Via de Volkskrant opgemerkt. Oekraïne blijft ageren tegen alles wat Rusland ook maar enigszins de wind in de zeilen zou kunnen geven. Hieronder de originele tweet omdat de afbeelding een effectieve name and shame biedt van bedrijven die volgens Oekraïne nog handel drijven met Rusland:
Na navraag van de Volkskrant hieronder nog enkele reactie van betrokken bedrijven:
De reactie van ING vind ik wel tekenend:
FM @DmytroKuleba: “International companies which remain working in Russia are directly funding #RussianWarCrimes and genocide of #Ukrainians. I reiterate my call on their customers and partners to boycott these brands until they stop making blood profits and pull out of #Russia” pic.twitter.com/CUT95lP5ph
— MFA of Ukraine 🇺🇦 (@MFA_Ukraine) 7 november 2022
Na navraag van de Volkskrant hieronder nog enkele reactie van betrokken bedrijven:
Het medische argument is waarschijnlijk ook de reden dat we merken als Merck, Kimberly-Clark, Siemens -healthineers en Medtronic in het overzicht zien.Philips laat in een reactie weten dat de activiteiten in Rusland zijn afgeschaald tot het leveren van medische systemen, zoals MRI-scanners. ‘In lijn met alle wetgevingen en sancties blijven we dat doen. Toegang tot zorg is een basismensenrecht’, zegt een woordvoerder. Unilever verwijst naar een eerdere verklaring, waarin het bedrijf aangaf dat alle im- en export naar Rusland is stopgezet.
De reactie van ING vind ik wel tekenend:
Nu weten we van het confisqueren van de bezittingen van Russen in Nederland dat als het Nederland geld kost haar reactie heel langzaam kan zijn. Deze traagheid zie ik nu ook bij de ING terug.Ook ING is zijn activiteiten in Rusland aan het afbouwen. ‘Na het uitbreken van de oorlog hebben wij aangegeven dat we geen nieuwe zaken meer doen met Russische klanten. Onze activiteit in Rusland neemt verder af naarmate lopende leningen worden terugbetaald’, legt een woordvoerder uit. Volgens hem heeft ING nu nog zo'n 3,8 miljard euro uitstaan in Rusland. Dat is 2,9 miljard minder dan eind februari.
[Voor 47% gewijzigd door teacup op 08-11-2022 22:32]