Hier ook iemand ervaring hoe je het onderdeel 'Hypotheken en andere schulden' juist invult?JanHenk schreef op zondag 20 maart 2022 @ 07:58:
@PSP123 Wat hierboven gezegd is klopt. Ondanks dat deze ‘woning in aanbouw’ voor jullie beide geldt als eigen woning in de zin van box 1, voldoen jullie (op basis van deze woning) niet aan het vereiste voor fiscaal partnerschap.
Ieder moet in de aangifte zijn eigen aandeel in de woning, schuld, rente en financieringskosten opnemen in de aangifte.
Als er sprake is van grote verschillen in inkomen, was het verstandiger geweest om meteen een samenlevingscontract te sluiten. Verdelen van de aftrekpost was dan namelijk wel mogelijk geweest.
Wij lijken voor nu inderdaad huisgenoten te zijn maar nog geen fiscaal partner. De hypotheek bestaat uit 3 leningdelen, leningdeel 101 en 102 beide lineair dit zijn de delen die mijn vriendin aflost. Deel 103 ook lineair is het deel in de hypotheek wat ik aflos. Wij zijn beide eigenaar voor 50%.
Moet in de aangifte onderstaande posten zoals 'uw deel van de schuld op 31-12-20' en 'uw deel van de rente in 2021' van leningdeel 101 ook 50% doorgegeven worden? Officieel staat deze schuld ook op mijn naam echter hebben wij het onderling verdeeld, met die reden heeft mijn vriendin de keuze gemaakt voor nee bij 'was deze schuld alleen van u?'
/f/image/PtIllD3lNeCU8KCG5fwwUTva.png?f=fotoalbum_large)