Miezie schreef op maandag 22 december 2025 @ 14:28:
[...]
Het lijkt er inderdaad sterk op dat ze de OCPP koppeling zelf gebruiken. In de inverter (SetApp) koppelt de charger ook nog niet stabiel met de inverter.
Als je bedenkt dat de nexblue ook nog maar net uit is, heeft dit nog de nodige iteraties nodig. SolarEdge zal ook zeker nog wel willen zorgen dat in eilandbedrijf dit spul stabiel zal draaien… dus dan zal de OCPP koppeling nog wel ontvlochten worden schat ik zo in.
Het is nog even koffiedik kijken, maar het kan maar zo opgelost zijn in combinatie met de nexus lijn enzovoorts. De lader biedt gewoon teveel mogelijkheden voor de nabije toekomst.
Om er nog aan toe te voegen:
De software in mySolarEdge is ook nog veel te beperkt doordat volgens mij alleen nog maar op tijdschema’s is in te stellen. Je kan hier veel meer uit halen voor de eindgebruiker, net als met de accu’s. Dit heeft gewoon echt nog een aantal iteraties nodig en die mag je verwachten… waarom zou je anders een lader uitbrengen die voor een groot deel van de wereld 1,4-22kW kan laden en 2 modellen kent met een klein prijsverschil… waarbij de pro in de basis alle usecases potentieel ondersteunt….
De EV pro is vanmorgen geinstalleerd. Koppeling aan de wifi en omvormer ging makkelijk en lijkt stabiel, bij het starten van SetApp kreeg de installateur een up-date dus mijn omvormer draait nu op 4.24.22, kan er helaas nog geen release notes van vinden. Hopelijk wat nieuwe opties voor de EV lader
Lader ziet er strak uit en is compact (23 cm breed, 20 hoog), plaatsing en aansluiting ging vlot.
Instellen van de import limiet voor de loadbalancing is niet gelukt, installateur gaat morgenochtend even met SolarEdge afstemmen hoe dat precies moet, dit was zijn eerste installatie van dit type lader. Ik denk bij Energy Management in SetApp maar ik hou me maar even in. Lader nog maar niet aan Tap gekoppeld, eerst maar eens testen met een auto eraan als de load balancing is ingesteld. Durf het nu niet aan zonder loadbalancing met een Amber 12kW warmtepomp, inductieplaat en een HotWater controller op een boiler van 2,5 kW, dat gaat zeker mis.
Als iemand kan aangeven waar in het menu van SetApp de laod balancing zit en hoe dat ingesteld moet worden bij 3 x 25A dan graag, altijd fijn om al te weten.