Benzineprijs gaat door het dak maar auto blijft rijden

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Weissbier
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 10-03-2022
Gisteren las ik op een van de DPG nieuwssites, waar Tweakers ook toe behoort het volgende nieuwsbericht. Wat ik nogal een interessante stelling vind, omdat auto rijden hoe dan ook duurder geworden is!
De benzineprijs tikte kort voor het weekeinde een nieuw record aan: 2,147 euro per liter. Diesel bereikte ook een nieuwe top: 1,842 euro per liter. Automobilisten rijden er geen meter minder om.
Men beweert dus dat automobilisten geen meter minder zijn gaan rijden, ondanks dat de benzineprijs zo sterk gestegen is. Wij merken het allemaal in onze portemonnee: ook wanneer je geen auto rijdt, want de verhoogde brandstofprijzen worden gewoon door berekend naar de klant/product.

Gisteren kocht ik bijvoorbeeld nog een fles zonnebloem olie: welke plotseling duurder is, dan een liter benzine bij de goedkoopste pomp. In 2021 betaalde je nog € 1,29 voor een fles, nu is dat € 1,99 bij de Albert Heijn. Ja ik weet bij de Aldi kost de zonnebloem olie € 1,75 maar ik daar doe nou eenmaal niet mijn boodschappen.
Een groot deel van de kilometers zijn een eerste levensbehoefte. Als je naar je werk moet, dan moet je naar je werk. Als er minder wordt gereden, dan moet er sprake zijn van structureel hogere prijzen. Maar zelfs al zou de prijs naar 3 euro per liter stijgen, dan zou dat niet veel veranderen in het autogebruik.’’
Dat vind ik heel logisch: maar vandaag was het bijvoorbeeld behoorlijk vies weer, dan zou ik de auto kunnen pakken om naar het werk te gaan. Echter ik woon op 10 minuten fietsen van mijn werk, dus het is doodzonde om hier de auto voor te gebruiken. Tevens ontvang ik geen reiskosten vergoeding.

Ik geloof het dus echt niet dat particuliere autobezitters niet minder gaan autorijden, bij een hogere benzineprijs. Voorheen ging ik bijvoorbeeld nog weleens wandelen in het heuvelland, maar nu kies ik ervoor om de auto te laten staan. Er is ook een mooi park hier in de buurt, dus het is nergens voor nodig om weg te gaan met de auto.

Zo doe ik ook aan km's sparen: er zijn maanden dat ik nog geen 300km rij, terwijl ik in januari bijna 3000km gereden heb en daarbij heb kunnen profiteren van de goedkopere benzineprijs in Oostenrijk oOo

Minder km's per jaar maak ik dus niet perse, alleen ik gebruik de auto wel bewuster. Geen korte stukjes bijvoorbeeld: boodschappen haal ik op de fiets, dat is het voordeel als je toch dagelijks in de supermarkt moet zijn. En om dan toch afentoe een grotere afstand te rijden, ook ter behoud van de accu. Rij ik ongeveer 2 a 3 per maand naar Duitsland om boodschappen te doen, daar tank ik ook direct dan.
Gemiddeld werd voor corona per auto 13.000 kilometer per jaar gereden. Met een verbruik van 1 op 15 kost dat 866 liter benzine. Benzine is nu grofweg 50 cent per liter duurder dan in 2020 - vorig jaar ging de prijs voortdurend omhoog - en dus betaalt de doorsnee autorijder 433 euro per jaar extra aan brandstof als de huidige hoge prijs aanhoudt.
Maar ik zal vast niet de enige zijn die juist vanwege de hoge brandstofprijzen, de auto vaker laat staan. De extra kosten die ik per jaar aan brandstof dien te betalen, zijn net wat minder dan de uitgerekende € 433 per jaar: omdat ik mijn vakanties ook een beetje aan de hand van de brandstofprijzen uitkies :+

Zo vind ik Luxemburg ansich wel een interessant land, welke lekker dichtbij is en de benzineprijs is er lekker goedkoop. Met Frankrijk heb ik niets, echter hordes Nederlanders gaan jaarlijks naar het zuiden van Frankrijk. Die tanken dan ook in Luxemburg: er overnachten doe ik dan bijvoorbeeld weer niet.

Jerrycans vullen doe ik ook niet, omdat dit een risico met zich meebrengt: in Oostenrijk staat de benzineprijs rond de € 1,35 en het is best aantrekkelijk, om enkele jerrycans te vullen. Het is zelfs nog E5 en niet E10. Maar bij 10 liter bespaar je net € 6,50 uitgaande van € 2 per liter in Nederland: precies het bedrag wat een plastic jerrycan kost |:(

Wat ik wel daarin tegen doe: ik probeer met een zo leeg mogelijk tank, aan te komen bij het laatste ( goedkoopste ) tankstation vlak voor de grens. Zodat ik zoveel mogelijk kan profiteren van de lagere benzineprijs in het buitenland.

PS als je een zakelijke leaseauto rijdt, dan begrip ik wel dat je hier niet bij stilstaat. Maar de meeste mensen in Nederland dienen zelf de benzine te betalen, dus het is een thema wat veel Nederlanders bezighoudt.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• W1LL3M
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

Met een reistijd van 10 minuten fietsen naar je werk is besparen makkelijk praten. Sinds ik op 5 minuten fietsen ben gaan werken tank ik nog maar 5 tot 7 keer per jaar ongeveer, afhankelijk van waar de vakantie naar toe gaat :D We wonen in een stad, en hebben 12 supermarkten binnen een straal van ~2km dus boodschappen doen we meestal te voet of op de fiets. Als de kinderen wat groter zijn (zelf fietsen) dan gaan we eens kijken of we ook zonder auto kunnen. Met misschien een deelauto-abonnement of gewoon wat huren voor een paar keer per jaar, dat is een stuk goedkoper dan zo'n stilstaand blik voor de deur.

Vroeger stond ik elke 2 a 3 weken aan de pomp om 70 liter diesel te tanken, toen het nog €1,- tot €1,50 per liter kostte, maar zelfs toen vond ik het al zonde om zo veel uit te geven aan een auto, waar je dan verplicht meer dan anderhalf uur per dag in doorbrengt omdat je naar je werk moet. Dichterbij werken leverde me naast 10% meer loon ook 6 extra vrije uren per week (minder reistijd) en een kostenbesparing op de auto van +/- €250 per maand op (brandstof, afschrijving en onderhoud). Dat tikt aardig aan!

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23-05 19:57
Het kunstmatig verhogen van benzine prijzen en deze daarna niet laten zakken terwijl het onderliggende argument om ze te verhogen weg is.. sja. Zo blijft het maar duurder en duurder worden. Gezien de politieke agenda om elektrisch en groen te pushen zie ik ze daar ook geen aandacht aan geven, niet op een positieve manier althans.

Moet je daarom dan maar minder gaan rijden? Neuh.. vind ik niet. Het bewust zijn van wanneer je wel en wanneer niet de auto pakt zou niet moeten afhangen van de prijs van benzine, of elektra wat dat betreft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jordyz
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 27-05 14:55
Bewuster ben ik zeker geworden.. Maar tja minder de auto pakken kan ik op dit moment nog niet echt zeggen..
Ik tank ook in Duitsland net over de grens, scheelt wel als je ook gelijk boodschappen doet.

En als ik ga tanken probeer ik het zoveel mogelijk in de avond te doen of op een zondag, de prijzen in Duitsland worden 2 a 3 keer per dag aangepast :P

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• japie06
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11:49
Montaner schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 16:48:
Het kunstmatig verhogen van benzine prijzen en deze daarna niet laten zakken terwijl het onderliggende argument om ze te verhogen weg is.. sja. Zo blijft het maar duurder en duurder worden. Gezien de politieke agenda om elektrisch en groen te pushen zie ik ze daar ook geen aandacht aan geven, niet op een positieve manier althans.

Moet je daarom dan maar minder gaan rijden? Neuh.. vind ik niet. Het bewust zijn van wanneer je wel en wanneer niet de auto pakt zou niet moeten afhangen van de prijs van benzine, of elektra wat dat betreft.
Accijnzen en toeslagen voor benzine zijn ten opzichte van de inflatie redelijk gelijk gebleven de afgelopen jaren:

Afbeeldingslocatie: https://datagraver.com/thumbs/1300x1300r/2022-01/accijns-20220123.png

Ook met de BTW erbij scheelt het niet veel:

Afbeeldingslocatie: https://datagraver.com/thumbs/1300x1300r/2022-01/aandeel-overheid-benzine-20220123.png

bron (die weer het CBS als bron heeft)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weissbier
Jordyz schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 16:53:
En als ik ga tanken probeer ik het zoveel mogelijk in de avond te doen of op een zondag, de prijzen in Duitsland worden 2 a 3 keer per dag aangepast :P
Dat deed ik vroeger ook.... tegenwoordig kan ik mij de tijd daarvoor niet meer veroorloven, dus heb ik gewoon de auto volgegooid bij een tankstation in Eschweiler i.p.v. de gebruikelijke Duitse plaats waar wij voor boodschappen heen rijden.

Het zal vast een paar cent per liter goedkoper geweest zijn, wanneer ik avonds na 20 uur getankt had in Duitsland. Maar zolang je niet in de morgen of nacht tankt, valt het verschil nog wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skywalker27
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10:52
Ik ben blij dat ik thuis werk ;) pre corona stond ik gewoon elke week diesel te tanken gelukkig zuinige auto 1100km op een tank diesel (40 liter) haalt ie wel. Nu moet ik oppassen dat de diesel niet bederft.

Acties:
  • +39 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 10:53
Afgelopen week na veel wikken en wegen een AppleTV aangeschaft voor 199 EUR. De dag erna zonder nadenken voor 95 EUR getankt.

Mensen zijn gewoontedieren en denken er amper bij na, want die tank 'moet' toch vol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Door corona en thuiswerken staat mijn auto juist 9 v/d 10 stil voor de deur. Niet nodig voor woon/werk verkeer of de boodschappen. Dus ik tank lang niet zo vaak als anderen. En als ik tank combineer ik dat met een bezoek aan mijn ouders in Duitsland. Dan tank ik voor de Nederlandse dieselprijs benzine E5 en kan ik weer een maand er tegen aan. Dus tja: probleem opgelost voor mij dan.

[ Voor 7% gewijzigd door Joosie200 op 01-02-2022 17:04 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:48
Het is niet voor niets de heilige koe - waarvan er bijna 8 miljoen van rondrijden inmiddels. Dus niet alleen rijden we niet minder, we blijven ook en mass auto's kopen.

Wat een interessante vraag is, of we wel weten wat de schaarste doet? OPEC bepaalt de prijs van olie en beheert een groot deel van de reserves maar hoe groot die zijn - ze hebben er alle belang bij die groot te laten lijken. Maar wie weet ist straks in ene op?

Voor mij dus verbazing in overvloed dat we niet meer als Noorwegen zijn en ons losmaken van geopolitiek buiten de EU en als het kan buiten NL. Electrisch rijdens doen veel mensen nog steeds krampachtig over, maar > 2 euro de liter betalen omdat een OPEC vindt dat we wel wat meer mogen betalen om te compenseren voor de tegenvallende corona omzet hoor ik weinig mensen over. Waar we in Nederland kartelvorming door de ACM aan laten pakken, is de OPEC natuurlijk een vooropgezet kartel om de olieprijs optimaal te behouden.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1LL3M
  • Nu online

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

Veel Nederlanders werken elke maand 3 tot 5 dagen om alleen maar hun autokosten te betalen. En staan ook nog eens uren onbetaald in de file. Maak dat rekensommetje maar eens eerlijk* voor jezelf als je veel kilometers maakt voor je werk, en kijk wat je daar zou kunnen veranderen.

* veel mensen bagatelliseren de echte kosten van het autorijden, of vergeten kosten zoals afschrijving mee te tellen. Vul deze maar eens in: https://www.anwb.nl/auto/autokosten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Weissbier schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 16:15:
Gisteren las ik op een van de DPG nieuwssites, waar Tweakers ook toe behoort het volgende nieuwsbericht. Wat ik nogal een interessante stelling vind, omdat auto rijden hoe dan ook duurder geworden is!

[...]

Men beweert dus dat automobilisten geen meter minder zijn gaan rijden, ondanks dat de benzineprijs zo sterk gestegen is. Wij merken het allemaal in onze portemonnee: ook wanneer je geen auto rijdt, want de verhoogde brandstofprijzen worden gewoon door berekend naar de klant/product.

Gisteren kocht ik bijvoorbeeld nog een fles zonnebloem olie: welke plotseling duurder is, dan een liter benzine bij de goedkoopste pomp. In 2021 betaalde je nog € 1,29 voor een fles, nu is dat € 1,99 bij de Albert Heijn. Ja ik weet bij de Aldi kost de zonnebloem olie € 1,75 maar ik daar doe nou eenmaal niet mijn boodschappen.

[...]

Dat vind ik heel logisch: maar vandaag was het bijvoorbeeld behoorlijk vies weer, dan zou ik de auto kunnen pakken om naar het werk te gaan. Echter ik woon op 10 minuten fietsen van mijn werk, dus het is doodzonde om hier de auto voor te gebruiken. Tevens ontvang ik geen reiskosten vergoeding.

Ik geloof het dus echt niet dat particuliere autobezitters niet minder gaan autorijden, bij een hogere benzineprijs. Voorheen ging ik bijvoorbeeld nog weleens wandelen in het heuvelland, maar nu kies ik ervoor om de auto te laten staan. Er is ook een mooi park hier in de buurt, dus het is nergens voor nodig om weg te gaan met de auto.

Zo doe ik ook aan km's sparen: er zijn maanden dat ik nog geen 300km rij, terwijl ik in januari bijna 3000km gereden heb en daarbij heb kunnen profiteren van de goedkopere benzineprijs in Oostenrijk oOo

Minder km's per jaar maak ik dus niet perse, alleen ik gebruik de auto wel bewuster. Geen korte stukjes bijvoorbeeld: boodschappen haal ik op de fiets, dat is het voordeel als je toch dagelijks in de supermarkt moet zijn. En om dan toch afentoe een grotere afstand te rijden, ook ter behoud van de accu. Rij ik ongeveer 2 a 3 per maand naar Duitsland om boodschappen te doen, daar tank ik ook direct dan.

[...]

Maar ik zal vast niet de enige zijn die juist vanwege de hoge brandstofprijzen, de auto vaker laat staan. De extra kosten die ik per jaar aan brandstof dien te betalen, zijn net wat minder dan de uitgerekende € 433 per jaar: omdat ik mijn vakanties ook een beetje aan de hand van de brandstofprijzen uitkies :+

Zo vind ik Luxemburg ansich wel een interessant land, welke lekker dichtbij is en de benzineprijs is er lekker goedkoop. Met Frankrijk heb ik niets, echter hordes Nederlanders gaan jaarlijks naar het zuiden van Frankrijk. Die tanken dan ook in Luxemburg: er overnachten doe ik dan bijvoorbeeld weer niet.

Jerrycans vullen doe ik ook niet, omdat dit een risico met zich meebrengt: in Oostenrijk staat de benzineprijs rond de € 1,35 en het is best aantrekkelijk, om enkele jerrycans te vullen. Het is zelfs nog E5 en niet E10. Maar bij 10 liter bespaar je net € 6,50 uitgaande van € 2 per liter in Nederland: precies het bedrag wat een plastic jerrycan kost |:(

Wat ik wel daarin tegen doe: ik probeer met een zo leeg mogelijk tank, aan te komen bij het laatste ( goedkoopste ) tankstation vlak voor de grens. Zodat ik zoveel mogelijk kan profiteren van de lagere benzineprijs in het buitenland.

PS als je een zakelijke leaseauto rijdt, dan begrip ik wel dat je hier niet bij stilstaat. Maar de meeste mensen in Nederland dienen zelf de benzine te betalen, dus het is een thema wat veel Nederlanders bezighoudt.
Ik vind het maar een matig artikel. Er staat zelfs letterlijk in 'althans dat is de aanname'. Ze hebben helemaal geen cijfers. Cbs laatste cijfers zijn over het jaar 2020 en daar zien we een forse daling door corona. Neem de inflatie erbij en de stijging van alles en het zal best kunnen dat er gemiddeld genomen minder km gemaakt worden door benzine auto's. Maar ja, dat is mijn aanname en de cijfers heb ik ook niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-05 16:50

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Ik heb al in 2005 ofzo mijn auto weggedaan toen de diesel per liter duurder werd dan 1 Euro. Ik wisselde van 2 uur carpoolen naar 2,5 uur treinrijden en heb nog nooit zoveel tijd gehad voor boeken en privéprogrammeerprojectjes.

Tegenwoordig ben ik niet meer zo gek om ver van m'n werk te wonen. Dat is nog weer beter.

Er zijn dus wél hier en daar mensen die door hogere brandstofprijzen hun gedrag aanpassen.

Siditamentis astuentis pactum.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11:02
Persoonlijk rij ik er niet minder om. Nou heb ik pas sinds januari 2021 een auto, daarvoor deed ik alles met het OV. Ik wil nooit meer terug, zeker niet nu we een kind hebben (de reden om een auto te nemen). Maar ook met de huidige prijzen kan ik simpelweg niet minder gaan rijden. Het enige wat ik kan doen is minder naar familie en vrienden gaan (iets meer dan een uur rijden), maar ik zal niet snel zeggen "ik kom niet want de benzine is te duur". Zinloos heen en weer rijden doe ik uberhaupt al niet.

Het is jammer dat het zoveel kost, maar ik kan er weinig mee vrees ik.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Joris748
Ik zit dus wel serieus te overwegen om mijn auto (de tweede auto) eruit te doen en een speed pedelec aan te schaffen.

Maar mijn vrouw vindt die stap nog te rigoureus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-05 17:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Kan me er niet druk om maken; auto kost me al ~2500 Euro per jaar en dan heb ik er nog geen kilometer mee gereden / slijtage bij geteld.

Ik rij wel stukken minder door corona en andere omstandigheden maar mag gewoon 2.27/liter aftikken bij de Shell :(

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Weissbier Je moet ook niet klagen als de Shell duurder is aan de snelweg, dan Avia verderop in de straat.

1liter zonnebloemolie kost al lang geen E1,29 meer, ook niet regulier bij de Aldi, Lidl, Nettorama of Dirk.
Daarnaast heb je nog verschil in zonnebloemolie van Becel of eigen merk van AH ;)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 10:10
NiGeLaToR schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 17:08:
Het is niet voor niets de heilige koe - waarvan er bijna 8 miljoen van rondrijden inmiddels. Dus niet alleen rijden we niet minder, we blijven ook en mass auto's kopen.

Wat een interessante vraag is, of we wel weten wat de schaarste doet? OPEC bepaalt de prijs van olie en beheert een groot deel van de reserves maar hoe groot die zijn - ze hebben er alle belang bij die groot te laten lijken. Maar wie weet ist straks in ene op?

Voor mij dus verbazing in overvloed dat we niet meer als Noorwegen zijn en ons losmaken van geopolitiek buiten de EU en als het kan buiten NL. Electrisch rijdens doen veel mensen nog steeds krampachtig over, maar > 2 euro de liter betalen omdat een OPEC vindt dat we wel wat meer mogen betalen om te compenseren voor de tegenvallende corona omzet hoor ik weinig mensen over. Waar we in Nederland kartelvorming door de ACM aan laten pakken, is de OPEC natuurlijk een vooropgezet kartel om de olieprijs optimaal te behouden.
Die elektriciteit in je stekkerauto wordt 90% opgewekt met fossiel hoor. Waar denk jij dat die vandaan komt? Van je zonnepaneel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Weissbier
Hackus schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 18:04:
@Weissbier Je moet ook niet klagen als de Shell duurder is aan de snelweg, dan Avia verderop in de straat.

1liter zonnebloemolie kost al lang geen E1,29 meer, ook niet regulier bij de Aldi, Lidl, Nettorama of Dirk.
Daarnaast heb je nog verschil in zonnebloemolie van Becel of eigen merk van AH ;)
Dat was maar een voorbeeld: via supermarkt scanner, kun je zien wat de prijshistorie van producten in de de supermarkt geweest is. Daar heb ik dus even gekeken en op 23 april 2021 was het nog € 1,29 wat nog niet eens een jaar geleden is :-( ( stapsgewijs 35% in prijs verhoogd )

Voorheen was benzine duurder dan zonnebloem olie, nu is het precies andersom. Ik had als voorbeeld echter ook een andere product kunnen nemen, want het bruin brood is ook van € 0,80 naar € 0,99 gegaan. Dat is ook bijna een prijsstijging van 20% totaal.

Een deel van deze prijsstijgingen komt natuurlijk doordat de brandstofprijzen gestegen zijn, waardoor transport duurder is en dat wordt doorberekend in de prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:18

Rmg

[...]

Een onderzoeks Bureau + ANWB of een persoonlijke n=1 ervaring.

Ik denk dat United consumers en de anwb een beter beeld hebben van het mondiale autoverbruik...

Corona heeft juist mensen de auto ingejaagd, ondanks de hoge bezineprijs ( https://www.ad.nl/auto/ve...asions-verkocht~a2cb3205/ )

Ik vind het dan ook niet verbazend dat het mondiale gedrag niet aansluit bij een handjevol ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
Ik rij prive net zoveel als altijd, maar zakelijk vrijwel niks meer (ipv 30k of meer). Dat wordt bij mij niet beinvloed door de prijs per liter. Ik pak de auto wanneer de afstand oncomfortabel is om te fietsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 17:08:

Iedereen weet dat dat het doel is van de OPEC, doen ze volgens mij zelf ook niet geheimzinnig over. Denk dat ACM op ze af sturen niet veel indruk maakt.

Maar euhm, los van voor/nadelen van elektrisch rijden, die elektriciteit moet ook ergens vandaan komen. En natuurlijk, groene energie is een mooi iets, maar we gaan als Nederland echt niet op een groene manier al onze energie opwekken voor een hele lange tijd. Dus blijven we veel gas moeten kopen als alternatief, en dat is net zo goed verbonden aan de geopolitiek van buiten NL.

En hoewel Noorwegen voordelen heeft geografisch tov Nederland (en nog wat andere voordelen door beleid van vroeger), is hun resultaat ook: https://www.ssb.no/en/ene...city-price-for-households. Dan is onze benzine nog altijd minder veranderd jaar op jaar ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Weissbier schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 18:11:
[...]

Dat was maar een voorbeeld: via supermarkt scanner, kun je zien wat de prijshistorie van producten in de de supermarkt geweest is. Daar heb ik dus even gekeken en op 23 april 2021 was het nog € 1,29 wat nog niet eens een jaar geleden is :-(

Voorheen was benzine duurder dan zonnebloem olie, nu is het precies andersom. Ik had als voorbeeld echter ook een andere product kunnen nemen, want het bruin brood is ook van € 0,80 naar € 0,99 gegaan. Dat is ook bijna een prijsstijging van 20% totaal.

Een deel van deze prijsstijgingen komt natuurlijk doordat de brandstofprijzen gestegen zijn, waardoor transport duurder is en dat wordt doorberekend in de prijzen.
Die scanner klopt geen F van. dat zal ergens een aanbieding zijn geweest. alles wordt duurder, elk jaar.
Ik ben 50+ en heb nog super getankt voor hfl 1,85 of te wel nu E0,84ct

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroentjuh82
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 27-05 21:51
Ik werk sindskort weer halve dag in Doetinchem proef en krijg wel vergoeding en dan ben ik blij dat ik een auto heb ipv dat ik met ov of fiets ga(als het weer beter weer wordt wellicht wel). Tank ook de laatste jaren merendeels in Duitsland aangezien ik nu nog dichterbij de oosterburen woon(Silvolde)hij is uit 2007.

Toen de benzine in eigen land nog goedkoper was heb ik wel een paar keer getankt. Mn huidige waggel gehaald in wijchen in sept 2020 en toen zat er niet veel in dus heb ik voor de zekerheid maar wel wat erin gepleurd, maar later bleek wel dat ik aardig lang kan rijden nog op de reserve omdat het een Daihatsu Sirion 2 is 1.0

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• japie06
Johan Bogle schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 18:11:
[...]
Die elektriciteit in je stekkerauto wordt 90% opgewekt met fossiel hoor. Waar denk jij dat die vandaan komt? Van je zonnepaneel?
In 2020 zaten we al 26% hernieuwbare elektriciteit. Voor 2021 gaan we waarschijnlijk boven de 31% hernieuwbare elektriciteit uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
japie06 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 18:20:
[...]

In 2020 zaten we al 26% hernieuwbare elektriciteit. Voor 2021 gaan we waarschijnlijk boven de 31% hernieuwbare elektriciteit uitkomen.
Al je meetelt wat zinloos wordt opgewekt omdat we het niet kunnen opslaan misschien. Productie en verbruik matchen helaas niet met duurzame bronnen. Wat dat betreft is het jammer dat we geen stuwmeer of zo hebben. Of veel meer windmolens op zee.

[ Voor 8% gewijzigd door Johan Bogle op 01-02-2022 18:23 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• japie06
Johan Bogle schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 18:22:
[...]
Al je meetelt wat zinloos wordt opgewekt omdat we het niet kunnen opslaan misschien. Productie en verbruik matchen helaas niet met duurzame bronnen.
Er is op dit moment nog geen enkele hernieuwbare bron die meer dan 100% van het gevraagde elektriciteitsvermogen kan leveren.

Daarnaast link ik gewoon een CBS bron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 27-05 22:54
Joris748 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 17:01:

Mensen zijn gewoontedieren en denken er amper bij na, want die tank 'moet' toch vol.
Dit dus :) Gisteren tank weer vol gegooid en niet gekeken naar de prijs. En ook geen dagteller reset o.i.d. ;)
Muziekje aan en rijden maar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
Johan Bogle schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 18:22:
[...]
Of veel meer windmolens op zee.
Moeten we niet meer Julietta D's op zee hebben O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 27-05 22:47
Zenomyscus schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 17:48:
Persoonlijk rij ik er niet minder om. Nou heb ik pas sinds januari 2021 een auto, daarvoor deed ik alles met het OV. Ik wil nooit meer terug, zeker niet nu we een kind hebben (de reden om een auto te nemen). Maar ook met de huidige prijzen kan ik simpelweg niet minder gaan rijden. Het enige wat ik kan doen is minder naar familie en vrienden gaan (iets meer dan een uur rijden), maar ik zal niet snel zeggen "ik kom niet want de benzine is te duur". Zinloos heen en weer rijden doe ik uberhaupt al niet.

Het is jammer dat het zoveel kost, maar ik kan er weinig mee vrees ik.
Ik begrijp iets niet, volgens mij is het niet verboden om je kind mee te nemen in het OV. 8)

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroentjuh82
@wauskoek er zijn ook mensen die een x bedrag per maand hebben waar ik er (nog) 1 van ben en die letten dus wel op de prijs. Zie in Duitsland ook mensen naar de teller kijken met niet goedkope wagens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
Overigens is een groot deel van ons ‘duurzaam’ biomassa. Hoe het opstoken van bossen duurzaam is is mij een raadsel, maar goed. Er zijn voor en tegenstanders zeg maar. Zonne-energie wekken we op als niemand het wil en dan blijft over wind. Reeele duurzame energie verbruik is dus veel lager dan wat we opwekken. Maar dit gaat te veel off-topic. Het gaat om de financiele impact van autorijden met hoge prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik kan me voorstellen dat mensen het wel meenemen bij woon-werk afstand als je geen tankpas krijgt. Maar dat is natuurlijk een langzaam proces over vele jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
@Jeroentjuh82 Ik let enkel op de prijs als in van... alleen bij een Tango o.i.d. tanken en geen BP of snelweg tankstation. :) Tank altijd bij dezelfde station en daar kijk ik niet op de teller. Geen peut = geen rit naar het werk = geen loon :P.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 27-05 17:09

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

W1LL3M schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 17:16:
Veel Nederlanders werken elke maand 3 tot 5 dagen om alleen maar hun autokosten te betalen. En staan ook nog eens uren onbetaald in de file. Maak dat rekensommetje maar eens eerlijk* voor jezelf als je veel kilometers maakt voor je werk, en kijk wat je daar zou kunnen veranderen.

* veel mensen bagatelliseren de echte kosten van het autorijden, of vergeten kosten zoals afschrijving mee te tellen. Vul deze maar eens in: https://www.anwb.nl/auto/autokosten
Eens, maar van zo'n calculator klopt vaak ook geen bout. Als ik mijn auto invul zou ik na 3 jaar nog 2250,- krijgen. Oftewel dan zou ik 75% afschrijven van de huidige waarde op 3 jaar. Totale kul. Overigens, verzekeringspremie klopt geen hol van (is voor mij al de helft bijvoorbeeld), onderhoud 1000,- per jaar zou best kunnen kloppen, maar ik betaal alweer geen 1.95,- voor een liter benzine. Je kunt gewoon het beste zelf optellen wat je kwijt bent. De auto kost een hoop, maar geen 563,- per maand, beste ANWB :)

Ik heb mijn autokosten best goed in de gaten, en daar kun je best van schrikken ja, als je dat nog nooit zo berekend hebt. Ik kom uit op 300-350,- per maand inclusief alles. Toch bijna 4000,- per jaar, wat geen kattenpis is.

Zelf het voordeel in België of DE te kunnen tanken. Scheelt gemiddeld 30 cent per liter, dat loont zich dan wel, zeker nu ik een vijfcilinder turbo heb :P

[ Voor 12% gewijzigd door Kuusj op 01-02-2022 18:46 ]

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroentjuh82
wauskoek schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 18:41:
@Jeroentjuh82 Ik let enkel op de prijs als in van... alleen bij een Tango o.i.d. tanken en geen BP of snelweg tankstation. :) Tank altijd bij dezelfde station en daar kijk ik niet op de teller. Geen peut = geen rit naar het werk = geen loon :P.
nu snap ik m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Grappig dat we vooral bekijken hoeveel we besparen door over de grens te tanken. Terwijl ook daar een volle tank best duur is … weliswaar goedkoper dan in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
niet minder rijden.. nee ik moet toch echt naar het werk.. maar combineer wel zoveel mogelijk...

even langs de supermarkt.. kom er langs op de weg naar huis.. (letterlijk de weg afdraaien en sta op de parkeerplaats vd super) maar als ik iets vergeten ben denk ik wel jammer dan ga er niet apart nog een keer heen (of ik wandel die 3,2km retour als het weer aangenaam genoeg is)

fiets pakken is me teveel werk, die staat onder een hoes buiten, hoes er afhalen.. naar de winkel. hoes er weer om.. :/

404 Signature not found

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 1641394

Hoezo autorijden duurder? Werkgevers indexeren de kosten al jaren met 0% om op 19ct de kilometer uit te komen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montaner
  • Laatst online: 23-05 19:57
japie06 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 16:58:
[...]

Accijnzen en toeslagen voor benzine zijn ten opzichte van de inflatie redelijk gelijk gebleven de afgelopen jaren:

[Afbeelding]

Ook met de BTW erbij scheelt het niet veel:

[Afbeelding]

bron (die weer het CBS als bron heeft)
Ik heb accijnzen en belasting dan ook niet benoemt :). De prijzen stijgen nu eenmaal hard vanwege bepaalde redenen; prijs ruwe olie, relaties midden-oosten, relatie Rusland, etc.. maar een daling van grondstoffen of herstel in relatie/economie/etc.. zorgt nooit voor een evenredige daling.

Maar goed, daarbij is de inflatie op dit moment een stuk hoger dan de koopkracht stijging, dus relatief gezien is de benzine nog duurder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001

FreakNL

Well do ya punk?

Ik rij al bewust maar boodschappen doe ik toch echt met de auto. Dat is 2 keer per maand bij de Lidl een kofferbak vol, dat gaat niet op de fiets.

Verder heb ik vorig jaar ongeveer 10k aan zakelijke KMs gedeclareerd (dat is inclusief woon-werk) en heb ik 17k gereden. Dat is dus 7k Prive, dat is te overzien. Of de benzine dan 2 of 3 euro is, dat aantal zal niet zakken. Familie ver weg enzo. Zakelijk tja.. Zal toch naar mijn werk moeten.

Alsnog zou ik liever een leasebak hebben, gewoon omdat een auto echt wel duur is, niet alleen die privé KMs. Maar aan de andere kant vind ik leasebakken een perverse prikkel hebben, zeker als er ongelimiteerde privé KMs bij inbegrepen zijn en heel eerlijk vind ik dat niet meer van deze tijd.

[ Voor 9% gewijzigd door FreakNL op 01-02-2022 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1LL3M
  • Nu online

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

Kuusj schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 18:43:
[...]

Eens, maar van zo'n calculator klopt vaak ook geen bout. Als ik mijn auto invul zou ik na 3 jaar nog 2250,- krijgen. Oftewel dan zou ik 75% afschrijven van de huidige waarde op 3 jaar. Totale kul.

...
Als je een paar jaar geleden een 2ehands diesel hebt gekocht is 75% in 3 jaar afschrijven best realistisch, die leveren echt niet veel meer op en gaan allemaal direct de grens over. Zelf nog redelijk op tijd mijn Alfa 159 JTD verkocht toen ik minder ging rijden, maar als ik 'm nu weg zou hebben gedaan zou ik gaan huilen vrees ik. En benzine auto's zullen ook wel die kant op gaan uiteindelijk, na nog wat duurdere benzine en wat milieumaatregelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jassy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-05 15:48
Wij gaan, nu het tanken zo duur is geworden, wel anders om met ons autogedrag.. Eerder reden we zo even ergens heen, ook al was het verder weg. Nu proberen we zulke ritjes te combineren met familiebezoek of boodschappen/shoppen. Ondanks dat we altijd al in Duitsland tankte zijn ook de prijzen daar fors gestegen dus doet het even zeer in de portemonnee.

We hebben tevens allebei een elektrische fiets. Ik moet 40min fietsen, mijn vrouw ruim een uur. Het kost ten opzichte van de auto wel aanzienlijk meer tijd maar ergens is het ook wel ontspannend. We proberen elk minimaal 1x te fietsen in de week, mits het weer het toe laat (Lees: droog).

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

W1LL3M schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 19:35:
[...]

Als je een paar jaar geleden een 2ehands diesel hebt gekocht is 75% in 3 jaar afschrijven best realistisch, die leveren echt niet veel meer op en gaan allemaal direct de grens over. Zelf nog redelijk op tijd mijn Alfa 159 TDJ verkocht toen ik minder ging rijden, maar als ik 'm nu weg zou hebben gedaan zou ik gaan huilen vrees ik. En benzine auto's zullen ook wel die kant op gaan uiteindelijk, na nog wat duurdere benzine en wat milieumaatregelen.
Het ligt ook voor een (groot) deel aan de auto die je hebt. Ik heb er eentje waar de markt niet heel erg groot voor is, maar waar wel een liefhebbersmarkt voor is (en steeds meer begint te komen). Dus dan gaan afschrijvingen op papier ook helemaal niet meer op. Je kunt dan op een bepaald moment het beste een taxatie laten doen, want mocht wat gebeuren krijg je de dagwaarde op papier uitgekeerd en ja daar kan ik geen andere voor kopen.

Ik heb bijvoorbeeld ook een klassieker (VW Kever), die natuurlijk al 22x afgeschreven is op papier, maar ja daarom moet je bij een dergelijke auto ook een taxatie laten doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1LL3M
  • Nu online

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

Kuusj schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 19:40:
[...]

Het ligt ook voor een (groot) deel aan de auto die je hebt. Ik heb er eentje waar de markt niet heel erg groot voor is, maar waar wel een liefhebbersmarkt voor is (en steeds meer begint te komen). Dus dan gaan afschrijvingen op papier ook helemaal niet meer op. Je kunt dan op een bepaald moment het beste een taxatie laten doen, want mocht wat gebeuren krijg je de dagwaarde op papier uitgekeerd en ja daar kan ik geen andere voor kopen.

Ik heb bijvoorbeeld ook een klassieker (VW Kever), die natuurlijk al 22x afgeschreven is op papier, maar ja daarom moet je bij een dergelijke auto ook een taxatie laten doen.
Klassiekers zijn een uitzondering, maar je moet ook niet vergeten hoeveel geld daar in gaat zitten als "hobby".
En die rijd je niet 30.000 km per jaar, dus de prijs per km om zo'n auto te rijden is juist veel hoger!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

W1LL3M schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 19:53:
[...]

Klassiekers zijn een uitzondering, maar je moet ook niet vergeten hoeveel geld daar in gaat zitten als "hobby".
En die rijd je niet 30.000 km per jaar, dus de prijs per km om zo'n auto te rijden is juist veel hoger!
Ja.. Maar goed. Zo kunnen we over alles bezig blijven. Je moet ook een beetje leven zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weissbier
Joris748 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 18:53:
Grappig dat we vooral bekijken hoeveel we besparen door over de grens te tanken. Terwijl ook daar een volle tank best duur is … weliswaar goedkoper dan in Nederland.
Overal stijgen de benzineprijzen: in 2020 kon ik nog voor € 1,20 per liter in Duitsland tanken, nu is dat € 1,75 en dan fluctueren de prijzen inderdaad. Maar desalniettemin toch ongeveer € 0,20 per liter goedkoper, misschien nog wel iets meer als je E10 met E10 vergelijkt. Want in Duitsland tank ik nog altijd E5 8)

Een kleine € 6 bespaar ik op een volle tank in vergelijking met de goedkoopste pomp in Nederland: prijsverschil zal wel met het jaar kleiner worden, want Duitsland verhoogd stapsgewijs de CO2 belasting op benzine. Vorig jaar was die het hoogste, in een keer bijna € 0,10 belasting erbij per liter.

In België is de prijs vergelijkbaar als in Duitsland, maar net als in Nederland krijg je er enkel E10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1LL3M
  • Nu online

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

Kuusj schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 19:55:
[...]

Ja.. Maar goed. Zo kunnen we over alles bezig blijven. Je moet ook een beetje leven zeg maar.
Exact mijn punt:
W1LL3M schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 17:16:
* veel mensen bagatelliseren de echte kosten van het autorijden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Om de discussie dan wat inhoudelijker te maken, want dit werkt natuurlijk niet, wil ik voorstellen om breder te kijken dan alleen de auto. Kijk naar de mobiele telefoon, kijk naar je keuken, kijk naar je huis, en kijk naar wat je eet.

Er is een verschil tussen je wel/niet bewust zijn van wat iets kost, en wat iets *mag* kosten. Heel veel hobby's kosten onnoemelijk en 'onnodig' veel geld, net als een auto dus inderdaad. Maar je zou ook in een stacaravan kunnen wonen met een houtgestookt fornuis en telegraaflijn. Waarschijnlijk woon je in een huis, met een moderne kookplaat en heb je een mobiele telefoon. Ben je je ook bewust van wat dat per maand dan eigenlijk kost? Dat heeft wat mij betreft allemaal weinig met bagatelliseren te maken maar meer met wat je bereid bent uit te geven.

Een auto is een factor ja, maar ik zou durven stellen dat veel mensen bij wel veel meer dan alleen een auto geen idee hebben van wat iets daadwerkelijk kost. Afschrijving, reparaties.. Ik kan de meest uiteenlopende dingen benoemen. Maar uiteindelijk bepaal je zelf wat iets voor jezelf waard is, en voor de een is dat géén auto, voor de andere een nieuwe Audi RS6 waar binnen 4 jaar 50% op is afgeschreven, en weer een ander is dat een 8 jaar oude occasion in het C-segment die ergens tussenin zit. Voor mij is dat een meer dan per-sé noodzakelijke daily en een klassieker. Voor jou misschien niet, dat mag :) Maar dat heeft weinig te maken met wel/niet bewust zijn van kosten en het bagatelliseren daarvan. Een auto is duur. Dat is een feit.

Waar het op neerkomt is dat je je niet alles in het leven maar hoeft te ontnemen omdat het een of ander niet te rechtvaardigen is qua kosten. Als je op die manier naar alles gaat kijken is er opeens nog maar heel erg weinig aan te schaffen. Want die 40 minuten enkel op de fiets kan ook prima. En die elektrische fiets hoeft natuurlijk ook niet per sé. Een nieuwe fiets hoeft eigenlijk ook niet.... Etc. etc., waar trek je dan de grens?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21-05 20:13

Infant

It's a floating Dino!

Paardenvoer is ook heel duur. Maar daar rijd ook niemand meer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1LL3M
  • Nu online

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

Kuusj schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 20:20:
[...]

Om de discussie dan wat inhoudelijker te maken, want dit werkt natuurlijk niet, wil ik voorstellen om breder te kijken dan alleen de auto. Kijk naar de mobiele telefoon, kijk naar je keuken, kijk naar je huis, en kijk naar wat je eet.

Er is een verschil tussen je wel/niet bewust zijn van wat iets kost, en wat iets *mag* kosten. Heel veel hobby's kosten onnoemelijk en 'onnodig' veel geld, net als een auto dus inderdaad.
Voor jou is een auto een hobby, en je reacties laten al zien dat het je niet zo veel uitmaakt wat het kost juist omdat het een hobby is. Maar voor het gros is het een gewoon een vervoersmiddel, noodzakelijk om op je werk te komen, met steeds hogere kosten.

Stel je voor dat je verplicht elke dag met de trein moest en die kost je al 15% van je loon en die wordt nog duurder ;) Dan zou je toch eens naar alternatieven gaan kijken lijkt me, voor dat geld had je er ook nog een klassieker bij kunnen nemen namelijk :D

Daarom is 10-25% van je inkomen spenderen aan autorijden toch wel een flinke kostenpost voor de meesten in die situatie, alleen aan een hypotheek ben je meer kwijt over het algemeen, maar dan heb je een huis aan het eind van de rit.
Infant schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 20:27:
Paardenvoer is ook heel duur. Maar daar rijd ook niemand meer op.
:D

[ Voor 6% gewijzigd door W1LL3M op 01-02-2022 20:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 27-05 21:45

MLLL

Palm Treo 650

Mijn auto verbruikt 1liter op 5 kilometer als het meezit, dan voel je de pijn al niet meer.
Kan het iedereen aanraden
Het hele coronadebacle moet toch ergens van betaald worden, dus ik draag graag mijn steentje bij _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Johan Bogle schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 18:11:
[...]
Met die instelling kunnen we binnenkort gewoon fietsen natuurlijk. Fossiel raakt erg snel op en we lijken wel met opzet niets te doen om de opbrengst uit fossiel te maximaliseren. Ik snap dat dit het grotere doel is, maar aan de andere kant: we hebben nu nog wat tijd om wat te verzinnen. En dat is dan nog niet perfect, maar dat mag blijkbaar niet. Dus, op naar de 5€ per liter :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Sissors schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 18:16:
[...]

Iedereen weet dat dat het doel is van de OPEC, doen ze volgens mij zelf ook niet geheimzinnig over. Denk dat ACM op ze af sturen niet veel indruk maakt.

Maar euhm, los van voor/nadelen van elektrisch rijden, die elektriciteit moet ook ergens vandaan komen. En natuurlijk, groene energie is een mooi iets, maar we gaan als Nederland echt niet op een groene manier al onze energie opwekken voor een hele lange tijd. Dus blijven we veel gas moeten kopen als alternatief, en dat is net zo goed verbonden aan de geopolitiek van buiten NL.

En hoewel Noorwegen voordelen heeft geografisch tov Nederland (en nog wat andere voordelen door beleid van vroeger), is hun resultaat ook: https://www.ssb.no/en/ene...city-price-for-households. Dan is onze benzine nog altijd minder veranderd jaar op jaar ;)
1 ding weet ik zeker: als we niets doen verandert er niets. Behalve dan dat fossiel op raakt.

Ik stel dus voor dat we in nog niet optimale alternatieven investeren tot ze wel optimaal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07:32
Weissbier schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 19:58:
[...]

In België is de prijs vergelijkbaar als in Duitsland, maar net als in Nederland krijg je er enkel E10.
Onzin. Ik heb vorige week nog E5 getankt bij de Esso in België. Voor 1,70 per liter…

Voorlopig red ik me prima in de grensregio. Naar Duitsland voor drank en een deel van de boodschappen, en België voor de benzine en mijn hobbycursus. Allemaal goedkoper dan in Nederland.

Waanzinnig die belastingen en accijnzen, maarja mij treft het niet. En zo lang er meer mensen zo denken, verandert er niets. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 26-05 16:29

psy

Nooit die drukte om de benzineprijs begrepen. Dat geklaag altijd.

Maarja, ik rijd dan ook bewust op LPG *O*

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• monsieurpinot
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-05 09:59
Anoniem: 1641394 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 19:13:
Hoezo autorijden duurder? Werkgevers indexeren de kosten al jaren met 0% om op 19ct de kilometer uit te komen. :+
Je bedoelt: de overheid houdt al jaren vast aan een maximum onbelaste vergoeding van 19c/km ;-)

Acties:
  • +27 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Laatst online: 11:02
Yaksa schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 18:31:
[...]

Ik begrijp iets niet, volgens mij is het niet verboden om je kind mee te nemen in het OV. 8)
Nee dat is het niet, al kunnen kinderen soms slecht stilzitten en dat is als medereiziger vaak niet echt relaxed.

Ik kan ongeveer een uur lang praten waarom ik het liefst nooit meer in het OV zit. Ik heb mezelf 15 jaar gemarteld door het wel te doen. Die auto gaat er niet meer uit. Ik zal hooguit proberen minder te rijden bij een hoge benzineprijs, maar terug maar het OV ga ik zo lang mogelijk vermijden. Been there, done that. Alleen was het al vervelend, laat staan met een kindje.

Je hebt geen idee hoe blij ik ben dat ik na 15 jaar OV een auto heb. Nooit meer om 22:00 weg van een verjaardag omdat je anders je laatste trein niet haalt. Nooit meer opgehaald moeten worden van stations omdat je met het OV niet dichterbij dan 3km van je ouders komt. Nooit meer in een weekend een halfuur tot een uur wachten omdat de bus eens per uur gaat. Nooit meer afhankelijk zijn van een taxi om naar het ziekenhuis te komen omdat de bus pas over 50 minuten gaat. Nooit meer die mensen waar ik me kapot aan erger, zij die op hun telefoon zonder oortjes Tiktok filmpjes kijken of muziek luisteren. Nooit meer mensen die keihard praten, schreeuwen of ruzie maken in de trein. Nooit meer die irritante vertragingen, "rijdt niet", "rijdt niet"... Soms twee keer per dag. Nooit meer op een koud station staan met +5, ohnee +10, ohnee +15. Geen last meer van onhandige overstappen als je spullen wilt meenemen. Geen 60 euro kwijt zijn als je met z'n tweeen naar een verjaardag gaat (20 euro benzine, met deze prijs). Geen reistijd van ruim 2.5 uur, terwijl het met de auto in iets meer dan een uur kan.

...

Ik kan nog lang blijven haten op het OV zoals je merkt. Maar voor mij was corona de druppel. Toen er ook nog eens minder treinen gingen rijden heb ik mijn abonnement opgezegd. Er waren stukken die van 1 uur en 20 minuten naar 1 uur en 45 minuten gingen. Met de auto doe ik daar in de spits 45 minuten over. Sorry, maar die tijd gebruik ik liever ergens anders voor. Ik heb veel thuisgewerkt sindsdien en toen mijn vriendin zwanger was hebben we diezelfde week een auto gekocht. Ik vind het OV zelf al een drama, laat staan dat ik dat steeds met een kind moet doen.

Gelukkig is het duwen en drukken sinds corona een stuk minder in het OV. Maar al kost het me 3 euro per liter. Die auto blijft. En dan is ie zeker met twee personen nog steeds goedkoper dan het OV, inclusief maandelijkse kosten en afschrijving.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-05 22:15
Dit geloofde ik ook ooit. Ligt volgens mij inmiddels wel een stukje genuanceerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1LL3M
  • Nu online

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

monsieurpinot schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 23:48:
[...]

Je bedoelt: de overheid houdt al jaren vast aan een maximum onbelaste vergoeding van 19c/km ;-)
Het staat elke werkgever vrij om meer te vergoeden, maar die 19 cent onbelast is een goede smoes om het daar maar bij te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• monsieurpinot
W1LL3M schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 00:03:
[...]

Het staat elke werkgever vrij om meer te vergoeden, maar die 19 cent onbelast is een goede smoes om het daar maar bij te houden.
Nou niet alleen een smoes want alles boven de 19 ct = belast. De overheid heeft daar dus ook weer een hand in (want 19 cent verhogen zou minder belastinginkomsten zijn).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1LL3M
  • Nu online

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

monsieurpinot schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 00:11:
[...]

Nou niet alleen een smoes want alles boven de 19 ct = belast. De overheid heeft daar dus ook weer een hand in (want 19 cent verhogen zou minder belastinginkomsten zijn).
En belasting is een reden om je werknemers maar niets extra te gunnen? We zouden graag 30 cent/km geven maar ja, dan moeten we over die extra 11 cent belasting betalen, dus dan doen we dat maar niet. Lekker makkelijk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• monsieurpinot
W1LL3M schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 00:16:
[...]

En belasting is een reden om je werknemers maar niets extra te gunnen? We zouden graag 30 cent/km geven maar ja, dan moeten we over die extra 11 cent belasting betalen, dus dan doen we dat maar niet. Lekker makkelijk!
Ja dat krijg je in een neo liberale marktsamenleving ;-)

(Ik zeg niet dat ik het er mee eens ben ;-))

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1641394

monsieurpinot schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 23:48:
[...]

Mag de werkgever prima van afwijken hoor.

Ik ben wel beetje klaar met die verwachting dat reistijd eigen tijd is plus verre van volledig vergoed wordt. Je wordt dubbel genaaid. In loon wat je in die auto steekt en verloren tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Laatst online: 08:23

Theo

moederbord

[...]

[...]

[...]

Met zonnebloemolie heb ik een idee dat deze landelijk ergens aan de dieselprijs gekoppeld is. Vroeger werkte ik in een goedkope supermarkt, en wij waren klaarblijkelijk de goedkoopste met zonnebloemolie. gevolg was dat we honderden flessen per week(!!!) verkochten die op de parkeerplaats bij heel veel dieselauto's de tank in gingen.
Plots werd de zonnebloem fors duurder, en was deze net iets duurder dan diesel en verkochten we weer gewone hoeveelheden aan zonnebloemolie. Sindsdien (en dat ik nu 15 jaren verder) is de prijs van zonnebloem olie altijd net ietsje meer dan die van dieselolie geweest overal. Ook in een aanbieding, ook wanneer je een 5 liter flacon koopt in de voordeel; altijd ligt de literprijs nét boven die van de diesel.
Ik heb echt een vermoeden dat er prijsafspraken (of accijns) zitten die forceren dan zonnebloemolie nooit goedkoper wordt dan diesel zodat mensen het niet in hun tank gooien, alleen heb ik er nooit iets over kunnen vinden,,,

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KwepsjIrrpel
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10-10-2024
Yaksa schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 18:31:
[...]

Zeker, wil jou wel met je kind in het OV zien zitten wanneer ie van de trap is gevallen etc etc...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
PLAE schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 23:54:
[...]

Dit geloofde ik ook ooit. Ligt volgens mij inmiddels wel een stukje genuanceerder.
Dat zou ik je ook laten geloven als ik de OPEC was. Anders koopt niemand meer een brandstof auto. Ik vrees dat we het pas weten als het zover is. Het feit dat de prijzen nu zo extreem escaleren lijkt me geen goed voorteken.

Maargoed, Co2 is nu rond de 430ppm en dat was een paar honderd jaar geleden 280ppm. Vanaf 1000ppm krijgen mensen concentratie problemen en voor kantoren wordt 800ppm aangehouden als ‘gezond’. Met de huidige stijging raken we rond het jaar 2100 op 800ppm voor de buitenlucht. Toen de dino’s de planeet onvrijwillig verlieten was de atmosfeer op 3.000ppm Co2 met dank aan een meteoriet.

Beetje don’t look up gevoel krijg ik erbij :) volgens mij onderschatten ‘we’ het effect van Co2 stijgingen een beetje. Nog los van klimaat impact.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m181087
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 26-05 16:31
psy schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 23:43:
Nooit die drukte om de benzineprijs begrepen. Dat geklaag altijd.

Maarja, ik rijd dan ook bewust op LPG *O*
Volgens mij ga je met die opmerking een beetje voorbij aan het idee van dit topic.
Net als de benzineprijs gaat de LPG prijs (snel) omhoog waardoor reizen duurder wordt.

LPG gaat zelfs harder omhoog dat Euro 95 de laatste 12 maanden: respectievelijk 28,8% om 22,8%.
Bron LPG
Bron Euro 95
Dat rijden op LPG nog altijd goedkoper is, ben ik met je eens. Maar het laten installeren van een LPG installatie in je auto is ook niet gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-05 20:58

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

NiGeLaToR schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 08:53:
[...]

Dat zou ik je ook laten geloven als ik de OPEC was. Anders koopt niemand meer een brandstof auto. Ik vrees dat we het pas weten als het zover is. Het feit dat de prijzen nu zo extreem escaleren lijkt me geen goed voorteken.
Voorteken van wat? Dat het is op is? Met diezelfde logica is binnenkort de kilowatt ook op? Die prijs is al factor 2 gegaan (3 als je vanaf 2010 rekent), dus dat zal ook wel op zijn denk ik gezien de prijs, lullig voor mensen met een EV.

Berekeningen gaan van 2050 tot 2070, door de laatste 2 is die verwachting zelfs weer opgerekt. Zelfs dan, er is een verschil tussen directe reserves en technische reserves, die laatste is bijna factor 6 wat er nog in de grond zou zitten.

Afhankelijkheidsprincipe, hoever kan een prijs van een 'gewenst' product tot het echt een probleem is. Ruwe olie is nog niet eens op de originele prijs van de prime dagen van 2012, we zitten nog steeds in de lift van de 2016 crash, maar toch wordt het duurder. Gas niet veel anders, er is nog genoeg, we halen alleen minder uit de grond.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Weissbier
Zenomyscus schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 23:53:
[...]
Je hebt geen idee hoe blij ik ben dat ik na 15 jaar OV een auto heb.
Wacht maar tot je de eerste dure reparatie te pakken hebben: ik heb mij ook jaren met het OV verplaatst en sinds 5 jaar mijn rijbewijs, dus ben geen beginnende bestuurder meer oOo

De eerste twee auto's waren oudere auto's: lekker goedkoop in aanschaf, maar daar heb je het ook mee gezegd. Want het waren erg onveilige auto's en uiteindelijk beide auto's weggedaan, omdat de benodigde reparaties te duur waren :-(

Nu rij ik in een jongere auto al weer een paar jaartjes, waarbij het benzineverbruik aanzienlijk lager is. Ook de onderhoudskosten zijn overzienbaar, omdat het gewoon een betrouwbare auto gebleken is. Op de airco na dan.... dat was een reparatie van € 500 :(

In totaal inclusief aanschaf heb ik € 17000 aan de auto uitgegeven, dat is dus echt alle kosten. Zelfs het vignet van Oostenrijk heb ik toegevoegd aan de autokosten, is ja een soort van wegenbelasting. Maar dit zijn natuurlijk geen verhaaltjes om te vertellen op verjaardagsfeestjes, of het moet een feestje voor autisten zijn :+

Want in mijn kring is het altijd van: de auto heeft geen onderhoud nodig, zo ook mijn ouders.... dus men meent altijd goedkoop te rijden. Echter zodra er iets kapot is, moet de auto plotseling verkocht worden. Per km is een auto echt niet goedkoper of sneller dan het OV hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
SinergyX schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 09:24:
[...]

Voorteken van wat? Dat het is op is? Met diezelfde logica is binnenkort de kilowatt ook op? Die prijs is al factor 2 gegaan (3 als je vanaf 2010 rekent), dus dat zal ook wel op zijn denk ik gezien de prijs, lullig voor mensen met een EV.
Omdat we kW's maken (in de winter met name) met diezelfde fossiele brandstoffen is dit geen raketwetenschap lijkt mij. Je kunt kW's alleen ook maken uit andere bronnen.
Berekeningen gaan van 2050 tot 2070, door de laatste 2 is die verwachting zelfs weer opgerekt. Zelfs dan, er is een verschil tussen directe reserves en technische reserves, die laatste is bijna factor 6 wat er nog in de grond zou zitten.
En met de huidige prijzen wordt het delven van lastiger te verkrijgen olie nog interessanter. Los van hoe goed die info klopt, je hebt helemaal gelijk. We kunnen nog een generatie ons geld uitgeven om de atmosfeer te vervuilen. En dan?
Afhankelijkheidsprincipe, hoever kan een prijs van een 'gewenst' product tot het echt een probleem is. Ruwe olie is nog niet eens op de originele prijs van de prime dagen van 2012, we zitten nog steeds in de lift van de 2016 crash, maar toch wordt het duurder. Gas niet veel anders, er is nog genoeg, we halen alleen minder uit de grond.
Je reactie is een pleidooi voor het massaal in de fik steken van dinosap (en -gas)? :+

Dat we worden uitgemolken door geopolitiek zorgt voor een inflatie van 7% op dit moment. Dus ik probeer te begrijpen waarom je mij er van wilt overtuigen dat er nog genoeg is terwijl dit een non-discussie is in mijn ogen. Het raakt op, het levert een onleefbare planeet op en het kost ons onze welvaart, maar er is nog genoeg om zo door te gaan dus ik krijg vooral uitleg waarom 'duurzaamheid' geen optie is (niet van jou in deze overigens).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11:16
Weissbier schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 09:25:
. Per km is een auto echt niet goedkoper of sneller dan het OV hoor ;)
Kosten: depends of je alleen of samen reist. Alleen is het inderdaad redelijk 1 op 1. Samen is een auto goedkoper per kilometer.

Sneller: buiten de randstad is een auto in het algemeen sneller dan het OV. Dat zegt meer iets over het OV buiten de randstad dan over de auto btw.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 11:22
Per km is een auto echt niet goedkoper of sneller dan het OV hoor ;)
Dat ligt er een beetje aan waar je woont en met hoeveel personen je je wilt verplaatsen.

Maar hier in het noorden van het land is het OV op weinig plekken sneller dan de auto. Zelfs een reis naar de andere kant van het land, naar mijn opa en oma (300km) is minimaal 4 uur met de trein en minimaal 3 uur met de auto. Nog steeds een uur sneller dan het OV terwijl je alleen maar in Intercity's zit onderweg.

Ook is een collega die 60km van werk woont sneller op de fiets (zonder ondersteuning) op werk dan met het OV. :X

Qua kosten, als je naar het gemiddelde aantal mensen in een auto kijkt is het OV inderdaad goedkoper. Maar ga je met meer op pad wint de auto het al snel (alle kosten meenemend).

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11:16
LordSinclair schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 09:35:
Maar hier in het noorden van het land is het OV op weinig plekken sneller dan de auto. Zelf een reis naar de andere kant van het land, naar mijn opa en oma (300km) is minimaal 4 uur met de trein en minimaal 3 uur met de auto. Nog steeds een uur sneller dan het OV terwijl je alleen maar in Intercity's zit onderweg.

Ook is een collega die 60km van werk woont sneller op de fiets (zonder ondersteuning) op werk dan met het OV. :X
Daar kan ik over meepraten. Naar mijn schoonmoeder in Delft gaan is qua tijd redelijk 1 op 1, in de spits zelfs in het voordeel van het OV.
Correctie even gekeken van deur naar deur: met de auto 1:14, OV, 2:12.
En dat is dan van grote stad (S-hertogenbosch) naar grote stad (Delft)

De reden waarom we in het algemeen met de auto naar haar gaan is ivm ziekenhuisafspraken waarbij schoonma mee moet, in een rolstoel.

Naar mijn moeder in Zuid-Limburg is de auto qua tijd iets in het voordeel (door de crap bus op het einde voor de laatste paar KM), maar daarentegen niet 1.5 uur geconcentreerd rijden. Als ik alleen zou gaan is het redelijk lood om oud ijzer.

Echter mijn zus die in een dorp in Zuid-Limburg woont.......... Laat ik zo zeggen: je kan er met het OV komen.

Zakelijk als freelancer laat ik het compleet af hangen van waar de klant zit. Ik haat file-rijden, maar met de huidige klant zijn de files het niet waard om mijn reistijd bijna te verdubbelen richting het oosten van het land.
Nu rij ik wel een EV om de kosten zo laag mogelijk te houden O-)

[ Voor 19% gewijzigd door hackerhater op 02-02-2022 09:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• themikes
  • Laatst online: 26-05 06:28
Ik tank petroleum in belgië, kost 1 euro per liter en mijn dieseltje rijdt er geweldig op. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Supermario16
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 06:19
Joris748 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 17:58:
Ik zit dus wel serieus te overwegen om mijn auto (de tweede auto) eruit te doen en een speed pedelec aan te schaffen.

Maar mijn vrouw vindt die stap nog te rigoureus.
Doen! Wij hebben bewust geen tweede auto gekocht maar een speed pedelec. Ik heb er nog weinig spijt van gehad, maar je moet niet van suiker zijn als het een beetje regent ;) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevinvi
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 13-01 18:35
3,5 jaar electrisch gereden en totaal beu geraakt van het vele stekkeren, inmiddels weer overgestapt naar een suv op benzine en die verstookt praktisch 20 euro per dag aan benzine.

Ik was toch even vergeten dat benzine duur is en je met sommige auto's net zo vaak aan de pomp staat als dat je stekkert :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Laatst online: 27-05 20:58

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

NiGeLaToR schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 09:33:
[...]

Omdat we kW's maken (in de winter met name) met diezelfde fossiele brandstoffen is dit geen raketwetenschap lijkt mij. Je kunt kW's alleen ook maken uit andere bronnen.
Mis je nu werkelijk de grap in deze?
En met de huidige prijzen wordt het delven van lastiger te verkrijgen olie nog interessanter. Los van hoe goed die info klopt, je hebt helemaal gelijk. We kunnen nog een generatie ons geld uitgeven om de atmosfeer te vervuilen. En dan?
En dan is het een probleem voor de volgende, zoals we al 200 jaar leven. Elke generatie zal zijn eigen oplossingen moeten vinden, de 1 succesvoller dan de ander. Denk jij dat we 1,4miljard auto's van een oplossing kunnen voorzien in de tussentijd? Met diezelfde cijfers zitten we nog niet eens op 0,5% van de auto-wereld die electrisch is (met open discussie of accu's nu echt de oplossing zijn, maargoed, probleem voor later toch?).
Je reactie is een pleidooi voor het massaal in de fik steken van dinosap (en -gas)? :+

Dat we worden uitgemolken door geopolitiek zorgt voor een inflatie van 7% op dit moment. Dus ik probeer te begrijpen waarom je mij er van wilt overtuigen dat er nog genoeg is terwijl dit een non-discussie is in mijn ogen. Het raakt op, het levert een onleefbare planeet op en het kost ons onze welvaart, maar er is nog genoeg om zo door te gaan dus ik krijg vooral uitleg waarom 'duurzaamheid' geen optie is (niet van jou in deze overigens).
If they dont care about me, should i care about them? Basis principe. Ik hoef niemand te overtuigen, integendeel, ik geef slechts aan dat je de wereld niet kan veranderen met slechts goede bedoelingen of halfbakken aanpak (lees de TS nog eens door, hint, laatste regel). Als jij het niet meer wil doen, doet een ander het wel. Geld is een primaire factor, en zolang er geld verdient kan worden, zal dat worden gedaan, hoe slecht en zo niet duurzaam dat ook is. En dat is niet alleen benzine, maar dat is over de hele linie van 'slecht voor het milieu'.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Ik was vorig jaar ongeveer 800 euro meer kwijt aan benzine dan het jaar ervoor, ondanks dat ik evenveel heb gereden. Gelukkig krijg ik reiskosten vergoed, en is er een grote kans dat ik binnenkort veel minder hoef te rijden. Dan staat de auto gewoon weer grotendeels stil en tank ik alleen nog elke paar maanden in Duitsland.

Het blijft jammer dat Nederland zo hebberig is dat er een miljard euro per jaar aan tankbelasting over de grens wordt betaald, i.p.v. andersom. Accijns verlagen, en ze komen hier tanken. Lijkt me veel beter als land, maar dan zal het ook wel op papier meetellen voor "onze" CO2-uitstoot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
[...]

In totaal inclusief aanschaf heb ik € 17000 aan de auto uitgegeven, dat is dus echt alle kosten.
Dit zegt weinig zonder het aantal kilometers te vermelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weissbier
LordSinclair schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 09:35:
[...]
Qua kosten, als je naar het gemiddelde aantal mensen in een auto kijkt is het OV inderdaad goedkoper. Maar ga je met meer op pad wint de auto het al snel (alle kosten meenemend).
Ligt er ook aan waar je naartoe gaat: mijn standaard filter op Booking.com is gratis parkeren, want als je een hotel midden in de grote stad boekt. Dan ben je al gauw € 20 of zelfs meer per dag kwijt om te parkeren, dat zijn dan net de kosten die ik niet bij hou in kosten app voor de auto :$

Ook is het stressvol om met de auto de grote stad in te gaan: het is net de jungle, allemaal van die opfockte jongeren op scooters die zich aan geen een verkeersregel houden. Overal fietsers... welke zich ook vaak niet aan de verkeersregels houden...

En dan heb je nog de verkeersdrukte van de auto's zelf, met de nodige automobilisten die denken dat ze in GTA zitten. Nee het liefste zit ik gewoon in the middle of nowhere, waar ik zonder moeite de auto voor het hotel parkeer. Alleen mijn vrouw die wilt ook weleens naar een grote stad, maar toen wij nog niet samenwoonde: kwam ze met het OV naar mij toe, ondanks dat een treinkaartje goed is voor retour te rijden met de auto qua brandstofkosten destijds.

Met hogere brandstofkosten gaan automobilisten waarschijnlijk dus op het onderhoud besparen, i.p.v. andersom. Ik zelf ga ook echt niet mijn vierseizoensbanden vervangen als ze nog maar 4mm profiel hebben, tot 1.6mm voldoen ze gewoon aan het wettelijke profieldiepte. Alleen dan zal ik in de winter wel niet naar Oostenrijk kunnen gaan, aangezien ze onder de 4mm als zomerbanden gezien worden.

Bij 3MM ofzo ga ik ze pas vervangen, wel in een set: dus ik wacht tot op de achteras tot minimaal 4MM versleten is. Roteren kost ja ook geld, als je daar telkens de garage voor moet betalen. Al kun je uiteraard ook enkel de banden op de vooras vervangen.
RemcoDelft schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 10:09:
[...]

Als je geld wil besparen is zelf je banden wisselen wel het snelste verdiend. Momentsleutel voor 2 tientjes, en in 3 kwartier heb je alles geroteerd met gebruik van reservewiel tussendoor. Met dubbele krik dus nog veel sneller.
Dat argument kan ik: zal wat zijn als iedere Nederlander midden op straat zijn auto onderhoud uit het voeren was :+ Nee ik kan en wil het gewoon niet zelf doen, in het geval van nood kan best een wiel wisselen.

Maar om de 10.000km autobanden gaan roteren, dat is omslachtig en onnodig. Zelfs garages doen dit tegenwoordig niet meer: men vervangt banden per as, of per set. Op de achterste as heb je het meeste profiel nodig, dus eigenlijk is het juist goed dat de achterbanden minder snel slijten.

[ Voor 17% gewijzigd door Weissbier op 02-02-2022 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Weissbier schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 10:07:
[...]

Roteren kost ja ook geld, als je daar telkens de garage voor moet betalen. Al kun je uiteraard ook enkel de banden op de vooras vervangen.
Als je geld wil besparen is zelf je banden wisselen wel het snelste verdiend. Momentsleutel voor 2 tientjes, en in 3 kwartier heb je alles geroteerd met gebruik van reservewiel tussendoor. Met dubbele krik dus nog veel sneller.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psy

psy

m181087 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 09:21:
[...]

Volgens mij ga je met die opmerking een beetje voorbij aan het idee van dit topic.
Net als de benzineprijs gaat de LPG prijs (snel) omhoog waardoor reizen duurder wordt.

LPG gaat zelfs harder omhoog dat Euro 95 de laatste 12 maanden: respectievelijk 28,8% om 22,8%.
Bron LPG
Bron Euro 95
Dat rijden op LPG nog altijd goedkoper is, ben ik met je eens. Maar het laten installeren van een LPG installatie in je auto is ook niet gratis.
Rijden op lpg is vrijwel altijd goedkoper. Die installatie is in no time terugverdiend. Echter mensen willen er blijkbaar niet aan (ik ben ook hier weer de eerste die erover begint). Ik ben er van overtuigd dat het voor de meesten hier absoluut goedkoper rijden zou zijn.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 11:22
Maar om de 10.000km autobanden gaan roteren, dat is omslachtig en onnodig. Zelfs garages doen dit tegenwoordig niet meer: men vervangt banden per as, of per set. Op de achterste as heb je het meeste profiel nodig, dus eigenlijk is het juist goed dat de achterbanden minder snel slijten.
Ik roteer alleen als ik de banden om 1 as vervang (meestal de voorste omdat die versleten zijn). Dan gaan de achterste naar voren en de nieuwe bij de achteras. Zo heb je altijd de beste banden achter en de slechtste banden om de vooras.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

[...]

Ligt er ook aan waar je naartoe gaat: mijn standaard filter op Booking.com is gratis parkeren, want als je een hotel midden in de grote stad boekt. Dan ben je al gauw € 20 of zelfs meer per dag kwijt om te parkeren, dat zijn dan net de kosten die ik niet bij hou in kosten app voor de auto :$

Ook is het stressvol om met de auto de grote stad in te gaan: het is net de jungle, allemaal van die opfockte jongeren op scooters die zich aan geen een verkeersregel houden. Overal fietsers... welke zich ook vaak niet aan de verkeersregels houden...

En dan heb je nog de verkeersdrukte van de auto's zelf, met de nodige automobilisten die denken dat ze in GTA zitten. Nee het liefste zit ik gewoon in the middle of nowhere, waar ik zonder moeite de auto voor het hotel parkeer. Alleen mijn vrouw die wilt ook weleens naar een grote stad, maar toen wij nog niet samenwoonde: kwam ze met het OV naar mij toe, ondanks dat een treinkaartje goed is voor retour te rijden met de auto qua brandstofkosten destijds.

Met hogere brandstofkosten gaan automobilisten waarschijnlijk dus op het onderhoud besparen, i.p.v. andersom. Ik zelf ga ook echt niet mijn vierseizoensbanden vervangen als ze nog maar 4mm profiel hebben, tot 1.6mm voldoen ze gewoon aan het wettelijke profieldiepte. Alleen dan zal ik in de winter wel niet naar Oostenrijk kunnen gaan, aangezien ze onder de 4mm als zomerbanden gezien worden.

Bij 3MM ofzo ga ik ze pas vervangen, wel in een set: dus ik wacht tot op de achteras tot minimaal 4MM versleten is. Roteren kost ja ook geld, als je daar telkens de garage voor moet betalen. Al kun je uiteraard ook enkel de banden op de vooras vervangen.

[...]

Dat argument kan ik: zal wat zijn als iedere Nederlander midden op straat zijn auto onderhoud uit het voeren was :+ Nee ik kan en wil het gewoon niet zelf doen, in het geval van nood kan best een wiel wisselen.

Als ik naar Amsterdam ga als Limbo ga ik met plezier dwars door de stad naar het centrum om te parkeren in zowat de duurste parkeergarage van het land (de bijenkorf....). Heerlijk midden in het centrum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10:57
RemcoDelft schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 10:05:
Het blijft jammer dat Nederland zo hebberig is dat er een miljard euro per jaar aan tankbelasting over de grens wordt betaald, i.p.v. andersom. Accijns verlagen, en ze komen hier tanken. Lijkt me veel beter als land, maar dan zal het ook wel op papier meetellen voor "onze" CO2-uitstoot.
Leuk voor wie aan de grens woont/werkt of over de grens gaat, maar de rest van Nederland koopt in eigen land bezine want dat komt anders niet uit.
Net zo min als dat heel Europa hier zou komen ' shoppen ' als de accijnzen op brandstof hier naar beneden gaan.
Netto zal het dus wel meer opleveren om de accijnzen zo te houden zoals ze zijn.
Alleen voor een land als Luxemburg komt het mogelijk dan wel uit, gezien de kleine populatie, geografische oppervlakte van het land en de veel omringende landen.
Daarnaast doen overheden niet echt aan concurrentie op het gebied van diensten en goederen voor de eindgebruiker, integendeel, men probeert elkaar tevreden te houden binnen de EU.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08:17
themikes schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 09:41:
Ik tank petroleum in belgië, kost 1 euro per liter en mijn dieseltje rijdt er geweldig op. ;)
Natuurlijk, het enige verschil in de samenstelling is kleurstof.
Het andere verschil is tax.

Belooft vooral leuk te worden als de douane eens een staal neemt. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-05 22:04
Tsja, waar leg je de grens? Boodschappen worden duurder, maar je moet toch eten. Stroom wordt duurder, maar je blijft toch tv kijken. Gas wordt duurder, maar je blijft je huis toch verwarmen.

Je moet jezelf toch blijven verplaatsen. De meeste huishoudens hebben wel een auto voor de deur staan. Zolang het OV duurder is dan de auto zullen de meeste mensen zich ook wel per auto blijven verplaatsen. Denk ook wel dat dit zo blijft als het OV goedkoper wordt, gemak is ook wat waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Laatst online: 08:23

Theo

moederbord

[...]

Wacht maar tot je de eerste dure reparatie te pakken hebben: ik heb mij ook jaren met het OV verplaatst en sinds 5 jaar mijn rijbewijs, dus ben geen beginnende bestuurder meer oOo

De eerste twee auto's waren oudere auto's: lekker goedkoop in aanschaf, maar daar heb je het ook mee gezegd. Want het waren erg onveilige auto's en uiteindelijk beide auto's weggedaan, omdat de benodigde reparaties te duur waren :-(

Nu rij ik in een jongere auto al weer een paar jaartjes, waarbij het benzineverbruik aanzienlijk lager is. Ook de onderhoudskosten zijn overzienbaar, omdat het gewoon een betrouwbare auto gebleken is. Op de airco na dan.... dat was een reparatie van € 500 :(

In totaal inclusief aanschaf heb ik € 17000 aan de auto uitgegeven, dat is dus echt alle kosten. Zelfs het vignet van Oostenrijk heb ik toegevoegd aan de autokosten, is ja een soort van wegenbelasting. Maar dit zijn natuurlijk geen verhaaltjes om te vertellen op verjaardagsfeestjes, of het moet een feestje voor autisten zijn :+

Want in mijn kring is het altijd van: de auto heeft geen onderhoud nodig, zo ook mijn ouders.... dus men meent altijd goedkoop te rijden. Echter zodra er iets kapot is, moet de auto plotseling verkocht worden. Per km is een auto echt niet goedkoper of sneller dan het OV hoor ;)
Ik heb ruim 300.000 km gereden met de auto. Kosten zijn hiervoor 34.000 euro geweest (aanschaf, onderhoud, brandstof, gewoon alle kosten inc de wasstraat). Maar aan reiskostenvergoeding (woon-werk) heb ik ruim 36.000 euro ontvangen terwijl de helft van mijn kilometers woon-werk is. Dus effectief is de auto voor mij gratis. Sterker nog,ik verdien erop ipv dat het geld kost. En ook ik heb reparaties gehad van bijna 1.000 euro...

Een simpele auto wint het bijna nooit van het OV op kosten en tijd. Uitzondering zijn wanneer je in hartje Amsterdam woont en werkt, of wanneer je meer wil dan een simpele auto (een luxe BMW kun je niet vergelijken met een tweedeklas vervoer in het OV)

Twee blogs uit 2018 waarin ik de kosten voor mijn situatie uitzet voor de auto en het OV waarbij blijkt dat je gratis een auto kunt rijden:
Hersenspinsels: Meer dan gratis auto rijden, de daadwerkelijke kosten van een...
Hersenspinsels: OV ellende

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:45

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

JohanNL schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 10:23:
[...]

Leuk voor wie aan de grens woont/werkt of over de grens gaat, maar de rest van Nederland koopt in eigen land bezine want dat komt anders niet uit.
Net zo min als dat heel Europa hier zou komen ' shoppen ' als de accijnzen op brandstof hier naar beneden gaan.
Netto zal het dus wel meer opleveren om de accijnzen zo te houden zoals ze zijn.
Alleen voor een land als Luxemburg komt het mogelijk dan wel uit, gezien de kleine populatie, geografische oppervlakte van het land en de veel omringende landen.
Het 'klinkt' leuk, maar is eigenlijk irrelevant, en in de realiteit zelfs kompleet tegenover gesteld, de tankprijzen stijgen sneller in Luxemburg dan in nederland

Ikzelf woon in duitsland en werk in Luxemburg, natuurlijk tank ik in Luxemburg, maar dat deed ik ook toen de prijzen een stuk lager waren... Dat verschil daalt eerder.

Effectief is het juist zo dat de tankprijzen relatief gezien in Luxemburg sterker stijgen dan in nederland.
Diesel doet nu €1,47, maar dat was bv vooor 2020 lange tijd zeer stabiel rond de €1.05-1.10.
Volgens mij lag die toen in nederland rond de €1.30

Vroeger plande ik heel bewust naar nederland te rijden met een volle tank, volgetankt in luxemburg en liefst weer terug te komen met minimaal bijtanken in nederland (in belgie sowieso geen diesel tanken aan de snelweg)...
met de huidige prijzen loont het eerder nauwelijks nog daar je druk om te maken, het verschil daalt snel.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strider
  • Laatst online: 11:28
Het valt mij altijd op hoeveel mensen de auto pakken voor een kort ritje, dat is voor mij onder de 10km.
Met een ebike ben je daar ook zo.

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
Theo schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 10:39:
[...]

Ik heb ruim 300.000 km gereden met de auto. Kosten zijn hiervoor 34.000 euro geweest (aanschaf, onderhoud, brandstof, gewoon alle kosten inc de wasstraat). Maar aan reiskostenvergoeding (woon-werk) heb ik ruim 36.000 euro ontvangen terwijl de helft van mijn kilometers woon-werk is. Dus effectief is de auto voor mij gratis. Sterker nog,ik verdien erop ipv dat het geld kost. En ook ik heb reparaties gehad van bijna 1.000 euro...

Een simpele auto wint het bijna nooit van het OV op kosten en tijd. Uitzondering zijn wanneer je in hartje Amsterdam woont en werkt, of wanneer je meer wil dan een simpele auto (een luxe BMW kun je niet vergelijken met een tweedeklas vervoer in het OV)

Twee blogs uit 2018 waarin ik de kosten voor mijn situatie uitzet voor de auto en het OV waarbij blijkt dat je gratis een auto kunt rijden:
Hersenspinsels: Meer dan gratis auto rijden, de daadwerkelijke kosten van een...
Hersenspinsels: OV ellende
Maar dan heb je het over een Panda (heb ik gehad, reed niet fijn) waar je de airco 10 jaar geen onderhoud geeft, naar een beun gaat, en tweedehands banden koopt. Met motorolie van de Action kan je een beurt van 200 euro ook heel veel keer voor een tientje zelf doen, en dat gaat heel lang goed maar is niet voor iedereen weggelegd. Ook telt mee dat je veel rijdt, LPG is niet de moeite als je niet veel rijdt.
De autokostenschatting van de ANWB zit vaak iets hoog als je geen onverwachte kosten hebt, maar is aanzienlijk realistischer, en je zal weinig vinden waarmee je het voor 19 cent per km redt. Ik heb een hogere reiskostenvergoeding onderhandeld :9

De wasstraat kan trouwens ook goedkoper :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Een groot deel van onze maatschappij is gebouwd op de beschikbaarheid van relatief goedkoop en eenvoudig te gebruiken individueel vervoer en dat laat je niet zo maar los. Denk maar eens aan hoe anders we zouden wonen als auto's nooit zo bereikbaar waren geworden voor de doorsnee burger! Onze steden/dorpen zouden er helemaal anders uit zien en rustig wonen nabij het groen zou super onpraktisch zijn.

En dat is simpelweg waarom de betalingsbereidheid zo hoog is voor auto rijden. De voordelen van autorijden in de huidige maatschappij zijn enorm en de nadelen worden deels geabsorbeerd door iedereen in de vorm van externaliteiten. Denk maar aan de kost van luchtvervuiling, het tijdsverlies door de files, de aanleg van infrastructuur, enzovoort. Iedereen betaalt er aan mee onafhankelijk van hoeveel ze met de auto rijden. Ja, er zijn accijnzen op brandstof en er is wegenbelasting maar er wordt veel meer geld uitgegeven dan de opbrengsten daarvan om het autogebruik te faciliteren.

De enige oplossing om de maatschappij te veranderen is om autorijden duurder te maken én direct te koppelen aan gebruik zodat de kosten zichtbaar worden. Rijden kost dan x cent per kilometer gedifferentieerd naar plaats en tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07:32
Strider schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 10:50:
Het valt mij altijd op hoeveel mensen de auto pakken voor een kort ritje, dat is voor mij onder de 10km.
En met een normale fiets ook… en die is nóg beter voor milieu & gezondheid. :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Laatst online: 11:28
Flozem schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 11:00:
[...]

En met een normale fiets ook… en die is nóg beter voor milieu & gezondheid. :>
Die drempel is veel hoger bij matig weer.

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• warhamstr
  • Laatst online: 26-12-2023
Strider schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 10:50:
Voor de aanschaf van een e-bike kun je vaak tanken. En een auto is wat universeler dan een e-bike.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
RemcoDelft schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 10:51:
[...]

Maar dan heb je het over een Panda (heb ik gehad, reed niet fijn) waar je de airco 10 jaar geen onderhoud geeft, naar een beun gaat, en tweedehands banden koopt. Met motorolie van de Action kan je een beurt van 200 euro ook heel veel keer voor een tientje zelf doen, en dat gaat heel lang goed maar is niet voor iedereen weggelegd. Ook telt mee dat je veel rijdt, LPG is niet de moeite als je niet veel rijdt.
De autokostenschatting van de ANWB zit vaak iets hoog als je geen onverwachte kosten hebt, maar is aanzienlijk realistischer, en je zal weinig vinden waarmee je het voor 19 cent per km redt. Ik heb een hogere reiskostenvergoeding onderhandeld :9

De wasstraat kan trouwens ook goedkoper :+
Ik kan de brandstofkosten zelfs al niet meer dekken met mijn vaste reiskostenvergoeding:

6,50 EUR reiskostenvergoeding
54 km retour (27 km enkel)
Gemiddeld verbruik 7 liter / 100 km (1 liter per 14 km)

54 km / 14 km/L = 3,8 L

6,5 EUR / 3,8 L = 1,71 EUR/L

Ik kom dus al niet meer uit bij een benzineprijs boven de 1,71 EUR/L. En dan hebben we het niet eens over de overige kosten van autorijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip_Janssen
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-05 15:09
Ik heb ruim 300.000 km gereden met de auto. Kosten zijn hiervoor 34.000 euro geweest (aanschaf, onderhoud, brandstof, gewoon alle kosten inc de wasstraat).
Netjes, dat is ongeveer 11 cent per kilometer. Met de standaard onbelaste vergoeding van 19 cent per kilometer, is iedere zakelijke kilometer lekker meegenomen.
Een simpele auto wint het bijna nooit van het OV op kosten en tijd.
Volgens mij is die verkeerd om: OV is normaal gesproken alleen sneller als je van het ene station naar het andere moet. Stoptreinen zijn daarbij al twijfelachtig en streekbussen zijn helemaal hilarisch traag.

Hoewel er wel momenten zijn dat ik wat OV gebruik. Als ik naar Utrecht ga, gooi ik de auto daar in een transferium voor een paar euro en kun je vanaf daar de hele dag de stad door met de tram en/of bus. Scheelt een bak geld aan parkeerkosten en je kunt veel dieper en makkelijker het centrum in.

Maar eerlijk is eerlijk: ik ben een auto liefhebber en dus een beetje raar ten opzichte van de meeste autobezitters. Ik ben gek op de geur van benzine, ATF, schoonmaakmiddelen en fris leder. Als ik mezelf weer kan zien in de weerspiegeling van de lak, krijg ik een glimlach op m’n gezicht. Hetzelfde geldt voor het motorgeluid van sommige motoren (vooral 5 cilinders in lijn en crossplane V8 motoren), zeker als je het gas flink intrapt. De euro’s die dat kost, zijn onderdeel van de hobby. Ik rij ook graag hard/sportief, hoewel niet op de openbare weg (kan vaak niet en mag in feite nooit, iets wat sommige medeweggebruikers niet helemaal door hebben). Diagnose en reparatie doe ik graag zelf, onderdelen en upgrades zoek ik rustig uit met behulp van fora. Het is onderdeel van de hobby, maar het scheelt ook in de kosten. En ik rij LPG, wat ook wel helpt. Zeker bij een krappe 50k km per jaar :*)
Totale kosten hou ik overigens niet echt bij. Brandstof wel en dat is ongeveer 8 cent per kilometer met een Volvo V70 T5 (automaat) met ongeveer 625k km op de klok. Zakelijke kilometers zijn voor mij dus ook goede kilometers. Ik denk dat ik het qua kosten wel win van de trein en qua comfort zeker ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooper_s1
  • Laatst online: 24-05 16:11

cooper_s1

MINI's rule

Is er ooit gemeten wat het OV uitstoot aan CO2 en andere prut? Treinen en trams en sommige bussen rijden dan wel op elektriciteit maar zoals al gemeld wordt word dat waarschijnlijk voor een groot deel fossiel opgewekt.
Dat mag dan wel per persoon misschien een stuk minder vervuilend zijn maar in het geheel gevoelsmatig heel veel meer.
Daarbij als ik die dieselbussen zie walmen in de grote steden en dan worden oudere diesel auto's geweerd omdat die vervuilend zouden zijn.
Daarbij is OV alleen handig van het ene grote station naar het andere... verder vind ik OV volledig ruk, je vertrekt van een plek die je niet wilt op een tijd die je niet wilt en komt aan op een plek die je niet wilt op een tijd die je niet wilt. Daarbij als je eens wat later s'avonds wilt reizen houdt het zowat helemaal op.
Wat mij betreft is de motorfiets de beste oplossing, iig rijdt die van mij zo'n 1 op 22, parkeren is meestal geen issue, files ook geen issue en met een goed pak kom je echt wel droog aan op je bestemming. Enige nadelen zijn wel beperkte laadvermogen en met sneeuw e.d. gaat het echt niet.
Maar dan heeft het OV ook meestal enorme issues om ergens op tijd of überhaupt aan te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
cooper_s1 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 11:37:
Is er ooit gemeten wat het OV uitstoot aan CO2 en andere prut?
Ik las in 2009 een onderzoek uit (ik meen) San Francisco waaruit bleek dat bussen buiten de spits per passagierskilometer 4 keer zoveel uitstoten als een SUV. En thuis denderen ook tientallen vrijwel lege bussen per dag door mijn woonwijk. Er is stomweg geen vraag naar, en het wordt met subsidie in stand gehouden i.p.v. belast. Doen we met vliegtuigen toch ook niet?
Pagina: 1 2 3 4 Laatste