigen mogelijk behoorlijk roestig.
Western companies still produce chips for Russia that help target missiles at Ukraine

At least 13 American and European companies still produce microchips for the Russian analogue of GPS - GLONASS system. It is used by Russians to target their missiles and drones at Ukrainian infrastructure facilities, according to the Economic Security Council of Ukraine.

In particular, these are:
- USA - 7 companies: Linx Technologies (California), Broadcom (California), Qualcomm (California), Telit (California), Maxim Integrated (California), TRIMBLE (Colorado), Cavli Wireless (California);
- Switzerland - u-blox AG, STMicroelectronics;
- Belgium - Septentrio;
- Great Britain - Antenova;
- Canada - Sierra Wireless, NovAtel.

responses:
What a complete bullshit comment! Clearly the blogger gave no clue about how this technology works.

Do you know how many GPS devices there are around the world, including Russia? Do you know you can build a GPS receiver by yourself for less than a dollar? Do you know that also a large part of the rest of the world also depends on GLONASS? Including the phone that is currently frying your balls. Do you know you don't even need a GPS designated device to locate yourself within a few meters. E. g. Starlink etc.
Yes, these are generic parts that anyone can buy. They are not specifically "russian missile chips", you can't prevent the russians from getting hold of parts without removing every part from existence, it just isn't possible, when their agents are offering 10-100 times market price somebody will sell them their stock.
If you don't want them using GPS technology to target their missiles the only sure way is to either break the GPS system or nuke them, there are too many components already in the world to ever be able to really restrict their supply.
Please stay accurate and don't lower yourself to Russian troll level "news". I like this channel becuse it's usually very straight, relevant and accurate. Keep up the good work.

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:13

Shabbaman

Got love?

Anoniem: 421923 schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 00:57:

[...]

[Afbeelding]

responses:

[...]

[...]

[...]
Ik kon dit volgen tot ik bij dit stuk kwam:
you can't prevent the russians from getting hold of parts without removing every part from existence, it just isn't possible, when their agents are offering 10-100 times market price somebody will sell them their stock.
Ik dacht dat het de bedoeling is dat je de export van dit soort goederen verbiedt. In dat geval moet de sanctie afschrikwekkend genoeg zijn om de.producent of exporteur te weerhouden iets te verkopen. Als de pakkans hoog genoeg is. In dit geval kan ik me wel voorstellen dat een sanctie niet.effectief is omdat bijvoorbeeld een Indiaase telefoonbouwer ook een doos GLONASS-chips heeft staan, maar dat is nog geen reden om (bijvoorbeeld) Qualcomm die chips rechtstreeks naar Rusland te laten sturen. Ik lees hier ook niet dat dat gebeurt.

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:23
Shabbaman schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 06:38:
[...]

Ik kon dit volgen tot ik bij dit stuk kwam:

[...]

Ik dacht dat het de bedoeling is dat je de export van dit soort goederen verbiedt. In dat geval moet de sanctie afschrikwekkend genoeg zijn om de.producent of exporteur te weerhouden iets te verkopen. Als de pakkans hoog genoeg is. In dit geval kan ik me wel voorstellen dat een sanctie niet.effectief is omdat bijvoorbeeld een Indiaase telefoonbouwer ook een doos GLONASS-chips heeft staan, maar dat is nog geen reden om (bijvoorbeeld) Qualcomm die chips rechtstreeks naar Rusland te laten sturen. Ik lees hier ook niet dat dat gebeurt.
Punt is dat deze chips dan wel door deze bedrijven gemaakt worden maar zo alomtegenwoordig dat je ze gewoon bij brokers kan kopen. Die brokers zitten vaak buiten de NAVO/ EU en vallen niet direct onder de sancties danwel weten de sancties te omzeilen. Een grote chipmaker als ST of Broadcom die hier genoemd worden maken dit soort GLONASS chips immers voor een wereldwijde markt en niet zozeer voor Rusland, in aantallen die mogelijk in de miljoenen per jaar lopen. Belangrijk om het zoveel mogelijk in te dammen maar onmogelijk te verhinderen vermoed ik.

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Anoniem: 421923 schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 00:57:

[...]

[Afbeelding]

responses:

[...]

[...]

[...]
Komt dit uit een Telegram kanaal? Zou graag de bron willen lezen :)

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
Garyu schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 07:30:
[...]

Punt is dat deze chips dan wel door deze bedrijven gemaakt worden maar zo alomtegenwoordig dat je ze gewoon bij brokers kan kopen. Die brokers zitten vaak buiten de NAVO/ EU en vallen niet direct onder de sancties danwel weten de sancties te omzeilen en een grote chipmaker als ST of Broadcom die hier genoemd worden maken dit soort GLONASS chips immers voor een wereldwijde markt en niet zozeer voor Rusland, in aantallen die mogelijk in de miljoenen per jaar lopen. Belangrijk om het zoveel mogelijk in te dammen maar onmogelijk te verhinderen vermoed ik.
Uberhaupt is de hele link tussen GLONASS === Russische raket chip heel zwak. Want ook gewoon GPS en Galileo staan zover mij bekend gewoon ingeschakeld in Oekraïne. Dus ze hebben helemaal geen GLONASS chips nodig voor hun raketten.

En ja onder de streep is het echt onmogelijk om te voorkomen dat zulk soort chips in Rusland uit komen. Rusland heeft er niet zoveel nodig, en die chips zijn te breed beschikbaar. Ik kan er zo honderden kopen, en gezien het formaat ervan is het nou allemaal niet zo onmogelijk dat naar Rusland te smokkelen.

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

Sissors schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 08:56:
[...]

Uberhaupt is de hele link tussen GLONASS === Russische raket chip heel zwak. Want ook gewoon GPS en Galileo staan zover mij bekend gewoon ingeschakeld in Oekraïne. Dus ze hebben helemaal geen GLONASS chips nodig voor hun raketten.

En ja onder de streep is het echt onmogelijk om te voorkomen dat zulk soort chips in Rusland uit komen. Rusland heeft er niet zoveel nodig, en die chips zijn te breed beschikbaar. Ik kan er zo honderden kopen, en gezien het formaat ervan is het nou allemaal niet zo onmogelijk dat naar Rusland te smokkelen.
Veel van dergelijke chips zijn multi-protocol. GLONASS is gewoon een van de opties uit het lijstje.

edit:

een van de genoemde bedrijven was ublox. Neem dit bijvoorbeeld:

https://www.u-blox.com/en/product/zed-f9p-module

ZED-F9P module
u-blox F9 high precision GNSS module

-Multi-band GNSS receiver delivers centimeter level accuracy in seconds
-Concurrent reception of GPS, GLONASS, Galileo and BeiDou
-Multi-band RTK with fast convergence times and reliable performance
-Centimeter-level accuracy in a small and energy-efficient module
-Easy integration of RTK for fast time-to-market
-Open SSR formats including SPARTN and Compact SSR for efficient delivery

[Voor 27% gewijzigd door Yucon op 19-11-2022 09:29]

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 31-03 16:53
Yucon schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 09:27:
[...]

Veel van dergelijke chips zijn multi-protocol. GLONASS is gewoon een van de opties uit het lijstje.

edit:

een van de genoemde bedrijven was ublox. Neem dit bijvoorbeeld:

https://www.u-blox.com/en/product/zed-f9p-module

ZED-F9P module
u-blox F9 high precision GNSS module

-Multi-band GNSS receiver delivers centimeter level accuracy in seconds
-Concurrent reception of GPS, GLONASS, Galileo and BeiDou
-Multi-band RTK with fast convergence times and reliable performance
-Centimeter-level accuracy in a small and energy-efficient module
-Easy integration of RTK for fast time-to-market
-Open SSR formats including SPARTN and Compact SSR for efficient delivery
Dit inderdaad.

U-blox NEO-M8 series bijvoorbeeld ondersteunt:
Concurrent reception of up to 3 GNSS (GPS, Galileo, GLONASS, BeiDou)

edit.. oh zie nu dat je al een voorbeeld had gegeven. :)

[Voor 3% gewijzigd door wauskoek op 19-11-2022 14:03]

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Vandaag een mooi artikel in het NRC gelezen, zonder paywall, over de nieuwe begroting in Rusland. Een tekort van 100 miljard euro en flinke bezuinigingen op de zorg en onderwijs. Aan de andere kant krijgt defensie er enorm veel bij. Een kwart van de begroting is tot staatsgeheim verklaard dus niet openbaar. Dat laatste zegt natuurlijk al genoeg. Het artikel:
https://www.nrc.nl/nieuws...ties-en-oorlog-2-a4149539

Dat betekent, stam + t .

• Nox
  • Laatst online: 31-03 22:23

Nox

Noxiuz

Apache4u schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 12:43:
Vandaag een mooi artikel in het NRC gelezen, zonder paywall, over de nieuwe begroting in Rusland. Een tekort van 100 miljard euro en flinke bezuinigingen op de zorg en onderwijs. Aan de andere kant krijgt defensie er enorm veel bij. Een kwart van de begroting is tot staatsgeheim verklaard dus niet openbaar. Dat laatste zegt natuurlijk al genoeg. Het artikel:
https://www.nrc.nl/nieuws...ties-en-oorlog-2-a4149539
Voor wie het zoekt, het gaat om 400 en 500 miljard, inkomsten vs sterk bezuinigde uitgaven :) weet iemand wat dat in een normaal jaar was? Google geeft een hoop dingen die ik niet zoek :(

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• YakuzA

YakuzA

Nox schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 13:43:
[...]

Voor wie het zoekt, het gaat om 400 en 500 miljard, inkomsten vs sterk bezuinigde uitgaven :) weet iemand wat dat in een normaal jaar was? Google geeft een hoop dingen die ik niet zoek :(
Zal wel zoiets zijn.
https://www.statista.com/...et-expenditure-in-russia/
Het is alleen altijd in roebels :P

PSN

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11:49
Rusland moet nu ook wel ze klappen krijgen. In de nabije toekomst kunnen ze steeds meer olie en gas verkopen aan China, dus worden de inkomsten vanuit westerse landen minder belangrijk. Tevens zal door global warming de Noordelijke Zeeroute steeds toegankelijker worden, wat economische winst is voor Rusland. Ook een win voor China, omdat die minder afhankelijk worden van de Straat Malakka.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
TheBrut3 schreef op maandag 28 november 2022 @ 00:15:
In de nabije toekomst kunnen ze steeds meer olie en gas verkopen aan China
China groeit (groeide) harder dan ze qua duurzame energie kunnen/konden bijbouwen. Maar als we een recessie krijgen met impact dan gaat de olieafzet blijvend dalen:
https://www.reuters.com/b...ak-oil-demand-2021-09-28/

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10:32
China heeft zelf enorme problemen. Die hebben de tijd niet om de Russische ellende ook nog te dragen

Huizencrisis, COVID en een steeds opstandiger en openlijk rebbelerende bevolking tegen de CCP.

Zou me niets verbazen als daar binnen niet al te lange tijd ook e.e.a. uit elkaar spat.

• Muncher
  • Nu online
Kan iemand mij het volgende uitleggen? Zoals het ernaar uit ziet, komt er een prijsplafond op Russische olie. Tegelijkertijd is er een inkoopverbod op Russische olie. Als er een verbod is, waar is dat prijsplafond dan voor nodig?

• Niet online
Muncher schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 19:16:
Kan iemand mij het volgende uitleggen? Zoals het ernaar uit ziet, komt er een prijsplafond op Russische olie. Tegelijkertijd is er een inkoopverbod op Russische olie. Als er een verbod is, waar is dat prijsplafond dan voor nodig?
ik doe een gooi:

- misschien omdat andere landen wel Russische olie kopen en dit vervolgens aan ons doorverkopen en ook daar geldt dan een plafond voor de prijs die wij die andere landen betalen
- stiekem kopen we gewoon nog steeds Russische olie (of olie waarvan we weten dat er Russische olie door vermengd zit).

Onderaan de streep, linksom of rechtsom en meer van dat soort dingen: ervoor zorgen dat Rusland minder geld kan krijgen voor hun olie.

• YakuzA

YakuzA

Muncher schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 19:16:
Inkoop verbod is alleen EU.
Max prijs is wereldwijd.

PSN

• Muncher
  • Nu online
YakuzA schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 19:28:
[...]

Inkoop verbod is alleen EU.
Max prijs is wereldwijd.
India en China doen niet mee aan een prijsplafond lijkt het. Tegelijkertijd kopen ze nu olie tegen stevige kortingen in, dus wellicht ligt die prijs al onder het plafond.

• YakuzA

YakuzA

Muncher schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 20:13:
[...]
India en China doen niet mee aan een prijsplafond lijkt het. Tegelijkertijd kopen ze nu olie tegen stevige kortingen in, dus wellicht ligt die prijs al onder het plafond.
Ze zullen wel moeten. Anders komt de olie nooit per schip aan.
De maatregel gaat waarschijnlijk via shipping insurance lopen. Shipping insurance loopt voornamelijk via westerse bedrijven, en lijkt dus op die manier af te dwingen.

En verder zal India het vast niet erg vinden om met een smoesje minder voor hun olie te betalen als het ze uitkomt.

[Voor 10% gewijzigd door YakuzA op 02-12-2022 20:25]

PSN

• Muncher
  • Nu online
YakuzA schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 20:21:
[...]

Ze zullen wel moeten. Anders komt de olie nooit per schip aan.
De maatregel gaat waarschijnlijk via shipping insurance lopen. Shipping insurance loopt voornamelijk via westerse bedrijven, en lijkt dus op die manier af te dwingen.

En verder zal India het vast niet erg vinden om met een smoesje minder voor hun olie te betalen als het ze uitkomt.
Kan je iets beter nog uitleggen wat de rol van die verzekeringen is? Stel je vind een partij die niet in “het westen” ligt en die durft het risico aan, dan gaan ze varen toch?

En ik neem aan dat zonder verzekering varen niet verstandig is? (Blijft een risico afweging denk ik. Hoe vaak verwacht je zo’n verzekering nodig te hebben?) Of is een dergelijk verzekering (wettelijk) verplicht om uit te mogen varen?

• YakuzA

YakuzA

Muncher schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 23:47:
[...]
Kan je iets beter nog uitleggen wat de rol van die verzekeringen is? Stel je vind een partij die niet in “het westen” ligt en die durft het risico aan, dan gaan ze varen toch?

En ik neem aan dat zonder verzekering varen niet verstandig is? (Blijft een risico afweging denk ik. Hoe vaak verwacht je zo’n verzekering nodig te hebben?) Of is een dergelijk verzekering (wettelijk) verplicht om uit te mogen varen?
Shipping insurance is aardig complex en kostbaar, vooral als het mis gaat.
Iedereen is bang voor de volgende Exxon Valdez.

Er zijn maar een stuk of 10 maatschappijen die dit soort verzekeringen doen, zonder verzekering mag je niet door Suez/Panama. En in principe mag je ook in geen enkele haven aanmeren.

Beetje hetzelfde als de graandeal. Als die er niet was, was een groot probleem niet het varen van de schepen met escorte, maar dat ze dan geen verzekering konden nemen.

We zullen zien hoe het uitpakt en hoe het afgedwongen kan worden.

[Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 03-12-2022 01:19]

PSN

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10:46
Eigenlijk altijd is een scheepsverzekering ook niet bij 1 partij, maar bij een stuk of 10, die allemaal 10% verzekeren. Dit om het risico wanneer het echt mis gaat niet bij 1 partij neer te leggen zodat deze meteen failliet is.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Lloyd%27s_of_London

• YakuzA

YakuzA

https://www.ukrinform.net...ntinue-exports-media.html
Rusland is ook al hard bezig om omwegen te creëren.
Russia is believed to have acquired since year-start more than 100 old tankers in an attempt to create a "shadow fleet" for oil exports after a price cap is introduced.
This was reported by Meduza with reference to the Financial Times, according to Ukrinform.

PSN

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:31

JeroenNietDoen

"Doe nou niet!"

Wat zullen de verwachte gevolgen voor EU burgers zijn als gevolg van dat importverbod. Is die risicoanalyse ook uitgegeven?

[Voor 17% gewijzigd door JeroenNietDoen op 03-12-2022 19:49]

"Oooh Jeroen!"

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:31

JeroenNietDoen

"Doe nou niet!"

Sissors schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 08:56:
[...]
Datzelfde zien we al bewezen met de Iraanse drones. Die blijken nog steeds westerse componenten te bevatten ondanks de sancties daarop.

"Oooh Jeroen!"

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05:14

Qwerty-273

Meukposter

In het De situatie binnen Rusland topic was er puntje over de impact van sancties op de productie van munitie. Nu is sinds enige tijd alle data van Russische bedrijven die hier iets mee te maken hebben geclassificeerd als geheim, dus daar is niets direct in getallen over terug te vinden als vrijelijk beschikbare data.

De Jamestown Foundation heeft enkele dagen geleden het artikel "Russia Struggles to Maintain Munition Stocks (Part One)" online gezet, waar men dieper in deze sector duikt. En er eigenlijk naar andere punten dan sancties wordt gekeken. Het biedt best een interessant inzicht als je de gemelde omzet van het bedrijf puur wilt afzetten tegen mogelijke productie getallen.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | Met 2 armen heb je meer armen dan de gemiddelde mens.

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Reuters: westers prijsplafond dwingt Rusland tot grote kortingen op olie

Volkskrant Liveblog
14:51
Een EU-boycot van Russische olie en het prijsplafond van westerse landen lijken effect te hebben: vier ingewijden zeggen tegen persbureau Reuters dat Rusland sinds kort minder kan vragen voor zijn olie.

De bedoeling van de boycot en het prijsplafond is om de Russische economie te raken, en het Kremlin op die manier te laten boeten voor de inval in Oekraïne. Begin deze maand stelden de EU, de G7 en Australië daarom een prijsplafond in van 60 dollar (57 euro) op vaten Russische olie. De EU importeert daarnaast helemaal geen Russische olie over zee meer.
Dit effect valt mij op zich nog best mee. Aan alle kanten moest ik vernemen dat de impact van dat prijsplafond maar beperkt was. Waarschijnlijk is toen alleen gekeken naar de impact op de Europese markt zelf.
Als gevolg van de ban op Russische olie door de EU moet Rusland voor zo’n miljoen vaten per dag op zoek naar alternatieve kopers. Dat doet het land met name in Azië. Daarnaast zegt Rusland geen deals te willen sluiten waar het prijsplafond op van toepassing is. Doordat de verkopers hun best moeten doen de Russische olie kwijt te raken, is volgens Reuters felle concurrentie ontstaan, met steeds grotere kortingen als gevolg.

Neem India, uitgegroeid tot een van de belangrijkste afnemers van Russische olie. Kregen kopers hier in oktober nog 4,75 tot 7,6 euro korting per vat ten opzichte van niet-Russische olie, inmiddels zit het op 11,3 tot 14 euro, melden de bronnen. In sommige gevallen liggen de opbrengsten lager dan de productiekosten, waarbij ook meespeelt dat de transportkosten zijn gestegen. Dit komt door een tekort aan Russische transportschepen die het winterweer kunnen doorstaan.
Hierboven blijkt echter dat de effecten, overcapaciteit in combinatie met prijs, door de hele oliemarkt heen rimpelen.
Vandaag rapporteerde het Internationaal Energie Agentschap (IEA) al dat de westerse maatregelen naar verwachting tot een lagere olieproductie in Rusland zullen leiden. De EU zoekt intussen alternatieven voor ruwe olie in onder meer het Midden-Oosten, West-Afrika, Noorwegen, Brazilië en de Verenigde Staten.
Op zich heeft de EU natuurlijk ook haar uitdagingen. Wel verwacht ik dat bij de afweging om tot dit prijsplafond en boycot te komen wel degelijk is gekeken of de bestaande EU behoefte in de markt is weg te zetten.

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 31-03 20:28

ZenTex

Doet maar wat.

Dat was natuurlijk te verwachten.
De export van Russische olie tegen de volle prijs word lastig, want kopers weten dat ze het goedkoop kunnen krijgen, misschien iets boven de cap, en de afzetmarkt is beperkt.
De EU zal het elders vandaan moeten halen, maar omdade overige olie exporterende landen tegen goedkope Russische olie moeten concurreren zal ook hun prijs iets naar beneden moeten.

De OPEC en KSA schroeven dan wel de productie omlaag, maar Rusland is een best grote exporteur en zal misschien juist wel de kraan flink open moeten draaien om de tekorten in het budget te compenseren.
Dat alles in een sowieso dalende markt, de gouden tijden zijn voorbij en de wereldeconomie staat er momenteel niet al te best meer voor.

• YakuzA

YakuzA

https://www.bloomberg.com...since-g-7-sanctions-began
Russia's Oil Exports Collapsed Since G-7 Sanctions Began

Country’s volumes plunged by more than half in week to Dec. 16
De laatste sancties op olie samen met de price cap hebben de 1e week een aardige invloed gehad.
Benieuwd of Rusland ergens transport capaciteit vandaan kan halen om dit in de komende weken op te vangen.

PSN

• YakuzA

YakuzA

Gaat langzaam vooruit.

Benieuwd wanneer het volgende land volgt.

[Voor 20% gewijzigd door YakuzA op 22-12-2022 20:44]

PSN

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:33

nst6ldr

Down with Big Tech.

Gebruik antidepressiva in Rusland stijgt explosief

Joost Bosman (correspondent): "Door de sancties kunnen mensen niet meer reizen en ze weten niet hoe het verder gaat met hun werk omdat bedrijven wegtrekken, [...]"
En het gaat op korte termijn nog veel harder aankomen voor een hoop gezinnen: kerst en nieuwjaar gaat nadruk geven op al die lege stoelen en foto's van overleden gezinsleden op de schoorsteen (maar dat is meer voor het topic over de situatie in Rusland).

[Voor 25% gewijzigd door nst6ldr op 23-12-2022 22:17]

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12:08
@nst6ldr Moeten we wel even tot 7 januari wachten voor hun kerst. (voor hun is het dus nieuwjaar en kerst)

• YakuzA

YakuzA

Sanctie ontduiking via Kazachstan zal binnenkort wel wat minder worden:

PSN

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:23

Malantur

BBG'er

Ik weet niet of het met elkaar te maken heeft, maar ik vond beide tweets wel interessant. De sancties lijken door te wegen :*)

Al lijkt de 2e tweet ook wel wat de sensatie te zoeken, want in het 5 dagen overzicht was er op 30 december al een grotere daling dan vandaag.

En in het jaaroverzicht zie je dat het al een maand bezig is maar de Roebel staat ook nog wel (kunstmatig) boven het niveau van januari 22.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• YakuzA

YakuzA

Malantur schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 16:32:
[Embed]

[Embed]

Ik weet niet of het met elkaar te maken heeft, maar ik vond beide tweets wel interessant. De sancties lijken door te wegen :*)

Al lijkt de 2e tweet ook wel wat de sensatie te zoeken, want in het 5 dagen overzicht was er op 30 december al een grotere daling dan vandaag.
[Afbeelding]
En in het jaaroverzicht zie je dat het al een maand bezig is maar de Roebel staat ook nog wel (kunstmatig) boven het niveau van januari 22.
[Afbeelding]
De fluctuatie van de prijs van de roebel zal meer aan de olie gerelateerd zijn vermoed ik.
Die zit in een stuk zwaarder vaarwater sinds eindelijk de olie op 5 dec echt onder de sancties viel.

PSN

• user109731
  • Niet online

https://pbs.twimg.com/media/FlteCwBXEAEql43?format=png&name=900x900

https://pbs.twimg.com/media/FltnNJ7WYAA7rQ0?format=png&name=900x900

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online

Auredium

Informaticus Chaoticus

De olie cap begint te werken:

Wel goed om te horen. Rusland maakt dus effectief veel minder winst. Goed om te zien dat de internationale crisis die ze zelf grotendeels veroorzaken hun nu komt bijten

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

• YangWenli
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 31-03 13:29
https://archive.is/gXV37

Mensen willen snelle oplossingen maar het kost tijd om een land in te laten storten.

• YakuzA

YakuzA

De Price cap op ruwe olie was goed bevallen.

Zodra de Refined oil ban voor de EU in gaat zijn ze aan het kijken of er ook een price cap voor bijv Diesel gemaakt kan worden voor vervoer naar de rest van de wereld.
https://www.bloomberg.com...d-of-import-ban#xj4y7vzkg
The European Union is floating a plan to cap the price of premium Russian refined fuel exports like diesel at $100 a barrel, with a lower $45 cap for discounted products, according to people familiar with the matter.

PSN

• YakuzA

YakuzA

Goede 1e stap als dit echt mogelijk blijkt:
https://www.bloomberg.com...ssian-central-bank-assets
European Union member states have been told the bloc has the legal authority to temporarily leverage at least €33.8 billion ($36.8 billion) of Russian central bank assets to help pay for the reconstruction of Ukraine, according to people familiar with the matter.

The bloc’s Council Legal Service told diplomats that such a plan is legally feasible, as long as the assets aren’t expropriated and certain conditions are met,

PSN

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:51
Mijoenen Nederlandse chips belanden dus gewoon nog in Rusland.

En dat is dan nog maar een klein deel, nog meer miljoenen (2 miljoen chips alleen al in november alleen) komen uit andere landen terecht in Rusland.

In de huidige globale samenleving is het eigenlijk niet meer te doen om een land toegang tot technologie te ontzeggen.

https://nos.nl/l/2461459

• Niet online
tja, ik moet telkens weer terugdenken hier aan. Uiteindelijk doe je er weinig aan.

Anoniem: 421923 in "Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden"

inclusief de reacties.

[Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 421923 op 27-01-2023 21:52]

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:50
Requiem19 schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 21:48:

En dat is dan nog maar een klein deel, nog meer miljoenen (2 miljoen chips alleen al in november alleen) komen uit andere landen terecht in Rusland.

In de huidige globale samenleving is het eigenlijk niet meer te doen om een land toegang tot technologie te ontzeggen.

Toch werken sancties wel, want je verstoort het productieproces: logistiek, planning, kosten, kans op namaak. Natuurlijk maakt dat nauwelijks uit voor die paar wapensystemen, maar voor de rest zeker wel.

Het meeste is ook behoorlijk low-end en hoog-volume waardoor de stroom nauwelijks geheel te controleren valt.

• YakuzA

YakuzA

Requiem19 schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 21:48:

We kunnen ook checken hoeveel procent van die chips door een ASML machine gemaakt zijn :)

PSN

• YakuzA

YakuzA

Een uitgebreide analyse van de effecten van o.a. De sancties op het Russische budget en outlook voor 2023:
https://www.atlanticcounc...-russian-economy-in-2023/

PSN

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:54
Anoniem: 421923 schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 21:50:
tja, ik moet telkens weer terugdenken hier aan. Uiteindelijk doe je er weinig aan.

Anoniem: 421923 in "Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden"

inclusief de reacties.
offtopic:
Oh jee. Zomaar verwijzen naar oude discussies ipv gewoon weer over doen. @teacup : goed plan :)

Mee eens. Voor wat betreft de specifieke sancties voor militaire/dual use spullen zou het beter zijn om te focussen op chips die én onmisbaar zijn in raketten/helicopters etc. én waarvan het handelsvolume beperkt is.

Dat er in een drone een generiek GPS/Glonass chipje zit betekent nog niet dat het je gaat lukken die dingen uit Rusland te houden. Desnoods kopen ze wat TomToms en slopen ze daaruit.

Ik weet niet tot in hoeverre de werkelijke handhaving van deze sancties zo is ingericht dat ze zich richten op specialistischer spul, maar nieuwsberichten die simpelweg logo's op chipjes tellen en dat gebruiken als name&shame van producenten lijken me niet heel constructief.

Ondanks die kritiek geeft het NOS artikel wel een interessant inkijkje in de hele logistieke keten vanaf NXP tot in Rusland en schetst het de problemen waar je bij generieke producten tegenaan loopt.

[Voor 8% gewijzigd door onkl op 28-01-2023 16:14]

• YakuzA

YakuzA

Eerste stap ook in de VS gezet voor het plukken:

PSN

• YakuzA

YakuzA

Ze zijn er uit met de price caps voor refined product:
https://www.ukrinform.net...n-petroleum-products.html
The first price cap for petroleum products traded at a discount to crude oil is set at $45 per barrel, while the second price cap for petroleum products traded at a premium to crude is set at $100 per barrel.

The level of the cap was established in close cooperation with the Price Cap Coalition and will become applicable as of February 5, 2023.

PSN

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Tja, voor het onderstaande hebben we gewoon een woord: Hypocriet.

Volkskrant

Nederland sorteerde voor op sancties door meer Russische diesel te importeren
Nederland en andere Europese landen hebben vlak voor de ingangsdatum van de dieselboycot nog snel flinke hoeveelheden Russische diesel geïmporteerd. Vanaf 5 februari mogen EU-landen geen diesel uit Rusland meer importeren. In de maanden november, december en januari was de invoer van Russische diesel via Nederlandse havens flink hoger dan in de maanden daarvoor. De import van ruwe olie is sinds 5 december al verboden.
Dan nog wel ter nuancering:
Europa is voor diesel grotendeels afhankelijk van import, en Rusland is een belangrijke exporteur van diesel naar Europa. Voor de oorlog kwam ongeveer de helft van de geïmporteerde diesel uit Rusland. Nederland voert vanwege de raffinaderijen in de Rotterdamse haven als enige EU-land meer diesel uit dan het importeert. De laatste maanden komt al een groter deel van de diesel uit andere landen, waaronder Saoedi-Arabië, de VS en India.
Waarschijnlijk is dit een van de oorzaken van de toegenomen import:
In juni 2022 is het dieselverbod aangekondigd in het zesde sanctiepakket van de Europese Unie. Het kabinet heeft daarna opdracht gegeven aan het Centraal Orgaan voor de Voorraadvorming van Aardolieproducten (COVA) om de strategische dieselvoorraad verder uit te breiden.
Maar tracht deze extra diesel dan ook uit andere bronnen te betrekken. Daarom hypocriet, acteren naar de letter, niet naar de geest van een voorgenomen boycot. In the end blijven wij amorele handelaren.

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Als grote exporteur van fossiele brandstoffen is Rusland grotendeels immuun voor sancties daar op. Als het de prijs op de markt omhoog drijft verdienen ze zelfs meer met de export naar andere landen. Hun status als nucleaire supermacht maakt ze ook immuun voor een fysieke blokkade op hun export.

Alleen zelf die fossiele brandstoffen winnen zou ze treffen. Maar dat doen we niet.

And to think they once said that computers would take away jobs.

• YakuzA

YakuzA

IJzerlijm schreef op zondag 5 februari 2023 @ 12:41:
Als grote exporteur van fossiele brandstoffen is Rusland grotendeels immuun voor sancties daar op.
Juist tegenovergesteld. Als exporteur zijn ze extra kwetsbaar financieel gezien.
Als het de prijs op de markt omhoog drijft verdienen ze zelfs meer met de export naar andere landen.
Jup, daarom ook de pricecap.
Hun status als nucleaire supermacht maakt ze ook immuun voor een fysieke blokkade op hun export.
Niet meer. De nucleaire retoriek is nu passé sinds ze door China zijn terug gefloten.
Alleen zelf die fossiele brandstoffen winnen zou ze treffen. Maar dat doen we niet.
? Deze snap ik niet zo :)

PSN

• r_bleumer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:57
ik durf toch wel te stellen dat het optrekken van de rente, daardoor dalende economische activiteit en dus neerwaardse druk op de olieprijzen ze zeer wel in de portemonnaie geraakt heeft.

Duurde alleen even.

Nonsensical line goes here <---

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

YakuzA schreef op zondag 5 februari 2023 @ 12:44:
[...]

Juist tegenovergesteld. Als exporteur zijn ze extra kwetsbaar financieel gezien.
Iemand gaat die olie kopen. Al is het maar om het na wat mixen alsnog aan Europa te verkopen.

https://www.reuters.com/b...023-vedomosti-2023-01-11/

De gasexport is overigens wel iets waar Rusland zwaar mee getroffen is omdat die aan fysieke leidingen gebonden is. Als wij niet meer kopen kan er niet 3 keer zoveel naar China. Maar supertankers met olie kunnen simpelweg ergens anders heen varen.
Niet meer. De nucleaire retoriek is nu passé sinds ze door China zijn terug gefloten.
Een ander land had al lang een NAVO maritieme blokkade op hun olie export havens aan z'n broek gehad. Dan tref je daadwerkelijk die export.

Nu gaat er nog net zoveel olie als voor de invasie naar klanten in het buitenland voor hogere prijzen. En ook al kopen we niet direct van Rusland, een deel van die olie komt via India weer hier terug.
? Deze snap ik niet zo :)
Meer aanbod drukt de prijs. De wereld economie zit nog in een ongewone situatie door corona maar als China weer volledig op gang komt wordt het weer vechten om wie het gas en de olie kan kopen. Waarbij ook onze nieuwe leveranciers Algerije en Azerbeijan nare dictators zijn die met deze nieuwe berg geld ambities kunnen gaan pushen hun buren te beheersen.

[Voor 7% gewijzigd door IJzerlijm op 05-02-2023 13:01]

And to think they once said that computers would take away jobs.

• r_bleumer
  • Laatst online: 08:57
Je vergeet dat ze die supertankers als de olie boven de limiet geprijsd is, niet meer verzekerd krijgen. Natuurlijk zullen ze proberen er bovenuit te komen, maar makkelijk is het niet.

Nonsensical line goes here <---

• YakuzA

YakuzA

IJzerlijm schreef op zondag 5 februari 2023 @ 12:58:
[...]
Nu gaat er nog net zoveel olie als voor de invasie naar klanten in het buitenland voor hogere prijzen. En ook al kopen we niet direct van Rusland, een deel van die olie komt via India weer hier terug.
Voor olie valt het idd nog mee, de prijs is beduidend lager dan vantevoren met nu de sub60 / barrel mede door de price Cap.

Dat het via India hierheen komt klopt niet. De export van olie vanuit India is niet significant gestegen volgens de statistieken.
De export van refined products is inderdaad wel flink gestegen in 2022.

Voor de Russische afzetmarkt van refined products komen ze wel in de knoop. Aangezien India en China geen refined willen kopen van Rusland. Die kopen liever de goedkope olie en raffineren dat dan zelf.
80% daarvan ging naar de EU, daar vinden ze niet zo een andere klant voor.
Een ander land had al lang een NAVO maritieme blokkade op hun olie export havens aan z'n broek gehad. Dan tref je daadwerkelijk die export.
Dit is nog nooit voor gekomen? ik geloof er niks van dat de Navo dat zou doen. De sancties zijn ook niet van de Navo.

[Voor 17% gewijzigd door YakuzA op 05-02-2023 13:21]

PSN

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 31-03 23:14

Indoubt

Always be indoubt until sure

Als ik me niet vergis willen China en India niet meer dan iets van 40-45$ betalen voor de russische olie. Gewoon omdat het kan en rusland een probleem heeft en dus onder druk staat. Beide landen zijn daar flink gebruik van aan het maken.

Ik kan even de bron niet meer zo snel achterhalen maar dit was een maand geleden wel hier en daar te vinden.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Indoubt schreef op zondag 5 februari 2023 @ 14:31:
Als ik me niet vergis willen China en India niet meer dan iets van 40-45$ betalen voor de russische olie. Gewoon omdat het kan en rusland een probleem heeft en dus onder druk staat. Beide landen zijn daar flink gebruik van aan het maken.
Dat lijkt me ook vanzelfsprekend. De extra logistiek en bewerkingen om Russische olie via India of China aan Europa te verkopen kost ook geld. En dat dwingt Rusland om onder marktprijzen aan die landen te verkopen want anders valt er voor India en China niets aan te verdienen.

Daarnaast kunnen we die weg ook aanpakken met invoerbeperkingen. Bijvoorbeeld door een limiet te zetten op de hoeveelheid olieproducten die India en China naar de EU mogen exporteren zodat ze niet veel meer naar de EU kunnen exporteren dan ze vóór 2022 deden. Dan wordt inkopen en bewerken van Russische olie in grote hoeveelheden zinloos voor die landen.

• Muncher
  • Nu online
Rob de Wijk meent dat de sancties niet werken.

• YakuzA

YakuzA

Muncher schreef op zondag 5 februari 2023 @ 15:10:

[Embed]
Economisch expert Rob de Wijk :)

Dit verhaal stipt realistischer aan waar de Russische pijnpunten gaan zitten:

PSN

• Indoubt

Indoubt

[Embed]
Waar komt die honderd $ vandaan?

Ik lees overal 60$ en china en india willen daar nog een flinke korting over

Edit: ik zie het al, komt van politico, normaal een redelijke bron maar lees overal andere bedragen

Edit2: complexer dan dat: er zijn gedifferentieerde prijzen. 100$ voor een vat reeds geraffineerde diesel maar slechts 45$ voor een vat fuel oil en zo nog meer van die verschillende dingen voor verschillende producten. Crude oil heeft een cap van 45$ dus nog lager dan de eerder genoemde 60$.

De chinezen zullen blij zijn, crude oil voor een prikkie. Of ze daar nog korting op durven vragen weet ik niet maar bij 45$ voor een vat maakt rusland verlies.

[Voor 45% gewijzigd door Indoubt op 05-02-2023 18:33]

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Indoubt schreef op zondag 5 februari 2023 @ 18:27:
[...]

Waar komt die honderd $ vandaan?

Ik lees overal 60$ en china en india willen daar nog een flinke korting over

Edit: ik zie het al, komt van politico, normaal een redelijke bron maar lees overal andere bedragen
100 dollar cap op producten dat boven de olieprijs verhandeld wordt (bv diesel) en 45 dollar cap op de producten dat onder de olieprijs verhandeld wordt.
Two price levels have been set for Russian petroleum products: one for ”premium-to-crude” petroleum products, such as diesel, kerosene and gasoline, and the other for ”discount-to-crude” petroleum products, such as fuel oil and naphtha, reflecting market dynamics. The maximum price for premium-to-crude products will be 100 USD per barrel and the maximum price for discount-to-crude will be 45 USD per barrel.
https://ec.europa.eu/comm...orner/detail/en/IP_23_602
Nu Rusland de geraffineerde producten niet meer in Europa kwijt kan, dan is de kans klein dat het helemaal naar China of India gaat. Het is een brede gamma aan producten dat allemaal in aparte opslag moet en kleinschalig vervoerd wordt. China, India,... wilt grote olietankers aan ruwe olie importeren en het raffineren gebeurt dicht bij de vraag.

Voor Rusland betekent dit miljoen vaten ruwe olie per dag dat niet meer naar de raffinaderijen kunnen gaan en de handelsvolume ruwe olie is al afgeknepen door de enorme afstand dat de tankers moeten afleggen, van de Baltic, door de Noordzee, rond Afrika,... tov van de Baltic naar Polen, Duitsland, Nederland,...

Hoe meer dat de ruwe olie afgeknepen wordt, hoe meer dat de Russen de productie moeten verlagen of stilleggen. Als de olie in de pijpleidingen niet meer beweegt, dan kan het een gel worden en een percentage water kan bevriezen. Dan barsten de pijpleidingen open zoals in 1992 en de vorige keer heeft het 30 jaren aan hulp van Westerse oil majors gekost om de pijpleidingen te herstellen.

We kunnen dus naar het einde van de Russische olie- en gasindustrie kijken. Zoals in Venezuela?

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:33

nst6ldr

Down with Big Tech.

[Embed]
Als ik de comments zo lees heeft hij bereikt wat hij wilde: veel tokkies en panic trolls, dus veel verkeer naar zijn profiel. De beste man heeft clickbait ontdekt en het effect bevalt hem prima :9~

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

[Embed]
Even los van het feit dat hij hier geld mee verdiend.. Hij zegt het niet. Hij zegt dat de huidige sancties niet zo veel effect hebben (en dat klopt. De zelf verkozen sancties van GB hebben meer effect. Daar krimpt de economie, in Rusland is dat minder en wordt zelfs weer groei voorspelt).

Dus vraagt hij af of dit nu wel gaat werken gezien de relatief hoge cap. (en zie ook NL die nog voor embargo extra diesel heeft besteld).

Moreel gezien is er geen enkele twijfel bij de sancties. Of ze nu zo effectief zijn uit het oogpunt waarvoor ze bedoeld zijn kun je je afvragen.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• YakuzA

YakuzA

Cyberpope schreef op zondag 5 februari 2023 @ 19:45:
[...]
Dus vraagt hij af of dit nu wel gaat werken gezien de relatief hoge cap. (en zie ook NL die nog voor embargo extra diesel heeft besteld).
De caps zijn ingesteld op 30% onder de huidige marktprijs dacht ik.
+ deze wordt nu elke 2 maanden bijgesteld zodat die rond de -30% blijft staan.
(Iets nieuws wat ze bij de crude oil nog niet er in hadden)
In addition, the Council will revert to review the price cap mechanism for crude oil as of mid-March and the review will occur regularly every two months.
Wat is daar relatief hoog aan? :)

[Voor 29% gewijzigd door YakuzA op 05-02-2023 19:58]

PSN

• Indoubt

Indoubt

YakuzA schreef op zondag 5 februari 2023 @ 19:53:
[...]

De caps zijn ingesteld op 30% onder de huidige marktprijs dacht ik.
+ deze wordt nu elke 2 maanden bijgesteld zodat die rond de -30% blijft staan.
(Iets nieuws wat ze bij de crude oil nog niet er in hadden)

[...]

Wat is daar relatief hoog aan? :)
Precies. De cap is helemaal niet hoog. Voor rusland is dit nog erger als hetgeen eerder was gecommuniceerd.

45$ voor crude oil is niet veel, Brent was altijd duurder maar niet zo heel veel en die staat op 78

Edit: correctie zoals Yakuza hieronder zegt:
Products that trade at a discount to crude will be capped at $45 per barrel.

[Voor 10% gewijzigd door Indoubt op 05-02-2023 20:05]

• YakuzA

YakuzA

Indoubt schreef op zondag 5 februari 2023 @ 20:00:
[...]
Precies. De cap is helemaal niet hoog. Voor rusland is dit nog erger als hetgeen eerder was gecommuniceerd.

45$ voor crude oil is niet veel, Brent was altijd duurder maar niet zo heel veel en die staat op 78
Crude cap is nog steeds 60$.

Laagwaardig geraffineerde producten van crude worden 45$. Stookolie etc.
Hoogwaardig wordt 100$, kerosine, diesel, benzine etc.

(Caps zijn allemaal per barrel, maar refined wordt meestal per ton verhandeld, dus dat kost flink wat rekenwerk bij het converteren)
According to various estimates, Russia's losses due to the introduction of embargoes and oil price caps will reach $75 billion to $125 billion per year.
https://www.ukrinform.net...-125b-a-year-klimkin.html

[Voor 37% gewijzigd door YakuzA op 05-02-2023 20:17]

PSN

• Indoubt

Indoubt

Leuke video van Joe Blogs
https://www.youtube.com/watch?v=1h0PVJ9lo58

Of link: YouTube: RUSSIAN Oil Disaster as Refined Oil Ban & Price Cap & European Bans ...

Video van twee dagen terug toen de ban en of caps op oliederrivaten van kracht werd.

Interessante grafieken met hoeveel de EU voorheen af nam en wie er nog mogelijke klanten voor rusland zijn. Blijkbaar niet erg gunstig voor rusland.Die zal zijn olieproductie behoorlijk moeten limiteren

[Voor 21% gewijzigd door Indoubt op 07-02-2023 19:50]

• Muncher
  • Nu online
Indoubt schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 19:49:
Leuke video van Joe Blogs
https://www.youtube.com/watch?v=1h0PVJ9lo58

Of link: YouTube: RUSSIAN Oil Disaster as Refined Oil Ban & Price Cap & European Bans ...

Video van twee dagen terug toen de ban en of caps op oliederrivaten van kracht werd.

Interessante grafieken met hoeveel de EU voorheen af nam en wie er nog mogelijke klanten voor rusland zijn. Blijkbaar niet erg gunstig voor rusland.Die zal zijn olieproductie behoorlijk moeten limiteren
Dat Rusland er een probleem bij heeft is wel duidelijk. Ik ben benieuwd wat de impact gaat zijn voor de EU. We kunnen dit niet zomaar vervangen door groene energie: de gerafineerde producten zullen ergens anders vandaan moeten komen en waarschijnlijk tegen een hogere prijs. Heeft iemand daar toevallig al een goede (voorlopige) analyse over gezien?

• YakuzA

YakuzA

https://www.ukrinform.net...ndists-von-der-leyen.html
The EU's tenth package of sanctions will target not only Russian political and military leaders, but also propagandists who are poisoning the public space at home and abroad.
Ben wel benieuwd wat voor propagandisten er op de sanctielijst zullen belanden.
de Solovjev's van deze wereld?

[Voor 20% gewijzigd door YakuzA op 09-02-2023 17:04]

PSN

• YakuzA

YakuzA

De Olie sancties van december lijken (voorlopig) raak geweest?
Slumping energy revenues and soaring expenditures pushed Russia's federal budget to a deficit of 1.76 trillion rubles ($24.78 billion) in January amid Western sanctions and the cost of the war in Ukraine.
https://www.rferl.org/a/r...enues-slump/32258835.html

Begrotingstekort van 24 miljard$ in 1 maand is niet heel gezond.

(las ergens anders dat de 24 miljard al ca. 60% is van het tekort dat ze voor het hele jaar 2023 hadden begroot)

[Voor 11% gewijzigd door YakuzA op 10-02-2023 09:28]

PSN

• Indoubt

Indoubt

Het schijnt dat rusland heeft aangegeven een half miljoen barrels per dag minder te gaan produceren. Volgens dit filmpje van Joe Blog op Youtube is de reductie nu al meer dan 900.000 barrels per dag minder productie en dat terwijl de cap op geraffineerde olieproducten nog geen week geleden is ingegaan.

Dat betekend dat de productie waarschijnlijk nog veel verder omlaag moet in de komende tijd.

Wat het exact betekend voor de russische economie is nog een beetje glazen bol kijken maar dat er een effect is dat lijkt inmiddels wel duidelijk.

Nu zijn sancties vrijwel nooit een directe reden om een oorlog te stoppen maar het maakt het misschien wel net een beetje moeilijker om ze lang vol te houden.

YouTube: RUSSIAN Oil Disaster as Production Slashed by 500,000 Barrels Per Da...

• YakuzA

YakuzA

Ben iig blij dat het einde maand eindelijk afgelopen is met de miljarden die vanuit de EU naar Rusland vloeien.

PSN

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Ik vraag me ook wel af waarom we in heel de EU nog Russische en Wit-Russische ambassadeurs en hun teams toelaten. Rusland én Wit-Rusland hebben, geografisch gezien, nog door letterlijk heel Europa ambassades zitten. Soms zelfs op korte afstand van elkaar (denk maar aan de afstand Den Haag-Brussel).

Het is eigenlijk een publiek geheim dat zij dit vaak gebruiken voor spionage en soms geheime operaties. (Dat is gelijk ook de enige reden dat ik mij kan bedenken waarom we ze in deze tijd nog niet terug naar Rusland hebben gestuurd - omdat we er nu enigszins oog op kunnen houden?)

Omgekeerd hebben Europese landen natuurlijk ook ambassades in Rusland, maar die zitten allemaal geografisch op 1 plek: Moskou!

In feite hebben Rusland en Wit-Rusland door heel de EU verspreid 54 'spionage bureaus', terwijl de EU omgekeerd er 27 geconcentreerd in Moskou en 27 geconcentreerd in Minsk hebben.

Als we verder zo boos zijn op Rusland (en Wit-Rusland), waarom zeggen we dan niet gewoon: "Weet je wat, we houden alleen jullie ambassade in Brussel open om nog enigszins in diplomatieke contacten te kunnen voorzien... en verder mag de rest naar huis! Groetjes van de EU."

• PASware
  • Laatst online: 11:34
Uniciteit schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 23:44:
Als we verder zo boos zijn op Rusland (en Wit-Rusland), waarom zeggen we dan niet gewoon: "Weet je wat, we houden alleen jullie ambassade in Brussel open om nog enigszins in diplomatieke contacten te kunnen voorzien... en verder mag de rest naar huis! Groetjes van de EU."
Nadeel kan dan zijn dat de russen de westerse ambassades sluiten, wat weer een probleem zou kunnen gaan worden voor westerse mensen die in rusland vertoeven. Zodra zij een probleem met bijvoorbeeld hun paspoort hebben,zitten zij met de gebakken peren. En Rusland kennende gaan ze daar in zitten stoken.

Ik zie teveel nadelen, al zou het in theorie goed zijn om maar 1 russische ambassade te hebben in de EU.

Tesla Model 3 SR+ White / Black / 18" Aero | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr)

• YakuzA

YakuzA

https://www.reuters.com/w...build-ukraine-2023-02-14/
OSLO, Feb 14 (Reuters) - The European Union will on Wednesday launch an ad hoc group to investigate how billions of dollars in frozen Russian funds.
Het heeft even geduurd, maar er gaat nu een task force naar kijken hoe de miljarden onteigend kunnen worden.

PSN

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12:24
downtime schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 11:04:
[...]

Zodra deze oorlog voorbij is (en misschien nog eerder) gaat Rusland weer op grote schaal inkopen doen om de verliezen goed te maken. Als de wapenfabrieken in China meedoen kan Rusland heel snel weer duizenden tanks hebben. Intussen zijn wij nog met procedures bezig.
1. van welk geld?
2. wie gaat al die tanks dan bemannen?

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

migchiell schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 11:11:
[...]

1. van welk geld?
2. wie gaat al die tanks dan bemannen?
1. Van die honderden miljarden die ze voor de oorlog in een fonds hadden gestopt maar nu maar mondjesmaat kunnen besteden. En anders verpatsen ze wel wat aan China. Er zit vast nog wel wat in de grond wat China kan gebruiken.
2. Wie bemande de tanks na de miljoenenverliezen van WO2? Een nieuwe lichting dienstplichtigen. Zoals het altijd al is gegaan.

• migchiell
downtime schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 11:22:
[...]

1. Van die honderden miljarden die ze voor de oorlog in een fonds hadden gestopt maar nu maar mondjesmaat kunnen besteden. En anders verpatsen ze wel wat aan China. Er zit vast nog wel wat in de grond wat China kan gebruiken.
2. Wie bemande de tanks na de miljoenenverliezen van WO2? Een nieuwe lichting dienstplichtigen. Zoals het altijd al is gegaan.
1. geen idee wat daar nog van over is, en aangezien er ook steeds minder geld binnenkomt, nu de hele Westerse wereld geen/fors minder fossiele brandstof inkoopt en er aanzienlijke sancties zijn ingesteld, gaat de Russische economie niet bepaald de goede kant op. Ze zullen heus wel grondstoffen (of land) aan China kunnen verpatsen, maar ik weet niet of de Russische volksaard het kan verdragen een wingewest van China te worden.

2. dat zijn er ook steeds minder en minder, naast de economie zit ook de demografie bepaald niet mee voor de Russen. En precies de mensen die je in het leger wilt hebben (mannen 20-40, grofweg) moeten ook de economie draaiend houden én de volgende generatie verwekken... en precies die generatie heeft nu een forse klap gekregen omdat ze óf gevlucht of dood zijn door de huidige oorlog.

Ik zie weinig mogelijkheden voor Rusland om binnen een halve eeuw weer tot een grootmacht uit te groeien, militair en/of economisch (voor zover het een al zonder het andere kan).

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 31-03 11:43
migchiell schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 11:30:
[...]

Ik zie weinig mogelijkheden voor Rusland om binnen een halve eeuw weer tot een grootmacht uit te groeien, militair en/of economisch (voor zover het een al zonder het andere kan).
Er zijn geen mogelijkheden ooit nog tot grootmacht uit te groeien. Dat weten ze, en dat is waarom ongeveer nu deze oorlog er is: nu het nog kan (nouja, eigenlijk niet meer dus). Aan de ene kant kalft steun in Oost Europa al decennia lang af met hun zwiep richting democratie en Westen, en dat lijkt me een duurzame veranderen, en aan de andere kant zuigt China ze uit, zowel kwa tech, grondstoffen, en het lijkt me een kwestie van tijd voor het over grondgebied gaat.

Het is al sinds voor de val van de muur een economie gebaseerd op roofbouw van eerdere ontwikkelingen (en eigen grondstoffen), en er is geen enkele wending daarin te ontwaren (het zou natuurlijk ook zelf een wending naar een duurzamere economie kunnen maken, eigenlijk best veel tech, toerisme), maar daar is de cultuur en het 'klimaat' niet naar.

Als pion van China zouden ze terug kunnen komen.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• YakuzA

YakuzA

Ik weet niet of Rusland het over hun hart kan krijgen om een T72 kopie uit China te importeren.

PSN

• migchiell
YakuzA schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 11:42:
Ik weet niet of Rusland het over hun hart kan krijgen om een T72 kopie uit China te importeren.
Daar is wel omheen te werken... Chinezen bouwen (op kosten van Rusland, uiteraard) een fabriek in Rusland en bemensen die met Russische dwangarbeiders. Dan is het formeel een Russische tank en is China alleen de leverancier van het staal, de technologie en de machines, en de beheerder van de fabriek.

En in ruil daarvoor hoeven de Russen alleen de haven van Vladivostok over te geven aan de Chinezen, maar tegen een vriendentarief mogen ze er dan wel gebruik van blijven maken.

[Voor 14% gewijzigd door migchiell op 16-02-2023 11:57]

• YakuzA

YakuzA

migchiell schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 11:55:
[...]
Daar is wel omheen te werken... Chinezen bouwen (op kosten van Rusland, uiteraard) een fabriek in Rusland en bemensen die met Russische dwangarbeiders. Dan is het formeel een Russische tank en is China alleen de leverancier van het staal, de technologie en de machines, en de beheerder van de fabriek.
Maar zo'n constructie is onlogisch, dan bouwen ze wel een eigen T72. :)
Ze hebben nog leeg staande tank fabrieken op vooraad als het goed is.

PSN

• migchiell
YakuzA schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 11:58:
[...]

Wie, de Russen? Die hebben vast nog wel fabrieken, maar ik weet niet of ze machines, staal, chips en know-how hebben om moderne tanks in grote hoeveelheden te maken. Het lijkt er niet op, want anders hadden we die tanks wel gezien inmiddels :)

• Caelorum
Je bemenst ze niet met Russen. Je bemenst ze met (dwang)arbeiders uit Noord-Korea. Zoals ze nu ook al in Siberië doen: https://video.vice.com/nl.../566841374fe425b03b5fce50

Overigens ontkend Rusland dat het hier om dwangarbeiders gaat...

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 31-03 20:28

ZenTex

Doet maar wat.

YakuzA schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 11:58:
[...]

Wat is een leegstaande tank fabriek?
Dat is een lege hal, zonder machines en apperatuur.

Die machines zijn normaliter geen probleem, kwestie van investering en en installeren.
Wat wel een probleem is dat voor dergelijke machines ze grotendeels aangewezen zijn op... Duitsland. Dat gaat hem niet worden.

Veel van dat spul word tegrnwoordig ook in China geproduceerd, maar er is een reden dat men doorgaans machines uit Duitsland gebruikt, al zijn ze 4 a 10 keer duurder.

En wat betreft de huidige machines, daar zullen ze wel service contracten voor hebben, maar dat is nu ook van de baan, zelfde met spares.

Dus dan toch maar Chinese machines? Met garantie tot de deur, en nul after sales service? Succes. Al moet ik zeggen dat russen ware tovenaars zijn om al dan niet houtje touwtje, machines draaiende te houden.

• Requiem19
Een redelijk vernietigend artikel over de effectiviteit van de sancties in het FD vanochtend:

https://fd.nl/bedrijfslev...rusland-leveren-weinig-op

- Het IMF voorspelt 2% groei in Rusland komende 2 jaar
- (Dit is meer dan de UK (!!), die nu op 1.5% uitkomen aldus het IMF)
- Twintig Russische oligarchen zijn nu 10 miljard rijker dan een jaar geleden
- hoeveelheid bevroren bezittingen daalt (!)
- NL heeft circa weer 100 milj vrijgegeven op nu totaalbedrag van 547 miljoen
- Er komen veel rechtszaken over de sancties, waar veel advocaten veel aan gaan verdienen
- Sancties zijn eenvoudig te omzeilen, export NL naar landen is ‘uit het niets’ 10-tallen procenten toegenomen naar landen als Turkije, Kazakhstan en China
- Sancties hebben in de geschiedenis nog nooit een dictator op andere gedachten gebracht.

Moeten we de sancties dan maar laten varen? Nee, Rusland moet afgesneden worden van onze Westerse economie.

Maar er moet wel een besef komen dat de economische sanctie doelstellingen mbt de oorlog niet zullen werken.

• YakuzA

YakuzA

Requiem19 schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 09:13:
Een redelijk vernietigend artikel over de effectiviteit van de sancties in het FD vanochtend:

https://fd.nl/bedrijfslev...rusland-leveren-weinig-op

- Het IMF voorspelt 2% groei in Rusland komende 2 jaar
- (Dit is meer dan de UK (!!), die nu op 1.5% uitkomen aldus het IMF)
Is dit de IMF raming van afgelopen zomer waar ze o.a. geen rekening hielden met de oliesancties van 5 december en 5 februari?
Russia’s economy may continue to shrink in 2023. Its GDP is forecast to decline by 5.6% in the worst-case scenario (OECD) or by 3.3% according to the World Bank. The IMF expects slight growth in 2023 (0.3%).
https://www.consilium.eur...anctions-russian-economy/

[Voor 22% gewijzigd door YakuzA op 18-02-2023 09:33]

PSN

• Requiem19
YakuzA schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 09:30:
[...]

Is dit de IMF raming van afgelopen zomer waar ze o.a. geen rekening hielden met de oliesancties van 5 december en 5 februari?
Denk je dat het FD een artikel zou baseren op informatie van vorige zomer?

Bijzonder.

Dit komt uit de januari 2023 publicatie.

https://www.imf.org/-/med...January/English/text.ashx

• Caelorum
Volgens IMF was het in oktober 2022 al bijgesteld tot - 2.3% met een verwachting voor - 3.4%.

De huidige voorspelling voor 2023 is 0.2% groei. En dan in 2024 2.1% groei. Maar dan gaan ze er wel vanuit dat de export van Rusland niet verder inzakt. Dus dat de volume en prijs van de olie en gas hetzelfde blijven als het in oktober 2022 was. En dat is, dacht ik, nu al niet het geval. En ze gaan er vanuit dat de Russische overheid niet meer kosten gaat hebben dit in 2023 en 2024, dan ze in 2022 hadden. Vrij optimistisch denk ik, aangezien ze alleen voor de oorlog al meer en meer zullen moeten importeren uit andere landen.

Rapport kan je trouwens hier lezen: https://www.imf.org/en/Pu...tlook-update-january-2023 let op dat dit rapport uit januari dus gebaseerd is op data uit oktober 2022.

[Voor 4% gewijzigd door Caelorum op 18-02-2023 09:39]

• YakuzA

YakuzA

Requiem19 schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 09:37:
[...]
Denk je dat het FD een artikel zou baseren op informatie van vorige zomer?

Bijzonder.

Dit komt uit de januari 2023 publicatie.

https://www.imf.org/-/med...January/English/text.ashx
Aangezien het achter een paywall’je mag dit niet direct lezen wall’ zit, kan ik dat niet zien ;)

(De ‘dit is meer dan de UK’ was de favoriete uitspraak op basis van dat oude IMF rapport namelijk :) )

[Voor 15% gewijzigd door YakuzA op 18-02-2023 09:42]

PSN

• Caelorum
YakuzA schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 09:39:
[...]

Aangezien het achter een paywall zit, kan ik dat niet zien ;)
Er is geen paywall...

• YakuzA

YakuzA

Caelorum schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 09:38:
Volgens IMF was het in oktober 2022 al bijgesteld tot - 2.3% met een verwachting voor - 3.4%.

De huidige voorspelling voor 2023 is 0.2% groei. En dan in 2024 2.1% groei. Maar dan gaan ze er wel vanuit dat de export van Rusland niet verder inzakt. Dus dat de volume en prijs van de olie en gas hetzelfde blijven als het in oktober 2022 was. En dat is, dacht ik, nu al niet het geval. En ze gaan er vanuit dat de Russische overheid niet meer kosten gaat hebben dit in 2023 en 2024, dan ze in 2022 hadden. Vrij optimistisch denk ik, aangezien ze alleen voor de oorlog al meer en meer zullen moeten importeren uit andere landen.

Rapport kan je trouwens hier lezen: https://www.imf.org/en/Pu...tlook-update-january-2023 let op dat dit rapport uit januari dus gebaseerd is op data uit oktober 2022.
Tnx.
Als het rapport op oktober gebaseerd is, is de uitkomst idd te begrijpen :)
Dan zijn idd 5 december, 5 februari en het gapende budget gat van januari niet er in verwerkt.

PSN

• Requiem19
YakuzA schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 09:50:
[...]

Tnx.
Dan zijn idd 5 december, 5 februari en het gapende budget gat van januari niet er in verwerkt.
Again: het komt uit het januari 2023 rapport van het IMF.

- als het IMF in januari met droge ogen een rapport publiceert waarvan ze weten dat het op volledig achterhaalde data gebaseerd is, kunnen we ze niet meer serieus nemen.

[Voor 19% gewijzigd door Requiem19 op 18-02-2023 10:01]

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12:07
YakuzA schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 09:50:
Dan nog zal dat geen enorme daling veroorzaken, het land lijkt ondanks alles nog steeds redelijk goed te functioneren.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• YakuzA

YakuzA

hoevenpe schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 10:29:
[...]

Dan nog zal dat geen enorme daling veroorzaken, het land lijkt ondanks alles nog steeds redelijk goed te functioneren.
Die enorme daling van januari is al even bekend:
YakuzA in "Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden"

PSN

Pagina: 1 ... 6 7 8 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee