Benzineprijs gaat door het dak maar auto blijft rijden

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:38

Blokker_1999

Full steam ahead

Destruction schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 20:45:
Natuurlijk wil je niemand uitsluiten van vervoer. Maar als er subsidies nodig zijn om de kosten te drukken en deze nog steeds (bij enigszins regelmatig gebruik...) niet opwegen tegen eigen vervoer (bijvoorbeeld een auto), dan gaat er wmb iets fout. En dan niet aan de kant van de auto (want da's al duur zat in dit land), maar aan de kant van de trein.

Hoe het precies gedaan zou moeten worden weet ik ook niet, maar die kosten zouden fors omlaag moeten. En voor de allerlaagste inkomens misschien wel helemaal moeten verdwijnen*. En je moet dan uiteraard met de trein of bus in elke stad en in elk dorp kunnen komen. Best maf dat dat anno 2022 nog niet mogelijk is, zo kan het OV immers nooit een serieus alternatief worden voor een groot deel van Nederland.

Is het OV dan nooit een alternatief? Jawel, als ik een dag naar Amsterdam ofzo zou willen (lijkt me onwaarschijnlijk, maar stel) dan zou ik wel met de trein gaan. Niet vanwege de reiskosten, maar de trein wint omdat het dan bij reiskosten blijft en er geen parkeerkosten bij komen.

ik weet van mensen die in de bijstand zitten, ergens vrijwilligerswerk doen en daarvoor moeten reizen. Dit lijkt me het voorbeeld van een groep die je hiermee enorm zou helpen.
Of ze niet opwegen durf ik niet zeggen. Maar iedereen maakt zijn/haar eigen afweging. En als je al eenmaal een wagen bezit (en er zijn vele mensen die geen wagen hebben) dan is het vaak interessanter om met die wagen te gaan. Ook al begint dat tij te keren met de steeds verder stijgende brandstofkost.

Maar er is meer dat meespeelt dan alleen de kost van het vervoer. Zoals je zelf aangeeft hoort parkeerkost er bijvoorbeeld ook bij, maar daarnaast ook tijdsverlies. Toen ik zelf nog in Brussel werkte was de keuze zeer eenvoudig: met de trein en 1:15 onderweg zijn of met de wagen en 2:00 onderweg zijn. De wagen was daarnaast ook nog eens duurder omdat de werkgever tussenkwam in de kost van OV.

In Vlaanderen schrijft de wetgeving trouwens voor dat iedereen een bushalte moet hebben op 500m van zijn deur in de bebouwde kom, 1km daarbuiten. Spijtig genoeg schrijft die wetgeving niet voor hoe vaak er een bus moet langskomen. Enige voordeel in het kleine dorpje waar ik woon is dat er wel een spoorlijn is en er treinen stoppen waardoor je toch altijd opties hebt.

En zoals je zelf schrijft, het OV is een alternatief. Er is ook geen enkele reden om iedereen in het OV te krijgen, want ook dat kan het OV niet aan. Je merkt nu al op werkdagen tijdens de spits dat op sommige trajecten het OV al overbevraagd is (pre-corona dan toch). Ook daar moet je rekening mee houden en moet je dus opnieuw op zoek naar de juiste balans.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Destruction schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 20:45:
. Best maf dat dat anno 2022 nog niet mogelijk is, zo kan het OV immers nooit een serieus alternatief worden voor een groot deel van Nederland.
[/sub]
Volgens mij verraad je hiermee een beetje je leeftijd ;)

30-40 jaar geleden was het openbaar vervoer veel beter geregeld. Zowat elk gehucht was bereikbaar met OV.

En dan krijg je de politieke stroming die vindt dat je een land moet besturen zoals een bedrijf en zie wat er gebeurt: OV wordt aanbesteed aan commerciele bedrijven, niet 'rendabele' lijnen worden opgeheven etc etc

en dan anno 2022 vinden mensen het OV geen goed alternatief om de spreiding en frequentie niet op orde is 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
jeroenkb schreef op zondag 6 februari 2022 @ 11:14:
[...]

30-40 jaar geleden was het openbaar vervoer veel beter geregeld. Zowat elk gehucht was bereikbaar met OV.
Wat een enorme verspilling van geld en diesel! Ik hoor hier ook elk half uur een lege bus (met hooguit enkele passagiers) langsdenderen, en woon in een middelgrote stad. Als er geen vraag naar is hoeft het ook niet te rijden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Het OV (of de fiets) is zeker een alternatief, vooral als je bedenkt dat veel autobezitters hier wel plaatsen wat hun auto per kilometer kost, maar zelden de kosten voor onderhoud én afschrijving meenemen. Om nog maar niet te spreken over de milieu-impact.
Een gedachte: 'Ik heb een idee waar ik een investering voor nodig heb en ga daarmee naar een bank: Het gaat om een aangedreven metalen bak met vier wielen die ongeveer duizend kilo weegt. Het rendement van de aandrijving is ongeveer dertig procent. Die bak gaat (gemiddeld gezien) zo'n tien keer per week ongeveer tachtig kilo vervoeren. De consumentenprijs van die bak zal rond de vijfendertigduizend euro worden. Om de tien jaar moet de hele bak vervangen worden.'
Reactie bank: 'Dit idee is niet levensvatbaar, daar gaan we geen geld in stoppen.'

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exelletor
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-09 22:10
Zelf heb ik begin 2020 mijn auto weggedaan en dat hoop ik zo te houden, zolang mijn leefsituatie niet verandert. Ik vond het vooral stom om voor die auto te betalen, terwijl ik een paar dagen achter elkaar wilde fietsen of dat ik bijvoorbeeld een mooie reis in het buitenland aan het maken was.

Ik vind mijn prive ov kilometers niet heel duur en ik vind het ov een goede prijs-kwaliteit-verhouding hebben. Ik kwam op ovpro het volgende stukje in een artikel tegen:

Voor bus en metro betaalden reizigers in 2019 gemiddeld 23 cent per kilometer, voor de tram 35 cent, voor de regionale trein 28 cent en voor de treinen van NS 14 cent. De rest van de kosten per kilometer zijn aangevuld via publieke financiering. Voor de bus betaalde de belastingbetaler 19 cent, voor de tram 15 cent, voor de metro 1 cent en voor de regionale trein 10 cent.

Als ik met het ov reis, dan ga ik voornamelijk in mijn eentje op pad en reis ik dan met de veerboten (noodzakelijke kwaad, gratis) en leg ik langere afstanden af met de treinen van NS. Door "slim" om te gaan met weekend/dal kortingsabbonnementen en dagkaarten, kosten mijn prive kms een schijntje van de genoemde 14ct. Voor bussen en trams werkt dit truucje niet, dus daar maak ik dan ook nauwelijks gebruik van. En dan bedenken dat ze ook buiten corona flink gesubsideerd worden. 😟 In de spits zijn de treinkaartjes fors duurder en eerste klas al helemaal, maar daar maak ik mij minder druk om, omdat ik van mening vind ben dat mijn werkgever de kosten moet dragen als hij mij heel graag ergens wil zien en dan ga ik in 9 van de 10 gevallen alsnog met een auto, omdat de werklocaties vaak afgelegen liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
exelletor schreef op zondag 6 februari 2022 @ 11:54:

Voor bus en metro betaalden reizigers in 2019 gemiddeld 23 cent per kilometer, voor de tram 35 cent, voor de regionale trein 28 cent en voor de treinen van NS 14 cent. De rest van de kosten per kilometer zijn aangevuld via publieke financiering. Voor de bus betaalde de belastingbetaler 19 cent, voor de tram 15 cent, voor de metro 1 cent en voor de regionale trein 10 cent.
Wat een enorme bedragen! Massavervoer per bus kost dus 42 cent per passagierskilometer, massavervoer per tram kost zelfs 50 cent per passagierskilometer! Ik verbaas me er over dat passagiers zelf bereid zijn 35 cent per kilometer in de tram, en niet veel liever gaan fietsen.
De ellende met de belastingbetaler ervoor laten opdraaien is ook dat zeer efficient privevervoer door de overheid in prijs wordt verdubbeld, terwijl zeer inefficient massavervoer wordt gesubsidieerd. Zelfs nu al zijn er genoeg auto's te vinden die voor minder dan 42 of 50 cent per kilometer rijden, en dan kan je voor die prijs ook nog tot 5 personen vervoeren. Als je gaat rekenen met de werkelijke kosten wordt het verschil nog veel groter: de auto kost exclusief belastingen ongeveer de helft minder, en het OV kost exclusief subsidies ongeveer de helft meer.
Als land is dit een enorme verspilling van middelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Yaksa schreef op zondag 6 februari 2022 @ 11:36:
Een gedachte: 'Ik heb een idee waar ik een investering voor nodig heb en ga daarmee naar een bank: Het gaat om een aangedreven metalen bak met vier wielen die ongeveer duizend kilo weegt. Het rendement van de aandrijving is ongeveer dertig procent. Die bak gaat (gemiddeld gezien) zo'n tien keer per week ongeveer tachtig kilo vervoeren. De consumentenprijs van die bak zal rond de vijfendertigduizend euro worden. Om de tien jaar moet de hele bak vervangen worden.'
Reactie bank: 'Dit idee is niet levensvatbaar, daar gaan we geen geld in stoppen.'
Probeer hetzelfde nu eens met een metalen container met 6 wielen die 20.000 kg weegt, waar je iemand moet betalen om het ding te besturen, waar tot in de eeuwigheid belastinggeld ingepompt moet worden, waarvoor gebruikers buiten in de kou moeten staan wachten, waar eigenlijk niemand graag in zit maar alleen de mensen die geen andere keuze hebben gebruik van maken, en waarvan het overgrote deel van de capaciteit altijd leeg rondrijdt.
Ik denk dat de bank liever de auto financiert O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-09 13:49
RemcoDelft schreef op zondag 6 februari 2022 @ 12:22:
[...]

Wat een enorme bedragen! Massavervoer per bus kost dus 42 cent per passagierskilometer, massavervoer per tram kost zelfs 50 cent per passagierskilometer! Ik verbaas me er over dat passagiers zelf bereid zijn 35 cent per kilometer in de tram, en niet veel liever gaan fietsen.
Waarom verbaas je je daar precies over? Ik kan een hele lijst aan redenen bedenken waarom mensen liever een paar euro betalen, dan een paar kilometer gaan fietsen.

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
RemcoDelft schreef op zondag 6 februari 2022 @ 12:22:
[...]Zelfs nu al zijn er genoeg auto's te vinden die voor minder dan 42 of 50 cent per kilometer rijden, en dan kan je voor die prijs ook nog tot 5 personen vervoeren.
Maar hoe vaak is dat het geval?
Wanneer ik (met collega's) 's morgens naar mijn vrijwilligerswerk rij dan zie ik op de snelweg toch voor het allergrootste gedeelte auto's rijden waar maar een persoon in zit. 's Middags op de terugweg hetzelfde. Ga voor de grap maar eens 's morgens op een viaduct over de snelweg staan en turf eens de auto's waar 5 personen in zitten. Ik denk dat je koffie en broodjes mee moet nemen voordat je er ook maar een gezien hebt.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Weissbier
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 10-03-2022
Hahn schreef op zondag 6 februari 2022 @ 12:27:
[...]

Waarom verbaas je je daar precies over? Ik kan een hele lijst aan redenen bedenken waarom mensen liever een paar euro betalen, dan een paar kilometer gaan fietsen.
Een hele lijst? Wat zeg je ervan dat men gewoon te lui is om te fietsen? Lichamelijke inspanning, is voor sommige een vies woord: de jeugd fiets tegenwoordig rond op e-bikes....

Als het dan regent, dan is men bang dat ze nat worden en dus wordt massaal de vervuiler gepakt i.p.v. te voet met een paraplu of op de fiets met een regenpak. De dagen dat het hier het drukste in de straat, is wanneer alle wondertjes door papa of mama met de auto naar school gebracht worden.

Dat begrijp ik nog wel als je kinderen niet dicht in de buurt van de school wonen, maar voor de meeste kinderen is dit niet het geval. Het zijn papa en mama, die de tijd niet willen nemen om hun kinderen te voet bij school af te zetten. Vroeger was dit doodnormaal....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
Yaksa schreef op zondag 6 februari 2022 @ 12:33:
[...]

Maar hoe vaak is dat het geval?
Niet vaak, 3 mensen achterin is behoorlijk proppen in de meeste auto's. Maar dat mist het punt een beetje: OV zou helemaal niet duurder moeten zijn per passagierskilometer dan prive-vervoer, en dan doel ik op de kale kostprijs, niet wat de overheid er bijlegt. De kostprijs per passagier zou behoorlijk lager moeten zijn dan de auto voordat het ooit een rendabel alternatief kan zijn. Dat lukt touringcars naar Spanje toch ook? We subsidieren toch ook niet een paardentram omdat er mensen zijn die dat graag willen zien?

Ook leuk: bij opheffen van lijnen wordt er steevast beargumenteerd dat die lijnen nodig zijn, maar tot die tijd zit er niemand in die er gebruik van wil maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
RemcoDelft schreef op zondag 6 februari 2022 @ 12:38:
[...]Niet vaak, 3 mensen achterin is behoorlijk proppen in de meeste auto's. Maar dat mist het punt een beetje: OV zou helemaal niet duurder moeten zijn per passagierskilometer dan prive-vervoer, en dan doel ik op de kale kostprijs, niet wat de overheid er bijlegt. De kostprijs per passagier zou behoorlijk lager moeten zijn dan de auto voordat het ooit een rendabel alternatief kan zijn. Dat lukt touringcars naar Spanje toch ook? We subsidieren toch ook niet een paardentram omdat er mensen zijn die dat graag willen zien?
De kostprijs per km voor personenauto's is zo laag omdat allerlei zaken niet meegenomen worden in die prijs. O.a. CO2 impact voor productie van en verwerking na gebruiksperiode, de uitstoot en fijnstof (banden en remmen) gedurende het gebruik en (meestal) de afschrijving van het voertuig zelf.
Overigens, er worden ook stoomtreinen gesubsidieerd, wanneer die rijden zitten ze bomvol met mensen die ze graag zien rijden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

Blokker_1999 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 09:56:
[...]

Of ze niet opwegen durf ik niet zeggen. Maar iedereen maakt zijn/haar eigen afweging. En als je al eenmaal een wagen bezit (en er zijn vele mensen die geen wagen hebben) dan is het vaak interessanter om met die wagen te gaan. Ook al begint dat tij te keren met de steeds verder stijgende brandstofkost.

Maar er is meer dat meespeelt dan alleen de kost van het vervoer. Zoals je zelf aangeeft hoort parkeerkost er bijvoorbeeld ook bij, maar daarnaast ook tijdsverlies. Toen ik zelf nog in Brussel werkte was de keuze zeer eenvoudig: met de trein en 1:15 onderweg zijn of met de wagen en 2:00 onderweg zijn. De wagen was daarnaast ook nog eens duurder omdat de werkgever tussenkwam in de kost van OV.
Als je werkgever het OV betaald en de auto niet wil vergoeden (ook niet deels), dan zou ik inderdaad ook het OV kiezen. Het is een beetje zoals mijn broer, die om files te vermijden soms liever op de motor naar zijn werk zou gaan. Maar dat zou hij dan op eigen kosten moeten doen, want naast een leaseauto gaat de werkgever (terecht) niet ook nog een vergoeding uitkeren voor gebruik van een motor.

Hoe in mijn geval de kosten absoluut niet opwegen, leg ik iets verderop in m'n post uit.
In Vlaanderen schrijft de wetgeving trouwens voor dat iedereen een bushalte moet hebben op 500m van zijn deur in de bebouwde kom, 1km daarbuiten. Spijtig genoeg schrijft die wetgeving niet voor hoe vaak er een bus moet langskomen. Enige voordeel in het kleine dorpje waar ik woon is dat er wel een spoorlijn is en er treinen stoppen waardoor je toch altijd opties hebt.
Zoiets zou hier dan ook ingevoerd moeten worden inderdaad.
En zoals je zelf schrijft, het OV is een alternatief. Er is ook geen enkele reden om iedereen in het OV te krijgen, want ook dat kan het OV niet aan. Je merkt nu al op werkdagen tijdens de spits dat op sommige trajecten het OV al overbevraagd is (pre-corona dan toch). Ook daar moet je rekening mee houden en moet je dus opnieuw op zoek naar de juiste balans.
Hier in Nederland is het jarenlang de bedoeling geweest dat iedereen voortaan met de trein zou reizen, inplaats van de eigen auto te pakken. En inderdaad, dat kan het OV niet aan. Maar het is dus ook niet mogelijk, zolang het OV niet in elke stad en in elk dorp/gehucht rijdt. Of als het niet rijdt op de tijden dat jij naar je werk moet of juist van je werk naar huis moet. Dat maakt het OV in de meeste gevallen geen serieus alternatief.
jeroenkb schreef op zondag 6 februari 2022 @ 11:14:
[...]

Volgens mij verraad je hiermee een beetje je leeftijd ;)

En dan krijg je de politieke stroming die vindt dat je een land moet besturen zoals een bedrijf en zie wat er gebeurt: OV wordt aanbesteed aan commerciele bedrijven, niet 'rendabele' lijnen worden opgeheven etc etc

en dan anno 2022 vinden mensen het OV geen goed alternatief om de spreiding en frequentie niet op orde is 8)7
Ik ben 35. En ik heb de afgelopen jaren een aantal keren overwogen een auto die aan vervanging toe was gewoon weg te doen en verder te gaan met een combinatie van fiets, motorfiets en OV. Helaas blijkt dan dat ik met het OV sommige plaatsen dan niet meer kan bereiken. Onmogelijk, omdat het daar niet rijdt. Dan zal ik regelmatig gebruik moeten maken van een taxi. Als je die tarieven meeneemt, komt de kostprijs per kilometer fors hoger dan die van mijn auto, alles meegerekend. Ik kan mijn auto er 3 keer van betalen...

Mijn ouders hadden vroeger geen auto. Mijn vader mocht jarenlang niet rijden (z'n rijbewijs mocht-ie wel houden en verlengen) vanwege epilepsie en mijn moeder had wel een rijbewijs, maar voelde zich nooit zo vertrouwd achter het stuur. Bovendien was de auto die m'n ouders ooit hadden inmiddels behoorlijk verroest en geld voor reparatie of een andere hadden ze op dat moment niet. Wat volgde was jarenlang afhankelijk zijn van het OV. Maar dan ook totaal afhankelijk. Tot taxi's moeten bellen omdat de trein niet meer reed vanwege een verdwaald blaadje op het spoor en dat soort kul redenen. Dit was een belangrijke reden voor mij om op m'n 16e ZSM m'n brommer certificaat te halen en op m'n 18e ook zsm m'n rijbewijs te gaan halen en een auto te kopen. Als ik dan nog 's mee ging op bezoek bij familie (why not?) konden we gewoon met de auto. Kun je de kosten nog verdelen ook. Bij het OV was dat niet mogelijk.
Het OV (of de fiets) is zeker een alternatief, vooral als je bedenkt dat veel autobezitters hier wel plaatsen wat hun auto per kilometer kost, maar zelden de kosten voor onderhoud én afschrijving meenemen. Om nog maar niet te spreken over de milieu-impact.
Daarom dring ik er ook op aan dat je weldegelijk alles moet meerekenen. En als ik dat doe kom ik dus nog steeds uit op een fors voordeel tov het OV. Het vertekend in het nadeel voor het OV omdat ik voor veel trajecten trein en bus met een taxi zou moeten combineren (en dan loopt het heel hard op), en voor een deel in het voordeel van de auto omdat ik vrijwel geen arbeidsloon betaal. 99,9% kan ik gewoon zelf, en als ik het uitbesteed kost 't nog niet zoveel. Je kunt je voorstellen dat een auto van 17 jaar oud niet meer naar de dealer gaat. Dat drukt de kosten enorm. Ik ken een professioneel, goed en betrouwbaar bedrijf dat met een laag uurloon werkt. Daar gaat de auto dan dus naartoe ;)

Wat milieu effect betreft... Zolang men in Amerika bijvoorbeeld nog met lompe diesels mag rond rijden die gigantische roetwalmen de lucht in blazen, heeft wat wij in dit kleine landje doen niet zoveel invloed. Daarmee wil ik niet zeggen dat wij dan ook niets hoeven te doen. Maar het heeft pas een serieuze invloed als iedereen ter wereld hierin een bijdrage gaat leveren.
Ik denk niet dat de bank heel anders zou reageren op een voorstel voor een OV systeem dat kennelijk zonder subsidies niet in leven gehouden kan worden ;)

Ben ik een verstokt automobilist? Nou, nee. Zeker de laatste jaren niet meer. Ooit pakte ik voor elke scheve scheet de auto, incl. woon-werk verkeer (toen nog wel) reed ik makkelijk tussen de 40- en 50dkm per jaar. Nu ik mijn auto vrijwel niet nodig heb om op mijn werk te komen (als zzp'er niet het makkelijkst maar wel te doen) en hem sowieso niet meer voor elke scheve scheet gebruik, kom ik al met al op zo'n 10dkm per jaar. Je kunt dus stellen dat ik de afgelopen 4 jaar net zoveel gereden heb als ik daarvoor jaarlijks reed. Als dat geen bezuiniging op autogebruik is...

[ Voor 4% gewijzigd door Destruction op 06-02-2022 14:37 ]

Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
Destruction schreef op zondag 6 februari 2022 @ 14:18:
Wat milieu effect betreft... Zolang men in Amerika bijvoorbeeld nog met lompe diesels mag rond rijden die gigantische roetwalmen de lucht in blazen, heeft wat wij in dit kleine landje doen niet zoveel invloed. Daarmee wil ik niet zeggen dat wij dan ook niets hoeven te doen. Maar het heeft pas een serieuze invloed als iedereen ter wereld hierin een bijdrage gaat leveren.
Elke bijdrage aan het milieu heeft zin, omdat de gevolgen van al die bijdragen bij elkaar opgeteld kunnen worden. Wanneer jij meedoet wordt een ander misschien geïnspireerd, immers, mensen doen elkaar na, we beïnvloeden elkaar (kijk maar naar de zonnepanelen op de daken). Als je besluit om een bijdrage aan het milieu te leveren dan sluit je je aan bij een groeiende, steeds machtiger wordende beweging van mensen die deel willen zijn van de oplossing, in plaats van het probleem. Zie het milieu als een een badkuip met met veel openstaande kraantjes waardoor de badkuip dreigt te overstromen; elk kraantje wat dichtgedraaid wordt helpt mee om een overstroming te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:58
23 cent per kilometer.
Dan heb ik het de afgelopen 9 jaar totaal over €80.722 inclusief alles wat ik zo kon bedenken (aanschaf, diesel, garage, wegenbelasting, verzekering, wasstraat, ANWB).

Daarvan is overigens €37.474 naar de staat gegaan in de vorm van btw/accijnsen/assurantiebelasting. Dus dat is een soort van investering in ons allemaal hè :*)
In een business case zit natuurlijk wel iets meer verwerkt. Het tegendeel zie je dan ook al jaren. Misschien onbegrijpelijk voor jou. Ik begrijp het zelf volkomen. Het geeft je zoveel vrijheid en voorkomt zoveel ergernissen. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
PLAE schreef op zondag 6 februari 2022 @ 14:47:
[...]23 cent per kilometer.
Dan heb ik het de afgelopen 9 jaar totaal over €80.722 inclusief alles wat ik zo kon bedenken (aanschaf, diesel, garage, wegenbelasting, verzekering, wasstraat, ANWB).
Daarvan is overigens €37.474 naar de staat gegaan in de vorm van btw/accijnsen/assurantiebelasting. Dus dat is een soort van investering in ons allemaal hè :*)
Maar de milieu-impact neem je financieel gezien maar even niet mee.
Dat gaat ons de komende jaren miljarden kosten.
En dan nog moeten waarschijnlijk een groot aantal inwoners in de toekomst hun auto inruilen voor een boot. 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PLAE
Yaksa schreef op zondag 6 februari 2022 @ 14:54:
[...]

Maar de milieu-impact neem je financieel gezien maar even niet mee.
Dat gaat ons de komende jaren miljarden kosten.
We betalen dan ook miljarden belasting, onder andere juist daarvoor. Of denk je dat de inkomsten vanuit btw, wegenbelasting, accijnzen, assurantiebelasting rechtstreeks door naar asfalt gaan.

-edit: stond alleen wegenbelasting en dat kun je wel aardig 1 op 1 wegzetten gok ik.

[ Voor 17% gewijzigd door PLAE op 06-02-2022 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
PLAE schreef op zondag 6 februari 2022 @ 14:56:
[...]We betalen dan ook miljarden belasting, onder andere juist daarvoor. Of denk je dat de inkomsten vanuit bijvoorbeeld de wegenbelasting 1-op-1 naar asfalt gaan?
Als je denkt dat je je eigen ecologische footprint kunt verlagen door veel belasting te betalen dan heb je volgens mij niet helemaal begrepen wat ik bedoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

Yaksa schreef op zondag 6 februari 2022 @ 14:46:
[...]

Elke bijdrage aan het milieu heeft zin, omdat de gevolgen van al die bijdragen bij elkaar opgeteld kunnen worden. Wanneer jij meedoet wordt een ander misschien geïnspireerd, immers, mensen doen elkaar na, we beïnvloeden elkaar (kijk maar naar de zonnepanelen op de daken). Als je besluit om een bijdrage aan het milieu te leveren dan sluit je je aan bij een groeiende, steeds machtiger wordende beweging van mensen die deel willen zijn van de oplossing, in plaats van het probleem. Zie het milieu als een een badkuip met met veel openstaande kraantjes waardoor de badkuip dreigt te overstromen; elk kraantje wat dichtgedraaid wordt helpt mee om een overstroming te voorkomen.
Je gaat dus vooral in op het milieu, maar niet op andere zaken die aangedragen worden.

Toch jammer. Want als je alleen antwoord op hetgeen je toevallig zint, dan schiet het niet op natuurlijk :)

En hoe ga je je ecologische footprint bepalen? Is mijn auto speciaal in opdracht van mij geproduceerd? Nee. Rijdt ik er elke dag mee? Nee. Ja, die auto zal op een dag gesloopt moeten worden. Maar is hij dan nog van mij? Nee. Gebeurd die sloop dus in opdracht van mij? Nee.

Autobezitters als ik zouden in jouw logica misschien juist een subsidie moeten krijgen omdat ze duurzaam bezig zijn. Iemand anders had mijn auto wellicht al naar de sloop gebracht, ik houdt een ouder voertuig (benzine, euro4) langer op de weg. Dat is juist duurzaam..

En zoals @PLAE al zegt, kinderen nemen zorgt ook voor vervuiling. Ik heb die kinderen niet, dus die vervuiling veroorzaak ik niet. In plaats daarvan rijdt ik zo'n 10dkm per jaar met mijn auto en ongeveer 10dkm per jaar met mijn motor. Ik denk niet dat dat in verhouding staat. Als ik daar mijn energieverbruik thuis bij tel al helemaal niet. Bij gezinnen wordt immers heel wat meer stroom en gas gebruikt dan hier in huis het geval is.

[ Voor 33% gewijzigd door Destruction op 06-02-2022 15:09 ]

Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PLAE
Yaksa schreef op zondag 6 februari 2022 @ 15:01:
[...]

Als je denkt dat je je eigen ecologische footprint kunt verlagen door veel belasting te betalen dan heb je volgens mij niet helemaal begrepen wat ik bedoel.
Het is meer wat je niet wilt horen bedoel je te zeggen? Maar wel hoe ik er vanuit dat kostenperspectief naar compensatie kijk. Naast alle andere maatregelen die je zelf kunt nemen natuurlijk in de aanschaf, auto delen, soms kiezen voor het Onrendabelen Vervoer et cetera. Bij vervoer is deze som nog te maken. Ga mij maar eens uitleggen hoe jij ecologische voetprint compenseert als je het hebt over het krijgen van kinderen of het datacenter waar de servers van Tweakers staan te ronken zodat jij de ruimte hebt om anderen de les te lezen. Hoe compenseer jij dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
PLAE schreef op zondag 6 februari 2022 @ 15:05:
[...]Het is meer wat je niet wilt horen bedoel je te zeggen? Maar wel hoe ik er vanuit dat kostenperspectief naar compensatie kijk. Naast alle andere maatregelen die je zelf kunt nemen natuurlijk in de aanschaf, auto delen, soms kiezen voor het Onrendabelen Vervoer et cetera. Bij vervoer is deze som nog te maken. Ga mij maar eens uitleggen hoe jij ecologische voetprint compenseert als je het hebt over het krijgen van kinderen of het datacenter waar de servers van Tweakers staan te ronken zodat jij de ruimte hebt om anderen de les te lezen. Hoe compenseer jij dat?
Ik heb geen auto, ook niet toen kinderen klein waren.
Gewoon op de fiets, gaat makkelijk. En wanneer het echt niet anders kan vervoer regelen bij familie of vrienden.
Verder overal ledlampen (alleen spaarzaam aan wanneer ik in die ruimte ben), zuinige wasmachine/koelkast/vriezer, alle andere apparatuur, zoals mediaboxen, modems, routers en zo achter blokschakelaars, wanneer de voordeur dicht gaat om te gaan werken (en 's nachts natuurlijk) staat alles uit.
Overigens, kinderen neem je, die krijg je niet. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Weissbier schreef op zondag 6 februari 2022 @ 12:37:
[...]

Een hele lijst? Wat zeg je ervan dat men gewoon te lui is om te fietsen? Lichamelijke inspanning, is voor sommige een vies woord: de jeugd fiets tegenwoordig rond op e-bikes....

Als het dan regent, dan is men bang dat ze nat worden en dus wordt massaal de vervuiler gepakt i.p.v. te voet met een paraplu of op de fiets met een regenpak. De dagen dat het hier het drukste in de straat, is wanneer alle wondertjes door papa of mama met de auto naar school gebracht worden.

Dat begrijp ik nog wel als je kinderen niet dicht in de buurt van de school wonen, maar voor de meeste kinderen is dit niet het geval. Het zijn papa en mama, die de tijd niet willen nemen om hun kinderen te voet bij school af te zetten. Vroeger was dit doodnormaal....
Serieuze vraag: waar komt deze vijandelijke houding vandaan? Je komt bij mij in ieder geval totaal niet over alsof je open staat voor een gelijkwaardige discussie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Weissbier
Hahn schreef op zondag 6 februari 2022 @ 15:40:
[...]

Serieuze vraag: waar komt deze vijandelijke houding vandaan? Je komt bij mij in ieder geval totaal niet over alsof je open staat voor een gelijkwaardige discussie.
Vijandelijk? Ik constateer gewoon, dat de gemiddelde ouder hun kind liever met de auto naar school brengt. Dat is slecht voor het milieu en de leefbaarheid van wijken, waar de scholen liggen.

Ik heb zelf ook een wondertje hoor: maar wij doen zoveel mogelijk te voet, ook naar de afspraken van het consultatiebureau. Scholen zelf storen zich er ook aan dat ouders hun kinderen met de auto brengen, aangezien dat onveilige situaties creëert voor kinderen die zelfstandig te voet of met de fiets komen.

Dit speelt niet alleen bij mij in de straat: maar in heel Nederland is dit een problematiek. En er zijn maar weinig goede redenen om niet met de fiets te gaan, al begrijp ik het nog wel op een stormachtige dag zoals vandaag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PLAE
Yaksa schreef op zondag 6 februari 2022 @ 15:21:
[...]

Ik heb geen auto, ook niet toen kinderen klein waren.
Je hebt kinderen. Met hoeveel auto's komt dat overeen? Zit je in het oudertopic ook mensen op de milieueffecten te wijzen inclusief jezelf? Die zijn per kind gigantisch in vergelijking tot een auto.
Gewoon op de fiets, gaat makkelijk.
Waar buiten 25k + stadje is dat makkelijk te doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
Weissbier schreef op zondag 6 februari 2022 @ 16:19:
[...]

Vijandelijk? Ik constateer gewoon, dat de gemiddelde ouder hun kind liever met de auto naar school brengt.
Dat constateer je niet 'gewoon'. Ik geef aan dat ik wel een lijst van redenen kan bedenken, en jij komt direct met de generalisering van 'men is te lui om te fietsen'. Dat vind ik vijandelijk ja, en geen fijne manier van discussie voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weissbier
Hahn schreef op zondag 6 februari 2022 @ 16:22:
[...]

Dat constateer je niet 'gewoon'. Ik geef aan dat ik wel een lijst van redenen kan bedenken, en jij komt direct met de generalisering van 'men is te lui om te fietsen'. Dat vind ik vijandelijk ja, en geen fijne manier van discussie voeren.
Wat zijn de andere redenen dan? Geen geld voor een fiets? Lichamelijk gehandicapt? Ik kan mij in een fietsland als Nederland, niet veel redenen bedenken. Een vriend van mij beweerde ook dat het onveilig zou zijn, om zijn kind te voet of met de fiets naar school te brengen.

Ik hoor graag de andere denkbare redenen hoor, aangezien ik best open sta voor discussie. Kan mij alleen moeilijk voorstellen, hoe je als Nederlander je niet kunt verplaatsen op een fiets: wanneer je niet lichamelijk gehandicapt bent. Geld kan natuurlijk wel een issue zijn, maar bij de kringloopwinkel haal je waarschijnlijk een fiets voor een paar tientjes.

Zo deed ik dat vroeger ook, had als puber zijnde geen geld voor een dure racefiets. Die kocht ik gewoon tweedehands bij de kringloopwinkel, daar heb ik nog veel plezier mee gehad.

[ Voor 15% gewijzigd door Weissbier op 06-02-2022 16:33 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
Ik doe alles met de auto. Heb niet eens een fiets thuis. Heerlijk! :+

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
Weissbier schreef op zondag 6 februari 2022 @ 16:19:
[...]

Vijandelijk? Ik constateer gewoon, dat de gemiddelde ouder hun kind liever met de auto naar school brengt. Dat is slecht voor het milieu en de leefbaarheid van wijken, waar de scholen liggen.
Hoewel er veel redenen zijn om kinderen niet met de auto naar school te brengen, vind ik "het milieu" wel de minst interessante. Terwijl de hele wijk 's avonds vol rook hangt van de houtstook doordat mensen aardgas te duur vinden, ruik ik auto's nauwelijks. Die auto is met 2 minuten weg, die giftige houtrook is urenlang.
En niet ieder kind gaat op fietsafstand naar school. Ik heb serieus gekeken of ik het (af en toe) kan fietsen, maar heb het letterlijk nog nooit gedaan.

[ Voor 13% gewijzigd door RemcoDelft op 06-02-2022 16:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
Weissbier schreef op zondag 6 februari 2022 @ 16:28:
[...]

Wat zijn de andere redenen dan? Geen geld voor een fiets? Lichamelijk gehandicapt? Ik kan mij in een fietsland als Nederland, niet veel redenen bedenken. Een vriend van mij beweerde ook dat het onveilig zou zijn, om zijn kind te voet of met de fiets naar school te brengen.

Ik hoor graag de andere denkbare redenen hoor, aangezien ik best open sta voor discussie. Kan mij alleen moeilijk voorstellen, hoe je als Nederlander je niet kunt verplaatsen op een fiets: wanneer je niet lichamelijk gehandicapt bent.
Je komt bij mij nog steeds heel erg over alsof je niet open staat voor andere redenen, met opmerkingen als 'ik kan me moeilijk voorstellen hoe je als Nederlander je niet kunt verplaatsen op een fiets'...

Maar goed, andere redenen kunnen zijn, maar zijn niet beperkt tot:
  • Überhaupt geen fiets hebben
  • Geen geld voor fiets hebben
  • Kapotte fiets
  • Lichamelijk niet in staat
  • Te lange afstand
  • Weer heel slecht
  • Veel spullen mee moeten nemen
  • Geen zin / moe
  • OV het geld waard vinden boven fietsen
  • Combinatie van bovenstaande redenen
Zijn dit allemaal goede redenen? Nope, dat hoor je mij niet zeggen. Maar een reden is een reden, goed of slecht.
Zijn dit allemaal redenen die altijd gelden? Nope, dat hoor je mij, wederom, niet zeggen. Maar iets tijdelijks kan alsnog een reden zijn om vandaag niet te fietsen (ongeacht of jij die reden goed of slecht vindt).

Praat ik het goed dat mensen om allerlei redenen niet gaan fietsen, terwijl ze dat prima zouden kunnen doen? Nope, ook niet. Ik gaf alleen aan dat ik een boel redenen kon bedenken waarom mensen mogelijk niet gaan fietsen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
RemcoDelft schreef op zondag 6 februari 2022 @ 16:35:
[...]Terwijl de hele wijk 's avonds vol rook hangt van de houtstook doordat mensen aardgas te duur vinden, ruik ik auto's nauwelijks.
Dat kan wel kloppen, koolstofdioxide en koolstofmonoxide (2 stoffen die vrijkomen in de verbrandingsmotor van je auto) zijn reukloos, maar daarom niet minder vervuilend voor de atmosfeer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Weissbier
RemcoDelft schreef op zondag 6 februari 2022 @ 16:35:
[...]
En niet ieder kind gaat op fietsafstand naar school. Ik heb serieus gekeken of ik het (af en toe) kan fietsen, maar heb het letterlijk nog nooit gedaan.
Ik fietse door regen, sneeuw, wind en de bloedhete zon door naar school. En dat was circa 10km enkel reis: wellicht dat ik daarom moeite heb om te begrijpen waarom je niet met de fiets zou kunnen gaan.

Tot een jaar of 27 heb ik mij vrijwel en alleen met de fiets verplaatst: soms in combinatie met OV, wanneer mijn werkgever destijds besloot mij te plaatsen in the middle of nowhere. Dat is de reden waarom ik nu een auto en rijbewijs heb...

OV is echt hartstikke slecht in Zuid-Limburg, waar je met de auto 20 minuten over doet is het met de bus ruim een uur. De auto had ik waarschijnlijk allang weggedaan, als wij niet regelmatig met onze dochter naar het UMC in Maastricht moesten i.v.m. erfelijke bloedarmoede.

@Hahn ik kan mij daarin vinden hoor in dat lijstje, met name deze punten.
  • Lichamelijk niet in staat
  • Te lange afstand
  • Weer heel slecht
  • Veel spullen mee moeten nemen
Al begrijp ik best dat het tijdelijk niet gaat, maar ik deed vroeger en nu nog steeds gewoon zelf mijn banden plakken. Bij hoge uitzondering werd ik door mijn vader naar school gebracht en als ik fietsenpech had, dan pikte mijn vader mij in het ergste geval op met de werkbus. Of ik liep naar huis.... duurde dan vaak 1.5 uur i.p.v. halfuurtje fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Yaksa schreef op zondag 6 februari 2022 @ 16:48:
[...]

Dat kan wel kloppen, koolstofdioxide en koolstofmonoxide (2 stoffen die vrijkomen in de verbrandingsmotor van je auto) zijn reukloos, maar daarom niet minder vervuilend voor de atmosfeer.
Erger nog, er komt zelfs dihydroxy monoxide uit! Precies wat ik ook uitblaas, en precies stoffen die werkelijk helemaal niets uitmaken voor de woonomgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:02
W1LL3M schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 17:16:
Veel Nederlanders werken elke maand 3 tot 5 dagen om alleen maar hun autokosten te betalen. En staan ook nog eens uren onbetaald in de file. Maak dat rekensommetje maar eens eerlijk* voor jezelf als je veel kilometers maakt voor je werk, en kijk wat je daar zou kunnen veranderen.

* veel mensen bagatelliseren de echte kosten van het autorijden, of vergeten kosten zoals afschrijving mee te tellen. Vul deze maar eens in: https://www.anwb.nl/auto/autokosten
Tja dat heeft meer met de woon-werk afstand te maken, dat kost geld. Een NS abonnement kost je 362,40. Met 31 cent per km kun je daar 1169 kilometer voor rijden, 58 km per dag. Moet je 3 -4 dagen dan zal een auto uberhaupt snel veel goedkoper uitkomen. Tevens kun je natuurlijk ook een auto rijden die 35 euro per maand kost om all risk te verzekeren met 33 euro per maand wegenbelasting en een lage afschrijving. Maar goed leuk zijn de benzine prijzen natuurlijk voor niemand.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:43
Weissbier schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 07:28:
[...]

Volgens mij reken jij je een beetje rijk hoor: prijsverschil tussen 1 liter E10 is echt geen 40 a 50 cent, al helemaal niet als jezelf al noemt voor € 1,89 in Nederland getankt te hebben.

[Afbeelding]

Dit zijn nu de prijzen in Duitsland in de grensregio: hier rij ik meestal ook naartoe om boodschappen te doen, soms Aken. Maar Herzogenrath is praktischer en heeft niet zo'n druk verkeer als Aken.

Okay de benzineprijzen zullen in de loop van de dag nog wel zakken, want juist op dit tijdstip zijn ze nog aan de hoge kant :+ Maar veel lager dan € 1,65 gaat het niet worden volgens de prognose: dus dat is dan maximaal € 0,24 verschil en geen € 0,40 a € 0,50 :X

In Duitsland fluctueren de benzineprijzen de hele dag: het is mij in verleden weleens gebeurd, dat ik besluit naar het benzinestation in Duitsland te rijden i.v.m. de lage prijs. En wanneer ik eraan kom blijkt de prijs net met € 0,05 verhoogd te zijn :(
Duitsland kent uurprijzen die hetzelfde patroon als het verkeersaanbod volgen (uitgezonderd de nacht, dat is vaak een hogere "flatrate")

Beste momenten zijn rond de ochtendkoffiepauze (~10.30) en tussen 14.00 en 16.00 -- Iets wat Clevertanken.de ook prima in een grafiekje kan tekenen

Aanvul: Prijsvergelijken bij de zuiderburen doet gij hier:
https://carbu.com/belgie//bestPrice/Belgie/BE/0

(Die 50 cent/liter is overigens geen onzin)

[ Voor 5% gewijzigd door D_Jeff op 06-02-2022 17:12 ]

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
RemcoDelft schreef op zondag 6 februari 2022 @ 16:58:
[...]Erger nog, er komt zelfs dihydroxy monoxide uit! Precies wat ik ook uitblaas, en precies stoffen die werkelijk helemaal niets uitmaken voor de woonomgeving.
offtopic:
Ik schat dat je zo'n meter boven NAP woont, een eventuele zeespiegelstijging van 3 meter maakt helemaal niets uit voor jouw woonomgeving, toch? O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Weissbier
D_Jeff schreef op zondag 6 februari 2022 @ 17:04:
[...]

Duitsland kent uurprijzen die hetzelfde patroon als het verkeersaanbod volgen (uitgezonderd de nacht, dat is vaak een hogere "flatrate")

Beste momenten zijn rond de ochtendkoffiepauze (~10.30) en tussen 14.00 en 16.00 -- Iets wat Clevertanken.de ook prima in een grafiekje kan tekenen
Dat maakt de discussie over het prijsverschil tussen Duitsland en Nederland ook zo lastig: als je altijd in de vroege morgen bij het Duitse tankstation tankt, dan zul je waarschijnlijk niet veel goedkoper uit zijn dan in Nederland en wellicht nog duurder.

Ik ben bekend met Clevertanken: ook dat ze de interface veranderd hebben :-( Maar vroeger kon je er vanuit gaan, dat je na 20:00 het goedkoopste kon tanken. Dat is tegenwoordig ook nog zo, maar soms is het overdag toch dan 1 cent ofzo goedkoper geweest :+

Op sommige momenten van de dag is V-Power in België tanken goedkoper, dan Super E5 in Duitsland tanken. Al is V-Power enorm duur geworden en dus tank ik of E10 in België of Super E5 in Duitsland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

Yaksa schreef op zondag 6 februari 2022 @ 17:14:
[...]

offtopic:
Ik schat dat je zo'n meter boven NAP woont, een eventuele zeespiegelstijging van 3 meter maakt helemaal niets uit voor jouw woonomgeving, toch? O-)
Wat maakt dat uit? Of we nou dood gaan door virussen, terrorisme, debielen met macht of misschien wel het vergaan van de wereldbol... We gaan sowieso allemaal ooit een keertje dood. En ook de evt. kinderen gaan nou eenmaal dood. Alsof milieu/klimaat het enige is dat de mensheid zou kunnen slopen.. 8)7

Misschien moeten mensen gewoon leren accepteren dat 't leven nou eenmaal dodelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Ik woon gelukkig dicht bij BE, dus tank aldaar. Naar mate de benzineprijs stijgt gaat het lonen wat verder over de grens te tanken en een jerrycan mee te nemen. Ik heb niet de financiële mogelijkheid om gelijkwaardig duurzaam te rijden (D-segment >170 pk) en niet de wil om het met minder te doen, sterker nog, ik ben op zoek naar iets met een dikkere motor en dus ook meer verbruik.
Het tijdperk van ICE loopt ten einde dus is nu is een beetje laatste kans nog wat lol te hebben voordat het helemaal onbetaalbaar wordt.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Weissbier schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 19:08:
[...]

En ongeval? In de auto ben je ook niet onschendbaar hoor: dus een ongeluk kun je net zo goed krijgen, terwijl je onderweg bent in de auto.
De kans is klein maar het verschil in letsel is natuurlijk enorm en niet te vergelijken... Als je dagelijks met je fiets naar je werk gaat dan zou ik zeker een helm dragen.

Mijn vriendin deed dat niet, werd op weg naar het station in een 30km wijk geschept door een auto, ging door de voorruit en lag daarna in het ziekenhuis met een schedelbasis fractuur, gebroken enkel, hersenbloeding, dubbele hersenkneuzing, aan één kant doof en herkende niemand meer. Het is dat ze een bril op had anders was het met haar oog waarschijnlijk anders afgelopen getuige het litteken vlak naast haar oogkas. De automobiliste was alleen geschrokken. De kans dat je op een vergelijkbare route in de auto een vergelijkbaar letsel oploopt is eigenlijk nihil. Bij auto's gaat het meer mis icm bomen en hogere snelheden. Dus je kan prima de auto als veilig alternatief (voor jezelf) aanvoeren op korte afstanden, de fiets is simpelweg niet veilig. Of het verstandig is om je door angst te laten lijden is natuurlijk een andere vraag. In 99 van de 100 gevallen gaat het goed. Die ene keer dat het mis gaat kun je beter de persoon in de auto dan op de fiets zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

@sdk1985 Da's niet niks inderdaad. Hoe gaat het nu, alles weer goed gekomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
sdk1985 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 17:37:
[...]
De kans dat je op een vergelijkbare route in de auto een vergelijkbaar letsel oploopt is eigenlijk nihil.
De kans dat je in het verkeer in een auto overlijdt was tot voor kort (2019) hoger dan de kans dat je op je fiets een ongeval niet meer na kon vertellen.
Vanaf 2020 is dat aan het verschuiven richting een groter aantal doden op de fiets, echter die ongevallen zitten in een qua leeftijd hogere leeftijdsgroep, wat waarschijnlijk te wijten is aan het feit dat ouderen steeds vaker op een E-bike rijden.
Dus of je nou op de fiets of in de auto aan het verkeer deelneemt, de kans dat je een (dodelijk) ongeval krijgt is ongeveer gelijk.
Bron:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1LL3M
  • Laatst online: 12-09 19:59

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

sdk1985 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 17:04:
[...]

Tja dat heeft meer met de woon-werk afstand te maken, dat kost geld. Een NS abonnement kost je 362,40. Met 31 cent per km kun je daar 1169 kilometer voor rijden, 58 km per dag. Moet je 3 -4 dagen dan zal een auto uberhaupt snel veel goedkoper uitkomen. Tevens kun je natuurlijk ook een auto rijden die 35 euro per maand kost om all risk te verzekeren met 33 euro per maand wegenbelasting en een lage afschrijving. Maar goed leuk zijn de benzine prijzen natuurlijk voor niemand.
Maar je woon-werk afstand is ook een keuze natuurlijk. Je kunt daar van 2 kanten invloed op hebben, je huis en je werk kies je zelf, en het kan beide zelfs op dezelfde plek zijn tegenwoordig ;)

En als je dan op fietsafstand woont van je werk dan kun je wellicht een dag minder gaan werken van het geld dat je bespaart, dat scheelt ook weer een dag fietsen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Voordat ik een jaar abbo van het werk had benutte ik de dalvrij voor 105 euro per maand ten volle. Voor 6:35 / 16:05 inchecken = in daluren inchecken en binnen een half uur in de spits meereizen. Voor 3.40 per dag zo een reourtje fixen vond ik wel de moeite waard. Ik betaal nu voor mijn auto alleen al die 105 euro voor WA+, wegenbelasting en anwb. Dan heb ik nog geen druppel benzine in de tank noch onderhoud gefikst. Heeft dan wel weer voordelen: niet de laatste bus/trein moeten halen en richting mijn zus/ouders niet 2x zo lang onderweg zijn. Een half uur rijden in de auto vs uur in de bus of dagdeel kwijt zijn vs 1,5 uur in de auto. Maargoed doe verder in de stad alles te voet of met de fiets. Woon/werkverkeer kon tot voor kort ook op de fiets, met thuiswerken heb ik die ook niet langer nodig.

OV hoeft je dus geen 362 euro te kosten als je slim de dalvrij optie goed benut. Heb laatst nog eens uitgerekend wat de auto mij per km kost: 12,5 cent onderhoud, 12,5 cent vaste lasten, 10 cent brandstof. En aan afschrijving 5 cent de km. Dus ik zit totaal op 40 cent de km met mijn auto. Kan vast goedkoper als ik ga shoppen in het 750 - 800kg segment maar die tijd heb ik gehad om overal en nergens in naar toe te rijden in een veredeld koekblik. (micra uit 1997) Goedkoop, maar met 1:14 niet echt zuinig. Doe nu 1:17 als minst zuinig op de snelweg en 1:19 op 80km wegen.

Dus ik kan wel begrijpen dat men blijft doorrijden ondanks hogere prijzen. Op bepaalde trajecten is de auto gewoon sneller, met 2 man in de auto is het vrijwel altijd goedkoper dan met OV en hoe meer passagiers hoe goedkoper. En niet langer gebonden zijn aan vaste dienstregeling, van deur tot deur rijden, geen last van andere reizigers maakt een file, parkeerkosten of duurder uitgevallen onderhoud vaak wel de moeite waard. Ik combineer OV en auto. Voor een stedentripje vind ik de trein toch gemakkelijker, voor richting the middle of nowhere geen gedoe met belbus of 1x bus per uur missen en lekker in je auto heen. (been there)

Clevertanken kende ik nog niet trouwens. Wel goed om te zien dat de benzinepomp in het dorp van mijn ouders in een straal van 25km toch echt de goedkoopste is _/-\o_ En met de grafieken is goed te zien dat ik vorig jaar nog voor 1.20 E10 stond te tanken maar dat rap voorbij was. -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weissbier
Joosie200 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 18:51:
En met de grafieken is goed te zien dat ik vorig jaar nog voor 1.20 E10 stond te tanken maar dat rap voorbij was. -O-
Ik heb ook van die grafieken: Drivvo kan die automatisch genereren, maar het is een beetje een drukke bedoening. Aangezien ik het per brandstofbenzine soort bijhoudt :+

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/4JvY7GQ/Screenshot-2022-02-06-20-40-45-125-br-com-ctncardoso-ctncar.jpg

De blauwe lijn is gewone Super E5 en het goedkoopste heb ik dat voor € 1,129 per liter getankt, al was dat wel in Oostenrijk >:) Hoe verder je naar het oosten reist, deste goedkoper wordt de benzineprijs.

In Polen zou het momenteel zo moeten zijn, dat de Poolse regering de belasting op brandstof verlaagd. Daar kost een liter benzine nu € 1,20 per liter, volgens dit Duitse nieuwsbericht. Dat is nogal een groot verschil met de € 1,90/€ 2 die je in Nederland momenteel betaald :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
Yaksa schreef op zondag 6 februari 2022 @ 18:18:
[...]

De kans dat je in het verkeer in een auto overlijdt was tot voor kort (2019) hoger dan de kans dat je op je fiets een ongeval niet meer na kon vertellen.
Vanaf 2020 is dat aan het verschuiven richting een groter aantal doden op de fiets, echter die ongevallen zitten in een qua leeftijd hogere leeftijdsgroep, wat waarschijnlijk te wijten is aan het feit dat ouderen steeds vaker op een E-bike rijden.
Dus of je nou op de fiets of in de auto aan het verkeer deelneemt, de kans dat je een (dodelijk) ongeval krijgt is ongeveer gelijk.
Bron:
Ik denk dat je hier kans en sterftecijfers met elkaar verward. Voor kansen moet je uberhaupt kijken naar frequentie en duur. Als je puur naar die auto sterftecijfers gaat kijken dan zie je dat 75% man is en de categorieën 20-30 en 75+ zwaar zijn oververtegenwoordigd. Dat was ook eigenlijk mijn punt al. Als jij binnen je stad/dorp van A naar B gaat in een auto dan zit je eigenlijk heel veilig. Ga je op over een provinciale weg of snelweg dan wordt het een ander verhaal. Binnen de context van 'ga voor 7km met de fiets in plaats van de auto' is die auto oneindig veel veiliger.

Letsel is uberhaupt een ander verhaal, wat bovendien vaak wordt onder gerapporteerd. Zie dit bericht van SEH Friesland; van de 2662 slachtoffers zaten er 1502 op een fiets, volgens de politie 187. Letsel is voor jezelf in bepaalde zin problematischer omdat je daar soms voor de rest van je leven mee moet leven. Onderschat dat niet.

Afbeeldingslocatie: https://www.verkeersnet.nl/wp-content/uploads/2014/10/letselverdeling_swov1.jpg
edit; In de basis lijkt het er bij zowel sterfte als letsel op dat als voetganger/fiets het je overkomt (gelijke verdeling man/vrouw) en dat letsel/doden bij de auto een relatie hebben met gedrag. Bij de motor rijders moet je er even bij bedenken dat slechts 20% vrouw is.

[ Voor 6% gewijzigd door sdk1985 op 06-02-2022 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroentjuh82
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:03
Weissbier schreef op zondag 6 februari 2022 @ 20:50:
[...]

Ik heb ook van die grafieken: Drivvo kan die automatisch genereren, maar het is een beetje een drukke bedoening. Aangezien ik het per brandstofsoort bijhoudt :+

[Afbeelding]

De blauwe lijn is gewone Super E5 en het goedkoopste heb ik dat voor € 1,129 per liter getankt, al was dat wel in Oostenrijk >:) Hoe verder je naar het oosten reist, deste goedkoper wordt de benzineprijs.

In Polen zou het momenteel zo moeten zijn, dat de Poolse regering de belasting op brandstof verlaagd. Daar kost een liter benzine nu € 1,20 per liter, volgens dit Duitse nieuwsbericht. Dat is nogal een groot verschil met de € 1,90/€ 2 die je in Nederland momenteel betaald :X
laat onze regering dat ook maar eens doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weissbier
Jeroentjuh82 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 21:04:
[...]

laat onze regering dat ook maar eens doen.
Gaat nooit gebeuren zolang partijen als VVD en D66 het voor het zeggen hebben, de automobilist is ja de melkkoe voor de Nederlandse regering. Waarschijnlijk blijft de benzineprijs ook stijgen om de transitie naar elektrische rijden te stimuleren.

Verlaging van de accijnzen lijkt mij dus onwaarschijnlijk: waarschijnlijk wordt die zelfs nog verhoogd, met de inflatie correctie die ze jaarlijks toepassen. En de inflatie is momenteel behoorlijk hoog, dus dat is maar hopen dat het niet een op een overgenomen word.

Nu weet ik wel niet welke politieke partij in zijn programma de verlaging van accijnzen en eventueel wegenbelasting heeft staan, maar zal wel geen politiek correcte partij zijn waarschijnlijk :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
Joosie200 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 18:51:
Voordat ik een jaar abbo van het werk had benutte ik de dalvrij voor 105 euro per maand ten volle. Voor 6:35 / 16:05 inchecken = in daluren inchecken en binnen een half uur in de spits meereizen. Voor 3.40 per dag zo een reourtje fixen vond ik wel de moeite waard. Ik betaal nu voor mijn auto alleen al die 105 euro voor WA+, wegenbelasting en anwb. Dan heb ik nog geen druppel benzine in de tank noch onderhoud gefikst. Heeft dan wel weer voordelen: niet de laatste bus/trein moeten halen en richting mijn zus/ouders niet 2x zo lang onderweg zijn. Een half uur rijden in de auto vs uur in de bus of dagdeel kwijt zijn vs 1,5 uur in de auto. Maargoed doe verder in de stad alles te voet of met de fiets. Woon/werkverkeer kon tot voor kort ook op de fiets, met thuiswerken heb ik die ook niet langer nodig.

OV hoeft je dus geen 362 euro te kosten als je slim de dalvrij optie goed benut. Heb laatst nog eens uitgerekend wat de auto mij per km kost: 12,5 cent onderhoud, 12,5 cent vaste lasten, 10 cent brandstof. En aan afschrijving 5 cent de km. Dus ik zit totaal op 40 cent de km met mijn auto. Kan vast goedkoper als ik ga shoppen in het 750 - 800kg segment maar die tijd heb ik gehad om overal en nergens in naar toe te rijden in een veredeld koekblik. (micra uit 1997) Goedkoop, maar met 1:14 niet echt zuinig. Doe nu 1:17 als minst zuinig op de snelweg en 1:19 op 80km wegen.
Dat kan en is ook best een goede tip. Maar dan moet je wel werk hebben waar je zo vroeg mag beginnen en dan eerder naar huis kan. Als vanaf half 9 de telefoon gaat heeft het weinig zin er om 7 uur te zijn :P .

Ik denk persoonlijk dat de komst van de elektrische fiets het voor veel mensen ook wel makkelijker maakt om naar het werk te fietsen. Zo lang je maar geen problemen hebt met een poncho :+ . Bij mij ging vroeger mijn vader 5 dagen in de week met zijn fiets naar het werk. Mijn moeder ging 3x per week 75km enkele reis met de auto. Dicht bij je werk wonen blijft het handigste.

Ik heb ik hier een auto die in 10 jaar gemiddeld nog geen 300 euro per jaar aan onderhoud heeft gekost. Maar die auto rijd nog geen 7000km per jaar dus dan kost het je alsnog 4 cent per km. De afschrijving heeft 650 euro per jaar gekost, 9 cent per km. Verbruik is circa 5 liter per 100km, met de huidige Makro prijs 9.6 cent per km. Dan nog 816 euro vaste lasten; 11.6 cent per km. Totaal 34.2 cent per km. Maar als je er 20K mee rijd dan doet dat niks met je vaste lasten en eigenlijk ook niet met onderhoud (bougies e.d. altijd volgens fabrieksopgave vervangen dus of X km of 4 jaar). Effect op je afschrijving ondertussen ook nihil. Zie dat van 80K naar 140K 600 euro aan inruilwaarde scheelt. Dus eigenlijk zijn veel van die kosten per km niet zo relevant, tenzij je écht zonder die auto kan.

Als je de afweging OV vs auto qua kosten wil maken met een auto die niet weg kan dan zou ik het houden bij de brandstof prijs en de vervangingspot (die 10 cent per km). Die vervangingspot is natuurlijk heel persoonlijk. Als je hem op 15K op 120K kilomters zet dan kom je op 12.5 cent per km wat je zou moeten sparen.

[ Voor 5% gewijzigd door sdk1985 op 06-02-2022 21:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loft
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:29
RemcoDelft schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 11:46:
[...]
......Doen we met vliegtuigen toch ook niet?
Nou... Airlines betalen geen/amper belasting over Kerosine.
Ik maak graag gebruik van het vliegtuig om op vakanite te gaan, maar dit mogen ze van mij veranderen

If I agreed with you, we'd both be wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loft
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:29
Weissbier schreef op zondag 6 februari 2022 @ 21:14:
[...]

Gaat nooit gebeuren zolang partijen als VVD en D66 het voor het zeggen hebben, de automobilist is ja de melkkoe voor de Nederlandse regering. Waarschijnlijk blijft de benzineprijs ook stijgen om de transitie naar elektrische rijden te stimuleren.

Verlaging van de accijnzen lijkt mij dus onwaarschijnlijk: waarschijnlijk wordt die zelfs nog verhoogd, met de inflatie correctie die ze jaarlijks toepassen. En de inflatie is momenteel behoorlijk hoog, dus dat is maar hopen dat het niet een op een overgenomen word.

Nu weet ik wel niet welke politieke partij in zijn programma de verlaging van accijnzen en eventueel wegenbelasting heeft staan, maar zal wel geen politiek correcte partij zijn waarschijnlijk :X
Ik heb een vermoeden dat als andere partijen de regering vormen dat het veel erger wordt voor de automobilist. :/

If I agreed with you, we'd both be wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
sdk1985 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 21:20:
[...]

Dat kan en is ook best een goede tip. Maar dan moet je wel werk hebben waar je zo vroeg mag beginnen en dan eerder naar huis kan. Als vanaf half 9 de telefoon gaat heeft het weinig zin er om 7 uur te zijn :P .
Hangt een beetje af van je reistijd. Maar ik had vaak wel 30-45 minuten treintijd + 15min lopen/fietsen. Dus dan sta je tussen half acht en acht op kantoor precorona. Half uurtje mails checken/koffie halen en je kunt beginnen toch? ;)

En ja als je idd maar 7.5k km op jaarbasis maakt slijt een auto minder snel, hoef je minder te tanken dus dat scheelt flink. Ik heb hem puur voor erbij voor de lange ritten in het weekend. En ik zit op 12k op jaarbasis geen woon werkverkeer. Maargoed retourtje richting mijn ouders is 350km. Doe ik 2x per maand, hou je nog 300km per maand over = 10km per dag. Maar voor mij eerder 3x een ritje van 100km retour dan 30x een stadsritje van 10km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
Joosie200 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 21:54:
[...]
Hangt een beetje af van je reistijd. Maar ik had vaak wel 30-45 minuten treintijd + 15min lopen/fietsen. Dus dan sta je tussen half acht en acht op kantoor precorona. Half uurtje mails checken/koffie halen en je kunt beginnen toch? ;)
Wat jij hier beschrijft komt op mij over als pure armoede. Ik zou mijn leven niet in willen richten op daltijden om wat centen te besparen. Zou het alleen doen als het nodig was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
PLAE schreef op maandag 7 februari 2022 @ 00:56:
[...]

Wat jij hier beschrijft komt op mij over als pure armoede. Ik zou mijn leven niet in willen richten op daltijden om wat centen te besparen. Zou het alleen doen als het nodig was.
Ach, toen mijn studenten ov jaarkaart voorbij was en ik uitloop had vond ik het een mooie manier om zonder al te veel kosten toch nog heen en weer te pendelen. Inmiddels hoef ik het niet meer te laten want altijd vrij op kosten van de baas. Maarja 2 jaar thuiswerken dus die ov jaarkaart ligt stof te happen inmiddels ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gravit0n_
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01-09 06:52
[...]
Wat jij hier beschrijft komt op mij over als pure armoede.
Aldus de gemiddelde verwende Nederlander.

Chapeau voor alle mensen in dit topic die bezig zijn met oplossingen, al dan niet uit noodzaak, om uit de auto te komen. Het hoogtepunt van fossiele brandstofbakken hebben we zoiezo gehad, wellicht het 'autorijden voor iedereen' hoogtepunt ook.

Afgelopen deccenia is onze welvaart flink doorgegroeid, grootdeels dankzij fossiele energie die voor bijna noppes uit de grond komt. De transitie naar nieuwe vormen van energie gaat wel lukken, maar het zal een stuk lastiger zijn onze welvaart te behouden in deze transitie. Als energie een stuk duurder wordt gaan al onze inefficiënte processen dat goed merken. Autorijden voor ieder individu is nu eenmaal een energieverslindende bezigheid. Of vliegreisjes, of vlees eten, of..

Ben ik blij als autorijden (weer) voor de elite wordt? Nee, maar het gaat wel zorgen voor een nieuwe waardering en bewustwording voor onze energie in de wereld. Mensen die eenmaal gewend zijn aan een nieuwe welvaartstandaard, laat staan er mee opgegroeid, krijg je niet makkelijk mee. De meesten zijn de ontkenningsfase al voorbij gelukkig.

You will understand energy and you will be happy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weissbier
Joosie200 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 21:54:
[...]

En ja als je idd maar 7.5k km op jaarbasis maakt slijt een auto minder snel, hoef je minder te tanken dus dat scheelt flink. Ik heb hem puur voor erbij voor de lange ritten in het weekend. En ik zit op 12k op jaarbasis geen woon werkverkeer. Maargoed retourtje richting mijn ouders is 350km. Doe ik 2x per maand, hou je nog 300km per maand over = 10km per dag. Maar voor mij eerder 3x een ritje van 100km retour dan 30x een stadsritje van 10km.
Dat betwijfel ik eerlijk gezegd een beetje: korte ritten zijn juist funest voor een auto, dan moet je veelvuldig remmen en optrekken. Daarnaast maakt het voor de dealer in onderhoud weinig verschil, of je 7500km per jaar rijdt of 20.000km per jaar.

Mijn dealer schrijft een onderhoudsinterval van 20.000km voor of om het jaar, dus als ik maar 7500km rij: dan moet de auto nog steeds een beurt krijgen. Onderhoud is namelijk niet alleen aan de hand van de km-stand, maar ook de leeftijd gebonden.

Dan kun je beredeneren van: ik geef de auto 1x per 2 jaar een onderhoudsbeurt, alleen dan raak ik bijvoorbeeld de pechhulp van de dealer kwijt. En natuurlijk heb je dan ook geen auto meer, die volgens het boekje onderhouden wordt. Eventueel is hij dan ook minder waard bij verkoop...

Ik zeg eventueel, omdat het op een gegeven moment natuurlijk niet meer uit maakt: als mijn auto nog maar een (paar) duizend euro waard is. Wellicht dat ik dan stop met als een trouw hondje de auto volgens het in het boekje van de auto, zijn voorgeschreven onderhoud te geven.

Maar zolang die auto ( mede dankzij de chipset crisis ) nog een waarde heeft, van meer dan € 3000 totaal. Dan blijf ik gewoon netjes het onderhoud op tijd uitvoeren. Soms vraag ik mij ook af, of autogarages wil zitten te wachten op klanten die eens om de 2 jaar langs komen en daarom onnodig extra onderdelen vervangen om geld te verdienen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
gravit0n_ schreef op maandag 7 februari 2022 @ 01:55:
[...]

Zeer selectief gequote. Jammer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destruction
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

gravit0n_ schreef op maandag 7 februari 2022 @ 01:55:
[...]

Werken neemt al zoveel uren van je dag in, om dan eerder te vertrekken en later thuis te komen zodat je een paar cent bespaard.. Ieder z'n ding hoor, maar wat is je privé tijd je dan waard? Imo niet veel.
Chapeau voor alle mensen in dit topic die bezig zijn met oplossingen, al dan niet uit noodzaak, om uit de auto te komen.
Ik heb dus ook bezuinigd op autogebruik. Voor mij ging (en gaat) dat niet zozeer om het milieu, want dat kan me eerlijk gezegd gestolen worden. Over 100 jaar zijn jullie allemaal dood, en ik ook :+

Maar elke dag 2maal in de file aansluiten en rare stunts van andere automobilisten die minder tot geen inzicht hebben, ik was er zo ontzettend klaar mee! En toen kreeg ik de kans om dichtbij huis te gaan werken, waar ik op de fiets naartoe kon. Ideaal natuurlijk. Lang verhaal kort is de baan door de coronacrisis verdwenen en probeer ik als zzp'er door de covid tijd te komen, daarna wil ik weer (parttime) werken. Mits ik er op de fiets (of motor..) naartoe kan. Ik wil nooit meer in de files aansluiten.
Het hoogtepunt van fossiele brandstofbakken hebben we zoiezo gehad, wellicht het 'autorijden voor iedereen' hoogtepunt ook.
Hier ben ik dan weer minder van overtuigd. Ik weet hoe we een jaar of 10 geleden moesten geloven dat de fossiele brandstoffen (of eigenlijk: olie) zo goed als op waren. En evenlater werd er weer nieuwe grond gevonden waar olie gewonnen kon worden :P Ik wil best geloven dat 't in de toekomst moeilijker zal worden om olie te winnen en daardoor een aantal producten (zoals benzine of LPG, maar ook andere producten) duurder zullen worden. Maar bijna op? Nee, dat denk ik niet. We gaan nog wel een jaar of 20-25 ICE auto's op de wegen zien rijden.

En autorijden voor iedereen, ik denk dat de staatskas dat liever wel heeft. De MRB en BPM staan op het punt te verdwijnen, maar nu is het nog zo dat iedereen die een auto (of motor/vrachtwagen e.d) bezit op maarliefst 5 manieren belasting betaald. Die inkomsten zullen ze niet graag willen missen ;)
Afgelopen deccenia is onze welvaart flink doorgegroeid, grootdeels dankzij fossiele energie die voor bijna noppes uit de grond komt. De transitie naar nieuwe vormen van energie gaat wel lukken, maar het zal een stuk lastiger zijn onze welvaart te behouden in deze transitie.
En dus zul je daar voorzichtig mee moeten zijn. Politici die met beleid bewust aansturen op een nieuwe economische crash, die moeten we misschien voortijdig opsluiten.
Ben ik blij als autorijden (weer) voor de elite wordt? Nee, maar het gaat wel zorgen voor een nieuwe waardering en bewustwording voor onze energie in de wereld. Mensen die eenmaal gewend zijn aan een nieuwe welvaartstandaard, laat staan er mee opgegroeid, krijg je niet makkelijk mee. De meesten zijn de ontkenningsfase al voorbij gelukkig.
Ik zou zeggen dat juist de elite die auto's afgepakt zouden moeten worden, als er al een groep van zelfstandig vervoer/vrijheid beroofd moet worden. Tenslotte zijn dat de mensen die het minst vaak een auto nodig hebben om op hun werk of bij familie/vrienden te komen. Laat hen gebruik maken van het OV en vraag ook iets meer voor hun kaartjes, zodat je mensen met lage inkomens misschien wel gratis kunt laten reizen met het OV. Dan zal ook in die groep autobezit wel afnemen verwacht ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
Destruction schreef op maandag 7 februari 2022 @ 13:23:
[...]

Voor mij ging (en gaat) dat niet zozeer om het milieu, want dat kan me eerlijk gezegd gestolen worden. Over 100 jaar zijn jullie allemaal dood, en ik ook :+

Hier ben ik dan weer minder van overtuigd. We gaan nog wel een jaar of 20-25 ICE auto's op de wegen zien rijden.
Voor wat betreft de eerste opmerking: Ik hoop dat je (klein)kinderen er toch iets anders over denken.

En om de tweede zin (deels) te weerleggen: 'Alle nieuwe personenauto’s die in 2030 op de markt komen, moeten 100% elektrisch zijn.' Bron:
Dat is over 8 jaar. Die transitie zou wel eens sneller kunnen gaan dan jij denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

Yaksa schreef op maandag 7 februari 2022 @ 17:06:
[...]

Voor wat betreft de eerste opmerking: Ik hoop dat je (klein)kinderen er toch iets anders over denken.
Als ik kinderen heb, heeft een ex vriendin (of meerdere?) iets verzwegen :+ Hoewel niet totaal onmogelijk, lijkt het me ook niet waarschijnlijk. En omdat ik geen kinderen heb en dus ook geen kleinkinderen zal hebben, spaar dat weer een heleboel uitstoot ;)
En om de tweede zin (deels) te weerleggen: 'Alle nieuwe personenauto’s die in 2030 op de markt komen, moeten 100% elektrisch zijn.' Bron:
Dat is over 8 jaar. Die transitie zou wel eens sneller kunnen gaan dan jij denkt.
Ik weet dat de EU over 8 jaar geen nieuwe ICE auto's meer wil. Dat benoem ik ook in mijn post. Maar dat neemt dus niet weg dat je tot in 2029 gewoon nog een nieuwe ICE auto kunt kopen.

[ Voor 5% gewijzigd door Destruction op 07-02-2022 17:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gravit0n_
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01-09 06:52
Ik heb dus ook bezuinigd op autogebruik. Voor mij ging (en gaat) dat niet zozeer om het milieu, want dat kan me eerlijk gezegd gestolen worden. Over 100 jaar zijn jullie allemaal dood, en ik ook :+
De morele standaard verschilt bij iedereen zullen we maar zeggen, respect voor je eerlijkheid :P
Maar elke dag 2maal in de file aansluiten en rare stunts van andere automobilisten die minder tot geen inzicht hebben, ik was er zo ontzettend klaar mee! En toen kreeg ik de kans om dichtbij huis te gaan werken, waar ik op de fiets naartoe kon.
Door je hedonistische levensstijl ben je er achter gekomen dat een auto juist in de weg kan zitten van je levensgeluk. Das dan wel een mooi gevolg voor ons milieu.
Hier ben ik dan weer minder van overtuigd. Ik weet hoe we een jaar of 10 geleden moesten geloven dat de fossiele brandstoffen (of eigenlijk: olie) zo goed als op waren.
Ik bedoel niet zozeer schaarste door resterende olie, maar het milieubeleid dat ervoor zorgt dat fossiel rijden onbetaalbaar wordt. Het milieubeleid dat onderzocht, bedacht en uitgevoerd wordt door mensen die jij wilt opsluiten haha. Nou moet ik je teleurstellen, want het draagvlak voor dit milieubeleid is al behoorlijk gegroeid de laatste jaren.
Ik zou zeggen dat juist de elite die auto's afgepakt zouden moeten worden, als er al een groep van zelfstandig vervoer/vrijheid beroofd moet worden.
Dat vind ik wel nobel van je :)
PLAE schreef op maandag 7 februari 2022 @ 11:24:
[...]
Zeer selectief gequote. Jammer.
Exuses, ik ben maar een autoloze armoeizaaier.

[ Voor 5% gewijzigd door gravit0n_ op 07-02-2022 21:44 ]

You will understand energy and you will be happy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exelletor
[...]

Ik ben benieuwd wat men doet op het moment dat er rekeningrijden met spitsheffing wordt ingevoerd. Als mijn bestedingspatroon niet verandert, zal het op mij zeker effect hebben. Ik parkeer bijvoorbeeld ook niet voor 7,50 per uur in hartje Amsterdam, maar kies in zulke situaties voor alternatief vervoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smartbikers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 16:51
evilution schreef op zondag 6 februari 2022 @ 17:33:
Ik woon gelukkig dicht bij BE, dus tank aldaar. Naar mate de benzineprijs stijgt gaat het lonen wat verder over de grens te tanken en een jerrycan mee te nemen. Ik heb niet de financiële mogelijkheid om gelijkwaardig duurzaam te rijden (D-segment >170 pk) en niet de wil om het met minder te doen, sterker nog, ik ben op zoek naar iets met een dikkere motor en dus ook meer verbruik.
Het tijdperk van ICE loopt ten einde dus is nu is een beetje laatste kans nog wat lol te hebben voordat het helemaal onbetaalbaar wordt.
Same here. Schoonfamilie woont in België. Hier in de buurt was de goedkoopste tankstation 1,97.9 op de dag dat ik keek. Ik heb in België voor 1,61.9 getankt.
Dat was voor mij een besparing van ongeveer 20 euro. Dan gooi ik ook even een jerrycan vol wat me ook 17 euro bespaart. Daarmee kan ik een volledige maand rijden en daarna zie ik de schoonfamilie weer. Dat zijn toch wel bedragen die de moeite waard zijn om even op en neer te rijden al kost het me 1.5 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 14:54
Weet iemand de actuele prijzen E10 (95) in België. Ik ga met mijn vriend en mijn vrouw zaterdag voor een dagje naar Gent. Dus daar is het goedkoper tanken dan vlak over de grens? Ik ben benieuwd.

Ik rij meestal maximaal 100 KM per uur om economisch verantwoord te rijden. Vooral als ik goedkoper uit ben. Meestal als ik in Antwerpen vol tankt en ik ben thuis ben aangekomen, is mijn tank nog steeds als vol aangegeven, de afstand is 126 kilometer Antwerpen naar huis. Mijn Toyota Aygo verbruikt gemiddeld 4L per 100KM

[ Voor 8% gewijzigd door Van der Berg op 08-02-2022 00:57 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weissbier
Van der Berg schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 00:53:
Weet iemand de actuele prijzen E10 (95) in België. Ik ga met mijn vriend en mijn vrouw zaterdag voor een dagje naar Gent. Dus daar is het goedkoper tanken dan vlak over de grens? Ik ben benieuwd.

Ik rij meestal maximaal 100 KM per uur om economisch verantwoord te rijden. Vooral als ik goedkoper uit ben. Meestal als ik in Antwerpen vol tankt en ik ben thuis ben aangekomen, is mijn tank nog steeds als vol aangegeven, de afstand is 126 kilometer Antwerpen naar huis. Mijn Toyota Aygo verbruikt gemiddeld 4L per 100KM
Even zoeken op Carbu, daar kun je prijzen voor België vergelijken. Maar het is alsnog duur hoor: € 1,62 voor E10 is niet bepaald goedkoop te noemen vind ik, dat is natuurlijk een stuk goedkoper dan in Nederland.

Ik zie dat hier in de regio inmiddels € 1,95 het goedkoopste tarief per liter is, bij een Tamoil Express. Volgens mij tankt in deze regio ook alleen maar leaserijders bij de Nederlandse tankstations, iedereen die zelf de benzine moet betalen gaat gewoon de grens over naar België of Duitsland :X

De Nederlandse tankstations moeten het hier meer van de belegde broodjes en Duitse koffie hebben, wat betreft inkomsten: want dat merken ze echt wel hoor, dat veel landgenoten hun benzine in het buitenland tanken.

Laatste toen ik naar de IKEA reed, zag ik zo'n leaserijder zijn leasegolf voltanken: die man stond daar als stereotype leaserijder, met pak en al _O- Toen dacht ik ook, dat zal wel een leaserijder zijn: want je gaat anders niet voor je plezier nog in Nederland tanken, dan ben je gewoon een dief van eigen portemonnee :-(

Gisteren heb ik nog eens gerekend, zelfs met een A-segmenter die zeg maar voor de goede orde 5L/100KM verbruikt kost het tanken in Duitsland nu € 25 meer per 1000 gereden km's. Dan ga ik wel uit van € 1,70 per liter Super E5 en in 2020 rond deze tijd, was dat € 1,20 een verschil van € 0,50 per liter.

Daar hoor je deze meeste Nederlanders niet over hoor: ja door in Nederland te tanken ben je per 1000KM € 97,50 kwijt en dat is € 12,50 meer dan in Duitsland, alleen kom je op Super E5 wel verder dan op E10 en dus hoef je minder vaak naar het tankstation B)

[ Voor 14% gewijzigd door Weissbier op 08-02-2022 08:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PureLOOD
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:00
Destruction schreef op maandag 7 februari 2022 @ 17:17:
[...]

Als ik kinderen heb, heeft een ex vriendin (of meerdere?) iets verzwegen :+ Hoewel niet totaal onmogelijk, lijkt het me ook niet waarschijnlijk. En omdat ik geen kinderen heb en dus ook geen kleinkinderen zal hebben, spaar dat weer een heleboel uitstoot ;)

[...]

Ik weet dat de EU over 8 jaar geen nieuwe ICE auto's meer wil. Dat benoem ik ook in mijn post. Maar dat neemt dus niet weg dat je tot in 2029 gewoon nog een nieuwe ICE auto kunt kopen.
Bovendien koopt toch het gros van de mensen een 2e hands auto. Gemiddelde leeftijd NL wagenpark (11 jaar). Ik kan zo even geen bron vinden, maar volgens mij geeft de Nederlander zo'n 10.000 euro uit aan de aanschaf van een 'nieuwe' auto. Hoe lang gaat het nog duren voordat je een fatsoenlijke elektrische auto kan kopen voor dat bedrag?

Tenzij het fors duurder wordt (benzine) of fors goedkoper (elektrisch) gaat dit nog lang duren. Berekening op een bierviltje:

1. 2029 nieuwe ICE auto (laten we zeggen VW golf 10)
2. 11 jaar later 'nieuw' gekocht door gemiddelde automobilist
3. Deze gaat waarschijnlijk in 2040 nog een paar jaar rond rijden
4. In het uiterste geval daarna nog een paar jaar gereden door een petje :+
5. Auto van de weg tussen 2040 en 2050

Natuurlijk vol met aannames, maar tot 2040 zal het gros van de auto's in nl vast nog fossiele brandstof zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1Mark
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:27
Op een gegeven moment stort het business model van tankstations in. Dat zal gebeuren als het aandeel ICE kilometers per jaar onder een kritieke grens komt.

Dat moment doet zich al even eerder voor dan 2040 verwacht ik (op basis van jouw economische model qua levensduur personenauto's). En vanaf dat moment dan gaat het heel snel, zullen ICE's gedumpt worden en naar Afrika/India verscheept.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:12

_Apache_

For life.

Weissbier schreef op zondag 6 februari 2022 @ 20:50:
[...]

Ik heb ook van die grafieken: Drivvo kan die automatisch genereren, maar het is een beetje een drukke bedoening. Aangezien ik het per brandstofbenzine soort bijhoudt :+

[Afbeelding]

Hier vergelijkbaar.
Dikke lijn in het begin : Veel tankbeurten, reed dagelijks 130km woonwerk verkeer. Rijd met de motor, dus tanken om de 2,5 werkdag.
Dunnere lijn : Minder tankbeurten door nieuwe baan op 50km retour vanaf huis. Tanken om de 6-7 werkdagen
Vanaf maart 2020 amper meer tankbeurten vanwege thuiswerken. Vooral de tankbeurten op het laatste schieten door het dak heen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/96yepzLXzw2FpSW1syVLE_8Rj9A=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5fB0kzOHPdoFYF03AdvdrIDk.jpg?f=fotoalbum_small

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

gravit0n_ schreef op maandag 7 februari 2022 @ 21:00:
[...]

De morele standaard verschilt bij iedereen zullen we maar zeggen, respect voor je eerlijkheid :P
Het staat er lichtelijk overdreven, dat wel. Maar zoals ik al meer aandraag, ik doe veel dingen niet die ook voor veel uitstoot kunnen zorgen. Zo ga ik niet met het vliegtuig op vakantie en ik heb geen kinderen. In plaats daarvan rijdt ik jaarlijks ongeveer 20dkm, verdeeld over de auto en de motorfiets. Dat moet dan wel kunnen lijkt me.
[...]

Door je hedonistische levensstijl ben je er achter gekomen dat een auto juist in de weg kan zitten van je levensgeluk. Das dan wel een mooi gevolg voor ons milieu.
Het is inderdaad een mooi meegenomen gevolg, maar voor mij was het geen argument. Ik was de files gewoon spuug en spuugzat, en ik ben nog altijd blij dat ik m'n auto niet meer elke dag nodig heb. Ik heb hem tevaak nodig (geen alternatief beschikbaar) om hem weg te doen, missen kan ik hem dus niet. Maar het scheelt enorm in de kosten en reistijd als je er niet dagelijks van afhankelijk bent :)
[...]

Ik bedoel niet zozeer schaarste door resterende olie, maar het milieubeleid dat ervoor zorgt dat fossiel rijden onbetaalbaar wordt. Het milieubeleid dat onderzocht, bedacht en uitgevoerd wordt door mensen die jij wilt opsluiten haha. Nou moet ik je teleurstellen, want het draagvlak voor dit milieubeleid is al behoorlijk gegroeid de laatste jaren.
Tsja, wat mij betreft moeten types als Frans Timmermans worden opgesloten voor ze de wereld verdere schade kunnen toedienen. Je kunt een heel mooi streven hebben, maar de manier waarop men dat nu wil gaat gegarandeerd voor een nieuwe economische crash zorgen, met alle gevolgen van dien. Daar bewust up aansturen, ik kan er niet bij dat je zo'n plan dan doorzet. Ik zou dan toch proberen e.e.a op een andere methode te bereiken.
[...]

Dat vind ik wel nobel van je :)

[...]

Exuses, ik ben maar een autoloze armoeizaaier.
Ik ben zelf ook alles behalve rijk hoor, daarvoor heb ik het verkeerde vak geleerd denk ik :P Maar van de rijke(re) mensen die ik ken heeft 99% een auto (vaak meerdere..) uitsluitend uit luxe. Vrijwel nooit uit noodzaak. 1+1=...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1Mark
Destruction schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 15:18:

[...]

Tsja, wat mij betreft moeten types als Frans Timmermans worden opgesloten voor ze de wereld verdere schade kunnen toedienen. Je kunt een heel mooi streven hebben, maar de manier waarop men dat nu wil gaat gegarandeerd voor een nieuwe economische crash zorgen, met alle gevolgen van dien. Daar bewust up aansturen, ik kan er niet bij dat je zo'n plan dan doorzet. Ik zou dan toch proberen e.e.a op een andere methode te bereiken.
Volgens mij zijn we allemaal benieuwd naar je andere methode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

1Mark schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 16:04:
[...]

Volgens mij zijn we allemaal benieuwd naar je andere methode.
Ik doe niet alsof ik erop doorgeleerd heb. Maar de methode die men nu wil inzetten gaat gegarandeerd zorgen voor een nieuwe economische crisis. Willen we dat dan? Ik in ieder geval niet. Ik ben in coronatijd m'n baan al verloren en als zzp'er heb ik mijn reserves voor een groot deel zien verdampen, wederom door de coronacrisis. Ik vind het wel goed zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1Mark
Dat klinkt heel pittig. En dan kan ik me goed voorstellen dat je op zoek bent naar een perspectief waar je weer in kan geloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
Destruction schreef op maandag 7 februari 2022 @ 17:17:
Heb je dit artikel al gelezen?
Die Euro 7-norm zou wel eens tot gevolg kunnen hebben dat dat het einde van ICE's kunnen betekenen, simpelweg omdat de ontwikkelingskosten voor een nieuwe motor veel te hoog worden.
En dan gaat de transitie naar volledig elektrisch een stuk sneller.
Zelf grote fabrikanten zoals Nissan stoppen nu al met de ontwikkeling: Link naar Tweakers artikel van vandaag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rene44
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11-09 14:16
Yaksa schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 17:00:
[...]

Die Euro 7-norm zou wel eens tot gevolg kunnen hebben dat dat het einde van ICE's kunnen betekenen, simpelweg omdat de ontwikkelingskosten voor een nieuwe motor veel te hoog worden.
Zelf grote fabrikanten zoals Nissan stoppen nu al met de ontwikkeling: Link naar Tweakers artikel van vandaag
Water naar de zee dragen. Zeker op korte termijn (10 jaar) zie ik geen alternatief voor ICE. Ok, we blijven allemaal thuis, maar al onze pakketjes komen met dikke rookwalmende busjes. Vrachtwagens brengen al die spullen naar distributiecentra. Ik rijd zelf diesel en woon vlakbij Duitsland maar ik vind het zo langzamerhand gewoon niet meer verantwoord hoe NL met essentiele levensbehoeftes omgaat. Mensen hebben gewoon een auto nodig, klaar. BEV en PHEV zijn te duur voor 3/5 van de bevolking. Bijna 100 euro om je Yaris vol te tanken. Be-lachelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-09 20:08
Rene44 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 20:10:
[...]

Water naar de zee dragen. Zeker op korte termijn (10 jaar) zie ik geen alternatief voor ICE. Ok, we blijven allemaal thuis, maar al onze pakketjes komen met dikke rookwalmende busjes. Vrachtwagens brengen al die spullen naar distributiecentra. Ik rijd zelf diesel en woon vlakbij Duitsland maar ik vind het zo langzamerhand gewoon niet meer verantwoord hoe NL met essentiele levensbehoeftes omgaat. Mensen hebben gewoon een auto nodig, klaar. BEV en PHEV zijn te duur voor 3/5 van de bevolking. Bijna 100 euro om je Yaris vol te tanken. Be-lachelijk.
Volledig over op BEV zie ik zelf ook niet gebeuren zolang het te duur is voor 3/5 van de bevolking. Wat ik wel zie gebeuren is dat van de 9 miljoen autobezitters er straks nog maar 3 miljoen over zijn, simpelweg omdat het niet meer te betalen is.

Persoonlijk geloof ik voor de middellange termijn in minder verre verplaatsingen en andere oplossingen zoals e-scooters, micro-auto’s en treinen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene44
merauder schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 20:30:
[...]

Volledig over op BEV zie ik zelf ook niet gebeuren zolang het te duur is voor 3/5 van de bevolking. Wat ik wel zie gebeuren is dat van de 9 miljoen autobezitters er straks nog maar 3 miljoen over zijn, simpelweg omdat het niet meer te betalen is.

Persoonlijk geloof ik voor de middellange termijn in minder verre verplaatsingen en andere oplossingen zoals e-scooters, micro-auto’s en treinen.
En meer spreiding. Na 18:00 werken. Maar zelfs in mijn overheidsland is bv de ICT daar niet op berekend. In een dichtbevolkt land als het onze is dat echt noodzakelijk. Tot die tijd is een auto, zeker voor gezinnen een levensbehoefte. Kids moeten naar school, naar de club, naar opa/oma en oom en tante. Ouders moeten spullen voor die kids kopen. Dat gaat niet met de trein gebeuren. Die zijn nu al overvol. Ik woonde tot een jaar of wat geleden in een vinexwijk en jonge gezinnen bestellen voor hun kroost vrachtwagenladingen vol met spullen, die de ganse dag af en aan rijden met dieselmotoren. Ook dat gaat niet zomaar veranderen. Ik vind het niet meer acceptabel, ook al is het voor mij zonder kinderen en dubbel inkomen wel betaalbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• merauder
@Rene44
Zelf heb ik een groot gezin, en een auto is zeker geen levensbehoefte voor ons als gezin. Sterker nog, wij hebben in de bakfiets een uitstekende vervanger voor de auto gevonden voor al het vervoer binnen een straal van +/- 10km. Hier hebben we hooguit een/twee keer per maand in de auto, en in vrijwel alle gevallen gaat er dan maar 1 van de kinderen mee. Met het hele gezin in de auto is dit jaar (2022) welgeteld 1x gebeurd.

Persoonlijk anticipeer ik er al langere tijd op, zeker zo'n 5 jaar, dat een auto voor de gewone man onbetaalbaar wordt, en heb ik mijn leven zo ingericht dat ik zonder auto verder kan mocht het echt onbetaalbaar worden. Tot die tijd denk ik goed na over de verplaatsingen die ik maak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFW
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 03-09 16:21

FFW

Weet iemand hoe de CO2 uitstoot van een auto wordt bepaald? MIjn eigen rekensom klopt waarschijnlijk niet want..

ik neem als voorbeeld een Subaru outback

verbruik : 1 op 14,3 (of 7 liter per 100km)
CO2-uitstoot 161 gram per km (of 16,1 kilo per 100km)

7 liter benzine maakt dus 16 kilo CO2, is dat niet erg veel ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cmndr_adama
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 00:10
Ik woon in Assen, kantoor is in Leeuwarden. Ik werk gemiddeld 2 dagen in de week op kantoor, zeg 9 dagen per maand.

Als ik naar kantoor ga doe ik dat met de auto, ik rij een (sjoemel)diesel.
Met het OV moet ik de bus pakken naar Groningen en vanaf daar met de trein naar Leeuwarden, kosten enkele reis € 16,35 / € 32,70 per dag met een reistijd(enkele reis) die gemiddeld zo'n 1:45 minuten bedraagt, met de sneltrein 1:32 en op een slecht moment 2:03 uur.
Met 9 reisdagen kom ik daarmee op €294,30 per maand aan woon/werk kosten.

Met de auto heb ik een reistijd van ca. 50 minuten (66 km) enkele reis, binnendoor + een N weg waar eigenlijk nooit files staan. Uitgaande van een verbruik van 1 op 20 en met de huidige dieselprijs kost me dat zo'n €11,25 aan brandstof per dag, €101,25 per maand. Tel daar de MRB en verzekering bij (€96 + €34) en ik kom totaal op €231,25, ruim 60 euro goedkoper dan het OV waarbij ik dan ook privé nog plezier heb van een auto voor de deur.

OV wordt volledig vergoed, voor de auto krijg ik 0,19 cent per km oftewel 225,72 per maand, dat dekt de kosten ook bijna volledig.

EV kan ik niet betalen, ik ga voorlopig zeker niet van baan veranderen (Ik zit bij m'n huidige werkgever prima) en dichterbij verhuizen is een optie maar ook niet makkelijk, huizen in Groningen of Leeuwarden zijn namelijk flink duurder dan hier in Assen.

Dus ja ik blijf nog wel even rijden... maar dat is dus een bewuste keuze.

Als het OV nu veeeeel goedkoper was zou ik het overwegen maar aangezien dat niet het geval is is me dit de extra reistijd echt niet waard.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Koekfabriek
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Koekfabriek

King Billy on the wall

@cmndr_adama
Je vergeet natuurlijk wel afschrijving en onderhoud aan je auto.

Maar voor de rest herken ik mij volledig in je verhaal. Het is de combinatie: kosten, reistijd, comfort en reistijden die bepalen welk vervoersmideel de voorkeur geniet. Ondanks dat autorijden in veel gevallen duur(der) is, wint het bijna structureel op de overige onderdelen. Helemaal als je buiten de randstad woont of daar van het OV afhankelijk bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exelletor
FFW schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 11:26:
Weet iemand hoe de CO2 uitstoot van een auto wordt bepaald? MIjn eigen rekensom klopt waarschijnlijk niet want..

Jij haalt natuurlijk behoorlijk wat zuurstof uit de lucht. Jouw berekening zit dus in de goede richting.

https://www.anwb.nl/auto/...%20is%20dat%201610%20gram.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:15

WhySoSerious

Be the change.

En dan is dat nog de Tank-to-wheel. Fabricage van die liter benzine kost ook nog energie, en dus CO2.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:23
Los van de prijs discussie wordt het tijd dat de financiële limiet bij onbemande pompen wordt verhoogd. Ik kon vandaag wederom de tank niet helemaal vullen omdat de pomp afsloeg bij €125,-. :+

Als de peut zo duur is zorg er dan tenminste voor dat ik hem vol kan gooien zonder 2x te hoeven pinnen. 8)7

Waarom is die limiet er überhaupt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weissbier
B-lex schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 21:14:
Los van de prijs discussie wordt het tijd dat de financiële limiet bij onbemande pompen wordt verhoogd. Ik kon vandaag wederom de tank niet helemaal vullen omdat de pomp afsloeg bij €125,-. :+

Als de peut zo duur is zorg er dan tenminste voor dat ik hem vol kan gooien zonder 2x te hoeven pinnen. 8)7

Waarom is die limiet er überhaupt?
Hoe groot is die tank dan wel niet? Bij mij gaat er niet meer dan 35 liter in, dus ik probeer in het buitenland altijd met een zo leeg mogelijke tank aan te komen :+

Uiteraard niet helemaal leeg, want dat is slecht voor de auto. Maar volgens mij is het: omdat ze die € 125 op je rekening reserveren, de tankstations in Oostenrijk deden letterlijk het niet getankte bedrag terugstorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

Ik heb niet al te lang geleden nog 100+ liter diesel getankt. Dat was geen probleem. Wel ruim 170 euro :X

Busje van een bevriend garagist

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:23
Weissbier schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 23:33:
[...]

Hoe groot is die tank dan wel niet? Bij mij gaat er niet meer dan 35 liter in, dus ik probeer in het buitenland altijd met een zo leeg mogelijke tank aan te komen :+

Uiteraard niet helemaal leeg, want dat is slecht voor de auto. Maar volgens mij is het: omdat ze die € 125 op je rekening reserveren, de tankstations in Oostenrijk deden letterlijk het niet getankte bedrag terugstorten.
Het is een 70 liter tank (BMW E61). Meestal gaat er wel een liter of 65 in.

• Rene44
merauder schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 22:02:
@Rene44
Zelf heb ik een groot gezin, en een auto is zeker geen levensbehoefte voor ons als gezin. Sterker nog, wij hebben in de bakfiets een uitstekende vervanger voor de auto gevonden voor al het vervoer binnen een straal van +/- 10km. Hier hebben we hooguit een/twee keer per maand in de auto, en in vrijwel alle gevallen gaat er dan maar 1 van de kinderen mee. Met het hele gezin in de auto is dit jaar (2022) welgeteld 1x gebeurd.

Persoonlijk anticipeer ik er al langere tijd op, zeker zo'n 5 jaar, dat een auto voor de gewone man onbetaalbaar wordt, en heb ik mijn leven zo ingericht dat ik zonder auto verder kan mocht het echt onbetaalbaar worden. Tot die tijd denk ik goed na over de verplaatsingen die ik maak.
Erg knap en commendable! Maar ik vrees dat dit niet voor de meeste gezinnen te doen is.

• PLAE
Wat is daar prijzenswaardig aan?

Hij beschrijft de keuze van wel veel kinderen op de wereld zetten en geen auto rijden. Qua uitstoot is dat kinderstuk veel heftiger, qua kosten ook natuurlijk. En dan heb je inderdaad nog het onwerkbare stuk wanneer je niet in een stad woont.

Dit is toch vooral het beschrijven van prioriteiten. Geen ideologisch verhaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• merauder
@Rene44 @PLAE
Het is zeker geen ideologisch verhaal, echter zag ik deze brandstofprijzen er al een aantal jaren aankomen. Zelf ben ik mijzelf op deze situatie gaan voorbereiden nadat de spaardiesel niet meer aantrekkelijk was. Zeker nu ook endgame lijkt ingeluid voor de ICE zie ik het er allemaal niet goedkoper op worden.

Wij bezitten overigens wel een auto. Deze wordt alleen nog zeer weinig gebruikt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:47
Twee weken terug een gebruikte plugin Prius aangeschaft. Ik ben nog bezig met de eerste volle tank (300+ km nu) en de meter staat op 1.8 L per 100km. Da's lachen!

De stroom voor het opladen komt uit het flinke jaarlijkse overschot wat uit onze zonnepanelen komt, dus dat is (voorlopig) ook vrijwel gratis.

Voor één keer had ik eens een goede timing :)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gethijsem
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07:34
Destruction schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 15:18:
[...]Tsja, wat mij betreft moeten types als Frans Timmermans worden opgesloten voor ze de wereld verdere schade kunnen toedienen.
Ik word juist ontzettend cynisch van de huidige groene partijen en hypocriete types als Timmermans op dergelijke posities, de “doe wat ik zeg en vooral niet wat ik doe”-types, en ben in een paar jaar veranderd van ‘blij, blij, ik draag ook m’n steentje’ bij naar ‘pfffffffff’. :-(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Weissbier
JeroenH schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 00:09:
Twee weken terug een gebruikte plugin Prius aangeschaft. Ik ben nog bezig met de eerste volle tank (300+ km nu) en de meter staat op 1.8 L per 100km. Da's lachen!

De stroom voor het opladen komt uit het flinke jaarlijkse overschot wat uit onze zonnepanelen komt, dus dat is (voorlopig) ook vrijwel gratis.

Voor één keer had ik eens een goede timing :)
De zonnepanelen waren zeker gratis of niet? Je auto verbruikt geen 1.8L per 100km, want je rekent het verbruik van de electriciteit niet mee. Wat zou dat kosten, als het niet van je zonnepanelen kwam?
Gethijsem schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 08:05:
[...]

Ik word juist ontzettend cynisch van de huidige groene partijen en hypocriete types als Timmermans op dergelijke posities, de “doe wat ik zeg en vooral niet wat ik doe”-types, en ben in een paar jaar veranderd van ‘blij, blij, ik draag ook m’n steentje’ bij naar ‘pfffffffff’. :-(
Timmermans rijdt zelf waarschijnlijk rond in een vervuiler: politici, houden zich zelden aan de standpunten of regels waartoe ze burgers willen verplichten.

[ Voor 30% gewijzigd door Weissbier op 12-02-2022 08:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gethijsem
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07:34
Weissbier schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 08:28:
[...
Timmermans rijdt zelf waarschijnlijk rond in een vervuiler: politici, houden zich zelden aan de standpunten of regels waartoe ze burgers willen verplichten.
Vliegt zich in een slag in de rondte, evenals zijn collega’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

Yaksa schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 17:00:
[...]

Ten eerste gaat het artikel over ontwikkeling in China en Japan. In Europa is Nissan al gestopt met de ontwikkeling van motoren. Enkel in de VS gaan ze verder. Maar weet je wat? Nissan verkoopt nog altijd wagens met brandstofmotoren. Zelfs de laatste ontwerpen die zijn afgwerekt dit jaar, vorig jaar ... moeten minstens 10 jaar in productie gaan.

En ja, de Euro7 norm, verwacht in 2025 maar kan ook later worden, is moeilijk om te halen. Een losse ICE zal dan echt niet meer mogelijk zijn en ik verwacht dat het enkel met plugins haalbaar zal worden om die beperkingen te halen. Benzinewagens zouden bijv. hun uitstoot met 70 tot 90% moeten terugbrengen volgens de huidige voorstellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

Rene44 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 20:10:
[...]

Ja, EVs in al zijn vormen zijn vandaag duur, maar dat is uiteindelijk zo met alle nieuwe technologie. Geef het tijd totdat de grootste R&D kosten uit de weg zijn en men eindelijk op schaalvoordeel kan gaan produceren om de prijs te drukken. Ja, dat heeft tijd nodig. Maar dat zien we met zoveel technologie. Zeker wij, die veel met IT bezig zijn, kennen toch voldoende voorbeelden van producten die, wanneer geintroduceerd, bijna onbetaalbaar zijn behalve voor de happy few maar na enkele jaren voor iedereen toegankelijk zijn.

Fabrikanten van EVs zitten nu al te kijken naar wagens met een nieuwprijs van rond de 20k, en dan heb ik het niet over de Dacia Spring, maar bijv. de aankomende Renault 5. Dat zijn prijzen waar we weer kunnen beginnen spreken.

En ook voor vrachtvervoer liggen de nodige plannen op tafel. Steeds meer elektrische bestelbusjes en vrachtwagens komen er op de markt en ook daar zet de vergroening zich uiteindelijk gewoon door. Ja, het kost tijd. Maar die tijd is gewoon nodig net om het betaalbaar voor iedereen te houden.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

Verwijderd

Lol, alleen op Tweakers kan een topic over de kosten van autorijden ontsporen naar oproepen om Frans Timmermans en andere groene clubjes op te sluiten omdat ze schade toebrengen aan de maatschappij. :'(

Want de EU is verantwoordelijk voor de hoge accijns in Nederland, of bepaalt de prijzen die Aramco en consorten vraagt voor peut.

Maar wel allemaal een SUV met lekker hoge instap rijden want hybride is voor mietjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Weissbier
Verwijderd schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 12:35:
Lol, alleen op Tweakers kan een topic over de kosten van autorijden ontsporen naar oproepen om Frans Timmermans en andere groene clubjes op te sluiten omdat ze schade toebrengen aan de maatschappij. :'(
Waar heb je dat gelezen? Of heb ik erover heen gelezen? Naja ik had nog gelezen, dat een actiegroep in België SUVs met nepbloed besmeurd had. Omdat ze tegen SUVs zijn.

Dat begrijp ik ook wel: ik heb ook een bloedhekel aan die bumperklevende SUVs, maar iedereen moet lekker zelf weten wat voor auto te aanschaffen/rijden. Al vind ik wel dat het gestimuleerd mag worden, om kleinere auto's te rijden.

Nu is het zo: dat de Tesla bestuurder in zijn kiloknaller beloond wordt, terwijl Jan met de pet gewoon wegenbelasting en volle bijtelling moet betalen als hij dat ding zakelijk rijdt. Elektrische auto's zijn helemaal niet perse beter voor het milieu, waarschijnlijk is een ICE ( waarom telkens die trein termen :+ ) in klein formaat milieuvriendelijker. Dan een electrische auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destruction
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

Verwijderd schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 12:35:

Want de EU is verantwoordelijk voor de hoge accijns in Nederland, of bepaalt de prijzen die Aramco en consorten vraagt voor peut.

Maar wel allemaal een SUV met lekker hoge instap rijden want hybride is voor mietjes.
Ja, zo kun je ook in discussie willen gaan...

Ik was degene die zo'n opmerking maakte mbt Timmermans. Omdat ik inderdaad van mening ben dat zijn green deal ontzettend veel geld zal gaan kosten en zeer waarschijnlijk een nieuwe economische crisis zal opleveren. Wie daar bewust voor kiest, is imo gevaarlijk. Schade aan de maatschappij, dat heb je zelf verzonnen. Het is in ieder geval niet wat ik gezegd heb :)

En nee, degene die bepaald hoeveel accijns jij betaald, zit in Den Haag. Niet in Brussel.

En overigens, een SUV? Ik rijdt gewoon een benzine stationwagen van 1050kg met euro 4 label. 10dkm per jaar, vrijwel nooit in de spits. Dus waar die opmerking vandaan komt :?

[ Voor 4% gewijzigd door Destruction op 12-02-2022 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
Ik ben in België Gent en de prijzen zijn wat ik tot nu toe heb gezien maximaal €1.73,- bij Esso voor Euro 95

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
Ik heb vanavond in Antwerpen getankt €1.76,9,- 95+ bij LUKOIL, toch gemiddeld €0.24,- per liter in mijn voordeel dan bij ons in Nederland. Ik heb de terugreis dan ook economisch gereden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11-09 22:52
komt aardig in de richting, kwestie van Mollen tellen
Pagina: 1 2 3 4 Laatste