Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 127 128 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Eijsbeer schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 11:27:
Ik ben van plan om op zolder een Calypso split te plaatsen. De binnenunit weegt vol 343 kilo en komt op zolder te staan, vlak bij een draagmuur, op een meter van het trapgat. Is het verstandig om met een vloer van gewapend beton (11cm dik) nog een constructieberekening te laten maken, of is het spreiden van het gewicht met een multiplex plaat voldoende?
Dat is in mijn ogen geen probleem, heb hier al >6 jaar een 270l (ong. 400kg) wpb staan naast het trapgat op betonvloer. Multiplex plaat lijkt mij ook onzin, beton zorgt toch al voor spreiding.

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:42

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Wolly schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 11:43:
[...]

Dat is in mijn ogen geen probleem, heb hier al >6 jaar een 270l (ong. 400kg) wpb staan naast het trapgat op betonvloer. Multiplex plaat lijkt mij ook onzin, beton zorgt toch al voor spreiding.
Hier idem met 200l, maar dan een 20cm dikke vloer dus dat scheelt wel wat. Nabij de draagmuur is een voordeel en dat is hier ook het geval. Zekerheid krijg je met een deskundige, ik kan het niet inschatten maar Google zegt rond 200kg/m2 en dat lijkt me in dit geval geen fijn idee tenzij er een andere muur onder staat.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE handleiding

• Okidoki4u
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 21-05 16:24
Ik heb zelf ook een offerte binnen waar het gevulde vat 340 Kg weegt.
Deze moet ook komen te staan op een zoldervloer van 11 cm gewapend beton met sterkteklasse K225 (C13/16).
Moet ook gaan uitzoeken wat er kan en mag.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:07
Als je hem (met de rug) tegen de draagmuur zet (die de verdieping eronder dus doorloopt) zou ik met K225 wel tot 340kg durven mits er niets anders zwaars staat. Een plaat eronder kan geen kwaad lijkt me, en vergeet je beluchter niet. Een deskundige hiernaar laten kijken is nooit een slecht idee :)

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Okidoki4u
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 21-05 16:24
Jim423 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 13:12:
Als je hem (met de rug) tegen de draagmuur zet (die de verdieping eronder dus doorloopt) zou ik met K225 wel tot 340kg durven mits er niets anders zwaars staat. Een plaat eronder kan geen kwaad lijkt me, en vergeet je beluchter niet. Een deskundige hiernaar laten kijken is nooit een slecht idee :)
Hij komt inderdaad helemaal tegen de buitenmuur aan te staan, dus dat is wel gunstiger.
Wat bedoel je met "vergeet je beluchter niet" ?
Mijn offerte is voor een Quatt All-Electric. Lees net wel weer het "fijne" nieuws van de aankomende stroomtarieven veranderingen die mogelijk in 2029 in werking kunnen treden....Fijn :? 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door Okidoki4u op 19-05-2026 13:50 ]

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:34
Okidoki4u schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 13:49:
[...]

Hij komt inderdaad helemaal tegen de buitenmuur aan te staan, dus dat is wel gunstiger.
Wat bedoel je met "vergeet je beluchter niet" ?
Mijn offerte is voor een Quatt All-Electric. Lees net wel weer het "fijne" nieuws van de aankomende stroomtarieven veranderingen die mogelijk in 2029 in werking kunnen treden....Fijn :? 8)7
Een boilervat op zolder kan imploderen als de toevoer dicht staat en er beneden warm water wordt getapt. Tenzij je een beluchter plaatst.

• bigkevx2
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 20:10
Speedy-Andre schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 10:54:
[...]

Je horizon verbreden? Er zijn loodgieters die het mogelijk kunnen doen (misschien niet leveren). Het zou (hier) helpen als we weten of de situatie eenvoudig is zoals een plek met genoeg ruimte, lucht aan/afvoer, riool afvoer en water in de buurt. Ik krijg de indruk dat je de startpost niet of maar half hebt gecheckt en snel klaar probeert te zijn door hier een installateur te zoeken (niet onze favoriete bezigheid).

https://www.josmaashelmond.nl/warmtepompboiler kon ik even snel vinden, echter wel heel beperkt wat zijn aanbod betreft en die wpb heeft geen beste naam (althans de eerste versies).
Nee, zeker niet waar.

Ik ga pas om hulp roepen als ik al veel voorwerk gedaan heb. Er zijn ondertussen 15 mails uit gegaan naar diverse kleine (bekende) bedrijven en de grote jongens zoals Feenstra en Hoppenbrouwers. Of ze doen het gewoon niet of ze lezen mijn vraag niet. Uiteindelijk wil iedereen mij een warmtepomp slijten waar ik heel specifiek niet om vraag. Jos Maas, been there done that, neemt geen nieuwe klanten aan. Ik heb nu net reactie ontvangen van Hoppenbrouwers maar daaruit haal ik dat ze niet gelezen hebben, het adviesgesprek heb ik overigens wel gepland. Dan heb ik nog VSB uit Sommeren die langs gaat komen maar daar wordt ik weer niet heel vrolijk van Google reviews. Verder ben ik nog in gesprek met Rens Mons uit Veghel. Dit is echt allemaal heel recent, ver na mijn eerst hulpvraag, tot stand gekomen.

• bigkevx2
Tinusvolkel schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 11:22:
@bigkevx2 Dit iets? https://airtechnologie.nl/category/warmtepompboiler

Zelf geen ervaring mee, maar kwam hem tegen via google.

Ik lees hier al een tijdje mee, en ben mij ook het het verdiepen in de wereld van warmtepompboilers.

Concrete vraag over mijn situatie komt nog wel een keer hier :)
Top! Mail is verstuurd.

• Zigg
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:16
Werkspot al geprobeerd?

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
bigkevx2 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 16:37:
[...]

Nee, zeker niet waar.

Ik ga pas om hulp roepen als ik al veel voorwerk gedaan heb. Er zijn ondertussen 15 mails uit gegaan naar diverse kleine (bekende) bedrijven en de grote jongens zoals Feenstra en Hoppenbrouwers. Of ze doen het gewoon niet of ze lezen mijn vraag niet. Uiteindelijk wil iedereen mij een warmtepomp slijten waar ik heel specifiek niet om vraag. Jos Maas, been there done that, neemt geen nieuwe klanten aan. Ik heb nu net reactie ontvangen van Hoppenbrouwers maar daaruit haal ik dat ze niet gelezen hebben, het adviesgesprek heb ik overigens wel gepland. Dan heb ik nog VSB uit Sommeren die langs gaat komen maar daar wordt ik weer niet heel vrolijk van Google reviews. Verder ben ik nog in gesprek met Rens Mons uit Veghel. Dit is echt allemaal heel recent, ver na mijn eerst hulpvraag, tot stand gekomen.
Tja, wellicht begrijpen ze je niet of vraag je iets wat ze niet (graag) doen... De markt is al een tijdje aan het omslaan sinds het gedoe met Iran, dat een aantal meer dan genoeg orders heeft maakt dat wel duidelijk. Verder is het meestal geen ingewikkelde klus, ik lees niet wat je wil en dan blijft je geklaag over waar we hier weinig mee kunnen behalve nog meer bedrijven linken die hetzelfde gaan reageren.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE handleiding

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:43
Speedy-Andre schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 18:17:
[...]

Tja, wellicht begrijpen ze je niet of vraag je iets wat ze niet (graag) doen... De markt is al een tijdje aan het omslaan sinds het gedoe met Iran, dat een aantal meer dan genoeg orders heeft maakt dat wel duidelijk. Verder is het meestal geen ingewikkelde klus, ik lees niet wat je wil en dan blijft je geklaag over waar we hier weinig mee kunnen behalve nog meer bedrijven linken die hetzelfde gaan reageren.
Het is geen ingewikkelde klus qua aansluiten, maar qua (ver)plaatsen is het toch best een uitdaging bij WPB's van 200liter of meer, zeker als die naar zolder moeten. Dus eigenlijk moeten ze met twee sterke mannen komen.

Gasloos sinds 2015, 26,6 kWp PV / 10,8 kWh thuisbatterij

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
HandyLumberjack schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 18:45:
[...]

Het is geen ingewikkelde klus qua aansluiten, maar qua (ver)plaatsen is het toch best een uitdaging bij WPB's van 200liter of meer, zeker als die naar zolder moeten. Dus eigenlijk moeten ze met twee sterke mannen komen.
Ik denk eerder dat het aan 'met IOS app' en 'werkt met Home Assistant' ligt, dingen waar ze zich niet druk over maken tenzij ze daar duidelijk kennis van hebben en er mee adverteren. Bovendien kan hij daar zelf naar kijken en eerst een selectie maken ipv in het wilde weg offertes met zijn 'eisen' te vragen.

[ Voor 10% gewijzigd door Speedy-Andre op 19-05-2026 19:28 ]

• bigkevx2
Speedy-Andre schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 18:50:
[...]

Ik denk eerder dat het aan 'met IOS app' en 'werkt met Home Assistant' ligt, dingen waar ze zich niet druk over maken tenzij ze daar duidelijk kennis van hebben en er mee adverteren. Bovendien kan hij daar zelf naar kijken en eerst een selectie maken ipv in het wilde weg offertes met zijn 'eisen' te vragen.
Allemaal niet waar. Ik weet welke merken wat bieden en ik stel een open vraag over ‘installeren jullie ook warmtepomp boilers, dus geen warmtepomp?’. Daarop komen al veel ‘nee dat doen wij niet’. Verder kan ik zeer specifiek alle data leveren over de huidige situatie en aansluitingen. Jammer dat mijn vragen overkomen als geklaag, ik klaag niet, ik geef een feitelijk relaas over mijn situatie en de effort die ik er al in heb gestoken met, tot nu toe, zeer mager resultaat. Vandaar mijn vraag aan diegene die hier de discussies voeren: welke installeert hebben jullie in de arm genomen? Meer niet.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik heb alles zelf gedaan, palet met wpb voor de deur en dan aan de slag (toen dat nog kon met isde). Het is bijna hetzelfde als een gewone boiler plaatsen, je zit alleen met de lucht aan/afvoer.

Maar goed, het is allemaal niet waar wat we hier zeggen en dat zou wel eens kunnen komen door de uiterst beperkte informatie die je geeft. Maakt verder niet uit, je hebt er weer een paar bij en misschien kan je eens zo realistisch zijn dat de markt blijkbaar overvraagd wordt en het voorlopig zo blijft.

• Kingpinda
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:15

Kingpinda

Citizenship is earned.

Ik heb een lokale airco boer die geen website heeft en die voor zichzelf een lg wpb heeft geïnstalleerd in de arm genomen. Voor mijn calypso split. Hij wilde de uitdaging wel aan. Voor mij was het belangrijk dat hij het ding bestelde bij zijn kanalen zodat ik niet zelf achter garantie hoef aan te gaan.

Ik voel je wel. Heb ook verschillende grote bedrijven aangesproken en die komen dan met: wij kunnen een daikin 260’liter blabla aanbieden etc en ik vroeg kunnen jullie ook de calypso split 270l v 3 plaatsen? Oh die kunnen we wel bestellen zie ik. Later: deze mag ik helaas van management niet aanbieden..

Heb dus geluk gehad via via deze monteur die wel een uitdaging wilde. Maar ik moest hem na de tijd wel zeggen s.v.p. de dielektriche koppeling te plaatsen en of hij de niet kiwa gekeurde cv aftapkraan wilde vervangen voor een kiwa gekeurde etc

Werkspot misschien wel een idee. Voor een monoblock is loodgieter al voldoende neem ik aan. Split unit dan wel weer f-gassen gekeurd. En mogelijk ook nen 1010 gekwalificeerd voor eventueel groep plaatsen.

Life is like living only without the peaches

• MuadDib007
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14:59
bigkevx2 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 21:18:
[...]

Allemaal niet waar. Ik weet welke merken wat bieden en ik stel een open vraag over ‘installeren jullie ook warmtepomp boilers, dus geen warmtepomp?’. Daarop komen al veel ‘nee dat doen wij niet’. Verder kan ik zeer specifiek alle data leveren over de huidige situatie en aansluitingen. Jammer dat mijn vragen overkomen als geklaag, ik klaag niet, ik geef een feitelijk relaas over mijn situatie en de effort die ik er al in heb gestoken met, tot nu toe, zeer mager resultaat. Vandaar mijn vraag aan diegene die hier de discussies voeren: welke installeert hebben jullie in de arm genomen? Meer niet.
Ik had een mannetje via Werkspot die hem bij mij heeft aangesloten (sjouwen heb ik vrienden laten doen).

In mijn situatie heeft hij ook een 3-weg klep geplaatst zodat de spiraal als backup werkt voor mijn Elga. (logica / sturing heb ik zelf gebouwd)

Helaas moest mijn Atlantic vervangen worden en toen gaf deze man niet meer thuis.

Ik weet niet in welke regio je zit, maar onlangs is hier in de buurt (Tilburg) een man voor zichzelf begonnen en in mijn opinie denkt hij graag in mogelijkheden.

Hij heeft al wat zaken voor mij aangepast naar volle tevredenheid.

Stuur maar een DM als je zijn contact gegevens wil ontvangen.

Growatt MOD10KTL3-XHBP met 30 kWh APX HV en 8,3 kW Solar inclusief BLIQ onbalans aansturing bij Frank Energie, Remeha Elga Ace 4kW, Atlantic Explorer 200LC, Gasloos sinds 09-01-2025

• bigkevx2
MuadDib007 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 23:05:
[...]

Ik had een mannetje via Werkspot die hem bij mij heeft aangesloten (sjouwen heb ik vrienden laten doen).

In mijn situatie heeft hij ook een 3-weg klep geplaatst zodat de spiraal als backup werkt voor mijn Elga. (logica / sturing heb ik zelf gebouwd)

Helaas moest mijn Atlantic vervangen worden en toen gaf deze man niet meer thuis.

Ik weet niet in welke regio je zit, maar onlangs is hier in de buurt (Tilburg) een man voor zichzelf begonnen en in mijn opinie denkt hij graag in mogelijkheden.

Hij heeft al wat zaken voor mij aangepast naar volle tevredenheid.

Stuur maar een DM als je zijn contact gegevens wil ontvangen.
Hier zit ik dus een beetje tussen een wal en een schip in. In mijn situatie, met een duurzaamheid doeningen moet ik via een erkend installateur. Maar i.i.g. bedankt voor het meedenken.

• MuadDib007
  • Laatst online: 14:59
bigkevx2 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 05:36:
[...]

Hier zit ik dus een beetje tussen een wal en een schip in. In mijn situatie, met een duurzaamheid doeningen moet ik via een erkend installateur. Maar i.i.g. bedankt voor het meedenken.
Wat valt onder erkend installateur?

Die kerel via Werkspot was een cv monteur / installateur die netjes een factuur heeft gemaakt.

De man die hier later dingen heeft gedaan heeft ook een geregistreerd installatiebedrijf.

Ik heb het wel over begin 2025, toen was het ok om een factuur van het apparaat te hebben en een losse factuur waarop de installatie was vermeld.

Zo heb ik de subsidie ontvangen.

Growatt MOD10KTL3-XHBP met 30 kWh APX HV en 8,3 kW Solar inclusief BLIQ onbalans aansturing bij Frank Energie, Remeha Elga Ace 4kW, Atlantic Explorer 200LC, Gasloos sinds 09-01-2025

• bigkevx2
MuadDib007 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 06:49:
[...]

Wat valt onder erkend installateur?

Die kerel via Werkspot was een cv monteur / installateur die netjes een factuur heeft gemaakt.

De man die hier later dingen heeft gedaan heeft ook een geregistreerd installatiebedrijf.

Ik heb het wel over begin 2025, toen was het ok om een factuur van het apparaat te hebben en een losse factuur waarop de installatie was vermeld.

Zo heb ik de subsidie ontvangen.
Goeie vraag waar ik het antwoord zo ook niet op weet. Ik heb het wel gezien in de voorwaardes en ik snap ook wel waarom. Goed om i.i.g. mee te nemen.

• Surfari
  • Registratie: Mei 2021
bigkevx2 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 08:56:
[...]

Goeie vraag waar ik het antwoord zo ook niet op weet. Ik heb het wel gezien in de voorwaardes en ik snap ook wel waarom. Goed om i.i.g. mee te nemen.
Wat betreft subsidie aanvragen gaat het erom dat de installateur onder de juiste code ingeschreven is bij de KvK.

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:22
Zolang de meeste installatiekosten of offertes dicht bij de subsidies liggen waar hebben we het dan over? Ik ga de moeite niet meer doen, en zoek inderdaad een "loodgieter" die met de installatie meehelpt of meedenkt. dan maar geen subsidie

[ Voor 5% gewijzigd door (RSH) op 20-05-2026 10:51 ]

3x Solaredge, 3x Homewizard Plug-in Batterij, 1x Marstek Venus E V2, 1x Marstek Venus E V3

• Judge Ming
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:24

Judge Ming

Full electric per 8/2024

Installatie zelf gedaan en later een buurman uit de straat die als ZZP'er voor een installatiebedrijf Mitsubishi airco's installeert even een 'installatie' bonnetje laten maken. Hij keek natuurlijk nog wel even of de aansluitingen goed zaten. Later heeft hij ook mijn Daikin WP met koudemiddel gedaan. Maar mogelijk dat de ISDE regels verandert zijn. Ik heb toen wel voor beide apparaten subsidie gekregen.

75kWh Tesla Powerwall, 5.5kWp Solar met Enphase IQ7A, Daikin WP EHBH08EFW+ERGA06EAV3H, Daikin Airco 2MXM40N2V1B9+CTXM15R2V1B+FDXM25F3V1B, Ariston Nuos Evo WPB, Tesla M3P, Zappi 2.1, Woning 1932 A++

• Surfari
  • Registratie: Mei 2021
(RSH) schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 10:50:
Zolang de meeste installatiekosten of offertes dicht bij de subsidies liggen waar hebben we het dan over? Ik ga de moeite niet meer doen, en zoek inderdaad een "loodgieter" die met de installatie meehelpt of meedenkt. dan maar geen subsidie
Het gaat ook om een boiler. Dat is loodgieterswerk.

Een WPB zonder externe wp heeft niets te maken met f-gas gecertificeerd installeren. Pas als hij koeltechnische gerepareerd moet worden, maar dan is een nieuwe al snel aantrekkelijker.

• sjaak81
  • Laatst online: 22:28
Ik ben aan het onderzoeken hoe ik helemaal van het gas af kan gaan.

Er staat al een warmtepomp van deWarmte. De CV staat er alleen nog voor SWW.

Tevens heb ik overschot aan zonne-energie dus wil graag helemaal van het gas af

De CV hangt op zolder onder een schuin dak. De ruimte is hier beperkt. Een warmtepompboiler is wss te hoog. Verder op zolder is er zat ruimte echter bestaat de mogelijkheid dat deze ruimte ooit nog is als slaapkamer gebruikt zal gaan worden. Niet heel aantrekkelijk dus om een groot vat neer te zetten. Zeker gezien dat een WPB nog wel wat geluid maakt.

Heeft iemand ervaring hiermee? Qua geluid. Of extra stille?

Andere optie zou zijn een split unit WPB

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 22:11

Jerra

Beunhaas in wording

Zijn er al (split)-WPB met een horizontaal vat? Zeker voor @sjaak81 geluidseisen (je wilt ook niet slapen met je hoofd naast een droger of luide vriezer) zou een split ideaal zijn, verplaatst de geluidsbron buiten de ruimte.
Voordeel van WPB is dat je de keuze hebt of je de compressor en luchtstroom wel of niet gebruikt, met een beetje slimme aansturing verwarm je zoveel mogelijk voerdag, geen geluidsoverlast, en mocht je snachts toch teveel dalen dan zou je kunnen kiezen voor enkel verwarmen met een elektrische element.

(daarbij het slechte rendement voor lief nemen voor het geluidsarme comfort)

• kiefty14
  • Laatst online: 06:12
Sinds gisteren een WPB geïnstalleerd -> Atlantic Explorer 270L V5

Vorige week het onding op zolder gezet, even 15 min vloeken want is best onhandig maar wel te doen. Gisteren WPB geïnstalleerd tegelijk met de WP. De afvoer van de ketel gaat hergebruikt worden voor afvoer of aanvoer van de lucht, deze zijn nu nog tijdelijk allebei binnen.

Hadden om 15:00 de WPB gevuld en aangesloten. De boostmodus aangezet richting 62 graden en deze was rond 21:00 klaar.

Eerste indruk; ja maakt geluid maar staat langs de wasmachine en droger. geen irritant geluid oid.
Tijdens het opwarmen merkte je goed dat de WPB veel warme lucht gebruikte want leek wel een koelcel boven. Nu op ECO modus gezet en ingesteld dat deze tussen 0900 en 19:00 mag opwarmen.

Nu komende tijd even afwachten hoe het gaat

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:04
Jim423 schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 22:16:
Het mag er niet vriezen.

Hou je er ook rekening mee dat er kanalen (min. 125mm) naarbuiten moeten?
Ik heb de 110 liter variant (Nuos plus S2) hier zonder doorvoeren (hoeft niet), hangt gewoon in de gang, wil je dat wel dan zit je snel vast aan 160mm al de buislengte al redelijk lang wordt.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• mr_evil08
marnix.w schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 20:44:
Wij zijn van plan om een "Ariston Nuos Plus S2 wifi" 150 WH te laten plaatsen, is dat voldoende voor 2 personen, in de zomer zo veel mogelijk met zonnepanelen overschot laten draaien, als ik dit forum door spit lees ik vooral 200 l, 270l, vrees ik dat we wat krap zitten met 150l, gr Marnix
Dat zijn lui met stortdouche of uitgebreid lang douchen(30-45 minuten) en vinden dat heel normaal, hun keus natuurlijk maar echt niet normaal.

110 liter variant is al voldoende voor 2 personen en dan hoef je echt niet kort 5 minuten te douchen, een 150l is ruim.

Grotere boilers kun je inderdaad meer bufferen maar je moet er wel nuttigs mee kunnen en niet een gevalletje als "ik heb zonnepanelen en ga daarom maar een airco aanschaffen" bijvoorbeeld om even een voorbeeld te noemen.

Het apparaat neemt maar 280W, niet spannend om je overschot weg te fakkelen of je moet het warmte element erbij gaan gebruiken, als je de buizen niet aansluit is het een mini "airco" zeker op zolder.

Persoonlijk zou ik of beide buizen aansluiten of niks omdat je anders overdruk/onderdruk in huis krijgt, ik gebruik zonder buizen.

Het apparaat is stiller dan verwacht, vergelijkbaar met een koelkast maar dat ligt ook sterk aan waar je hem plaatst, een ruimte met kaal beton zal het veel harder klinken(geluid weerkaatst echo) dan op zolder met hout/vloerbedekking, hangt wel aan een stenen muur.

[ Voor 47% gewijzigd door mr_evil08 op 22-05-2026 15:31 ]

• Judge Ming

Judge Ming

Full electric per 8/2024

mr_evil08 schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 15:16:
[...]

Dat zijn lui met stortdouche of uitgebreid lang douchen(30-45 minuten) en vinden dat heel normaal, hun keus natuurlijk maar echt niet normaal.

110 liter variant is al voldoende voor 2 personen en dan hoef je echt niet kort 5 minuten te douchen, een 150l is ruim.

Grotere boilers kun je inderdaad meer bufferen maar je moet er wel nuttigs mee kunnen en niet een gevalletje als "ik heb zonnepanelen en ga daarom maar een airco aanschaffen" bijvoorbeeld om even een voorbeeld te noemen.

Het apparaat neemt maar 280W, niet spannend om je overschot weg te fakkelen of je moet het warmte element erbij gaan gebruiken, als je de buizen niet aansluit is het een mini "airco" zeker op zolder.

Persoonlijk zou ik of beide buizen aansluiten of niks omdat je anders overdruk/onderdruk in huis krijgt, ik gebruik zonder buizen.

Het apparaat is stiller dan verwacht, vergelijkbaar met een koelkast maar dat ligt ook sterk aan waar je hem plaatst, een ruimte met kaal beton zal het veel harder klinken(geluid weerkaatst echo) dan op zolder met hout/vloerbedekking, hangt wel aan een stenen muur.
Ik heb ook een Nuos (niet de wifi variant) van 110 liter en een tweepersoons huishouden. Het is genoeg, pas bij derde douchebeurt is het wel eens voorgekomen dat het water kouder werd. Geen stortdouche natuurlijk.

Ik vind persoonlijk dat het ding te veel geluid veroorzaakt. Hij staat bij mij op de overloop (in een kast) op de 1e, omdat de zolder te laag is, maar ik zou 'm niet naast een slaapkamer willen hebben. En dan heb ik 'm al ingepakt in geluidsisolatie. Wel met twee buizen naar buiten geinstalleerd.

75kWh Tesla Powerwall, 5.5kWp Solar met Enphase IQ7A, Daikin WP EHBH08EFW+ERGA06EAV3H, Daikin Airco 2MXM40N2V1B9+CTXM15R2V1B+FDXM25F3V1B, Ariston Nuos Evo WPB, Tesla M3P, Zappi 2.1, Woning 1932 A++

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:36
@Judge Ming Je kan hem ook overdag laten verwarmen ipv 's nachts.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• Judge Ming

Judge Ming

Full electric per 8/2024

RichieB schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 17:08:
@Judge Ming Je kan hem ook overdag laten verwarming ipv 's nachts.
In tegenstelling tot de meest (hier) genoemde WPB, kan ik bar weinig met mijn WPB. Ja, ik kan er een slimme stekker oplossing aan doen die de tijden regelt maar ik kan de temperatuur niet uitlezen (behalve via het display) en op basis daarvan beslissen dat opwarming nodig is. Dat regelt ie dus zelf en dat kan zo maar in de nacht zijn. Met een vast 24 uurs ritme van ons merk ik dat ie rond 05.30 bij gaat verwarmen omdat we rond 06.15 douchen en hij verwarmt na de douche rituelen in de ochtend dus tot pak weg 11.00. De keuken maakt gebruik van een Quooker dus hij doet alleen de badkamer.

• edddy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:52
Binnenkort wordt er bij mij op zolder een warmtepompboiler geplaatst. Ik zag in dit topic al een paar keer wat voorbij komen over de lucht in- en uitvoer, en daar heb ik een vraag over.

Stel: je hebt twee kanalen naar buiten (aanvoer en afvoer). Als je daar een T-stuk met een klep tussen zet, kun je in de zomer de boiler de warmte uit de woning laten halen (met wat koeling als bijeffect), en in de winter juist buitenlucht gebruiken door de juiste kanalen open of dicht te zetten.

Heeft iemand hier praktijkervaring mee? Levert dit merkbaar extra koeling in huis op, of maak je de installatie hiermee onnodig complex?

De rest van de woning heeft al airco (en WTW), maar “gratis” koeling is natuurlijk mooi meegenomen.

• Smartenergie
  • Registratie: November 2023
Hier een Arriston 110 liter wpboiler 250 watt, deze moet volgens het instruktie boekje 20 cuub omgevingslucht hebben om de ruimte niet te ver te laten afkoelen. De zolder heeft net een te kleine inhoud daarom een rooster 20 x20 cm naar de overloop gemaakt, de zolder heeft een dakkapel van 2,5 mtr breed op de zuid zijde, deze wpb maakt de zolder 5 graden koeler in de zomer. De uitblaas 125 mm zit op de zolder en de aanzuig 125 mm pvc zit een verdieping lager op een slaapkamer met ramen ook op het zuiden. Ik heb wel ook nog een rooster boven de slaapkamer deur gemaakt van 10 x30 cm naar de overloop voor een minder moeizame lucht circulatie.

Op de eerste verdieping niet merkbaar dat het koeler zou zijn, maar beneden in de hal op de noord zijde wel iets koeler.

Ik moet me er wel nog eens extra in verdiepen in de wpboiler regeling, deze staat ingesteld op 53 graden maximaal maar zo gauw een tweede persoon gaat douchen dan gaat bij 50 graden de wpboiler al weer aan, via het installateurs menu dacht ik hem op 40 graden had ingesteld maar dat werkt nog niet goed. Deze 40 graden lijkt mij goed omdat in serie met de wpb nog een standaard boiler van 100 liter staat die op 68 graden staat ingesteld en hoofdzakelijk gevoed wordt met zonne-energie.

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:06
edddy schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 14:17:
Binnenkort wordt er bij mij op zolder een warmtepompboiler geplaatst. Ik zag in dit topic al een paar keer wat voorbij komen over de lucht in- en uitvoer, en daar heb ik een vraag over.

Stel: je hebt twee kanalen naar buiten (aanvoer en afvoer). Als je daar een T-stuk met een klep tussen zet, kun je in de zomer de boiler de warmte uit de woning laten halen (met wat koeling als bijeffect), en in de winter juist buitenlucht gebruiken door de juiste kanalen open of dicht te zetten.

Heeft iemand hier praktijkervaring mee? Levert dit merkbaar extra koeling in huis op, of maak je de installatie hiermee onnodig complex?

De rest van de woning heeft al airco (en WTW), maar “gratis” koeling is natuurlijk mooi meegenomen.
Daar staat heel dit topic al vol mee, is de investering niet waard. Als het zo warm is staat de WPB zo kort aan dat het effect te verwaarlozen is.

• Martin7182
Daarnaast gaat de WPB ook minder efficient draaien als de binnenlucht tijdelijk kouder wordt. Bij ons staat de unit op zolder en koelde het behoorlijk af tijdens het draaien. Tegenwoordig blaas ik altijd naar buiten en zuig van binnen aan. De zolder wordt dan in de zomer tijdelijk wel iets koeler omdat er lucht van de benedenverdiepingen wordt aangezogen.

• Louwm
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 19:26
Martin7182 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 19:30:
Daarnaast gaat de WPB ook minder efficient draaien als de binnenlucht tijdelijk kouder wordt. Bij ons staat de unit op zolder en koelde het behoorlijk af tijdens het draaien. Tegenwoordig blaas ik altijd naar buiten en zuig van binnen aan. De zolder wordt dan in de zomer tijdelijk wel iets koeler omdat er lucht van de benedenverdiepingen wordt aangezogen.
maar in de zomer trek je dan warme lucht aan in je huis via je beneden verdieping waar het warmer wordt en in de winter koude lucht die je weer moet verwarmen is dat wel efficient dan ? van buiten aantrekken en afvoeren naar buiten met de optie om in de zomer de koele lucht te gebruiken binnen voor koeling en ontvochtiging is geen slecht idee , alleen zoals gezegd in de zomer draai de warmte pomp niet zolang dus het effect verdwijnt vrij snel

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:08
Martin7182 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 19:30:
Dat effect valt wel mee, tenzij het kurkdroog is dan zit de verdampertemperatuur net een stukje onder het dauwpunt. Of het dat 21 graden met 16 graden dauwpunt is of 17 graden met 15.5 graden dauwpunt is maakt niet veel uit. De warmte komt toch een groot deel van de latente warmte in de lucht, niet de voelbare.

• Jim423
Ik heb een tijdje met 1m flexbuis aangezogen vanuit de nok van de zolder. Afvoer naar buiten as usual. Dit gaf een ingangstemperatuur van ongeveer 8 graden meer dan de buitenlucht. De boiler was hierdoor zeer snel op temperatuur. Koelen zou ik niet aan beginnen (bi/bi) tenzij je de hele dag zwembadjes aan het vullen bent heb je maar een uurtje per dag koeling.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:39
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dwtSTjTSE-d2khowfigv41uQnlQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EGKfW19jppZCrmO58v2tUdsh.png?f=fotoalbum_large
Hier wel even de config aangepast van binnen -> buiten naar binnen -> binnen (een bochtstuk afvoerpijp even losmaken). Om 9h begon de WBP met legionella-run, dus is nog wel even bezig.
Het is heerlijk koel boven.

(kleine voetnoot: temp-sensor zit wel redelijk dicht bij de uitblaas, dus geeft iets vertekenend beeld)

[ Voor 9% gewijzigd door jj85 op 24-05-2026 11:25 ]

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 20:16

martijn v o

Certified by Enphase.

Ligt eraan wat je opstelling is.

Wij hebben een 100 liter ventilatiewarmtepompboiler die heb ik in serie gezet met een 200 liter boiler. Soms zijn we met twee vaak met vier en soms met 6 mensen in huis en we hebben een bad.

Ik kan daardoor de VWPB soms wel 10 uur per dag laten werken, ik kan hem met kleppen instellen op binnen (en in de winter naar buiten) weer uitblazen en hij staat bij ons op zolder, die wordt dan wel echt koeler. Als ik het vergelijk met de buren die savonds een ventilator voor het raam zetten om het door te tochten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B6rsxgcRx2Zb_zwGRoQwul6Ozb8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5tlwZVQMjmNqo9ZiyqJ6DPZD.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door martijn v o op 24-05-2026 12:13 ]

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

• Seconz
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:31
Hallo allemaal,

Ik zou graag een WPB op de voorzolder willen realiseren, maar er is niet heel veel plek.
De enige plek die ik praktisch zie, is aan de andere kant van de CV ketel en de waterleidingen.

Daarbij, ik heb een QUATT warmtepomp die een CV vereist, maar ik wil een simpele (en veel goedkopere) WPB en zo van het gas af. Heeft iemand daar ervaring mee?

Ik heb 2 vragen:
-Alhoewel je een WPB kan nemen die de omgevingslucht gebruikt van de zolder, zal de zolder in de winter dan erg koud worden, en zal ik dan de airco weer moeten gebruiken om het op temperatuur te krijgen. De zolder heeft nog een slaapkamer naast de voorzolder namelijk. Is het in alle gevallen beter om gewoon een dakdoorvoer te maken? Recht erboven zit het schuine zolderdak, vlakbij de nok, is het zo simpel als dat?
-De waterleiding moet naar de andere kant van de voorzolder; hoe wordt dit doorgaans netjes gedaan? De kledingkast en wasmachine/droger staan er ook, dus we zijn er vrij vaak en willen het redelijk estetisch houden. Kun je de waterleiding bv. "simpel" via de draagbalken wegwerken naar de andere kant en dan op de warm-waterleiding aansluiten? Is die koppeling zo simpel, of moet er ook nog iets met de CV gebeuren?

• k_ers
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16:13
Mag ik vragen hoe je dit gemaakt hebt?

Een warmtepompboiler en een e-boiler?

Dus warmtepompboiler die 300 watt doet en een e-boiler van 2000 watt ?
martijn v o schreef op zondag 24 mei 2026 @ 12:11:
Ligt eraan wat je opstelling is.

Wij hebben een 100 liter ventilatiewarmtepompboiler die heb ik in serie gezet met een 200 liter boiler. Soms zijn we met twee vaak met vier en soms met 6 mensen in huis en we hebben een bad.

Ik kan daardoor de VWPB soms wel 10 uur per dag laten werken, ik kan hem met kleppen instellen op binnen (en in de winter naar buiten) weer uitblazen en hij staat bij ons op zolder, die wordt dan wel echt koeler. Als ik het vergelijk met de buren die savonds een ventilator voor het raam zetten om het door te tochten.

[Afbeelding]

• mr_evil08

Beide buizen niet aansluiten werkt idd als een mini airco, luchtvochtigheid daalt, Je merkt dat de zolder koeler wordt, werkelijke temperatuur daling weet ik niet.

Ik gebruik enkel binnen opstelling.

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 20:16

martijn v o

Certified by Enphase.

k_ers schreef op zondag 24 mei 2026 @ 18:08:
Mag ik vragen hoe je dit gemaakt hebt?

Een warmtepompboiler en een e-boiler?

Dus warmtepompboiler die 300 watt doet en een e-boiler van 2000 watt ?

[...]
Een 100 liter VWPB in serie gezet met een boiler. Eentje die normaal gebruikt wordt met een spiraal om hem op te warmen dus geen E boiler. Zit wel een element in die ik gebruik voor nood als de VWPB stuk gaat of als hij snel moet opwarmen.

Ik heb hem in serie gezet, dus koud water eerst in de extra boiler, dan warmwater uit aangesloten op VWPB in en de warmwater hieruit op het warmwaternet van het huis. Inlaat combinatie ervoor.

Wat je dan wel nodig hebt is een laadpomp omdat anders de voorste boiler niet warm wordt. Dus ik heb een grundfos tapwater circulatie pomp genomen en die aangesloten tussen de warme uittreden van de VWPB en de koudwater in van de voorste boiler. Slimme stekker erop en dan kun je de pomp schakelen.

Om het nog ingewikkelder te maken heb ik ook een circulatiepomp aangesloten een een circulatie leiding gelegd van de keuken beneden naar de voorste boiler. Die ook met een slimme stekker zodat als we de keuken gebruiken we direct warm water hebben. En de pompen draaien ook met de legionella ronde zodat de warmwater en de circulatieleiding ook voldoende worden verwarmd.

Voordeel hiervan is dat je dan ook veel warwater hebt omdat je de boilers goed kan laten doorstromen en er dus geen gelaagdheid is.

Nadeel is dat het best veel componenten bevat en dus duur is, en je de pompen uit moet zetten als je in bad gaat of lang gaat douchen omdat ze anders gelijk gaan mengen. Het vergt dus wat aanpassingsvermogen. Maar meestal gaat het automatisch goed omdat we douchen als we opstaan of douchen voordat we naar bed gaan en dan staan de pompen automatisch al uit op de klok.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

• mr_evil08
Hoe kan je veilig water afsluiten om een tapwater kraan te monteren als de warmtepompboiler op zolder staat ivm imploderen?

Warmwaterkraan open dan hoofdkraan dicht?

Nee geen ontluchters aanwezig...

Het vat hoeft niet leeg, als er maar geen schade komt.

Alle tappunten zitten lager dan de boiler.

[ Voor 8% gewijzigd door mr_evil08 op 24-05-2026 21:53 ]

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:14
mr_evil08 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 21:52:
Hoe kan je veilig water afsluiten om een tapwater kraan te monteren als de warmtepompboiler op zolder staat ivm imploderen?

Warmwaterkraan open dan hoofdkraan dicht?

Nee geen ontluchters aanwezig...

Het vat hoeft niet leeg, als er maar geen schade komt.

Alle tappunten zitten lager dan de boiler.
Ik heb nu wel na de ombouw afsluiters voor en na de boiler zitten zodanig dat de inlaatcombinatie functioneel blijft. Voor vervangen van een kraan kun je de hoofdkraan sluiten en een paar kranen open zetten. Na verloop van tijd komt er geen water mee uit de kraan.

Imploderen kan vacuum is sneller schadelijk dan 6 bar. Dit gebeurt als de aanvoer lang dicht staat en de afvoer ook.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• Jim423
Met de hoofdkraan dicht en de kraan open trek je juist het vat in een negatieve druk. Het beste lijkt me de hoofdkraan (en evt inlaaticombinatie) dichtzetten en dan de bovenste koppeling op de boiler losmaken. Let er wel op dat de boiler niet te warm is en hier een paar liter uit zal komen. Daarna kun je de kranen (koud en warm) beneden openzetten.

• Elsdeniep
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20:22

Het hangt er vanaf waar de lucht die je inblaast de woning uiteindelijk weer verlaat.
Bovenin de woning bevindt zich normaliter de warmste lucht. Als de lucht daar weg kan: prima.
Maar als de lucht ergens op, bijvoorbeeld, de begane grond de woning uit gaat dan is dat meestal niet zo handig. Zeker niet als je daar gekoelde lucht hebt.

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
mr_evil08 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 21:52:
Ik kan hier mn wpb afsluiten, en dan de hoofdkraan dicht. Tapkraan monteren duurt geen uren toch? Dus imploderen zie ik in dat half uurtje niet als risico. Of mis ik dan iets?

Imploderen zie ik vooral als risico bij langere tijd afsluiting icm afkoeling boilervat.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

• aeacus45
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10:17

Ik heb precies dezelfde afweging gemaakt. In theorie klinkt het slim om met kleppen tussen binnen/buitenlucht te schakelen, maar in de praktijk valt het koel-effect vaak tegen omdat een WPB in de zomer relatief kort draait. Wel merk je meestal duidelijk ontvochtiging en een paar graden lagere temperatuur op zolder.

Persoonlijk zou ik de installatie zo simpel mogelijk houden: standaard buitenlucht aan/afvoer en hooguit later uitbreiden als je merkt dat je echt extra koeling wilt benutten

Bereken wat een thuisbatterij jou oplevert: www.ufit.nl

• Martin7182
MisterMailman schreef op maandag 25 mei 2026 @ 10:06:
[...]

Ik kan hier mn wpb afsluiten, en dan de hoofdkraan dicht. Tapkraan monteren duurt geen uren toch? Dus imploderen zie ik in dat half uurtje niet als risico. Of mis ik dan iets?

Imploderen zie ik vooral als risico bij langere tijd afsluiting icm afkoeling boilervat.
Een vat kan ook imploderen a.g.v. aftappen op een lagere verdieping. Als je een nieuwe warmwaterkraan monteert, dan heb je geen keus. Bij een koudwaterkraan even iedereen even een half uurtje het huis uit. Je wilt niet dat iemand per ongeluk de handen wast met warm water of onder de douche stapt.

• Jim423
MisterMailman schreef op maandag 25 mei 2026 @ 10:06:
[...]

Een vat is bij negatieve druk veel zwakker dan bij een positieve druk. Daarnaast wil je elke vorm van stress vermijden voor je vat, zeker als die op zolder staat wil je niet dat er opeens een lek in springt. :)

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
Martin7182 schreef op maandag 25 mei 2026 @ 10:28:
Als je een nieuwe warmwaterkraan monteert, dan heb je geen keus.
Jawel, ik kan mn warmwaterleiding afsluiten bij de boiler... dan kan er dus niks getapt worden :)

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

• Kingpinda
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:15

Kingpinda

Citizenship is earned.

MisterMailman schreef op maandag 25 mei 2026 @ 13:17:
[...]

Jawel, ik kan mn warmwaterleiding afsluiten bij de boiler... dan kan er dus niks getapt worden :)
Dan doe je dat toch EN zet je de inlaatcombinatie dicht? En schakel je hem uit?Dan heb je hem geïsoleerd en eventueel overdruk kan nog wel afvoer in maar hij kan niet leeglopen.

Ik heb een afsluit hendel op de warm water buis van het vat af en afsluit voor de inlaatcombinatie. Uiteraard NIET tussen vat en inlaatcombinatie. Uitschakelen en beide dichtzetten. Zo heeft mijn monteur dat ook gezegd als ze donderdag mijn afleverleverset komen verwijderen.

Zit even te twijfelen of de inlaatcombinatie een keerklep heeft. Zal neem ik aan wel moeten.

Een tip die ik lees is ook. Zet de boiler uit en tap veel warm water om hem af te laten koelen voor de afvoer en aanvoer af te sluiten.

Kijk: als je zegt “ik kan mijn wpb afsluiten”… wie kan dan weten wat je precies bedoelt? Het is belangrijk te weten “wat” je precies afsluit.

[ Voor 22% gewijzigd door Kingpinda op 25-05-2026 14:34 ]

Life is like living only without the peaches

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:26
Martin7182 schreef op maandag 25 mei 2026 @ 10:28:
[...]

Een vat kan ook imploderen a.g.v. aftappen op een lagere verdieping. Als je een nieuwe warmwaterkraan monteert, dan heb je geen keus. Bij een koudwaterkraan even iedereen even een half uurtje het huis uit. Je wilt niet dat iemand per ongeluk de handen wast met warm water of onder de douche stapt.
Dan moet wel de waterkolom zo groot zijn dat ie echt vacuüm trekt. Natuurkundig zou ik eerder verwachten dat bij kraan open juist de druk stabiliseert en dus lucht aanzuigt door de kraan ? Bij meerdere etages is wellicht het gewicht van de waterkolom zo hoog dat dat niet gebeurt. Maar goed, is niet iets wat je proefondervindelijk wil uittesten >:)

• Martin7182
MisterMailman schreef op maandag 25 mei 2026 @ 13:17:
[...]

Het ging hier om de situatie van @mr_evil08 waar dus geen afsluiter aanwezig is.
Kingpinda schreef op maandag 25 mei 2026 @ 14:29:
[...]

Dan doe je dat toch EN zet je de inlaatcombinatie dicht? En schakel je hem uit?Dan heb je hem geïsoleerd en eventueel overdruk kan nog wel afvoer in maar hij kan niet leeglopen.

Ik heb een afsluit hendel op de warm water buis van het vat af en afsluit voor de inlaatcombinatie. Uiteraard NIET tussen vat en inlaatcombinatie. Uitschakelen en beide dichtzetten. Zo heeft mijn monteur dat ook gezegd als ze donderdag mijn afleverleverset komen verwijderen.
Dat kan alsnog fout gaan als de boiler warm is. Als alles dicht staat en je hebt geen beluchter, dan krijg je onderdruk bij het afkoelen.
jurjen_g schreef op maandag 25 mei 2026 @ 14:32:
[...]

Dan moet wel de waterkolom zo groot zijn dat ie echt vacuüm trekt. Natuurkundig zou ik eerder verwachten dat bij kraan open juist de druk stabiliseert en dus lucht aanzuigt door de kraan ? Bij meerdere etages is wellicht het gewicht van de waterkolom zo hoog dat dat niet gebeurt. Maar goed, is niet iets wat je proefondervindelijk wil uittesten >:)
Nee, er zuigt geen lucht aan door een smalle buis. De druk neemt af met 1 bar per 10 meter. Met een huis van twee verdiepingen gaat dat best hard. Ik zou het niet proberen, zeker niet met een RVS vat. Zuig maar eens aan een lege petfles, dat effect krijg je.

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:36
Kingpinda schreef op maandag 25 mei 2026 @ 14:29:
[...]
Ik heb een afsluit hendel op de warm water buis van het vat af en afsluit voor de inlaatcombinatie. Uiteraard NIET tussen vat en inlaatcombinatie.
De meeste (in Nederland gebruikte) inlaatcombinaties hebben zelf een afsluiter (draaiknop) die je handmatig dicht kan zetten. Een losse afsluithendel plaatsen in de aanvoer is meestal dus niet nodig.
[...]
Zit even te twijfelen of de inlaatcombinatie een keerklep heeft. Zal neem ik aan wel moeten.
[...]
Ja, dat is een verplicht onderdeel van een inlaatcombinatie.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• mr_evil08
Mbt imploderen staat niks in de handleiding.

De fabrikant schrijft niks over imploderen in de handleiding, Het apparaat legen bijvoorbeeld:
  1. Koppel het apparaat van netspanning
  2. Sluit de koudwater afsluiter(die zit op de inlaatcombinatie).
  3. Open warmwaterkraan
  4. Open inlaatcombinatie
Het is een stalen 110 litervat.
Als ik deze foto,s zie(wel extreem voorbeeld natuurlijk om in kruipruimte de waterleiding door te knippen)

https://www.klusidee.nl/F...systeem-implodeerd.86795/

[ Voor 78% gewijzigd door mr_evil08 op 25-05-2026 19:44 ]

Pagina: 1 ... 127 128 Laatste