poderosoo schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 15:00:
***members only***
[ Voor 0% gewijzigd door JanHenk op 23-02-2022 19:02 . Reden: mo-tags ]
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
"Don't look for the needle in the haystack. Just buy the haystack." - John C. Bogle
Ik herinner mij nu dat ik in 2020 ben begonnen. Het uitgekeerde dividend was niet veel (onder de 100) is het mogelijk ergens in te zien? Ik herinner mij dat ik mijn vorige belastingaangifte automatisch had verstuurd. Ik wist niet dat je dividendbelasting kon terugvragen destijds.JanHenk schreef op maandag 28 februari 2022 @ 21:29:
@Naamloos87 Als het goed is, is de ingehouden dividendbelasting vooringevuld. Even controleren of deze inderdaad in mindering wordt gebracht als voorheffing bij de berekening van de verschuldigde of terug te ontvangen belasting.
"Don't look for the needle in the haystack. Just buy the haystack." - John C. Bogle
Je kan je eigen aangifte inzien als je deze zelf hebt verzonden, door in te loggen op de site van de Belastingdienst. Kijk daar wederom naar de berekening van verschuldigde/terug te ontvangen belasting.Naamloos87 schreef op maandag 28 februari 2022 @ 21:36:
[...]
Ik herinner mij nu dat ik in 2020 ben begonnen. Het uitgekeerde dividend was niet veel (onder de 100) is het mogelijk ergens in te zien? Ik herinner mij dat ik mijn vorige belastingaangifte automatisch had verstuurd. Ik wist niet dat je dividendbelasting kon terugvragen destijds.
Er wordt overigens niet altijd dividendbelasting ingehouden, dus het zou kunnen dat je het niet terug kan vinden..
Je kan op de jaaropgave van je beleggingsinstelling de hoogte van de ingehouden dividendbelasting in ieder geval inzien.
- We Are Borg
- Registratie: April 2000
- Laatst online: 20:45
/u/5360/crop65d3c045ca48f_cropped.png?f=community)
AlterEgo in "Belastingaangifte 2021"michaeltb schreef op maandag 28 februari 2022 @ 21:47:
Er was een tijdje terug toch sprake dat de hele box3 heffing opgeschort werd vanwege een rechtzaak over de onterechte hoogte van box3 heffing voor spaarders? Of moet ik gewoon dokken? Dit jaar weinig geld op de spaarrekening, wel beleggingen boven 50k.
Eerste pagina van dit topic
De definitieve aanslagregeling van alle jaren is opgeschort in afwachting van een oplossing naar aanleiding van de uitspraak van de hoge raad.michaeltb schreef op maandag 28 februari 2022 @ 21:47:
Er was een tijdje terug toch sprake dat de hele box3 heffing opgeschort werd vanwege een rechtzaak over de onterechte hoogte van box3 heffing voor spaarders? Of moet ik gewoon dokken? Dit jaar weinig geld op de spaarrekening, wel beleggingen boven 50k.
Voorlopige aanslagen worden echter wel gewoon opgelegd, inclusief verschuldigde box 3 heffing indien van toepassing..
Mijn vrouw is in 2021 een klein beetje gaan werken en we gingen er van uit dat we nu als 2-verdieners nu eindelijk eens zouden binnenlopen (
Het zal door de Belastingdienst vast wel goed zijn berekend...
☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |
Hoeveel is een klein beetje? Ze moet voor die heffingskorting tenminste iets meer dan 5100 per jaar verdienen.Motrax schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 05:34:
Even een stomme vraag... de inkomensafhankelijke combinatie korting, waar zie je het effect daarvan terug komen?
Mijn vrouw is in 2021 een klein beetje gaan werken en we gingen er van uit dat we nu als 2-verdieners nu eindelijk eens zouden binnenlopen (), maar maar haar aangifte kwam op 0 uit. Ik denk dat ze te weinig verdiend heeft.
Het zal door de Belastingdienst vast wel goed zijn berekend...
Zelf doen. Goed voor je ontwikkeling en besef van je financiële situatie.sjtienuh schreef op maandag 21 februari 2022 @ 13:59:
Ik ben ieder jaar weer benieuwd hoeveel ik terug mag ontvangen, zeker weer veel te weinig
Ik ben wel eens benieuwd wat andere tweakers doen met de aangifte. Doen jullie deze zelf of laten jullie deze doen?
Stelt tegenwoordig ook geen reedt meer voor voor 95% van Nederland. Alles is al bekend en hoef je enkel nog te controleren.
Zodra je met box 3 vermogen en vastgoed gaat ouwehoeren dan heb je inmiddels ook genoeg geld voor een financiëel adviseur.
[ Voor 10% gewijzigd door MagniArtistique op 01-03-2022 07:20 ]
Mensen met kinderen waarvan beide partners X uur werken.Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 11:49:
Ik ben benieuwd of wij in aanmerking komen voor de inkomensafhankelijke combinatiekorting. Het is best een aanzienlijk bedrag maar ik vind het best vaag voor wie deze korting nu bedoeld is.
I have stability. The ability to stab.
Dat zal dan waarschijnlijk te maken hebben met het moment waarop je je bij de gemeente hebt ingeschreven?SmurfLink schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 08:00:
Net ingevuld, ging vrij soepel maar ik vraag me toch af waar zij hun verhuisdata vandaan haalden.Volgens de belastingdienst heb ik bijna 2 maanden onder een brug geleefd terwijl ik 2 huizen in bezit had op dat moment (overbruggingsperiode). Dat heb ik toch maar gecorrigeerd, maar vond het wel vreemd. Als je aankoopdatum in juni is en je verkoopdatum in augustus, hoe het dan allebei op begin juli komt te staan.
Gaat niet om hoeveel uur je werkt, gaat er alleen om dat je een minimaal inkomen uit arbeid hebt.MagniArtistique schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 07:30:
[...]
Mensen met kinderen waarvan beide partners X uur werken.
(En daarnaast natuurlijk de voorwaarden van minstens een halfjaar een jong kind in huis etc.)
Ik ben zo'n 350 meter verhuisd, dus heb me nooit uit/ingeschreven.Rubbergrover1 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 08:05:
[...]
Dat zal dan waarschijnlijk te maken hebben met het moment waarop je je bij de gemeente hebt ingeschreven?
Ik neem toch aan dat je een ander adres hebt gekregen en je je daarom op een ander adres bij de gemeente hebt ingeschreven?SmurfLink schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 08:07:
[...]
Ik ben zo'n 350 meter verhuisd, dus heb me nooit uit/ingeschreven.
Marginale druk is als je een stuk boven de ton verdient vaak inderdaad lager dan bij 30k. Zeker als er ook kinderen in het spel zijn (zie bv ook de inkomensafhankelijke combinatiekorting die hiervoor al genoemd werd)koentjuh schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 08:06:
Wordt de belasting ergens bij 100k+ afgetopt waardoor de marginale druk daar lager is dan bij een 30k loon?
Zal dat het zijn inderdaad. Heeft mijn VVD stem toch nog nutRubbergrover1 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 08:10:
[...]
Marginale druk is als je een stuk boven de ton verdient vaak inderdaad lager dan bij 30k. Zeker als er ook kinderen in het spel zijn (zie bv ook de inkomensafhankelijke combinatiekorting die hiervoor al genoemd werd)
Los daarvan bevestigd dit eens temeer dat ons inkomstenbelastingsysteem vreemd in elkaar zit. Die hogere marginale druk in de lage inkomens zal bij alleenstaanden/eenverdieners hopelijk weer gecompenseerd worden met diverse toeslagen. Blijft vreemd, maar die constatering hoort in een ander topic.
Dank voor je antwoord!
Zoals altijd even zitten spelen met de verdeling, en ook nu weer was het het gunstigst om voor mezelf op nèt niet bijbetalen te mikken (€46,- of minder wordt kwijtgescholden), zodat mijn vriendin terugkrijgt. Scheelde toch een tientje of 4 met alles bij mij aftrekken (of was het exact die €46,-...))
Ik had halverwege het jaar de hypotheek aangepast (van spaarhypotheek - 25% aflossingsvrij naar 100% aflossen annuïtair), rente van 5,4 naar 1,33% gegaan. Dus voorlopige teruggave halverwege het jaar maar stopgezet (zou nu van ca. €350,- op ca. €60,- per maand moeten komen, dat regel ik voortaan wel bij de jaarlijkse aangifte). En natuurlijk niet vergeten om de advies- / verwerkingskosten van de hypotheekaanpassing (€500,-) af te trekken.
Ik trok ook altijd mijn reiskosten naar mijn hobby (=ANBI) af, maar die drempel is zo hoog geworden dat ik daar niet meer aan begonnen ben. (Ik zou met de aftrek van 2020 ca. €200,- over de drempel gaan, maar ik vorig jaar minder km's gemaakt, dus het zou er om hangen of ik nog wat af te trekken had).
€880,- komt er terug.
Je mag dit jaar nog maar maximaal 43% aftrekken, tegen 46% vorig jaar. Dat kan er in combinatie met de marginale druk voor zorgen dat het inderdaad niet meer het beste is om van het hoogste inkomen af te trekken.koentjuh schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 08:06:
Invullen ging prima vanaf mijn telefoon. Toch nog niet verzonden, normaal verrekende ik de hele hypotheekrente aftrek met mijn salaris (hoogste tarief), maar blijkbaar krijg ik nu meer terug als ik de volledige aftrek bij mijn vriendin neerzet, terwijl zij toch een factor 4 minder verdient. Dat wil ik nog even goed nakijken. Wordt de belasting ergens bij 100k+ afgetopt waardoor de marginale druk daar lager is dan bij een 30k loon?
Hm, dat is waar. Eens kijken of ik dat kan achterhalen nog. Bedankt voor de suggestie, ik ga weer even verder graven.Rubbergrover1 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 08:08:
[...]
Ik neem toch aan dat je een ander adres hebt gekregen en je je daarom op een ander adres bij de gemeente hebt ingeschreven?
Ik heb 3 hypotheek lening delen. Op het overzicht van de hypotheek verstrekker staan er 5, waarvan er 2 op eind 2021 saldo 0 hebben en 2 op begin 2021 saldo 0 hebben.
Raar maar zal wel een interne berekening zijn.
Op de ingevulde opgave staan al die 5 componenten met bijbehorende rentes. Klopt allemaal.
Maar dan op het verzamel overzicht staan er ineens maar 3 en ook maar van 3 componenten rente.
Dat scheelt de helft, enig idee waarom in de opgave al die 5 delen staan op einde ineens 3 met bijna de helft van de betaalde rente?
https://www.nu.nl/geldzak...k-niet-klakkeloos-in.htmlkoentjuh schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 08:06:
Invullen ging prima vanaf mijn telefoon. Toch nog niet verzonden, normaal verrekende ik de hele hypotheekrente aftrek met mijn salaris (hoogste tarief), maar blijkbaar krijg ik nu meer terug als ik de volledige aftrek bij mijn vriendin neerzet, terwijl zij toch een factor 4 minder verdient. Dat wil ik nog even goed nakijken. Wordt de belasting ergens bij 100k+ afgetopt waardoor de marginale druk daar lager is dan bij een 30k loon?
"Hebben beide fiscale partners een inkomen boven of onder deze grens van 68.507 euro, dan maakt het qua voordeel niet uit. Maar als er eentje boven die grens zit, kan het gunstig zijn om het inkomen uit eigen woning bij degene te plaatsen die het laagste inkomen heeft. Dat komt doordat de hypotheekrenteaftrek sinds 2014 steeds verder wordt beperkt en vanaf 2023 voor iedereen gelijk getrokken wordt naar het tarief van 37,1 procent."
EU DNS: 86.54.11.100
Het is geen examen, of zo..JoebarRC schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 08:29:
Net ingevuld. Vreemde uitslag.
Interne overboeking/oversluiting naar nieuwe (administratieve) delen. Als er verder niets gewijzigd is, de situatie aanhouden zoals jij denkt dat het moet zijn.Ik heb 3 hypotheek lening delen. Op het overzicht van de hypotheek verstrekker staan er 5, waarvan er 2 op eind 2021 saldo 0 hebben en 2 op begin 2021 saldo 0 hebben.
Raar maar zal wel een interne berekening zijn.
Op de ingevulde opgave staan al die 5 componenten met bijbehorende rentes. Klopt allemaal.
Maar dan op het verzamel overzicht staan er ineens maar 3 en ook maar van 3 componenten rente.
Dat scheelt de helft, enig idee waarom in de opgave al die 5 delen staan op einde ineens 3 met bijna de helft van de betaalde rente?
Het is jouw verantwoordelijkheid om de aangifte te controleren en aan te vullen waar nodig. Dit speelt ook vooral met de hypothecaire leningen, de 'eigenwoningschuld' in fiscale termen.
Wordt nog leuker als het om nieuwbouw zou gaan. Bij mijn aangifte kwam de nieuwe woning ook na de verhuizing nog jarenlang als 'grond' terug in de vooringevulde aangifte. (Helaas niet met een lagere WOZ-waarde...) Moest ik dus steeds weer aanpassen om juist aangifte te kunnen doen (aftrek krijgen, niet in box 3 etc )SmurfLink schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 08:27:
[...]
Hm, dat is waar. Eens kijken of ik dat kan achterhalen nog. Bedankt voor de suggestie, ik ga weer even verder graven.
Ik heb een bouwdepot dus ik moet hem online doen.
On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.
https://mijn.belastingdienst.nl/GTService/#/inloggen
Bestaat hier enige compensatie voor in de vorm van belastingteruggave?
Als ik het goed heb begrepen moet ik de overwaarde van de verkoop van mijn appartement volledig gebruiken voor de aanschaf van mijn nieuwe woning.
Tijdens de aangifte IB krijg ik de volgende vragen, bij het onderdeel “Hypotheken en andere schulden":
Hebt u in de periode van 2004 tot en met 2021 een woning (hoofdverblijf) met overwaarde verkocht? Ja
Kocht u in deze periode voordat de woning met overwaarde werd verkocht, al een andere woning? Dit is volgens mij “Nee” omdat de akte van mijn nieuwbouwwoning is gepasseerd in januari 2021 en de akte van mijn oude appartement is gepasseerd in september 2020.
Kocht u binnen 3 jaar na de verkoop een andere woning? Ja
Hebt u deze overwaarde helemaal gebruikt voor aankoop, onderhoud of verbouwing van deze woning (hoofdverblijf)? Dit is “Nee” want ik heb het ook gebruikt voor de financiering van dubbele lasten, de aanschaf van meubels en een klein deel gaat nog gebruikt worden voor de tuin. Over een klein deel mag ik dus geen rente aftrekken volgens mij.
Vervolgens krijg ik nergens de vraag of de optie om de overwaarde van de verkoop te specificeren. Wel krijg ik het volgende scherm (per leningdeel, 3 stuks in totaal) Als ik de op de vraagtekentjes klik dan krijg ik verder ook geen uitleg:
Concrete vraag is dus: Wat moet ik in dit formulier invullen en hoe kan ik aangeven in de aangifte welk deel van de overwaarde ik heb gebruikt voor de woning?
Je bent stellig met het antwoord dat je overwaarde niet volledig hebt gebruikt voor aanschaf en verbetering van de nieuwe woning. Dat zou ik eerst uitrekenen:
Stap 1:
Verkoopprijs oude woning + verkoopkosten -/- uitstaande 'eigenwoningschuld' = eigenwoningreserve (EWR).
Stap 2:
Aankoopprijs + aankoopkosten + eventuele investeringen/verbeteringen -/- de eerder berekende EWR = maximale EWS (eigenwoningschuld). Dit is het maximum aan schuld (met dito rente en financieringskosten) wat je in aftrek mag brengen in box 1. Het restant moet je dan invullen als 'ander deel'.
Zie voor verdere uitleg van de begrippen webpagina's van de Belastingdienst..
Ik denk dat je hier het e.e.a. kan vinden: https://www.regelhulp.nl/...elastingaftrek-zorgkosten. Als ik het zo lees mag dit enkel als de persoon voor wie je zorgt echt inwonend is. Geen idee hoe dat werkt als het tijdelijks is zoals in jou geval.B00st3r schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 09:23:
Ik ben een aantal maanden mantelzorger voor mijn broer geweest. Hierdoor heb ik enorm veel kosten moeten maken. Hij heeft namelijk een paar weken bij mij in huis gewoond, ik heb elke paar dagen met hem naar het ziekenhuis gereden, of van het hospice naar het ziekenhuis, enzovoorts. Hiervoor heb ik ook deels werk moeten missen.
Edit:
Een andere plek waar je zou kunnen informeren is de zorgverzekering. Reiskosten worden in sommige gevallen vergoed. Wellicht dat het is toegestaan dat jou broer de kilometer vergoeding krijgt en deze weer naar jou overmaakt. Ik zou dit wel even goed informeren voordat je per ongeluk fraude pleegt
[ Voor 17% gewijzigd door n9iels op 01-03-2022 09:42 ]
Ik zou even gaan spelen met de bedragen. Bij mij is het meestal dat ik het meeste bij mij moet invullen, ook dit jaar. Maar vorig jaar kwam ik erachter dat als ik het overgrote gedeelte bij mijn vriendin invulde, we het meeste terug kregen.koentjuh schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 08:06:
Vooraf, mooi dat je broer op je kon rekenen.B00st3r schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 09:23:
Ik ben een aantal maanden mantelzorger voor mijn broer geweest. Hierdoor heb ik enorm veel kosten moeten maken. Hij heeft namelijk een paar weken bij mij in huis gewoond, ik heb elke paar dagen met hem naar het ziekenhuis gereden, of van het hospice naar het ziekenhuis, enzovoorts. Hiervoor heb ik ook deels werk moeten missen.
De vraag is of je de kosten gemaakt voor je broer af mag trekken. Daarvoor moet het op je 'drukken' (dus het mag niet op andere wijze vergoed zijn) én je broer moet het niet zelf hebben kunnen bekostigen. Daarnaast zou de zorg die je hebt verleend normaliter beroepsmatig verleend zijn. Zie hier.
Daarna zou ik adviseren om uit te rekenen wat jouw 'drempel' is voor de aftrek zorgkosten. Die is afhankelijk van je (drempel)inkomen. Ik zie best vaak een heleboel reken- en verzamelwerk voor precies 0,0 voordeel.
("Gemist inkomen" komt overigens al tot uitdrukking in de aftrek... Immers is dit inkomen al niet belast..)
Daarnaast, kan ik de app weer niet gebruiken omdat "u een bankrekening buiten Nederland had, waarvan wij het saldo niet kennen".
Zijn de naweeën van m'n experiment met Flatex, die ik overigens begin 2020 heb opgezegd

De belastingdienst geeft aan dat je naast de factuur van je werkgever ook de originele factuur en betalingsbewijs moet hebben. Mijn oud-werkgever heeft echter geen individuele factuur voor mij omdat het een in company training was van een lump sum bedrag. Er is mij minder gefactureerd dan het totale bedrag gedeeld door het aantal deelnemers. Volgens mij is dit dan prima verdedigbaar naar de inspectie. Heeft iemand enig idee hoe de belastingdienst hier mee om gaat?
[ Voor 6% gewijzigd door FrederiqueLM op 01-03-2022 10:07 ]
Ik heb eind 2020 een huis gekocht, waarvoor er 3 hypotheekdelen zijn:
Deel 1 = "Nieuw", looptijd 30 jr.
Deel 2 = "Gelijk aan hypotheek verkocht huis", looptijd 25 jr.
Deel 3 = Overbrugging
Dan is er nog een Deel 4, de hypotheek van het oude huis, welke in januari 2021 gepasseerd is.
Nu kom ik uit op de vragen dat ik dit moet beantwoorden:
"U hebt een woning die voor een deel van het jaar onder de eigenwoningregeling valt. Wordt deze schuld gebruikt voor die woning? Vul dan onder 'Deel hoofdverblijf' het bijbehorende deel van de schuld, de rente en de eventuele financieringskosten in."
Wij zijn op 8 januari 2021 verhuisd van huis 1 (Deel 4 van de hypotheek) naar huis 2 (Deel 1+2+3 van de hypotheek).
Alle overwaarde van huis 1 is gebruikt in huis 2.
Is het nu gewoon een kwestie van 8/365 (1-8 januari) deel van hypotheek deel 4 in "Deel hoofdverblijf", rest is "Ander deel"?
En dan 8/365 van hypotheek deel 1, 2 en 3 in "Ander deel" en de rest in "Deel hoofdverblijf"?
De aangifte is correct, de getallen zijn correct alleen bij het verzamel deel is zijn de 5 rentes (administratieve) ineens naar 3 rentes (wat op zich klopt, alleen het rente totaal klopt dan niet). En dat scheelt bijna 50% aftrek.JanHenk schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 08:54:
[...]
Het is geen examen, of zo..
[...]
Interne overboeking/oversluiting naar nieuwe (administratieve) delen. Als er verder niets gewijzigd is, de situatie aanhouden zoals jij denkt dat het moet zijn.
Het is jouw verantwoordelijkheid om de aangifte te controleren en aan te vullen waar nodig. Dit speelt ook vooral met de hypothecaire leningen, de 'eigenwoningschuld' in fiscale termen.
Zijn die reiskosten wel af te trekken? Ik had altijd begrepen dat je dit alleen mag aftrekken als de ANBI je in principe wel een reiskostenvergoeding zou willen geven, maar dat jij er van af ziet. Dus afzien van een reiskostenvergoeding waar je recht op hebt is wel aftrekbaar, maar als er geen regeling voor reiskostenvergoeding bij de ANBI is, dan kun je de reiskosten niet alsnog opvoeren bij de belastingaangifte.Wild Chocolate schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 08:24:
Ik trok ook altijd mijn reiskosten naar mijn hobby (=ANBI) af, maar die drempel is zo hoog geworden dat ik daar niet meer aan begonnen ben. (Ik zou met de aftrek van 2020 ca. €200,- over de drempel gaan, maar ik vorig jaar minder km's gemaakt, dus het zou er om hangen of ik nog wat af te trekken had).
Ik doe nooit aangifte met de software van de Belastingdienst zelf, maar als het niet klopt, dan moet je ervoor zorgen dat het klopt... Het is jouw verantwoordelijkheid dat je een juiste aangifte doet.JoebarRC schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 10:23:
[...]
De aangifte is correct, de getallen zijn correct alleen bij het verzamel deel is zijn de 5 rentes (administratieve) ineens naar 3 rentes (wat op zich klopt, alleen het rente totaal klopt dan niet). En dat scheelt bijna 50% aftrek.
Zo heb ik al eens een klant gehad die een vinkje niet goed had gezet en daardoor ook helemaal geen renteaftrek had geclaimd. De fiscus legt gewoon de aanslag op en klaar. Hij dacht ook 'alles gaat toch automatisch'? Nee dus..
Je moet er in ieder geval voor zorgen dat van die 5 leningdelen alle rente wordt aangegeven als rente eigenwoningschuld. Dat kan ook als het saldo einde boekjaar nihil is (dat moet geen verschil maken dus). Hoe je dat doet is meer een software vraagstuk, daar kan ik je niet mee helpen.
Dit is fiscaal gezien juist. Het afzien van een vergoeding is dan een gift aan een ANBI.Rubbergrover1 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 10:31:
[...]
Zijn die reiskosten wel af te trekken? Ik had altijd begrepen dat je dit alleen mag aftrekken als de ANBI je in principe wel een reiskostenvergoeding zou willen geven, maar dat jij er van af ziet. Dus afzien van een reiskostenvergoeding waar je recht op hebt is wel aftrekbaar, maar als er geen regeling voor reiskostenvergoeding bij de ANBI is, dan kun je de reiskosten niet alsnog opvoeren bij de belastingaangifte.
Het afzien van een vergoeding waar geen recht op bestaat is in dezelfde analogie natuurlijk geen gift. Let ook op dat de giftenaftrek bestaat uit het afzien van de vergoeding en dus niet uit de hoogte van de reiskosten zelf (die hebben er niets mee te maken).
Ter aanvulling: e.e.a. is overigens wel afhankelijk van of er ook een recht bestaat op een vrijwilligersvergoeding, waar al dan niet van wordt afgezien, of niet. Er is een anti-cumulatiebeding opgenomen.
Als er geen recht is op een vrijwilligersvergoeding en ook geen regeling van vergoeding van gemaakte kosten bestaat, kan alsnog 19cent per kilometer als gift in aftrek worden genomen (mits bewijsstukken).
Overigens geldt ook hier weer de drempel voor giftenaftrek.
[ Voor 21% gewijzigd door JanHenk op 01-03-2022 11:06 ]
Oversluiten hypotheek (notariskosten, overige kosten, oversluitboete, bemiddelingskosten)
Lijfrente
5 hypotheekdelen
Dividendbelasting
Studiekosten
Zorgkosten
Maar vanochtend toch even zelf ingevuld, alleen de onderste 2 zijn niet ingevuld, maar heb ik gewoon in een excel bijgehouden dus zo in te vullen.
Het verbaast mij echt wat er allemaal al vooraf ingevuld is!!!
[ Voor 3% gewijzigd door mierenfokker op 01-03-2022 10:45 ]
Bedankt voor de uitleg. Ik heb berekend via een tool op de site van de belastingdienst dat mijn EWR €116.768 is. De woning heeft, inclusief meerwerk en financiering, €317.251 gekost. Dat zou betekenen dat de maximale EWS dus €200.483 is. Ik heb geleend €235.000. Dat zou ik dus over een bedrag van € 34.517 geen rente mag aftrekken?JanHenk schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 09:39:
@DogPatch06 Zelf uitrekenen welk deel van de schuld een "ander deel" is. Dit komt vervolgens weer terug als schuld in box 3. Hetzelfde (in gelijke verhouding) doen voor rente en financieringskosten. Wel een 'nieuw' deel pakken hiervoor (degene met looptijd 30 jaar).
Je bent stellig met het antwoord dat je overwaarde niet volledig hebt gebruikt voor aanschaf en verbetering van de nieuwe woning. Dat zou ik eerst uitrekenen:
Stap 1:
Verkoopprijs oude woning + verkoopkosten -/- uitstaande 'eigenwoningschuld' = eigenwoningreserve (EWR).
Stap 2:
Aankoopprijs + aankoopkosten + eventuele investeringen/verbeteringen -/- de eerder berekende EWR = maximale EWS (eigenwoningschuld). Dit is het maximum aan schuld (met dito rente en financieringskosten) wat je in aftrek mag brengen in box 1. Het restant moet je dan invullen als 'ander deel'.
Zie voor verdere uitleg van de begrippen webpagina's van de Belastingdienst..
De rente is dan, voor dit leningdeel 1361 x (200.483 / 235.000) = 1.161 waarover ik mag aftrekken en 200 euro waarover ik niet mag aftrekken
Vul ik het formulier dan zo goed in?
Overigens is overwaarde van je huis niet verplicht die in je volgende huis te stoppen. Echter mag je dat gedeelte wat je niet in je volgende huis gebruikt niet meer aftrekken van je HRADogPatch06 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 10:46:
[...]
Bedankt voor de uitleg. Ik heb berekend via een tool op de site van de belastingdienst dat mijn EWR €116.768 is. De woning heeft, inclusief meerwerk en financiering, €317.251 gekost. Dat zou betekenen dat de maximale EWS dus €200.483 is. Ik heb geleend €235.000. Dat zou ik dus over een bedrag van € 34.517 geen rente mag aftrekken?
De rente is dan, voor dit leningdeel 1361 x (200.483 / 235.000) = 1.161 waarover ik mag aftrekken en 200 euro waarover ik niet mag aftrekken
***members only***
Even daargelaten dat ik niets van de getallen kan vinden, lijkt me de berekening verder juist.DogPatch06 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 10:46:
[...]
Bedankt voor de uitleg. Ik heb berekend via een tool op de site van de belastingdienst dat mijn EWR €116.768 is. De woning heeft, inclusief meerwerk en financiering, €317.251 gekost. Dat zou betekenen dat de maximale EWS dus €200.483 is. Ik heb geleend €235.000. Dat zou ik dus over een bedrag van € 34.517 geen rente mag aftrekken?
Als het goed is, heb je een leningdeel 'wat er al was' (administratief gezien) en een nieuw deel. Op dit nieuwe deel breng je je eerder berekende € 34.517 in mindering als 'ander deel'. Ik neem even aan dat hetgeen je hier nu laat zien, het 'nieuwe' deel is. De rente pas je dan overeenkomstig aan. (34.517 / 115.512 * 1.361 = ), € 406 niet aftrekbaar.De rente is dan, voor dit leningdeel 1361 x (200.483 / 235.000) = 1.161 waarover ik mag aftrekken en 200 euro waarover ik niet mag aftrekken
Overigens idem voor de financieringskosten, die staan nu ook nog niet correct.
De andere leningdelen blijven gewoon 100% voor eigen woning, daar pas je niets aan.
Dat is ook precies wat we nu aan het uitrekenen zijnmierenfokker schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 10:48:
[...]
Overigens is overwaarde van je huis niet verplicht die in je volgende huis te stoppen. Echter mag je dat gedeelte wat je niet in je volgende huis gebruikt niet meer aftrekken van je HRA
Financieringskosten zoals notariskosten voor de hypotheekakte of advies- en bemiddelingskosten van het afsluiten van de hypotheek worden, bij mijn weten, niet doorgegeven in de VIA. Dus dat zou ik wel even controleren..mierenfokker schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 10:45:
Ik had gedacht dat mijn belastingaangifte dit jaar complex zou worden, dus had mijn financieel adviseur ook ingeschakeld om samen met hem de belastingaangifte in te vullen, vanwege:
Oversluiten hypotheek (notariskosten, overige kosten, oversluitboete, bemiddelingskosten)
Lijfrente
5 hypotheekdelen
Dividendbelasting
Studiekosten
Zorgkosten
Maar vanochtend toch even zelf ingevuld, alleen de onderste 2 zijn niet ingevuld, maar heb ik gewoon in een excel bijgehouden dus zo in te vullen.
Het verbaast mij echt wat er allemaal al vooraf ingevuld is!!!
Weet nu iig een aantal cijfers die ik ff moet gaan uitzoeken, leuk die 'gratis banken', wel vervelend tijdens je aangifte
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Mijn vriendin en ik zijn februari 2022 geregistreerd partnerschap aangegaan ( vorige maand dus)
Wij kunnen dan volgend jaar pas gezamenlijk de aangifte doen dacht ik? Die van 2021 doen we dan gescheiden? Toen was het nog mijn vriendin en alleen huisgenoot..
Als je verder niet aan één van de voorwaarden voldoet in 2021, is er geen sprake van fiscaal partnerschap en dus separaat aangifte doen.
Overigens is niet iedereen verplicht aangifte te doen. Als je geen aangiftebrief hebt ontvangen en niet hoeft na te betalen (door bijv. overige inkomsten of box 3), ben je niet verplicht om het te doen.
Als je bezittingen op de peildatum (1-1-2021) niet meer waard zijn dan € 62.680 (fiscaal partners) hoef je überhaupt niets aan te geven in box 3. Hoef je al die saldi ook niet op te zoeken... Kun je de vraag gewoon met "nee" beantwoorden.Richh schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 11:20:
Ik heb nog nooit op 1 maart zelf kunnen inloggenmaar net zonder enige problemen snel het een en ander doorgelopen. Complimenten daarvoor, belastingdienst
Weet nu iig een aantal cijfers die ik ff moet gaan uitzoeken, leuk die 'gratis banken', wel vervelend tijdens je aangifte
Het zijn toch echt sjonies bij de Overheid. 1 maart eerste dag van de aangiften ib daarnaast 1 maart vanaf 10 uur ook subsidie aanvraag voor STAP.Jwlb schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 09:19:
Alternatieve Link die wel werkt nu.

Dat verklaart het. Om even snel door te klikken heb ik even overgeslagen dat ik een fiscaal partner heb, en met vooraf ingevulde gegevens hadden ze al geconcludeerd dat ik dan boven de grens zit waar je het met een 'nee' af kan doen.JanHenk schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 11:41:
[...]
Als je bezittingen op de peildatum (1-1-2021) niet meer waard zijn dan € 62.680 (fiscaal partners) hoef je überhaupt niets aan te geven in box 3. Hoef je al die saldi ook niet op te zoeken... Kun je de vraag gewoon met "nee" beantwoorden.
Dikke winst dat we vorig jaar fiscaal parners zijn geworden en dat je dat dan over het gehele jaar mag tellen

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Waar ik zo geïrriteerd van wordt is dat je langer dan een uur in de wacht staat om vervolgens in een 503 te eindigen. Maak het dan daadwerkelijk een wachtrij om die 503 te voorkomen.MrJames schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 11:42:
[...]
daarnaast 1 maart vanaf 10 uur ook subsidie aanvraag voor STAP.
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
31-03 was de sleutel overdracht.
21-05 zijn we er naar een verbouwing gaan wonen.
De belastingdienst heeft hier nu van gemaakt:
in eigendom van 31-03.
Op 31-03-2021 bewoond door een ander.
op 01-04-2021 leegstaand
op 20-05-2021 hoofdverblijf.
Met name de situatie van 31-03 dag van de overdracht is mij niet duidelijk of dit goed zo is.
Klopt. De wachtrij had iets strakker opgezet mogen worden. Jammer.CurlyMo schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 12:04:
[...]
Waar ik zo geïrriteerd van wordt is dat je langer dan een uur in de wacht staat om vervolgens in een 503 te eindigen. Maak het dan daadwerkelijk een wachtrij om die 503 te voorkomen.
Zit je ook op de pagina met url lliam.lostlemon.nl begint?
Nee, een 503 op stapuwvMrJames schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 12:22:
Ook hier IB aangifte gedaan net voor 10 uur getekend.
[...]
Zit je ook op de pagina met url lliam.lostlemon.nl begint?
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Jij moet dan nog inloggen met DigiD. Ik ben die stap verder en werd doorverwezen naar de aanvraag formulier

Met url > https://lliam.lostlemon.n...dproductie?SAMLart=xxxxxx
Ook niet wanneer ze inlogt via Digid staat er geen bericht.
Zijn er meer mensen die geen bericht hebben gehad? Normaal gesproken krijgen we die 2 blauwe enveloppen altijd tegelijkertijd.
Alvast bedankt!
Ik weet niet hoe veel aftrekbare dieetkosten je hebt gemaakt, maar net zoals andere zorgkosten is er een drempelbedrag.v1ncent19 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 12:51:
Iemand die weet hoe het met het opgeven van een dieet gaat binnen de belastingdienst? Alles is netjes aangevinkt en ingevuld alleen op het laatste "overzicht" pagina staat niks van een vergoeding gemeld. Dit doet bij mij twijfel opwekken dat ik iets verkeerd heb ingevuld.
Alvast bedankt!
Als je onder die drempel blijft zal je niks terug krijgen. (1,65% van het drempelinkomen, minimaal 139 euro)
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.
Als ik het zo snel lees, heb je te maken met een vast bedrag dat je mag aftrekken, afhankelijk van welk(e) dieet(en) je volgt (en hoeveel maanden je dat in het afgelopen jaar gevolgd hebt): https://www.belastingdien...t_zorgkosten/dieetkosten/v1ncent19 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 12:51:
Iemand die weet hoe het met het opgeven van een dieet gaat binnen de belastingdienst? Alles is netjes aangevinkt en ingevuld alleen op het laatste "overzicht" pagina staat niks van een vergoeding gemeld. Dit doet bij mij twijfel opwekken dat ik iets verkeerd heb ingevuld.
Dit bedrag is onderdeel van de aftrekbare zorgkosten. Het totaal van de aftrekbare zorgkosten moet hoger zijn dan de drempel en het drempelbedrag moet je nog weer aftrekken van de aftrekbare zorgkosten.
[ Voor 34% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 01-03-2022 13:13 ]
"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."
Ook @JanHenkRubbergrover1 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 10:31:
[...]
Zijn die reiskosten wel af te trekken? Ik had altijd begrepen dat je dit alleen mag aftrekken als de ANBI je in principe wel een reiskostenvergoeding zou willen geven, maar dat jij er van af ziet. Dus afzien van een reiskostenvergoeding waar je recht op hebt is wel aftrekbaar, maar als er geen regeling voor reiskostenvergoeding bij de ANBI is, dan kun je de reiskosten niet alsnog opvoeren bij de belastingaangifte.
Dit zegt de belastingdienst erover:
bronU krijgt geen vergoeding voor gemaakte kosten
Vergoedt de (culturele) ANBI de door u gemaakte kosten niet? En maakt u kosten die volgens maatschappelijke opvattingen vergoed horen te worden? Dan mag u deze kosten aftrekken als een gewone gift.
Kosten die volgens maatschappelijke opvattingen vergoed horen te worden, zijn bijvoorbeeld:
reiskosten
portokosten
kosten voor enveloppen, papier of inkt
auto- en taxikosten
In beginsel geldt inderdaad dat je voor vergoeding in aanmerking moet komen. Maar ook in eerdere jaren stond er na de uitleg daarover ook al dat reiskosten altijd als gift mogen worden opgegeven (indien je ze niet vergoed hebt gekregen, natuurlijk).
Om het nog wat ingewikkelder te maken, krijg ik wel reiskosten vergoed, maar gemaximeerd in km's. En ik maak exact 2 keer zoveel kilometers. Ik trok dus alleen de niet vergoede km's af als gift. We hebben het dan over 5000-6000 km in totaal, en dan ga ik dus nu pas net over de drempel heen...
Ik neem aan dat dit betrekking heeft op de datum van notarieel transport? Wij hebben namelijk in 2021 wel het koopcontract getekend, maar transport vindt pas later dit jaar plaats. Dus dan zou ik hier 'nee' moeten beantwoorden?
Ik werk nu 5 jaar bij dezelfde werkgever. In geen enkel jaar heb ik wat hoeven terug te betalen. Dit jaar moet ik ruim 300 euro terugbetalen:
Te betalen inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen: €300
Mijn maandelijks loon was tussen 01-01-2021 en 31-07-2021 hetzelfde bedrag. In juli is mijn maandelijks loon met 100 euro bruto verhoogd volgens CAO. Van 01-08-2021 tot 31-12-2021 was het maandelijks loon dus ook hetzelfde bedrag. Verder is mijn situatie hetzelfde als voorgaande jaren.
Hoe kom ik erachter waarom ik geld moet terugbetalen of nog liever: hoe voorkom ik dit in de aankomende jaren? Moet ik daarvoor bij mijn werkgever informeren?
Ik heb het idee dat dit vroeger nog niet zo was. Maar ja, alles veranderd wel eens...Wild Chocolate schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 13:24:
In beginsel geldt inderdaad dat je voor vergoeding in aanmerking moet komen. Maar ook in eerdere jaren stond er na de uitleg daarover ook al dat reiskosten altijd als gift mogen worden opgegeven (indien je ze niet vergoed hebt gekregen, natuurlijk).
Om het nog wat ingewikkelder te maken, krijg ik wel reiskosten vergoed, maar gemaximeerd in km's. En ik maak exact 2 keer zoveel kilometers. Ik trok dus alleen de niet vergoede km's af als gift. We hebben het dan over 5000-6000 km in totaal, en dan ga ik dus nu pas net over de drempel heen...
Eigenlijk best wel raar. Als je voor je werk reiskosten met eigen vervoer hebt die niet vergoed worden, dan heb je pech gehad. Als je voor een ANBI reiskosten met eigen vervoer hebt die niet vergoed worden, dan mag je 19 ct/km aftrekken. Wat nu als je bij een ANBI gaat werken
Wij krijgen ieder gelukkig dit jaar een goed bedrag terug heb ik gezien. Ik laat dit doen door mijn belastingadviseur, die regelt alles voor ons en hij rekent niet veel voor de kosten.
Ik heb op het moment niets belangrijks in box 3 te vermelden
[ Voor 10% gewijzigd door Van der Berg op 01-03-2022 14:23 ]
X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Of iets anders?
In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof
Vroegâh, toen mussen nog roofvogels warenRubbergrover1 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 13:47:
[...]
Ik heb het idee dat dit vroeger nog niet zo was. Maar ja, alles veranderd wel eens...
Eigenlijk best wel raar. Als je voor je werk reiskosten met eigen vervoer hebt die niet vergoed worden, dan heb je pech gehad. Als je voor een ANBI reiskosten met eigen vervoer hebt die niet vergoed worden, dan mag je 19 ct/km aftrekken. Wat nu als je bij een ANBI gaat werken?
Ik doe dit al jaren, en zoals ik al zei, weet ik niet beter dan dat er altijd al (in ieder geval sinds 2008) stond dat reiskosten altijd aftrekbaar waren, als uitzondering op de algemene regel. Gelukkig voor de discussie hier, staat het nu een stuk duidelijker vermeld.
Er staat niet of je wel of niet in dienst van de ANBI mag zijn, zoals ik het daar zie. Alleen dat je kosten maakt die niet vergoed worden...
EDIT: Overigens niet raar dat de belastingdienst dit anders behandelt dan je werkgever, aangezien een ANBI het Algemeen Nut Beoogt, en dus iets bijdraagt aan de samenleving. In mijn geval gaat het om een reddingsbrigade, afgelopen Juli ineens zeer zichtbaar doordat flink wat mensen hun dagelijkse bezigheden hebben laten vallen om in Limburg (en België) bij een overstroming te gaan helpen. Als de overheid dat soort vrijwilligershulp allemaal zou moeten bekostigen, zouden we met z'n allen veel meer belasting moeten betalen
Gaat best wat tijd in zitten om kennis en vaardigheden op peil te houden. En datzelfde geldt bijvoorbeeld ook voor het Rode Kruis wat in dat soort situaties (en nog heel wat meer!) even een blik vrijwilligers uit de hoge hoed tovert.
[ Voor 20% gewijzigd door Wild Chocolate op 01-03-2022 14:02 ]
Even los van aftrekposten e.d.: op je jaaropgave staat als het goed is precies het bedrag dat je ook echt moet betalen dus daar kan t niet aan liggen. Tenzij HR heeft zitten te slapen bij de salarisverwerking.bluewater schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 13:34:
Vraag:
Ik werk nu 5 jaar bij dezelfde werkgever. In geen enkel jaar heb ik wat hoeven terug te betalen. Dit jaar moet ik ruim 300 euro terugbetalen:
Mijn maandelijks loon was tussen 01-01-2021 en 31-07-2021 hetzelfde bedrag. In juli is mijn maandelijks loon met 100 euro bruto verhoogd volgens CAO. Van 01-08-2021 tot 31-12-2021 was het maandelijks loon dus ook hetzelfde bedrag. Verder is mijn situatie hetzelfde als voorgaande jaren.
Hoe kom ik erachter waarom ik geld moet terugbetalen of nog liever: hoe voorkom ik dit in de aankomende jaren? Moet ik daarvoor bij mijn werkgever informeren?
Het is sowieso lastig zonder de aangifte in te zien waarom je moet bijbetalen. Had je een voorlopige teruggaaf en waren de gegevens die daarop gebaseerd waren gewijzigd?
Dankjewel voor je reactie. Ik had geen voorlopige teruggaaf.Lordy79 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 13:55:
[...]
Even los van aftrekposten e.d.: op je jaaropgave staat als het goed is precies het bedrag dat je ook echt moet betalen dus daar kan t niet aan liggen. Tenzij HR heeft zitten te slapen bij de salarisverwerking.
Het is sowieso lastig zonder de aangifte in te zien waarom je moet bijbetalen. Had je een voorlopige teruggaaf en waren de gegevens die daarop gebaseerd waren gewijzigd?
Misschien kun je in de berekening kijken hoeveel loonheffing e.d. je moet betalen volgens de aangifte app.bluewater schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 14:01:
[...]
Dankjewel voor je reactie. Ik had geen voorlopige teruggaaf.
Als dat afwijkt van je jaaropgaaf dan klopt je jaaropgaaf dus niet (ervan uitgaande dat de app het goed berekent)
Yep, elk jaar weer. Geen idee waarom ze die niet opslaan.Cheesy schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 13:52:
Moeten jullie ook elk jaar weer de datum afsluiten hypotheek invullen? Ik had verwacht dat ze die datum inmiddels wel weten, maar elke keer moet ik weer m'n vorige aangifte opsnorren wat we daar ingevuld hebben
- We Are Borg
- Registratie: April 2000
- Laatst online: 20:45
/u/5360/crop65d3c045ca48f_cropped.png?f=community)
Staat al twee keer vermeld in dit topicLordy79 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 13:52:
Hoe zit t nou met box3? Gaan ze gewoon niks heffen in 2021? Of gaan ze met terugwerkende kracht een vermogensbelasting invoeren (die praktisch hetzelfde is maar juridisch niet)?
Of iets anders?
En een recent artikel op nu.Nl: https://www.nu.nl/economi...oude-manier-invullen.html
[ Voor 17% gewijzigd door We Are Borg op 01-03-2022 14:59 ]
O ik ben het er zeker mee eens dat je de kosten die je maakt zou mogen aftrekken. Ik dacht alleen dat het een jaar of 10 geleden nog niet kon. Maar dat zal te maken hebben met de onduidelijkheid van de regelgeving.Wild Chocolate schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 13:54:
[...]
Er staat niet of je wel of niet in dienst van de ANBI mag zijn, zoals ik het daar zie. Alleen dat je kosten maakt die niet vergoed worden...
EDIT: Overigens niet raar dat de belastingdienst dit anders behandelt dan je werkgever, aangezien een ANBI het Algemeen Nut Beoogt, en dus iets bijdraagt aan de samenleving. In mijn geval gaat het om een reddingsbrigade, afgelopen Juli ineens zeer zichtbaar doordat flink wat mensen hun dagelijkse bezigheden hebben laten vallen om in Limburg (en België) bij een overstroming te gaan helpen. Als de overheid dat soort vrijwilligershulp allemaal zou moeten bekostigen, zouden we met z'n allen veel meer belasting moeten betalen![]()
Gaat best wat tijd in zitten om kennis en vaardigheden op peil te houden. En datzelfde geldt bijvoorbeeld ook voor het Rode Kruis wat in dat soort situaties (en nog heel wat meer!) even een blik vrijwilligers uit de hoge hoed tovert.
Om bij het voorbeeld van het Rode Kruis te blijven, daar zit ook een hele organisatie achter met 'gewone' banen. Vraag me af of als je zo'n 'kantoorbaan' (bijvoorbeeld) hebt, of je dan ook kunt zeggen dat je kilometers voor de ANBI maakt en dus je woon-werkverkeer mag aftrekken.
Eind 2021 koopovereenkomst getekend en reeds kosten gemaakt voor de hypotheek (taxatie en bouwtechnische keuring). Overdracht is pas 1 juli 2022. Kan ik de kosten van de taxatie pas volgend jaar aftrekken?
Ik las dat de bouwtechnische keuring niet aftrekbaar was; dit is alleen als de hypotheekverstrekker erom heeft gevraagd. Dat was bij ons niet het geval. Helaas.
Mijn vrouw krijgt iedere jaar toe nu toe terug en dit jaar ook een flinke bedrag
[ Voor 32% gewijzigd door Van der Berg op 01-03-2022 16:31 ]
X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB
[ Voor 12% gewijzigd door dennis112 op 01-03-2022 19:07 ]
Asus P6T Deluxe, Intel Core i7 920, 6Gb 1333Mhz DDR3, 2 x Sapphire HD5830 in Crossfire
Alleen een technische storing toen mijn vrouw moest inloggen om te ondertekenen. Dat kostte 3 pogingen.
Blijft bijzonder hoeveel dat scheelt om met aftrekposten te schuiven.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Hier dezelfde vraag. Taxateur is langs geweest in 2021 maar betaald wordt hij pas bij de notaris in april. Kosten voor de arbeidsmarktscans hebben wij ook gemaakt; die zijn in 2021 ook al betaald. Maar kan ik deze kosten nu al aftrekken ofschoon wij nog geen hypotheekschuld hebben?OTitan schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 16:26:
Ik kwam bij de uitleg van de belastingdienst er niet goed uit, omdat er vanuit gegaan wordt dat je de kosten voor de aankoop van een huis in 1 jaar maakt.
Eind 2021 koopovereenkomst getekend en reeds kosten gemaakt voor de hypotheek (taxatie en bouwtechnische keuring). Overdracht is pas 1 juli 2022. Kan ik de kosten van de taxatie pas volgend jaar aftrekken?
Ik las dat de bouwtechnische keuring niet aftrekbaar was; dit is alleen als de hypotheekverstrekker erom heeft gevraagd. Dat was bij ons niet het geval. Helaas.
Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.
Add me op Stadia: Gloogle
Voor mij de eerste belastingaangifte met een huis dit jaar. Bij 'datum afsluiten hypotheek' is mij niet helemaal helder wat dit is:Cheesy schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 13:52:
Moeten jullie ook elk jaar weer de datum afsluiten hypotheek invullen? Ik had verwacht dat ze die datum inmiddels wel weten, maar elke keer moet ik weer m'n vorige aangifte opsnorren wat we daar ingevuld hebben
- Datum ondertekenen hypotheek offerte
- Datum waarop hypotheek akte is getekend bij de notaris
Ben je ook meer belasting gaan betalen vanaf augustus? (Als in: is de maandelijkse ingehouden loonheffing ook gestegen?)bluewater schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 13:34:
Vraag:
[ Voor 3% gewijzigd door Uniciteit op 01-03-2022 19:55 ]
Die staat bij mij gewoon op het jaaroverzicht van de hypotheek onder het kopje 'ingangsdatum' (althans, die voer ik al jaren daar in)richard94 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 19:53:
[...]
Voor mij de eerste belastingaangifte met een huis dit jaar. Bij 'datum afsluiten hypotheek' is mij niet helemaal helder wat dit is:Weet iemand dit?
Normaal is de eerste week een hel, bij mij heeft iedereen in de familie het al kunnen doen. Ik laat het volgende week doen door iemand die er meer verstand van heeft. Gewoon voor het gevoel. Ik ga er vanuit dat het dan nog steeds goed blijft gaan.
Voor buitenlandse bronbelasting mag je maximaal 15% over het nominale dividend opvoeren.John2022! schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 19:41:
Vraag over mijn loonaangifte. Ik ben dit jaar begonnen met dividend beleggen. Bij mijn loonaangifte staat bij 'ingehouden dividendbelasting' alleen de ingehouden dividendbelasting van Nederlandse aandelen. Van mijn Amerikaanse, Duitse of Canadese aandelen zie ik verder niks meer terug. Kan dit kloppen?
Bijvoorbeeld:
Dividend in US van €100
Dan wordt er €30 aan dividendbelasting ingehouden
€15 mag je als bronbelasting opvoeren in je aangifte IB
De overige €15 moet je terugvragen bij de Amerikaanse overheid.
Bij mij (Rabobank) staat dit er niet op, maar wel een zin 'Deze rekening is geopend op xx-xx-xxxx'. Dat is dezelfde datum als tekenen bij de notaris.SunnieNL schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 19:55:
[...]
Die staat bij mij gewoon op het jaaroverzicht van de hypotheek onder het kopje 'ingangsdatum' (althans, die voer ik al jaren daar in)
Bedankt voor je reactie!DVX73 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 20:07:
[...]
Voor buitenlandse bronbelasting mag je maximaal 15% over het nominale dividend opvoeren.
Bijvoorbeeld:
Dividend in US van €100
Gek dat dit wel automatisch gaat voor de ingehouden dividend belasting van NL aandelen, maar niet voor de buitenlandse aandelen.
Een (deel) van de reden zou in je vakantiegeld kunnen zitten. Kijk eens naar het BT BEDRAG. Dit is juist wanneer het gelijk is aan je jaarsalaris. Is het lager, dan is er te weinig loonheffing ingehouden op je vakantiegeld.bluewater schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 13:34:
Vraag:
Hoort niet zo te zijn. Is het te betalen bedrag aan belasting dus hoger dan je Loonheffingen? Zo niet, zit er een verschil vanwege een voorlopige teruggave.Pukson schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 19:35:
Was er al bang voor maar ik mag weer betalen.. Ondanks gewoon in loondienst is dit al 3de jaar op rij waar ik mag betalen. HR lijkt het ook niet snappen waar de fout ligt. Alles gaat naar hun idee goed, en ik zie ook niet veel raar op de loonstroken.
Heb je meerdere inkomens, aftrekposten of andere invul posten dan kunnen hier allemaal redenen aanwezig zijn voor een te betalen bedrag. Heb je alleen inkomen. Dan staat er ergens op je loonstrook iets fout, waardoor je maandelijks te weinig loonheffing betaald. Systeem mbt Loonheffingen is.vooral gevoelig als gaat om bonus en vakantiegeld. Controleer BT bedrag, en vergelijk met je fiscale loon.
De buitenlandse dividendbelasting mag alleen verrekend worden in box3 en niet in box1 zoals Nederlandse dividendbelasting.DVX73 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 20:07:
[...]
Voor buitenlandse bronbelasting mag je maximaal 15% over het nominale dividend opvoeren.
Bijvoorbeeld:
Dividend in US van €100
Met het opschorten van de belasting in box3 heeft verrekenen dus geen zin meer lijkt mij. Wel invullen voor de nieuwe situatie die nog onduidelijk is natuurlijk.
Betaal je wel belasting in box3? Als dat niet zo is, lijkt het mij logisch dat deze niet ingevuld worden want je hebt niets te verrekenen.John2022! schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 20:10:
[...]
Bedankt voor je reactie!
Gek dat dit wel automatisch gaat voor de ingehouden dividend belasting van NL aandelen, maar niet voor de buitenlandse aandelen.
Notaris. Op dat moment wordt je eigenaar van de woning en gaat het hypotheekverhaal voor de Belastingdienst lopen. Dat je die offerte hebt ondertekend zegt fiscaal niet zoveel.richard94 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 19:53:
[...]
Voor mij de eerste belastingaangifte met een huis dit jaar. Bij 'datum afsluiten hypotheek' is mij niet helemaal helder wat dit is:Weet iemand dit?
Ik heb een annuïteitenhypotheek sinds 2019 maar krijg geen maandelijkse teruggaaf, ik ging er beetje vanuit dat ook de hypotheekrenteaftrek automatisch terug kwam.
Klopt het dat ik mijn betaalde rente moet aftrekken van mijn inkomsten(maakt het dan nog uit welke werkgever)? Ik zie dan dat ik rond de 1000€ terug krijg van vorig jaar.
Ik wil namelijk niet dit bedrag moeten terugbetalen.
[ Voor 8% gewijzigd door Minaaj op 01-03-2022 20:37 ]
Svp geen posts over "wanneer krijg ik m'n belastinggeld terug?" of "ik heb m'n belastinggeld terug gehad". Voor vragen hierover: https://www.belastingdien...tent/wanneer-hoor-ik-iets