Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 114 115 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 19:24
Derpie1234 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 12:05:
Net naar de warmteservice voor dakdoorvoer, 175€ per stuk. Die valt wel even tegen
Van goud?
Of zo bijzonder?

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 18:02

Rzaan

Altijd zoekende

Ik was dat ook wel kwijt. Meer nog volgens mij. Maar ik had doorsnede 180/200.
Als je ze kleiner neemt, zijn ze ook goedkoper.
Vind de mijne wel mooi. Niet van die lullige pijpjes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wgEk5GSK740IVeyAaWgJj4Cdyf8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/e1y0JS06eCg1tteQDujLBC4u.jpg?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y0BD2zZ2iLtlHsYE28OkVeohD2s=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/qERRAmUSczOjWKBC7lskYqw2.webp?f=user_large

• MuadDib007
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20:33
Ik heb de Ubbink Valetis genomen, die kost iets van 120 euro.
Diameter doorvoer is 150/160 en geïsoleerd.

Growatt MOD10KTL3-XHBP met 30 kWh APX HV en 8,3 kW Solar inclusief BLIQ onbalans aansturing bij Frank Energie, Remeha Elga Ace 4kW, Atlantic Explorer 200LC, Gasloos sinds 09-01-2025

• Derpie1234
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 27-09 09:20
Dat zijn inderdaad mooie doorvoeren. Bij mij gaat het om een platdak doorvoer. Dat moet toch goedkoper kunnen ? 2 stuks komt dan op 350€.

[ Voor 11% gewijzigd door Derpie1234 op 25-09-2025 20:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:45
Derpie1234 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 20:29:
Dat zijn inderdaad mooie doorvoeren. Bij mij gaat het om een platdak doorvoer. Dat moet toch goedkoper kunnen ? 2 stuks komt dan op 350€.
Eerste hit google 'platdak doorvoer' :X :
https://www.ventilatiesho...t-dak/?vs_diameter=160+mm

Bijv https://www.ventilatiesho...unststof-kap-150-160mm-2/
62 euro. Geen idee of het kwalitatief wat is.

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:44
Als je de WPB op de plek zet waar de cv ketel vroeger stond zou je ook nog kunnen overwegen de rookgasafvoer hiervan te gebruiken (mits je natuurlijk wel even goed nadenkt over zaken als condensatie, en of je die beter voor aan of afvoer kunt gebruiken).

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
onlinaius schreef op donderdag 25 september 2025 @ 21:39:
Als je de WPB op de plek zet waar de cv ketel vroeger stond zou je ook nog kunnen overwegen de rookgasafvoer hiervan te gebruiken (mits je natuurlijk wel even goed nadenkt over zaken als condensatie, en of je die beter voor aan of afvoer kunt gebruiken).
Dat is mijn plan ook eigenlijk. Alleen is die qua diameter volgens mij geen 160mm. Dus moet nog eens een drukvalberekening maken of dat veel impact gaat hebben op de luchtflow :)

Af anders gezegd: maakt het uit of ik 20m 160mm leiding aanleg vs 1m @ 160mm + 50cm @ 120mm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:42
jj85 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 21:54:
[...]

Dat is mijn plan ook eigenlijk. Alleen is die qua diameter volgens mij geen 160mm. Dus moet nog eens een drukvalberekening maken of dat veel impact gaat hebben op de luchtflow :)

Af anders gezegd: maakt het uit of ik 20m 160mm leiding aanleg vs 1m @ 160mm + 50cm @ 120mm
Dat is ook wat we hier gedaan hebben (Hewalex 3 kW), en dat werkt prima. Moet er wel bij zeggen dat we binnen/buiten opstelling gebruiken met ingaand 0 m en uitgaand 2 m 160 mm + 1 m 125 mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derpie1234
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 27-09 09:20
@jj85 je hebt gelijk inderdaad. Ik dacht dat 150-160 dubbel concentrisch is maar wat klopt niet. En kwa condens zou het goed moeten gaan toch ?

De uitblaas is kouder dan de omgevings lucht en inkomende lucht dezelfde temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WirelessErik
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 28-09 14:34
Om nog even terug te komen op het ontbreken van de pv instellingen. Hierbij een aantal fotos.
Zijn er ook gebruikers van de Atlantic Explorer V4 die dit wel hebben staan in hun instellingen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/siGPzxhRzWvT3z3f5Ha5DxNe9W0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kp4ixhIG1Dvy4wERqyPas8ip.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zpxwzUtOHmsbVaHL6TXf-ADGgpM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9PRWJmh2qHPASQajvzHyohFN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OzSkRRMQTrGgX86L6bJQiwAv6zQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zj89ID3xLv7jWRSqjjBeDqDL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N3dKAg1hGoWQzY5tTmgGn0zQhog=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X90nQDdUfNAPTitdYQJclbU2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Aj0IPumiXbC1XiEwc-KoRjCR1Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w8aFqmrO9HKmz1KOLLLexwlq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v3lmFy3UtKlc7gulW4i0jmdCQCA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kKGYMYijjC6PfL8rHeSRKS4a.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vU4Tm16TgbatYYRGYWAnV0oSNgY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sL4tpeSOIThsvLGhDG5XMGug.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6m6S1ftfdMErJlthCbZgUf06Nrs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PptrzSifQh3XNLvulaaTH6h3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Lfsq35-DXKhVTyWq2fFEQzd0VU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5HrpBdpEbCQ46AYOdtnelqH0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ihSgE8vUWUxuAstpfkqCnW7JThc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PPW1EuPy1y5XQzV4UJR3i5hM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h0cV8zE6T5ua8hstSXPX7BOTjJQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vyMDvg08JxmMqOEnVfLw0dkh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:33
@WirelessErik Hoe staat de “Steunverwarming zonnecollector” ingesteld? Volgens mij kan je of PV of een zonnecollector gebruiken. Misschien verdwijnt de ene instelling als je de andere aanzet?

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:44
Derpie1234 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 08:43:
@jj85 je hebt gelijk inderdaad. Ik dacht dat 150-160 dubbel concentrisch is maar wat klopt niet. En kwa condens zou het goed moeten gaan toch ?

De uitblaas is kouder dan de omgevings lucht en inkomende lucht dezelfde temperatuur.
Dat betekend wel dat het kan condenseren op de uitblaaspijp. En als je hiervoor het oude rookgaskanaal gebruikt, en dit metaal is ipv kunststof zou je roest / druppelend roestig water kunnen krijgen. Mij werd indertijd bij advies over een WPB dan ook afgeraden het rookgaskaneel voor afvoer van koude lucht te gebruiken. Aanvoer kan wel, maar daar heb ik al een efficientere optie voor bedacht, dus dat wil ik eigenlijk liever niet.

Dat vond ik wel een domper, want dat rookgaskanaal zit er toch, en om nu tegen extra kosten nog een gat door de muur te laten boren vind ik wel wat zonde, zowel qua kosten als qua extra warmteverlies.

[ Voor 11% gewijzigd door onlinaius op 26-09-2025 11:05 ]

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WirelessErik
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 28-09 14:34
RichieB schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 10:29:
@WirelessErik Hoe staat de “Steunverwarming zonnecollector” ingesteld? Volgens mij kan je of PV of een zonnecollector gebruiken. Misschien verdwijnt de ene instelling als je de andere aanzet?
Zoals je kunt zien op 1 van de fotos staat deze op alleen warmtepomp ingesteld.
Als ik hem op zonnecollectoren zet, krijg ik niet een extra optie voor de pv erbij helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
Even een theoretische vraagje mbt de diëlektrische koppelingen.

Aan de warme uitgang zit een diëlektrische koppeling.
Aan de koude ingang zit geen diëlektrische koppeling.

Het koper leidingwerk komt daarmee aan de warme kant niet in contact met het boilervat.

Echter zijn de warm en koudwaterleiding (elektrisch gezien) wel met elkaar verbonden. Bijvoorbeeld via de mengkraan in de badkamer (en potentiaalvereffening badkamer). Dus links en rechts van de diëlektrische koppeling hebben dezelfde potentiaal.

Heeft zo'n diëlektrische koppeling enkel aan de warmte uitgang wel nut met het oog op galvanische corrosie? Of werkt het pas echt goed als ik dan ook aan de koude kant een diëlektrische koppeling toepas?

(wat ik overigens sowieso moet gaan doen ivm de recirculatiepomp die ik tussen warm en koud gezet heb; daardoor wordt de koude ingang natuurlijk net zo warm als de warme uitgang).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/urKuR7EqPovF5YAWdA2tmGxQrBM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5RIkn7WqHoAUuqyhzEXvK2Gc.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door jj85 op 26-09-2025 12:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martin7182
@jj85 het gaat niet om elektrische isolatie (drinkwater geleidt ook), maar om contact tussen verschillende metalen. Galvanische corrosie hangt af van de metaalsoorten die contact met elkaar maken en gaat sneller bij hogere temperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
Martin7182 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 12:56:
@jj85 het gaat niet om elektrische isolatie (drinkwater geleidt ook), maar om contact tussen verschillende metalen. Galvanische corrosie hangt af van de metaalsoorten die contact met elkaar maken en gaat sneller bij hogere temperaturen.
Thanks! Ook wel weer logisch eigenlijk 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smily 24
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 28-09 10:32
Hallo ik heb hetzelfde probleem als jullie, ook storing 30.3, ik heb er nog geen oplossing voor, haal spanning eraf en zet hem daarna op boost en dan blijft het weer even weg!!
Iemand idee wat het kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 28-09 12:27
WirelessErik schreef op maandag 22 september 2025 @ 20:57:
Vanavond maar eens 230 opde klemmen gezet. Niks???
Vreemd. Vind ook geen instelling mbt pv installatie, wel voor zonne collectoren.

Erik
Moet werken. Ik heb een smart plug via home assistant gekoppeld. Bij langer dan X minuten N overschot pv schakel ik 230 erop en gaat hij draaien. Zit wel delay op.

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:22

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Voor wie geen PV optie ziet en geen timer heeft ingesteld:
Stel eens een timer in (1 of 2 tijdblokken van samen minimaal 8u lang).
Garantie tot de deur maar dat is een verschil dat ik zie met plaatjes waar het werkt.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:22

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Smily 24 schreef op zondag 28 september 2025 @ 09:30:
Hallo ik heb hetzelfde probleem als jullie, ook storing 30.3, ik heb er nog geen oplossing voor, haal spanning eraf en zet hem daarna op boost en dan blijft het weer even weg!!
Iemand idee wat het kan zijn?
Dat gaat om het warmtepomp deel, kan te maken hebben met te weinig koelmiddel of een expansieventiel dat niet (goed) werkt.
Je kan zien dat er ergens ijs op zit waar het niet hoort als er te weinig koelmiddel in zit.
Fantastisch toch die handleidingen, helemaal zelf in opgezocht :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buis07
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 15:59
Er is al veel geschreven over aansluitschema van een wpb. Uiteraard heb ik het schema van de fabrikant maar vele topics in dit forum beschrijven vele meerdere mogelijkheden.

Een pomp tussen warme uitgang en koude ingang wanneer turbo stand wordt ingeschakeld.
Vanuit warme uitgang eerst naar beneden met de leiding.(sifon)
Wpb als bijverwarming via col als ondersteuning hybride warmtepomp?
En misschien nog veel meer opties om rendement van wpb te verhogen.

Ik kom echter geen complete installatieschema tegen.

Wie heeft een complete aansluitschema waarin ook de extra opties zijn toegevoegd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23:38
jj85 schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 17:19:
Ook wel aardig van de V5. Naast de (witte) circulatie-aansluiting zit een opening voor een temperatuursensor. In de isolatie zit een soort holte waardoor een sensor tegen het stalen vat komt te liggen.

Afgewerkt met een magnetische sticker.
[Afbeelding][Afbeelding]
Tempex als isolatie.
Wonderbaarlijk dat dit ding dus een van de betrouwbaardere boilers blijkt want alles lijkt maar zo zo aan het ding. _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WPMC
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 22:48
Warmtepomp vraagje voor de vele vele kennis hier. Ik heb al veel gelezen maar ben nog niet waar ik zijn wil.

In het kort:
Mijn oude ketel gaat eruit. Daarvoor in de plaats komt een Weheat Sparrow, die rechtstreeks op de beneden verdeler wordt aan gesloten en boven wordt doorgelust. Dat is al bepaald, en uitgebreid besproken in ander topic. Wat te doen met SWW. Ik dacht eerst een COP 1 boiler van 300 liter en met mijn overproductie van 36 zonnepanelen te voeden. Maar ja in de winter ga ik dan toch flink betalen en het kan energie zuiniger heb ik me hier laten vertellen!

Daarom aan het kijken naar andere oplossing. dat kan zijn:

* een W/W warmtepomp boiler, die gebruik maakt van het retourwater van de LTV vloerverwarming. Vraag: omdat de sparrow beneden rechtsreeks op de verdeler wordt aangesloten, en boven ((veel) minder verwarmd wordt, is mijn vraag of de flow dan wel genoeg is om dit te kunnen doen. Hoeveel flow heeft bv de Dimplex Edel ( of een alternatief) nodig?

Misschien beter: Ik heb al 250mm aan en afvoerbuizen in mijn ketelhok van mijn (te verwijderen Daalderop combinair). Dat neigt naar een L/W Warmtepompboiler. MAAR:

1) geluid, hoe goed te managen. ketelhok op zolder waar ook mensen slapen
2) Hoeveelheid SWW water beschikbaar want:

- Mijn vrouw wil in de winter regelmatig in bad, soms ook anderen.
- en de andere 3 personen willen douchen

Daarom wil het water zo heet mogelijk (na) verwarmen.

Kijk ik naar de Atlantic 5, dan kan ik met naverwarmer naar max 62 graden brengen breng ik. Omdat ik maar 200/240 liter kan plaatsen ivm ruimte ( misschien 270) Zou ik liever heter naverwarmen met elektrisch element, eventueel ook met hoger vermogen

Zijn er WP boilers op de markt (met buiten lucht aan en afvoer) die wel heter na te verwarmen zijn, zodat ik gegarandeerd voldoende SWW water heb?

of: zou ik een bv 100 liter boiler nast de atlantic kunnen plaatsen en die wel kunnen verwarmen tot 85/90 gr?

Benieuwd naar jullie ideeen !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swelson
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23:25
Heeft iemand hier ervaring met de warmtepompboilers van Heatcomp BV uit Nunspeet?

Staat er een op een offerte van een installateur. Maar online is er weinig over te vinden. Model van 200 liter voor 2600 euro (alleen het apparaat zelf).

Display van het model op hun homepagina vind ik erg veel lijken op deze Maxicool wpb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Swelson
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23:25
Technician- schreef op zondag 28 september 2025 @ 19:44:
[...]

Tempex als isolatie.
Wonderbaarlijk dat dit ding dus een van de betrouwbaardere boilers blijkt want alles lijkt maar zo zo aan het ding. _O-
Wat bedoel je voor andere aanmerkingen op de V5 met ‘alles’?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
WPMC schreef op zondag 28 september 2025 @ 20:19:

Zijn er WP boilers op de markt (met buiten lucht aan en afvoer) die wel heter na te verwarmen zijn, zodat ik gegarandeerd voldoende SWW water heb?
Als je flexibiliteit zoekt, dan zou de Hewalex een optie kunnen zijn. Dit is een losse unit waar je zelf een SWW-vat bij zoekt. Hij gaat maar tot ~60 graden, maar m.b.t. het element heb je alle vrijheid.
Het (grote?) hewalex warmtepomp(boiler) avontuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:33
WPMC schreef op zondag 28 september 2025 @ 20:19:
[...]
Dat neigt naar een L/W Warmtepompboiler. MAAR:

1) geluid, hoe goed te managen. ketelhok op zolder waar ook mensen slapen
Dan verwarm je de SWW-boiler toch overdag? Dan heeft niemand er last van.
[...]
Kijk ik naar de Atlantic 5, dan kan ik met naverwarmer naar max 62 graden brengen breng ik. Omdat ik maar 200/240 liter kan plaatsen ivm ruimte ( misschien 270) Zou ik liever heter naverwarmen met elektrisch element, eventueel ook met hoger vermogen
[...]
De Atlantic Explorer 4 kan gewoon op de compressor naar 62 °C en met het element waarschijnlijk nog hoger. Die is vast nog wel ergens te koop.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Pagina: 1 ... 114 115 Laatste