• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 00:27

Indoubt

Always be indoubt until sure

alexbl69 schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 17:36:
[...]

Ho ho, niet zo snel.... De taakomschrijving van de coördinator wordt onderzocht door Ernst en Young. Hopelijk is dit onderzoek zo tegen het zomerreces klaar, maar het kan later worden.
Moet zo'n onderzoek niet openbaar worden aanbesteed? Dan moet er eerst een specificatie worden geschreven zodat alle Europese onderzoeksbureaus de gelegenheid krijgen om aan te bieden. Ik denk dat je tijdsplanning te ambitieus is.

Er zitten nog wel een paar in Moskou die zo'n onderzoek kunnen doen voor een aantrekkelijke prijs.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
bulle bas schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 12:00:
Farida Rustamova, naar het zich laat aanzien een gerespecteerde journaliste, heeft een bijzonder artikel geschreven over de uitwerkingen van de sancties, en dan met name op de elite. Na het stoppen van de onafhankelijke media in Rusland gaat ze net als andere journalisten door via andere kanalen.

Het bijzondere aan dit artikel is dat zij toegang lijkt te hebben tot de elite of de cirkels daaromheen en weet daarmee een kijkje te verschaffen binnen de kring van invloedrijkere figureren.

De pointe van het artikel is dat de sancties eenheid brengen, zelfs onder hen die aanvankelijk tegen de invasie waren.

Als hardliner geeft me dit wel stof tot nadenken. Stel, we hadden de elite ontzien. Had dat iets uitgemaakt?
Zoals al eerder bleek en ook onderstreept door dit artikel laat Putin zich niet beïnvloeden.
Wat als de elite het volk ook wat gaat gunnen? Dat zou voor de korte termijn een gestaalde volkswil op kunnen leveren. Een groeiende middenklasse gaat voor de middellange termijn is wel een risico voor een autocratisch leider. Ook Putin heeft het niet voor het uitkiezen.

Ik denk dat we echter er nog steeds verstandig aan doen om de tent te isoleren, en actief te werken met de aanhang van Navalny. En Putin militair verpletterend te verslaan in UA.

Onze boodschap moet wel duidelijker: alle sancties worden opgeheven wanneer Rusland een democratische rechtstaat wordt. We zullen met alle middelen daarbij helpen. Onze communicatie is nu alleen er een van vergelding, en opent niet de weg naar verzoening. Ik blijf een hardliner, maar pleit voor een boodschap van hoop en verlossing.
Ik denk dat die boodschap er op zich wel is.

Op zich was dit wel te verwachten, want je ziet vaker dat mensen opeens een front gaan vormen, wanneer er een gezamenlijke vijand is. Zie bijvoorbeeld het effect ook hier in Europa.
Dat is denk ik ook de reden dat westerse leiders zo 'hesitant' zijn om harder in te grijpen, of op zijn minst heftigere materiaal naar Oekraïne te sturen.

In principe vertelt Russische media al het narratief, dat dit een strijd is met NATO en met het Westen. Dat wij de bedreiging zijn.
Als we harder ingrijpen, dan wordt dat narratief verder versterkt.Wordt het moeilijker te ontkennen dat wij de vijand zijn. En dat zal alleen maar een grotere breuk tot gevolg hebben, en meer haat richting ons. En dat kan behoorlijk verkeerd uitpakken.
Het zou bijvoorbeeld een flinke mobilisatie tot gevolg hebben onder bevolking. Het leger is nu niet zo sexy, maar 144 miljoen geradicaliseerde Russen die zich het slachtoffer voelen, en graag de euronazi's willen uitmoorden. Minder leuk.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-03 22:07
sugarlevi01 schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 18:13:
[...]

Ik denk dat die boodschap er op zich wel is.

Op zich was dit wel te verwachten, want je ziet vaker dat mensen opeens een front gaan vormen, wanneer er een gezamenlijke vijand is. Zie bijvoorbeeld het effect ook hier in Europa.
Dat is denk ik ook de reden dat westerse leiders zo 'hesitant' zijn om harder in te grijpen, of op zijn minst heftigere materiaal naar Oekraïne te sturen.

In principe vertelt Russische media al het narratief, dat dit een strijd is met NATO en met het Westen. Dat wij de bedreiging zijn.
Als we harder ingrijpen, dan wordt dat narratief verder versterkt.Wordt het moeilijker te ontkennen dat wij de vijand zijn. En dat zal alleen maar een grotere breuk tot gevolg hebben, en meer haat richting ons. En dat kan behoorlijk verkeerd uitpakken.
Het zou bijvoorbeeld een flinke mobilisatie tot gevolg hebben onder bevolking. Het leger is nu niet zo sexy, maar 144 miljoen geradicaliseerde Russen die zich het slachtoffer voelen, en graag de euronazi's willen uitmoorden. Minder leuk.
Ik vraag me af of die boodschap wel voldoende wordt gebracht. In het Russische denken is er slechts plaats voor het denken waar de ene de andere moet overheersen. Zo is hun hele maatschappij ingericht. Het is geen win-windenken. Ons aanbod past niet in hun paradigma.

Ik denk we op vlak van beïnvloeding ook niet scherp geweest zijn afgelopen jaren.

Daarnaast: we willen de Russen aanspreken op hun verantwoordelijkheid, ook al een term die niet past in hun frame. Het is daar toch teveel een situatie van: het is hier een rotzooi, maar ja, wat doe je eraan.

Toch moeten we doorgaan, en harder zijn. Ik denk dat het beter is om nu hard door te bijten. Veel bedrijven communiceren dat ze voor 2 -3 maanden dicht gaan, betalen ook salaris door. Daardoor blijft de werkeloosheidklap bijvoorbeeld uit. Dat sterkt alleen maar het gevoel dat men slechts in de eer is aangetast.

Waar ik bang voor ben is dat achter de panelen het bedrijfsleven erg actief is om te kijken of het over 3 maanden niet verder kan gaan waar het gebleven was. Wat de Polen ook bepleiten, stop alle handel.
En gooi er wat mij betreft nog een goede informatiecampagne tegenaan.

Het langzaam opvoeren van sancties verandert niks aan de berekening van Putin. We moeten een shock toedienen. Dat heeft als voordeel dat de Russische economie zo hard geraakt wordt, Putin niet anders kan dan tergukomen op het Roebelplan, omdat energie-export nog als enige steun overblijft van het BBP.

Dus: harder sanctioneren; beter communiceren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jaaap
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Als we harder ingrijpen, dan wordt dat narratief verder versterkt.
Dit argument hoor je vaker.
Dit narratief staat echter 100% onder controle van het Kremlin en dat gevecht win je nooit.

Dat betekent
Het gebeurt
Dit verandert
Wat bepaalt

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 09-12-2022

Amphiebietje

In de blubber

user109731 schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 16:32:
Nederland krijgt een sanctiecoördinator:
[Twitter]
Jammer dat het ruim een maand heeft geduurd.
Een oligarch met een NL paspoort zeker. :+

• bulle bas
Op dit moment probeert het Kremlin 10 miljard dollar uit Gazprom weg te sluizen met hulp van Westerse handlangers volgens deze bron:
https://www.igorsushko.co...y-putin-is-right-now.html

Nieuws komt via Vladimir Osechkin, en die wordt wel beschouwd als een serieuze bron.

• Indoubt

Indoubt

bulle bas schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 10:38:
Op dit moment probeert het Kremlin 10 miljard dollar uit Gazprom weg te sluizen met hulp van Westerse handlangers volgens deze bron:
https://www.igorsushko.co...y-putin-is-right-now.html

Nieuws komt via Vladimir Osechkin, en die wordt wel beschouwd als een serieuze bron.
Het verhaal verteld niet of dit nu over de Zuid as loopt of niet.

In het verleden werden daar veel transacties afgehandeld als ik de berichtgeving volg.

We hebben nu nog geen coordinator dus we kunnen nog niets doen :X

Acties:
  • +7Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[...]

Wat je eigenlijk zegt is dat we naar de pijpen van Putin moeten dansen want anders zal de Russische media de Russen vertellen dat wij de vijand zijn.
Wat mij betreft: Dat moet dan maar. Ik heb liever dat Russen ons haten omdat zij denken dat wij een sterke vijand zijn dan dat ze van ons houden omdat ze over ons heen kunnen lopen. Want ik weet wel wat het slechtste voor ons gaat aflopen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Emryte
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 23:42
Voor mensen die nog twijfelen waarom afsluiten van Russisch gas een complex problematiek is, deze thread. Het is wel in het Duits, dus gebruik translate.

game pc

Acties:
  • +1Henk 'm!

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-03 09:01

unclero

Kona EV ftw \o/

Nog even over die superjachten. Lubach had nog wel een aardig stukje erover, een aantal dagen geleden.

Wordt ook kort ingegaan op de complexe constructies die er aanwezig zijn.
Feadship ligt momenteel al onder een vergrootglas ivm een eerdere zaak die er liep. Heessen Yachts is al jaren eigendom van de Russen.

Edit:
Om maar even de ernst van sancties aan te geven, even een citaat uit het artikeltje over Feadship:
"Ook kunnen de ruim 1.800 medewerkers van Feadship in de problemen komen als ze naar de VS reizen: "De Amerikaanse sanctiewetgeving werkt zo dat hij geldt voor alle mensen die zich in Amerika bevinden. Als je daar voet aan de grond zet, zouden ze je kunnen aanhouden.""

[Voor 21% gewijzigd door unclero op 03-04-2022 21:15]

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

• Indoubt

Indoubt

Spanje heeft weer een bootje gevonden:
Spanje neemt Russisch superjacht in beslag in haven Mallorca

De Spaanse politie heeft in de haven van Mallorca een groot jacht in beslag genomen. Het schip was eigendom van een Russische oligarch die nauwe banden zou hebben met president Poetin.

Het schip werd vanochtend door de Spaanse politie onderzocht, in samenwerking met collega's uit de Verenigde Staten. Het gaat om een 78 meter lang jacht genaamd Tango, dat een waarde zou hebben van 109 miljoen euro.

Het schip is volgens persbureau AP eigendom van de miljardair Viktor Vesselberg. Eerder werden andere bezittingen van hem in de Verenigde Staten al in beslag genomen.
Nederland is een waterrijk land, het is hier veel moeilijker om een bootje te vinden. Of een bankrekening. Ook die zitten onderwater

Acties:
  • +3Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:00
Oud-minister Stef Blok nieuwe sanctiecoördinator

Nou, de oligarchen zullen sidderen in hun slaap...

iRacing Profiel

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:47

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Doet me denken aan even terug:
Virtuozzo in "Kabinet Rutte-III en de Nederlandse politiek"
Voor de verwachtingsmanagement.

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• bulle bas
Emryte schreef op zondag 3 april 2022 @ 16:05:
Voor mensen die nog twijfelen waarom afsluiten van Russisch gas een complex problematiek is, deze thread. Het is wel in het Duits, dus gebruik translate.

[Twitter]
Dat kan ik mij heel goed voorstellen. Als je industrie zo afhankelijk is van gas, is het natuurlijk een hele operatie om op een andere manier de energie te regelen. Je mag toch hopen dat men vanaf dag 1 al uit de startblokken schoot. Oh nee, laat maar :z

Nu Duitsland afsluiten van gas/olie gaat Duitsland nu x schade opleveren, en Rusland y schade. Dat zou tegen elkaar afgewogen worden. Met name: hoe helpt de y-schade de Oekrainse zaak? Als er geen kortetermijneffect is lijkt het me dat jejezelf harder in de voet schiet dan dat je Rusland pijn doet.

Wat als Dld als een malle aan de gang gaat zodat per oktober men om is?
Is het mogelijk om vanuit Europa energie te exporteren naar kritische industrieën in tussentijd? De bakkerij moet door blijven draaien, en de wapenindustrie ook.

Ik zou een analyse willen zien van de mogelijke scenario's met daarbij winst en verlies.

• bulle bas
Het bedrijfsleven kent geen ethiek, de vraag is of we bedrijven dus nog een 'rechtspersoon' moeten noemen, met bijbehorende rechten:

Dit is ook huiswerk voor ons.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 28-03 19:06
bulle bas schreef op maandag 4 april 2022 @ 21:00:
Wat als Dld als een malle aan de gang gaat zodat per oktober men om is?
Is het mogelijk om vanuit Europa energie te exporteren naar kritische industrieën in tussentijd? De bakkerij moet door blijven draaien, en de wapenindustrie ook.

Ik zou een analyse willen zien van de mogelijke scenario's met daarbij winst en verlies.
In dat kader is deze uitzending van Markus Lanz wel verhelderend.
YouTube: Russisches Gas: Wer würde die Kosten beim Importstopp tragen? | Mark...

Inderdaad de aangekondigde militaire expansie wordt lastig (terzijde, iets wat ook als argument wordt genoemd tegen ongebreidelde steun nu met militaire middelen voor Ukraine, het kost tijd en enrgie om te produceren en je kunt niet als noodhulp materieel vd. bundeswehr overdragen en dan bij een inval in Duitsland zeggen, kom svp. over 5 maanden terug, dan zijn we weer uitgerust).

Implementatie van de alternatieve energiepaden wordt lastig als ineens de kraan wordt dichtgezet. Gasleidingen (b.v. buizen) maken is energie voor nodig (naast veel tijd).

Wat ook wordt genoemd is meer voor de langere termijn, een industriele firma wiens bestaan in Dld wordt bedreigd door energietekorten kan er voor kiezen dan maar te verhuizen naar Azie of elders. Dat is waarschijnlijk definitief. Dat raakt weer de toekomst van de hele EU. Dit speelt natuurlijk niet alleen in Duitsland.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • +6Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:14

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Oke, wakker blijven, nog even de sanctiepakketen doorkauwen. Bron: Volkskrant. Dat sanctiepakket was natuurlijk al in de pen, maar ik denk dat we moeten aannemen dat de gebeurtenissen in Bucha een effect op de sancties hebben gehad. Ik heb wel wat moeite te bepalen welk effect.

5e sanctiepakket (vandaag)

boycot van Russische steenkool - 4 miljard euro per jaar

Boycot Russische banken
  • waaronder VTB-bank, 2e bank van Rusland
  • de vier banken vormen 23 procent van de Russische banksector
Transport sancties
  • Russische schepen zijn niet langer welkom in Europese havens
  • Russische en Belarussische vrachtwagens niet meer op Europese wegen.
Hoogtechnologische producten
  • quantumcomputers, chips - waarde 10 miljard euro
Hmmm? Quantumcomputers? Mis ik wat? Is dit een afleidingsmanoeuvre?

[Edit 14 April 2022]
Wapens
Export van wapens naar Rusland - waarde 346 miljoen Euro (over 2015-2021)

Dit was blijkbaar mogelijk via loophole
[/Edit 14 April 2022]

Russische bedrijven kunnen niet meer meedingen bij Europese openbare aanbestedingen.

Tientallen Russen aan de de Europese zwarte lijst toegevoegd

6e sanctiepakket t.b.d.

Een importverbod voor Russische olie, ruim een kwart van de Europese olie-import. Hongarije ligt nog dwars

Olifant in de kamer

Import van gas en olie uit Rusland - honderden miljarden euro’s

Nog even de twee criteria voor een succesvolle Europese sanctie:
  • Ze moeten lang vol te houden zijn, deze oorlog is niet binnen enkele maanden voorbij
  • De strafmaatregelen moeten Rusland meer schade berokkenen dan de EU, anders verzwakt de EU zichzelf

[Voor 6% gewijzigd door teacup op 14-04-2022 12:23]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:38
teacup schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 22:34:
Oke, wakker blijven, nog even de sanctiepakketen doorkauwen. Bron: Volkskrant. Dat sanctiepakket was natuurlijk al in de pen, maar ik denk dat we moeten aannemen dat de gebeurtenissen in Bucha een effect op de sancties hebben gehad. Ik heb wel wat moeite te bepalen welk effect.

5e sanctiepakket (vandaag)

boycot van Russische steenkool - 4 miljard euro per jaar

Boycot Russische banken
  • waaronder VTB-bank, 2e bank van Rusland
  • de vier banken vormen 23 procent van de Russische banksector
Transport sancties
  • Russische schepen zijn niet langer welkom in Europese havens
  • Russische en Belarussische vrachtwagens niet meer op Europese wegen.
Hoogtechnologische producten
  • quantumcomputers, chips - waarde 10 miljard euro
Hmmm? Quantumcomputers? Mis ik wat? Is dit een afleidingsmanoeuvre?

Russische bedrijven kunnen niet meer meedingen bij Europese openbare aanbestedingen.

Tientallen Russen aan de de Europese zwarte lijst toegevoegd

6e sanctiepakket t.b.d.

Een importverbod voor Russische olie, ruim een kwart van de Europese olie-import. Hongarije ligt nog dwars

Olifant in de kamer

Import van gas en olie uit Rusland - honderden miljarden euro’s

Nog even de twee criteria voor een succesvolle Europese sanctie:
  • Ze moeten lang vol te houden zijn, deze oorlog is niet binnen enkele maanden voorbij
  • De strafmaatregelen moeten Rusland meer schade berokkenen dan de EU, anders verzwakt de EU zichzelf
Ik las het ook. Zeer, zeer mager. Gaat nul verschil maken.

En we gaan over tot de orde van de dag.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• YakuzA
  • Laatst online: 23:44

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

https://nos.nl/l/2424065
6 weken later hebben we toch nog wat gevonden :+
Veertien jachten van Russische eigenaren in Nederlandse werven aan de ketting

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:14
[...]De douane onderzocht de markt van jachtbouwers en -handelaren. "We merken dat de werven in Nederland ondanks de grote impact van de sancties volledig meewerken", zegt Nanette van Schelven, directeur-generaal Douane. Bij vijftien werven en vijf handelaren loopt nog een nader onderzoek.[...]
8)7 Dat is toch logisch als de Duane langskomt?
[...]De uitvoering van de sancties komt in Nederland langzaam op gang. Oud-minister Blok is maandag aangesteld als coördinator sanctienaleving[...]
Ik denk dat iemand nog even een quick win nodig had voor image boosten.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

YakuzA schreef op woensdag 6 april 2022 @ 08:31:
https://nos.nl/l/2424065
6 weken later hebben we toch nog wat gevonden :+

[...]
Lijkt om 'maar' 13 superjachten te gaan mbt Russische eigenaren, geen 14 :)
De Nederlandse douane heeft veertien luxejachten in beslag genomen, meldt minister Wopke Hoekstra (Buitenlandse Zaken) woensdag in een brief aan de Tweede Kamer. Dertien daarvan zijn met zekerheid van Russische eigenaren. Eén jacht had geen vergunning, maar is waarschijnlijk niet Russisch of Belarussisch.
Zie Dertien Russische luxejachten liggen aan de ketting in Nederland

Virussen? Scan ze hier!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Beslag op eigendommen gebaseerd op nationaliteit, niet zo lang geleden was iedereen heel erg boos daarover.

And to think they once said that computers would take away jobs.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:47

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

IJzerlijm schreef op woensdag 6 april 2022 @ 10:09:
Beslag op eigendommen gebaseerd op nationaliteit, niet zo lang geleden was iedereen heel erg boos daarover.
Schijnbaar is de verontwaardiging nog veel groter als het niet gebeurt.

• Indoubt

Indoubt

OP de liveblog van de NOS (zelfde bericht).

Without words :'(
De Europese Unie heeft sinds het begin van de oorlog in Oekraïne voor 35 miljard euro aan gas, olie en steenkool van Rusland gekocht, heeft EU-buitenlandchef Borrell gezegd in het Europees Parlement in Straatsburg.
Tot dusver trok de Europese Unie ruim een miljard euro uit voor militaire hulp aan Oekraïne.
Edit: link voor het geval dat iemand het hele artikel wil zien: https://nos.nl/liveblog/2...beschoten-in-regio-koersk

[Voor 18% gewijzigd door Indoubt op 06-04-2022 13:28]

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:11
Indoubt schreef op woensdag 6 april 2022 @ 13:23:
OP de liveblog van de NOS (zelfde bericht).

Without words :'(

[...]

[...]
Olietanker, olietanker. En vergeet de som der sancties niet, deze zijn flink meer dan een miljard. Ja, het kan en moet meer, maar het is ook niet niks. En als de EU eenmaal gaat, dan gaat die ook.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

gws24

Thinking is hard!

Sancties beginnen effect te hebben op de russische economie:
De inkoopmanagersindex voor Rusland, die de mate van bedrijvigheid in de particuliere sector meet, kelderde van 50,8 in februari naar 37,7 in maart. Een stand boven de 50 wijst op groei, daaronder is sprake van krimp. Rusland ging dus in één maand tijd van een kleine groei naar een forse krimp.

Volgens economen wijst de index op een brede krimp van de activiteit in de Russische economie, die mogelijk nog maar net is begonnen. De almaar stijgende prijzen, de haperende toeleveringsketens, de geblokkeerde export en de vastgelopen kredietlijnen leiden volgens hen waarschijnlijk tot een diepe en langdurige recessie in Rusland.
bron: https://www.nu.nl/economi...enomen-door-sancties.html

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• unclero
  • Laatst online: 29-03 09:01

unclero

Kona EV ftw \o/

Caelorum schreef op woensdag 6 april 2022 @ 09:38:
8)7 Dat is toch logisch als de Duane langskomt?
Het zal u verbazen wat voor rookgordijnen bedrijven op kunnen trekken om dubieuze activiteiten af te dekken. Ik vermoed ook oprecht dat de grote jachtwerven lang dachten "te keurig te zijn" om onderworpen te worden aan onderzoeken naar ondermijning en schimmige transacties. (hoewel we ook wel weten dat dat zo niet werkt, maar hier kan ik nog een boek over schrijven.. van yacht clubs die complexe fiscale constructies verpakt hebben als lidmaatschap tot Nigeriaanse oudijzerhandelaren die met sporttassen cash bij de scheepswerf komen)
Integendeel. Dit is gewoon een soort 'patseraanpak'. Als we jonge knapen in glimmende auto's mogen vragen hoe ze - gezien hun opleidingsniveau en statuur - aan het geld voor zo'n auto komen. Dan mogen we dat ook bij boomers met superjachten. ;)

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Het is een superjacht van tientallen miljoenen, niet een pak spijkers, dus je weet dat je een hele specifieke groep Russen aanpakt en niet willekeurige Russen. Dus het klopt niet helemaal als je dit beslag op basis van nationaliteit noemt.

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

downtime schreef op woensdag 6 april 2022 @ 17:06:
[...]

Het is een superjacht van tientallen miljoenen, niet een pak spijkers, dus je weet dat je een hele specifieke groep Russen aanpakt en niet willekeurige Russen. Dus het klopt niet helemaal als je dit beslag op basis van nationaliteit noemt.
Zo begon de toeslagenaffaire ook, met het aanpakken van Bulgaarse fraudeurs met dikke BMW's.

Wat is precies de wettelijke grondslag voor deze beslagleggingen? Kan de overheid een lijst maken met personen en dan al hun bezit in beslag nemen? Wie maakt deze lijst en kan iemand op deze lijst daar tegen in beroep gaan?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• YakuzA

YakuzA

IJzerlijm schreef op woensdag 6 april 2022 @ 17:11:
[...]

Zo begon de toeslagenaffaire ook, met het aanpakken van Bulgaarse fraudeurs met dikke BMW's.

Wat is precies de wettelijke grondslag voor deze beslagleggingen? Kan de overheid een lijst maken met personen en dan al hun bezit in beslag nemen? Wie maakt deze lijst en kan iemand op deze lijst daar tegen in beroep gaan?
https://eur-lex.europa.eu/eli/dec/2014/145(1)/
Ja
Ja

PSN

Acties:
  • +1Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

crosspost uit het oorlog topic

sky news --> https://news.sky.com/stor...-adult-daughters-12583675
Ook op nos liveblog https://nos.nl/liveblog/2...-35-s-geland-in-bulgarije
VS zet dochters Poetin en meer Russische banken op sanctielijst
ik verwacht nog meer dus wacht even met juichen/reageren ..

Dit vond ik daar niet gepast

Nederlands Dagblad: Oekraïne pakte journalist op vanwege vriendschap met Baudet
vertelt Kuijper. "Op de een of andere manier is tot Oekraïense activisten doorgedrongen dat onze verslaggever tot 2016 een relatie had met Thierry Baudet. Dat wisten wij overigens toen wij in februari contact met Dulmers hadden."

Baudet twittert regelmatig over misdaden die Oekraïense militairen zouden begaan. Namens Forum voor Democratie heeft hij begrip getoond voor de Russische president Poetin en de Russische inval in Oekraïne nooit veroordeeld.
lees het artikel voor meer details .. ga niet alles C&Pen

Tja vanalles

• Indoubt

Indoubt

[...]

De grondslag is natuurlijk niet nationaliteit maar criminaliteit.

Dat betekend niet dat een Rus met een europees paspoort bij vermeende criminaliteit niet wordt onderzocht. Dat gebeurt dus juist wel.

En ook niet alle russen worden onderzocht, slechts diegene waarvan vermoed wordt dat criminaliteit een rol speelt.

Overigens mogen Italiaanse, nigeriaanse, oezbeekse, nederlandse of welke nationaliteit dan ook de criminelen ook worden aangepakt.

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Uit de berichtgeving maakte ik op dat deze jachten niet behoren tot mensen van die lijst.
In Nederland liggen geen superjachten voor anker, maar ze worden wel in Nederland gebouwd. De Douane werkt nauw samen met de FIOD, havenautoriteiten en de Kustwacht. Op dit moment is het beeld dat bij vijf werven in totaal 12 jachten in aanbouw zijn voor zogenaamde Russische UBO's (ultimate beneficial owners). Vanwege de huidige exportmaatregelen mogen deze vaartuigen op dit moment niet geleverd worden. De werven zijn hiervan op de hoogte. De eigendomsstructuren van deze jachten wordt onderzocht. Bij een van deze jachten wordt de relatie met een op de Europese sanctielijsten genoemde persoon onderzocht, het jacht staat onder toezicht.
https://www.rijksoverheid...tienaleving-en-handhaving

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:28

sh4d0wman

Long live the King!

@vso zou die aangetrouwde Nederlander ook onder het sanctiebeleid vallen dan? Die had een dochter van hem aan de haak geslagen maar ik zag een tijdje terug een klein berichtje voorbij komen dat ze opeens gescheiden zouden zijn. O-)

Dat zal vast niet gebeuren om vermogen veilig te stellen toch...? :-( Geen idee wat ze in NL bezitten.

Being a hacker does not say what side you are on. Being a hacker means you know how things actually work and can manipulate the way things actually work for good or for harm.
Come to the dark side. We've got cookies.

• YakuzA

YakuzA

IJzerlijm schreef op woensdag 6 april 2022 @ 17:30:
[...]
Uit de berichtgeving maakte ik op dat deze jachten niet behoren tot mensen van die lijst.
[...]
https://www.rijksoverheid...tienaleving-en-handhaving
Uit dezelfde berichtgeving maak ik op dat juist wel zeer waarschijnlijk mensen van deze lijst verstopt zitten achter deze UBO's.
(of hun grootmoeder als katvanger?)

PSN

Acties:
  • +3Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Niet online
Verhofstadt met duidelijke taal.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

betreft UN sacties die ze vandaag besproken hebben --> morgen weer verder :(
sh4d0wman schreef op woensdag 6 april 2022 @ 17:33:
@vso zou die aangetrouwde Nederlander ook onder het sanctiebeleid vallen dan? Die had een dochter van hem aan de haak geslagen maar ik zag een tijdje terug een klein berichtje voorbij komen dat ze opeens gescheiden zouden zijn. O-)

Dat zal vast niet gebeuren om vermogen veilig te stellen toch...? :-( Geen idee wat ze in NL bezitten.
ik snap je vraag maar kan je eerlijk geen antwoord geven

goed dat het internet dat betreft wel een lang geheugen heeft.

Tja vanalles

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:47

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

[...]
De les die je daar uit moet halen is dat er helemaal geen nieuwe regels nodig waren om die fraude aan te pakken, handhaven van de oude regels was voldoende. Het verband en hellend vlak dat je schetst is dus eenvoudig te vermijden.
De sanctiewet die nu gebruikt wordt is uit 1977.

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Caelorum
IJzerlijm schreef op woensdag 6 april 2022 @ 17:30:
[...]
[...]
Indirect mag ook niet, dus zal er eerst worden gekeken of het niet indirect alsnog bij mensen op de samctielijst komt. Kan je dat niet aantonen blijft die even aan de ketting totdat ze met enige zekerheid kunnen aantonen dat deze niet voor mensen op de sanctielijst bedoeld zijn.
Vind het wel een interessante vraag wie uiteindelijk bepaald dat je zeker genoeg bent dat het niet onder de sancties valt...

• bvbal79
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:38
ik begrijp er vrij weinig van...al een maand verder...roebel nog niet gecrashed.

Dat was toch het idee?

• Indoubt

Indoubt

bvbal79 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 19:27:
ik begrijp er vrij weinig van...al een maand verder...roebel nog niet gecrashed.

Dat was toch het idee?
Wat oet er crashen dan? hij wordt niet verhandeld.

Geen handel, geen waardebepaling

Acties:
  • +1Henk 'm!

• YakuzA

YakuzA

Dat was toch het idee?
De roebel is al gecrasht, de wisselkoers wordt alleen maar kunstmatig hoog gehouden momenteel.

PSN

• Indoubt

Indoubt

dubbel

[Voor 96% gewijzigd door Indoubt op 06-04-2022 19:33]

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-03 08:35
Indoubt schreef op woensdag 6 april 2022 @ 19:30:
[...]

Wat oet er crashen dan? hij wordt niet verhandeld.

Geen handel, geen waardebepaling
Officieel mss niet, maar op de zwarte markt wel 150-200 RUB voor 1 €/$ als je geruchten mag geloven.

WoWs-id dionvdc_ wows numbers wows referral

• bvbal79
YakuzA schreef op woensdag 6 april 2022 @ 19:31:
[...]

De roebel is al gecrasht, de wisselkoers wordt alleen maar kunstmatig hoog gehouden momenteel.
Maar daardoor merkt Rusland zelf er nu niks van toch? Zijn dit dan langetermijn sancties? Laten we de russen gewoon de komende maanden hun gang gaan?

• bvbal79
SpamLame schreef op woensdag 6 april 2022 @ 20:03:
[...]

Officieel mss niet, maar op de zwarte markt wel 150-200 RUB voor 1 €/$ als je geruchten mag geloven.
Dus we meoten roebels kopen op de zwarte markt en daarmee onze gasenergie betalen? Ik snap Orban wel :)

[Voor 3% gewijzigd door bvbal79 op 06-04-2022 20:15]

• Indoubt

Indoubt

bvbal79 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 20:15:
[...]

Dus we meoten roebels kopen op de zwarte markt en daarmee onze gasenergie betalen? Ik snap Orban wel :)
Nee, we kopen geen roebels, en we gaan dat gas ook niet in roebels betalen.

Behalve Orban misschien maar dan wel mogelijk zonder EU subsidies in de toekomst.

• YakuzA

YakuzA

bvbal79 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 20:14:
[...]

Maar daardoor merkt Rusland zelf er nu niks van toch? Zijn dit dan langetermijn sancties? Laten we de russen gewoon de komende maanden hun gang gaan?
Behalve dat de prijzen in de winkel x1,5/x2 gaan en de waarde van de roebels die ze kunnen wisselen rond de 170/dollar ligt.

Bij de officiële wisselkantoren kun je alleen dollar naar roebels wisselen voor de ‘officiële’ koers.
Roebels naar dollar is verboden.

[Voor 15% gewijzigd door YakuzA op 06-04-2022 20:54]

PSN

Acties:
  • +3Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Sancties? Niet in Dubai en de Maldives. Of in Istanbul.

Meer over Dubai:Al Jazeera biedt wat analyse:
Decision for Biden

If Washington becomes increasingly convinced that the UAE is an enabler of Moscow’s foreign policy agenda, helping Russia to bypass sanctions, the Biden administration will consider what actions it can take.

To pressure the UAE into sanctioning those in Putin’s circle, the US could warn banks and other financial institutions in the Gulf country that they might face sanctions or penalties if they continue doing business with them. Yet with the White House seeking Emirati cooperation in terms of oil production and other areas, it is not clear that the Biden administration would do so at this delicate time.
Voor wie denkt: de sancties raken in ieder geval de bulk van het Russische volk, hieronder een argumentatie die anders doet vermoeden:

The West thinks that Russians, suffering from sanctions, will end up abandoning Putin – but history indicates they won’t. Een verkorte versie:
Not all Russians support the war in Ukraine and the government that dragged them into it. But all Russians are suffering from the sanctions and the crisis. Their common suffering is a dangerous thing: It is all too familiar; it makes them angry, and some are eager to strike back.

Western freedoms are only partially appealing, since historically, Russians never had them – not freedom of speech, self-determination, religion nor unrestricted travel.

Instead, the Russian people are patient, stoic and often irrationally devoted to their cruel motherland, whose autocratic leader started a war. The country-aggressor that is currently bombing and destroying Ukraine is also their beloved homeland, and by now the only place in the world that accepts them as they are. We believe the chances that Russians will turn toward their government – as they feel rejected by the global community – are high.
Een Artikel uit 2018 over hoe Rusland de toen al aanwezige maar nog niet zo diepe crisis pareerde How Russia Survived Sanctions. Let wel, dit was een analyse uit 2018 dat niet de gebeurtenissen van de afgelopen weken heeft kunnen meenemen. de oplossingen die Rusland voor de crisis vond in 2015 hoeven niet het recept te zijn dat nu een grotere crisis kan afwenden. Ook geeft het geen zekerheid dat de acceptatie van de Russische bevolking niet toch een kantelpunt kan bereiken. Een samenvatting hieruit:
How has Russia managed to survive sanctions? First, it prioritized macro-economic stability, keeping its government deficit low. Second, it pushed the cost of adjustment onto the population by devaluing the ruble. Third, it bailed out sanctioned firms via the banking system. Thus far, the system has worked. The Kremlin has retained domestic control and foreign policy independence. It has not been forced to compromise with the West.

Letting the ruble fall against the dollar means that the Kremlin gets more rubles for each barrel of oil it taxes. Though the price of oil collapsed in 2014 and 2015, the Kremlin let the price of rubles collapse, too. Thus, it received roughly the same number of rubles at the end of 2015 as it had in early 2014 [see chart 1]. Its budget, as a result, was not far from being balanced.

Imported goods, priced mostly in dollars or in euros, became far more expensive in ruble terms. As import prices increased, inflation shot upward. Yet, Russians’ incomes didn’t increase, so they became poorer. Inflation-adjusted incomes fell by over 10% at the nadir of the crisis—a level that, if it was experienced in the U.S., would bring the population onto the streets with pitchforks in hand. Yet, Russians have not mobilized in opposition to the government’s decision to make them bear the cost of the crisis—at least, they have not mobilized yet. By every metric we have, Russians approve of Putin’s activities in office.

After the 2014 sanctions, Russia not only had to distribute the cost of adjustment—doing so on the backs of the populace—but it also had to bail out specific firms. The Kremlin chose to do this via the banking system. Rather than handing out cash directly to sanctioned firms, a policy that risked attracting attention from Russians who believed that they, too, deserved help, the Kremlin hid its bailouts in the banking system.

Several new, privately owned banks grew rapidly, borrowing dollars from Russia’s central bank, and using this funding to provide loans to sanctioned firms. Thus, even Russia’s most heavily leveraged firms that were under sanctions survived. Since then, most of the banks that grew rapidly in 2014 and 2015—largely by lending to sanctioned firms—have gone bankrupt.Taxpayers have picked up the tab. Yet, because this bailout was disguised via bank loans, few Russians understood, and fewer still complained.

[Voor 52% gewijzigd door teacup op 06-04-2022 22:57]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 28-03 19:06
Indoubt schreef op woensdag 6 april 2022 @ 17:25:
De grondslag is natuurlijk niet nationaliteit maar criminaliteit.

Dat betekend niet dat een Rus met een europees paspoort bij vermeende criminaliteit niet wordt onderzocht. Dat gebeurt dus juist wel.

En ook niet alle russen worden onderzocht, slechts diegene waarvan vermoed wordt dat criminaliteit een rol speelt.

Overigens mogen Italiaanse, nigeriaanse, oezbeekse, nederlandse of welke nationaliteit dan ook de criminelen ook worden aangepakt.
Overigens kun je ook vragen stellen bij de betreffende werven. Nederland heeft een aardige reputatie in de wereld als het gaat om de bouw van prestigieuze jachten. Moet bij de intake niet gekeken worden naar de details van een opdrachtgever? Als wij 10.000 opnemen of storten bij een bank, worden al allerlei controles uitgevoerd. Moet dat niet bij een boot van 20 mio, laat staan van 100+ mio? Wat zijn de ethische normen bij dit soort opdrachten?

En wie heb je er mee, met deze beslaglegging? Het is denkbaar dat een aantal werven nu niet betaald krijgen (ondanks alle gemaakte kosten) zolang beslag is gelegd op een op te leveren boot. (of zou dat betalen-vooraf zijn met dit soort opdrachtgevers?) En, zo stel ik me voor, als een deel van de opdrachtenstroom voorlopig wegvalt, zal een deel vd medewerkers van deze werven vroeger of later hun baan verliezen. Rimpeleffecten.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
Volgens mij worden die jachten beetje bij beetje betaald, nooit alles vooraf of achteraf.
Het zou best kunnen zijn dat de jachten in aanbouw nu tijdelijk niet meer worden afgebouwd omdat er toch geen geld meer binnen komt.

Speel ook Airplane Manager en Repeat

• erwn
  • Registratie: November 2020
  • Niet online

Dat was toch het idee?
YakuzA schreef op woensdag 6 april 2022 @ 19:31:
[...]

Zo leggen ze het inderdaad ook uit in
https://www.volkskrant.nl...dat-voor-elkaar~bfb9074a/

• YakuzA

YakuzA

Hier wordt ook bevestigd dat uiteindelijk een echt energieboycot qua gevolgen 'mee valt'.
‘Duitse collega’s hebben berekend dat dit de Duitse economie dit jaar met zo’n 3 procent zou kunnen doen krimpen.’ Een raming van Goldman Sachs kwam tot vrijwel dezelfde slotsom. ‘3 procent, dat is minder dan in 2020 tijdens de coronapandemie, toen de Duitse economie 4,5 procent kromp. En dat hebben de Duitsers ook overleefd. Terwijl de schade voor de Russische economie vele malen groter zou zijn. Een energieboycot is de meest efficiënte manier om de oorlog in Oekraïne te stoppen.’

PSN

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Raaaawwwrrrr!

En ondertussen worden ook hier in Nederland Russen geraakt.

Mijn vriendin werkt aan de RUG, en daar zijn al wat Russische studenten die in de problemen komen omdat al hun spaargeld op een Russische bank staat, en tja, daar heb je nu heel weinig aan. En hier gaan werken, voor wat euries op je Nederlandse bankrekening is lastig, want zelfs met een werkvergunning, die je moet aanvragen, mag je maar 16u per week werken [meen ik]

En ik heb ook al Russische leerlingen die via een (van origine Oekraïens) platform les hebben, en die kunnen nu niet meer met creditcard betalen.

EventueIle spelingsfautem zijn 100% ironisch bedoeldt.

• sugarlevi01
  • Niet online
Ik moet even heel diep zuchten...
Ik snap heus wel dat het allemaal niet zo makkelijk is, maar het is wel frustrerend.

Kolenban, gaat nog eventjes duren. Vanaf half augustus pas.
The EU Commission had initially proposed a wind-down period of three months for existing contracts, meaning that Russia could effectively still export coal to the EU for 90 days after sanctions were imposed, according to a document seen by Reuters.

But that period has been extended to four months, the sources who are familiar with the discussions told Reuters on condition of anonymity.
https://www.reuters.com/b...august-source-2022-04-07/

• YakuzA

YakuzA

sugarlevi01 schreef op donderdag 7 april 2022 @ 15:09:
Ik moet even heel diep zuchten...
Ik snap heus wel dat het allemaal niet zo makkelijk is, maar het is wel frustrerend.

Kolenban, gaat nog eventjes duren. Vanaf half augustus pas.

[...]
https://www.reuters.com/b...august-source-2022-04-07/
Vanaf direct dus een verbod op nieuwe contracten, en bestaande contracten krijgen 4 maanden 'grace period' ?
Much of Europe's buying of Russian coal is in the spot market, rather than long-term contracts. Those spot purchases would be halted immediately after sanctions are imposed.

[Voor 15% gewijzigd door YakuzA op 07-04-2022 15:17]

PSN

• sugarlevi01
  • Niet online
YakuzA schreef op donderdag 7 april 2022 @ 15:16:
[...]

Vanaf direct dus een verbod op nieuwe contracten, en bestaande contracten krijgen 4 maanden 'grace period' ?

[...]
Daar had ik overheen gelezen. Dat scheelt alweer.

Acties:
  • +10Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Sissors schreef op donderdag 7 april 2022 @ 18:30:
[...]

Echter zulk soort dingen zijn lange termijn. En op korte termijn hoop je op meer druk op Putin van bijvoorbeeld de Oligarchen, maar natuurlijk gaat dit niet op korte termijn het Russsische leger stoppen.

Daarnaast is het nog een stukje ethiek: Gewoon niet willen handelen met zo'n land. Zouden we vaker moeten doen.
Om dat begrip lange termijn nog wat in te vullen. Sancties zijn langzame processen die jaren to zelfs meer dan een decennium kunnen duren. Uit The Newyorker zijn wat voorbeelden te halen (even openklappen..):
  • Years of sanctions failed in North Korea, Venezuela, and Iraq
  • Cuba has faced layers of U.S. trade and arms embargoes since 1960. The Communist regime is still in power.
  • The Syrian President, Bashar al-Assad, faced multiple sanctions for his brutal repression after the Arab Spring uprising, in 2011, turned into a civil war. Hundreds of thousands have died, yet Assad is still firmly entrenched in Damascus.
  • Success in South Africa took three decades.
  • In 1990, President Saddam Hussein’s unprovoked invasion of Kuwait spawned the same kind of international fury visible today over Putin’s aggression against Ukraine. Within four days of Iraq’s attack, the U.N. imposed sanctions that banned world trade with Baghdad. Saddam refused to withdraw. Six months later, a U.S.-led military assault expelled Iraqi forces, but the Iraqi leader refused to comply with the terms of the ceasefire. Sanctions dragged on. The toll was horrific. By 1997, a third of Iraqi children were malnourished, according to UNICEF. In 1999, the Red Cross reported that the economy of Iraq—which once had one of the highest standards of living in the oil-rich Middle East—was “in tatters.” The suffering had little impact on Saddam; he balked at coöperating with U.N. inspectors charged with monitoring his weapons of mass destruction. In 2003, the U.S. launched a second invasion—and Saddam was eventually caught and executed. Dictators often ignore sanctions, no matter the cost to themselves or their states.
  • The Biden Administration said that the new sanctions on Russia were based on the “Iran model.” But four decades of embargoes and sanctions on Tehran have repeatedly failed to change the regime’s calculus. The U.S. first imposed sanctions after fifty-two American diplomats were taken hostage in Tehran, in 1979; it took fourteen months to free them. More sanctions were imposed in the mid-nineteen-eighties for state sponsorship of terrorism. Sanctions were intensified in the nineteen-nineties and again in 2005, amid suspicions about Iran’s ambition to make a nuclear bomb. In 2013, Tehran, under a new President, finally agreed to negotiate.
Sancties kunnen ook goed gaan, het artikel stelt ongeveer 40% van de gevallen.
South Africa, during the era of racial apartheid, was widely considered a rare sanctions success story, Steil told me. In 1962, a resolution by the U.N.
Maar dat duurde lang:
And, for all the pressure and cut-offs, South Africa was still able to develop its first nuclear device in 1982, and by 1989 it had six bombs.Amid tectonic global political shifts, apartheid ended—three decades after the first sanctions.
Al met al werd de volgende conclusie aangehaald:
They rarely work,” Benn Steil, of the Council on Foreign Relations, told me. “But, when they do work, they tend to take a very long time
Ondanks dat die sancties niet zo effectief zijn, en langzaam, zijn ze met oorlog als enige alternatief toch best populair. De VS hebben de richtlijnen waarbinnen sancties moeten opereren ook wel verder doorontwikkeld, zo zijn de nodige richtijnen voor politici te lezen in Economic Sanctions: Too Much of a Bad Thing.

Dus dan toch maar die sancties? Wie de lijst met sancties heeft gelezen kan een overeenkomst zien tussen de sancties tegen het Irak van Saddam Hoessein en die van het huidige Poetin Rusland. Die overeenkomst leidt tot een wat beklemmende conclusie. Sancties hebben niet zoveel effect op het bewind met dictator aan het hoofd. Dit omdat de dictator zich totaal niet interesseert in het welzijn van de bevolking en geen moment zal aarzelen de sancties op de burgers af te wentelen, zoals in teacup in "Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden" ook wordt beschreven over hoe Rusland met de sancties na 2014 omging.

Hoop kunnen we nog wel putten uit de massiviteit van de huidige santies. Maar dan toch maar weer de vraag, wat beogen we er precies mee. Sancties lijken niet snel genoeg te zijn voor het op tijd te laten inzakken van de Russische belegering. Toen de sancties begonnen had Europa in ieder geval totaal geen beeld hoe ze wilde gaan participeren in de gevechtshandelingen van Oekraïne. Hierover moeten we ook niet te kritisch zijn. De invasie was een snel veranderend perspectief. Mijn hoop is dat dat militaire plan nu toch langzamerhand aan het ontstaan is, met een realistische doelstelling en inzet. Oekraïne moet de druk van Rusland kunnen weerstaan. De toespraak van de minister van Buitenlandse zaken van Oekraïne horende maak ik mij zorgen dat ze door hun resources heen raken.

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
teacup schreef op donderdag 7 april 2022 @ 22:43:
[...]

Om dat begrip lange termijn nog wat in te vullen. Sancties zijn langzame processen die jaren to zelfs meer dan een decennium kunnen duren.Uit The Newyorker zijn wat voorbeelden te halen (even openklappen..):
[...]

[...]

Maar dat duurde lang:

[...]

Al met al werd de volgende conclusie aangehaald:
[...]

Ondanks dat die sancties niet zo effectief zijn, en langzaam, zijn ze met oorlog als enige alternatief toch best populair. De VS hebben de richtlijnen waarbinnen sancties moeten opereren ook wel verder doorontwikkeld, zo zijn de nodige richtijnen voor politici te lezen in Economic Sanctions: Too Much of a Bad Thing.

Dus dan toch maar die sancties? Wie de lijst met sancties heeft gelezen kan een overeenkomst zien tussen de sancties tegen het Irak van Saddam Hoessein en die van het huidige Poetin Rusland. Die overeenkomst leidt tot een wat beklemmende conclusie. Sancties hebben niet zoveel effect op het bewind met dictator aan het hoofd. Dit omdat de dictator zich totaal niet interesseert in het welzijn van de bevolking en geen moment zal aarzelen de sancties op de burgers af te wentelen, zoals in teacup in "Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden" ook wordt beschreven over hoe Rusland met de sancties na 2014 omging.

Hoop kunnen we nog wel putten uit de massiviteit van de huidige santies. Maar dan toch maar weer de vraag, wat beogen we er precies mee. Sancties lijken niet snel genoeg te zijn voor het op tijd te laten inzakken van de Russische belegering. Toen de sancties begonnen had Europa in ieder geval totaal geen beeld hoe ze wilde gaan participeren in de gevechtshandelingen van Oekraïne. Hierover moeten we ook niet te kritisch zijn. De invasie was een snel veranderend perspectief. Mijn hoop is dat dat militaire plan nu toch langzamerhand aan het ontstaan is, met een realistische doelstelling en inzet. Oekraïne moet de druk van Rusland kunnen weerstaan. De toespraak van de minister van Buitenlandse zaken van Oekraïne horende maak ik mij zorgen dat ze door hun resources heen raken.
De sancties zijn naast het niet te onderschatten propaganda element vooral gericht op het frustreren van de mogelijkheid een langdurige oorlog te voeren, veel meer kunnen ze niet doen. Rusland was voorbereid.

Gegeven de schaal en de breedte zou je binnen een aantal maanden wel effect moeten kunnen zien, zowel in de winkel als de militaire magazijnen. Voordat dat doorslaggevend is moet je wel in jaren denken.

• Indoubt

Indoubt

TheekAzzaBreek schreef op donderdag 7 april 2022 @ 23:11:
[...]

De sancties zijn naast het niet te onderschatten propaganda element vooral gericht op het frustreren van de mogelijkheid een langdurige oorlog te voeren, veel meer kunnen ze niet doen. Rusland was voorbereid.

Gegeven de schaal en de breedte zou je binnen een aantal maanden wel effect moeten kunnen zien, zowel in de winkel als de militaire magazijnen. Voordat dat doorslaggevend is moet je wel in jaren denken.
Ik denk dat het nog langer duurt voordat het echt doorslaggevend effect sorteert. Tenzij we ook met gas en olie stoppen en wel direkt.

De sancties zijn echter ook nooit als middel bedoeld om de oorlog direkt te stoppen, elke nadenkende politicus (ja, die zijn zeldzaam) weet dat.

Dat betekend overigens niet dat de sancties rusland niet hinderen en ook veel geld kunnen kosten. Alleen gaat dat lang duren en Rusland heeft zich terdege voorbereid.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
teacup schreef op donderdag 7 april 2022 @ 22:43:
[...]
Ik denk dat vooral Rusland het ontzeggen van technologie wel degelijk een flinke invloed kan hebben hier. Wanneer het maken van geavanceerde wapens vrijwel onmogelijk wordt kan dit een flink verschil maken. Nou zal het ze vast nog wel lukken om oude meuk op te knappen, maar iedere kruisraket of anti-tank wapen dat ze niet meer kunnen maken is voor Oekraïne een zegen. Ondertussen verlaten de meest slimme mensen mensen het land ook, juist ook door die sancties. De IT'ers en andere mensen die techniek snappen moeten missen kan ook weer een flinke klap zijn. Het ging al om tig duizenden mensen en daar komen er naar verwachting nog veel meer bovenop. Rusland het heel moeilijk maken om geavanceerd wapentuig te laten bouwen en electronische oorlogvoering moelijker maken door een gebrek aan goed ICT personeel, terwijl we Oekraïne juist geavanceerde wapens blijven leveren moet wel een verschil maken. Hoe groot of klein dan ook, het is het waard. Veel succes met jaren 60 tanks opknappen omdat je niets moderns meer kan maken, tegenover Switchblades uit de VS.

• Willemhubers
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:27
Nu weer het nieuws dat Shell mengsels van 49,99% Russische diesel bestempeld als "niet Russisch" en lekker doorgaat met de koop. Denk dat ik de publieke opinie hiervan niet hoef te raden.

'Shell koopt nog steeds Russische diesel' - https://nos.nl/l/2424403

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:24
Misschien dat Engelse bedrijf eens boycotten.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Willemhubers schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 23:03:
Nu weer het nieuws dat Shell mengsels van 49,99% Russische diesel bestempeld als "niet Russisch" en lekker doorgaat met de koop. Denk dat ik de publieke opinie hiervan niet hoef te raden.

Bedrijven hebben geen moraal. Sommige wel, maar die zijn zeldzaam naar mate bedrijven groter en groter worden. De meeste die gestopt zijn in Rusland doen het puur uit eigen belang. Zolang de aandeelhouders het allemaal geen reet boeit en ze ieder jaar meer geld willen zien zal er ook nooit iets veranderen. Geld staat voor Shell en vele anderen op plek 1, 2 en 3. Daarna komen ergens eens andere dingen. Mensen en de planeet, het boeit allemaal niets, winst en nog meer winst is alles wat telt. Een bericht zoals dit kan dan ook geen verassing zijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Laatst online: 17:28

sh4d0wman

Long live the King!

Ach gut, de klagende oligarch, welke geld moet lenen van vrienden, heeft zijn bootje snel op een andere naam gezet en bij een werf in Vlissingen gestald. Het is te hopen dat men er toch legaal beslag op weet te leggen maar als je ziet hoe traag Nederland hier mee is heb ik weinig hoop. Laat ze ook gelijk de administratie van de botenbouwer eens doornemen. Wellicht komt men nog meer spul tegen.

Anders een leuk oefenobject voor de Mariniers. Jammer dat ik niet meer in Vlissingen woon....

https://www.nu.nl/spannin...ijzigde-van-eigenaar.html

Being a hacker does not say what side you are on. Being a hacker means you know how things actually work and can manipulate the way things actually work for good or for harm.
Come to the dark side. We've got cookies.

Acties:
  • +7Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

Dat er in Nederland pas 'slechts' 516 miljoen euro aan Russisch vermogen is bevroren blijkt te wijten te zijn aan het beleid van Rutte om allerlei vage constructies mogelijk te maken, om zo een 'prettig vestigingsklimaat' voor o.a. Russische oligarchen mogelijk te maken:
Nederland heeft het aan zichzelf te wijten dat het ‘slechts’ een half miljard aan Russische tegoeden bevroor. Experts op het gebied van sanctie- en belastingrecht stellen dat ons land jarenlang constructies mogelijk maakte waarmee bezittingen uit het zicht verdwenen. Daardoor kunnen die nu amper worden opgespoord.

[...]

Experts zeggen dat veel Russische bezittingen aan het zicht onttrokken zijn, met fiscale constructies die Nederland zelf heeft opgetuigd. ,,Dit is echt een uitwas van ons eigen beleid”, zegt Yvo Amar, advocaat in het sanctierecht. ,,We hebben enorm gepromoot dat we een prettig vestigingsklimaat hebben. Voor buitenlandse partijen was het heel duidelijk dat ze op een bepaalde manier zaken konden doen. Dit is het gevolg.”

Tax Justice Network, dat wereldwijd belastingbeleid onderzoekt, stelt dat maar zeven landen op dit vlak minder transparant zijn dan Nederland. De Commissie Doorstroomvennootschappen, die op verzoek van de Tweede Kamer onderzoek deed naar brievenbusfirma’s, constateerde afgelopen najaar dat van alles mankeert aan pogingen om eigenaren van vermogen in het vizier te krijgen, ondanks stappen in de goede richting.
Bron, en veel meer info: Experts: ‘Nederland heeft falend sanctiebeleid aan zichzelf te wijten’

Ik denk dat Putin en de oligarchen om hem heen Rutte heel erg dankbaar zullen zijn voor zijn beleid. Oekraïne wellicht iets minder, maargoed, Rutte doesn't care, obviously....

Nederland staat weer mooi op de kaart iig....

Virussen? Scan ze hier!

• Onbekend
Willemhubers schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 23:03:

Even de achterliggende informatie bekeken: https://www.shell.com/med...-russian-oil-and-gas.html
Ze zijn gestopt met het kopen van Russische olie op de directe markt, en bestaande contracten worden niet verlengt.
Die contracten zijn er dus nog wel, en dus neemt Shell gewoon olie af.

Van andere maatschappijen zoals BP ben ik nog niets duidelijks tegen gekomen over contracten en afnames.

• gws24
  • Nu online

gws24

Thinking is hard!

Omdat het hier ook relevant is quote ik even de reactie van @Apache4u uit het algemene topic:
Apache4u schreef op zondag 10 april 2022 @ 16:03:
Dit weekend contact gehad met kennissen in Rusland.
Over de sancties het volgende:
Ze wilden graag een volkswagen kopen. Die is nu 4x duurder dan vorig jaar dus toch maar niet.
Het inwisselen van roebels naar dollars kan alleen op de zwarte markt. En dan betaal je op dit moment in Moskou 350 roebel voor een dollar. Dus ja, sancties hebben effect. Dat de RU overheid allerlei maatregelen de officiële koers van de roebel stabiel houdt is schone schijn.

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

• YakuzA

YakuzA

Zozo, Borell vertrouwd erop dat de volgende stap ook haalbaar is:
Borrell: EU ban on Russian oil will happen "sooner or later"
https://liveuamap.com/en/...an-oil-will-happen-sooner

Doorgelinkte bron is Al Jazeera, dus het zal ook wel bij andere outlets opduiken binnenkort.

PSN

• Woudloper
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

Is er ergens ook een overzicht te vinden van het totaal aan beslagleggingen te vinden per land? Op Wikipedia zie ik wel wat, maar niet echt een tabel met waarden.

Vraag mij af of dit opweegt tegen de omgekeerde acties van Rusland zoals het vasthouden van alle vliegtuigen (die van Westerse leasemaatschappijen zijn)

• Onbekend
Een vraagje:
De meeste landen betalen Rusland nog steeds voor gas en olie (van GaZProm) in Amerikaanse dollars. Dat kan bij maar een paar Russische banken die nog aan SWIFT gekoppeld zitten.

Maar nu lees ik bijvoorbeeld hier dan Rusland zijn schulden (deels) in roebels betaalt, zoals hier: https://www.bnr.nl/nieuws...-terugbetaling-in-roebels

Waarom zou Rusland dan niet diezelfde ontvangen dollars weer gebruiken om de schulden af te lossen i.p.v. met roebels? En dan binnen Rusland zelf GaZProm weer betalen in roebels?
Of ontvangt Rusland minder dollars dan dat het aan schulden moet terugbetalen?

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Woudloper schreef op maandag 11 april 2022 @ 21:54:
Is er ergens ook een overzicht te vinden van het totaal aan beslagleggingen te vinden per land? Op Wikipedia zie ik wel wat, maar niet echt een tabel met waarden.

Vraag mij af of dit opweegt tegen de omgekeerde acties van Rusland zoals het vasthouden van alle vliegtuigen (die van Westerse leasemaatschappijen zijn)
Denk dat je de lijst zelf moet "googlen'/samenstellen, voor bedrijven is dat een verlies post dus dat word "anders" berekend. hoe dat 1:1 verhoud is heel erg veel uitzoek werk denk ik
Onbekend schreef op maandag 11 april 2022 @ 22:19:
Een vraagje:
De meeste landen betalen Rusland nog steeds voor gas en olie (van GaZProm) in Amerikaanse dollars. Dat kan bij maar een paar Russische banken die nog aan SWIFT gekoppeld zitten.

Maar nu lees ik bijvoorbeeld hier dan Rusland zijn schulden (deels) in roebels betaalt, zoals hier: https://www.bnr.nl/nieuws...-terugbetaling-in-roebels

Waarom zou Rusland dan niet diezelfde ontvangen dollars weer gebruiken om de schulden af te lossen i.p.v. met roebels? En dan binnen Rusland zelf GaZProm weer betalen in roebels?
Als je met roebels betaalt, bepaal je min of meer de waarde van die valuta en zorg je dat hij niet zakt heel erg lastig voor bedrijven zeker als je niet afgesproken met welke koers je rekent, de hoogste dagkoers, die van gisteren, die van moment van betalen etc ..

Als je dollars binnen komen op een rekening waarop beslag is gelegd kan je er niks mee ;) ... je mag dan blij zijn als je ziet hoeveel er op de rekening staat.

Maar wellicht dat het in dit topic nog beter uitgelegd word ?
edit:

hier word het uitgelegd?

YouTube: Russia has defaulted on its foreign debt, says S&P + uitleg dus (vanaf t=1:00-t:3:00)

Daarna gaat het filmpje over naar 6de sanctie pakket ?

[Voor 5% gewijzigd door vso op 11-04-2022 22:38]

Tja vanalles

Acties:
  • +1Henk 'm!

• YakuzA

YakuzA

Onbekend schreef op maandag 11 april 2022 @ 22:19:
Een vraagje:

Korte uitleg:
https://abcnews.go.com/am...lars-us-accounts-83884026

Ze kunnen dus gewoon zelf geen dollar transactie meer uitvoeren.

PSN

• Onbekend
YakuzA schreef op maandag 11 april 2022 @ 22:45:
[...]

Korte uitleg:
https://abcnews.go.com/am...lars-us-accounts-83884026

Ze kunnen dus gewoon zelf geen dollar transactie meer uitvoeren.
Dat vind ik juist het vreemde eraan. Dat ze met die sancties voorkomen dat ze goederen of diensten uit het buitenland kunnen aankopen, ben ik het geheel mee eens.
Maar nu schiet men zichzelf in de voet door te voorkomen dat buitenlandse schulden (vooral van instanties van rijkere landen) afgelost kunnen worden, terwijl in diezelfde valuta van die rijkere landen de olie en gas wordt betaald. Wat willen we bereiken als Rusland niet aan zijn betalingsverplichtingen kan voldoen. Failliet verklaren, en dan...?

• Jaaap
  • Niet online
Onbekend schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 17:27:
Maar nu schiet men zichzelf in de voet door te voorkomen dat buitenlandse schulden (vooral van instanties van rijkere landen) afgelost kunnen worden, ...
Ik vind je toon een beetje raar maar we zitten nu toch ik de fase "alles wat schade toebrengt aan Putin is goed voor ons"?
Als hij moeilijker geld kan lenen internationaal dan heeft hij ook minder geld voor de oorlog.

Dat betekent
Het gebeurt
Dit verandert
Wat bepaalt

• Onbekend
Jaaap schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 22:36:
[...]

Ik vind je toon een beetje raar maar we zitten nu toch ik de fase "alles wat schade toebrengt aan Putin is goed voor ons"?
Als hij moeilijker geld kan lenen internationaal dan heeft hij ook minder geld voor de oorlog.
Waarschijnlijk leg ik het niet goed uit.
Rusland heeft al in het buitenland bestaande leningen lopen, die maandelijks afgelost moeten worden.
Met het aflossen van leningen heeft Rusland niets aan, want er komt geen extra geld Rusland binnen. Wij (het buitenland) hebben er wel wat aan, want het geleende geld wordt terugbetaald.

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Voor de hele korte termijn? Tuurlijk. En mijn huur en electra niet betalen is voor de korte termijn ook prima. Een maand later iets minder handig. Bijvoorbeeld omdat de huisbaas m’n auto wil hebben

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Jaaap
  • Niet online
Putin's plan is om de roebel kunstmatig hoog te houden zodat de dollars die hij nodig heeft om schulden af te lossen goedkoop zijn.
Dat lukt niet (niemand wil hem dollars geven tegen die koers) dus probeert hij de schuld in roebels af te lossen.

Dat betekent
Het gebeurt
Dit verandert
Wat bepaalt

• Caelorum
YouTube: Who is Actually Winning The Economic War?
Conclusie? Niets is zeker. Rusland kan het in zijn eentje niet redden, maar met hulp van China zou het echt een puinhoop worden en is niet zeker dat de uitslag voor "block West" positief is. Verder uiteraard dat Rusland eigenlijk niet zoveel bewegingsruimte meer heeft qua economische oorlogsvoering en de EU nog de grootste troef in handen heeft (welke een beetje is als een pan heet water zonder bescherming oppakken en naar een ander gooien), namelijk het niet meer inkopen van gas.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

https://edition.cnn.com/2...ol-russian-oil/index.html
London (CNN Business)Vitol Group, the world's top independent oil merchant, will stop trading Russian crude oil and products by the end of the year, a source with knowledge of the situation told CNN.

The Dutch energy and commodities trading company will also not enter into any new Russian crude and product transactions, the source said.
zo dat is heftig

Tja vanalles

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Een "kleine" aanvulling op het 5e sanctiepakket:

EU leverde Rusland nog wapens via maas in wet, grootste deel Russisch arsenaal komt wel van eigen bodem

@vso Ja, sorry jonge, sta ik niet altijd bij stil dat er een pay-wall is, hierbij:
Tien EU-landen hebben na de annexatie van de Krim nog wapens geleverd aan Rusland, terwijl daarop een verbod was ingesteld. Van 2015 tot en met 2021 verdienden de lidstaten 346 miljoen euro aan wapenhandel met de Russen, blijkt uit openbare gegevens.

De leveringen waren mogelijk door een maas in de wet. Het handelsembargo werd ingesteld per 1 augustus 2014, nadat toenmalig premier Dmitri Medvedev de Krim tot Russisch grondgebied had uitgeroepen. Coarm, een werkgroep van de Europese Unie die dit soort gegevens bijhoudt, zegt dat er een uitzondering gold voor contracten die voor het verbod waren afgesloten. Na 2014 is de wapenexport fors verminderd.

Frankrijk was met 152 miljoen euro de grootste leverancier. Volgens het Franse onderzoeksplatform Disclose ging het om bommen en torpedo’s, maar ook om warmtecamera’s. Duitsland (121,8 miljoen) en Italië (22,5 miljoen) volgen. Duitsland leverde onder meer boten en geweren, Italië voertuigen. Nederland komt op de lijst niet voor.

[Voor 72% gewijzigd door teacup op 14-04-2022 13:02]

• vso
  • Niet online

vso

tja...

kan je het het artikel hier posten (relevante meuk) kan het niet meer lezen ..

wel heftig .. kunnen ze het niet goed bedienen (smart of dom wapens) ??

Tja vanalles

• YakuzA

YakuzA

Dat artikel heeft zo te zien alleen relatie tot de oude sancties uit 2014?

in je post lijk je dit te linken aan de huidige sancties?

/edit:
Ah zie idd de relatie, de laatste loophole voor deze bestaande contracten lopend nog van voor 2014 om toch te mogelijk leveren was nu ook gesloten idd.

[Voor 9% gewijzigd door YakuzA op 14-04-2022 12:56]

PSN

• P-Rock
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21-03 15:11
Ik las vanochtend op NOS.nl dat Rusland al begonnen is met dreigen met de inzet van hun nucleaire arsenaal nu ook Finland en Zweden bij de NAVO willen.

Het is ondertussen wel duidelijk dat het doel van Poetin is om de USSR weer in oude 'glorie' te herstellen.

[Voor 26% gewijzigd door P-Rock op 14-04-2022 16:04]

• olafmol
  • Laatst online: 23:35
P-Rock schreef op donderdag 14 april 2022 @ 16:02:
Ik las vanochtend op NOS.nl dat Rusland al begonnen is met dreigen met de inzet van hun nucleaire arsenaal nu ook Finland en Zweden bij de NAVO willen.

Het is ondertussen wel duidelijk dat het doel van Poetin is om de USSR weer in oude glorie te herstellen.
Ze dreigen daar de hele tijd al mee. Dus ik zie geen verschil.

• P-Rock
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21-03 15:11
olafmol schreef op donderdag 14 april 2022 @ 16:04:
[...]

Ze dreigen daar de hele tijd al mee. Dus ik zie geen verschil.
Ik acht Poetin gek genoeg om dat ook daadwerkelijk te doen (al zou Moskou dan gedecimeerd worden door de NAVO).

• olafmol
  • Laatst online: 23:35
P-Rock schreef op donderdag 14 april 2022 @ 16:05:
[...]

Ik acht Poetin gek genoeg om dat ook daadwerkelijk te doen (al zou Moskou dan gedecimeerd worden door de NAVO).
Ze dreigen met het plaatsen van nucleaire wapens op een plek waarvan de meeste mensen al vermoeden dat ze daar allang staan. Los van het feit dat oa bommenwerpers en onderzeeboten hun lading overal kunnen laten landen.

• YakuzA

YakuzA

Polen loopt alvast vooruit door het compleet verbieden van kolen import uit Rusland?
"The economic war with Russia continues. Poland has imposed an embargo on Russian coal. Also, the special decisions act signed by President of Poland, provides for the possibility of freezing the assets of entities and individuals supporting Russia's aggression against Ukraine,” Yermak said.

PSN

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Voor wie zin heeft voor wat leesvoer, het NRC heeft een onderzoek longread over de rol van Nederland in het verleden bij het wegsluizen van kapitaal uit Rusland.
Hun roebels wegsluizen, dat deden Russische oligarchen via Hoofddorp
Wat is het nieuws?
  • De politie en opsporingsdienst FIOD hebben vanaf 2001 tevergeefs onderzoek gedaan naar het grootschalig witwassen van geld uit Rusland via Nederland.
  • De onderzoeken liet zien dat bekende oligarchen, zoals Poetin-critici Michail Chodorkovski en Boris Berezovski, hun omvangrijke Russische bezittingen onder meer via een trustkantoor in Hoofddorp onderbrachten in belastingparadijzen.
  • Hun onderzoeken werden uiteindelijk stilgelegd, mede omdat Nederland niet mee wilde doen aan een politieke afrekening door president Vladimir Poetin. Tot een veroordeling wegens witwassen of een gerichte aanpak van de Russische kapitaalvlucht via Nederland kwam het daardoor nooit.
Witwas-experts ‘Nederland kwetsbaar’

Peter van Leusden, werkzaam bij adviesbedrijf Partner in Compliance, leidde jarenlang met succes grote witwasonderzoeken bij de FIOD, onder meer die naar ING, Rabobank en ABN Amro. „De echte vraag is: wíllen we dit systeem – met trustkantoren, belastingverdragen, complexe belastingconstructies – hebben?” zegt hij. „Daarmee maken we het aantrekkelijk om grote geldstromen door Nederland te sluizen.” De enkele keer dat wordt geprobeerd via een strafzaak excessen aan te pakken, noemt hij symptoombestrijding. „Voor echte impact hebben we een politieke mentaliteitsverandering nodig. Zonder beter toezicht en striktere regels blijft Nederland een heel aantrekkelijk doorsluis-land voor fout geld.”
Voormalig FIOD-rechercheur Jan van Koningsveld, oprichter van het adviesbureau Offshore Kenniscentrum en gepromoveerd op aard een omvang van misbruik van offshore vennootschappen, vraagt zich af wat de meerwaarde is van alle financiële constructies via Nederland, gezien de grote kans op misbruik ervan. „Je kan het ook omdraaien. Laat mensen maar bewijzen dat ze goeie, legale redenen hebben om geld uit Rusland via bedrijfjes in Amsterdam en Curaçao naar hun Zwitserse bankrekening over te maken.”
Voormalig fraudeofficier Robert Hein Broekhuijsen, sinds 2012 partner bij IVY Advocaten, benadrukt dat Russische oligarchen „zeker niet de enigen zijn” die het randje opzoeken van wat er kan en mag in Nederland. Broekhuijsen maakt onderdeel uit van een internationaal advocatenteam. Zij trachten namens de Angolese oliemaatschappij Sonangol al jaren een aantal in Nederland uitgevoerde en inmiddels als corrupt bestempelde transacties van Isabel dos Santos, dochter van de Angolese oud-president, terug te draaien. Dat is een taai gevecht, zegt de oud-aanklager. „Vervang Angola door Rusland en je hebt precies hetzelfde verhaal. Ons systeem en onze juridische infrastructuur op de Zuidas maakt dat ons land kwetsbaar is voor misbruik. Dat is het echte verhaal.”
Het is het bekende verhaal wat al decennia speel in Nederland. De zuidas geld als spil in zaken zoals kapitaalvlucht, corruptie, witwassen, etc, maar alle middenpartijen in politiek (ook buiten CDA en VVD) willen als het erop aan komt en meeregeren hier helemaal niets aan doen.

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:58
defiant schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 13:08:
Voor wie zin heeft voor wat leesvoer, het NRC heeft een onderzoek longread over de rol van Nederland in het verleden bij het wegsluizen van kapitaal uit Rusland.
Hun roebels wegsluizen, dat deden Russische oligarchen via Hoofddorp

[...]

[...]

[...]

[...]

Het is het bekende verhaal wat al decennia speel in Nederland. De zuidas geld als spil in zaken zoals kapitaalvlucht, corruptie, witwassen, etc, maar alle middenpartijen in politiek (ook buiten CDA en VVD) willen als het erop aan komt en meeregeren hier helemaal niets aan doen.
Misschien heel cru, maar is het niet ook een briljante zet geweest om op deze manier Rusland kapot te maken? Je ziet nu hoe slecht de staat van hun leger is, vanwege deze kapitaalvlucht. En je ziet hoe we via sancties veel leverage hebben op de oligarchen.

Daarnaast hebben oligarchen juist nog invloed omdat ze hun kapitaal buiten Rusland hebben, en omdat we deze informatie niet vrolijk hebben doorgespeeld naar het Kremlin. Anders had Putin nog veel sterkere grip kunnen hebben gekregen op de oligarchie.

Of zit ik er hier nu helemaal naast?

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
link0007 schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 21:30:
[...]

Misschien heel cru, maar is het niet ook een briljante zet geweest om op deze manier Rusland kapot te maken? Je ziet nu hoe slecht de staat van hun leger is, vanwege deze kapitaalvlucht. En je ziet hoe we via sancties veel leverage hebben op de oligarchen.

Daarnaast hebben oligarchen juist nog invloed omdat ze hun kapitaal buiten Rusland hebben, en omdat we deze informatie niet vrolijk hebben doorgespeeld naar het Kremlin. Anders had Putin nog veel sterkere grip kunnen hebben gekregen op de oligarchie.

Of zit ik er hier nu helemaal naast?
Het probleem is dat je juist moet voorkomen dat oligarchen zo groot kunnen worden, aangezien het bestaan van oligarchen destructief werkt. Ook Oekraïne is binnengevallen met deels als motivatie de verdeling van land en industrie onder Russische oligarchen, omdat men Rusland al bijna zelf is verdeeld en leeggeroofd. Het is die expansiedrift van oligarchie die je niet tegenhoudt.

Dus ja, Rusland is er slechter aan toe door corruptie en kapitaalvlucht, maar nog steeds dermate gevaarlijk dat het in hoge mate destructief kan zijn. Uiteindelijk wil je juist voorkomen dat het überhaupt zo ver komt als dit.

Het probleem is ook nog eens dat kapitaal niet neutraal is, oligarchen kunnen hierdoor ook in het westen onze systemen corrumperen zonder dat daar al te veel zicht op is.

We leren weer opnieuw de les dat door de dynamiek die altijd ontstaat in een land door een dictatuur dat je als democratisch land hier simpelweg niet normaal mee kan omgaan. Een dictatuur draait altijd om loyaliteit met een strikte hiërarchie gericht op exploitatie ten gunste van de top, dat proces kan je niet beheersen met westerse visie op economie, politiek, rechtstaat en maatschappij. Je dealt feitelijk met bestuur dat grote gelijkenissen vertoond met maffia organisaties.

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

• YakuzA

YakuzA

"The production facilities of JSC Ulyanovsk Mechanical Plant have actually been stopped. UMP is a manufacturer of radars and short-range and medium-range air defense systems for the Russian ground forces (Buk, Kub and Tunguska missile systems). The reason behind the critical state of production is the use of a large number of accessories and electronic components in the manufacture of military products," the statement said.
https://www.ukrinform.net...systems-intelligence.html

Productie en reparatie van tanks lag eerder ook al stil.

PSN

Acties:
  • +1Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Dit anderhalf uur lang filmpje

Is in mijn optiek een zeer mooie uiteenzetting van A-Z hoe Ru economisch heeft voorbereid tot de gevolgen die er nu zijn. Deze reduceren tot "powerpoint slide" is erg kort door de bocht.

*note: de maker gaat uit dat Zelensky NEE zegt tegen elke vorm van overgave wat op Putin & Co zal gaan "aanbieden"

[Voor 7% gewijzigd door vso op 17-04-2022 16:11]

Tja vanalles

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Deze ligt in lijn der verwachtingen:

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +2Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Over het effect van de sancties op Rusland:

Wel interessant want er wordt soms gedaan alsof de sancties nauwelijks invloed hebben.

En nog wat tweets over het effect op de oorlog zelf:

• Jaaap
  • Niet online
user109731 schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 21:48:
Wel interessant want er wordt soms gedaan alsof de sancties nauwelijks invloed hebben.
Dat zou ik ook doen als ik hun was.
Je moet die Russen niet op hun woorden geloven, alleen op hun daden.

Dat betekent
Het gebeurt
Dit verandert
Wat bepaalt

• vso
  • Niet online

vso

tja...

user109731 schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 21:48:
Over het effect van de sancties op Rusland:
[Twitter][Twitter][Twitter]

En nog wat tweets over het effect op de oorlog zelf:
[Twitter]
nu eerste "effect" gespot
In Chita, an iPhone 11 with the Sberbank app is sold for the price of an apartment

The owner estimated the mobile phone at 3 million rubles. rubles.

Sanctions in action
Chita (Ru) ligt tegen Mongolië aan en behoort niet tot de rijkere "kern" van Ru eerder het armste deel
bron: https://t.me/operativnoZSU/20087

Tja vanalles

• Indoubt

Indoubt

Het lijkt erop dat Union pay niet met Sberbank wil samenwerken omdat China er niets in ziet om gesanctioneerd te worden. Dat maak ik tenminste uit dit twitterbericht op:

https://twitter.com/MSneg...&t=t1KlFzeMjmpP_Q5wp89Pdw
Big news from Russia today is that China's payment system UnionPay which was widely advertised in Russia as an alternative to Visa/Mastercard, has refused to cooperate with Russia's largest bank Sberbank our of fear of being sanctioned by the West.
Nu is een tweet niet perse waar, dat hebben we wel gezien de afgelopen tijd maar dit is wel het eerste bericht wat op deze manier naar buiten komt.

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:42

Qwerty-273

Meukposter

Er zijn toch al een behoorlijk aantal Russische YouTubers uitgeweken (toen het nog kon) naar andere regio's (Turkije, Georgië, Moldavië, etc) maar een enkeling is nog steeds in Rusland en maakt nog steeds content voor YT. De personen die uitgeweken zijn, kunnen wel nog praten over de veranderingen waarover ze horen. Maar echt de impact laten zien is er niet meer bij.

Deze YT'er is nog steeds gebaseerd in Sint-Petersburg, en heeft vandaag een nieuwe video online gezet met veel slap gepraat maar je ziet nog wel half lege winkelcentra en wat er in een supermarkt te krijgen is (en voor welke prijzen).

Het viel mij in de video wel op dat de Intimissimi en Calzedonia winkels (Italiaanse mode en beide vallen onder de Calzedonia groep) nog gewoon open zijn. Die hebben zich blijkbaar niet teruggetrokken uit Rusland. ;(

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | Met 2 armen heb je meer armen dan de gemiddelde mens.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Wellicht intressant, alhoewel TLDR: ze zijn ~254 miljard kwijt
Speciale operatie om het kapitaal van Putler ' s portefeuilles te verminderen
Forbes berekende hoeveel Russische miljardairs dit jaar verarmd zijn door sancties.
In totaal, tegen de achtergrond van beperkingen, verloren de top tien rijke mensen uit Rusland $108,5 miljard.
De totale rijkdom van de Russen opgenomen in de Forbes global list daalde van $ 606,2 miljard naar $ 352,8 miljard.
de bron staat hier maar is paywalled,

De tweet zelf geeft wel een goed overview wat je in het artikel zou vinden
C --> de nog niet gesanctioneerde lijst is overgens wel lang nog maar het niet meer dan een lijst van namen.

Tja vanalles

Pagina: 1 2 3 ... 8 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee