EV: Tesla M3 LR, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L
P50.3 en P53.1:
/f/image/fkS3bWMhmBY9HabksaeKE8Tb.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/pJ4ClG7WvN730HIy7slRghrL.png?f=fotoalbum_large)
Het lijkt er op dat door de sneeuw van afgelopen dagen de fan niet meer wilt draaien, althans dat hoop ik.
Zojuist ff spanning eraf en erop, foutmeldingen zijn weg.
Daarna het PV contact ingeschakeld en ik zie dat alles weer werkt:
https://github.com/hubertjanhickinson/OrconWifiController/
Is dit gewoon een modbus database ?thomk schreef op maandag 5 januari 2026 @ 18:39:
Tosot boiler deel 3.
Ik ben weer wat verder gekomen.
Er is een app waar je de belangrijkste optie mee kan sturen.
[Afbeelding]
En een Printje om het aan te sturen. Daar moet ik nog wel even op wachten voordat ik die kan testen.
Maar volgens mij moet het zonder isolated rs485 kunnen en gewoon met 1 esp32
[Afbeelding]
Ik had ook een laag water erin staan, bleek dat waar het water het afvoerslangetje in moest lopen er wat vuil voor de opening gekomen was. toen ik dat even wegduwde met iets liep al het water gelijk weg.timpel_800 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 14:25:
@RichieB Dank voor je reactie.
Ik heb er een WTW filter voor zitten die ik regelmatig schoon maak (en nu duidelijk aan de beurt was om schoon te maken). Ook doe ik de condensor regelmatig schoonzuigen met een een borstelkop op de stofzuiger. Zo goed en kwaad als dat gaat. Als ik het inschat vind ik dus ook niet dat hij heel vies is. Zie foto's
Het is dus ook niet zo dat hij de hele ingestelde tijd staat te draaien, maar meer dat hij waarschijnlijk door ons gebruikspatroon, hij nu vind dat hij in de avond/nacht ook nog moet draaien?
Ik zal hem eens op Maximaal zetten (had geluidsoverlast van de buren maar de ramen zitten nu toch allemaal dicht)
(Edit) Ik heb het voor elkaar gekregen om in de instellingen ervoor te zorgen dat de wpb nog maar 1 periode aangaat ipv 2. Blijkbaar was er iets gewijzigd door een stroomstoring oid. Hoewel de rest van de instellingen allemaal goed stonden.
Er staat trouwens wel een halve cm water in die bak!
Is dat normaal?
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Moet ik nog ergens rekening mee houden?
Stroom er volledig vanaf 10 minuten of zoiets.johanvanh schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 16:29:
ik heb een haier warmtepomp boiler die in een soort van installateurs modus blijft pendelen resetten lukt niet wie weet een oplossing ?
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐
Vorige week bij 2C en int/int was het 176min met 1,694kWh en water bij aanvang 45,9C vs nu 45,4C.
Het verschil kan in de temperatuur bij aanvang zitten, de lucht die 2K kouder was lijkt weinig invloed te hebben.
Mijn conclusie is vooralsnog eender, bij mij is er erg weinig verschil tussen int/int en int/ext wat de voorkeur naar int/int laat gaan omdat de ventilator dan minder wordt belast en hij stiller werkt.
Alles is met Aquamqtt uitgelezen, mijn eigen 1-wire sensors geven bijna identieke getallen.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren
Ik merk bij int/int op mijn V4 dat bij een aanvoer van rond de 2 graden hij stopt met verwarmen op de warmtepomp en overgaat naar het elektrisch element. Bij ext/ext gaat hij veel langer door maar wel met een hogere ventilatorsnelheid inderdaad.Speedy-Andre schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 18:51:
Ik deed nog eens een testje met m'n V3, int/ext gaf een run van 185min met 1,705kWh verbruik bij -2C buiten.
Vorige week bij 2C en int/int was het 176min met 1,694kWh en water bij aanvang 45,9C vs nu 45,4C.
Het verschil kan in de temperatuur bij aanvang zitten, de lucht die 2K kouder was lijkt weinig invloed te hebben.
Mijn conclusie is vooralsnog eender, bij mij is er erg weinig verschil tussen int/int en int/ext wat de voorkeur naar int/int laat gaan omdat de ventilator dan minder wordt belast en hij stiller werkt.
Alles is met Aquamqtt uitgelezen, mijn eigen 1-wire sensors geven bijna identieke getallen.
EV: Tesla M3 LR, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L
Nog een vraag over de aansluitingen met name de richting / bovenaanzicht van onderstaande Nexus RVS boiler – 150L – 1 XL https://www.aircozonderst...50l-1-xl-warmtewisselaar/
Ik ben eigenlijk op zoek naar het bovenaanzicht van dit boilervat, vraag staat al een weekje uit bij 2 leveranciers IK hoop dat de aansluitingen niet 180 graden tegenover elkaar zitten anders kan ik mijn in de hoek zet plan niet uitvoeren.
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Ik vond er niet meteen iets van terug in het topic, maar hebben jullie weet van een filmpje dat het geluidsverschil aantoont tussen int/int en int/ext of ext/ext?Destynx schreef op zondag 11 januari 2026 @ 16:59:
[...]
Ik merk bij int/int op mijn V4 dat bij een aanvoer van rond de 2 graden hij stopt met verwarmen op de warmtepomp en overgaat naar het elektrisch element. Bij ext/ext gaat hij veel langer door maar wel met een hogere ventilatorsnelheid inderdaad.
Over hoeveel decibel verschil spreken we? Voor mij zorgt het er wel voor of ik een wpb met buitenunit wil of de V5, aangezien ik in de aangrenzende ruimte zit.
Daikin 5MXM90N icm 2x FTXA35B, FTXA25B & FTXA20B | ME MSZ-FT25VGK-E2 met MUZ-FT25VGHZ-E2 | e-boiler 200l
De buizen of pijpen en koppelstukken kan je isoleren of met isolatie er omheen kiezen.
Eventueel kan je de ruimte waar hij staat isoleren, bij sommigen hoor je bijna niets meer.
Met een buitendeel heb je het voordeel van meer vermogen zodat hij sneller werkt, echter ook het geluid daar en een wat duurdere installatie.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren
Bij mij deed de circulatie pomp het na een paar weken niet meer. Ik heb het eigenlijk nooit goed kunnen gebruiken. Vervangen lukt niet zonder de boiler leeg laten lopen. Te zuinig met kranen geweest. Tevens bleek na echt in gebruik nemen dat de legionella run opvallend kort loopt iets van 20 minuten op het element. Ik kan de Calypso niet goed monitoren met temperatuur om er iets zinnigs over te zeggen.hupie679 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 16:53:
Hoi @Maurice1066, ik heb ook een Calypso Split 270L, en ik wil ook een circulatiepomp aansluiten. Ben jij nog tegen gekke dingen aangelopen in jouw setup?
Moet ik nog ergens rekening mee houden?
Ik dacht dat de regeling van de Calypso het zelfde was als de Explorer die met een ingang aangezet kon worden om op de compressor naar 65gr te gaan. Maar die mogelijkheid heeft de Calypso dus niet. Die ingang wou ik gelijkertijd aansturen met een circulatiepomp. Het liep anders.... Maar ik heb aan 270liter op 52gr voldoende water elke dag.
Als iemand dit topic volgt daar nog zijn/haar licht op wil laten schijnen; fijn!
:strip_exif()/f/image/IipjJEcGNnTYEU7DtTMtmCdl.png?f=user_large)
Heb ik het zo juist of moeten er nog keerkleppen in/bij het mengventiel zitten?
Wat zeggen de waterwerkbladen hier over? Ken je die, heb je daar in gekeken?hupie679 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 14:29:
Ik wil een mengventiel en een circulatiepomp plaatsen:
[Afbeelding]
Heb ik het zo juist of moeten er nog keerkleppen in/bij het mengventiel zitten?
Lijkt me dat er in DW 4.4 wel iets over staat?
[ Voor 9% gewijzigd door Swelson op 15-01-2026 09:45 ]
Naast, als in, zonder wandje?marvel27 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 10:58:
Is er wellicht iemand in West-Brabant met een WPB (liefst de Atlantic Explorer V5) bij wie ik eens zou kunnen komen luisteren/kijken? Ik lees verschillende ervaringen mbt het geluid en hoe handig het is als je kantoor naast de ruimte met de WPB staat.
Ik zou er zeker niet naast willen werken.
Het is een vrij monotoon geluid. Ik vindt het ergens wel vergelijkbaar met een draaiende wasmachine. Maar dan continu en (afhankelijk van de warmteproductie) een aantal uur.
Waarom dat?hupie679 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 14:29:
Ik wil een mengventiel en een circulatiepomp plaatsen:
Wat valt voor jou onder West Brabant?marvel27 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 10:58:
Is er wellicht iemand in West-Brabant met een WPB (liefst de Atlantic Explorer V5) bij wie ik eens zou kunnen komen luisteren/kijken? Ik lees verschillende ervaringen mbt het geluid en hoe handig het is als je kantoor naast de ruimte met de WPB staat.
Ik woon in Tilburg, daar mag je wel komen luisteren.
Stuur maar een DM bij interesse.
Growatt MOD10KTL3-XHBP met 30 kWh APX HV en 8,3 kW Solar inclusief BLIQ onbalans aansturing bij Frank Energie, Remeha Elga Ace 4kW, Atlantic Explorer 200LC, Gasloos sinds 09-01-2025
Omdat ik de temperatuur in het vat wil verhogen en ik wil niet dat er te heet water uit de kraan komt.
Dat verklaart het mengventiel, maar waarom de pomp? Tot welke temp wil je verhogen?hupie679 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 14:18:
[...]
Omdat ik de temperatuur in het vat wil verhogen en ik wil niet dat er te heet water uit de kraan komt.
We hebben bij ons elke zondag de legionella run, verwarmen tot 62 graden.Olaf van der Spek schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 14:21:
[...]
Dat verklaart het mengventiel, maar waarom de pomp? Tot welke temp wil je verhogen?
Dus elke zondag douchen we, met de douche kraan op dezelfde stand als andere dagen, iets warmer.
Dat zou zo'n mengventiel dus fixen?
PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?
Om het hele vat op gelijke temperatuur te krijgen voor zoveel mogelijk warm water.Olaf van der Spek schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 14:21:
[...]
Dat verklaart het mengventiel, maar waarom de pomp? Tot welke temp wil je verhogen?
Edit:
62 minimaal
[ Voor 3% gewijzigd door hupie679 op 15-01-2026 14:28 ]
De spiraal zit volgens mij al onderin, en het minst warme water ook, dus ik begrijp die circulatiepomp niet.
Is een mengventiel voor 62C wel nodig?
Daar heb je geen circulatiepomp voor nodig als je opwarmt met enkel de warmtepomp. De warmteafgifte van de warmetpomp vindt onderin het vat plaats, dus het hele vat wordt verwarmd (tenminte, voor een Atlantic Explorere V5). Dat is nu proefondervinderlijk mijn conclusie; ja, heb dus ook een circulatiepomphupie679 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 14:27:
[...]
Om het hele vat op gelijke temperatuur te krijgen voor zoveel mogelijk warm water.
Edit:
62 minimaal
Klopt dit zou een (instelbaar) mengventiel kunnen. Ik heb zelf het mengventiel er tussen gezet, omdat bij mij de zonneboiler ook aangesloten is op de Atlantic. Daardoor kan de temperatuur hoger worden dan 62 graden, wat je inderdaad liever niet uit je kraan wil hebben. Zie de foto voor hoe ik het aangesloten heb.hupie679 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 14:27:
[...]
Om het hele vat op gelijke temperatuur te krijgen voor zoveel mogelijk warm water.
Edit:
62 minimaal
:strip_exif()/f/image/8E1Vi1S3PBy03bhIzO5JhIsZ.jpg?f=fotoalbum_large)
De circulatiepomp heeft als nadeel dat je warmte verliest en je hysterese minder is. De pomp gaat op jou plaatje terug naar de koudwaterleiding. Ik denk dat je daardoor menging krijgt met koud en warm. Op de Atlantic zit een aparte aansluiting voor de circulatieleiding.
[ Voor 42% gewijzigd door EnergyExplorer op 15-01-2026 15:04 ]
Wat moet je met zo veelwarm water?hupie679 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 14:27:
[...]
Edit:
62 minimaal
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐
Jawel, maar die dingen zijn niet heilig he.Olaf van der Spek schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 14:25:
@Tanuki Geen thermostaatkraan in de douche?
PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?
Er zijn wel veel thermostaatkranen die geen ww onder de 50 graden aan kunnen maar dat is weer iets anders.
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
We hebben iig dit ding: https://www.warmteservice...oor-2-functies/p/A0127155Jim423 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 15:56:
Volgens mij is het juist de bedoeling dat een thermostaatkraan een temperatuurmeting doet. Oftewel set and forget.
Er zijn wel veel thermostaatkranen die geen ww onder de 50 graden aan kunnen maar dat is weer iets anders.

Ik heb nu geen idee of dit dan daadwerkelijk een thermostaat kraan is.
Een Calypso Split gaat maar tot 55 graden op de compressor dus ik zal de rest handmatig met het element moeten doen. Het element zit halverwege dus dan helpt de circulatie pomp wel.Olaf van der Spek schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 14:31:
Een groter vat was geen optie?
De spiraal zit volgens mij al onderin, en het minst warme water ook, dus ik begrijp die circulatiepomp niet.
Is een mengventiel voor 62C wel nodig?
Van wat ik lees wordt het boven de 55 graden geadviseerd.
Alleen als het verwarmen van de bovenste helft niet voldoende is.hupie679 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 16:53:
Het element zit halverwege dus dan helpt de circulatie pomp wel.
Een groter vat was geen optie?
Compressor v5 verwarmd onderin het vat. Kan gewoon tot 62grC zonder elementhupie679 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 16:53:
[...]
Een Calypso Split gaat maar tot 55 graden op de compressor dus ik zal de rest handmatig met het element moeten doen. Het element zit halverwege dus dan helpt de circulatie pomp wel.
Van wat ik lees wordt het boven de 55 graden geadviseerd.
Dan mag je jezelf gelukkig prijzen dat ze dat al tevreden mee is
Hier staat altijd 270 ltr van 45-50 graden op voorraad en dat krijgen we al niet op en nee we zijn geen snel douchers.
Zie ik nog iets over het hoofd? Toch ff 3 dagen wachten?
Ik gebruikte mijn CV destijds alleen voor SWW, heb toen de ketel van de muur gehaald en de WPB geïnstalleerd. Overgang ging perfect, alleen de eerste keer direct het element aangezet om het vat direct goed warm te stoken.Swelson schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 17:42:
Ik heb m'n WPB aangesloten, het werkt. Hoeveel dagen wachten voordat ik de CV ketel van de muur af haal? Mijn handen jeuken.
Why?Step-han schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 18:16:
Overgang ging perfect, alleen de eerste keer direct het element aangezet om het vat direct goed warm te stoken.
Heel herkenbaarSwelson schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 17:42:
Ik heb m'n WPB aangesloten, het werkt. Hoeveel dagen wachten voordat ik de CV ketel van de muur af haal? Mijn handen jeuken.
Ik moest de CV verwijderen ivm benodigde ruimte. Maar vond dat best spannend
Had het dusdanig gedemonteerd dat het in principe ook weer terug te bouwen was
Over welk type heb jij het en over welk type heb ik het?jj85 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 17:02:
[...]
Compressor v5 verwarmd onderin het vat. Kan gewoon tot 62grC zonder element
Explorer V5hupie679 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 19:48:
[...]
Over welk type heb jij het en over welk type heb ik het?
Ik zou wel voor de mengklep nog een keerklep plaatsen richting de koude kant. Je wilt niet dat er bij 8 bar druk warm tapwater in de koude leiding terecht komt. Tenzij de mengklep deze keerkleppen al heeft ingebouwd natuurlijk.
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Omdat 'ie op een uur of 16:00 pas gereed was en aan ging en er savonds gedoucht moest worden
De koude kant van het mengventiel 'moet' tussen inlaatcombinatie en boiler aangesloten worden. Dan is er geen drukverschil.Jim423 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 22:31:
Hij heeft een Calypso, dus daar heeft 'ie vrij weinig aan
Ik zou wel voor de mengklep nog een keerklep plaatsen richting de koude kant. Je wilt niet dat er bij 8 bar druk warm tapwater in de koude leiding terecht komt. Tenzij de mengklep deze keerkleppen al heeft ingebouwd natuurlijk.
In de handleiding en online lees je nl. alleen over de BOOST-modus mét element (+wp).
Ik schakelde de BOOST een uur geleden voor het eerst in en het verbruik blijft tot nu toe onder de 400 watt.
Bij de V4 is de BOOST functie altijd mét element. Wat doet de BOOST modus dan nu anders dan dat je geen BOOST zou gebruiken als die alleen op de warmtepomp verwarmt?Swelson schreef op zondag 18 januari 2026 @ 14:17:
Klopt het dat de Atlantic Explorer V5 het verwarmingselement niet gebruikt in de BOOST-modus als je bij de expert-instellingen aangeeft dat hij het element niet mag gebruiken?
In de handleiding en online lees je nl. alleen over de BOOST-modus mét element (+wp).
Ik schakelde de BOOST een uur geleden voor het eerst in en het verbruik blijft tot nu toe onder de 400 watt.
Bij mij is dat namelijk niet zo. Heb alleen nog geen V5 gezien dus dat weet ik niet helaas.
Normaliter verwarmt hij tot 55 graden. Maar hij staat op de (autonome en zelflerende) ECO+ stand, dus mogelijk verandert hij die max. temperatuur nog. Ik heb hem pas een paar dagen draaien.Step-han schreef op zondag 18 januari 2026 @ 14:40:
[...]
Bij de V4 is de BOOST functie altijd mét element. Wat doet de BOOST modus dan nu anders dan dat je geen BOOST zou gebruiken als die alleen op de warmtepomp verwarmt?
Met de handmatig geactiveerde BOOST-modus verwarmt hij tijdelijk door tot 62 graden celsius.
Oh dat zou kunnen inderdaad, je kunt wel alleen op de warmtepomp verwarmen naar 62 graden inderdaad.Jim423 schreef op zondag 18 januari 2026 @ 15:59:
@Step-han Ook als je de hulpverwarming uitschakelt i.p.v. op automatisch laat staan?
Bij mij is dat namelijk niet zo. Heb alleen nog geen V5 gezien dus dat weet ik niet helaas.
Ik stuur de V4 aan via AquaMQTT dus zit eigenlijk nooit meer aan het schermpje op de WPB zelf. Dat zelflerende had ik in het begin ook gedaan maar wil het toch liever zelf regelen / bepalen. Dat doet HomeAssistant nu voor mij.Swelson schreef op zondag 18 januari 2026 @ 16:58:
[...]
Normaliter verwarmt hij tot 55 graden. Maar hij staat op de (autonome en zelflerende) ECO+ stand, dus mogelijk verandert hij die max. temperatuur nog. Ik heb hem pas een paar dagen draaien.
Met de handmatig geactiveerde BOOST-modus verwarmt hij tijdelijk door tot 62 graden celsius.
Wil graag een atlantic v5 laten instaleren. Heeft iemand advies voor wat betreft installateur in (zuid)Limburg of Belgisch Limburg?
Zou het ook wel zelf kunnen maar dan vervalt de subsidie.
vrijstaand 1924 200m2, zuid limburg, quatt duo, 5.8 warmteverlies Remeha avanta 35c, tado v3+, 60m2 vwv droogbouw, radiators, speedcomfort, isolatie kan beter,5300kw zonnepanelen. 2xMarstek v3 fw146.
Al gerekend wat het verschil is tussen laten installeren en zelf installeren, is misschien meer dan de subsidie, bij Warmteservice zijn ze niet zo duur tegenwoordig.berrieberrie schreef op maandag 19 januari 2026 @ 00:15:
Beste
Wil graag een atlantic v5 laten instaleren. Heeft iemand advies voor wat betreft installateur in (zuid)Limburg of Belgisch Limburg?
Zou het ook wel zelf kunnen maar dan vervalt de subsidie.
Wat doet AquaMQTT wel wat de Explorer zelf niet doet?Step-han schreef op zondag 18 januari 2026 @ 17:32:
Ik stuur de V4 aan via AquaMQTT dus zit eigenlijk nooit meer aan het schermpje op de WPB zelf. Dat zelflerende had ik in het begin ook gedaan maar wil het toch liever zelf regelen / bepalen. Dat doet HomeAssistant nu voor mij.
[ Voor 14% gewijzigd door klump4u op 19-01-2026 07:28 ]
Ik had ook echt wel veel lol met het uitzoeken en zelf installeren. Veel leuker dan iemand anders het laten doen: je voelt je ook echt trots op je zelfgebouwde resultaat.klump4u schreef op maandag 19 januari 2026 @ 07:24:
[...]
Al gerekend wat het verschil is tussen laten installeren en zelf installeren, is misschien meer dan de subsidie, bij Warmteservice zijn ze niet zo duur tegenwoordig.
Leuke is dat je vervolgens ook simpel ff zelf een reparatie uitvoert als er ergens iets lekt. Hoef je geen loodgieter meer te bellen.
De wpb eenvoudig uitlezen en bedienen zonder een beperkte app, cloud of gedoe met de menu's (via HA).klump4u schreef op maandag 19 januari 2026 @ 07:26:
[...]
Wat doet AquaMQTT wel wat de Explorer zelf niet doet?
Verder blijft de wpb bedienbaar zoals het was en het scheelt een dure bridge.
Je hebt wel enige handigheid nodig om hem in te bouwen, je onderbreekt de kabel naar het display (die in de originele staat blijft).
Niks spannends dus. Hier eenmaal menu ingesteld en verder vanaf blijvenSpeedy-Andre schreef op maandag 19 januari 2026 @ 10:18:
[...]
De wpb eenvoudig uitlezen en bedienen zonder een beperkte app, cloud of gedoe met de menu's (via HA).
Verder blijft de wpb bedienbaar zoals het was en het scheelt een dure bridge.
Je hebt wel enige handigheid nodig om hem in te bouwen, je onderbreekt de kabel naar het display (die in de originele staat blijft).
Ja, oke, maar stel je zou willen verwarmen alleen als het water aan een bepaalde temperatuur vereiste voldoet, of andere variabelen zou willen gebruiken in je automation trigger / berekening, dan is het toch wel heel handig.klump4u schreef op maandag 19 januari 2026 @ 10:36:
[...]
Niks spannends dus. Hier eenmaal menu ingesteld en verder vanaf blijven
Als dat is wat je wil prima.klump4u schreef op maandag 19 januari 2026 @ 10:36:
[...]
Niks spannends dus. Hier eenmaal menu ingesteld en verder vanaf blijven
Anderen kunnen er van alles mee automatiseren zoals opwarmen met goedkope stroom, bij een overschot of extra snel met element.
Ik ben iemand van de grafiekjes en die kan je er prima mee maken, of fout zoeken wanneer het eens niet goed gaat maar ik moet zeggen dat m'n V3 zo goed als foutloos blijft werken na 8 jaar
Als er al iets gebeurt is het vaak een factor waar ik zelf een rol in speel zoals de lucht toevoer of een (vuil) filter.
Meet hij ook stroom verbruik (live Wattage) ?Speedy-Andre schreef op maandag 19 januari 2026 @ 10:47:
[...]
Als dat is wat je wil prima.
Anderen kunnen er van alles mee automatiseren zoals opwarmen met goedkope stroom, bij een overschot of extra snel met element.
Ik ben iemand van de grafiekjes en die kan je er prima mee maken, of fout zoeken wanneer het eens niet goed gaat maar ik moet zeggen dat m'n V3 zo goed als foutloos blijft werken na 8 jaar
Als er al iets gebeurt is het vaak een factor waar ik zelf een rol in speel zoals de lucht toevoer of een (vuil) filter.
Hierwerkt de V3 ook nog steeds naartevredenheid.
Ja, zelfs op de WH nauwkeurig en het komt goed overeen met een externe kWh meter of een slimme plug.klump4u schreef op maandag 19 januari 2026 @ 11:30:
[...]
Meet hij ook stroom verbruik (live Wattage) ?
Hierwerkt de V3 ook nog steeds naartevredenheid.
Ik heb alleen iets dat misschien met een Esp32 firmware is op te lossen, zodra de wpb prik krijgt kan hij blijkbaar de tijd niet ophalen van het display (of andersom) en staat hij op 2017 en 0:00 oid.
Na tijd instellen blijft het goed gaan maar het is wel lastig omdat de timer dan ook niet werkt.
Nog nergens anders gezien dus het kan iets met mijn V3 zijn, zonder de Esp er tussen blijft de tijd bewaard als de prik weg is geweest.
Nomen nescio
Welke wpb heb je?Bra-Jo schreef op maandag 19 januari 2026 @ 12:05:
Ik overweeg ook een AquaMQTT, om alvast voor te bereiden op het einde van de saldering. Ik stuur nu al een beetje met het PV-contact, maar die blijft standaard een half uur nablazen wanneer ie eenmaal geactiveerd is. Doet de AquaMQTT-aansturing dat ook? Of stopt die wel meteen?
AquaMQTT werkt namelijk niet bij de Explorer v5.Bra-Jo schreef op maandag 19 januari 2026 @ 12:11:
Sjit, is dat ook nog WPB-afhankelijk?Explorer v4.
Wat ga je dan anders doen als de saldering weg is? Extra heet water maken waar je eigenlijk niks mee kan?Bra-Jo schreef op maandag 19 januari 2026 @ 12:05:
Ik overweeg ook een AquaMQTT, om alvast voor te bereiden op het einde van de saldering. Ik stuur nu al een beetje met het PV-contact, maar die blijft standaard een half uur nablazen wanneer ie eenmaal geactiveerd is. Doet de AquaMQTT-aansturing dat ook? Of stopt die wel meteen?
Het enige wat een voordeel kan zijn in mijn ogen is dat je de legionella run kunt laten lopen als je genoeg opwek hebt. Maar hoe dan in de winter als je niet veel pv hebt?
Ik snap niet dat er altijd wordt gepushed om warmer water te maken met zon opwek waar je eigenlijk niks aan hebt.
Mja, niks mee kan... Ik wil vooral zoveel mogelijk zonne-energie opmaken. Hartje zomer boeit dat weinig, dan heb je iedere dag opbrengst genoeg om de WPB drie keer naar 65 graden te brengen, bij wijze van spreken. En in de winter is de opbrengst inderdaad een druppel op een gloeiende plaat, met de WP die hier draait. Maar in voorjaar en najaar wil ik dan wel graag zoveel mogelijk optimaliseren; op een zonnige dag flink opstoken, dan kan ik er de twee bewolkte dagen erna "gratis" van douchen.klump4u schreef op maandag 19 januari 2026 @ 12:18:
[...]
Wat ga je dan anders doen als de saldering weg is? Extra heet water maken waar je eigenlijk niks mee kan?
Het enige wat een voordeel kan zijn in mijn ogen is dat je de legionella run kunt laten lopen als je genoeg opwek hebt. Maar hoe dan in de winter als je niet veel pv hebt?
Ik snap niet dat er altijd wordt gepushed om warmer water te maken met zon opwek waar je eigenlijk niks aan hebt.
En het is natuurlijk ook gewoon leuk om er een beetje mee te spelen, Tweakers for life yo.
Nomen nescio
Einde saldering is daarmee effectief ook einde TLV. Of in veel gevallen een lage TLV zodra de zon hoog staat (dynamisch contract). Het is dan financieel aantrekkelijk om heet water te maken op die momenten, zodat je niet hoeft op te warmen als de stroomprijs hoog is.klump4u schreef op maandag 19 januari 2026 @ 12:18:
[...]
Wat ga je dan anders doen als de saldering weg is? Extra heet water maken waar je eigenlijk niks mee kan?