Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 125 126 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Kerngezond
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 00:32
Een klein beetje aanhakend op mijn vorige post. Ik zit in een situatie dat ik een warmtepompboiler wil aanschaffen maar ook voorzieningen wil hebben voor het geval ik nog een keer veel meer warmwater nodig heb. Nou heb ik een behoorlijk nieuwe cv-ketel die ik in serie wil zetten met de boiler. Zijn er mensen die daar ervaring mee hebben? Ik heb begrepen van de installateur dat de cv-installatie er geschikt voor is. De voordelen zijn duidelijk, maar ik vroeg me af of er nog nadelen aan zitten.

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:48

JWT

Kerngezond schreef op woensdag 15 april 2026 @ 18:37:
[...]

Ben ik niet met je eens. Het idee van elkaar helpen in een dergelijk topic is dat je elkaar aan oplossingen helpt voor een bepaalde gebruikerscasus binnen kaders die vraagsteller aangeeft. Antwoorden met “dit kan niet om deze en deze redenen” is legitiem, maar we zijn hier niet om elkaar op te voeden.

[...]

Klinkt alsof de beste oplossing is om gewoon een ruimbemeten warmtepompboiler aan te schaffen plus nog een apparaat wat kan bijverwarmen in een noodgeval. Wat word je oplossing voor het verwarmen van het huis? Kan me voorstellen dat dit nog uitmaakt voor je keuze.
Ben het er ook mee eens. Wij zitten ook op zo'n 1000l per dag makkelijk. Maarja met genoeg mensen en het helpt wat tegen bepaald lichamelijk ongemak bij de wederhelft. Gedrag veranderen is best lastig.
Aan de andere kant, de buren gaan 1x per week onder de douche en een wasmachine per week ipv dag. Maar wel 10x per dag met de auto weg. Dus zo maakt iedereen keuzes.

Er is echter hierdoor wel veel co2 te besparen, maar best lastig qua hoeveelheid. Ik kom dan op wat warmteterugwin in de koof? met sterkere warmtepomp en vat in de hoop dat het genoeg is per ochtend en avond.

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:33
Kerngezond schreef op woensdag 15 april 2026 @ 18:39:
Een klein beetje aanhakend op mijn vorige post. Ik zit in een situatie dat ik een warmtepompboiler wil aanschaffen maar ook voorzieningen wil hebben voor het geval ik nog een keer veel meer warmwater nodig heb. Nou heb ik een behoorlijk nieuwe cv-ketel die ik in serie wil zetten met de boiler. Zijn er mensen die daar ervaring mee hebben? Ik heb begrepen van de installateur dat de cv-installatie er geschikt voor is. De voordelen zijn duidelijk, maar ik vroeg me af of er nog nadelen aan zitten.
Over hoeveel warmwater heb je het dan? Met een 300L vat op 60 graden heb je 500L douchewater. Een beetje WPB verwarmt 50 tot 100L per uur, dus binnen 24 uur heb je minimaal 1200L douchewater (alleen met tussentijds tappen uiteraard).
Als je toch de ketel houdt, dan zou ik nog eens de business-case voor een WPB doorrekenen. Of er moeten andere argumenten tellen dan alleen de financiele.

• Kerngezond
Martin7182 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 22:08:
[...]

Over hoeveel warmwater heb je het dan? Met een 300L vat op 60 graden heb je 500L douchewater. Een beetje WPB verwarmt 50 tot 100L per uur, dus binnen 24 uur heb je minimaal 1200L douchewater (alleen met tussentijds tappen uiteraard).
Als je toch de ketel houdt, dan zou ik nog eens de business-case voor een WPB doorrekenen. Of er moeten andere argumenten tellen dan alleen de financiele.
Nou, die businesscase is mij wel duidelijk. Ik ben een vrij lange doucher er komt mogelijk een huisgenoot bij en ik zat al met al wel te denken aan een vat van 300 l, en mocht dat nou wat overdreven blijken te zijn dan verwarm ik hem wel tot minder dan 60 graden. Tussendoor tappen lijkt me niet ideaal, je wilt toch gebruik maken van goedkope stroom overdag. Een conservatieve schatting is dat ik de investering er linksom of rechtsom binnen een paar jaar uit heb. Mijn vraag is echt of er nog nadelen zijn die ik over het hoofd heb gezien als het gaat om de samenwerking tussen een ketel en een warmtepompboiler.

[ Voor 4% gewijzigd door Kerngezond op 15-04-2026 22:36 ]

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22-04 16:37

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Iets met heel lang geleden, zat ik hier al met mijn : Atlantic Explorer 3
Werkt als een ....:-)

Alleen nu hoorde ik vandaag van iemand die een onderdeel ging vervangen bij een Warmtepompboiler. Dit onderdeel zou de tank beschermen tegen roesten..

Nu komt het, moet ik in de Atlantic Explorer 3 onderdelen vervangen, om de tank te beschermen?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:41
Dylantje2 schreef op donderdag 16 april 2026 @ 12:50:

Alleen nu hoorde ik vandaag van iemand die een onderdeel ging vervangen bij een Warmtepompboiler. Dit onderdeel zou de tank beschermen tegen roesten..

Nu komt het, moet ik in de Atlantic Explorer 3 onderdelen vervangen, om de tank te beschermen?
Wat staat er in de handleiding?

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:06

de Peer

under peer review

Kerngezond schreef op woensdag 15 april 2026 @ 22:35:
[...]

en mocht dat nou wat overdreven blijken te zijn dan verwarm ik hem wel tot minder dan 60 graden.
dat zou ik sowieso aanraden. de voordelen van een WPB gaan volledig verloren als je altijd verwarmt naar 60 graden.
Zelf houd ik 36 graden aan in de zomer, en 40-42 in de winter.

• Dylantje2

Dylantje2

jj85 schreef op donderdag 16 april 2026 @ 12:52:
[...]

Wat staat er in de handleiding?
oef, maak me gek

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• de Peer

de Peer

under peer review

Dylantje2 schreef op donderdag 16 april 2026 @ 12:50:

Nee de Explorer V3 heeft géén opofferingsanode maar juist een elektrische (er is altijd stroomverbruik). Daarom mag je de stekker er ook niet langdurig uittrekken als je op vakantie bent.

• Dylantje2

Dylantje2

de Peer schreef op donderdag 16 april 2026 @ 13:28:
[...]

Nee de Explorer V3 heeft géén opofferingsanode maar juist een elektrische (er is altijd stroomverbruik). Daarom mag je de stekker er ook niet langdurig uittrekken als je op vakantie bent.
Oef,,,, de waf zou me 8)7 8)7 8)7 Thanks...

• Martin7182
de Peer schreef op donderdag 16 april 2026 @ 13:00:
[...]

dat zou ik sowieso aanraden. de voordelen van een WPB gaan volledig verloren als je altijd verwarmt naar 60 graden.
Dat niet alleen. Het grootste voordeel gaat juist verloren door de CV ketel te houden.

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

[...]

Zijn er ook nog technische bezwaren tegen hogere temperaturen? Ik gebruik mijn Atlantic v4 nu bij zonne-overschot als batterij en laat 'm doorverwarmen tot 58 (in de winter inderdaad ook zo'n 42-44 graden).

Nomen nescio

• de Peer

de Peer

under peer review

Bra-Jo schreef op donderdag 16 april 2026 @ 14:29:
[...]

Zijn er ook nog technische bezwaren tegen hogere temperaturen? Ik gebruik mijn Atlantic v4 nu bij zonne-overschot als batterij en laat 'm doorverwarmen tot 58 (in de winter inderdaad ook zo'n 42-44 graden).
niet echt volgens mij.
Zelf zou ik echter bij zonne-overschot het elektrisch element gebruiken en niet de compressor, om op die manier te compressor te sparen. Dit is namelijk het gevoeligste onderdeel (voor zover mij bekend) en bepaalt grotendeels de levensduur van de WPB.

• Awesomo4k
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21-04 07:09
Ik heb hem dagelijks ingesteld staan op 55C comfort tussen 11 en 22 en bij beetje zon naar 63C op de compressor en bij veel zon boost naar 75C op element.

Die 55 wil ik eigenlijk altijd hebben omdat vrouwlief graag in bad gaat en we nog 2 kleine kinderen hebben die regelmatig bed- en broekplassen/poepen. Dan wil je nooit zonder warm water zitten.

Is er echt zoveel verschil in compressor sparen voor langere levensduur?

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

de Peer schreef op donderdag 16 april 2026 @ 14:33:
[...]

niet echt volgens mij.
Zelf zou ik echter bij zonne-overschot het elektrisch element gebruiken en niet de compressor, om op die manier te compressor te sparen. Dit is namelijk het gevoeligste onderdeel (voor zover mij bekend) en bepaalt grotendeels de levensduur van de WPB.
Goed punt. Zou alleen dan even moeten uitzoeken hoe dat gaat met het element; nu stuur ik 'm aan met een puls op het PV-contact.

Nomen nescio

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:25
[...]

Bij de V5 is de minimale temperatuur 50 graden. Hoe krijg ik hem naar 40 of 45?
Homeassistant?

Quatt Duo V1 - 3kw BUH - VVW en LTV - WPB: Atlantic Explorer V5 - PV: uit 2026 1030WP met Zendure S800 plus - PV: uit 2012 2400WP met Goodwe XS2200

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:23
Welke kosten moet je aan denken voor een warmtepompboiler tegenwoordig?
De Atlantic Calypso V5 incl installatie bijv is dat 3.5k? (ex subsidie)
Rechtaan/rechtuit waarbij de stroomgroep al aanwezig zonder doorvoeren op de plek van de gasketel.

[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 16-04-2026 15:35 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• de Peer

de Peer

under peer review

raven22 schreef op donderdag 16 april 2026 @ 15:23:
[...]

Bij de V5 is de minimale temperatuur 50 graden. Hoe krijg ik hem naar 40 of 45?
Homeassistant?
geen idee, ik had de V3. Maar via Homeassistant zou het moeten lukken als je zelf de compressor kunt aansturen dus zelf een target-temp kunt programmeren.

• de Peer

de Peer

under peer review

mr_evil08 schreef op donderdag 16 april 2026 @ 15:34:
Welke kosten moet je aan denken voor een warmtepompboiler tegenwoordig?
De Atlantic Calypso V5 incl installatie bijv is dat 3.5k? (ex subsidie)
Rechtaan/rechtuit waarbij de stroomgroep al aanwezig zonder doorvoeren op de plek van de gasketel.
ik mag toch hopen van niet, dat zijn wel extreme bedragen!
Als je dan bedenkt dat we de V3 nog bijna gratis hadden (1200 euro kosten en 1100 subsidie).

Truc zit hem er in de intallatiekosten laag te houden, door dat door een lokale klusjesman te laten doen, of zelf doen.

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-04 11:06
de Peer schreef op donderdag 16 april 2026 @ 15:38:
[...]
Truc zit hem er in de intallatiekosten laag te houden, ..... of zelf doen.
Maar dan krijg je tegenwoordig dus geen subsidie meer. Begreep zelfs het enkel inbedrijf laten stellen is niet helemaal volgens de regels en geeft officieel al geen recht meer op subsidie ozals ik begreep hier in het topic.

• de Peer

de Peer

under peer review

MzKzM73 schreef op donderdag 16 april 2026 @ 16:09:
[...]

Maar dan krijg je tegenwoordig dus geen subsidie meer.
daar moet je dus creatief mee omgaan, info te vinden in dit topic. maar wordt steeds lastiger inderdaad.

• MzKzM73
de Peer schreef op donderdag 16 april 2026 @ 16:11:
[...]
daar moet je dus creatief mee omgaan
Laten we het gewoon op fraude houden, creatief doe je met kurk bij de teleac..

• de Peer

de Peer

under peer review

MzKzM73 schreef op donderdag 16 april 2026 @ 16:14:
[...]

Laten we het gewoon op fraude houden,
volgens mij valt dat wel mee. Die inbedrijfstelling route is goed te verantwoorden. Want je laat dan wel degelijk de laatste check uitvoeren door een erkende installateur.

maargoed, als dat tegenwoordig ook niet meer kan/mag dan is dat jammer, ben dan blijkbaar niet volledig meer op de hoogte.

[ Voor 15% gewijzigd door de Peer op 16-04-2026 16:18 ]

• MzKzM73
Mag inderdaad ook niet meer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/boo9cQ2MhIcV-B_yF8IVY9UHbWU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RlcYxdLp0lO8BET2OfndovkO.jpg?f=fotoalbum_large

Neemt niet weg dat zelf doen waarschijnlijk nog altijd goedkoper gaat zijn dan laten doen en subsidie aanvragen.

• Martin7182
Het is en blijft wel een glijdende schaal;
Mag je zelf de materialen kopen?
Naar zolder sjouwen?
Appendages installeren?
De WPB zelf is in principe een apparaat met twee waterzijdige aansluitingen, een condensafvoer en een stekker. De rest, o.a. luchtkanalen, inlaatcombinatie, beluchter, expansievat zijn mogelijk al aanwezig of zijn optioneel.
Ik heb speciaal gebeld met de instantie die erover gaat, maar ze hadden geen antwoord.

[ Voor 11% gewijzigd door Martin7182 op 16-04-2026 17:11 ]

• Judge Ming
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:14

Judge Ming

Full electric per 8/2024

Gewoon zelf doen, is geen rocket science.

75kWh Tesla Powerwall, 5.5kWp Solar met Enphase IQ7A, Daikin WP EHBH08EFW+ERGA06EAV3H, Daikin Airco 2MXM40N2V1B9+CTXM15R2V1B+FDXM25F3V1B, Ariston Nuos Evo WPB, Tesla M3P, Zappi 2.1, Woning 1932 A++

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21-04 23:41
Martin7182 schreef op donderdag 16 april 2026 @ 17:09:
Het is en blijft wel een glijdende schaal;
Valt wel mee toch. Een apparaat of doos op zijn plek zetten mag natuurlijk. Iets naar zolder sjouwen is geen installeren. De ''rest'' moet door een ''erkend'' installateur (met de code) gebeuren. Als er iets al aanwezig is zal deze persoon het keuren of het gebruikt kan worden of vervangt het. Het is dus niet de bedoeling dat je maar enig gereedschap in je handen hebt :+

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:13
Jim423 schreef op donderdag 16 april 2026 @ 18:36:
[...]

Valt wel mee toch. Een apparaat of doos op zijn plek zetten mag natuurlijk. Iets naar zolder sjouwen is geen installeren. De ''rest'' moet door een ''erkend'' installateur (met de code) gebeuren. Als er iets al aanwezig is zal deze persoon het keuren of het gebruikt kan worden of vervangt het. Het is dus niet de bedoeling dat je maar enig gereedschap in je handen hebt :+
Maar het kan natuurlijk zijn dat er al veel aanwezig is wat gebruikt kan worden O-) , en dan staat deze persoon vrij snel weer buiten 8).

Gasloos sinds 2015, 26,6 kWp PV / 10,8 kWh thuisbatterij

• raven22
Een bevriende ZZP'er die al 15 jaar vooral bouwwerkzaamheden doet, maar ook wel zonnepanelen en andere elektra zaken is ook warmtepompen gaan installeren. Toen hij de bewuste codes via de kvk wilde toevoegen aan zijn bedrijf kreeg hij die niet zomaar toegevoegd. Werd eerst gebeld en moest daarna nog schriftelijk uitleggen wat zijn installatie werkzaamheden zijn en waarom hij die code er aan wilde toevoegen.
M.a.w. daar zijn ze ook strenger op gaan toezien.

Quatt Duo V1 - 3kw BUH - VVW en LTV - WPB: Atlantic Explorer V5 - PV: uit 2026 1030WP met Zendure S800 plus - PV: uit 2012 2400WP met Goodwe XS2200

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:23
MzKzM73 schreef op donderdag 16 april 2026 @ 16:20:
Mag inderdaad ook niet meer.
[Afbeelding]

Neemt niet weg dat zelf doen waarschijnlijk nog altijd goedkoper gaat zijn dan laten doen en subsidie aanvragen.
Daar kun je wel creatief mee zijn zoals de aansluitingen zaten "toevallig" al op de juiste plek, was voor bedrijf enkel aankoppelen.

[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 16-04-2026 22:10 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Kerngezond
Martin7182 schreef op donderdag 16 april 2026 @ 13:57:
[...]

Dat niet alleen. Het grootste voordeel gaat juist verloren door de CV ketel te houden.
Hoezo dat? Het grootste voordeel lijkt me dat je het warme water door middel van het warmtepompprincipe opwarmt. Daar verandert een eventuele CV-ketel toch helemaal niks aan?

• MuadDib007
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22-04 15:29
Kerngezond schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 05:40:
[...]

Hoezo dat? Het grootste voordeel lijkt me dat je het warme water door middel van het warmtepompprincipe opwarmt. Daar verandert een eventuele CV-ketel toch helemaal niks aan?
Indien je van je CV af kan, en vervolgens gasloos kunt, dan heb je meer voordeel omdat je geen vastrecht voor gas meer hoeft te betalen.
Bij een kleinverbruiker <500 m3 scheelt dat in Nederland ca 175 euro per jaar geloof ik.

Growatt MOD10KTL3-XHBP met 30 kWh APX HV en 8,3 kW Solar inclusief BLIQ onbalans aansturing bij Frank Energie, Remeha Elga Ace 4kW, Atlantic Explorer 200LC, Gasloos sinds 09-01-2025

• HandyLumberjack
MuadDib007 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 06:56:
[...]

Indien je van je CV af kan, en vervolgens gasloos kunt, dan heb je meer voordeel omdat je geen vastrecht voor gas meer hoeft te betalen.
Bij een kleinverbruiker <500 m3 scheelt dat in Nederland ca 175 euro per jaar geloof ik.
Maar daar staat tegenover dat je vaak een flinke welkomstbonus kan krijgen als je met gas jaarlijks overstapt.

• Kerngezond
[...]

In dat geval is het onzin want 175 euro stelt niet veel voor naast de besparing op gasverbruik die ik heb vanwege de warmtepompboiler. 175 euro per jaar komt neer op 15 euro per maand. Mijn maandelijkse besparing op gas zal ruim 100 euro zijn.

• Martin7182
Kerngezond schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 09:40:
[...]

In dat geval is het onzin want 175 euro stelt niet veel voor naast de besparing op gasverbruik die ik heb vanwege de warmtepompboiler. 175 euro per jaar komt neer op 15 euro per maand. Mijn maandelijkse besparing op gas zal ruim 100 euro zijn.
Als je zoveel verbruikt in combinatie met zonnepanelen dan is het gebruik van een WPB inderdaad goedkoper. In de wintermaanden niet, maar de zomermaanden maken veel goed. Zonder PV is een WPB doorgaans niet goedkoper dan gas. Tenzij je helemaal van het gas af kunt.

• MuadDib007
Kerngezond schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 09:40:
[...]

Die 100 euro per maand aan gas zal niet alleen je warm water zijn neem ik aan?
Het lijkt me sterk dat je met alleen een WPB zoveel zou kunnen besparen op je gasrekening.

Growatt MOD10KTL3-XHBP met 30 kWh APX HV en 8,3 kW Solar inclusief BLIQ onbalans aansturing bij Frank Energie, Remeha Elga Ace 4kW, Atlantic Explorer 200LC, Gasloos sinds 09-01-2025

• Jim423
Het is een besparing op gas, maar er moet in de winter natuurlijk weer elektra worden ingekocht.
Dus 100 euro besparing op gas wilt niet direct zeggen dat je 1200€ pj in het handje hebt.

Als je je verwarming op een andere manier hebt geregeld en alleen tapwater nog op gas zit is de besparing natuurlijk veel groter dan 175 euro op vastrecht. (190,88€ inmiddels trouwens). Het onderhoudscontract voor een HR-ketel is namelijk vele malen duurder.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 01:27
Ik wil graag een boilervat van 250 of 300l plaatsen. Maar ik struggle wat met de draagkracht van de balken op zolder, waar de unit terecht zou moeten komen te staan. Die zijn waarschijnlijk niet echt berekend op zo'n continue belasting, naast de wasmachine en droger.

Ik ben daarom alternatieven aan het bedenken, en ik bedacht dat ik wel 2 WPBs van 150l kwijt kan, bv de Atlantic Calypso V5. Die kunnen namelijk gewoon tegen de bakstenen muur bevestigd worden.

Ik begrijp dat ze in serie of parallel aangesloten kunnen worden. Ik heb wat zitten lezen in het topic en er lijken al wat tweakers te zijn die deze opstelling, of een vergelijkbare opstelling met een e-boiler hebben staan. Hoe kun je dit het beste doen? Beter in serie of parallel? En zijn er specifieke nadelen of voordelen aan?

[ Voor 4% gewijzigd door marvel27 op 17-04-2026 14:44 ]

• Jim423
Het voordeel van serie (cascade) is dat de watertemperatuur lager is in het vat waardoor de COP hoger is.
Het nadeel is dat 1 boiler heel veel draaiuren maakt en de ander bijna niets.
Je zou ook een constructie aan de muur kunnen maken met 2 hoekprofielen en hier de 270L op plaatsen.

• marvel27
Dank @Jim423 ! Heb je een voorbeeld van zo'n constructie? Ik hen best wel wat gezocht maar nog geen een voorbeeld kunnen vinden hiervan. Het lijkt erop dat 150l om een of andere reden de grens is voor wandmontage van boilervaten.

• Daan_96
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 21:48
Zelf een beugel / constructie maken?
Aan de muur en op de vloer.
Als je dan de boiler ongeveer in het midden zit zal de helft van de kracht op je vloer rusten en de andere helft aan de muur :) Dan heb je misschien het beste van 3 werelden?
Weet niet wat de complete unit weegt maar als dat 350kg is dan is het 175 om 175kg.
Dat zijn geen gekke belastingen lijkt me.

Plannen voorbereiden: Renovatie Boerderij > Hout CV, 300L SWW, 1500L CV buffer, 15.000WP, 3-fase Victron Mulri RS, 48kWh LFP

• Louwm
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 19:10
HandyLumberjack schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 07:05:
[...]

Maar daar staat tegenover dat je vaak een flinke welkomstbonus kan krijgen als je met gas jaarlijks overstapt.

[ Voor 26% gewijzigd door Louwm op 17-04-2026 19:05 . Reden: verwijderd ]

• Kerngezond
[...]

Martin7182 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 10:32:
[...]

Als je zoveel verbruikt in combinatie met zonnepanelen dan is het gebruik van een WPB inderdaad goedkoper. In de wintermaanden niet, maar de zomermaanden maken veel goed. Zonder PV is een WPB doorgaans niet goedkoper dan gas. Tenzij je helemaal van het gas af kunt.
MuadDib007 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 10:50:
[...]

Die 100 euro per maand aan gas zal niet alleen je warm water zijn neem ik aan?
Het lijkt me sterk dat je met alleen een WPB zoveel zou kunnen besparen op je gasrekening.
Jim423 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 13:27:
Het is een besparing op gas, maar er moet in de winter natuurlijk weer elektra worden ingekocht.
Dus 100 euro besparing op gas wilt niet direct zeggen dat je 1200€ pj in het handje hebt.

Als je je verwarming op een andere manier hebt geregeld en alleen tapwater nog op gas zit is de besparing natuurlijk veel groter dan 175 euro op vastrecht. (190,88€ inmiddels trouwens). Het onderhoudscontract voor een HR-ketel is namelijk vele malen duurder.
Ik weet dat het raar klinkt, maar hoe langer ik in dit en aanpalende topics rondzwerf hoe meer ik begin te ontdekken dat ik een vrij atypisch geval ben. Ik heb geen zonnepanelen maar wel een dynamisch energiecontract, een traditionele maar wel nieuwe verwarmingsketel, vrij grote radiatoren maar geen vloerverwarming, mijn huis lijkt redelijk geïsoleerd te zijn, en ik heb vrij veel glas op het zuiden staan. Daarnaast zet ik de thermostaat nooit warmer dan 18,5 graden. Het resultaat is dat ik qua verwarming vrij weinig kwijt ben. De verwarming staat hier minimaal 6 maanden per jaar uit, maar ook in de winter als het zonnetje schijnt slaat de verwarming niet aan.
Daarentegen verbruik ik in dit huishouden vrij veel warm water. Noem het een combinatie van veel visite en slechte gewoontes, maar het eindresultaat is dat ik wel degelijk meer dan € 100 per maand kwijt ben aan douchewater. Ik kan mijn historie helaas niet goed terugvinden omdat ik sinds kort ben overgestapt naar een andere energieleverancier maar ik kon nog een factuur vinden waarin ik zag dat ik midden in de zomer 65 kubieke meter gas per maand gebruikte, en dat was echt het meest optimistische scenario van het jaar als ook het leidingwater zelf al relatief warm is.
Enige kanttekening die ik daarbij nog moet maken is dat ik er recent ben achtergekomen dat mijn douchekop helemaal geen waterbesparende douchekop is. Die heb ik wel zojuist vervangen en die investering zal uiteraard het meest effectief zijn.

Ik kom steeds op drie scenario’s uit met elk hun voor- en nadelen:
Scenario 1: Volledig elektrisch. Dan ben ik van het gas af, maar de aanschafkosten zijn erg hoog. Doordat ik zo weinig stook met verwarming ben ik bang dat ik dat er niet uithaal qua investering. Daarnaast weet ik niet zeker of een warmtepomp het in een echt koude winter trekt om via traditionele radiatoren het huis warm te houden. Ik heb de radiatoren afgesteld op 50 graden, dat leek deze winter goed te gaan maar we hadden natuurlijk geen echt koude winter.
Scenario 2: Hybride. dat zou mijn bovenstaande probleem oplossen want dan kan dat de ketel bijspringen als het vriest, maar daarbij loop ik constant aan tegen het probleem dat een hybride warmtepomp juist bijna altijd het tapwater verwarmd met gas. Voor de meeste mensen prima, maar juist in mijn casus precies verkeerd.
En dan kom ik toch steeds bij scenario 3: Warmtepompboiler. Natuurlijk is de elektriciteit daarvoor ook niet gratis, maar het is echt veel goedkoper dan gas en juist wanneer je groot verbruiker bent als ik zal die besparing alleen maar groter zijn.

• MuadDib007
Kerngezond schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 06:36:
[...]

[...]

[...]

[...]

Ik weet dat het raar klinkt, maar hoe langer ik in dit en aanpalende topics rondzwerf hoe meer ik begin te ontdekken dat ik een vrij atypisch geval ben. Ik heb geen zonnepanelen maar wel een dynamisch energiecontract, een traditionele maar wel nieuwe verwarmingsketel, vrij grote radiatoren maar geen vloerverwarming, mijn huis lijkt redelijk geïsoleerd te zijn, en ik heb vrij veel glas op het zuiden staan. Daarnaast zet ik de thermostaat nooit warmer dan 18,5 graden. Het resultaat is dat ik qua verwarming vrij weinig kwijt ben. De verwarming staat hier minimaal 6 maanden per jaar uit, maar ook in de winter als het zonnetje schijnt slaat de verwarming niet aan.
Daarentegen verbruik ik in dit huishouden vrij veel warm water. Noem het een combinatie van veel visite en slechte gewoontes, maar het eindresultaat is dat ik wel degelijk meer dan € 100 per maand kwijt ben aan douchewater. Ik kan mijn historie helaas niet goed terugvinden omdat ik sinds kort ben overgestapt naar een andere energieleverancier maar ik kon nog een factuur vinden waarin ik zag dat ik midden in de zomer 65 kubieke meter gas per maand gebruikte, en dat was echt het meest optimistische scenario van het jaar als ook het leidingwater zelf al relatief warm is.
Enige kanttekening die ik daarbij nog moet maken is dat ik er recent ben achtergekomen dat mijn douchekop helemaal geen waterbesparende douchekop is. Die heb ik wel zojuist vervangen en die investering zal uiteraard het meest effectief zijn.

Scenario 1: Volledig elektrisch. Dan ben ik van het gas af, maar de aanschafkosten zijn erg hoog. Doordat ik zo weinig stook met verwarming ben ik bang dat ik dat er niet uithaal qua investering. Daarnaast weet ik niet zeker of een warmtepomp het in een echt koude winter trekt om via traditionele radiatoren het huis warm te houden. Ik heb de radiatoren afgesteld op 50 graden, dat leek deze winter goed te gaan maar we hadden natuurlijk geen echt koude winter.
Scenario 2: Hybride. dat zou mijn bovenstaande probleem oplossen want dan kan dat de ketel bijspringen als het vriest, maar daarbij loop ik constant aan tegen het probleem dat een hybride warmtepomp juist bijna altijd het tapwater verwarmd met gas. Voor de meeste mensen prima, maar juist in mijn casus precies verkeerd.
En dan kom ik toch steeds bij scenario 3: Warmtepompboiler. Natuurlijk is de elektriciteit daarvoor ook niet gratis, maar het is echt veel goedkoper dan gas en juist wanneer je groot verbruiker bent als ik zal die besparing alleen maar groter zijn.
Dat is inderdaad redelijk a-typisch.
Je zou kunnen overwegen de verwarming met een airco op te vangen en de warmtepompboiler voor je warm water te gebruiken.
Als dat bevalt kun je de gasketel misschien alsnog er uit gooien

Een waterbesparende douchekop helpt het verbruik flink te reduceren.

Ik ben van gasketel naar hybride situatie gegaan.
Daarna van hybride met hulp van de warmtepompboiler naar full electric, al zullen er maar weinig installateurs zijn die dat voor je willen doen als het geen pasklare configuratie van een fabrikant betreft.

Mijn systeem is nu een beetje een Frankenstein maar voldoet prima.

Ik ben benieuwd naar de uiteindelijke oplossing en hoe het je gaat bevallen.

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 20:31

martijn v o

Certified by Enphase.

Ik zou nog even laten weten als ik onderhoud had gedaan aan mijn Ferroli 90HT.

Die staat in serie met een 200 liter boiler van Tesy en een pomp. Op dagklok van 1000-1900 uur. Dus de Ferroli warmt dan 300 liter water op.

- Dichtzetten inlaatcombinatie (rest van het huis kan dus gewoon de kraan gebruiken)

- Aftappen beide boilers (ik heb overal aftapkranen gemaakt)

- Tijdens het leeglopen de bovenkant eraf gehaald en schoongemaakt

- Onderkant verwijderd en anode verwijderd.

- nieuwe anode geplaatst en alles weer in omgekeerde volgorde vastgezet.

Resultaat:

- eerste anode is origineel na 12 maanden

- tweede anode is geplaatst gecontroleerd na 24 maanden (teruggeplaatst) en nu vervangen na 72 maanden

- derde anode is nu geplaatst en blijft dus weer 72 maanden zitten, maar ik denk dat de boiler dan al vervangen is want hij is nu 8 jaar oud en houdt dit denk ik nog niet eens 6 jaar vol.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zY0I7Fk3TzYB-__NoVRAPQBxuEI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xugiY6Jnmhm6ihpiu3oTcyv6.jpg?f=fotoalbum_large

Komt wel een hoop troep uit de boiler. Ga nu de Tesy doen met dop 46 :-)

En die is ook klaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nPW_LI8CWpEm0SU7KJemr1cxqKY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OpGDyJgmELRUOY9wZDSki37w.jpg?f=fotoalbum_large

Wel aangetast maar niet echt slecht. We kunnen er weer 6 jaar tegen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cAqETx3YEfWXkcpPG39uhNw3qvs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BN8NUb7MpkiFD9BY8zLwKnJk.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door martijn v o op 18-04-2026 13:51 ]

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
martijn v o schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 11:25:
Komt wel een hoop troep uit de boiler.
Wil niet weten wat voor troep/slurrie er allemaal in mijn Atlantic 270l zit. Er is ook geen mogelijkheid om het schoon te maken voor zover ik weet.

• Martin7182
[...]

Dat is wel curieus, waarom is elektra (zonder PV) bij jou zoveel goedkoper dan gas? Uit 1 m³ gas haal je ongeveer 9 kWh warmte. Met een WPB COP 3 heb je daar 3 kWh elektrisch voor nodig. Dan heb je nog de afschrijving van het apparaat dat +/- 15 jaar meegaat, al is dat laatste misschien verwaarloosbaar bij zo'n hoog verbruik.

• Kerngezond
Martin7182 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 13:10:
[...]

Dat is wel curieus, waarom is elektra (zonder PV) bij jou zoveel goedkoper dan gas? Uit 1 m³ gas haal je ongeveer 9 kWh warmte. Met een WPB COP 3 heb je daar 3 kWh elektrisch voor nodig. Dan heb je nog de afschrijving van het apparaat dat +/- 15 jaar meegaat, al is dat laatste misschien verwaarloosbaar bij zo'n hoog verbruik.
Dat had ik misschien duidelijker moeten uitleggen. Ik reken niet alleen met historische prijsgegevens over gas en elektra. Ik reken ook mee dat de prijsontwikkeling voor de toekomst er duidelijk eentje is die richting goedkopere elektriciteit en vooral duurder gas zal gaan. Zo’n apparaat koop je voor inderdaad zo’n 15 jaar. De afgelopen dagen en weken schommelde de prijs van elektriciteit overdag zo rond de 15 à 20 cent, die van gas schoot door de crisis in het Midden-Oosten richting de 1,50 euro. Je hebt gelijk dat in een conservatief scenario de kosten voor de elektriciteit de helft zijn van het gas, maar dat is niet wat ik de afgelopen weken heb gezien en ik ben er redelijk van overtuigd dat de wereld voorlopig niet meer echt rustig zal worden. Verder kan je elektriciteitsverbruik voor een warmtepompboiler makkelijker sturen door bijvoorbeeld overdag te verwarmen. En mocht het me nou echt tegenvallen wat de elektriciteitsprijs doet dan kan ik inderdaad altijd nog zonnepanelen neerleggen.

• Jim423
3kWh kost dynamisch ongeveer 15-18ct en 20-23ct in de winter.
Dat zou betekenen 60ct. Een kuub gas is 130ct of meer. Ik zou zeker wat zonnepanelen neerleggen, al is het maar 990Wp zoals bij mij :)
marvel27 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 15:49:
Dank @Jim423 ! Heb je een voorbeeld van zo'n constructie? Ik hen best wel wat gezocht maar nog geen een voorbeeld kunnen vinden hiervan. Het lijkt erop dat 150l om een of andere reden de grens is voor wandmontage van boilervaten.
Ik dacht meer een bijvoorbeeld een plaat 70x60 op een paar mm van de grond met aan de muur 3 200kg heavy duty hoekprofielen. Die zullen dan het grootste gedeelte van het gewicht dragen. Zorg wel voor goede (chemische) ankers/pluggen in de muur.

[ Voor 59% gewijzigd door Jim423 op 18-04-2026 13:40 ]

• Kerngezond
Jim423 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 13:30:
3kWh kost dynamisch ongeveer 15-18ct en 20-23ct in de winter.
Dat zou betekenen 60ct. Een kuub gas is 130ct of meer. Ik zou zeker wat zonnepanelen neerleggen, al is het maar 990Wp zoals bij mij :)
Dat dus. Zodra je veel warm water gebruikt zoals ik wordt de businesscase voor een warmtepompboiler snel gunstiger. Al is het maar omdat je met elektriciteit wat meer kan spelen dan met gas. Met gas creëer je gewoon een afhankelijkheid van de onrust in de wereld. Je zegt dat jij maar 990 Wp hebt liggen. Is dat een beetje te betalen? Ik bedoel daarmee, ik geloof best dat de zonnepanelen zelf niet meer zo duur zijn maar is het installeren en de omvormers en dergelijke dan in verhouding niet relatief duur?

• Jim423
Dit is een hele oude set maar heeft zich wel terugbetaald uiteindelijk (~8 jaar). En de Ginlong omvormer werkt nog steeds prima. Tegenwoordig zijn panelen al snel 420Wp maar ik heb dit puur gekocht samen met de Atlantic Explorer V3 om in de zomer gratis warm water te hebben. Je zou het liefst nog meer leggen i.c.m. een thuisbatterij van een paar kWh maar dat gaat dit topic voorbij :)

• HandyLumberjack
Kerngezond schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 13:33:
[...]

Dat dus. Zodra je veel warm water gebruikt zoals ik wordt de businesscase voor een warmtepompboiler snel gunstiger. Al is het maar omdat je met elektriciteit wat meer kan spelen dan met gas. Met gas creëer je gewoon een afhankelijkheid van de onrust in de wereld. Je zegt dat jij maar 990 Wp hebt liggen. Is dat een beetje te betalen? Ik bedoel daarmee, ik geloof best dat de zonnepanelen zelf niet meer zo duur zijn maar is het installeren en de omvormers en dergelijke dan in verhouding niet relatief duur?
Is die dakoppervlak zo beperkt dan? Ik zou altijd het hele dak volleggen.

• Kruiwagen
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:50
Iemand ervaring met ventilatiewarmtepompboilers? Specifiek de NIBE F130?

Wij hebben thuis (4 pers.) airco's hangen en gebruiken voornamelijk de stadsverwarming voor SWW en verwarming. Ook heeft ons huis ventilatiesysteem C met 125mm kanalen.
Het liefst wil ik zo snel mogelijk van de stadsverwarming af en volgens mij moet de installatie van een F130 met los 300L boilervat relatief snel en eenvoudig kunnen. Verwarmen wil ik dan met airco's totdat ik overal vloerverwarming heb liggen waarna ik een aparte warmtepomp voor de verwarming wil plaatsen.

Wellicht is het efficiënter om gelijk een volwaardige warmtepomp te plaatsen die ook in SWW voorziet. Maar ik vind het zonde dat ik warme lucht uit mijn ventilatiesysteem naar buiten blaas, vandaar dit voorstel van deze splitsing.

Zijn er meer mensen met een dergelijke setup?

• Surfari
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 04:08
[...]

[...]

[...]

[...]

Al eens eens zonneboiler overwogen?

• Jim423
Kruiwagen schreef op maandag 20 april 2026 @ 16:10:

Wij hebben thuis (4 pers.) airco's hangen en gebruiken voornamelijk de stadsverwarming voor SWW en verwarming. Ook heeft ons huis ventilatiesysteem C met 125mm kanalen.
Het liefst wil ik zo snel mogelijk van de stadsverwarming af en volgens mij moet de installatie van een F130 met los 300L boilervat relatief snel en eenvoudig kunnen. Verwarmen wil ik dan met airco's totdat ik overal vloerverwarming heb liggen waarna ik een aparte warmtepomp voor de verwarming wil plaatsen.

Wellicht is het efficiënter om gelijk een volwaardige warmtepomp te plaatsen die ook in SWW voorziet. Maar ik vind het zonde dat ik warme lucht uit mijn ventilatiesysteem naar buiten blaas, vandaar dit voorstel van deze splitsing.

Wij maken een T-splitsing doorgaans in dit topic tussen binnen en buitenlucht 50/50 als aanvoer.
Dit is niet volgens fabrieksvoorschrift. 100% MV gebruiken geeft niet voldoende debiet dus je moet wat bij gaan verwarmen met je airco's. Kortom, het werkt maar geeft niet het rendement van een buitenunit. Hou er tevens rekening mee dat airco's niet dezelfde warmte geven als stadsverwarming.

• Kruiwagen
hmm, de F130 zou optimaal moeten werken met 180m3/uur. Mijn MV box kan op stand 3 ongeveer 210m3/uur. Dat zou voldoende debiet moeten zijn mits de aanvoertemperatuur van de lucht ongeveer 20 graden is. Boven in huis is het dat vaak wel.

Een andere optie die ik overweeg is een volwaardige monoblock WP in combinatie met een SWW vat met 2 spiralen. Eentje voor de WP en eentje voor de F130 die dan vooral het SWW op zich neemt. Nadeel zijn dan de lange afstanden tussen F130 en SWW vat dat in dat geval 15m verder komt te staan.

• Kerngezond
Surfari schreef op maandag 20 april 2026 @ 18:39:
[...]

Al eens eens zonneboiler overwogen?
Ja, maar ik heb nooit begrepen wat het voordeel is ten opzichte van een warmtepompboiler in combinatie met een dynamisch contract. De aanschafkosten zijn hoger en de helft van het jaar leveren ze gewoon niet genoeg om je water te verwarmen dus dan mag je alsnog gaan bij verwarmen.

• Elsdeniep
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21-04 21:38
Kruiwagen schreef op maandag 20 april 2026 @ 16:10:

Heb je al eens berekend of je dit wellicht met een WTW kunt doen ipv MV?

• Kruiwagen
Elsdeniep schreef op maandag 20 april 2026 @ 21:20:
[...]

Heb je al eens berekend of je dit wellicht met een WTW kunt doen ipv MV?
bedoel je dan WTW voor de ventilatielucht (systeem D)? Het is nagenoeg niet te doen om nieuwe kanalen en ventielen te plaatsen met betonnen verdiepingsvloeren.

• Martin7182
Jim423 schreef op maandag 20 april 2026 @ 18:47:
[...]

Wij maken een T-splitsing doorgaans in dit topic tussen binnen en buitenlucht 50/50 als aanvoer.
Dit is niet volgens fabrieksvoorschrift. 100% MV gebruiken geeft niet voldoende debiet dus je moet wat bij gaan verwarmen met je airco's. Kortom, het werkt maar geeft niet het rendement van een buitenunit. Hou er tevens rekening mee dat airco's niet dezelfde warmte geven als stadsverwarming.
Die conclusie m.b.t. rendement snap ik niet. Het rendement is volgens mij lager om een heel andere reden. Bijverwarmen moet sowieso in de winter als je lucht uitblaast, want ergens in huis wordt dezelfde hoeveelheid lucht aangevuld van buiten. Even ervan uit gaande dat je het SWW niet voor verwarming gebruikt.

• Jim423
Welke andere reden denk jij aan?
Met bijverwarmen bedoel ik dus meer verwarmen dan zonder WPB. Anders noem ik het gewoon verwarmen.
Alleen in een zeer grote woning met een vrij laag tapwaterprofiel (die is hier wel eens langsgekomen) zou dit uitkunnen. Maar dan praten we al snel over 160mm kanalen.
Kruiwagen schreef op maandag 20 april 2026 @ 21:25:
[...]bedoel je dan WTW voor de ventilatielucht (systeem D)? Het is nagenoeg niet te doen om nieuwe kanalen en ventielen te plaatsen met betonnen verdiepingsvloeren.
Je zou kunnen kiezen voor een centrale inblaas. Er moet dan wel voldoende ruimte onder je deuren zitten.
Een F130 i.c.m. een monoblock WP is n.m.i. zonde van je geld. De lagere COP weegt niet op tegen het verlies van je ventilatielucht naar buiten blazen ben ik bang.

[ Voor 47% gewijzigd door Jim423 op 20-04-2026 22:10 ]

• Martin7182
Jim423 schreef op maandag 20 april 2026 @ 22:06:
Welke andere reden denk jij aan?
Met bijverwarmen bedoel ik dus meer verwarmen dan zonder WPB. Anders noem ik het gewoon verwarmen.
Alleen in een zeer grote woning met een vrij laag tapwaterprofiel (die is hier wel eens langsgekomen) zou dit uitkunnen. Maar dan praten we al snel over 160mm kanalen.

[...]

Je zou kunnen kiezen voor een centrale inblaas. Er moet dan wel voldoende ruimte onder je deuren zitten.
Een F130 i.c.m. een monoblock WP is n.m.i. zonde van je geld. De lagere COP weegt niet op tegen het verlies van je ventilatielucht naar buiten blazen ben ik bang.
Volgens mij is het rendenent alleen lager omdat de verdamper kleiner is en de ventilator harder moet werken om hetzelfde luchtdebiet te krijgen. Rendementverschil tussen gebruik binnen/buitenlucht is er onder de streep niet echt. Waar je wel mee wint is de MV box uitzetten tijdens een SWW run. Die warmte verlies je dan niet.

• Jim423
Klopt, dus die winst moet hoger zijn dan de winst van de monoblock.
Hou er ook rekening mee dat een MV op stand 3 (of iets vergelijkbaars) best wel wat geluid geeft (en in mijn geval voel ik ook wat tocht), maar misschien dat je dat al gewend bent met L/L airco's. Het is niet mijn voorkeur in huis in ieder geval :)

• Martin7182
Jim423 schreef op maandag 20 april 2026 @ 23:09:
Klopt, dus die winst moet hoger zijn dan de winst van de monoblock.
Eerder zei je juist het omgekeerde:
Jim423 schreef op maandag 20 april 2026 @ 18:47:
[...]

Maar goed, misschien vat ik het anders op. Ik denk dat de rendementsverschillen onder de streep erg klein zijn; een buitenunit draait wat efficienter, maar een binnenunit kan ook een deel ventilatielucht gebruiken die je anders warm zou afblazen.

Ik gebruik zelf binnenlucht als bron en speel met de gedachte om 's winters de MV-box (geautomatiseerd) langer uit te zetten, of misschien zelfs helemaal uit. Als de WPB net 500 m³ lucht heeft ververst, dan kan de MV wel een tandje minder de rest van de dag.

• raven22
Martin7182 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 06:26:
[...]

[...]

Maar goed, misschien vat ik het anders op. Ik denk dat de rendementsverschillen onder de streep erg klein zijn; een buitenunit draait wat efficienter, maar een binnenunit kan ook een deel ventilatielucht gebruiken die je anders warm zou afblazen.

Ik gebruik zelf binnenlucht als bron en speel met de gedachte om 's winters de MV-box (geautomatiseerd) langer uit te zetten, of misschien zelfs helemaal uit. Als de WPB net 500 m³ lucht heeft ververst, dan kan de MV wel een tandje minder de rest van de dag.
Waarom niet proberen je mv box slim te maken zodat je vraaggestuurd kunt ventileren?
Ik heb mijn domme mv box slim gemaakt door Itho Daalderop - open source wifi control add-on module
Werkt als een speer, helemaal als je ook aan homeassistant koppelt zodat je kunt sturen op meerdere inputs.

• HandyLumberjack
[...]

[...]

Als je de MV uit zet terwijl er mensen aanwezig gaan loopt het CO2 gehalte in de lucht snel op, dat moet je niet willen.

• Kruiwagen
In het geval van de Nibe F130 zou deze, als ik het goed begrijp uit de installatiehandleiding, de MV box vervangen. Het is dus een MV-box en WP in één. Hij heeft dan alleen een externe boiler nodig waar hij zijn warmwater heen stuurt.
Het voordeel dat ik hier in zie is dat ik geen nieuwe dakdoorvoer hoef te maken omdat alle benodigde lucht warme binnenlucht is. Ik weet niet of een buitenunit in de winter heel veel meer efficiënter gaat zijn bij een SWW run.

Deze setup zou voor mij eenvoudiger en wat goedkoper te realiseren zijn waardoor ik sneller van de stadsverwarming af kan. Verwarmen zoals gezegd voorlopig met airco's.

• Jim423
[...]Maar goed, misschien vat ik het anders op. Ik denk dat de rendementsverschillen onder de streep erg klein zijn; een buitenunit draait wat efficienter, maar een binnenunit kan ook een deel ventilatielucht gebruiken die je anders warm zou afblazen.
Denk het. Het is ook maar tapwater hé, de winst/verlies in de winter in pegels zal echt minimaal zijn.
Kruiwagen schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 08:38:
Ik weet niet of een buitenunit in de winter heel veel meer efficiënter gaat zijn bij een SWW run.
Ja, dat scheelt enorm volgens mij. Een collega heeft een WeHeat Flint (met meters) maar die haalt cijfers die bijna het dubbele zijn dan van mij :+

Ik zou zeggen: gewoon doen, isoleer de leidingen wel goed, en deel hier je resultaten. Staar je overigens niet blind op de F130, er zijn nog meer pompen (Hewalex (net 1 verkocht voor 350€), Spaarpomp etc).

• Kruiwagen
Jim423 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 09:47:
[...]

Denk het. Het is ook maar tapwater hé, de winst/verlies in de winter in pegels zal echt minimaal zijn.

[...]

Ja, dat scheelt enorm volgens mij. Een collega heeft een WeHeat Flint (met meters) maar die haalt cijfers die bijna het dubbele zijn dan van mij :+

Ik zou zeggen: gewoon doen, isoleer de leidingen wel goed, en deel hier je resultaten. Staar je overigens niet blind op de F130, er zijn nog meer pompen (Hewalex (net 1 verkocht voor 350€), Spaarpomp etc).
Dan doel je vooral op het COP dat het dubbele van jou is?

Nou, volgens mij is de keuze in ventilatieluchtwarmtepompen vrij beperkt. De meesten hebben allemaal een luchtaansluiting van 150/160mm nodig, soms is binnenlucht niet eens toegestaan en vaker zijn ze met een hoog vermogen dat ook een groter debiet vereist, dan weet ik zeker dat het lawaai gaat opleveren door mijn kanalen.

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:35

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
De Nibe F130 verbruikt volgens een handleiding met een 150l boiler 4,4kWh/dag en 300l 6,9kWh/dag,
Er staat niet bij hoeveel tapwater je dan verbruikt maar mijn verbruik is 4x lager :o
Wel handig dat er een circulatiepomp in zit, dat scheelt wat werk en sturing buiten het apparaat.
Als ik zie wat de F130 van 2019 met R134a nu nog kost dan moet dat warmtenet wel heel erg duur zijn :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren, 7-4-2026 48,2kWh Balans Energie

• Martin7182
HandyLumberjack schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 08:03:
[...]

Als je de MV uit zet terwijl er mensen aanwezig gaan loopt het CO2 gehalte in de lucht snel op, dat moet je niet willen.
Mijn beoogte oplossing houdt daar dus rekening mee. 'S zomers wordt er sowieso veel geventileerd en kan de MV wel uit. Net als tijdens de SWW run, waarbij het CO2 gehalte ook wel flink omlaag zal gaan, waardoor de MV langer uit kan blijven.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Mijn Itho CVE stuur ik met een Esp (RF zender) aan, die kent een 'ultra laag' stand (25m3/u?) die hem net niet stil laat vallen en dan erg weinig ventilatieverlies geeft.
Dat heb ik liever dan helemaal uit doen, wat de elektronica op termijn wellicht niet zal waarderen.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren, 7-4-2026 48,2kWh Balans Energie

• HandyLumberjack
Martin7182 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 12:15:
[...]

Mijn beoogte oplossing houdt daar dus rekening mee. 'S zomers wordt er sowieso veel geventileerd en kan de MV wel uit. Net als tijdens de SWW run, waarbij het CO2 gehalte ook wel flink omlaag zal gaan, waardoor de MV langer uit kan blijven.
Maar binnen een uur zit je al snel weer aan te hoge waardes...

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Gewoon niet meten, verder ruik je het vanzelf wel :+
Om met name in de winter maar niet over vochtige lucht te beginnen en wat dat dan in huis doet ...

• Kruiwagen
Speedy-Andre schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 13:11:
Mijn Itho CVE stuur ik met een Esp (RF zender) aan, die kent een 'ultra laag' stand (25m3/u?) die hem net niet stil laat vallen en dan erg weinig ventilatieverlies geeft.
Dat heb ik liever dan helemaal uit doen, wat de elektronica op termijn wellicht niet zal waarderen.
De F130 werkt ook al vanaf 25l/s (90-ish m3/uur), dat is vergelijkbaar met iets meer dan stand 1 van mijn huidige MV box. Volgens mij wordt er dan voldoende geventileerd zonder hinderlijk geluid.

Overigens zijn ze ook wel goedkoper te krijgen. Bij de huidige nieuwprijs wordt het niet echt rendabel om er eentje aan te schaffen, dan kun je beter gaan voor een volwaardige WP en het verlies van de warme lucht voor lief nemen.

Maargoed, de ervaringen met deze unit zijn vrij schaars volgens mij en echt alternatieven (passend op luchtkanalen, zonder nieuwe dakdoorvoer) zijn er niet echt.

• Martin7182
HandyLumberjack schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 13:13:
[...]

Maar binnen een uur zit je al snel weer aan te hoge waardes...
Als ik alleen thuis ben? Zou kunnen, maar ik kan natuurlijk gewoon de waarden van CO2 en RLV sensoren mee laten doen bij de aansturing van de MV box. Sturen op RLV doet mijn MV box zelf ook al.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:25
Kruiwagen schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 08:38:
In het geval van de Nibe F130 zou deze, als ik het goed begrijp uit de installatiehandleiding, de MV box vervangen. Het is dus een MV-box en WP in één. Hij heeft dan alleen een externe boiler nodig waar hij zijn warmwater heen stuurt.
Het voordeel dat ik hier in zie is dat ik geen nieuwe dakdoorvoer hoef te maken omdat alle benodigde lucht warme binnenlucht is. Ik weet niet of een buitenunit in de winter heel veel meer efficiënter gaat zijn bij een SWW run.

Deze setup zou voor mij eenvoudiger en wat goedkoper te realiseren zijn waardoor ik sneller van de stadsverwarming af kan. Verwarmen zoals gezegd voorlopig met airco's.
waarom niet een gewone WPB? hier heb ik gewoon een Atlantic explorer v5 op zolder staan die lucht uit het huis zuigt, die warmte gebruikt en ook weer uitblaast op zolder. Makkelijk, goedkoop en redelijk efficient. Natuurlijk gooi je een deel van het jaar (5 tot 6 maanden ongeveer) een deel van de energie uit je huis weg door ventilatie met warmte lucht naar buiten te doen. maar ik zie te weinig upside om daar een speciale WPB voor te kopen zoals die NIbe. De debieten komen niet overeen en dan heb je dus weer overventilatie nodig om je warm water te maken. Heel simpel gezegd: mijn WPB wil rond de 300-350 m3/uur lucht hebben. Mijn mv-box op basis van hoeveel mensen er zijn en douchen etc. altijd rond de 100 tot 150-m3/uur. Dat is een flinke mismatch. Ik accepteer dus maar gewoon dat ik wat energie kwijtraak door ventilatie.

• HandyLumberjack
Martin7182 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 13:49:
[...]

Als ik alleen thuis ben? Zou kunnen, maar ik kan natuurlijk gewoon de waarden van CO2 en RLV sensoren mee laten doen bij de aansturing van de MV box. Sturen op RLV doet mijn MV box zelf ook al.
Dan duurt het mogelijk iets langer, afhankelijk van de situatie.

• Wali
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21-04 21:26
Hoe trekt je WPB de lucht uit het huis? Door de kieren en gaten of heb je een open verbinding. Ik ben zelf naar een Airwell aan het kijken die ook op een zolder komt te staan met een vlizotrap. Ik weet niet of die hoeveelheid lucht voor problemen gaat geven.
Een optie is om een kanaal naar buiten te brengen en dan zomers de lucht van buiten te pakken en op zolder uit te blazen en in de winter het om te draaien.
Fr33z schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 13:59:
[...]

waarom niet een gewone WPB? hier heb ik gewoon een Atlantic explorer v5 op zolder staan die lucht uit het huis zuigt, die warmte gebruikt en ook weer uitblaast op zolder. Makkelijk, goedkoop en redelijk efficient. Natuurlijk gooi je een deel van het jaar (5 tot 6 maanden ongeveer) een deel van de energie uit je huis weg door ventilatie met warmte lucht naar buiten te doen. maar ik zie te weinig upside om daar een speciale WPB voor te kopen zoals die NIbe. De debieten komen niet overeen en dan heb je dus weer overventilatie nodig om je warm water te maken. Heel simpel gezegd: mijn WPB wil rond de 300-350 m3/uur lucht hebben. Mijn mv-box op basis van hoeveel mensen er zijn en douchen etc. altijd rond de 100 tot 150-m3/uur. Dat is een flinke mismatch. Ik accepteer dus maar gewoon dat ik wat energie kwijtraak door ventilatie.

• Kruiwagen
Fr33z schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 13:59:
[...]

ik begrijp dat je je WPB naast je MV hebt draaien? Koelt je zolder dan niet enorm af met de warmte die je onttrekt? Deze is bij ons als leefruimte ingericht dus niet altijd handig als het daar kouder is.

• Fr33z
Wali schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 19:57:
Hoe trekt je WPB de lucht uit het huis? Door de kieren en gaten of heb je een open verbinding. Ik ben zelf naar een Airwell aan het kijken die ook op een zolder komt te staan met een vlizotrap. Ik weet niet of die hoeveelheid lucht voor problemen gaat geven.
Een optie is om een kanaal naar buiten te brengen en dan zomers de lucht van buiten te pakken en op zolder uit te blazen en in de winter het om te draaien.

[...]
Gewoon via de aanzuigzijde bovenop. Het ding staat gewoon los op zolder zonder buizen op de aansluitpunten. Hij zuigt dus puur lucht aan en blaast het ook weer uit in dezelfde ruimte. Is een zolder van 20m2 ofzo, gaat prima. Wel open trappenhuis.

• Tieske88
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:31
Fr33z schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 22:29:
[...]

Gewoon via de aanzuigzijde bovenop. Het ding staat gewoon los op zolder zonder buizen op de aansluitpunten. Hij zuigt dus puur lucht aan en blaast het ook weer uit in dezelfde ruimte. Is een zolder van 20m2 ofzo, gaat prima. Wel open trappenhuis.
Ik ben wel even benieuwd hoeveel de zolder dan afkoelt in de winter en zomer en wat dat betekent voor het geluid op de ondergelegen verdieping?

Ik heb deze optie ook in overweging maar ik zit er een beetje mee dat als het echt een voordeel is dat de WPB koelt in de zomer dan is dat dus zo significant dat je daar in de winter last van hebt. En als die niet significant koelt in de zomer dan is er ook een deel van het voordeel weg.

• Fr33z
Kruiwagen schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 21:54:
[...]

ik begrijp dat je je WPB naast je MV hebt draaien? Koelt je zolder dan niet enorm af met de warmte die je onttrekt? Deze is bij ons als leefruimte ingericht dus niet altijd handig als het daar kouder is.
Ja klopt, naast elkaar en dus losse systemen die elkaar niet kennen/zien. Nee het koelt absoluut niet merkbaar af. Ik heb gemiddeld nu circa 1 tot 2 kwh strookverbruik van de wpb per dag. Stel de COP is 3 dan gaat het om 2 of 4 kWh thermische energie uit de lucht in huis. Mijn zolder wordt niet merkbaar kouder als ik daar gedurende een periode van 3-4u lang een beetje energie aan onttrek. Ja als je er in de winter een werkkamer van maakt dan wil je wel beetje verwarming erbij mss omdat je bijv 500W aan warmte onttrekt gedurende 4 uur. Maar dat hangr sterk af van je huis en je wensen. Het wordt zeker geem vriescel ;)

• Fr33z
Tieske88 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 22:32:
[...]

Ik ben wel even benieuwd hoeveel de zolder dan afkoelt in de winter en zomer en wat dat betekent voor het geluid op de ondergelegen verdieping?

Ik heb deze optie ook in overweging maar ik zit er een beetje mee dat als het echt een voordeel is dat de WPB koelt in de zomer dan is dat dus zo significant dat je daar in de winter last van hebt. En als die niet significant koelt in de zomer dan is er ook een deel van het voordeel weg.
Er is weinig tot geen koelvoordeel ;) en ja in de winter kost het iets aan warmte in huis die je er weer bij moet stoken. Maar dat gaat hier met een lucht-water warmtepomp en is de kosten niet. En het maakt ook weinig uit want als je het wel direct van buiten haalt dan is de COP van de WPB weer slechter. Natuurlijk is de ventilatielucht die toch al weggaat hergebruiken energetisch beter. Maar wel wat complexer dus daarom hier voor simpel gekozen.

[ Voor 25% gewijzigd door Fr33z op 21-04-2026 22:36 ]

• HandyLumberjack
Fr33z schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 22:33:
[...]

Er is weinig tot geen koelvoordeel ;) en ja in de winter kost het iets aan warmte in huis die je er weer bij moet stoken. Maar dat gaat hier met een lucht-water warmtepomp en is de kosten niet. En het maakt ook weinig uit want als je het wel direct van buiten haalt dan is de COP van de WPB weer slechter. Natuurlijk is de ventilatielucht die toch al weggaat hergebruiken energetisch beter. Maar wel wat complexer dus daarom hier voor simpel gekozen.
Ik wissel ieder jaar in de lente het inlaat en uitlaat kanaal van buitenlucht naar binnenlucht en in de herfst weer terug. Hier merken we dan wel een verschil. Maar veel is het niet, het zal een graad of 2 zijn denk ik.

• marvel27
HandyLumberjack schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 22:59:
Ik wissel ieder jaar in de lente het inlaat en uitlaat kanaal van buitenlucht naar binnenlucht en in de herfst weer terug. Hier merken we dan wel een verschil. Maar veel is het niet, het zal een graad of 2 zijn denk ik.
Hoe doe je dat in de praktijk? Gewoon ventilatie buizen loshalen? Of heb je iets anders bedacht?

• HandyLumberjack
marvel27 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 07:47:
[...]

Hoe doe je dat in de praktijk? Gewoon ventilatie buizen loshalen? Of heb je iets anders bedacht?
Aan de WPB zitten 2 akoestische ventilatie slangen van ca. 1 meter, met aan het einde een sok met rubbermanchet. Deze trek ik los van de buizen die naar buiten gaan (en die buizen sluit ik af met 2 deksels). De uitlaat van de WPB laat ik los naar beneden hangen, de inlaat sluit ik aan op een andere buis die naar de nok van de zolder loopt.

• furian88
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22-04 09:06
heeft iemand hier al eens 2maal subsidie aangevraagd voor een warmtepompboiler?
wij hebben vorig jaar 1 voor de badkamer beneden geplaatst en willen er nog 1 plaatsen op zolder voor de badkamer boven.

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=86006

• timovd
  • Laatst online: 21:46

timovd

Voorsprong door techniek

@furian88 Waarom zou dat niet kunnen/mogen? Je mag maar één keer subsidie aanvragen op een apparaat 2 Apparaten is 2 keer subsidie.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• furian88
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22-04 09:06
timovd schreef op woensdag 22 april 2026 @ 09:05:
@furian88 Waarom zou dat niet kunnen/mogen? Je mag maar één keer subsidie aanvragen op een apparaat 2 Apparaten is 2 keer subsidie.
kijk dat zou fijn zijn :)

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=86006

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22-04 10:37
@timovd in Belgie zou dat niet mogen bv :P

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 5090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1600

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:39
In Nederland is het nog gekker trouwens.
Mijn platte dak leer wordt binnenkort vernieuwd. Krijg subsidie erop. Als ik nog een energie maatregel neem dan wordt die subsidie verdubbeld. Koop dan een wpb ( inclusief montage). Krijg ik daar subsidie op En Krijg nog die dubbele subsidie. Onder de streep maak ik "winst" op die wpb. :+

• MarkBark
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20:10
vincent_1971 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 10:34:
[...]

In Nederland is het nog gekker trouwens.
Mijn platte dak leer wordt binnenkort vernieuwd. Krijg subsidie erop. Als ik nog een energie maatregel neem dan wordt die subsidie verdubbeld. Koop dan een wpb ( inclusief montage). Krijg ik daar subsidie op En Krijg nog die dubbele subsidie. Onder de streep maak ik "winst" op die wpb. :+
Subsidie voor dakleer vervangen? Zou mooi zijn als daarvoor subsidie wordt verstrekt :9 . Bedoelde je dat het dakleer wordt vervangen, in combinatie met isolatie (waarvoor subsidie wordt verstrekt)?

• vincent_1971
MarkBark schreef op woensdag 22 april 2026 @ 11:11:
[...]

Subsidie voor dakleer vervangen? Zou mooi zijn als daarvoor subsidie wordt verstrekt :9 . Bedoelde je dat het dakleer wordt vervangen, in combinatie met isolatie (waarvoor subsidie wordt verstrekt)?
Ja klopt..ligt nu ook al isolatie op maar niet op elk deel. En het is 'maar' 40mm pir. Blijf me verbazen over de subsdidies.

• Surfari
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 04:08
vincent_1971 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 11:54:
[...]

Ja klopt..ligt nu ook al isolatie op maar niet op elk deel. En het is 'maar' 40mm pir. Blijf me verbazen over de subsdidies.
Weet je of er een minimaal oppervlak of minimaal bedrag is om in aanmerking te komen voor deze subsidie? I.v.m. plat dak van een dakkapel.

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22-04 14:48

fxs81

Julianadorp

Surfari schreef op woensdag 22 april 2026 @ 12:58:
[...]

Weet je of er een minimaal oppervlak of minimaal bedrag is om in aanmerking te komen voor deze subsidie? I.v.m. plat dak van een dakkapel.
Minimaal 20m2 in totaal, dat mag verdeeld worden over meerdere oppervlakken. En je moet het laten doen door een gecertificeerd bedrijf dacht ik.

[ Voor 10% gewijzigd door fxs81 op 22-04-2026 13:10 ]

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

• vincent_1971
fxs81 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 13:09:
[...]

Minimaal 20m2 in totaal, dat mag verdeeld worden over meerdere oppervlakken. En je moet het laten doen door een gecertificeerd bedrijf dacht ik.
Klopt..en je moet 80mm pir als isolatie laten uitvoeren. Daarnaast als je het laat doen vergeet niet de nodige foto's te maken.
Pagina: 1 ... 125 126 Laatste