Blokker_1999 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 09:56:
[...]
Of ze niet opwegen durf ik niet zeggen. Maar iedereen maakt zijn/haar eigen afweging. En als je al eenmaal een wagen bezit (en er zijn vele mensen die geen wagen hebben) dan is het vaak interessanter om met die wagen te gaan. Ook al begint dat tij te keren met de steeds verder stijgende brandstofkost.
Maar er is meer dat meespeelt dan alleen de kost van het vervoer. Zoals je zelf aangeeft hoort parkeerkost er bijvoorbeeld ook bij, maar daarnaast ook tijdsverlies. Toen ik zelf nog in Brussel werkte was de keuze zeer eenvoudig: met de trein en 1:15 onderweg zijn of met de wagen en 2:00 onderweg zijn. De wagen was daarnaast ook nog eens duurder omdat de werkgever tussenkwam in de kost van OV.
Als je werkgever het OV betaald en de auto niet wil vergoeden (ook niet deels), dan zou ik inderdaad ook het OV kiezen. Het is een beetje zoals mijn broer, die om files te vermijden soms liever op de motor naar zijn werk zou gaan. Maar dat zou hij dan op eigen kosten moeten doen, want naast een leaseauto gaat de werkgever (terecht) niet ook nog een vergoeding uitkeren voor gebruik van een motor.
Hoe in mijn geval de kosten absoluut niet opwegen, leg ik iets verderop in m'n post uit.
In Vlaanderen schrijft de wetgeving trouwens voor dat iedereen een bushalte moet hebben op 500m van zijn deur in de bebouwde kom, 1km daarbuiten. Spijtig genoeg schrijft die wetgeving niet voor hoe vaak er een bus moet langskomen. Enige voordeel in het kleine dorpje waar ik woon is dat er wel een spoorlijn is en er treinen stoppen waardoor je toch altijd opties hebt.
Zoiets zou hier dan ook ingevoerd moeten worden inderdaad.
En zoals je zelf schrijft, het OV is een alternatief. Er is ook geen enkele reden om iedereen in het OV te krijgen, want ook dat kan het OV niet aan. Je merkt nu al op werkdagen tijdens de spits dat op sommige trajecten het OV al overbevraagd is (pre-corona dan toch). Ook daar moet je rekening mee houden en moet je dus opnieuw op zoek naar de juiste balans.
Hier in Nederland is het jarenlang de bedoeling geweest dat iedereen voortaan met de trein zou reizen, inplaats van de eigen auto te pakken. En inderdaad, dat kan het OV niet aan. Maar het is dus ook niet mogelijk, zolang het OV niet in elke stad en in elk dorp/gehucht rijdt. Of als het niet rijdt op de tijden dat jij naar je werk moet of juist van je werk naar huis moet. Dat maakt het OV in de meeste gevallen geen serieus alternatief.
jeroenkb schreef op zondag 6 februari 2022 @ 11:14:
[...]
Volgens mij verraad je hiermee een beetje je leeftijd
30-40 jaar geleden was het openbaar vervoer veel beter geregeld. Zowat elk gehucht was bereikbaar met OV.
En dan krijg je de politieke stroming die vindt dat je een land moet besturen zoals een bedrijf en zie wat er gebeurt: OV wordt aanbesteed aan commerciele bedrijven, niet 'rendabele' lijnen worden opgeheven etc etc
en dan anno 2022 vinden mensen het OV geen goed alternatief om de spreiding en frequentie niet op orde is

Ik ben 35. En ik heb de afgelopen jaren een aantal keren overwogen een auto die aan vervanging toe was gewoon weg te doen en verder te gaan met een combinatie van fiets, motorfiets en OV. Helaas blijkt dan dat ik met het OV sommige plaatsen dan niet meer kan bereiken. Onmogelijk, omdat het daar niet rijdt. Dan zal ik regelmatig gebruik moeten maken van een taxi. Als je die tarieven meeneemt, komt de kostprijs per kilometer fors hoger dan die van mijn auto, alles meegerekend. Ik kan mijn auto er 3 keer van betalen...
Mijn ouders hadden vroeger geen auto. Mijn vader mocht jarenlang niet rijden (z'n rijbewijs mocht-ie wel houden en verlengen) vanwege epilepsie en mijn moeder had wel een rijbewijs, maar voelde zich nooit zo vertrouwd achter het stuur. Bovendien was de auto die m'n ouders ooit hadden inmiddels behoorlijk verroest en geld voor reparatie of een andere hadden ze op dat moment niet. Wat volgde was jarenlang afhankelijk zijn van het OV. Maar dan ook totaal afhankelijk. Tot taxi's moeten bellen omdat de trein niet meer reed vanwege een verdwaald blaadje op het spoor en dat soort kul redenen. Dit was een belangrijke reden voor mij om op m'n 16e ZSM m'n brommer certificaat te halen en op m'n 18e ook zsm m'n rijbewijs te gaan halen en een auto te kopen. Als ik dan nog 's mee ging op bezoek bij familie (why not?) konden we gewoon met de auto. Kun je de kosten nog verdelen ook. Bij het OV was dat niet mogelijk.
Yaksa schreef op zondag 6 februari 2022 @ 11:36:
Het OV (of de fiets) is zeker een alternatief, vooral als je bedenkt dat veel autobezitters hier wel plaatsen wat hun auto per kilometer kost, maar zelden de kosten voor onderhoud én afschrijving meenemen. Om nog maar niet te spreken over de milieu-impact.
Daarom dring ik er ook op aan dat je weldegelijk alles moet meerekenen. En als ik dat doe kom ik dus nog steeds uit op een fors voordeel tov het OV. Het vertekend in het nadeel voor het OV omdat ik voor veel trajecten trein en bus met een taxi zou moeten combineren (en dan loopt het heel hard op), en voor een deel in het voordeel van de auto omdat ik vrijwel geen arbeidsloon betaal. 99,9% kan ik gewoon zelf, en als ik het uitbesteed kost 't nog niet zoveel. Je kunt je voorstellen dat een auto van 17 jaar oud niet meer naar de dealer gaat. Dat drukt de kosten enorm. Ik ken een professioneel, goed en betrouwbaar bedrijf dat met een laag uurloon werkt. Daar gaat de auto dan dus naartoe
Wat milieu effect betreft... Zolang men in Amerika bijvoorbeeld nog met lompe diesels mag rond rijden die gigantische roetwalmen de lucht in blazen, heeft wat wij in dit kleine landje doen niet zoveel invloed. Daarmee wil ik niet zeggen dat wij dan ook niets hoeven te doen. Maar het heeft pas een serieuze invloed als iedereen ter wereld hierin een bijdrage gaat leveren.
Een gedachte: 'Ik heb een idee waar ik een investering voor nodig heb en ga daarmee naar een bank: Het gaat om een aangedreven metalen bak met vier wielen die ongeveer duizend kilo weegt. Het rendement van de aandrijving is ongeveer dertig procent. Die bak gaat (gemiddeld gezien) zo'n tien keer per week ongeveer tachtig kilo vervoeren. De consumentenprijs van die bak zal rond de vijfendertigduizend euro worden. Om de tien jaar moet de hele bak vervangen worden.'
Reactie bank: 'Dit idee is niet levensvatbaar, daar gaan we geen geld in stoppen.'
Ik denk niet dat de bank heel anders zou reageren op een voorstel voor een OV systeem dat kennelijk zonder subsidies niet in leven gehouden kan worden
Ben ik een verstokt automobilist? Nou, nee. Zeker de laatste jaren niet meer. Ooit pakte ik voor elke scheve scheet de auto, incl. woon-werk verkeer (toen nog wel) reed ik makkelijk tussen de 40- en 50dkm per jaar. Nu ik mijn auto vrijwel niet nodig heb om op mijn werk te komen (als zzp'er niet het makkelijkst maar wel te doen) en hem sowieso niet meer voor elke scheve scheet gebruik, kom ik al met al op zo'n 10dkm per jaar. Je kunt dus stellen dat ik de afgelopen 4 jaar net zoveel gereden heb als ik daarvoor jaarlijks reed. Als dat geen bezuiniging op autogebruik is...
[
Voor 4% gewijzigd door
Destruction op 06-02-2022 14:37
]
Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.