'Lidstaten EU bereiken compromis over nieuwe sancties tegen Rusland'
Volkskrant Liveblog
Waar ik nog wel beducht voor ben is dat die prijsbeperking die Russische olie juist weer populair maakt en de verkopen ervan stijgen.
Volkskrant Liveblog
Een algehele ban op Russische olie liep blijkbaar tegen teveel weerstand op, met het maximeren van de prijs voor Russische olie als het maximaal haalbare compromis.De lidstaten van de Europese Unie hebben naar verluidt een compromis bereikt over een nieuw pakket aan sancties tegen Rusland. Daarin zijn volgens persbureau Bloomberg, dat zich baseert op ingewijden, ook afspraken gemaakt over een prijsplafond voor Russische olie bij verkoop aan derde landen. Woensdag wordt hierover een formeel akkoord verwacht.
Bij de nieuwe sancties zou het verschepen van Russische olie in het geheel niet meer toegestaan zijn, tenzij de prijs van die olie zich onder een bepaald niveau bevindt. Zo zal Moskou minder verdienen aan de verkoop van fossiele brandstoffen, waardoor de financiering van de oorlog in Oekraïne verder in het gedrang komt.
Angst voor een verwachte beperking van de transportbehoefte vind ik wel opmerkelijk. Als ik het goed begrijp zijn er geen beperkingen op het transport zolang die maximaal toegestane prijs wordt gehanteerd.Vertegenwoordigers van de EU-landen bespraken dinsdagavond nog manieren om de impact die het nieuwe pakket zou hebben op landen met een grote scheepvaartbranche te verzachten, aldus de bronnen. Griekenland, Cyprus en Malta maakten zich zorgen over de beperkingen voor het transport over water van Russische olie. Zij zouden hebben aangedrongen op bepaalde garanties.
Waar ik nog wel beducht voor ben is dat die prijsbeperking die Russische olie juist weer populair maakt en de verkopen ervan stijgen.
Wel een Europese ban op Russische olie in ieder geval. Bij die computerchips en chemicaliën betrap ik mij op verbazing dat die producten nog geen restrictie hadden.Het voorstel komt oorspronkelijk uit de koker van de Verenigde Staten. Later sprak ook de G7, de groep van grote industrielanden, zich ervoor uit. Het prijsplafond zou vanaf 5 december moeten gaan gelden. Dat is op het moment dat Europa ook de aankoop van Russische olie door Europese landen zelf in de ban doet.
In het nieuwe sanctiepakket zouden meer maatregelen zitten. Zo willen de lidstaten ook voorkomen dat bepaalde computerchips en chemische stoffen het Russische leger bereiken.