Benzineprijs gaat door het dak maar auto blijft rijden

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:43
Weissbier schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 07:28:
[...]

Volgens mij reken jij je een beetje rijk hoor: prijsverschil tussen 1 liter E10 is echt geen 40 a 50 cent, al helemaal niet als jezelf al noemt voor € 1,89 in Nederland getankt te hebben.

[Afbeelding]

Dit zijn nu de prijzen in Duitsland in de grensregio: hier rij ik meestal ook naartoe om boodschappen te doen, soms Aken. Maar Herzogenrath is praktischer en heeft niet zo'n druk verkeer als Aken.

Okay de benzineprijzen zullen in de loop van de dag nog wel zakken, want juist op dit tijdstip zijn ze nog aan de hoge kant :+ Maar veel lager dan € 1,65 gaat het niet worden volgens de prognose: dus dat is dan maximaal € 0,24 verschil en geen € 0,40 a € 0,50 :X

In Duitsland fluctueren de benzineprijzen de hele dag: het is mij in verleden weleens gebeurd, dat ik besluit naar het benzinestation in Duitsland te rijden i.v.m. de lage prijs. En wanneer ik eraan kom blijkt de prijs net met € 0,05 verhoogd te zijn :(
Duitsland kent uurprijzen die hetzelfde patroon als het verkeersaanbod volgen (uitgezonderd de nacht, dat is vaak een hogere "flatrate")

Beste momenten zijn rond de ochtendkoffiepauze (~10.30) en tussen 14.00 en 16.00 -- Iets wat Clevertanken.de ook prima in een grafiekje kan tekenen

Aanvul: Prijsvergelijken bij de zuiderburen doet gij hier:
https://carbu.com/belgie//bestPrice/Belgie/BE/0

(Die 50 cent/liter is overigens geen onzin)

[ Voor 5% gewijzigd door D_Jeff op 06-02-2022 17:12 ]

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:13
RemcoDelft schreef op zondag 6 februari 2022 @ 16:58:
[...]Erger nog, er komt zelfs dihydroxy monoxide uit! Precies wat ik ook uitblaas, en precies stoffen die werkelijk helemaal niets uitmaken voor de woonomgeving.
offtopic:
Ik schat dat je zo'n meter boven NAP woont, een eventuele zeespiegelstijging van 3 meter maakt helemaal niets uit voor jouw woonomgeving, toch? O-)

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Weissbier
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 10-03-2022
D_Jeff schreef op zondag 6 februari 2022 @ 17:04:
[...]

Duitsland kent uurprijzen die hetzelfde patroon als het verkeersaanbod volgen (uitgezonderd de nacht, dat is vaak een hogere "flatrate")

Beste momenten zijn rond de ochtendkoffiepauze (~10.30) en tussen 14.00 en 16.00 -- Iets wat Clevertanken.de ook prima in een grafiekje kan tekenen
Dat maakt de discussie over het prijsverschil tussen Duitsland en Nederland ook zo lastig: als je altijd in de vroege morgen bij het Duitse tankstation tankt, dan zul je waarschijnlijk niet veel goedkoper uit zijn dan in Nederland en wellicht nog duurder.

Ik ben bekend met Clevertanken: ook dat ze de interface veranderd hebben :-( Maar vroeger kon je er vanuit gaan, dat je na 20:00 het goedkoopste kon tanken. Dat is tegenwoordig ook nog zo, maar soms is het overdag toch dan 1 cent ofzo goedkoper geweest :+

Op sommige momenten van de dag is V-Power in België tanken goedkoper, dan Super E5 in Duitsland tanken. Al is V-Power enorm duur geworden en dus tank ik of E10 in België of Super E5 in Duitsland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:17

Destruction

(ex-)Automonteur

Yaksa schreef op zondag 6 februari 2022 @ 17:14:
[...]

offtopic:
Ik schat dat je zo'n meter boven NAP woont, een eventuele zeespiegelstijging van 3 meter maakt helemaal niets uit voor jouw woonomgeving, toch? O-)
Wat maakt dat uit? Of we nou dood gaan door virussen, terrorisme, debielen met macht of misschien wel het vergaan van de wereldbol... We gaan sowieso allemaal ooit een keertje dood. En ook de evt. kinderen gaan nou eenmaal dood. Alsof milieu/klimaat het enige is dat de mensheid zou kunnen slopen.. 8)7

Misschien moeten mensen gewoon leren accepteren dat 't leven nou eenmaal dodelijk is.

Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Ik woon gelukkig dicht bij BE, dus tank aldaar. Naar mate de benzineprijs stijgt gaat het lonen wat verder over de grens te tanken en een jerrycan mee te nemen. Ik heb niet de financiële mogelijkheid om gelijkwaardig duurzaam te rijden (D-segment >170 pk) en niet de wil om het met minder te doen, sterker nog, ik ben op zoek naar iets met een dikkere motor en dus ook meer verbruik.
Het tijdperk van ICE loopt ten einde dus is nu is een beetje laatste kans nog wat lol te hebben voordat het helemaal onbetaalbaar wordt.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:02
Weissbier schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 19:08:
[...]

En ongeval? In de auto ben je ook niet onschendbaar hoor: dus een ongeluk kun je net zo goed krijgen, terwijl je onderweg bent in de auto.
De kans is klein maar het verschil in letsel is natuurlijk enorm en niet te vergelijken... Als je dagelijks met je fiets naar je werk gaat dan zou ik zeker een helm dragen.

Mijn vriendin deed dat niet, werd op weg naar het station in een 30km wijk geschept door een auto, ging door de voorruit en lag daarna in het ziekenhuis met een schedelbasis fractuur, gebroken enkel, hersenbloeding, dubbele hersenkneuzing, aan één kant doof en herkende niemand meer. Het is dat ze een bril op had anders was het met haar oog waarschijnlijk anders afgelopen getuige het litteken vlak naast haar oogkas. De automobiliste was alleen geschrokken. De kans dat je op een vergelijkbare route in de auto een vergelijkbaar letsel oploopt is eigenlijk nihil. Bij auto's gaat het meer mis icm bomen en hogere snelheden. Dus je kan prima de auto als veilig alternatief (voor jezelf) aanvoeren op korte afstanden, de fiets is simpelweg niet veilig. Of het verstandig is om je door angst te laten lijden is natuurlijk een andere vraag. In 99 van de 100 gevallen gaat het goed. Die ene keer dat het mis gaat kun je beter de persoon in de auto dan op de fiets zijn.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

@sdk1985 Da's niet niks inderdaad. Hoe gaat het nu, alles weer goed gekomen?

Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
sdk1985 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 17:37:
[...]
De kans dat je op een vergelijkbare route in de auto een vergelijkbaar letsel oploopt is eigenlijk nihil.
De kans dat je in het verkeer in een auto overlijdt was tot voor kort (2019) hoger dan de kans dat je op je fiets een ongeval niet meer na kon vertellen.
Vanaf 2020 is dat aan het verschuiven richting een groter aantal doden op de fiets, echter die ongevallen zitten in een qua leeftijd hogere leeftijdsgroep, wat waarschijnlijk te wijten is aan het feit dat ouderen steeds vaker op een E-bike rijden.
Dus of je nou op de fiets of in de auto aan het verkeer deelneemt, de kans dat je een (dodelijk) ongeval krijgt is ongeveer gelijk.
Bron:

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1LL3M
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-09 19:59

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

sdk1985 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 17:04:
[...]

Tja dat heeft meer met de woon-werk afstand te maken, dat kost geld. Een NS abonnement kost je 362,40. Met 31 cent per km kun je daar 1169 kilometer voor rijden, 58 km per dag. Moet je 3 -4 dagen dan zal een auto uberhaupt snel veel goedkoper uitkomen. Tevens kun je natuurlijk ook een auto rijden die 35 euro per maand kost om all risk te verzekeren met 33 euro per maand wegenbelasting en een lage afschrijving. Maar goed leuk zijn de benzine prijzen natuurlijk voor niemand.
Maar je woon-werk afstand is ook een keuze natuurlijk. Je kunt daar van 2 kanten invloed op hebben, je huis en je werk kies je zelf, en het kan beide zelfs op dezelfde plek zijn tegenwoordig ;)

En als je dan op fietsafstand woont van je werk dan kun je wellicht een dag minder gaan werken van het geld dat je bespaart, dat scheelt ook weer een dag fietsen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Voordat ik een jaar abbo van het werk had benutte ik de dalvrij voor 105 euro per maand ten volle. Voor 6:35 / 16:05 inchecken = in daluren inchecken en binnen een half uur in de spits meereizen. Voor 3.40 per dag zo een reourtje fixen vond ik wel de moeite waard. Ik betaal nu voor mijn auto alleen al die 105 euro voor WA+, wegenbelasting en anwb. Dan heb ik nog geen druppel benzine in de tank noch onderhoud gefikst. Heeft dan wel weer voordelen: niet de laatste bus/trein moeten halen en richting mijn zus/ouders niet 2x zo lang onderweg zijn. Een half uur rijden in de auto vs uur in de bus of dagdeel kwijt zijn vs 1,5 uur in de auto. Maargoed doe verder in de stad alles te voet of met de fiets. Woon/werkverkeer kon tot voor kort ook op de fiets, met thuiswerken heb ik die ook niet langer nodig.

OV hoeft je dus geen 362 euro te kosten als je slim de dalvrij optie goed benut. Heb laatst nog eens uitgerekend wat de auto mij per km kost: 12,5 cent onderhoud, 12,5 cent vaste lasten, 10 cent brandstof. En aan afschrijving 5 cent de km. Dus ik zit totaal op 40 cent de km met mijn auto. Kan vast goedkoper als ik ga shoppen in het 750 - 800kg segment maar die tijd heb ik gehad om overal en nergens in naar toe te rijden in een veredeld koekblik. (micra uit 1997) Goedkoop, maar met 1:14 niet echt zuinig. Doe nu 1:17 als minst zuinig op de snelweg en 1:19 op 80km wegen.

Dus ik kan wel begrijpen dat men blijft doorrijden ondanks hogere prijzen. Op bepaalde trajecten is de auto gewoon sneller, met 2 man in de auto is het vrijwel altijd goedkoper dan met OV en hoe meer passagiers hoe goedkoper. En niet langer gebonden zijn aan vaste dienstregeling, van deur tot deur rijden, geen last van andere reizigers maakt een file, parkeerkosten of duurder uitgevallen onderhoud vaak wel de moeite waard. Ik combineer OV en auto. Voor een stedentripje vind ik de trein toch gemakkelijker, voor richting the middle of nowhere geen gedoe met belbus of 1x bus per uur missen en lekker in je auto heen. (been there)

Clevertanken kende ik nog niet trouwens. Wel goed om te zien dat de benzinepomp in het dorp van mijn ouders in een straal van 25km toch echt de goedkoopste is _/-\o_ En met de grafieken is goed te zien dat ik vorig jaar nog voor 1.20 E10 stond te tanken maar dat rap voorbij was. -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weissbier
Joosie200 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 18:51:
En met de grafieken is goed te zien dat ik vorig jaar nog voor 1.20 E10 stond te tanken maar dat rap voorbij was. -O-
Ik heb ook van die grafieken: Drivvo kan die automatisch genereren, maar het is een beetje een drukke bedoening. Aangezien ik het per brandstofbenzine soort bijhoudt :+

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/4JvY7GQ/Screenshot-2022-02-06-20-40-45-125-br-com-ctncardoso-ctncar.jpg

De blauwe lijn is gewone Super E5 en het goedkoopste heb ik dat voor € 1,129 per liter getankt, al was dat wel in Oostenrijk >:) Hoe verder je naar het oosten reist, deste goedkoper wordt de benzineprijs.

In Polen zou het momenteel zo moeten zijn, dat de Poolse regering de belasting op brandstof verlaagd. Daar kost een liter benzine nu € 1,20 per liter, volgens dit Duitse nieuwsbericht. Dat is nogal een groot verschil met de € 1,90/€ 2 die je in Nederland momenteel betaald :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
Yaksa schreef op zondag 6 februari 2022 @ 18:18:
[...]

De kans dat je in het verkeer in een auto overlijdt was tot voor kort (2019) hoger dan de kans dat je op je fiets een ongeval niet meer na kon vertellen.
Vanaf 2020 is dat aan het verschuiven richting een groter aantal doden op de fiets, echter die ongevallen zitten in een qua leeftijd hogere leeftijdsgroep, wat waarschijnlijk te wijten is aan het feit dat ouderen steeds vaker op een E-bike rijden.
Dus of je nou op de fiets of in de auto aan het verkeer deelneemt, de kans dat je een (dodelijk) ongeval krijgt is ongeveer gelijk.
Bron:
Ik denk dat je hier kans en sterftecijfers met elkaar verward. Voor kansen moet je uberhaupt kijken naar frequentie en duur. Als je puur naar die auto sterftecijfers gaat kijken dan zie je dat 75% man is en de categorieën 20-30 en 75+ zwaar zijn oververtegenwoordigd. Dat was ook eigenlijk mijn punt al. Als jij binnen je stad/dorp van A naar B gaat in een auto dan zit je eigenlijk heel veilig. Ga je op over een provinciale weg of snelweg dan wordt het een ander verhaal. Binnen de context van 'ga voor 7km met de fiets in plaats van de auto' is die auto oneindig veel veiliger.

Letsel is uberhaupt een ander verhaal, wat bovendien vaak wordt onder gerapporteerd. Zie dit bericht van SEH Friesland; van de 2662 slachtoffers zaten er 1502 op een fiets, volgens de politie 187. Letsel is voor jezelf in bepaalde zin problematischer omdat je daar soms voor de rest van je leven mee moet leven. Onderschat dat niet.

Afbeeldingslocatie: https://www.verkeersnet.nl/wp-content/uploads/2014/10/letselverdeling_swov1.jpg
edit; In de basis lijkt het er bij zowel sterfte als letsel op dat als voetganger/fiets het je overkomt (gelijke verdeling man/vrouw) en dat letsel/doden bij de auto een relatie hebben met gedrag. Bij de motor rijders moet je er even bij bedenken dat slechts 20% vrouw is.

[ Voor 6% gewijzigd door sdk1985 op 06-02-2022 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroentjuh82
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:03
Weissbier schreef op zondag 6 februari 2022 @ 20:50:
[...]

Ik heb ook van die grafieken: Drivvo kan die automatisch genereren, maar het is een beetje een drukke bedoening. Aangezien ik het per brandstofsoort bijhoudt :+

[Afbeelding]

De blauwe lijn is gewone Super E5 en het goedkoopste heb ik dat voor € 1,129 per liter getankt, al was dat wel in Oostenrijk >:) Hoe verder je naar het oosten reist, deste goedkoper wordt de benzineprijs.

In Polen zou het momenteel zo moeten zijn, dat de Poolse regering de belasting op brandstof verlaagd. Daar kost een liter benzine nu € 1,20 per liter, volgens dit Duitse nieuwsbericht. Dat is nogal een groot verschil met de € 1,90/€ 2 die je in Nederland momenteel betaald :X
laat onze regering dat ook maar eens doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weissbier
Jeroentjuh82 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 21:04:
[...]

laat onze regering dat ook maar eens doen.
Gaat nooit gebeuren zolang partijen als VVD en D66 het voor het zeggen hebben, de automobilist is ja de melkkoe voor de Nederlandse regering. Waarschijnlijk blijft de benzineprijs ook stijgen om de transitie naar elektrische rijden te stimuleren.

Verlaging van de accijnzen lijkt mij dus onwaarschijnlijk: waarschijnlijk wordt die zelfs nog verhoogd, met de inflatie correctie die ze jaarlijks toepassen. En de inflatie is momenteel behoorlijk hoog, dus dat is maar hopen dat het niet een op een overgenomen word.

Nu weet ik wel niet welke politieke partij in zijn programma de verlaging van accijnzen en eventueel wegenbelasting heeft staan, maar zal wel geen politiek correcte partij zijn waarschijnlijk :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
Joosie200 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 18:51:
Voordat ik een jaar abbo van het werk had benutte ik de dalvrij voor 105 euro per maand ten volle. Voor 6:35 / 16:05 inchecken = in daluren inchecken en binnen een half uur in de spits meereizen. Voor 3.40 per dag zo een reourtje fixen vond ik wel de moeite waard. Ik betaal nu voor mijn auto alleen al die 105 euro voor WA+, wegenbelasting en anwb. Dan heb ik nog geen druppel benzine in de tank noch onderhoud gefikst. Heeft dan wel weer voordelen: niet de laatste bus/trein moeten halen en richting mijn zus/ouders niet 2x zo lang onderweg zijn. Een half uur rijden in de auto vs uur in de bus of dagdeel kwijt zijn vs 1,5 uur in de auto. Maargoed doe verder in de stad alles te voet of met de fiets. Woon/werkverkeer kon tot voor kort ook op de fiets, met thuiswerken heb ik die ook niet langer nodig.

OV hoeft je dus geen 362 euro te kosten als je slim de dalvrij optie goed benut. Heb laatst nog eens uitgerekend wat de auto mij per km kost: 12,5 cent onderhoud, 12,5 cent vaste lasten, 10 cent brandstof. En aan afschrijving 5 cent de km. Dus ik zit totaal op 40 cent de km met mijn auto. Kan vast goedkoper als ik ga shoppen in het 750 - 800kg segment maar die tijd heb ik gehad om overal en nergens in naar toe te rijden in een veredeld koekblik. (micra uit 1997) Goedkoop, maar met 1:14 niet echt zuinig. Doe nu 1:17 als minst zuinig op de snelweg en 1:19 op 80km wegen.
Dat kan en is ook best een goede tip. Maar dan moet je wel werk hebben waar je zo vroeg mag beginnen en dan eerder naar huis kan. Als vanaf half 9 de telefoon gaat heeft het weinig zin er om 7 uur te zijn :P .

Ik denk persoonlijk dat de komst van de elektrische fiets het voor veel mensen ook wel makkelijker maakt om naar het werk te fietsen. Zo lang je maar geen problemen hebt met een poncho :+ . Bij mij ging vroeger mijn vader 5 dagen in de week met zijn fiets naar het werk. Mijn moeder ging 3x per week 75km enkele reis met de auto. Dicht bij je werk wonen blijft het handigste.

Ik heb ik hier een auto die in 10 jaar gemiddeld nog geen 300 euro per jaar aan onderhoud heeft gekost. Maar die auto rijd nog geen 7000km per jaar dus dan kost het je alsnog 4 cent per km. De afschrijving heeft 650 euro per jaar gekost, 9 cent per km. Verbruik is circa 5 liter per 100km, met de huidige Makro prijs 9.6 cent per km. Dan nog 816 euro vaste lasten; 11.6 cent per km. Totaal 34.2 cent per km. Maar als je er 20K mee rijd dan doet dat niks met je vaste lasten en eigenlijk ook niet met onderhoud (bougies e.d. altijd volgens fabrieksopgave vervangen dus of X km of 4 jaar). Effect op je afschrijving ondertussen ook nihil. Zie dat van 80K naar 140K 600 euro aan inruilwaarde scheelt. Dus eigenlijk zijn veel van die kosten per km niet zo relevant, tenzij je écht zonder die auto kan.

Als je de afweging OV vs auto qua kosten wil maken met een auto die niet weg kan dan zou ik het houden bij de brandstof prijs en de vervangingspot (die 10 cent per km). Die vervangingspot is natuurlijk heel persoonlijk. Als je hem op 15K op 120K kilomters zet dan kom je op 12.5 cent per km wat je zou moeten sparen.

[ Voor 5% gewijzigd door sdk1985 op 06-02-2022 21:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loft
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:29
RemcoDelft schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 11:46:
[...]
......Doen we met vliegtuigen toch ook niet?
Nou... Airlines betalen geen/amper belasting over Kerosine.
Ik maak graag gebruik van het vliegtuig om op vakanite te gaan, maar dit mogen ze van mij veranderen

If I agreed with you, we'd both be wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loft
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:29
Weissbier schreef op zondag 6 februari 2022 @ 21:14:
[...]

Gaat nooit gebeuren zolang partijen als VVD en D66 het voor het zeggen hebben, de automobilist is ja de melkkoe voor de Nederlandse regering. Waarschijnlijk blijft de benzineprijs ook stijgen om de transitie naar elektrische rijden te stimuleren.

Verlaging van de accijnzen lijkt mij dus onwaarschijnlijk: waarschijnlijk wordt die zelfs nog verhoogd, met de inflatie correctie die ze jaarlijks toepassen. En de inflatie is momenteel behoorlijk hoog, dus dat is maar hopen dat het niet een op een overgenomen word.

Nu weet ik wel niet welke politieke partij in zijn programma de verlaging van accijnzen en eventueel wegenbelasting heeft staan, maar zal wel geen politiek correcte partij zijn waarschijnlijk :X
Ik heb een vermoeden dat als andere partijen de regering vormen dat het veel erger wordt voor de automobilist. :/

If I agreed with you, we'd both be wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
sdk1985 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 21:20:
[...]

Dat kan en is ook best een goede tip. Maar dan moet je wel werk hebben waar je zo vroeg mag beginnen en dan eerder naar huis kan. Als vanaf half 9 de telefoon gaat heeft het weinig zin er om 7 uur te zijn :P .
Hangt een beetje af van je reistijd. Maar ik had vaak wel 30-45 minuten treintijd + 15min lopen/fietsen. Dus dan sta je tussen half acht en acht op kantoor precorona. Half uurtje mails checken/koffie halen en je kunt beginnen toch? ;)

En ja als je idd maar 7.5k km op jaarbasis maakt slijt een auto minder snel, hoef je minder te tanken dus dat scheelt flink. Ik heb hem puur voor erbij voor de lange ritten in het weekend. En ik zit op 12k op jaarbasis geen woon werkverkeer. Maargoed retourtje richting mijn ouders is 350km. Doe ik 2x per maand, hou je nog 300km per maand over = 10km per dag. Maar voor mij eerder 3x een ritje van 100km retour dan 30x een stadsritje van 10km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:58
Joosie200 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 21:54:
[...]
Hangt een beetje af van je reistijd. Maar ik had vaak wel 30-45 minuten treintijd + 15min lopen/fietsen. Dus dan sta je tussen half acht en acht op kantoor precorona. Half uurtje mails checken/koffie halen en je kunt beginnen toch? ;)
Wat jij hier beschrijft komt op mij over als pure armoede. Ik zou mijn leven niet in willen richten op daltijden om wat centen te besparen. Zou het alleen doen als het nodig was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
PLAE schreef op maandag 7 februari 2022 @ 00:56:
[...]

Wat jij hier beschrijft komt op mij over als pure armoede. Ik zou mijn leven niet in willen richten op daltijden om wat centen te besparen. Zou het alleen doen als het nodig was.
Ach, toen mijn studenten ov jaarkaart voorbij was en ik uitloop had vond ik het een mooie manier om zonder al te veel kosten toch nog heen en weer te pendelen. Inmiddels hoef ik het niet meer te laten want altijd vrij op kosten van de baas. Maarja 2 jaar thuiswerken dus die ov jaarkaart ligt stof te happen inmiddels ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gravit0n_
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01-09 06:52
[...]
Wat jij hier beschrijft komt op mij over als pure armoede.
Aldus de gemiddelde verwende Nederlander.

Chapeau voor alle mensen in dit topic die bezig zijn met oplossingen, al dan niet uit noodzaak, om uit de auto te komen. Het hoogtepunt van fossiele brandstofbakken hebben we zoiezo gehad, wellicht het 'autorijden voor iedereen' hoogtepunt ook.

Afgelopen deccenia is onze welvaart flink doorgegroeid, grootdeels dankzij fossiele energie die voor bijna noppes uit de grond komt. De transitie naar nieuwe vormen van energie gaat wel lukken, maar het zal een stuk lastiger zijn onze welvaart te behouden in deze transitie. Als energie een stuk duurder wordt gaan al onze inefficiënte processen dat goed merken. Autorijden voor ieder individu is nu eenmaal een energieverslindende bezigheid. Of vliegreisjes, of vlees eten, of..

Ben ik blij als autorijden (weer) voor de elite wordt? Nee, maar het gaat wel zorgen voor een nieuwe waardering en bewustwording voor onze energie in de wereld. Mensen die eenmaal gewend zijn aan een nieuwe welvaartstandaard, laat staan er mee opgegroeid, krijg je niet makkelijk mee. De meesten zijn de ontkenningsfase al voorbij gelukkig.

You will understand energy and you will be happy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weissbier
Joosie200 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 21:54:
[...]

En ja als je idd maar 7.5k km op jaarbasis maakt slijt een auto minder snel, hoef je minder te tanken dus dat scheelt flink. Ik heb hem puur voor erbij voor de lange ritten in het weekend. En ik zit op 12k op jaarbasis geen woon werkverkeer. Maargoed retourtje richting mijn ouders is 350km. Doe ik 2x per maand, hou je nog 300km per maand over = 10km per dag. Maar voor mij eerder 3x een ritje van 100km retour dan 30x een stadsritje van 10km.
Dat betwijfel ik eerlijk gezegd een beetje: korte ritten zijn juist funest voor een auto, dan moet je veelvuldig remmen en optrekken. Daarnaast maakt het voor de dealer in onderhoud weinig verschil, of je 7500km per jaar rijdt of 20.000km per jaar.

Mijn dealer schrijft een onderhoudsinterval van 20.000km voor of om het jaar, dus als ik maar 7500km rij: dan moet de auto nog steeds een beurt krijgen. Onderhoud is namelijk niet alleen aan de hand van de km-stand, maar ook de leeftijd gebonden.

Dan kun je beredeneren van: ik geef de auto 1x per 2 jaar een onderhoudsbeurt, alleen dan raak ik bijvoorbeeld de pechhulp van de dealer kwijt. En natuurlijk heb je dan ook geen auto meer, die volgens het boekje onderhouden wordt. Eventueel is hij dan ook minder waard bij verkoop...

Ik zeg eventueel, omdat het op een gegeven moment natuurlijk niet meer uit maakt: als mijn auto nog maar een (paar) duizend euro waard is. Wellicht dat ik dan stop met als een trouw hondje de auto volgens het in het boekje van de auto, zijn voorgeschreven onderhoud te geven.

Maar zolang die auto ( mede dankzij de chipset crisis ) nog een waarde heeft, van meer dan € 3000 totaal. Dan blijf ik gewoon netjes het onderhoud op tijd uitvoeren. Soms vraag ik mij ook af, of autogarages wil zitten te wachten op klanten die eens om de 2 jaar langs komen en daarom onnodig extra onderdelen vervangen om geld te verdienen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
gravit0n_ schreef op maandag 7 februari 2022 @ 01:55:
[...]

Zeer selectief gequote. Jammer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

gravit0n_ schreef op maandag 7 februari 2022 @ 01:55:
[...]

Werken neemt al zoveel uren van je dag in, om dan eerder te vertrekken en later thuis te komen zodat je een paar cent bespaard.. Ieder z'n ding hoor, maar wat is je privé tijd je dan waard? Imo niet veel.
Chapeau voor alle mensen in dit topic die bezig zijn met oplossingen, al dan niet uit noodzaak, om uit de auto te komen.
Ik heb dus ook bezuinigd op autogebruik. Voor mij ging (en gaat) dat niet zozeer om het milieu, want dat kan me eerlijk gezegd gestolen worden. Over 100 jaar zijn jullie allemaal dood, en ik ook :+

Maar elke dag 2maal in de file aansluiten en rare stunts van andere automobilisten die minder tot geen inzicht hebben, ik was er zo ontzettend klaar mee! En toen kreeg ik de kans om dichtbij huis te gaan werken, waar ik op de fiets naartoe kon. Ideaal natuurlijk. Lang verhaal kort is de baan door de coronacrisis verdwenen en probeer ik als zzp'er door de covid tijd te komen, daarna wil ik weer (parttime) werken. Mits ik er op de fiets (of motor..) naartoe kan. Ik wil nooit meer in de files aansluiten.
Het hoogtepunt van fossiele brandstofbakken hebben we zoiezo gehad, wellicht het 'autorijden voor iedereen' hoogtepunt ook.
Hier ben ik dan weer minder van overtuigd. Ik weet hoe we een jaar of 10 geleden moesten geloven dat de fossiele brandstoffen (of eigenlijk: olie) zo goed als op waren. En evenlater werd er weer nieuwe grond gevonden waar olie gewonnen kon worden :P Ik wil best geloven dat 't in de toekomst moeilijker zal worden om olie te winnen en daardoor een aantal producten (zoals benzine of LPG, maar ook andere producten) duurder zullen worden. Maar bijna op? Nee, dat denk ik niet. We gaan nog wel een jaar of 20-25 ICE auto's op de wegen zien rijden.

En autorijden voor iedereen, ik denk dat de staatskas dat liever wel heeft. De MRB en BPM staan op het punt te verdwijnen, maar nu is het nog zo dat iedereen die een auto (of motor/vrachtwagen e.d) bezit op maarliefst 5 manieren belasting betaald. Die inkomsten zullen ze niet graag willen missen ;)
Afgelopen deccenia is onze welvaart flink doorgegroeid, grootdeels dankzij fossiele energie die voor bijna noppes uit de grond komt. De transitie naar nieuwe vormen van energie gaat wel lukken, maar het zal een stuk lastiger zijn onze welvaart te behouden in deze transitie.
En dus zul je daar voorzichtig mee moeten zijn. Politici die met beleid bewust aansturen op een nieuwe economische crash, die moeten we misschien voortijdig opsluiten.
Ben ik blij als autorijden (weer) voor de elite wordt? Nee, maar het gaat wel zorgen voor een nieuwe waardering en bewustwording voor onze energie in de wereld. Mensen die eenmaal gewend zijn aan een nieuwe welvaartstandaard, laat staan er mee opgegroeid, krijg je niet makkelijk mee. De meesten zijn de ontkenningsfase al voorbij gelukkig.
Ik zou zeggen dat juist de elite die auto's afgepakt zouden moeten worden, als er al een groep van zelfstandig vervoer/vrijheid beroofd moet worden. Tenslotte zijn dat de mensen die het minst vaak een auto nodig hebben om op hun werk of bij familie/vrienden te komen. Laat hen gebruik maken van het OV en vraag ook iets meer voor hun kaartjes, zodat je mensen met lage inkomens misschien wel gratis kunt laten reizen met het OV. Dan zal ook in die groep autobezit wel afnemen verwacht ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
Destruction schreef op maandag 7 februari 2022 @ 13:23:
[...]

Voor mij ging (en gaat) dat niet zozeer om het milieu, want dat kan me eerlijk gezegd gestolen worden. Over 100 jaar zijn jullie allemaal dood, en ik ook :+

Hier ben ik dan weer minder van overtuigd. We gaan nog wel een jaar of 20-25 ICE auto's op de wegen zien rijden.
Voor wat betreft de eerste opmerking: Ik hoop dat je (klein)kinderen er toch iets anders over denken.

En om de tweede zin (deels) te weerleggen: 'Alle nieuwe personenauto’s die in 2030 op de markt komen, moeten 100% elektrisch zijn.' Bron:
Dat is over 8 jaar. Die transitie zou wel eens sneller kunnen gaan dan jij denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Yaksa schreef op maandag 7 februari 2022 @ 17:06:
[...]

Voor wat betreft de eerste opmerking: Ik hoop dat je (klein)kinderen er toch iets anders over denken.
Als ik kinderen heb, heeft een ex vriendin (of meerdere?) iets verzwegen :+ Hoewel niet totaal onmogelijk, lijkt het me ook niet waarschijnlijk. En omdat ik geen kinderen heb en dus ook geen kleinkinderen zal hebben, spaar dat weer een heleboel uitstoot ;)
En om de tweede zin (deels) te weerleggen: 'Alle nieuwe personenauto’s die in 2030 op de markt komen, moeten 100% elektrisch zijn.' Bron:
Dat is over 8 jaar. Die transitie zou wel eens sneller kunnen gaan dan jij denkt.
Ik weet dat de EU over 8 jaar geen nieuwe ICE auto's meer wil. Dat benoem ik ook in mijn post. Maar dat neemt dus niet weg dat je tot in 2029 gewoon nog een nieuwe ICE auto kunt kopen.

[ Voor 5% gewijzigd door Destruction op 07-02-2022 17:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gravit0n_
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01-09 06:52
Ik heb dus ook bezuinigd op autogebruik. Voor mij ging (en gaat) dat niet zozeer om het milieu, want dat kan me eerlijk gezegd gestolen worden. Over 100 jaar zijn jullie allemaal dood, en ik ook :+
De morele standaard verschilt bij iedereen zullen we maar zeggen, respect voor je eerlijkheid :P
Maar elke dag 2maal in de file aansluiten en rare stunts van andere automobilisten die minder tot geen inzicht hebben, ik was er zo ontzettend klaar mee! En toen kreeg ik de kans om dichtbij huis te gaan werken, waar ik op de fiets naartoe kon.
Door je hedonistische levensstijl ben je er achter gekomen dat een auto juist in de weg kan zitten van je levensgeluk. Das dan wel een mooi gevolg voor ons milieu.
Hier ben ik dan weer minder van overtuigd. Ik weet hoe we een jaar of 10 geleden moesten geloven dat de fossiele brandstoffen (of eigenlijk: olie) zo goed als op waren.
Ik bedoel niet zozeer schaarste door resterende olie, maar het milieubeleid dat ervoor zorgt dat fossiel rijden onbetaalbaar wordt. Het milieubeleid dat onderzocht, bedacht en uitgevoerd wordt door mensen die jij wilt opsluiten haha. Nou moet ik je teleurstellen, want het draagvlak voor dit milieubeleid is al behoorlijk gegroeid de laatste jaren.
Ik zou zeggen dat juist de elite die auto's afgepakt zouden moeten worden, als er al een groep van zelfstandig vervoer/vrijheid beroofd moet worden.
Dat vind ik wel nobel van je :)
PLAE schreef op maandag 7 februari 2022 @ 11:24:
[...]
Zeer selectief gequote. Jammer.
Exuses, ik ben maar een autoloze armoeizaaier.

[ Voor 5% gewijzigd door gravit0n_ op 07-02-2022 21:44 ]

You will understand energy and you will be happy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exelletor
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-09 22:10
[...]

Ik ben benieuwd wat men doet op het moment dat er rekeningrijden met spitsheffing wordt ingevoerd. Als mijn bestedingspatroon niet verandert, zal het op mij zeker effect hebben. Ik parkeer bijvoorbeeld ook niet voor 7,50 per uur in hartje Amsterdam, maar kies in zulke situaties voor alternatief vervoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smartbikers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 16:51
evilution schreef op zondag 6 februari 2022 @ 17:33:
Ik woon gelukkig dicht bij BE, dus tank aldaar. Naar mate de benzineprijs stijgt gaat het lonen wat verder over de grens te tanken en een jerrycan mee te nemen. Ik heb niet de financiële mogelijkheid om gelijkwaardig duurzaam te rijden (D-segment >170 pk) en niet de wil om het met minder te doen, sterker nog, ik ben op zoek naar iets met een dikkere motor en dus ook meer verbruik.
Het tijdperk van ICE loopt ten einde dus is nu is een beetje laatste kans nog wat lol te hebben voordat het helemaal onbetaalbaar wordt.
Same here. Schoonfamilie woont in België. Hier in de buurt was de goedkoopste tankstation 1,97.9 op de dag dat ik keek. Ik heb in België voor 1,61.9 getankt.
Dat was voor mij een besparing van ongeveer 20 euro. Dan gooi ik ook even een jerrycan vol wat me ook 17 euro bespaart. Daarmee kan ik een volledige maand rijden en daarna zie ik de schoonfamilie weer. Dat zijn toch wel bedragen die de moeite waard zijn om even op en neer te rijden al kost het me 1.5 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 14:54
Weet iemand de actuele prijzen E10 (95) in België. Ik ga met mijn vriend en mijn vrouw zaterdag voor een dagje naar Gent. Dus daar is het goedkoper tanken dan vlak over de grens? Ik ben benieuwd.

Ik rij meestal maximaal 100 KM per uur om economisch verantwoord te rijden. Vooral als ik goedkoper uit ben. Meestal als ik in Antwerpen vol tankt en ik ben thuis ben aangekomen, is mijn tank nog steeds als vol aangegeven, de afstand is 126 kilometer Antwerpen naar huis. Mijn Toyota Aygo verbruikt gemiddeld 4L per 100KM

[ Voor 8% gewijzigd door Van der Berg op 08-02-2022 00:57 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weissbier
Van der Berg schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 00:53:
Weet iemand de actuele prijzen E10 (95) in België. Ik ga met mijn vriend en mijn vrouw zaterdag voor een dagje naar Gent. Dus daar is het goedkoper tanken dan vlak over de grens? Ik ben benieuwd.

Ik rij meestal maximaal 100 KM per uur om economisch verantwoord te rijden. Vooral als ik goedkoper uit ben. Meestal als ik in Antwerpen vol tankt en ik ben thuis ben aangekomen, is mijn tank nog steeds als vol aangegeven, de afstand is 126 kilometer Antwerpen naar huis. Mijn Toyota Aygo verbruikt gemiddeld 4L per 100KM
Even zoeken op Carbu, daar kun je prijzen voor België vergelijken. Maar het is alsnog duur hoor: € 1,62 voor E10 is niet bepaald goedkoop te noemen vind ik, dat is natuurlijk een stuk goedkoper dan in Nederland.

Ik zie dat hier in de regio inmiddels € 1,95 het goedkoopste tarief per liter is, bij een Tamoil Express. Volgens mij tankt in deze regio ook alleen maar leaserijders bij de Nederlandse tankstations, iedereen die zelf de benzine moet betalen gaat gewoon de grens over naar België of Duitsland :X

De Nederlandse tankstations moeten het hier meer van de belegde broodjes en Duitse koffie hebben, wat betreft inkomsten: want dat merken ze echt wel hoor, dat veel landgenoten hun benzine in het buitenland tanken.

Laatste toen ik naar de IKEA reed, zag ik zo'n leaserijder zijn leasegolf voltanken: die man stond daar als stereotype leaserijder, met pak en al _O- Toen dacht ik ook, dat zal wel een leaserijder zijn: want je gaat anders niet voor je plezier nog in Nederland tanken, dan ben je gewoon een dief van eigen portemonnee :-(

Gisteren heb ik nog eens gerekend, zelfs met een A-segmenter die zeg maar voor de goede orde 5L/100KM verbruikt kost het tanken in Duitsland nu € 25 meer per 1000 gereden km's. Dan ga ik wel uit van € 1,70 per liter Super E5 en in 2020 rond deze tijd, was dat € 1,20 een verschil van € 0,50 per liter.

Daar hoor je deze meeste Nederlanders niet over hoor: ja door in Nederland te tanken ben je per 1000KM € 97,50 kwijt en dat is € 12,50 meer dan in Duitsland, alleen kom je op Super E5 wel verder dan op E10 en dus hoef je minder vaak naar het tankstation B)

[ Voor 14% gewijzigd door Weissbier op 08-02-2022 08:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PureLOOD
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:00
Destruction schreef op maandag 7 februari 2022 @ 17:17:
[...]

Als ik kinderen heb, heeft een ex vriendin (of meerdere?) iets verzwegen :+ Hoewel niet totaal onmogelijk, lijkt het me ook niet waarschijnlijk. En omdat ik geen kinderen heb en dus ook geen kleinkinderen zal hebben, spaar dat weer een heleboel uitstoot ;)

[...]

Ik weet dat de EU over 8 jaar geen nieuwe ICE auto's meer wil. Dat benoem ik ook in mijn post. Maar dat neemt dus niet weg dat je tot in 2029 gewoon nog een nieuwe ICE auto kunt kopen.
Bovendien koopt toch het gros van de mensen een 2e hands auto. Gemiddelde leeftijd NL wagenpark (11 jaar). Ik kan zo even geen bron vinden, maar volgens mij geeft de Nederlander zo'n 10.000 euro uit aan de aanschaf van een 'nieuwe' auto. Hoe lang gaat het nog duren voordat je een fatsoenlijke elektrische auto kan kopen voor dat bedrag?

Tenzij het fors duurder wordt (benzine) of fors goedkoper (elektrisch) gaat dit nog lang duren. Berekening op een bierviltje:

1. 2029 nieuwe ICE auto (laten we zeggen VW golf 10)
2. 11 jaar later 'nieuw' gekocht door gemiddelde automobilist
3. Deze gaat waarschijnlijk in 2040 nog een paar jaar rond rijden
4. In het uiterste geval daarna nog een paar jaar gereden door een petje :+
5. Auto van de weg tussen 2040 en 2050

Natuurlijk vol met aannames, maar tot 2040 zal het gros van de auto's in nl vast nog fossiele brandstof zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1Mark
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:27
Op een gegeven moment stort het business model van tankstations in. Dat zal gebeuren als het aandeel ICE kilometers per jaar onder een kritieke grens komt.

Dat moment doet zich al even eerder voor dan 2040 verwacht ik (op basis van jouw economische model qua levensduur personenauto's). En vanaf dat moment dan gaat het heel snel, zullen ICE's gedumpt worden en naar Afrika/India verscheept.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:12

_Apache_

For life.

Weissbier schreef op zondag 6 februari 2022 @ 20:50:
[...]

Ik heb ook van die grafieken: Drivvo kan die automatisch genereren, maar het is een beetje een drukke bedoening. Aangezien ik het per brandstofbenzine soort bijhoudt :+

[Afbeelding]

Hier vergelijkbaar.
Dikke lijn in het begin : Veel tankbeurten, reed dagelijks 130km woonwerk verkeer. Rijd met de motor, dus tanken om de 2,5 werkdag.
Dunnere lijn : Minder tankbeurten door nieuwe baan op 50km retour vanaf huis. Tanken om de 6-7 werkdagen
Vanaf maart 2020 amper meer tankbeurten vanwege thuiswerken. Vooral de tankbeurten op het laatste schieten door het dak heen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/96yepzLXzw2FpSW1syVLE_8Rj9A=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5fB0kzOHPdoFYF03AdvdrIDk.jpg?f=fotoalbum_small

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

gravit0n_ schreef op maandag 7 februari 2022 @ 21:00:
[...]

De morele standaard verschilt bij iedereen zullen we maar zeggen, respect voor je eerlijkheid :P
Het staat er lichtelijk overdreven, dat wel. Maar zoals ik al meer aandraag, ik doe veel dingen niet die ook voor veel uitstoot kunnen zorgen. Zo ga ik niet met het vliegtuig op vakantie en ik heb geen kinderen. In plaats daarvan rijdt ik jaarlijks ongeveer 20dkm, verdeeld over de auto en de motorfiets. Dat moet dan wel kunnen lijkt me.
[...]

Door je hedonistische levensstijl ben je er achter gekomen dat een auto juist in de weg kan zitten van je levensgeluk. Das dan wel een mooi gevolg voor ons milieu.
Het is inderdaad een mooi meegenomen gevolg, maar voor mij was het geen argument. Ik was de files gewoon spuug en spuugzat, en ik ben nog altijd blij dat ik m'n auto niet meer elke dag nodig heb. Ik heb hem tevaak nodig (geen alternatief beschikbaar) om hem weg te doen, missen kan ik hem dus niet. Maar het scheelt enorm in de kosten en reistijd als je er niet dagelijks van afhankelijk bent :)
[...]

Ik bedoel niet zozeer schaarste door resterende olie, maar het milieubeleid dat ervoor zorgt dat fossiel rijden onbetaalbaar wordt. Het milieubeleid dat onderzocht, bedacht en uitgevoerd wordt door mensen die jij wilt opsluiten haha. Nou moet ik je teleurstellen, want het draagvlak voor dit milieubeleid is al behoorlijk gegroeid de laatste jaren.
Tsja, wat mij betreft moeten types als Frans Timmermans worden opgesloten voor ze de wereld verdere schade kunnen toedienen. Je kunt een heel mooi streven hebben, maar de manier waarop men dat nu wil gaat gegarandeerd voor een nieuwe economische crash zorgen, met alle gevolgen van dien. Daar bewust up aansturen, ik kan er niet bij dat je zo'n plan dan doorzet. Ik zou dan toch proberen e.e.a op een andere methode te bereiken.
[...]

Dat vind ik wel nobel van je :)

[...]

Exuses, ik ben maar een autoloze armoeizaaier.
Ik ben zelf ook alles behalve rijk hoor, daarvoor heb ik het verkeerde vak geleerd denk ik :P Maar van de rijke(re) mensen die ik ken heeft 99% een auto (vaak meerdere..) uitsluitend uit luxe. Vrijwel nooit uit noodzaak. 1+1=...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1Mark
Destruction schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 15:18:

[...]

Tsja, wat mij betreft moeten types als Frans Timmermans worden opgesloten voor ze de wereld verdere schade kunnen toedienen. Je kunt een heel mooi streven hebben, maar de manier waarop men dat nu wil gaat gegarandeerd voor een nieuwe economische crash zorgen, met alle gevolgen van dien. Daar bewust up aansturen, ik kan er niet bij dat je zo'n plan dan doorzet. Ik zou dan toch proberen e.e.a op een andere methode te bereiken.
Volgens mij zijn we allemaal benieuwd naar je andere methode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

1Mark schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 16:04:
[...]

Volgens mij zijn we allemaal benieuwd naar je andere methode.
Ik doe niet alsof ik erop doorgeleerd heb. Maar de methode die men nu wil inzetten gaat gegarandeerd zorgen voor een nieuwe economische crisis. Willen we dat dan? Ik in ieder geval niet. Ik ben in coronatijd m'n baan al verloren en als zzp'er heb ik mijn reserves voor een groot deel zien verdampen, wederom door de coronacrisis. Ik vind het wel goed zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1Mark
Dat klinkt heel pittig. En dan kan ik me goed voorstellen dat je op zoek bent naar een perspectief waar je weer in kan geloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Destruction schreef op maandag 7 februari 2022 @ 17:17:
Heb je dit artikel al gelezen?
Die Euro 7-norm zou wel eens tot gevolg kunnen hebben dat dat het einde van ICE's kunnen betekenen, simpelweg omdat de ontwikkelingskosten voor een nieuwe motor veel te hoog worden.
En dan gaat de transitie naar volledig elektrisch een stuk sneller.
Zelf grote fabrikanten zoals Nissan stoppen nu al met de ontwikkeling: Link naar Tweakers artikel van vandaag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rene44
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11-09 14:16
Yaksa schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 17:00:
[...]

Die Euro 7-norm zou wel eens tot gevolg kunnen hebben dat dat het einde van ICE's kunnen betekenen, simpelweg omdat de ontwikkelingskosten voor een nieuwe motor veel te hoog worden.
Zelf grote fabrikanten zoals Nissan stoppen nu al met de ontwikkeling: Link naar Tweakers artikel van vandaag
Water naar de zee dragen. Zeker op korte termijn (10 jaar) zie ik geen alternatief voor ICE. Ok, we blijven allemaal thuis, maar al onze pakketjes komen met dikke rookwalmende busjes. Vrachtwagens brengen al die spullen naar distributiecentra. Ik rijd zelf diesel en woon vlakbij Duitsland maar ik vind het zo langzamerhand gewoon niet meer verantwoord hoe NL met essentiele levensbehoeftes omgaat. Mensen hebben gewoon een auto nodig, klaar. BEV en PHEV zijn te duur voor 3/5 van de bevolking. Bijna 100 euro om je Yaris vol te tanken. Be-lachelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-09 20:08
Rene44 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 20:10:
[...]

Water naar de zee dragen. Zeker op korte termijn (10 jaar) zie ik geen alternatief voor ICE. Ok, we blijven allemaal thuis, maar al onze pakketjes komen met dikke rookwalmende busjes. Vrachtwagens brengen al die spullen naar distributiecentra. Ik rijd zelf diesel en woon vlakbij Duitsland maar ik vind het zo langzamerhand gewoon niet meer verantwoord hoe NL met essentiele levensbehoeftes omgaat. Mensen hebben gewoon een auto nodig, klaar. BEV en PHEV zijn te duur voor 3/5 van de bevolking. Bijna 100 euro om je Yaris vol te tanken. Be-lachelijk.
Volledig over op BEV zie ik zelf ook niet gebeuren zolang het te duur is voor 3/5 van de bevolking. Wat ik wel zie gebeuren is dat van de 9 miljoen autobezitters er straks nog maar 3 miljoen over zijn, simpelweg omdat het niet meer te betalen is.

Persoonlijk geloof ik voor de middellange termijn in minder verre verplaatsingen en andere oplossingen zoals e-scooters, micro-auto’s en treinen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene44
merauder schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 20:30:
[...]

Volledig over op BEV zie ik zelf ook niet gebeuren zolang het te duur is voor 3/5 van de bevolking. Wat ik wel zie gebeuren is dat van de 9 miljoen autobezitters er straks nog maar 3 miljoen over zijn, simpelweg omdat het niet meer te betalen is.

Persoonlijk geloof ik voor de middellange termijn in minder verre verplaatsingen en andere oplossingen zoals e-scooters, micro-auto’s en treinen.
En meer spreiding. Na 18:00 werken. Maar zelfs in mijn overheidsland is bv de ICT daar niet op berekend. In een dichtbevolkt land als het onze is dat echt noodzakelijk. Tot die tijd is een auto, zeker voor gezinnen een levensbehoefte. Kids moeten naar school, naar de club, naar opa/oma en oom en tante. Ouders moeten spullen voor die kids kopen. Dat gaat niet met de trein gebeuren. Die zijn nu al overvol. Ik woonde tot een jaar of wat geleden in een vinexwijk en jonge gezinnen bestellen voor hun kroost vrachtwagenladingen vol met spullen, die de ganse dag af en aan rijden met dieselmotoren. Ook dat gaat niet zomaar veranderen. Ik vind het niet meer acceptabel, ook al is het voor mij zonder kinderen en dubbel inkomen wel betaalbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• merauder
@Rene44
Zelf heb ik een groot gezin, en een auto is zeker geen levensbehoefte voor ons als gezin. Sterker nog, wij hebben in de bakfiets een uitstekende vervanger voor de auto gevonden voor al het vervoer binnen een straal van +/- 10km. Hier hebben we hooguit een/twee keer per maand in de auto, en in vrijwel alle gevallen gaat er dan maar 1 van de kinderen mee. Met het hele gezin in de auto is dit jaar (2022) welgeteld 1x gebeurd.

Persoonlijk anticipeer ik er al langere tijd op, zeker zo'n 5 jaar, dat een auto voor de gewone man onbetaalbaar wordt, en heb ik mijn leven zo ingericht dat ik zonder auto verder kan mocht het echt onbetaalbaar worden. Tot die tijd denk ik goed na over de verplaatsingen die ik maak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFW
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 03-09 16:21

FFW

Weet iemand hoe de CO2 uitstoot van een auto wordt bepaald? MIjn eigen rekensom klopt waarschijnlijk niet want..

ik neem als voorbeeld een Subaru outback

verbruik : 1 op 14,3 (of 7 liter per 100km)
CO2-uitstoot 161 gram per km (of 16,1 kilo per 100km)

7 liter benzine maakt dus 16 kilo CO2, is dat niet erg veel ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cmndr_adama
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 00:10
Ik woon in Assen, kantoor is in Leeuwarden. Ik werk gemiddeld 2 dagen in de week op kantoor, zeg 9 dagen per maand.

Als ik naar kantoor ga doe ik dat met de auto, ik rij een (sjoemel)diesel.
Met het OV moet ik de bus pakken naar Groningen en vanaf daar met de trein naar Leeuwarden, kosten enkele reis € 16,35 / € 32,70 per dag met een reistijd(enkele reis) die gemiddeld zo'n 1:45 minuten bedraagt, met de sneltrein 1:32 en op een slecht moment 2:03 uur.
Met 9 reisdagen kom ik daarmee op €294,30 per maand aan woon/werk kosten.

Met de auto heb ik een reistijd van ca. 50 minuten (66 km) enkele reis, binnendoor + een N weg waar eigenlijk nooit files staan. Uitgaande van een verbruik van 1 op 20 en met de huidige dieselprijs kost me dat zo'n €11,25 aan brandstof per dag, €101,25 per maand. Tel daar de MRB en verzekering bij (€96 + €34) en ik kom totaal op €231,25, ruim 60 euro goedkoper dan het OV waarbij ik dan ook privé nog plezier heb van een auto voor de deur.

OV wordt volledig vergoed, voor de auto krijg ik 0,19 cent per km oftewel 225,72 per maand, dat dekt de kosten ook bijna volledig.

EV kan ik niet betalen, ik ga voorlopig zeker niet van baan veranderen (Ik zit bij m'n huidige werkgever prima) en dichterbij verhuizen is een optie maar ook niet makkelijk, huizen in Groningen of Leeuwarden zijn namelijk flink duurder dan hier in Assen.

Dus ja ik blijf nog wel even rijden... maar dat is dus een bewuste keuze.

Als het OV nu veeeeel goedkoper was zou ik het overwegen maar aangezien dat niet het geval is is me dit de extra reistijd echt niet waard.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Koekfabriek
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:16

Koekfabriek

King Billy on the wall

@cmndr_adama
Je vergeet natuurlijk wel afschrijving en onderhoud aan je auto.

Maar voor de rest herken ik mij volledig in je verhaal. Het is de combinatie: kosten, reistijd, comfort en reistijden die bepalen welk vervoersmideel de voorkeur geniet. Ondanks dat autorijden in veel gevallen duur(der) is, wint het bijna structureel op de overige onderdelen. Helemaal als je buiten de randstad woont of daar van het OV afhankelijk bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exelletor
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-09 22:10
FFW schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 11:26:
Weet iemand hoe de CO2 uitstoot van een auto wordt bepaald? MIjn eigen rekensom klopt waarschijnlijk niet want..

Jij haalt natuurlijk behoorlijk wat zuurstof uit de lucht. Jouw berekening zit dus in de goede richting.

https://www.anwb.nl/auto/...%20is%20dat%201610%20gram.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:15

WhySoSerious

Be the change.

En dan is dat nog de Tank-to-wheel. Fabricage van die liter benzine kost ook nog energie, en dus CO2.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:23
Los van de prijs discussie wordt het tijd dat de financiële limiet bij onbemande pompen wordt verhoogd. Ik kon vandaag wederom de tank niet helemaal vullen omdat de pomp afsloeg bij €125,-. :+

Als de peut zo duur is zorg er dan tenminste voor dat ik hem vol kan gooien zonder 2x te hoeven pinnen. 8)7

Waarom is die limiet er überhaupt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weissbier
B-lex schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 21:14:
Los van de prijs discussie wordt het tijd dat de financiële limiet bij onbemande pompen wordt verhoogd. Ik kon vandaag wederom de tank niet helemaal vullen omdat de pomp afsloeg bij €125,-. :+

Als de peut zo duur is zorg er dan tenminste voor dat ik hem vol kan gooien zonder 2x te hoeven pinnen. 8)7

Waarom is die limiet er überhaupt?
Hoe groot is die tank dan wel niet? Bij mij gaat er niet meer dan 35 liter in, dus ik probeer in het buitenland altijd met een zo leeg mogelijke tank aan te komen :+

Uiteraard niet helemaal leeg, want dat is slecht voor de auto. Maar volgens mij is het: omdat ze die € 125 op je rekening reserveren, de tankstations in Oostenrijk deden letterlijk het niet getankte bedrag terugstorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Ik heb niet al te lang geleden nog 100+ liter diesel getankt. Dat was geen probleem. Wel ruim 170 euro :X

Busje van een bevriend garagist

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:23
Weissbier schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 23:33:
[...]

Hoe groot is die tank dan wel niet? Bij mij gaat er niet meer dan 35 liter in, dus ik probeer in het buitenland altijd met een zo leeg mogelijke tank aan te komen :+

Uiteraard niet helemaal leeg, want dat is slecht voor de auto. Maar volgens mij is het: omdat ze die € 125 op je rekening reserveren, de tankstations in Oostenrijk deden letterlijk het niet getankte bedrag terugstorten.
Het is een 70 liter tank (BMW E61). Meestal gaat er wel een liter of 65 in.

• Rene44
merauder schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 22:02:
@Rene44
Zelf heb ik een groot gezin, en een auto is zeker geen levensbehoefte voor ons als gezin. Sterker nog, wij hebben in de bakfiets een uitstekende vervanger voor de auto gevonden voor al het vervoer binnen een straal van +/- 10km. Hier hebben we hooguit een/twee keer per maand in de auto, en in vrijwel alle gevallen gaat er dan maar 1 van de kinderen mee. Met het hele gezin in de auto is dit jaar (2022) welgeteld 1x gebeurd.

Persoonlijk anticipeer ik er al langere tijd op, zeker zo'n 5 jaar, dat een auto voor de gewone man onbetaalbaar wordt, en heb ik mijn leven zo ingericht dat ik zonder auto verder kan mocht het echt onbetaalbaar worden. Tot die tijd denk ik goed na over de verplaatsingen die ik maak.
Erg knap en commendable! Maar ik vrees dat dit niet voor de meeste gezinnen te doen is.

• PLAE
Wat is daar prijzenswaardig aan?

Hij beschrijft de keuze van wel veel kinderen op de wereld zetten en geen auto rijden. Qua uitstoot is dat kinderstuk veel heftiger, qua kosten ook natuurlijk. En dan heb je inderdaad nog het onwerkbare stuk wanneer je niet in een stad woont.

Dit is toch vooral het beschrijven van prioriteiten. Geen ideologisch verhaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• merauder
@Rene44 @PLAE
Het is zeker geen ideologisch verhaal, echter zag ik deze brandstofprijzen er al een aantal jaren aankomen. Zelf ben ik mijzelf op deze situatie gaan voorbereiden nadat de spaardiesel niet meer aantrekkelijk was. Zeker nu ook endgame lijkt ingeluid voor de ICE zie ik het er allemaal niet goedkoper op worden.

Wij bezitten overigens wel een auto. Deze wordt alleen nog zeer weinig gebruikt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:47
Twee weken terug een gebruikte plugin Prius aangeschaft. Ik ben nog bezig met de eerste volle tank (300+ km nu) en de meter staat op 1.8 L per 100km. Da's lachen!

De stroom voor het opladen komt uit het flinke jaarlijkse overschot wat uit onze zonnepanelen komt, dus dat is (voorlopig) ook vrijwel gratis.

Voor één keer had ik eens een goede timing :)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gethijsem
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07:34
Destruction schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 15:18:
[...]Tsja, wat mij betreft moeten types als Frans Timmermans worden opgesloten voor ze de wereld verdere schade kunnen toedienen.
Ik word juist ontzettend cynisch van de huidige groene partijen en hypocriete types als Timmermans op dergelijke posities, de “doe wat ik zeg en vooral niet wat ik doe”-types, en ben in een paar jaar veranderd van ‘blij, blij, ik draag ook m’n steentje’ bij naar ‘pfffffffff’. :-(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Weissbier
JeroenH schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 00:09:
Twee weken terug een gebruikte plugin Prius aangeschaft. Ik ben nog bezig met de eerste volle tank (300+ km nu) en de meter staat op 1.8 L per 100km. Da's lachen!

De stroom voor het opladen komt uit het flinke jaarlijkse overschot wat uit onze zonnepanelen komt, dus dat is (voorlopig) ook vrijwel gratis.

Voor één keer had ik eens een goede timing :)
De zonnepanelen waren zeker gratis of niet? Je auto verbruikt geen 1.8L per 100km, want je rekent het verbruik van de electriciteit niet mee. Wat zou dat kosten, als het niet van je zonnepanelen kwam?
Gethijsem schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 08:05:
[...]

Ik word juist ontzettend cynisch van de huidige groene partijen en hypocriete types als Timmermans op dergelijke posities, de “doe wat ik zeg en vooral niet wat ik doe”-types, en ben in een paar jaar veranderd van ‘blij, blij, ik draag ook m’n steentje’ bij naar ‘pfffffffff’. :-(
Timmermans rijdt zelf waarschijnlijk rond in een vervuiler: politici, houden zich zelden aan de standpunten of regels waartoe ze burgers willen verplichten.

[ Voor 30% gewijzigd door Weissbier op 12-02-2022 08:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gethijsem
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07:34
Weissbier schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 08:28:
[...
Timmermans rijdt zelf waarschijnlijk rond in een vervuiler: politici, houden zich zelden aan de standpunten of regels waartoe ze burgers willen verplichten.
Vliegt zich in een slag in de rondte, evenals zijn collega’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:38

Blokker_1999

Full steam ahead

Yaksa schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 17:00:
[...]

Ten eerste gaat het artikel over ontwikkeling in China en Japan. In Europa is Nissan al gestopt met de ontwikkeling van motoren. Enkel in de VS gaan ze verder. Maar weet je wat? Nissan verkoopt nog altijd wagens met brandstofmotoren. Zelfs de laatste ontwerpen die zijn afgwerekt dit jaar, vorig jaar ... moeten minstens 10 jaar in productie gaan.

En ja, de Euro7 norm, verwacht in 2025 maar kan ook later worden, is moeilijk om te halen. Een losse ICE zal dan echt niet meer mogelijk zijn en ik verwacht dat het enkel met plugins haalbaar zal worden om die beperkingen te halen. Benzinewagens zouden bijv. hun uitstoot met 70 tot 90% moeten terugbrengen volgens de huidige voorstellen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

Rene44 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 20:10:
[...]

Ja, EVs in al zijn vormen zijn vandaag duur, maar dat is uiteindelijk zo met alle nieuwe technologie. Geef het tijd totdat de grootste R&D kosten uit de weg zijn en men eindelijk op schaalvoordeel kan gaan produceren om de prijs te drukken. Ja, dat heeft tijd nodig. Maar dat zien we met zoveel technologie. Zeker wij, die veel met IT bezig zijn, kennen toch voldoende voorbeelden van producten die, wanneer geintroduceerd, bijna onbetaalbaar zijn behalve voor de happy few maar na enkele jaren voor iedereen toegankelijk zijn.

Fabrikanten van EVs zitten nu al te kijken naar wagens met een nieuwprijs van rond de 20k, en dan heb ik het niet over de Dacia Spring, maar bijv. de aankomende Renault 5. Dat zijn prijzen waar we weer kunnen beginnen spreken.

En ook voor vrachtvervoer liggen de nodige plannen op tafel. Steeds meer elektrische bestelbusjes en vrachtwagens komen er op de markt en ook daar zet de vergroening zich uiteindelijk gewoon door. Ja, het kost tijd. Maar die tijd is gewoon nodig net om het betaalbaar voor iedereen te houden.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

Verwijderd

Lol, alleen op Tweakers kan een topic over de kosten van autorijden ontsporen naar oproepen om Frans Timmermans en andere groene clubjes op te sluiten omdat ze schade toebrengen aan de maatschappij. :'(

Want de EU is verantwoordelijk voor de hoge accijns in Nederland, of bepaalt de prijzen die Aramco en consorten vraagt voor peut.

Maar wel allemaal een SUV met lekker hoge instap rijden want hybride is voor mietjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Weissbier
Verwijderd schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 12:35:
Lol, alleen op Tweakers kan een topic over de kosten van autorijden ontsporen naar oproepen om Frans Timmermans en andere groene clubjes op te sluiten omdat ze schade toebrengen aan de maatschappij. :'(
Waar heb je dat gelezen? Of heb ik erover heen gelezen? Naja ik had nog gelezen, dat een actiegroep in België SUVs met nepbloed besmeurd had. Omdat ze tegen SUVs zijn.

Dat begrijp ik ook wel: ik heb ook een bloedhekel aan die bumperklevende SUVs, maar iedereen moet lekker zelf weten wat voor auto te aanschaffen/rijden. Al vind ik wel dat het gestimuleerd mag worden, om kleinere auto's te rijden.

Nu is het zo: dat de Tesla bestuurder in zijn kiloknaller beloond wordt, terwijl Jan met de pet gewoon wegenbelasting en volle bijtelling moet betalen als hij dat ding zakelijk rijdt. Elektrische auto's zijn helemaal niet perse beter voor het milieu, waarschijnlijk is een ICE ( waarom telkens die trein termen :+ ) in klein formaat milieuvriendelijker. Dan een electrische auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Verwijderd schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 12:35:

Want de EU is verantwoordelijk voor de hoge accijns in Nederland, of bepaalt de prijzen die Aramco en consorten vraagt voor peut.

Maar wel allemaal een SUV met lekker hoge instap rijden want hybride is voor mietjes.
Ja, zo kun je ook in discussie willen gaan...

Ik was degene die zo'n opmerking maakte mbt Timmermans. Omdat ik inderdaad van mening ben dat zijn green deal ontzettend veel geld zal gaan kosten en zeer waarschijnlijk een nieuwe economische crisis zal opleveren. Wie daar bewust voor kiest, is imo gevaarlijk. Schade aan de maatschappij, dat heb je zelf verzonnen. Het is in ieder geval niet wat ik gezegd heb :)

En nee, degene die bepaald hoeveel accijns jij betaald, zit in Den Haag. Niet in Brussel.

En overigens, een SUV? Ik rijdt gewoon een benzine stationwagen van 1050kg met euro 4 label. 10dkm per jaar, vrijwel nooit in de spits. Dus waar die opmerking vandaan komt :?

[ Voor 4% gewijzigd door Destruction op 12-02-2022 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
Ik ben in België Gent en de prijzen zijn wat ik tot nu toe heb gezien maximaal €1.73,- bij Esso voor Euro 95

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
Ik heb vanavond in Antwerpen getankt €1.76,9,- 95+ bij LUKOIL, toch gemiddeld €0.24,- per liter in mijn voordeel dan bij ons in Nederland. Ik heb de terugreis dan ook economisch gereden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11-09 22:52
komt aardig in de richting, kwestie van Mollen tellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weissbier
Zo goedemorgen: de Nederlandse tankstations aan de grens, die staan schijnbaar op omvallen. Ze klagen steen en been over het feit, dat de Nederlandse automobilisten in Duitsland gaan tanken oOo

Sorry hoor, maar ik heb welgeteld 1x in Nederland getankt: € 1,519 betaalde ik per liter toen en de auto had een 50 liter tank, die ik toen net tweedehands voor minder dan € 1000 kocht :X Uiteraard was de tank helemaal leeg, dus toen heb ik er 20 liter ingegooid zodat ik thuis kon komen en de auto vol kon tanken in Duitsland B)

Grappig is trouwens: voor € 1,519 per liter, kun je ook in onze buurlanden niet meer tanken. Gisteren was ik in België, maar ik doe mij de moeite niet om met een half volle tank langs het tankstation te rijden. Daarnaast wil ik geen E10 tanken, omdat de auto er minder vermogen/energie uithaalt en je meer benzine verbruikt. Schijnt ook niet zo goed te zijn, als je weinig rijdt en dus weinig tankt.

https://www.gelderlander....-naar-duitsland~a426107c/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verona27
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 30-08 17:30
Ik zit er ook over te denken terug te gaan naar E5, mijn wagen komt uit 2003 en de garagehouder gaf na de kleine beurt aan dat dit wel beter zou zijn. Ga het denk ik eerst een maandje proberen om te zien hoe groot de besparing nou echt is, want de prijzen van E5 zijn toch wel echt weer substantieel hoger.. hier in Groningen tank je 1.93 voor E10 terwijl E5 je toch al dik 2,10 kost per liter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weissbier
Prijsverschil in Duitsland tussen Super E5 en Super E10 is ongeveer € 0,04 per liter, dus dat is maar een klein verschil op een toch al hoge benzineprijs. Maar een verschil van € 0,17 is wel erg hoog hoor....

Dan zou ik persoonlijk zeg maar de helft van de tijd E10 tanken en E5, dan heb je een bio-ethanol percentage dit tussen de 5% en 10% ligt. Ik heb dat weleens een paar keer gedaan, je merkt het verschil dan wel als je de tankbeurten echt bij houdt.

Je zou ook bio-ethanol vrije benzine kunnen tanken, dan kom je uit bij V-Power bijvoorbeeld. Maar zelfs in België staat die nu op € 1,90 dus geen haar op mijn hoofd, die er nog aan denkt om V-Power te tanken. Mijn auto reed er aanzienlijk zuiniger op, echter uiteindelijk waren de kosten per km vergelijkbaar. Nu het verschil groter geworden is, verdien je de meerprijs echt niet meer terug.

Ik zie trouwens dat de benzineprijzen in Duitsland goedkoper zijn, dan in België: € 1,70 voor Super E5 ergens in Alsdorf. Terwijl in Maasmechelen de E10 ook € 1,70 kost, voorheen was België toch echt nog goedkoper dan Duitsland. Dat verschil is schijnbaar weg of verwaarloosbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 09:00
Opvallend was dat ik in Oostenrijk het Nederlandse nieuws volgde. De benzine prijs zou weer een paar cent stijgen in Nederland afgelopen weekend, een nieuw record. De prijs aan de Oostenrijkse pomp bleef het hele weekend hetzelfde (€1,51 per liter, voor E5). Die hebben waarschijnlijk een andere bron van de olie :?

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ1986
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 10-09 11:26
Het meest kromme blijft de leaserijder die bijtelling betaald.

Als het ware wordt deze groep gestimuleerd om zoveel mogelijk privé kilometers te rijden om het bedrag aan bijtelling "te gebruiken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weissbier
MJ1986 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 11:00:

Als het ware wordt deze groep gestimuleerd om zoveel mogelijk privé kilometers te rijden om het bedrag aan bijtelling "te gebruiken".
Mits de werkgever ook de benzine betaald? Ik geloof niet dat ze verplicht om de benzine, die jij privé verbruikt te betalen? Aangezien ik weleens hoor, dat men de tankpas van het werk op reis gebruikt.

Maar ik denk dat je van de bijtelling ook een eigen auto kunt kopen, mits je genoegen neemt met een niet-Duitse auto: stereotype leaserijder, die rijdt ja een Duitse auto en die zijn een stuk duurder dan Aziatische.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OneLeggedIdiot
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 10-04-2024
Weissbier schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 12:58:
[...]

Waar heb je dat gelezen? Of heb ik erover heen gelezen? Naja ik had nog gelezen, dat een actiegroep in België SUVs met nepbloed besmeurd had. Omdat ze tegen SUVs zijn.

Dat begrijp ik ook wel: ik heb ook een bloedhekel aan die bumperklevende SUVs, maar iedereen moet lekker zelf weten wat voor auto te aanschaffen/rijden. Al vind ik wel dat het gestimuleerd mag worden, om kleinere auto's te rijden.

Nu is het zo: dat de Tesla bestuurder in zijn kiloknaller beloond wordt, terwijl Jan met de pet gewoon wegenbelasting en volle bijtelling moet betalen als hij dat ding zakelijk rijdt. Elektrische auto's zijn helemaal niet perse beter voor het milieu, waarschijnlijk is een ICE ( waarom telkens die trein termen :+ ) in klein formaat milieuvriendelijker. Dan een electrische auto.
Het MIT heeft berekend dat de Tesla Model S een totale uitstoot van 226gr/km heeft op een levensduur van 300.000km. Bij de Mitsubishi Space Star is het een uitstoot van 192gr/km. Natuurlijk is hierin wel afhankelijk hoe je de auto oplaadt. Het onderzoek vond plaats op een locatie waar elektriciteit nog massaal door fossiele brandstof wordt geproduceerd. Als je een windmolen in je tuin hebt, of zonnepanelen op je dak, en je laadt enkel op op het moment dat zij stroom opwekken, knal je los onder die 192gr/km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneLeggedIdiot
[...]

De zonnepanelen waren zeker gratis of niet? Je auto verbruikt geen 1.8L per 100km, want je rekent het verbruik van de electriciteit niet mee. Wat zou dat kosten, als het niet van je zonnepanelen kwam?

[...]

Een elektrische/hybride zit qua elektrisch verbruik tussen de 16 en 20kwh/100km. Als we dus vergelijken met een benzinewagen met een verbruik van 6l/100km kom je tot volgende berekening:
De benzinewagen kost je op 100km zo'n 10,8 euro aan een prijs van 1,8€/l. De elektriciteitsprijs mag dus stijgen tot 0,54€/kwh met een verbruik van 20kwh/100km om duurder te zitten qua elektriciteit. Ik ken de prijs niet in Nederland, maar in België betaal ik, als ik nu een nieuw contract afsluit, 0,40€/kwh inclusief alle taksen en kosten. Elektrisch rijden is dus 0,08 euro per kilometer, tegenover 0,108 euro per kilometer aan benzine. Dat geeft een verschil van 2,8 cent per kilometer, of 280 euro per 10.000 kilometer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:18

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Je moet het anders zien, zolang deze (aanzienlijk grote zakelijke) groep bestaat, zal het probleem marginaal blijven. Je hoort werkelijk niemand in onze vloot over de prijzen, maar ook de zakelijke uurtjefactuurtjes gaat gewoon 5ct op de km vergoeding.

Het 'klootjesvolk' moet het nog steeds doen met de max netto km vergoeding.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• No_Identity
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-09 11:16
Deze prijzen zijn niet leuk meer, vooral niet als je 19 cent per gereden kilometer krijgt.

Eerst werd de benzine duurder, want door corona werd er minder brandstof verbruikt en werden de grondstoffen duurder. Toen kwam de economie weer meer op gang, toen steeg de prijs want de vraag was hoog. Nu is het weer de onrust rond Rusland / Oekraïne.

Elke keer wel weer een excuus om de prijzen op te voeren. De prijsstijgingen voel je altijd verrekte snel aan de pomp, de dalingen zijn altijd in verhouding minimaal en een stuk minder snel doorgevoerd.

Weinig lol aan, maar ja tegenwoordig ben je toch snel op de auto aangewezen. De overheid vind het wel best, want de schatkist vult zich lekker zo. Maakt de miljarden naar klimaat e.d. toch een stuk makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 12:16
No_Identity schreef op maandag 14 februari 2022 @ 13:10:
Deze prijzen zijn niet leuk meer, vooral niet als je 19 cent per gereden kilometer krijgt.

Eerst werd de benzine duurder, want door corona werd er minder brandstof verbruikt en werden de grondstoffen duurder. Toen kwam de economie weer meer op gang, toen steeg de prijs want de vraag was hoog. Nu is het weer de onrust rond Rusland / Oekraïne.

Elke keer wel weer een excuus om de prijzen op te voeren. De prijsstijgingen voel je altijd verrekte snel aan de pomp, de dalingen zijn altijd in verhouding minimaal en een stuk minder snel doorgevoerd.

Weinig lol aan, maar ja tegenwoordig ben je toch snel op de auto aangewezen. De overheid vind het wel best, want de schatkist vult zich lekker zo. Maakt de miljarden naar klimaat e.d. toch een stuk makkelijker.
Die actie komt er nog aan. De komende jaren worden prijzen van fossiel flink verhoogd om de transitie te betalen en bespoedigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Ik betaal als zzp'er ook bijtelling over de kilometers die ik privé rijdt. Maar op geen enkele manier is dat voor mij een stimulans om de auto dan ook maar zoveel mogelijk te gebruiken. Nou is het verschil waarschijnlijk dat ik de autokosten gewoon van de zakelijke rekening zie verdwijnen, een werknemer met leaseauto heeft dat niet.

Mijn broer rijdt lease via z'n werkgever, en betaald ook bijtelling. Maar denk je dat hij in z'n vrije tijd continue rondjes gaat rijden met die leasebak? Buiten corona tijden rijdt hij al zo'n 60dkm per jaar. Dan heeft-ie in z'n vrije tijd absoluut geen zin meer om auto te rijden. Hij zou het liefst helemaal niet meer rijden, maar z'n werkgever vindt het nou eenmaal 100% noodzakelijk dat hij elke dag naar kantoor komt om een computer aan te zetten.. 8)7 Het zal binnenkort voor hem wel weer beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
Ik vond het wel een geschikt moment om meer te gaan fietsen eigenlijk. Ik fiets nu 1x per week naar kantoor (26km incl. retour), de boodschappen allemaal op de fiets, en in het weekend pak ik de auto alleen nog als het qua afstand/tijd handiger is, dus totaal ook iets van 30km. Vanmorgen voor het eerst sinds donderdag de auto weer gestart.

Ik probeer dusdanig uit te komen dat ik op dinsdag tanken moet, ga ik na mijn werk snel even naar Duitsland en voor 1,60/liter de tank weer vol.

[ Voor 19% gewijzigd door FastFred op 14-02-2022 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ1986
Destruction schreef op maandag 14 februari 2022 @ 13:48:
[...]

Ik betaal als zzp'er ook bijtelling over de kilometers die ik privé rijdt. Maar op geen enkele manier is dat voor mij een stimulans om de auto dan ook maar zoveel mogelijk te gebruiken. Nou is het verschil waarschijnlijk dat ik de autokosten gewoon van de zakelijke rekening zie verdwijnen, een werknemer met leaseauto heeft dat niet.

Mijn broer rijdt lease via z'n werkgever, en betaald ook bijtelling. Maar denk je dat hij in z'n vrije tijd continue rondjes gaat rijden met die leasebak? Buiten corona tijden rijdt hij al zo'n 60dkm per jaar. Dan heeft-ie in z'n vrije tijd absoluut geen zin meer om auto te rijden. Hij zou het liefst helemaal niet meer rijden, maar z'n werkgever vindt het nou eenmaal 100% noodzakelijk dat hij elke dag naar kantoor komt om een computer aan te zetten.. 8)7 Het zal binnenkort voor hem wel weer beginnen.
Als ZZP'er is het inderdaad anders, dan zie je nog wel iets van de prijzen, al is dat ook al stukken voordeliger dan privé. (vanwege bruto kosten i.p.v. netto)

De meeste lease rijders die ik ken rijden de auto arbeidsvoorwaardelijk en de zakelijke kilometers vallen mee. Privé wordt ALTIJD de leaseauto gepakt, baas betaald, maakt niet uit hoe ver het is, inclusief vakantie kilometers e.d.

Dan de situatie van je broer, waarom stopt hij dan niet met bijtelling betalen? Blijkbaar toch wel interessant dat privé gebruik....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ1986
SinergyX schreef op maandag 14 februari 2022 @ 13:05:
[...]

Je moet het anders zien, zolang deze (aanzienlijk grote zakelijke) groep bestaat, zal het probleem marginaal blijven. Je hoort werkelijk niemand in onze vloot over de prijzen, maar ook de zakelijke uurtjefactuurtjes gaat gewoon 5ct op de km vergoeding.

Het 'klootjesvolk' moet het nog steeds doen met de max netto km vergoeding.
Ik snap je denk ik niet helemaal, bedoel je dat de groep klein is en het dus meevalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

MJ1986 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 14:08:
[...]

Als ZZP'er is het inderdaad anders, dan zie je nog wel iets van de prijzen, al is dat ook al stukken voordeliger dan privé. (vanwege bruto kosten i.p.v. netto)
Het is voordeliger inderdaad, in mijn geval zeker. Privé rijdt ik maar weinig, ik heb de auto vooral voor de zaak. In dit geval is het dus het gunstigste als de zaak gewoon betaald voor een auto die voor 80% voor de zaak nodig is, en 20% privé gebruikt wordt. In dit geval extra gunstig, omdat mijn auto ouder is dan 15 jaar en de bijtelling dan gaat over de dag/aanschaf waarde.

Zou die regeling niet bestaan, dan zou ik waarschijnlijk 2 auto's hebben. 1 voor de zaak (die 100% door de zaak betaald is) en een privé auto. Eén auto vanuit privé voor beide zou een optie zijn als de belastingvrije vergoeding omhoog gaat, tot die tijd zou je wel gek zijn. Je privé auto voor 80% zakelijk gebruiken en daar met 19ct/km nog op verliezen ook terwijl het voor de onderneming juist wel goed is om kostenposten te hebben.
De meeste lease rijders die ik ken rijden de auto arbeidsvoorwaardelijk en de zakelijke kilometers vallen mee. Privé wordt ALTIJD de leaseauto gepakt, baas betaald, maakt niet uit hoe ver het is, inclusief vakantie kilometers e.d.
Maar dat privé de leaseauto gepakt wordt is dan wel weer een vrij logisch gevolg van hoe de regeling in elkaar zit. Je betaald die bijtelling, OF je moet elke kilometer die je rijdt opschrijven, incl de gereden route etc. Gezeik van niks dus. En als je die bijtelling toch al betaald kan ik me er alles bij voorstellen dat je dan in het weekend niet met een privé auto (als je die er nog bij hebt) gaat rijden inderdaad.

Maar da's iets anders dan de suggestie die je wilde wekken dat iemand met een leaseauto constant rondjes gaat rijden omdat het toch niks kost ;)
Dan de situatie van je broer, waarom stopt hij dan niet met bijtelling betalen? Blijkbaar toch wel interessant dat privé gebruik....
Omdat hij dan 1) een 100% sluitende administratie moet bijhouden van de gereden kilometers en 2) een privé auto moet aanschaffen, en da's niet goedkoper dan die 8% die hij nu betaald (voor een EV). Wel zou hij graag die leaseauto inleveren in ruil voor voortaan gewoon thuis mogen werken, maar helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Nee de zonnepanelen waren niet gratis, maar de stroom uit de zonnepanelen is wel veel goedkoper dan uit het net, zeker nu. Daarbij heb ik de zonnepanelen, dus wat het kost als het niet van de zonnepanelen komt is voor mij nog* niet belangrijk.

* salderen is eindig, dat weet ik

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weissbier
JeroenH schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 11:59:
[...]

Nee de zonnepanelen waren niet gratis, maar de stroom uit de zonnepanelen is wel veel goedkoper dan uit het net, zeker nu. Daarbij heb ik de zonnepanelen, dus wat het kost als het niet van de zonnepanelen komt is voor mij nog* niet belangrijk.

* salderen is eindig, dat weet ik
Dat zeker: maar als je zegt mijn plugin hybride rijdt 1.8L/100KM, dan zou je eigenlijk ook uit moeten rekenen wat de stroom kost. Zelfs bij zonnepanelen is stroom niet gratis, want het is flinke investering.

Elektrische rijden is ook gewoon duurder geworden: de energiecrisis, treft ook het elektrische rijden. Dus prijzen om te laden zijn ook omhoog gegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OneLeggedIdiot
Weissbier schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 13:00:
[...]

Dat zeker: maar als je zegt mijn plugin hybride rijdt 1.8L/100KM, dan zou je eigenlijk ook uit moeten rekenen wat de stroom kost. Zelfs bij zonnepanelen is stroom niet gratis, want het is flinke investering.

Elektrische rijden is ook gewoon duurder geworden: de energiecrisis, treft ook het elektrische rijden. Dus prijzen om te laden zijn ook omhoog gegaan.
Geen idee in hoeverre het klopt, maar hier kan je berekenen hoeveel het kost.
https://www.mountox.com/z...20(zonder%20zonnepanelen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rene44
Blokker_1999 schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 09:50:
[...]

Ja, EVs in al zijn vormen zijn vandaag duur, maar dat is uiteindelijk zo met alle nieuwe technologie. Geef het tijd totdat de grootste R&D kosten uit de weg zijn en men eindelijk op schaalvoordeel kan gaan produceren om de prijs te drukken. Ja, dat heeft tijd nodig. Maar dat zien we met zoveel technologie. Zeker wij, die veel met IT bezig zijn, kennen toch voldoende voorbeelden van producten die, wanneer geintroduceerd, bijna onbetaalbaar zijn behalve voor de happy few maar na enkele jaren voor iedereen toegankelijk zijn.

Fabrikanten van EVs zitten nu al te kijken naar wagens met een nieuwprijs van rond de 20k, en dan heb ik het niet over de Dacia Spring, maar bijv. de aankomende Renault 5. Dat zijn prijzen waar we weer kunnen beginnen spreken.

En ook voor vrachtvervoer liggen de nodige plannen op tafel. Steeds meer elektrische bestelbusjes en vrachtwagens komen er op de markt en ook daar zet de vergroening zich uiteindelijk gewoon door. Ja, het kost tijd. Maar die tijd is gewoon nodig net om het betaalbaar voor iedereen te houden.
Tijd geven om een Toyota Aygo blijvend voor meer dan 100 euro vol te gooien? Ik vind dat meer dan asociaal. Helemaal als je bedenkt dat het voornamelijk woon-werk kilometers zijn die gemaakt worden en men dus extra mag betalen om de Nederlandse economie draaiend te houden. Waanzinnig. Met als goede voorbeeld onze eigen minister van elektrisch rijden, die gewoon in een benzine slurpende BMW 7-serie rijdt! PHEV en BEV is voor Otto Normalverbraucher GEEN optie en dat zal nog lang zo blijven.

[ Voor 6% gewijzigd door Rene44 op 15-02-2022 14:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohnR
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

JohnR

Koffie is lekker!

Ik moet eerlijk zeggen dat ik sinds het thuiswerken m'n woon-werk wel beperkt heb, maar m'n privé kilometers eigenlijk amper. In Amerika zeggen ze ook wel eens "it's not about the miles per gallon, think about the smiles per gallon" en daar ben ik het helemaal mee eens.

Liever genieten in een benzineslurper dan sacherijnig in een batterijtje wat mij betreft

/(bb|[^b]{2})/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BertV
  • Laatst online: 08-09 19:45

BertV

Handgemaakt

Rene44 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 14:51:
[...]

Tijd geven om een Toyota Aygo blijvend voor meer dan 100 euro vol te gooien?
Daarvoor moet de benzineprijs naar 2,85. :P

Ik maak de meeste km's op mijn speed pedelec.
Los daarvan ben blij met mijn aygo die ik in 2008 nieuw heb aangeschaft, bijna voor de prijs van de eerder genoemde speed pedelec.

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

Rene44 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 14:51:
[...]

Tijd geven om een Toyota Aygo blijvend voor meer dan 100 euro vol te gooien? Ik vind dat meer dan asociaal. Helemaal als je bedenkt dat het voornamelijk woon-werk kilometers zijn die gemaakt worden en men dus extra mag betalen om de Nederlandse economie draaiend te houden. Waanzinnig. Met als goede voorbeeld onze eigen minister van elektrisch rijden, die gewoon in een benzine slurpende BMW 7-serie rijdt! PHEV en BEV is voor Otto Normalverbraucher GEEN optie en dat zal nog lang zo blijven.
Nee, tijd geven totdat ook EVs betaalbaar worden voor het grote publiek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rene44
Blokker_1999 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 19:08:
[...]

Nee, tijd geven totdat ook EVs betaalbaar worden voor het grote publiek.
Maar dat staat toch los van de huidige situatie - dé topic van dit draadje, de hoge benzineprijzen? Ik ben all voor een mooi oplossing, een betrouwbare BEV met acceptabele range en acceptabele onderhoudskosten naast een acceptabel oplaadnetwerk. Maar zolang dat er niet is vind ik de hoge benzineprijs onverantwoordelijk en onrechtvaardig om eerder genoemde redenen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JeroenH
Weissbier schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 13:00:
OK, komt-ie. Onze zonnepanelen kostten € 5000, er komt per jaar 3600 kWh uit en ik zet de levensduur op 20 jaar. Dat kom ik op net geen 7 ct per kWh. Maar op termijn moet er een huisaccu bij om het salderen te vervangen (€ 5000) en ik voel me gul richting jou vanavond dus de omvormer gaat tussendoor nog een keer stuk à € 1000. Kom ik op 15ct per kWh. Ik denk dat ik daarmee heel lekker zit t.o.v. de prijs van een kWh uit het net op de lange termijn.

In de accu in mijn Prius gaat 4,4 kWh. (De accu is groter, maar Toyota legt hem in de watten zodat hij lang mee gaat) Op die 4,4 kWh rijd ik in de praktijk denk ik zo'n 17,5 km volledig elektrisch. Daarmee kom ik uit op 3,8 ct per kilometer als ik elektrisch rijd.

Vergelijking met rijden op benzine: ik denk dat ik wel 4L per 100km haal (dat lukte me met mijn vorige Prius vrij makkelijk), met een benzineprijs van € 2 per liter komt dat dan uit op 8 ct per kilometer. Het dubbele, en dan heb ik niet naar mij toe gerekend.
De prijzen voor laden uit het net misschien, maar ik laad 95% thuis en de resterende 5% op mijn werk, en met die situatie zit ik qua prijs voorlopig erg goed. Ik blijf derhalve bij mijn uitroep "da's lachen!" :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneLeggedIdiot
JeroenH schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 21:45:
[...]

OK, komt-ie. Onze zonnepanelen kostten € 5000, er komt per jaar 3600 kWh uit en ik zet de levensduur op 20 jaar. Dat kom ik op net geen 7 ct per kWh. Maar op termijn moet er een huisaccu bij om het salderen te vervangen (€ 5000) en ik voel me gul richting jou vanavond dus de omvormer gaat tussendoor nog een keer stuk à € 1000. Kom ik op 15ct per kWh. Ik denk dat ik daarmee heel lekker zit t.o.v. de prijs van een kWh uit het net op de lange termijn.

In de accu in mijn Prius gaat 4,4 kWh. (De accu is groter, maar Toyota legt hem in de watten zodat hij lang mee gaat) Op die 4,4 kWh rijd ik in de praktijk denk ik zo'n 17,5 km volledig elektrisch. Daarmee kom ik uit op 3,8 ct per kilometer als ik elektrisch rijd.

Vergelijking met rijden op benzine: ik denk dat ik wel 4L per 100km haal (dat lukte me met mijn vorige Prius vrij makkelijk), met een benzineprijs van € 2 per liter komt dat dan uit op 8 ct per kilometer. Het dubbele, en dan heb ik niet naar mij toe gerekend.

[...]

De prijzen voor laden uit het net misschien, maar ik laad 95% thuis en de resterende 5% op mijn werk, en met die situatie zit ik qua prijs voorlopig erg goed. Ik blijf derhalve bij mijn uitroep "da's lachen!" :+
Maar zelfs met de stijging van de netprijzen kom je goedkoper uit. 4,4kWh/17,5km = 0,25kwh/km of 25kwh/100km. Da's een redelijk hoog verbruik voor een hybride, net zoals 4l/100km een zeer laag verbruik is voor een hybride, maar ik baseer me even op die prijzen. 8€ / 25kwh = 0,32 euro per kwh dat de elektriciteit mag kosten in uw specifiek geval.

Voor mezelf heb ik ook de berekening gemaakt alvorens mijn nieuwe auto (cupra leon sportstourer hybride) te bestellen. Wel belgische prijzen, want ben Belg. Ik heb de Cupra Leon gekozen omdat deze op papier 68km elektrisch kan rijden. In de praktijk is dit haalbaar afhankelijk van het traject.

De Cupra Leon verbruikt dus elektrisch ongeveer 19kwh/100km. Op benzine is het 7l/100km.
De elektriciteit kost mij op dit moment 21 cent per kwh. Benzine stond deze ochtend aan de pomp op 1,75 euro per liter.
Op benzine ben ik dus 12,25 euro kwijt per 100 km.
Elektrisch kom ik op 3,99 euro op 100 km, zonder zonnepanelen.
De elektriciteitsprijs mag dus stijgen tot 0,64 euro per kwh alvorens benzine mij goedkoper uit komt.
MAAR... de benzine Cupra Leon komt aan een verbruik van 8l/100km volgens een aantal gebruikers, dus om hetzelfde te vermogen hebben, mag de prijs zelfs stijgen tot 0,74 cent per kwh alvorens ik verlies maak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

Weissbier schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 23:33:
[...]

Ik heb een tank van 70 liter. Het is weleens voorgekomen dat ik in Turnhout meer dan EUR 130,00 moest afrekenen bij de onbemande Shell.

Ik probeer los staand van de benzineprijs zo zuinig mogelijk te rijden. Zo heb ik een route naar school van mijn dochter gevonden die mij niet 12 l / 100 km kostte, maar na enige oefening 8,5 l / 100 km.

Ik heb een keer 5 werkdagen Eindhoven-Utrecht gereden, toen een weekend stadsverkeer en toen nog twee dagen op en neer naar Utrecht. 1.250 km gereden op een tank V-Power in een 2.4 l 5 cilinder.

[ Voor 8% gewijzigd door PcDealer op 22-02-2022 11:02 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weissbier
Vanmorgen in Duitsland getankt: € 1,77 per liter was ik kwijt, als ik 5 minuten gewacht had... dan was het € 1,74 geweest. Want toen ik na het betalen terugkwam bij de auto, bleek de prijs met € 0,03 gezakt te zijn :(

Ik natuurlijk boos naar binnenstormen: was soll diese Scheibe sein! Nee grapje hoor, maar het stoort mij wel fluctuerende benzineprijzen. In iedere geval vind ik € 62 voor een volle tank, van 35 liter flink aan de prijs hoor.

Natuurlijk mag ik blij zijn dat ik in Duitsland kan tanken, maar of je nou € 1,80 of € 2 betaald het blijven pittige prijzen en veel kun je niet doen omdat te compenseren.

Ja de remblokken ben ik vanmorgen in Duitsland bij Pitstop wezen vervangen, die zaten al 105.000km op de auto: was nog het 1e setje, welke origineel op de auto zaten. Hadden waarschijnlijk nog wel langer meegekund, maar liever te vroeg vervangen dan te laat.

Scheelde mij circa € 68 om het in Duitsland te laten doen, i.p.v. afwachten tot de onderhoudsbeurt en dan de dealer het voor circa € 160 a € 200 laten doen. Bij pitstop was het namelijk € 92 totaal: dus daar kun je wel geld op besparen, alleen dan moet je het voor de onderhoudsbeurt doen of erna...

Met Pasen in iedere geval naar Tsjechië: zoals ik in de startpost al scheef, mijn vakanties gaan voornamelijk richting het oosten. Daar is de benzineprijs nog niet zo extreem hoog en ook accommodaties niet oOo

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Wij waren van plan om dit voorjaar een andere occassion te kopen als vervanging voor onze tien jaar oude Volkswagen Up. Hoewel de Up ons nooit in de steek heeft gelaten, wilde we toch graag iets meer luxe en ruimte. Golf VII, Peugeot 308, zoiets... nu nog een jonge benzine occassion kopen en dan over een jaar of 4-5 overstappen op elektrisch.

Maar lang verhaal kort: met de huidige benzineprijzen blijven we de Up nog even doorrijden. Met een verbruik van 4,9L/100Km is het moeilijk zuiniger rijden. Het liefst zouden we nu dan al overstappen op een elektrische auto, maar we wonen midden in de stad, geen eigen oprit met oplaadmogelijkheid...

Schopt onze plannen zo aardig in de war. Maar geen probleem, er zijn ergere dingen, we tuffen lekker door in de Up.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weissbier
Kijk eens op spritmonitor.de het kan veel zuiniger dan 4,9L/100KM, alleen je zult wat gewoontes af moeten leren. De zuinigste benzineauto is een Japanner, volgens het lijstje van Spritmonitor.

De Volkswagen Up staat op de 19e plaats, maar dat geeft natuurlijk een vertekend beeld: want daar zitten alle Up's tussen, een ook de Up's van de eerste lichting 20 jaar geleden. ( Ik weet niet precies, hoelang de Up al op de markt is ).

Zelf trouwens eergisteren ook naar electrische auto's gekeken: binnen een budget van € 10.000 vond ik enkel een Renault Zoë en die had nog hagelschade ook, precies wat momenteel bij mijn eigen auto het geval is hihi. Daarnaast ook nog accu huur... en voila electrisch rijden is daarmee voorlopig nog niet interessant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Hier blijft de auto ook rijden maar wel iets minder.

Vandaag morgen ga ik met het OV naar mijn werk. Ik werk in het onderwijs en de CAO is zo ingericht dat per rit een maximum van 30 km wordt vergoed waarbij de eerste 5 km niet wordt vergoed. Kortom 25 km enkele reis. Mijn enkele reis is iets meer dan 50 km, wat dus betekent dat ik naar de helft krijg vergoed.

De vergoeding kan niet op tegen de werkelijke kosten. Dat lijkt me duidelijk, zal bij veel meer autorijders zo zijn.

Ga ik echter met het OV dan krijg ik 100% vergoed. De bus stopt op nog geen minuut lopen van mijn huis, de aansluiting is perfect, in de plaats van bestemming sluiten trein en bus ook goed aan. Naast de school waar ik werk is een bushalte, dus lichamelijke inspanning blijft gelijk…

Kost me qua reistijd misschien 10 minuten extra, het levert wel 40 minuten mogelijk productieve tijd op.

Enige nadeel: voorschieten van €20 per dag, zonder korting, en achteraf een overzicht van de busritten opvragen via de OV-chip-site.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chriztiaan
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:49
sypie schreef op maandag 28 februari 2022 @ 20:04:
Hier blijft de auto ook rijden maar wel iets minder.

Vandaag morgen ga ik met het OV naar mijn werk. Ik werk in het onderwijs en de CAO is zo ingericht dat per rit een maximum van 30 km wordt vergoed waarbij de eerste 5 km niet wordt vergoed. Kortom 25 km enkele reis. Mijn enkele reis is iets meer dan 50 km, wat dus betekent dat ik naar de helft krijg vergoed.

De vergoeding kan niet op tegen de werkelijke kosten. Dat lijkt me duidelijk, zal bij veel meer autorijders zo zijn.

Ga ik echter met het OV dan krijg ik 100% vergoed. De bus stopt op nog geen minuut lopen van mijn huis, de aansluiting is perfect, in de plaats van bestemming sluiten trein en bus ook goed aan. Naast de school waar ik werk is een bushalte, dus lichamelijke inspanning blijft gelijk…

Kost me qua reistijd misschien 10 minuten extra, het levert wel 40 minuten mogelijk productieve tijd op.

Enige nadeel: voorschieten van €20 per dag, zonder korting, en achteraf een overzicht van de busritten opvragen via de OV-chip-site.
NS Flex proberen, dan krijg je gewoon eind van de maand 1 factuur met alle ritjes erop. Werkt voor trein en bus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Nog niet eerder in abonnementen verdiept. Maar eens even gaan kijken wat het is.

EDIT: Inmiddels besteld. Ziet er handiger uit dan alle kaartjes zelf bewaren en uploaden in onze declaratie-app.

[ Voor 42% gewijzigd door sypie op 28-02-2022 22:08 ]

Pagina: 1 2 3 4 Laatste