Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 132 133 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Bergie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-09 15:57

Bergie

Lekker belangrijk...

Bergie schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 10:59:
Ik zit ook een beetje te overwegen een WPB aan te schaffen om in ieder geval alvast een stap te zetten om van het gas af te gaan en de zonnepanelen opbrengst weer wat meer zelf te kunnen gebruiken. Heeft iemand nog goede ervaringen met installateurs in het oosten van het land? Omgeving Hengelo/Almelo zegmaar.
Schopje :) Niemand ervaring met installateurs hier in de buurt?

Yamaha MT-09

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:49
Juulvh schreef op maandag 7 september 2026 @ 16:26:
Hallo. ik overweeg een warmtepompboiler, en de enige goede plek is mijn kelder, die slechts 186cm hoog is. Hoewel op dit moment 200 liter voldoende zou zijn, verwacht ik dat als mijn 2 kinderen ouder worden, dit te krap wordt. Daarom wil ik heel graag naar ±250 liter. Een remeha azorra ace zou hier in theorie in passen (176 hoog, om te kantelen 184 hoogte nodig), maar volgens de voorschriften moet je 25cm ruimte aan de bovenzijde hebben. Kanalen plaatsen wordt het dan sowieso niet, maar mijn kelder is groot genoeg, en voorzien van ventilatie. ik maak me echter zorgen over onderhoud (in hoeverre dat nodig is). Ik kan nergens vinden of ik de complete warmtepompmodule kan verwijderen, dat zou het mogelijk eenvoudiger kunnen maken. Maar ik speel ook met de gedachte om gewoon de bovenkap niet te plaatsen, zodat kritische onderdelen bereikbaar zijn. Ik snap dat ik hiermee risico's neem ivm garantie, maar daar kies ik dan zelf voor. Zou dit een goede optie kunnen zijn?

Ik zou nu ook mijn cv als backup in kunnen zetten en een kleinere wpb kunnen plaatsen, maar dat beperkt me in de toekomst als ik ooit écht van het gas af zou willen.

Tips voor andere warmtepompboilers die mogelijk wél geschikt zijn voor mijn lage ruimte zijn uiteraard ook van harte welkom!
Ik zit met een vergelijkbaar probleem, daarom zal het bij mij een LG worden, die heeft de in en uitlaat aan de verticale zijdes van de WPB. Ik ga ook nog de keldervloer ter plaatsen eruithalen , uitdiepen en een nieuwe vloertje storten zodat ik de 270 liter kwijt kan (mijn kelder is 185 hoog.)

3x Solaredge, 3x Homewizard Plug-in Batterij, 1x Marstek Venus E V2, 1x Marstek Venus E V3

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:03
paQ schreef op maandag 7 september 2026 @ 17:34:
[...]

Heb die al eens op 32 ofzo gezet. werd niet naar 'geluisterd' :+
Alsof er een klok in meeliep. Oh is het al weer 02:00 uur? oh en je bent 39? VERWARMEN!!! (tot 43)
Probeer het anders nog eens met een kleine waarde zoals 6, een onrealistisch waarde kan ook zorgen dat de software het gaat negeren.

Als je de boiler geautomatiseerd kan sturen is er altijd nog de vakantiemodus of uit stand.
Dat het hier werkt is volgensmij meer een "glitch" in de software.

[ Voor 6% gewijzigd door mr_evil08 op 10-09-2026 18:31 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:21
Bergie schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 10:26:
[...]

Van wat ik de laatste keer begreep waren er weinig installateurs die hier hun handen aan wilden branden. Tenzij je het i.c.m. een groot project doet.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:57
Bergie schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 10:26:
[...]

Niet zelf doen? Ik had ook geen ervaring, maar uiteindelijk zelf gedaan. Na alle tips in dit forum en beetje googlen en AI raadplegen. Eigenlijk stelt het niet eens zo veel voor. Ik heb alleen een gat in de muur voor de lucht aan/uitvoer laten zagen.

Quatt Duo V1 - 3kw BUH - VVW en LTV - WPB: Atlantic Explorer V5 - PV: uit 2026 1030WP met Zendure S800 plus - PV: uit 2012 2400WP met Goodwe XS2200

• Kerngezond
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14:38
mr_evil08 schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 20:44:
@apexia0087 bedenk ook wat jullie comfort is kwa douchekop, geen categorie "stortdouche" wat de meeste hier hebben maakt al behoorlijk uit.

Goede regendouche koppen zijn er wel die maar 6-8 l/m doorlaten(label Z), ze voegen lucht toe waardoor je meer/harder straal ervaart.

DoucheWTW kan maar dat is ingrijpend verbouwen.
Lichtelijk off-topic misschien, maar hier was ik zeer verbaasd over. Een goede regendouche die maar 6 tot 8 liter water per minuut doorlaat? Dan ben ik heel benieuwd welke regendouchekop je precies bedoelt want ik heb gewone ouderwetse douchekoppen gezien die al bijna het dubbele doorlaten. :o

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:21
Je hebt de HansGrohe Ecosmart geloof ik. En sommige Grohe die mengen lucht bij, prijskaartje daarvan is wel al gauw 1k+€. Ik vond het wel erg fijn douchen.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• mr_evil08
Kerngezond schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 00:38:
[...]

Lichtelijk off-topic misschien, maar hier was ik zeer verbaasd over. Een goede regendouche die maar 6 tot 8 liter water per minuut doorlaat? Dan ben ik heel benieuwd welke regendouchekop je precies bedoelt want ik heb gewone ouderwetse douchekoppen gezien die al bijna het dubbele doorlaten. :o
Hansgrohe EcoSmart+
Letop geen doorstroombegrenzers of half open inlaatcombinatie dan werkt het niet goed, volle druk nodig i.v.m luchttoevoegtechniek.

Douchetijd van een kleine 110L boiler wordt dan zomaar +/- 15 minuten > 30 minuten.

Ik vindt ze prima, natuurlijk geen keiharde straal wat putjes in het huid slaat.

[ Voor 7% gewijzigd door mr_evil08 op 11-09-2026 16:06 ]

• Kerngezond
mr_evil08 schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 16:00:
[...]

Hansgrohe EcoSmart+
Letop geen doorstroombegrenzers of half open inlaatcombinatie dan werkt het niet goed, volle druk nodig i.v.m luchttoevoegtechniek.

Douchetijd van een kleine 110L boiler wordt dan zomaar +/- 15 minuten > 30 minuten.

Ik vindt ze prima, natuurlijk geen keiharde straal wat putjes in het huid slaat.
Ik ben even wezen zoeken maar kan hem slecht vinden. Hebben we het hier over alleen een douchekop?

• LordMorgoth
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

LordMorgoth

Valar Morghulis!

Wij hebben op zolder beperkte ruimte, en we zijn op zoek naar een horizontale warmtepomp boiler. We zijn met zn tweeën en achter de schuine wand op de overloop van de zolder zouden we een horizontale boiler van 100l kwijt moeten kunnen. Ons werd deze aangeraden: https://electraboiler.nl/...subsidie-meldcode-ka28030.

Valar Morghulis! All men must die -- Jaqen H'ghar

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:52

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
LordMorgoth schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 14:43:
Wij hebben op zolder beperkte ruimte, en we zijn op zoek naar een horizontale warmtepomp boiler. We zijn met zn tweeën en achter de schuine wand op de overloop van de zolder zouden we een horizontale boiler van 100l kwijt moeten kunnen. Ons werd deze aangeraden: https://electraboiler.nl/...subsidie-meldcode-ka28030.
Ze vertellen er weinig over, de 'handleiding' is niet meer dan een specsheet en aangezien hij nog niet leverbaar is kan je ervaring wel vergeten. Ik vind het apart dat deze dezelfde getallen laat zien als een staand model, een liggende boiler heeft veel minder gelaagdheid (warm water bovenin). Hij zal niet ingebouwd kunnen worden omdat de lucht die hij gebruikt moet circuleren. Dat er R134a in zit wijst op een oud (Chinees?) ontwerp en er zit een anode in die je mogelijk regelmatig moet checken en vervangen. Dat kan de plaatsing beperken, het is een staaf die je uit een gat trekt en wellicht moet het vat leeg als je dat gaat doen. Dat mag die leverancier allemaal eerst eens toelichten of laat hem een echte handleiding geven. Gewoonlijk is er 3/4 van de inhoud bruikbaar (warm), bij een liggend vat kan dat anders zijn.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual

• mr_evil08
Kerngezond schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 22:34:
[...]

Ik ben even wezen zoeken maar kan hem slecht vinden. Hebben we het hier over alleen een douchekop?
Ja douchekop voor aan een regendouche, ook als compleet regendoucheset verkrijgbaar.
Google op: Hansgrohe Activera S hoofddouche 240 EcoSmart+.

Is vrij recent op de markt gekomen.

[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 14-09-2026 12:42 ]

• mr_evil08
LordMorgoth schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 14:43:
Ik heb deze boven de opentrap op zolder, gaat net je stoot het hoofd niet tijdens traplopen naar zolder.
Ariston Nuos Plus S2 Energieklasse A+ 110 liter met wifi Warmtepompboiler (€ 725,- subsidie!) Meldcode:KA27396 | Electraboiler

Was voor ons de enige optie, achter knieschot was niet handig voor een WP boiler.

• Henk Vriesma
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 16-09 22:23
Het is vast al vaker aan de orde geweest hier.

Ik kan het echter niet vinden. Ik ga de Atlantic Explorer V5 WPB installeren. Maar hoe krijg ik hem naar de zolder. Het is de 200L versie van 90 kg en 170 hoogte. Ik zie er een beetje tegenop omdat hij natuurlijk topzwaar is. Twee man beneden eentje boven, maar dan nog.. Wie heeft ervaring of tips?

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:55
Henk Vriesma schreef op maandag 14 september 2026 @ 15:16:

Ik kan het echter niet vinden. Ik ga de Atlantic Explorer V5 WPB installeren. Maar hoe krijg ik hem naar de zolder. Het is de 200L versie van 90 kg en 170 hoogte. Ik zie er een beetje tegenop omdat hij natuurlijk topzwaar is. Twee man beneden eentje boven, maar dan nog.. Wie heeft ervaring of tips?
Hier met z'n 3'en de 240L variant naar boven gebracht.
Spanbandje erom gedaan om wat meer houvast te creeeren.

Maar ging prima, Het is lomp en onhandig, maar verder wel te doen.

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-09 22:06
Kerngezond schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 00:38:
[...]

Hier een Grohe Vitalio Comfort regendouche die 7.3/7.4l doet volgens de specs. Nog altijd zeer tevreden mee al ben ik niet heel kieskeurig mbt douchekoppen.

• Toppertje
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:23

Hier onlangs dezelfde naar boven getild samen met mijn vrouw. twee trappen op naar zolder met twee vrij krappe bochten in elke trap maar ging met wat moeite en een kwartiertje pauze eigenlijk prima omhoog.
Ik duwde de onderkant omhoog en liet het vat af en toe rusten op mijn bovenbenen.
We hadden wat kleden om de trapleuning gedaan om die niet teveel te beschadigen.
Tuurlijk is het even een rotklusje maar het is zeker te doen.

• Bergie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-09 15:57

Bergie

Lekker belangrijk...

raven22 schreef op donderdag 10 september 2026 @ 22:50:
[...]

Niet zelf doen? Ik had ook geen ervaring, maar uiteindelijk zelf gedaan. Na alle tips in dit forum en beetje googlen en AI raadplegen. Eigenlijk stelt het niet eens zo veel voor. Ik heb alleen een gat in de muur voor de lucht aan/uitvoer laten zagen.
Ja dat is ook nog een optie. Maar dan loop je subsidie mis natuurlijk. Maar scheelt weer in de installatiekosten dus dat kan je wel tegen elkaar wegstrepen vermoed ik.

Maar verder is het gewoon goed te doen? Kwestie van de warm&koud water leidingen die nu aan de cv hangen aan de wpb zetten en dan stekker in het stopcontact en gaan?

Yamaha MT-09

• Toppertje
Bergie schreef op maandag 14 september 2026 @ 16:37:
[...]

Ja dat is ook nog een optie. Maar dan loop je subsidie mis natuurlijk. Maar scheelt weer in de installatiekosten dus dat kan je wel tegen elkaar wegstrepen vermoed ik.

Maar verder is het gewoon goed te doen? Kwestie van de warm&koud water leidingen die nu aan de cv hangen aan de wpb zetten en dan stekker in het stopcontact en gaan?
Klopt inderdaad. Goed te doen mijn inziens.
Die van ons draait nu een week, zelf aangesloten met de tips hier uit het topic. Ik heb de wpb met de speedfit buis & koppelingen van de Hornbach aangesloten. Alleen de koppeling op de wpb zelf was niet in één keer waterdicht maar dat was met de juiste koppeling van Amazon en wat Loctite55 redelijk makkelijk opgelost.

• ahjwinth
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:18

Ik heb een Nibe wpb, deze weegt 120kg en ik had geen behoefte om deze naar boven te tillen. Maar hij paste precies door het kiep raam op zolder als het kiep gedeelte verwijdert was. Ik had 1 cm speling aan beide kanten. Dus ik heb de lokale spinkraan verhuur gebeld en die wilde wel even langs komen als ze onderweg naar huis waren. Zij hebben het oude boiler vat naar beneden gehesen en de nieuwe naar boven. Dat was mij het geld wel waard.

Nibe F2120-20 & SMO40 | Victron ESS 3P 8kW 44kWh | 15000WP Fronius | Homeassistant

• kiefty14
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19-09 07:43

Met totaal 2 personen naar zolder getild, 270 liter. Bij 1e etage ff gevloekt dat stucwerk was beschadigd vanwege de draai. Bij 2e trap hadden we hem ‘door’ en stond die zo boven. Is ff een *** klus vanwege lengte en ontbreken van handvaten maar uiteindelijk met wat vloeken waren we binnen 5 min klaar.

• Voggy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Zijn hier mensen die hun (Atlantic)boilervat hebben nageisoleerd en gemeten of dit ook echt nut heeft? Ik heb nog een rol armaflex over die ik er wellicht op zou kunnen plakken. Maar ik vraag me af of het nut heeft.

• Knielen
  • Laatst online: 14:58
Bergie schreef op maandag 14 september 2026 @ 16:37:
[...]

Nou, ietsje lastiger, maar niet veel. Zoek even op dielektrische koppeling, overdrukventiel, warmtesiphon/thermosyphon en beluchting, dan ben je een heel eind.

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:23

Ik heb destijds een trap steekwagentje gekocht. Zo eentje met 3 wielen aan beide kanten waarmee je hem redelijk eenvoudig tree voor tree omhoog trekt. Kon precies de draai maken. Met spanbanden goed aan het wagentje vastgespen. Wel met 2 man, 1 omhoog trekken en 1 van onderaf duwen en sturen. Was wel een ander merk, maar vergelijkbaar gewicht gok ik (Auer Edel Eau 270l).

Het steekwagentje is daarna al veel vaker handig geweest voor meubels etcetera.

[ Voor 5% gewijzigd door jurjen_g op 14-09-2026 21:58 ]

• Kerngezond
mr_evil08 schreef op maandag 14 september 2026 @ 12:40:
[...]

Ja douchekop voor aan een regendouche, ook als compleet regendoucheset verkrijgbaar.

MzKzM73 schreef op maandag 14 september 2026 @ 16:20:
[...]

Hier een Grohe Vitalio Comfort regendouche die 7.3/7.4l doet volgens de specs. Nog altijd zeer tevreden mee al ben ik niet heel kieskeurig mbt douchekoppen.
Bedankt voor deze informatie, ik moet echt eens investeren in een betere douchekop. Ik ben een lange doucher (slechte gewoonte, ik weet het), en zo’n investering heb ik er zo uit.

• mr_evil08
Toppertje schreef op maandag 14 september 2026 @ 16:32:
[...]

Hier onlangs dezelfde naar boven getild samen met mijn vrouw. twee trappen op naar zolder met twee vrij krappe bochten in elke trap maar ging met wat moeite en een kwartiertje pauze eigenlijk prima omhoog.
Ik duwde de onderkant omhoog en liet het vat af en toe rusten op mijn bovenbenen.
We hadden wat kleden om de trapleuning gedaan om die niet teveel te beschadigen.
Is dat met of zonder nazorg van de fysiotherapeut?

• workzone
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 19-09 23:38
Ik had aan de ophangbeugels van de WPB een multiplex plaat bevestigd ongeveer evenlang als de WPB hoog is en net iets breder dan de WPB. Op deze manier bleven de beugels niet elke keer haken op de trap. Een stevig touw aan de bovenste beugel, 2 personen, maar inderdaad nog steeds een rotklus.

MP II 5000 | 25kWh LFP | Solar 5.4kWp Oost / 1.2kWp Zuid / 1.7kWp West / 0.6kWp Noord | L/L & Cascading L/W WP | WPB | Tubbergen

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 12:33
Voggy schreef op maandag 14 september 2026 @ 21:39:
Zijn hier mensen die hun (Atlantic)boilervat hebben nageisoleerd en gemeten of dit ook echt nut heeft? Ik heb nog een rol armaflex over die ik er wellicht op zou kunnen plakken. Maar ik vraag me af of het nut heeft.
Ik heb weliswaar een andere WPB (Panasonic 120 liter), maar heb deze nageïsoleerd door er een vierkante kast omheen te bouwen. Aan onderzijde natuurlijk demontabel om bij besturing en anode te kunnen komen. En aan de bovenzijde kan ik natuurlijk niets doen, omdat daar de compressor en verdamper gemonteerd zijn.

In de kast zit ca 8 cm piepschuim en ligt dan nog ca 1 cm vrij van de buitenkant boiler. Ik heb vervolgens alle vrije ruimtes (voornamelijk in de hoeken dus) opgevuld met grijze polystyreen korrels.

Gemeten resultaat: Halvering van de warmteverliezen.

Zwerius Kriegsman

• dollyking
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-09 12:39

dollyking

duck tape

Met de komst van de warmtepompboiler met 270 liter en met 3 dochter heb ik in het begin ook de water hoeveelheid moeten knijpen, ik heb dat met een automatische afsluiter gedaan in Home assissant op max aantal liters ( die haalde ik van de watermeter) werkte niet helemaal omdat asl iemand naar het toilet ging, het ook van het saldo werd afgehaald.

tegenwoordig gedragen mijn dochters zich beter gelukkig naar de beschikbare hoeveelheid

• Henk Vriesma
jj85 schreef op maandag 14 september 2026 @ 16:07:
[...]

Hier met z'n 3'en de 240L variant naar boven gebracht.
Spanbandje erom gedaan om wat meer houvast te creeeren.

Maar ging prima, Het is lomp en onhandig, maar verder wel te doen.
Goed tip dank je!!

• Henk Vriesma
Toppertje schreef op maandag 14 september 2026 @ 16:32:
[...]

Haha nou met mijn vrouw ga ik daar niet aan beginnen. Ik ga twee vrienden regelen. Als jij het met je vrouw kunt moet met 3 man vast ook lukken :)

• Henk Vriesma
Knielen schreef op maandag 14 september 2026 @ 21:53:
[...]

Nou, ietsje lastiger, maar niet veel. Zoek even op dielektrische koppeling, overdrukventiel, warmtesiphon/thermosyphon en beluchting, dan ben je een heel eind.
ook een goede tip, Weet niet of dat met de twee bochten per trap gaat werken, maar altijd te proberen !

• (RSH)
mr_evil08 schreef op maandag 14 september 2026 @ 12:40:
[...]

Prima leverbaar, ik heb deze besteld, eens kijken wat het doet, toch weer iets groter dan onze huidige 160mm kop, benieuwd of deze 240 mm het daad werkelijk met 6 liter per minuut kan, de oude had 10-11 liter nodig.

3x Solaredge, 3x Homewizard Plug-in Batterij, 1x Marstek Venus E V2, 1x Marstek Venus E V3

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Ik zoek een mogelijkheid voor warm water op een warmtepomp. Mijn Quatt, voor verwarming, heeft geen capaciteit over en heb dus ook liefst een los systeem. Gezien de beperkte ruimte (qua hoogte vooral) denk ik aan een Calypso Split v3 van 270L. Deze is 1,6m hoog en 1,70m zou voldoende ruimte moeten zijn. Dat gaat net passen onder de schuine kap.

Gezien we een jong gezin van 5 zijn en ik zelf wel een doucher ben (:P), heb ik liefst wel 270 liter, voor minder doe ik het niet.

Hebben jullie alternatieven die vergelijkbare hoogte en inhoud hebben? Volgens mij zijn die er eigenlijk helemaal niet.

In theorie zou ik bijvoorbeeld ook twee keer een boiler van x aantal liter in serie kunnen plaatsen of iets dergelijks (al zijn die nauwelijks kleiner), maar dan wordt het al gauw een zelfbouw systeempje met een losse 4kW monoblock of iets dergelijks...

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• Toppertje
JanHenk schreef op woensdag 16 september 2026 @ 15:37:
Ik zoek een mogelijkheid voor warm water op een warmtepomp. Mijn Quatt, voor verwarming, heeft geen capaciteit over en heb dus ook liefst een los systeem. Gezien de beperkte ruimte (qua hoogte vooral) denk ik aan een Calypso Split v3 van 270L. Deze is 1,6m hoog en 1,70m zou voldoende ruimte moeten zijn. Dat gaat net passen onder de schuine kap.

Gezien we een jong gezin van 5 zijn en ik zelf wel een doucher ben (:P), heb ik liefst wel 270 liter, voor minder doe ik het niet.

Hebben jullie alternatieven die vergelijkbare hoogte en inhoud hebben? Volgens mij zijn die er eigenlijk helemaal niet.

In theorie zou ik bijvoorbeeld ook twee keer een boiler van x aantal liter in serie kunnen plaatsen of iets dergelijks (al zijn die nauwelijks kleiner), maar dan wordt het al gauw een zelfbouw systeempje met een losse 4kW monoblock of iets dergelijks...
Het water in de boiler is warmer dan wat uit de kraan komt, het wordt dus bij je kraan vermengd met koud water, wij hebben een 200liter vat (ook vanwege de ruimte op zolder) als we hem warmer stoken naar 65 graden bijvoorbeeld hebben we ruim 357liter warm water beschikbaar.

Wij zijn ook met 5 en douchen eigenlijk nooit direct achter elkaar, als we dat wel willen moeten we even rekening houden dat we niet te lang douchen (dat is weer afhankelijk van de douchekop).

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@Toppertje Hier douchen we ook niet vaak achter elkaar, maar het is meer het gevoel van wat reserve hebben en houden, ook qua temperatuur in het vat (hoeft niet altijd op z'n heetst). Onze regendouche doet 12L/min overigens.

Ook met 200 liter is de hoogte vaak al 1,50m trouwens. Dus de 270 liter versie is niet heel veel hoger. En hoogte is mijn beperking...

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• Toppertje
JanHenk schreef op woensdag 16 september 2026 @ 16:32:
@Toppertje Hier douchen we ook niet vaak achter elkaar, maar het is meer het gevoel van wat reserve hebben en houden, ook qua temperatuur in het vat (hoeft niet altijd op z'n heetst). Onze regendouche doet 12L/min overigens.

Ook met 200 liter is de hoogte vaak al 1,50m trouwens. Dus de 270 liter versie is niet heel veel hoger. En hoogte is mijn beperking...
Snap ik hoor, dat wilden wij ook maar om even aan te geven dat je meer warm water beschikbaar hebt dan het water wat in het vat zit, kwam ik ook bij het uitzoeken achter.
Wij hebben overigens wel de Atlantic Explorer dus dat is geen split unit.

Edit: klopt inderdaad @Kingpinda, aangepast

[ Voor 4% gewijzigd door Toppertje op 17-09-2026 23:08 ]

• Kingpinda
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:43

Kingpinda

Citizenship is earned.

Toppertje schreef op donderdag 17 september 2026 @ 22:34:
[...]

Snap ik hoor, dat wilden wij ook maar om even aan te geven dat je meer warm water beschikbaar hebt dan het water wat in het vat zit, kwam ik ook bij het uitzoeken achter.
Wij hebben overigens wel de Atlantic dus dat is geen split unit.
Je bedoelt de explorer? Atlantic is het merk. Die heeft ook split units. Atlantic calypso split.

Life is like living only without the peaches

• (RSH)
(RSH) schreef op woensdag 16 september 2026 @ 11:20:
[...]

Prima leverbaar, ik heb deze besteld, eens kijken wat het doet, toch weer iets groter dan onze huidige 160mm kop, benieuwd of deze 240 mm het daad werkelijk met 6 liter per minuut kan, de oude had 10-11 liter nodig.
Ondanks dat ik een fanatiek doucher ben, kan deze douchekop mij zeer goed bekoren.

Ben van de huidige 160mm loeizwaar ijzeren Grohe douchekop uit 2015, 6 liter per uur op Atag CW4, 50% vermogen met de huidige temps naar deze 240 mm gegaan (helaas tegenwoordig kunststof), naar 6 liter per minuut en 35% vermogen op de CV ketel gegaan. Vooral het CV vermogen wat voor de 6 liter warm water nodig is, is de grootste besparing.

De kop zelf is vlak, de oude stalen 160 mm kop straalt maar iets kleiner omdat die meer een boog is. Het comfort is minimaal hetzelfde gebleven.

Ik had niet verwacht dat er op een (grote) douchekop nog te besparen kon worden. En die 100 euro verdien je snel terug met de gasprijzen.

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
Mocht iemand de handdouche variant zoeken: Hansgrohe Rainfinity handdouche 130 3jet EcoSmart+. Hier te koop voor €91 inclusief verzenden.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• mr_evil08
Kerngezond schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 00:19:
[...]

[...]

Bedankt voor deze informatie, ik moet echt eens investeren in een betere douchekop. Ik ben een lange doucher (slechte gewoonte, ik weet het), en zo’n investering heb ik er zo uit.
Of je de investering snel terug verdiend weet ik niet.
Voor mij was de reden douchetijd behoorlijk toeneemt +/- 15>30 minuten met een 110l warmtepompboiler.

En het voordeel de boiler draait dagelijks minder lang, ook de temperatuur verlaagt van 55 > 50 graden(verleden 4 uur draai tijd dagelijks dat is nu dik gehalveerd), de laatste 5 graden verhoging lijkt wel heel lang te duren met enkel compressor.

[ Voor 6% gewijzigd door mr_evil08 op 18-09-2026 09:45 ]

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:26
Heeft iemand ervaring met twee boilers in cascade te plaatsen? Ik zie dat @CurlyMo het hier genoemd heeft, net als @Zwerius hier.

Kronotherm noemt dit expliciet in de handleiding van hun Essenta warmtepompboilers (pagina 5), maar voor zover ik weet geen andere merken. Ik heb zelf de Atlantic Calypso 150 op het oog.

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Kerngezond schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 00:19:
Kun je niet gewoon de kraan wat minder ver open zetten?

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:54
Olaf van der Spek schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 16:35:
[...]

Kun je niet gewoon de kraan wat minder ver open zetten?
Of deze kopen zijn er in diverse smaken. https://www.sanitairwinke...per-min-rond-12.7mm-groen

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 13:34
Toppertje schreef op woensdag 2 september 2026 @ 15:44:
Ik ben de atlantic explorer v5 aan het aansluiten en doe volgens de handleiding de bijgeleverde diëlektrische koppeling op de warmwater aansluiting met een fiberring ertussen (de rode pakking) maar als ik hem aandraai lijkt het hele 2e gedeelte (het messing kleurige gedeelte) nog los te zitten, blijft dit wel waterdicht? of doe ik iets verkeerd?
LuisjeNL schreef op woensdag 2 september 2026 @ 18:48:
[...]

Dat ding is naar mijn mening echt waardeloos, heb hem na aanraden in het topic vervangen voor: Amazon link

Die zat zonder problemen en zonder lekken goed vast, de bijgeleverde moest ik echt veel te hard aandraaien. Je kan op de naam terugzoeken in het topic.
Ik ban deze zondag ochtend mijn Calypso v5 aan het aansluiten en liep tegen hetzelfde probleem aan. Ipv mailen met de Atlantic klantenservice heb ik even op Tweakers gezocht naar "diëlektrische" en hoppa, binnen een minuut, antwoord + ellende voorkomen + een beter alternatief onderweg. Ik kan morgen dus verder. Dank beide!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 12:33
Is er hier iemand, die zijn magnesium anode in een boilervat heeft vervangen door een titanium anode met elektrische voeding?

En wat doe je dan met de bewaking aan de magnesium anode. Die normaal een foutmelding kan geven.

Zo ja, hoe heb je dt dan precies gedaan?

[ Voor 23% gewijzigd door Zwerius op 20-09-2026 12:33 ]

Zwerius Kriegsman

Pagina: 1 ... 132 133 Laatste