• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online
Bravo schreef op woensdag 3 december 2025 @ 15:07:
[...]

Is hier nog iets interessants voorbij gekomen wat je kunt delen? Ik had geen gelegenheid om deel te nemen.
1 SKU voor 1-fase, bij inbedrijfstellen kun je eenmalig het vermogen instellen. Je kiest dan voor SE3000H/SE5000H etc. En dan moet je de juiste typeplaat sticker zelf op de omvormer plakken en die moet je dan scannen ter controle met SolarEdge Go. Daarna is het vermogen enkel via support aan te passen als je verkeerde hebt aangeklikt. Onduidelijk of je het vermogen op een later moment ook kunt aanpassen (het lijkt technisch wel te kunnen, of ze het ook uitvoeren was nog tbd).
Nu bestelbaar, levering vanaf maart. Oude omvormers tot 31/12/2025 bestelbaar. Vermogenswaardes zijn hetzelfde als wat er nu is. Dit is de oplossing tot 1-fase Nexis er is.

Nexis komt waarschijnlijk eerst in 3-fase. Hij verwacht H2 2026.
3-fase krijgt geen multi-range, gaat direct van Home Hub over naar Nexis.

C&I krijgt ook multi-range concept, zelfde timing als 1-fase residentieel, maar dan in 3 SKUs die hardwarematig verschillen qua oa DC safety switch.

Tot zover de mini samenvatting. :)

• Browny
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 22:23
@Bravo
In het installateur portaal kan je de webinar opnieuw bekijken.

• Davy_Rx
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 20:55
Ik heb reeds een 3F omvormer van SolarEdge in combinatie met 20 panelen. Er komt nu een thuisbatterij aan van 13,8kW. Via de actie van SolarEdge is de nieuwe Hub omvormer er gratis bij.

Ik zag ondertussen de Black Friday actie van SolarEdge passeren en daarbij was de back up interface ook gratis. Ik heb deze nu ook gevraagd en gekregen. De installatie moet uiteraard wel betaald worden en deze kost BTW in 412 euro. Ik twijfel nu of ik dit extra zou spenderen. Enerzijds een mooie deal om ook dit er bij te hebben aangezien de hardware nu gratis is. Anderzijds toch weeral extra kosten en het gebeurt niet zo vaak dat de stroom volledig uitvalt. (België) Je moet ook wat reserve in je batterij voorzien om er ook iets aan te hebben wat wil zeggen dat ik bv. 10-15% van de capa van mijn batterij niet benut. Als ik alles in overweging neem, neig ik eerder naar het niet te doen. Ik weet dat het deels een persoonlijke keuze is, nl. off grid verder kunnen of niet. Maar ook dit is in de winter maar heel even. Vergeet ik iets? Iemand die me van het tegendeel wil overtuigen? :-)

Een optie zou zijn om het zelf te installeren. Mijn pa is een gepensioneerd elektricien en ik ken er zelf ook voldoende van. Maar we zijn natuurlijk geen gecertificeerde SolarEdge installateurs. Dus ik weet niet of het mag en of we aan alle instellingen kunnen om het uiteindelijk in dienst te nemen? Ik vermoed dus dat dit geen optie is.

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:46

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Davy_Rx schreef op donderdag 4 december 2025 @ 18:59:
Ik heb reeds een 3F omvormer van SolarEdge in combinatie met 20 panelen. Er komt nu een thuisbatterij aan van 13,8kW. Via de actie van SolarEdge is de nieuwe Hub omvormer er gratis bij.

Ik zag ondertussen de Black Friday actie van SolarEdge passeren en daarbij was de back up interface ook gratis. Ik heb deze nu ook gevraagd en gekregen. De installatie moet uiteraard wel betaald worden en deze kost BTW in 412 euro. Ik twijfel nu of ik dit extra zou spenderen. Enerzijds een mooie deal om ook dit er bij te hebben aangezien de hardware nu gratis is. Anderzijds toch weeral extra kosten en het gebeurt niet zo vaak dat de stroom volledig uitvalt. (België) Je moet ook wat reserve in je batterij voorzien om er ook iets aan te hebben wat wil zeggen dat ik bv. 10-15% van de capa van mijn batterij niet benut. Als ik alles in overweging neem, neig ik eerder naar het niet te doen. Ik weet dat het deels een persoonlijke keuze is, nl. off grid verder kunnen of niet. Maar ook dit is in de winter maar heel even. Vergeet ik iets? Iemand die me van het tegendeel wil overtuigen? :-)

Een optie zou zijn om het zelf te installeren. Mijn pa is een gepensioneerd elektricien en ik ken er zelf ook voldoende van. Maar we zijn natuurlijk geen gecertificeerde SolarEdge installateurs. Dus ik weet niet of het mag en of we aan alle instellingen kunnen om het uiteindelijk in dienst te nemen? Ik vermoed dus dat dit geen optie is.
Het is een keuze om dit wel of niet te doen. Met de electrificatie wordt het net er niet stabieler op. In een groot deel van het jaar kan je er de nodige profijt van hebben met accu en zonnestroom bij uitval.
Ik zou het persoonlijk op 400 euro niet laten gaan, maar goed, wij hebben het al hangen… zonder korting.

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• THM0
  • Nu online
Davy_Rx schreef op donderdag 4 december 2025 @ 18:59:

De SE installateur moet een goedgekeurde offerte overleggen om het backup interface met de korting aan te kunnen bieden. Zelf-installatie is dus niet echt voor de hand liggend.

Je kunt hoe dan ook niet off-grid. Wat wel kan is tijdelijk in eilandbedrijf draaien maar dat is iets anders dan off-grid.

In de winter zal het in de praktijk betekenen dat je veel capaciteit van de accu moet reserveren voor evt stroomuitval. Hij laadt immers nauwelijks bij in deze maanden.

De actie met het backup interface zal normaal gesproken beteken dat je geen inline meter krijgt geplaatst, die zit ook in het backup interface. Als je echter een laadpaal of andere zware stroomverbruikers hebt, moet je die inline meter eigenlijk alsnog plaatsen om deze lasten buiten het backup-eiland te kunnen houden.

• Davy_Rx
THM0 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 19:29:
[...]

De SE installateur moet een goedgekeurde offerte overleggen om het backup interface met de korting aan te kunnen bieden. Zelf-installatie is dus niet echt voor de hand liggend.

Je kunt hoe dan ook niet off-grid. Wat wel kan is tijdelijk in eilandbedrijf draaien maar dat is iets anders dan off-grid.

In de winter zal het in de praktijk betekenen dat je veel capaciteit van de accu moet reserveren voor evt stroomuitval. Hij laadt immers nauwelijks bij in deze maanden.

De actie met het backup interface zal normaal gesproken beteken dat je geen inline meter krijgt geplaatst, die zit ook in het backup interface. Als je echter een laadpaal of andere zware stroomverbruikers hebt, moet je die inline meter eigenlijk alsnog plaatsen om deze lasten buiten het backup-eiland te kunnen houden.
Off grid was idd slecht verwoord. Ik heb al een inline meter en laadpaal.

In de winter lijkt het me slechts een beperkte meerwaarde te hebben als ik niet teveel van mijn accu ervoor wil reserveren. Daarbuiten is het wel interessant. Ik ga er een nachtje over slapen 😊

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22-12 19:04
THM0 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 19:29:
[...]

Hoe is eilandbedrijf anders dan off-grid? Maw, bij eilandbedrijf ben ik off-grid.

• chantalcoolsma
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-12 09:03
Andere mensen ook last van inloggen in SolarEdge app? Webversie geeft 500 internal server error.

Edit: Allestoringen.nl ligt er ook uit. Groter probleem dus.

[ Voor 25% gewijzigd door chantalcoolsma op 05-12-2025 10:08 ]

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

janne_nl schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 09:52:
[...]

Hoe is eilandbedrijf anders dan off-grid? Maw, bij eilandbedrijf ben ik off-grid.
Eilandbedrijf is de juiste term denk ik, maar hetzelfde wordt bedoeld ;).

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• janne_nl
Precies. Pas als je altijd in eilandbedrijf bent, ben je off-grid, maar met alleen panelen en accu's is dat in Nederland niet echt haalbaar.

• janne_nl
chantalcoolsma schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 09:59:
Andere mensen ook last van inloggen in SolarEdge app? Webversie geeft 500 internal server error.

Nee hoor, alles werkt. Lijkt me meer een lokaal probleem.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:12
chantalcoolsma schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 09:59:

mijn app werkt prima

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• chantalcoolsma
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-12 09:03
janne_nl schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 11:24:
[...]

Nee hoor, alles werkt. Lijkt me meer een lokaal probleem.
Was tijdelijk probleem. Alles werkt weer normaal. Zeker niet lokaal.

• THM0
  • Nu online
janne_nl schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 09:52:
[...]

Off-grid wordt normaal gesproken gebruikt om aan te duiden dat er helemaal geen netaansluiting aanwezig is.

Dat is dus iets anders dan een aanwezige netaansluiting die tijdelijk niet werkt.

• janne_nl
THM0 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 14:13:
[...]

Off-grid wordt normaal gesproken gebruikt om aan te duiden dat er helemaal geen netaansluiting aanwezig is.

Dat is dus iets anders dan een aanwezige netaansluiting die tijdelijk niet werkt.
Dat is ook wel een beetje spreektaal. Je hebt in mijn ogen gelijk, maar technisch ben je bij eilandbedrijf niet verbonden met het grid en kun je zeggen dat je off-grid bent.

Dat JIJ met off-grid bedoeld dat er geen aansluiting is, is wat anders.

Als ik geen EV had, zou ik denk ik best van mei t/m september off-grid kunnen zijn denk ik, zeker nu met dik 13kWh aan accu capaciteit. Eilandbedrijf is meer een kortstondig iets (vind ik).

• THM0
  • Nu online
janne_nl schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 16:04:
[...]

Dat is ook wel een beetje spreektaal. Je hebt in mijn ogen gelijk, maar technisch ben je bij eilandbedrijf niet verbonden met het grid en kun je zeggen dat je off-grid bent.

Dat JIJ met off-grid bedoeld dat er geen aansluiting is, is wat anders.

Als ik geen EV had, zou ik denk ik best van mei t/m september off-grid kunnen zijn denk ik, zeker nu met dik 13kWh aan accu capaciteit. Eilandbedrijf is meer een kortstondig iets (vind ik).
Één van de nuances wmb is of het systeem ook echt zonder grid kan werken. Bijvoorbeeld: accu is ‘s nachts helemaal leeg gegaan. Kan het systeem dan weer starten op PV?
En kun je het systeem überhaupt installeren zonder grid?

Maw: ben je echt grid-onafhankelijk? Dat zal voor normale woonhuizen in NL nooit het geval zijn.

• StraightOn.NL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21:05
THM0 schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 08:50:
[...]

Één van de nuances wmb is of het systeem ook echt zonder grid kan werken. Bijvoorbeeld: accu is ‘s nachts helemaal leeg gegaan. Kan het systeem dan weer starten op PV?
En kun je het systeem überhaupt installeren zonder grid?

Maw: ben je echt grid-onafhankelijk? Dat zal voor normale woonhuizen in NL nooit het geval zijn.
Goeie vraag. Ik betwijfel ook of het systeem kan opstarten als het helemaal leeg is en dus zichzelf kan opladen met PV. Maar als de accu op 0% staat is hij natuurlijk niet leeg. Dat is de netto capaciteit. Bruto is er wel nog wat over...Anyways, ik ben ook benieuwd hoe dat werkt... Misschien dat ik het binnenkort eens ga testen met mijn systeem, hoofdschakelaar uit en wachten 8)

Als iemand al ervaringen heeft. Hoor ik het graag. Zal mijn test resultaten zeker delen

Ik houd nu overigens voor deze donkere dagen voor kerst ook een 85% reservecapaciteit aan. Want er is toch maar net genoeg zon-eigen gebruik om maximaal die 15% bij te laden in mijn geval.

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:21

Bravo

Second Best

StraightOn.NL schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 12:06:
[...]

Goeie vraag. Ik betwijfel ook of het systeem kan opstarten als het helemaal leeg is en dus zichzelf kan opladen met PV. Maar als de accu op 0% staat is hij natuurlijk niet leeg. Dat is de netto capaciteit. Bruto is er wel nog wat over...Anyways, ik ben ook benieuwd hoe dat werkt... Misschien dat ik het binnenkort eens ga testen met mijn systeem, hoofdschakelaar uit en wachten 8)

Als iemand al ervaringen heeft. Hoor ik het graag. Zal mijn test resultaten zeker delen

Ik houd nu overigens voor deze donkere dagen voor kerst ook een 85% reservecapaciteit aan. Want er is toch maar net genoeg zon-eigen gebruik om maximaal die 15% bij te laden in mijn geval.
Als het BMS vindt dat de accu op 0% staat, zal hij niet meer toestaan dat de accu wordt gebruikt en wordt de accu afgekoppeld. Gevolg: de omvormer gaat ook op zwart.
Mocht er dan weer zon komen, dan blijf je in het donker zitten omdat de omvormer niet aan staat en volgens mij ook in op DC only ingeschakeld kan worden. Een black-start (dus zonder andere apparaten die vermogen leveren en de 50 Hz sinus) zit er bij SolarEdge volgens mij niet in.

Ioniq 6 LR Lounge 20" @ Elli Pro
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 21:54
Bravo schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 12:42:
[...]

Als het BMS vindt dat de accu op 0% staat, zal hij niet meer toestaan dat de accu wordt gebruikt en wordt de accu afgekoppeld. Gevolg: de omvormer gaat ook op zwart.
Mocht er dan weer zon komen, dan blijf je in het donker zitten omdat de omvormer niet aan staat en volgens mij ook in op DC only ingeschakeld kan worden. Een black-start (dus zonder andere apparaten die vermogen leveren en de 50 Hz sinus) zit er bij SolarEdge volgens mij niet in.
Het duurt nog best een tijd voordat de Solaredge omvormer gaat produceren als er een 50hz sinus is. zo maar een minuut of 3, dus helemaal leeg laten lopen is dan inderdaad niet handig.

• janne_nl
De 50hz zal het probleem niet zijn. Bij elk eilandenrijk zal de omvormer zelf voor de 50hz zorgen. 1 van de redenen dat de omschakeling even duurt.

Ook bij starten na een lege accu weet de omvormer dat er een backup interface is en zal neem ik aan wel weer starten.

Het is wel handig om op papier de start volgorde te hebben wanneer e.e.a. uitvalt door lege accu of door te hoge afname.

• amontillado
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:19
Bij mij is deze week de nieuwe SolarEdge EV One Charger Pro geïnstalleerd inclusief Inline Meter.
Na wat gedoe lijkt het te werken, en is het ook gelukt Tap Electric als backoffice te koppelen.

Het is mij alleen niet duidelijk hoe de load balancing nu precies werkt. Ik zie in de SolarEdge app en Web er niks over terug en ook in de EV Charger SetApp (die je wel als consument kan gebruiken blijkbaar) zie ik niks.

Weet iemand hoe dit precies zou moeten werken?

"All that we see or seem, is but a dream within a dream" E.A. Poe

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

amontillado schreef op maandag 8 december 2025 @ 00:03:
Bij mij is deze week de nieuwe SolarEdge EV One Charger Pro geïnstalleerd inclusief Inline Meter.
Na wat gedoe lijkt het te werken, en is het ook gelukt Tap Electric als backoffice te koppelen.

Het is mij alleen niet duidelijk hoe de load balancing nu precies werkt. Ik zie in de SolarEdge app en Web er niks over terug en ook in de EV Charger SetApp (die je wel als consument kan gebruiken blijkbaar) zie ik niks.

Weet iemand hoe dit precies zou moeten werken?
Dit is in de SetApp van de omvormer ingesteld bij de instellingen van de inline meter. De charger haalt de data bij de inline meter op.

Dat je de EV charger SetApp kan gebruiken is best logisch, daar stel je de backend in. Dat is best handig.

[ Voor 7% gewijzigd door Miezie op 08-12-2025 08:30 ]

• Bravo

Bravo

Second Best

janne_nl schreef op zondag 7 december 2025 @ 12:58:
De 50hz zal het probleem niet zijn. Bij elk eilandenrijk zal de omvormer zelf voor de 50hz zorgen. 1 van de redenen dat de omschakeling even duurt.

Ook bij starten na een lege accu weet de omvormer dat er een backup interface is en zal neem ik aan wel weer starten.

Het is wel handig om op papier de start volgorde te hebben wanneer e.e.a. uitvalt door lege accu of door te hoge afname.
Wat ik probeer aan te geven is dat de omvormer bij uitvallen door lege batterij en geen grid pas weer gaat opstarten als er 230V aanwezig is. Dan kan de omvormer weer opstarten, monitoren, pv aansturen, batterij laden etc.
Andere (echt off-grid) systemen kunnen vaak vanuit de PV omvormer direct de batterij laden met bijv 48V, die omvormers halen de energie uit de opwek.

Ik heb een energiemeter bij de omvormer hangen, bij geen opwek vraagt/gebruikt hij rond de 5 W continu om gridmonitoring te doen en te checken of er voldoende DC voltage is om de optimizers aan te sturen en op te starten. Ik kan mij niet voorstellen dat hij dat in een stroomloze omgeving dit nog kan doen.

Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Bravo schreef op maandag 8 december 2025 @ 11:08:
[...]

Wat ik probeer aan te geven is dat de omvormer bij uitvallen door lege batterij en geen grid pas weer gaat opstarten als er 230V aanwezig is. Dan kan de omvormer weer opstarten, monitoren, pv aansturen, batterij laden etc.
Andere (echt off-grid) systemen kunnen vaak vanuit de PV omvormer direct de batterij laden met bijv 48V, die omvormers halen de energie uit de opwek.

Ik heb een energiemeter bij de omvormer hangen, bij geen opwek vraagt/gebruikt hij rond de 5 W continu om gridmonitoring te doen en te checken of er voldoende DC voltage is om de optimizers aan te sturen en op te starten. Ik kan mij niet voorstellen dat hij dat in een stroomloze omgeving dit nog kan doen.
En bij lege accu’s zijn de accu’s nog gewoon stand-by. Ik denk dat het wel netjes ingebouwd is… anders zouden we een vrij kansloos product hebben voor duizenden euro’s…

Komt bij dat bij afschakelen de omvormer sowieso nog wel een halve minuut nodig heeft om uit te schakelen. Die 5W zal eerder de beveiliging zijn om te bepalen dat er een achterland is.

[ Voor 8% gewijzigd door Miezie op 08-12-2025 11:17 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:24
Zijn we aan het afdwalen?
edit:
en mogelijk verwar ik zelf ook de boel
De meeste geïnstalleerde solaredge omvormers kunnen geen eiland bedrijf. Die kunnen dus ook niet een black start faciliteren bij lege accu.

En de vraag of een solaredge in bedrijf blijft als de Deye het eiland-grid vormt is ook nog niet met zekerheid beantwoord volgens mij.

[ Voor 8% gewijzigd door Ronald op 08-12-2025 11:42 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Ronald schreef op maandag 8 december 2025 @ 11:41:
edit:
De meeste geïnstalleerde solaredge omvormers kunnen geen eiland bedrijf. Die kunnen dus ook niet een black start faciliteren bij lege accu.

En de vraag of een solaredge in bedrijf blijft als de Deye het eiland-grid vormt is ook nog niet met zekerheid beantwoord volgens mij.
Beetje afdwalen denk ik, we weten het gewoon niet ;).

• Bravo

Bravo

Second Best

Ronald schreef op maandag 8 december 2025 @ 11:41:
edit:

Niet helemaal afgedwaald. De SolarEdge omgeving heb ik zelf en ook een aantal kennissen hebben zo'n ding hangen, allemaal prima ervaring ermee. Echter als je gaat kijken naar batterijen, de back up interface en hoe dat allemaal gaat werken als de stroom echt een keer langdurig uitvalt dan zijn er vaak verwachtingen die niet stroken met de prestaties van zo'n systeem.

Voor mezelf ben ik er ondertussen uit, de benaming 'back up unit' is goed gekozen. Als het net wegvalt heb je een back up om het nog eventjes wat langer uit te zingen met beperkte mogelijkheden.
  • de omschakeltijd is dermate lang dat het merkbaar is, de stroom is daadwerkelijk even weg, apparatuur valt uit (omschakeling backup -> net is wel zonder gap)
  • max 5 kW vermogen op batterijen (ongeacht aantal), in combinatie met PV 5/8/10 kW (afhankelijk van omvormer)
  • max 1.66/2/3.33 kW belasting per fase (bij 5/8/10 kW) als er geen grid is
  • geen black start als de batterijen leeg zijn (tenminste, niemand heeft mij een bron kunnen geven die dit laat zien)
Nogmaals, dit is mijn afweging om dit nu niet te doen. Al ben ik best jaloers op de batterijen die een aantal van jullie al wel hebben staan.

PS: volgens mij kan een SE omvormer het verschil tussen een echt net een een Deye gegenereert net niet zien, zolang het binnen de 230V 50Hz specificatie valt. Of de Deye goed kan sturen om te voorkomen dat een SE teveel gaat opwekken is weer iets anders.

• Beer070
  • Laatst online: 21:54
Bravo schreef op maandag 8 december 2025 @ 15:03:
[...]

Niet helemaal afgedwaald. De SolarEdge omgeving heb ik zelf en ook een aantal kennissen hebben zo'n ding hangen, allemaal prima ervaring ermee. Echter als je gaat kijken naar batterijen, de back up interface en hoe dat allemaal gaat werken als de stroom echt een keer langdurig uitvalt dan zijn er vaak verwachtingen die niet stroken met de prestaties van zo'n systeem.

Voor mezelf ben ik er ondertussen uit, de benaming 'back up unit' is goed gekozen. Als het net wegvalt heb je een back up om het nog eventjes wat langer uit te zingen met beperkte mogelijkheden.
  • de omschakeltijd is dermate lang dat het merkbaar is, de stroom is daadwerkelijk even weg, apparatuur valt uit (omschakeling backup -> net is wel zonder gap)
  • max 5 kW vermogen op batterijen (ongeacht aantal), in combinatie met PV 5/8/10 kW (afhankelijk van omvormer)
  • max 1.66/2/3.33 kW belasting per fase (bij 5/8/10 kW) als er geen grid is
  • geen black start als de batterijen leeg zijn (tenminste, niemand heeft mij een bron kunnen geven die dit laat zien)
Nogmaals, dit is mijn afweging om dit nu niet te doen. Al ben ik best jaloers op de batterijen die een aantal van jullie al wel hebben staan.

PS: volgens mij kan een SE omvormer het verschil tussen een echt net een een Deye gegenereert net niet zien, zolang het binnen de 230V 50Hz specificatie valt. Of de Deye goed kan sturen om te voorkomen dat een SE teveel gaat opwekken is weer iets anders.
Ik heb naast mijn Solaredge SE10K een Victron 3 fase set met een 16kwh zelfbouw accu. Deze schakelt niet uit bij het wegvallen van het net (alle electronica en apparatuur blijft gewoon draaien). Ik betwijfel echter of die wel koud kan opstarten zonder spanning in de accu. Zelfs met een aantal panelen op de Victrons. Ik volg dit topic met interesse.

• ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05:54

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

THM0 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 17:11:
[...]

1 SKU voor 1-fase, bij inbedrijfstellen kun je eenmalig het vermogen instellen. Je kiest dan voor SE3000H/SE5000H etc. En dan moet je de juiste typeplaat sticker zelf op de omvormer plakken en die moet je dan scannen ter controle met SolarEdge Go. Daarna is het vermogen enkel via support aan te passen als je verkeerde hebt aangeklikt. Onduidelijk of je het vermogen op een later moment ook kunt aanpassen (het lijkt technisch wel te kunnen, of ze het ook uitvoeren was nog tbd).
Nu bestelbaar, levering vanaf maart. Oude omvormers tot 31/12/2025 bestelbaar. Vermogenswaardes zijn hetzelfde als wat er nu is. Dit is de oplossing tot 1-fase Nexis er is.

Nexis komt waarschijnlijk eerst in 3-fase. Hij verwacht H2 2026.
3-fase krijgt geen multi-range, gaat direct van Home Hub over naar Nexis.

C&I krijgt ook multi-range concept, zelfde timing als 1-fase residentieel, maar dan in 3 SKUs die hardwarematig verschillen qua oa DC safety switch.

Tot zover de mini samenvatting. :)
Zojuist even bekeken. SolarEdge gaat het MultiRange concept van de Nexis in retrofit ook voeren voor de 1-fase Home Hub, de 1-fase Home Wave en de 3-fase Home omvormers. Voor de 3-fase Home Hub doen ze deze moeite niet meer omdat de 3-fase Nexis eraan komt. Over de Nexis productlijn wordt verder niets gezegd.

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Bravo schreef op maandag 8 december 2025 @ 15:03:

* de omschakeltijd is dermate lang dat het merkbaar is, de stroom is daadwerkelijk even weg, apparatuur valt uit (omschakeling backup -> net is wel zonder gap)
Liever wat langer weg dan heel kort. Door zo'n brown out heb ik al eens apparatuur stuk zien gaan (bijna twee ton schade).
* max 5 kW vermogen op batterijen (ongeacht aantal)
Niet helemaal. Met één batterij kom je niet verder dan een kleine 4 kW. Voor 5 kW heb je minimaal 2 batterijen nodig.
* max 1.66/2/3.33 kW belasting per fase (bij 5/8/10 kW) als er geen grid is
Als je meer nodig hebt, kun je beter wachten op de Nexis.

• janne_nl
Volgens alles laadt de omvormer de batterij in eilandbedrijf als de zon schijnt, alles in DC. Als de batterij voldoende vermogen heeft (hoeveel dat is weet ik niet) zou de omvormer weer moeten kunnen starten en 230leveren. Min of meer hetzelfde als bij omschakelen naar eilandbedrijf lijkt me.

Misschien eens testen in de zomer.

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

janne_nl schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 14:48:
Volgens alles laadt de omvormer de batterij in eilandbedrijf als de zon schijnt, alles in DC. Als de batterij voldoende vermogen heeft (hoeveel dat is weet ik niet) zou de omvormer weer moeten kunnen starten en 230leveren. Min of meer hetzelfde als bij omschakelen naar eilandbedrijf lijkt me.

Misschien eens testen in de zomer.
Sowieso weet de Backup interface (en dus de omvormer, wat het hart van de installatie is) dat hij in eilandbedrfijf staat of on-grid is. Die status wordt bijgehouden, lijkt me logisch dat er dan rekening met de eisen gehouden wordt…

Maar… we zien het wel als de nood aan de man is :).

• K2.
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 14-12 07:19

K2.

hallo allen,
graag had ik van jullie ervaring/kennis geprofiteerd om zelf wat wijzer te worden.
momenteel heb ik (sinds 2022) een Solaredge 3 fasige 10kw hybride omvormer met modbus meter, welke geïntegreerd is in Home Assistant. De ingelezen waarden worden gebruikt om het laden van de EV(s) aan te sturen enzo, ook om zo mijn kwartierpieken te beperken (ik woon in Vlaanderen), dat werkt al jaren prima zo.
enkele cijfers: mijn jaarlijks verbruik hangt rond de 6000kwh (alles is elektrisch in mijn woning) en de export rond de 5000kwh. De gemiddelde verbruikspiek over het hele jaar is 4,5kw en alles bij elkaar kost het mij 2000€ per jaar (alles in) aan elektriciteit. Ik heb momenteel een variabel energiecontract en krijg (een beetje) geld voor het injecteren, maar de vraag is hoelang dit nog zal duren...
daarom was ik aan het uitkijken om eventueel een batterij toe te voegen aan de mix om voorbereid te zijn op de toekomst en beter gebruik te kunnen maken van de 5000kwh export. Ik had gedacht aan 9,2kwh en dit zou via een installateur ongeveer 5300€ kosten, geplaatst met btw. ik zou het zelf ook makkelijk kunnen doen voor 4000€, maar dan vervalt de garantie door Solaredge denk ik?
Maar dit terzijde, zelfs met 4000€ zou in mijn geval de terugverdientijd gelijk of meer zijn dan de levensduur van de batterij, dus niet rendabel.
daarom ben ik nu aan het proberen te achterhalen of een dynamisch energie contract interessant(er) zou zijn, op papier zou dat zo moeten zijn wegens +5000kwh verbruik, EV, warmtepomp, etc...
maar in theorie is niet hetzelfde als in de praktijk natuurlijk.
daarom hoop ik dat jullie enig licht kunnen schijnen op de voor mijn nog wat onduidelijkheid.

• tomtommie
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22-12 13:40

tomtommie

Alaaf!

Hmm lekker dan, blijkbaar al vanaf juli dat één optimizer geen communicatie meer heeft en vanaf augustus een tweede... morgen maar eens een koppeling forceren, hopelijk fixt dat het, anders maar even het dak op om kabels te controleren.

Iemand al eens gehad dat er enkele optimizers geen communicatie laten zien?

• No Hands
tomtommie schreef op woensdag 10 december 2025 @ 17:30:
Hmm lekker dan, blijkbaar al vanaf juli dat één optimizer geen communicatie meer heeft en vanaf augustus een tweede... morgen maar eens een koppeling forceren, hopelijk fixt dat het, anders maar even het dak op om kabels te controleren.

Iemand al eens gehad dat er enkele optimizers geen communicatie laten zien?
je bedoelt dat ze stuk zijn?

• No Hands
Vandaag een nieuw icoontje in mijn SolarEdge portal, ik heb mijn Load controller er tussen gezet. Als er ooit weer zon komt zou mijn WPB op overschot stroom worden verwarmd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mcbRLbWpZ6XQfWfLzbsgDlxywPE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mR8WeboKFBGoEzA4Ykyc4LyI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lKXKr3MKBwjwET0e70MIXnUKWqI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WyaM5RQJRGQPSR4ggIeMZQeY.jpg?f=fotoalbum_large

er stond ook een hele laag water binnenin mijn WPB, de condensafvoerslang was verstopt geraakt

en ik zie nu ook dat het een stoffige zooi is daar in die hoek.. :X

• tomtommie
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22-12 13:40

tomtommie

Alaaf!

No Hands schreef op woensdag 10 december 2025 @ 18:04:
[...]

je bedoelt dat ze stuk zijn?
Daar lijkt het nu op ja, zou snel zijn na 4 jaar... morgen overdag maar eens even een scan uitvoeren via de portaal.

• Bouwertje
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 06:12
Goedendag tweakers,

Ik heb geprobeerd terug te lezen maar kon nog niet echt vinden wat ik zocht. Even de situatie uitleggen, ik heb een nieuw huis met een bruikbaar west en zuid dak. Hierop kan ik 8 (zuid) en 9 (west) panelen kwijt. Nou ben ik door mijn voorgaande woonsituatie een beetje een kindje van Enphase geworden maar op mijn nieuwe huis is dat niet meer nodig (duur, en ook wel wat vragen bij de accu's). In mijn optiek kan ik nu 2 kanten op:

- Centale omvormer (solaredge?) met een 3 fasen solaredge gerelateerde DC gevoede batterij.
- Centrale omvormer met 3 losse setjes AC 'thuisbatterijen'. Hiervoor heb ik een losse verdeler en kan ik 3
losse groepen creeeren.

De prijs maakt volgens mij nog niet eens zo heel veel uit, met de 3 setjes AC batterijen ben je wat flexibeler in je keuze en aankoop, terwijl de solaredge DC batterij wel gelijk af is en minder verliezen heeft door de DC voeding.

Ik vind een goede HEMS die netjes 0 op de meter regelt en op de juiste tijden kan sturen wel belangrijk.
Heeft er iemand voorbeelden, tips, trucs, of nuttige denkwijzen? Ik kan dus nog helemaal vers beginnen.

• THM0
  • Nu online
Bouwertje schreef op donderdag 11 december 2025 @ 09:51:
Goedendag tweakers,

Ik heb geprobeerd terug te lezen maar kon nog niet echt vinden wat ik zocht. Even de situatie uitleggen, ik heb een nieuw huis met een bruikbaar west en zuid dak. Hierop kan ik 8 (zuid) en 9 (west) panelen kwijt. Nou ben ik door mijn voorgaande woonsituatie een beetje een kindje van Enphase geworden maar op mijn nieuwe huis is dat niet meer nodig (duur, en ook wel wat vragen bij de accu's). In mijn optiek kan ik nu 2 kanten op:

- Centale omvormer (solaredge?) met een 3 fasen solaredge gerelateerde DC gevoede batterij.
- Centrale omvormer met 3 losse setjes AC 'thuisbatterijen'. Hiervoor heb ik een losse verdeler en kan ik 3
losse groepen creeeren.

De prijs maakt volgens mij nog niet eens zo heel veel uit, met de 3 setjes AC batterijen ben je wat flexibeler in je keuze en aankoop, terwijl de solaredge DC batterij wel gelijk af is en minder verliezen heeft door de DC voeding.

Ik vind een goede HEMS die netjes 0 op de meter regelt en op de juiste tijden kan sturen wel belangrijk.
Heeft er iemand voorbeelden, tips, trucs, of nuttige denkwijzen? Ik kan dus nog helemaal vers beginnen.
Als je geen schaduw hebt kun je ook een reguliere hybride stringomvormer plaatsen met een aparte string voor ieder dakvlak en een DC-gekoppelde accu. Een SigenStor bijvoorbeeld.

Enphase accu's zijn erg aan de prijs, enorm groot en volgens mij heb je dan alsnog extra AC/DC omzettingen tov een DC-gekoppelde accu direct op PV.

Bij SolarEdge moet je gedurende de hele dag voldoende panelen hebben die opwekken om het benodigde DC stringvoltage te halen, zodat de string daadwerkelijk in productie komt; zie de topicstart voor mooie voorbeelden hoe het stuk kan gaan op dit vlak.

Als je toch een omvormer gaat plaatsen zou ik niet zo goed weten waarom je losse AC accu's zou kiezen. Los van de AC/DC omzettingsverliezen moet je ook maar zien dat eea zich mooi laat regelen onderling en in combinatie met de PV omvormer.

[ Voor 3% gewijzigd door THM0 op 11-12-2025 10:22 ]

• Bouwertje
De modellen die ik ken (weliswaar op 1 fase) regelen met een P1 meter in de meterkast vrij goed. Uiteraard is de omzetting AC/DC ongewenst en ben ik eigenlijk al van mijn enphase oplossing afgestapt. Niet nodig, te duur, accu te achterhaald en nog wat meer nadelen. Dus ik neig ook wel naar een 'vaste 3 fasen' oplossing. Alleen als ik hier dan weer mee lees kleven daar ook wel wat nadelen aan qua opstarten ect. Dus ik struikel nu een beetje naar een 2 string hybride omvormer (solaredge, SMA ?) met een accu die door datzelfde model omvormer gevoed wordt.

• Ronald
SE 3-fase kan net, mits bijna schaduwvrij, met 8 per zijde, dan moet je s650a optimizers hebben...

Maar dan gooi je de kracht van SE-schaduwbeheer een beetje overboord, maar betaal je er wel voor.
Dus je bent beter af met een hybride string omvormer, @Bouwertje

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Bouwertje
Ronald schreef op donderdag 11 december 2025 @ 10:58:
SE 3-fase kan net, mits bijna schaduwvrij, met 8 per zijde, dan moet je s650a optimizers hebben...

Maar dan gooi je de kracht van SE-schaduwbeheer een beetje overboord, maar betaal je er wel voor.
Dus je bent beter af met een hybride string omvormer, @Bouwertje
Een hybride omvormer zoals……….?

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:15

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
Bouwertje schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 13:26:
[...]

Een hybride omvormer zoals……….?
Ander topic, maar dus niet hier.

Wise enough to play the fool

• Davy_Rx
Ik heb mijn batterij als volgt ingesteld:
• Back up – reserve back up: 10%
• Time of use – Instellingen piekuren – piekuurinstellingen: ma-vr 07-22u

Momenteel heb ik nog een dag-nachttarief en mijn bedoeling is om met deze instellingen 's nachts op te laden en deze energie overdag te gebruiken. Ik heb ondertussen een dynamisch tarief aangevraagd bij mijn energieleverancier en zodra dit geactiveerd is, zal ik het zo instellen.

Mijn batterij heeft nu opgeladen tot 10% omwille van de back up instelling. Nadien had ik verwacht dat ze om 22u verder op zou beginnen laden in de daluren om deze energie te gebruiken in de piekuren.
Dit doet ze echter niet. Op internet vind ik dat dit zou kunnen komen door instellingen in de set-app die enkel zichtbaar zijn voor jullie als installateur.
Daar zou ‘storage – advanced – charge from grid – on’ moeten staan. Is dit de oorzaak volgens jullie? Wordt dit dan wel overruled door de back up instelling?

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Vandaag werd ik gebeld door een zonnepanelen toko die blijkbaar de klantenbestand van de failliete (dat was nieuw voor mij) installateur Sunleaves had overgenomen.

En dat zij voor 249 euro de garantie uitvoering, monitoring en onderhoud van mijn SE5000h + 12xSE440 konden overnemen..

Ik had begin vh jaar nog gevraagd aan de toen nog actieve Sunleaves of ik setapp toegang kon krijgen tot mijn SE5000H maar daar deden ze toen zo moeilijk over dat ik niet heb aangedrongen.

Wat is wijsheid? Zelf alles maar overnemen en evt garantie claimen indien nodig, en hoe doe ik dat dan? Hoe krijg ik nu toegang tot mijn eigen spullen?

[ Voor 35% gewijzigd door joopv op 18-12-2025 18:13 . Reden: afgemaakt ]

• THM0
  • Nu online
joopv schreef op donderdag 18 december 2025 @ 18:04:
Vandaag werd ik gebeld door een zonnepanelen toko die blijkbaar de klantenbestand van de failliete (dat was nieuw voor mij) installateur Sunleaves had overgenomen.

En dat zij voor 249 euro de garantie uitvoering, monitoring en onderhoud van mijn SE5000h + 12xSE440 konden overnemen..

Ik had begin vh jaar nog gevraagd aan de toen nog actieve Sunleaves of ik setapp toegang kon krijgen tot mijn SE5000H maar daar deden ze toen zo moeilijk over dat ik niet heb aangedrongen.

Wat is wijsheid? Zelf alles maar overnemen en evt garantie claimen indien nodig, en hoe doe ik dat dan? Hoe krijg ik nu toegang tot mijn eigen spullen?
Sowieso heb je geen enkele garantie dat die nieuwe toko niet binnen de kortste keren ook failliet gaat… Fabrieksgarantie van SolarEdge is gewoon top.
Als je toegang wilt tot eigen spullen moet je een installateurs account maken en de training volgen, en dan een site transfer aanvragen.

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

joopv schreef op donderdag 18 december 2025 @ 18:04:

Makkelijk geld verdienen. Er staat sowieso een vergoeding tegenover als ze wat moeten doen bij je, dus ze zouden voor eerst m’n rug op kunnen zegmaar ;).

• Ronald
@joopv Als eerste zullen ze heel erg duidelijk moeten maken wat ze ervoor willen bieden. Garantie tot op het dak? Of mag je dan alsnog betalen voor het werk... (Waar ze de 1e zoveel jaar, niet onbeperkt, een vergoeding voor krijgen vanuit SE)

SetApp toegang is niet iets wat een installateur "kan" bieden. Daarvoor zou je als klant deel voor moeten uitmaken van het bedrijfsaccount... en dat begrijp ik wel...

Maar je kunt zonder SetApp wel de functionaliteit gebruiken... verbinden met het maintenance-wifi en naar zeker IP surven met je device.

Wil je een API-key, dat gaat niet via SetApp...

• rh63nl
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:45
Miezie schreef op maandag 8 december 2025 @ 08:29:
[...]

Dit is in de SetApp van de omvormer ingesteld bij de instellingen van de inline meter. De charger haalt de data bij de inline meter op.

Dat je de EV charger SetApp kan gebruiken is best logisch, daar stel je de backend in. Dat is best handig.
Bij ons wordt a.s. maandag ook de EV pro geïnstalleerd, 3-fase inline meter is al aanwezig (wordt nu gebruikt voor bijv. de Hot Water controller). Zijn er nog tips om het koppelen van de EV pro met Tap Electric en het instellen van de loadbalancing op de omvormer makkelijker te maken?

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

rh63nl schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 15:33:
[...]

Bij ons wordt a.s. maandag ook de EV pro geïnstalleerd, 3-fase inline meter is al aanwezig (wordt nu gebruikt voor bijv. de Hot Water controller). Zijn er nog tips om het koppelen van de EV pro met Tap Electric en het instellen van de loadbalancing op de omvormer makkelijker te maken?
Dat je installateur de limits gelijk goed instelt is toch wel tip nr 1.

Zorg ook dat je installateur de rfid’s van al je kaarten even noteert, zodat je die bij tap kan instellen als gratis en eventueel bij SolarEdge.

OCPP configuratie van tap is eenvoudig, daar heb je de EV SetApp voor nodig.

• amontillado
Instellen van Tap Electric is inderdaad eenvoudig, werkt ook prima.
De loadbalancing werkt echter daarna niet meer bij mij.
Installateur heeft gebeld met SolarEdge en die gaven aan dat dat inderdaad niet werkt I.c.m. De backoffice. Daarbij gaf die overigens ook aan da backoffice überhaupt niet wordt ondersteund, dat wordt blijkbaar ook gemeld bij de installateurs trainingen.
Al met al is de EV charger in mijn optiek een onaf product helaas.

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

amontillado schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 21:46:
Instellen van Tap Electric is inderdaad eenvoudig, werkt ook prima.
De loadbalancing werkt echter daarna niet meer bij mij.
Installateur heeft gebeld met SolarEdge en die gaven aan dat dat inderdaad niet werkt I.c.m. De backoffice. Daarbij gaf die overigens ook aan da backoffice überhaupt niet wordt ondersteund, dat wordt blijkbaar ook gemeld bij de installateurs trainingen.
Al met al is de EV charger in mijn optiek een onaf product helaas.
Hmmmm, OCPP en load balancing in 1 adem noemen in de specs en in diezelfde specs niet tegen elkaar uitsluiten: dan kan je de koop gewoon ontbinden.

• amontillado
Miezie schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 21:56:
[...]

Hmmmm, OCPP en load balancing in 1 adem noemen in de specs en in diezelfde specs niet tegen elkaar uitsluiten: dan kan je de koop gewoon ontbinden.
Klopt. Ik heb daarom eergisteren de SolarEdge vervangen voor een Peblar, loadbalancing en backoffice werkt direct perfect.

Wel jammer, ik had het graag anders gezien. Er was volgens die man ook geen direct zicht op wanneer ze daarmee aan de slag zouden gaan, de prioriteit ligt voorlopig volgens hem bij Nexis.
Met een volledig elektrisch huis (warmtepomp, inductie, etc etc ) is loadbalancing echter een must.

• Theovelders
  • Laatst online: 23:16
Ik heb een vraag over de API-KEY.
Wij hebben 3 SolarEdge omvormers die om de opbrengst afzonderlijk te kunnen uitlezen, ook afzonderlijk geopend moeten worden op een overzicht scherm van SolarEdge.
Ik wil deze 3 omvormers koppelen aan de HomeWizard app, en daarvoor heb ik eventueel de API-KEY nodig van de 3 omvormers.
Mijn vraag is nu of elke SolarEdge omvormer een eigen API-KEY heeft of dat alle 3 de omvormers maar één API-KEY hebben ?
Ik weet dat het koppelen van deze SolarEdge omvormers aan HomeWizard ook met gebruikersnaam en wachtwoord kan gebeuren maar dan zie ik alleen de gegevens van1 van de 3 sets.
Vandaar mijn vraag over de API-KEY !!

• Ronald
De api key wordt gegenereerd per site.
Als je meerdere sites hebt, wat bij meerdere installateurs een gegeven is, dan heb je ook meerdere keys nodig om alles te benaderen.

Wat is de geschiedenis bij jouw systemen, @Theovelders

• Theovelders
Ronald schreef op zondag 21 december 2025 @ 07:12:
De api key wordt gegenereerd per site.
Als je meerdere sites hebt, wat bij meerdere installateurs een gegeven is, dan heb je ook meerdere keys nodig om alles te benaderen.

Wat is de geschiedenis bij jouw systemen, @Theovelders
Ronald,
Ik heb van VoltaSolar een verzamel pagina gekregen van SolarEdge met daarop de drie afzonderlijke Sets omvormers.
Als ik de opbrengst wil zien van 1 omvormer dan moet ik deze omvormer op dit overzicht openen.
Nu heb ik echter het systeem gekocht van HomeWizard met de P1 meter en een Plugin batterij.
Ik wil nu mijn 3 omvormers met bijbehorende zonnepanelen koppelen aan de HomeWizard app om deze hiermee te kunnen uitlezen.
Echter omdat ik niet in het bezit ben van de API-KEY van elke omvormer afzonderlijk, kan ik als ik maar 1 set uitlezen.
Daarom is het voormij belangrijk om deze Key voor alle 3 de omvormers te krijgen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OgWwBNyhatxPtnAqz-pAYdef92o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mz5pplWPNbqk8wx0F2cupzyZ.jpg?f=fotoalbum_large

• Ronald
@Theovelders Oké... Dan lopen we tegen een beperking in de publieke API van SE aan. https://knowledge-center....les/se_monitoring_api.pdf

Uitlezen gaat op site niveau, niet op omvormer. Homewizard kan ook niet beter dan de publieke API.
Dus dan is denk ik je enige optie om met losse kWh meters van HW te werken, per omvormer.

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Dit zijn toch drie aparte siteid's onder 1 account? Als de drie omvormers onder 1 siteid hangen zie je deze "keuzepagina" niet.

Dus @Theovelders als je in de app naar "installatiedetails" gaat, zie je dan bij id ook verschillende nummers per omvormer? Zo ja, vraag dan aan je installateur om de andere api's.

[ Voor 26% gewijzigd door teacher op 21-12-2025 12:55 ]

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Theovelders schreef op zondag 21 december 2025 @ 11:30:
[...]

Ronald,
Ik heb van VoltaSolar een verzamel pagina gekregen van SolarEdge met daarop de drie afzonderlijke Sets omvormers.
Als ik de opbrengst wil zien van 1 omvormer dan moet ik deze omvormer op dit overzicht openen.
Nu heb ik echter het systeem gekocht van HomeWizard met de P1 meter en een Plugin batterij.
Ik wil nu mijn 3 omvormers met bijbehorende zonnepanelen koppelen aan de HomeWizard app om deze hiermee te kunnen uitlezen.
Echter omdat ik niet in het bezit ben van de API-KEY van elke omvormer afzonderlijk, kan ik als ik maar 1 set uitlezen.
Daarom is het voormij belangrijk om deze Key voor alle 3 de omvormers te krijgen.[Afbeelding]
De API key vraag je aan bij je installateur (Volta Solar). Voor zover ik weet is die key per account (tenzij SolarEdge dat inmiddels heeft gewijzigd). Het onderscheid tussen de sites maak je met het Site ID.

• Theovelders
teacher schreef op zondag 21 december 2025 @ 12:53:
Dit zijn toch drie aparte siteid's onder 1 account? Als de drie omvormers onder 1 siteid hangen zie je deze "keuzepagina" niet.

Dus @Theovelders als je in de app naar "installatiedetails" gaat, zie je dan bij id ook verschillende nummers per omvormer? Zo ja, vraag dan aan je installateur om de andere api's.
Van elke omvormer krijg ik op de keuze site ook het ID nummers te zien en tevens het nummer zoals je boven in het plaatje van de site kan zien.
Maar om alle 3 de omvormers te kunnen koppelen op de HomeWizard kan ik met deze nummers niets.
Ze vragen de API-KEY of gebruikersnaam en wachtwoord.
Bij het gebruik van alleen de gebruikersnaam en wachtwoord krijg ik echter maar één omvormer te zien op de site van de HomeWizard app.
Als ik vervolgens weer opnieuw gaat koppelen met de bedoeling om de andere omvormers te koppelen krijg ik dit plaatje te zien.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E-XOdNSRiNFpcqOtTRtOgQCjoJU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2OTHfIRVaZyd8Z2hKaYmctxw.jpg?f=fotoalbum_large
En vervolgens is er op het overzicht van HomeWizard niets veranderdAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wTnNVyu7UfybZfutXTdsaky7ZWs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E8Frsp1OSBXy1uvmvFIgDWsS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Theovelders op 21-12-2025 13:42 ]

• THM0
  • Nu online
Theovelders schreef op zondag 21 december 2025 @ 13:40:
[...]

Van elke omvormer krijg ik op de keuze site ook het ID nummers te zien en tevens het nummer zoals je boven in het plaatje van de site kan zien.
Maar om alle 3 de omvormers te kunnen koppelen op de HomeWizard kan ik met deze nummers niets.
Ze vragen de API-KEY of gebruikersnaam en wachtwoord.
Bij het gebruik van alleen de gebruikersnaam en wachtwoord krijg ik echter maar één omvormer te zien op de site van de HomeWizard app.
Als ik vervolgens weer opnieuw gaat koppelen met de bedoeling om de andere omvormers te koppelen krijg ik dit plaatje te zien.[Afbeelding]
En vervolgens is er op het overzicht van HomeWizard niets veranderd[Afbeelding]
Het kan natuurlijk dat HomeWizard ondersteuning voor meerdere sites niet heeft geïmplementeerd. Normaal gesproken zal er 1 omvormer zijn, of meerdere omvormers in leader/follower setup op dezelfde site…

• Theovelders
THM0 schreef op zondag 21 december 2025 @ 13:44:
[...]

Het kan natuurlijk dat HomeWizard ondersteuning voor meerdere sites niet heeft geïmplementeerd. Normaal gesproken zal er 1 omvormer zijn, of meerdere omvormers in leader/follower setup op dezelfde site…
Ik denk dat als je eenmaal een SolarEdge omvormer heb gekoppeld m.b.v de gebruikersnaam en wachtwoord dit je bij HomeWizard niet voor een tweede en derde omvormer kan doen denk ik, HomeWizard ziet dat er reeds 1 omvormer is gekoppeld en dat ze niet zien dat het hier om meerdere omvormers gaat.
Dat zal anders zijn denk ik als je met de API-KEY kunt koppelen !!
Vandaar de vraag over de Key voor de verschillende omvormers.

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Nogmaals, vraag aan je installateur de api sleutels van de andere siteid's, wellicht dat het dan wel lukt.

• Theovelders
teacher schreef op zondag 21 december 2025 @ 13:53:
Nogmaals, vraag aan je installateur de api sleutels van de andere siteid's, wellicht dat het dan wel lukt.
Ik ben inmiddels in kontakt met een andere bedrijf waarin VoltaSolar is overgenomen.
Het maakt e.a niet eenvoudig maar ik hoop dat dit bedrijf, www.energiewonen.nl het probleem kan oplossen.

• rh63nl
amontillado schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 22:02:
[...]

Klopt. Ik heb daarom eergisteren de SolarEdge vervangen voor een Peblar, loadbalancing en backoffice werkt direct perfect.

Wel jammer, ik had het graag anders gezien. Er was volgens die man ook geen direct zicht op wanneer ze daarmee aan de slag zouden gaan, de prioriteit ligt voorlopig volgens hem bij Nexis.
Met een volledig elektrisch huis (warmtepomp, inductie, etc etc ) is loadbalancing echter een must.
@Miezie @amontillado Bedankt voor jullie tips en ik moet zeggen dat ik wel verbaasd ben dat SolarEdge een backoffice connectie en load balancing tegelijk niet onder controle heeft, daarmee is de EV pro toch eigenlijk niet inzetbaar in een installatie waar lease auto(s) en energieslurpers als inductieplaten en warmtepompen gebruikt worden. En dat zal veel voorkomen in NL. Dat zouden ze met hoofdletters moeten vermelden in de folder of op de site.

Zou toch te fixen moeten zijn in de software maar het lijkt er nu op of de lader maar 1 (OCPP) connectie tegelijk aankan. Morgen maar eens kijken hoe het gaat met de installatie, misschien tap electric er nog maar even vanaf laten.

Ik laat weten hoe het gegaan is.

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

rh63nl schreef op zondag 21 december 2025 @ 19:59:
[...]

@Miezie @amontillado Bedankt voor jullie tips en ik moet zeggen dat ik wel verbaasd ben dat SolarEdge een backoffice connectie en load balancing tegelijk niet onder controle heeft, daarmee is de EV pro toch eigenlijk niet inzetbaar in een installatie waar lease auto(s) en energieslurpers als inductieplaten en warmtepompen gebruikt worden. En dat zal veel voorkomen in NL. Dat zouden ze met hoofdletters moeten vermelden in de folder of op de site.

Zou toch te fixen moeten zijn in de software maar het lijkt er nu op of de lader maar 1 (OCPP) connectie tegelijk aankan. Morgen maar eens kijken hoe het gaat met de installatie, misschien tap electric er nog maar even vanaf laten.

Ik laat weten hoe het gegaan is.
Persoonlijk heb ik er wel vertrouwen in dat het binnen nu en een jaar wel geregeld is, zal sterk samenhangen met iso15118 lijkt me wat er in 2026 ook wel doorheen zal komen.

Wat wil je doen met tap? Het stond bij mij op de todo, maar zolang de voertuigidentificatie niet echt lekker loopt stuur ik wel pdf-jes. Wordt keurig gerapporteerd per voertuig door SolarEdge zelf.

• THM0
  • Nu online
Miezie schreef op zondag 21 december 2025 @ 22:44:
[...]

Persoonlijk heb ik er wel vertrouwen in dat het binnen nu en een jaar wel geregeld is, zal sterk samenhangen met iso15118 lijkt me wat er in 2026 ook wel doorheen zal komen.

Wat wil je doen met tap? Het stond bij mij op de todo, maar zolang de voertuigidentificatie niet echt lekker loopt stuur ik wel pdf-jes. Wordt keurig gerapporteerd per voertuig door SolarEdge zelf.
Zou niet weten wat dit met ISO15118 te maken heeft. Denk eerder dat het te maken heeft met een product op de markt willen brengen zonder dat de software af is.

Het is ook niet zo dat de Pro lader echt een koopje is ofzo... en m.i. de primaire reden waarom je de SE lader zou willen is omdat deze integreert in je SolarEdge ecosysteem. Dan is altijd werkende load balancing icm een SE meter op de hoofdzekering wel een van de meest basale verwachtingen die je mag hebben wat mij betreft.

Het is echt vreemd dat je de twee functies niet tegelijk kunt gebruiken, elke beetje moderne consumentenlaadpaal geschikt voor billing met een backoffice kan dit tegelijkertijd... Het is ook niet dat de functies elkaar heel erg in de weg zitten.

• Theovelders
Ik heb nog een vraagje.
Uit hoeveel tekens/cijfers bestaat een API-KEY van SolarEdge ?
Heeft iemand toevallig een voorbeeld !!

• janne_nl
Theovelders schreef op maandag 22 december 2025 @ 10:06:
Ik heb nog een vraagje.
Bij mij bestaat de API key uit 32 tekens (key uit 2014)

En de OCCP connectie, volgens mij gebruikt Solaredge die zelf al voor de verbinding met de Charger, ik denk dat 2 OCCP verbindingen tegelijk niet werken p[ de charger. Neemt niet weg dat als je wil kunnen factureren de Solaredge charger (pro weet ik niet) niet de goede keuze is lijkt me.

• rh63nl
Miezie schreef op zondag 21 december 2025 @ 22:44:
[...]

Ik deel je vertrouwen wel en voor iso15118 zullen ze zeker nog een update moeten uitbrengen dus laten we hopen dat daar ook de backoffice + loadbalancing in zit.

Tap leek mij een goede keuze om familie bezoek met lease auto's de gelegenheid te geven om te kunnen laden en zelf zal ik ook halverwege volgend jaar mijn lease brandstof auto moeten gaan omruilen voor een elektrische. Maar voorlopig de PDF's gebruiken is zeker ook een optie.

De integratie met SolarEdge EMS vind ik wel belangrijk. Ik heb hier flink wat zonnepanelen liggen (12kW Oost/West + 2,5 kW Zuid) en een Hot Water controller en dat wordt nu netjes geregeld door de SE omvormer. De warmtepomp zit op de load controller voor SG+ ook via de omvormer. De prio kun je mooi beheren in My SolarEdge. Nog een kapitein erbij in de vorm van een laadpaal met een eigen load balancer die los staat van het SolarEdge EMS lijkt me niet optimaal.

• rh63nl
THM0 schreef op maandag 22 december 2025 @ 09:40:
[...]

Zou niet weten wat dit met ISO15118 te maken heeft. Denk eerder dat het te maken heeft met een product op de markt willen brengen zonder dat de software af is.

Het is ook niet zo dat de Pro lader echt een koopje is ofzo... en m.i. de primaire reden waarom je de SE lader zou willen is omdat deze integreert in je SolarEdge ecosysteem. Dan is altijd werkende load balancing icm een SE meter op de hoofdzekering wel een van de meest basale verwachtingen die je mag hebben wat mij betreft.

Het is echt vreemd dat je de twee functies niet tegelijk kunt gebruiken, elke beetje moderne consumentenlaadpaal geschikt voor billing met een backoffice kan dit tegelijkertijd... Het is ook niet dat de functies elkaar heel erg in de weg zitten.
Helemaal eens, belangrijkste reden voor mij op de EV pro te kiezen is integratie. En SolarEdge scoort hier inderdaad niet best op rijpheid van het product bij marktintroductie. Komt wel vaker voor bij software dus ik ga er voor nu vanuit dat het goedkomt ....

• Theovelders
janne_nl schreef op maandag 22 december 2025 @ 10:10:
[...]

En de OCCP connectie, volgens mij gebruikt Solaredge die zelf al voor de verbinding met de Charger, ik denk dat 2 OCCP verbindingen tegelijk niet werken p[ de charger. Neemt niet weg dat als je wil kunnen factureren de Solaredge charger (pro weet ik niet) niet de goede keuze is lijkt me.
Dan begrijp ik dat daar de ID code geen deel van uitmaakt ?

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Dat klopt.

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

THM0 schreef op maandag 22 december 2025 @ 09:40:
[...]

Ik ga er in het nieuwe jaar ook zeker wel een vraag aan wijden. Neemt niet weg dat er voordelen aan het ding zitten die ik ook wel fijn vind: local
OCPP…

Waarom iso15118? Daar zit identificatie, V2x, etc in. Als je de goede integratie met SE lokaal wilt en een backoffice van een derde, verwacht ik hier wel wat van. Tevens hebben ze een backoffice bedrijf gekocht, een sluitend aanbod via die weg sluit ik ook niet uit.

Neemt niet weg dat het half af is ;). En das onhandig, maar komt vaker voor en voor een product dat nog wel een tijdje mee gaat niet zo erg.

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Theovelders schreef op maandag 22 december 2025 @ 10:06:
32 cijfers (0-9) en/of letters (A-Z).
L4QLVQ1LOKCQX2193VSEICXW61NP6B1O (voorbeeld key uit de SolarEdge Monitoring Server API documentatie).

• Theovelders
Theovelders schreef op zondag 21 december 2025 @ 14:03:
[...]

Ik ben inmiddels in kontakt met een andere bedrijf waarin VoltaSolar is overgenomen.
Het maakt e.a niet eenvoudig maar ik hoop dat dit bedrijf, www.energiewonen.nl het probleem kan oplossen.
Vandaag heb ik van www.energiewonen.nl de drie API-KEY codes ontvangen van mijn Solaredge omvormers.
Dat is een super snelle reactie op mijn vraag aan dit bedrijf.
Ik heb inmiddels deze codes ingevuld om de koppeling van HomeWizard te krijgen en ik heb nu alle drie de omvormers op mijn overzicht staan !!
Ook jullie bedankt voor de hulp via Tweakers.net

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

janne_nl schreef op maandag 22 december 2025 @ 10:10:
[...]

Het lijkt er inderdaad sterk op dat ze de OCPP koppeling zelf gebruiken. In de inverter (SetApp) koppelt de charger ook nog niet stabiel met de inverter.
Als je bedenkt dat de nexblue ook nog maar net uit is, heeft dit nog de nodige iteraties nodig. SolarEdge zal ook zeker nog wel willen zorgen dat in eilandbedrijf dit spul stabiel zal draaien… dus dan zal de OCPP koppeling nog wel ontvlochten worden schat ik zo in.

Het is nog even koffiedik kijken, maar het kan maar zo opgelost zijn in combinatie met de nexus lijn enzovoorts. De lader biedt gewoon teveel mogelijkheden voor de nabije toekomst.

Om er nog aan toe te voegen:
De software in mySolarEdge is ook nog veel te beperkt doordat volgens mij alleen nog maar op tijdschema’s is in te stellen. Je kan hier veel meer uit halen voor de eindgebruiker, net als met de accu’s. Dit heeft gewoon echt nog een aantal iteraties nodig en die mag je verwachten… waarom zou je anders een lader uitbrengen die voor een groot deel van de wereld 1,4-22kW kan laden en 2 modellen kent met een klein prijsverschil… waarbij de pro in de basis alle usecases potentieel ondersteunt….

[ Voor 19% gewijzigd door Miezie op 22-12-2025 14:39 ]

• rh63nl
Miezie schreef op maandag 22 december 2025 @ 14:28:
[...]

Het lijkt er inderdaad sterk op dat ze de OCPP koppeling zelf gebruiken. In de inverter (SetApp) koppelt de charger ook nog niet stabiel met de inverter.
Als je bedenkt dat de nexblue ook nog maar net uit is, heeft dit nog de nodige iteraties nodig. SolarEdge zal ook zeker nog wel willen zorgen dat in eilandbedrijf dit spul stabiel zal draaien… dus dan zal de OCPP koppeling nog wel ontvlochten worden schat ik zo in.

Het is nog even koffiedik kijken, maar het kan maar zo opgelost zijn in combinatie met de nexus lijn enzovoorts. De lader biedt gewoon teveel mogelijkheden voor de nabije toekomst.

Om er nog aan toe te voegen:
De software in mySolarEdge is ook nog veel te beperkt doordat volgens mij alleen nog maar op tijdschema’s is in te stellen. Je kan hier veel meer uit halen voor de eindgebruiker, net als met de accu’s. Dit heeft gewoon echt nog een aantal iteraties nodig en die mag je verwachten… waarom zou je anders een lader uitbrengen die voor een groot deel van de wereld 1,4-22kW kan laden en 2 modellen kent met een klein prijsverschil… waarbij de pro in de basis alle usecases potentieel ondersteunt….
De EV pro is vanmorgen geinstalleerd. Koppeling aan de wifi en omvormer ging makkelijk en lijkt stabiel, bij het starten van SetApp kreeg de installateur een up-date dus mijn omvormer draait nu op 4.24.22, kan er helaas nog geen release notes van vinden. Hopelijk wat nieuwe opties voor de EV lader :)

Lader ziet er strak uit en is compact (23 cm breed, 20 hoog), plaatsing en aansluiting ging vlot.

Instellen van de import limiet voor de loadbalancing is niet gelukt, installateur gaat morgenochtend even met SolarEdge afstemmen hoe dat precies moet, dit was zijn eerste installatie van dit type lader. Ik denk bij Energy Management in SetApp maar ik hou me maar even in. Lader nog maar niet aan Tap gekoppeld, eerst maar eens testen met een auto eraan als de load balancing is ingesteld. Durf het nu niet aan zonder loadbalancing met een Amber 12kW warmtepomp, inductieplaat en een HotWater controller op een boiler van 2,5 kW, dat gaat zeker mis.

Als iemand kan aangeven waar in het menu van SetApp de laod balancing zit en hoe dat ingesteld moet worden bij 3 x 25A dan graag, altijd fijn om al te weten.

• THM0
  • Nu online
rh63nl schreef op maandag 22 december 2025 @ 17:37:
[...]

De EV pro is vanmorgen geinstalleerd. Koppeling aan de wifi en omvormer ging makkelijk en lijkt stabiel, bij het starten van SetApp kreeg de installateur een up-date dus mijn omvormer draait nu op 4.24.22, kan er helaas nog geen release notes van vinden. Hopelijk wat nieuwe opties voor de EV lader :)

Lader ziet er strak uit en is compact (23 cm breed, 20 hoog), plaatsing en aansluiting ging vlot.

Instellen van de import limiet voor de loadbalancing is niet gelukt, installateur gaat morgenochtend even met SolarEdge afstemmen hoe dat precies moet, dit was zijn eerste installatie van dit type lader. Ik denk bij Energy Management in SetApp maar ik hou me maar even in. Lader nog maar niet aan Tap gekoppeld, eerst maar eens testen met een auto eraan als de load balancing is ingesteld. Durf het nu niet aan zonder loadbalancing met een Amber 12kW warmtepomp, inductieplaat en een HotWater controller op een boiler van 2,5 kW, dat gaat zeker mis.

Als iemand kan aangeven waar in het menu van SetApp de laod balancing zit en hoe dat ingesteld moet worden bij 3 x 25A dan graag, altijd fijn om al te weten.
Lees even de posts hierboven, daar ontdekte iemand dat backoffice (wat TAP is) en load balancing niet tegelijkertijd kan op de nieuwe lader. Weet niet of dat een Pro lader betreft.

Maar als ik de video zie kun je de omvormer als backoffice kiezen. En dan zal ie eea wel oppikken vermoed ik.
YouTube: How to Commission the SolarEdge ONE EV Charger

Schraal ontwerp als het echt zo gemaakt is…

[ Voor 8% gewijzigd door THM0 op 22-12-2025 19:14 ]

• amontillado
THM0 schreef op maandag 22 december 2025 @ 19:06:
[...]

Lees even de posts hierboven, daar ontdekte iemand dat backoffice (wat TAP is) en load balancing niet tegelijkertijd kan op de nieuwe lader. Weet niet of dat een Pro lader betreft.

Maar als ik de video zie kun je de omvormer als backoffice kiezen. En dan zal ie eea wel oppikken vermoed ik.

Ja, dat is een Pro.
Backoffice en loadbalancing werkt niet samen.
Is bevestigd door SolarEdge tijdens een gesprek dat mijn installateur had met SE terwijl ik meeluisterde

• Badname2
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 01:24
Vandaag voor het eerst in tijden de SolarEdge app weer geopened, en wat blijkt sinds 3dec geen opwek meer!
QR code gescand, maar geen fouten in het foutenlogboek, althans niet dit jaar. Ik heb een SE3000H.

Ik heb paar screenshots toegevoegd. Enig idee wat er aan de hand kan zijn? Hoe kan ik hierachter komen? Ik ben bang dat Greenfocus veel geld zal vragen om te komen kijken / repareren. Wat kan ik doen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DlimzGBM_5u57EgwDmGkbsAsu8A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Y02k0xmwzSz7FluRZw3S2E1R.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qCvRIrrhgHmqXTCKkQwpW8VGp5I=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gu558cyBZK8m3SS7zTpDvgJF.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UnRescIn8JqvdX1v2xj3PHpIbyU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/bYgpcXim8IxBc1DdO9ZQmgqY.png?f=fotoalbum_large

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Om wel tap te gebruiken of een andere backoffice met de nieuwe charger een workaround (ongetest).

EVCC gebruiken voor o.a. loadbalancing en hier even je keuze maken voor een OCPP proxy: https://github.com/evcc-io/evcc/discussions/20317 (plugchoice/volttime)

Je kan ook gewoon via plugchoice/volttime aan de gang om met OCPP de loadbalancing via de P1 meter te doen enzovoorts, dan is EVCC niet nodig.

[ Voor 21% gewijzigd door Miezie op 22-12-2025 23:31 ]

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

THM0 schreef op maandag 22 december 2025 @ 19:06:
[...]

Je kiest niet de omvormer als backoffice, maar SolarEdge home… das online.

• Ronald
@Badname2 eerste ingeving is dat er een tweede optimizer dood zou kunnen zijn. Dan is er nu tekort om de zaak nog te starten.

Als overdag de string spanning niet boven de 360V komt dan is dit het geval.

Nu nog niet genoeg info om meer te zeggen…

Pagina: 1 ... 104 105 Laatste

Let op:
Algemene situatie bespreken? Offerte (met non solaredge) laten checken? Dat doe je in een nieuw/eigen topic. Neem dan wel de tips mee: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

Algemene vragen kunnen prima in het algemene topic: Topicreeks: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)

Ja, het monitoring platform heeft soms vertraging. Check bij je omvormer of er een S_OK is. Zo ja, dan ligt het niet aan jou. Hier geen "bij mij ook niet, bij mij weer wel" slowchat.