Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 129 130 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• argon007
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15:37
Doet die "tank bottom temperature" eigenlijk iets bij jullie V5? Ik zie in bovenstaande printscreen dat dit op 27.1gr staat. Bij mij staat dit al altijd op 36.1gr.

• Kingpinda
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-07 16:01

Kingpinda

Citizenship is earned.

argon007 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 15:54:
Doet die "tank bottom temperature" eigenlijk iets bij jullie V5? Ik zie in bovenstaande printscreen dat dit op 27.1gr staat. Bij mij staat dit al altijd op 36.1gr.
Ik kan niet spreken over de explorer v5 maar bij mijn split v3 verandert(de) mijn bottom temp wel degelijk. Warm water gaat via boven er uit en koud water komt via beneden erin. de drie temp sensoren laten goed de stratificatie zien. 27 graden bottom temp dan heb ik niet zoveel warmte meer. Misschien 40 of 38 midden en 42 top. Kan ik nog wel effe snel douchen voor het lauw word.

Ik merk wel dat de sensoren een stuk trager updaten met de nieuwe implementatie

Life is like living only without the peaches

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:33
argon007 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 15:54:
17,1 hier, altijd ;)

• ariebakker
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:00
Die lijkt inderdaad niet veel te doen. Staat nu nog steeds op 27,1 grd.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dftktm7D6w9ZFK_97Ry1qvbAxxA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/suyVVcJQ74SxLnZvZdciqpJO.jpg?f=fotoalbum_large

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

The Legend

*Plop*

Ik ben aan het overwegen om een Explorer V5 270L te plaatsen als SWW oplossing om van het gas te gaan. Het idee is om twee vliegen in 1 klap te slaan. Ik heb sinds vorig jaar namelijk een Deye omvormer in de berging hangen, en die produceert aardig wat warmte. Het is met dit weer regelmatig 30+ in de berging, terwijl de woonkamer 24 blijft. Dus ik dacht: die WPB kan dan mooi binnen/binnen draaien en de berging en omvormer koelen. Dit zal in de winter natuurlijk niet nodig zijn, maar die worden toch steeds korter :+

Enige waar ik tegenaan loop is de aansluiting. De CV zit nu op zolder. De WPB zou natuurlijk ook ‘elders’ op de warmwaterleiding aangesloten kunnen worden. Je wil natuurlijk wel liefst op de hoofdleiding zitten met grote diameter, en niet op de 16mm leiding van de keukenkraan, lijkt mij? Tweede punt: wat doe je dan met de leidingen op zolder. Dat wordt dan toch een ‘dood’ einde, en dat is dan een legionella risico denk ik? De leidingen gaan onder de CV de dekvloer in, dus verwijderen wordt lastig. Is dit op te lossen?

Ik ben toch malle pietje niet!

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Niet online
Even een adviesvraag waar ik in de posts geen antwoord op kon vinden.

Ik wil binnenkort een Ariston Nuos Plus S2 op de begane grond plaatsen in een ruimte tussen mijn keuken en de schuur. De Ariston komt aan de buitenmuur te hangen. De ruimte is klein (5m²) dus ik wil de aan- en afvoer naar buiten doen. Een dakdoorvoer kan niet dus ik wil van de WPB 50cm omhoog en dan direct door de buitenmuur naar buiten. Alleen kan ik door de buitenmuur twee gaten van maximaal 140mm boren. Wat is jullie advies voor de aan en afvoer pijpen:

- binnen en door de muur met een 90 graden bocht 2x een 125mm ventilatiepijp met isolatietape er omheen. Dit lijkt mij de makkelijkste oplossing.

- binnen 2x Heatpex Aria Aduro geïsoleerde ventilatiebuis. Dit kan maar is wat lastig omdat er alleen 45 graden bochten zijn, dus 2x45 graden om afstand van de muur te nemen en vervolgens 2x45 graden om voor het muurgat te komen. En vervolgens moet ik nog door de muur heen. Volgens de documentatie is hiervoor een gat van 160mm nodig (dus zou het alsnog een ventilatiebuis met isolatietape worden).

Aan de buitenkant wil ik op aanvoer direct een ventilatierooster plaatsen en op de afvoer aan de buitenkant 1 of 2 meter naar beneden gaan met een ongeïsoleerde platte buis van 220mm x 90mm om thermische kortsluiting te voorkomen.

Dus ik neig er zelf naar om alles met ongeïsoleerde ventilatie buis te doen met in huis en in de muur isolatietape. Maar hoor graag of dit wel verstandig is.

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP met radiatoren. Elektra: 5,4kWp zonnepanelen, Marstek V.2 5,12kWh FW V1.58 BM V2.16 accu.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:51
The Legend schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 23:10:
Tweede punt: wat doe je dan met de leidingen op zolder. Dat wordt dan toch een ‘dood’ einde, en dat is dan een legionella risico denk ik? De leidingen gaan onder de CV de dekvloer in, dus verwijderen wordt lastig. Is dit op te lossen?
Hoe groot is die hoofdleiding dan? Op zolder kun je een (werkplaats)wasbak monteren.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Jim423
Flesym schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 16:25:
Dus ik neig er zelf naar om alles met ongeïsoleerde ventilatie buis te doen met in huis en in de muur isolatietape. Maar hoor graag of dit wel verstandig is.
Je kan toch de isolatie stoppen als het de muur in gaat? Alleen tape is niet voldoende denk ik, je gaat dan condens krijgen, ik zou gewoon spirobuis met armaflex (prefab) pakken, de 125mm versie past gewoon in een 140mm gat denk ik met wat duwen. Is er ook met 90 graden bochten.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Niet online
Jim423 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 16:40:
[...]

Je kan toch de isolatie stoppen als het de muur in gaat? Alleen tape is niet voldoende denk ik, je gaat dan condens krijgen, ik zou gewoon spirobuis met armaflex (prefab) pakken, de 125mm versie past gewoon in een 140mm gat denk ik met wat duwen. Is er ook met 90 graden bochten.
Bedankt voor je reactie, geïsoleerde spirobuis heeft inderdaad wel 90 graden bochten. In de muur is geen isolatie meer nodig? Wordt dan de spouwmuurisolatie niet nat door condens, de afvoer-temperatuur is toch nog flink lager dan de buitentemperatuur?

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP met radiatoren. Elektra: 5,4kWp zonnepanelen, Marstek V.2 5,12kWh FW V1.58 BM V2.16 accu.

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

The Legend

*Plop*

Jim423 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 16:35:
[...]

Hoe groot is die hoofdleiding dan? Op zolder kun je een (werkplaats)wasbak monteren.
Maar dan zou je die steeds actief moeten doorspoelen, anders houd je het risico toch? Dan is de WPB op zolder misschien toch de makkelijkste oplossing, en dan moet er maar wat opslagruimte opgeofferd worden. Ik heb het hele topic doorgelezen om te checken wat qua appendages en leidingwerk handig is. Klopt mijn volgende plan?

Ik heb nodig:
- een 8 bar inlaatcombinatie
- een beluchter (ivm zolderplaatsing) - moet die nu op de warmwater, of op de koudwater aansluiting?
- 2 afsluitkranen voor zowel warm als koud waterleiding
- aftapkraan in de koudwateraansluiting
- dieelektrische koppeling voor zowel warm als koud water
- thermosyfon voor zowel warm als koud water leiding - eerst naar beneden (hoeveel minimaal?) dan weer omhoog (hoeveel minimaal?) en dan pas ‘verslepen’ naar aansluitpunten verderop?

Ik ben toch malle pietje niet!

• Surfari
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 19:52

Ik wil binnenkort een Ariston Nuos Plus S2 op de begane grond plaatsen in een ruimte tussen mijn keuken en de schuur. De Ariston komt aan de buitenmuur te hangen. De ruimte is klein (5m²) dus ik wil de aan- en afvoer naar buiten doen. Een dakdoorvoer kan niet dus ik wil van de WPB 50cm omhoog en dan direct door de buitenmuur naar buiten. Alleen kan ik door de buitenmuur twee gaten van maximaal 140mm boren. Wat is jullie advies voor de aan en afvoer pijpen:

- binnen en door de muur met een 90 graden bocht 2x een 125mm ventilatiepijp met isolatietape er omheen. Dit lijkt mij de makkelijkste oplossing.

- binnen 2x Heatpex Aria Aduro geïsoleerde ventilatiebuis. Dit kan maar is wat lastig omdat er alleen 45 graden bochten zijn, dus 2x45 graden om afstand van de muur te nemen en vervolgens 2x45 graden om voor het muurgat te komen. En vervolgens moet ik nog door de muur heen. Volgens de documentatie is hiervoor een gat van 160mm nodig (dus zou het alsnog een ventilatiebuis met isolatietape worden).

Aan de buitenkant wil ik op aanvoer direct een ventilatierooster plaatsen en op de afvoer aan de buitenkant 1 of 2 meter naar beneden gaan met een ongeïsoleerde platte buis van 220mm x 90mm om thermische kortsluiting te voorkomen.

• Surfari
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 19:52

Op de luchtafvoer heb ik hier een terugslagklep met een kap erboven. Als de ventilator draait gaat de klep open en de lucht blaast naar beneden. De lucht aanzuig heeft er geen last van.

Ongeveer zo als deze:

https://www.elektramat.nl/weha-kaprooster-met-klep-o150mm-rvs-20600150/?channable=0141ac69640031313630343133c4&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=Mid-high+productscoringv2|performance+max|Elektramat|NL&&utm_id=22921095595&utm_term=_&utm_content=&gad_source=1&gad_campaignid=22916980259&gclid=CjwKCAjw0o3SBhBVEiwAh28-jeNq6Pm43Qu7DH1mJJdRyf0zbl3hdSMb6L7pJZyAVjq5-4touQCwQBoCYb4QAvD_BwE

De afvoerbuis schuift over de aansluiting van het rooster. Isolatie door laten lopen tot het rooster. Dus dezelfde maat kiezen als de afvoerbuis die bij de wpb hoort, ook omdat de klep open geblazen moet worden.

• Toppertje
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:14
@paQ
Aangezien het over WPB gaat, ga ik maar even hier verder ipv in het Quatt ervaringen topic

Je had het over de dubbele spiraal, ik neem aan dat je dan deze bedoeld?

En wij zijn van plan deze dan op zolder te zetten, naast de wasmachine en droger, wat is jou ervaring qua geluid? we kunnen hem natuurlijk op gezette tijden laten verwarmen, maar toch even benieuwd wat de ervaring qua geluid is.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:38
Ik heb de vorige versie, maar zo te zien wel idd.

De mijne staat in de kelder dus hoor hem sowieso niet.
de Quatt HC is evengoed een warmtepomp met compressor. Het geluid zal ongeveer gelijk zijn, maar houd er rekening mee dat in de Explorer ook nog een ventilator zit en je een lucht afvoer nodig hebt.

In de zomer laat ik de uitblaas de kelder in blazen voor droge koele lucht.
In de winter andersom. Aanzuigen van binnenlucht en buiten uitblazen.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
paQ schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 11:15:
Ik heb de vorige versie, maar zo te zien wel idd.

De mijne staat in de kelder dus hoor hem sowieso niet.
de Quatt HC is evengoed een warmtepomp met compressor. Het geluid zal ongeveer gelijk zijn, maar houd er rekening mee dat in de Explorer ook nog een ventilator zit en je een lucht afvoer nodig hebt.

In de zomer laat ik de uitblaas de kelder in blazen voor droge koele lucht.
In de winter andersom. Aanzuigen van binnenlucht en buiten uitblazen.
Ik draai al bijna 2 jaar binnen/binnen. :) Het idee was om "ooit eens" het pijpje op het dak te gaan aanpassen zodat die benut kan worden. Maar dat is er nog niet echt van gekomen.
We vinden het ook wel prima zo, staat niet hoog op de prioriteiten lijst.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:01
Vanwege een rare schuin dak zolder waar nu de cv hangt heb ik ineens een wild idee:

stel ik ga voor een kleine warmtepompboiler, bijvoorbeeld de Calypso V5 100 liter. En ik leg een horizontaal vat van 250 in het lage schuine deel met een extra spiraal. Kan ik deze dan opwarmen met de calypso v5? Ik snap dat het opwarmen wat langer duurt, maar is dit mogelijk? Of is het dan beter om bijvoorbeeld 2 Calypso's in serie te zetten?

[ Voor 8% gewijzigd door savale op 04-07-2026 16:56 ]

• Jim423
Die 250L bevat ook tapwater begrijp ik?
Dan heb je toch geen spiraal nodig?

• savale
Jim423 schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 17:02:
Die 250L bevat ook tapwater begrijp ik?
Dan heb je toch geen spiraal nodig?
Klopt inderdaad maar dat is geen boiler, puur een vat (er bestaan helaas geen grote horizontale wpb's?)
Het idee van het spiraal is dat het grote vat dan altijd maximaal warm gehouden wordt of maakt dat niet uit?
edit: zie al legionella problemen ontstaan. Moet dan zeker weten dat ook het grote vat wel over de 60 graden verwarmd kan worden, anders gaat het mis natuurlijk

Het hele eerste idee was een gesloten systeem met de calypso 100 liter die via een spiraal warmte afgeeft aan het grote vat. Het grote vat bevat dan het tapwater

[ Voor 28% gewijzigd door savale op 04-07-2026 17:14 ]

• savale
martijn v o schreef op zondag 24 mei 2026 @ 12:11:
Ligt eraan wat je opstelling is.

Wij hebben een 100 liter ventilatiewarmtepompboiler die heb ik in serie gezet met een 200 liter boiler. Soms zijn we met twee vaak met vier en soms met 6 mensen in huis en we hebben een bad.

Ik kan daardoor de VWPB soms wel 10 uur per dag laten werken, ik kan hem met kleppen instellen op binnen (en in de winter naar buiten) weer uitblazen en hij staat bij ons op zolder, die wordt dan wel echt koeler. Als ik het vergelijk met de buren die savonds een ventilator voor het raam zetten om het door te tochten.

[Afbeelding]
In welke volgorde heb je dit in serie gezet? De wpb eerst denk ik? Gebruikt de wpb dan nog de naverwarmer voordat het je boilervat in gaat?
Ik ben ook wel benieuwd hoeveel dit je extra kost als je enkel maar de 100 liter nodig hebt om te douchen.

• Jim423
Dus de 100L cv-water gaat een vat met 250L via een spiraal verwarmen?

Hier zou ik niet aan beginnen, het rendement gaat dan echt heel laag zijn en het is onnodig ingewikkeld. Gewoon in serie zetten met evt. een circulatiepompje+terugslagklep. Al vraag ik mij af of het niet makkelijker is om Explorer V5 270L te plaatsen :)

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 20:01

martijn v o

Certified by Enphase.

Nee, volgorde is boiler 200 liter koud water in, warmwater uit naar de WPB koudwater in, en uiteraard warmwater uit aansluiten op de warmwaterleidingen. Dan om het te laten werken heb je wel een laadpomp nodig, dus WPB warmwater uit en dat weer boiler koudwater in. Slimme stekker op WPB en laadpomp en om 1000 uur aanzetten dan leveren de panelen.

Verbruik voor warmwater is voor onze situatie nu 700 kWh per jaar. In de zomer minder dan in de winter. boilertemperatuur 50 graden. WPB staat winter op uitblaas buiten en zomer op inblaas binnen.

Daarvoor met alleen de 100 liter was het denk ik 600 kWh, maar ook minder gebruik want het bad kun je dan niet vullen. Temperatuur stond toen op maximum iets van 65 graden.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Pagina: 1 ... 129 130 Laatste