De petroleum in België is zuiver en bevat geen kleurstof. Een eventuele boete valt in het niet vergeleken met het genoten voordeel.cadsite schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 10:29:
[...]
Natuurlijk, het enige verschil in de samenstelling is kleurstof.
Het andere verschil is tax.
Belooft vooral leuk te worden als de douane eens een staal neemt.
Ik begrijp dat nooit, er komt vanzelf een kantelpunt en dan is het veel goedkoper om even snel de e-bike te pakken. Auto rijden is nog steeds voor veel mensen te betaalbaar, anders werd er wel veel vaker de e-bike gepakt. Ik denk dat veel mensen de mindset hebben van 'ja het is duur, maar het kan niet anders, ik ga echt niet de fiets pakken'.warhamstr schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 11:02:
[...]
Voor de aanschaf van een e-bike kun je vaak tanken. En een auto is wat universeler dan een e-bike.
Maarja, de helft van de volwassenen heeft overgewicht, ik zie hier in de toekomst dan ook geen verandering in komen. Het is te gemakkelijk en te betaalbaar.
Toen ik nog een auto had gebruikte ik deze ook om 500meter verderop boodschappen mee te doen
[ Voor 6% gewijzigd door Strider op 02-02-2022 11:53 ]
BlaBlaBla
Een ebike en anti-overgewicht in 1 bericht noemen. Als je iets aan overgewicht wilt doen moet je op een fiets gaan waar je op zweet, een fiets waar je je op moet inspannen. Het wordt nu gewoon gebruikt als e-scooter zonder een benodigd rijbewijs.Strider schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 11:52:
[...]
Ik begrijp dat nooit, er komt vanzelf een kantelpunt en dan is het veel goedkoper om even snel de e-bike te pakken. Auto rijden is nog steeds voor veel mensen te betaalbaar, anders werd er wel veel vaker de e-bike gepakt. Ik denk dat veel mensen de mindset hebben van 'ja het is duur, maar het kan niet anders, ik ga echt niet de fiets pakken'.
Maarja, de helft van de volwassenen heeft overgewicht, ik zie hier in de toekomst dan ook geen verandering in komen. Het is te gemakkelijk en te betaalbaar.
Daarnaast is een gewone fiets ook een stuk beter voor het milieu. Want je hoeft er geen elektriciteit in te stoppen.
[ Voor 6% gewijzigd door LordSinclair op 02-02-2022 11:59 ]
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
Er is ook al eerder gemeld dat het fossiele aandeel in elektriciteit rap afneemtcooper_s1 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 11:37:
Is er ooit gemeten wat het OV uitstoot aan CO2 en andere prut? Treinen en trams en sommige bussen rijden dan wel op elektriciteit maar zoals al gemeld wordt word dat waarschijnlijk voor een groot deel fossiel opgewekt.
Anoniem: 1641394
De ironie, enig idee hoe veel subsidie er naar Schiphol/KLM gaat?RemcoDelft schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 11:46:
[...]
Ik las in 2009 een onderzoek uit (ik meen) San Francisco waaruit bleek dat bussen buiten de spits per passagierskilometer 4 keer zoveel uitstoten als een SUV. En thuis denderen ook tientallen vrijwel lege bussen per dag door mijn woonwijk. Er is stomweg geen vraag naar, en het wordt met subsidie in stand gehouden i.p.v. belast. Doen we met vliegtuigen toch ook niet?
En het probleem met lege bussen is niet dat ze rondrijden, het is dat er daarnaast mensen in de auto stappen. Hoe, of, wanneer, dat aangepakt moet worden is een andere discussie. Maar als je zegt, kappen met OV dat is subsidie jaag je alleen maar meer mensen hun eigen auto in.
Als je alles op je eigen situatie projecteert hoef je ook niet veel te begrijpen natuurlijk.Strider schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 11:52:
[...]
Ik begrijp dat nooit, er komt vanzelf een kantelpunt en dan is het veel goedkoper om even snel de e-bike te pakken. Auto rijden is nog steeds voor veel mensen te betaalbaar, anders werd er wel veel vaker de e-bike gepakt. Ik denk dat veel mensen de mindset hebben van 'ja het is duur, maar het kan niet anders, ik ga echt niet de fiets pakken'.
Toen ik nog een auto had gebruikte ik deze ook om 500meter verderop boodschappen mee te doen
Maar; zolang je een auto rijdt en geen 'fietsvervanger' zal een e-Bike nooit een alternatief zijn. Hooguit 'handig voor erbij'.
* warhamstr rijdt privé een dikke diesel en kan dat prima verdedigen...
[ Voor 4% gewijzigd door warhamstr op 02-02-2022 12:02 ]
P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K
Ik projecteer niet alles op mijn eigen situatie, voor het merendeel van de autorijders is er gewoon te weinig incentive om wat comfort op te geven, de benzineprijs is daar nog lang niet hoog genoeg voor.warhamstr schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 12:00:
[...]
Als je alles op je eigen situatie projecteert hoef je ook niet veel te begrijpen natuurlijk.
Maar; zolang je een auto rijdt en geen 'fietsvervanger' zal een e-Bike nooit een alternatief zijn. Hooguit 'handig voor erbij'.
BlaBlaBla
Ik vind dat je dat wél doet. Want je denk dat je iemand uit zijn auto moet krijgen door er boete op te leggen (in de vorm van onbetaalbaar maken)Strider schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 12:04:
[...]
Ik projecteer niet alles op mijn eigen situatie, voor het merendeel van de autorijders is er gewoon te weinig incentive om wat comfort op te geven, de benzineprijs is daar nog lang niet hoog genoeg voor.
P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K
Wil je dan dat auto's alleen nog voor de elite betaalbaar zijn? Juist die fiets op kolenstroom zorgt straks voor een enorm vette generatie, nu al zie ik veel tieners die te lui zijn om hun eigen gewicht voort te slepen. Dat wordt niet beter als die generatie straks ouder wordt!Strider schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 11:52:
[...]
Boodschappen met de auto is vanwege het gewicht, niet de afstand.
Tijd om de auto te strippen en zo honderd kilo lichter te maken, de tank tot halfvol tanken (en tot 1/4 leeg rijden anders gaat je brandstofpomp op z'n donder krijgen).
Maar een LPG installatie heb je nog steeds met +- 20.000km rijden terugverdiend, mits je lange stukken rijdt. Als je elke keer naar de supermarkt rijd dan gaat alsnog je benzinetank snel op
https://www.omslagpuntberekening.nl/berekening/
blij dat ik dit anderhalf jaar terug heb gedaan iig
Maar een LPG installatie heb je nog steeds met +- 20.000km rijden terugverdiend, mits je lange stukken rijdt. Als je elke keer naar de supermarkt rijd dan gaat alsnog je benzinetank snel op
https://www.omslagpuntberekening.nl/berekening/
blij dat ik dit anderhalf jaar terug heb gedaan iig
[ Voor 9% gewijzigd door AOC op 02-02-2022 12:07 ]
De meeste mensen willen geen OV, maar prive vervoer. Het is niet aan de overheid om dat te bepalen, daarom wordt het OV alleen als excuus gebruikt voor hoge voertuigbelastingen.Anoniem: 1641394 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 11:59:
[...]
En het probleem met lege bussen is niet dat ze rondrijden, het is dat er daarnaast mensen in de auto stappen. Hoe, of, wanneer, dat aangepakt moet worden is een andere discussie. Maar als je zegt, kappen met OV dat is subsidie jaag je alleen maar meer mensen hun eigen auto in.
Je doet nu net alsof het erg is dat mensen kunnen doen wat ze graag willen...
[ Voor 6% gewijzigd door RemcoDelft op 02-02-2022 12:07 ]
Deze insteek maakt een prima alternatief stuk.RemcoDelft schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 12:05:
[...]
Juist die fiets op kolenstroom zorgt straks voor een enorm vette generatie, nu al zie ik veel tieners die te lui zijn om hun eigen gewicht voort te slepen.
Elektrisch fietsen is veel beter voor het milieu en gezonder dan een elektrische auto.
Nu ben ik een uitzondering met 1500km per maand (speed pedelec 45km/u) maar
Ik verbruik per dag 0,8 kWh aan stroom en 1300 calorieën.
Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
Zelf kan ik ook niet helemaal zonder auto, dus ik huur nog wel eens een auto, ik zie daarom ook liever een lagere brandstofprijs. Ik ben wel een sterk voorstander om de auto alleen te pakken als het niet anders kan. Net zoals jij waarschijnlijk wel eens het gebruik van jouw diesel auto 'moet' verdedigen, moet ik vaak verdedigen waarom ik geen auto meer heb. Veel mensen in mijn omgeving denken dat ik op mijn geld zit en daarom geen auto meer heb, het is echt vervelend om die mensen te overtuigen dat dit niet de reden is.warhamstr schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 12:04:
[...]
Ik vind dat je dat wél doet. Want je denk dat je iemand uit zijn auto moet krijgen door er boete op te leggen (in de vorm van onbetaalbaar maken)
Maar afgaande op de topicstarter denk ik wel dat de gemiddelde automobilist zijn auto nog niet laat staan met de huidige brandstofprijzen. Idealiter hoop ik dat de brandstofprijzen dalen en dat automobilisten bewuster worden van hun gebruik van hun auto.
BlaBlaBla
Misschien zou het ook helpen als ze van die "deel"auto's (wat gewoon huurauto's zijn) wat goedkoper zouden maken. Wij rijden met zn tweeën praktisch alleen in het weekend (13k kms per jaar) maar behalve het OV is niets zo goedkoop als autorijden. Maar goed, met het OV betaal je vaak weer in tijd. Familie aan de andere kant van het land wonen: 350km verderop. Met de auto doe je daar 3u 45min over, met het OV: +/- 5u. En dan heb ik het nog niet eens over het gemak van de auto als je een weekendje ergens heen gaat. Toch is het iedere keer een zure appel om te zien hoeveel je kwijt bent aan een zelfs een kleine auto (Polo).
Wat jij "thuis werken" noemtZenomyscus schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 23:53:
[...]
Ik heb veel thuisgewerkt sindsdien en toen mijn vriendin zwanger was
Het valt mij altijd op hoeveel mensen denken dat je alles wat je met een auto kan ook met een (e)bike kan doenStrider schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 10:50:
Het valt mij altijd op hoeveel mensen de auto pakken voor een kort ritje, dat is voor mij onder de 10km.
Met een ebike ben je daar ook zo.
Even wat aanvullen als automobilist én fervent fietser.
Het is in de 13 jaar dat ik een rijdbewijs heb volgens mij niet de eerste keer dat de benzineprijzen zo hoog zijn dus ja heel vervelend en ik zal er iets minder door rijden maar verder....we zien het wel.
Ook rijden we voornamelijk korte stukjes die technisch gezien met de fiets zouden kunnen. Praktisch gezien ga ik er niet eens aan denken. Kinderen passen niet op één fiets, kan amper extra spullen meenemen en veel plezier/succes om een slapend kind op de fiets te vervoeren.
In de auto zitten we uit de wind en droog en warmer dan op de fiets.
OV of fiets als hét alternatief voor de auto noemen is gewoon onrealistisch. Het een alternatief noemen of maken voor sommige usecases kan zeker wel alleen vereist een cultuur omslag die je niet alleen bij de gebruiker moet zoeken maar veel breder.
Voorbeeld is dat de deur-tot-deur reistijd van de auto veel, veeeeeeel korter is dan het OV ooit kan worden dus die vergelijking is niet eerlijk.
OV vind ik wel ideaal in grote steden of als je bv het ccentrum van een stad in moet. Hier zetten we regelmatig de auto op een station neer in de 'buurt' en dan met de trein naar centrum A'dam, R'dam, Den Haag, ect.
Fiets is meer mijn ding en ook dat is écht niet hét alternatief maar kan wel veel meer een alternatief vormen.
Zelf heb ik jaren scooter gereden omdat ik simpelweg binnen X tijd vaak ergens moest zijn na werk en dat simpelweg op een fiets niet redde. Na dat dat weg viel heb ik de scooter weggedaan en ben gaan fietsen naar werk (11KM enkele reis). Het fietsen opzich is goed te doen maar het gedoe er om heen, man man
Kom je bezweet aan, geen ruimte om je om te kleden, geen ruimte om kleding op te hangen en drogen, geen opberg mogelijkheden voor extra kleding/tas/persoonlijke spullen. Geen douche/opfris mogelijkheden maar ook gewoon geen mogelijkheid om je dure fiets fatsoenlijk te stallen
Nee echt heel erg stimulerend om te gaan fietsen. Nou snap ik echt wel dat niet iedere werkgever dat allemaal kan realiseren maar dit was een redelijke zorginstelling waarbij er in die tijd dat ik fietste 3 panden volledig gerenoveerd zijn en 3 panden nieuw gebouwd zijn. Elke keer bovenstaande wensen aangegeven, hell ze waren er zelfs maar zijn gewoon weggehaald tijdens de renovatie

Ja nee lekker stimulerend voor mensen die wilde fietsen.
Ander punt is de infra, ja die is in Nederland erg goed maar op die fietsroute zaten 10 oversteek punten waarbij de meeste een 90-graden bocht hadden.
Effectief dus elke kilometer een keer stil staan, vaart er uit, wachten (lekker in de regen of harde koude wind), ect. Alleen al het 3x oversteken omdat het fietspad opeens aan de andere kant van de weg verder ging

En voor de E-bikers, sta je dan met je lader en kun je je accu niet laden...
Als de fiets een beter alternatief moet worden voor woon-werk verkeer zal er echt een omslag moeten komen vanuit werkgevers bv met steun of advies van een overheid.
[ Voor 80% gewijzigd door sapphire op 02-02-2022 13:20 ]
Ik snap dat je dit denkt, maar zo simpel is het niet. Een e-bike kan hartstikke goed meehelpen tegen over-gewicht. Dit omdat met een e-bike 20km opeens een stuk dichterbij komt. Je zal namelijk eerder de fiets pakken waar je met een normale fiets hiervoor de auto of bus zou pakken.LordSinclair schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 11:54:
[...]
Een ebike en anti-overgewicht in 1 bericht noemen. Als je iets aan overgewicht wilt doen moet je op een fiets gaan waar je op zweet, een fiets waar je je op moet inspannen. Het wordt nu gewoon gebruikt als e-scooter zonder een benodigd rijbewijs.
Daarnaast is een gewone fiets ook een stuk beter voor het milieu. Want je hoeft er geen elektriciteit in te stoppen.
Energie gebruiken is niet perse een probleem, zolang het maar geen overshoot veroorzaakt. Als alle 8 miljard een e-bike zouden gebruiken i.p.v. alle miljarden auto's die er zijn, kan de aarde dit makkelijk aan.
https://www.treehugger.co...use-gas-emissions-5074553
Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen
Maak de vergelijking met de tweede auto. Dan ziet het er al een stuk rooskleuriger uit voor de e-bike.sapphire schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 12:48:
[...]
Het valt mij altijd op hoeveel mensen denken dat je alles wat je met een auto kan ook met een (e)bike kan doen
Wat moeten mensen dan? Het OV pakken?
Ik ga sinds het thuiswerken nog maar 1 á 2 keer per week naar kantoor.
Reistijd
Voor mij duurt de route Apeldoorn <-> Hengelo 2x zo lang met het OV dan met de auto (1u20min ipv 40min) en dan heb ik nog het geluk dat er bij mijn werk een bushalte voor de deur ligt.
Kosten
Een enkele reis kost mij €17 aan trein en bus. Dus €34 per dag. Ik reis niet vaak genoeg om een abo te rechtvaardigen. Over vier weken wordt dat dan tussen de €135 en €270 aan reiskosten.
Een autorit kost me €8 aan brandstof bij een literprijs van €2, dus €16 per dag. Dat is de helft van de kosten van het OV, ik ben de helft langer onderweg en hoef niet door de regen naar het station te lopen/fietsen.
Maar een auto kost meer geld dan aleen de brandstof!
Die auto is er hoe dan ook voor boodschappen doen, vakanties en ritten naar familie. Daarbij dekt het verschil in reiskosten tov het OV bij 1x per week naar kantoor al de wegenbelasting en verzekering voor de hele maand
Nee de brandstof moet nog veel, veel duurder worden wil ik de auto laten staan.
Ik ga sinds het thuiswerken nog maar 1 á 2 keer per week naar kantoor.
Reistijd
Voor mij duurt de route Apeldoorn <-> Hengelo 2x zo lang met het OV dan met de auto (1u20min ipv 40min) en dan heb ik nog het geluk dat er bij mijn werk een bushalte voor de deur ligt.
Kosten
Een enkele reis kost mij €17 aan trein en bus. Dus €34 per dag. Ik reis niet vaak genoeg om een abo te rechtvaardigen. Over vier weken wordt dat dan tussen de €135 en €270 aan reiskosten.
Een autorit kost me €8 aan brandstof bij een literprijs van €2, dus €16 per dag. Dat is de helft van de kosten van het OV, ik ben de helft langer onderweg en hoef niet door de regen naar het station te lopen/fietsen.
Maar een auto kost meer geld dan aleen de brandstof!
Die auto is er hoe dan ook voor boodschappen doen, vakanties en ritten naar familie. Daarbij dekt het verschil in reiskosten tov het OV bij 1x per week naar kantoor al de wegenbelasting en verzekering voor de hele maand

Nee de brandstof moet nog veel, veel duurder worden wil ik de auto laten staan.
De aanschafwaarde van je auto wegschrijven als kosten slaat nergens op. Je kunt hiervoor rekenen met afschrijving (aanschaf <-> dagwaarde) maar jouw auto is op dit moment niet €0 waard. Net zo min als bijv je huis en je meubels.Weissbier schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 09:25:
[...]
In totaal inclusief aanschaf heb ik € 17000 aan de auto uitgegeven, dat is dus echt alle kosten. Zelfs het vignet van Oostenrijk heb ik toegevoegd aan de autokosten, is ja een soort van wegenbelasting. Maar dit zijn natuurlijk geen verhaaltjes om te vertellen op verjaardagsfeestjes, of het moet een feestje voor autisten zijn![]()
Want in mijn kring is het altijd van: de auto heeft geen onderhoud nodig, zo ook mijn ouders.... dus men meent altijd goedkoop te rijden. Echter zodra er iets kapot is, moet de auto plotseling verkocht worden. Per km is een auto echt niet goedkoper of sneller dan het OV hoor
[ Voor 30% gewijzigd door MadMarky op 02-02-2022 13:25 ]
@SinergyX enige wat ik probeer aan te geven is dat ik vind dat het tijd wordt dat we deze Matrix moeten rebooten
Maargoed, realisme genoeg - ik weet dat we wel gaan zien hoe het bevalt om te verhuizen vanwege zeespiegelstijging, oorlog om zoet water te voeren en een scrubber in huis te hebben om je binnenklimaat gezonder te maken dan het buiten is. Vooruitzien is regeren, ik zet in op vruchtbare grond ver boven zeeniveau
Ik heb zowel geen 2e auto als e-bike dus kan me er weinig bij voorstellenJoris748 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 13:10:
[...]
Maak de vergelijking met de tweede auto. Dan ziet het er al een stuk rooskleuriger uit voor de e-bike.
Wij hebben dus wel een tweede auto, dat is ontstaan uit gewoonte. Ik had een auto, mijn vrouw had een auto ... dus toen hadden we twee auto's (en nog steeds).sapphire schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 13:25:
[...]
Ik heb zowel geen 2e auto als e-bike dus kan me er weinig bij voorstellen
Gebruik mijn auto eigenlijk alleen nog maar voor woon/werk verkeer, wat prima met een speed pedelec kan (20 km enkele reis) en als alternatief ook nog een busverbinding zonder over te hoeven stappen (60 minuten totale reisduur). OV zou nog interessanter zijn als de bus wat minder vaak zou stoppen.
En dat is het probleem in Nederland. Sinds het OV aan marktpartijen is overgelaten, is de dienstregeling uitgekleed.
Precies, genoeg rijkdom in NL om het OV gratis te maken en ook uit te breiden. Luxemburg en andere plekken hebben er al veel goede ervaringen mee.
Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen
Ik heb zo'n 5 jaar lang naar mijn werk gefietst (ook in de winter), 16 km enkele reis.Supermario16 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 09:54:
[...]Doen! Wij hebben bewust geen tweede auto gekocht maar een speed pedelec. Ik heb er nog weinig spijt van gehad, maar je moet niet van suiker zijn als het een beetje regent.
Een goed regenpak gekocht maar uiteindelijk in die 5 jaar misschien 6 keer per jaar(!) nodig gehad.
Het regent in Nederland helemaal niet zo vaak dan dat je zou denken.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Dit inderdaad. En naast die subsidie is er nog indirecte subsidie omdat in tegenstelling tot de rest van de wereld er niet of nauwelijks accijns worden geheven op de brandstof voor de luchtvaart.Anoniem: 1641394 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 11:59:
[...]
De ironie, enig idee hoe veel subsidie er naar Schiphol/KLM gaat?
Soms is dat erg inderdaad.RemcoDelft schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 12:07:
[...]
Of dat bij het OV mijden ook het geval is is een politieke vraag die me hier zwaar off-topic lijkt.
Ik heb een week terug de knoop doorgehakt en ga een elektrische scooter nemen (45 km/u model) als vervanging van de auto voor woon/werk verkeer (2x 28 km). Motivatie is deels de benzineprijs en de recent verhoogde parkeerkosten op werklocatie, maar ook vaak file ergernis in de spits zodra het thuiswerkadvies weer wordt opgeheven.
Toegegeven, het is ook wel een erg fijne rit op de scooter. Grotendeels langs autoluwe weg langs het water en hoef slechtst 2 stoplichten te passeren. In file vrije condities is het 10 tot 15 minuten meer reistijd, wat je makkelijk terugloopt zodra er een keer wel file staat.
Een ritje van 56 kilometer gaat mij ongeveer 1,2 kWh kosten, waarvan ik de helft op werk kan bijladen. 0,6 kWh voor eigen rekening dus, dat scheelt flink met de ongeveer 4 liter benzine die ik er anders doorheen jaag.
Toegegeven, het is ook wel een erg fijne rit op de scooter. Grotendeels langs autoluwe weg langs het water en hoef slechtst 2 stoplichten te passeren. In file vrije condities is het 10 tot 15 minuten meer reistijd, wat je makkelijk terugloopt zodra er een keer wel file staat.
Een ritje van 56 kilometer gaat mij ongeveer 1,2 kWh kosten, waarvan ik de helft op werk kan bijladen. 0,6 kWh voor eigen rekening dus, dat scheelt flink met de ongeveer 4 liter benzine die ik er anders doorheen jaag.
Het bizarre is, is dat de overheid hiermee de vrijheid van zijn inwoners afpakt. Wat mij betreft volledig onacceptabel. Het woord emigreren is hier ondertussen (helaas) al vaker over tafel gegaan. Ik ben niet van plan om de rekening van de groene transitie te gaan betalen. Zeker niet gezien ik tegen het afronden van de transitie al lang en breed onder de grond lig en ook al helemaal niet wanneer datgene wat op die rekening, een druppel op een gloeiende plaat is.Montaner schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 16:48:
Het kunstmatig verhogen van benzine prijzen en deze daarna niet laten zakken terwijl het onderliggende argument om ze te verhogen weg is.. sja. Zo blijft het maar duurder en duurder worden. Gezien de politieke agenda om elektrisch en groen te pushen zie ik ze daar ook geen aandacht aan geven, niet op een positieve manier althans.
Moet je daarom dan maar minder gaan rijden? Neuh.. vind ik niet. Het bewust zijn van wanneer je wel en wanneer niet de auto pakt zou niet moeten afhangen van de prijs van benzine, of elektra wat dat betreft.
[ Voor 13% gewijzigd door B4llistic op 02-02-2022 14:56 ]
Goed idee. Mijn Zundapp brommer uit de jaren 80 met 2takt motortje komt ook steeds vaker van stal. Kost me ook maar een liter of 2 om op bestemming te komen en is het duurt niet eens heel veel langer. En is nog leuker ook!frennek schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 14:11:
Ik heb een week terug de knoop doorgehakt en ga een elektrische scooter nemen (45 km/u model) als vervanging van de auto voor woon/werk verkeer (2x 28 km). Motivatie is deels de benzineprijs en de recent verhoogde parkeerkosten op werklocatie, maar ook vaak file ergernis in de spits zodra het thuiswerkadvies weer wordt opgeheven.
Als wij hem niet gaan betalen, wie dan wel? Afrika die historisch maar 1% van de greenhousegasses heeft?B4llistic schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 14:54:
[...]
Het bizarre is, is dat de overheid hiermee de vrijheid van zijn inwoners afpakt. Wat mij betreft volledig onacceptabel. Het woord emigreren is hier ondertussen (helaas) al vaker over tafel gegaan. Ik ben niet van plan om de rekening van de groene transitie te gaan betalen. Al helemaal niet wanneer datgene wat op die rekening, een druppel op een gloeiende plaat is.
/f/image/glK7bn7W8ModCGwr1JoyINFS.png?f=fotoalbum_large)
Historisch heeft het westen dit veroorzaakt (Asia produceert voor ons!).
Als wij het niet betalen, dan zullen we onder water komen te staan, overspoeld worden door klimaat-vluchtingen. De enige optie is van onze fossiele en auto (tevens elektrische auto's) verslaving af te kicken. Dit zal pijn doen, maar als je denkt dat we op de oude voet verder kunnen, dan gaan we een toekomst tegemoet die niemand wilt.
Overigens hoop ik dat twee takkers binnenkort verboden worden, wat een takke-herrie maken die dingen en als ze langsrijden stik ik bijna. Bizar dat de overheid dit zo lang heeft toegestaan.
[ Voor 6% gewijzigd door Ecological op 02-02-2022 15:04 ]
Dan ga je toch lekker naar de VS of Canada waar de auto dan de enige optie voor degelijk vervoersmiddel is. In Nederland hebben we nog goede fietspaden en degelijk OV tov Noord-Amerika. Hier geef je de autorijder daadwerkelijk een alternatief. Dat is pas vrijheid.B4llistic schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 14:54:
[...]
Het bizarre is, is dat de overheid hiermee de vrijheid van zijn inwoners afpakt. Wat mij betreft volledig onacceptabel. Het woord emigreren is hier ondertussen (helaas) al vaker over tafel gegaan.
Mijn reactie is van een ontzettend simpel niveau, maar dat is ook gewoon het beleid van onze overheid. De overheid gebruikt de verkeerde prikkels om mensen te (de-)stimuleren.Weissbier schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 16:15:
Men beweert dus dat automobilisten geen meter minder zijn gaan rijden, ondanks dat de benzineprijs zo sterk gestegen is. Wij merken het allemaal in onze portemonnee: ook wanneer je geen auto rijdt, want de verhoogde brandstofprijzen worden gewoon door berekend naar de klant/product.
- Stroom goedkoper maken en gas duurder, heeft er niet toe geleidt dat mensen acuut minder gas verbruiken
- Elektrische auto's gratis maken en de wegenbelasting op vervuilende brandstof auto's heeft niet direct toe geleidt dat Jan Modaal zijn wagen inruilt
- Accijns op roken en alcohol verhogen heeft alleen maar tot nieuwe record omzetten voor supermarkten en belastinginkomsten geleidt, maar niet per se minder rokers/drinkers
- Accijns op benzine leidt niet automatisch tot minder gereden kilometers
Ja, op papier zijn er nu minder rokers, meer elektrische auto's, gasloze huizen en alternatieve mobiliteitsoplossingen, maar dat is simpelweg ook gewoon de trend. Als nieuwe huizen verplicht gasloos zijn en een Tesla Model S sportwagen goedkoper is dan een VW Golf, dan is daar al niet echt veel onlogisch/vrijwilligs meer aan. Om dan vervolgens ook nog eens de mensen in sociale huur of die niet uit weelde een oude diesel rijden financieel te straffen, is gewoon pervers als je het mij vraagt.
Ik vind het niets meer dan burgertje pesten. In plaats van structurele oplossingen bieden, of betere alternatieven, gooien ze het geld aan de ene kant over de balk (elektrische auto's met 400pk gratis laten rijden) en vervolgens een goedkoop autootje voor de kosten op laten draaien. Ze draaien op de meest eenvoudige manier aan de knoppen; mensen met keuze financieel verleiden en mensen zonder keuze voor de kosten op laten draaien zodat het de overheid onder de streep niets kost. Als ze niets deden waren veel van deze trends ook wel ontstaan, maar nu kunnen ze de cijfers ook nog eens gebruiken ter bevestiging van een 'goed' beleid.
Met mijn huidige werkdruk én werktijden is het niet eens mogelijk om vanaf mijn woonplaats naar de werkgever te komen. Fijn de randstad. Maar niet als je in het buitengebied woont waar 1 buslijn per uur rijd. 2x overstappen en ik kom op mijn huidige werkplek.RemcoDelft schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 12:07:
[...]
De meeste mensen willen geen OV, maar prive vervoer. Het is niet aan de overheid om dat te bepalen, daarom wordt het OV alleen als excuus gebruikt voor hoge voertuigbelastingen.
Reistijd, 1,5/2 uur. Auto 20/25 minuten. Makkelijke keus.
Buiten het feit, dat ik werkdagen maak dat ik niet eens meer thuis zou kunnen komen of op de werkplek.
[ Voor 7% gewijzigd door TomTom1990 op 02-02-2022 15:24 ]
Weer een lekker verhaal uit de onderbuik.Ypuh schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 15:19:
[...]
Mijn reactie is van een ontzettend simpel niveau, maar dat is ook gewoon het beleid van onze overheid. De overheid gebruikt de verkeerde prikkels om mensen te (de-)stimuleren.
- Stroom goedkoper maken en gas duurder, heeft er niet toe geleidt dat mensen acuut minder gas verbruiken
- Elektrische auto's gratis maken en de wegenbelasting op vervuilende brandstof auto's heeft niet direct toe geleidt dat Jan Modaal zijn wagen inruilt
- Accijns op roken en alcohol verhogen heeft alleen maar tot nieuwe record omzetten voor supermarkten en belastinginkomsten geleidt, maar niet per se minder rokers/drinkers
- Accijns op benzine leidt niet automatisch tot minder gereden kilometers
..
Roken is wel degelijk afgenomen de afgelopen jaren.
EV's nemen langzaam maar zeker het wagenpark over. De gemiddelde auto in Nederland is 11 jaar oud. Dus een compleet wagenpark vervangen kost gewoon 20 jaar.
Zoals ik al eerder aangaf in dit topic is de accijns op benzine vrijwel gelijk gebleven de afgelopen jaren.
EV's zijn in het begin inderdaad overgestimuleerd maar daar is nu echt geen sprake meer van. Bijtelling bedrag boven €35.000 zit al in het normale tarief.
Nou, ik kan je voorspellen dat in zowat elk land de burgers de rekening van de groene transitie gaan betalen. Tenzij je bereid bent je aan te sluiten bij de Nambikwara stam in Brazilië. Moet je wel even Nambikwara leren spreken.B4llistic schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 14:54:
[...]Het bizarre is, is dat de overheid hiermee de vrijheid van zijn inwoners afpakt. Wat mij betreft volledig onacceptabel. Het woord emigreren is hier ondertussen (helaas) al vaker over tafel gegaan. Ik ben niet van plan om de rekening van de groene transitie te gaan betalen. Zeker niet gezien ik tegen het afronden van de transitie al lang en breed onder de grond lig en ook al helemaal niet wanneer datgene wat op die rekening, een druppel op een gloeiende plaat is.
We hebben allemaal recht op een plekje op deze aarde. Alleen, het is wel de bedoeling dat dat mooie plekje ook nog in volle tevredenheid door een ander gebruikt kan worden wanneer jij al lang en breed onder de grond ligt.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Kant nog wal, appels met peren,etcjapie06 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 15:02:
[...]
Dan ga je toch lekker naar de VS of Canada waar de auto dan de enige optie voor degelijk vervoersmiddel is. In Nederland hebben we nog goede fietspaden en degelijk OV tov Noord-Amerika. Hier geef je de autorijder daadwerkelijk een alternatief. Dat is pas vrijheid.
Alsof het OV of een fiets een alternatief is voor veel (buitenlandse) reizen. Zowel in tijd, gemak als kosten. kom op zeg... Jij woont in de randstad zeker.
[ Voor 13% gewijzigd door B4llistic op 02-02-2022 15:35 ]
En wat voor alternatief. Heb je nog zin om inhoudelijk op mijn post in te gaan of voldoe ik niet aan jouw beeld van de gemiddelde Nederlander omdat ik niet zomaar naar mijn werk kan fietsen?japie06 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 15:02:
[...]
Dan ga je toch lekker naar de VS of Canada waar de auto dan de enige optie voor degelijk vervoersmiddel is. In Nederland hebben we nog goede fietspaden en degelijk OV tov Noord-Amerika. Hier geef je de autorijder daadwerkelijk een alternatief. Dat is pas vrijheid.

[ Voor 6% gewijzigd door MadMarky op 02-02-2022 15:39 ]
Ook een eenzijdige visie op mijn 'simpele' reactie:japie06 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 15:27:
Weer een lekker verhaal uit de onderbuik.
Roken is wel degelijk afgenomen de afgelopen jaren.
EV's nemen langzaam maar zeker het wagenpark over. De gemiddelde auto in Nederland is 11 jaar oud. Dus een compleet wagenpark vervangen kost gewoon 20 jaar.
Zoals ik al eerder aangaf in dit topic is de accijns op benzine vrijwel gelijk gebleven de afgelopen jaren.
EV's zijn in het begin inderdaad overgestimuleerd maar daar is nu echt geen sprake meer van. Bijtelling bedrag boven €35.000 zit al in het normale tarief.
- Het aantal rokers is wel afgenomen (maar al jaren stabiel) het aantal sigaretten dat geconsumeerd wordt is dat echter niet: https://www.cbs.nl/nl-nl/...%2027%2C3%20procent%20toe.
- De accijns op benzine is inderdaad ongewijzigd, maar dit was al een exponentieel model. Voor iedere eurocent die benzine duurder wordt, vangt de overheid al 4 cent meer. Het model hoeft dus niet aangepakt te worden; ook al worden er minder kilometers gereden en zijn nieuwe wagens zuiniger, de overheid pakt de overgebleven brandstof rijders wel doordat hun inkomsten gelijk blijven. Ook als de inkomsten dalen is dat positief; er wordt dan immers minder uitstoot gegenereerd. De overheid kan dus letterlijk niet verliezen in dit scenario.
- Het oversubsidieren van EV's was leuk voor de personen die een Model S of nieuwe Mitsubishi PHEV konden betalen, maar het gros van Nederland koopt zijn of haar wagens gewoon op de 2e hands markt. Nu er eindelijk betaalbare auto's op de markt komen, worden die subsidies rap afgebouwd.
De Tesla Model S's en Outlander PHEV's zijn overigens al lang geexporteerd. Het zijn dus letterlijk de oosterburen die het meest profiteren van onze subsidie, en Jan Modaal die via accijns deze subsidie heeft mogen financieren wordt nu enerzijds gedwongen door de hoge brandstofprijzen, maar mag anderzijds nauwelijks nog voordeel opstrijken van het overstappen.
Bijtelling bestaat verder helemaal niet voor particulieren en mocht je geen koopwoning (= zonnepanelen) hebben, dan ben je per definitie de sjaak. Dat betreft meer dan 40% van Nederlandse huishoudens.
Ik fiets ook niet (meer) naar mijn werk, maar ik pak wel de fiets voor veel andere tripjes. Even snel naar de supermarkt of langs een vriend. Als je de in VS/Canada boodschappen moet doen, moet je altijd met de auto. Hier niet.MadMarky schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 15:38:
[...]
En wat voor alternatief. Heb je nog zin om inhoudelijk op mijn post in te gaan of voldoe ik niet aan jouw beeld van de gemiddelde Nederlander omdat ik niet zomaar naar mijn werk kan fietsen?
Het hoeft geen alternatief te zijn voor alle reizen. En dat claim ik ook niet. Maar voor veel tripjes kan je best de fiets of het OV pakken. Die vrijheid heb je niet in good old US of A.B4llistic schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 15:32:
[...]
Kant nog wal, appels met peren,etc
Alsof het OV of een fiets een alternatief is voor veel (buitenlandse) reizen. Zowel in tijd, gemak als kosten. kom op zeg... Jij woont in de randstad zeker.
japie06 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 15:45:
[...]
Ik fiets ook niet (meer) naar mijn werk, maar ik pak wel de fiets voor veel andere tripjes. Even snel naar de supermarkt of langs een vriend. Als je de in VS/Canada boodschappen moet doen, moet je altijd met de auto. Hier niet.
Dit is toch simpelweg niet waar gozer. Waarom specifiek USA wordt aangekaart weet ik even niet maar oke ik ga er in mee; Woon jij in een dorp in de USA dan kan 9 van de 10x ook binnen fietsafstand prima terecht. In een stad 10 van de 10 keer. In NL zijn er ook plekken (Groningen, Friesland) waar je ook niet uit de voeten kunt wanneer je gebonden bent aan fiets of OV. Dit is geheel aan jezelf waar je gaat wonen. Houdt je niet van drukte en ga je wat verder wonen, en, om op het punt terug te komen, wordt je vrijheid ernstig beperkt. Dit is waar ik op doel met beperking van je vrijheid. Daarnaast kunnen we dit onderwerp nog verder bespreken in andere situaties zoals plezier ritjes, vakantie roadtrips, etcjapie06 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 15:50:
[...]
Het hoeft geen alternatief te zijn voor alle reizen. En dat claim ik ook niet. Maar voor veel tripjes kan je best de fiets of het OV pakken. Die vrijheid heb je niet in good old US of A.
Je hebt zeker veel Not Just Bikes gekeken.japie06 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 15:50:
[...]
Het hoeft geen alternatief te zijn voor alle reizen. En dat claim ik ook niet. Maar voor veel tripjes kan je best de fiets of het OV pakken. Die vrijheid heb je niet in good old US of A.
Maar ik heb ook in Noord-Amerika gewoond, ik kan het helemaal beamen. (buiten Quebec en Toronto)
Gast ga terug naar Geenstijl ofzo. Welke vrijheid wordt je precies beperkt dan?B4llistic schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 16:05:
[...]
[...]
Dit is toch simpelweg niet waar gozer. Waarom specifiek USA wordt aangekaart weet ik even niet maar oke ik ga er in mee; Woon jij in een dorp in de USA dan kan 9 van de 10x ook binnen fietsafstand prima terecht. In een stad 10 van de 10 keer. In NL zijn er ook plekken (Groningen, Friesland) waar je ook niet uit de voeten kunt wanneer je gebonden bent aan fiets of OV. Dit is geheel aan jezelf waar je gaat wonen. Houdt je niet van drukte en ga je wat verder wonen, en, om op het punt terug te komen, wordt je vrijheid ernstig beperkt. Dit is waar ik op doel met beperking van je vrijheid. Daarnaast kunnen we dit onderwerp nog verder bespreken in andere situaties zoals plezier ritjes, vakantie roadtrips, etc
Waarop baseer je je conclusie over de ontwikkeling van het aantal gekochte sigaretten? Ik zie het niet in de door jou aangehaalde bron.Ypuh schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 15:45:
[...]
Ook een eenzijdige visie op mijn 'simpele' reactie:
- Het aantal rokers is wel afgenomen (maar al jaren stabiel) het aantal sigaretten dat geconsumeerd wordt is dat echter niet: https://www.cbs.nl/nl-nl/...%2027%2C3%20procent%20toe.
Onzin. Brandstofaccijns is een vast bedrag per liter, met een jaarlijkse inflatiecorrectie. Niks exponentieels aan.- De accijns op benzine is inderdaad ongewijzigd, maar dit was al een exponentieel model. Voor iedere eurocent die benzine duurder wordt, vangt de overheid al 4 cent meer. Het model hoeft dus niet aangepakt te worden; ook al worden er minder kilometers gereden en zijn nieuwe wagens zuiniger, de overheid pakt de overgebleven brandstof rijders wel doordat hun inkomsten gelijk blijven. Ook als de inkomsten dalen is dat positief; er wordt dan immers minder uitstoot gegenereerd. De overheid kan dus letterlijk niet verliezen in dit scenario.
Accijns: vast bedrag per liter
Accijns is een vaste heffing van de overheid op onder meer brandstof. In 2022 is de accijns omhoog gegaan met een inflatiecorrectie van 1,3%. Het vaste bedrag per liter op benzine bedraagt nu 83,2 cent, op diesel 53,6 cent en op LPG 19,9 cent.
De tarieven gaan elk jaar met een inflatiecorrectie omhoog. Het is dus denkbaar dat wanneer de olieprijs daalt en de accijns stijgt, de brandstof dan toch duurder wordt. Afgezien van de jaarlijkse aanpassing doet de accijns dus niet mee aan de schommelingen van de brandstofprijzen.
Bron: https://www.anwb.nl/auto/autobelastingen/brandstofprijzen
- Het oversubsidieren van EV's was leuk voor de personen die een Model S of nieuwe Mitsubishi PHEV konden betalen, maar het gros van Nederland koopt zijn of haar wagens gewoon op de 2e hands markt. Nu er eindelijk betaalbare auto's op de markt komen, worden die subsidies rap afgebouwd.
De Tesla Model S's en Outlander PHEV's zijn overigens al lang geexporteerd. Het zijn dus letterlijk de oosterburen die het meest profiteren van onze subsidie, en Jan Modaal die via accijns deze subsidie heeft mogen financieren wordt nu enerzijds gedwongen door de hoge brandstofprijzen, maar mag anderzijds nauwelijks nog voordeel opstrijken van het overstappen.
Bijtelling bestaat verder helemaal niet voor particulieren en mocht je geen koopwoning (= zonnepanelen) hebben, dan ben je per definitie de sjaak. Dat betreft meer dan 40% van Nederlandse huishoudens.
Beschrijf het inderdaad niet helemaal juist. De huidige prijs is als volgt opgebouwd:Joris748 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 16:07:
[...]
Waarop baseer je je conclusie over de ontwikkeling van het aantal gekochte sigaretten? Ik zie het niet in de door jouw aangehaalde bron.
[...]
Onzin. Brandstofaccijns is een vast bedrag per liter, met een jaarlijkse inflatiecorrectie. Niks exponentieels aan.
:fill(white):strip_exif()/f/image/LAl0tmjPSvNXnXdLEZnPqSyA.png?f=user_large)
37% gaat naar de zandbak, 8% naar Shell en consorten en de rest naar onze staat. De accijns weet je zeker dat die ieder jaar omhoog gaat, ongeacht de productieprijs stijgt of daalt. De marge en BTW worden geschaald aan de productieprijs en bewegen dus mee naar mate de vraag naar brandstof toeneemt.
Lang verhaal kort; het maakt de staat niet uit of de prijs stijgt of daalt, ze vangen hun aandeel wel. Voor de exploitant maakt het ook niet uit, die vangt z'n marge wel. Voor de consument maakt het ook nauwelijks uit, echt goedkoop zal het door de accijns, minimale marge en productie kosten en de BTW daarover nooit worden. De productieprijs hoeft maar te stijgen en de totale prijs neem exponentieel toe en iedereen inclusief de staat profiteert mee (maar niet door de accijns nee, dat zei ik fout, die is altijd gewoon hoog).
Meer sigaretten verkocht in 2018
Bier en sigaretten brengen meer geld in het supermarktlaatje
Marktcijfers sigaretten
Kom maar door met je volgende opmerkingen. Heb het gevoel dat je hier meer energie voor hebt dan ik om je punt te maken.
Mooi understatementYpuh schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 16:27:
[...]
Beschrijf het inderdaad niet helemaal juist.
Lineair is niet exponentieelDe huidige prijs is als volgt opgebouwd:
[Afbeelding]
37% gaat naar de zandbak, 8% naar Shell en consorten en de rest naar onze staat. De accijns weet je zeker dat die ieder jaar omhoog gaat, ongeacht de productieprijs stijgt of daalt. De marge en BTW worden geschaald aan de productieprijs en bewegen dus mee naar mate de vraag naar brandstof toeneemt.
Lang verhaal kort; het maakt de staat niet uit of de prijs stijgt of daalt, ze vangen hun aandeel wel. Voor de exploitant maakt het ook niet uit, die vangt z'n marge wel. Voor de consument maakt het ook nauwelijks uit, echt goedkoop zal het door de accijns, minimale marge en productie kosten en de BTW daarover nooit worden. De productieprijs hoeft maar te stijgen en de totale prijs neem exponentieel toe en iedereen inclusief de staat profiteert mee (maar niet door de accijns nee, dat zei ik fout, die is altijd gewoon hoog).
Bron 1 geeft aan dat 2018 een lichte trendbreuk was op een al jaren dalend volume.Meer sigaretten verkocht in 2018
Bier en sigaretten brengen meer geld in het supermarktlaatje
Marktcijfers sigaretten
Kom maar door met je volgende opmerkingen. Heb het gevoel dat je hier meer energie voor hebt dan ik om je punt te maken.
Bron 3 noemt een verdere daling van 2,9% in 2020. Kortom nog steeds een dalende trend.
Jij bent degene die ononderbouwde claims doet
En toch wordt er nog vrijwel een gelijke hoeveelheid sigaretten verkocht, ook al is het aantal rokers afgenomen. Het verschil wordt overigens gewoon geïmporteerd, dat het hier niet verkocht wordt betekent niet per definitie dat er ook minder gerookt wordt:Joris748 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 16:54:
Bron 1 geeft aan dat 2018 een lichte trendbreuk was op een al jaren dalend volume.
Bron 3 noemt een verdere daling van 2,9% in 2020. Kortom nog steeds een dalende trend.
Jij bent degene die ononderbouwde claims doet
"In 1990 rookte 35,7 procent van de volwassen Nederlanders, in 2017 nog maar 22,9 procent."
De accijns stijgt, ofwel; een kleiner deel van de bevolking mag opdraaien voor een groter deel van de inkomsten. Daarmee is de cirkel wat mij betreft weer rond en zijn we terug bij het punt wat ik probeerde te maken; het huidige overheidsbeleid met perverse financiële prikkels heeft niet het gewenste effect.
Het blijft m.i. burgertje pesten; mensen dwingen door negatieve financiele prikkels en er nog aan verdienen ook. De subsidies op bijvoorbeeld elektrisch rijden zijn daarmee geen 'sigaar uit eigen doos' maar een 'sigaar uit de doos van mensen die de stap nog niet kunnen maken'. Of dat nou om gas, roken of diesel gaat.
Anoniem: 511810
randstad zeker?japie06 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 15:02:
[...]
AL vaker aangegeven hier maar niet begrepen/genegeerd: er is geen functioneel OV buiten de randstad....
Bepaalde zaken zijn simpelweg niet handig op de fiets zoals boodschappen doen, tassen aan het stuur en risico op een ongeval oplopen nee dank je.
En mijn werk is 33km enkeltje, nee dank je.
Benzine zal eerst nog meer moeten stijgen dan zal ik kijken naar een speed ebike voor woon-werk verkeer, echter niet motiverend in winter weer.
En mijn werk is 33km enkeltje, nee dank je.
Benzine zal eerst nog meer moeten stijgen dan zal ik kijken naar een speed ebike voor woon-werk verkeer, echter niet motiverend in winter weer.
[ Voor 36% gewijzigd door mr_evil08 op 02-02-2022 18:25 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Nope. Brabant.Anoniem: 511810 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 18:18:
[...]
randstad zeker?
AL vaker aangegeven hier maar niet begrepen/genegeerd: er is geen functioneel OV buiten de randstad....
Daar hebben ze fietstassen voor uitgevonden. Passen heel veel boodschappen in. Kan je de auto prima voor laten staan. Kans op een ongeval heb je altijd, als je daar bang voor bent kan je veiliger thuis blijven en de boodschappen met de bezorgdienst laten komen. Of dat zo gezond is? De kans dat je je pensioen niet haalt is groter door te weinig bewegen, dan aangereden te worden op de fiets.mr_evil08 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 18:23:
Bepaalde zaken zijn simpelweg niet handig op de fiets zoals boodschappen doen, tassen aan het stuur en risico op een ongeval oplopen nee dank je.
Fietstas! Misschien niet als je (groot) gezin hebt, maar voor boodschappen met z'n tweeën is dat prima.mr_evil08 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 18:23:
[ Voor 27% gewijzigd door japie06 op 02-02-2022 18:37 ]
Wat dacht je van een rugzak meenemen? Zo doe ik dat altijd: natuurlijk, dan kan ik niet de halve supermarkt leegkopen. Maar alles wat ik nodig heb past in de rugzak. Uiteraard er is weleens een 1.5l fles uit de zijkant van de tas gevallen, maar daar leer je dan vanmr_evil08 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 18:23:
En ongeval? In de auto ben je ook niet onschendbaar hoor: dus een ongeluk kun je net zo goed krijgen, terwijl je onderweg bent in de auto.
Ik vind het wel altijd hartstikke irritant dat automobilisten mij op de fiets voorrang willen geven, terwijl verkeer op de rotonde voorrang heeft. Dus dan staan ze altijd een halve minuut stil op de rotonde, tot ze realiseren dat ik wel de verkeersregels volg en netjes op mijn beurt wacht bij het oprijden van de rotondes.
Maja ik woon letterlijk naast een supermarkt, dus eventueel zou ik zelfs met het winkelwagentje naar huis kunnen gaan. Ware het niet dat er geen lift is

Op basis deze cijfers is het absolute aantal rokers tussen 1990 en 2017 met ongeveer 25% afgenomen, van 3,9 miljoen naar 3,0 miljoen. Het lijkt me niet aannemelijk dat dit niet zorgt voor een daling van het aantal verkochte sigaretten.Ypuh schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 17:10:
[...]
En toch wordt er nog vrijwel een gelijke hoeveelheid sigaretten verkocht, ook al is het aantal rokers afgenomen. Het verschil wordt overigens gewoon geïmporteerd, dat het hier niet verkocht wordt betekent niet per definitie dat er ook minder gerookt wordt:
"In 1990 rookte 35,7 procent van de volwassen Nederlanders, in 2017 nog maar 22,9 procent."
Ik ben het met je eens dat de rekening gelegd wordt bij een het deel van de bevolking dat over het algemeen niet de middelen hebben of de mogelijkheden hebben om er iets aan te doen.De accijns stijgt, ofwel; een kleiner deel van de bevolking mag opdraaien voor een groter deel van de inkomsten. Daarmee is de cirkel wat mij betreft weer rond en zijn we terug bij het punt wat ik probeerde te maken; het huidige overheidsbeleid met perverse financiële prikkels heeft niet het gewenste effect.
Het blijft m.i. burgertje pesten; mensen dwingen door negatieve financiele prikkels en er nog aan verdienen ook. De subsidies op bijvoorbeeld elektrisch rijden zijn daarmee geen 'sigaar uit eigen doos' maar een 'sigaar uit de doos van mensen die de stap nog niet kunnen maken'. Of dat nou om gas, roken of diesel gaat.
Terug naar het onderwerp, brandstof is wel heel duur geworden. Maar dat is de overheid juist weer niet aan te rekenen. Accijnzen zijn de laatste jaren niet enorm verhoogd. Het is de brandstof zelf (of beter de ruwe olie) waarvan de brandstof gemaakt wordt, die duur is geworden.
Wat de overheid wel is aan te rekenen is dat veel mensen geen fatsoenlijk alternatief hebben voor de auto om langere afstanden te overbruggen. Openbaar vervoer zou zo goed en betaalbaar moeten zijn, dat veel mensen niet eens de aankoop van een auto zouden overwegen. Maar die visie ontbreekt.
Als dat mogelijk was, zou de markt het wel leveren. Als het van de overheid moet komen is na decennia toch wel duidelijk dat het niks wordt? Ik hoor al mijn hele leven over "beter OV", en elke politicus wil het want het bekt zo lekker.Joris748 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 19:21:
[...]
Wat de overheid wel is aan te rekenen is dat veel mensen geen fatsoenlijk alternatief hebben voor de auto om langere afstanden te overbruggen. Openbaar vervoer zou zo goed en betaalbaar moeten zijn, dat veel mensen niet eens de aankoop van een auto zouden overwegen. Maar die visie ontbreekt.
Het enige wat na decennia toch wel duidelijk is dat de markt hopeloos gefaald heeft. De marktpartijen willen alleen de krenten uit de pap en de onrendabele lijnen zijn allemaal verdwenen. De partijen die in de laatste decennia aan de knoppen hebben gezeten, geven geen zier om OV, omdat hun achterban de auto niet uit te slaan is.RemcoDelft schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 19:28:
[...]
Als dat mogelijk was, zou de markt het wel leveren. Als het van de overheid moet komen is na decennia toch wel duidelijk dat het niks wordt? Ik hoor al mijn hele leven over "beter OV", en elke politicus wil het want het bekt zo lekker.
@Ypuh
In 2022 is de accijns omhoog gegaan met een inflatiecorrectie van 1,3%. Het vaste bedrag per liter op benzine bedraagt nu 83,2 cent, op diesel 53,6 cent en op LPG 19,9 cent. De tarieven gaan elk jaar met een inflatiecorrectie omhoog. Over de brandstofprijs, inclusief accijns, heft de overheid btw. Die is voor brandstof 21%. geen 17%.
De productieprijs ligt nu op 35% van wat je aan de pomp betaald, dat schommelt door prijs van ruwe olie. 9% van het totaalbedrag is winst, zowel voor de oliemaatschappij als voor de pomphouder
In 2022 is de accijns omhoog gegaan met een inflatiecorrectie van 1,3%. Het vaste bedrag per liter op benzine bedraagt nu 83,2 cent, op diesel 53,6 cent en op LPG 19,9 cent. De tarieven gaan elk jaar met een inflatiecorrectie omhoog. Over de brandstofprijs, inclusief accijns, heft de overheid btw. Die is voor brandstof 21%. geen 17%.
De productieprijs ligt nu op 35% van wat je aan de pomp betaald, dat schommelt door prijs van ruwe olie. 9% van het totaalbedrag is winst, zowel voor de oliemaatschappij als voor de pomphouder
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
Ik pak gewoon de bakfiets, een krat bier en 2 volle shoppers geen probleem! Dan passen er alleen even geen kinderen bijjapie06 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 18:37:
[...]
Fietstas! Misschien niet als je (groot) gezin hebt, maar voor boodschappen met z'n tweeën is dat prima.
De bakfiets kan ik makkelijk achterom bij de keukendeur parkeren, de auto staat minimaal 25m verder (grasveld/plantsoen + stoep voor de deur), maar vaak ook op 150m ivm parkeerdrukte.
Ik zou graag op de fiets naar t werk gaan en de auto de deur uit doen. Helaas is OV geen optie (grensarbeider, duurt +7 uur met OV vs 1 uur met auto, enkele reis). Werkte eerst dichterbij huis maar helaas moest ik daar ivm corona (minder werk) weg.
Wel rijd ik zo zuinig mogelijk, rijdt liever 5 min eerder aan en hang dan achter een vrachtauto op de snelweg bijvoorbeeld. Boodschappen en dergelijke werden altijd al op de fiets of te voet gedaan tenzij er een verjaardag oid was waardoor er veel meer ingekocht moest worden dan normaal.
Helaas zijn de huizenprijzen zo sterk aan het stijgen (en weinig aanbod) dat t vrijwel onmogelijk is om dichterbij t werk te gaan wonen. En huren is ook geld weggooien dus kan ik beter blijven rijden.
Elektrisch rijden was ook al geen optie, nog weinig aanbod met veel range icm mijn budget. Kon alleen modellen kopen waarbij ik elke dag zou moeten laden. Helaas kan ik thuis niet voldoende laden (VVE achtige bullshit, veel auto's, weinig plek etc., ook geen laadpaal in de buurt). Kan dus alleen laden als er plek voor de deur is met maximaal 220/230V. Op t werk was er ook geen optie om te laden.
Dat is inmiddels veranderd (kan op het werk laden), dus misschien zou het nu wel kunnen met een elektrische auto, nog niet naar gekeken. Mja, ik heb deze auto net een half jaar. Ik moet nog kijken naar wat het kost om een andere auto te kopen (EV), tov de waarde die ik verlies om mijn huidige auto te verkopen + besparing op brandstof kosten.
Wel rijd ik zo zuinig mogelijk, rijdt liever 5 min eerder aan en hang dan achter een vrachtauto op de snelweg bijvoorbeeld. Boodschappen en dergelijke werden altijd al op de fiets of te voet gedaan tenzij er een verjaardag oid was waardoor er veel meer ingekocht moest worden dan normaal.
Helaas zijn de huizenprijzen zo sterk aan het stijgen (en weinig aanbod) dat t vrijwel onmogelijk is om dichterbij t werk te gaan wonen. En huren is ook geld weggooien dus kan ik beter blijven rijden.
Elektrisch rijden was ook al geen optie, nog weinig aanbod met veel range icm mijn budget. Kon alleen modellen kopen waarbij ik elke dag zou moeten laden. Helaas kan ik thuis niet voldoende laden (VVE achtige bullshit, veel auto's, weinig plek etc., ook geen laadpaal in de buurt). Kan dus alleen laden als er plek voor de deur is met maximaal 220/230V. Op t werk was er ook geen optie om te laden.
Dat is inmiddels veranderd (kan op het werk laden), dus misschien zou het nu wel kunnen met een elektrische auto, nog niet naar gekeken. Mja, ik heb deze auto net een half jaar. Ik moet nog kijken naar wat het kost om een andere auto te kopen (EV), tov de waarde die ik verlies om mijn huidige auto te verkopen + besparing op brandstof kosten.
In Nederland is het OV in handen van de overheid. De overheid bepaalt de lijnvoering, frequentie etc. En betaalt commerciële partijen voor de uitvoering. Het is niet zo dat het busbedrijf lijnen opheft, dat doet de overheid. Uitzonderingen zijn het spoor, deels, en de waddenveren. Die zijn winstgevend, maar ook daar bepaalt het rijk de voorwaarden.Joris748 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 13:33:
[...]
En dat is het probleem in Nederland. Sinds het OV aan marktpartijen is overgelaten, is de dienstregeling uitgekleed.
Grootste oorzaak van de teloorgang van het OV lijkt mij de betaalbaarheid van de eerste en tweede auto. De auto is zoveel makkelijker dan het OV. Het is gewoon een enorm gedoe. Tenzij het OV hoogfrequent is, wat voor veel bestemmingen niet haalbaar is.
Hierdoor zijn mensen hun leven om de auto gaan bouwen en er afhankelijk van geworden. Bedenk eens welke keuzes in het leven je anders had gedaan als je geen auto had gehad.
Boodschappen doen met de bakfiets gaat sneller dan met de auto voor ons. Kan de auto zelden voor m'n deur parkeren, dus moet altijd met die tassen zeulen.mr_evil08 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 18:23:
De fiets rijdt direct de tuin in, scheelt ~25 meter.
Kan de weekboodschappen doen, 3 volle boodschappentassen met een xl pak toiletpapier (24 rollen) geen enkel probleem.
2 tassen naast elkaar in de lengte. En 1 tas op het zitbankje. Gordel eroverheen en alles ligt vast. Toiletpapier erboven op.
Fiets kan tot 175kg beladen worden (da's echt fors!!), je merkt amper verschil tijdens het fietsen. Alleen metoptrekken en remmen voel je wat meer massa maar hij kan nog steeds snel stoppen met de schijfremmen.
Sinds we die fiets hebben vertik ik het principieel om met de auto de boodschappen te doen.
[ Voor 8% gewijzigd door _Apache_ op 02-02-2022 22:17 ]
Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler
We gaan alleen maar meer rijden maar nu met een EV.
300 km voor €8
En straks in de zomer 350 km voor dat geld.
Namens ons bedankt voor alle donaties in de staatskas mensen
300 km voor €8

En straks in de zomer 350 km voor dat geld.
Namens ons bedankt voor alle donaties in de staatskas mensen
Ligt er natuur ook aan of je auto rijden leuk vindt. Denk dat een hoop mensen het als noodzakelijk kwaad zien. Zelf vindt ik het lekker in de ochtend uurtje tuffen in de auto naar mijn klant/werk lokatie.
En in het weekend ga ik het liefs ook nog een blokje om in in van de hobby auto's En dat merk je nu wel. Ze rijden ergens tussen de 1/3 en 1/8 maar ben er niet minder omgaan rijden. Uiterraard het een heel stuk duurder geworden de afgelopen 2 jaar. Maar verwacht nog wel ruim het dubbele aan kosten voor ik er anders over zou gaan denken. Maar dat is mijn mening van een liefhebber van benzinemotoren.
En in het weekend ga ik het liefs ook nog een blokje om in in van de hobby auto's En dat merk je nu wel. Ze rijden ergens tussen de 1/3 en 1/8 maar ben er niet minder omgaan rijden. Uiterraard het een heel stuk duurder geworden de afgelopen 2 jaar. Maar verwacht nog wel ruim het dubbele aan kosten voor ik er anders over zou gaan denken. Maar dat is mijn mening van een liefhebber van benzinemotoren.
|D3 Battletag: <SG>DarkAngelnl#2829| WOT DarkAngelnl
Ik vind autorijden ook leuk, maar op de standaard tijden/wegen zit er te vaak een of andere bange malloot/bejaarde voor je die voor elke actie 7 minuten nodig heeft. Als je dan 20 rijdt waar je 50 mag, vervolgens n tijd voor een rotonde staat te wachten omdat die gast de richtingaanwijzers niet vertrouwt of ziet, en dan met 45 mag gaan invoegen op de snelweg dan vergaat me het plezier wel.Dark Angel schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 23:27:
Ligt er natuur ook aan of je auto rijden leuk vindt. Denk dat een hoop mensen het als noodzakelijk kwaad zien. Zelf vindt ik het lekker in de ochtend uurtje tuffen in de auto naar mijn klant/werk lokatie.
Ik vind het ook irritant om met zoveel mensen opgehokt te zitten en elke keer weer zoeken naar een plekje. En dan heb je nog slechte aansluitingen, vertraging etc. OV staat voor mij zo ongeveer gelijk aan zelfkastijding.Kalentum schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 22:10:
[...]
In Nederland is het OV in handen van de overheid. De overheid bepaalt de lijnvoering, frequentie etc. En betaalt commerciële partijen voor de uitvoering. Het is niet zo dat het busbedrijf lijnen opheft, dat doet de overheid. Uitzonderingen zijn het spoor, deels, en de waddenveren. Die zijn winstgevend, maar ook daar bepaalt het rijk de voorwaarden.
Grootste oorzaak van de teloorgang van het OV lijkt mij de betaalbaarheid van de eerste en tweede auto. De auto is zoveel makkelijker dan het OV. Het is gewoon een enorm gedoe. Tenzij het OV hoogfrequent is, wat voor veel bestemmingen niet haalbaar is.
Hierdoor zijn mensen hun leven om de auto gaan bouwen en er afhankelijk van geworden. Bedenk eens welke keuzes in het leven je anders had gedaan als je geen auto had gehad.
Ik blijft gewoon rijden net als altijd. Vaak kijk ik wel rond om te vergelijken waar ik het goedkoopste kan getankt worden maandag nog bij de Makro €1,89,-. Op de snelweg doe ik nooit aan tanken en is niet voorgekomen.
Verder vind ik dat de prijzen wel omlaag kunnen en door het kwartje van Kok af te schaffen en erop aandringen dat er meer geproduceerd wordt door landen met olie. Veel landen hebben hun productie verlaagt tijdens de pandemie, om de prijzen zo hoog mogelijk te maken.
Mijn andere strategie, ik rij vaak op snelweg met 100 KM per uur om zoveel mogelijk uit mijn brandstof te halen. Enkele keer nachts rij ik wel eens een keertje harder. Maar ondanks de hoge prijzen gebruiken ik intensief mijn Aygo.
Ik rij gelukkig in een zeer zuinige auto een Toyota Aygo. Ik tank vaak ook niet meer echt helemaal vol en ik deel soms met mijn vrouw samen. Een volle tank is voor mij vaak al €62,-. Waar ik vroeger vaak al rond de €45 zo'n beetje vol zat. Als ik naar Duitsland of België ga dan tank ik altijd vol. Vaak scheelt dat 40 a 50 cent per liter.
Ik doe bijna altijd E10 eens per jaar een keertje 98 of E5.
Ik zal de auto nooit meer willen inruilen voor openbaar vervoer. Ik werk ook altijd vanaf 15:30 tot 00:30/45 en dan rijden er al helemaal geen bussen of openbaar vervoer en moet ik 9.5KM naar huis.
Verder vind ik dat de prijzen wel omlaag kunnen en door het kwartje van Kok af te schaffen en erop aandringen dat er meer geproduceerd wordt door landen met olie. Veel landen hebben hun productie verlaagt tijdens de pandemie, om de prijzen zo hoog mogelijk te maken.
Mijn andere strategie, ik rij vaak op snelweg met 100 KM per uur om zoveel mogelijk uit mijn brandstof te halen. Enkele keer nachts rij ik wel eens een keertje harder. Maar ondanks de hoge prijzen gebruiken ik intensief mijn Aygo.
Ik rij gelukkig in een zeer zuinige auto een Toyota Aygo. Ik tank vaak ook niet meer echt helemaal vol en ik deel soms met mijn vrouw samen. Een volle tank is voor mij vaak al €62,-. Waar ik vroeger vaak al rond de €45 zo'n beetje vol zat. Als ik naar Duitsland of België ga dan tank ik altijd vol. Vaak scheelt dat 40 a 50 cent per liter.
Ik doe bijna altijd E10 eens per jaar een keertje 98 of E5.
Ik zal de auto nooit meer willen inruilen voor openbaar vervoer. Ik werk ook altijd vanaf 15:30 tot 00:30/45 en dan rijden er al helemaal geen bussen of openbaar vervoer en moet ik 9.5KM naar huis.
[ Voor 12% gewijzigd door Van der Berg op 03-02-2022 01:39 ]
X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB
Ik ben sowieso wat meer aan het fietsen naar m'n kantoor en wandelen (goede voornemens), maar als het kutweer is of een pakketje verwacht ofzo pak ik toch de auto. En als ik dan een keer "de grote boodschappen" moet doen doe ik dat 's avonds en rij ik 25km om, dan wordt het ding ook een keer warm (en dan is het lekker rustig). M'n vorige auto is kapot gegaan door alleen maar kleine stukjes rijden, dat gebeurt me geen tweede keer. En dan nog 98 tanken, 1:7, is ook niet grappig. Maar door corona rij ik veel minder dus het valt allemaal wel mee.
Volgens mij reken jij je een beetje rijk hoor: prijsverschil tussen 1 liter E10 is echt geen 40 a 50 cent, al helemaal niet als jezelf al noemt voor € 1,89 in Nederland getankt te hebben.Van der Berg schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 01:32:
Als ik naar Duitsland of België ga dan tank ik altijd vol. Vaak scheelt dat 40 a 50 cent per liter.

Dit zijn nu de prijzen in Duitsland in de grensregio: hier rij ik meestal ook naartoe om boodschappen te doen, soms Aken. Maar Herzogenrath is praktischer en heeft niet zo'n druk verkeer als Aken.
Okay de benzineprijzen zullen in de loop van de dag nog wel zakken, want juist op dit tijdstip zijn ze nog aan de hoge kant

In Duitsland fluctueren de benzineprijzen de hele dag: het is mij in verleden weleens gebeurd, dat ik besluit naar het benzinestation in Duitsland te rijden i.v.m. de lage prijs. En wanneer ik eraan kom blijkt de prijs net met € 0,05 verhoogd te zijn
[ Voor 11% gewijzigd door Weissbier op 03-02-2022 07:37 ]
Slim, die 20l aan gewicht minder zal enorm schelen in het verbruik van de auto. Een voordeel wat overigens snel wegvalt als je een keer extra moet stoppen om te tanken.Van der Berg schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 01:32:
Ik tank vaak ook niet meer echt helemaal vol
Ik tank de auto altijd vol, want morgen is de brandstof weer duurder. Dus dan heb ik nog het voordeel van de goedkopere brandstof. De prijs gaat altijd sneller omhoog dan eventueel weer naar beneden (want dan moeten ze eerst de dure voorraad verkopen).
Ik heb vrij specialistisch werk en woon op 30min rijden van kantoor.
Nu corona 'mee lijkt te vallen' ben ik vaker op kantoor, dit wordt zelfs ook van ons verwacht.
Moet ik nu ander werk nemen of m'n droomhuis verkopen omdat 'de 'groenen' dat willen? Sterker nog je wordt zo bijna geforceerd.
Maar ach, de baas betaald het grootste gedeelte van de reiskosten en schone auto's zijn qua aanschaf toch te duur.
Dus nee, ik kies mijn werk/woning niet op basis van de benzineprijs, fiets/trein is hierbij geen optie en mensen forceren werkt juist altijd tegen.
Als de overheid m'n veel te oude tweedehands dinoslurper nu eens vervangt met een Tesla, hoor je mij niet klagen.
Maar als ze de benzineprijsen laten stijgen, ga ik eerder meer dan minder rijden.
Nieuwe diesels zijn overigens ook totaal niet zo schadelijk meer, maar 'groene diesel' is politiek gezien niet sexy dus betaal je nog steeds flink.
Nu corona 'mee lijkt te vallen' ben ik vaker op kantoor, dit wordt zelfs ook van ons verwacht.
Moet ik nu ander werk nemen of m'n droomhuis verkopen omdat 'de 'groenen' dat willen? Sterker nog je wordt zo bijna geforceerd.
Maar ach, de baas betaald het grootste gedeelte van de reiskosten en schone auto's zijn qua aanschaf toch te duur.
Dus nee, ik kies mijn werk/woning niet op basis van de benzineprijs, fiets/trein is hierbij geen optie en mensen forceren werkt juist altijd tegen.
Als de overheid m'n veel te oude tweedehands dinoslurper nu eens vervangt met een Tesla, hoor je mij niet klagen.
Maar als ze de benzineprijsen laten stijgen, ga ik eerder meer dan minder rijden.
Nieuwe diesels zijn overigens ook totaal niet zo schadelijk meer, maar 'groene diesel' is politiek gezien niet sexy dus betaal je nog steeds flink.
Ik heb hier wel eens uitgerekend wanneer het interessant is om een EV of hybrid te kopen, maar omdat we dat niet zo neer kunnen tellen zal het dan afbetaling worden. De kosten per km liggen dan helaas een stuk hoger waardoor het nog niet interessant is omdat we te weinig kilometers rijden.
Ik hoef maar twee keer per week naar kantoor 30km enkele reis), vrouw voor alsnog ook (5km enkele reis)
Ik hoef maar twee keer per week naar kantoor 30km enkele reis), vrouw voor alsnog ook (5km enkele reis)
[ Voor 22% gewijzigd door De_Bastaard op 03-02-2022 08:01 ]
Dat is een fatzoens kwestie, iemand met mogelijke zware spullen op de fiets wil je zo min mogelijk laten stoppen.Weissbier schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 19:08:
[...]
Wat dacht je van een rugzak meenemen? Zo doe ik dat altijd: natuurlijk, dan kan ik niet de halve supermarkt leegkopen. Maar alles wat ik nodig heb past in de rugzak. Uiteraard er is weleens een 1.5l fles uit de zijkant van de tas gevallen, maar daar leer je dan van
En ongeval? In de auto ben je ook niet onschendbaar hoor: dus een ongeluk kun je net zo goed krijgen, terwijl je onderweg bent in de auto.
Ik vind het wel altijd hartstikke irritant dat automobilisten mij op de fiets voorrang willen geven, terwijl verkeer op de rotonde voorrang heeft. Dus dan staan ze altijd een halve minuut stil op de rotonde, tot ze realiseren dat ik wel de verkeersregels volg en netjes op mijn beurt wacht bij het oprijden van de rotondes.
Maja ik woon letterlijk naast een supermarkt, dus eventueel zou ik zelfs met het winkelwagentje naar huis kunnen gaan. Ware het niet dat er geen lift is
Doorgaans doe ik dat ook in de auto.
Ik denk dat ze het eerder doen, omdat 9 van de 10 fietsers gewoon de rotonde opschiet: als ik zelf al op de rotonde zit met de fiets, dan maak ik het weleens mee dat zo'n jonge vogel gewoon de rotonde opvliegt en als ik dan niet zou afremmen zou er een botsing ontstaanmr_evil08 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 08:17:
[...]
Dat is een fatzoens kwestie, iemand met mogelijke zware spullen op de fiets wil je zo min mogelijk laten stoppen.
Doorgaans doe ik dat ook in de auto.

Maar goed met de fiets i.p.v. de auto gaat prima, alleen deze week regende het twee dagen behoorlijk hard. Vroeger toen ik nog geen rijbewijs had, zweerde ik dat als ik een auto had: ik nooit meer door de regen hoefde te fietsen

Nu heb ik een auto en ben ik potverdorie op de hoogte, dat korte stukjes slecht voor de auto zijn en met de huidige brandstofprijzen slurpt dat ook nog de nodige benzine. En dus fiets ik gewoon door de regen

Net twee weken geleden een Ioniq electric gekocht. Thuis tappen van de zonnepanelen, op het werk idem dito.
Nou, dan kan iedereen verder aan het gas....ik bedoel LPG ;-)
Je moet niks, je kunt, maar het hoeft nietAccretion schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 07:53:
Ik heb vrij specialistisch werk en woon op 30min rijden van kantoor.
Lekker volwassen: "Ik zal ze leren, ik ga meer rijden (ook al kost het me nog meer geld)"Maar ach, de baas betaald het grootste gedeelte van de reiskosten en schone auto's zijn qua aanschaf toch te duur.
Wel een al wat ouder artikel, maar geeft meerdere factoren aan waarom diesel steeds minder interessant is. Onder andere vanwege de hogere aanschafprijs om aan Euro6(d) te voldoen.Nieuwe diesels zijn overigens ook totaal niet zo schadelijk meer, maar 'groene diesel' is politiek gezien niet sexy dus betaal je nog steeds flink.
https://www.anwb.nl/auto/...belangrijke-diesel-vragen
Ik los dat simpel op door na het werk langs de super te gaan, dus geen kleine stukjes met de auto de motor is dan warm, het is voor mij 700 meter omrijden, het zit vrijwel op de route...Weissbier schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 08:29:
[...]
Ik denk dat ze het eerder doen, omdat 9 van de 10 fietsers gewoon de rotonde opschiet: als ik zelf al op de rotonde zit met de fiets, dan maak ik het weleens mee dat zo'n jonge vogel gewoon de rotonde opvliegt en als ik dan niet zou afremmen zou er een botsing ontstaan
Maar goed met de fiets i.p.v. de auto gaat prima, alleen deze week regende het twee dagen behoorlijk hard. Vroeger toen ik nog geen rijbewijs had, zweerde ik dat als ik een auto had: ik nooit meer door de regen hoefde te fietsen![]()
Nu heb ik een auto en ben ik potverdorie op de hoogte, dat korte stukjes slecht voor de auto zijn en met de huidige brandstofprijzen slurpt dat ook nog de nodige benzine. En dus fiets ik gewoon door de regen
Dus hannessen op de fiets met tassen of klein stukje omrijden verkies ik toch het 2e door dat heel klein stukje omrijden.
[ Voor 9% gewijzigd door mr_evil08 op 03-02-2022 10:01 ]
Prima methode inderdaad, zo deed ik dat ook jaren geleden.mr_evil08 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 10:00:
[...]
Ik los dat simpel op door na het werk langs de super te gaan, dus geen kleine stukjes met de auto de motor is dan warm, het is voor mij 700 meter omrijden, het zit vrijwel op de route...
Dus hannessen op de fiets met tassen of klein stukje omrijden verkies ik toch het 2e door dat heel klein stukje omrijden.
Ik laat het nu bezorgen.
Ik fiets altijd (behalve die paar dagen sneeuw) maar ik blijf het een compleet valide reden vinden om dit "afzien" absoluut niet te willen.
Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
mijn vriendin en ik wonen sinds een jaar samen en sinds de prijs zo mega is gaan stijgen denken we echt wel 2x na of we de auto pakken of de fiets. zei rijdt bijna niet meer en ik alleen nog naar kantoor maar werk ook zo veel mogelijk thuis. we zijn met mijn auto van 2x in de maand naar 1x in de 1,5 maand tanken gegaan.
Haar auto kan zelfs 2 maanden op 1 tank beurt.
I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500
Nu weet ik de prijzen van LPG zo ff niet hoor, maar CNG is hier in een jaar tijd van 1,15 euro/kg naar 1,85 euro/kg gegaan... De dagwaarde van een CNG auto keldert door de gasprijzen ook enorm (ik heb er 1) en de belasting is 30 euro/maand duurder dan een benzine auto in de zelfde gewichtsklasse. Bij 20.000km per jaar was het voordeel goed 1000 euro per jaar, dat is nu nog 100 euro.psy schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 10:14:
[...]
Rijden op lpg is vrijwel altijd goedkoper. Die installatie is in no time terugverdiend. Echter mensen willen er blijkbaar niet aan (ik ben ook hier weer de eerste die erover begint). Ik ben er van overtuigd dat het voor de meesten hier absoluut goedkoper rijden zou zijn.
Als onze overheid graag wil dat we milieuvriendelijker worden, dan moeten ze dat wel aantrekkelijker maken dan rijden met fossiele brandstoffen. Maar de belastingvoordeeltjes voor EV's worden steeds minder, de subsidie voor aanschaf van een EV gaat ieder jaar omlaag en de mensen die toch al geen geld hadden voor een EV, betalen zich nu scheel aan brandstof, zodat een EV er de komende jaren ook niet komt voor die mensen.
[ Voor 11% gewijzigd door FastFred op 03-02-2022 10:15 ]
Dan kom je deze grijze weken niet heel ver. Of je hebt gigantisch veel m2 aan zonnepanelen liggen.FranDaMan schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 08:31:
Net twee weken geleden een Ioniq electric gekocht. Thuis tappen van de zonnepanelen, op het werk idem dito.
Ik werk in de supermarkt: dus dan zou de auto 3.5 uur stil staan op de parkeerplaats van de supermarkt en de motor zou niet warm genoeg kunnen worden, dus dat is heel slecht voor de auto.mr_evil08 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 10:00:
[...]
Ik los dat simpel op door na het werk langs de super te gaan, dus geen kleine stukjes met de auto de motor is dan warm, het is voor mij 700 meter omrijden, het zit vrijwel op de route...
Het lampje gaat zelfs pas uit als ik 1km voorbij mijn werkplek gereden ben: bij de concurrent doe ik geen boodschappen, maar zelfs dan zou het een klein stukje omrijden zijn en dan staat de auto weer een halfuurtje stil.
Op het werk liggen wel een paar voetbalvelden volLordSinclair schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 10:20:
[...]
Dan kom je deze grijze weken niet heel ver. Of je hebt gigantisch veel m2 aan zonnepanelen liggen.
En ach, als het maar goedkoop is. "groen" rijden is alleen maar een prettig bijkomend voordeel.
Als ik mijn auto weg doe en voortaan alles met het OV ga doen, kom ik voor trajecten die ik regelmatig afleg boven de 1 euro per km uit. Mijn auto kost 30 cent per km, alles meegerekend. Hoe kan dat danWeissbier schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 09:25:
Per km is een auto echt niet goedkoper of sneller dan het OV hoor
De rekensom zal allicht anders uitkomen als je in de Randstad woont, waar het OV goed geregeld is. Hier in het oosten des lands echter, zijn anno 2022 nog heel veel plaatsen onbereikbaar per trein of bus. Dan blijven taxi of een auto huren als opties over, en dan loopt het kostenplaatje dus behoorlijk hard op. En van die euro per kilometer kan ik een hele dikke auto rijden als ik dat zou willen

Ik ben redelijk bewust bezig als het om verplaatsingen gaat. Heb ik de auto echt nodig? Als het antwoord nee is, laat ik hem liever staan. Zeker binnen mijn woonplaats ben je met de auto vaak langer onderweg dan op de fiets, om over parkeerkosten nog te zwijgen. Bij de huidige benzineprijzen scheelt dat een flinke slok op een borrel. Al merk ik daar nu niet heel veel meer van. Ik doe tegenwoordig vrij gemakkelijk een maand met een tank benzine. Soms is aan 't eind van die maand dan de tank écht leeg, soms heb ik amper 200km gereden en dan zit de tank na 'n maand dus nog bijna vol
Naast de auto (en uiteraard de fiets) heb ik nog 2 motorfietsen. Waar de auto op langere ritten 1:14-15 haalt, is met de motor 1:24 goed haalbaar. Bovendien sta je minder snel stil in een file en parkeergeld moeten betalen voor je motor is zeker hier in het oosten een zeldzaamheid. Als het even kan (lees: als ik niks hoef te vervoeren en het weer helpt een beetje mee) dan ga ik dus op de motor als ik buiten m'n eigen woonplaats moet zijn. Al ben ik afgelopen dinsdag ook gewoon in de regen op de motor naar 'n klus gegaan. Ik heb een hekel aan stil staan in de file, meer dan ik een hekel heb aan nat worden in de regen
Ik ben niet de enige met OV trauma's dusZenomyscus schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 23:53:
[...]
Ik kan ongeveer een uur lang praten waarom ik het liefst nooit meer in het OV zit. Ik heb mezelf 15 jaar gemarteld door het wel te doen. Die auto gaat er niet meer uit. Ik zal hooguit proberen minder te rijden bij een hoge benzineprijs, maar terug maar het OV ga ik zo lang mogelijk vermijden. Been there, done that. Alleen was het al vervelend, laat staan met een kindje.
Je hebt geen idee hoe blij ik ben dat ik na 15 jaar OV een auto heb. Nooit meer om 22:00 weg van een verjaardag omdat je anders je laatste trein niet haalt. Nooit meer opgehaald moeten worden van stations omdat je met het OV niet dichterbij dan 3km van je ouders komt. Nooit meer in een weekend een halfuur tot een uur wachten omdat de bus eens per uur gaat. Nooit meer afhankelijk zijn van een taxi om naar het ziekenhuis te komen omdat de bus pas over 50 minuten gaat. Nooit meer die mensen waar ik me kapot aan erger, zij die op hun telefoon zonder oortjes Tiktok filmpjes kijken of muziek luisteren. Nooit meer mensen die keihard praten, schreeuwen of ruzie maken in de trein. Nooit meer die irritante vertragingen, "rijdt niet", "rijdt niet"... Soms twee keer per dag. Nooit meer op een koud station staan met +5, ohnee +10, ohnee +15. Geen last meer van onhandige overstappen als je spullen wilt meenemen. Geen 60 euro kwijt zijn als je met z'n tweeen naar een verjaardag gaat (20 euro benzine, met deze prijs). Geen reistijd van ruim 2.5 uur, terwijl het met de auto in iets meer dan een uur kan.
Met eigen vervoer (en da's niet per definitie de auto) heb je veel zelf in de hand. Gewoon naar huis gaan als jij dat wil of als de rest ook gaat. In/opstappen waar je bent en uit/afstappen waar je wil zijn. Geen gekloot met overstappen, zeker als de aansluiting tussen trein en bus niet ideaal is. * Destruction heeft menig station rennend doorkruist om nog optijd bij de trein danwel bus te komen... Irritatie/stress factor imo. Moet je dat willen
Dat mijn ouders geen auto hadden heeft er een hele grote rol in gespeeld dat ik op m'n 16e zsm voor 't certificaat ging en een brommer kocht. Ik heb daarna ook eigenlijk nooit meer een trein vanbinnen gezien, ik reed overal naartoe met dat ding. Tot die oom en tante in Utrecht (~100km vanaf mijn woonplaats) aan toe
[ Voor 42% gewijzigd door Destruction op 03-02-2022 17:12 ]
Ford Transit 2.2TDCi '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.
Zo lang we dit blijven doen verdienen 'we' toch weinig medelijden?
We hebben met de storm voor het eerst deze winter de auto gepakt en zijn nauwelijks echt natgeregend (toevallig vd week op de terugweg van wegbrengen). Dat het 'altijd' regent is een mythe, het ziet er vaak van binnen erger uit dan het is buiten. En zo nat word je ook niet in die 5-10 minuten.
Maar een koude brandstof motor verbruikt zo een liter benzine heen en weer van die school, dus kost je dan 2 euro voor 1 schoolbezoekje. Schiet lekker op. Daarbij, zodra het klef oogt buiten kun je je auto dus nergens kwijt, moet je een straat verder parkeren en alsnog terug wandelen
Maar blijkbaar is het een sport om korte ritjes te maken. Wij hebben twee auto's - waarvan we sinds covid-19 eigenlijk nauwelijks 1 auto nodig hebben gehad.
Wij fietsen al 6 jaar vol verbazing 2,06 km enkele reis naar de school van mijn kinderen, terwijl we in de straat van de school mensen in de auto zien stappen om hun kind op loopafstand af te zetten. Enige moment dat we niet fietsen is als we beiden met de auto weg moeten na afzetten van de kinderen, maar liever fietsen we eerst naar huis om over te stappen op de auto zodat de kinderen fietsen.De helft van de autoritten die we maken is korter dan dan 7,5 kilometer; een afstand die prima te fietsen is.
We hebben met de storm voor het eerst deze winter de auto gepakt en zijn nauwelijks echt natgeregend (toevallig vd week op de terugweg van wegbrengen). Dat het 'altijd' regent is een mythe, het ziet er vaak van binnen erger uit dan het is buiten. En zo nat word je ook niet in die 5-10 minuten.
Maar een koude brandstof motor verbruikt zo een liter benzine heen en weer van die school, dus kost je dan 2 euro voor 1 schoolbezoekje. Schiet lekker op. Daarbij, zodra het klef oogt buiten kun je je auto dus nergens kwijt, moet je een straat verder parkeren en alsnog terug wandelen
Maar blijkbaar is het een sport om korte ritjes te maken. Wij hebben twee auto's - waarvan we sinds covid-19 eigenlijk nauwelijks 1 auto nodig hebben gehad.
Veel mensen denken niet verder na, en stappen gewoon blind in de auto. Dat deed ik ooit ook. Toen nog in combinatie met woon-werk verkeer. 15dkm in 3 maanden was eerder regel dan uitzondering. Toen ik de kans kreeg om dat roer om te gooien (een baan dichtbij huis) heb ik die kans dus aangepakt. De auto ging nog mee naar de supermarkt, maar verder besloot ik hem voor korte ritten niet meer te gebruiken. Woon-werk was 10 minuten op de fiets, dus overdag stond de auto gewoon thuis. Van ~5dkm per maand ging ik naar ~400km per maandNiGeLaToR schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 17:08:
Zo lang we dit blijven doen verdienen 'we' toch weinig medelijden?
[...]
Wij fietsen al 6 jaar vol verbazing 2,06 km enkele reis naar de school van mijn kinderen, terwijl we in de straat van de school mensen in de auto zien stappen om hun kind op loopafstand af te zetten. Enige moment dat we niet fietsen is als we beiden met de auto weg moeten na afzetten van de kinderen, maar liever fietsen we eerst naar huis om over te stappen op de auto zodat de kinderen fietsen.
Maar een koude brandstof motor verbruikt zo een liter benzine heen en weer van die school, dus kost je dan 2 euro voor 1 schoolbezoekje. Schiet lekker op. Daarbij, zodra het klef oogt buiten kun je je auto dus nergens kwijt, moet je een straat verder parkeren en alsnog terug wandelen![]()
De kinderen afzetten bij school.. Als het niet in je schema past om eerst met de kinderen te gaan fietsen, terug te fietsen naar huis en dan de auto te pakken, dan kan ik me voorstellen dat je je kinderen naar school brengt en meteen doorrijdt naar je werk. Maar als ik een dag vrij ben zie ik ook dat de buurvrouw van verderop haar zoontje met de auto naar school brengt, 20min later staat de auto er weer...
Ford Transit 2.2TDCi '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.
Omdat je bij een auto ook betaald als deze stil staat: voor met OV heb je natuurlijk ook abonnementen beschikbaar, of bijvoorbeeld dagkaarten voor pak en beet € 20 een hele dag onbeperkt met de trein door heel NederlandDestruction schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 16:55:
[...]
Als ik mijn auto weg doe en voortaan alles met het OV ga doen, kom ik voor trajecten die ik regelmatig afleg boven de 1 euro per km uit. Mijn auto kost 30 cent per km, alles meegerekend. Hoe kan dat dan

Voordeel van OV is, dat je enkel betaald wanneer je het gebruikt: als je niet veel met de auto rijdt, dan zijn het relatief dure km's. De buren hebben dezelfde auto als ik: bij mij staan 105.000km op de teller, bij hun slechts 40.000km en ik zit op € 0,24 per km nu exclusief restwaarde. Zij zijn waarschijnlijk per km veel meer kwijt en ze huren ook nog eens een garage.
Nee met mijn gezinnetje is het OV absoluut niet goedkoper: p+r is enkel goedkoper, wanneer de stad het aantrekkelijk maakt. In Nijmegen en bijvoorbeeld Utrecht kost dat nog geen € 5 inclusief OV retour tot 5 personen. Maar in Düsseldorf hebben ze zoiets bijvoorbeeld niet, dus dan moet ik per volwassene alleen al € 5 betalen of ik zet vrouw en kind in centrum af en rij de auto naar de P+R.
Dat laatste had ik eigenlijk moeten doen ten tijden van ons bezoek aan Düsseldorf, want de parkeergarage bleek zijn tarief extreem verhoogd te hebben. Dus ik was meer dan € 20 voor parkeren kwijt, terwijl wij in Düsseldorf zelf ook gewoon de tram gebruikt hebben.
Sommige werkgevers die dekken trouwens wel de volledige kosten van openbaar vervoer, terwijl ze bij de auto slechts € 0,19 per km vergoeden. Wat dus niet toereikend is. Oh over OV trauma's gesproken: ik heb 1x een enkeltje Aken - Düsseldorf gekocht, terwijl ik van Düsseldorf naar Aken moest reizen. Dus mocht ik de trein uit om een nieuw ticket te kopen

[ Voor 5% gewijzigd door Weissbier op 03-02-2022 17:27 ]
@Destruction eens met gewoonte en soms geen keuze - omdat ik er op let zie ik dat het vooral ouders zijn die gewoon naar huis gaan of soms naar de supermarkt even verderop. Wat ook met de fiets kan, weet ik uit ervaring.
Het probleem is niet dat mensen de auto pakken, het probleem is dat er wel wordt geklaagd over hoge prijzen maar niet wordt nagedacht over gedrag.
Het probleem is niet dat mensen de auto pakken, het probleem is dat er wel wordt geklaagd over hoge prijzen maar niet wordt nagedacht over gedrag.
Dat klopt, maar als ik die ~10dkm per jaar voortaan met het OV ga afleggen ben ik op jaarbasis dus ruim 3 keer zoveel kwijt. Grofweg een euro per kilometer, reken maar uit.. Die auto komt incl. de tijd dat hij stilstaat amper boven de 3.000 euro per jaar. Met het OV zou ik jaarlijks een 10.000 euro moeten besteden om van A naar B te komen. Ik rijdt auto én motor voor iets meer dan de helft van die 10.000Weissbier schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 17:25:
[...]
Omdat je bij een auto ook betaald als deze stil staat: voor met OV heb je natuurlijk ook abonnementen beschikbaar, of bijvoorbeeld dagkaarten voor pak en beet € 20 een hele dag onbeperkt met de trein door heel Nederland
Voordeel van OV is, dat je enkel betaald wanneer je het gebruikt: als je niet veel met de auto rijdt, dan zijn het relatief dure km's. De buren hebben dezelfde auto als ik: bij mij staan 105.000km op de teller, bij hun slechts 40.000km en ik zit op € 0,24 per km nu exclusief restwaarde. Zij zijn waarschijnlijk per km veel meer kwijt en ze huren ook nog eens een garage.

Nee, dat OV moet 1) overal beschikbaar gemaakt worden en 2) fors goedkoper worden, wil het écht een alternatief zijn. Omgerekend zou het OV maximaal 10 cent per kilometer mogen kosten. Dan is het voor iedereen een goedkoper alternatief voor de auto. Als het dan ook overal komt is het een serieus alternatief en is er een kans dat ik ook weer gebruik zou maken van het OV.
Als je bereid bent die 10000 euro extra aan belasting te betalen, kan OV inderdaad wel goedkoper worden gemaakt. De kern van het probleem blijft dat het een enorm inefficient systeem is. Een touringcar naar Spanje kost een fractie per kilometer van wat OV binnen Nederland kost. De touringcar krijgt geen subsidie, het OV wel.Destruction schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 17:37:
[...]
Dat klopt, maar als ik die ~10dkm per jaar voortaan met het OV ga afleggen ben ik op jaarbasis dus ruim 3 keer zoveel kwijt. Grofweg een euro per kilometer, reken maar uit.. Die auto komt incl. de tijd dat hij stilstaat amper boven de 3.000 euro per jaar. Met het OV zou ik jaarlijks een 10.000 euro moeten besteden om van A naar B te komen. Ik rijdt auto én motor voor iets meer dan de helft van die 10.000![]()
Nee, dat OV moet 1) overal beschikbaar gemaakt worden en 2) fors goedkoper worden, wil het écht een alternatief zijn. Omgerekend zou het OV maximaal 10 cent per kilometer mogen kosten. Dan is het voor iedereen een goedkoper alternatief voor de auto. Als het dan ook overal komt is het een serieus alternatief en is er een kans dat ik ook weer gebruik zou maken van het OV.
Ik draai het liever om: als de gebruikers van OV al niet de kosten ervan willen dragen, waarom moeten mensen die het niet gebruiken er dan wel aan bijdragen?
Stadsbussen zijn nog erger: bij stakingen bleek wel dat ze concurreren met de fiets, niet met de auto. Opdoeken die subsidie!
Ik ben zeker niet bereid om dat geld aan extra belasting te betalen. Maar, zonder er een politieke discussie van te willen maken, als grote bedrijven als Shell een forse sponsoring van de overheid krijgen mbt hun belastingen, dan is er ook geld om het OV gratis te maken. Hoe wij al decennia lang politici weg laten komen die voor luxe zaken alle geld ter wereld hebben maar voor noodzakelijke dingen 0 euro hebben, is mij een raadsel.RemcoDelft schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 17:47:
[...]
Als je bereid bent die 10000 euro extra aan belasting te betalen, kan OV inderdaad wel goedkoper worden gemaakt. De kern van het probleem blijft dat het een enorm inefficient systeem is. Een touringcar naar Spanje kost een fractie per kilometer van wat OV binnen Nederland kost. De touringcar krijgt geen subsidie, het OV wel.
Zonder subsidie zou er helemaal geen trein of bus meer rijden. Ze zouden allang failliet geweest zijn. Het kan dus totaal niet concurreren met eigen vervoer (in welke vorm dan ook). Alleen als je 2 of 3 keer per jaar buiten je eigen woonplaats moet zijn is het OV voor jou de goedkopere optie. Maar als je enigszins regelmatig moet reizen, ben je al snel goedkoper uit met een eigen auto'tje (of een (motor)scooter of iets).Ik draai het liever om: als de gebruikers van OV al niet de kosten ervan willen dragen, waarom moeten mensen die het niet gebruiken er dan wel aan bijdragen?
Stadsbussen zijn nog erger: bij stakingen bleek wel dat ze concurreren met de fiets, niet met de auto. Opdoeken die subsidie!
Subsidie maakt meer kapot dan je lief is! Zonder het huidige OV zou er een commercieel haalbaar alternatief ontwikkeld zijn. Een taxi bijvoorbeeld, gecombineerd met deelvervoer en dingen als Blablacar. Nu staan er bij elk station taxi's te wachten op een klant, terwijl klanten staan te wachten op een gesubsidieerde bus.Destruction schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 17:53:
[...]
Zonder subsidie zou er helemaal geen trein of bus meer rijden. Ze zouden allang failliet geweest zijn. Het kan dus totaal niet concurreren met eigen vervoer (in welke vorm dan ook). Alleen als je 2 of 3 keer per jaar buiten je eigen woonplaats moet zijn is het OV voor jou de goedkopere optie. Maar als je enigszins regelmatig moet reizen, ben je al snel goedkoper uit met een eigen auto'tje (of een (motor)scooter of iets).
Bij OV geld geloof ik: deste verder je reist binnen Nederland, deste goedkoper het per km is. Nu is OV voor ons als gezinnetje ook geen optie, maar de P+R mogelijkheden zijn vaak goedkoper dan de stad inrijden + parkeren. Juist voor korte afstanden en in de regio, is het OV hartstikke duur. Al heb je juist ook dagkaarten voor het OV in de regio.
Alleen retour naar Maastricht vanuit Heerlen is bijvoorbeeld goedkoper met de trein, aangezien je ook nog parkeerkosten dient te betalen. Met mijn auto zou dat € 12 kosten 50*€0,24 per km retour. De trein kost € 6,42 voor een enkeltje, dus € 12,84 totaal.
Dan is de trein toch echt goedkoper: want gratis parkeren bestaat niet in een stad zoals Maastricht, dat kost je € 1 per 40 minuten bij de P&W, dus dat loopt aardig op als je een paar uurtjes blijft. Als je een wat grotere en zwaardere auto rijdt, dan zijn je kosten per km nog hoger. Want wegenbelasting en verzekering zijn in Nederland best duur in vergelijking, met andere landen.
Alleen retour naar Maastricht vanuit Heerlen is bijvoorbeeld goedkoper met de trein, aangezien je ook nog parkeerkosten dient te betalen. Met mijn auto zou dat € 12 kosten 50*€0,24 per km retour. De trein kost € 6,42 voor een enkeltje, dus € 12,84 totaal.
Dan is de trein toch echt goedkoper: want gratis parkeren bestaat niet in een stad zoals Maastricht, dat kost je € 1 per 40 minuten bij de P&W, dus dat loopt aardig op als je een paar uurtjes blijft. Als je een wat grotere en zwaardere auto rijdt, dan zijn je kosten per km nog hoger. Want wegenbelasting en verzekering zijn in Nederland best duur in vergelijking, met andere landen.
[ Voor 5% gewijzigd door Weissbier op 03-02-2022 18:08 ]
Ik kom net bij mijn ouders in Duitsland vandaan. E10 €1.659, E5 €1.689 / super plus €1.719. Tov €1.879 voor E10 bij de goedkoopste pomp in NL als nog 20 cent de liter goedkoper. Super plus maar gekozen wat nog steeds 16 cent de liter scheelt en wat je in NL bij weinig pompen meer ziet.
40 liter getankt variërend tussen de €6 en €8 goedkoper per tank is niet veel. Voor woon/werkverkeer heb ik de auto niet nodig. Kan met 1x per maand tanken toe dus op jaarbasis scheelt het €75 tot €100 euro. Kan ik toch mooi 2x extra de tank van volgooien.
Qua trein of auto kosten. Ik had voor corona een dal vrij kaart voor €105. Beetje strategisch inchecken (mag een half uur voor je gaat reizen dus 6u45 inchecken of 15:45u en je reist in de spits voor daltarief) en ik kwam overal wel. Nu betaal ik €105 aan wegenbelasting, wa+ en anwb en heb ik nog geen km gereden in mijn auto per maand.
Het geeft me wel meer vrijheid om niet afhankelijk te zijn van de laatste trein of bus naar huis. En toch zal ik altijd nog voor een dagje / weekendje Utrecht/Amsterdam of Maastricht kiezen voor de trein. Je betaalt je kapot aan parkeerkosten als je met de auto gaat. Nu scheelt het dat ik van werk een OV jaarkaart vrij reizen heb. Dus ik combineer auto als OV.
Voor werk/boodschappen/de stad in heb ik genoeg aan mijn fiets. Voor een weekendje stad pak ik de trein. Maar voor richting familie ben ik blij met mijn auto. Niks geen belbus gedoe in de gehuchten waar zij wonen. En ik kan bepalen wanneer ik vertrek. Plus het scheelt ook nog in reistijd. Met de bus ben ik vaak 2x zo lang onderweg dan in de auto.
Dus tja: auto rijden heeft zo zijn voordelen hoe duur de brandstof ook word. Hoe groter het prijsverschil NL/België of NL/Duitsland hoe sneller het loont voor veel mensen. Dan maar stemmen met je portemonnee maar die auto is wel een blijvertje al is het voor mij puur luxe voor erbij omdat het kan.
40 liter getankt variërend tussen de €6 en €8 goedkoper per tank is niet veel. Voor woon/werkverkeer heb ik de auto niet nodig. Kan met 1x per maand tanken toe dus op jaarbasis scheelt het €75 tot €100 euro. Kan ik toch mooi 2x extra de tank van volgooien.
Qua trein of auto kosten. Ik had voor corona een dal vrij kaart voor €105. Beetje strategisch inchecken (mag een half uur voor je gaat reizen dus 6u45 inchecken of 15:45u en je reist in de spits voor daltarief) en ik kwam overal wel. Nu betaal ik €105 aan wegenbelasting, wa+ en anwb en heb ik nog geen km gereden in mijn auto per maand.
Het geeft me wel meer vrijheid om niet afhankelijk te zijn van de laatste trein of bus naar huis. En toch zal ik altijd nog voor een dagje / weekendje Utrecht/Amsterdam of Maastricht kiezen voor de trein. Je betaalt je kapot aan parkeerkosten als je met de auto gaat. Nu scheelt het dat ik van werk een OV jaarkaart vrij reizen heb. Dus ik combineer auto als OV.
Voor werk/boodschappen/de stad in heb ik genoeg aan mijn fiets. Voor een weekendje stad pak ik de trein. Maar voor richting familie ben ik blij met mijn auto. Niks geen belbus gedoe in de gehuchten waar zij wonen. En ik kan bepalen wanneer ik vertrek. Plus het scheelt ook nog in reistijd. Met de bus ben ik vaak 2x zo lang onderweg dan in de auto.
Dus tja: auto rijden heeft zo zijn voordelen hoe duur de brandstof ook word. Hoe groter het prijsverschil NL/België of NL/Duitsland hoe sneller het loont voor veel mensen. Dan maar stemmen met je portemonnee maar die auto is wel een blijvertje al is het voor mij puur luxe voor erbij omdat het kan.
Dat is een goeie: ik was vandaag met mijn vrouw naar Amazing Oriental, een Aziatische supermarkt midden in het centrum van Maastricht. Erg makkelijk bereikbaar, omdat je zo de parkeergarage inrijdt...Joosie200 schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 18:49:
Je betaalt je kapot aan parkeerkosten als je met de auto gaat. Nu scheelt het dat ik van werk een OV jaarkaart vrij reizen heb. Dus ik combineer auto als OV.
Maar nu komt ie: € 1 per 20 minuten voor het parkeren, dus tijd is letterlijk geld. Daarom laat ik mijn vrouw altijd uitstappen voor de ingang, zodat wij geen kostbare tijd verliezen. Vandaag deed ik dat ook... omdat half Duitsland en België ook in Maastricht waren, was het behoorlijk druk.
Dus om de auto's achter mij niet op te houden, reed ik de invaliden parkeerplaats op: je mag daar normaalgesproken gewoon iemand in en uit laten stappen. Alleen ik had direct de medewerker van Q-Park bij mijn auto staan, dat dit niet toegestaan was en ik zo de doorstroming van de auto's verstoorde of dergelijke
Ik ben nog terug gegaan naar die man, om duidelijk te maken dat ik feitelijk niets fout deed. Al begreep ik zijn punt natuurlijk ook wel hoor, echter dan zou het ergens in het regelment moeten staan. Sowieso vind ik het slecht, dat ze geen parkeerplaatsen voor families hebben. In Duitsland heb je die bijvoorbeeld wel, dan is de kans niet zo groot dat je klem gezet wordt en je kind met moeite de auto in krijgt.
Het was inderdaad erg druk: daar hadden wij ook niet op gerekend, echter naar mijn mening deed ik niets verkeerd. Maar de volgende keer kom ik niet meer op een zaterdag of zondag naar Maastricht.... € 0,50 alleen al betalen, voor het zoeken voor een parkeerplaats in de parkeergarage

Uiteindelijk duurde het ongeveer 10 minuten tot ik een parkeerplaats had, dus als mijn vrouw in de auto was blijven zitten: dan waren wij al de helft van de parkeertijd kwijt geweest. Wij redden het namelijk altijd binnen de 20 minuten, omdat ik niet mee de winkel uit ga en alvast het parkeerkaartje betaal na 18 a 19 minuten
Tip voor Q-Park
Betaal je kaartje voor dat de 20 minuten voorbij zijn en in geval van Maastricht, krijg je vervolgens 30 minuten uitrijtijd. Dat betekend dat je feitelijk voor € 1 ruim 49 minuten de tijd hebt, om na het binnenrijden de parkeergarage uit te rijden.
Deze methode passen wij al bijna een jaar toe: scheelt echt enorm, want als je er 21 minuten geparkeerd staat kost het je al € 2 totaal. Ik vind Q-Park eigenlijk een beetje de monopolie onder de parkeergarages, ze hebben op de belangrijkste locaties overal de parkeergarages in handen en vragen belachelijk hoge parkeertarieven.
Je kunt die parkeergarages dus niet mijden....
[ Voor 8% gewijzigd door Weissbier op 05-02-2022 19:43 ]
En wat is de kost van een Taxi ten opzichte van een bus? Zelfs als je de subsidie zou wegnemen bij het OV blijft OV efficienter en goedkoper dan die taxi. Een bus kan 50+ mensen vervoeren en heeft daarvoor 1 bestuurder nodig. Je bent iets langer onderweg en wordt in de buurt afgezet ipv voor de deur, maar omdat je met zovele op een bus kunt is de totale kost per passagierskilometer een heel stuk lager dan als je met een taxi zou gaan want dan heb je 1 voertuig voor 1, of in het beste geval enkele, passagiers waarbij die taxi's ook veel meer kilometers zullen rijden zonder passagiers aan boord. Hoewel efficienter zal de kost per passagierskilometer een stukje hoger liggen.RemcoDelft schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 17:56:
[...]
Subsidie maakt meer kapot dan je lief is! Zonder het huidige OV zou er een commercieel haalbaar alternatief ontwikkeld zijn. Een taxi bijvoorbeeld, gecombineerd met deelvervoer en dingen als Blablacar. Nu staan er bij elk station taxi's te wachten op een klant, terwijl klanten staan te wachten op een gesubsidieerde bus.
Om nog maar te zwijgen over alle benodigde infrastructuur als je het OV zou afschaffen en iedereen extra in wagens gaat duwen. Hoeveel meer wegen hebben we nodig? Hoeveel meer brandstof ga je nodig hebben? Hoe gaat de impact zijn op het milieu en klimaat?
En is het niet belangrijk dat iedereen toegang heeft tot vervoer? Waarom kiezen voor een optie die, als je de subsidie niet meerekent, duurder is? Ga je zo geen mensen uitsluiten van vervoer?
No keyboard detected. Press F1 to continue.
Natuurlijk wil je niemand uitsluiten van vervoer. Maar als er subsidies nodig zijn om de kosten te drukken en deze nog steeds (bij enigszins regelmatig gebruik...) niet opwegen tegen eigen vervoer (bijvoorbeeld een auto), dan gaat er wmb iets fout. En dan niet aan de kant van de auto (want da's al duur zat in dit land), maar aan de kant van de trein.
Hoe het precies gedaan zou moeten worden weet ik ook niet, maar die kosten zouden fors omlaag moeten. En voor de allerlaagste inkomens misschien wel helemaal moeten verdwijnen*. En je moet dan uiteraard met de trein of bus in elke stad en in elk dorp kunnen komen. Best maf dat dat anno 2022 nog niet mogelijk is, zo kan het OV immers nooit een serieus alternatief worden voor een groot deel van Nederland.
Is het OV dan nooit een alternatief? Jawel, als ik een dag naar Amsterdam ofzo zou willen (lijkt me onwaarschijnlijk, maar stel) dan zou ik wel met de trein gaan. Niet vanwege de reiskosten, maar de trein wint omdat het dan bij reiskosten blijft en er geen parkeerkosten bij komen.
ik weet van mensen die in de bijstand zitten, ergens vrijwilligerswerk doen en daarvoor moeten reizen. Dit lijkt me het voorbeeld van een groep die je hiermee enorm zou helpen.
Hoe het precies gedaan zou moeten worden weet ik ook niet, maar die kosten zouden fors omlaag moeten. En voor de allerlaagste inkomens misschien wel helemaal moeten verdwijnen*. En je moet dan uiteraard met de trein of bus in elke stad en in elk dorp kunnen komen. Best maf dat dat anno 2022 nog niet mogelijk is, zo kan het OV immers nooit een serieus alternatief worden voor een groot deel van Nederland.
Is het OV dan nooit een alternatief? Jawel, als ik een dag naar Amsterdam ofzo zou willen (lijkt me onwaarschijnlijk, maar stel) dan zou ik wel met de trein gaan. Niet vanwege de reiskosten, maar de trein wint omdat het dan bij reiskosten blijft en er geen parkeerkosten bij komen.
ik weet van mensen die in de bijstand zitten, ergens vrijwilligerswerk doen en daarvoor moeten reizen. Dit lijkt me het voorbeeld van een groep die je hiermee enorm zou helpen.
Een dagje Amsterdam zou ik gewoon in combinatie met P+R doen: heb ik in verleden ook eens gedaan
Je parkeert dan op de P+R en kunt een speciaal OV ticket krijgen, wat vele malen goedkoper is dan wanneer je gebruik zou maken van de normale OV tarieven.
Bij de auto redeneer ik persoonlijk ook altijd: hij is toch al betaald, de wegenbelasting en verzekering moet ook gewoon betaald worden. Dus het OV nemen i.p.v. de auto zorgt feitelijk voor dubbele kosten, dan kies je al automatisch voor de auto.
Bij de auto redeneer ik persoonlijk ook altijd: hij is toch al betaald, de wegenbelasting en verzekering moet ook gewoon betaald worden. Dus het OV nemen i.p.v. de auto zorgt feitelijk voor dubbele kosten, dan kies je al automatisch voor de auto.
Ik reken wel daadwerkelijk alles mee. Dus verzekering, wegenbelasting, onderhoud, brandstof, afschrijving (al heeft mijn auto dat niet echt meer), etc. Da's voor mijn huidige auto bij 10dkm per jaar ongeveer 30ct/km
Zo duik ik meestal een eind onder de kosten van OV gebruik (soms tot 70 cent per km goedkoper
), komt er echter een dagje parkeren in Amsterdam of Den Haag ofzo bij, dan zal de trein denk ik wel de goedkopere optie zijn.
Toen ik nog kennissen in Den Haag had ik ging ik overigens bij voorkeur op de motor. Bij hen voor de deur was 't betaald parkeren, de motor kon ik er echter in de voortuin kwijt

Toen ik nog kennissen in Den Haag had ik ging ik overigens bij voorkeur op de motor. Bij hen voor de deur was 't betaald parkeren, de motor kon ik er echter in de voortuin kwijt
Doe er 1 weg. Scheelt nog meermaubaan schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 10:12:
mijn vriendin en ik wonen sinds een jaar samen en sinds de prijs zo mega is gaan stijgen denken we echt wel 2x na of we de auto pakken of de fiets. zei rijdt bijna niet meer en ik alleen nog naar kantoor maar werk ook zo veel mogelijk thuis. we zijn met mijn auto van 2x in de maand naar 1x in de 1,5 maand tanken gegaan.
Een dagje Amsterdam, hahahah. Ik zou niet weten waarom ik naar Amsterdam zou willen, ben er 1x geweest als "tourist", de Dam gezien, madam Tussauds, terrasje gepakt, dat soort dingen. En een paar keer op het Museumplein geweest toen ik nog veel op festivals werkte, dat is het wel.Weissbier schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 20:52:
Een dagje Amsterdam
Ik heb echt een enorme hekel aan steden, Amsterdam in het speciaal, stank, lawaai, herrie, druk, en in iedere winkel en op ieder terras wordt je in het Engels aangesproken.
Anyway, OV. Nee dank je. Naar m'n werk is een kwartier met de auto, half uur met de fiets, 1u20min met OV.
[ Voor 9% gewijzigd door FastFred op 05-02-2022 21:47 ]