• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Nu online

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

'Lidstaten EU bereiken compromis over nieuwe sancties tegen Rusland'

Volkskrant Liveblog
De lidstaten van de Europese Unie hebben naar verluidt een compromis bereikt over een nieuw pakket aan sancties tegen Rusland. Daarin zijn volgens persbureau Bloomberg, dat zich baseert op ingewijden, ook afspraken gemaakt over een prijsplafond voor Russische olie bij verkoop aan derde landen. Woensdag wordt hierover een formeel akkoord verwacht.

Bij de nieuwe sancties zou het verschepen van Russische olie in het geheel niet meer toegestaan zijn, tenzij de prijs van die olie zich onder een bepaald niveau bevindt. Zo zal Moskou minder verdienen aan de verkoop van fossiele brandstoffen, waardoor de financiering van de oorlog in Oekraïne verder in het gedrang komt.
Een algehele ban op Russische olie liep blijkbaar tegen teveel weerstand op, met het maximeren van de prijs voor Russische olie als het maximaal haalbare compromis.
Vertegenwoordigers van de EU-landen bespraken dinsdagavond nog manieren om de impact die het nieuwe pakket zou hebben op landen met een grote scheepvaartbranche te verzachten, aldus de bronnen. Griekenland, Cyprus en Malta maakten zich zorgen over de beperkingen voor het transport over water van Russische olie. Zij zouden hebben aangedrongen op bepaalde garanties.
Angst voor een verwachte beperking van de transportbehoefte vind ik wel opmerkelijk. Als ik het goed begrijp zijn er geen beperkingen op het transport zolang die maximaal toegestane prijs wordt gehanteerd.

Waar ik nog wel beducht voor ben is dat die prijsbeperking die Russische olie juist weer populair maakt en de verkopen ervan stijgen.
Het voorstel komt oorspronkelijk uit de koker van de Verenigde Staten. Later sprak ook de G7, de groep van grote industrielanden, zich ervoor uit. Het prijsplafond zou vanaf 5 december moeten gaan gelden. Dat is op het moment dat Europa ook de aankoop van Russische olie door Europese landen zelf in de ban doet.

In het nieuwe sanctiepakket zouden meer maatregelen zitten. Zo willen de lidstaten ook voorkomen dat bepaalde computerchips en chemische stoffen het Russische leger bereiken.
Wel een Europese ban op Russische olie in ieder geval. Bij die computerchips en chemicaliën betrap ik mij op verbazing dat die producten nog geen restrictie hadden.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:13

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Ze zijn er idd uit:
EU ambassadors have now approved all details of the Russia sanctions package and a so-called written procedure launched that will finish at 10 tomorrow. So publication in the EU official journal some time tomorrow
Gezien Orban zal Russische olie via pijpleidingen wel weer uitgesloten zijn van sancties.

Naar verluid:
Presidential representatives of the EU countries agreed on new sanctions against 🇷🇺

➡️a ban on oil transport to third countries at a price above the ceiling
➡️a ban on steel products, plastics, chemicals
➡️Prohibition to provide IT and legal services to Russian organizations.

[Voor 32% gewijzigd door YakuzA op 05-10-2022 11:13]

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• YakuzA

YakuzA

Hongarije heeft zich alweer in de schulden gestoken bij Gazprom met uitstel van betaling...

Belooft niet veel goeds.

[Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 05-10-2022 12:58]

PSN

• Anoniem: 421923
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
YakuzA schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 12:58:
Hongarije heeft zich alweer in de schulden gestoken bij Gazprom met uitstel van betaling...
[Twitter]
Belooft niet veel goeds.
de Putin-puppets van Hongarije, Servië en Oostenrijk waren gister al negatief in het nieuws inderdaad.

[Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 421923 op 05-10-2022 13:22]

• YakuzA

YakuzA

PSN

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:58
De Rijksoverheid heeft ook een bericht de deur uitgedaan over de laatste sancties:
De belangrijkste maatregelen in het kort

Een importverbod op:

staalproducten (uitbreiding van eerdere verboden);
houtpulp, papier en plastics;
elementen (zoals stenen en edele metalen) die in de juwelenindustrie worden gebruikt;
cosmetica en sigaretten.

Een exportverbod op:

civiel wapentuig;
aanvullende goederen die kunnen bijdragen aan de militaire en technologische verbetering van Rusland of de ontwikkeling van de Russische defensie- en veiligheidssector. Denk aan vliegtuigonderdelen en elektronische onderdelen, zoals halfgeleiders en transistoren (gebruikt in Russische wapens in Oekraïne);
chemicaliën en goederen die gebruikt kunnen worden voor marteling of andere geweldplegingen;
het leveren van architectuur- en ingenieursdiensten, IT-adviesdiensten en juridische adviesdiensten aan Rusland.

Maatregelen tegen sanctie-ontwijking

Als onderdeel van het nieuwe pakket wordt het mogelijk om personen en entiteiten die sanctie-ontwijking vergemakkelijken op de sanctielijst te plaatsen.
Prijsplafond voor transport Russische olie naar derde landen

In het nieuwe sanctiepakket is ook een wettelijke basis gelegd voor de introductie van een maximumprijs voor het overzees transport van olie uit Rusland naar derde landen. Het prijsplafond moet de winsten die Rusland maakt op olie gaan verminderen. Ook kan het olieprijsplafond helpen om de wereldwijde energieprijzen te stabiliseren.
Verbod op deelname aan besturen Russische staatsbedrijven

Er komt een verbod voor EU-inwoners om zitting te nemen in raden van bestuur van bepaalde Russische staatsbedrijven.
Uitbreiding sanctielijst

Er zijn aanvullende personen en entiteiten op de sanctielijst geplaatst. Het gaat om vertegenwoordigers van de Russische defensiesector en betrokkenen bij het organiseren van de schijnreferenda.

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Dit wilde ik ook aankaarten.
Op dinsdag 27 september heeft de FIOD een 55-jarige man uit het oosten van het land aangehouden. Hij wordt verdacht van overtreding van de Sanctiewet. De verdenking is dat de man in strijd met de handelsbeperkingen, als gevolg van de sanctiemaatregelen, goederen aan Rusland zou hebben geleverd, die ook voor militaire doeleinden gebruikt kunnen worden. Aanleiding voor het onderzoek is een melding van een bank aan de Financial Intelligence Unit (FIU).

De verdachte is op vrijdag 30 september j.l. door de rechter-commissaris in bewaring gesteld.
(Dikgedrukt door mij.)

Week geleden dus. Men vermoed bovendien opzet, bijv dankzij misleidende beschrijvingen.

Quotes van https://www.fiod.nl/aanho...treding-sanctiewetgeving/

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:40

sh4d0wman

Long live the King!

Er was een tijdje na de sancties een lijst van buitenlandse bedrijven welke nog zaken deden in/met Rusland (zie Yale in de TS).

Is er inmiddels ook een overzicht van Russische bedrijven/investeringen actief in Europa? (of zelfs alles buiten Rusland) Dan weten we in ieder geval waar we geen geld uit hoeven te geven buiten de bekende namen zoals Gazprom....

Met Google kom ik niet veel verder dan Wikipedia
Wikipedia: List of companies of Russia

Being a hacker does not say what side you are on. Being a hacker means you know how things actually work and can manipulate the way things actually work for good or for harm.
Come to the dark side. We've got cookies.

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 25-03 20:55
Van deze maatregelen ligt niemand in Rusland wakker vermoed ik. Wonderlijk dat we zelfs nadat Putin zo nadrukkelijk met kernwapens dreigt we de nucleare industrie nog steeds niet sanctioneren. Juist de laatste troefkaart die Putin nog heeft blijven we financieren en ondersteunen.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

• YakuzA

YakuzA

ph4ge schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 09:09:
[...]

Van deze maatregelen ligt niemand in Rusland wakker vermoed ik. Wonderlijk dat we zelfs nadat Putin zo nadrukkelijk met kernwapens dreigt we de nucleare industrie nog steeds niet sanctioneren. Juist de laatste troefkaart die Putin nog heeft blijven we financieren en ondersteunen.
Ik denk wat mensen in andere landen die dingen faciliteren die naar Rusland gaan wel ervan wakker liggen:
The European Union will gain broad powers with its new Russia sanctions package that would allow it to target people inside and out of the bloc who help evade its restrictive measures.

As Bloomberg reports, the 8th package adopted by member states this past week includes powers to list “natural or legal persons, entities or bodies” who facilitate the circumvention of EU sanctions. They could see their assets in the EU frozen and individuals banned from traveling into the EU.
Van de nucleaire industrie en wel/geen sancties ben ik niet echt op de hoogte.

PSN

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Van The Guardian:
Energy exports appear to be helping Russia ride out Western sanctions, AFP reports.

Moscow says inflation is easing and employment is virtually full, contradicting the predictions of a catastrophe from many financial experts.

The International Monetary Fund on Tuesday offered some support to Russia’s view, saying recession will be less severe than expected due to oil exports and relatively stable domestic demand.

The IMF forecast the Russian economy to contract just 3.4% over the whole year, after contracting 21.8% during the second quarter at a quarterly annualised rate.

It was only in June that the IMF forecast an annual drop of 6%.
Het IMF verwacht dus een 3,4% economische krimp. Dit is echt veel en veel te weinig om een ontwrichtend effect te hebben op Rusland / Putin.

De sancties falen echt volledig. Totaal niet doorgerekend, doordacht.

• Cyberblizzard
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Rusland, de economische dwerg (BNP = Italië)

Welkom in het Antropoceen! - Fietsen, goed voor iedereen!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 10:25
Alleen zo'n getal zegt zo weinig. Gaat het bij de berekening om een krimp in nominale of in reële waarde? Ik ben geen deskundige, dus verbeter me als ik het mis heb, mar naar mijn weten wordt altijd de nominale waarde gebruikt. Effectief is er dus alleen groei als de stijging van het BBP groter is dan het inflatiecijfer.

Daarnaast vertekent het beeld natuurlijk ook: bestedingen betekenen niet altijd welvaartsverbeteringen. Het meest extreme voorbeeld is een natuurramp: herstel werkzaamheden leveren heel veel bestedingen op; maar aan het eind van de rit ben je gewoon terug bij af en is er geen enkele welvaartsgroei (alleen een transfer van geld van de slachtoffers naar de bedrijven die de werkzaamheden verrichten).

Hetzelfde geld voor Rusland; neem bijvoorbeeld auto's die veel duurder zijn geworden. Als de prijzen bij de dealer 40% omhoog zijn gegaan; moet het aantal verkopen enorm afnemen voordat de omzet kleiner wordt.
(Bij een 40% prijsverhoging heb je bij 30% minder verkopen 2% economische krimp).

Het BBP is dus niet echt een goede maatstaf om het effect van de sancties te meten.

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online

Nox

Noxiuz

Tja, als je economie al niet veel voorstelt valt er weinig te slopen...

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Muncher
Cyberblizzard schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 10:21:
Rusland, de economische dwerg (BNP = Italië)

[Afbeelding]
Ik wil even wat tegenspraak inbrengen op het argument "Rusland = BBP van Italie." Ik lees dit nu best vaak (vergelijking met een ander middel-klein Europees land). Een aantal weken geleden las/hoorde ik een analyse van Andrea Kendall-Taylor, een voormalig inlichtingen medewerker, die hierover het oa. volgende zei:
And the thing that I worry about which relates to this “Russia down, but not out” is as Russia is kind of written out of the economic international system, as they are no longer a stakeholder in that economic system, it allows them to flout the rules in different ways. I think it will only kind of embolden more aggressive behavior. And so that’s the thing again — yes, it will be economically weaker. The other thing we should remember, Ezra, is that Russia has never been an economic powerhouse, and yet they’ve still been able to challenge U.S. interests seriously in the past.

I mean, people love to say that Russia’s economy is the size of Italy, or whatever small European country. But I think these raw economic indicators have never been a good measure of Russia’s ability to wreak havoc and to complicate and to challenge the United States. And so yes, it is important to focus on its economic fundamentals. And we do hope that sanctions will constrict and constrain, and make it more difficult for them to build and grow their defense, industrial base, and their military.

But I think we have to understand that this threat doesn’t subside even as the Russian economy declines.
Het BBP zegt bij lange na niet alles. Niet met de sancties, niet op de effecten van de sancties op een BBP of de mogelijkheid van Rusland om oorlog te voeren. Het ligt allemaal een stuk genuanceerder. Rusland heeft aangetoond op dit vlak bovengemiddeld te presteren (in termen van: hoeveel onrust/invloed ze hebben op het wereldtoneel) tov het BBP wat ze produceren.

De hele show is de moeite waard. Je kan alle details vinden in mijn post hier.

• Cyberblizzard
  • Niet online
Muncher schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 14:00:

[...]

Het BBP zegt bij lange na niet alles. Niet met de sancties, niet op de effecten van de sancties op een BBP of de mogelijkheid van Rusland om oorlog te voeren. Het ligt allemaal een stuk genuanceerder. Rusland heeft aangetoond op dit vlak bovengemiddeld te presteren (in termen van: hoeveel onrust/invloed ze hebben op het wereldtoneel) tov het BBP wat ze produceren.
Dat komt vooral omdat het een gemilitariseerd land met kernwapens is dat zo zijn macht kan afdwingen. Verder is de economie van Rusland nogal primitief met vooral grondstoffen en half afgewerkte producten. Veel know-how voor de fossiele sector komt dan ook nog uit het westen. Wie kan een Russisch afgewerkt product als voorbeeld geven dat internationaal succesvol is? Ik denk ook dat Rusland niet verder uit elkaar valt omdat het door repressie samengehouden wordt.

• Muncher
Cyberblizzard schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 15:45:
[...]
Dat komt vooral omdat het een gemilitariseerd land met kernwapens is dat zo zijn macht kan afdwingen. Verder is de economie van Rusland nogal primitief met vooral grondstoffen en half afgewerkte producten. Veel know-how voor de fossiele sector komt dan ook nog uit het westen. Wie kan een Russisch afgewerkt product als voorbeeld geven dat internationaal succesvol is? Ik denk ook dat Rusland niet verder uit elkaar valt omdat het door repressie samengehouden wordt.
Het ziet ernaar uit dat we het eens zijn over dat BBP op zichzelf een niet zo heel veel zeggende indicator is.

Ik vraag mij wel af hoe “high-tech” die fossiele brandstof is. High-tech als in: veel externe westerse leveranciers mbt. onderdelen en kennis. Die business komt altijd op mij over als iets wat lastig op te zetten is, maar als het eenmaal draait niet super complex is. Het enige probleem is dat je op een gegeven moment geen onderdelen meer hebt, maar dat kan nog lang duren.

Ik heb verder geen verstand van die industrie, dit is meer een gedachtenspinsel van mij.

• Cyberblizzard
  • Niet online
Muncher schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 18:55:
[...]

Het ziet ernaar uit dat we het eens zijn over dat BBP op zichzelf een niet zo heel veel zeggende indicator is.
Inderdaad, maar het is iets wat veel mensen niet weten, mede door de omvang van het land. Idem voor de bevolking: Oekraïne 44 miljoen, Rusland 144 miljoen en de EU bijna een half miljard inwoners. De 'Russische beer' slaat dus vooral op de agressiviteit en de nucleaire wapens. Zelfs hun conventionele leger stelt niet veel voor, zoals we nu kunnen zien. Daarnaast: de EU zou met zijn bevolkingsaantal en BNP een veel grotere invloed kunnen/moeten hebben.
Ik vraag mij wel af hoe “high-tech” die fossiele brandstof is. High-tech als in: veel externe westerse leveranciers mbt. onderdelen en kennis. Die business komt altijd op mij over als iets wat lastig op te zetten is, maar als het eenmaal draait niet super complex is. Het enige probleem is dat je op een gegeven moment geen onderdelen meer hebt, maar dat kan nog lang duren.

Ik heb verder geen verstand van die industrie, dit is meer een gedachtenspinsel van mij.
Op termijn ziet het er toch niet zo goed uit voor Rusland:
In the longer term, however, assuming the western boycott is maintained and even tightened, the loss will become more notable. Even before the war, the Russian government’s own forecasts expected its oil and gas production to be undermined both by depleting reserves and the effects of the technological and economic sanctions imposed by the west after the 2014 Crimea invasion. Even its most optimistic scenario predicted a short-term modest increase in oil production and then plateauing from 2024 to 2035. In the more conservative scenario, oil production was expected to decline.

Since the war began, many western oil companies, which typically bring capital and technology, have exited Russia. In a country with complex reservoirs, ageing fields and a hostile climate, the lack of investment and access to technology will accelerate the long-term decline.

The global market will ultimately accommodate such an outcome, as other supplies become available and demand responds to prices, but Russia will have to live with a shrinking market share and diminished influence on global oil markets. This will make it much harder for Moscow to finance future wars. It also means that the Russians are going to have to diversify their economy at a time when a substantial slice of the world will no longer do business with them.

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
De US overweegt nu om aluminium op de sanctielijst te zetten:
The Biden administration is considering a complete ban on Russian aluminum in response to Russia’s military escalation in Ukraine, Bloomberg reported on Wednesday.

The White House is weighing an outright ban, raising tariffs to levels so punitive they would impose an effective ban, or sanctioning United Co Rusal International PJSC, the company that produces Russia’s metal, Bloomberg said, citing unnamed people familiar with the decision-making.

The Bloomberg report said the White House had held off sanctioning Russian aluminum at the start of the invasion out of fear it could disrupt global suppliers.

La Batterie des Hommes sans Peur

• alexbl69
  • Nu online
XWB schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 23:19:
De US overweegt nu om aluminium op de sanctielijst te zetten:

[...]
Eigenlijk het meest opmerkelijke aan deze boodschap is dat deze sanctie er nog niet was. En dat werpt de vraag op: waar wordt er tussen de VS en Rusland nu nog wel handel in gevoerd? En welke bedragen zijn daarmee gemoeid?

Wij in Europa merken de gevolgen van de sancties bovengemiddeld, met name door het stoppen van de gasleveranties. Maar ook door het toegenomen gevoel van onveiligheid. Een eventuele (onwaarschijnlijke) nucleaire escalatie zal voor ons zeer ingrijpende gevolgen hebben, terwijl ook hier de VS buiten schot zal blijven.

Het zou de VS daarom sieren dat ze zelf iets meer pijn nemen en de sanctielijst flink uitbreiden, misschien zelfs compleet maken.

iRacing Profiel

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11:53

Auredium

Informaticus Chaoticus

Requiem19 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 12:06:
[...]

Even een rekensommetje hoe lang de gehaktmolen moet draaien:

300.000 soldaten / 500 per dag = 600 dagen, oftewel 1 jaar en 8 maanden.

En dat is dan nog maar de 1e golf gemobiliseerden. Doe er nog een golf van 300k bij en we zitten al op meer dan 3 jaar gehaktmolen werk. Natuurlijk werkt het niet zo, want niet alle 300k gemobiliseerden zullen letterlijk naar het slagveld gaan en een groot deel zal ook niet doodgaan, maar gewond raken.

Het illustreert alleen de bizarre aantallen die Rusland in een pakje kan heisen en met een 2e wereldoorlog wapen op de Oekrainers kan laten afrennen. Dit betekent niet eens dat Rusland Oekraine gaat overwedligen of iets dergelijks, maar het betekent wel dat de oorlog heel lang gaat duren.

En als de oorlog nog 2-3 jaar doorgaat, wie gaat dan de langste adem hebben?
Mwa; er zijn meerdere factoren dan de hoeveelheid mensen.

Economisch kunnen ze het nog maar een maand of 15/16 volhouden voor ze bankroet zijn.
Ook zal intern in de top uiteindelijk de weerstand groeien met toenemende schulden,inkomstenverlies en zelfs het verlies van mensen.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

• Requiem19
  • Nu online
Auredium schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 12:09:
[...]

Mwa; er zijn meerdere factoren dan de hoeveelheid mensen.

Economisch kunnen ze het nog maar een maand of 15/16 volhouden voor ze bankroet zijn.
Ook zal intern in de top uiteindelijk de weerstand groeien met toenemende schulden,inkomstenverlies en zelfs het verlies van mensen.
Dat is wel een interessante, heb je hier een bron voor?

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

Requiem19 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 12:28:
[...]

Een paar maanden terug was er analyse van de voorraad goed en buitenlandse valuta die Rusland heeft en de onkosten die ze hebben waarbij ook rekening werd gehouden met inkomsten/uitgaven. Ik weet even zo niet te noemen welke video waar op Youtube helaas. Daarin kwam toen naar voren dat Rusland nog 18 maanden had voordat de schatkist volledig leeg zou zijn getrokken en ze niets en niemand meer konden betalen.

Het geld wat wij kwijt zijn aan gas, olie en graan is een schijntje vergeleken bij wat Rusland kwijt is. Alle oligarchen die plotseling dood zijn of in het buitenland zijn doen dat omdat de kern van de Russische economie uit elkaar aan het vallen is. Poetin geeft niets erom dat Vlad platteland niet meer kan kopen qua groeten en fruit. Maar dit kruipt langzaam omhoog de gelederen in en de kikker wordt langzaam gekookt.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:43
Requiem19 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 12:28:
[...]

Bekijk eens Joe Blogs of Perun op youtube. Het gehele overheidsbudget van Rusland werd voor 40% gevuld door de verkoop van olie en gas (of derivaten). Nu zijn er sancties en zakt in de im en export als een pudding in elkaar.

Een hele berg factoren zorgt ervoor dat er nu maandelijke een tekort is op de balans. Dat wordt aangevuld met het potje wat Putin heeft klaargezet voor deze oorlog. Dat potje was volgens mij 650 miljard groot, waarvan meteen 300 miljard in beslag is genomen omdat dat op een westerse rekening stond.

Het beschikbare deel van het potje gedeeld door het toenmalige tekort (augustus ergens) gaf ze 12-18 maanden reserve. Daarna is het op en gaat de staat langzaam failiiet.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• Requiem19
  • Nu online
asing schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 13:11:
[...]

Bekijk eens Joe Blogs of Perun op youtube. Het gehele overheidsbudget van Rusland werd voor 40% gevuld door de verkoop van olie en gas (of derivaten). Nu zijn er sancties en zakt in de im en export als een pudding in elkaar.

Een hele berg factoren zorgt ervoor dat er nu maandelijke een tekort is op de balans. Dat wordt aangevuld met het potje wat Putin heeft klaargezet voor deze oorlog. Dat potje was volgens mij 650 miljard groot, waarvan meteen 300 miljard in beslag is genomen omdat dat op een westerse rekening stond.

Het beschikbare deel van het potje gedeeld door het toenmalige tekort (augustus ergens) gaf ze 12-18 maanden reserve. Daarna is het op en gaat de staat langzaam failiiet.
We hebben een paar youtubers en we hebben het IMF:
The International Monetary Fund on Tuesday offered some support to Russia’s view, saying recession will be less severe than expected due to oil exports and relatively stable domestic demand.

The IMF forecast the Russian economy to contract just 3.4% over the whole year, after contracting 21.8% during the second quarter at a quarterly annualised rate.

It was only in June that the IMF forecast an annual drop of 6%.
Het gaat veel beter met Rusland dan veel mensen denken. Een 3.4% krimp over het gehele jaar is minder dan EU landen in corona lockdown hadden.

De opec reductie vanaf 1 november speelt Rusland ook weer mooi in de kaart.

We gaan naar een situatie toe waarin de EU de oorlog meer gaat voelen dan Rusland.

Zie oa de Economist:

https://www.economist.com...cession-russia-climbs-out

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Nu online

HaterFrame

Well... Poo came out!

Requiem19 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 14:18:
[...]

[...]

Het gaat veel beter met Rusland dan veel mensen denken. Een 3.4% krimp over het gehele jaar is minder dan EU landen in corona lockdown hadden.

We gaan naar een situatie toe waarin de EU de oorlog meer gaat voelen dan Rusland.

Zie oa de Economist:

Op de korte termijn wel ja, langere termijn ben ik heel benieuwd naar.

Maar goed, als dat nodig is voor eenheid in de Unie en NAVO denk ik dat we er sterker uit komen met ons allen.

I am the great Cornholio!

• asing
[...]

[...]

Zie oa de Economist:

Als de Economist de recente cijfers gebruikt dan worden ze op het verkeerde been gezet. Bepaalde economische indicatoren worden niet meer verstrekt door Rusland. Alleen de postief stemmende cijfers worden nog gepubliceerd.

Overigens gebruiken de genoemde youtubers gepubliceerde cijfers en ze doen grondig hun werk.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12:29
[...]

[...]

Zie oa de Economist:

Je moet hierbij wel bedenken dat een groot deel hiervan bepaald wordt door hoe je met intern/extern geld om gaat. Als je geen geld uit kan geven, maar wel veel binnen krijgt dan geven de cijfers zoals ze nu bepaald worden aan dat het goed gaat met een land. Als daarna die inkomsten terugvallen, gaat het alsnog goed (want er zijn weinig uitgaven buiten het land). Je kunt alleen niets meer produceren, je hebt geen enkele luxe meer, maar je cijfers zien er goed uit.
Dat klinkt dus leuk, maar je moet je afvragen of dat het ook is. Als wij hier onze luxe de deur uitgooien, kun je ook zo voorkomen dat je in een recessie komt. Of het dan goed met je land gaat is een heel ander verhaal.

[removed]

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:27

JT

VETAK y0

[...]

[...]

Zie oa de Economist:

Ik wil geloven dat het nu zo is. Er komt een keer een einde aan de onrust waardoor fossiele brandstofprijzen weer een stuk gaan duiken. En dan wens ik ze veel sterkte want dan is de compensatie voor alle sancties e.d. weg. Plus de leegloop en meatgrinder die zorgen voor veeeeeeel minder werkende mensen. De rekening voor de Russen komt nog wel, al had het westen daar nu al meer van verwacht.

• Requiem19
  • Nu online
asing schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 14:26:
[...]

Als de Economist de recente cijfers gebruikt dan worden ze op het verkeerde been gezet. Bepaalde economische indicatoren worden niet meer verstrekt door Rusland. Alleen de postief stemmende cijfers worden nog gepubliceerd.

Overigens gebruiken de genoemde youtubers gepubliceerde cijfers en ze doen grondig hun werk.
Het IMF doet z’n werk vrij grondig.

Het is gewoon geen leuk nieuws, maar de realiteit is dat Rusland er economisch steeds beter voor staat.

Die 12-18 maanden is - helaas - ongefundeerde onzin.

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12:08
Requiem19 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 14:29:
[...]
Het is gewoon geen leuk nieuws, maar de realiteit is dat Rusland er economisch steeds beter voor staat. [...]
De realiteit is dat het enorm makkelijk is met cijfers te kutten als land en zo beter uit de bus te komen. Genoeg voorbeelden ook bij ons in de EU. Probleem is echter dat je met die papieren werkelijkheid niets kan als gewone burger. Als alle luxe 1 voor 1 wegvalt, alle geavanceerde productie stuk voor stuk stilvalt kan je nog steeds goede cijfers hebben, maar heb je als land een enorm probleem.
Wat dat betreft zou je deze twee videos eens moeten kijken: YouTube: Who is Actually Winning The Economic War? en YouTube: Why Russia Is Making More Money Than Ever Conclusie daar is dat het nog onbepaald is wie er aan het winnen is, maar dat het hoe dan ook echt niet goed gaat met de Russische economie en er meer kans is dat ze dit gaan verliezen dan winnen.

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

[...]

Het is gewoon geen leuk nieuws, maar de realiteit is dat Rusland er economisch steeds beter voor staat.

Ik denk dat we het zeker weten volgend jaar en tot die tijd onderzoek van niets en niemand kunnen vertrouwen omdat overal geknoeid wordt met cijfers. Rusland zou ook het tweede leger van de wereld hebben en dat bleek ook gebaseerd op door Rusland aangeleverde cijfertjes te zijn.
China blijkt ook een op een ponzi scheme aangeleverde huizenmarkt te hebben.

De TLDR is dat ook het IMF gewoon om de tuin kan worden geleid met door Rusland aangeleverde cijfertjes net zoals militaire analisten en inlichtingen diensten door Rusland aangeleverde cijfertjes over hun leger voor waar aan nam.

Los van dat verhaal blijf ik bij mijn verhaal dat deze steun van het westen rond de zomer van 2023 ten einde loopt. Dat is ruwweg 6-8 maanden later dan wat Poetin wilt want die geeft nu al te kennen bereid te zijn tot onderhandelen. Ik verwacht ook dat Oekraïne ondanks wat ze willen toch niet alles terug gaat krijgen.

• dangerousp
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-03 21:22
[...]

nouja, wat is goed. Wij hebben überhaupt nog geen krimp op dit moment en wellicht een paar procent verwacht. Dan doet Rusland het nog steeds slechter. Daarbij zijn we bezig onze energie behoefte onafhankelijk te maken van Rusland en is het voor Rusland alleen op zeer beperkte schaal mogelijk om zelfbehoevend te zijn. Geld dat je niet uitgeeft hoef je ook niet te lenen..

• user109731
  • Niet online
Als Poetin door gaat met mobiliseren de komende maanden zal dat ook steeds meer effect hebben op de economie. Er zijn al zoveel mensen gevlucht of opgeroepen:
Simply put, the more the Kremlin mobilizes, the more men will try to leave the country, and that has massive implications for all manner of Russian workplaces, and consequently, the economy. With so many men gone, or about to pack their bags, sectors critical to the functioning of society — from factories to internet providers — are at risk of serious disruption. And Russia has no plan in place to deal with this. 
If more men are indeed mobilized, critical services and the rest of the economy will, of course, struggle more. “We’re already seeing a huge brain drain,” Kari Liuhto, a professor of economics who specializes in the Russian economy at the University of Turku, says. “The best people are leaving Russia. Already this spring, tens of thousands of tech experts left the country. And the government doesn’t have a plan for how to replace these people.” 
Zie ook: Analysis: Russia's mobilisation may stymie economic recovery

[Voor 7% gewijzigd door user109731 op 14-10-2022 14:52]

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:10

dr.lowtune

Deugt niet

Als Rusland zelf al aangeeft niet zo veel (economische) hinder te ondervinden van de sancties, dan stel ik voor dat we dat gewoon aannemen. Dat is dan ook een prima gelegenheid om er nog een paar scheppen bovenop te doen.

Er is vast nog wel iets te bedenken wat we Rusland kunnen ontzeggen en we kunnen ze vast nog wel verder isoleren.

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09:38
asing schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 14:26:
[...]

Artikel van Economist zat achter een paywall, dus mogelijk is het daar wel genoemd.
Maar zoals ik al eerder zei, niks uit Rusland is te vertrouwen, ook niet de data over hun economische prestaties. Ik ga ervan uit dat het artikel gebaseerd is op informatie uit Rusland en dan krijg ik een heel sterk "wij van WC eend" gevoel

En stel dat de economie slechts met 3,4% gekrompen is dit jaar hoe heeft Rusland dat dan gedaan?
Indien er 100 miljard uit de noodpot is gebruikt is het slechts uitstel van executie en zal de daadwerkelijke klap volgend jaar komen, samen met het zwaardere effect van de sancties. (want op een gegeven moment zijn alle voorraden van de gesanctioneerde goederen toch echt op en kan er niet meer geproduceerd worden)

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09:38
dr.lowtune schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 14:49:
...

Er is vast nog wel iets te bedenken wat we Rusland kunnen ontzeggen en we kunnen ze vast nog wel verder isoleren.
Alles aangaande primaire levensbehoeften zou ik zeggen, laat ze dat maar elders halen maar niet meer van/via ons.

• Jerie
  • Niet online
dr.lowtune schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 14:49:
Als Rusland zelf al aangeeft niet zo veel (economische) hinder te ondervinden van de sancties, dan stel ik voor dat we dat gewoon aannemen.
Ik stel voor niets dat de Russische overheid en haar vazalletjes zegt voor waar aan te nemen, behalve dat rode telefoontje tussen Washington en Moskou. Het is te vaak regelrechte stierenstront gebleken (en ook bijv precies het tegenovergestelde). Je moet ze niet serieus nemen. Dat verdienen ze niet.

[Voor 4% gewijzigd door Jerie op 14-10-2022 15:07]

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online

nst6ldr

Down with Big Tech.

gustaveau schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 14:52:
[...]

En stel dat de economie slechts met 3,4% gekrompen is dit jaar hoe heeft Rusland dat dan gedaan?
Betalingen in roebels eisen en intern je markt een halte toeroepen.

Stel je maakt je eigen cryptocoin op je eigen centrale blockchain (bijv. $VAT van 'vatnik'), en er is om wat voor reden dan ook stront aan de knikker, dan kan je alle trade pairs van die coin gewoon blokkeren. Niet alleen bijvoorbeeld $VAT/EUR, maar ook $VAT/BTC zodat mensen niet stiekem met een tussenstap alsnog kunnen ruilen.

De prijs van $VAT gaat daarmee in een soort van stasis/bevriezing, en als je een beetje de signalen naar buiten toe onder controle hebt dan valt het niet op ook: niks aan het handje, de prijs is stabiel. Intern kan er nog wel gewoon betaald worden met die munteenheid natuurlijk, maar dat heeft amper invloed op de koers aangezien dat om verhoudingen tot andere munteenheden gaat.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

• YakuzA

YakuzA

[...]
Artikel van Economist zat achter een paywall, dus mogelijk is het daar wel genoemd.
Maar zoals ik al eerder zei, niks uit Rusland is te vertrouwen, ook niet de data over hun economische prestaties. Ik ga ervan uit dat het artikel gebaseerd is op informatie uit Rusland en dan krijg ik een heel sterk "wij van WC eend" gevoel

Indien er 100 miljard uit de noodpot is gebruikt is het slechts uitstel van executie en zal de daadwerkelijke klap volgend jaar komen, samen met het zwaardere effect van de sancties. (want op een gegeven moment zijn alle voorraden van de gesanctioneerde goederen toch echt op en kan er niet meer geproduceerd worden)
Zolang de Russische bank en de Pensioengelden er nog zijn, zullen ze dat gebruiken om uit te keren aan mensen om Lada's te kopen om het BNP een beetje op te krikken.
Het opknappen van die 800 T-62's is ook weer een mooie positieve invloed op het BNP en de verdere uitgaven aan alle militaire bestellingen.
Verder hebben ze inderdaad geluk dat de wereldwijde honger naar gas en olie het BNP blijft stutten.

Als voorbeeld is de auto industrie nu iets aan het herstellen, maar de producten die er uit rollen, hebben niet meer de features en kwaliteit van vroeger.

[Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 14-10-2022 15:11]

PSN

• Jerie
  • Niet online
[...]

Hier werkt het artikel gewoon maar er is ook een mirror

https://archive.ph/FYSHl

• Requiem19
  • Nu online
asing schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 15:30:
[...]

Dank je wel!

Het artikel baseert hun verhaal dus op 1 statistiek van 1 bron. Het plaatje ziet er erg dramatisch uit maar de tijdlijn begint al in 2020. Goldman Sachs is wel een betrouwbare bron denk ik.
Er zijn 5 bronnen

- Goldman Sachs
- Output in the car industry (Russische bron)
- Sberbank cijfers (Russische bron)
- Import cijfers (onduidelijk wat de bron is)
- IMF

Import in dollars nu al hoger dan het gemiddelde van 2021. Auto industrie weer op gang gekomen, indicator dat de industrie andere leveranciers buiten het westen gevonden heeft.

• Jerie
  • Niet online
Requiem19 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 15:42:
[...]

Er zijn 5 bronnen

- Goldman Sachs
- IMF

Import in dollars nu al hoger dan het gemiddelde van 2021. Auto industrie weer op gang gekomen, indicator dat de industrie andere leveranciers buiten het westen gevonden heeft.
Russische bedrijven zijn geen objectieve bron, net zoals Chinese dat ook niet zijn. Die staan onder het juk van een autoritair systeem.

Dus twee bronnen: Goldman Sachs en IMF.

Echter is het ook zo dat zo'n mobilisatie je economie ernstige schade berokkend. En dat zien we nog niet terug in deze statistieken.

• YakuzA

YakuzA

[...]
Er zijn 5 bronnen

- Goldman Sachs
- IMF

Er zitten alleen belangrijke kanttekeningen bij:
- de waarde van de roebel is waarschijnlijk incorrect, die is alleen op papier de 1 op 50
- auto industrie produceert nu compleet iets anders dan voor 24 feb

Met gehalveerde beurswaarde ondanks verbod op verkopen van alle aandelen door buitenlanders en verboden shorts:
https://tradingeconomics.com/russia/stock-market
zal er toch wat meer verstopt zitten.

[Voor 12% gewijzigd door YakuzA op 14-10-2022 16:02]

PSN

• Requiem19
  • Nu online
Jerie schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 15:50:
[...]
Russische bedrijven zijn geen objectieve bron, net zoals Chinese dat ook niet zijn. Die staan onder het juk van een autoritair systeem.

Echter is het ook zo dat zo'n mobilisatie je economie ernstige schade berokkend. En dat zien we nog niet terug in deze statistieken.
Te kort door de bocht, je moet de bronnen in combinatie met elkaar lezen.

Niet elke Russische bron is de facto geen bron. Russische bronnen verdienen een veel kritischere blik en wellcht zelfs de aanname dat de cijfers niet 100% betrouwbaar zijn.

Maar door ze te combineren met de cijfers van het IMF en Goldman Sachs, alsmede de import cijfers is er een heel duidelijk beeld: Rusland zit momenteel op een beter economisch traject dan wij.

• Requiem19
  • Nu online
YakuzA schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 15:52:
[...]

Er zitten alleen belangrijke kanttekeningen bij:
- de waarde van de roebel is waarschijnlijk incorrect, die is alleen op papier de 1 op 50
- auto industrie produceert nu compleet iets anders dan voor 24 feb
Zoals je kunt lezen in het artikel zijn de import cijfers uitgedrukt in dollars.

• YakuzA

YakuzA

Requiem19 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 15:56:
[...]

Zoals je kunt lezen in het artikel zijn de import cijfers uitgedrukt in dollars.
Jup, en dat is dus exact het issue wat ik aangeef.

Als ze iets voor 500 roebel importeren, komt dat voor 10 dollar in de statistiek, terwijl dat er misschien maar 1 of 2 dollar zou moeten zijn bijvoorbeeld.

PSN

• Jerie
  • Niet online
Requiem19 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 15:54:
[...]

Niet elke Russische bron is de facto geen bron. Russische bronnen verdienen een veel kritischere blik en wellcht zelfs de aanname dat de cijfers niet 100% betrouwbaar zijn.

Maar door ze te combineren met de cijfers van het IMF en Goldman Sachs, alsmede de import cijfers is er een heel duidelijk beeld: Rusland zit momenteel op een beter economisch traject dan wij.
De Roebel is alleen waard wat-ie waard is op de interne markt. In de wereldeconomie is het een farce. De landen die de Roebel wel accepteren doen er goed aan deze van de hand te doen. Maar dat kan alleen in Rusland, en daar krijg je dan geen USD of EUR voor. Het is een bubbel die gaat barsten. De vraag is wanneer.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12:29
Requiem19 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 15:56:
[...]

Precies, daarin is de koers van de roebel dus meegenomen. Het is dus een heel lastige vergelijking om uit te halen wat de stand nu echt is. Zoals ik al eerder zei, kun je door in luxe achteruit te gaan al veel compenseren. Zeker omdat er niets anders te krijgen is en je intern de prijs dus hetzelfde kunt houden.

[removed]

• Requiem19
  • Nu online
YakuzA schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 15:57:
[...]

Jup, en dat is dus exact het issue wat ik aangeef.

Als ze iets voor 500 roebel importeren, komt dat voor 10 dollar in de statistiek, terwijl dat er misschien maar 1 of 2 dollar zou moeten zijn bijvoorbeeld.
Ik volg je niet.

In jaar 1 importeer je voor 50 miljard dollar
In jaar 2 importeer je voor 51 miljard dollar.

Of je dan in jaar 2 vijf keer zoveel roebels betaalt lijkt me niet relevant, dat is ook de reden dat je het in dollars uitdrukt toch?

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Misschien niet geheel representatief maar ik praat nog wel eens met vrienden/kennissen in RU. Het idee dat het daar met de economische schade wel meevalt is echt niet het beeld dat zij mij geven. Eerder het tegenovergestelde. Iedereen probeert zich groot te houden maar het is, vergeleken met een jaar geleden, echt enorm klote.

Dat betekent, stam + t .

• YakuzA

YakuzA

Requiem19 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 16:04:
[...]
Ik volg je niet.

In jaar 1 importeer je voor 50 miljard dollar
In jaar 2 importeer je voor 51 miljard dollar.

Of je dan in jaar 2 vijf keer zoveel roebels betaalt lijkt me niet relevant, dat is ook de reden dat je het in dollars uitdrukt toch?
Jaar 1 importeer je 500 miljard roebel > uitgedrukt als 10 miljard dollar (met koers 1 op 50)
Jaar 2 importeer je 500 miljard roebel > uitgedrukt als 1 miljard dollar (met koers 1 op 500)
Maar als je de koers manupuleert:
Jaar 2 importeer je ineens dezelfde 10 miljard dollar als jaar 1.

(de koers is niet 1 op 500 maar dat is makkelijker uitdrukken)
Het is voornamelijk dat met dit soort koersmanipulatie ik niet weet hoeveel waarde je kan hechten aan die cijfers.

[Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 14-10-2022 16:13]

PSN

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-03 14:10

pro_6or

amateur_60r

Apache4u schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 16:07:
Misschien niet geheel representatief maar ik praat nog wel eens met vrienden/kennissen in RU. Het idee dat het daar met de economische schade wel meevalt is echt niet het beeld dat zij mij geven. Eerder het tegenovergestelde. Iedereen probeert zich groot te houden maar het is, vergeleken met een jaar geleden, echt enorm klote.
Blij om dit te horen, niet voor hen, dat is gewoonweg verschrikkelijk, maar Rusland moet zelf beslissen te stoppen met deze walgelijke oorlog en de enige manier waarop dat kan is vanuit Rusland zelf.

Ik hoop nog steeds op omvallen huidig dictatoriaal regime en dan verkiezingen voor echte democratische leiders. Die ook weg kunnen worden gestuurd als men het er niet meer mee eens is.

een treffende spreuk

• Requiem19
  • Nu online
YakuzA schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 16:09:
[...]

Jaar 1 importeer je 500 miljard roebel > uitgedrukt als 10 miljard dollar (met koers 1 op 50)
Jaar 2 importeer je 500 miljard roebel > uitgedrukt als 1 miljard dollar (met koers 1 op 500)
Maar als je de koers manupuleert:
Jaar 2 importeer je ineens dezelfde 10 miljard dollar als jaar 1.

(de koers is niet 1 op 500 maar dat is makkelijker uitdrukken)
Het is voornamelijk dat met dit soort koersmanipulatie ik niet weet hoeveel waarde je kan hechten aan die cijfers.
Deze truc is heel makkelijk te doorzien voor analisten. In jouw scenario zou er in jaar 2 de helft van de goederen Rusland binnenkomen.

Van een blad als The Economist mogen we verwachten dat ze kijken naar de intrinsieke waarde van de goederen uitgedrukt in dollars, en niet aan de hand van wat er betaald is in roebels en dan de Russische conversie naar usd gebruiken.

(Daarnaast is je aanname dat Rusland alles betaalt in Roebels, wat waarschijnlijk niet zo is).

• Apache4u
  • Niet online
HTT-Thalan schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 16:14:
[...]

Ik spreek dagelijks mensen uit/in Rusland. Het gaat van zoiets onbenulligs als geen Steam aankopen meer kunnen doen tot halsoverkop naar andere landen uitwijken om niet gedraft te hoeven worden. Iedereen spreekt over een 'war' maar is wel terughoudend in hoe fel te erover spreken (behalve degene die ondertussen niet meer in RU wonen, daar vliegen de memes dagelijks over tafel).
Precies.. Het is wel goed te bedenken dat RU er alles aan gelegen is om te laten lijken alsof de sancties etc bijna geen impact hebben. Niets is zo fijn om een Europeaan te horen denken bij het betalen van zijn/haar energierekening dat het allemaal voor niks is en dat het eigenlijk niet eens hun oorlog is..

Dat betekent, stam + t .

• Caelorum
Requiem19 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 16:19:
[...]
Van een blad als The Economist mogen we verwachten dat ze kijken naar de intrinsieke waarde van de goederen uitgedrukt in dollars, en niet aan de hand van wat er betaald is in roebels en dan de Russische conversie naar usd gebruiken.
[...]
Dat kan je verwachten, maar als je kijkt naar de gebruikelijke handelspartners zie je dat zij wel een sterke daling in export naar Rusland rapporteren. Dus of A ) The Economist doet gewoon hun werk niet en neemt klakkeloos cijfers over zoals ze al jaren gewend waren natuurlijk, of B ) Rusland heeft ineens compleet andere handelspartners gevonden om alle misgelopen handel te compenseren.

Ik gok op A, want dat was wat normaal was tot vorig jaar. Dat iedereen de cijfers van Rusland gewoon overnam met een "het kan wel iets afwijken, maar zal vast wel kloppen". Inclusief de cijfers over hun leger.

Ik geloof overigens best dat ze het qua export best goed doen. De importzijde is echter waar ik enorm twijfels bij heb en vermoed dat het compleet ingestort is. Laat dat alleen nu net zijn waarmee ze na de eerste sancties gestopt zijn met rapporteren. Gek he?

[Voor 11% gewijzigd door Caelorum op 14-10-2022 16:39]

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:32

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Jerie schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 15:50:
[...]

Honderdduizenden mannen in de werkzame leeftijd hebben sinds een paar weken het werk abrupt stil gelegd. Stel je voor dat er in NL tienduizenden mannen abrupt thuis zouden gaan zitten. Dan gaan we dat echt behoorlijk merken in de cijfertjes inderdaad!

Dit dus.

• YakuzA

YakuzA

Requiem19 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 16:19:
[...]
Deze truc is heel makkelijk te doorzien voor analisten. In jouw scenario zou er in jaar 2 de helft van de goederen Rusland binnenkomen.

(Daarnaast is je aanname dat Rusland alles betaalt in Roebels, wat waarschijnlijk niet zo is).
In het Economist artikel lijken ze het voornamelijk op de CAI inschatting over Rusland van Goldman Sachs te baseren.
Hoe betrouwbaar die is, en hoe die met valuta en kengetal manipulatie om gaat kan ik niet inschatten.

PSN

• Requiem19
  • Nu online
Caelorum schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 16:23:
[...]

Dat kan je verwachten, maar als je kijkt naar de gebruikelijke handelspartners zie je dat zij wel een sterke daling in export naar Rusland rapporteren. Dus of A ) The Economist doet gewoon hun werk niet en neemt klakkeloos cijfers over zoals ze al jaren gewend waren natuurlijk, of B ) Rusland heeft ineens compleet andere handelspartners gevonden om alle misgelopen handel te compenseren.

Ik gok op A, want dat was wat normaal was tot vorig jaar. Dat iedereen de cijfers van Rusland gewoon overnam met een "het kan wel iets afwijken, maar zal vast wel kloppen". Inclusief de cijfers over hun leger.

Ik geloof overigens best dat ze het qua export best goed doen. De importzijde is echter waar ik enorm twijfels bij heb en vermoed dat het compleet ingestort is. Laat dat alleen nu net zijn waarmee ze na de eerste sancties gestopt zijn met rapporteren. Gek he?
Dat maakt de cijfers van de auto industrie dus zo interessant, andere landen hebben de plek van Westerse leveranciers overgenomen.

• YakuzA

YakuzA

PSN

• r_bleumer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:22
Requiem19 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 16:40:
[...]

Dat maakt de cijfers van de auto industrie dus zo interessant, andere landen hebben de plek van Westerse leveranciers overgenomen.
De paar fabrikanten in de wereld die het echte hightech spul maken van een auto, zoals computers, airbags, radio's, kabelbomen enz, die laten zich niet zomaar vervangen. Bovendien zullen de fabrikanten in China die dit produceren niet aan Rusland gaan leveren omdat ze niet in conflict willen komen met westerse afnemers. Dus zijn in Rusland nu de milieunormen buiten werking gesteld en bouwen ze halve auto's. Wellicht heb je het gemist, maar Nissan heeft deze week zn .RU operatie gratis weggegeven.

Nonsensical line goes here <---

• r_bleumer
Nou vraag ik me af wat de impact is (pun intended) van het weglaten van airbags op een Granta. Beide gevallen mogen ze je uit dat Russen-schroot zagen.

• Requiem19
  • Nu online
Dat is alweer even geleden he, juni, terwijl de bron van de economist ook Q3 meeneemt. Is er ook wat van afgelopen 2 maanden?

In een transitieperiode is het logisch dat ze niet gelijk nieuwe leveranciers hadden, daar kan prima een paar maanden over heen gaan.

China en India zouden redelijk wat moeten kunnen aanleveren. Samvardhana bijvoorbeeld is een van de grootste automotives in de wereld.

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

Requiem19 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 15:54:
[...]

Als dat je conclusie is dan vermoed ik dat je de bronnen niet op hun juiste waarde heb geschat.

Natuurlijk is het zo dat rusland nog lekker verdiend aan gas en olie. Tot voor kort namen we nog gas af en zelfs nu nog iets en olie vloeit ook nog, zij het minder. Dat die stroom opdroogt voor het grootste gedeelte zie je nu nog niet in de cijfers terug. Je noemt een opleving in geproduceerde auto's maar dat zijn dan wel auto's die zonder airbags/electronische ontsteking ECU unit en ABS worden geleverd. Niet echt vergelijkbaar. Bovendien is er een kogellagerprobleem. Al die machines draaien nu nog wel maar op een gegeven moment moeten de kogellagers worden vervangen. Dat lijkt bij zwaarbelaste sets zoals treinstellen als eerste een probleem te worden en rusland is zeer afhankelijk van rail.

Verder zijn de olie en gasproductie op het huidige niveau waarschijnlijk niet sustainable zonder buitenlandse bedrijven en die hebben bijna allemaal het land verlaten.

Dat sancties niet snel werken is een feit. Dat rusland beter af is betwijfel ik ten zeerste.

• YakuzA

YakuzA

Requiem19 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 16:49:
[...]
Dat is alweer even geleden he, juni, terwijl de bron van de economist ook Q3 meeneemt. Is er ook wat van afgelopen 2 maanden?

In een transitieperiode is het logisch dat ze niet gelijk nieuwe leveranciers hadden, daar kan prima een paar maanden over heen gaan.

China en India zouden redelijk wat moeten kunnen aanleveren. Samvardhana bijvoorbeeld is een van de grootste automotives in de wereld.
Er 'kan' vanalles. maar zolang je geen bron kan aandragen waaruit blijkt dat ze nu weer inclusief Airbags, ABS, SatNav etc bouwen is dat gewoon gebakken lucht :)

PSN

• r_bleumer
Indoubt schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 17:04:
[...]

Als dat je conclusie is dan vermoed ik dat je de bronnen niet op hun juiste waarde heb geschat.

Natuurlijk is het zo dat rusland nog lekker verdiend aan gas en olie. Tot voor kort namen we nog gas af en zelfs nu nog iets en olie vloeit ook nog, zij het minder. Dat die stroom opdroogt voor het grootste gedeelte zie je nu nog niet in de cijfers terug. Je noemt een opleving in geproduceerde auto's maar dat zijn dan wel auto's die zonder airbags/electronische ontsteking ECU unit en ABS worden geleverd. Niet echt vergelijkbaar. Bovendien is er een kogellagerprobleem. Al die machines draaien nu nog wel maar op een gegeven moment moeten de kogellagers worden vervangen. Dat lijkt bij zwaarbelaste sets zoals treinstellen als eerste een probleem te worden en rusland is zeer afhankelijk van rail.

Verder zijn de olie en gasproductie op het huidige niveau waarschijnlijk niet sustainable zonder buitenlandse bedrijven en die hebben bijna allemaal het land verlaten.

Dat sancties niet snel werken is een feit. Dat rusland beter af is betwijfel ik ten zeerste.
Wat denk je van reserve-onderdelen voor alle westerse auto's, die komen niet meer, en veel is zo gespecialiseerd dat die auto's dadelijk gewoon stil staan. Zelfde voor vrachtwagens.

Bedenk maar eens, iets als de mechatronic van een DSG bak. Die gaan regelmatig kapot, maar zijn zo waanzinnig complex dat een kleine markt als Rusland dat gewoon niet kan maken.

Die Russen lopen nu al, en dadelijk nog veel erger tegen de muur. Nog veel erger dan hier. Wij overleven het wel, iets waar ik vrij zeker van ben dat de gemiddelde Rus niet doet.

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:33

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

r_bleumer schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 17:14:
[...]

Wat denk je van reserve-onderdelen voor alle westerse auto's, die komen niet meer, en veel is zo gespecialiseerd dat die auto's dadelijk gewoon stil staan. Zelfde voor vrachtwagens.

Bedenk maar eens, iets als de mechatronic van een DSG bak. Die gaan regelmatig kapot, maar zijn zo waanzinnig complex dat een kleine markt als Rusland dat gewoon niet kan maken.

Die Russen lopen nu al, en dadelijk nog veel erger tegen de muur. Nog veel erger dan hier. Wij overleven het wel, iets waar ik vrij zeker van ben dat de gemiddelde Rus niet doet.
Rusland gaat gewoon weer kopiëren. Ik bedoel, een Lada of een Moskvitch is niet zuinig, maar als niemand hun olie koopt kunnen ze daar tot het einde van dagen op rijden, staal om ze te bouwen hebben ze ook genoeg. Ze hebben in de geschiedenis zoveel ge-reverse-engineered. Nee, een DSG kunnen ze niet nabouwen of fixen, maar ze kunnen er wel weer een ouderwetse handbak tegenaan lassen, zo gaat dat daar, net als in 3e wereld landen.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
HTT-Thalan schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 17:25:
[...]

Rusland gaat gewoon weer kopiëren. Ik bedoel, een Lada of een Moskvitch is niet zuinig, maar als niemand hun olie koopt kunnen ze daar tot het einde van dagen op rijden, staal om ze te bouwen hebben ze ook genoeg. Ze hebben in de geschiedenis zoveel ge-reverse-engineered. Nee, een DSG kunnen ze niet nabouwen of fixen, maar ze kunnen er wel weer een ouderwetse handbak tegenaan lassen, zo gaat dat daar, net als in 3e wereld landen.
Dat kan natuurlijk prima inderdaad, alleen als het aankomt op tanks heb je dan toch wel een probleem. Jaren 60 tech tegen alles van de NAVO te bieden heeft, daar ga je het niet mee redden.

• verwijderd69
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Wat wij zien als welvaart zullen vele Russen gewoon als overbodige luxe beschouwen.

Je kunt prima leven zonder Netflix, McDonald's, iPhones en Tesla's. Daar heb je echt niets van nodig om de dag door te komen. Dat een groot deel van de bevolking niet snel zal klagen geloof ik best, die zijn het wel gewend om weinig 'luxe' te hebben.

En dat die auto industrie opbloeit geloof ik ook direct als ze Ladas weggeven aan nabestaanden van gesneuvelde soldaten, gekocht met de staatskas.

Qua export is het vooral olie. Rusland is een echte petrostaat, zolang ze dat kunnen verkopen hebben ze inkomsten. Genoeg inkomsten.

Het is gewoon een enorm stuk land met heel veel grondstoffen.

Maar dat alles betekent natuurlijk niet dat ze ook ongelimiteerd oorlog op deze schaal kunnen voeren, al helemaal niet als je ziet wat ze er doorheen jagen.

Rusland kan dan wel genoeg inkomsten hebben om zijn economie staande te houden of zelfs economische groei laten zien (hetzij kunstmatig), als ze die inkomsten uit grondstoffen niet uit kunnen geven aan de dingen die ze daadwerkelijk nodig hebben kunnen ze er alsnog niets nuttigs mee. Er is op dit moment weinig militair spul wat opgewassen lijkt tegen de bizar vernuftige en efficiënte zware moordmachines die de NAVO rijk is, en dat soort spul kunnen ze dus niet maken of aanschaffen.

Voorraden slinken vanzelf en dan komt er vroeg of laat een kantelpunt.

Want ze kunnen wel weer 300k soldaten naar het front sturen maar op een gegeven moment zullen die dan zonder tanks, artillerie of andere zware wapens moeten gaan...

I live inside that bubble, reality of the naive.

• Jerie
  • Niet online
HTT-Thalan schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 17:25:
[...]

Lol wel succes een 4 nm SOC reverse engineeren terwijl alle techneuten of zijn gevlucht, of 100x betere welvaart kunnen beleven in het Westen. En met welke gejatte EUV machine gaan ze die maken (zie ook nieuws mbt RU spionnen die in maart uit NL zijn geschopt)? Er is geen sterke ideologie die de Russen verenigd. Het alt-right-qanon gezever haalt het niet bij draagkracht communisme.

• asing
verwijderd69 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 17:54:
Qua export is het vooral olie. Rusland is een echte petrostaat, zolang ze dat kunnen verkopen hebben ze inkomsten. Genoeg inkomsten.
En hier wordt het boeiend. Rusland is dus afhankelijk van de olieprijs (en gasprijs) voor 40% van de staatsinkomsten. Putin heeft dus baat bij een hoge prijs, wat hij voor elkaar kreeg door onzekerheid te creëren.

Maar nu komt het: zijn inkomsten uit gas zijn ontzettend gedaald. Een paar belangrijke pijpleidingen worden niet meer gebruikt. Dan de olie. Ondanks alle "we willen af van Russische olie" berichten kopen we het nog massaal. Wat er nu wordt voorgesteld is een maximum prijs voor per barrel. Die gaan ze over zee afdwingen door een maximum te stellen waarboven je geen verschepingsdiensten (verzekering, havengelden etc) meer kan afnemen. De maximum prijs gaat net iets boven de kosten per barrel liggen zodat Rusland nog een klein beetje verdient maar niet meer de scheepsladingen van nu.

Als je het grote plaatje bekijkt dan valt een deel van de staatsinkomsten weg, en een hele hoop dingen zijn niet meer te importeren. Lagers, chips, wafersteppers, gehard staal, vliegtuigonderdelen etc.

• asing
Jerie schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 18:25:
[...]

Lol wel succes een 4 nm SOC reverse engineeren terwijl alle techneuten of zijn gevlucht, of 100x betere welvaart kunnen beleven in het Westen. En met welke gejatte EUV machine gaan ze die maken (zie ook nieuws mbt RU spionnen die in maart uit NL zijn geschopt)? Er is geen sterke ideologie die de Russen verenigd. Het alt-right-qanon gezever haalt het niet bij draagkracht communisme.
Ik heb nieuws voor je: Rusland komt op dit moment niet verder dan 90nm en 60nm is in testfase. Wafer steppers (ASML) mogen niet verkocht worden dus een 4nm SOC reverse engineeren is gewoon niet mogelijk voor ze.

• verwijderd69
  • Nu online
asing schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 18:25:
[...]

En hier wordt het boeiend. Rusland is dus afhankelijk van de olieprijs (en gasprijs) voor 40% van de staatsinkomsten. Putin heeft dus baat bij een hoge prijs, wat hij voor elkaar kreeg door onzekerheid te creëren.

Maar nu komt het: zijn inkomsten uit gas zijn ontzettend gedaald. Een paar belangrijke pijpleidingen worden niet meer gebruikt. Dan de olie. Ondanks alle "we willen af van Russische olie" berichten kopen we het nog massaal. Wat er nu wordt voorgesteld is een maximum prijs voor per barrel. Die gaan ze over zee afdwingen door een maximum te stellen waarboven je geen verschepingsdiensten (verzekering, havengelden etc) meer kan afnemen. De maximum prijs gaat net iets boven de kosten per barrel liggen zodat Rusland nog een klein beetje verdient maar niet meer de scheepsladingen van nu.

Als je het grote plaatje bekijkt dan valt een deel van de staatsinkomsten weg, en een hele hoop dingen zijn niet meer te importeren. Lagers, chips, wafersteppers, gehard staal, vliegtuigonderdelen etc.
Dat is het ook precies. Ook al omzeilen ze wat sancties en komt er nog wat binnen, de schaal aan grondstoffen en onderdelen die ze nodig hebben om voorsprong te bereiken op wapens gaat gewoon niet lukken.

En dan heb je nog jarenlange zo niet decennia lange achterstand in enginering en productie van effectief slimme wapensystemen. Het NAVO spul is simpelweg niet te overtreffen.

Feitelijk is het zo simpel als dit: wanneer je honger hebt en moet eten heb je niets aan bankbiljetten.

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Op gang is een groot woord, het (Lada vooral) krabbelt iets op. De vraag is ook hoe compleet de auto's zijn welke nu worden afgeleverd.

https://www.marklines.com...-sales-in-russia-by-month
Als ik naar de top verkopers dit jaar kijk zijn het vooral Russische merken aangevuld met HMG, VAG en RNM.
Kijk je alleen naar afgelopen maand, dan kom je niet veel verder dan Russische merken, HMG en ook wat Chinees. Alleen Lada zit boven de 20k en de rest haalt de 4k niet eens. Dat op ruim 140 miljoen inwoners.

Nissan en Toyota hebben ook aangegeven niet meer te gaan leveren.
https://www.wardsauto.com...oyota-join-russian-exodus
Dan neem ik aan dat Renault en Mitsubishi ook stoppen.

• De_Bastaard
  • Laatst online: 13:30
Waarom stoppen ze niet gewoon letterlijk alle export naar Rusland ?

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:10

dr.lowtune

Deugt niet

De_Bastaard schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 18:51:
Precies, gewoon alles stopzetten. Maar goed, de belangen zullen wel te groot zijn.

• verwijderd69
  • Nu online
dr.lowtune schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 19:04:
[...]

Precies, gewoon alles stopzetten. Maar goed, de belangen zullen wel te groot zijn.
Goedkope energie is zo fijn, als die Nordstream nog open was en Poetin het gas had laten vloeien zou Europa ook nog gretig gekocht hebben.

De wereld is een vreemde plaats. Je kunt blijkbaar heel erg tegen genocide zijn maar toch prima zaken doen.

Hypocriete bende.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Jerie schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 18:25:
[...]

Je hebt gelijk, maar ook nu, zeker tijdens een oorlog en onder enorme sancties zie je dat hij toch nog spullen weet te krijgen via Naties die hem nog welgezind zijn. En laten we de "neutrale" criminele organisaties niet vergeten die het geen klap uitmaakt wat ze verhandelen en tussen wie, zolang er maar doekoe op tafel komt. Ja, de prijs zal exorbitant zijn, maar ze zitten op een enorme (zwarte) goudmijn.

• YakuzA

YakuzA

De_Bastaard schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 18:51:
Wie zijn ‘ze’?

Verder zul je altijd grijze import via Kazachstan etc houden voor auto’s.

PSN

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

verwijderd69 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 19:07:
[...]

Goedkope energie is zo fijn, als die Nordstream nog open was en Poetin het gas had laten vloeien zou Europa ook nog gretig gekocht hebben.

De wereld is een vreemde plaats. Je kunt blijkbaar heel erg tegen genocide maar toch prima zaken doen.

Hypocriete bende.
Dat dus... Alles voor de welvaart, de hebzucht en het comfort. En we zijn er ook allemaal (indirect) schuldig aan.

• De_Bastaard
YakuzA schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 19:14:
[...]

Wie zijn ‘ze’?

Verder zul je altijd grijze import via Kazachstan etc houden voor auto’s.
Ze is de westerse wereld. Die energieprijs is nu toch al kneiterhoog, vraag me af hoeveel hoger die nog kan.

Stop gewoon letterlijk alle vormen van export naar Rusland, gewoon helemaal terug naar 0. Blijkbaar mag er nog altijd gewoon agrarisch spul geëxporteerd worden, net als landbouw materiaal.

Stop er maar mee en ram dat land maar terug de middeleeuwen in.

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08:04
De_Bastaard schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 19:46:
[...]

Ze is de westerse wereld. Die energieprijs is nu toch al kneiterhoog, vraag me af hoeveel hoger die nog kan.

Stop gewoon letterlijk alle vormen van export naar Rusland, gewoon helemaal terug naar 0. Blijkbaar mag er nog altijd gewoon agrarisch spul geëxporteerd worden, net als landbouw materiaal.

Stop er maar mee en ram dat land maar terug de middeleeuwen in.
Maar komen wij Zonder/weinig elektriciteit en olie ook niet een beetje in de middeleeuwen terug? En een paard en wagen mag ook niet vanwegen de stikstof maatregelen :X

Loki Gaming Mmo pvp channel

• De_Bastaard
loki504 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 19:52:
[...]

Maar komen wij Zonder/weinig elektriciteit en olie ook niet een beetje in de middeleeuwen terug? En een paard en wagen mag ook niet vanwegen de stikstof maatregelen :X
We hebben hier in Limburg nog wel een strategische voorraad kolen in de grond :-)

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:28

Fiber

Beaches are for storming.

Fijn om te horen... :)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Baserk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12:17
Bericht op Tweakers zelf.
Russische bedrijven zouden een stijging van 1900 procent ervaren wat betreft het faalpercentage van microchips geleverd door Chinese bedrijven. Door sancties zouden bedrijven geen andere keuze hebben dan de benodigde chips inkopen bij onbetrouwbare partijen.

Het aantal defecte componenten voor elektronica zou sinds de invasie in Oekraïne zijn gestegen van twee naar veertig procent, zo meldt de Russische krant Kommersant op basis van anonieme bronnen uit de Russische techindustrie.
Dat is een aardig bericht over de werking van de sancties, uit notabene de Russische krant Kommersant.
Veel geld betalen om 40% regelrecht-richting-kliko zooi te importeren.

nieuws: Kommersant: Chinese bedrijven leveren massaal kapotte chips aan Rusland

Romanes eunt domus | AITMOAFU

• Caelorum
"maar de sancties werken niet"!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-03 22:52
Hier nog een wat ouder bericht (begin september) over de impact van de sancties op de spoorwegen. Het was al bekend dat kogellagers een heel specifiek probleem waren voor Rusland. Ik post dit toch, omdat dit artikel dat punt wat concreter maakt.
Door tekorten aan kogellagers, smeermiddelen en afdichtingsmiddelen stonden er begin september al meer dan 10.000 wagons aan de kant. De verwachting was dat er eind van het jaar een tekort van 100.000 kogellagercassettes zou zijn (geen idee hoeveel wagons dat zijn), mits het de Russische industrie zal lukken om vervangende cassettes te maken. Anders wordt het tekort 195.000 cassettes...

Interessant is dat er daarnaast ook problemen zijn met redelijk banaal spul als smeermiddelen (wat allicht zal leiden tot snellere slijtage van die kogellagers :P).

• Muncher
Wat voor voorbeelden noemen zij? Op wat voor manieren merken zij wat van de sancties? Ben oprecht benieuwd :)

• Apache4u
  • Niet online
Muncher schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 11:22:
[...]

Wat voor voorbeelden noemen zij? Op wat voor manieren merken zij wat van de sancties? Ben oprecht benieuwd :)
Bepaalde producten die niet meer te krijgen zijn of veel duurder. Uiteraard vooral westers spul. Denk aan auto's en electronica. Er zijn er een aantal werkloos die voor westerse bedrijven werkten die zich terug hebben getrokken. In de hotelbusiness is het ook rustig en in de stripclubbusiness ook. Eigenlijk alles wat maar met globaal zaken doen te maken heeft is rustig. Bij die laatste 2 heb ik het over Moskou. Het lijkt er op dat er veel werkloosheid is en er nog meer aankomt, dat veel duurder wordt en dat de salarissen juist naar beneden gaan, want veel aanbod van werkzoekenden. Overall lijkt het in Moskou een stuk rustiger op straat en in de winkels. Maar dat heeft vooral met de mobilisatie te maken.

Dat betekent, stam + t .

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:33
RUSSIAN Economy Will DIE BY WINTER Due to Mobilization According to Prominent Russian

Dat het er de economy slecht voorstaat in Rusland is wel duidelijk. Zeker de moeite waard om te beluisteren.

Economist

Gebruik voortaan de [embed]<link>[/] codes rond een YouTube link om die link wat meer presentabel te maken. Zoals je post nu was gepost werd ze bijna door gebruikers als spam weggezet

[Voor 38% gewijzigd door teacup op 26-10-2022 13:05]

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

• rejer
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13:14
Wat ik mij afvraag heeft Rusland überhaupt last van westerse sancties?

https://www.telegraaf.nl/...esel-meer-bij-lokale-pomp

Ik zie alleen maar dat wij er last van hebben...

• Requiem19
  • Nu online
rejer schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 14:39:

Dat is een interessante vraag, maar is voor dit topic dat speciaal over de sancties gaat:
Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 25-03 21:09

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Tuurlijk hebben ze nergens last van, als je met 'ze' Ivan Ivanovitsch bedoelt die ver weg op een boerderijtje woont. Verder heeft een Rus opeens wat problemen als ie een wasmachine of computer wil kopen, maar dat doen ze daar toch niet. Ook gaan Russen niet naar Starbucks, en hebben ze geen geld om Westerse luxes als medicijnen te betalen, dus nee. Niks aan de hand daar.

Het is niet alsof de Russen ermee te koop lopen dat ze nu spullen missen, da's het toegeven van je verlies en dat kan gewoon niet. Russen winnen, Putin is geniaal, en het domme Westen heeft geen gas meer.

"It takes but one foe to breed a war, master Warden, not two. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

• YakuzA

YakuzA

rejer schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 14:39:

Ik zou zeggen, bekijk welke sancties er zijn van de wereld tegen Rusland.
En bedenk dan zelf even hoe ze daar last van hebben?
Denk je dat ze last hebben dat Visa/Mastercard/Applepay niet meer werkt waarop 75% van hun betaalverkeer draaide?
Denk je dat ze last hebben van dat ze geen iPhone meer kunnen kopen in eigen land? etc. etc.

Voor dat telegraaf artikel, das weer gedeeltelijk (onzinnige) onruststokerij.
Diesel wordt ook gewoon gemaakt van de olie uit SA etc, dus diesel blijft gewoon voorradig.
Alleen komt er per liter olie uit SA minder liters aan diesel uit de raffinaderij en meer liters benzine, daarom wordt diesel duurder in verhouding tot benzine.

[Voor 11% gewijzigd door YakuzA op 26-10-2022 15:21]

PSN

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09:18
dakka schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 15:39:
[...]

Welke last hebben wij ervan?
Dat je geen diesel meer kan krijgen bij het familie tankstation in een drop is niet echt rampzalig, ondertussen kan RU geen kogellagers en smeermiddel krijgen wat gigantische gevolgen heeft voor de industrieën daar.
En waarom is dat volgens jou niet 'rampzalig' of 'lastig'?
Het lijkt me knap vervelend als er ineens geen brandstof (in dit geval diesel) meer is. :/

• dakka
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 24-03 14:33
FabianGTI schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 16:03:
[...]

En waarom is dat volgens jou niet 'rampzalig' of 'lastig'?
Het lijkt me knap vervelend als er ineens geen brandstof (in dit geval diesel) meer is. :/
Het gaat om een handjevol kleine tankstations dat misschien even tijdelijk geen diesel meer kan leveren omdat de OPEC lastig zit te doen, dan moet je er gewoon even rekening mee houden dat je ergens anders moet tanken, dat is echt een 1st world problem.
Versus het imploderen van de russische economie/industrie dat je niet eens een waterkoker meer kan kopen.

Ja, is even een beetje gedoe, maar als dat de lat is dat de sancties voor ons erger zijn... |:(

offtopic:
Top trouwens dat je in dit topic reageert op mijn reactie, had ik ook moeten doen. Zo houden we de draadjes een beetje op de rails (y)

[Voor 18% gewijzigd door dakka op 26-10-2022 16:54]

• user109731
  • Niet online
Reuters had gisteren een artikel over Rusland's eigen economische verwachtingen voor 2023. Die cijfers zijn volgens experts nogal optimistisch omdat het geen rekening houdt met nieuwe sancties en mobilisatie:
"The macroeconomic forecast, upon which the budget is based, was calculated before mobilisation," said Alexandra Suslina, an independent analyst. "It does not take into account new sanctions, and therefore is not reflecting reality."
Over de inkomsten uit energie:
Moscow sees energy revenues at 9 trillion roubles next year, or a third of its total income - a projection analysts say is also too optimistic amid upcoming sanctions on Russian energy imports by the west.

"The finance ministry forecasts incredible things such as that energy income ... would remain as before, like Russia would continue to produce the same amount of oil with demand unchanged," an economist at a western financial company said.
Er komt waarschijnlijk ook minder binnen uit belastingen en door mobilisatie:
The finance ministry sees non-energy revenue, or that related to economic activity, at 11.5% of GDP in 2023, around 7% higher than this year and on par with pre-pandemic levels.

But analysts say that this, too, is hardly realistic.

"Consumer demand will be falling, people will be buying less, cheaper, lower in quality - and then the non-energy income forecast... will have to be revised," said Suslina.

While Russia this week officially ended what it calls its "partial" mobilisation, some 300,000 reservists called up by the Kremlin for its campaign in Ukraine since September remain in military units, which also hurts economic activity.

Lower economic activity and weak imports may see Moscow collecting around 1 trillion roubles less per year from value-added tax, its main non-energy income, according to a joint study by the Russian Presidential Academy Ranepa and the Gaidar Institute.

Dmitry Polevoy, investment director at Moscow-based broker Locko Invest, estimates that payouts to those mobilised - including higher-than-average salaries and compensation in the event of injury or death - may come to between 900 billion roubles and 3 trillion roubles in the next half-year alone.
Rusland trekt voorlopig nog geld uit het National Wealth Fund om het gat te dichten:
As Russia has actively started spending NWF money on everything from economic support to social payments, the finance ministry sees the fund halving to 6.25 trillion roubles, or 4.2% of GDP - its lowest since 2018 - by the end of next year.

"The main budget risk amid significant sanctions pressure... is of a complete dry-out of the NWF, which could significantly undermine the federal budget's stability and the budget system as a whole," analysts at the Financial University said in a recent note.

If it falls to 5.95 trillion roubles, or 3.7% of GDP, by the end of 2024, the amount of cash left would be the smallest Russia has had in its reserves in the last two decades, according to the budget comments by the state Audit Chamber.
Als ze zelf al uit gaan van een halvering van dat fonds eind volgend jaar gebaseerd op de eigen cijfers, dan kan dat best hard gaan als het economisch tegenvalt.

[Voor 5% gewijzigd door user109731 op 03-11-2022 10:29]

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

Ik weet dat Joe vaak wat schreeuwende titels heeft maak dat hebben zijn video's in mijn ogen niet nodig. Ik ben het niet helemaal met hem eens op alle fronten (met name op wie Northstream heeft opgeblazen)

In deze video laat hij wel duidelijk zien dat ondanks meer olieverkoop Rusland signifikant minder heeft verdient afgelopen jaar aan olie. Het laat ook zien dat er een lange winter voor de boeg is voor Rusland.

• user109731
  • Niet online
Nieuws over de price cap voor olie door G7 + Australië:
The Group of Seven rich nations and Australia have agreed to set a fixed price when they finalize a price cap on Russian oil later this month, rather than adopting a floating rate, sources said on Thursday.

U.S. officials and G7 countries have been in intense negotiations in recent weeks over the unprecedented plan to put a price cap on sea-borne oil shipments, which is scheduled to take effect on Dec. 5 - to ensure EU and U.S. sanctions aimed at limiting Moscow's ability to fund its invasion of Ukraine do not throttle the global oil market.
U.S. Treasury Secretary Janet Yellen and other G7 officials argue the price cap, set to begin Dec. 5 on crude and Feb. 5 on oil products, will squeeze funding to Russia without cutting supply to consumers. Russia has said it will refuse to ship oil to countries that set price caps.
Heel benieuwd hoe dit verder gaat de komende maanden.
Pagina: 1 ... 6 7 8 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee