Veel te lang gelurkt binnen dit topic en binnekort ook maar eens de kogel door de kerk jagen voor de aanschaf van een WPB om het huis zoveel mogelijk van het gas af te halen. Natuurlijk besteld bij onze onze Belgische vrienden. Al gaven ze aan dat ze even een (Prachtig woord dit) stockbreuk hadden.
Eerste opzet gaat gewoon boiler in ECO modus zijn om warm water te leveren zonder dat dit direct geld gaat besparen. (moet immers ergens beginnen om van het gas af te gaan.) Misschien van de zomer wel iets van koeling verkrijgen door het verwarmen met de binne
nlucht. En natuurlijk even iemand charteren voor een factuurtje.
Wat betreft waterverbruik.
- Douche gebruikt +- 7 liter water per minuut.
- Watertemperatuur zit zo rond de 36/38 graden afhankelijk van het geluk van het draaien met de ouderwetse mengkraan. Dus die gaat er ook uit gelukkig.
- 2 personen in huishouden en douchen voornamelijk op verschillende momenten op de dag. (Zij liever in de avond en ik in de ochtend.)
Atlantic (200L) geeft 260 liter van 40c (aldus het energielabel, dus wel even nemen met een korrel zout) Ik kon de vrouw des huize wel gelukkig maken met +-37 minuten doucheplezier. Ze heeft me hier gelukkig al groen licht voor gegeven.

. En ik mag de fabrikant de schuld geven als dit niet gehaald wordt. Win-Win!
270 met coil zie ik zelf niet zo zitten, naast gewicht (2 trappen en niet super hoge plafonds) en draagvermogen van betonvloer, wil ik in de nabije toekomst de badkamer verbouwen en een verticale DWtW aa
nleggen. Als ik even zo reken verdubbel je bijna je capaciteit dan. Dus dan staat de unit eige
nlijk alleen maar extra water op te slaan dat niet gebruikt wordt.
Mooie was dat dit redelijk in lijn lag met wat ik zelf kon berekenen #nattevingerwerk met 80% tapbaarheid als marge.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| Y * boilertemp - beginwatertemp = X * douchetemp - beginwatertemp
80% aanhouden als max capaciteit van wat uit berekening komt. Ga nooit uit van 100% 55c ook al heb je circulatie.
vb.
200l boiler
55c opslag
10c watertemp uit leiding
Energie om 1liter 10c naar 55c te brengen = energie om X liter 10c naar 38c te brengen. (energie is opgeslagen als water in boiler.)
38c douchetemp
10c watertemp
200*(55-10)=X*(38-10)
321liter
(Vergeet niet 80% te rekenen)
256,8 Liter |