Belastingaangifte 2021 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 3 ... 11 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John2022!
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 29-04-2022
DIJK schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 20:24:
[...]

De buitenlandse dividendbelasting mag alleen verrekend worden in box3 en niet in box1 zoals Nederlandse dividendbelasting.

Met het opschorten van de belasting in box3 heeft verrekenen dus geen zin meer lijkt mij. Wel invullen voor de nieuwe situatie die nog onduidelijk is natuurlijk.

[...]

Betaal je wel belasting in box3? Als dat niet zo is, lijkt het mij logisch dat deze niet ingevuld worden want je hebt niets te verrekenen.
Ah dat is waar ik de mist in ga. ik was in de veronderstelling dat deze ook verrekend mochten worden met box 1. Weer wat geleerd, dankjewel! Benieuwd naar hoe het nieuwe systeem gaat werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 07:32
Nou, aangifte mobiel gedaan. Niet via de app, want dat kon niet omdat we een huis hebben gekocht/verkocht in 2021.

Krijgen uiteindelijk iets van 5600 euro terug. Deel van betaalde rente (iets van 2100), deel combinatie korting en deel koop huis (3500 adviseur, 10.000 overdracht belasting, 550 taxateur, 585 notaris akte, etc).

Nouja, kan mooi door voor zonnepanelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-10 13:49
President schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 20:51:
Nou, aangifte mobiel gedaan. Niet via de app, want dat kon niet omdat we een huis hebben gekocht/verkocht in 2021.

Krijgen uiteindelijk iets van 5600 euro terug. Deel van betaalde rente (iets van 2100), deel combinatie korting en deel koop huis (3500 adviseur, 10.000 overdracht belasting, 550 taxateur, 585 notaris akte, etc).

Overdracht belasting kan je niet aftrekken hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:37
Minaaj schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 20:32:
Hi Allen,

Ik heb een annuïteitenhypotheek sinds 2019 maar krijg geen maandelijkse teruggaaf, ik ging er beetje vanuit dat ook de hypotheekrenteaftrek automatisch terug kwam.

Klopt het dat ik mijn betaalde rente moet aftrekken van mijn inkomsten(maakt het dan nog uit welke werkgever)? Ik zie dan dat ik rond de 1000€ terug krijg van vorig jaar.

Ik wil namelijk niet dit bedrag moeten terugbetalen.
"Gewoon" onder "hypotheken en andere leningen" invullen wat van toepassing is. De gegevens kan je overnemen van je hypotheek-jaaroverzicht. Als het goed is zou het al vooraf ingevuld moeten zijn, trouwens.
lothar schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 20:52:
[...]

Overdracht belasting kan je niet aftrekken hoor.
@President en de notariskosten alleen voor het deel wat voor de hypotheek is, niet voor de overdracht van het huis.

[ Voor 16% gewijzigd door Wild Chocolate op 01-03-2022 21:03 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tales
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:36
Tales schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 12:21:
In 2021 een huis gekocht. Nu is het meeste ingevuld, echter is één onderdeel mij niet duidelijk.

31-03 was de sleutel overdracht.

21-05 zijn we er naar een verbouwing gaan wonen.

De belastingdienst heeft hier nu van gemaakt:

in eigendom van 31-03.

Op 31-03-2021 bewoond door een ander.
op 01-04-2021 leegstaand
op 20-05-2021 hoofdverblijf.

Met name de situatie van 31-03 dag van de overdracht is mij niet duidelijk of dit goed zo is.
De belastingtelefoon wist hier geen raad mee, maar gaf aan dat het vooraf ingevulde wel zou kloppen. :X

Daarnaast nog een tweede vraag wat er bij 'Aankoopprijs van de gekochte woning, inclusief aankoopkosten' ingevuld moest worden:

Wij hebben 401.500 euro betaald, een aankoopmakelaar van 2k en we hebben 2k extra aan de bewoners betaald om de overdracht naar voren te kunnen schuiven. Ik zou zeggen 405000, belastingtelefoon gaf aan de aankoop prijs. Lijkt mij niet helemaal okay (al weet ik ook niet wat het effect van dit cijfer is) :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destynx
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-10 17:19
Uiteraard hier ook gelijk aan de slag gegaan met de belastingaangifte. Waar wij wel over struikelen is het bedrag aan ingehouden loonheffingen, deze wijkt bij mij en mijn vriendin af van wat op de jaaropgave staat.
Bij mij is het bedrag een dikke 500 euro lager dan wat ik volgens mijn jaaropgave betaald heb. Is dat nog iets wat wij zelf kunnen wijzigen?

EV: Tesla M3 LR, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Minaaj schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 20:32:
Hi Allen,

Ik heb een annuïteitenhypotheek sinds 2019 maar krijg geen maandelijkse teruggaaf, ik ging er beetje vanuit dat ook de hypotheekrenteaftrek automatisch terug kwam.

Klopt het dat ik mijn betaalde rente moet aftrekken van mijn inkomsten(maakt het dan nog uit welke werkgever)? Ik zie dan dat ik rond de 1000€ terug krijg van vorig jaar.

Ik wil namelijk niet dit bedrag moeten terugbetalen.
De rente die je moet betalen voor een hypotheek (op je eigen woning) die je (minstens) annuïtair aflost, mag je inderdaad aftrekken van je inkomen. Dit heeft niks met een werkgever te maken (als je meerdere werkgevers - of andere inkomsten - hebt, wordt je inkomen bij elkaar opgeteld en trek je de hypotheekrente af van het totaal). Als je dat maandelijks in gedeelten terug wilt hebben, moet je een voorlopige aanslag aanvragen. Daarin vul je dan de verwachte inkomsten en aftrekposten voor het huidige/komende jaar in. Lijkt het erop dat je wat terugkrijgt, dan krijg je daar per maand een gedeelte van terug. Klopt de berekening niet, dan wordt dat het jaar daarna met de normale aangifte gecorrigeerd en moet je mogelijk bijbetalen of krijg je meer terug).
Tales schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 21:07:
Daarnaast nog een tweede vraag wat er bij 'Aankoopprijs van de gekochte woning, inclusief aankoopkosten' ingevuld moest worden:

Wij hebben 401.500 euro betaald, een aankoopmakelaar van 2k en we hebben 2k extra aan de bewoners betaald om de overdracht naar voren te kunnen schuiven. Ik zou zeggen 405000, belastingtelefoon gaf aan de aankoop prijs. Lijkt mij niet helemaal okay (al weet ik ook niet wat het effect van dit cijfer is) :X
De aankoopprijs zou moeten blijken uit de koopakte. Makelaarskosten vallen daar niet onder en zijn ook niet aftrekbaar. De 2k die je extra hebt betaald aan de oorspronkelijke eigenaren lijkt mij ook niet aftrekbaar, dat zijn geen kosten voor het verkrijgen van de woning, maar voor het versnellen van de procedure.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tales
Herko_ter_Horst schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 21:12:

[...]

De aankoopprijs zou moeten blijken uit de koopakte. Makelaarskosten vallen daar volgens mij niet onder, en zijn ook niet aftrekbaar. Of de 2k die je extra hebt betaald aan de oorspronkelijke eigenaren wel aftrekbaar zijn, vraag ik me ook af, dat zijn geen kosten voor het verkrijgen van de woning, maar voor het versnellen van de procedure.
Inderdaad, bij de aftrekbare kosten vermeld ik hem ook niet. Gaat echt om het kopje bij onroerende zaken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bMMbjm9eBM8O-8VYL27V8nDVw4Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JEZfAVGBXek1wPNWJgGwMG6i.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Tales schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 21:18:
[...]

Inderdaad, bij de aftrekbare kosten vermeld ik hem ook niet. Gaat echt om het kopje bij onroerende zaken:

[Afbeelding]
Er staat daar inderdaad bij dat je makelaarskosten mee moet tellen, bijzonder, had ik niet verwacht. Maar het staat er expliciet, dus dan zal het wel. Die 2k voor de versnelling van de procedure weet ik dan niet of die er bij in zou moeten zitten.

[ Voor 25% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 01-03-2022 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tales
Herko_ter_Horst schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 21:23:
[...]

Komt dat bedrag overeen met wat als aankoopprijs op de koopakte staat? Want als hier die 4k bij in zit, heb je er alleen maar nadeel van qua eigenwoningforfait.
Waarde was niet ingevuld. Op de koopakte staat 401500, op de factuur van de notaris staan de andere kosten (vrijstelling overdrachtsbelasting, aankoopmakelaar, extra betaling verkopers).

Maar ik snap niet waar dit getal voor wordt gebruikt. eigenwoningforfait gaat op basis van woz-waarde neem ik aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Tales schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 21:25:
Waarde was niet ingevuld. Op de koopakte staat 401500, op de factuur van de notaris staan de andere kosten (vrijstelling overdrachtsbelasting, aankoopmakelaar, extra betaling verkopers).

Maar ik snap niet waar dit getal voor wordt gebruikt. eigenwoningforfait gaat op basis van woz-waarde neem ik aan.
Sorry, had mijn reactie nog aangepast, want wat ik zei klopte inderdaad niet. Makelaarskosten staan expliciet vermeld dat je die mee mag/moet nemen. Die 2K "versnellingskosten" weet ik niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rolletjedrop
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 14-10 17:33
Tales schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 21:18:
[...]

[Afbeelding]
Deze gegevens zijn voor het eventueel berekenen van een bijleenregeling en hebben verder niet betrekking op de hypotheekrenteaftrek (tenzij er door de bijleenregeling een deel niet aftrekbaar is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluewater
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13-10 13:24
Uniciteit schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 19:54:
[...]

Ben je ook meer belasting gaan betalen vanaf augustus? (Als in: is de maandelijkse ingehouden loonheffing ook gestegen?)
Even gekeken: de loonheffing is na de verhoging ook gestegen.
Andreas92 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 20:12:
[...]

Een (deel) van de reden zou in je vakantiegeld kunnen zitten. Kijk eens naar het BT BEDRAG. Dit is juist wanneer het gelijk is aan je jaarsalaris. Is het lager, dan is er te weinig loonheffing ingehouden op je vakantiegeld.
Vakantiegeld etc. heb ik meerdere keren in het jaar laten uitbetalen (IKB).

Ik zie wel dat voor het percentage bijzonder tarief constant 40,41% is aangehouden. Mijn vermoeden is nu dat dit over een x gedeelte 49,08 % had moeten zijn.

Voor de zekerheid HR maar even om een verklaring gevraagd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tales
Rolletjedrop schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 21:31:
[...]

Deze gegevens zijn voor het eventueel berekenen van een bijleenregeling en hebben verder niet betrekking op de hypotheekrenteaftrek (tenzij er door de bijleenregeling een deel niet aftrekbaar is).
Duidelijk, dus totaal niet relevant in onze situatie. Zal hem dan invullen op basis van de velden die ze zelf aangeven.

Gaan we morgen alleen nog even achter het punt aan of de 'dag van overdracht' de woning leegstaand is of dat er een andere bewoner woont voor 1 dag zoals de belastingdienst mij doet denken.

[ Voor 17% gewijzigd door Tales op 01-03-2022 21:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Hier wel eens iemand een controle gehad dat je alles moest opsturen?

Ik heb alle bonnetjes en papieren nog wel hoor. Maar het wordt wel zoeken 😅.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanzut
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-10 09:19

sanzut

It's always christmas time

DVX73 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 20:07:
[...]

Voor buitenlandse bronbelasting mag je maximaal 15% over het nominale dividend opvoeren.

Bijvoorbeeld:

Dividend in US van €100
Dan wordt er €30 aan dividendbelasting ingehouden

€15 mag je als bronbelasting opvoeren in je aangifte IB

De overige €15 moet je terugvragen bij de Amerikaanse overheid.
Ik beleg bij DeGiro, daar staat in de jaaropgave wel buitenlands dividend, maar staat bij bronbelasting 0 opgevoerd.
Begrijp ik jou goed dat die dividenden die Degiro meldt dus netto zijn, waarover al reeds belasting is ingehouden? En ik dus 15% van die dividenden terug kan vragen?
Heb je een bronvermelding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muta
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Wij hebben een nieuwbouwwoning die dit jaar opgeleverd wordt. Vorig jaar mei is de akte getekend bij de notaris.

We hebben geen WOZ gehad. Nu heb ik m geschat op basis van wat de waarde zou moeten zijn op 1 januari 2021. De grond was toen niet in ons bezit en er was nog geen bebouwing.

Heb ik het juist gedaan door de op 1 mei betaalde grondkosten als WOZ-waarde te nemen? Dat was +-100.000.

[ Voor 3% gewijzigd door Muta op 01-03-2022 22:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:28

Zenix

BOE!

Lijkt mij prima, je kan het achteraf nog altijd corrigeren als je het werkelijke bedrag weet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:58
Dennis1812 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 22:06:

Ja, jaartje of 10 geleden.

Toen vroegen ze, naar aanleiding van een steekproef, of ik bewijs op kon sturen van 2 aftrekposten: studiekosten en hypotheek rente. Netjes opgestuurd en daarna nooit meer wat gehoord.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

evleerdam schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 22:37:
[...]

Ja, jaartje of 10 geleden.

Toen vroegen ze, naar aanleiding van een steekproef, of ik bewijs op kon sturen van 2 aftrekposten: studiekosten en hypotheek rente. Netjes opgestuurd en daarna nooit meer wat gehoord.
Ik zie een beetje op tegen eventueel zorgkosten compleet opsturen.
Een heleboel hiervan is digitaal (afspraak bevestigingen, opname data enzo)
Dan uitzoeken hoe ik alles als pdf kan krijgen om dan te printen.
En dat is pas het begin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
  • Laatst online: 19:58
Dennis1812 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 22:40:
[...]

Ik zie een beetje op tegen eventueel zorgkosten compleet opsturen.
Een heleboel hiervan is digitaal (afspraak bevestigingen, opname data enzo)
Dan uitzoeken hoe ik alles als pdf kan krijgen om dan te printen.
En dat is pas het begin
Je kan toch gewoon een screenshot maken en printen? Je zit hier op Tweakers, zo moeilijk kan printen van digitale notas niet zijn :P
President schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 20:51:

Overdrachtsbelasting terug? Hoe kan je dat dan terug krijgen? Wordt toch gewoon verrekend bij notaris en kan je niet opvoeren bij je aangifte lijkt me.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

evleerdam schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 22:45:
[...]

Je kan toch gewoon een screenshot maken en printen? Je zit hier op Tweakers, zo moeilijk kan printen van digitale notas niet zijn :P

[...]

Overdrachtsbelasting terug? Hoe kan je dat dan terug krijgen? Wordt toch gewoon verrekend bij notaris en kan je niet opvoeren bij je aangifte lijkt me.
Niet in alle apps mag je screenshots maken. Waaronder dus mijn zkh app precies de app die moet bewijzen wanneer ik daar was en waarom ikbdaar totaal ruim 4 maanden doorbracht.

Ik heb wel aangevinkt geen tweede thuis te hebben ga nu toch twijfelen.

[ Voor 18% gewijzigd door Dennis1812 op 01-03-2022 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:00
sanzut schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 22:06:
[...]

Ik beleg bij DeGiro, daar staat in de jaaropgave wel buitenlands dividend, maar staat bij bronbelasting 0 opgevoerd.
Begrijp ik jou goed dat die dividenden die Degiro meldt dus netto zijn, waarover al reeds belasting is ingehouden? En ik dus 15% van die dividenden terug kan vragen?
Heb je een bronvermelding?
Je mag natuurlijk nooit meer terugvragen dan de betaalde belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Nu online

Niet alles, maar ik heb wel 2 jaar achter elkaar specifieke (verschillende) posten moeten onderbouwen. Was gelukkig niets spannends, maar ik vond het indertijd wel bijzonder dat het 2x achter elkaar gebeurde.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonic
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13-10 21:53
Ik zie nergens de Combinatie korting terug komen, zoontje is geboren 3 september 2020 en heeft meer dan 6 maanden dus in 2021 bij ons gewoond.

Gegevens zoontje stonden allemaal goed in het formulier. Wij zijn getrouwd juli 2020 en dus fiscaal partner. Huis samen gekocht april 2020.

Als ik berekeningen doe via apps zou ik al 2700 euro moeten krijgen met deze regeling, echter op het einde zie ik negens iets van combinatiekorting en krijgen wij maar iets van 1100 euro korting totaal.

Snap niet wat ik fout doe hierin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarinoC
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 00:05
klaaas schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 23:25:
[...]

Niet alles, maar ik heb wel 2 jaar achter elkaar specifieke (verschillende) posten moeten onderbouwen. Was gelukkig niets spannends, maar ik vond het indertijd wel bijzonder dat het 2x achter elkaar gebeurde.
Heb ik ook gehad, 2 jaar achter elkaar en specifieke posten. Vond het ook raar, eerste jaar bleek wel onbewuste fout in te zitten, wat uiteindelijk over die 2 jaar gezien niets uit maakte. Mogelijk was dat een trigger. Maar genoeg die nooit gecontroleerd worden en dan 2x achter elkaar, tja…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ytr81
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22:08
Cyclonic schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 23:31:
Ik zie nergens de Combinatie korting terug komen, zoontje is geboren 3 september 2020 en heeft meer dan 6 maanden dus in 2021 bij ons gewoond.

Gegevens zoontje stonden allemaal goed in het formulier. Wij zijn getrouwd juli 2020 en dus fiscaal partner. Huis samen gekocht april 2020.

Als ik berekeningen doe via apps zou ik al 2700 euro moeten krijgen met deze regeling, echter op het einde zie ik negens iets van combinatiekorting en krijgen wij maar iets van 1100 euro korting totaal.

De minst verdienende zit hier wel boven?
En let wel dat eventuele uitkeringen (WW, Ziektewet) hierin niet meetellen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wI_9BkY__0t6mtc8k3lOvbah6Vg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DIHdQkh4hRYPWMaRUGCRYvWY.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIJK
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:02
DVX73 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 23:15:
[...]

Je mag natuurlijk nooit meer terugvragen dan de betaalde belasting.
Dat is niet helemaal zwart wit. Het was voorheen wel zo dat 15 % teruggevraagd kon worden bij verdragslanden waar minder geheven werd zoals Brazilië. Er kon ook maar 15 % teruggevraagd worden als meer geheven werd.

Je moest dan wel voldoende belasting betalen in box3 natuurlijk.

[ Voor 7% gewijzigd door DIJK op 01-03-2022 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonic
  • Laatst online: 13-10 21:53
ytr81 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 23:35:
[...]

De minst verdienende zit hier wel boven?
En let wel dat eventuele uitkeringen (WW, Ziektewet) hierin niet meetellen.

[Afbeelding]
Ik heb inderdaad 7 maanden ww gehad in 2021, mijn vrouw zat echter maar 3000 van mijn totaal af, ik vraag de aanvraag samen aan maar ik log als eerste in, als ik mijn vrouw dan eerst laat inloggen wordt zij dan als hoofdaanvragen gezien of moet dat eigenlijk niks uitmaken. Met de ww zat ik op 27k en mijn vrouw op 24k zonder ww is dat van mij 13k dus.

Hoe kan ik dit nu het beste aanvragen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 24-09 15:40

FaceDown

Storende factor.

Moet je schulden en bezittingen (bijv studieschuld en bitcoin) opgeven als je daarmee ruim onder de drempel blijft en het dus geen effect heeft op het eindresultaat?

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batata007
  • Laatst online: 13-10 22:34
Net ingevuld, kom uit op ~1700 aftikken.. zuur.
Inkomens zijn niet heel bijzonder. 1 inkomen rond 75K en de ander rond 65K. Voornamelijk door de beleggingen in box 3 mag ik nu betalen. Wellicht dan toch tijd voor een adviseur? Zouden die wel nog manieren zien om de belasting te drukken?

Wel een nog te bouwen nieuwbouwwoning gekocht eind vorig jaar met 2 leningdelen waarvan 1 aflossingsvrij is. Dat zou vanaf volgend jaar kunnen helpen (peildatum 1 januari). Notariskosten en afsluitkosten wel netjes opgevoerd.

[ Voor 4% gewijzigd door Batata007 op 02-03-2022 01:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01:07

FreakNL

Well do ya punk?

Cyclonic schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 00:15:
[...]

Ik heb inderdaad 7 maanden ww gehad in 2021, mijn vrouw zat echter maar 3000 van mijn totaal af, ik vraag de aanvraag samen aan maar ik log als eerste in, als ik mijn vrouw dan eerst laat inloggen wordt zij dan als hoofdaanvragen gezien of moet dat eigenlijk niks uitmaken. Met de ww zat ik op 27k en mijn vrouw op 24k zonder ww is dat van mij 13k dus.

Hoe kan ik dit nu het beste aanvragen ?
Je kan het niet “aanvragen”. Gaat allemaal automatisch via de aangifte, je kan hooguit op het einde nog met dat schuifje spelen. Jullie case is verder vrij simpel. Ik verwacht dat je 1100 terug krijgt in totaal? (Daar sprak je eerder over). Daar zit het dan alles bij. Dat dat minder is dan verwacht, tja, dat kan vanalles zijn. VRH, te weinig loonbelasting ingehouden, teveel gekregen bij de voorlopige aanslag (of doen jullie dat niet?).

De IACK is niet een losse subsidie die je krijgt.

Zonder verdere details over je aangifte kunnen we hier niks over zeggen.

[ Voor 4% gewijzigd door FreakNL op 02-03-2022 04:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 21:34
Batata007 schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 01:35:
Wel een nog te bouwen nieuwbouwwoning gekocht eind vorig jaar met 2 leningdelen waarvan 1 aflossingsvrij is. Dat zou vanaf volgend jaar kunnen helpen (peildatum 1 januari). Notariskosten en afsluitkosten wel netjes opgevoerd.
Heb je die kosten wel gesplitste in een aftrekbaar en een niet aftrekbaar deel? Als de rente van het aflossingsvrije deel niet aftrekbaar is, dan zijn de afsluitkosten voor dat deel ook niet aftrekbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Muta schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 22:15:

We hebben geen WOZ gehad. Nu heb ik m geschat op basis van wat de waarde zou moeten zijn op 1 januari 2021. De grond was toen niet in ons bezit en er was nog geen bebouwing.

Heb ik het juist gedaan door de op 1 mei betaalde grondkosten als WOZ-waarde te nemen? Dat was +-100.000.
Nee, dat heb je niet juist gedaan. Voor de aangifte 2021 moet je de waarde van 1 januari 2020 gebruiken. Als die niet bekend is, dan kun je wel een schatting nemen, maar dan niet je dat dus wel terugrekenen naar wat de grond januari 2020 waard zou zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Rubbergrover1 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 06:49:
[...]

Hoeveel is een klein beetje? Ze moet voor die heffingskorting tenminste iets meer dan 5100 per jaar verdienen.
Mijn vrouw zit op:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Maar dan begint de ingewikkelde puzzel, van welk sub-bedrag of totaalbedrag is dat dan gerekend... ik zie in het totaal overzicht nergens een post staan die iets aangeeft over de inkomens afhankelijke combinatie korting. Ik weet dus ook niet of er wel een regel bij komt om dit zichtbaar te maken, of dat ineens magisch onderwater er een 'korting' af gaat.

Ik ben overigens allang blij dat we dit jaar niks hoeven te betalen en zelfs iets ontvangen.

Ik zie het ook niet terugkomen, maar mijn vrouw zit nauwelijks boven het drempelbedrag, dus er zal vast nog wel een post als zvw weet ik veel niet mee mogen tellen, waardoor ze er toch niet boven komt. Maar echt inzichtelijk is het niet...

Ik heb mijn aangifte nog niet verstuurd. Als er bugs inzitten, komen die de komende 2 weken wel boven, daarna maar eens versturen :)

[ Voor 41% gewijzigd door Motrax op 02-03-2022 06:28 ]

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
evleerdam schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 22:45:
[...]

Daar krijg ik niks van terug, moest ik bij een ander bedrag optellen. Waarschijnlijk voor overwaarde berekening, geen idee. Programma is redelijk simpel om in te vullen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
- n.m. -

[ Voor 96% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 02-03-2022 07:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparxy86
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 05:32
Motrax schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 06:24:
[...]
Mijn vrouw zit op:

***members only***

Maar dan begint de ingewikkelde puzzel, van welk sub-bedrag of totaalbedrag is dat dan gerekend... ik zie in het totaal overzicht nergens een post staan die iets aangeeft over de inkomens afhankelijke combinatie korting. Ik weet dus ook niet of er wel een regel bij komt om dit zichtbaar te maken, of dat ineens magisch onderwater er een 'korting' af gaat.

Ik ben overigens allang blij dat we dit jaar niks hoeven te betalen en zelfs iets ontvangen.

[...]
Ik zie het ook niet terugkomen, maar mijn vrouw zit nauwelijks boven het drempelbedrag, dus er zal vast nog wel een post als zvw weet ik veel niet mee mogen tellen, waardoor ze er toch niet boven komt. Maar echt inzichtelijk is het niet...

Ik heb mijn aangifte nog niet verstuurd. Als er bugs inzitten, komen die de komende 2 weken wel boven, daarna maar eens versturen :)
De inkomensafhankelijke combinatiekorting staat gespecificeerd onder de heffingskortingen. Dus staat wel echt los in je aangifte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

FaceDown schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 01:33:
Moet je schulden en bezittingen (bijv studieschuld en bitcoin) opgeven als je daarmee ruim onder de drempel blijft en het dus geen effect heeft op het eindresultaat?
Iemand?

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-10 17:35

Koppensneller

winterrrrrr

Als je het niet doet (dus 0 vermogen aangeeft) en volgend jaar ineens flink boven de drempel zit kun je misschien vragen verwachten van de BD.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Volgens mij is één van de vragen die je krijgt of je vermogen boven de grens zit. Als je er onder zit, dan worden de velden om de bedragen in te vullen vanzelf weggehaald.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ilmar
  • Laatst online: 13-10 20:34
FaceDown schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 01:33:
Je moet ze opgeven als je bezittingen boven de drempel komen. Dan kan je daarna de schulden ook opgeven en dus aftrekken. Je mag ze vziw niet eerst zelf aftrekken en dan kijken of je netto boven de drempel komt (er zit nl ook nog een drempel in aftrekbaarheid schuld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dwdd
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 22-06-2024
Er zit verschil in de berekening loonheffing in de "voorlopige aanslag 2021" en de "aangifte 2021".

Ik kwam erachter toen ik gisteren de aangifte 2021 invulde. Onder aan de streep krijg ik geld terug, terwijl ik dacht nog wat bij moest betalen. In de aangifte 2021 klopte de vooraf ingevulde bedragen inclusief loonheffing

Als check heb ik gisteren de gegevens ingevuld in de "voorlopige aanslag 2021" en dan rekent het programma andere bedragen qua loonheffing. In de voorlopige aanslag kan ik het loon invoeren maar niet het bedrag aan loonheffing overigens.

Iemand enig idee hoe het verschil kan ontstaan, zit er een fout in het programma voorlopige aanslag ?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• President
Batata007 schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 01:35:
Net ingevuld, kom uit op ~1700 aftikken.. zuur.
Inkomens zijn niet heel bijzonder. 1 inkomen rond 75K en de ander rond 65K.
Niet heel bijzonder? Flink boven modaal allebei...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 08:42:
[...]

Volgens mij is één van de vragen die je krijgt of je vermogen boven de grens zit. Als je er onder zit, dan worden de velden om de bedragen in te vullen vanzelf weggehaald.
Klopt. @FaceDown:

Over belastingjaar 2021 is het heffingsvrije vermogen verhoogd tot € 50.000 per persoon. Echter de aangiftegrens is nog op het 'oude' niveau. Bij meer dan € 31.340 aan bezittingen ben je verplicht om alle bezittingen (en schulden) aan te geven.

Uiteraard voor fiscaal partners zijn de bedragen dubbel.

Let op: je mag hier alleen kijken naar de waarde van de bezittingen. Heb je zowel bezit als schuld, dan mag je dit niet met elkaar salderen bij het beantwoorden van deze vraag.

Ter illustratie; heb je € 100.000 spaargeld en € 100.000 schuld, dan moet je tóch beide aangeven. Ook al is er geen belasting verschuldigd. Daarmee moet je dus ook ál je vermogen in de aangifte opnemen.

Edit: zie nu dat het antwoord ook al is gegeven door @Ilmar.

[ Voor 3% gewijzigd door JanHenk op 02-03-2022 09:12 ]

skoda enyaq 80 vw id.7 tourer pro s | holtkamper aero | fiscalist & techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
dwdd schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 08:55:

Iemand enig idee hoe het verschil kan ontstaan, zit er een fout in het programma voorlopige aanslag ?
Nee, een fout niet, maar afwijkingen komen wel voor. Dit komt door het tijdspad. De programmatuur van de VA (voorlopige aanslag) gaat uit van de op dat moment bekende tarieven en tabellen.

Als voorbeeld; de VA's worden aangevraagd en verstuurd in december van het jaar voorafgaand aan het belastingjaar, terwijl op dat moment nog niet alle percentages van het betreffende belastingjaar definitief zijn. Veel wijzigingen zitten er nooit in, maar het kan zeker zo zijn dat er verschillen zijn in de berekening van de loonheffing bij de voorlopige aanslag ten opzichte van de definitieve percentages (en berekening van de werkelijk verschuldigde belasting).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dwdd
JanHenk schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 09:07:
[...]

Nee, een fout niet, maar afwijkingen komen wel voor. Dit komt door het tijdspad. De programmatuur van de VA (voorlopige aanslag) gaat uit van de op dat moment bekende tarieven en tabellen.

Als voorbeeld; de VA's worden aangevraagd en verstuurd in december van het jaar voorafgaand aan het belastingjaar, terwijl op dat moment nog niet alle percentages van het betreffende belastingjaar definitief zijn. Veel wijzigingen zitten er nooit in, maar het kan zeker zo zijn dat er verschillen zijn in de berekening van de loonheffing bij de voorlopige aanslag ten opzichte van de definitieve percentages (en berekening van de werkelijk verschuldigde belasting).
Ok, duidelijk. ik snap alleen dan niet waarom de tarieven in de voorlopige aanslag niet up-to-date worden gehouden want er zou dan nu geen verschil in mogen zitten als je ze vandaag allebei invult.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Motrax schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 06:24:
[...]
Mijn vrouw zit op:

***members only***
Ik zou eens kijken naar de totaalregel 'verschuldigde belastingen en premies', want de kans is zeer groot dat deze precies nihil is.

Dan zou ik niet verder zoeken. Je kunt geen belasting terugkrijgen die je niet verschuldigd bent, namelijk.. (Ingehouden loonheffing krijg je dan wel terug, natuurlijk.)

[ Voor 6% gewijzigd door JanHenk op 02-03-2022 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
dwdd schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 09:14:
[...]

Ok, duidelijk. ik snap alleen dan niet waarom de tarieven in de voorlopige aanslag niet up-to-date worden gehouden want er zou dan nu geen verschil in mogen zitten als je ze vandaag allebei invult.
Hoezo? De een was bedoeld om in 2020 in te vullen, de ander om in 2022 in te vullen. Waarom zouden ze het oude programma moeten bijwerken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
dwdd schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 09:14:
[...]

Dat heeft te maken met de loonbelastingtabellen (waar de belastingdienst vanuit gaat) in relatie tot je werkelijk ingehouden loonheffing (die kan afwijken afhankelijk van het jaarloon op moment van verloning).

Omdat je zelf de loonheffing niet in kunt vullen in de VA, krijg je soms heel bijzondere uitkomsten. Vooral bij bijvoorbeeld minder of meer werken.

Als voorbeeld;
- Stel je werkt de ene helft van het jaar bij bedrijf X en hebt daarmee € 35.000 verdiend. De tweede helft van het jaar werk je gewoon niet. Omdat, bij de werkelijke verloning, ervan uit wordt gegaan dat je jaarinkomen dan € 70.000 is, wordt er op basis van die € 70.000 jaarinkomen een (hoge) loonheffing ingehouden. Totaal inkomen dus € 35.000, maar bijvoorbeeld € 10.000 werkelijke loonheffing over dat halfjaar.
- Vul je € 35.000 in bij de programmatuur van de VA, dan gaat deze ervan uit dat je over het hele jaar verspreid € 35.000 hebt verdiend. Bij de VA wordt er dan vanuit gegaan dat er slechts € 5.000 loonheffing wordt ingehouden.
- Bij de daadwerkelijke aangifte krijg je dan nog € 5.000 terug, omdat die daadwerkelijk teveel is ingehouden in relatie tot de VA.

Zie hier het Nederlandse belastingstelsel. We belasten (uiteindelijk) op jaarinkomen en niet op maand- of zelfs uurloon. Dat maakt parttime werken zo 'lonend', die extra dag kent vooral bij de wat hogere inkomens een hele hoge marginale druk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dwdd
President schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 09:19:
[...]

Hoezo? De een was bedoeld om in 2020 in te vullen, de ander om in 2022 in te vullen. Waarom zouden ze het oude programma moeten bijwerken?
De voorlopige aanslag is ook bedoelt om NA 2020 in te vullen, bijvoorbeeld als je (financiele) situatie dusdanig wijzigt dat dit van invloed is op de uitkomst, dus lijkt me het evident het up to date te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06:54
Simpele vraag waarschijnlijk, maar ben in April 2021 begonnen met Crypto. Moet ik dan aanvinken dat ik Crypto heb, en dan als waarde 0 opgeven per 01-01-2021?

Ben trouwens weer blij met de combinatiekorting. dat, plus HRA, hebben we toch weer teveel belasting betaald krijgen we toch een leuk bedrag terug :D

Kan alleen direct naar de boeterente voor een lagere hypotheekrente. Dus zal ook zo'n beetje het laatste jaar worden waarbij we veel terug krijgen O-)

En jawel, die bereken-knop blijft toch grappig. alles op mij? meeste terug... maar als ik dan 33 euro op mijn partner zet, krijg ik toch één euro meer terug. Ook alleen bij dat bedrag _O-

[ Voor 66% gewijzigd door Waah op 02-03-2022 10:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ex Nunc
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

Waah schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 09:55:
Simpele vraag waarschijnlijk, maar ben in April 2021 begonnen met Crypto. Moet ik dan aanvinken dat ik Crypto heb, en dan als waarde 0 opgeven per 01-01-2021?
Alleen opgeven als er per 01-2021 ook daadwerkelijk wat was, dat is de peildatum. Dus iets wat in 2021 pas is ontstaan is niet relevant voor je aangifte 2021, maar wel voor 2022 waarschijnlijk.

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06:54
Ex Nunc schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 10:32:
[...]

Alleen opgeven als er per 01-2021 ook daadwerkelijk wat was, dat is de peildatum. Dus iets wat in 2021 pas is ontstaan is niet relevant voor je aangifte 2021, maar wel voor 2022 waarschijnlijk.
Ik heb voor 1 januari 2022 alles verkocht. Dus dan mag ik het weer niet aanvinken :+
Maar het staat dan op de bankrekening. Dus op zich is er dan belastingtechnisch weinig aan de hand. Enige wat ze kunnen afvragen is hoe de spaarrekening opeens meer geld heeft.... Maar dat zijn geen bedragen die onmogelijk te sparen zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Weet iemand waarom na al die jaren de studieschuld nog steeds niet automatisch wordt ingevuld?

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ex Nunc
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

FaceDown schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 11:21:
Weet iemand waarom na al die jaren de studieschuld nog steeds niet automatisch wordt ingevuld?
De reden is erg simpel, DUO deelt die data met niemand. Ze zijn het ook niet verplicht, zoals banken dat wel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feddesman
  • Laatst online: 13-10 20:03
Hoe kan je dividendbelasting Rabobank toekomst beleggingsrekening (box 1) terugkrijgen?
Zie nergens een optie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 22:33
Heeft iemand ervaring met het opvoeren van lijfrente, aftrekbaar maken van dit bedrag en een storting hierop. Ik heb het volgende gedaan:

Het bedrag opgevoerd bij overige bezittingen: Premiedepot voor lijfrente en kapitaalverzekeringen maar volgens mij is dit niet goed.

Welke post zou het wel moeten zijn? Volgens mij ergens in box 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ytr81
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22:08
wm1234 schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 11:52:
Heeft iemand ervaring met het opvoeren van lijfrente, aftrekbaar maken van dit bedrag en een storting hierop. Ik heb het volgende gedaan:

Het bedrag opgevoerd bij overige bezittingen: Premiedepot voor lijfrente en kapitaalverzekeringen maar volgens mij is dit niet goed.

Welke post zou het wel moeten zijn? Volgens mij ergens in box 1.
Premies of stortingen voor lijfrente geef je op bij Uitgaven > Uitgaven voor lijfrente. Daar kan je ook je jaarruimte berekenen en kijken of er ruimte is deze premies (volledig) af te trekken.

[ Voor 8% gewijzigd door ytr81 op 02-03-2022 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

FaceDown schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 11:21:
Ex Nunc schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 11:29:
[...]

De reden is erg simpel, DUO deelt die data met niemand. Ze zijn het ook niet verplicht, zoals banken dat wel zijn.
Mijn prestatiebeurs die is omgezet in een lening omdat ik mijn hbo nooit afgemaakt heb zie ik toch wel degelijk terug en is automatisch ingevuld. Ik kan hierdoor (zo lijkt het) zelfs een behoorlijk bedrag terugkrijgen.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
feddesman schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 11:38:
Hoe kan je dividendbelasting Rabobank toekomst beleggingsrekening (box 1) terugkrijgen?
Zie nergens een optie
Dat klopt, want het kan ook niet.

Dividendbelasting verrekenen kan alleen bij 'box 3'-polissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blueflame_Core
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10-10 15:00
Even een vraag tussendoor. Kan de maandelijks ingehouden loonheffing verschillen met wat er op de jaaropgave staat?
Dus stel er wordt per maand 100 euro ingehouden, in totaal dus 1200 euro per jaar en op de jaaropgave staat 250.
Is hier sprake van een administratieve fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floppie101
  • Laatst online: 02-03-2022
Goedendag ik heb ook een vraag over de verdeling van schuld en rente.
Situatie 1 januari 2021:
Wonend op 'oud adres' tijdens bouw van nieuwbouwwoning. Oude woning reeds verkocht maar pas in juli gepasseerd bij notaris.
Situatie juli 2021:
Sleuteloverdracht van nieuwbouwwoning en 8 weken later verhuizing doorgegeven.

Wat moet ik nu als schuld bij hoofdverblijf op 1-1-2021 invullen? Alles volledig op 'ander deel'? HRA zou aftrekbaar moeten zijn ook voor ons nieuwbouwhuis dus ik verwacht op hoofdverblijf ondanks dat oude woning 'hoofdverblijf' was. Belastingdienst website geeft onvoldoende uitsluitsel.
Alvast bedankt voor de hulp

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/waughzoJmgroiSZYID2T9U8jSrU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wiGH3WeUA7iMsWQeajHvKMUd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feddesman
JanHenk schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 12:00:
[...]

Dat klopt, want het kan ook niet.

Dividendbelasting verrekenen kan alleen bij 'box 3'-polissen.
Ok ben je dat gewoon kwijt of doet de bank dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Blueflame_Core schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 12:05:
Even een vraag tussendoor. Kan de maandelijks ingehouden loonheffing verschillen met wat er op de jaaropgave staat?
Dus stel er wordt per maand 100 euro ingehouden, in totaal dus 1200 euro per jaar en op de jaaropgave staat 250.
Is hier sprake van een administratieve fout?
Als dat er staat, lijkt me er sprake van een fout in de loonadministratie van de inhoudingsplichtige (je werkgever, uitkeringsinstantie, etc.).

Op de 'laatste' loonstrook (meestal december) staan ook cumulatieven. Die moet je normaliter aan kunnen sluiten bij de bedragen op de jaaropgave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
feddesman schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 12:07:
[...]

Ok ben je dat gewoon kwijt of doet de bank dat?
Dat ben je (meestal) kwijt. Dividendbelasting die te verrekenen is (en wat de bank dan doet) staat m.i. meestal niet op het overzicht. De kans is groot dat deze dividendbelasting die nu in rekening is gebracht, over buitenlandse fondsen/aandelen is.

De meeste beleggingsfondsen zijn fiscale beleggingsinstellingen. De wereld van (vooral internationale) dividendbelasting is een wereld op zich, dat gaat te ver voor dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
JanHenk schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 09:15:
[...]

Ik zou eens kijken naar de totaalregel 'verschuldigde belastingen en premies', want de kans is zeer groot dat deze precies nihil is.

Dan zou ik niet verder zoeken. Je kunt geen belasting terugkrijgen die je niet verschuldigd bent, namelijk.. (Ingehouden loonheffing krijg je dan wel terug, natuurlijk.)
Niet helemaal juist. Bij een aantal heffingskortingen kun je het deel dat 'verloren gaat' omdat de korting hoger is dan het belastingbedrag deels laten uitbetalen, mits je partner wel belasting moet betalen. Het grootste deel van die niet gebruikte heffingskorting gaat verloren, maar je kunt 13,3% van de heffingskorting alsnog uitgekeerd krijgen. Dan krijg je dus meer terug dan je verschuldigd bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ex Nunc
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

True schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 11:59:
[...]

[...]

Mijn prestatiebeurs die is omgezet in een lening omdat ik mijn hbo nooit afgemaakt heb zie ik toch wel degelijk terug en is automatisch ingevuld. Ik kan hierdoor (zo lijkt het) zelfs een behoorlijk bedrag terugkrijgen.
Hier staat niets vooringevuld in box 3, behalve de (spaar)rekeningen. Hoe zou je op basis van een schuld geld terug kunnen krijgen? Dat is mij even duister.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:43
Telt een bouwdepot ook mee als hypotheek?

Wij hebben een hypotheek van 150.000 op onze huidige woning. We hebben een nieuwbouwwoning gekocht, daar hebben we een hypotheek voor genomen 450.000. We hebben 150.000 van dat bedrag al gebruikt om de grond aan te kopen. De 300.000 wat overgebleven is is gestort in een bouwdepot. De komende maanden moeten we daarvan de woning betalen.

In mijn IB aangifte heb ik nu echter:
Hypotheek 150.000
Hypotheek 450.000
Hypotheek 300.000
Eigenwoningschuld: 900.000

Klopt dit wel?

Moet het niet zijn:
Hypotheek 150.000
Hypotheek 450.000
Eigenwoningschuld: 600.000

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blueflame_Core
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10-10 15:00
Bedankt voor je reactie. Ik ga er achter aan.
JanHenk schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 12:07:
[...]

Als dat er staat, lijkt me er sprake van een fout in de loonadministratie van de inhoudingsplichtige (je werkgever, uitkeringsinstantie, etc.).

Op de 'laatste' loonstrook (meestal december) staan ook cumulatieven. Die moet je normaliter aan kunnen sluiten bij de bedragen op de jaaropgave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feddesman
JanHenk schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 12:12:
[...]

Dat ben je (meestal) kwijt. Dividendbelasting die te verrekenen is (en wat de bank dan doet) staat m.i. meestal niet op het overzicht. De kans is groot dat deze dividendbelasting die nu in rekening is gebracht, over buitenlandse fondsen/aandelen is.

De meeste beleggingsfondsen zijn fiscale beleggingsinstellingen. De wereld van (vooral internationale) dividendbelasting is een wereld op zich, dat gaat te ver voor dit topic.
Het gaat in dit geval om Nederlandse bronbelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Mr.D78 schreef op maandag 21 februari 2022 @ 14:01:
Waarom die haast met de belastingaangifte invullen. Krijgen zoveel tweakers geld terug?

Standaard uitstel aanvragen (via accountant tot mei 2023)
Da's natuurlijk als je (veel) moet betalen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abhaas
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11-10 13:32
Rubbergrover1 schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 12:24:
[...]

Niet helemaal juist. Bij een aantal heffingskortingen kun je het deel dat 'verloren gaat' omdat de korting hoger is dan het belastingbedrag deels laten uitbetalen, mits je partner wel belasting moet betalen. Het grootste deel van die niet gebruikte heffingskorting gaat verloren, maar je kunt 13,3% van de heffingskorting alsnog uitgekeerd krijgen. Dan krijg je dus meer terug dan je verschuldigd bent.
Hoe zou dit werken?
Wij zouden hier dan mogelijk gebruik van kunnen maken afhankelijk van de preciese voorwaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
floppie101 schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 12:05:
Goedendag ik heb ook een vraag over de verdeling van schuld en rente.
Situatie 1 januari 2021:
Wonend op 'oud adres' tijdens bouw van nieuwbouwwoning. Oude woning reeds verkocht maar pas in juli gepasseerd bij notaris.
Situatie juli 2021:
Sleuteloverdracht van nieuwbouwwoning en 8 weken later verhuizing doorgegeven.

Wat moet ik nu als schuld bij hoofdverblijf op 1-1-2021 invullen? Alles volledig op 'ander deel'? HRA zou aftrekbaar moeten zijn ook voor ons nieuwbouwhuis dus ik verwacht op hoofdverblijf ondanks dat oude woning 'hoofdverblijf' was. Belastingdienst website geeft onvoldoende uitsluitsel.
Alvast bedankt voor de hulp

[Afbeelding]
Volgens mij hoor je niet bij dit scherm uit te komen want je beide huizen vallen -denk ik- onder de eigenwoningregeling. Maar Jan Henk helpt hier iedereen zo geweldig, dus die zal dit ook wel weten ;)
10.1.5 Bijzondere situaties voor vroegere en toekomstige woning
Soms valt een eigen woning die tijdelijk niet uw hoofdverblijf is toch onder de eigenwoningregeling. Bijvoorbeeld als u een andere woning koopt en daar niet meteen in gaat wonen. Hierdoor mag u bijvoorbeeld de (hypotheek)rente en kosten voor die woning aftrekken, ook al is die woning niet uw hoofdverblijf. U kunt maar 1 hoofdverblijf hebben, maar u kunt dus wel meerdere woningen hebben die tegelijkertijd onder de eigenwoningregeling vallen.

Het gaat om de volgende situaties:

U verhuist naar een andere woning. Uw oude woning staat leeg is nog niet verkocht.

U hebt een woning gekocht die bedoeld is als toekomstig hoofdverblijf. Deze woning staat nog leeg of is nog in aanbouw.

U gescheiden en uw vroegere fiscale partner bleef in de woning wonen.

U bent opgenomen in een Wlz-instelling (zoals een verzorgingshuis of een verpleeghuis).

U bent tijdelijk uitgezonden of overgeplaatst, waardoor uw woning leegstaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Ex Nunc schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 12:44:
[...]

Hier staat niets vooringevuld in box 3, behalve de (spaar)rekeningen. Hoe zou je op basis van een schuld geld terug kunnen krijgen? Dat is mij even duister.
https://www.belastingdien...%2D%20of%20wo%2Dopleiding.

Er staat één paragraaf later ook letterlijk dat de DUO de studieschuld deelt met de belastingdienst.

p.s. dit is voor mij ook nieuw, maar niet onaardig :9

[ Voor 4% gewijzigd door True op 02-03-2022 13:25 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
Mr.D78 schreef op maandag 21 februari 2022 @ 14:01:
Waarom die haast met de belastingaangifte invullen. Krijgen zoveel tweakers geld terug?

Standaard uitstel aanvragen (via accountant tot mei 2023)
Ik krijg standaard een bedrag tussen de 75 en de 200 terug. Met mijn inkomen is dat best een lekker bedrag. De ervaring van de laatste jaren is dat ik het echt eerder op mijn rekening had staan als ik mijn aangifte eerder deed. En verder is het natuurlijk ook gewoon iets dat moet gebeuren, dat soort dingen stel ik liever niet uit.
Ik werd overigens wakker in de nacht van 28-2 op 1-3, en heb mijn aangifte om kwart over 1 in die nacht gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:28
[..]] dit is me wel duidelijk inmiddels.

[ Voor 95% gewijzigd door KaiseRRuby op 02-03-2022 14:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Dat is zo @Rubbergrover1, inzake uitbetaling heffingskorting bij partner, goede aanvulling.

Technisch gezien krijgt de partner dan de belastingvermindering (immers wordt zijn heffingskorting verhoogd met 13,3% van de niet-benutte heffingskorting van de partner).

@abhaas Zou automatisch berekend moeten worden als hier sprake van is. Kijk eens naar de berekening verschuldigde inkomstenbelasting onder het stukje heffingskortingen. Eerst bij diegene met het laagste inkomen (daar staat dan een 'vermindering i.v.m. maximale heffingskorting'). Bij de partner staat een vermeerdering van de heffingskorting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:37

Héél, héél, héééél lang geleden een keer. Ze hadden toen een focus op opleidingskosten en ik had de kosten voor mijn deeltijd HBO-studie afgetrokken. Dat moet dus tussen 2002 en 2006 geweest zijn.

Destijds was het zo, dat ze elk jaar een bepaald thema extra aandacht gaven (en volgens mij zelfs van tevoren communiceerden!) en dat je daardoor een grotere kans had om een steekproef te krijgen wanneer je aftrek in die categorie had. Ik hoefde toen ook alleen mijn opleidingskosten aan te tonen, geen andere zaken uit die aangifte. Documenten ingescand en toegezonden, en na een tijdje bericht gehad dat mijn aangifte goedgekeurd was.

Ongetwijfeld zullen er zo nog steeds steekproeven plaatsvinden, en hebben ze een algoritme wat bepaalt of iets uit jouw aangifte uit de toon valt. Wat die criteria zijn naast cijfermatige zaken, is dan weer iets om in een politiek deel van het forum te bespreken... (Denk maar aan de kinderopvangtoeslagaffaire en mensen die op een zwarte lijst kwamen door hun afkomst.)
Als jij met dalende rentes voor dezelfde hypotheek ineens meer rente gaat aftrekken, zal er vast ergens een alarm gaan rinkelen, bijvoorbeeld.
MarinoC schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 23:33:
[...]

Heb ik ook gehad, 2 jaar achter elkaar en specifieke posten. Vond het ook raar, eerste jaar bleek wel onbewuste fout in te zitten, wat uiteindelijk over die 2 jaar gezien niets uit maakte. Mogelijk was dat een trigger. Maar genoeg die nooit gecontroleerd worden en dan 2x achter elkaar, tja…
Ik kwam er bij mijn controle achter dat ik te weinig afgetrokken had, werd netjes gecorrigeerd in de uiteindelijke aanslag :*)

[ Voor 16% gewijzigd door Wild Chocolate op 02-03-2022 14:25 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
Wij hebben een huis gekocht en daarvoor een schenking gekregen van ouders, binnen de belastingvrije zone. Het is duidelijk dat daar aangifte van gedaan moest worden, dat hebben we nog niet gedaan. Gaan we nu nog even doen, maar heeft het invloed op de aangifte?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
KaiseRRuby schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 14:21:
Wij hebben een huis gekocht en daarvoor een schenking gekregen van ouders, binnen de belastingvrije zone. Het is duidelijk dat daar aangifte van gedaan moest worden, dat hebben we nog niet gedaan. Gaan we nu nog even doen, maar heeft het invloed op de aangifte?
Dat is een aangifte schenkbelasting. Dit topic gaat over de inkomstenbelasting, al doet de titel anders vermoeden...

Als je een schenking hebt ontvangen in 2021 dan ben je formeel te laat. Dat had voor 1 maart gemoeten... Maar het kan nog wel, want als je binnen nu en twee weken (voor 14 maart, dus) een aangifte indient, krijg je geen verzuimboete.

Als je niet meer hebt ontvangen dan de jaarlijkse vrijstelling (€ 6.604 voor kind van ouders), hoef je geen aangifte te doen.

Als je meer hebt ontvangen en gebruik wilt maken van de eenmalig verhoogde vrijstelling, moet je aangifte doen en een beroep doen op de vrijstelling.

Het topic heet "belastingaangifte 2021". Kan dat niet hernoemd worden naar "Aangifte inkomstenbelasting 2021"? Er zijn nog wel wat meer belastingsoorten waar je aangifte voor kunt doen, namelijk....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
JanHenk schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 14:29:
[...]

Dat is een aangifte schenkbelasting. Dit topic gaat over de inkomstenbelasting, al doet de titel anders vermoeden...

Als je een schenking hebt ontvangen in 2021 dan ben je formeel te laat. Dat had voor 1 maart gemoeten... Maar het kan nog wel, want als je binnen nu en twee weken (voor 14 maart, dus) een aangifte indient, krijg je geen verzuimboete.

Als je niet meer hebt ontvangen dan de jaarlijkse vrijstelling (€ 6.604 voor kind van ouders), hoef je geen aangifte te doen.

Als je meer hebt ontvangen en gebruik wilt maken van de eenmalig verhoogde vrijstelling, moet je aangifte doen en een beroep doen op de vrijstelling.

Het topic heet "belastingaangifte 2021". Kan dat niet hernoemd worden naar "Aangifte inkomstenbelasting 2021"? Er zijn nog wel wat meer belastingsoorten waar je aangifte voor kunt doen, namelijk....
Thanks voor je reactie. Ik had er een stiekeme referentie in gemaakt zodat het nog haast wel binnen het topic zou vallen, namelijk of het invloed zou hebben op de teruggaaf vanuit de aangifte inkomstenbelasting 2021.. :+

Het gaat in dit geval over de 'jubelton'.

https://www.belastingdien...henkingen-voor-koopwoning

Daar staat dit:
Die vraagt u aan in de aangifte schenkbelasting op Mijn Belastingdienst. Want u moet wél aangifte doen, ook bij een belastingvrije schenking.
Geldt hetgeen jij zegt nog steeds?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tremio
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01:11
Ik zat even te kijken naar aftrekposten, maar ik kom een beugel nergens tegen. Weet iemand of een niet-noodzakelijke beugel aftrekbaar is of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
KaiseRRuby schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 14:46:
[...]

Thanks voor je reactie. Ik had er een stiekeme referentie in gemaakt zodat het nog haast wel binnen het topic zou vallen, namelijk of het invloed zou hebben op de teruggaaf vanuit de aangifte inkomstenbelasting 2021.. :+
Die is inderdaad wel stiekem :+

Maar gezien de topictitel wat te algemeen is, valt het er alsnog binnen denk ik... :)

Moeilijk te zeggen of het "invloed" heeft. Het zijn in ieder geval volledig losstaande belastingen. Maar als er nog een ton op je bankrekening staat, zou je er box 3 heffing over kunnen betalen, bijvoorbeeld..
Het gaat in dit geval over de 'jubelton'.

https://www.belastingdien...henkingen-voor-koopwoning

Daar staat dit:

[...]

Geldt hetgeen jij zegt nog steeds?
Ja. Daar moet een aangifte schenkbelasting van ingediend worden. En als de schenking in 2021 is gedaan, moet je dus snel zijn... Anders krijg je een verzuimboete à € 365.

Als de schenking bij een notaris is vastgelegd, zou het kunnen dat die ook reeds een aangifte heeft ingediend. Als je het onderhands geregeld hebt, moet je het sowieso zelf doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Tremio schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 14:48:
Ik zat even te kijken naar aftrekposten, maar ik kom een beugel nergens tegen. Weet iemand of een niet-noodzakelijke beugel aftrekbaar is of niet?
Hoofdregel is dat er een direct verband moet zijn met ziekte of invaliditeit van de persoon. Dus een (cosmetische) beugel is niet aftrekbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KaiseRRuby
JanHenk schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 14:52:
[...]

Die is inderdaad wel stiekem :+

Maar gezien de topictitel wat te algemeen is, valt het er alsnog binnen denk ik... :)

Moeilijk te zeggen of het "invloed" heeft. Het zijn in ieder geval volledig losstaande belastingen. Maar als er nog een ton op je bankrekening staat, zou je er box 3 heffing over kunnen betalen, bijvoorbeeld..

[...]

Ja. Daar moet een aangifte schenkbelasting van ingediend worden. En als de schenking in 2021 is gedaan, moet je dus snel zijn... Anders krijg je een verzuimboete à € 365.

Als de schenking bij een notaris is vastgelegd, zou het kunnen dat die ook reeds een aangifte heeft ingediend. Als je het onderhands geregeld hebt, moet je het sowieso zelf doen.
Nee, het geld is keurig gebruikt voor het huis en dat is ook allemaal aan te tonen.

Hartelijk dank voor je uitgebreide antwoorden en de tijd en moeite die je stopt in het beantwoorden van de vragen van de 'gewone' mens. Ik heeft mij duidelijkheid gegeven en dat is zeer prettig, zo'n belastingaangifte invullen is voor een mens die weinig te maken heeft met cijfertjes toch een flinke onderneming waarvan ik 2/3e van elke zin 3 keer door moet lezen voordat ik uberhaupt de zin begrijp.

In mijn geval heeft het me 365 euro bespaard, ik zou je graag een biertje/koffie schenken voor je hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floppie101
  • Laatst online: 02-03-2022
Cheesy schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 13:25:
[...]

Volgens mij hoor je niet bij dit scherm uit te komen want je beide huizen vallen -denk ik- onder de eigenwoningregeling. Maar Jan Henk helpt hier iedereen zo geweldig, dus die zal dit ook wel weten ;)

[...]
Bedankt voor je reactie. Dit dacht ik ook maar je moet de situatie op 1-1-2021 doorgeven en je kan dus niet twee keer een hoofdverblijf hebben. @JanHenk Jij nog tips? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jwlb
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 05-10 16:35

Ik dacht ook dat dat de combinatiekorting er niet was, maar de aftrekposten zijn per persoon gespecificeerd. Zorg dus dat je echt bij het overzicht van je vrouw kijkt, en mogelijk komen dan wel de aftrekposten naar voren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Cheesy schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 13:25:
[...]

Ik heb een gruwelijke hekel aan de eigenwoningregeling :+

Het is zo'n draak van een regeling (geworden) en 99/100x kan ik geen goed antwoord geven op de vragen hier, omdat ik de gehele situatie niet kan overzien. Meestal heb je gewoon te weinig informatie om een goed antwoord te geven op vragen omtrent de eigenwoningregeling.

Daarnaast is de aangifteprogrammatuur van de fiscus nodeloos complex met allerlei vragen. Die zouden je moeten helpen omdat het een soort van rekentools zijn, maar ze zitten mij (beroepsmatig) alleen maar in de weg.

Gelukkig kan ik in onze eigen software een stuk 'korter' door de bocht. (Uiteraard wel een juiste aangifte, maar het minimale aan gevraagde info).

Al met al beantwoord ik niet graag vragen over de eigenwoningregeling.. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:03
Kort vraagje waar ik online niet helemaal duidelijkheid over krijg.

Mijn vriendin en ik zijn per september een geregistreerd partnerschap aangegaan. Mijn vriendin heeft in haar eentje recht op zorgtoeslag met haar inkomen, en heeft dus van januari tot en met augustus ~100 euro zorgtoeslag per maand ontvangen. Na september zijn we toeslagpartners geworden, en ons gezamenlijke inkomen is daarmee te hoog geworden voor zorgtoeslag.

Nu zit er in het formulier de vraag "Wilt u met xxxxxxxx heel 2021 fiscale partners zijn?". In de omschrijving wordt dit gunstig gebracht, qua heffingskortingen en de hoogte van Box3 bijvoorbeeld. Maar: als we dat aanvinken, dan ben je over het hele jaar fiscale partners. Betekent dit dan dat je ook toeslagpartners wordt, ergo: dat de zorgtoeslag van januari tot en met augustus terugbetaald zal moeten worden?

Dat zouden we namelijk graag willen voorkomen indien mogelijk :+

[ Voor 5% gewijzigd door Richh op 02-03-2022 16:29 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:29
Richh schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 16:09:
Kort vraagje waar ik online niet helemaal duidelijkheid over krijg.

Mijn vriendin en ik zijn per september een geregistreerd partnerschap aangegaan. Mijn vriendin heeft in haar eentje recht op zorgtoeslag met haar inkomen, en heeft dus van januari tot en met augustus ~100 euro zorgtoeslag per maand ontvangen. Na september zijn we toeslagpartners geworden, en ons gezamenlijke inkomen is daarmee te hoog geworden voor zorgtoeslag.

Nu zit er in het formulier de vraag "Wilt u met xxxxxxxx heel 2021 fiscale partners zijn?". In de omschrijving wordt dit gunstig gebracht, qua heffingskortingen en de hoogte van Box3 bijvoorbeeld. Maar: als we dat aanvinken, betekent dit dan dat de zorgtoeslag van januari tot en met augustus terugbetaald zal moeten worden?

Dat zouden we namelijk graag willen voorkomen indien mogelijk :+
Volgens mij maakt dat niet uit, voor toeslagen heb je het concept "toeslagpartner". En ik zie net dat blijkbaar de regels zijn veranderd, dat wordt je niet meer met terugwerkende kracht: https://www.belastingdien...-zijn-wij-toeslagpartners

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:03
Hielko schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 16:17:
[...]

Volgens mij maakt dat niet uit, voor toeslagen heb je het concept "toeslagpartner". En ik zie net dat blijkbaar de regels zijn veranderd, dat wordt je niet meer met terugwerkende kracht: https://www.belastingdien...-zijn-wij-toeslagpartners
Die pagina had ik gevonden, daaruit zouden we concluderen dat we (/ze) de zorgtoeslag van januari tot en met augustus mag houden.

Ook de pagina over fiscaal partner worden heeft het niet over effecten voor toeslagen: https://www.belastingdien..._fiscaal_partnerschap.htm

Dus, 'toeslagpartner' en 'fiscaal partner' zijn verschillende dingen. Dat vind ik eigenlijk best... gek :P maargoed, je hoort er mij niet over klagen :+

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkKnight
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 31-08 23:32

DarkKnight

Narf

Nou, net geprobeerd om in de app de aangifte te doen. Alleen krijg ik de leuke melding dat het in mijn situatie niet mogelijk is. De reden: ik (of mijn vrouw...) zou een buitenlandse rekening hebben. Ik hoop dat er stiekem een paar miljoen CHF of anders mag USD ook, naar boven komt. Anders heb ik geen flauw idee wat dat nu weer is. Jammer genoeg doe ik al redelijk wat jaren aangifte zonder te stuiten op buitenlandse rekeningen, dus ik vermoed dat er geen mysterieuze rekening is, maar weer een raar probleem.

Asus N61Ja -> Surface Pro 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:36

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
JanHenk schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 16:04:
[...]

Ik heb een gruwelijke hekel aan de eigenwoningregeling :+

Het is zo'n draak van een regeling (geworden) en 99/100x kan ik geen goed antwoord geven op de vragen hier, omdat ik de gehele situatie niet kan overzien. Meestal heb je gewoon te weinig informatie om een goed antwoord te geven op vragen omtrent de eigenwoningregeling.

Daarnaast is de aangifteprogrammatuur van de fiscus nodeloos complex met allerlei vragen. Die zouden je moeten helpen omdat het een soort van rekentools zijn, maar ze zitten mij (beroepsmatig) alleen maar in de weg.

Gelukkig kan ik in onze eigen software een stuk 'korter' door de bocht. (Uiteraard wel een juiste aangifte, maar het minimale aan gevraagde info).

Al met al beantwoord ik niet graag vragen over de eigenwoningregeling.. :P
Ik worstel er zelf nu ook voor het eerst mee. Zoals ik het nu begrijp moet ik mijn tweede woning toch aanmerken als “hoofdwoning” zodat ik recht heb op de renteaftrek conform de regels: https://www.belastingdien...ng_leeg_of_nog_in_aanbouw

Want als ik het niet als hoofdwoning markeer (waar je volgens de info tekst er maar 1 van mag hebben) wordt de rente die ik opvoer niet meegenomen als aftrek terwijl ik volgens de regels daar wel recht op heb. Vind het maar krom dus heb besloten het e.a. nog even goed uit te zoeken voordat ik verstuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
floppie101 schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 15:23:
[...]

Bedankt voor je reactie. Dit dacht ik ook maar je moet de situatie op 1-1-2021 doorgeven en je kan dus niet twee keer een hoofdverblijf hebben. @JanHenk Jij nog tips? :)
Een nieuwbouwwoning bestemd voor toekomstige bewoning is gewoon een 'eigen woning' volgens de regeling.

Je kunt in de aangifte wel kiezen voor situatie 'leeg' of 'in aanbouw'. Daarmee kun je wel (tijdelijk) twee 'eigen woningen' hebben in fiscale zin.

Als je de oude woning verkoopt, moet je wel de eigenwoningreserve (EWR) berekenen. Deze moet je in mindering brengen op de aankoopkosten (zie eerdere reactie van mij in dit topic) om je maximale eigenwoningschuld te berekenen op moment van vervreemden van de eigen woning.

Als je de hele overwaarde hebt gebruikt t.b.v. de nieuwe woning, is als het goed is alle rente en kosten aftrekbaar en is er geen 'ander deel'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
DarkKnight schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 16:30:
De reden: ik (of mijn vrouw...) zou een buitenlandse rekening hebben. [...] Anders heb ik geen flauw idee wat dat nu weer is.
Heb je niet toevallig een rekening bij een van de buitenlandse fintechs die zich (ook) op Nederland richten? N26, OpenBank, Revolut of zoiets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chicane600
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22:00
DarkKnight schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 16:30:
Nou, net geprobeerd om in de app de aangifte te doen. Alleen krijg ik de leuke melding dat het in mijn situatie niet mogelijk is. De reden: ik (of mijn vrouw...) zou een buitenlandse rekening hebben. Ik hoop dat er stiekem een paar miljoen CHF of anders mag USD ook, naar boven komt. Anders heb ik geen flauw idee wat dat nu weer is. Jammer genoeg doe ik al redelijk wat jaren aangifte zonder te stuiten op buitenlandse rekeningen, dus ik vermoed dat er geen mysterieuze rekening is, maar weer een raar probleem.
Gaan beleggen bij Degiro? Dan krijg je er een Flatex rekening bij om je niet-belegde geld op te stallen, en die is Duits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superpolm
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07-10 11:09
Ik heb een brief gehad met een voorlopige aanslag, waarvoor is dit? Ik kan toch gewoon de aangifte doen deze maand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Netsrek
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
superpolm schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 17:10:
Ik heb een brief gehad met een voorlopige aanslag, waarvoor is dit? Ik kan toch gewoon de aangifte doen deze maand.
Dat is waarschijnlijk over 2022 en niet over 2021. Deze worden met geschat inkomen/wonen etc voor 2022 bepaald.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Richh schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 16:28:
[...]

Die pagina had ik gevonden, daaruit zouden we concluderen dat we (/ze) de zorgtoeslag van januari tot en met augustus mag houden.

Ook de pagina over fiscaal partner worden heeft het niet over effecten voor toeslagen: https://www.belastingdien..._fiscaal_partnerschap.htm

Dus, 'toeslagpartner' en 'fiscaal partner' zijn verschillende dingen. Dat vind ik eigenlijk best... gek :P maargoed, je hoort er mij niet over klagen :+
Er is een soort overkoepeld partnerbegrip in de Algemene Wet inzake Rijksbelastingen. Maar iedere belastingsoort en/of toeslag heeft hier weer een uitbreiding en beperking op. Kortom, voor iedere wet is er een separaat partnerbegrip.

Er is dan ook niet zoiets als "fiscaal partner" als algemeen overkoepelde term. Voor de successiewet (erfbelasting) is het anders dan voor de Toeslagen. Voor de inkomstenbelasting is het weer anders dan voor de...

In jouw geval is het aan te raden om gewoon aan te geven dat je het hele jaar fiscaal partner wilt zijn (als je dat al niet bent, want het heeft het terugwerkende kracht voor de periode dat je al op hetzelfde adres stond ingeschreven tot begin van het jaar). Het heeft in principe geen nadelen voor de inkomstenbelasting. Het geeft je o.a. de mogelijkheid om te schuiven met grondslag box 3.

Pagina: 1 ... 3 ... 11 Laatste

Let op:
Svp geen posts over "wanneer krijg ik m'n belastinggeld terug?" of "ik heb m'n belastinggeld terug gehad". Voor vragen hierover: https://www.belastingdien...tent/wanneer-hoor-ik-iets