Werken neemt al zoveel uren van je dag in, om dan eerder te vertrekken en later thuis te komen zodat je een paar cent bespaard.. Ieder z'n ding hoor, maar wat is je privé tijd je dan waard? Imo niet veel.
Chapeau voor alle mensen in dit topic die bezig zijn met oplossingen, al dan niet uit noodzaak, om uit de auto te komen.
Ik heb dus ook bezuinigd op autogebruik. Voor mij ging (en gaat) dat niet zozeer om het milieu, want dat kan me eerlijk gezegd gestolen worden. Over 100 jaar zijn jullie allemaal dood, en ik ook
Maar elke dag 2maal in de file aansluiten en rare stunts van andere automobilisten die minder tot geen inzicht hebben, ik was er zo ontzettend klaar mee! En toen kreeg ik de kans om dichtbij huis te gaan werken, waar ik op de fiets naartoe kon. Ideaal natuurlijk. Lang verhaal kort is de baan door de coronacrisis verdwenen en probeer ik als zzp'er door de covid tijd te komen, daarna wil ik weer (parttime) werken. Mits ik er op de fiets (of motor..) naartoe kan. Ik wil nooit meer in de files aansluiten.
Het hoogtepunt van fossiele brandstofbakken hebben we zoiezo gehad, wellicht het 'autorijden voor iedereen' hoogtepunt ook.
Hier ben ik dan weer minder van overtuigd. Ik weet hoe we een jaar of 10 geleden moesten geloven dat de fossiele brandstoffen (of eigenlijk: olie) zo goed als op waren. En evenlater werd er weer nieuwe grond gevonden waar olie gewonnen kon worden

Ik wil best geloven dat 't in de toekomst moeilijker zal worden om olie te winnen en daardoor een aantal producten (zoals benzine of LPG, maar ook andere producten) duurder zullen worden. Maar bijna op? Nee, dat denk ik niet. We gaan nog wel een jaar of 20-25 ICE auto's op de wegen zien rijden.
En autorijden voor iedereen, ik denk dat de staatskas dat liever wel heeft. De MRB en BPM staan op het punt te verdwijnen, maar nu is het nog zo dat iedereen die een auto (of motor/vrachtwagen e.d) bezit op maarliefst 5 manieren belasting betaald. Die inkomsten zullen ze niet graag willen missen

Afgelopen deccenia is onze welvaart flink doorgegroeid, grootdeels dankzij fossiele energie die voor bijna noppes uit de grond komt. De transitie naar nieuwe vormen van energie gaat wel lukken, maar het zal een stuk lastiger zijn onze welvaart te behouden in deze transitie.
En dus zul je daar voorzichtig mee moeten zijn. Politici die met beleid bewust aansturen op een nieuwe economische crash, die moeten we misschien voortijdig opsluiten.
Ben ik blij als autorijden (weer) voor de elite wordt? Nee, maar het gaat wel zorgen voor een nieuwe waardering en bewustwording voor onze energie in de wereld. Mensen die eenmaal gewend zijn aan een nieuwe welvaartstandaard, laat staan er mee opgegroeid, krijg je niet makkelijk mee. De meesten zijn de ontkenningsfase al voorbij gelukkig.
Ik zou zeggen dat juist de elite die auto's afgepakt zouden moeten worden, als er al een groep van zelfstandig vervoer/vrijheid beroofd moet worden. Tenslotte zijn dat de mensen die het minst vaak een auto nodig hebben om op hun werk of bij familie/vrienden te komen. Laat hen gebruik maken van het OV en vraag ook iets meer voor hun kaartjes, zodat je mensen met lage inkomens misschien wel gratis kunt laten reizen met het OV. Dan zal ook in die groep autobezit wel afnemen verwacht ik.
Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.