Het duurt nog best een tijd voordat de Solaredge omvormer gaat produceren als er een 50hz sinus is. zo maar een minuut of 3, dus helemaal leeg laten lopen is dan inderdaad niet handig.Bravo schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 12:42:
[...]
Als het BMS vindt dat de accu op 0% staat, zal hij niet meer toestaan dat de accu wordt gebruikt en wordt de accu afgekoppeld. Gevolg: de omvormer gaat ook op zwart.
Mocht er dan weer zon komen, dan blijf je in het donker zitten omdat de omvormer niet aan staat en volgens mij ook in op DC only ingeschakeld kan worden. Een black-start (dus zonder andere apparaten die vermogen leveren en de 50 Hz sinus) zit er bij SolarEdge volgens mij niet in.
De 50hz zal het probleem niet zijn. Bij elk eilandenrijk zal de omvormer zelf voor de 50hz zorgen. 1 van de redenen dat de omschakeling even duurt.
Ook bij starten na een lege accu weet de omvormer dat er een backup interface is en zal neem ik aan wel weer starten.
Het is wel handig om op papier de start volgorde te hebben wanneer e.e.a. uitvalt door lege accu of door te hoge afname.
Ook bij starten na een lege accu weet de omvormer dat er een backup interface is en zal neem ik aan wel weer starten.
Het is wel handig om op papier de start volgorde te hebben wanneer e.e.a. uitvalt door lege accu of door te hoge afname.
Bij mij is deze week de nieuwe SolarEdge EV One Charger Pro geïnstalleerd inclusief Inline Meter.
Na wat gedoe lijkt het te werken, en is het ook gelukt Tap Electric als backoffice te koppelen.
Het is mij alleen niet duidelijk hoe de load balancing nu precies werkt. Ik zie in de SolarEdge app en Web er niks over terug en ook in de EV Charger SetApp (die je wel als consument kan gebruiken blijkbaar) zie ik niks.
Weet iemand hoe dit precies zou moeten werken?
Na wat gedoe lijkt het te werken, en is het ook gelukt Tap Electric als backoffice te koppelen.
Het is mij alleen niet duidelijk hoe de load balancing nu precies werkt. Ik zie in de SolarEdge app en Web er niks over terug en ook in de EV Charger SetApp (die je wel als consument kan gebruiken blijkbaar) zie ik niks.
"All that we see or seem, is but a dream within a dream" E.A. Poe
Dit is in de SetApp van de omvormer ingesteld bij de instellingen van de inline meter. De charger haalt de data bij de inline meter op.amontillado schreef op maandag 8 december 2025 @ 00:03:
Bij mij is deze week de nieuwe SolarEdge EV One Charger Pro geïnstalleerd inclusief Inline Meter.
Dat je de EV charger SetApp kan gebruiken is best logisch, daar stel je de backend in. Dat is best handig.
[ Voor 7% gewijzigd door Miezie op 08-12-2025 08:30 ]
KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron
Wat ik probeer aan te geven is dat de omvormer bij uitvallen door lege batterij en geen grid pas weer gaat opstarten als er 230V aanwezig is. Dan kan de omvormer weer opstarten, monitoren, pv aansturen, batterij laden etc.janne_nl schreef op zondag 7 december 2025 @ 12:58:
De 50hz zal het probleem niet zijn. Bij elk eilandenrijk zal de omvormer zelf voor de 50hz zorgen. 1 van de redenen dat de omschakeling even duurt.
Andere (echt off-grid) systemen kunnen vaak vanuit de PV omvormer direct de batterij laden met bijv 48V, die omvormers halen de energie uit de opwek.
Ik heb een energiemeter bij de omvormer hangen, bij geen opwek vraagt/gebruikt hij rond de 5 W continu om gridmonitoring te doen en te checken of er voldoende DC voltage is om de optimizers aan te sturen en op te starten. Ik kan mij niet voorstellen dat hij dat in een stroomloze omgeving dit nog kan doen.
Ioniq 6 LR Lounge 20" @ Elli Pro
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10
En bij lege accu’s zijn de accu’s nog gewoon stand-by. Ik denk dat het wel netjes ingebouwd is… anders zouden we een vrij kansloos product hebben voor duizenden euro’s…Bravo schreef op maandag 8 december 2025 @ 11:08:
[...]
Wat ik probeer aan te geven is dat de omvormer bij uitvallen door lege batterij en geen grid pas weer gaat opstarten als er 230V aanwezig is. Dan kan de omvormer weer opstarten, monitoren, pv aansturen, batterij laden etc.
Andere (echt off-grid) systemen kunnen vaak vanuit de PV omvormer direct de batterij laden met bijv 48V, die omvormers halen de energie uit de opwek.
Ik heb een energiemeter bij de omvormer hangen, bij geen opwek vraagt/gebruikt hij rond de 5 W continu om gridmonitoring te doen en te checken of er voldoende DC voltage is om de optimizers aan te sturen en op te starten. Ik kan mij niet voorstellen dat hij dat in een stroomloze omgeving dit nog kan doen.
Komt bij dat bij afschakelen de omvormer sowieso nog wel een halve minuut nodig heeft om uit te schakelen. Die 5W zal eerder de beveiliging zijn om te bepalen dat er een achterland is.
[ Voor 8% gewijzigd door Miezie op 08-12-2025 11:17 ]
KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron
Zijn we aan het afdwalen?
En de vraag of een solaredge in bedrijf blijft als de Deye het eiland-grid vormt is ook nog niet met zekerheid beantwoord volgens mij.
edit:
en mogelijk verwar ik zelf ook de boel
De meeste geïnstalleerde solaredge omvormers kunnen geen eiland bedrijf. Die kunnen dus ook niet een black start faciliteren bij lege accu. en mogelijk verwar ik zelf ook de boel
En de vraag of een solaredge in bedrijf blijft als de Deye het eiland-grid vormt is ook nog niet met zekerheid beantwoord volgens mij.
[ Voor 8% gewijzigd door Ronald op 08-12-2025 11:42 ]
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Beetje afdwalen denk ik, we weten het gewoon nietRonald schreef op maandag 8 december 2025 @ 11:41:
Zijn we aan het afdwalen?edit:De meeste geïnstalleerde solaredge omvormers kunnen geen eiland bedrijf. Die kunnen dus ook niet een black start faciliteren bij lege accu.
Niet helemaal afgedwaald. De SolarEdge omgeving heb ik zelf en ook een aantal kennissen hebben zo'n ding hangen, allemaal prima ervaring ermee. Echter als je gaat kijken naar batterijen, de back up interface en hoe dat allemaal gaat werken als de stroom echt een keer langdurig uitvalt dan zijn er vaak verwachtingen die niet stroken met de prestaties van zo'n systeem.Ronald schreef op maandag 8 december 2025 @ 11:41:
Zijn we aan het afdwalen?edit:De meeste geïnstalleerde solaredge omvormers kunnen geen eiland bedrijf. Die kunnen dus ook niet een black start faciliteren bij lege accu.
Voor mezelf ben ik er ondertussen uit, de benaming 'back up unit' is goed gekozen. Als het net wegvalt heb je een back up om het nog eventjes wat langer uit te zingen met beperkte mogelijkheden.
- de omschakeltijd is dermate lang dat het merkbaar is, de stroom is daadwerkelijk even weg, apparatuur valt uit (omschakeling backup -> net is wel zonder gap)
- max 5 kW vermogen op batterijen (ongeacht aantal), in combinatie met PV 5/8/10 kW (afhankelijk van omvormer)
- max 1.66/2/3.33 kW belasting per fase (bij 5/8/10 kW) als er geen grid is
- geen black start als de batterijen leeg zijn (tenminste, niemand heeft mij een bron kunnen geven die dit laat zien)
PS: volgens mij kan een SE omvormer het verschil tussen een echt net een een Deye gegenereert net niet zien, zolang het binnen de 230V 50Hz specificatie valt. Of de Deye goed kan sturen om te voorkomen dat een SE teveel gaat opwekken is weer iets anders.
Ioniq 6 LR Lounge 20" @ Elli Pro
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10
Ik heb naast mijn Solaredge SE10K een Victron 3 fase set met een 16kwh zelfbouw accu. Deze schakelt niet uit bij het wegvallen van het net (alle electronica en apparatuur blijft gewoon draaien). Ik betwijfel echter of die wel koud kan opstarten zonder spanning in de accu. Zelfs met een aantal panelen op de Victrons. Ik volg dit topic met interesse.Bravo schreef op maandag 8 december 2025 @ 15:03:
[...]
Niet helemaal afgedwaald. De SolarEdge omgeving heb ik zelf en ook een aantal kennissen hebben zo'n ding hangen, allemaal prima ervaring ermee. Echter als je gaat kijken naar batterijen, de back up interface en hoe dat allemaal gaat werken als de stroom echt een keer langdurig uitvalt dan zijn er vaak verwachtingen die niet stroken met de prestaties van zo'n systeem.
Voor mezelf ben ik er ondertussen uit, de benaming 'back up unit' is goed gekozen. Als het net wegvalt heb je een back up om het nog eventjes wat langer uit te zingen met beperkte mogelijkheden.Nogmaals, dit is mijn afweging om dit nu niet te doen. Al ben ik best jaloers op de batterijen die een aantal van jullie al wel hebben staan.
- de omschakeltijd is dermate lang dat het merkbaar is, de stroom is daadwerkelijk even weg, apparatuur valt uit (omschakeling backup -> net is wel zonder gap)
- max 5 kW vermogen op batterijen (ongeacht aantal), in combinatie met PV 5/8/10 kW (afhankelijk van omvormer)
- max 1.66/2/3.33 kW belasting per fase (bij 5/8/10 kW) als er geen grid is
- geen black start als de batterijen leeg zijn (tenminste, niemand heeft mij een bron kunnen geven die dit laat zien)
PS: volgens mij kan een SE omvormer het verschil tussen een echt net een een Deye gegenereert net niet zien, zolang het binnen de 230V 50Hz specificatie valt. Of de Deye goed kan sturen om te voorkomen dat een SE teveel gaat opwekken is weer iets anders.
Zojuist even bekeken. SolarEdge gaat het MultiRange concept van de Nexis in retrofit ook voeren voor de 1-fase Home Hub, de 1-fase Home Wave en de 3-fase Home omvormers. Voor de 3-fase Home Hub doen ze deze moeite niet meer omdat de 3-fase Nexis eraan komt. Over de Nexis productlijn wordt verder niets gezegd.THM0 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 17:11:
[...]
1 SKU voor 1-fase, bij inbedrijfstellen kun je eenmalig het vermogen instellen. Je kiest dan voor SE3000H/SE5000H etc. En dan moet je de juiste typeplaat sticker zelf op de omvormer plakken en die moet je dan scannen ter controle met SolarEdge Go. Daarna is het vermogen enkel via support aan te passen als je verkeerde hebt aangeklikt. Onduidelijk of je het vermogen op een later moment ook kunt aanpassen (het lijkt technisch wel te kunnen, of ze het ook uitvoeren was nog tbd).
Nu bestelbaar, levering vanaf maart. Oude omvormers tot 31/12/2025 bestelbaar. Vermogenswaardes zijn hetzelfde als wat er nu is. Dit is de oplossing tot 1-fase Nexis er is.
Nexis komt waarschijnlijk eerst in 3-fase. Hij verwacht H2 2026.
3-fase krijgt geen multi-range, gaat direct van Home Hub over naar Nexis.
C&I krijgt ook multi-range concept, zelfde timing als 1-fase residentieel, maar dan in 3 SKUs die hardwarematig verschillen qua oa DC safety switch.
Tot zover de mini samenvatting.
Liever wat langer weg dan heel kort. Door zo'n brown out heb ik al eens apparatuur stuk zien gaan (bijna twee ton schade).Bravo schreef op maandag 8 december 2025 @ 15:03:
Voor mezelf ben ik er ondertussen uit, de benaming 'back up unit' is goed gekozen. Als het net wegvalt heb je een back up om het nog eventjes wat langer uit te zingen met beperkte mogelijkheden.
* de omschakeltijd is dermate lang dat het merkbaar is, de stroom is daadwerkelijk even weg, apparatuur valt uit (omschakeling backup -> net is wel zonder gap)
Niet helemaal. Met één batterij kom je niet verder dan een kleine 4 kW. Voor 5 kW heb je minimaal 2 batterijen nodig.* max 5 kW vermogen op batterijen (ongeacht aantal)
Als je meer nodig hebt, kun je beter wachten op de Nexis.* max 1.66/2/3.33 kW belasting per fase (bij 5/8/10 kW) als er geen grid is
Volgens alles laadt de omvormer de batterij in eilandbedrijf als de zon schijnt, alles in DC. Als de batterij voldoende vermogen heeft (hoeveel dat is weet ik niet) zou de omvormer weer moeten kunnen starten en 230leveren. Min of meer hetzelfde als bij omschakelen naar eilandbedrijf lijkt me.
Misschien eens testen in de zomer.
Sowieso weet de Backup interface (en dus de omvormer, wat het hart van de installatie is) dat hij in eilandbedrfijf staat of on-grid is. Die status wordt bijgehouden, lijkt me logisch dat er dan rekening met de eisen gehouden wordt…janne_nl schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 14:48:
Volgens alles laadt de omvormer de batterij in eilandbedrijf als de zon schijnt, alles in DC. Als de batterij voldoende vermogen heeft (hoeveel dat is weet ik niet) zou de omvormer weer moeten kunnen starten en 230leveren. Min of meer hetzelfde als bij omschakelen naar eilandbedrijf lijkt me.
Maar… we zien het wel als de nood aan de man is
hallo allen,
graag had ik van jullie ervaring/kennis geprofiteerd om zelf wat wijzer te worden.
momenteel heb ik (sinds 2022) een Solaredge 3 fasige 10kw hybride omvormer met modbus meter, welke geïntegreerd is in Home Assistant. De ingelezen waarden worden gebruikt om het laden van de EV(s) aan te sturen enzo, ook om zo mijn kwartierpieken te beperken (ik woon in Vlaanderen), dat werkt al jaren prima zo.
enkele cijfers: mijn jaarlijks verbruik hangt rond de 6000kwh (alles is elektrisch in mijn woning) en de export rond de 5000kwh. De gemiddelde verbruikspiek over het hele jaar is 4,5kw en alles bij elkaar kost het mij 2000€ per jaar (alles in) aan elektriciteit. Ik heb momenteel een variabel energiecontract en krijg (een beetje) geld voor het injecteren, maar de vraag is hoelang dit nog zal duren...
daarom was ik aan het uitkijken om eventueel een batterij toe te voegen aan de mix om voorbereid te zijn op de toekomst en beter gebruik te kunnen maken van de 5000kwh export. Ik had gedacht aan 9,2kwh en dit zou via een installateur ongeveer 5300€ kosten, geplaatst met btw. ik zou het zelf ook makkelijk kunnen doen voor 4000€, maar dan vervalt de garantie door Solaredge denk ik?
Maar dit terzijde, zelfs met 4000€ zou in mijn geval de terugverdientijd gelijk of meer zijn dan de levensduur van de batterij, dus niet rendabel.
daarom ben ik nu aan het proberen te achterhalen of een dynamisch energie contract interessant(er) zou zijn, op papier zou dat zo moeten zijn wegens +5000kwh verbruik, EV, warmtepomp, etc...
maar in theorie is niet hetzelfde als in de praktijk natuurlijk.
daarom hoop ik dat jullie enig licht kunnen schijnen op de voor mijn nog wat onduidelijkheid.
graag had ik van jullie ervaring/kennis geprofiteerd om zelf wat wijzer te worden.
momenteel heb ik (sinds 2022) een Solaredge 3 fasige 10kw hybride omvormer met modbus meter, welke geïntegreerd is in Home Assistant. De ingelezen waarden worden gebruikt om het laden van de EV(s) aan te sturen enzo, ook om zo mijn kwartierpieken te beperken (ik woon in Vlaanderen), dat werkt al jaren prima zo.
enkele cijfers: mijn jaarlijks verbruik hangt rond de 6000kwh (alles is elektrisch in mijn woning) en de export rond de 5000kwh. De gemiddelde verbruikspiek over het hele jaar is 4,5kw en alles bij elkaar kost het mij 2000€ per jaar (alles in) aan elektriciteit. Ik heb momenteel een variabel energiecontract en krijg (een beetje) geld voor het injecteren, maar de vraag is hoelang dit nog zal duren...
daarom was ik aan het uitkijken om eventueel een batterij toe te voegen aan de mix om voorbereid te zijn op de toekomst en beter gebruik te kunnen maken van de 5000kwh export. Ik had gedacht aan 9,2kwh en dit zou via een installateur ongeveer 5300€ kosten, geplaatst met btw. ik zou het zelf ook makkelijk kunnen doen voor 4000€, maar dan vervalt de garantie door Solaredge denk ik?
Maar dit terzijde, zelfs met 4000€ zou in mijn geval de terugverdientijd gelijk of meer zijn dan de levensduur van de batterij, dus niet rendabel.
daarom ben ik nu aan het proberen te achterhalen of een dynamisch energie contract interessant(er) zou zijn, op papier zou dat zo moeten zijn wegens +5000kwh verbruik, EV, warmtepomp, etc...
maar in theorie is niet hetzelfde als in de praktijk natuurlijk.
daarom hoop ik dat jullie enig licht kunnen schijnen op de voor mijn nog wat onduidelijkheid.
Hmm lekker dan, blijkbaar al vanaf juli dat één optimizer geen communicatie meer heeft en vanaf augustus een tweede... morgen maar eens een koppeling forceren, hopelijk fixt dat het, anders maar even het dak op om kabels te controleren.
Iemand al eens gehad dat er enkele optimizers geen communicatie laten zien?
je bedoelt dat ze stuk zijn?tomtommie schreef op woensdag 10 december 2025 @ 17:30:
Hmm lekker dan, blijkbaar al vanaf juli dat één optimizer geen communicatie meer heeft en vanaf augustus een tweede... morgen maar eens een koppeling forceren, hopelijk fixt dat het, anders maar even het dak op om kabels te controleren.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Vandaag een nieuw icoontje in mijn SolarEdge portal, ik heb mijn Load controller er tussen gezet. Als er ooit weer zon komt zou mijn WPB op overschot stroom worden verwarmd.
:strip_exif()/f/image/mR8WeboKFBGoEzA4Ykyc4LyI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/WyaM5RQJRGQPSR4ggIeMZQeY.jpg?f=fotoalbum_large)
er stond ook een hele laag water binnenin mijn WPB, de condensafvoerslang was verstopt geraakt
en ik zie nu ook dat het een stoffige zooi is daar in die hoek..
:strip_exif()/f/image/mR8WeboKFBGoEzA4Ykyc4LyI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/WyaM5RQJRGQPSR4ggIeMZQeY.jpg?f=fotoalbum_large)
er stond ook een hele laag water binnenin mijn WPB, de condensafvoerslang was verstopt geraakt
en ik zie nu ook dat het een stoffige zooi is daar in die hoek..
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Daar lijkt het nu op ja, zou snel zijn na 4 jaar... morgen overdag maar eens even een scan uitvoeren via de portaal.
Goedendag tweakers,
Ik heb geprobeerd terug te lezen maar kon nog niet echt vinden wat ik zocht. Even de situatie uitleggen, ik heb een nieuw huis met een bruikbaar west en zuid dak. Hierop kan ik 8 (zuid) en 9 (west) panelen kwijt. Nou ben ik door mijn voorgaande woonsituatie een beetje een kindje van Enphase geworden maar op mijn nieuwe huis is dat niet meer nodig (duur, en ook wel wat vragen bij de accu's). In mijn optiek kan ik nu 2 kanten op:
- Centale omvormer (solaredge?) met een 3 fasen solaredge gerelateerde DC gevoede batterij.
- Centrale omvormer met 3 losse setjes AC 'thuisbatterijen'. Hiervoor heb ik een losse verdeler en kan ik 3
losse groepen creeeren.
De prijs maakt volgens mij nog niet eens zo heel veel uit, met de 3 setjes AC batterijen ben je wat flexibeler in je keuze en aankoop, terwijl de solaredge DC batterij wel gelijk af is en minder verliezen heeft door de DC voeding.
Ik vind een goede HEMS die netjes 0 op de meter regelt en op de juiste tijden kan sturen wel belangrijk.
Heeft er iemand voorbeelden, tips, trucs, of nuttige denkwijzen? Ik kan dus nog helemaal vers beginnen.
Ik heb geprobeerd terug te lezen maar kon nog niet echt vinden wat ik zocht. Even de situatie uitleggen, ik heb een nieuw huis met een bruikbaar west en zuid dak. Hierop kan ik 8 (zuid) en 9 (west) panelen kwijt. Nou ben ik door mijn voorgaande woonsituatie een beetje een kindje van Enphase geworden maar op mijn nieuwe huis is dat niet meer nodig (duur, en ook wel wat vragen bij de accu's). In mijn optiek kan ik nu 2 kanten op:
- Centale omvormer (solaredge?) met een 3 fasen solaredge gerelateerde DC gevoede batterij.
- Centrale omvormer met 3 losse setjes AC 'thuisbatterijen'. Hiervoor heb ik een losse verdeler en kan ik 3
losse groepen creeeren.
De prijs maakt volgens mij nog niet eens zo heel veel uit, met de 3 setjes AC batterijen ben je wat flexibeler in je keuze en aankoop, terwijl de solaredge DC batterij wel gelijk af is en minder verliezen heeft door de DC voeding.
Ik vind een goede HEMS die netjes 0 op de meter regelt en op de juiste tijden kan sturen wel belangrijk.
Heeft er iemand voorbeelden, tips, trucs, of nuttige denkwijzen? Ik kan dus nog helemaal vers beginnen.
Als je geen schaduw hebt kun je ook een reguliere hybride stringomvormer plaatsen met een aparte string voor ieder dakvlak en een DC-gekoppelde accu. Een SigenStor bijvoorbeeld.Bouwertje schreef op donderdag 11 december 2025 @ 09:51:
Goedendag tweakers,
losse groepen creeeren.
Enphase accu's zijn erg aan de prijs, enorm groot en volgens mij heb je dan alsnog extra AC/DC omzettingen tov een DC-gekoppelde accu direct op PV.
Bij SolarEdge moet je gedurende de hele dag voldoende panelen hebben die opwekken om het benodigde DC stringvoltage te halen, zodat de string daadwerkelijk in productie komt; zie de topicstart voor mooie voorbeelden hoe het stuk kan gaan op dit vlak.
Als je toch een omvormer gaat plaatsen zou ik niet zo goed weten waarom je losse AC accu's zou kiezen. Los van de AC/DC omzettingsverliezen moet je ook maar zien dat eea zich mooi laat regelen onderling en in combinatie met de PV omvormer.
[ Voor 3% gewijzigd door THM0 op 11-12-2025 10:22 ]
De modellen die ik ken (weliswaar op 1 fase) regelen met een P1 meter in de meterkast vrij goed. Uiteraard is de omzetting AC/DC ongewenst en ben ik eigenlijk al van mijn enphase oplossing afgestapt. Niet nodig, te duur, accu te achterhaald en nog wat meer nadelen. Dus ik neig ook wel naar een 'vaste 3 fasen' oplossing. Alleen als ik hier dan weer mee lees kleven daar ook wel wat nadelen aan qua opstarten ect. Dus ik struikel nu een beetje naar een 2 string hybride omvormer (solaredge, SMA ?) met een accu die door datzelfde model omvormer gevoed wordt.
SE 3-fase kan net, mits bijna schaduwvrij, met 8 per zijde, dan moet je s650a optimizers hebben...
Maar dan gooi je de kracht van SE-schaduwbeheer een beetje overboord, maar betaal je er wel voor.
Dus je bent beter af met een hybride string omvormer, @Bouwertje
Maar dan gooi je de kracht van SE-schaduwbeheer een beetje overboord, maar betaal je er wel voor.
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Een hybride omvormer zoals……….?Ronald schreef op donderdag 11 december 2025 @ 10:58:
SE 3-fase kan net, mits bijna schaduwvrij, met 8 per zijde, dan moet je s650a optimizers hebben...
Ander topic, maar dus niet hier.
Wise enough to play the fool
Ik heb mijn batterij als volgt ingesteld:
• Back up – reserve back up: 10%
• Time of use – Instellingen piekuren – piekuurinstellingen: ma-vr 07-22u
Momenteel heb ik nog een dag-nachttarief en mijn bedoeling is om met deze instellingen 's nachts op te laden en deze energie overdag te gebruiken. Ik heb ondertussen een dynamisch tarief aangevraagd bij mijn energieleverancier en zodra dit geactiveerd is, zal ik het zo instellen.
Mijn batterij heeft nu opgeladen tot 10% omwille van de back up instelling. Nadien had ik verwacht dat ze om 22u verder op zou beginnen laden in de daluren om deze energie te gebruiken in de piekuren.
Dit doet ze echter niet. Op internet vind ik dat dit zou kunnen komen door instellingen in de set-app die enkel zichtbaar zijn voor jullie als installateur.
Daar zou ‘storage – advanced – charge from grid – on’ moeten staan. Is dit de oorzaak volgens jullie? Wordt dit dan wel overruled door de back up instelling?
• Back up – reserve back up: 10%
• Time of use – Instellingen piekuren – piekuurinstellingen: ma-vr 07-22u
Momenteel heb ik nog een dag-nachttarief en mijn bedoeling is om met deze instellingen 's nachts op te laden en deze energie overdag te gebruiken. Ik heb ondertussen een dynamisch tarief aangevraagd bij mijn energieleverancier en zodra dit geactiveerd is, zal ik het zo instellen.
Mijn batterij heeft nu opgeladen tot 10% omwille van de back up instelling. Nadien had ik verwacht dat ze om 22u verder op zou beginnen laden in de daluren om deze energie te gebruiken in de piekuren.
Dit doet ze echter niet. Op internet vind ik dat dit zou kunnen komen door instellingen in de set-app die enkel zichtbaar zijn voor jullie als installateur.
Daar zou ‘storage – advanced – charge from grid – on’ moeten staan. Is dit de oorzaak volgens jullie? Wordt dit dan wel overruled door de back up instelling?
Vandaag werd ik gebeld door een zonnepanelen toko die blijkbaar de klantenbestand van de failliete (dat was nieuw voor mij) installateur Sunleaves had overgenomen.
En dat zij voor 249 euro de garantie uitvoering, monitoring en onderhoud van mijn SE5000h + 12xSE440 konden overnemen..
Ik had begin vh jaar nog gevraagd aan de toen nog actieve Sunleaves of ik setapp toegang kon krijgen tot mijn SE5000H maar daar deden ze toen zo moeilijk over dat ik niet heb aangedrongen.
Wat is wijsheid? Zelf alles maar overnemen en evt garantie claimen indien nodig, en hoe doe ik dat dan? Hoe krijg ik nu toegang tot mijn eigen spullen?
En dat zij voor 249 euro de garantie uitvoering, monitoring en onderhoud van mijn SE5000h + 12xSE440 konden overnemen..
Ik had begin vh jaar nog gevraagd aan de toen nog actieve Sunleaves of ik setapp toegang kon krijgen tot mijn SE5000H maar daar deden ze toen zo moeilijk over dat ik niet heb aangedrongen.
Wat is wijsheid? Zelf alles maar overnemen en evt garantie claimen indien nodig, en hoe doe ik dat dan? Hoe krijg ik nu toegang tot mijn eigen spullen?
[ Voor 35% gewijzigd door joopv op 18-12-2025 18:13 . Reden: afgemaakt ]
Sowieso heb je geen enkele garantie dat die nieuwe toko niet binnen de kortste keren ook failliet gaat… Fabrieksgarantie van SolarEdge is gewoon top.joopv schreef op donderdag 18 december 2025 @ 18:04:
Vandaag werd ik gebeld door een zonnepanelen toko die blijkbaar de klantenbestand van de failliete (dat was nieuw voor mij) installateur Sunleaves had overgenomen.
Als je toegang wilt tot eigen spullen moet je een installateurs account maken en de training volgen, en dan een site transfer aanvragen.
Makkelijk geld verdienen. Er staat sowieso een vergoeding tegenover als ze wat moeten doen bij je, dus ze zouden voor eerst m’n rug op kunnen zegmaarjoopv schreef op donderdag 18 december 2025 @ 18:04:
@joopv Als eerste zullen ze heel erg duidelijk moeten maken wat ze ervoor willen bieden. Garantie tot op het dak? Of mag je dan alsnog betalen voor het werk... (Waar ze de 1e zoveel jaar, niet onbeperkt, een vergoeding voor krijgen vanuit SE)
SetApp toegang is niet iets wat een installateur "kan" bieden. Daarvoor zou je als klant deel voor moeten uitmaken van het bedrijfsaccount... en dat begrijp ik wel...
Maar je kunt zonder SetApp wel de functionaliteit gebruiken... verbinden met het maintenance-wifi en naar zeker IP surven met je device.
Wil je een API-key, dat gaat niet via SetApp...
SetApp toegang is niet iets wat een installateur "kan" bieden. Daarvoor zou je als klant deel voor moeten uitmaken van het bedrijfsaccount... en dat begrijp ik wel...
Maar je kunt zonder SetApp wel de functionaliteit gebruiken... verbinden met het maintenance-wifi en naar zeker IP surven met je device.
Wil je een API-key, dat gaat niet via SetApp...
Bij ons wordt a.s. maandag ook de EV pro geïnstalleerd, 3-fase inline meter is al aanwezig (wordt nu gebruikt voor bijv. de Hot Water controller). Zijn er nog tips om het koppelen van de EV pro met Tap Electric en het instellen van de loadbalancing op de omvormer makkelijker te maken?Miezie schreef op maandag 8 december 2025 @ 08:29:
[...]
Dit is in de SetApp van de omvormer ingesteld bij de instellingen van de inline meter. De charger haalt de data bij de inline meter op.
Dat je de EV charger SetApp kan gebruiken is best logisch, daar stel je de backend in. Dat is best handig.
Dat je installateur de limits gelijk goed instelt is toch wel tip nr 1.rh63nl schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 15:33:
[...]
Bij ons wordt a.s. maandag ook de EV pro geïnstalleerd, 3-fase inline meter is al aanwezig (wordt nu gebruikt voor bijv. de Hot Water controller). Zijn er nog tips om het koppelen van de EV pro met Tap Electric en het instellen van de loadbalancing op de omvormer makkelijker te maken?
Zorg ook dat je installateur de rfid’s van al je kaarten even noteert, zodat je die bij tap kan instellen als gratis en eventueel bij SolarEdge.
OCPP configuratie van tap is eenvoudig, daar heb je de EV SetApp voor nodig.
Instellen van Tap Electric is inderdaad eenvoudig, werkt ook prima.
De loadbalancing werkt echter daarna niet meer bij mij.
Installateur heeft gebeld met SolarEdge en die gaven aan dat dat inderdaad niet werkt I.c.m. De backoffice. Daarbij gaf die overigens ook aan da backoffice überhaupt niet wordt ondersteund, dat wordt blijkbaar ook gemeld bij de installateurs trainingen.
Al met al is de EV charger in mijn optiek een onaf product helaas.
Installateur heeft gebeld met SolarEdge en die gaven aan dat dat inderdaad niet werkt I.c.m. De backoffice. Daarbij gaf die overigens ook aan da backoffice überhaupt niet wordt ondersteund, dat wordt blijkbaar ook gemeld bij de installateurs trainingen.
Hmmmm, OCPP en load balancing in 1 adem noemen in de specs en in diezelfde specs niet tegen elkaar uitsluiten: dan kan je de koop gewoon ontbinden.amontillado schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 21:46:
Instellen van Tap Electric is inderdaad eenvoudig, werkt ook prima.
Klopt. Ik heb daarom eergisteren de SolarEdge vervangen voor een Peblar, loadbalancing en backoffice werkt direct perfect.Miezie schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 21:56:
[...]
Hmmmm, OCPP en load balancing in 1 adem noemen in de specs en in diezelfde specs niet tegen elkaar uitsluiten: dan kan je de koop gewoon ontbinden.
Wel jammer, ik had het graag anders gezien. Er was volgens die man ook geen direct zicht op wanneer ze daarmee aan de slag zouden gaan, de prioriteit ligt voorlopig volgens hem bij Nexis.
Met een volledig elektrisch huis (warmtepomp, inductie, etc etc ) is loadbalancing echter een must.
Ik heb een vraag over de API-KEY.
Wij hebben 3 SolarEdge omvormers die om de opbrengst afzonderlijk te kunnen uitlezen, ook afzonderlijk geopend moeten worden op een overzicht scherm van SolarEdge.
Ik wil deze 3 omvormers koppelen aan de HomeWizard app, en daarvoor heb ik eventueel de API-KEY nodig van de 3 omvormers.
Mijn vraag is nu of elke SolarEdge omvormer een eigen API-KEY heeft of dat alle 3 de omvormers maar één API-KEY hebben ?
Ik weet dat het koppelen van deze SolarEdge omvormers aan HomeWizard ook met gebruikersnaam en wachtwoord kan gebeuren maar dan zie ik alleen de gegevens van1 van de 3 sets.
Vandaar mijn vraag over de API-KEY !!
Wij hebben 3 SolarEdge omvormers die om de opbrengst afzonderlijk te kunnen uitlezen, ook afzonderlijk geopend moeten worden op een overzicht scherm van SolarEdge.
Ik wil deze 3 omvormers koppelen aan de HomeWizard app, en daarvoor heb ik eventueel de API-KEY nodig van de 3 omvormers.
Mijn vraag is nu of elke SolarEdge omvormer een eigen API-KEY heeft of dat alle 3 de omvormers maar één API-KEY hebben ?
Ik weet dat het koppelen van deze SolarEdge omvormers aan HomeWizard ook met gebruikersnaam en wachtwoord kan gebeuren maar dan zie ik alleen de gegevens van1 van de 3 sets.
Vandaar mijn vraag over de API-KEY !!
De api key wordt gegenereerd per site.
Als je meerdere sites hebt, wat bij meerdere installateurs een gegeven is, dan heb je ook meerdere keys nodig om alles te benaderen.
Wat is de geschiedenis bij jouw systemen, @Theovelders
Als je meerdere sites hebt, wat bij meerdere installateurs een gegeven is, dan heb je ook meerdere keys nodig om alles te benaderen.
Ronald,Ronald schreef op zondag 21 december 2025 @ 07:12:
De api key wordt gegenereerd per site.
Ik heb van VoltaSolar een verzamel pagina gekregen van SolarEdge met daarop de drie afzonderlijke Sets omvormers.
Als ik de opbrengst wil zien van 1 omvormer dan moet ik deze omvormer op dit overzicht openen.
Nu heb ik echter het systeem gekocht van HomeWizard met de P1 meter en een Plugin batterij.
Ik wil nu mijn 3 omvormers met bijbehorende zonnepanelen koppelen aan de HomeWizard app om deze hiermee te kunnen uitlezen.
Echter omdat ik niet in het bezit ben van de API-KEY van elke omvormer afzonderlijk, kan ik als ik maar 1 set uitlezen.
Daarom is het voormij belangrijk om deze Key voor alle 3 de omvormers te krijgen.
@Theovelders Oké... Dan lopen we tegen een beperking in de publieke API van SE aan. https://knowledge-center....les/se_monitoring_api.pdf
Uitlezen gaat op site niveau, niet op omvormer. Homewizard kan ook niet beter dan de publieke API.
Dus dan is denk ik je enige optie om met losse kWh meters van HW te werken, per omvormer.
Uitlezen gaat op site niveau, niet op omvormer. Homewizard kan ook niet beter dan de publieke API.
Dus dan is denk ik je enige optie om met losse kWh meters van HW te werken, per omvormer.
Dit zijn toch drie aparte siteid's onder 1 account? Als de drie omvormers onder 1 siteid hangen zie je deze "keuzepagina" niet.
Dus @Theovelders als je in de app naar "installatiedetails" gaat, zie je dan bij id ook verschillende nummers per omvormer? Zo ja, vraag dan aan je installateur om de andere api's.
Dus @Theovelders als je in de app naar "installatiedetails" gaat, zie je dan bij id ook verschillende nummers per omvormer? Zo ja, vraag dan aan je installateur om de andere api's.
[ Voor 26% gewijzigd door teacher op 21-12-2025 12:55 ]
De API key vraag je aan bij je installateur (Volta Solar). Voor zover ik weet is die key per account (tenzij SolarEdge dat inmiddels heeft gewijzigd). Het onderscheid tussen de sites maak je met het Site ID.Theovelders schreef op zondag 21 december 2025 @ 11:30:
[...]
Ronald,
Ik heb van VoltaSolar een verzamel pagina gekregen van SolarEdge met daarop de drie afzonderlijke Sets omvormers.
Als ik de opbrengst wil zien van 1 omvormer dan moet ik deze omvormer op dit overzicht openen.
Nu heb ik echter het systeem gekocht van HomeWizard met de P1 meter en een Plugin batterij.
Ik wil nu mijn 3 omvormers met bijbehorende zonnepanelen koppelen aan de HomeWizard app om deze hiermee te kunnen uitlezen.
Echter omdat ik niet in het bezit ben van de API-KEY van elke omvormer afzonderlijk, kan ik als ik maar 1 set uitlezen.
Daarom is het voormij belangrijk om deze Key voor alle 3 de omvormers te krijgen.[Afbeelding]
Van elke omvormer krijg ik op de keuze site ook het ID nummers te zien en tevens het nummer zoals je boven in het plaatje van de site kan zien.teacher schreef op zondag 21 december 2025 @ 12:53:
Dit zijn toch drie aparte siteid's onder 1 account? Als de drie omvormers onder 1 siteid hangen zie je deze "keuzepagina" niet.
Maar om alle 3 de omvormers te kunnen koppelen op de HomeWizard kan ik met deze nummers niets.
Ze vragen de API-KEY of gebruikersnaam en wachtwoord.
Bij het gebruik van alleen de gebruikersnaam en wachtwoord krijg ik echter maar één omvormer te zien op de site van de HomeWizard app.
Als ik vervolgens weer opnieuw gaat koppelen met de bedoeling om de andere omvormers te koppelen krijg ik dit plaatje te zien.
:strip_exif()/f/image/2OTHfIRVaZyd8Z2hKaYmctxw.jpg?f=fotoalbum_large)
En vervolgens is er op het overzicht van HomeWizard niets veranderd
[ Voor 5% gewijzigd door Theovelders op 21-12-2025 13:42 ]
Het kan natuurlijk dat HomeWizard ondersteuning voor meerdere sites niet heeft geïmplementeerd. Normaal gesproken zal er 1 omvormer zijn, of meerdere omvormers in leader/follower setup op dezelfde site…Theovelders schreef op zondag 21 december 2025 @ 13:40:
[...]
Van elke omvormer krijg ik op de keuze site ook het ID nummers te zien en tevens het nummer zoals je boven in het plaatje van de site kan zien.
Maar om alle 3 de omvormers te kunnen koppelen op de HomeWizard kan ik met deze nummers niets.
Ze vragen de API-KEY of gebruikersnaam en wachtwoord.
Bij het gebruik van alleen de gebruikersnaam en wachtwoord krijg ik echter maar één omvormer te zien op de site van de HomeWizard app.
Als ik vervolgens weer opnieuw gaat koppelen met de bedoeling om de andere omvormers te koppelen krijg ik dit plaatje te zien.[Afbeelding]
En vervolgens is er op het overzicht van HomeWizard niets veranderd[Afbeelding]
Ik denk dat als je eenmaal een SolarEdge omvormer heb gekoppeld m.b.v de gebruikersnaam en wachtwoord dit je bij HomeWizard niet voor een tweede en derde omvormer kan doen denk ik, HomeWizard ziet dat er reeds 1 omvormer is gekoppeld en dat ze niet zien dat het hier om meerdere omvormers gaat.THM0 schreef op zondag 21 december 2025 @ 13:44:
[...]
Het kan natuurlijk dat HomeWizard ondersteuning voor meerdere sites niet heeft geïmplementeerd. Normaal gesproken zal er 1 omvormer zijn, of meerdere omvormers in leader/follower setup op dezelfde site…
Dat zal anders zijn denk ik als je met de API-KEY kunt koppelen !!
Vandaar de vraag over de Key voor de verschillende omvormers.
Nogmaals, vraag aan je installateur de api sleutels van de andere siteid's, wellicht dat het dan wel lukt.
Ik ben inmiddels in kontakt met een andere bedrijf waarin VoltaSolar is overgenomen.teacher schreef op zondag 21 december 2025 @ 13:53:
Nogmaals, vraag aan je installateur de api sleutels van de andere siteid's, wellicht dat het dan wel lukt.
Het maakt e.a niet eenvoudig maar ik hoop dat dit bedrijf, www.energiewonen.nl het probleem kan oplossen.
@Miezie @amontillado Bedankt voor jullie tips en ik moet zeggen dat ik wel verbaasd ben dat SolarEdge een backoffice connectie en load balancing tegelijk niet onder controle heeft, daarmee is de EV pro toch eigenlijk niet inzetbaar in een installatie waar lease auto(s) en energieslurpers als inductieplaten en warmtepompen gebruikt worden. En dat zal veel voorkomen in NL. Dat zouden ze met hoofdletters moeten vermelden in de folder of op de site.amontillado schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 22:02:
[...]
Klopt. Ik heb daarom eergisteren de SolarEdge vervangen voor een Peblar, loadbalancing en backoffice werkt direct perfect.
Wel jammer, ik had het graag anders gezien. Er was volgens die man ook geen direct zicht op wanneer ze daarmee aan de slag zouden gaan, de prioriteit ligt voorlopig volgens hem bij Nexis.
Met een volledig elektrisch huis (warmtepomp, inductie, etc etc ) is loadbalancing echter een must.
Zou toch te fixen moeten zijn in de software maar het lijkt er nu op of de lader maar 1 (OCPP) connectie tegelijk aankan. Morgen maar eens kijken hoe het gaat met de installatie, misschien tap electric er nog maar even vanaf laten.
Ik laat weten hoe het gegaan is.
Persoonlijk heb ik er wel vertrouwen in dat het binnen nu en een jaar wel geregeld is, zal sterk samenhangen met iso15118 lijkt me wat er in 2026 ook wel doorheen zal komen.rh63nl schreef op zondag 21 december 2025 @ 19:59:
[...]
@Miezie @amontillado Bedankt voor jullie tips en ik moet zeggen dat ik wel verbaasd ben dat SolarEdge een backoffice connectie en load balancing tegelijk niet onder controle heeft, daarmee is de EV pro toch eigenlijk niet inzetbaar in een installatie waar lease auto(s) en energieslurpers als inductieplaten en warmtepompen gebruikt worden. En dat zal veel voorkomen in NL. Dat zouden ze met hoofdletters moeten vermelden in de folder of op de site.
Zou toch te fixen moeten zijn in de software maar het lijkt er nu op of de lader maar 1 (OCPP) connectie tegelijk aankan. Morgen maar eens kijken hoe het gaat met de installatie, misschien tap electric er nog maar even vanaf laten.
Ik laat weten hoe het gegaan is.
Wat wil je doen met tap? Het stond bij mij op de todo, maar zolang de voertuigidentificatie niet echt lekker loopt stuur ik wel pdf-jes. Wordt keurig gerapporteerd per voertuig door SolarEdge zelf.
Zou niet weten wat dit met ISO15118 te maken heeft. Denk eerder dat het te maken heeft met een product op de markt willen brengen zonder dat de software af is.Miezie schreef op zondag 21 december 2025 @ 22:44:
[...]
Persoonlijk heb ik er wel vertrouwen in dat het binnen nu en een jaar wel geregeld is, zal sterk samenhangen met iso15118 lijkt me wat er in 2026 ook wel doorheen zal komen.
Wat wil je doen met tap? Het stond bij mij op de todo, maar zolang de voertuigidentificatie niet echt lekker loopt stuur ik wel pdf-jes. Wordt keurig gerapporteerd per voertuig door SolarEdge zelf.
Het is ook niet zo dat de Pro lader echt een koopje is ofzo... en m.i. de primaire reden waarom je de SE lader zou willen is omdat deze integreert in je SolarEdge ecosysteem. Dan is altijd werkende load balancing icm een SE meter op de hoofdzekering wel een van de meest basale verwachtingen die je mag hebben wat mij betreft.
Het is echt vreemd dat je de twee functies niet tegelijk kunt gebruiken, elke beetje moderne consumentenlaadpaal geschikt voor billing met een backoffice kan dit tegelijkertijd... Het is ook niet dat de functies elkaar heel erg in de weg zitten.
Ik heb nog een vraagje.
Uit hoeveel tekens/cijfers bestaat een API-KEY van SolarEdge ?
Heeft iemand toevallig een voorbeeld !!
Bij mij bestaat de API key uit 32 tekens (key uit 2014)Theovelders schreef op maandag 22 december 2025 @ 10:06:
Ik heb nog een vraagje.
En de OCCP connectie, volgens mij gebruikt Solaredge die zelf al voor de verbinding met de Charger, ik denk dat 2 OCCP verbindingen tegelijk niet werken p[ de charger. Neemt niet weg dat als je wil kunnen factureren de Solaredge charger (pro weet ik niet) niet de goede keuze is lijkt me.
Ik deel je vertrouwen wel en voor iso15118 zullen ze zeker nog een update moeten uitbrengen dus laten we hopen dat daar ook de backoffice + loadbalancing in zit.Miezie schreef op zondag 21 december 2025 @ 22:44:
[...]
Persoonlijk heb ik er wel vertrouwen in dat het binnen nu en een jaar wel geregeld is, zal sterk samenhangen met iso15118 lijkt me wat er in 2026 ook wel doorheen zal komen.
Tap leek mij een goede keuze om familie bezoek met lease auto's de gelegenheid te geven om te kunnen laden en zelf zal ik ook halverwege volgend jaar mijn lease brandstof auto moeten gaan omruilen voor een elektrische. Maar voorlopig de PDF's gebruiken is zeker ook een optie.
De integratie met SolarEdge EMS vind ik wel belangrijk. Ik heb hier flink wat zonnepanelen liggen (12kW Oost/West + 2,5 kW Zuid) en een Hot Water controller en dat wordt nu netjes geregeld door de SE omvormer. De warmtepomp zit op de load controller voor SG+ ook via de omvormer. De prio kun je mooi beheren in My SolarEdge. Nog een kapitein erbij in de vorm van een laadpaal met een eigen load balancer die los staat van het SolarEdge EMS lijkt me niet optimaal.
Helemaal eens, belangrijkste reden voor mij op de EV pro te kiezen is integratie. En SolarEdge scoort hier inderdaad niet best op rijpheid van het product bij marktintroductie. Komt wel vaker voor bij software dus ik ga er voor nu vanuit dat het goedkomt ....THM0 schreef op maandag 22 december 2025 @ 09:40:
[...]
Zou niet weten wat dit met ISO15118 te maken heeft. Denk eerder dat het te maken heeft met een product op de markt willen brengen zonder dat de software af is.
Het is ook niet zo dat de Pro lader echt een koopje is ofzo... en m.i. de primaire reden waarom je de SE lader zou willen is omdat deze integreert in je SolarEdge ecosysteem. Dan is altijd werkende load balancing icm een SE meter op de hoofdzekering wel een van de meest basale verwachtingen die je mag hebben wat mij betreft.
Het is echt vreemd dat je de twee functies niet tegelijk kunt gebruiken, elke beetje moderne consumentenlaadpaal geschikt voor billing met een backoffice kan dit tegelijkertijd... Het is ook niet dat de functies elkaar heel erg in de weg zitten.
Dan begrijp ik dat daar de ID code geen deel van uitmaakt ?janne_nl schreef op maandag 22 december 2025 @ 10:10:
[...]
Bij mij bestaat de API key uit 32 tekens (key uit 2014)
En de OCCP connectie, volgens mij gebruikt Solaredge die zelf al voor de verbinding met de Charger, ik denk dat 2 OCCP verbindingen tegelijk niet werken p[ de charger. Neemt niet weg dat als je wil kunnen factureren de Solaredge charger (pro weet ik niet) niet de goede keuze is lijkt me.
Ik ga er in het nieuwe jaar ook zeker wel een vraag aan wijden. Neemt niet weg dat er voordelen aan het ding zitten die ik ook wel fijn vind: localTHM0 schreef op maandag 22 december 2025 @ 09:40:
[...]
Zou niet weten wat dit met ISO15118 te maken heeft. Denk eerder dat het te maken heeft met een product op de markt willen brengen zonder dat de software af is.
OCPP…
Waarom iso15118? Daar zit identificatie, V2x, etc in. Als je de goede integratie met SE lokaal wilt en een backoffice van een derde, verwacht ik hier wel wat van. Tevens hebben ze een backoffice bedrijf gekocht, een sluitend aanbod via die weg sluit ik ook niet uit.
Neemt niet weg dat het half af is
32 cijfers (0-9) en/of letters (A-Z).Theovelders schreef op maandag 22 december 2025 @ 10:06:
L4QLVQ1LOKCQX2193VSEICXW61NP6B1O (voorbeeld key uit de SolarEdge Monitoring Server API documentatie).Heeft iemand toevallig een voorbeeld !!
Vandaag heb ik van www.energiewonen.nl de drie API-KEY codes ontvangen van mijn Solaredge omvormers.Theovelders schreef op zondag 21 december 2025 @ 14:03:
[...]
Ik ben inmiddels in kontakt met een andere bedrijf waarin VoltaSolar is overgenomen.
Het maakt e.a niet eenvoudig maar ik hoop dat dit bedrijf, www.energiewonen.nl het probleem kan oplossen.
Dat is een super snelle reactie op mijn vraag aan dit bedrijf.
Ik heb inmiddels deze codes ingevuld om de koppeling van HomeWizard te krijgen en ik heb nu alle drie de omvormers op mijn overzicht staan !!
Ook jullie bedankt voor de hulp via Tweakers.net
Het lijkt er inderdaad sterk op dat ze de OCPP koppeling zelf gebruiken. In de inverter (SetApp) koppelt de charger ook nog niet stabiel met de inverter.janne_nl schreef op maandag 22 december 2025 @ 10:10:
[...]
Bij mij bestaat de API key uit 32 tekens (key uit 2014)
Als je bedenkt dat de nexblue ook nog maar net uit is, heeft dit nog de nodige iteraties nodig. SolarEdge zal ook zeker nog wel willen zorgen dat in eilandbedrijf dit spul stabiel zal draaien… dus dan zal de OCPP koppeling nog wel ontvlochten worden schat ik zo in.
Het is nog even koffiedik kijken, maar het kan maar zo opgelost zijn in combinatie met de nexus lijn enzovoorts. De lader biedt gewoon teveel mogelijkheden voor de nabije toekomst.
Om er nog aan toe te voegen:
De software in mySolarEdge is ook nog veel te beperkt doordat volgens mij alleen nog maar op tijdschema’s is in te stellen. Je kan hier veel meer uit halen voor de eindgebruiker, net als met de accu’s. Dit heeft gewoon echt nog een aantal iteraties nodig en die mag je verwachten… waarom zou je anders een lader uitbrengen die voor een groot deel van de wereld 1,4-22kW kan laden en 2 modellen kent met een klein prijsverschil… waarbij de pro in de basis alle usecases potentieel ondersteunt….
[ Voor 19% gewijzigd door Miezie op 22-12-2025 14:39 ]
De EV pro is vanmorgen geinstalleerd. Koppeling aan de wifi en omvormer ging makkelijk en lijkt stabiel, bij het starten van SetApp kreeg de installateur een up-date dus mijn omvormer draait nu op 4.24.22, kan er helaas nog geen release notes van vinden. Hopelijk wat nieuwe opties voor de EV laderMiezie schreef op maandag 22 december 2025 @ 14:28:
[...]
Het lijkt er inderdaad sterk op dat ze de OCPP koppeling zelf gebruiken. In de inverter (SetApp) koppelt de charger ook nog niet stabiel met de inverter.
Als je bedenkt dat de nexblue ook nog maar net uit is, heeft dit nog de nodige iteraties nodig. SolarEdge zal ook zeker nog wel willen zorgen dat in eilandbedrijf dit spul stabiel zal draaien… dus dan zal de OCPP koppeling nog wel ontvlochten worden schat ik zo in.
Het is nog even koffiedik kijken, maar het kan maar zo opgelost zijn in combinatie met de nexus lijn enzovoorts. De lader biedt gewoon teveel mogelijkheden voor de nabije toekomst.
Om er nog aan toe te voegen:
De software in mySolarEdge is ook nog veel te beperkt doordat volgens mij alleen nog maar op tijdschema’s is in te stellen. Je kan hier veel meer uit halen voor de eindgebruiker, net als met de accu’s. Dit heeft gewoon echt nog een aantal iteraties nodig en die mag je verwachten… waarom zou je anders een lader uitbrengen die voor een groot deel van de wereld 1,4-22kW kan laden en 2 modellen kent met een klein prijsverschil… waarbij de pro in de basis alle usecases potentieel ondersteunt….
Lader ziet er strak uit en is compact (23 cm breed, 20 hoog), plaatsing en aansluiting ging vlot.
Instellen van de import limiet voor de loadbalancing is niet gelukt, installateur gaat morgenochtend even met SolarEdge afstemmen hoe dat precies moet, dit was zijn eerste installatie van dit type lader. Ik denk bij Energy Management in SetApp maar ik hou me maar even in. Lader nog maar niet aan Tap gekoppeld, eerst maar eens testen met een auto eraan als de load balancing is ingesteld. Durf het nu niet aan zonder loadbalancing met een Amber 12kW warmtepomp, inductieplaat en een HotWater controller op een boiler van 2,5 kW, dat gaat zeker mis.
Als iemand kan aangeven waar in het menu van SetApp de laod balancing zit en hoe dat ingesteld moet worden bij 3 x 25A dan graag, altijd fijn om al te weten.
Lees even de posts hierboven, daar ontdekte iemand dat backoffice (wat TAP is) en load balancing niet tegelijkertijd kan op de nieuwe lader. Weet niet of dat een Pro lader betreft.rh63nl schreef op maandag 22 december 2025 @ 17:37:
[...]
De EV pro is vanmorgen geinstalleerd. Koppeling aan de wifi en omvormer ging makkelijk en lijkt stabiel, bij het starten van SetApp kreeg de installateur een up-date dus mijn omvormer draait nu op 4.24.22, kan er helaas nog geen release notes van vinden. Hopelijk wat nieuwe opties voor de EV lader![]()
Lader ziet er strak uit en is compact (23 cm breed, 20 hoog), plaatsing en aansluiting ging vlot.
Instellen van de import limiet voor de loadbalancing is niet gelukt, installateur gaat morgenochtend even met SolarEdge afstemmen hoe dat precies moet, dit was zijn eerste installatie van dit type lader. Ik denk bij Energy Management in SetApp maar ik hou me maar even in. Lader nog maar niet aan Tap gekoppeld, eerst maar eens testen met een auto eraan als de load balancing is ingesteld. Durf het nu niet aan zonder loadbalancing met een Amber 12kW warmtepomp, inductieplaat en een HotWater controller op een boiler van 2,5 kW, dat gaat zeker mis.
Als iemand kan aangeven waar in het menu van SetApp de laod balancing zit en hoe dat ingesteld moet worden bij 3 x 25A dan graag, altijd fijn om al te weten.
Maar als ik de video zie kun je de omvormer als backoffice kiezen. En dan zal ie eea wel oppikken vermoed ik.
YouTube: How to Commission the SolarEdge ONE EV Charger
Schraal ontwerp als het echt zo gemaakt is…
[ Voor 8% gewijzigd door THM0 op 22-12-2025 19:14 ]
Ja, dat is een Pro.THM0 schreef op maandag 22 december 2025 @ 19:06:
[...]
Lees even de posts hierboven, daar ontdekte iemand dat backoffice (wat TAP is) en load balancing niet tegelijkertijd kan op de nieuwe lader. Weet niet of dat een Pro lader betreft.
Maar als ik de video zie kun je de omvormer als backoffice kiezen. En dan zal ie eea wel oppikken vermoed ik.
Backoffice en loadbalancing werkt niet samen.
Is bevestigd door SolarEdge tijdens een gesprek dat mijn installateur had met SE terwijl ik meeluisterde
Vandaag voor het eerst in tijden de SolarEdge app weer geopened, en wat blijkt sinds 3dec geen opwek meer!
QR code gescand, maar geen fouten in het foutenlogboek, althans niet dit jaar. Ik heb een SE3000H.
Ik heb paar screenshots toegevoegd. Enig idee wat er aan de hand kan zijn? Hoe kan ik hierachter komen? Ik ben bang dat Greenfocus veel geld zal vragen om te komen kijken / repareren. Wat kan ik doen?
/f/image/Y02k0xmwzSz7FluRZw3S2E1R.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/gu558cyBZK8m3SS7zTpDvgJF.png?f=fotoalbum_large)
QR code gescand, maar geen fouten in het foutenlogboek, althans niet dit jaar. Ik heb een SE3000H.
Ik heb paar screenshots toegevoegd. Enig idee wat er aan de hand kan zijn? Hoe kan ik hierachter komen? Ik ben bang dat Greenfocus veel geld zal vragen om te komen kijken / repareren. Wat kan ik doen?
/f/image/Y02k0xmwzSz7FluRZw3S2E1R.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/gu558cyBZK8m3SS7zTpDvgJF.png?f=fotoalbum_large)
Om wel tap te gebruiken of een andere backoffice met de nieuwe charger een workaround (ongetest).
EVCC gebruiken voor o.a. loadbalancing en hier even je keuze maken voor een OCPP proxy: https://github.com/evcc-io/evcc/discussions/20317 (plugchoice/volttime)
Je kan ook gewoon via plugchoice/volttime aan de gang om met OCPP de loadbalancing via de P1 meter te doen enzovoorts, dan is EVCC niet nodig.
EVCC gebruiken voor o.a. loadbalancing en hier even je keuze maken voor een OCPP proxy: https://github.com/evcc-io/evcc/discussions/20317 (plugchoice/volttime)
Je kan ook gewoon via plugchoice/volttime aan de gang om met OCPP de loadbalancing via de P1 meter te doen enzovoorts, dan is EVCC niet nodig.
[ Voor 21% gewijzigd door Miezie op 22-12-2025 23:31 ]
Je kiest niet de omvormer als backoffice, maar SolarEdge home… das online.THM0 schreef op maandag 22 december 2025 @ 19:06:
[...]
Lees even de posts hierboven, daar ontdekte iemand dat backoffice (wat TAP is) en load balancing niet tegelijkertijd kan op de nieuwe lader. Weet niet of dat een Pro lader betreft.
@Badname2 eerste ingeving is dat er een tweede optimizer dood zou kunnen zijn. Dan is er nu tekort om de zaak nog te starten.
Als overdag de string spanning niet boven de 360V komt dan is dit het geval.
Nu nog niet genoeg info om meer te zeggen…
Oh top. Geen internet = geen load balancing?Miezie schreef op maandag 22 december 2025 @ 23:46:
[...]
Je kiest niet de omvormer als backoffice, maar SolarEdge home… das online.
Lijkt het wel op.THM0 schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 09:46:
[...]
Oh top. Geen internet = geen load balancing?
Bedoel je dat er 2 optimizers kapot zijn? Ik heb niet zoveel kennis van solar. Hoe kan ik de string spanning checken?Ronald schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 00:06:
@Badname2 eerste ingeving is dat er een tweede optimizer dood zou kunnen zijn. Dan is er nu tekort om de zaak nog te starten.
Ik heb nog een screenshot van de logische lay-out toegevoegd. En volgens m’n bon is dit m’n installatie:
Hyundai PERC Shingled HiE-S400VG Full Black (1719x1140) 8
SolarEdge SE3000H HD-Wave 1-fase 1
SolarEdge Power Optimizer S500B 8
Clickfit Evo montagesysteem 1
SolarEdge WiFi and ZigBee Antenna single (SetAPP ) 1
Basis installatie tarief (1-fase) 1
/f/image/VtGgY4KsbTKuhhFEk2KKvtWp.png?f=fotoalbum_large)
Is hier iets geks te zien?
Nu om 10u: M’n blauwe lampje staat aan en groen knippert. Solaredge bot geeft aan contact op te nemen met greenfocus.
Nu lees ik online bij wel meer mensen dat de optimizers snel stuk gaan. En ze steeds veel geld aan installateur kwijt zijn. Maar lees ook dat installateur via Solaredge al betaald wordt? Welke partij is beetje schappelijk in noord Holland?
Zelfde probleem gehad hier. Contact opgenomen met Solar Edge chat. Een nieuwe optimizer gekregen en een installateur, zonder kosten. Alles onder garantie zonder aanvullend garantiecontract.
PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....
lijkt me niet. Import limiet stel je via setApp in in de omvormer. De omvormer communiceert direct met de lader via modbus.
Als je de wifi AP op de omvormer activeert en daarmee verbind, kun je de settings zien, waaronder de import limiet.
Bij jouw lader inderdaad wel. Bij de One EV Charger gaat het via het internet lijkt het. Met modbus had het met een andere backoffice prima kunnen werken, toch? Modbus heb ik het apparaat nog niet op kunnen betrappen.janne_nl schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 10:25:
[...]
lijkt me niet. Import limiet stel je via setApp in in de omvormer. De omvormer communiceert direct met de lader via modbus.
Als je de wifi AP op de omvormer activeert en daarmee verbind, kun je de settings zien, waaronder de import limiet.
[ Voor 5% gewijzigd door Miezie op 23-12-2025 10:58 ]
Dank je wel! Dat lucht op om te weten. Heb nu een case bij ze gemaakt. De chat kom ik vast in een loop met alleen de bot.wizzopa schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 10:25:
Zelfde probleem gehad hier. Contact opgenomen met Solar Edge chat. Een nieuwe optimizer gekregen en een installateur, zonder kosten. Alles onder garantie zonder aanvullend garantiecontract.
hm, das dan idd lastig.Miezie schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 10:52:
[...]
Bij jouw lader inderdaad wel. Bij de One EV Charger gaat het via het internet lijkt het. Met modbus had het met een andere backoffice prima kunnen werken, toch? Modbus heb ik het apparaat nog niet op kunnen betrappen.
Al eens gekeken (met nmap of zenmap) welke poorten er openstaan?
Ik zie ook zo niet dat het een rebrand is zoals de eerdere.
Gezien het trackrecord van de Solaredge website lijkt me die afhankelijkheid niet fijn.
Lijkt met de EV pro inderdaad via internet te gaan, SolarEdge Home staat als optie bij de backoffice instelling in de setup van de EV lader. De lader is daarna netjes zichtbaar in SetApp op de omvormer als device en in mySolarEdge. Verder aan is er met Setapp op het device niet veel aan in te stellen. Import limit staat onder energy management volgens mij, installateur is aan het navragen.Miezie schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 10:52:
[...]
Bij jouw lader inderdaad wel. Bij de One EV Charger gaat het via het internet lijkt het. Met modbus had het met een andere backoffice prima kunnen werken, toch? Modbus heb ik het apparaat nog niet op kunnen betrappen.
Ik betwijfel of een OCPP proxy gaat helpen, goeie kans dat de omvormer de EV pro dan niet meer herkent. En load balancing zou inderdaad intern moeten blijven via bijv. Modbus, niet zo lekker als 's nachts de stoppen eruit gaan omdat het internet wegvalt en een auto staat te laden en de warmtepomp ook aan de slag gaat.
Het is een NexBlue.janne_nl schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 11:20:
[...]
hm, das dan idd lastig.
Al eens gekeken (met nmap of zenmap) welke poorten er openstaan?
Ik zie ook zo niet dat het een rebrand is zoals de eerdere.
Gezien het trackrecord van de Solaredge website lijkt me die afhankelijkheid niet fijn.
Het zit er denk ik wel allemaal in, maar de software volgt nog schat ik zo in. Ook niet zo raar, juist om die software duurde de eerste levering ook zo lang.
[ Voor 17% gewijzigd door Miezie op 23-12-2025 12:22 ]
Gisteren bij de installatie ook nieuwe firmware op de omvormer en laadpaal gerkregen, draait nu 4.24.22. Nog geen release notes van kunnen vinden maar Gemini AI is er heilig van overtuigd dat die release het hybride gebruik van een backoffice en lokale loadbalancing mogelijk maakt, als dat toch eens waar zou zijn....Miezie schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 12:18:
[...]
Het is een NexBlue.
Het zit er denk ik wel allemaal in, maar de software volgt nog schat ik zo in. Ook niet zo raar, juist om die software duurde de eerste levering ook zo lang.
[ Voor 3% gewijzigd door rh63nl op 23-12-2025 12:25 ]
En de nexblue app, doet die het niet? In mijn Solaredgepaal kan ik met de Keba app inloggen. Net als in de webinterface via een browser.
S500B zou met 6 overgebleven optimizers in bedrijf moeten komen.Badname2 schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 10:12:
[...]
Bedoel je dat er 2 optimizers kapot zijn? Ik heb niet zoveel kennis van solar. Hoe kan ik de string spanning checken?
Ik heb nog een screenshot van de logische lay-out toegevoegd. En volgens m’n bon is dit m’n installatie:
Hyundai PERC Shingled HiE-S400VG Full Black (1719x1140) 8
SolarEdge SE3000H HD-Wave 1-fase 1
SolarEdge Power Optimizer S500B 8
Clickfit Evo montagesysteem 1
SolarEdge WiFi and ZigBee Antenna single (SetAPP ) 1
Basis installatie tarief (1-fase) 1
[Afbeelding]
Is hier iets geks te zien?
Nu om 10u: M’n blauwe lampje staat aan en groen knippert. Solaredge bot geeft aan contact op te nemen met greenfocus.
Nu lees ik online bij wel meer mensen dat de optimizers snel stuk gaan. En ze steeds veel geld aan installateur kwijt zijn. Maar lees ook dat installateur via Solaredge al betaald wordt? Welke partij is beetje schappelijk in noord Holland?
Garantie afhandeling is je eigen installateur. Die doet normaal ook de RMA aanvraag bij SE. Hij gaat een vergoeding krijgen vanuit SE voor het werk om te vervangen.
Wat betreft inzage: in de virtuele lay-out op omvormer klikken en algemeen open klappen
Het zou niet de eerste keer zijn dat er S500B op de factuur staat en S500 (of zelfs S440) wordt geinstalleerd. Als je op het monitoringsportaal (Dus niet in mySolarEdge) de optimizer- en stringspanningen kan zien kan dit al veel vertellen over wat er aan de hand is. Zie je bij elke optimizer 60V en een totale DC-spanning van 360V dan zijn er andere optimizers geplaatst dan op de factuur staat. De support-chat kan dit ook voor je checken eventueel, zonder ingelogd te zijn krijg je normaal ook de optie om direct met een medewerker te chatten.
De stringspanning zie je toch alleen als je een installateursaccount hebt?
Edit: via modbus wel zie ik
[ Voor 17% gewijzigd door janne_nl op 23-12-2025 15:09 ]
Eind 2017 heb ik de zonnepanelen laten installeren. Dit in combinatie met een SolarEdge SE4000H en een optimizer per zonnepaneel (totaal 15 panelen).
Zojuist zie ik dat er 11 van de 15 de status S_OK hebben. Na 8 jaar vlekkeloos nu dus tijd om de leverancier te benaderen. Tja die blijkt niet meer te bestaan ...
Kan ik dit apparaat resetten om te zien of de verbindingen allen weer opkomen? Ik heb ze nooit aangemeld bij SolarEdge want niet echt geintresseerd in de opbrengst etc etc.
Mocht de reset niets opleveren kan ik als leek/eigenaar nog iets anders doen?
Zojuist zie ik dat er 11 van de 15 de status S_OK hebben. Na 8 jaar vlekkeloos nu dus tijd om de leverancier te benaderen. Tja die blijkt niet meer te bestaan ...
Kan ik dit apparaat resetten om te zien of de verbindingen allen weer opkomen? Ik heb ze nooit aangemeld bij SolarEdge want niet echt geintresseerd in de opbrengst etc etc.
Mocht de reset niets opleveren kan ik als leek/eigenaar nog iets anders doen?
In monitoring portaal --> grafieken --> Inverter --> DC spanning.janne_nl schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 14:48:
thx, je hebt gelijk. Beetje verder kijken dan de lengte van mijn neus blijkbaar.Get!em schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 15:10:
[...]
In monitoring portaal --> grafieken --> Inverter --> DC spanning.
Dank! Daar zie ik staan:Ronald schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 13:00:
[...]
S500B zou met 6 overgebleven optimizers in bedrijf moeten komen.
Garantie afhandeling is je eigen installateur. Die doet normaal ook de RMA aanvraag bij SE. Hij gaat een vergoeding krijgen vanuit SE voor het werk om te vervangen.
Wat betreft inzage: in de virtuele lay-out op omvormer klikken en algemeen open klappen
V FC [V] 76,38
P AC [W] 0
Shit je hebt gelijk daar staat: S440.Smoke schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 14:27:
Het zou niet de eerste keer zijn dat er S500B op de factuur staat en S500 (of zelfs S440) wordt geinstalleerd. Als je op het monitoringsportaal (Dus niet in mySolarEdge) de optimizer- en stringspanningen kan zien kan dit al veel vertellen over wat er aan de hand is. Zie je bij elke optimizer 60V en een totale DC-spanning van 360V dan zijn er andere optimizers geplaatst dan op de factuur staat. De support-chat kan dit ook voor je checken eventueel, zonder ingelogd te zijn krijg je normaal ook de optie om direct met een medewerker te chatten.
Is dit de oorzaak van het probleem?
GreenFocus nog kort even gesproken ze gaan ernaar kijken. Geven aan dat met deze omvoremer nie tmeer dan de S440 nodig is... Ok krijg ik dan geld terug?
Zou wel 110 euro kosten moeten betalen om het te laten fixen.
[ Voor 17% gewijzigd door Badname2 op 23-12-2025 15:33 ]
Dat zou verklaren waarom je met 6 niet start.Badname2 schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 15:23:
[...]
Shit je hebt gelijk daar staat: S440
Is dit de oorzaak van het probleem?
In je lay-out heb je 1.0.6 die al niets deed voor het systeem geheel uit viel. Daarom dacht ik dat een 2e dood is.
Verder moet je even op beter moment kijken… je was te laat. Het is een erg sombere dag en bij mij doet de 7,5 kilowatt aan panelen al niets meer.
Je kunt op elk onderdeel in de lay-out klikken voor meer info. Ook de optimizer spanning waar @Smoke op doelt na klikken op de panelen.
Jouw voordeel: installateur mag terugkomen om alle optimizers te vervangen voor wat geoffreerd is. Kosteloos voor jou: het is zijn probleem dat zijn personeel de verkeerde zooi gemonteerd hebben.
[ Voor 13% gewijzigd door Ronald op 23-12-2025 15:29 ]
Ah dank, ze begonnen al over wat kleine kosten om het na aanmedling bij solaredge te komen fixen. En dat ibj deze omvormer de 440 genoeg zou zijn. Maar gezien verkeerde boel eorp zit zal ik wel vragen alles te vervangen en gratis en dan...Ronald schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 15:28:
[...]
Dat zou verklaren waarom je met 6 niet start.
In je lay-out heb je 1.0.6 die al niets deed voor het systeem geheel uit viel. Daarom dacht ik dat een 2e dood is.
Verder moet je even op beter moment kijken… je was te laat. Het is een erg sombere dag en bij mij doet de 7,5 kilowatt aan panelen al niets meer.
Je kunt op elk onderdeel in de lay-out klikken voor meer info. Ook de optimizer spanning waar @Smoke op doelt na klikken op de panelen.
Jouw voordeel: installateur mag terugkomen om alle optimizers te vervangen voor wat geoffreerd is. Kosteloos voor jou: het is zijn probleem dat zijn personeel de verkeerde zooi gemonteerd hebben.
Dank voor de inzichten! Weet iig hoe het ervoor staat. Na de kerst eens kijken wat ze aanbieden.
@Badname2 correct dat 8x s440 moet werken… maar s500b is wat op offerte staat en die is duurder én geeft meer ruimte voor schaduwbeheer én kan meer defecten aan.
Met de Hyundai panelen is de hogere minimum Vmpp van s500b geen nadeel. De Hyundai hebben maar 2 bypass diodes en blijft met 1 helft dus boven de 12V. (Het zijn uniek gebouwde panelen, met hele mooie eigenschappen, maar fundamenteel anders dan 99,9%)
Dus vriendelijk vragen om het systeem te corrigeren conform offerte.
Met de Hyundai panelen is de hogere minimum Vmpp van s500b geen nadeel. De Hyundai hebben maar 2 bypass diodes en blijft met 1 helft dus boven de 12V. (Het zijn uniek gebouwde panelen, met hele mooie eigenschappen, maar fundamenteel anders dan 99,9%)
[ Voor 11% gewijzigd door Ronald op 23-12-2025 15:42 ]
Met de “volledige” klantrechten ook via monitoring.solaredge.com. Wel een desktop/laptop gebruiken… de site wordt beperkt op mobiele zooijanne_nl schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 14:48:
Enorm bedankt! Ik heb een schoorsteen die altijd wel 1 paneel voor de helft 'bedekt'. Begreep dat die hyndai's idd dan alsnog op de rij cellen kunnen produceren. Als ze de correcte optimizers plaatsen, zal dat dan nog beter werken?Ronald schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 15:40:
@Badname2 correct dat 8x s440 moet werken… maar s500b is wat op offerte staat en die is duurder én geeft meer ruimte voor schaduwbeheer én kan meer defecten aan.
[ Voor 13% gewijzigd door Badname2 op 23-12-2025 16:47 ]
Bij de Hyundai is het bovenhelft-onderhelft (in portrait gezien) wat betreft bypass.Badname2 schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 16:45:
[...]
Dank! Ik heb een schoorsteen die altijd wel 1 paneel voor de helft 'bedekt'. Begreep dat die hyndai's idd dan alsnog op de rij cellen kunnen produceren. Als ze de correcte optimizers plaatsen, zal dat dan nog beter werken?
Horizontaal hebben ze 5 (of sommige uitvoeringen 6) strips per helft. Die staan parallel en afscherming van 1 strip beperkt dus de andere 4 niet. (Dit is het unieke)
s440 zou hier niet beter of slechter mee om moeten gaan dan s500b.
@Badname2 wat is je opstelling?
Die s500b's zijn dan écht écht écht écht écht wel belangrijk (uitleg: tuinhuisje in post 1)
Daarom vroeg ik het. Nu er een optimizer mist en er een schaduw heeft ben je klaar omdat je voltage tekort komt. Gelukkig liggen ze een beetje plat (denk ik dan ivm dakkapel) anders had dit nooit fatsoenlijk kunnen draaien.Ronald schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 18:02:
Die s500b's zijn dan écht écht écht écht écht wel belangrijk (uitleg: tuinhuisje in post 1)
[ Voor 24% gewijzigd door teacher op 23-12-2025 19:49 ]
Hi allemaal,
Ik lees hier al e.e.a. over het komende nieuwe Nexis systeem van Solaredge.
Sta op het punt een offerte van 12K te ondertekenen (upgrade van 7 naar 18 zonnepanelen, 3 fase Homehub, backup module in de meterkast en 13,8 kWh accu systeem).
Vanuit de diverse YT (promo) filmpjes zie ik niet zo snel waarin dat Nexis nu beter, efficienter of goedkoper gaat zijn. Anders dan “modulairder en slimmer”, ofzo. Is dit het waard te wachten tot “medio 2026” of zal ik maar gewoon de knoop doorhakken.
Sta op het punt een offerte van 12K te ondertekenen (upgrade van 7 naar 18 zonnepanelen, 3 fase Homehub, backup module in de meterkast en 13,8 kWh accu systeem).
Vanuit de diverse YT (promo) filmpjes zie ik niet zo snel waarin dat Nexis nu beter, efficienter of goedkoper gaat zijn. Anders dan “modulairder en slimmer”, ofzo. Is dit het waard te wachten tot “medio 2026” of zal ik maar gewoon de knoop doorhakken.
@teacher @Ronald Ik heb de tekst over het tuinhuisje 3x gelezen om beetje te snappen.
Hoe leg ik het aan die installatiepartij uit? Dat met o/w en schoonsteen opstelling echt de S500B nodig zijn om genoeg Voltage >60V te halen als er schaduw op valt oid?
Ik heb geluk gehad afgelopen jaren dus. Die 3,6% minder opwek die daar genoemd werd merk je als consument idd niet zo snel.
Hoe leg ik het aan die installatiepartij uit? Dat met o/w en schoonsteen opstelling echt de S500B nodig zijn om genoeg Voltage >60V te halen als er schaduw op valt oid?
Ik heb geluk gehad afgelopen jaren dus. Die 3,6% minder opwek die daar genoemd werd merk je als consument idd niet zo snel.
@Badname2 Geef ze de link :-)
Maar ik zou eerst gewoon vragen om de installatie conform offerte te maken.
Of er bij jou (toen het systeem nog werkte) een probleem is kun je zien door even terug te zoeken naar een strakblauwe dag.
Op dergelijke dagen ziet de curve er uit als een kortere of langere, smallere of bredere opgestoken middelvinger als er een issue is. Goed = vrijwel zuivere parabool, al zal je wel wat zien door de schoorsteen.
Maar ik zou eerst gewoon vragen om de installatie conform offerte te maken.
Of er bij jou (toen het systeem nog werkte) een probleem is kun je zien door even terug te zoeken naar een strakblauwe dag.
Op dergelijke dagen ziet de curve er uit als een kortere of langere, smallere of bredere opgestoken middelvinger als er een issue is. Goed = vrijwel zuivere parabool, al zal je wel wat zien door de schoorsteen.
[ Voor 9% gewijzigd door Ronald op 23-12-2025 21:57 ]
Het grote verschil is high voltage VS low voltage.testmanager schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 21:00:
Hi allemaal,
Kijk bij je homehub wel even wat het verschil aan te leveren stroom per fase kan zijn en wat jouw behoefte is.
Let op:
Algemene situatie bespreken? Offerte (met non solaredge) laten checken? Dat doe je in een nieuw/eigen topic. Neem dan wel de tips mee: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen
Algemene vragen kunnen prima in het algemene topic: Topicreeks: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)
Ja, het monitoring platform heeft soms vertraging. Check bij je omvormer of er een S_OK is. Zo ja, dan ligt het niet aan jou. Hier geen "bij mij ook niet, bij mij weer wel" slowchat.
Algemene situatie bespreken? Offerte (met non solaredge) laten checken? Dat doe je in een nieuw/eigen topic. Neem dan wel de tips mee: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen
Algemene vragen kunnen prima in het algemene topic: Topicreeks: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)
Ja, het monitoring platform heeft soms vertraging. Check bij je omvormer of er een S_OK is. Zo ja, dan ligt het niet aan jou. Hier geen "bij mij ook niet, bij mij weer wel" slowchat.