Toon posts:

[WEC] 24 uur van Le Mans 2022 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:
  • 15.529 views

Onderwerpen

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
Mede-auteur:
  • ge-flopt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:42

ge-flopt

24 uur van Le Mans topic 2022

Over pak 'm beet 3 maanden is het alweer zover, de 90e editie van de 24 uur van Le Mans gaat dan van start en wordt verreden op 11 en 12 Juni 2022. Voor aanvullende informatie van de komende versie, heb ik ook een aantal posts gepind, die later in het topic zijn gekomen, maar niet in de topicstart staan: pinned posts. Mocht je dus snel een overzicht zoeken aan handige informatie, kijk dan vooral hier!

Inhoudsopgave

Het circuit
Categorieën
Hypercars
LMP2
LMP2 - Am
GTE
LM GTE Pro
LM GTE Am
Programma
Deelnemers
Garage 56
Kamperen
Waar te kijken?
Links

Het circuit

In 1923 is er rond de plaats Le Mans een langeafstands race gestart voor auto's. Toen gingen er wagens van start met naast de coureur nog een monteur. Door de jaren is de serie wel geprofessionaliseerd en zijn de regels veranderd. Zeker na de zware crash in 1955 stond de ronde zelfs op losse schroeven.
Anno 2022 is het een van de grootste sportevenementen van Europa met 250.000 tot 300.000 bezoekers, waaronder veel Engelsen, maar ook Denen en natuurlijk de Fransozen.

Klik op de afbeelding om naar racingcircuits.info te gaan met meer informatie over het circuit
We kijken ook even over de schouder mee van Kamui Kobayashi, die in 2017 de snelste ronde ooit reed (en een tijd van 3:14,791 neerzette) op het Circuit de la Sarthe, zoals de naam van het circuit officieel heet:

De track layout met de slowzones (SZ) en marshall posts (MP) voor 2021:

Terug naar inhoudsopgave

Categorieën

LMH - Le Mans Hypercars

Dit zijn de snelste wagens, tezamen met de (per 2023 komende) LMDh auto's. Het technische verschil tussen LMH en LMDH is te vinden op Motorsport magazine. Hier wordt ook een wat uitgebreidere uitleg gegeven over de LMH en LMDH auto's in technische zin.
LMP2 - Le Mans Prototype 2

De LMP2 klasse is bedoeld voor privateer teams en de bezetting van de drie coureurs moeten een mix zijn van professionele en amateur coureurs. Er moet minimaal één coureur met een Silver of Bronze ranking zijn.

De teams hebben de keuze uit een chassis van Oreca, Ligier, Dallara en Riley en zijn verplicht om met een +- 600pk sterke Gibson V8 benzine motor te rijden.

De LMP2 klasse is te herkennen aan de witte koplampen en de blauwe number panels.
Specificaties

Tankinhoud: 75 liter
Minimum gewicht: 930 kg

LMP2 - AM
Een klasse die eigenlijk qua auto gelijk is aan de LMP2 auto, maar waarbij 1 bronze rijder mee doet. Racing Team Nederland doet dus als LMP2 - AM team mee aan de WEC series, omdat Frits van Eerd een bronzen coureur is.

Naast beide prototype klassen zijn er ook nog twee klassen waar de auto's zijn gebaseerd op normale auto's die men ook in de winkel zou kunnen kopen, als je genoeg geld hebt. Denk hierbij aan Ferrari's, Aston Martins, Porsches en Chevrolet.

Grand Touring Endurance

LMGTE PRO - Le Mans Grand Touring Endurance PRO

GTE PRO is bedoeld voor de professionele teams, net zoals LMP1. Deze klasse is toegankelijk voor alle coureurs en er is geen restrictie op de rankingvan de 3 coureurs.

De GTE PRO auto's zijn te herkennen aan de groene number panels.
Specificaties
Motor
Normally aspirated engines: 5500 cc maximum
Turbocharged / Supercharged engines: 4000 cc maximum.

Tankinhoud: 90 liter
Minimum gewicht: 1245 kg
LMGTE AM - Le Mans Grand Touring Endurance AM

GTE AM is de GT klasse voor amateur coureurs. Er wordt gereden in auto's waarvan het model minstens 1 jaar gehomologeerd is. Dat wil zeggen dat het model al minstens 1 jaar in de GTE Pro gereden moet hebben. Als voorbeeld: de Ferrari 488 GTE debuteerde in 2016 in de GTE Pro en mag sinds 2017 in de GTE AM ingezet worden. Alle Ferrari teams in de GTE AM zijn dan ook overgestapt op de 488 GTE, alleen JMW Motorsport kiest ervoor om met een oud model te blijven rijden.

De GTE AM auto's zijn te herkennen aan de oranje number panels. De FIAWEC heeft een pagina die de verschillen tussen LMGTE PRO en LMGTE AM perfect uitlegt.
Terug naar inhoudsopgave

Het volledige programma van het evenement

Vrijdag 3 juni 2022
10:00 - 19:00 - Administrative checking & scrutineering

Zaterdag 4 juni 2022
10:00 - 15:00 - Administrative checking & scrutineering

Zondag 5 juni 2022
09:00 - 13:00 - Testday
14:00 - 18:00 - Testday

De testdag wordt nooit uitgezonden!

Dinsdag 7 juni
14:00 Pitwalk + signeersessie(s)

Woensdag 8 juni 2022
09:00 – 09:45 FREE PRACTICE 1 LIGIER EUROPEAN SERIES
12:05 – 13:05 FREE PRACTICE 1 ROAD TO LE MANS
14:00 – 17:00 FREE PRACTICE 1 24 HOURS OF LE MANS
17:30 – 18 :15 FREE PRACTICE 2 LIGIER EUROPEAN SERIES
19:00 – 20:00 QUALIFYING PRACTICE 24 HOURS OF LE MANS
20:00 – KYO EVENING CONCERT
20:30 – 21:30 FREE PRACTICE 2 ROAD TO LE MANS
22:00 – 00:00 FREE PRACTICE 2 24 HOURS OF LE MANS

Donderdag 9 juni 2022
10:15 – 10:35 QUALIFYING PRACTICE 1 LIGIER EUROPEAN SERIES
10:50 – 11:10 QUALIFYING PRACTICE 2 LIGIER EUROPEAN SERIES
12:10 – 12:30 QUALIFYING PRACTICE 1 ROAD TO LE MANS
12:45 – 13: 45 QUALIFYING PRACTICE 2 ROAD TO LE MANS
15:00 – 18:00 FREE PRACTICE 3 24 HOURS OF LE MANS
18:30 – 19:25 RACE 1 ROAD TO LE MANS
20:00 – PETE DOHERTY CONCERT EVENING
20:00 – 20:30 HYPERPOLE 24 HOURS OF LE MANS
22:00 – 00:00 FREE PRACTICE 4 24 HOURS OF LE MANS

Vrijdag 10 juni 2022
10:15 – 10:35 QUALIFYING PRACTICE 1 LIGIER EUROPEAN SERIES
10:50 – 11:10 QUALIFYING PRACTICE 2 LIGIER EUROPEAN SERIES
12:10 – 12:30 QUALIFYING PRACTICE 1 ROAD TO LE MANS
12:45 – 13: 45 QUALIFYING PRACTICE 2 ROAD TO LE MANS
15:00 – 18:00 FREE PRACTICE 3 24 HOURS OF LE MANS
18:30 – 19:25 RACE 1 ROAD TO LE MANS
20:00 – PETE DOHERTY CONCERT EVENING
20:00 – 20:30 HYPERPOLE 24 HOURS OF LE MANS
22:00 – 00:00 FREE PRACTICE 4 24 HOURS OF LE MANS

Zaterdag 11 juni 2022
09:00 – 09:50 RACE 2 LIGIER EUROPEAN SERIES
10:30 – 10:45 WARM-UP 24 HOURS OF LE MANS
11:20 – 12:15 RACE 2 ROAD TO LE MANS
16:00 – START OF THE 24 HOURS OF LE MANS
20:00 – THE STRANGLERS EVENING CONCERT

Zondag 12 juni 2022
16:00 - FINISH

De vetgedrukte regels zijn momenten voor de WEC / de 24 Uur van Le Mans, de anderen zijn 'support acts'.

Voor de gehele week is er ook een programma, @Richard117 heeft daarvan een PDF gevonden:
Richard117 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 06:30:
Hier een iets nauwkeuriger tijdschema dan zo'n globaal schema dat ze op de site zetten.

http://fiawec.alkamelsyst...MATION/Timetable%20V2.pdf
Hierin zijn bijvoorbeeld ook de concerten opgenomen. ;)
Terug naar inhoudsopgave

Deelnemers

Onlangs is de provisionele (volledige) deelnemerslijst bekend geworden, alle gaten zijn opgevuld, 186 coureurs zullen gaan rijden in de komende editie van de 24 uur van Le Mans. Racing Team Nederland is daar overigens niet bij, die rijdt dit seizoen in de IMSA mee en heeft gekozen om praktische redenen om de auto in Noord Amerika te laten. Vooralsnog doen de volgende Nederlanders mee:Ook doen er uiteraard Belgen mee, dat zijn dit jaar:
  • Jean Glorieux
  • Dries Vanthoor
  • Laurens Vanthoor
  • Christian Hook
  • Jan Heylen
  • Adrien de Leener
  • Sarah Bovy
Terug naar inhoudsopgave

Garage 56

Voor zover bij mij bekend, is er voor de 2022 geen deelnemer via Garage 56. Laat het vooral weten als dat wel zo is, dan pas ik het topic aan! :) In deze klasse zijn wel bijzondere wagens/initiatieven wel aan de start gekomen:
- Deltawing
- Nissan Zeod
In 2023 zal een aangepaste Nascar auto mee gaan doen via de Garage 56. Dit is al eens eerder gedaan, maar was destijds niet echt een succes. In 2023 hoopt men op meer succes! Bron
Terug naar inhoudsopgave

To-do

- Overzicht uitbreiden met suggesties.
- Iemand interesse om mee te helpen updaten?

Kamperen

Om ten volle van het evenement te kunnen genieten, moet je er eigenlijk live bij zijn. Op de vele campings rond het circuit heerst een gemoedelijke sfeer en is het altijd gezellig. Naast de baan is er dus ook van alles te doen en te beleven! @Richard117 raadt voor wat meer informatie en dergelijken over de campings de website www.beermountain.com aan.

Ook heeft @x-RaY99 een link gedeeld met routes naar de diverse campings. ten tijde van de race.
x-RaY99 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 13:38:
Wat info qua routes:

https://www.24h-lemans.co...24-hours-of-le-mans-56279

Hopelijk is de (al enige jaren gebruikte) route vanaf Houx richting Carrefour nog wel te gebruiken, dat kan ik niet zo snel uit die site opmaken. Dus links langs het stadion en dan de "snelweg" op naar rechts afrit/omdraaien/oprit en dan weer eerste afrit om zo 2min later bij de Carrefour te zijn (of vanaf vrijdag na 30min) ;)
Terug naar inhoudsopgave

Waar te kijken?

Voor wat ik vind is dit het overzicht waar het te kijken is per land/regio:
  • France: Eurosport, France 3, france.tv
  • Germany: Eurosport, Sport1
  • Belgium: rtbf.be, rtbf auvio
  • Denmark: TV2
  • Finland: Viasat Sport (Viafree)
  • Norway: Viasat Sport (Viasport+)
  • Sweden: TV10
  • Netherlands: RTL 7 (Waarschijnlijk via Videoland)
  • Pan-Europe: Eurosport
  • Australia: Eurosport, Fox Sports (Highlights)
  • New Zealand: Sky
  • Japan: JSports
  • USA: MotorTrend TV/App
  • Canada: Discovery Velocity
  • Pan-Africa: SuperSport
Bron: https://lemansraceinfo.com/, zie ook https://lemansraceinfo.com/tv-coverage/ voor nog meer informatie.
En online dan?
Online zijn er meerdere legale opties: de FIA WEC via fiawec.com heeft vaak ook live coverage van alle sessies die uitgezonden worden. Hier zit ook commentaar bij en in elk geval tijdens de race en ik meen ook de kwalificaties, komt ook Alan McNish Anthony Davidson sinds dit jaar voorbij als een van de commentatoren. Eurosport heeft met Eurosport Player vaak ook meerdere streams. Je kunt daarop vaak een trial nemen en direct weer annuleren, dan kost het je bovendien ook niets om via Eurosport te kijken. Geen idee hoe daar u het Nederlandse commentaar is, gezien Nelson Valkenburg al even weg is en tegenwoordig zich bezig houdt met Formule 1 bij Viaplay.
Terug naar inhoudsopgave

Externe Links

Terug naar inhoudsopgave

Dankwoord

Iedereen die bijgedragen heeft in dit topic
@ge-flopt voor het maken van eerdere topics!

Ook lijkt het mij leuk om interessante posts te pinnen, laat het mij dus weten als je een interessante post ziet, dan pin ik die. Via het filter kunnen die posts dan gemakkelijk teruggevonden worden! :)

[Voor 255% gewijzigd door CH4OS op 12-06-2022 01:06]

• Richard117
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:28
Ook dit jaar ben ik er vanaf scrutineering weer live bij *O*
Komende maandag is de presentatie van de deelnemerslijst, ik heb begrepen dat er weer 70+ inschrijvingen zijn voor 62 plekken op de grid. Er zullen er dus weer een aantal op de reservelijst komen.
De grote vraag is of Racing Team Nederland zich aangemeld heeft. In principe doen ze dit jaar het IMSA Endurance seizoen en hebben dus geen directe toegang tot Le Mans. Maar Le Mans is speciaal, dus wellicht past dat toch in hun plannen.

iRacing Profiel - www.volgaspics.nl

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
Aangezien ze LMP2 Pro/am kampioen zijn, zal de kans dat ze alsnog mee mogen doen best groot zijn. Snap alleen de keus niet, waarom RTN naar IMSA is gegaan.

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-03 10:46

TommyGun

Stik er maar in!

Time flies. Het zal wel een stuk drukker zijn dan vorig jaar, ik vond 't stiekem wel lekker zonder Britten :D

[Voor 4% gewijzigd door TommyGun op 25-02-2022 09:19]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• Niellie41
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:19

Niellie41

Ondertitel van deze gebruiker

CH4OS schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 09:04:
Aangezien ze LMP2 Pro/am kampioen zijn, zal de kans dat ze alsnog mee mogen doen best groot zijn. Snap alleen de keus niet, waarom RTN naar IMSA is gegaan.
Een nieuwe uitdaging voor ze, na jaren WEC.
Frits van Eerd: “Omdat we in 2021 de wereldtitel hebben gewonnen, is de timing van deze nieuwe uitdaging perfect. Ik heb er nooit een geheim van gemaakt dat ik na onze deelname aan het EK [in 2017] en het WK [sinds 2018] graag met Racing Team Nederland ook in Amerika wilde racen. Ik heb in Amerika gestudeerd en in die tijd al IMSA-races bezocht. Dat we nu de vier grootste IMSA-races gaan doen, is voor mij dus echt een droom die uitkomt. Begin 2021 hebben we als test de 24 uur van Daytona gedaan. Dat was een fantastische ervaring en ik ben enorm blij dat het nu een vervolg krijgt.”
https://www.racingteamned...m-nederland-naar-amerika/

[Voor 60% gewijzigd door Niellie41 op 25-02-2022 09:20]

Mijn iRacing profiel | "Complaining without offering a solution, is bitching. So stop bitching." - Andy Lally

Acties:
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• Richard117
TommyGun schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 09:18:
Time flies. Het zal wel een stuk drukker zijn dan vorig jaar, ik vond 't stiekem wel lekker zonder Britten :D
Het "jaar" duurt dit jaar dan ook maar een maand of 9.
Dat het wat rustiger was, was op zich wel lekker voor een keertje. Maar ik hoop toch dat er met meer aanwezige fans ook weer meer eettenten zijn. Want dat viel in 2021 wel tegen en gaf nog langere wachtrijen.
CH4OS schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 09:04:
Als ze zich aangemeld hebben zal dat zeker een + punt zijn en voorrang geven op andere aanmeldingen. Maar geen garanties. In tegenstelling tot een ELMS of ALMS titel, geeft een WEC titel geen automatisch startbewijs voor Le Mans. Een WEC deelname geeft dat wel, maar dat doen ze dit jaar dus niet.

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

@Richard117 true, van mij had het weer in het najaar / einde zomer gemogen. Lekker lang donker.

• Richard117
TommyGun schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 10:16:
@Richard117 true, van mij had het weer in het najaar / einde zomer gemogen. Lekker lang donker.
Met het donker heb ik niet zo veel, want dan pak ik toch altijd wel een paar uurtjes slaap. Ik vond het voordeel van einde zomer vooral dat ik niet zo vroeg op hoefde te staan voor de zonsopkomst :+

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Richard117 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 10:19:
[...]

Met het donker heb ik niet zo veel, want dan pak ik toch altijd wel een paar uurtjes slaap. Ik vond het voordeel van einde zomer vooral dat ik niet zo vroeg op hoefde te staan voor de zonsopkomst :+
Haha dat zeker :+ en niet zo heet in de tent :9

In het donker zien rijden vind ik juist het mooiste van Le Mans :*) O+

[Voor 8% gewijzigd door TommyGun op 25-02-2022 10:22]

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
De gloeiende remschijven vind ik altijd wat hebben om te zien, inderdaad. Ik probeer altijd wel zoveel als mogelijk te kijken. Afgelopen jaar "maar" 20 van de 24 uur gezien, mijn "record" staat op 22 uur, hahaha.

[Voor 48% gewijzigd door CH4OS op 25-02-2022 10:47]

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:49
Jammer dat we de Peugeot 9X8 dit jaar niet gaan zien

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
jan390 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 15:12:
Dit is inderdaad heel jammer. Had gehoopt dat de auto ook het volledige WEC-seizoen zou meepakken en dat er daarmee ein-de-lijk eens concurrentie (terug) komt voor Toyota. Volgend jaar dus in 2023, wanneer Ferrari (LMH), Porsche en Audi (beiden LMDh) terugkomen. En Peugeot dan dus en nog wel meer fabrikanten die ik nu even vergeet.

EDIT:
Ik zal trouwens zoveel als mogelijk informatieve posts pinnen, zodat interessante posts niet zomaar verloren gaan en makkelijk terug te vinden zijn. Als ik een post moet pinnen, laat het dus vooral even weten!

[Voor 15% gewijzigd door CH4OS op 25-02-2022 16:02]

• Niellie41

Niellie41

jan390 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 15:12:
Jammer, maar was niet onverwacht. Dit hadden ze al vanaf het begin aangegeven.

Het is frustrerend hoe de ACO overduidelijk de regels niet toepast voor sommige (lees Franse) teams. Teams die meedoen aan de WEC moeten heel het seizoen mee doen, maar voor Peugeot geldt het ineens niet. 🤷🏻‍♂️

[Voor 4% gewijzigd door Niellie41 op 25-02-2022 19:28]

Mijn iRacing profiel | "Complaining without offering a solution, is bitching. So stop bitching." - Andy Lally

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
@Niellie41 Inderdaad, daar heb je wel een punt. Aan de andere kant is het in potentie wel concurrentie voor Toyota. Mogelijk dat WEC daarom een oogje toe knijpt?

• jfeelders
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-03 06:50

jfeelders

Kwaliteit voor kwantiteit...

Dit jaar kan ik er niet bij zijn. On site that is. Maar ik heb het weekend al weer een paar maanden geblokkeerd. En ik kijk nog regelmatig de foto's terug van 2021 toen ik er was...

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23:01
TommyGun schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 10:16:
Dat is de reden waarom ikzelf de Rolex 24H mooier vind dan Le Mans (vloeken in de kerk in dit topic :D )
Ik hou van de donkere tijden, en omdat Rolex 24H dus in januari rijdt heb je extreem lange nachten.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
Ryur schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 19:48:
Dat is de reden waarom ikzelf de Rolex 24H mooier vind dan Le Mans (vloeken in de kerk in dit topic :D )
Ik hou van de donkere tijden, en omdat Rolex 24H dus in januari rijdt heb je extreem lange nachten.
En ik geloof een stuk noordelijker, wat ook effect heeft op hoe lang het donker is (alsmede de temperatuur). Toch vind ik qua race Le Mans toch wel leuker. Circuit de la Sarthe spreekt voor mij veel meer tot de verbeelding. De 24 uur van Daytona is ook leuk, maar is vooral racen op een oval met (toevallig) een infield... Ik vind daar niet echt veel aan.

• Niellie41

Niellie41

Nou ja, Le Mans is ook alleen maar rechte stukken met wat chicanes. ;)

Ik ben in 2018 naar de Rolex 24 geweest. Voor de fan is een roval geweldig. Je hebt op het infield altijd wel meerdere stukken van de baan die je kan zien en op de tribune zie je alles.

Alle grote endurance races zijn bijzonder op hun manier. Ik vind de een niet beter dan de ander.

[Voor 67% gewijzigd door Niellie41 op 27-02-2022 08:07]

• ge-flopt
Niellie41 schreef op zondag 27 februari 2022 @ 08:01:
Nou ja, Le Mans is ook alleen maar rechte stukken met wat chicanes. ;)

Ik ben in 2018 naar de Rolex 24 geweest. Voor de fan is een roval geweldig. Je hebt op het infield altijd wel meerdere stukken van de baan die je kan zien en op de tribune zie je alles.

Alle grote endurance races zijn bijzonder op hun manier. Ik vind de een niet beter dan de ander.
Het lijkt me inderdaad in Amerika als je naar de ovals/rovals gaat dat je alle acties goed kunt overzien als je op de tribune zit. De reguliere banen heb je dat wat minder, maar dat heeft weer meer dat er lange rechte stukken bij zitten. Maar zoals je zelf zegt elke baan is bijzonder op hun manier.

Acties:
  • +3Henk 'm!
  • Pinned

• Richard117
Vandaag dus nog geen gepresenteerde entry list. Officieel wegens administratieve redenen. Zeer waarschijnlijk moet je dat vertalen naar: we zitten met wat ingeschreven Russische teams en coureurs in ons maag waarmee we ff geen idee hebben wat we moeten doen.

• ge-flopt
https://www.24h-lemans.co...id-updated-for-2022-56068

Met alleen een Alpine A480 (een gedowntunde LMP1) en een Glickenhaus SCG 007 C (budget vele malen kleiner als Toyota) als tegenstander, wie denk je dat Le Mans 2022 gaat winnen ook al passen ze niets aan hun auto aan.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
ge-flopt schreef op maandag 7 maart 2022 @ 14:04:
https://www.24h-lemans.co...id-updated-for-2022-56068

Met alleen een Alpine A480 (een gedowntunde LMP1) en een Glickenhaus SCG 007 C (budget vele malen kleiner als Toyota) als tegenstander, wie denk je dat Le Mans 2022 gaat winnen ook al passen ze niets aan hun auto aan.
Tja, sinds de échte concurrentie weg is (en gelukkig per 2023 terugkomt) is de hoogste klasse ook niet heel verrassend. Had de hoop dat Peugeot dit seizoen iets kon doen, maar ook dat is intussen verkeken.

• KwepsjIrrpel
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11-02 14:43
Ik wil dit jaar voor de eerste keer gaan kijken, is er een goeie website waar ik kaarten kan aanschaffen eventueel met camping? :D

Acties:
  • 0Henk 'm!
  • Pinned

• ge-flopt
KwepsjIrrpel schreef op maandag 7 maart 2022 @ 14:16:
Ik wil dit jaar voor de eerste keer gaan kijken, is er een goeie website waar ik kaarten kan aanschaffen eventueel met camping? :D
Ik denk dat je het beste gewoon op de ACO website terecht kan:
https://ticket.24h-lemans...w6lN5EhMxeX4aAojGEALw_wcB

Misschien dat je iets hebt aan de Club Arnage Guide. De guide is al even niet geupdate, maar veel informatie zal weinig veranderen.
http://www.clubarnage.com/caguide/download2018.html

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
Kijk ook even op beermountain.com, een website dat eea verteld over de campings, ik geloof dat het ook soort van reviews heeft. Volgens mij zijn alle campingtickets intussen uitverkocht, op Beauséjour na. Iets als AirBnB in de buurt zal waarschijnlijk ook niet meer beschikbaar zijn of heel duur.

EDIT:
@ge-flopt heb ik zojuist mede auteur gemaakt.

[Voor 49% gewijzigd door CH4OS op 07-03-2022 15:26]

• jan390
Inschrijving is voor 48 uur heropend na terugtrekking G Drive

En Glickenhaus is een derde inschrijving aangeboden

[Voor 31% gewijzigd door jan390 op 07-03-2022 20:38]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
Overigens, Chevrolet is geen vraag of ze erbij zijn dit jaar. Ze rijden namelijk dit jaar een full WEC-season. Dan kan iedereen het iconische geluid van die wagens horen! ;)

[Voor 21% gewijzigd door CH4OS op 07-03-2022 22:07]

Acties:
  • 0Henk 'm!
  • Pinned

• jan390
Niet geheel onverwacht, maar geen 3e Glickenhaus

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• Niellie41

Niellie41

De entry list voor Le Mans is gepubliceerd: https://assets.lemans.org...4-heures-du-mans-2022.pdf

Edit: RTN is 3e reserve.

[Voor 13% gewijzigd door Niellie41 op 10-03-2022 13:07]

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
@Niellie41 Ik neem aan dat dit de voorlopige lijst is? Als ik het niet vergeet, zal ik het vanavond opnemen in de topicstart.

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• ge-flopt
De voorlopige entry list is bekend gemaakt:
Wikipedia: 2022 24 Hours of Le Mans

Opvallende zaken:
Nederlanders:
Bent Viscaal (TDS Racing x Vaillante / LMP2)
Robin Frijns (Team WRT / LMP2)
Nick Catsburg (Corvette Racing / GTEPRO)
Tijmen van der Helm (ARC Bratislava / LMP2)
Job van Uitert (Panis Racing / LMP2)

Belgisch:
Dries Vanthoor (Team WRT / LMP2)
Laurens Vanthoor (Porsche GT Team / GTEPRO)
Sarah Bovy (Iron Dames / GTEAM)
Jean Glorieux (DKR Engineering / LMP2)

Opvallend:
Racing Team Nederland staat op de 3e plek op de reserve lijst. Lineup zou zijn: Frits van Eerd / Giedo van der Garde / Nyck de Vries
Jeroen Bleekemolen staat nog niet in de lijst, maar zou vreemd zijn als we hem niet zouden zien.
Acteur Michael Fassbender maakt zijn Le Mans debuut.
Geen russen in het veld, ook niet onder een neutrale vlag.

[Voor 3% gewijzigd door ge-flopt op 10-03-2022 16:43]

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
Ook wel opvallende afwezige, de full female line-up van Richard Mille Racing. Jammer dat Beitske Visser dus niet meedoet dit jaar. :(

• Niellie41

Niellie41

Kaartjes voor de FIA WEC race (7 mei) gaan vanmiddag (om 14:00) in de verkoop.

Kaartje kost €41 met de gebruikelijke toegang. De pit walk is afhankelijk van eventuele corona maatregelen.
http://www.ice-lux.com

• ge-flopt
Niellie41 schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 10:30:
Kaartjes voor de FIA WEC race (7 mei) gaan vanmiddag in de verkoop.

Kaartje kost €41 met de gebruikelijke toegang. De pit walk is afhankelijk van eventuele corona maatregelen.
Op die pagina zie ik geen kaartjes voor de 6 uur van Spa.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Niellie41

Niellie41

ge-flopt schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 13:17:
[...]

Op die pagina zie ik geen kaartjes voor de 6 uur van Spa.
Als het goed is komen die om 14:00 beschikbaar. Van het weekend was er een timer die naar vandaag om 14:00 aftelde.

• Niellie41

Niellie41

Zo, kaartje besteld. Hopelijk kan de pit walk doorgaan. }) #SuckItCameron (Dinner With Racers podcast luisteraars zullen hem snappen)

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
Niellie41 schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 10:30:
Kaartjes voor de FIA WEC race (7 mei) gaan vanmiddag (om 14:00) in de verkoop.

Ik heb in 2020 kaarten gekocht, blijven die geldig? Ik hoef namelijk maar twee extra tickets dan te hebben.

[Voor 6% gewijzigd door CH4OS op 15-03-2022 14:20]

• Niellie41

Niellie41

Geen idee. Dat zal je bij de organisatie even moeten navragen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
Niellie41 schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 14:33:
Geen idee. Dat zal je bij de organisatie even moeten navragen.
Ik heb net even ingelogd bij Ticketmaster Belgie, daar staan de tickets nu "gewoon" tussen en het evenement staat nu ook als "upcoming", dus dat zit wel goed denk ik. Alleen de extra tickets dus nog.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Richard117
CH4OS schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 14:19:
[...]

Ik heb in 2020 kaarten gekocht, blijven die geldig? Ik hoef namelijk maar twee extra tickets dan te hebben.
Ik heb in juni 2020 mail gekregen dat er geen publiek welkom zou zijn en als ik niks deed mijn kaarten in 2021 geldig zouden zijn. In maart 2021 heb ik dezelfde mail gekregen maar dan met de melding dat de kaarten in 2022 geldig zijn.

Als je toen niks gedaan hebt (formulier invullen om je geld terug te vragen) zouden je 2020 tickets dus gewoon geldig moeten zijn.

Acties:
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
Ook wel tof, sinds dit seizoen krijgen de teams hernieuwbare brandstof wat gemaakt is uit residu van de wijn industrie. Meer informatie hierover op de officiele website: https://www.fiawec.com/en...le-fuel-with-fia-wec/7286. Men hoopt hiermee de CO2 uitstoot met 65% te verminderen, geen kattepis dus.

[Voor 13% gewijzigd door CH4OS op 16-03-2022 00:10]

• x-RaY99
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:12
Leuk, topic had ik vooralsnog gemist!

Ook dit jaar voor de 15e keer weer van de partij op Circuit de la Sarthe met een aantal vrienden, gelukkig vorig jaar ook toch nog een plekje weten te bemachtigen, heeeeerlijk rustig toen ;)

Mooi dit jaar (en vorig, maar niet toegankelijk) dat de testdag een week van te voren is én dat de Fransen zo aardig zijn dat de campings dan ook vanaf vrijdag 3 juni open zijn. Heerlijk 11 dagen kamperen (Houx) met racefans en bbq!

Jammer dat vooralsnog RTN niet mee doet (maar inderdaad wel op reserve lijst) en dat Peugeot op het "laatste" moment toch niet mee kan doen aan Spa, waardoor het ook niet in Le Mans mag mee doen.

Zin in!

18kwp solar, 9kw Panasonic WH-MDC09G3E5 voor 580m3 huis + 60m3 zwemvijver. Edel Water 200L SWW, Gas contract loos sinds 19/2/2019, Gas meter/leiding verwijderd 14/11/2019

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
@x-RaY99 Testdag is toch altijd een week van te voren? :) Overigens wel tof dat zoiets kan in Frankrijk, gezien publieke straten ervoor afgesloten moeten worden en er meer 24 uurs evenementen zijn. Zo heb je ook 24h moto, die rijden geloof ik ook Circuit de La Sarthe en de 24h de Camions, maar die rijden het Bugatti circuit, zover ik altijd begrepen heb.

In Nederland zou zoiets redelijk ondenkbaar te zijn om te doen voor een race, om gedeeltelijk op de openbare weg te racen, stel je voor, de openbare weg afsluiten ervoor. ;)

[Voor 19% gewijzigd door CH4OS op 16-03-2022 14:23]

• Niellie41

Niellie41

De motorrace is volgens mij ook gewoon op het Bugatti circuit.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
Ah, ik zie het inderdaad, althans, aldus WIkipedia: Wikipedia: 24 Hours of Le Mans (motorcycle race)

offtopic:
Ik heb een TR ingediend om de titel van het topic lichtelijk aan te passen, zodat dit topic in het bijzonder de 24 uur van Le Mans bespreekt, maar ook ruimte kan bieden voor het WEC 2022 seizoen.

[Voor 36% gewijzigd door CH4OS op 16-03-2022 14:34]

• Richard117
CH4OS schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 14:22:
@x-RaY99 Testdag is toch altijd een week van te voren? :) Overigens wel tof dat zoiets kan in Frankrijk, gezien publieke straten ervoor afgesloten moeten worden en er meer 24 uurs evenementen zijn. Zo heb je ook 24h moto, die rijden geloof ik ook Circuit de La Sarthe en de 24h de Camions, maar die rijden het Bugatti circuit, zover ik altijd begrepen heb.

In Nederland zou zoiets redelijk ondenkbaar te zijn om te doen voor een race, om gedeeltelijk op de openbare weg te racen, stel je voor, de openbare weg afsluiten ervoor. ;)
De testdag was altijd 2 weken voor de race. Het weekend voor de race had je dan de keuringen in de stad.
De keuringen zijn dit jaar op vrijdag en zaterdag en dan aansluitend op de zondag voor de race de testdag. Net als afgelopen jaar eigenlijk, maar toen waren de keuringen achter gesloten deuren op het circuit. Testdag achter gesloten deuren? Niet als je de weg een beetje kent O-)

• Niellie41

Niellie41

Alvast opwarmen voor Spa!

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• Niellie41

Niellie41

NASCAR komt volgend jaar naar Le Mans!
https://racer.com/2022/03...maro-for-le-mans-in-2023/
In a collaborative effort between IMSA, NASCAR, Hendrick Motorsports, Chevrolet and Goodyear, a modified Next Gen Chevrolet Camaro ZL1 will be entered in next year’s 24 Hours of Le Mans.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
Nice! Als Garage 56 of zo?

EDIT:
Net even het artikel gelezen, inderdaad! Ben benieuwd wat er uit komt en hoe de auto dan presteert! :)

[Voor 18% gewijzigd door CH4OS op 17-03-2022 19:13]

• ge-flopt
Hopelijk doen ze het beter dan in de jaren 70. Toen hebben ze nascar wagens al eens mee laten rijden. Dit was ivm de olie crisis. Je leest het goed, Nascar wagens reden mee ivm de olie crisis! Door de crisis waren er niet voldoende inschrijvingen, en hebben ze een klasse gemaakt waar nascar wagens in mochten rijden. Beide wagens hebben het niet gehaald. De eerste lag er al na 2 rondes uit en de 2e na 11 uur, met 104 rondes.
Wikipedia: 1976 24 Hours of Le Mans

Denk dat ze het dit keer beter aanpakken. Het wordt niet zomaar dat de wagens in het veld geplempt worden, Hendrick Motorsport neemt er meer dan een jaar de tijd voor om de wagen te prepareren samen met hulp van ACO en IMSA. Ze gaan denk ik niet ver naar voren komen, daar zijn de wagens toch net iets te log voor, maar 1e in de klasse moet wel lukken. ;)

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
ge-flopt schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 09:24:
Ze gaan denk ik niet ver naar voren komen, daar zijn de wagens toch net iets te log voor, maar 1e in de klasse moet wel lukken. ;)
Overall in de top 61 lukt volgens mij ook wel. :+

• ge-flopt
CH4OS schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 09:35:
[...]
Overall in de top 61 lukt volgens mij ook wel. :+
Dan moeten ze wel finishen. Maar dat geld ook als ze eerste in hun klasse willen worden. >:) :P

Acties:
  • 0Henk 'm!
  • Pinned

• ge-flopt
Het is welliswaar het Le Mans 2022 topic, maar voor de komende jaren komen er toch aardig wat veranderingen. De belangrijkste voor mij is niet alleen het LMDH platform, maar ook de overgang van GTE naar GT3.
Glickenhaus heeft inmiddels aangekondigd met een 004C in actie te willen komen:
https://www.endurance-inf...ec-la-004c-en-version-gt3

Acties:
  • 0Henk 'm!
  • Pinned

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
VanWall heeft gisteren ook eindelijk hun auto dan echt laten zien:
De auto gaat volgend jaar mee doen in de LMH-klasse.

Op motorsport.com staan ook wat andere foto's:
https://www.motorsport.co...acing-bykolles-/62184675/
https://www.motorsport.co...kolles--62184676/62184676
https://www.motorsport.co...kolles--62184677/62184677

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
Racing Team Nederland ziet ook af van deelname aan de 24 uur van Le Mans. Op Facebook schrijft het team:
Racing Team Nederland heeft besloten af te zien van deelname aan de komende 24 uur van Le Mans. Het Nederlandse team wil zich volledig focussen op de IMSA Endurance Cup in Amerika, waarin het dit jaar om de titel strijdt.
Frits van Eerd: “Na het behalen van de wereldtitel in het FIA World Endurance Championship vorig jaar, kozen we voor de IMSA Endurance Cup als nieuwe uitdaging.
“De kans op een startplaats in Le Mans is altijd klein als je niet meedoet aan het FIA World Endurance Championship of de European Le Mans Series die eveneens door de ACO [de organisator van de 24 uur van Le Mans] worden georganiseerd.
“Door het dit jaar grote aantal inschrijvingen, zouden wij daarom de komende maanden moeten wachten op een startplaats in Le Mans. We hebben besloten dat niet te doen. We zouden dan nu - zonder garantie op een startplaats in Le Mans - ons complete team uit Amerika naar Frankrijk moeten verplaatsen en vervolgens na Le Mans heel snel terug moeten transporteren naar Amerika, waar we amper twee weken later een IMSA-race in Watkins Glen moeten rijden.
“We begrijpen en respecteren de afwegingen van de ACO, maar vinden het bijzonder jammer voor de Nederlandse fans dat er voor het eerst sinds ons debuut in 2017 geen Nederlands team aan de start zal staan van de 24 uur van Le Mans. Wij focussen ons nu echter liever volledig op de IMSA Endurance Cup 2022 waarin we na ons succes in de 24 uur van Daytona en de 12 uur van Sebring volop in gevecht zijn om de titel.”
Met twee tweede plaatsen in Daytona en Sebring staat Racing Team Nederland met slechts één punt achterstand tweede in de IMSA Endurance Cup.
De volgende race, de Six Hours of The Glen, wordt verreden op 26 juni a.s. op het circuit van Watkins Glen ten noorden van New York.
Dit maakt de Nederlandse inbreng voor de komende editie wel een stuk kleiner, helaas!

[Voor 7% gewijzigd door CH4OS op 26-03-2022 13:00]

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
[afbeelding verwijderd omdat deze het toch niet meer deed, helaas]

Nieuwe foto van de Van Wall, dit keer een betere overview van de gehele auto.

[Voor 64% gewijzigd door CH4OS op 30-04-2022 12:13]

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
CH4OS schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 14:22:

Ik weet niet of je specifiek 24h of iig endurance bedoelt, maar de Pinksterraces in Oss bv zijn 'gewoon' op openbare weg.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
toolkist schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 19:46:
[...]

Ik weet niet of je specifiek 24h of iig endurance bedoelt, maar de Pinksterraces in Oss bv zijn 'gewoon' op openbare weg.
Ik doelde inderdaad op een 24 uurs race.

• Niellie41

Niellie41

De Nordschleife is in principe ook gewoon een openbare tolweg.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
Niellie41 schreef op zondag 27 maart 2022 @ 10:02:
De Nordschleife is in principe ook gewoon een openbare tolweg.
Ja, maar geen Nederlandse. ;)

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
De Peugeot 9X8 is onlangs drie dagen lang getest op het circuit van Barcelona; https://endurance24-fr.tr...x_tr_hl=nl&_x_tr_pto=wapp.

En ik geloof dat de VanWall ook opweg is naar zijn shakedown.

[Voor 12% gewijzigd door CH4OS op 04-04-2022 21:18]

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:29

mphilipp

Romanes eunt domus

Ik ben tot een paar jaar terug vrij regelmatig met een groepje vrienden en ook zelfs 2x als geacrediteerd fotograaf naar Le Mans geweest. Ik probeer eigenlijk sinds vorig jaar al een Nederlands verkooppunt te vinden voor toegangskaarten én plaatsen op een van de campings. Op zich zijn toegangskaartjes nooit het probleem, die kan ik ook nu nog makkelijk op de site van Le Mans krijgen. Alleen de campings is altijd lastig. Na jarenlang op de 'armelui camping' Beausejour te hebben gestaan, waren we dat wel een beetje zat.
We zijn uiteindelijk een paar keer op Garage Vert neergestreken en dat vonden we top. Vijf minuutjes wandelen van de Dunlop brug, dus prima plek. Punt is alleen dat de campings buiten Beausejour alleen via ticketburo's te krijgen zijn. Het moment dat de openbare verkoop open gaat, zijn die plaatsen allemaal vergeven. ACO leden krijgen ook nog eens voorrang; die mogen eerder bestellen.
Tot aan die corona ellende was er ook gewoon nog iets als Ticket Travel die Le Mans kaartjes aanbood. Maar dat doen ze niet meer. En tenzij ik helemaal niet meer kan googlen, kan ik ook niets vinden in Nederland die wat aanbiedt. Wel een paar Engelse toko's gezien, maar die doen weer combo's met de Tunnel enzo.

Kortom: ik kan dus niets vinden waar ik vooraf camping plaatsen kan boeken voor Le Mans. Voor dit jaar is te laat, maar ik wil dan wanneer het kan (meestal einde jaar) gaan boeken voor 2023. Wie weet waar?

System 1” is fast, instinctive and emotional; “System 2” is slower, more deliberative, and more logical.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
mphilipp schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 11:09:
Ik ben tot een paar jaar terug vrij regelmatig met een groepje vrienden en ook zelfs 2x als geacrediteerd fotograaf naar Le Mans geweest. Ik probeer eigenlijk sinds vorig jaar al een Nederlands verkooppunt te vinden voor toegangskaarten én plaatsen op een van de campings. Op zich zijn toegangskaartjes nooit het probleem, die kan ik ook nu nog makkelijk op de site van Le Mans krijgen. Alleen de campings is altijd lastig. Na jarenlang op de 'armelui camping' Beausejour te hebben gestaan, waren we dat wel een beetje zat.
We zijn uiteindelijk een paar keer op Garage Vert neergestreken en dat vonden we top. Vijf minuutjes wandelen van de Dunlop brug, dus prima plek. Punt is alleen dat de campings buiten Beausejour alleen via ticketburo's te krijgen zijn. Het moment dat de openbare verkoop open gaat, zijn die plaatsen allemaal vergeven. ACO leden krijgen ook nog eens voorrang; die mogen eerder bestellen.
Tot aan die corona ellende was er ook gewoon nog iets als Ticket Travel die Le Mans kaartjes aanbood. Maar dat doen ze niet meer. En tenzij ik helemaal niet meer kan googlen, kan ik ook niets vinden in Nederland die wat aanbiedt. Wel een paar Engelse toko's gezien, maar die doen weer combo's met de Tunnel enzo.

Kortom: ik kan dus niets vinden waar ik vooraf camping plaatsen kan boeken voor Le Mans. Voor dit jaar is te laat, maar ik wil dan wanneer het kan (meestal einde jaar) gaan boeken voor 2023. Wie weet waar?
Eigenlijk geef je zelf het antwoord al. Als je lid bent van de ACO Club, krijg je voorrang, maar ook korting. Wanneer je met twee of meer personen gaat, heb je de prijs van het ACO lidmaatschap er al uit, die is iets van €60,- of zo en de korting is dan al groter. Het lijkt mij dus redelijk een no brainer wat je het beste kan doen. ;)

Ticket+Travel is overgenomen, sinds de overname wil je geloof ik sowieso bij Ticket Travel, zoals ze nu heten, weg blijven.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

CH4OS schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 11:42:
[...]
Eigenlijk geef je zelf het antwoord al. Als je lid bent van de ACO Club, krijg je voorrang, maar ook korting. Wanneer je met twee of meer personen gaat, heb je de prijs van het ACO lidmaatschap er al uit, die is iets van €60,- of zo en de korting is dan al groter. Het lijkt mij dus redelijk een no brainer wat je het beste kan doen. ;)
ACO lidmaatschap heb ik al een keer gedaan. Niet zinvol. We gaan met een paar man, en je kunt niet voor iedereen kaartjes met korting kopen. Het voordeel valt bar tegen, want de meeste voordelen kunnen wij geen gebruik van maken. Je bent bv lid van de Franse ANWB, kun ook met korting kaartjes voor de MotoGP kopen enzo. Nee, dat heb ik allang bekeken. Leuk als je met 2 bent, maar die eerste keer hadden we met 3 man bv 1 tribunekaartje. Leuk, maar op zich is tribune op Le Mans niet echt nodig en er kan er maar 1 tegelijk op.
Nu zijn we met 5 of 6 man. En het zou ook niet hoeven als er een verkooppunt was als eerst die Ticket Travel ofzo, want daar kon je gewoon voor een normale prijs alle kaartjes kopen. We hebben toen in november dacht ik besteld en dan kan alles nog.

En ik betwijfel of die 'early access' van de ACO iets helpt. Het is welliswaar een maand (dacht ik) voordat de openbare verkoop van start gaat, maar de ticketburo's hebben dan allang hun kaarten. En er worden hele campings tegelijk verkocht aan al die buro's en tourorganisatoren.

[Voor 10% gewijzigd door mphilipp op 26-04-2022 12:24]

System 1” is fast, instinctive and emotional; “System 2” is slower, more deliberative, and more logical.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
@mphilipp Ik denk dat je dan toch iets niet helemaal goed doet, maar ik heb geen ervaring met kaarten via de ACO club te kopen. Ik geloof dat @ge-flopt, @Niellie41 of @Richard117 daar meer over kunnen vertellen.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

CH4OS schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 12:59:
@mphilipp Ik denk dat je dan toch iets niet helemaal goed doet, maar ik heb geen ervaring met kaarten via de ACO club te kopen
Nouja...wat ik zeg: ik heb het jaren geleden gedaan en mijn conclusie toen was dat het leuk is voor 2 of 3 man, maar als je met een ploeg gaat, het minder interessant is. Sowieso wil ik dat risico niet lopen dat ik lid wordt, wacht tot de verkoop open gaat en alsnog tot de conclusie kom dat alles goede campings bezet zijn.
Op Beausejour is altijd plek, maar dat wordt met het jaar een grotere puinhoop.Dus ik zoek gewoon een ticketburo dat kaartjes voor de campings verkoopt. Geen ACO lidmaatschap.

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 30-03 10:54
Nou @mphilipp ik had exact hetzelfde probleem. Nergens kan je campingtickets krijgen.
Voor ACO was ik nét te laat. Maar als je ACO hebt, heb je wel veel meer keuze in campings, ik heb het zelf gezien begin dit jaar (of was het einde vorig jaar).

Vanaf het moment dat de verkoop begon voor de niet-ACO mensen, waren de meeste kaarten voor de campings al verkocht (ik was op zoek naar Houx en heb ze dus niet).

Ik heb echt nergens naast de UK websites verkooppunten gevonden voor campingkaarten. Gefrustreerd werd ik ervan en ik heb het maar opgegeven. Dan maar 2023.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

psy schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 14:49:
Nou @mphilipp ik had exact hetzelfde probleem. Nergens kan je campingtickets krijgen.
Voor ACO was ik nét te laat. Maar als je ACO hebt, heb je wel veel meer keuze in campings, ik heb het zelf gezien begin dit jaar (of was het einde vorig jaar).
Ik heb net nog even gekeken op de ACO site en ze zeggen dat je voor 2 campings korting krijgt. De ene is Beausejour (€10 eraf) en de andere weet ik niet, want de rest is uitverkocht en je kunt ook de prijzen niet meer zien. Maar ik denk dat ze korting geven op de simpelste campings.

Verder heb ik voor de gein nog even snel uitgerekend hoeveel voordeel ik uit dat lidmaatschap zou halen als ik met 5 man zou gaan. Dat is dan welgeteld €7 op alleen de toegansgkaarten. Je krijgt maximaal 2 met 40% korting, en je betaalt €65 lidmaatschap.
Vanaf het moment dat de verkoop begon voor de niet-ACO mensen, waren de meeste kaarten voor de campings al verkocht (ik was op zoek naar Houx en heb ze dus niet).
Dat is dus ook mijn conclusie geweest. Vrijwel alles is meteen uitverkocht en ik meen dat alleen de duurste campings nog plek hadden.
Ik heb echt nergens naast de UK websites verkooppunten gevonden voor campingkaarten. Gefrustreerd werd ik ervan en ik heb het maar opgegeven. Dan maar 2023.
Ik heb er eentje gevonden die misschien ook los campingkaarten verkoopt, maar die gooit een aardige schep op de prijs. Toegangskaarten zijn bij hen GBP92, dus dat is €20 opslag op een kaartje. Op de camping zal dat wel hetzelfde laken een pak zijn. Dus als zij ook alleen campingkaarten verkopen, is het een kwestie van slikken en dan maar doen. Maar ook nog toegangskaarten is mij te gortig.

Acties:
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• Richard117
T/m 2019 kocht ik inderdaad ook via Ticket Travel tickets, maar vergis je niet die gooiden er ook een berg marge bovenop. Mijn laatste factuur daar (voor 2020, maar is ivm covid en faillissement nooit door gegaan) voor 2 tickets + 1 campingplaats Houx was €407,50. Diezelfde bestelling voor de editie van 2022 maar dan bij de ACO kost mij €198. Tel daar nog €60 ACO lidmaatschap bij op en het is nog altijd €150 goedkoper dan het bij Ticket Travel was. Als ACO lid krijg je op max 2 tickets €36 per ticket korting, waarmee je dus €72 bespaard en je lidmaatschap direct dus al terug verdient hebt. Dat er nog meer voordelen aan zitten waar je waarschijnlijk nooit gebruik van maakt maakt dan toch ook niet meer uit. Al krijg je ook 10% korting in de shop, ook als je thuis via de onlineshop besteld.

Het belangrijkste argument voor mij om lid te worden was de voorrang bij de kaartverkoop. Zoals eerder al gezegd wordt een groot aantal plekken op de campings toegewezen aan de ticketburo's en houdt de ACO maar een klein deel voor de eigen verkoop. Zeker de populaire campings zoals Houx waren door de members al helemaal volgeboekt voordat de publieke verkoop begon.

Vergeet ook niet dat dit nog altijd een rare editie is qua kaartverkoop, er zijn nog altijd veel mensen die kaarten van 2020 door hebben moeten schuiven naar dit jaar. Pas vanaf 2023 zal de verkoop weer redelijk normaal gaan, verkoop daar van zal waarschijnlijk in oktober/november starten.

Uiteindelijk wordt je eigenlijk ook niet lid voor de korting, maar vooral voor de voorrang die je krijgt. De korting is een leuke extra.

[Voor 4% gewijzigd door Richard117 op 26-04-2022 18:04]

• x-RaY99
Exact wat @Richard117 zegt.

Al jaren lang (maar per "ongeluk" in 2019 nog wel voor 2020 bij ticket travel besteld.... en wacht dus ook nog steeds op geld terug) koop ik de kaarten direct bij de ACO. Jaren terug was dit al zoveel goedkoper dan de resellers die er inderdaad behoorlijke marges op leggen.
De kosten van het lidmaatschap heb je met de korting op 2 kaartjes er sowieso meteen al uit, daarnaast de "eerlijke" prijs van de campings, waar de rest van alle resellers rustig 10 tallen euro's per plek extra voor rekenen.

18kwp solar, 9kw Panasonic WH-MDC09G3E5 voor 580m3 huis + 60m3 zwemvijver. Edel Water 200L SWW, Gas contract loos sinds 19/2/2019, Gas meter/leiding verwijderd 14/11/2019

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

x-RaY99 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 06:55:
De kosten van het lidmaatschap heb je met de korting op 2 kaartjes er sowieso meteen al uit, daarnaast de "eerlijke" prijs van de campings, waar de rest van alle resellers rustig 10 tallen euro's per plek extra voor rekenen.
Ja, allemaal waar, maar je het moet dan wel mogelijk zijn om kaartjes voor een behoorlijke camping te krijgen. Beausejour heb ik nou wel genoeg van. Garage Vert vonden wij we fijn. Ik kan mij herinneren dat ik jaren geleden heb gekeken naar die voorverkoop voor leden, en dat toen alles ook al in no-time was uitverkocht. Het is een beetje een loterij, net als kaartjes voor de Rolling Stones zeg maar.

Vandaar dat ik - al was het alleen maar voor peace of mind - via zo'n ticket buro wilde bestellen. Dan heb je de zekerheid. Maar goed, ik geloof dat momenteel de beslissing al voor ons genomen is aangezien er geen enkel ticketburo meer is die de kaarten verkoopt. Dus zullen we dat ACO lidmaatschap maar eens proberen.

Tenzij natuurlijk een ticketburo het nu wel aandurft gezien de corona toestanden en dat er straks wel kaartjes voor '23 te koop komen voor ons Nederlanders.

• Richard117
mphilipp schreef op donderdag 28 april 2022 @ 10:48:
[...]

Ja, allemaal waar, maar je het moet dan wel mogelijk zijn om kaartjes voor een behoorlijke camping te krijgen. Beausejour heb ik nou wel genoeg van. Garage Vert vonden wij we fijn. Ik kan mij herinneren dat ik jaren geleden heb gekeken naar die voorverkoop voor leden, en dat toen alles ook al in no-time was uitverkocht. Het is een beetje een loterij, net als kaartjes voor de Rolling Stones zeg maar.

Vandaar dat ik - al was het alleen maar voor peace of mind - via zo'n ticket buro wilde bestellen. Dan heb je de zekerheid. Maar goed, ik geloof dat momenteel de beslissing al voor ons genomen is aangezien er geen enkel ticketburo meer is die de kaarten verkoopt. Dus zullen we dat ACO lidmaatschap maar eens proberen.

Tenzij natuurlijk een ticketburo het nu wel aandurft gezien de corona toestanden en dat er straks wel kaartjes voor '23 te koop komen voor ons Nederlanders.
Die zekerheid is ook de reden geweest dat ik het nooit erg gevonden heb om bij Ticket Travel meer te betalen dan bij de ACO. Door het faillissement van Ticket Travel ben ik min of meer gedwongen bij de ACO te bestellen, en dat bevalt tot nu toe goed. Voor de goede campings moet je er inderdaad wel direct bij zijn wanneer de leden voorverkoop start, als je wacht tot de publieke verkoop start ben je te laat.

Wat je voor deze editie wellicht nog zou kunnen doen. Houx heeft ook veel ongenummerde plaatsen, dat zijn plaatsen die ze niet als gewone plek aan kunnen bieden omdat hier iets "mis" mee is. Bijvoorbeeld omdat het een kleinere afmeting heeft, je ingesloten staat, er een boom op het plekje staat of het heel ver van een stroompaal vandaan is. Hoe eerder in de week je er bent, hoe groter de keuze is en je dus ook de mogelijhkeid hebt om de minst slechte te kiezen. (in werkelijkheid zijn de meeste nl niet heel slecht).

Mocht je hier geen bezwaar tegen hebben kun je contact met de ACO ticket afdeling opnemen en vragen of je daar nog kaarten voor kunt krijgen. Ze spreken goed Engels en zijn nog van de oude stempel waarbij bellen beter werkt dan mailen.

• x-RaY99
mphilipp schreef op donderdag 28 april 2022 @ 10:48:
[...]

Heb je nu niets meer aan, maar voor volgend jaar:

Pro-tip, bellen bij openstellen officiële (ACO leden) verkoop, de keuze is dan reuze. En Engels is geen probleem, gek genoeg kunnen ze bij het Le Mans ticket office wél Engels... in tegenstelling tot de rest van Frankrijk :P ;)
Maandje van tevoren je ACO lidmaatschap regelen en voilà.

Door de gekke versie afgelopen jaar heb ik zelfs op 1 jaar lidmaatschap nu 2 keer Le Mans tickets kunnen kopen... nog meer korting ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!
  • Pinned

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
De provisional driver line up is bekend. 186 coureurs gaan dit jaar deelnemen aan de 24h van Le Mans.
Aankondiging FIA: https://www.fia.com/news/...years-186-le-mans-drivers
PDF: https://assets.lemans.org...4-heures-du-mans-2022.pdf

Racing Team Nederland is verdwenen uit de lijst, zij hebben aangegeven de 24 Uur van Le Mans om praktische redenen te laten passeren.

Nederlanders die wel meedoen:
Bent Viscaal, Robin Frijns, Tijmen van der Helm, Job van Uitert, Renger Van der Zande en Nicky Catsburg.

Ook doen er Belgen mee, dat zijn:
Jean Glorieux, Dries Vanthoor, Laurens Vanthoor, Christian Hook, Jan Heylen, Adrien de Leener en Sarah Bovy
Daarnaast zijn er drie Belgische auto's die meedoen; twee van Team WRT en REALTEAM by WRT (dus eigenlijk drie Team WRT auto's :+)

EDIT:
@x-RaY99 In andere delen van Frankrijk kan men ook Engels. Men verwacht alleen dat je eerst in het Frans probeert, als je dat doet en men ziet dat je geen Frans kan/begrijpt, maar zij kunnen wel Engels, dan zal men Engels gaan spreken, is althans mijn ervaring, ook buiten Le Mans. ;)

Op zich is dat ook niet raar dat men dat doet, wij doen dat immers net zo hier in Nederland en België.

[Voor 78% gewijzigd door CH4OS op 30-04-2022 19:06]

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

x-RaY99 schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 11:45:
[...]
Heb je nu niets meer aan, maar voor volgend jaar:

Pro-tip, bellen bij openstellen officiële (ACO leden) verkoop, de keuze is dan reuze. En Engels is geen probleem, gek genoeg kunnen ze bij het Le Mans ticket office wél Engels... in tegenstelling tot de rest van Frankrijk :P ;)
Maandje van tevoren je ACO lidmaatschap regelen en voilà.
Gaat ik proberen, bedankt!

Acties:
  • 0Henk 'm!
  • Pinned

• Richard117
CH4OS schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 11:50:
De provisional driver line up is bekend. 186 coureurs gaan dit jaar deelnemen aan de 24h van Le Mans.
Aankondiging FIA: https://www.fia.com/news/...years-186-le-mans-drivers
PDF: https://www.fia.com/sites...rovisional_entry_list.pdf

Racing Team Nederland nog steeds als derde op de reservelijst, maar hebben al aangegeven niet mee te oden aan de 24 uur van Le Mans voornamelijk vanwege praktische redenen.

Nederlanders die wel meedoen:
Bent Viscaal, Robin Frijns, Tijmen van der Helm, Job van Uitert en Nicky Catsburg.

Ook doen er Belgen mee, dat zijn:
Jean Glorieux, Dries Vanthoor, Laurens Vanthoor en Sarah Bovy
Daarnaast zijn er drie Belgische auto's die meedoen; twee van Team WRT en REALTEAM by WRT (dus eigenlijk drie Team WRT auto's :+)

EDIT:
@x-RaY99 In andere delen van Frankrijk kan men ook Engels. Men verwacht alleen dat je eerst in het Frans probeert, als je dat doet en men ziet dat je geen Frans kan/begrijpt, maar zij kunnen wel Engels, dan zal men Engels gaan spreken, is althans mijn ervaring, ook buiten Le Mans. ;)

Op zich is dat ook niet raar dat men dat doet, wij doen dat immers net zo hier in Nederland en België.
Lekker handig van de FIA, linken naar de originele entrylist van 9 maart. Dit is de meest recente:
https://www.dailysportsca...EC-2022-Le-Mans-Entry.pdf

Mijn ervaring in Frankrijk is dat mijn generatie (ik ben 36) en jonger best wel Engels leert en kan. Maar ze worden hierin nog veel beperkt door de oudere generatie die dat niet kan/wil. Het is wachten tot die met pensioen zijn en dan wordt het naar mijn verwachting een stuk algemener om met Engels in Frankrijk terecht te kunnen.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
Och, verrek! Dat was mij nog niet eens opgevallen! Thanks, @Richard117!

Op de officiele fiawec.com wordt ook gelinkt naar de nieuwe https://assets.lemans.org...4-heures-du-mans-2022.pdf. Ik heb mijn eerdere bericht in elk geval bijgewerkt.

Trouwens ook wel ironisch dat de tragere klassen (LMP2 en GTE AM) de grotere deelnemers velden hebben. Op zich ook niet zo raar, daar rijden de privateers natuurlijk ook rond. Ben benieuwd hoe dat volgend jaar gaat zijn, wanneer de LMDh erbij komt! :)
ge-flopt schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 16:35:
Opvallend:
Jeroen Bleekemolen staat nog niet in de lijst, maar zou vreemd zijn als we hem niet zouden zien.
Acteur Michael Fassbender maakt zijn Le Mans debuut.
Geen russen in het veld, ook niet onder een neutrale vlag.
Ook in de eergisteren uitgebrachte deelnemerslijst geen Bleekemolen, dus ik vrees dat hij er dit jaar niet bij is. ;)

[Voor 121% gewijzigd door CH4OS op 30-04-2022 19:24]

• ge-flopt
Valt me tegen dat Jeroen Bleekemolen (nog) niet op de lijst staat. :(

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
ge-flopt schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 19:45:
Valt me tegen dat Jeroen Bleekemolen (nog) niet op de lijst staat. :(
Ik kan het ook niet mooier maken, sorry. :(

Enigszins misschien, wellicht heeft het te maken met dat hij af en toe achter de microfoon kruipt bij Viaplay? en vorige week ook: Ik gok het haast wel. Het weekend dat de 24 uur van Le Mans is, is ook de F1 race van Azerbaijan (Baku).

[Voor 56% gewijzigd door CH4OS op 30-04-2022 20:41]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
Ik heb een post voorbij zien komen van een Franstalige website met het gehele programma voor de gehele week. Ik heb het programma in de topicstart daarom bijgewerkt. De evenement die voor de WEC/24 uur van le Mans zijn, heb ik daarbij vetgedrukt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ge-flopt
Weet iemand of RTL en/of Eurosport het weer live uitzenden?
Vind het altijd vreemd dat ze daar zo weinig van te voren aandacht aan geven.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
ge-flopt schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 10:51:
Weet iemand of RTL en/of Eurosport het weer live uitzenden?
Vind het altijd vreemd dat ze daar zo weinig van te voren aandacht aan geven.
Komt meestal pas een paar weken of de week van te voren. Per (WEC) race wordt het meestal o.a. op Facebook (en vast ook andere socials) gecommuniceerd met een webpaginaatje erbij.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
@ge-flopt De officiele FIA WEC-website heeft gisteren dan eindelijk verteld waar de Zes uur van Spa wordt uitgezonden; https://www.fiawec.com/en...of-spa-francorchamps/7320.

Ik verwacht daarom dat in de week voor de 24 uur van Le Mans start er echt meer duidelijkheid is. Zal denk ik te maken hebben met contracten / uitzendrechten dat vrij lang kan duren eer het rond is, I don't know.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• x-RaY99
CH4OS schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 11:50:

Je hebt uiteraard gelijk, maar ieder zijn ervaring, zie ook mijn smilies erachter ;) Desalnieteplus, vorig jaar weer een heerlijke Le Mans mee gemaakt en ook daarna 4 weken zuid Frankrijk.

Zojuist heb ik de caravan uit de stalling gehaald, komende weken Le Mans proof maken, vlaggen strijken en alle andere attributen verzamelen. Zin in!
Word alweer trip 3 met de EV (ID.4) en caravan, benieuwd hoe het met laden nu is onderweg.

Is het al 2 juni 23:30? :9

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jan390
6 uur van Spa is voor de Belgen (gratis) te volgen op de RTBF (na eemalige aanmelding)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jan390
Wat gebeurt er allemaal na de rode vlag. Spirit of Race Ferrari zet hem in de muur, Buemi klaar, Glick en Alpine gaan rond.Spanning onder de SC en we gaan verder op inters.

[Voor 15% gewijzigd door jan390 op 07-05-2022 14:41]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• x-RaY99
Lui hier die er al vanaf 3 juni zijn? Wij hopen er rond 9:00 te zijn (Houx).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Richard117
x-RaY99 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 16:11:
Lui hier die er al vanaf 3 juni zijn? Wij hopen er rond 9:00 te zijn (Houx).
Ik ben er vanaf de 4e, ook op Houx.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• x-RaY99
Richard117 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 17:50:
[...]

Ik ben er vanaf de 4e, ook op Houx.
Nice! Als wij er zijn zullen we wel een berichtje sturen. Vrij dicht bij het (vaste) douche/toilet gebouw).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Richard117
x-RaY99 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 16:26:
[...]

Nice! Als wij er zijn zullen we wel een berichtje sturen. Vrij dicht bij het (vaste) douche/toilet gebouw).
Bij het "nieuwe" gebouw dichtbij het circuit of bij het oude gebouw halverwege de camping?
Ik sta in de buurt bij het oude gebouwtje, rij 31. Stukje Franse nostalgie :+

Acties:
  • +4Henk 'm!
  • Pinned

• Niellie41

Niellie41

Lamborghini has officially announced its development of an LMDh car that will enable the Italian marque to compete for overall wins in the FIA World Endurance Championship and the IMSA WeatherTech SportsCar Championship beginning in 2024.

The manufacturer’s Squadra Corse racing department will develop the 500 kW prototype, which will use the common hybrid system required for all LMDh cars.

The program’s confirmation after more than a year of speculation returns the total number of active LMDh programs to six with Lamborghini joining Acura, Alpine, BMW, Cadillac and Porsche in the global platform created by IMSA and the ACO.

It will also race against LMH cars thanks to the global prototype rules convergence.

....
https://sportscar365.com/...es-lmdh-program-for-2024/

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
Officieel persbericht vanuit de WEC mbt Lambo: https://www.fiawec.com/en...rcar-class-from-2024/7338.

Blijf het wel jammer vinden van Audi, aan de andere kant zullen zij misschien Porsche niet in de weg willen zitten. Wat het dan misschien logisch maakt als Audi een F1 team zou worden (of een grotere stake pakt in een bestaand team) en Porsche enkel development van motoren gaat doen met bijvoorbeeld Red Bull en Torro Rosso.

Maar blijf het jammer vinden dat Audi hun LMDh programma op pauze heeft gezet, had ze liever hier terug gezien. :$

[Voor 63% gewijzigd door CH4OS op 17-05-2022 11:31]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ge-flopt
Toch zijn ze een goede kant op gegaan met het LMD(h) traject. Zal blij zijn als het 2024 is en de GTE's worden vervangen door GT3's dan wordt de variatie op dat vlak ook nog groter. Moet Le Mans straks misschien nog de pitstraat vergroten. :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Richard117
ge-flopt schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 11:31:
Toch zijn ze een goede kant op gegaan met het LMD(h) traject. Zal blij zijn als het 2024 is en de GTE's worden vervangen door GT3's dan wordt de variatie op dat vlak ook nog groter. Moet Le Mans straks misschien nog de pitstraat vergroten. :P
Dat plan was er sowieso al. Bovendien plaatsen ze al enkele jaren tijdelijke boxen tussen de reguliere pitboxen en het ruimteschip.
Ik zie het op deze manier eerder gebeuren dat we terug naar de Group C tijd gaan en dat er op Le Mans geen plaats meer is voor GT's en er alleen met Hypercar en LMP2 gereden gaat worden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
Zie hieronder

[Voor 80% gewijzigd door CH4OS op 17-05-2022 15:55]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
Richard117 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 12:48:
Dat plan was er sowieso al. Bovendien plaatsen ze al enkele jaren tijdelijke boxen tussen de reguliere pitboxen en het ruimteschip.
Volgens mij had RTN in 2017 destijds zo'n tijdelijke pitbox.
Ik zie het op deze manier eerder gebeuren dat we terug naar de Group C tijd gaan en dat er op Le Mans geen plaats meer is voor GT's en er alleen met Hypercar en LMP2 gereden gaat worden.
Mwa, eer dat dat gebeurd moet zowel Hyperclass, LMDh en LMP2 dusdanig interessant gaan worden dat er best veel teams / equippes gaan komen. Ik verwacht dat nog niet echt, eigenlijk. Op de korte termijn zeker niet.

[Voor 5% gewijzigd door CH4OS op 17-05-2022 15:55]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Niellie41

Niellie41

Richard117 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 12:48:
[...]

Of dat is ook nog een interessante scenario en ik acht het niet onmogelijk, omdat GT3 niet door de ACO is bedacht. Zo zie ik ze ook wel denken...

Het wordt sowieso interessant wat er met de LMP2 klasse gaat gebeuren. Ze zitten nu in een gekke positie waarbij de onderlinge verschillen met LMH én GTE (te) klein zijn.
CH4OS schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 15:55:
[...]
Mwa, eer dat dat gebeurd moet zowel Hyperclass, LMDh en LMP2 dusdanig interessant gaan worden dat er best veel teams / equippes gaan komen. Ik verwacht dat nog niet echt, eigenlijk. Op de korte termijn zeker niet.
Zo onmogelijk is het niet. Er zijn nu al 6 LMDh fabrikanten en stel die willen allemaal twee auto's inzetten. Dan heb je ook andere LMH fabrikanten (Toyota, Peugeot, Ferrari) met mogelijk twee auto's en dan nog een aantal privateer(-ish) teams (Alpine en Glickenhaus).

Dan zit je toch al snel richting de 20 auto's.

[Voor 29% gewijzigd door Niellie41 op 17-05-2022 16:26]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Richard117
CH4OS schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 15:55:
[...]
Volgens mij had RTN in 2017 destijds zo'n tijdelijke pitbox.

[...]
Nee dat kan niet, want die tijdelijk boxen zijn er pas sinds 2019 toen er voor het eerst meer dan 60 deelnemers waren. De boxen die jij bedoeld zijn inderdaad later gebouwd, maar zijn wel vaste boxen.
http://www.dailysportscar...ans-garages-underway.html

2023 is het laatste jaar voor GTE, daarna gaan ze over op GT3 en zijn de tot nu toe bekende Hypercars ook allemaal klaar om te racen. Een "goed" (tussen "" omdat ik GT persoonlijk niet kwijt hoef) moment om te stoppen met GT's.
Als alle Hypercar plannen zoals die er nu zijn uitkomen, heb je in 2024 20-30 deelnemers in de Hypercar klasse. Alleen Porsche zou al met 10 auto's aan de start kunnen staan (2x WEC + 2x IMSA fabrieksteam + 4 Customers in 2023 met ruimte voor nog 2 Customers in 2024 https://nl.motorsport.com...os-klantenteams/10282496/). LMP2 kan ook probleemloos een grid van 25-30 auto's bij elkaar krijgen en dat zit je toch al dicht in de buurt van de 60 vast pitboxen die er nu zijn.

Dan blijven er 2 opties over: geen GT's meer of ondanks de (financieel) magere corona jaren en gestegen bouwprijzen toch dat nieuwe pitcomplex dat er in 2023 had moeten staan uit de grond stampen.
http://www.dailysportscar...ion-in-entry-numbers.html

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ignition_mp
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 29-03 09:28
Richard117 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 17:45:
[...]
Nee dat kan niet, want die tijdelijk boxen zijn er pas sinds 2019 toen er voor het eerst meer dan 60 deelnemers waren. De boxen die jij bedoeld zijn inderdaad later gebouwd, maar zijn wel vaste boxen.
http://www.dailysportscar...ans-garages-underway.html
Gaan ze niet het hele pitgedeelte renoveren zodat er meer bij kan komen? Of is dat alleen de tijdelijke zoals in dit artikel beschreven is. Ik dacht dat ze het in zijn geheel ruimer gingen opzetten en een heel deel bijbouwen. Maar ik kan niet meer vinden waar ik dat gelezen heb.

Maargoed, nu maar even goed meedoen ipv alleen maar op de achtergrond meelezen.
Hallo daar! Ik mag mijzelf dit jaar ook tot de grote Le Mans familie rekenen aangezien ik dit jaar voor het eerst deze machtige race ga bezoeken. Na jaren op tv mee kijken en conflicterende agenda's hebben wij er dit jaar even tijd voor gemaakt. Als opwarmertje al naar de 6h van Spa geweest en de sfeer zit er al goed in!

Bleu Nord zal de plek zijn waar wij ons tentje zullen opzetten. Paar kleine vraagjes voor als iemand mij daarmee kan helpen:
- Hoe zijn de ervaringen over het algemeen voor de campings, gezellige boel of ieder voor zich en let goed op je spullen?
- Kun je ook kratten bier (voor op de camping, blik voor circuit) meenemen of is het beter om alleen maar blik mee te nemen.
- Ik las ook dat ze erg controleren op eten, drinken, bbq/gas enz. Dat het voor eigen gebruik moet zijn, niet te veel. Maar aangezien wij alle proviand in 1 auto (koelbus _/-\o_ ) laden en de tenten enz in de ander, hoe zit dat met handhaving als ze de auto door gaan spitten?

Overigens heb ik door een klein foutje 2 GA kaarten over. Dit is zonder grandstand (kon je niet los bestellen dus vandaar dat ik er een paar over heb :) ) Ik heb ze als ACO lid gekocht en toen ik de helpdesk belde vertelde die mij dat ik deze ook zonder problemen aan iemand mag doorverkopen (mits niet duurder dan de aankoopprijs). Mocht er nog iemand interesse hebben, hit me up!

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Richard117
ignition_mp schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 11:36:
[...]

Gaan ze niet het hele pitgedeelte renoveren zodat er meer bij kan komen? Of is dat alleen de tijdelijke zoals in dit artikel beschreven is. Ik dacht dat ze het in zijn geheel ruimer gingen opzetten en een heel deel bijbouwen. Maar ik kan niet meer vinden waar ik dat gelezen heb.

Maargoed, nu maar even goed meedoen ipv alleen maar op de achtergrond meelezen.
Hallo daar! Ik mag mijzelf dit jaar ook tot de grote Le Mans familie rekenen aangezien ik dit jaar voor het eerst deze machtige race ga bezoeken. Na jaren op tv mee kijken en conflicterende agenda's hebben wij er dit jaar even tijd voor gemaakt. Als opwarmertje al naar de 6h van Spa geweest en de sfeer zit er al goed in!

Bleu Nord zal de plek zijn waar wij ons tentje zullen opzetten. Paar kleine vraagjes voor als iemand mij daarmee kan helpen:
- Hoe zijn de ervaringen over het algemeen voor de campings, gezellige boel of ieder voor zich en let goed op je spullen?
- Kun je ook kratten bier (voor op de camping, blik voor circuit) meenemen of is het beter om alleen maar blik mee te nemen.
- Ik las ook dat ze erg controleren op eten, drinken, bbq/gas enz. Dat het voor eigen gebruik moet zijn, niet te veel. Maar aangezien wij alle proviand in 1 auto (koelbus _/-\o_ ) laden en de tenten enz in de ander, hoe zit dat met handhaving als ze de auto door gaan spitten?

Overigens heb ik door een klein foutje 2 GA kaarten over. Dit is zonder grandstand (kon je niet los bestellen dus vandaar dat ik er een paar over heb :) ) Ik heb ze als ACO lid gekocht en toen ik de helpdesk belde vertelde die mij dat ik deze ook zonder problemen aan iemand mag doorverkopen (mits niet duurder dan de aankoopprijs). Mocht er nog iemand interesse hebben, hit me up!
Klopt, de bedoeling was inderdaad dat er voor de viering van het 100 jarig bestaan in 2023 een geheel nieuw en groter pitcomplex zou zijn. Maar dit waren plannen voordat Corona uitbrak en de ACO er financieel beter voor stond. Wat nu de status van die plannen is hoor ik weinig over.

Bij de ingang van de campings er kofferbak en bij het circuit tassencontrole plaats, voornamelijk ivm glas. Dit ivm de beroemde Beermountains die er op de campings en het circuit gebouwd werden. Het bouwen is 1, maar vast kitten en aan het einde van de week je zooi op de camping laten slingeren werd minder gewaardeerd.
Over het algemeen is de sfeer op de campings goed en gaat iedereen goed met elkaar om. Maar zoals overal, zijn er altijd rotte appels. Op campings als Beausejour en Bleu Nord, waar je zonder toegangsbewijs op kunt, heb je die op meer dan op campings zoals Houx of Tertre Rouge waar je alleen op komt met een GA ticket.

Overigens heb ook ik binnenkort 2 General Entrance kaarten te koop. Ik ben met 1 van mijn foto's de winnaar in een Le Mans fotocompetitie geworden, waardoor ik oa 2 VIP kaarten, een helikoptervlucht tijdens de race, publicatie in AutoHebdo en een tegoedbon in de shop heb gewonnen. Daarmee zijn mijn eigen tickets overbodig geworden en op zoek naar een nieuw baasje :)

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee