In die volgorde verliep de uitrol van SnelinternetGroningen ook.
Yep, daar lijkt het wel op...
https://omroephethogeland...vezel-van-viberq-rukt-op/
Vanuit de PoP kunnen we heel Winsum ontsluiten.”
Deze locatie krijgt haar voeding vanuit Ulrum, waar een groter verdeelpunt staat.
edit:
Maar dit zegt uiteraard niet alles, want toch was er eerder licht in Baflo en Rasquert...
https://omroephethogeland...vezel-van-viberq-rukt-op/
Vanuit de PoP kunnen we heel Winsum ontsluiten.”
Deze locatie krijgt haar voeding vanuit Ulrum, waar een groter verdeelpunt staat.
edit:
Maar dit zegt uiteraard niet alles, want toch was er eerder licht in Baflo en Rasquert...
[ Voor 17% gewijzigd door DeComponeur op 14-02-2023 09:13 ]
BE AT THE BEAT ♫ DeComponeur.nl
In de gemeente Eemsdelta (Delfzijl) vorige week iemand van DFN aan de deur gehad om te kijken waar te gaan plaatsen, volgens haar zou er in Maart al een begin gemaakt worden aan het graven (Al heb ik hier zelf mijn twijfels bij)
Vanuit ViberQ nog steeds complete radiostilte.
Dank voor de update.archangelnl schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 19:49:
In de gemeente Eemsdelta (Delfzijl) vorige week iemand van DFN aan de deur gehad om te kijken waar te gaan plaatsen, volgens haar zou er in Maart al een begin gemaakt worden aan het graven (Al heb ik hier zelf mijn twijfels bij)
Enige positieve wat ik heb ontdekt deze week is dat de gemeente een toezichthouder gaat aannemen.
Uiteraard weten we niet of deze toezicht gaat houden op ViberQ en/of Delta
https://www.opdrachtoverh...el/groningenhuurtin_2438/
Je gaat namens de gemeente Eemsdelta het toezicht houden op de aanleg van het glasvezelnetwerk dat wordt gerealiseerd.
De kans dat er in maart al gegraven wordt is dus heel erg klein, want de gesprekken zijn tm 10 maart...
Mijn aansluiting is reeds 2 maand binnen gemaakt door ViberQ. Bij freedom een abonnement genomen. Monteur voor installeren genomen. En ja hoor, ‘geen licht’.., alweer een tijd in ticket modus. Freedom zegt dat Viberq het moet oplossen maar planning hebben ze niet..
In Baflo neem ik aan, helaas gebeurt dat erg vaak.Teknix1982 schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 01:02:
Mijn aansluiting is reeds 2 maand binnen gemaakt door ViberQ. Bij freedom een abonnement genomen. Monteur voor installeren genomen. En ja hoor, ‘geen licht’.., alweer een tijd in ticket modus. Freedom zegt dat Viberq het moet oplossen maar planning hebben ze niet..
Sinds vorige week is daar een fanatiek ViberQ-duo dagelijks op pad, dus hopelijk krijg je deze week bezoek en licht...
Baflo inderdaad, nou ik hoop het. Ben benieuwd wat het probleem is. Ergens toch de kabel beschadigd?DeComponeur schreef op zondag 5 maart 2023 @ 16:15:
[...]
In Baflo neem ik aan, helaas gebeurt dat erg vaak.
Sinds vorige week is daar een fanatiek ViberQ-duo dagelijks op pad, dus hopelijk krijg je deze week bezoek en licht...
Kabelbreuk kan maar er zijn ook HAS aansluitingen verkeerd geplaatstTeknix1982 schreef op zondag 5 maart 2023 @ 18:55:
[...]
Baflo inderdaad, nou ik hoop het. Ben benieuwd wat het probleem is. Ergens toch de kabel beschadigd?
Er is voordat ik mij aangemeld heb nog wel een meting geweest door Atsa en toen was alles goed zeiden ze. Zorgwekkend, maar de hele aanleg gaf al te denken. Heb gelukkig mijn vorige verbinding niet opgezegd omdat ik er al niet zoveel vertrouwen in had dat het direct allemaal zou werken.DeComponeur schreef op zondag 5 maart 2023 @ 21:37:
[...]
Kabelbreuk kan maar er zijn ook HAS aansluitingen verkeerd geplaatst
Woon je ook hier in de buurt en heb je er zelf ook last van?
[ Voor 6% gewijzigd door Teknix1982 op 06-03-2023 15:03 ]
Nee ik woon niet in de buurt, kom er wel regelmatig.
Zag vandaag in Sauwerd zo'n 20 Deltagravers, schijnt dat zij daar toch ook iets doen...
Ik heb wel vertrouwen in dat het helemaal goed komt, het duurt alleen veeeeel te lang.
En er is nergens in Nederland iemand die tijdens een glasvezelproject zijn 'oude'abo van te voren opzegt
Zag vandaag in Sauwerd zo'n 20 Deltagravers, schijnt dat zij daar toch ook iets doen...
Ik heb wel vertrouwen in dat het helemaal goed komt, het duurt alleen veeeeel te lang.
En er is nergens in Nederland iemand die tijdens een glasvezelproject zijn 'oude'abo van te voren opzegt
Haha nou ik heb inmiddels licht! Heb nu een week glasvezel en internet via Freedom. De snelheid is zoals beloofd en het werkt tot nu toe een week stabiel. Maar de aanleg naar binnen lijkt overal inderdaad compleet willekeurig. Het lijkt te helpen om een abo af te sluiten bij een provider en vervolgens zowel de provider als ViberQ te spammen. Tenminste, dat was mijn aanpak.DeComponeur schreef op maandag 6 maart 2023 @ 18:28:
Nee ik woon niet in de buurt, kom er wel regelmatig.
Eindelijk is het zo ver. ViberQ gaat na bijna 9 maanden nadat de kabel de grond in is gegaan nu op 4 mei bij mij in Winsum de huisaansluiting realiseren. Glasvezel is een heel zware bevalling. Dat betekent voor mij dat ik nu een ViberQ provider ga zoeken. ViberQ heeft de race gewonnen.
De Delta kabel is iets later voor de voordeur gearriveerd, maar het lijkt er op dat ze voorlopig geen huisaansluiting aanleggen.
Ik zie in Winsum regelmatig "laswagens" van ViberQ staan. Dat is zo een wagen die boven een put staat en waarbij een hele bundel oranje kabels naar binnen lopen. Ze zijn echt hard bezig met de glasvezels.
De Delta kabel is iets later voor de voordeur gearriveerd, maar het lijkt er op dat ze voorlopig geen huisaansluiting aanleggen.
Ik zie in Winsum regelmatig "laswagens" van ViberQ staan. Dat is zo een wagen die boven een put staat en waarbij een hele bundel oranje kabels naar binnen lopen. Ze zijn echt hard bezig met de glasvezels.
Wat gek dat ViberQ compleet willekeurig de aansluitingen lijkt te realiseren. Bij ons is het nog niet eens tot aan de voordeur geschoten, terwijl andere woningen bij mij in de straat al tot aan de meterkast worden aangesloten. Toch maar even een belletje plegen.Moddemeijer schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 19:39:
Eindelijk is het zo ver. ViberQ gaat na bijna 9 maanden nadat de kabel de grond in is gegaan nu op 4 mei bij mij in Winsum de huisaansluiting realiseren. Glasvezel is een heel zware bevalling. Dat betekent voor mij dat ik nu een ViberQ provider ga zoeken. ViberQ heeft de race gewonnen.
Wat ga je trouwens doen met de Delta aansluiting? Daar zit toch een verplichte jaarabbo aan vast? Zou een beetje jammer zijn als je straks met twee abonnementen bent opgescheept omdat Delta ineens haast maakt…
@JeroenTheStig Dat is precies waarom ik geen abonnement heb afgesloten. Nu ik weet dat ViberQ de eerste is, kan ik met hun providers verder gaan. Hoe het verder moet met al de straatgenoten die bij Delta zitten; ik weet het niet.
Het schijnt dat ViberQ deze zomer Winsum helemaal klaar krijgt en providers kunnen gaan voor de finale.
In Ulrum worden inmiddels ('as we speak') alle huizen de komende weken daadwerkelijk voorzien van Internet via de glasvezel. Daar zijn de meeste bewoners 'niet tot weinig' voor Delta gegaan...
In Ulrum worden inmiddels ('as we speak') alle huizen de komende weken daadwerkelijk voorzien van Internet via de glasvezel. Daar zijn de meeste bewoners 'niet tot weinig' voor Delta gegaan...
ViberQ is een rommetje. Ze zouden vanmiddag de laatste meter aanleggen, dus ze stonden vanochtend voor de deur. Het personeel spreekt geen woord nederlands en gebrekkig engels. Het kastje zou rechts in de meterkast komen, dus ze plaatsen het links. Verder moet ik niet klagen, want ik heb nu de eerste glasvezel in mijn huis.
Delta laat verstek gaan. Ik denk nu dat ze ook niet meer zo staan te trappelen om de laatste meter aan te leggen. Wie gaat nu nog op Delta wachten? Ik ben heel blij dat ik geen contract heb afgesloten. Vanmiddag ga ik een provider uitzoeken.
Delta laat verstek gaan. Ik denk nu dat ze ook niet meer zo staan te trappelen om de laatste meter aan te leggen. Wie gaat nu nog op Delta wachten? Ik ben heel blij dat ik geen contract heb afgesloten. Vanmiddag ga ik een provider uitzoeken.
In Ulrum is de door Delta gewenste drempel ruimschoots gehaald.DeComponeur schreef op zondag 30 april 2023 @ 20:06:
Het schijnt dat ViberQ deze zomer Winsum helemaal klaar krijgt en providers kunnen gaan voor de finale.
ViberQ hangt bij mij nu enkele weken het kastje en verschillend mensen hebben al een werkend abonnement via ViberQ. Ik heb zelf nog even gewacht omdat ik wel een abo bij Delta heb afgesloten. Daar is kortgeleden de schouw gedaan in de meterkast. Verder nog geen duidelijkheid over wanneer men begint met het aanleggen in het dorp.
Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl
Ik zou voor een provider gaan met een Fritzbox, krijg je een dikke prima router (geen PoE)Moddemeijer schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 15:18:
ViberQ is een rommetje. Ze zouden vanmiddag de laatste meter aanleggen, dus ze stonden vanochtend voor de deur. Het personeel spreekt geen woord nederlands en gebrekkig engels. Het kastje zou rechts in de meterkast komen, dus ze plaatsen het links. Verder moet ik niet klagen, want ik heb nu de eerste glasvezel in mijn huis.
bij KPN betaal je daar 7,49 euro extra voor in de maand
Je hebt trouwens morgen nog geen monteur
@P_de_B Ik wil je niet ontmoedigen, maar de schouw van Delta is ook al weer een half jaar geleden.
@DeComponeur Ik heb vandaag onderzoek gedaan naar de beste providers. Ziggo is de beste met TV, Voor 20,95 krijg je het hele aanbod inclusief regionale zenders. Daar kunnen de anderen niet tegenop. Het loont zich om TV en internet/lelefoon weer te scheiden. Bovendien zijn mijn TV's en recorders geschikt voor coax. Internet en telefoon zal ik waarschijnlijk gaan afnemen bij Onvi of Freenet. Ja, de Fritzbox is een aanrader en de vast IP adressen ook. Ik kom er niet achter of ik bij Onvi de poorten kan open zetten voor bijvoorbeeld SSH en SFTP.
@DeComponeur Ik heb vandaag onderzoek gedaan naar de beste providers. Ziggo is de beste met TV, Voor 20,95 krijg je het hele aanbod inclusief regionale zenders. Daar kunnen de anderen niet tegenop. Het loont zich om TV en internet/lelefoon weer te scheiden. Bovendien zijn mijn TV's en recorders geschikt voor coax. Internet en telefoon zal ik waarschijnlijk gaan afnemen bij Onvi of Freenet. Ja, de Fritzbox is een aanrader en de vast IP adressen ook. Ik kom er niet achter of ik bij Onvi de poorten kan open zetten voor bijvoorbeeld SSH en SFTP.
Je kunt ook internet only nemen (Fiber.nl is de 'dikstegoedkoopste' incl Fritz.) en bijvoorbeeld Canaal Digitaal (CD) los bestellen als je op je Smart TV de App hebt. (op meeste nieuwere TV's zeker)Moddemeijer schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 22:08:
@P_de_B Ik wil je niet ontmoedigen, maar de schouw van Delta is ook al weer een half jaar geleden.
Ook bij CD heb je het hele aanbod zenders vergelijkbaar met Ziggo, alleen niet de Ziggo(sport) zenders uiteraard. Dient wel gezegd dat beelden via een STB-kastje (ook bij CD en Ziggo) tot op heden nog steeds net iets beter zijn dan de internetversie(s)
Canaal Digitaal vind ik online wel iets beter (hogere kwaliteit) dan Ziggo, maar ook dat is voor de meesten mensen detailwerk en dit is tevens nogal onderhevig aan verandering. Online TV wordt/kan steeds iets beter.
Kortom de keuze is reuze
En een provider kun je meestal gewoon bellen als je een vraag hebt
En op t Hoogeland heb je zelfs adviseurs
Edit: COAX is wel een dingetje, maar als dat geen probleem is:
Onvi en Fiber hebben een tv pakket met Canaal Digitaal voor 14,95
https://www.onvi.nl/interactievetv/televisie
https://fiber.nl/televisie/
behoorlijk vergelijkbaar met Ziggo...
[ Voor 6% gewijzigd door DeComponeur op 05-05-2023 19:58 ]
Er zijn wel verschillen in de zenderpakketten. Bij CanalDigital heb je niet de zenders van Discovery. Daar hoort ook Eurosport bij. Voor mij wel een gemis, zeker nu de giro d’italia begint.DeComponeur schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 19:36:
[...]
Ook bij CD heb je het hele aanbod zenders vergelijkbaar met Ziggo, alleen niet de Ziggo(sport) zenders uiteraard. Dient wel gezegd dat beelden via een STB-kastje (ook bij CD en Ziggo) tot op heden nog steeds net iets beter zijn dan de internetversie(s)
Edit: COAX is wel een dingetje, maar als dat geen probleem is:
Onvi en Fiber hebben een tv pakket met Canaal Digitaal voor 14,95
https://www.onvi.nl/interactievetv/televisie
https://fiber.nl/televisie/
behoorlijk vergelijkbaar met Ziggo...
Edit: Daarnaast geen opnames mogelijk van de RTL zenders. Wat betreft mogelijkheden is CanalDigital wat mij betreft wel een van de slechtste aanbieders qua interactieve TV.
Voorlopig blijf ik nog wel even bij Ziggo, want DeltaFiber is hier in Baflo nog niet begonnen met graven. Ook ViberQ heeft nog steeds niet iedereen aangesloten, maar is volgens mij wel klaar met graven.
[ Voor 7% gewijzigd door Pvd01 op 06-05-2023 13:48 ]
@DeComponeur Net als @Pvd01 ben ik meer tevreden met het zenderaanbod van Ziggo. Ziggo is sterk in Duitse zenders en Regionale zenders. Verder lees ik veel slechte dingen over CanalDigital via de glasvezel. Bij Onvi bijvoorbeeld is CanalDigital de hoofdoorzaak van negatiee beoordelingen. Voor mij is het Ziggo zender aanbod het meest aantrekkelijk en ik kan de huidige coax configuratie bliven gebruiken.
Ik heb besloten om Onvi als provider voor telefoon en internet te kiezen. Dan volgt de teleurstelling, Onvi kan pas over een maand een aansluting leveren.
Vanochtend stond ViberQ voor de deur. Of even de huisaansluiting konden aanleggen. Ze wisten niet meer dat ze op 4 mei de huisaansluiting al hadden aangelegd. Het blijft volslagen chaos bij ViberQ.
Ik heb besloten om Onvi als provider voor telefoon en internet te kiezen. Dan volgt de teleurstelling, Onvi kan pas over een maand een aansluting leveren.
Vanochtend stond ViberQ voor de deur. Of even de huisaansluiting konden aanleggen. Ze wisten niet meer dat ze op 4 mei de huisaansluiting al hadden aangelegd. Het blijft volslagen chaos bij ViberQ.
Over een maand aansluiten is best snel als je bedenkt dat ze eerst 2 week moeten wachten, omdat een nieuwe klant zich nog mag bedenken.Moddemeijer schreef op maandag 8 mei 2023 @ 09:45:
@DeComponeur Net als @Pvd01 ben ik meer tevreden met het zenderaanbod van Ziggo. Ziggo is sterk in Duitse zenders en Regionale zenders. Verder lees ik veel slechte dingen over CanalDigital via de glasvezel. Bij Onvi bijvoorbeeld is CanalDigital de hoofdoorzaak van negatiee beoordelingen. Voor mij is het Ziggo zender aanbod het meest aantrekkelijk en ik kan de huidige coax configuratie bliven gebruiken.
Het TV aanbod van Ziggo is inderdaad nog wel de bovenliggende @Pvd01
Maar de ontwikkelingen gaan snel.
Steeds meer mensen kijken via een TV App en willen niet meer een extra (STB)kastje
Als je een beetje pech hebt moet je dan 2 afstandsbedingen gebruiken (geluid)
Over een paar jaar zijn TVApps ongetwijfeld volledig gemeengoed geworden... op een mooie kwaliteit...
Ben benieuwd of jullie (tevens) gaan kijken via de Ziggo GO App en/of direct... en wat het verschil is...
Ziggo GO op je tweede tv werkt waarschijnlijk alleen met je internetverbinding van Ziggo
https://www.ziggo.nl/televisie/ziggo-go/ziggo-go-tweede-tv
En er is op dit moment helaas nog geen Ziggo GO app beschikbaar voor LG tv's

Ik kijk d.m.v. een ci+ module. Daarnaast heb ik een harddisk aangesloten om opnames te kunnen maken. Dit werkt naar volle tevredenheid. In het geval dat ik twee programma’s tegelijk zou willen zien (of opnemen) heb ik nog een humax 5400 met smartcard aangesloten. Deze gebruik ik niet zo vaak meer, omdat opnames via de harddisk aangesloten op de TV gewoon goed werkt (ook bij afwezigheid).DeComponeur schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 16:02:
[...]
Over een maand aansluiten is best snel als je bedenkt dat ze eerst 2 week moeten wachten, omdat een nieuwe klant zich nog mag bedenken.
Het TV aanbod van Ziggo is inderdaad nog wel de bovenliggende @Pvd01
Maar de ontwikkelingen gaan snel.
Steeds meer mensen kijken via een TV App en willen niet meer een extra (STB)kastje
Als je een beetje pech hebt moet je dan 2 afstandsbedingen gebruiken (geluid)
Over een paar jaar zijn TVApps ongetwijfeld volledig gemeengoed geworden... op een mooie kwaliteit...
Ben benieuwd of jullie (tevens) gaan kijken via de Ziggo GO App en/of direct... en wat het verschil is...
Ziggo GO op je tweede tv werkt waarschijnlijk alleen met je internetverbinding van Ziggo
https://www.ziggo.nl/televisie/ziggo-go/ziggo-go-tweede-tv
En er is op dit moment helaas nog geen Ziggo GO app beschikbaar voor LG tv's
Ik hoor ook positieve verhalen over de next en de next mini, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.
De ziggo-go app op de iPad werkt ook gewoon goed. Deze gebruik ik nog wel eens op vakantie. Ik heb geen ziggo-go app op de TV (niet beschikbaar voor LG).
@Pvd01 De next mini heb ik gehad. Ik heb dat kreng in de kast gesmeten. Technisch werkt dat ding perfect. TV kijken via WiFi met de next mini. Zonder extra abonnementen en zonder extra kosten kan je er vrijwel niets mee. Ja kan alleen voor de Nederlandse zenders uitgesteld TV kijken met een limiet van 1 dag. Opnemen is er standaard niet bij. De next mini is gewoonweg een extra verdienmodel van Ziggo.
Bij mij is de oude modem/hardeschijf van Ziggo nog steeds in bedrijf. Ik ben blij dat Ziggo de service heeft stop gezet. Ik heb hem daarna gereset op de fabrieksinstelling. Daarna functioneerde hij beter dan hij ooit gedaan heeft. Alle storingen en traagheid zijn verholpen na de reset.
@DeComponeur Het is wachten op de internet TV's. Direct TV kijken via WiFi en over het internet. Het onderscheid tussen een TV en een tablet gaat vervagen. Het probleem is dat een paar partijen dan hun verdienmodel kwijt raken. Over 5 jaar is alles anders.
Bij mij is de oude modem/hardeschijf van Ziggo nog steeds in bedrijf. Ik ben blij dat Ziggo de service heeft stop gezet. Ik heb hem daarna gereset op de fabrieksinstelling. Daarna functioneerde hij beter dan hij ooit gedaan heeft. Alle storingen en traagheid zijn verholpen na de reset.
@DeComponeur Het is wachten op de internet TV's. Direct TV kijken via WiFi en over het internet. Het onderscheid tussen een TV en een tablet gaat vervagen. Het probleem is dat een paar partijen dan hun verdienmodel kwijt raken. Over 5 jaar is alles anders.
De story gaat door. Ik dacht dat ViberQ een werkende aansluiting tot in de meterkast had geleverd. Begin juni zou ik dan van glasvezel kunnen genieten. Door persoonlijke omstandigheden ga ik pas begin juli over.
Nu belt ViberQ mij op dat de huisaansluiting niet werkt en dat deze gerepareerd moet worden. Jullie horen het goed, reparatie voorafgaande aan gebruikt. Ik wacht met spanning op een reparatie afspraak. ViberQ blijft een rommeltje.
Deze week is de officieële aankondiging gepubliceerd voor de derde glasvezel kabel. Na ViberQ en Delta wil nu ook KPN Winsum gaan aansluiten. Het is nog een aankondiging in de locale bladen. Nu wachten op de post. Ik geloof dat privatisering hier het doel voorbij schiet. Wat moet ik straks met drie glasvezels in de meterkast. Waarschijnlijk zal ik KPN de toegang to mijn grond ontzeggen.
Op andere plaatsen in Nederland zit men met smart op glasvezel te wachten en straks kan ik er drie in de meterkast krijgen.
Nu belt ViberQ mij op dat de huisaansluiting niet werkt en dat deze gerepareerd moet worden. Jullie horen het goed, reparatie voorafgaande aan gebruikt. Ik wacht met spanning op een reparatie afspraak. ViberQ blijft een rommeltje.
Deze week is de officieële aankondiging gepubliceerd voor de derde glasvezel kabel. Na ViberQ en Delta wil nu ook KPN Winsum gaan aansluiten. Het is nog een aankondiging in de locale bladen. Nu wachten op de post. Ik geloof dat privatisering hier het doel voorbij schiet. Wat moet ik straks met drie glasvezels in de meterkast. Waarschijnlijk zal ik KPN de toegang to mijn grond ontzeggen.
Op andere plaatsen in Nederland zit men met smart op glasvezel te wachten en straks kan ik er drie in de meterkast krijgen.
ViberQ weet niet dat de aansluiting al bij mij in de meterkast is afgemonteerd. (Ik werd gebeld voor montage in huis, terwijl de aansluiting al in de meterkast zit). De communicatie tussen aannemer en ViberQ is dus slecht. Toch denk ik niet dat de aansluiting werkt, want de kabels buiten zijn nog niet gelast.Moddemeijer schreef op zondag 28 mei 2023 @ 20:32:
De story gaat door. Ik dacht dat ViberQ een werkende aansluiting tot in de meterkast had geleverd. Begin juni zou ik dan van glasvezel kunnen genieten. Door persoonlijke omstandigheden ga ik pas begin juli over.
Het nieuws dat glaspoort wil gaan aanleggen, heb ik idd ook in het gemeentenieuws gelezen.
Als KPN met een vraagbundeling komt, ga ik niet meedoen. Maar als ze (gratis) huis aan huis gaan aansluiten, zeg ik geen nee.
Toch vind ik drie glasvezelkabels overkill. Ik heb ook niet drie binnenkomende stroomkabels. Dat is niet terug te verdienen door de glasvezelboer, denk ik.
[ Voor 5% gewijzigd door Pvd01 op 28-05-2023 21:16 ]
Hier gaat het net zo, na het einde vd vraagbundeling gaat delta hier aanleggen, de borden zijn al maanden weg en sindsdien ook niets meer gehoord.
Viberq heeft het hier niet gered en gaat hier niet aanleggen, gelukkig gaat glaspoort (kpn) hier nog wel aanleggen, dat gaat voor mij de keuze worden.
(slochteren/schildwolde/hellum etc)
Viberq heeft het hier niet gered en gaat hier niet aanleggen, gelukkig gaat glaspoort (kpn) hier nog wel aanleggen, dat gaat voor mij de keuze worden.
(slochteren/schildwolde/hellum etc)
Tja Delta, een verhaal op zich. Een enorm reclame offensief. Diverse brieven en diverse verkopers langs de deur. De meeste buren hebben daarom op Delta gewed. Een aggresieve campagne blijkt te werken. Ook het Delta leidingen net ligt nu al ruim een half jaar onder de grond. Er is geen enkel teken dat ze de huisaansluitingen gaan realiseren en gaan afmonteren. Je vraagt je af: wie gaat dat betalen? De campagne heeft een kapitaal gekost en er ligt een kapitaal onder de grond.
Was hier ook op Delta aan het wachten vanwege verplicht abo. Maar heb dat onlangs opgezegd. Na een paar keer kastje naar de muur en de verbinding plots verbroken, is dat toch gelukt.
Weet niet wat de kleine lettertjes zijn. Maar lijkt me dat je daar na meer dan een jaar wachten wel recht toe hebt.
Daarna Freedom aangevraagd via ViberQ wat hier al een tijdje lag. Inmiddels modem en monteur gehad. Maar er blijkt geen licht te zijn.
Goede hoop dat het niet lang meer gaat duren.
Ben benieuwd of Delta alsnog gaat leggen. Er is al wel een schouw iemand langsgekomen.
Maar dat is ook al weer een paar maand geleden en ik zie nog geen gravers in de buurt bezig.
Weet niet wat de kleine lettertjes zijn. Maar lijkt me dat je daar na meer dan een jaar wachten wel recht toe hebt.
Daarna Freedom aangevraagd via ViberQ wat hier al een tijdje lag. Inmiddels modem en monteur gehad. Maar er blijkt geen licht te zijn.
Goede hoop dat het niet lang meer gaat duren.
Ben benieuwd of Delta alsnog gaat leggen. Er is al wel een schouw iemand langsgekomen.
Maar dat is ook al weer een paar maand geleden en ik zie nog geen gravers in de buurt bezig.
Het is altijd mooi als ze een richt periode aangeven, 3de kwartaal 2024 of zoiets, beter dan gewoon niets laten horen.
Ter aanvulling het bericht van de gemeente
https://hethogeland.nl/ni...4d8d2a8c28dbaba3fb58fe3fb
Staat nog in de kinderschoenen dus of overal glaspoort/KPN komt is nog maar de vraag...
https://hethogeland.nl/ni...4d8d2a8c28dbaba3fb58fe3fb
Staat nog in de kinderschoenen dus of overal glaspoort/KPN komt is nog maar de vraag...
zoals ik lees, is er geen probleem?
Aangezien de kabelaars niet bereid zijn om hun netwerken gecombineerd aan te leggen, kunnen we niet anders dan de Telecommunicatiewet volgen en toestaan dat de aanbieder zijn eigen netwerk aanlegt. Het voordeel voor inwoners is wel dat er een netwerk bij komt waar veel aanbieders gebruik van maken. Dus er is straks veel extra keuze aan providers.”
Aangezien de kabelaars niet bereid zijn om hun netwerken gecombineerd aan te leggen, kunnen we niet anders dan de Telecommunicatiewet volgen en toestaan dat de aanbieder zijn eigen netwerk aanlegt. Het voordeel voor inwoners is wel dat er een netwerk bij komt waar veel aanbieders gebruik van maken. Dus er is straks veel extra keuze aan providers.”
Er is inderdaad geen probleem hoor, hooguit iets met nut of noodzaak
Wat ik bedoelde te zeggen dat glaspoort/KPN nog aan het inventariseren is

Als ik bij kpn mijn postcode check, staat er dat er glasvezel komtDeComponeur schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 17:48:
Er is inderdaad geen probleem hoor, hooguit iets met nut of noodzaak![]()
Doe ik dit bij glaspoort is het nog onzeker
Waarschijnlijk is er geen sprake van reparatie maar zijn ze letterlijk de draad kwijt. Op diverse plaatsen is er geen licht omdat kabels niet goed gelabeld zijn... dat kon er nog wel bij...Moddemeijer schreef op zondag 28 mei 2023 @ 20:32:

Het is inmiddels wel ongeveer een jaar geleden dat ze hier voor de schouw zijn geweest. Delta stikker zit nog steeds mooi op zijn plek in de meterkast. Maar verder is er nog niets gebeurd. Op de website staat dat ze gaan beginnen met aanleggen in juli 2023. Maar die datum is al wel eens eerder veranderd.
En waar is hier? Oethoezen of Meij of ...Moraanl schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 13:03:
Het is inmiddels wel ongeveer een jaar geleden dat ze hier voor de schouw zijn geweest. Delta stikker zit nog steeds mooi op zijn plek in de meterkast. Maar verder is er nog niets gebeurd. Op de website staat dat ze gaan beginnen met aanleggen in juli 2023. Maar die datum is al wel eens eerder veranderd.
SpiekDeComponeur schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 19:41:
[...]
En waar is hier? Oethoezen of Meij of ...
Ah...
Maar dat is geen gemeente Hogeland maar buitengebied Eemsdelta, daar is alleen Delta bezig, geen ViberQ
Ongetwijfeld hebben ze dan geen haast bij gebrek aan concurrentie ...
Hier zojuist een maand of 6 glasvezel binnen en pas 3 maand daadwerkelijk internet via freedom internet en viberQ. Vandaag de tweede storing gehad. Telkens zat de storing in het netwerk van ViberQ. Het LOS lampje knipperde rood op het NTU kastje. Ze gaven niet aan wat er precies mis was. Wel was Atsa van ViberQ in de buurt aan het werk dus zal wel iets weer verkeerd gegaan zijn. Had helaas ook een contract via Delta afgesloten voor ViberQ aan maar las dat ze vaak hun afspraken niet nakomen. Geprobeerd weer onder het contract uit te komen maar niet gelukt. Maar er is hier nog niets begonnen dus vraag me af of ze dat ooit nog gaan doen. En hier is regio Baflo Winsum.
Baflo zuid had/heeft inderdaad vandaag storing https://fiber.nl/storingen-onderhoud/Teknix1982 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 19:15:
Hier zojuist een maand of 6 glasvezel binnen en pas 3 maand daadwerkelijk internet via freedom internet en viberQ. Vandaag de tweede storing gehad. Telkens zat de storing in het netwerk van ViberQ. Het LOS lampje knipperde rood op het NTU kastje. Ze gaven niet aan wat er precies mis was. Wel was Atsa van ViberQ in de buurt aan het werk dus zal wel iets weer verkeerd gegaan zijn. Had helaas ook een contract via Delta afgesloten voor ViberQ aan maar las dat ze vaak hun afspraken niet nakomen. Geprobeerd weer onder het contract uit te komen maar niet gelukt. Maar er is hier nog niets begonnen dus vraag me af of ze dat ooit nog gaan doen. En hier is regio Baflo Winsum.
Had idd, gelukkig vanmiddag alweer opgelost.DeComponeur schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 21:02:
[...]
Baflo zuid had/heeft inderdaad vandaag storing https://fiber.nl/storingen-onderhoud/
Al mensen die meer van de aanleg van Delta weten? Nog niets van Van Gelder vernomen.
Wie weet heeft Delta zaken verandert nadat je een contract hebt afgesloten...Geprobeerd weer onder het contract uit te komen maar niet gelukt.
https://www.delta.nl/klantenservice/algemene-voorwaarden/
U kunt de overeenkomst altijd kosteloos tussentijds opzeggen, ongeacht of de vaste
looptijd al is verstreken, met inachtneming van de opzegtermijn en wanneer:
a) Wij de dienst en de tarieven wijzigen en dit voor u betekent dat u kunt opzeggen
(zie artikel 33);
b) Als we ons niet aan de afspraken houden en dat dit ons te verwijten valt
33.1 In bepaalde gevallen heeft u het recht uw overeenkomst die voor bepaalde tijd is
gesloten kosteloos voor het einde van die looptijd te beëindigen. Dat kan bijvoorbeeld
als wij Algemene Voorwaarden, onze diensten (waaronder Overige Voorwaarden),
verwijzingen naar andere voorwaarden en beleid (waaronder ons beleid aangaande “fair
use”, “compensatie”, “notice and take down” en “netneutraliteit”) en tarieven eenzijdig
wijzigen. Daarbij moet onze dienstverlening objectief gezien voor u minder worden.
33.4 Op het moment dat wij besluiten een aanvullende dienst te wijzigen of dat wij die
aanvullende dienst niet meer willen aanbieden en wij in overeenstemming met onze
afspraken u deze wijziging kenbaar maken, dan kan dit niet worden gezien als een
wijziging die tot gevolg heeft dat u de standaard dienst (waar die aanvullende dienst
een aanvulling op was) kosteloos kunt opzeggen. Als de dienst die wij wijzigen echter
wel een deel is van de standaard dienst, dan heeft u dat recht natuurlijk wel weer.
Wadapatja, heeft hier wel 5 telefoontjes gekost en plotseling verbroken verbindingen. Maar nee heb ik niet gehoord. Hier is ook Baffelt, zuid.Teknix1982 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 19:15:
Geprobeerd weer onder het contract uit te komen maar niet gelukt. Maar er is hier nog niets begonnen dus vraag me af of ze dat ooit nog gaan doen. En hier is regio Baflo Winsum.
De dag die je wist dat zou komen?
Rodin Broadband Groningen is failliet verklaard. Niet ViberQ of de Rodin Broadband Group. Dit is denk ik het onderdeel dat eerst Snel internet Groningen heette.
https://www.rtvnoord.nl/n...anten-voorlopig-niets-van
Deze soap duurt al veel te lang en nu dit weer...
Rodin Broadband Groningen is failliet verklaard. Niet ViberQ of de Rodin Broadband Group. Dit is denk ik het onderdeel dat eerst Snel internet Groningen heette.
[ Voor 26% gewijzigd door Megasyb op 07-06-2023 07:03 ]
Hier is nog een publicatie te vinden: https://www.snelinternetgroningen.nl/Megasyb schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 07:00:
De dag die je wist dat zou komen?
Die koper zullen ze vast al wel op het oog hebben in de naam van ViberQ. Hier voor het huis heb ik gezien dat ViberQ gebruik lijkt te maken van dezelfde mantelbuizen die SnelinternetGroningen heeft gelegd om de dorpen met elkaar te verbinden. Wanneer de koper wel een andere partij is dan ViberQ of Rodin-Group dan ben ik benieuwd hoe ze dit gaan regelen. Daar gaat t vast niet goedkoper van worden...De curator zal samen met de overige belanghebbenden zo spoedig mogelijk op zoek gaan naar een koper voor het netwerk van RBG, waarbij de inzet is om het project alsnog af te ronden. Het is van het grootste belang dat dit proces een kans krijgt, omdat anders de schade voor alle betrokkenen enorm zou zijn en het project in ieder geval niet meer uitvoerbaar zou zijn.
Best shocking maar ter aanvulling/geruststelling
https://www.viberq.nl/ In tegenstelling tot wat er in de media wordt aangegeven, is ViberQ geen onderdeel van RBG, maar een aparte entiteit binnen de Rodin Group. Het faillissement van Rodin Broadband Groningen (RBG) heeft dan ook geen gevolgen voor de huidige werkzaamheden van ViberQ.
Deze week (ook vandaag) zijn en worden trouwens in Winsum, Baflo en Ulrum meerdere huizen via ViberQ voorzien van een provider...
https://www.viberq.nl/ In tegenstelling tot wat er in de media wordt aangegeven, is ViberQ geen onderdeel van RBG, maar een aparte entiteit binnen de Rodin Group. Het faillissement van Rodin Broadband Groningen (RBG) heeft dan ook geen gevolgen voor de huidige werkzaamheden van ViberQ.
Deze week (ook vandaag) zijn en worden trouwens in Winsum, Baflo en Ulrum meerdere huizen via ViberQ voorzien van een provider...
Hier net een ViberQ mannetje geweest, ik was verkeerd ingeplugged in de centrale. Er is nu licht.
Maar de frtizbox blijft knipperen, Freedom gebeld en die zegt dat er iets nog niet is aangemeldt.
Er schijnt nog fibre operator tussen te zitten die een akkoord moet geven...?
Maar de frtizbox blijft knipperen, Freedom gebeld en die zegt dat er iets nog niet is aangemeldt.
Yep de kans is groot dat uiteindelijk fiber-operator verantwoordelijk is dat alles goed naar je toekomt en van je afgaat. Ook zij laten wel eens een steekje vallen helaas...couchsniffer schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 13:22:
Hier net een ViberQ mannetje geweest, ik was verkeerd ingeplugged in de centrale. Er is nu licht.
Ah dank, nu valt het kwartje, het is een bedrijf, ik dacht dat het een rol was.Yep de kans is groot dat uiteindelijk fiber-operator verantwoordelijk is dat alles goed naar je toekomt en van je afgaat. Ook zij laten wel eens een steekje vallen helaas...
Kreeg al geen duidelijk antwoord op mijn vraag wie dan die fiber operater is...

Wat een ontzettend prutsbedrijf is Viberq. We hebben een aantal weken geleden een brief gekregen dat we een afspraak kunnen maken om de aansluiting naar de meterkast te brengen. Probleem is dat ze bij ons zijn vergeten om de aansluiting tot aan de voordeur aan te leggen, op dit moment ligt de kabel namelijk tot aan het trottoir. We hebben vervolgens contact opgenomen met ViberQ dat ze de kabel nog onder onze oprit door moeten schieten. Dat zouden ze regelen. Ik had beter moeten weten. Er is nog steeds niks gebeurd, zelfs na nogmaals 2 keer contact te hebben gehad.
Vandaag kreeg ik een brief dat ik een laatste kans heb om een afspraak te maken om de aansluiting gratis naar de meterkast te brengen. Er stond in dat ze meerdere keren hebben geprobeerd een afspraak te maken met ons, maar dat dit niet is gelukt. Mooie manier van verdraaien van feiten, het is namelijk ViberQ die keer op keer verzaakt. Direct een mail achteraan gestuurd en volgende week maar even een belletje plegen.
Gezien de eerdere ervaringen over ViberQ in dit topic van andere tweakers verbaast mij deze gang van zaken ook weer niet, want dat ze hun administratie niet voor elkaar hebben was al wel langer duidelijk.
Vandaag kreeg ik een brief dat ik een laatste kans heb om een afspraak te maken om de aansluiting gratis naar de meterkast te brengen. Er stond in dat ze meerdere keren hebben geprobeerd een afspraak te maken met ons, maar dat dit niet is gelukt. Mooie manier van verdraaien van feiten, het is namelijk ViberQ die keer op keer verzaakt. Direct een mail achteraan gestuurd en volgende week maar even een belletje plegen.
Gezien de eerdere ervaringen over ViberQ in dit topic van andere tweakers verbaast mij deze gang van zaken ook weer niet, want dat ze hun administratie niet voor elkaar hebben was al wel langer duidelijk.
Yep af en toe is het een drama. Maar dat is in het hele land bij elke nieuwe aanleg van alle kabelaarsJeroenTheStig schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 20:33:
Dat is uiteraard geen excuus. Of ViberQ de kroon spant in het Noorden valt lastig te zeggen, Delta kan er ook wat (niks) van

Bellen is wel de beste optie in dit soort gevallen, er moet iemand 'even' een paar gegevens/afdelingen correct samenvoegen, als het goed is gaat het dan allemaal alsnog gebeuren...voor de kerst...
Vandaag zou ik eindelijk op de glasvezel aangesloten worden. Echter ONVI hult zich al 2 maanden in stilzwijgen. Dat was voor mij geen probleem omdat ik veel met vakantie was. Vandaag maar contact opgenomen met ONVI.
ONVI zit te wachten op de bevestiging van ViberQ dat ik aangesloten ben op de glasvezel. Maar ik ben al bijna twee maanden aangesloten. ViberQ is de totale administratieve chaos.
ONVI zit te wachten op de bevestiging van ViberQ dat ik aangesloten ben op de glasvezel. Maar ik ben al bijna twee maanden aangesloten. ViberQ is de totale administratieve chaos.
Volgens mij moet je dit ook bij ONVI zoeken, zij zijn eindverantwoordelijk, helemaal als je met hen een afspraak hebt gemaakt. Bovendien willen ze dat je zo snel mogelijk wordt aangesloten om inkomsten te kunnen genereren. Als ViberQ steken laat vallen is het de (vervelende) taak van de provider om je op de hoogte te houden... Niet benijdenswaardig, maar zo werkt het nu eenmaal

Inmiddels staat op de website van Glaspoort bij projecten in de gemeente het Hogeland Bedum, Uithuizen en Winsum bij ''in uitvoering''.
:fill(white):strip_exif()/f/image/1EVd69X2e8NLOEPNjkMbFZPd.png?f=user_large)
Uiteraard is dit bericht een beetje 'voorbarig en kijk ons eens goed bezig zijn' (zie ook dit bericht) en het is hier [Delta fiber vs viberq] bijna off topic... Maar misschien gaat de Topicstarter @Pvd01 de titel aanpassenMarkie2008 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 09:28:
Inmiddels staat op de website van Glaspoort bij projecten in de gemeente het Hogeland Bedum, Uithuizen en Winsum bij ''in uitvoering''.[Afbeelding]
Dat het off topic is weet ik, maar dacht omdat het toch wel over de gemeente Het Hogeland gaat is het misschien een leuke toevoeging...DeComponeur schreef op maandag 10 juli 2023 @ 14:56:
[...]
Uiteraard is dit bericht een beetje 'voorbarig en kijk ons eens goed bezig zijn' (zie ook dit bericht) en het is hier [Delta fiber vs viberq] bijna off topic... Maar misschien gaat de Topicstarter @Pvd01 de titel aanpassen
Alles is relatief, een toevoeging is het zekerMarkie2008 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 14:59:
[...]
Dat het off topic is weet ik, maar dacht omdat het toch wel over de gemeente Het Hogeland gaat is het misschien een leuke toevoeging...
Wat mij betreft gooien we glaspoort er ook in en wordt het “Glaspoort vs Delta Fiber vs ViberQ”. Ik heb mijn topic start aangepast, echter de titel aanpassen is me (nog) niet gelukt.
Opeens zie ik overal in Winsum laswagens staan die werken aan de groene kabels. Een wagen geparkeerd op een ongelukkige plaats met een bundel groene kabels die door de achterdeur de wagen in lopen. Het lijkt er op dat Delta nu actief is met het realiseren van huisaansluitingen. Delta heeft nog geen afspraak met mij gemaakt.
Verder zie ik nog hier en daar de ViberQ gravers aan het werk. Het lijkt er op dat ze problemen aan het oplossen zijn .
Verder zie ik nog hier en daar de ViberQ gravers aan het werk. Het lijkt er op dat ze problemen aan het oplossen zijn .
Apart, als ik mijn adres invoer:Markie2008 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 09:28:
Inmiddels staat op de website van Glaspoort bij projecten in de gemeente het Hogeland Bedum, Uithuizen en Winsum bij ''in uitvoering''.[Afbeelding]
Goed nieuws!
We onderzoeken op dit moment of we jouw woonplaats kunnen gaan aansluiten op ons glasvezelnetwerk! De voorbereidingen zijn in volle gang. Hoelang het nog duurt, weten we op dit moment nog niet.
Waarschijnlijk is dat goede nieuws nogal relatief...akatar schreef op maandag 10 juli 2023 @ 23:59:
[...]
Apart, als ik mijn adres invoer:
Goed nieuws!
We onderzoeken op dit moment of we jouw woonplaats kunnen gaan aansluiten op ons glasvezelnetwerk! De voorbereidingen zijn in volle gang. Hoelang het nog duurt, weten we op dit moment nog niet.
Uiteraard hoef je hier in dit Topic je adres niet in voeren, maar laat ons even weten waar dit (ongeveer) is

Ah, maar niet te hard juichen, vooral iedereen om je heen mobiliseren want het is ViberQ niet gelukt
https://www.viberq.nl/projecten/midden-groningen/
Ondanks alle inspanningen van de (dorps)verenigingen, lokale support en ons eigen team moeten we je helaas mededelen dat er geen glasvezelnetwerk van ViberQ wordt aangelegd in Scharmer, Kolham, Froombosch, Slochteren, Schildwolde en Siddeburen. Het percentage van 20% is hier niet gehaald, daarom gaat de aanleg hier dan ook niet door.
Glaspoort staat er om bekend vooral de krenten uit de pap te halen.
Inmiddels hebben ze een overeenkomst met Glasdraad, die zou meer kunnen betekenen voor Schildwolde e.o.
maar ze hebben nog geen plannen volgens mij...
https://www.glaspoort.nl/...g-glaspoort-en-glasdraad/
Wij bundelen de krachten met GlasDraad om Nederland nog sneller te voorzien van razendsnel internet via glasvezel. Onze activiteiten sluiten naadloos op elkaar aan, waarbij GlasDraad voornamelijk actief is in buitengebieden en wij in kleinere gemeenten, dorpen en op bedrijventerreinen.
Ondanks alle inspanningen van de (dorps)verenigingen, lokale support en ons eigen team moeten we je helaas mededelen dat er geen glasvezelnetwerk van ViberQ wordt aangelegd in Scharmer, Kolham, Froombosch, Slochteren, Schildwolde en Siddeburen. Het percentage van 20% is hier niet gehaald, daarom gaat de aanleg hier dan ook niet door.
Inmiddels hebben ze een overeenkomst met Glasdraad, die zou meer kunnen betekenen voor Schildwolde e.o.
Wij bundelen de krachten met GlasDraad om Nederland nog sneller te voorzien van razendsnel internet via glasvezel. Onze activiteiten sluiten naadloos op elkaar aan, waarbij GlasDraad voornamelijk actief is in buitengebieden en wij in kleinere gemeenten, dorpen en op bedrijventerreinen.
Krrengen uit de pap halen wil ik niet zeggen.DeComponeur schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 22:31:
Ah, maar niet te hard juichen, vooral iedereen om je heen mobiliseren want het is ViberQ niet gelukt
1 glaspoort doet vooral de kleine kernen en bedrijven tereinen. en dit wordt gewoon aangelegt ter vervanging van het bestaande kopernet daarmee wilt kpn na 2026 over 80% zitten in NL
glasdraad is voor 50% ongeveer nu in handen van glaspoort wat uiteindelijk zal uitgroeien tot 100% om de krachten te bundelen. je zult zien de kleine partijen houden het uiteindelijk niet vol
Het is Delta wel gelukt alleen sindsdien blijft het stil vanaf hun kant.DeComponeur schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 22:31:
https://www.delta.nl/inte.../midden-groningen-kernen/
Vanuit KPN heb ik bericht gehad dat zij glasvezel gaan aanleggen en dat ik dat op mijn adres ga krijgen, maar blijkaar is glaspoort daar zelf nog niet zeker van.
https://www.glaspoort.nl/...-nieuws/midden-groningen/akatar schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 22:46:
[...]
Het is Delta wel gelukt alleen sindsdien blijft het stil vanaf hun kant.
https://www.delta.nl/inte.../midden-groningen-kernen/
Vanuit KPN heb ik bericht gehad dat zij glasvezel gaan aanleggen en dat ik dat op mijn adres ga krijgen, maar blijkaar is glaspoort daar zelf nog niet zeker van.
Yep, er gaat zeker wat gebeuren, maar zeker niet voor de kerst
en als je te ver buitenaf woont heb je misschien pech.
Voor vragen glasvezel Midden Groningen kun je hier terecht (werkt helaas niet briljant)
https://www.midden-gronin...lasvezel-en-snel-internet
copy/past
Het doel is om in het eerste kwartaal van 2024 vrijwel alle woningen aangesloten te hebben op het snelle glasvezelnetwerk.
dat gaat nog ff duren.....
Het doel is om in het eerste kwartaal van 2024 vrijwel alle woningen aangesloten te hebben op het snelle glasvezelnetwerk.
Ik durf een hele goeie doos wijn er op te zetten dat dat eind 2025 nog niet gereed isakatar schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 16:45:
copy/past

Ik spreek uit ervaring, in Drenthe duurde het op sommige plekken meer dan 5 jaar en in gedeeltes van Appingedam bijvoorbeeld wachten ze ook al sinds het begin van de jaartelling

En anno 2023 zijn alle graafploegen en HASaansluiters overbezetter dan ooit...
Maar het positieve is, dat het er aan komt... ooit
Ooit.....
We wachten hier al jaren lang, misschien gaan we het nog meemaken....
We wachten hier al jaren lang, misschien gaan we het nog meemaken....
ViberQ heeft deze week de aansluiting gerepareerd. Mooie boel, bij aanleg wordt een niet functionerende aansluiting opgeleverd. Nu maar hopen dat ONVI de aansluiting nu wel kan gebruiken. De glasvezel is o.a. opnieuw aan het kastje in de meterkast gelast.
En Delta heeft aangekondigt om eind Augustus de glasvezel door te trekken naar de meterkast. Ben benieuwd of zij het wel in één keer goed kunnen aanleggen.
Van Glaspoort/KPN heb ik buiten het nieuws nog niets vernomen. Komt er nog een derde glasvezel het huis binnen?
En Delta heeft aangekondigt om eind Augustus de glasvezel door te trekken naar de meterkast. Ben benieuwd of zij het wel in één keer goed kunnen aanleggen.
Van Glaspoort/KPN heb ik buiten het nieuws nog niets vernomen. Komt er nog een derde glasvezel het huis binnen?
Die Glaspoort gaat echt nog wel een paar jaar duren, al was het maar omdat er simpelweg geen mensen voor zijn om iets te realiserenModdemeijer schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 01:04:
ViberQ heeft deze week de aansluiting gerepareerd. Mooie boel, bij aanleg wordt een niet functionerende aansluiting opgeleverd. Nu maar hopen dat ONVI de aansluiting nu wel kan gebruiken. De glasvezel is o.a. opnieuw aan het kastje in de meterkast gelast.
Laatst kwam ik in een meterkast dit tegen van ViberQ.... FTU zonder deksel, want die is vierkant, en die past zo niet (draaiend) naast de deurpost, klant had al een abo maar wachtte daarna nog weken op licht... Personeelsgebrek is nogal een dingetje... overal trouwens in Nederland waar glasvezels worden gelegd...
Daar zijn ViberQ en Delta en Glaspoort niet uniek in, helaas
:strip_exif()/f/image/M3HqxvvLvJdhBbHsNbx3wCTO.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zag vanmorgen in Baflo een hek met een briefje om het wijkcentrale punt van de verbinding van ViberQ.
"Hier wordt retentierecht uitgeoefend door Atsa infra BV"
Ik ben benieuwd wat dat voor impact gaat hebben voor ons. Ik kan me niet voorstellen dat dit goed kan zijn wanneer er een storing is en er kan niet gerepareerd worden.
Ik ben benieuwd wat dat voor impact gaat hebben voor ons. Ik kan me niet voorstellen dat dit goed kan zijn wanneer er een storing is en er kan niet gerepareerd worden.
Hmm, dat klinkt niet heel gunstig. Zou het faillissement van Snel Internet Groningen ook invloed hebben op ViberQ? Zal eens in Ulrum kijken of het daar ook staat. Daar zit namelijk de grote POP van ViberQ.Teknix1982 schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 10:14:
Ik zag vanmorgen in Baflo een hek met een briefje om het wijkcentrale punt van de verbinding van ViberQ.
Daar lijkt het wel op, zit dat niet allemaal in elkaar verweven? Via Rodin en ViberQ?P_de_B schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 10:39:
[...]
Hmm, dat klinkt niet heel gunstig. Zou het faillissement van Snel Internet Groningen ook invloed hebben op ViberQ? Zal eens in Ulrum kijken of het daar ook staat. Daar zit namelijk de grote POP van ViberQ.
Wethouder Dijkhuis legde uit dat deze kwestie vooral een zaak is van het provinciebestuur die de subsidiegever is. “We hebben contact met de provincie maar zijn er zelf geen partij in. We moeten afwachten tot de curator een overnamekandidaat vindt voor het reeds bestaande netwerk. In onze gemeente is de aanleg daarvan afgerond. Hetzelfde geldt voor ViberQ, de dochteronderneming die in de dorpen internet aanlegt. We moeten afwachten hoe het faillissement wordt afgewikkeld. Het zijn commerciële bedrijven waar we als lokale overheid geen directe zeggenschap over hebben.
Yep Winsum zit zelfs aangesloten op/via die POP in Ulrum.P_de_B schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 10:39:
[...]
Hmm, dat klinkt niet heel gunstig. Zou het faillissement van Snel Internet Groningen ook invloed hebben op ViberQ? Zal eens in Ulrum kijken of het daar ook staat. Daar zit namelijk de grote POP van ViberQ.
Wat ik heb begrepen dat ViberQ echt los staat van. Er zijn vandaag gewoon monteurs op pad van diverse providers(Fiber.nl Trined Onvi etc.) die mensen aansluiten in Ulrum en Winsum en Baflo via ViberQ ...
Ik ook, maar dan is het wel raar dat een crediteur toch retentierechten heeft gevestigd.DeComponeur schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 11:42:
[...]
Wat ik heb begrepen dat ViberQ echt los staat van.
Tja, tenzij misschien dingen van Rodin en ViberQ gezamenlijk zijn aangelegd/in gebruik genomen.P_de_B schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 11:49:
[...]
Ik ook, maar dan is het wel raar dat een crediteur toch retentierechten heeft gevestigd.
Even speculeren:
In Noord Drenthe is bijvoorbeeld een 'dikke backbone' gezamenlijk van KPN, T-Mobile en GlasvezelNoord in de grond gegaan. Als tijdens die aanleg 1 van de 3 failliet was gegaan hangt het van de kleine lettertjes af waar en of de aannemer (daaro de BAM) de rekening zou/had kunnen neerleggen.
Dit soort gesteggel is ongetwijfeld ook hier mogelijk en het is denk ik aan de curator om dit op te lossen.
Als het Atsa te lang duurt gaan ze dit soort briefjes ophangen...
Ik ben bang dat dit het positiefste scenario is ...
Ik denk dat ze ook niet meer kunnen doen als Atsa zijnde, je kan moeilijk alles weer uit de grond gaan halen. ViberQ is onderdeel van Rodin volgens mij en ook al is het een aparte BV, je weet nooit hoe alles verweven is of hoe projecten aangenomen zijn. Misschien een uitgelezen kans voor Delta Fiber om niet alles door Van Gelder aan te laten leggen maar gewoon het netwerk op te kopen.DeComponeur schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 12:03:
[...]
Tja, tenzij misschien dingen van Rodin en ViberQ gezamenlijk zijn aangelegd/in gebruik genomen.
Even speculeren:![]()
In Noord Drenthe is bijvoorbeeld een 'dikke backbone' gezamenlijk van KPN, T-Mobile en GlasvezelNoord in de grond gegaan. Als tijdens die aanleg 1 van de 3 failliet was gegaan hangt het van de kleine lettertjes af waar en of de aannemer (daaro de BAM) de rekening zou/had kunnen neerleggen.
Dit soort gesteggel is ongetwijfeld ook hier mogelijk en het is denk ik aan de curator om dit op te lossen.
Als het Atsa te lang duurt gaan ze dit soort briefjes ophangen...
Ik ben bang dat dit het positiefste scenario is ...
Leuk dat je mee speculeertTeknix1982 schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 12:55:
[...]
Ik denk dat ze ook niet meer kunnen doen als Atsa zijnde, je kan moeilijk alles weer uit de grond gaan halen. ViberQ is onderdeel van Rodin volgens mij en ook al is het een aparte BV, je weet nooit hoe alles verweven is of hoe projecten aangenomen zijn. Misschien een uitgelezen kans voor Delta Fiber om niet alles door Van Gelder aan te laten leggen maar gewoon het netwerk op te kopen.
Maar Delta gaat het niet opkopen tenzij ze contracten aangaan met Fiber.nl én Trined én Onvi enz enz
Vast niet. We vragen ons al tijden af hoe het kan dat eerst 2 en nu 3 kabelaars aan gaan leggen op 't Hogeland... Benieuwd of de curator van Rodin invloed heeft op ViberQ-zaken ...
Daar lijkt het wel op, in Winsum overigens het zelfde situatie. Retentierecht geclaimd door de aannemer ATSA Infra, hekwerken om het huisje..... het ziet er niet goed uit voor ViberQP_de_B schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 10:39:
[...]
Cogitationis poenam nemo patitur
Tja er is natuurlijk ook een kans dat we wat te voorbarig zijn met sommige conclusies, maar het lijkt niet goed.Bullet NL schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 09:08:
[...]
Daar lijkt het wel op, in Winsum overigens het zelfde situatie. Retentierecht geclaimd door de aannemer ATSA Infra, hekwerken om het huisje..... het ziet er niet goed uit voor ViberQ
How about Ulrum @P_de_B
Het kan inderdaad ook zijn dat Atsa niet betaald is door ViberQ vanwege de bende die ze van de stoepen en tuinen gemaakt hebben en dat ze zo druk proberen te zetten. Maar ik vrees eerder dat de verschillende bedrijven meer verweven zaten en dat het vallen van de moeder meer impact heeft. Maar speculeren blijft het.DeComponeur schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 13:13:
[...]
Tja er is natuurlijk ook een kans dat we wat te voorbarig zijn met sommige conclusies, maar het lijkt niet goed.
How about Ulrum @P_de_B
Je gaf aan dat jij nog wel aansluitingen gemaakt zag worden op het ViberQ netwerk @DeComponeur ? Dat is namelijk wel vreemd in deze hypothetische situatie.
Yep Providers hebben deze week mensen aangesloten zowel in Ulrum, Winsum als Baflo en afgelopen vrijdag was er een mannetje van/voor Atsa ook nog bij mensen thuis dingen aan het doen, dus ook zij hebben schijnbaar niet al het werk per direct stilgelegd...Teknix1982 schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 14:39:
[...]
Het kan inderdaad ook zijn dat Atsa niet betaald is door ViberQ vanwege de bende die ze van de stoepen en tuinen gemaakt hebben en dat ze zo druk proberen te zetten. Maar ik vrees eerder dat de verschillende bedrijven meer verweven zaten en dat het vallen van de moeder meer impact heeft. Maar speculeren blijft het.
Je gaf aan dat jij nog wel aansluitingen gemaakt zag worden op het ViberQ netwerk @DeComponeur ? Dat is namelijk wel vreemd in deze hypothetische situatie.
Hangt er natuurlijk wel vanaf...Teknix1982 schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 14:39:
[...]
Het kan inderdaad ook zijn dat Atsa niet betaald is door ViberQ vanwege de bende die ze van de stoepen en tuinen gemaakt hebben en dat ze zo druk proberen te zetten. Maar ik vrees eerder dat de verschillende bedrijven meer verweven zaten en dat het vallen van de moeder meer impact heeft. Maar speculeren blijft het.
Als de verbinding er ligt is een deel van het abonnementsgeld voor het netwerk, dus in zekere zin is het opleveren van nieuwe aansluitingen wel zin vol.
Ik beheer een aansluiting in het https://www.snelinternetgroningen.nl/ gebied, 100% Rodin dochter, provider = Onvi, maar die blijft gewoon actief.
Het hele Rodin/ViberQ gebeuren is wat vaag..... Doe me bijna denken aan de tijd dat ik nog in het Rendo de Kooi gebied zat...
Correct, ze zijn aansluitingen ook nog steeds aan het na-meten...DeComponeur schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 15:35:
[...]
Yep Providers hebben deze week mensen aangesloten zowel in Ulrum, Winsum als Baflo en afgelopen vrijdag was er een mannetje van/voor Atsa ook nog bij mensen thuis dingen aan het doen, dus ook zij hebben schijnbaar niet al het werk per direct stilgelegd...
Hier vlak bij in Winsum staat het knooppunt van het dorp, staan netjes hekjes om heen, volgens mij hebben ze er gewoon een retentieclaim op gezet zodat Rodin niet even netwerkspul uit de huisjes gaat halen.
In Ulrum niks bijzonders te zien aan de POP van ViberQDeComponeur schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 13:13:
[...]
Tja er is natuurlijk ook een kans dat we wat te voorbarig zijn met sommige conclusies, maar het lijkt niet goed.
How about Ulrum @P_de_B
Tja best vreemdP_de_B schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 18:34:
[...]
In Ulrum niks bijzonders te zien aan de POP van ViberQ
Ik vond dit bericht nog van linkedin Rodin Group die blij zijn met de pop van ViberQ
https://nl.linkedin.com/p...-6922152269484298240-l8EK
Yes! Ook de POP in Winsum staat!
Kennelijk is er nogal sprake van verwevenheid
Verwijzend naar het artikel: https://omroephethogeland...vezel-van-viberq-rukt-op/
WINSUM – Het glasvezelnet van ViberQ rukt op. Donderdag werd een verdeelpunt voor glasvezelinternet geplaatst bij Meeden in Winsum.
“De PoP, zoals dit gebouwtje in vakjargon heet, zorgt voor de distributie van het glasvezelsignaal in de Winsum,” zegt projectmanager André Bergsma van het Groningse bedrijf ViberQ. “Het is een belangrijke schakel bij de komst van razendsnel internet in het gebied. Vanuit de PoP kunnen we heel Winsum ontsluiten.”
Deze locatie krijgt haar voeding vanuit Ulrum, waar een groter verdeelpunt staat. Dankzij het project Snel internet in de buitengebieden ligt al een vezelkabel die een ronde maakt in het aardgasbevingsgebied.
Enkele jaren geleden is deze met subsidie van de provincie Groningen aangelegd door Rodin.
ViberQ is een werkmaatschappij van Rodin. “De hoofdkabel ligt er al. Daarom kunnen we nu snel uitbreiden naar Winsum, Baflo en omgeving. Op dit moment zijn we al bezig om de glasvezelverbindingen tussen de verdeelpunten aan te leggen.”
Update:
Als het goed is worden vandaag of morgen de hekken met retentierecht weggehaald bij de POPs.
De curator heeft de aannemer waarschijnlijk een bedrag(je) betaald.
Dat lijkt positief, Winsum, Baflo en Ulrum zullen ongetwijfeld nog verder worden aangesloten, maar of er in de provincie een vervolg komt is zeer de vraag.
Op 4 augustus is aan Rodin Fiber B.V. h.o.d.n. Viberq voorlopige surseance verleend... ziet er niet goed uit...
Als het goed is worden vandaag of morgen de hekken met retentierecht weggehaald bij de POPs.
De curator heeft de aannemer waarschijnlijk een bedrag(je) betaald.
Dat lijkt positief, Winsum, Baflo en Ulrum zullen ongetwijfeld nog verder worden aangesloten, maar of er in de provincie een vervolg komt is zeer de vraag.
Op 4 augustus is aan Rodin Fiber B.V. h.o.d.n. Viberq voorlopige surseance verleend... ziet er niet goed uit...
Oei, dat is niet goed. Toch teveel verweven met Snel Internet Groningen?DeComponeur schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 18:09:
Ben benieuwd hoe het verder gaat, best wel wat mensen in bijvoorbeeld Ulrum hebben al internet via glas van ViberQ. Kan me voorstellen dat een partij als Delta of KPN de infrastructuur wel wil overnemen als ViberQ echt failliet gaat.
Surseance van betaling idd.
https://www.faillissement...2103/rodin-fiber-b-v.aspx
Is er ook in het NederlandsPvd01 schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 21:37:
Surseance van betaling idd.
Voor wat het waard is:
verlening voorlopige surseance op 3 augustus 2023 crediteurenvergadering op 14 november 2023 om 10:30
Tja, nu afwachten als een doorstart mogelijk is, misschien dat iemand het netwerk over koopt.....
En Delta heeft aangegeven dat ze de aanleg van glasvezel in midden-groningen niet meer gaan doen.
copy/paste:
Enige tijd geleden is DELTA Netwerk gestart met een campagne om glasvezel in Midden-Groningen aan te leggen. U heeft daarvoor bij ons een abonnement afgesloten. Helaas heeft DELTA Netwerk besloten geen glasvezelnetwerk aan te leggen in de dorpen Foxhol, Froombosch, Harkstede, Hellum, Kolham, Scharmer, Schildwolde, Siddeburen en Slochteren. Een andere partij gaat in deze plaatsen glasvezel aanleggen.
Complete onzin natuurlijk, in die brief stond iets van "milieu" het onnodig 2 x openmaken van de stoep etc is zonde, ja precies..........
copy/paste:
Enige tijd geleden is DELTA Netwerk gestart met een campagne om glasvezel in Midden-Groningen aan te leggen. U heeft daarvoor bij ons een abonnement afgesloten. Helaas heeft DELTA Netwerk besloten geen glasvezelnetwerk aan te leggen in de dorpen Foxhol, Froombosch, Harkstede, Hellum, Kolham, Scharmer, Schildwolde, Siddeburen en Slochteren. Een andere partij gaat in deze plaatsen glasvezel aanleggen.
Complete onzin natuurlijk, in die brief stond iets van "milieu" het onnodig 2 x openmaken van de stoep etc is zonde, ja precies..........
Vraag me af of dat nog steeds zo is met (naderend) faillissement van ViberQ.akatar schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 11:41:
En Delta heeft aangegeven dat ze de aanleg van glasvezel in midden-groningen niet meer gaan doen.
copy/paste:
Viberq zou hier niets aanleggen, dus alleen delta en later (ergens) glaspoort.
Raar argument dan van Delta.akatar schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 11:49:
Viberq zou hier niets aanleggen, dus alleen delta en later (ergens) glaspoort.
Bij ons was dit wel het geval. Delta was eerder, had de drempel gehaald maar treuzelde met aanleg. In de tussentijd heeft ViberQ alle woningen aangesloten en is internet te bestellen. Delta is recent geweest voor een schouw, maar de planning blijft onduidelijk. Ik denk niet dat zij nog gaan graven om hun eigen kabels te leggen.