• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

janne_nl schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 14:48:
De stringspanning zie je toch alleen als je een installateursaccount hebt?

Edit: via modbus wel zie ik
In monitoring portaal --> grafieken --> Inverter --> DC spanning.

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:54
Get!em schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 15:10:
[...]

In monitoring portaal --> grafieken --> Inverter --> DC spanning.
thx, je hebt gelijk. Beetje verder kijken dan de lengte van mijn neus blijkbaar.

• Badname2
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 23:32
Ronald schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 13:00:
[...]

S500B zou met 6 overgebleven optimizers in bedrijf moeten komen.

Garantie afhandeling is je eigen installateur. Die doet normaal ook de RMA aanvraag bij SE. Hij gaat een vergoeding krijgen vanuit SE voor het werk om te vervangen.

Wat betreft inzage: in de virtuele lay-out op omvormer klikken en algemeen open klappen
Dank! Daar zie ik staan:
V FC [V] 76,38
P AC [W] 0

• Badname2
Smoke schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 14:27:
Het zou niet de eerste keer zijn dat er S500B op de factuur staat en S500 (of zelfs S440) wordt geinstalleerd. Als je op het monitoringsportaal (Dus niet in mySolarEdge) de optimizer- en stringspanningen kan zien kan dit al veel vertellen over wat er aan de hand is. Zie je bij elke optimizer 60V en een totale DC-spanning van 360V dan zijn er andere optimizers geplaatst dan op de factuur staat. De support-chat kan dit ook voor je checken eventueel, zonder ingelogd te zijn krijg je normaal ook de optie om direct met een medewerker te chatten.
Shit je hebt gelijk daar staat: S440.
Is dit de oorzaak van het probleem?

GreenFocus nog kort even gesproken ze gaan ernaar kijken. Geven aan dat met deze omvoremer nie tmeer dan de S440 nodig is... Ok krijg ik dan geld terug?
Zou wel 110 euro kosten moeten betalen om het te laten fixen.

[ Voor 17% gewijzigd door Badname2 op 23-12-2025 15:33 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:35
Badname2 schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 15:23:
[...]

Shit je hebt gelijk daar staat: S440
Is dit de oorzaak van het probleem?
Dat zou verklaren waarom je met 6 niet start.

In je lay-out heb je 1.0.6 die al niets deed voor het systeem geheel uit viel. Daarom dacht ik dat een 2e dood is.

Verder moet je even op beter moment kijken… je was te laat. Het is een erg sombere dag en bij mij doet de 7,5 kilowatt aan panelen al niets meer.

Je kunt op elk onderdeel in de lay-out klikken voor meer info. Ook de optimizer spanning waar @Smoke op doelt na klikken op de panelen.

Jouw voordeel: installateur mag terugkomen om alle optimizers te vervangen voor wat geoffreerd is. Kosteloos voor jou: het is zijn probleem dat zijn personeel de verkeerde zooi gemonteerd hebben.

[ Voor 13% gewijzigd door Ronald op 23-12-2025 15:29 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Badname2
Ronald schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 15:28:
[...]

Dat zou verklaren waarom je met 6 niet start.

In je lay-out heb je 1.0.6 die al niets deed voor het systeem geheel uit viel. Daarom dacht ik dat een 2e dood is.

Verder moet je even op beter moment kijken… je was te laat. Het is een erg sombere dag en bij mij doet de 7,5 kilowatt aan panelen al niets meer.

Je kunt op elk onderdeel in de lay-out klikken voor meer info. Ook de optimizer spanning waar @Smoke op doelt na klikken op de panelen.

Jouw voordeel: installateur mag terugkomen om alle optimizers te vervangen voor wat geoffreerd is. Kosteloos voor jou: het is zijn probleem dat zijn personeel de verkeerde zooi gemonteerd hebben.
Ah dank, ze begonnen al over wat kleine kosten om het na aanmedling bij solaredge te komen fixen. En dat ibj deze omvormer de 440 genoeg zou zijn. Maar gezien verkeerde boel eorp zit zal ik wel vragen alles te vervangen en gratis en dan...

Dank voor de inzichten! Weet iig hoe het ervoor staat. Na de kerst eens kijken wat ze aanbieden.

• Ronald
@Badname2 correct dat 8x s440 moet werken… maar s500b is wat op offerte staat en die is duurder én geeft meer ruimte voor schaduwbeheer én kan meer defecten aan.

Met de Hyundai panelen is de hogere minimum Vmpp van s500b geen nadeel. De Hyundai hebben maar 2 bypass diodes en blijft met 1 helft dus boven de 12V. (Het zijn uniek gebouwde panelen, met hele mooie eigenschappen, maar fundamenteel anders dan 99,9%)

Dus vriendelijk vragen om het systeem te corrigeren conform offerte.

[ Voor 11% gewijzigd door Ronald op 23-12-2025 15:42 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Ronald
janne_nl schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 14:48:
De stringspanning zie je toch alleen als je een installateursaccount hebt?

Edit: via modbus wel zie ik
Met de “volledige” klantrechten ook via monitoring.solaredge.com. Wel een desktop/laptop gebruiken… de site wordt beperkt op mobiele zooi

• Badname2
Ronald schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 15:40:
@Badname2 correct dat 8x s440 moet werken… maar s500b is wat op offerte staat en die is duurder én geeft meer ruimte voor schaduwbeheer én kan meer defecten aan.

Met de Hyundai panelen is de hogere minimum Vmpp van s500b geen nadeel. De Hyundai hebben maar 2 bypass diodes en blijft met 1 helft dus boven de 12V. (Het zijn uniek gebouwde panelen, met hele mooie eigenschappen, maar fundamenteel anders dan 99,9%)

Dus vriendelijk vragen om het systeem te corrigeren conform offerte.
Enorm bedankt! Ik heb een schoorsteen die altijd wel 1 paneel voor de helft 'bedekt'. Begreep dat die hyndai's idd dan alsnog op de rij cellen kunnen produceren. Als ze de correcte optimizers plaatsen, zal dat dan nog beter werken?

[ Voor 13% gewijzigd door Badname2 op 23-12-2025 16:47 ]

• Ronald
Badname2 schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 16:45:
[...]

Dank! Ik heb een schoorsteen die altijd wel 1 paneel voor de helft 'bedekt'. Begreep dat die hyndai's idd dan alsnog op de rij cellen kunnen produceren. Als ze de correcte optimizers plaatsen, zal dat dan nog beter werken?
Bij de Hyundai is het bovenhelft-onderhelft (in portrait gezien) wat betreft bypass.
Horizontaal hebben ze 5 (of sommige uitvoeringen 6) strips per helft. Die staan parallel en afscherming van 1 strip beperkt dus de andere 4 niet. (Dit is het unieke)

s440 zou hier niet beter of slechter mee om moeten gaan dan s500b.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
@Badname2 wat is je opstelling?

Wise enough to play the fool

• Badname2
Op de dakkapellen 4 richting oosten en 4 richting westen. Ze liggen in landscape modus op het dak.

De schoorsteen zit links van dit plaatje, dus 1.01 en 1.07 krijgen schaduw van die schoorsteen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qCvRIrrhgHmqXTCKkQwpW8VGp5I=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gu558cyBZK8m3SS7zTpDvgJF.png?f=fotoalbum_large

• Ronald
Die s500b's zijn dan écht écht écht écht écht wel belangrijk (uitleg: tuinhuisje in post 1)

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
Ronald schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 18:02:
Die s500b's zijn dan écht écht écht écht écht wel belangrijk (uitleg: tuinhuisje in post 1)
Daarom vroeg ik het. Nu er een optimizer mist en er een schaduw heeft ben je klaar omdat je voltage tekort komt. Gelukkig liggen ze een beetje plat (denk ik dan ivm dakkapel) anders had dit nooit fatsoenlijk kunnen draaien.

[ Voor 24% gewijzigd door teacher op 23-12-2025 19:49 ]

Wise enough to play the fool

• testmanager
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:11
Hi allemaal,

Ik lees hier al e.e.a. over het komende nieuwe Nexis systeem van Solaredge.
Sta op het punt een offerte van 12K te ondertekenen (upgrade van 7 naar 18 zonnepanelen, 3 fase Homehub, backup module in de meterkast en 13,8 kWh accu systeem).

Vanuit de diverse YT (promo) filmpjes zie ik niet zo snel waarin dat Nexis nu beter, efficienter of goedkoper gaat zijn. Anders dan “modulairder en slimmer”, ofzo. Is dit het waard te wachten tot “medio 2026” of zal ik maar gewoon de knoop doorhakken.

• Badname2
@teacher @Ronald Ik heb de tekst over het tuinhuisje 3x gelezen om beetje te snappen.
Hoe leg ik het aan die installatiepartij uit? Dat met o/w en schoonsteen opstelling echt de S500B nodig zijn om genoeg Voltage >60V te halen als er schaduw op valt oid?

Ik heb geluk gehad afgelopen jaren dus. Die 3,6% minder opwek die daar genoemd werd merk je als consument idd niet zo snel.

• Ronald
@Badname2 Geef ze de link :-)
Maar ik zou eerst gewoon vragen om de installatie conform offerte te maken.

Of er bij jou (toen het systeem nog werkte) een probleem is kun je zien door even terug te zoeken naar een strakblauwe dag.

Op dergelijke dagen ziet de curve er uit als een kortere of langere, smallere of bredere opgestoken middelvinger als er een issue is. Goed = vrijwel zuivere parabool, al zal je wel wat zien door de schoorsteen.

[ Voor 9% gewijzigd door Ronald op 23-12-2025 21:57 ]

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:29

Miezie

Niet te moeilijk doen...

testmanager schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 21:00:
Hi allemaal,

Ik lees hier al e.e.a. over het komende nieuwe Nexis systeem van Solaredge.
Sta op het punt een offerte van 12K te ondertekenen (upgrade van 7 naar 18 zonnepanelen, 3 fase Homehub, backup module in de meterkast en 13,8 kWh accu systeem).

Vanuit de diverse YT (promo) filmpjes zie ik niet zo snel waarin dat Nexis nu beter, efficienter of goedkoper gaat zijn. Anders dan “modulairder en slimmer”, ofzo. Is dit het waard te wachten tot “medio 2026” of zal ik maar gewoon de knoop doorhakken.
Het grote verschil is high voltage VS low voltage.

Kijk bij je homehub wel even wat het verschil aan te leveren stroom per fase kan zijn en wat jouw behoefte is.

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Pagina: 1 ... 105 106 Laatste

Let op:
Algemene situatie bespreken? Offerte (met non solaredge) laten checken? Dat doe je in een nieuw/eigen topic. Neem dan wel de tips mee: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

Algemene vragen kunnen prima in het algemene topic: Topicreeks: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)

Ja, het monitoring platform heeft soms vertraging. Check bij je omvormer of er een S_OK is. Zo ja, dan ligt het niet aan jou. Hier geen "bij mij ook niet, bij mij weer wel" slowchat.