PV: 4425 Wp via SMA, WP: DeWarmte PompAO, WPB: Atlantic explorer v5 270L, aansturing via home assistant, woning uit 1926, binnenkort van het gas af.
Voor l1 moet je beide contacten aansluiten op 230v om in te schakelen. Hetzelfde voor l2jansd schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 21:29:
[...]
Ik weet niet welk L1/N1 contact je bedoelt, maar in de handleiding lees ik klem L1 en klem L2. Mijn vraag is of je op beide klemmen 1 ader per klem moet zetten of 2 aders per klem?
Dus onder elk schroefje moet een kabel.
Dankje helder. Dan sluit ik dus een 4-aderige kabel aan op de klemmen L1 en L2, die aan de andere kant worden geschakeld door 2 shelly"s of met stekker op 2 slimme schakelaars.jj85 schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 22:35:
[...]
Voor l1 moet je beide contacten aansluiten op 230v om in te schakelen. Hetzelfde voor l2
Dus onder elk schroefje moet een kabel.
[Afbeelding]
PV: 4425 Wp via SMA, WP: DeWarmte PompAO, WPB: Atlantic explorer v5 270L, aansturing via home assistant, woning uit 1926, binnenkort van het gas af.
Wij zijn een gezin (2 volwassenen, 1 kind) en hebben nog een gasboiler van 190L (= nog de enige gasverbruiker in huis) voor warm water in de bijkeuken (keuken heeft een Quooker) en twee badkamers waarvan één met bad. Bad gebruiken we 1 á 2 keer per maand en nemen dagelijks een douche van 4 á 8 minuten per persoon. Verwarmen doen we met airco en hebben zonnepanelen.
Nu is de WPB een ontdekking voor me en zou de laatste stap zijn om van het gas af te komen. Ik heb de Tesy al zien staan bij BoilerGarant in Nijkerk maar lees op dit forum dat jullie vooral te spreken zijn over de Atlantic Explorer.
Hij kan op de plek van de huidige boiler waar de lucht invoer/afvoer geen probleem zijn (schuin dak of gat in de muur). Ik heb geen handigheid in dergelijke installaties dus als iemand een installateur weet in de buurt van Ermelo hou ik me aanbevolen. Hebben jullie nog tips?
Voor veel deelnemers hier zijn de (zelf) instelmogelijkheden van de unit (direct of via HA) van groot belang. Dat is niet noodzakelijk voor iedereen een belangrijk criterium. Ik kan in mijn unit bijna niets regelen (zoals start/stop van legionella of uitlezen temperatuur op diverse hoogtes) maar het voordeel is dat ik er dus ook niet over na hoef te denken: hij draait, levert warm water en gebruikt geen gas. Zal vast niet de meest efficiënte unit zijn maar heeft dus andere voordelen.
54kWh Tesla Powerwall, 5.5kWp Solar met Enphase IQ7A, Daikin WP EHBH08EFW+ERGA06EAV3H, Daikin Airco 2MXM40N2V1B9+CTXM15R2V1B+FDXM25F3V1B, Ariston Nuos Evo WPB, Tesla M3P, Zappi 2.1, Woning 1932 A++
Inmiddels een klein jaar in het bezit van een Atlantic explorer v4. Bij de warmwater uitvoer heb ik de diëelektrische koppeling gebruikt die standaard bij de Atlantic geleverd wordt. Nu lekt deze sinds een aantal weken minimaal tussen de "2 koppelvlakken" Ik heb hem al een extra slag gegeven aan de kant van de wpb maar nu lekt hij nog iets meer
Nu vraag ik me af ik de koppeling (bovenste stuk in onderstaande foto) gewoon met loctite kan afdichten. Dit stuk komt dus direct aan de warme kant van de WPB. Is dit de juiste manier of zouden jullie dit anders / beter oplossen?
Alvast bedankt!
LG-HM123MR.U34
Ah bedankt. En hoe heb je het onderste stuk opgelost? Ik heb die koppeling nu vast als ik deze via loctite ook wil afdichten naar een "3/4 naar 15 mm knel koppeling" hoe krijg ik dit vast? Heb jij het onderste stuk gewoon klem gezet met een baco oid en vervolgens met een 2e sleutel die koppeling aangedraaid?jj85 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 14:33:
@tinusit zo heb ik het iig wel gedaan. Bovenste deel met Loctite 55 op de warmwateraansluiting.
LG-HM123MR.U34
Met een radiatorsleutel in een 3/4 naar 22mm koppeling gedraaid (met wat teflontape, Loctite 55 kreeg ik hier niet lekdicht...)tinusit schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 14:51:
[...]
Ah bedankt. En hoe heb je het onderste stuk opgelost? Ik heb die koppeling nu vast als ik deze via loctite ook wil afdichten naar een "3/4 naar 15 mm knel koppeling" hoe krijg ik dit vast? Heb jij het onderste stuk gewoon klem gezet met een baco oid en vervolgens met een 2e sleutel die koppeling aangedraaid?
Volgens mij speelt dit probleem niet omdat je met teflon / loctite de "buitenkant" van de schroefdraad afdicht en op deze manier te verbinding waterdicht maakt. (Op dit moment heb ik de koppeling direct op de uitgang van de WPB gescrhoefd. Nu dicht hij af op de kopse kant middels een fiber ringetje. (daar lekt ie ook niet trouwens).ASW1 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 15:24:
Let er ook op of de flens van de aansluiting onderop de Atlantic wel vlak is, heb het zelf gehad en ook bij anderen gelezen dat die onregelmatig gevormd en dus niet vlak was waardoor de afdichtr8ng niet goed aansluit. Is heel simpel met een fijne vijl of vlakschuren te verhelpen mocht dat het geval zijn.
Ik ga er mee aan de slag! Bedankt voor de input allemaal.
LG-HM123MR.U34
[ Voor 5% gewijzigd door Pos2007 op 19-11-2025 12:05 ]
Hij staat nu op Heatpump only namelijk.
Daarnaast uiteraard Allow heating element en PV mode heating element inschakelen verwacht ik (wellicht ook in die volgorde)
Growatt MOD10KTL3-XHBP met 30 kWh APX HV en 8,3 kW Solar inclusief BLIQ onbalans aansturing bij Frank Energie, Remeha Elga Ace 4kW, Atlantic Explorer 200LC, Gasloos sinds 09-01-2025
Maar nu twijfel ik over het aansluiten.
Handleiding zegt dat ik twee mogelijkheden heb, potentiaal 230 of potentiaalvrij
:strip_exif()/f/image/pPU5MyqZsTbqjp0e8yDn67lA.jpg?f=fotoalbum_large)
Het Solaredge ding levert dit aan als aansluitschema.
:strip_exif()/f/image/WQlhHJ40YnfqIOWEQhpFcmNC.jpg?f=fotoalbum_large)
als ik de bijbehorende video van solaredge bekijk dan zou dit potentiaalvrij zijn.
Is er iemand die deze al gebruikt?
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Als je van A1 naar b1 een draadbrug legt zou hij ook in de pv stand moeten gaan, maar in dit geval wil je de SE omvormer dit laten schakelen?
Ene contact is potentiaal vrij, serie, en de andere is een wisselcontact zo te zien.
de omvormer meet dat er pv overschot is en schakelt dan deze schakelaar ja.Doesnotcompute schreef op woensdag 19 november 2025 @ 18:43:
Zoals ik hem lees zijn de Se contacten potentiaal vrij. Dus je kan dan gewoon de voeding van de boiler A1 via dat SE contact laten lopen, terug naar B1.
Als je van A1 naar b1 een draadbrug legt zou hij ook in de pv stand moeten gaan, maar in dit geval wil je de SE omvormer dit laten schakelen?
Ene contact is potentiaal vrij, serie, en de andere is een wisselcontact zo te zien.
wat ik niet snap is wat ik nu waar aansluit. ik snap het 'schema ingang potentiaalvrij' maar dan krijgt de schakelaar dus aan de andere kant nog een voeding?
[ Voor 12% gewijzigd door No Hands op 19-11-2025 20:11 ]
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Voor jezelf is het wel handig om te weten dat je een spanning voerende kabel er aan hebt zitten.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren
Ik krijg binnen 2 weken de Airwell Eleo M TFMW-200L geleverd, na een defecte Auer-Edel Airmr_evil08 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 20:57:
Heeft ook iemand van de Airwell TFHW Eleo 120L gehoord?
één van de weinige met RVS vat en klein waterinhoud.
Ervaringen goed/slecht?
Vreemd: op de website van klimaatshop.nl staat dat de aansluiting 3x 2.5mm2 vereist maar in de specs https://lh.airwell-res.co...AFLET-TFHW-EN-1023_V1.pdf staat 1 fase apparaat.mr_evil08 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 20:57:
Heeft ook iemand van de Airwell TFHW Eleo 120L gehoord?
één van de weinige met RVS vat en klein waterinhoud.
Ervaringen goed/slecht?
Ik hoop dat 3x 2.5 niet betekent: positief, negatief, aarde
[ Voor 6% gewijzigd door Judge Ming op 21-11-2025 09:48 ]
54kWh Tesla Powerwall, 5.5kWp Solar met Enphase IQ7A, Daikin WP EHBH08EFW+ERGA06EAV3H, Daikin Airco 2MXM40N2V1B9+CTXM15R2V1B+FDXM25F3V1B, Ariston Nuos Evo WPB, Tesla M3P, Zappi 2.1, Woning 1932 A++
Wat zou het anders betekenen bij een 1-fase apparaat? Voor 3-fasen heb je 5x 2.5mm2 nodig: L1, L2, L3, N, aarde.Judge Ming schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 09:47:
[...]
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Vaillant Arotherm plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l - Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin
Is 1 fase, 3x 2.5mm2 is de standaard voor gebouwen NEN1010 zaken met stopcontacten voor 16A.Judge Ming schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 09:47:
[...]
Vreemd: op de website van klimaatshop.nl staat dat de aansluiting 3x 2.5mm2 vereist maar in de specs https://lh.airwell-res.co...AFLET-TFHW-EN-1023_V1.pdf staat 1 fase apparaat.
Vermoedelijk hebben ze het daar van, fouten op de website zijn niet ongebruikelijk.
De technische handleiding van de fabrikant aanhouden.
3x 2.5mm2 is ook 1 fase.
[ Voor 6% gewijzigd door mr_evil08 op 21-11-2025 10:15 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
heb een atlantic explorer v4 met AquaMQTT ook.
Draai normaal op tijdvenster tussen 10.15 en 19.00. Het is al 2x voorgekomen dat dit er mee stopte (start dan gewoon niet - moet hem spanningsvrij maken en opnieuw instellen of het tijdschema er af halen zodat ie 24/7 kan lopen).
Heb nu een nieuwe bevinding. De afgelopen 2 dagen lijkt de warmtepomp niets meer te doen. Hij verwarmt alleen met het element zo te zien. 1,8kWh verbruik consequent wat met het element overeenkomt en zie in AquaMQTT module ook alleen het hitte element.
Als ik normaal het hitte element aanzet loopt de warmtepomp er ook gewoon naast.
:strip_exif()/f/image/vxve1zwyo7AolPXHSnPEwewU.png?f=user_large)
Hij draait normaal alleen op de warmtepomp.
Iemand enig idee wat dat kan zijn? Buiten temperatuur te koud? Volgens de handleiding zou die het tot -5 moeten doen echter.
[ Voor 15% gewijzigd door freaky op 21-11-2025 15:59 ]
Daarin is een probleem opgelost mbt het niet meer opwarmen van de WPB.
Waarom hij nu alleen op je element gaat opwarmen kan ik je niets zinnigs over zeggen helaas.
Growatt MOD10KTL3-XHBP met 30 kWh APX HV en 8,3 kW Solar inclusief BLIQ onbalans aansturing bij Frank Energie, Remeha Elga Ace 4kW, Atlantic Explorer 200LC, Gasloos sinds 09-01-2025
De nieuwe arostor plus heeft 1 inch aansluitingen en gebruikt kunststof nippels als dielektrische scheiding ( zie zwarte nippels op foto)
:strip_exif()/f/image/lwrS7ZH784I04bjuZsqHsW13.jpg?f=fotoalbum_large)
nu heeft mijn huidige installatie 3/4 inch leidingen en fittingen. Ik wil daarom de zwarte kunststof nippels vervangen voor nylon verloopnippels ( witte nippels op foto) die zijn geschikt tot 90 graden en 16 bar.
Lijkt mij dus te kunnen of zie ik iets over het hoofd?
De nieuwe arostor adviseert een 8 bar veiligheidsgroep terwijl mijn huidige installatie een 6 bar type heeft. Als het niet al te veel extra water verspilling oplevert wou ik die laten zitten. Of heeft dat ook negatieve gevolgen voor de werking.
Graag even jullie kijk en of advies over deze twee zaken alsjeblieft
Onderstaande staat in de manual. Dat lijkt an sich goed te werken.
Zet ik contact 1 aan, dan gaat hij op de warmtepomp verwarmen.
Zet ik contact 1 en 2 aan, dan is het warmtepomp + warmteweerstand
Zet ik contact 2 aan, dan stopt hij.
So far so good.
Maar nu zie ik ook dat hij in 'heat pump only' mode (dus contact 1 ingeschakeld) na enige tijd toch de warmteweerstand ook inschakelt. Iemand enig idee hoe dit zit / werkt?
(niet zo erg nu, beetje PV overschot, dus 'gratis' energie
:strip_exif()/f/image/WsW3HD2XJxTJHlQxKheFwhjQ.jpg?f=fotoalbum_large)
6 bar lijkt mij altijd beter: minder druk op je leidingen geeft minder kans op problemen.midas00 schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 12:32:
Ik heb een nieuwe vaillant arostor plus (= tesy aquathermica 260 pro) warmtepompboiler en ga die in plaats van mijn oude arostor ( edel auer) installeren. Helaas zijn de aansluitingen anders en zitten ze soms op een andere plek. Toch wil ik zo min mogelijk aanpassingen doen aan mijn huidige installatie. Daarom even twee vragen:
De nieuwe arostor plus heeft 1 inch aansluitingen en gebruikt kunststof nippels als dielektrische scheiding ( zie zwarte nippels op foto)
[Afbeelding]
nu heeft mijn huidige installatie 3/4 inch leidingen en fittingen. Ik wil daarom de zwarte kunststof nippels vervangen voor nylon verloopnippels ( witte nippels op foto) die zijn geschikt tot 90 graden en 16 bar.
Lijkt mij dus te kunnen of zie ik iets over het hoofd?
De nieuwe arostor adviseert een 8 bar veiligheidsgroep terwijl mijn huidige installatie een 6 bar type heeft. Als het niet al te veel extra water verspilling oplevert wou ik die laten zitten. Of heeft dat ook negatieve gevolgen voor de werking.
Graag even jullie kijk en of advies over deze twee zaken alsjeblieft
Extra waterverspilling zal ook niet veel zijn? Want je systeem kan amper minder water kwijt bij 8 bar tov 6 bar want water kun je niet goed comprimeren.
Welke kunststof nippels je gebruikt: lijkt me niets uitmaken. Kan beide prima als ze geschikt zijn voor die hoge temperatuur.
[ Voor 3% gewijzigd door Swelson op 22-11-2025 13:25 ]
Nou ben ik dit weekend weer wat verder gegaan met de ombouw maken voor wat extra isolatie en toen kwam ik dit tegen.
:strip_exif()/f/image/ueKKOUcB2JzZAcqmphxgteKw.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/fMcWdzrXQHKKie7O9XqXqTbV.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ym3Tr013XC4PAizN4YVxErxv.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/fh5ud12tHWwhftOsMZheWYf2.jpg?f=fotoalbum_large)
Blijkbaar is de onderste plastic rand op meerdere punten "gebroken", en zit op elk breekpunt dit rare gele spul. Het lijkt bijna alsof ze het ooit hebben proberen te lijmen?
Dit was tijdens de levering zeker niet zo maar ik snap ook niet echt hoe dit kan gebeuren want er is niet echt iets mee gebeurt ofzo.
Is dit gewoon puur cosmetisch of wat "ergers" waar ik achteraan moet gaan?
Volgens mij is dit niet dragend.
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Niet dat ik weet, na de installatie heb ik alles geïnspecteerd en waren er geen scheuren, of geligheid te zien zoals nu. Het zou natuurlijk kunnen dat ze toen al gebroken waren.Jim423 schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 21:45:
Is het niet tijdens het plaatsen gebeurd?
Volgens mij is dit niet dragend.
Het lijkt inderdaad op een sierrand die een stukje van de isolatie beschermd.
Dat dacht ik eerst ookSurfari schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 23:28:
Op de onderste foto komt ook wat van bovenaf lopen?
/f/image/10RKA8gwwZfXDvEM9HwvLsUM.png?f=fotoalbum_large)
Maar "komt" echter nergens vandaan. Het loopt ook niet zo door naar de andere plekken; de onder ring heeft het namelijk vrijwel geheel rondom zitten en extra bij elke breuk.
Het is droog en een beetje plakkerig. Je kunt het er eigenlijk vanaf krabben.
Iets in die geest misschien?
Condens afvoer verstopt?
Kap er al eens afgehad? Misschien iets naar binnen geregend oid? Via de lucht aan/afvoer. Dat kan gaan lekken als die afvoer verstopt zit of de boel niet waterpas staat
[ Voor 45% gewijzigd door Doggieman op 23-11-2025 02:06 ]
4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.
Is dit normaal bij het huidige weer of had er toch echt wat water uit moeten komen? Wat adviseren jullie om te doen?
Net een run achter de rug van 32 naar 62grC (circulatiepompje stond aan, dus eventuele lagen heb ik om zeep geholpen).
Lucht in (vanaf zolder): 17grC
Lucht uit: naar buiten
230L water opwarmen met een dT=30grC kost 8kWh aan energie.
Utility meter geeft aan dat er 3kWh elektrisch is gebruikt
COP = 2,7 (verwarmen tot 62grC)
Kijk ik naar de specs, dan wordt een COP van 3,9 genoemd.
Maar bij een referentietemp van ongeveer 55grC.
Kijk ik naar deze temperatuur, dan kost het 6,2 kWh om 230L water op te warmen van 32 naar 55grC.
Op dat moment is er 2 kWh verbruikt.
COP = 3,1 (verwarmen tot 55grC).
Allemaal niet slecht, maar nog zeker geen 3,9
Hoe gaat dit bij anderen?
Is die 3.9 niet de COP van het hele vat van 10 naar 55 graden brengen? Dan lijkt mij van 32 naar 62 wel in lijn met wat jij ervaart. ("gemiddelde" afgifte temperatuur is dan 47 bij jouw ipv 32.5 graden)jj85 schreef op zondag 23 november 2025 @ 16:00:
Gewoon niet druk om maken, ding moet doen waar het voor is: warm water maken en gewoon eenmaal per maand kijken wat het verbruik is.jj85 schreef op zondag 23 november 2025 @ 16:00:
Zijn er hier mensen die naar het rendement van de Explorer V5 gekeken hebben?
Net een run achter de rug van 32 naar 62grC (circulatiepompje stond aan, dus eventuele lagen heb ik om zeep geholpen).
Lucht in (vanaf zolder): 17grC
Lucht uit: naar buiten
230L water opwarmen met een dT=30grC kost 8kWh aan energie.
Utility meter geeft aan dat er 3kWh elektrisch is gebruikt
COP = 2,7 (verwarmen tot 62grC)
Kijk ik naar deze temperatuur, dan kost het 6,2 kWh om 230L water op te warmen van 32 naar 55grC.
Op dat moment is er 2 kWh verbruikt.
COP = 3,1 (verwarmen tot 55grC).
Allemaal niet slecht, maar nog zeker geen 3,9![]()
Hoe gaat dit bij anderen?
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Goed punt, dat eerste stuk zal wat makkelijker verlopen dat het laatste stuk. Dan zal hij idd verder naar die 3,9 trekken. Thanks!AndRo555 schreef op zondag 23 november 2025 @ 17:00:
[...]
Is die 3.9 niet de COP van het hele vat van 10 naar 55 graden brengen? Dan lijkt mij van 32 naar 62 wel in lijn met wat jij ervaart. ("gemiddelde" afgifte temperatuur is dan 47 bij jouw ipv 32.5 graden)
Maak me er gelukkig niet druk om, maar ben wel nieuwsgierig hoe de V5 presteert (opgave vs praktijk). Ben er verder gewoon tevreden meeklump4u schreef op zondag 23 november 2025 @ 17:05:
[...]
Gewoon niet druk om maken, ding moet doen waar het voor is: warm water maken en gewoon eenmaal per maand kijken wat het verbruik is.
je hebt hem volgens mij op een pir plaat staan ?Vetracious schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 23:03:
[...]
Niet dat ik weet, na de installatie heb ik alles geïnspecteerd en waren er geen scheuren, of geligheid te zien zoals nu. Het zou natuurlijk kunnen dat ze toen al gebroken waren.
Het lijkt inderdaad op een sierrand die een stukje van de isolatie beschermd.
zakt hij hier niet in zodat er druk op die rand komt testaan?
zo ja , er een houtenplaat onderleggen zodat de druk over de hele pir plaat wordt verdeeld
Er komt een lekspoor onder die grijze rand uitlopen. Ik zou die rand eens losmaken (twee schroefjes, heel makkelijk) en kijken of de pakking van de anode nog wel goed afdicht.Louwm schreef op zondag 23 november 2025 @ 19:02:
[...]
je hebt hem volgens mij op een pir plaat staan ?
zo ja , er een houtenplaat onderleggen zodat de druk over de hele pir plaat wordt verdeeld
PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....
Je zou nog wel eens gelijk kunnen hebben qua pur, waarschijnlijk tijdens productie oid.Doggieman schreef op zondag 23 november 2025 @ 01:50:
Lijkt mij wat op niet goed gemixed PUR schuim van de isolatie. Waarschijnlijk niet echt lekker uit gehard door verkeerde meng verhouding oid en naar onder gelopen/gekropen in de schil?
Iets in die geest misschien?
Condens afvoer verstopt?
Kap er al eens afgehad? Misschien iets naar binnen geregend oid? Via de lucht aan/afvoer. Dat kan gaan lekken als die afvoer verstopt zit of de boel niet waterpas staat
Condens en toevoer zijn schoon; toevoer is van binnen met een filter ervoor. Naar binnen regenen is ook niet mogelijk.
Klopt! Je kunt het ietsjes minder goed zien op de foto, maar er tussen zit nog een dikke plastic plaat, juist om verzakking te voorkomen.Louwm schreef op zondag 23 november 2025 @ 19:02:
[...]
je hebt hem volgens mij op een pir plaat staan ?
Maar dank voor de poging me lasten te besparen
@Yucon @wizzopa
Bedankt voor de suggesties.
Ik heb vandaag zowel de grijze kap als de boven kap er af gehaald, maar ik ben het spoor eigenlijk nog bijster; het zit in mijn ogen allemaal goed uit?
Alles is droog en ziet er schoon uit.
:strip_exif()/f/image/pKhB1WxkneyXrQ9N69HaJMjx.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/COSq6GyJbnDVFJ5Do6KHJoBE.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/vjjTmkfATvuMG8ndGhNlIJF0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5WvhCe8E4fJH5vMCuBeXBbXK.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zie wel een kleine beschadiging aan de binnenkant van het bovenste gedeelte, waar ook weer wat van dat geel te zien is.
:strip_exif()/f/image/HqlP4SvtBdeOLHzeBLgjWZZi.jpg?f=fotoalbum_large)
Lijkt bijna alsof ze een refurb hebben opgestuurd en dat na genoeg oxidatie de lijm/reparatie verkleurd.
[ Voor 6% gewijzigd door Vetracious op 24-11-2025 01:40 ]
Lijkt stabiel sinds upgrade van AquaMQTT. Heb de boiler niet herstart.MuadDib007 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 17:17:
@freaky heb je jou AquaMQTT al van de laatste nieuwe firmware voorzien?
Daarin is een probleem opgelost mbt het niet meer opwarmen van de WPB.
Waarom hij nu alleen op je element gaat opwarmen kan ik je niets zinnigs over zeggen helaas.
Bedankt
Wij hebben sinds kort een Bellyse warmtepompboiler 300liter. De installateur zou een handleiding opsturen maar die heb ik nog niet ontvangen. Online kan ik hem ook niet vinden. Heeft iemand deze toevallig digitaal beschikbaar? Zou graag weten hoe ik de boiler kan instellen.
Hier vooral geluid en eenvoud: mn wpb staat op zolder (waar eerst ketel hing), en in de zomer staat mn wp uit. Rijtjeshuis, en ik maakte me zorgen om ramen open in de zomer + draaiende wp = (over)last.Voggy schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 14:17:
Wat is voor jullie de reden geweest om een warmtepompboiler te nemen, en geen boilervat aangesloten op de warmtepomp? Voor velen is sww het laatste stapje om van het gas af te gaan, is het dan niet handiger om gebruik te maken van de warmtepomp die je al hebt staan?
En met (aparte) subsidie ook aantrekkelijk geprijsd.
Achteraf had ik wel een extra leiding naar zolder moeten leggen, voorbereid op een boilervat aan de wp. Maar dat is achteraf...
Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos
De subsidie van €1250,- bij zelf installeren in 2018, was voor ons de eesrte stap om van het gas af te gaan.Voggy schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 14:17:
Wat is voor jullie de reden geweest om een warmtepompboiler te nemen, en geen boilervat aangesloten op de warmtepomp? Voor velen is sww het laatste stapje om van het gas af te gaan, is het dan niet handiger om gebruik te maken van de warmtepomp die je al hebt staan?
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Plat dak waardoor ik makkelijk een 2e unit kon plaatsen recht boven het SWW vat (voormalige CV kast) en daarom gekozen voor een split WPB. Die zijn wat efficienter dan een gewone warmtepomp bij het maken van warm water. Daarnaast was er subsidie beschikbaar, zowel ISDE als van de gemeente.Voggy schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 14:17:
En ik vind het nog steeds prettig om 2 losse systemen te hebben, minder afhankelijkheden.
De warmtepomp voor verwarming gaat buiten het stookseizoen helemaal uit, zelfs de stroom eraf.
Update:tinusit schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 22:43:
[...]
Volgens mij speelt dit probleem niet omdat je met teflon / loctite de "buitenkant" van de schroefdraad afdicht en op deze manier te verbinding waterdicht maakt. (Op dit moment heb ik de koppeling direct op de uitgang van de WPB gescrhoefd. Nu dicht hij af op de kopse kant middels een fiber ringetje. (daar lekt ie ook niet trouwens).
Ik ga er mee aan de slag! Bedankt voor de input allemaal.
Afgelopen weken geen tijd gehad. (en de lekkage was zo minimaal dat er per dag 1 druppeltje aanhing, dus weinig prio aan gegeven).
Gisteren alles los gehaald.de koppeling van Amazon gebruikt en alles weer vastgezet (met loctite 55). Alles netjes dicht in 1x. We kunnen er weer tegen
LG-HM123MR.U34
Geld. De wpboiler konden we zelf installeren. Als we sww via de warmtepomp zouden doen moesten we èn een andere warmtepomp èn het was veel duurder geweest.Voggy schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 14:17:
Wij verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp (airco) en hadden stadsverwarming, verwarmen met de airco beviel zo goed dat we niet de stap hebben gemaakt naar l/w , maar een WP Boiler hebben aangeschaft zodat de stadsverwarming de deur uit kon.Voggy schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 14:17:
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Afhankelijkheid. Ik wil niet 1 apparaat wat twee dingen moet doen die elkaar mogelijk in de weg zitten. Als ik het Daikin Altherma topic meelees zie ik heel veel mensen worstelen met de twee functies die de WP moet regelen.Voggy schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 14:17:
Daarnaast staat de WP buitenunit een eind bij mijn badkamer vandaan. De WPB staat er pal naast. Ik had liever op zolder boven de badkamer gehad maar de meeste units zijn staand of verticaal hangend en niet horizontaal staand op de grond. Zolder is maar 135 hoog.
We hebben vloerverwarming, dus misschien valt het wel mee. Maar wel prettig dat verwarmen gewoon door kan gaan als we sww aan het maken zijn.
PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?
Voor mij was dit wegens reeds aanwezige Hybride warmtepomp die de verwarming eigenlijk volledig zelfstandig kon regelen.Voggy schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 14:17:
Met de WPB kon ik van het gas af wat het kostenplaatje verantwoorde.
Wel gebruik ik de spiraal in geval van nood om de hybride warmtepomp te ondersteunen bij een defrost.
De regel elektronica heb ik zelf in elkaar geflanst (Een beetje van Ali, 3D printer en Esphome doet wonderen), een installateur heeft het leidingwerk gedaan.
Ooit energetische verbouwing; de warmtepomp maar net zo groot gekozen dat ze de woning kan verwarmen. En om toch wat speling te hebben, de wp toch ook niet belast met ook nog eens warm water.Voggy schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 14:17:
Toen het voordelig was kwam er een L/W wp en die kan eventueel via de wpb spiraal SWW maken omdat de leidingen toch al nabij liggen.
De wp kan 2x sneller de wpb verwarmen, misschien met een lagere cop maar de snelheid kan handig zijn en je hebt meer capaciteit
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren
Ik ben een beetje verder gekomen met een isolated rs485 usb adapter.Dylanf97 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 13:39:
[...]
Ben je hier nog verder mee gekomen? Ik ben aan het wachten op onderdelen om een sniffer te bouwen en die ertussen te zetten, maar misschien heb jij al meer informatie.
lezen en schrijven naar de Tombask via seriale port gaat goed. Alleen ik snap nog niet alle frames.
is misschien niet nodig en een deel kan ik gewoon testen via de UI.
zie https://github.com/Anderman/tombask/blob/main/logger.py
/f/image/brmTr4Vzy2LIgEij6KaTmiU5.png?f=fotoalbum_large)
Homeassistant integratie
Ik heb de zes bouten proberen aan te draaien, maar dat lukte maar bij een paar een heel klein beetje. Dit heeft de lekkage ook niet verholpen.
Heeft iemand anders dit ook mee gemaakt?
Ah nice, welke adapter gebruik je?thomk schreef op zondag 7 december 2025 @ 16:14:
[...]
Ik ben een beetje verder gekomen met een isolated rs485 usb adapter.
lezen en schrijven naar de Tombask via seriale port gaat goed. Alleen ik snap nog niet alle frames.
is misschien niet nodig en een deel kan ik gewoon testen via de UI.
zie https://github.com/Anderman/tombask/blob/main/logger.py
[Afbeelding]
Homeassistant integratie
[Afbeelding]
Met die "grijze bak" bedoeld hij waarschijnlijk de grijze kunststof cover rond/onder het display. Daarachter zit de printplaat en tevens het verwarmingselement. Dat is wat je op de foto ziet.RichieB schreef op zondag 7 december 2025 @ 17:14:
@jansd Wat is de “grijze bak”? Waar kijken we naar op de foto? Waar in de WPB zit dit onderdeel?
Er zal niets anders opzitten dan dat die hele flens er af moet om te kijken wat er mis is met de pakking/seal. Of garantie claimen.
[ Voor 14% gewijzigd door Doggieman op 07-12-2025 17:37 ]
4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.
deze voor de computer. Ik moet nog wat maken voor inbouw met wifi
denk iets met seeed esp32c3 en deze
https://nl.aliexpress.com...Tsrj&gatewayAdapt=glo2nld
Ben nog opzoek naar de juiste stekkers zodat ik het er tussen kan zetten
Ik lees nu een tijdje mee en zelf ook het idee om een WPB aan te schaffen. Echter zit ik met een probleem, en misschien een oplossing… ik heb al een warmtepomp voor mijn CV, deze red het prima zonder de CV ketel. Echter de plek waar nu mijn CV hangt past geen WPB. Nu zag ik dat de vorige eigenaar van dit huis wel vanuit het ‘cv hok’ 2 leidingen van +-10m heeft gelegd naar een kamer er naast(garage), hier zou die wel kunnen staan. Nu verwacht ik dat deze niet bruikbaar zijn omdat ze te dun zijn, maar ik dacht ik vraag het toch. Het zijn kunststof leidingen met dit opschrift: Iso 22391-2 C PE-RT TYPE 1 class 4/6 bar 5/6bar euroclass F sauerstoffdicht. Ik meet hem zelf op uitwendig 15mm inwendig 12mm.
Kan ik hier iets mee of is mijn verwachting juist dat dit niet gaat werken?
:strip_exif()/f/image/Rsp4rewINp2F86u6x5QcS6Vu.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 7% gewijzigd door EnergyExplorer op 08-12-2025 21:37 ]
Kijk of je nog een andere opdruk ziet die wijst op geschiktheid voor drinkwater.
Trouwens: duwen is beter dan trekken in deze.
Lekt het nog steeds?jansd schreef op zondag 7 december 2025 @ 17:00:
Gister de warmtepompboiler (Atlantic explorer v5) voor het eerst aan gezet om de installatie te testen. Vanochtend zag ik watersporen achter de grijze bak vandaan komen. Na die verwijderd te hebben zag ik dat het water onderaan bij de flens vandaan komt, zie foto.
Ik heb de zes bouten proberen aan te draaien, maar dat lukte maar bij een paar een heel klein beetje. Dit heeft de lekkage ook niet verholpen.
Heeft iemand anders dit ook mee gemaakt?
[Afbeelding]
Kan het condens zijn? Ik heb een andere boiler(staand met externe wp) daar zit vaak wat condens onder het bovendeksel, het deksel sluit niet luchtdicht af. De druppels vallen op de harde isolatie en verdampen, het is alleen zichtbaar met het deksel er af.
De lekkage bij mijn wpb lijkt me geen condens. Alles met elkaar ging de hoeveelheid toch richting een half bekertje. Tot nu toe heb ik het alleen gezien bij de eerste opwarm ronde van koud naar max temperatuur, daarbij paar keer het interne verwarmingselement gebruikt.Surfari schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 17:40:
[...]
Lekt het nog steeds?
Kan het condens zijn? Ik heb een andere boiler(staand met externe wp) daar zit vaak wat condens onder het bovendeksel, het deksel sluit niet luchtdicht af. De druppels vallen op de harde isolatie en verdampen, het is alleen zichtbaar met het deksel er af.
Vandaag nog eens opgewarmd van iets van 52 naar 62 graden. Daarbij was geen nieuwe lekkage. Daarom vraag ik mij af of het met het element te maken heeft dat ook aan de flens is bevestigd.
Het lijkt minder aan de druk te liggen, die ging vandaag ook over de 6 bar waarbij de inlaatcombinatie aan het werk gaat. Zou verbaasd zijn als het probleem nu ineens over is, gezien de hoeveelheid water dat lekte.
Inmiddels is de leverancier in overleg met de fabrikant. Ben benieuwd naar hun oplossing.
Onze WP staat in de tuin en met een WPB hoeft de WP in de zomer niet te draaien, en dat is net het moment dat wij in de tuin zitten.Voggy schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 14:17:
You can make things idiot proof, but they'll always come out with a better idiot
Het plan is om de wpb op de plaats van de intergas ketel op zolder te plaatsen en de aanzuiging op de afzuigkanalen van de ventilatie box aan te sluiten waarmee de ventilatie box vervalt. Eventueel met een T stuk met verstelbare klep waardoor ook gedeeltelijk uit de ruimte zelf aangezogen kan worden. De afgekoelde lucht kan dan op de afvoer van de ventilatie naar buiten of eventueel ook met een T stuk met klep om in de zomer de koele lucht op zolder naar binnen te laten stromen. Is dit een slimme setup? Ik heb iets gelezen over verboden aansluitingen waarbij aanzuigen uit verwarmde ruimtes wordt afgeraden......maar daar zorgt de mv box nu voor die de warmte naar buiten gooit zonder daar iets mee te doen dus waarom niet ten dele gebruiken voor de wp boiler......
Hoe kan ik ervoor zorgen dat hij zeg altijd 80% gevuld moet zijn?
Ik dacht eraan om de eco modus uit te zetten maar wat zijn daarvoor de juiste instellingen?
Ik heb een atlantic v4 270liter, als je een 270L variant kwijt kunt zou ik daar altijd voor gaan tov de 200L. Ook gekozen voor een WPB om van het gas af te kunnen, ik betaalde bijna meer vastrecht dan voor het gas zelf.Popeye328 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 14:31:
Ik overweeg een Atlantic explorer V5 200l om volledig van het gas af te gaan (nu in de aanbieding bij warmteservice). Sinds 2 jaar gebruiken we een MHI 3.5kW airco als verwarming in de woonkamer. De rest van het huis wordt niet verwarmt maar komt in de winter niet onder de 16C (2 onder 1 kap uit 2010). De Intergas ketel wordt momenteel alleen gebruikt voor tapwater, 150m3 per jaar.
Het plan is om de wpb op de plaats van de intergas ketel op zolder te plaatsen en de aanzuiging op de afzuigkanalen van de ventilatie box aan te sluiten waarmee de ventilatie box vervalt. Eventueel met een T stuk met verstelbare klep waardoor ook gedeeltelijk uit de ruimte zelf aangezogen kan worden. De afgekoelde lucht kan dan op de afvoer van de ventilatie naar buiten of eventueel ook met een T stuk met klep om in de zomer de koele lucht op zolder naar binnen te laten stromen. Is dit een slimme setup? Ik heb iets gelezen over verboden aansluitingen waarbij aanzuigen uit verwarmde ruimtes wordt afgeraden......maar daar zorgt de mv box nu voor die de warmte naar buiten gooit zonder daar iets mee te doen dus waarom niet ten dele gebruiken voor de wp boiler......
Ik verwarm met MHI 5.0 beneden en een 3.5 boven. Echter heb ik er ook een pelletkachel naast. Ik vind het vrij vervelend als het rond het vriespunt is dat de MHI bevriest een een defrost run moet doen, als het dagen achter elkaar onder de 3-4 graden is werkt een airco/inverter niet fijn om je huis mee op te warmen, als hoofdverwarming, cop stijgt als een gek en dus je verbruik ook, maar dat is mijn mening.
Hou er rekening mee dat in de winter je aanvoer water een stuk kouder is dan in de zomer. In de zomer staat mijn WPB op 50 graden, in de winter op 55.holygame schreef op woensdag 10 december 2025 @ 14:35:
Sinds een paar maanden een Atlantic 270V5, maar ik sta soms onder een koude douche omdat het warm water op is. Nu zie ik in Home Assistant dat de capaciteit soms daalt tot 60%.
Ik dacht eraan om de eco modus uit te zetten maar wat zijn daarvoor de juiste instellingen?
[ Voor 13% gewijzigd door Step-han op 10-12-2025 14:45 ]
Op welke temperatuur zet je de WPB? Misschien moet je die gewoon hoger zetten.holygame schreef op woensdag 10 december 2025 @ 14:35:
Sinds een paar maanden een Atlantic 270V5, maar ik sta soms onder een koude douche omdat het warm water op is. Nu zie ik in Home Assistant dat de capaciteit soms daalt tot 60%.
Op mijn split is die capaciteit wat onzinnig. Ik heb een sturing die het PV contact stuurt als ik denk dat er warm water moet bijgemaakt worden. Dat sturen op de capaciteit was weinig zinvol. Soms warmde het zo te snel, soms veel te laat.
Ik stuur nu op toptemperatuur of middentemperatuur (ik weet het even niet meer). Op zich zolang midden of top > 40°C, kan je nog perfect douchen.
Walter
Houdt er rekening mee dat je WBP maar een paar uur per dag draait. Dat betekent dat je 80% van de tijd dan geen MV hebt. Ik denk dat de WPB meer lucht aanzuigt dan een MV in de laagste stand. Dat betekent dat je mogelijk geruis gaat horen in ruimtes met een MV-afvoer als de WPB draait. Tevens heb je niet zoveel aan koude lucht als dat maar een paar uur per dag is. Het verschil tussen het aanzuigen van lucht uit een verwamde kamer (danwel MV) en een onverwarmde kamer scheelde in nov-feb circa 10kWh per maand. In de overige maanden niets omdat de verwarming dan niet aan staat en het op zolder dan altijd warmer is dan beneden.Popeye328 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 14:31:Het plan is om de wpb op de plaats van de intergas ketel op zolder te plaatsen en de aanzuiging op de afzuigkanalen van de ventilatie box aan te sluiten waarmee de ventilatie box vervalt. Eventueel met een T stuk met verstelbare klep waardoor ook gedeeltelijk uit de ruimte zelf aangezogen kan worden. De afgekoelde lucht kan dan op de afvoer van de ventilatie naar buiten of eventueel ook met een T stuk met klep om in de zomer de koele lucht op zolder naar binnen te laten stromen
WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye 6K-SG03LP1, 2xLuyuan, 32kWh
Datvis idd een optie, maar dan zal er ook weer een inwendige 12mm ingaan wat voor de douche en het bad te smal lijkt te zijn toch?Judge Ming schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 15:19:
Wat je wel kunt proberen is een drinkwater flex lijn aan 1 van die kunststof buizen vast maken en dan naar de andere ruimte trekken. Moeten er natuurlijk niet te veel rare bochten en 90 graden hoeken in zitten, maar merk je snel genoeg als er iemand in de garage aan die pijp rommelt, dan moet dit bij de CV ruimte ook bewegen.
Trouwens: duwen is beter dan trekken in deze.
Yep, 15mm aangeraden. 12 kan is wellicht als 'groen' te verkopen?Pringo schreef op woensdag 10 december 2025 @ 19:28:
[...]
Datvis idd een optie, maar dan zal er ook weer een inwendige 12mm ingaan wat voor de douche en het bad te smal lijkt te zijn toch?
Hier ook op zolder (Explorer v5). Geen deur richting zolder (enkel open trapgat). ALs hij aan staat, dan hoor ik hem wel een verdieping lager, maar vergelijkbaar met de wasmachine die aan staat. In die zin niet storend, maar zou er niet naast willen zitten werken...Belecthor schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 11:48:
Hoe zijn de ervaringen hier met betrekking tot de warmtepompboiler op zolder icm lawaai? Wij willen wellicht een warmtepomp voor de CV op de begane grond hebben en vervolgens het tapwater laten verwarmen met een warmtepompboiler op zolder. Het enige is dat hier ook een slaapkamer is en een werkkamer en ik liever niet wil dat dit tot klachten leidt. Ik kan er een omkasting omheen zetten. Het is een relatief recent huis (betonplaten), dus geen houtskelet.
Gelukkig is er de mogelijkheid om de WP compressor alleen aan te zetten gedurende bepaalde tijden dus in de nacht is hij uit.
Als de WP compressor niet draait is het geluid van de ventilator enkel te horen als je er naast staat.
Hier op zolder in een afgetimmerd hokje van gipsplaat (met rockwool ertussen) met een (lichtgewicht) deur. Moet echt moeite doen om te horen of hij aan staat als ik 3 meter van het hokje vandaan sta.Belecthor schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 11:48:
Hoe zijn de ervaringen hier met betrekking tot de warmtepompboiler op zolder icm lawaai? Wij willen wellicht een warmtepomp voor de CV op de begane grond hebben en vervolgens het tapwater laten verwarmen met een warmtepompboiler op zolder. Het enige is dat hier ook een slaapkamer is en een werkkamer en ik liever niet wil dat dit tot klachten leidt. Ik kan er een omkasting omheen zetten. Het is een relatief recent huis (betonplaten), dus geen houtskelet.
Wel met buiten/buiten, ik weet niet of dit verschilt als je de lucht binnen afzuigt of uitblaast.
@ahjwinth Je kan beter Sonodeck gebruiken, deze dempt de geluiden behoorlijk.
[ Voor 5% gewijzigd door Wolly op 12-12-2025 12:48 ]
Als je geen lage waterdruk hebt en geen speciale douche durf ik dat wel aan hoor.Pringo schreef op woensdag 10 december 2025 @ 19:28:
[...]Datvis idd een optie, maar dan zal er ook weer een inwendige 12mm ingaan wat voor de douche en het bad te smal lijkt te zijn toch?
En uiteraard zo min mogelijk knietjes gebruiken.
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Heb twee kamers ingetimmerd op zolder met goedkope (kartonnen) deuren. Als de Atlantic Explorer v4 aan staat dan hoor je die niet een verdieping lager (bj2003), je hoort 'm enigszins in de kamer ernaast maar ik heb mijn dochter (20jr) er nooit over horen klagen, wel over andere dingen. Hij staat in mijn werkkamer waarin ik de hele dag in teams-sessies zit. Ze zeggen dat ze m niet kunnen horen. Hij draait overigens maar 2-4 uur per dag. In de zomer korter dan in de winter aangezien het op zolder lekker warm kan worden en de aanvoertemperatuur dan minder koud is.Belecthor schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 11:48:
Hoe zijn de ervaringen hier met betrekking tot de warmtepompboiler op zolder icm lawaai?
WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye 6K-SG03LP1, 2xLuyuan, 32kWh
Nu heb ik vanochtend de BOOST aangezet en was om 09:55 de temperatuur 62 graden. Prima.
Maar nu, 3 uur later, is de temperatuur van het vat 53 graden.
Ik heb toevallig in de badkamer de warm water kraan "open" staan, alsin, deze is nog open gedraaid, maar de platfonddouche en de handdouche is niet actief (uitgezet met de knopjes):
Het is dit "bedieningspaneel"
Er komt ook geen water uit de plafonddouche en ook niet uit de handdouche.
Zou het mogelijk zijn dat er toch op de een of andere manier water circuleert of zo? Ik moet uiteraard nog eens testen met die kraan helemaal dichtgedraaid. Kijken of dat een verschil maakt.
De afgaande leiding van de boiler gaat naar beneden richting de vloer en daarna weer naar boven, dus het eenpijpcirculatie principe is niet van toepassing, toch in ieder geval niet bij de boiler / op zolder.
Maar ik vraag me dus af of er niet toch iets is waardoor het vat zo snel afkoelt.
Of zou dit puur te maken hebben met de gelaagdheid van het vat? En dus eigenlijk met foute rapportage van de temperatuur sensor? (Gemeten met AquaMQTT.)
PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?
Het is wel zo dat boost voornamelijk het water bovenin verwarmd, daarna zal dit water gaan mengen met het water onderin als de gehele boiler koud was voor de boost.
Dan is dat vermoedelijk nav de boost gebeurd. De boost is eigenlijk "te snel" dan.Jim423 schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 13:22:
Gewoon op 2 meter afstand even voelen aan de koude en warme leiding vanaf de WPB na een uur geen warm water gebruikt te hebben in huis. Dan weet je snel genoeg of er iets wegloopt.
Het is wel zo dat boost voornamelijk het water bovenin verwarmd, daarna zal dit water gaan mengen met het water onderin als de gehele boiler koud was voor de boost.
Maar ik zal nog een keer boosten, morgen of zo, en dan die kraan dicht zetten. Kijken of dat een verschil maakt. Misschien volgens de theorie niet, maar dan maar for science en voor mijn eigen gemoedsrust.
Ik heb een Ariston Nuovo en die hoor je best wel. Staat naast de badkamer waarnaast de slaapkamer is. Komt zelden voor dat ie in de nacht actief is. Meeste geluid na het douchen en dan ben ik beneden of weg.Belecthor schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 11:48:
Ik dacht de meeste types wel te kennen maar dit model zegt me niets.Judge Ming schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 15:17:
[...]
Ik heb een Ariston Nuovo en die hoor je best wel. Staat naast de badkamer waarnaast de slaapkamer is. Komt zelden voor dat ie in de nacht actief is. Meeste geluid na het douchen en dan ben ik beneden of weg.
Ook op google levert dit niets op.
WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50
Ik heb dezelfde ervaring met de BOOST functie op de explorer v4, je hebt snel warm water, je kunt ook redelijk snel warm douchen, maar het gehele vat wordt volgens mij niet verwarmd. Voornamelijk bovenin zodat je snel warm tap water hebt.Tanuki schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 14:07:
[...]
Dan is dat vermoedelijk nav de boost gebeurd. De boost is eigenlijk "te snel" dan.
Maar ik zal nog een keer boosten, morgen of zo, en dan die kraan dicht zetten. Kijken of dat een verschil maakt. Misschien volgens de theorie niet, maar dan maar for science en voor mijn eigen gemoedsrust.
Mijn vat koelt ook sneller af na een BOOST run, het vat blijft veel beter op temperatuur als die de op de warmtepomp heeft gedraaid.
Het is ook niet vreemd, de warmtepomp geeft zijn warmte onderin het vat af en het verwarmingselement zit een stuk hoger.Step-han schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 16:49:
[...]
Ik heb dezelfde ervaring met de BOOST functie op de explorer v4, je hebt snel warm water, je kunt ook redelijk snel warm douchen, maar het gehele vat wordt volgens mij niet verwarmd. Voornamelijk bovenin zodat je snel warm tap water hebt.
Mijn vat koelt ook sneller af na een BOOST run, het vat blijft veel beter op temperatuur als die de op de warmtepomp heeft gedraaid.
Aangezien warmte opstijgt....
[ Voor 4% gewijzigd door andre75 op 15-12-2025 21:05 ]
Ik zou daar met een grote boog omheen lopen, waarom zou je voor een onbekend merk gaan met een grote kans op een ondersteuningsproblemen in de toekomst als je ook voor een gerenomeerd merk kan gaan waar dat risico aanzienlijk kleiner is.MrZioN schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 11:23:
Voor de laatste stap om van het gas af te kunnen staat een warmtepompboiler op de planning, onze vaste installateur biedt een AQUAPURA MONOBLOC 200l aan maar ik kan hier weinig over vinden aan ervaringen. Zijn er hier mensen die dit merk hebben of er anderzijds ervaring mee hebben?
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Sinds begin december zijn we bezig in ons nieuwe huis, gezien het ongeveer twee keer zo groot is als ons oude huis, meteen de verduurzaming hoog in het vaan gezet (ook uit het gasverbruik perspectief😉). Inmiddels het eerste gesprek gehad met Dewarmte, nieuwe Pomp MP zou moeten gaan, gebaseerd op hun warmteverliesberekening zouden het er eigenlijk 2x pomp MP moeten zijn. Ik wilde dit in combinatie met de 300 liter pomp T doen. Wel een aardige investering die Pomp T van 300l, 4850€ inclusief de subsidie.
Na dit gesprek, alles met de vrouw doorgenomen, bleek dat de locatie verre van de juiste WAF had🫣. Dus opnieuw de locatie eens gaan bekijken. Vrouwlief heeft een optie aangedragen, wat voor haar zou kunnen. Bleek achteraf niet zo'n hele slechte optie😂, hierdoor zou de aansluiting van de warmtepomp de kelder binnenkomen en daar op de ringleiding van de CV aangesloten kunnen worden, ook zit daar de meterkast boven, dus kan de elektra meteen naar beneden, eigenlijk alleen maar win-win. Kan de CV verdwijnen uit de bijkeuken en wordt deze ook wat netter. Zit ik alleen met de warmwater voorziening. Pomp T kan prima in de bijkeuken, is dn ook nog best prima om tegenaan te kijken, maar eigenlijk is de kelder ook wel een goede optie, daar heb ik ruimte zat, alleen is het minder hoog, ~204cm. Daar mag ie er ook wat minder mooi uitzien. Ik denk dat ik dat wel kan verkopen thuis.... Zo vaak komt ze daar niet...
Gezien de prijs van hun warmtepompboiler, toch eens gaan kijken naar mogelijke alternatieven, als ie dan toch in de kelder komt, hoeft ie er niet zo heel moi uit te zien, maar kan wel functioneel zijn.
Ik kan dezelfde muur naar buiten gebruiken als de warmtepomp om een luchtafvoer te realiseren. Deze lucht blaast dan op de warmtepomp voor de CV, misschien een beetje rendement extra hierdoor. Aanvoer van de lucht kan uit de kelder komen, die ie ongeveer 60m3. Echter heb ik onder de rest van het huis een kruipruimte, dit is bij elkaar ook iets van 77m3. Er zitten op 4 punten (geloof ik) een ventilatie opening in, van ik schat iets van 80mm pvc pijp. Ik ben wel gecharmeerd van het aanzuigen van de lucht van binnen/kruipruimte, met name omdat daar natuurlijk wat meer warmte in zit. Vraag is of dan de kelder/kruipruimte niet teveel afkoelt.
Watermeter zit in de kelder, daar komt nog een waterontharder, dan zou vanuit de boiler een leiding getrokken kunnen worden naar de bijkeuken, en daar op de warmwaterleiding aangesloten kan worden.
Er zijn best wat warmtepompboilers te vinden van meer dan 250 liter, die prijstechnisch ook interessanter zijn qua kosten dan die van Dewarmte.
Ik ben benieuwd of iemand nog andere suggesties of adviezen heeft.