Belastingaangifte 2021 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 4 ... 11 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05:59

FreakNL

Well do ya punk?

Is dat jaarsalaris?

Dan krijg je bijna geen IACK

https://www.berekenhet.nl...ke-combinatiekorting.html

[ Voor 18% gewijzigd door FreakNL op 02-03-2022 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkKnight
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 31-08 23:32

DarkKnight

Narf

Chicane600 schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 16:47:
[...]

Gaan beleggen bij Degiro? Dan krijg je er een Flatex rekening bij om je niet-belegde geld op te stallen, en die is Duits.
Oh. Dat is dan de reden. Alhoewel de rekening bij Degiro wel al een aantal jaar oud is.

Asus N61Ja -> Surface Pro 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05:59

FreakNL

Well do ya punk?

KaiseRRuby schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 14:21:
Wij hebben een huis gekocht en daarvoor een schenking gekregen van ouders, binnen de belastingvrije zone. Het is duidelijk dat daar aangifte van gedaan moest worden, dat hebben we nog niet gedaan. Gaan we nu nog even doen, maar heeft het invloed op de aangifte?
Hetzelfde gehad. Ik dacht ook dat het bij de aangifte zat. Toen ik daar het jaar erna achter kwam (dat het niet zo was) gebeld. Formulier ingevuld en opgestuurd . Nooit meer wat van gehoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chicane600
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 08-09 19:17
DarkKnight schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 17:26:
[...]

Oh. Dat is dan de reden. Alhoewel de rekening bij Degiro wel al een aantal jaar oud is.
Volgens mij hebben ze klanten overgezet in de afgelopen tijd naar Flatexrekeningen. Bij jou dan wellicht in 2021 gebeurd. Eerst stond niet-belegde geld op geldmarkten als ik me goed herinner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:18
Batata007 schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 01:35:
Net ingevuld, kom uit op ~1700 aftikken.. zuur.
Inkomens zijn niet heel bijzonder. 1 inkomen rond 75K en de ander rond 65K. Voornamelijk door de beleggingen in box 3 mag ik nu betalen. Wellicht dan toch tijd voor een adviseur? Zouden die wel nog manieren zien om de belasting te drukken?

Wel een nog te bouwen nieuwbouwwoning gekocht eind vorig jaar met 2 leningdelen waarvan 1 aflossingsvrij is. Dat zou vanaf volgend jaar kunnen helpen (peildatum 1 januari). Notariskosten en afsluitkosten wel netjes opgevoerd.
Een belastingadviseur is altijd een goed idee. Ik heb er al jaren één. De omzetbelasting doe ik zelf als zzp'er, want dat zijn 5 vragen en dat is zo klaar. Maar de inkomstenbelasting is toch iets waar ik me liever niet aan brand. Naast zzp'er ben ik namelijk ook chronisch ziek. Dan krijg je weer te maken met aftrekposten door ziekte. Ik heb een paar buitenlandse rekeningen (N26 en Revolut).

Het bedrag is bijna ieder jaar hetzelfde. Ik koop ook ook ieder jaar wel een aantal nieuwe apparaten en andere zaken die ik nodig heb. Ik verslijt toch wel een toetsenbord per jaar als tekstschrijver. Die mag je dan weer aftrekken. Met andere woorden: dat laat ik lekker doen door de adviseur. De adviseur kost mij 50 euro en bespaart me veel geld. Zelf doen vind ik voor de IB te riskant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muta
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 05:50:
[...]

Nee, dat heb je niet juist gedaan. Voor de aangifte 2021 moet je de waarde van 1 januari 2020 gebruiken. Als die niet bekend is, dan kun je wel een schatting nemen, maar dan niet je dat dus wel terugrekenen naar wat de grond januari 2020 waard zou zijn
Ik heb het e.e.a. gegoogled. Maar hoe moet ik terugrekenen naar wat de grond januari 2020 waard was? Ik kom er niet uit.
Aan de andere kant, in welk geval is het nadelig dat ik hier een te hoge WOZ schat? De gemeente komt uiteindelijk toch zelf met een schatting. Wat doet deze er uberi toe? Eigenwoningforfait is nvt want het is pas later dit jaar onze hoofdwoning.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rolletjedrop
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 07-09 19:43
Muta schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 17:55:
[...]

Ik heb het e.e.a. gegoogled. Maar hoe moet ik terugrekenen naar wat de grond januari 2020 waard was? Ik kom er niet uit.
Aan de andere kant, in welk geval is het nadelig dat ik hier een te hoge WOZ schat? De gemeente komt uiteindelijk toch zelf met een schatting. Wat doet deze er uberi toe? Eigenwoningforfait is nvt want het is pas later dit jaar onze hoofdwoning.
Schatting is goed genoeg hoor, vervolgens zet je een vinkje bij hoofdverblijf in aanbouw en je EWF wordt voor het nieuwe pand daardoor op 0 gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThatsHollywood
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ik heb een schenking gehad vanuit familie en aangifte schenkbelasting gedaan in 2021. Weet iemand of ik dit ook moet opgeven bij de inkomenstbelasting 2021? (onder giften dan?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batata007
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22-09 18:47
Dennisweb schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 17:48:
[...]

Een belastingadviseur is altijd een goed idee. Ik heb er al jaren één. De omzetbelasting doe ik zelf als zzp'er, want dat zijn 5 vragen en dat is zo klaar. Maar de inkomstenbelasting is toch iets waar ik me liever niet aan brand. Naast zzp'er ben ik namelijk ook chronisch ziek. Dan krijg je weer te maken met aftrekposten door ziekte. Ik heb een paar buitenlandse rekeningen (N26 en Revolut).

Het bedrag is bijna ieder jaar hetzelfde. Ik koop ook ook ieder jaar wel een aantal nieuwe apparaten en andere zaken die ik nodig heb. Ik verslijt toch wel een toetsenbord per jaar als tekstschrijver. Die mag je dan weer aftrekken. Met andere woorden: dat laat ik lekker doen door de adviseur. De adviseur kost mij 50 euro en bespaart me veel geld. Zelf doen vind ik voor de IB te riskant.
50 euro is geen geld inderdaad.. kan je me er eentje aanraden? :)
Al dan niet via DM..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• U123456
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 08:26
ThatsHollywood schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 18:32:
Ik heb een schenking gehad vanuit familie en aangifte schenkbelasting gedaan in 2021. Weet iemand of ik dit ook moet opgeven bij de inkomenstbelasting 2021? (onder giften dan?)
De schenking is na aangifte schenkbelasting onderdeel van JOUW vermogen in Box 3 geworden. Daar moet je het opgeven, niet onder giften.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batata007
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22-09 18:47
Rubbergrover1 schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 05:45:
[...]

Heb je die kosten wel gesplitste in een aftrekbaar en een niet aftrekbaar deel? Als de rente van het aflossingsvrije deel niet aftrekbaar is, dan zijn de afsluitkosten voor dat deel ook niet aftrekbaar.
Dat heb ik getracht te doen, maar ik krijg die hele optie niet. Wat doe ik nou verkeerd?

[ Voor 59% gewijzigd door Batata007 op 04-03-2022 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aldmar
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22-09 19:56

Aldmar

Niks...

In 2021 heb ik mijn woning opnieuw laten taxeren om in aanmerking te komen voor een aanpassing in de lening/woningwaarde verhouding te dalen zodat ik in een lagere rente tarief zou vallen.

De hypotheek is niks verandert, alleen de woningwaarde is gestegen en dus de rente aangepast.

Waar kan ik de taxatie kosten opgeven? Kan ik dit opvoeren als 'afsluitkosten'? Ik zie geen andere mogelijkheid en na zoeken kom ik alleen op taxatiekosten aftrekbaar zijn na het afsluiten van een nieuwe hypotheek. Dat is bij mij niet het geval.

Of ben ik foutief geinformeerd en zijn dergelijke taxatiekosten niet aftrekbaar?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:58

Dennis1812

Amateur prutser

Aldmar schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 20:45:
In 2021 heb ik mijn woning opnieuw laten taxeren om in aanmerking te komen voor een aanpassing in de lening/woningwaarde verhouding te dalen zodat ik in een lagere rente tarief zou vallen.

De hypotheek is niks verandert, alleen de woningwaarde is gestegen en dus de rente aangepast.

Waar kan ik de taxatie kosten opgeven? Kan ik dit opvoeren als 'afsluitkosten'? Ik zie geen andere mogelijkheid en na zoeken kom ik alleen op taxatiekosten aftrekbaar zijn na het afsluiten van een nieuwe hypotheek. Dat is bij mij niet het geval.

Of ben ik foutief geinformeerd en zijn dergelijke taxatiekosten niet aftrekbaar?
Ik zou zeggen onder kosten die je gemaakt hebt om je hypotheek te krijgen.

Al is hij in dit geval enkel aangepast. Gok dat dat op hetzelfde neerkomt.

Disclaimer, ik ben geen pro. Vind het stelsel alleen interessant en probeer het steeds beter te doorgronden en langzaam op de (in mijn ogen) simpelere vragen antwoorden te geven. Verbeter mij vooral.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@Aldmar , wat @Dennis1812 zegt. Mits de schulden waarvan de rente is aangepast ook volledig behoren bij de box 1 schuld (dus de rente volledig aftrekbaar is), kun je die taxatiekosten ook volledig aftrekken.

In de programmatuur zit een vraag “heeft u nog andere kosten gemaakt, zoals afsluitkosten”, daar ergens moet je het kwijt kunnen.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Batata007 schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 19:07:
[...]

50 euro is geen geld inderdaad.. kan je me er eentje aanraden? :)
Al dan niet via DM..
Ik verzorg zelf ook aangiftes voor particulieren, al is 95% (ex-)ondernemer. Tarief verschilt, van 80 tot 250 euro voor de wat complexere aangifte.

Door de vooringevulde aangifte is er steeds minder “eenvoudig” werk, dus de aangiftes die voor 80 euro klaar zijn, heb ik steeds minder.

Toch kom ik nog regelmatig situaties tegen waar een onoplettende burger significant geld liet liggen.

Voor 50 euro kan ik het niet. Ter compensatie geef ik nog wel eens gratis advies hier, voor zover mogelijk. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loek92
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22-09 13:51
Ik heb een vraag over de bijleenregeling in de aangifte en ik kom er niet uit.
k heb zelf een financieel beroep dus verbaas me er altijd weer over dat het zo 'moeilijk' of onduidelijk gaat bij de aangifte. Maar misschien ligt het ook wel helemaal aan mij 8)7

Ik snap die regeling: ik heb niet alle overwaarde van mijn oude woning gebruikt in mijn nieuwe woning, dus ik mag niet alle rente aftrekken. Voor zover klopt dit nog, toch?

Nu heb ik netjes ''Nee'' ingevuld bij: Heeft u deze overwaarde helemaal gebruikt voor aankoop, onderhoud of verbouwing van deze woning (hoofdverblijf)?

Echter vragen ze daarna alleen nog welk deel van de hypotheekschulden ik heb gebruik voor het hoofdverblijf. Maar dat is nog steeds 100% toch? De schuld die ik heb is 100% voor het huis, en die rente die ik daarover betaal toch ook?
Ik verwachtte ergens in te kunnen vullen:
Ik heb X als overwaarde
Ik heb 50% van de overwaarde in de verbouwing zitten
Ik heb 50% op m'n spaarrekening staan.
Over deze laatste 50% krijg ik geen HRA.

Maar ik zie dat nergens? Of moet ik toch bij die vraag ''Verdeling van de schuld en de rente'' de rente (en de schuld?) voor een deel verplaatsen naar ''Ander deel'' in plaats van ''Deel hoofdverblijf'’ ?

Wat voor mij dus niet logisch is want die schuld is wél helemaal voor het hoofdverblijf, echter los ik hem dus niet af met mijn overwaarde :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-09 19:42

Honesty

kattenneus!

ThatsHollywood schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 18:32:
Ligt natuurlijk waar de schenking is gebleven en hoeveel geld dit is geweest. Is het een groot bedrag is mogelijk je vermogen in box3 te hoog, is het een schenking van een hypotheek die meteen is afgelost(jubelton) zal je moet kijken of alles van de hypotheek nog goed staat.

Ik vul vrijwillig altijd de belasting in voor onze doelgroep(voornamelijk mensen met zorgkosten en laag inkomen) maar voor het eerst vond ik het op 1 maart gewoon goed gaan. 1 of 2 keer zal ik in een eindeloze wachtrij maar de meeste aangiftes gingen zonder problemen.

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Nu online
Vooraf kreeg ik de vraag of ik de belastingaangifte automatisch wil laten vullen met gegevens uit 2019. Per ongeluk op 'ja' gedrukt waardoor er een hoop achterhaalde informatie staat. Stom genoeg kun je dit niet meer terug draaien. Er is geen knop om alle informatie leeg te halen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:34
Piet_Piraat7 schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 15:54:
Vooraf kreeg ik de vraag of ik de belastingaangifte automatisch wil laten vullen met gegevens uit 2019. Per ongeluk op 'ja' gedrukt waardoor er een hoop achterhaalde informatie staat. Stom genoeg kun je dit niet meer terug draaien. Er is geen knop om alle informatie leeg te halen..
Dat is bij de voorlopige aanslag 2022 denk ik dat je die vraag kreeg?
Bij de aangifte over 2021 kreeg ik geen vraag volgens mij en is alles gewoon ingevuld waar mogelijk.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024

Nee, onder taxatiekosten hypotheek gewoon invullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Honesty schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 12:08:
Ligt natuurlijk waar de schenking is gebleven en hoeveel geld dit is geweest. Is het een groot bedrag is mogelijk je vermogen in box3 te hoog, is het een schenking van een hypotheek die meteen is afgelost(jubelton) zal je moet kijken of alles van de hypotheek nog goed staat.
Een schenking in 2021 heeft geen invloed op de belasting in box 3 over 2021, de peildatum daarvoor is namelijk 1 januari 2021. Dus wat er verder ook verandert aan je vermogen in 2021, dat maakt niet uit voor deze belastingaangifte. Ook aflossing van de hypotheek is niet van belang, aangezien je alleen *kosten* (zoals rente) van de hypotheek mag aftrekken van de belasting (de hoogte van de hypotheek is niet van belang tenzij bij verhuizing/overwaarde/bijleenregeling). Die rente zal dan wel lager zijn, maar dat staat gewoon op je jaaroverzicht van je hypotheek (en waarschijnlijk ook al voorgevuld in de aangifte).

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Hier inmiddels ook redelijk vlot door de aangifte gegaan.
Wat me wel verbaast is dat ik nog vrij veel zaken moet invullen die gewoon overgenomen zouden kunnen worden:
- Telefoonnummer zit ik elk jaar in te vullen :P
- De aflossingsvrije hypotheek wordt elk jaar terugggezet op niet aftrekbaar
- Moet daar sowieso nog wat bullets vullen.

Other than that; 10 minuten werk. Zelfs de beleggings/divident input is netjes aangeleverd door ING.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Piet_Piraat7 schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 15:54:
Op de volgende pagina kun je 2021 uitklappen. Als het goed is staat daar de aangifte waar je mee bezig bent open / niet verzonden. Deze kan je verwijderen en vervolgens weer opnieuw starten.

https://mijn.belastingdie....html#inkomstenbelasting:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/16pgdk9/2022-03-03-16-35-11-Inkomstenbelasting-Mijn-Belastingdienst.png

[ Voor 9% gewijzigd door Cheesy op 03-03-2022 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Loek92 schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 11:57:
Ik heb een vraag over de bijleenregeling in de aangifte en ik kom er niet uit.
[...]
Echter vragen ze daarna alleen nog welk deel van de hypotheekschulden ik heb gebruik voor het hoofdverblijf. Maar dat is nog steeds 100% toch? De schuld die ik heb is 100% voor het huis, en die rente die ik daarover betaal toch ook?
Ik verwachtte ergens in te kunnen vullen:
Ik heb X als overwaarde
Ik heb 50% van de overwaarde in de verbouwing zitten
Ik heb 50% op m'n spaarrekening staan.
Over deze laatste 50% krijg ik geen HRA.

Maar ik zie dat nergens? Of moet ik toch bij die vraag ''Verdeling van de schuld en de rente'' de rente (en de schuld?) voor een deel verplaatsen naar ''Ander deel'' in plaats van ''Deel hoofdverblijf'’ ?

Wat voor mij dus niet logisch is want die schuld is wél helemaal voor het hoofdverblijf, echter los ik hem dus niet af met mijn overwaarde :?
Je moet dus het deel van de overwaarde dat je niet hebt gebruikt voor het huis, aftrekken van je hypotheekschuld, omdat je alleen over dat wat overblijft de rente mag aftrekken. Dus jouw voor aftrek in aanmerking komende hypotheekschuld = 100% van wat je nu hebt in euros - 50% van X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Dennisweb schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 17:48:
[...]

De adviseur kost mij 50 euro en bespaart me veel geld. Zelf doen vind ik voor de IB te riskant.
Zeker een kleintje :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:18
JanHenk schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 21:53:
[...]

Ik verzorg zelf ook aangiftes voor particulieren, al is 95% (ex-)ondernemer. Tarief verschilt, van 80 tot 250 euro voor de wat complexere aangifte.

Door de vooringevulde aangifte is er steeds minder “eenvoudig” werk, dus de aangiftes die voor 80 euro klaar zijn, heb ik steeds minder.

Toch kom ik nog regelmatig situaties tegen waar een onoplettende burger significant geld liet liggen.

Voor 50 euro kan ik het niet. Ter compensatie geef ik nog wel eens gratis advies hier, voor zover mogelijk. ;)
De adviseur die ik heb komt voort uit de relaties van mijn ouders. Hij was toen ook hypotheekadviseur, dacht ik. Hij is nu nog alleen belastingadviseur. Gratis advies kan ik sowieso wel bij hem krijgen. Hij leeft voor dit soort dingen, dus dat kun je toepassen in je voordeel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cbr
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:39

Cbr

SmurfLink schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 08:27:
[...]

Hm, dat is waar. Eens kijken of ik dat kan achterhalen nog. Bedankt voor de suggestie, ik ga weer even verder graven.
Op mijn.overheid.nl heb je inzage in je eigen gegevens. Ook je (historische) adressen en verhuisdatums zijn daar zichtbaar.
In principe moet je voor de aangifte bij de datum waarop een eigen woning je hoofdverblijf wordt de datum aanhouden waarop je volgens de gemeente bent verhuisd (dit kan anders zijn bij scheidingssituaties of wanneer je je niet mag inschrijven).

[ Voor 5% gewijzigd door Cbr op 03-03-2022 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grifoendor
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22-09 10:15
True schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 11:59:
[...]

[...]

Mijn prestatiebeurs die is omgezet in een lening omdat ik mijn hbo nooit afgemaakt heb zie ik toch wel degelijk terug en is automatisch ingevuld. Ik kan hierdoor (zo lijkt het) zelfs een behoorlijk bedrag terugkrijgen.
Ik doe ook net aangifte en ik zie dat er voor mij voor de periode 2012/2013 ook een bedrag is ingevuld, aangezien ik ook nooit mijn studie heb afgemaakt. Toch twijfel ik of ik dit mag opgeven, ik kan hier zo snel zelf geen documentatie van vinden. Iemand enig idee?

EDIT: Ik zie net je linkje van je tweede bericht haha 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door Grifoendor op 03-03-2022 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23:23

bij de hypotheekrente opgave staat een ja/nee voor andere kosten, zoals taxtatie, administratiekosten en bemiddelingskosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcell
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
Op mijn huidige woning zit een x bedrag aflossingsvrij, hypotheek is afgesloten voor 2012. Ik heb vorig jaar een nieuwbouw gekocht die nog in aanbouw is en dit jaar wordt opgeleverd.

Op de nieuwbouw zit ook een een aflossingsvrije deel die qua bedrag exact gelijk is aan het aflossingsvrije deel van mijn huidige woning. De bedoeling is dat ik mijn huidige woning dit jaar nog verkoop.

Mag ik dan rente aftrekken op zowel het aflossingsvrije deel van mijn huidige woning als het aflossingsvrije deel van de nieuwbouw ? :P

Of mag ik pas de rente aftrekken op het aflossingsvrije deel van de nieuwbouw, als de huidige woning is verkocht ? (dus in de aangifte van volgend jaar pas).

Ik weet namelijk niet of een dergelijke situatie valt onder 'oversluiten'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cbr
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:39

Cbr

dcell schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 09:11:

Mag ik dan rente aftrekken op zowel het aflossingsvrije deel van mijn huidige woning als het aflossingsvrije deel van de nieuwbouw ? :P
Ja, dat mag. In de wet staat dat je oude recht op beide eigen woningen mag worden toegepast (Wet IB 2001 art 10bis.1 lid 6.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcell
  • Nu online
Cbr schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 09:30:
[...]

Ja, dat mag. In de wet staat dat je oude recht op beide eigen woningen mag worden toegepast (Wet IB 2001 art 10bis.1 lid 6.)
Thanks, dan pluis ik dat even verder uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 07:15
Fijn dit, ik moet voor het eerst aangifte doen vanuit het buitenland (halverwege vorig jaar verhuisd) en had een afspraak met de belastingdienst waarbij zij mij door de aangifte zouden leiden. Dit gedaan op basis van vele positieve ervaringen en het feit dat zij je prima kunnen helpen en je het niet hoeft uit te besteden. Deze ochtend had ik een belafspraak staan en helaas ben ik niet gebeld door ze. Heb ze net zelf gebeld en de volgende optie wordt 28 mei... Wat is dit voor onzin.

Dus, iemand een tip voor een adviseur die verstand heeft van een emigratie (naar een ander Europees land) halverwege een jaar?

Ik heb zelf al begonnen met het invullen van mijn aangifte, maar ik moet dit jaar blijkbaar alles zelf invullen in plaats van dat het al ingevuld staat. Alles verre van praktisch dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@Orangelights23 Ik heb wel ervaring met M-biljetten.

Kun je wat meer info over de situatie vermelden via PM, dan kan ik je wel verder helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
dcell schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 09:36:
[...]

Thanks, dan pluis ik dat even verder uit.
Zo lang je beide woningen hebt (1 in aanbouw bestemd voor toekomstige bewoning, 1 huidige bewoning), mag je de volledige rente van de nieuwe hypotheekdelen aftrekken.

Wel even opletten dat je de rente die je hebt ontvangen over het saldo van een eventueel bouwdepot in mindering brengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcell
  • Nu online
JanHenk schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 10:26:
[...]

Zo lang je beide woningen hebt (1 in aanbouw bestemd voor toekomstige bewoning, 1 huidige bewoning), mag je de volledige rente van de nieuwe hypotheekdelen aftrekken.

Wel even opletten dat je de rente die je hebt ontvangen over het saldo van een eventueel bouwdepot in mindering brengt.
Bedankt voor je advies. Wat betreft het bouwdepot, dat was wel duidelijk en die was al vooringevuld onder de 'bankrekeningen en andere bezittingen'.

Nu nog uitzoeken hoe het zit met de WOZ-waarde van de nieuwbouw. De WOZ-waarde met peildatum 1 januari 2020 heb ik niet. Ik ben pas ' eigenaar' geworden op 19 januari 2021 (toen bij de notaris alles getekend).

Nul invullen lijkt me niet van toepassing maar de waarde bepalen is dan lastig want dat was toen nog een stuk grond van de gemeente of projectontwikkelaar. Ik heb 2 weken geleden wel een OZB aanslag voor de nieuwbouw gehad maar die ging over peildatum 1 januari 2021.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@dcell Dat is hier eerder in dit topic voorbij gekomen.

De waarde heeft geen impact; omdat je er nog niet woont (heel 2021 niet, zoals ik lees), wordt er geen eigenwoningforfait berekend. Het maakt dus, kortom, voor de bepaling van de verschuldigde belasting geen fluit uit.

In dit soort situaties mag je gewoon gebruik maken van een schatting. Ik sluit meestal aan bij de aankoopsom van de grond bij overdracht (omdat de hoofdregel de waarde in het economisch verkeer is) en heb er nog nooit een vragenbrief over gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcell
  • Nu online
JanHenk schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 10:56:
@dcell Dat is hier eerder in dit topic voorbij gekomen.

De waarde heeft geen impact; omdat je er nog niet woont (heel 2021 niet, zoals ik lees), wordt er geen eigenwoningforfait berekend. Het maakt dus, kortom, voor de bepaling van de verschuldigde belasting geen fluit uit.

Ik heb in dit soort situaties mag je gewoon gebruik maken van een schatting. Ik sluit meestal aan bij de aankoopsom van de grond bij overdracht (omdat de hoofdregel de waarde in het economisch verkeer is) en heb er nog nooit een vragenbrief over gekregen.
Ik merkte inderdaad al dat het geen impact heeft op de verschuldigde belasting. Ik had initieel de WOZ waarde van 2021 ingevuld en daarna weer 0 en er zat geen verschil in het bedrag dat ik terugkrijg. Ik vul de koopsom van de grond wel in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Zojuist ook maar even gaan zitten voor de belastingaangifte, aangezien vrouwlief de deur uit is met vriendinnen.

Normaal gesproken geen complexe aangifte, beide in loondienst, jonge kinderen, koopwoning en geen significant spaarsaldo dat het interessant is voor de belastingdienst.

Afgelopen jaar heb ik echter een erfenis ontvangen, waar ook een lijfrente polis bij zat. De erfenis zelf (het "geld") is via de erfbelasting verlopen. Echter, de lijfrente gaat via de aangifte inkomensbelasting.

Nu heb ik zojuist alles doorlopen en kom ik ook tegen dat de lijfrente vooraf netjes is ingevuld.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Aangezien het dus niet blijkt uit te maken of ik wel / geen revisierente heb betaald (onder aan de streep heb ik hetzelfde bedrag te verdelen en te ontvangen), vraag ik mij af of ik nu iets verkeerd doe bij het invullen. En welk bedrag zou ik in moeten vullen om een juiste aangifte te doen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@BastaRhymez Het lijkt er op dat het bedrag helaas net te groot is om in aanmerking te komen voor de vrijstelling voor afkoop kleine lijfrente. Het is ieder geval verstandig om even dit stappenplan van de Belastingdienst te volgen.

Daarna is het aan jou om deze revisierente zelf aan te geven in de aangifte.

Het is geen onderdeel van de berekening Ib/pvv. Je ziet het dus niet terugkomen op de berekening van de verschuldigde belasting. Echter, op de aanslag zal het wel staan.

Revisierente is namelijk een belastingrente. Dat wordt altijd separaat berekend en in rekening gebracht (afdeling 6 van de AWR). Het gaat dus, nogmaals, buiten de wet inkomstenbelasting om en dus ook buiten de berekening IB/PVV om.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lammert de Haan
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 21-06-2024
Orangelights23 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 10:12:
Fijn dit, ik moet voor het eerst aangifte doen vanuit het buitenland (halverwege vorig jaar verhuisd) en had een afspraak met de belastingdienst waarbij zij mij door de aangifte zouden leiden. Dit gedaan op basis van vele positieve ervaringen en het feit dat zij je prima kunnen helpen en je het niet hoeft uit te besteden. Deze ochtend had ik een belafspraak staan en helaas ben ik niet gebeld door ze. Heb ze net zelf gebeld en de volgende optie wordt 28 mei... Wat is dit voor onzin.

Dus, iemand een tip voor een adviseur die verstand heeft van een emigratie (naar een ander Europees land) halverwege een jaar?

Ik heb zelf al begonnen met het invullen van mijn aangifte, maar ik moet dit jaar blijkbaar alles zelf invullen in plaats van dat het al ingevuld staat. Alles verre van praktisch dit.
Tip 1
Begin met een pro forma-aangifte als binnenlands belastingplichtige. Kopieer de vooraf ingevulde gegevens in een Word-document en log uit.
Log opnieuw in, verwijder de reeds gestarte aangifte (als binnenlands belastingplichtige) en start de aangifte als belastingplichtige die een deel van het jaar in Nederland heeft gewoond (model-M).

Tip 2
Zorg er voor dat je een goede doorrekening hebt van de te verwachten uitkomst. Ik vul er jaarlijks tussen de 50 à 60 in maar maak nauwelijks mee dat een M-biljet in één keer goed wordt afgewerkt door de Belastingdienst/kantoor Buitenland. Veel fouten worden er gemaakt v.w.b. de tijdevenredige berekeningen voor de premie volksverzekeringen en de heffingskortingen (ik neem aan dat je geen kwalificerend buitenlands belastingplichtige bent i.v.m. de 90%-eis). Als dan toch de aanslag in jouw nadeel uitpakt dan kun je met een goede doorrekening de vinger op de zere plek leggen.
Maar, eerlijk is eerlijk: de Belastingdienst maakt ook even zovele fouten bij de afwikkeling van een M-biljet, welke in het voordeel van de belastingplichtige uitvallen.:

Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
JanHenk schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 20:45:
@BastaRhymez Het lijkt er op dat het bedrag helaas net te groot is om in aanmerking te komen voor de vrijstelling voor afkoop kleine lijfrente. Het is ieder geval verstandig om even dit stappenplan van de Belastingdienst te volgen.

Daarna is het aan jou om deze revisierente zelf aan te geven in de aangifte.

Het is geen onderdeel van de berekening Ib/pvv. Je ziet het dus niet terugkomen op de berekening van de verschuldigde belasting. Echter, op de aanslag zal het wel staan.

Revisierente is namelijk een belastingrente. Dat wordt altijd separaat berekend en in rekening gebracht (afdeling 6 van de AWR). Het gaat dus, nogmaals, buiten de wet inkomstenbelasting om en dus ook buiten de berekening IB/PVV om.
Bedankt voor je reactie @JanHenk
Ik weet dat het bedrag net te hoog is voor de vrijstelling. Het is helaas niet anders. Iedere maand een paar tientjes ontvangen, zit ik ook niet op te wachten, vandaar de afkoop.

Als ik de link invul, moet ik 20% revisierente betalen, precies zoals ik al dacht.

Maar dat het buiten de IB/PVV valt, begrijp ik niet helemaal. Waarom moet ik het hier aangeven, als het geen gevolgen heeft? Krijg ik straks een aparte afrekening (met de waarde van de revisierente)?
Zoals gezegd: ik had verwacht dat de revisierente in mindering (verrekend) zou worden en dat ik die 20% moet betalen (waar ik ook rekening mee heb gehouden). Dat gebeurt nu niet, waardoor het lijkt alsof ik nu een voordeel heb van ruim 1.000 euro.

Van het weekend maar afd 6 van de AWR lezen en kijken of ik daar dan wat wijzer uit word.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@BastaRhymez Het bedrag van de afkoop wordt uitgekeerd, meestal onder inhouding van loonheffing. De behandeling hiervan is als het ware gelijk aan loon; de bruto waarde is belast en komt bij het box 1 inkomen op. Afhankelijk van het totaal box 1 inkomen, wordt de totale belasting berekend.

De ingehouden loonheffing wordt als voorheffing vervolgens ‘onderaan’ verrekend.

De revisierente echter moet je zelf aangeven (invullen), maar staat los van bovenstaande. Het is dus niet aftrekbaar als voorheffing, maar ook geen onderdeel van de IB zelf. Het moet als het ware “separaat” betaald worden. Op de aanslag die je ontvangt zal dan ook ongeveer het volgende staan;

- Verschuldigde inkomstenbelasting
- Af: ingehouden voorheffing en betaalde voorlopige aanslagen
* Som: te betalen (of ontvangen) inkomstenbelasting.
- Bij: te betalen belastingrente (ic revisierente)
* Totaal van de aanslag…

Hopelijk wordt eea zo duidelijk. Belastingrente is een heel gebruikelijk fenomeen, maar particulieren krijgen er maar zelden mee te maken.

Ter aanvulling op bovenstaand, met het risico dat het wat te technisch wordt:
- Als je niets aangeeft aan revisierente in de aangifte, zal de fiscus die zelf berekenen en op de aanslag opleggen. Je bent het dus niet “verplicht” om aan te geven.
- Waarom je het dan toch aan kunt geven in het biljet, is om gebruik te maken van de zogenaamde ‘tegenbewijsregeling’ die er is voor de revisierente. Die geldt voor polissen die korter dan 10 jaar geleden zijn afgesloten, hier is een verlaagd tarief voor. Omdat het ook ‘tegenbewijs’ is, moet je het dan dus wel zelf aangeven.
- Lang verhaal kort, als je geen gebruik maakt van de tegenbewijsregeling, maakt het niet zoveel uit of je de rente wel of niet opneemt in de aangifte. Je zal hem gewoon op aanslag krijgen.

[ Voor 27% gewijzigd door JanHenk op 05-03-2022 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kakulukia
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09-09 05:41
Vraag:
Ik heb vorig jaar een traineeship gedaan, kosten 10.000 euro. Ik ben overgestapt naar een nieuwe werkgever die de helft van de studieschuld heeft overgenomen, 5000 euro.
De kosten van de traineeship kan ik opnemen als studiekosten. De vraag is; hoor ik bij studieschuld 10000 of 5000 euro te noteren? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j6FsmyaC0ngtmyN_SmYn9fAlKng=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eWcTYD2JcKUFWexih4faDX3i.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 08:39
Kakulukia schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 10:49:
Vraag:
Ik heb vorig jaar een traineeship gedaan, kosten 10.000 euro. Ik ben overgestapt naar een nieuwe werkgever die de helft van de studieschuld heeft overgenomen, 5000 euro.
De kosten van de traineeship kan ik opnemen als studiekosten. De vraag is; hoor ik bij studieschuld 10000 of 5000 euro te noteren? [Afbeelding]
Ik kan de vraagtekens op deze print niet aanklikken, maar als ik het scherm zie, dan lijkt het mij dat je 10k studiekosten en 5k ontvangen vergoeding moet invullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siveiro
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:19
Klopt het dat een uitbetaalde transitievergoeding wel meetelt voor je inkomsten, maar niet bij je arbeidsinkomsten, maar onder andere uitkeringen?
Want hierdoor is het arbeidsinkomen lager en dus ook de IACK (inkomens afhankelijke combinatie korting).

Een transitievergoeding is altijd gebaseerd op je arbeidsverleden en wordt betaald door je werkgever, maar dan is het geen loon uit arbeid (verleden).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
siveiro schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 13:33:
Klopt het dat een uitbetaalde transitievergoeding wel meetelt voor je inkomsten, maar niet bij je arbeidsinkomsten, maar onder andere uitkeringen?
Want hierdoor is het arbeidsinkomen lager en dus ook de IACK (inkomens afhankelijke combinatie korting).
Uitkering of arbeidsinkomen zijn niet helemaal de juiste termen. Van belang is of iets inkomsten uit tegenwoordige dienstbetrekking of uit vroegere dienstbetrekking is. Inderdaad is dat van belang voor o.a. de heffingskortingen.

Uitkeringen kunnen namelijk net zo goed inkomsten uit tegenwoordige dienstbetrekking zijn, denk aan bijvoorbeeld een WAZO-uitkering.

Een transitievergoeding is loon uit vroegere dienstbetrekking. Zie onder andere hier. Dit is overigens ook op deze manier vooringevuld in de aangifte, want hier moet een aparte inkomstenverhouding voor worden aangemaakt en de groene tabel moet toegepast worden in de loonadministratie van de inhoudingsplichtige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasperkock
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-09 09:44
Doordat we in 2020 maar een half jaar hebben gewerkt (op reis geweest), heb ik geen jaarruimte over 2021 opgebouwd.
Op zich niet erg, want had nog ruimte over voor voorgaande jaren... of toch niet? Ik lijk maar een maximum bedrag te kunnen aftrekken, terwijl er nog ruimte over lijkt te zijn!

Is er ergens nog iets dat ik over het hoofd zie?

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@jasperkock De reserveringsruimte is gemaximeerd. (Op 17% van de pensioengrondslag van in dit geval 2021).

Je kan dus niet onbeperkt gebruik maken van de reserveringsruimte. Dat is waar je nu tegenaan loopt.

Deze storting is zonde geweest (als er geen contractuele verplicht was, dan). Je kunt het nu niet aftrekken, maar de uitkering is later wel belast. Daar zijn wel methodes voor om het te repareren. Zie hier voor meer informatie. Kost in alle gevallen best wel wat tijd, moeite en administratie. Beter is het om niet te storten, maar dat is nu te laat..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
JanHenk schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 15:16:
@jasperkock De reserveringsruimte is gemaximeerd. (Op 17% van de pensioengrondslag van in dit geval 2021).

Je kan dus niet onbeperkt gebruik maken van de reserveringsruimte. Dat is waar je nu tegenaan loopt.
Als ik het goed lees, zit de limitering niet in 2021, maar al in de eerdere jaren. De bedragen zijn echter zo laag (relatief), dat ik me daar ook niet van kan voorstellen dat de 17% van de pensioengrondslag het probleem is, tenzij er iets bijzonders aan de hand is geweest (op de een of andere manier een heel laag pensioengevend inkomen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hedgy
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22-09 11:17
Kan iemand ons helpen met de volgende vraag?

Hebt u of .... 1 van deze leningen in 2021 gebruikt voor onderhoud of verbouwing van uw hoofdverblijf?

Wij hebben twee leningen in 2021. De ene is de hypotheek voor onze woning (toen nog in aanbouw), die lijkt me er niet onder te vallen. De tweede lening is voor zonnepanelen, valt die hier wel onder?

Edit:
in een vraag erboven staat uitleg over "Wat valt er onder onderhoud of verbouwing van mijn woning?". Daar staan zonnepanelen bij als voorbeeld dus ik ga er vanuit dat de definitie bij deze vraag niet veranderd is :)

[ Voor 24% gewijzigd door Hedgy op 05-03-2022 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Herko_ter_Horst schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 16:52:
[...]

Als ik het goed lees, zit de limitering niet in 2021, maar al in de eerdere jaren. De bedragen zijn echter zo laag (relatief), dat ik me daar ook niet van kan voorstellen dat de 17% van de pensioengrondslag het probleem is, tenzij er iets bijzonders aan de hand is geweest (op de een of andere manier een heel laag pensioengevend inkomen).
De hele jaarruimte wordt een jaar later reserveringsruimte. Dat blijft natuurlijk staan. Tot zover is het wel helder.. Maar het gebruik van de reserveringsruimte is gemaximeerd. Daar loopt bovenstaande tegenaan. In een jaar waarin je inkomen (en jaarruimte) laag is, wordt dat effect nog eens versterkt..

De jaarruimte is 13,3% van de PG (pensioensgrondslag) en gebruik van de reserveringsruimte is maximaal 17% van de PG.

Bovenstaand is een goede illustratie, maar even voor het begrip; stel dat je jaarruimte ieder jaar 5.000 is geweest (niet gebruikt). Je kunt dan niet na bijv. 6 jaar ineens 30.000 storten en dat aftrekken als reserveringsruimte. Daar zit hem nu net de beperking.

Zelfs bij gelijkblijvend inkomen en jaarruimte kun je dus niet ineens alle reserveringsruimte afstorten, maar het effect wordt nog eens versterkt als je inkomen daalt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
JanHenk schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 18:22:
De hele jaarruimte wordt een jaar later reserveringsruimte. Dat blijft natuurlijk staan. Tot zover is het wel helder.. Maar het gebruik van de reserveringsruimte is gemaximeerd. Daar loopt bovenstaande tegenaan. In een jaar waarin je inkomen (en jaarruimte) laag is, wordt dat effect nog eens versterkt..

De jaarruimte is 13,3% van de PG (pensioensgrondslag) en gebruik van de reserveringsruimte is maximaal 17% van de PG.

Bovenstaand is een goede illustratie, maar even voor het begrip; stel dat je jaarruimte ieder jaar 5.000 is geweest (niet gebruikt). Je kunt dan niet na bijv. 6 jaar ineens 30.000 storten en dat aftrekken als reserveringsruimte. Daar zit hem nu net de beperking.

Zelfs bij gelijkblijvend inkomen en jaarruimte kun je dus niet ineens alle reserveringsruimte afstorten, maar het effect wordt nog eens versterkt als je inkomen daalt..
Mijn probleem met die uitleg voor dit specifieke geval, is dat het om veel lagere bedragen gaat dan dat. En dat het formulier een beschikbare jaarruimte/reserveringsruimte per jaar aangeeft met een (relatief) laag bedrag dat aftrekbaar is per jaar, veel lager dan het maximum dat je zelfs bij een inkomen op het niveau van het minimumloon zou verwachten. Als het probleem zou zitten in het optellen van de bedragen over het afgelopen jaar, zou ik verwachten dat er aan het eind een te hoog bedrag uitkomt, dat vervolgens gelimiteerd wordt tot het maximum. Maar als 655 meer is dan 17 procent van het inkomen, dan is het jaarinkomen lager dan € 3852.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torretje2012
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23:25
162 retour, ach.. gelukkig is het niet bijbetalen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15-09 23:50

FaceDown

Storende factor.

JanHenk schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 09:04:
[...]

Klopt. @FaceDown:

Over belastingjaar 2021 is het heffingsvrije vermogen verhoogd tot € 50.000 per persoon. Echter de aangiftegrens is nog op het 'oude' niveau. Bij meer dan € 31.340 aan bezittingen ben je verplicht om alle bezittingen (en schulden) aan te geven.

Uiteraard voor fiscaal partners zijn de bedragen dubbel.

Let op: je mag hier alleen kijken naar de waarde van de bezittingen. Heb je zowel bezit als schuld, dan mag je dit niet met elkaar salderen bij het beantwoorden van deze vraag.

Ter illustratie; heb je € 100.000 spaargeld en € 100.000 schuld, dan moet je tóch beide aangeven. Ook al is er geen belasting verschuldigd. Daarmee moet je dus ook ál je vermogen in de aangifte opnemen.

Edit: zie nu dat het antwoord ook al is gegeven door @Ilmar.
Dit klopt dus niet. De app geeft aan dat wanneer je onder de grens blijft je niets op hoeft te geven. Ik had crypto begin vorig jaar, later het jaar met dikke winst alles verkocht. Hoefde ik dus niets van op te geven omdat het geheel onder de ton was (na aftrek studieschuld).

Uit de app:
Had u andere bezittingen?
En is de uitkomst hoger dan het heffingsvrij vermogen van € 100.000? Druk op 'Dit klopt niet' en ga naar belastingdienst.nl/aangifte om online aangifte te doen. U kunt helaas de app niet gebruiken.

Kortom, blijf je onder de 100K hoef je dus niks in te vullen. Jammer dat meerdere mensen hier verkeerd advies geven.

[ Voor 13% gewijzigd door FaceDown op 05-03-2022 23:38 ]

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:04

Barrycade

Through the...

FaceDown schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 23:33:
[...]

Dit klopt dus niet. De app geeft aan dat wanneer je onder de grens blijft je niets op hoeft te geven. Ik had crypto begin vorig jaar, later het jaar met dikke winst alles verkocht. Hoefde ik dus niets van op te geven omdat het geheel onder de ton was (na aftrek studieschuld).

Uit de app:
En is de uitkomst hoger dan het heffingsvrij vermogen van € 100.000? Druk op 'Dit klopt niet' en ga naar belastingdienst.nl/aangifte om online aangifte te doen. U kunt helaas de app niet gebruiken.

Kortom, blijf je onder de 100K hoef je dus niks in te vullen. Jammer dat meerdere mensen hier verkeerd advies geven.
Moet je wel compleet zijn: die 100k is als je een fiscaal partner hebt.
Daarnaast kan je het gewoon invullen, als je onder je vrijstelling valt gebeurt er niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
ik ben aan het kijken voor mijn aangifte te doen, maar twijfel of ik een accountant moet vragen heirvoor of het zelf moet doen. De situatie en wat mijn aanname is dat zou kloppen: als iemand daarop kan aanvullen, heel graag! :)

- ik ben in juli een geregistreerd partnerschap aangegaan, sinds die tijd ook bij mijn vrouw ingeschreven
- ik had een eigen appartement met hypotheek, dit appartement is pas in oktober verkocht geworden. Het is dus een paar maand niet mijn hoofdwoning geweest, maar ik kan dan ong altijd de volle HRA doen voor die maanden tot aan de verkoop ook (uitzonderlijke omstandigheid, gezien ik bezig was met de verkoop?)
- mijn vrouw had al 2 kinderen, we hebben samen nog een kind gekregen, dit maakt voor mijn aangifte niets uit
- mijn vrouw verdiend minder dan mij, ik zie echter weinig wat we kunnen schuiven van aftrekposten. Mijn aanname is wel dat ik haar hypotheek aftrek niet naar mij kan doorschuiven voor die laatste paar maanden (verwacht ookd at dat moeilijk gedoe gaat geven gezien ze met voorschot liet terugbetalen)
- ik heb enkele zorgkosten die ik kan opgeven, gunstiger dat die bij mij worden gedaan gezien mijn hogere inkomen
- bij de verkoop van het appartement is er een 40 000 euro vrij gekomen (spaarhypotheek inleg + overwaarde). Hiervan is een ~15 000 meteen geinvesteerd in het huis van mijn vrouw (zonnepanelen, enz.) en de rest staat nog op mijn spaarrekening (zitten onder drempelbedrag). Ik neem aan dat ik hier geen verdere aangifte hoef te doen op oa. mde overwaarde? Bedoelding is dat de rest ook geinvesteerd zal worden in het huis for that matter, maar we konden niet op tijd een leverancier/bouwtoko vinden om het voor begin 2022 af te tikken.

Samengevat is wat ik denk dat mijn 'way' voor dit jaar gaat zijn: fiscaal partner niet voor het hele jaar kiezen en mijn eigen zaken aftikken onder mijn aangifte: niet schuiven met posten dus tussen mij en mijn vrouw.

Voor volgend jaar de HRA op mijn aangifte doen, gezien ik een hoger inkomen heb.

(ik heb dit zo goed als ik kon proberen te checken aan de hand van de belastingdienst, maar ik heb moeite om de samenhang tussen posten te begrijpen icm fiscaal partnerschap)

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
FaceDown schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 23:33:
[...]

Uit de app:
Ik baseer me niet op een toelichting in de app. Overigens gaat het om peildatum 1-1-2021, de rest van het jaar is niet relevant.

Ik baseer me op de wet. In artikel 9.4 lid 1, onder c, staat;

Een aanslag wordt vastgesteld indien de rendementsgrondslag meer bedraagt dan 34.340 (2021).

Bij de aanpassing (verhoging) van box 3, is hiermee specifiek bepaald dat de aanslaggrens (en dus aangiftegrens) niet wordt verhoogd. Er zijn namelijk wat inkomensafhankelijke regelingen zoals de vermogenstoets in de huurtoeslag, die men specifiek op het oude niveau heeft willen houden.

Voor nog meer info zie de memorie van toelichting bij het wetsvoorstel aanpassing box 3, onder 2.2.
Wat moet ik hier nu op zeggen… Ik kan best wel eens mis zijn, maar dan hoef je dat niet zo te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Herko_ter_Horst schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 18:59:
[...]

Mijn probleem met die uitleg voor dit specifieke geval, is dat het om veel lagere bedragen gaat dan dat. En dat het formulier een beschikbare jaarruimte/reserveringsruimte per jaar aangeeft met een (relatief) laag bedrag dat aftrekbaar is per jaar, veel lager dan het maximum dat je zelfs bij een inkomen op het niveau van het minimumloon zou verwachten. Als het probleem zou zitten in het optellen van de bedragen over het afgelopen jaar, zou ik verwachten dat er aan het eind een te hoog bedrag uitkomt, dat vervolgens gelimiteerd wordt tot het maximum. Maar als 655 meer is dan 17 procent van het inkomen, dan is het jaarinkomen lager dan € 3852.
Ik raad je aan om eens na te kijken wat de pensioengrondslag eigenlijk is. Je uitleg gaat mank omdat je een percentage van het inkomen neemt, in plaats van de pensioengrondslag.

Hint, zoek op franchise.

Overigens hebben we ook veel te weinig info om iets over het inkomen of reeds gebruikte jaarruimte te zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
JanHenk schreef op zondag 6 maart 2022 @ 08:38:
[...]

Bij de aanpassing (verhoging) van box 3, is hiermee specifiek bepaald dat de aanslaggrens (en dus aangiftegrens) niet wordt verhoogd. Er zijn namelijk wat inkomensafhankelijke regelingen zoals de vermogenstoets in de huurtoeslag, die men specifiek op het oude niveau heeft willen houden.
Dat is precies de reden waarom ik er vanuit zou gaan dat je bij een saldo van meer dan ong. 31k je vermogen zou moeten opgeven. Als je 40k vermogen hebt, heb je geen recht op huurtoeslag, maar hoef je ook geen vermogensrendementheffing te betalen.

(Daarnaast telt bv groen vermogen ook mee voor de huurtoeslag)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jasperkock
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-09 09:44
JanHenk schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 15:16:

Deze storting is zonde geweest (als er geen contractuele verplicht was, dan). Je kunt het nu niet aftrekken, maar de uitkering is later wel belast. Daar zijn wel methodes voor om het te repareren. Zie hier voor meer informatie. Kost in alle gevallen best wel wat tijd, moeite en administratie. Beter is het om niet te storten, maar dat is nu te laat..
Ah super, dank je wel. Had die 17% wel gezien, maar had even geen rekening gehouden met de franchise (à 11.000-15.000 euro) die je van je jaarloon moet aftrekken.
Ik ga eens kijken naar die link, en anders is het inderdaad jammer maar helaas ... Gaat gelukkig niet om mega bedragen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbootster
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13-11-2024
Hoi allemaal,

Mijn vriendin en ik overwegen een adviseur te vragen om onze belastingaangifte 2021 in te vullen.

We hebben sinds kort een geregistreerd partnerschap, en een 2e woning in de verhuur. Onze aangifte ziet er daarom best anders uit dan in vorige jaren. We komen er zelf niet helemaal uit en in de huidige aangifte zitten een paar dingen waarvan we niet zeker weten of ze goed zijn voor-ingevuld.

De adviseur die ons bij ons hypotheek traject heeft geadviseerd kan ons helpen en stelt voor dat ze dat voor 250 euro doet. Voordeel is dat ze onze situatie al kent en dat we weten wat we aan haar hebben. Ze geeft uitgebreid advies en tips e.d. er bij.

Weet iemand of dat een fatsoenlijke prijs is?

https://www.belastingkamer.nl/tarieven-particulieren.aspx en https://belastingaangifteverzorgen.nl/tarieven/ bieden volgens mij vergelijkbare diensten, en prijzen zijn gelijk.

[ Voor 11% gewijzigd door mrbootster op 07-03-2022 09:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Een hypotheekadviseur is geen belastingadviseur. Ze zullen er wel enig verstand van hebben, maar de 'fijne kneepjes' beheersen de meesten toch echt niet.

Er zijn wel wat zaken die aandacht behoeven. Het fiscaal partnerschap (aanvangsdatum?), de eigenwoningreserve (sfeerovergang), waarde van de 2e woning in box 3, etc.

Verder acht ik het een prima tarief, mits het dossier een beetje compleet aangeleverd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
polthemol schreef op zondag 6 maart 2022 @ 07:05:
ik ben aan het kijken voor mijn aangifte te doen, maar twijfel of ik een accountant moet vragen heirvoor of het zelf moet doen. De situatie en wat mijn aanname is dat zou kloppen: als iemand daarop kan aanvullen, heel graag! :)

- ik ben in juli een geregistreerd partnerschap aangegaan, sinds die tijd ook bij mijn vrouw ingeschreven
- ik had een eigen appartement met hypotheek, dit appartement is pas in oktober verkocht geworden. Het is dus een paar maand niet mijn hoofdwoning geweest, maar ik kan dan ong altijd de volle HRA doen voor die maanden tot aan de verkoop ook (uitzonderlijke omstandigheid, gezien ik bezig was met de verkoop?)
- mijn vrouw had al 2 kinderen, we hebben samen nog een kind gekregen, dit maakt voor mijn aangifte niets uit
- mijn vrouw verdiend minder dan mij, ik zie echter weinig wat we kunnen schuiven van aftrekposten. Mijn aanname is wel dat ik haar hypotheek aftrek niet naar mij kan doorschuiven voor die laatste paar maanden (verwacht ookd at dat moeilijk gedoe gaat geven gezien ze met voorschot liet terugbetalen)
- ik heb enkele zorgkosten die ik kan opgeven, gunstiger dat die bij mij worden gedaan gezien mijn hogere inkomen
- bij de verkoop van het appartement is er een 40 000 euro vrij gekomen (spaarhypotheek inleg + overwaarde). Hiervan is een ~15 000 meteen geinvesteerd in het huis van mijn vrouw (zonnepanelen, enz.) en de rest staat nog op mijn spaarrekening (zitten onder drempelbedrag). Ik neem aan dat ik hier geen verdere aangifte hoef te doen op oa. mde overwaarde? Bedoelding is dat de rest ook geinvesteerd zal worden in het huis for that matter, maar we konden niet op tijd een leverancier/bouwtoko vinden om het voor begin 2022 af te tikken.

Samengevat is wat ik denk dat mijn 'way' voor dit jaar gaat zijn: fiscaal partner niet voor het hele jaar kiezen en mijn eigen zaken aftikken onder mijn aangifte: niet schuiven met posten dus tussen mij en mijn vrouw.

Voor volgend jaar de HRA op mijn aangifte doen, gezien ik een hoger inkomen heb.

(ik heb dit zo goed als ik kon proberen te checken aan de hand van de belastingdienst, maar ik heb moeite om de samenhang tussen posten te begrijpen icm fiscaal partnerschap)
Partnerschappen zijn op zich niet complex, maar er zijn wel wat zaken waar je rekening mee moet houden. Toevallig vink jij alle hokjes (kinderen, 2 woningen, eigenwoningreserve).

- GP per 1 juli, maar woonden jullie voor die tijd al samen (lees; op hetzelfde adres ingeschreven?) Dan gaat partnerschap in op datum dat jullie in 2021 voor het eerst bij elkaar op hetzelfde adres staan ingeschreven. Mogelijk is dat zelfs al 1 januari.
- De eigenwoningregeling staat tijdelijk 2 eigen woning toe, mits er 1 leegstaat en bestemd is voor de verkoop.
- Alle rente blijft aftrekbaar zoals het was, tot het moment dat de woning is verkocht. Op dat moment treedt de eigenwoningreserve in werking (die moet dus berekend worden). Als de overwaarde niet gebruikt wordt voor aflossing van de hypotheek, is een deel van de rente op die hypotheek niet aftrekbaar. Je hebt echter wel even de tijd (exact 3 jaar na datum overdracht oude woning) om deze 'op te maken', dus dan kun je hem nog parkeren als het voornemen bestaat om het te investeren. Aangeven in aangifte, dan wordt een beschikking opgelegd van de eigenwoningreserve (en blijf je renteaftrek verder behouden).
- Kinderen zijn voor box 3 van belang (saldo spaarrekeningen op naam van kinderen) en voor de inkomensafhankelijke combinatiekorting. Voor die laatste even de voorwaarden checken, mogelijk heeft je daar recht op. Kan ik zo niet herleiden.
- Indien je niet het gehele jaar partner bent (zie 1), kun je er (waarschijnlijk) voor kiezen om dit wel toe te passen. Je kunt dan de gemeenschappelijke bestanddelen vrij verdelen. Kan een voordeel opleveren, mits goed toegepast. Geldt voor het eigenwoningforfait, renteaftrek, persoonsgebonden aftrek (zorgkosten), grondslag box 3, etc. Je kunt er ook voor kiezen om er niet mee te 'schuiven', maar toe te passen zoals ieder z'n kosten heeft gedragen. Dan laat je mogelijk wel geld liggen. Ik adviseer altijd om wel te schuiven en dan het voordeel (als dat er is) onderling te delen.

Succes.. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
JanHenk schreef op maandag 7 maart 2022 @ 09:32:
[...]

Partnerschappen zijn op zich niet complex, maar er zijn wel wat zaken waar je rekening mee moet houden. Toevallig vink jij alle hokjes (kinderen, 2 woningen, eigenwoningreserve).

- GP per 1 juli, maar woonden jullie voor die tijd al samen (lees; op hetzelfde adres ingeschreven?) Dan gaat partnerschap in op datum dat jullie in 2021 voor het eerst bij elkaar op hetzelfde adres staan ingeschreven. Mogelijk is dat zelfs al 1 januari.
- De eigenwoningregeling staat tijdelijk 2 eigen woning toe, mits er 1 leegstaat en bestemd is voor de verkoop.
- Alle rente blijft aftrekbaar zoals het was, tot het moment dat de woning is verkocht. Op dat moment treedt de eigenwoningreserve in werking (die moet dus berekend worden). Als de overwaarde niet gebruikt wordt voor aflossing van de hypotheek, is een deel van de rente op die hypotheek niet aftrekbaar. Je hebt echter wel even de tijd (exact 3 jaar na datum overdracht oude woning) om deze 'op te maken', dus dan kun je hem nog parkeren als het voornemen bestaat om het te investeren. Aangeven in aangifte, dan wordt een beschikking opgelegd van de eigenwoningreserve (en blijf je renteaftrek verder behouden).
- Kinderen zijn voor box 3 van belang (saldo spaarrekeningen op naam van kinderen) en voor de inkomensafhankelijke combinatiekorting. Voor die laatste even de voorwaarden checken, mogelijk heeft je daar recht op. Kan ik zo niet herleiden.
- Indien je niet het gehele jaar partner bent (zie 1), kun je er (waarschijnlijk) voor kiezen om dit wel toe te passen. Je kunt dan de gemeenschappelijke bestanddelen vrij verdelen. Kan een voordeel opleveren, mits goed toegepast. Geldt voor het eigenwoningforfait, renteaftrek, persoonsgebonden aftrek (zorgkosten), grondslag box 3, etc. Je kunt er ook voor kiezen om er niet mee te 'schuiven', maar toe te passen zoals ieder z'n kosten heeft gedragen. Dan laat je mogelijk wel geld liggen. Ik adviseer altijd om wel te schuiven en dan het voordeel (als dat er is) onderling te delen.

Succes.. :)
helder, dan ga ik vanavond eens wat kostenposten over en weer gooien in onze aangiftes, kijken of er verschillen zitten nog. Het voordeel maakt weinig uit qua wie of wat, we stappen binnenkort over naar netjes 1 rekening en 1 'grote pot' waar we mee werken in plaats van ieder een aparte rekening.

We hebben het GP + het effectieve samenwonen op 1 adres op die datum gedaan (1 juli) gedaan. Inschrijving in gemeente heb ik geloof ik 2 juli of zo afgetikt

Dank voor aanvulling/advies!

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
jasperkock schreef op zondag 6 maart 2022 @ 10:34:
[...]

Ah super, dank je wel. Had die 17% wel gezien, maar had even geen rekening gehouden met de franchise (à 11.000-15.000 euro) die je van je jaarloon moet aftrekken.
Ik ga eens kijken naar die link, en anders is het inderdaad jammer maar helaas ... Gaat gelukkig niet om mega bedragen
De mooiste route is (m.i.) een verklaring geruisloze terugstorting aanvragen. Dat proces staat ook in de link. Daarmee kun je de uitvoerende partij vragen om hetgeen je nu niet af hebt kunnen trekken, terug te storten. Dan is alles meteen weer afgerond.

De saldoverklaring (van niet-afgetrokken premies) moet je ten tijde van de uitkeringsfase nog maar net ergens hebben. Dat kan tientallen jaren later zijn. De ervaring leert dat die geschiedenis gauw ergens in de prullenbak terecht komt. Daarom niet de beste optie wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kriss0r
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-09 13:58
Members only: tekst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antidote
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:51
@Kriss0r
Members only: tekst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online
Ik heb dit jaar een nieuwbouwhuis gekocht, alle transacties daaromtrent zijn in 2022 geweest en kan ik derhalve nog niet gebruiken voor aangifte van de IB.

Echter, ik heb mijn hypotheekadviseur wel eind december betaald, en die kosten wil ik dus al wel aftrekken als aftrekpost. Ik heb alleen geen flauw idee hoe ik dat kan doen. Jullie een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjoo71
  • Laatst online: 08-09 13:36
ik heb een vraag over de arbeidskorting; op het jaaroverzicht van de werkgever staat dat de arbeidskorting
€ 2900 is, maar als ik via de rekenhulp van de belastingdienst de arbeidskorting uitreken kom ik op €2300.
en de arbeidskorting op de voorlopige aanslag is weer een ander bedrag..

wat moet ik nu invullen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjoo71
  • Laatst online: 08-09 13:36
Blik1984 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 13:19:
Ik heb dit jaar een nieuwbouwhuis gekocht, alle transacties daaromtrent zijn in 2022 geweest en kan ik derhalve nog niet gebruiken voor aangifte van de IB.

Echter, ik heb mijn hypotheekadviseur wel eind december betaald, en die kosten wil ik dus al wel aftrekken als aftrekpost. Ik heb alleen geen flauw idee hoe ik dat kan doen. Jullie een idee?
ik heb het programma niet open, maar op de site van de belastingdienst staat dat
https://www.belastingdien...-woning-aftrekbare-kosten

dus invullen bij aftrekposten eigen woning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andreas92
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11-09 15:03
Bartjoo71 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 13:27:
ik heb een vraag over de arbeidskorting; op het jaaroverzicht van de werkgever staat dat de arbeidskorting
€ 2900 is, maar als ik via de rekenhulp van de belastingdienst de arbeidskorting uitreken kom ik op €2300.
en de arbeidskorting op de voorlopige aanslag is weer een ander bedrag..

wat moet ik nu invullen?
Het bedrag vermeld op je jaaroverzicht, ontvangen van je werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online
Bartjoo71 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 13:32:
[...]

ik heb het programma niet open, maar op de site van de belastingdienst staat dat
https://www.belastingdien...-woning-aftrekbare-kosten

dus invullen bij aftrekposten eigen woning
Ja, dat zou je inderdaad zeggen. De aftrekposten moet je echter koppelen aan een leningdeel. Alleen staan er nog helemaal geen leningdelen geregistreerd in het aangifteprogramma voor deze woning omdat dit pas in januari 2022 tot stand is gekomen.

Moet ik dan een extra lening maken met het leningbedrag, maar met rente en aflossing op 0 voor 2021? En dat ik dan de aftrekpost daaronder zet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 08:34
Blik1984 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 13:19:

Heb ik vorig jaar aan de belastingdienst gevraagd. Je kan zeggen dat je een woning had met een hypotheek t.w.v. 1 euro, en dan de aftrekposten voor dat jaar invullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Blik1984 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 13:36:
[...]

Ja, dat zou je inderdaad zeggen. De aftrekposten moet je echter koppelen aan een leningdeel. Alleen staan er nog helemaal geen leningdelen geregistreerd in het aangifteprogramma voor deze woning omdat dit pas in januari 2022 tot stand is gekomen.

Moet ik dan een extra lening maken met het leningbedrag, maar met rente en aflossing op 0 voor 2021? En dat ik dan de aftrekpost daaronder zet?
Technisch (in het aangiftebericht) kun je gewoon financieringskosten opgeven zonder überhaupt een woning te vermelden (immers is er nog geen sprake van eigendom, dus dat zou ook niet moeten).

Hoe dat moet in de aangifteprogrammatuur van de Belastingdienst, geen idee.. :)

(Edit: hierboven is het antwoord al gegeven, blijkbaar. Een vreemd soort workaround, maar dat komt omdat de BD je eigenlijk wat teveel beperkt in hun software, teneinde onbewuste fouten te voorkomen..)

Vind maar wat uit, het resultaat telt uiteindelijk. De aangifte is voor de inspecteur ook maar een 'hulpmiddel om de aanslag te formaliseren'.

[ Voor 9% gewijzigd door JanHenk op 07-03-2022 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scheiding2021
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 20-04-2022
Hoi,
Ik heb een vraag over de belastingaangifte 2021, ik hoop dat iemand een antwoord heeft voor mij.
Half 2021 ben ik bij mijn ex weggegaan, we waren niet getrouwd o.i.d. Vanaf half 2021 dus ook geen fiscale partners meer. Als ik nu aangifte wil doen dan moet ik nog wel het inkomen van mijn ex doorgeven, maar dat weet ik niet (hij is zzp-er).
Hij wil mij dat ook niet doorgeven.
Kan ik dan geen aangifte doen? Of is er een andere manier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 08:34
Als jullie niet meer op hetzelfde adres ingeschreven staan kan je ervoor kiezen om het hele jaar géén fiscale partners te zijn.
U staat niet meer samen op hetzelfde adres ingeschreven bij de gemeente.
[...]
Gaat u tijdens het jaar uit elkaar? Dan kunt u er voor dat jaar voor kiezen om het hele jaar als fiscale partners te worden beschouwd. U vult dan uw aangifte anders in.
Bron

Is alleen jammer als jij bijvoorbeeld een hoog inkomen hebt en je partner veel aftrekposten (zorgkosten, huis, etc).

[ Voor 9% gewijzigd door Compuchip87 op 07-03-2022 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Bijzonder. Ik krijg (kennelijk?) zo'n ruim 2000 euro terug. Totaal geen complexe aangifte (geen hypotheek, geen spaargeld etc).

Salaris was ongeveer 7000 euro te hoog vooraf ingevuld. Dit gecorrigeerd incl heffingskortingen etc, maar dit veranderde niets aan het uiteindelijke bedrag.

Het blijft iets magisch, maar alles kloppend ingevuld. Ik ben benieuwd :-)

Heeft ook een computer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Mmm… ik heb ‘m helemaal ingevuld op de iPad, alleen nu wil hij niet afdrukken?
Of ik nu alleen de berekening of de gehele aangifte wil afdrukken, maakt niet uit, Afdrukken blijft blauw maar reageert niet.
Ook niet na afsluiten en opnieuw inloggen.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:34
Bertus schreef op maandag 7 maart 2022 @ 17:16:
Bijzonder. Ik krijg (kennelijk?) zo'n ruim 2000 euro terug. Totaal geen complexe aangifte (geen hypotheek, geen spaargeld etc).

Salaris was ongeveer 7000 euro te hoog vooraf ingevuld. Dit gecorrigeerd incl heffingskortingen etc, maar dit veranderde niets aan het uiteindelijke bedrag.

Het blijft iets magisch, maar alles kloppend ingevuld. Ik ben benieuwd :-)
Kinderen en een partner?

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
de aankoopwaarde (en bijkomende aankoopkosten zoals makelaar) bepaalt voor welk bedrag je maximaal in aanmerking komt voor hypotheekrenteaftrek.
als de lening hoger is (ook met eventueel verrekening van eigen woning reserve) wordt er fiscaal een splitsing gemaakt welk percentage van de leningkosten wel aftrekbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Nope :-)

Heeft ook een computer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chicane600
Dit jaar voor het eerst met fiscaal partner aangifte gedaan. Fiscaal verdelen is dus nieuw voor mij. Roept toch paar vragen op.

We hebben afgelopen jaar bijna evenveel verdiend. Klopt het dan dat je qua verdelen hooguit een afrondingseuro "winst" kan maken? Ik heb wat getallen geprobeerd maar 'Totaal terug te krijgen' verandert hooguit 1 euro.

Daarnaast schrijft de belastingdienst heel leuk dat je mag verdelen zoals je wil zolang het totaal maar 100% is. Als een van beiden de filantroop wil uithangen waardoor de ander al het geld terug mag krijgen, zou de belastingdienst dat als schenking kunnen gaan zien?

Maakt het nog veel uit voor andere zaken hoe je de rendementsgrondslag verdeelt? Waarom zou je daar anders invullen dan 50/50 als je evenveel verdient?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjurm
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 06:06
Is het nog mogelijk een wijziging te doen op de belastingaangifte van 2020? Destijds een gift (ANBI) vergeten in te vullen merk ik bij de huidige aangifte

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:49

CyBeRSPiN

sinds 2001

@Chicane600 de “grap” is o.a. dat als je 45 euro “te betalen” hebt dit wordt kwijtgescholden. Dus als je zo schuift dat een van beide op -45 euro uitkomt kun je wat euro’s sprokkelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chicane600
CyBeRSPiN schreef op maandag 7 maart 2022 @ 23:30:
@Chicane600 de “grap” is o.a. dat als je 45 euro “te betalen” hebt dit wordt kwijtgescholden. Dus als je zo schuift dat een van beide op -45 euro uitkomt kun je wat euro’s sprokkelen.
Er staan in ons overzicht geen dingen in die betaald moeten worden, alleen ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:04

Barrycade

Through the...

Chicane600 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 22:39:
Dit jaar voor het eerst met fiscaal partner aangifte gedaan. Fiscaal verdelen is dus nieuw voor mij. Roept toch paar vragen op.

We hebben afgelopen jaar bijna evenveel verdiend. Klopt het dan dat je qua verdelen hooguit een afrondingseuro "winst" kan maken? Ik heb wat getallen geprobeerd maar 'Totaal terug te krijgen' verandert hooguit 1 euro.

Daarnaast schrijft de belastingdienst heel leuk dat je mag verdelen zoals je wil zolang het totaal maar 100% is. Als een van beiden de filantroop wil uithangen waardoor de ander al het geld terug mag krijgen, zou de belastingdienst dat als schenking kunnen gaan zien?

Maakt het nog veel uit voor andere zaken hoe je de rendementsgrondslag verdeelt? Waarom zou je daar anders invullen dan 50/50 als je evenveel verdient?
Als je geen kinderen hebt, geen vermogen, geen hypotheek en ongeveer net zoveel inkomen dan valt er weinig te winnen. Het verschuiven is handig als er bij 1 minder inkomen is dan bij de ander. Dan kan je door verschuiven echt wel winst halen. Wij hebben dat rijtje wel en als ik de belasting dienst laat kiezen of zelf ga schuiven scheelt dat een paar duizend euro.

En aangezien je fiscaal partner bent ziet de belasingdienst je als 1 entiteit, dus dat schenken gaat natuurlijk niet op. Aangezien mijn vrouw minder salaris heeft, krijgt zij van de BD het meeste geld ieder jaar :>
Wat daarna weer in de gezamelijk pot gestort wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Sjurm schreef op maandag 7 maart 2022 @ 23:22:
Is het nog mogelijk een wijziging te doen op de belastingaangifte van 2020? Destijds een gift (ANBI) vergeten in te vullen merk ik bij de huidige aangifte
Ja.

De aangifte die je hebt gedaan over belastingjaar 2020 openen, wijzigen, en opnieuw inzenden.

Hij zal dan worden behandeld als een "verzoek om ambtshalve vermindering". Dan zit je opnieuw in de molen en ontvang je sowieso een beschikking terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Chicane600 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 08:03:
[...]

Er staan in ons overzicht geen dingen in die betaald moeten worden, alleen ontvangen.
De truc van de aanslaggrens werkt dan ook niet in alle gevallen, maar slechts bij een gedeelte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devices
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 23-07 15:57
Ik heb al die zaken niet, dus er is met schuiven volgens mij alleen de zogenaamde aanrecht subsidie te halen van net 300 euro. Mijn vrouw heeft alleen geen BSN, wat nodig is voor belastingaangifte, dus dat wordt nog een geregel met aanvragen. Moet daar ook mijn huwelijkscertificaat voor mee sturen, terwijl de overheid die al heeft, maarja...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 16:52
Scheiding2021 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 13:48:
Hoi,
Ik heb een vraag over de belastingaangifte 2021, ik hoop dat iemand een antwoord heeft voor mij.
Half 2021 ben ik bij mijn ex weggegaan, we waren niet getrouwd o.i.d. Vanaf half 2021 dus ook geen fiscale partners meer. Als ik nu aangifte wil doen dan moet ik nog wel het inkomen van mijn ex doorgeven, maar dat weet ik niet (hij is zzp-er).
Hij wil mij dat ook niet doorgeven.
Kan ik dan geen aangifte doen? Of is er een andere manier?
Je kunt apart aangifte doen, waarin je helaas wel de inkomensgegevens van je ex zult moeten verwerken. Die zijn nodig voor een aantal zaken:

* inkomensafhankelijke combinatiekorting
* verdeling niet-persoonsgebonden aftrekposten
* (misschien nog meer)

Wat je kunt doen is een schatting invullen van het inkomen van je partner. Dat zal vermoedelijk worden gecorrigeerd als beide aangiftes binnenzijn. Check even met de belastingtelefoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
devices schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 11:46:
Moet daar ook mijn huwelijkscertificaat voor mee sturen, terwijl de overheid die al heeft, maarja...
"De" overheid? Je doet net alsof de gemeente (die jouw huwelijksakte heeft) en de Rijksoverheid/Belastingdienst één ding zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
devices schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 11:46:
Ik heb al die zaken niet, dus er is met schuiven volgens mij alleen de zogenaamde aanrecht subsidie te halen van net 300 euro. Mijn vrouw heeft alleen geen BSN, wat nodig is voor belastingaangifte, dus dat wordt nog een geregel met aanvragen. Moet daar ook mijn huwelijkscertificaat voor mee sturen, terwijl de overheid die al heeft, maarja...
als je vrouw in NL bij de gemeente ingeschreven wordt krijgt ze vanzelf een BSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devices
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 23-07 15:57
Herko_ter_Horst schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 13:02:
[...]

"De" overheid? Je doet net alsof de gemeente (die jouw huwelijksakte heeft) en de Rijksoverheid/Belastingdienst één ding zijn...
Net zoals je zelf je adres moet doorgeven en ze dat niet uit de BRP kunnen halen? De naam, geboortedatum, geboorteland en trouwdatum staan ook gewoon in het BRP. Dus ja, de rijksoverheid/belastingdienst weet dat gewoon. Dat je dat bij de gemeente doorgeeft is inderdaad correct, maar niet relevant.
peter-rm schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 13:14:
[...]

als je vrouw in NL bij de gemeente ingeschreven wordt krijgt ze vanzelf een BSN
We wonen in Duitsland, dus dat is jammer genoeg niet het geval. Ze heeft ook nooit in Nederland gewoont, maar bedankt voor het meedenken. Dat zou het wel makkelijker gemaakt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
devices schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 13:45:
[...]

[...]

We wonen in Duitsland, dus dat is jammer genoeg niet het geval. Ze heeft ook nooit in Nederland gewoont, maar bedankt voor het meedenken. Dat zou het wel makkelijker gemaakt hebben.
je kunt haar bij een aantal gemeentes in NL in de registratie niet ingezetenen (RNI) laten inschrijven.
Als ze dan geen/weinig duits inkomen heeft kan ze heffingskortingen terugkrijgen (als jij dat al aan belasting betaald hebt)

https://www.rijksoverheid...atie-niet-ingezetenen-rni

inschrijven kan oa in groningen, almelo, doetinchem, nijmegen, venlo, heerlen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diagonaal
  • Laatst online: 19-09 14:28
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chloortablet
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online

Chloortablet

Atoomnummer 17

Members only:

[ Voor 3% gewijzigd door Chloortablet op 08-03-2022 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gitarist
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Gitarist

Jan

Members only:

[ Voor 3% gewijzigd door Gitarist op 08-03-2022 15:47 ]

Pagina: 1 ... 4 ... 11 Laatste

Let op:
Svp geen posts over "wanneer krijg ik m'n belastinggeld terug?" of "ik heb m'n belastinggeld terug gehad". Voor vragen hierover: https://www.belastingdien...tent/wanneer-hoor-ik-iets