Glasvezel Sittard-Geleen

Pagina: 1 ... 4 ... 6 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snoebel
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14-03 11:25
Uchh, nou..

De module zit erin en is klaar voor gebruik :-)

Een kleine handleiding:

Eerst alle info ophalen van de ' oude' ONT, IP address, user en wachtwoord staan op het doosje zelf op de achterkant, deze info heb je nodig:
Device Type: EG8010Hv6
SN: 4857544302XXXXX (HWTC021XXXXX) (Let op, je hebt de tweede nodig)
Hardware Version: 260F.A
Software Version: V5R020C10S035

Dan stop je de SFP in de DRM pro (SE), mag in WAN port 10 of 11. 10 kan, maar dan moet je config steeds aanpassen tussen PPoE en static, portje 11 kun je als config port gebruiken.

Als iemand een idee heeft hoe je het IP van de SFP kunt benaderen met de WAN port in PPoE mode hou ik me aanbevolen. Wel blijft de module gewoon zijn info delen in de WAN port.

De module vind je op 192.168.100.1, user leox met wachtwoord leolabs_7.
In de webinterface kun je wel wat dingen bekijken, maar de config die we nodig hebben moet met telnet.
In de CLI geef je dan de volgende commando's:

Zet correcte mode: (nodig om serienummer etc te wijzigen)
flash set OMCI_OLT_MODE 3

Zet het serienummer van de ONT van provider erin:
flash get GPON_SN (opvragen huidige in Leox)
flash set GPON_SN HWTC02XXXXX (hier uiteraard je eigen serienummer gebruiken)

Veranderen van de software versie die de Leox module rapporteert aan provider:
nv setenv sw_custom_version0 V5R020C10S035

Veranderen van de hardware versie:
flash set HW_HWVER 260F.A

Zetten van de Vendor_ID: (Dit zijn de eerste 4 karakters van het serienummer van originele ONT)
flash set PON_VENDOR_ID HWTC

Zetten van de GPON ONU model:
flash set GPON_ONU_MODEL EG8010Hv6

Reboot. Daarna even controleren in webinterface en kun je verder in de DRM om de PPoE config te maken:

Mode: PPPoE
VLAN: 6 (802.1Q)
PPP authenticatie: PAP
user: fake@freedom.nl
wachtwoord: 1234

En daarna moet ik wachten tot 18 okt om te kijken of ik het goed gedaan heb :-)

[ Voor 4% gewijzigd door snoebel op 13-10-2023 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K0ENH
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 23:30
snoebel schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 15:58:
Uchh, nou..

De module zit erin en is klaar voor gebruik :-)

Een kleine handleiding:

Eerst alle info ophalen van de ' oude' ONT, IP address, user en wachtwoord staan op het doosje zelf op de achterkant, deze info heb je nodig:
Device Type: EG8010Hv6
SN: 4857544302XXXXX (HWTC021XXXXX) (Let op, je hebt de tweede nodig)
Hardware Version: 260F.A
Software Version: V5R020C10S035

Dan stop je de SFP in de DRM pro (SE), mag in WAN port 10 of 11. 10 kan, maar dan moet je config steeds aanpassen tussen PPoE en static, portje 11 kun je als config port gebruiken.

Als iemand een idee heeft hoe je het IP van de SFP kunt benaderen met de WAN port in PPoE mode hou ik me aanbevolen. Wel blijft de module gewoon zijn info delen in de WAN port.

De module vind je op 192.168.100.1, user leox met wachtwoord leolabs_7.
In de webinterface kun je wel wat dingen bekijken, maar de config die we nodig hebben moet met telnet.
In de CLI geef je dan de volgende commando's:

Zet correcte mode: (nodig om serienummer etc te wijzigen)
flash set OMCI_OLT_MODE 3

Zet het serienummer van de ONT van provider erin:
flash get GPON_SN (opvragen huidige in Leox)
flash set GPON_SN HWTC02XXXXX (hier uiteraard je eigen serienummer gebruiken)

Veranderen van de software versie die de Leox module rapporteert aan provider:
nv setenv sw_custom_version0 V5R020C10S035

Veranderen van de hardware versie:
flash set HW_HWVER 260F.A

Zetten van de Vendor_ID: (Dit zijn de eerste 4 karakters van het serienummer van originele ONT)
flash set PON_VENDOR_ID HWTC

Zetten van de GPON ONU model:
flash set GPON_ONU_MODEL EG8010Hv6

Reboot. Daarna even controleren in webinterface en kun je verder in de DRM om de PPoE config te maken:

Mode: PPPoE
VLAN: 6 (802.1Q)
PPP authenticatie: PAP
user: fake@freedom.nl
wachtwoord: 1234

En daarna moet ik wachten tot 18 okt om te kijken of ik het goed gedaan heb :-)
toon volledige bericht
top!

en nu de 1 miljoen vraag :P
waar heb je deze module besteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoebel
Xbest.pl

Je moet ze even mailen voor een offerte. Was een 90 euro kwijt met versturen. Op site staat geen prijs, maar hadden zat voorraad.

Leuk alternatief, ze hebben ook een losse met 2.5gb utp interface, voor de helft van het geld. Als fiber kant echt 2.5/1.25 zou doen zou die sneller kunnen zijn. Mits je de SE hebt met 2.5gb UTP wan port.

Maar ik vond geen losse kastjes fijner en als ie 1024mb/s doet up en down ben ik dik tevreden 😀

[ Voor 4% gewijzigd door snoebel op 13-10-2023 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supreme_One
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 02-01 22:36
Supreme_One schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 13:19:
Gebied 5 hier. In april via Odido glasvezel aangevraagd. Kreeg eind juni te horen dat de monteur van Guidion binnenkort zou bellen voor een afspraak (niet gebeurd). En daarna steeds begin van elke maand een mailtje gekregen van Odido dat ze verwachten dat het in juli-aug, aug-sept, sept-okt en als laatst okt-nov wordt aangesloten. Meerdere malen contact gehad met zowel Odido als E-fiber maar niemand kan antwoord geven. Wordt hier echt moe van.

Volgens de planning zou ik in juli als glasvezel moeten hebben.

Wat gaat er fout? Iemand enig idee?
Sorry heeft misschien iemand hier antwoord op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K0ENH
snoebel schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 18:08:
Xbest.pl

Je moet ze even mailen voor een offerte. Was een 90 euro kwijt met versturen. Op site staat geen prijs, maar hadden zat voorraad.

Leuk alternatief, ze hebben ook een losse met 2.5gb utp interface, voor de helft van het geld. Als fiber kant echt 2.5/1.25 zou doen zou die sneller kunnen zijn. Mits je de SE hebt met 2.5gb UTP wan port.

Maar ik vond geen losse kastjes fijner en als ie 1024mb/s doet up en down ben ik dik tevreden 😀
Top dank voor de info!
Heb je ook linkje naar die utp interface? Heb zelf een SE dus wellicht mooie optie dan (en mijn pools is niet zo goed ☺️)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• K0ENH
Supreme_One schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 18:50:
[...]

Sorry heeft misschien iemand hier antwoord op?
Wat er fout gaat is dat zowel e-fiber als ook de aannemers incompentent zijn in project management en communicatie.

Zoals op de site van fiber staat de planning is indicatief en er kunnen geen rechten aan ontleed worden..
Wordt er zelf ook langzaam frustie van maar je krijgt als consument nergens iets bewogen om duidelijkheid te krijgen dan wel planningen te beïnvloeden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoebel
K0ENH schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 18:55:
[...]

Top dank voor de info!
Heb je ook linkje naar die utp interface? Heb zelf een SE dus wellicht mooie optie dan (en mijn pools is niet zo goed ☺️)
http://xbest.pl/index.php...tx1310-rx1490-ddm-class-b

En ze spreken gewoon engels hoor, veel meer als ' pivo' komt er bij mij ook niet uit :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K0ENH
snoebel schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 19:46:
[...]

En ze spreken gewoon engels hoor, veel meer als ' pivo' komt er bij mij ook niet uit :-)
Uhh gaat in deze module dan een utp kabel?
Hoe zet je dan glas om naar utp?
Of snap ik het nou niet omdat het maandag is? 😙

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoebel
Deze module gaat in je router, in mijn geval een Unifi Dream machine pro SE. In de module steek je dan direct de fiber. Komt geen UTP aan te pas.
De module vervangt de Huawei ONT die er normaal tussen zit.

De UTP versie waar ik over sprak is deze:
https://www.leolabs.pl/ont-leox-lxt-010h-d.html Dan vervang je de Huawei ONT met deze Leox versie. Voordeel is 2.5Gb aan de UTP kant en natuurlijk geen Huawei.

[ Voor 33% gewijzigd door snoebel op 16-10-2023 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duuufke
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 21:48
snoebel schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 09:58:
Iemand al verbinding in gebied 8?

Er wordt wel al weken dagelijks gewerkt in de wijkcentrale!
Afgelopen week hebben ze alle binnen aansluitingen gemaakt in de appartementen op de Henri Hermanslaan. De monteur zei me dat ik in principe meteen de provider (Odido) kon bellen om alles in gang te zetten. Uiteraard bleek dat niet zo te zijn (het bekende verhaal dat e-fiber eerst het e.e.a. moet afmelden). Ik vraag me af of ik weer opnieuw kan bellen of ze een beetje vaart willen maken |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Sine schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 16:04:
Update van RapidXS

[...]

Gebied 2, ik ben benieuwd...
Sinds gisteren online via rapidXS, twee geintjes met de ont/router, maar dat was na snelle response van de helpdesk (via mail) opgelost.
Het heeft even mogen duren, maar nu live 1Gb symmetrisch interweb met de ONT van rapidXS en een eigen (Opnsense) router. *O*

Het is duidelijk dat bij efiber ALLES door elkaar loopt, vanmorgen waren ze hier bij een aantal buren nog glas naar de woningen aan het schieten. Late instappers wellicht :? Vanavond eens vragen.

[ Voor 12% gewijzigd door Sine op 17-10-2023 11:14 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kriss1981
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-05 19:48
Sine schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 11:11:
[...]

Sinds gisteren online via rapidXS, twee geintjes met de ont/router, maar dat was na snelle response van de helpdesk (via mail) opgelost.
Het heeft even mogen duren, maar nu live 1Gb symmetrisch interweb met de ONT van rapidXS en een eigen (Opnsense) router. *O*

Het is duidelijk dat bij efiber ALLES door elkaar loopt, vanmorgen waren ze hier bij een aantal buren nog glas naar de woningen aan het schieten. Late instappers wellicht :? Vanavond eens vragen.
Nice!

Bij ons komt de monteur overmorgen voor de aansluiting, maar heb nog geen installatiepakket mogen ontvangen. Ben momenteel met odido aan het chatten

EDIT
Zucht :(

Antwoord van ODIDO:
Helder, bedankt. Waarschijnlijk is het namelijk zo dat de aanvraag bij Tweak ergens achter de schermen nog actief is. En daarom zegt de netwerkbeheerder tegen ons, we kunnen geen twee aanvragen hebben voor hetzelfde adres en daarom wordt de order tegengehouden. Dit staat los van de afspraak met Guidion. Normaliter is het zo dat wanneer Guidion is ingepland, vervolgens de aanvraag gaat naar de netwerkbeheerder en bij goedkeuring het pakket opgestuurd wordt. En nu loopt het spaak op het punt van de goedkeuring van de netwerkbeheerder. Mijn collega gaat hierover in gesprek met de experts vanuit de glasvezelafdeling, zodat je order netjes doorloopt. Hier hoef je zelf niets voor te doen....

[ Voor 33% gewijzigd door Kriss1981 op 17-10-2023 13:58 . Reden: Antwoord ODIDO ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K0ENH
snoebel schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 18:49:
Deze module gaat in je router, in mijn geval een Unifi Dream machine pro SE. In de module steek je dan direct de fiber. Komt geen UTP aan te pas.
De module vervangt de Huawei ONT die er normaal tussen zit.

De UTP versie waar ik over sprak is deze:
https://www.leolabs.pl/ont-leox-lxt-010h-d.html Dan vervang je de Huawei ONT met deze Leox versie. Voordeel is 2.5Gb aan de UTP kant en natuurlijk geen Huawei.
Ja ok dan bepaal je dus zelf welke ONT device je gebruikt als je de huawei niet vertrouwt..
Tot welke snelheid ondersteund de Huawei dan die geleverd wordt door Freedom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feuniks
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-05 21:20
K0ENH schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 21:02:
[...]

Ja ok dan bepaal je dus zelf welke ONT device je gebruikt als je de huawei niet vertrouwt..
Tot welke snelheid ondersteund de Huawei dan die geleverd wordt door Freedom?
Er zit een gigabit ethernet poort op. Dat is dus het maximum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoebel
Ik heb een groen knipperend lampje op de ont.. er is licht :-)
Maar nog geen PPoE sessie, activatie is ook pas morgen, maar er is progressie!

Met de Huawei ONT heb ik trouwens wel hetzelfde probleem als met de SFP ONT, zo gauw ik de config maak met vlan 6 en PPoE kan ik de webinterface niet meer bereiken. Iemand die dat wel gelukt is?

Nu is die Leolabs 2.5Gb ONT (35 euro ex btw, ex versturen) ook niet de hoofdprijs, dus ik denk wel dat ik er eens mee ga spelen. Tegelijk zou ik al mega tevreden zijn met gewoon een nette 950Mbit up en down met een mooie lage roundtrip.

Zoals ik al eerder aangaf, het vervangen van de ONT is meer de tweaker in mij dan dat het echt iets toevoegt.

GPON is wel per definitie 2.5 down en 1.25 up, maar of je dat ook krijgt (en nodig hebt en kunt gebruiken) is nog een vraag. Stroombesparing zou nog wel een dingetje kunnen zijn, zit een 12 watt adapter bij de ONT! En natuurlijk krijgen veel mensen een niet zo warm gevoel bij een Huawei apparaat, dat hebben de chinezen nu eenmaal aan zichzelf te wijten na alle spionage zaken.

[ Voor 10% gewijzigd door snoebel op 17-10-2023 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Snelheid is gewoon gecapt op de OLT, dus meer dan 1000/1000 zul je niet halen ook al koop je zelf een ONT met 2,5G LAN poort ;)

Knipperend lampje betekent dat je licht ontvangt en dus dat je vezel waarschijnlijk fysiek is aangesloten op de GPON splitter, zodra de ONT geprovisioned is zal dat lampje stabiel blijven branden en kun je ook een PPPoE sessie opzetten. Dat gebeurt vroeg in de ochtend op de datum van activatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• snoebel
En we hebben een werkende internet verbinding in Gebied 8 !

Natuurlijk nadat hij het deed met de Huawei ONT, deze meteen vervangen door de Leox SFP module.
En ook dat was meteen succesvol !!

Een beetje zoals verwacht totaal geen snelheid verschil, haal een ~940Mbit down en ~930Mbit up, op beide ONT's.

Dik tevreden, nu kijken of het ook stabiel blijft, maar de eerste indruk is super goed en toch wel stoer dat het dan toch gelukt is met een eigen ONT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K0ENH
snoebel schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 08:24:

Natuurlijk nadat hij het deed met de Huawei ONT, deze meteen vervangen door de Leox SFP module.

Een beetje zoals verwacht totaal geen snelheid verschil, haal een ~940Mbit down en ~930Mbit up, op beide ONT's.

Dik tevreden, nu kijken of het ook stabiel blijft, maar de eerste indruk is super goed en toch wel stoer dat het dan toch gelukt is met een eigen ONT.
_/-\o_ _/-\o_

precies zoals hierboven dus voorspelt door @ik222

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• striner
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 03-03 14:42
Kriss1981 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 12:20:
[...]

Zucht :(

Antwoord van ODIDO:

[...]
Fijn, ik heb de aansluiting gepland op 28 november gezien die kalender stampvol zat tot aan dat moment.
Hopelijk hebben ze alles geregeld tegen die tijd :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feuniks
snoebel schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 21:42:
GPON is wel per definitie 2.5 down en 1.25 up, maar of je dat ook krijgt (en nodig hebt en kunt gebruiken) is nog een vraag. Stroombesparing zou nog wel een dingetje kunnen zijn, zit een 12 watt adapter bij de ONT! En natuurlijk krijgen veel mensen een niet zo warm gevoel bij een Huawei apparaat, dat hebben de chinezen nu eenmaal aan zichzelf te wijten na alle spionage zaken.
De GPON specificatie is 1/1. Dat er meer uit te halen is is bekend. Alleen is het geen officiële standaard, dus heb ik ook geen idee of apparatuur van verschillende fabrikanten ook 100% compatibel met elkaar is op dat gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-05 12:35

psy

snoebel schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 08:24:

Jij had ook Freedom, toch?

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoebel
psy schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 14:25:
[...]

Jij had ook Freedom, toch?
Yep, werkt als een zonnetje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K0ENH
Net gebeld door e-Fiber/Zener.
31e wordt de huisaansluiting gerealiseerd..
gebied 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

K0ENH schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 10:28:
Net gebeld door e-Fiber/Zener.
31e wordt de huisaansluiting gerealiseerd..
gebied 8
Ook Freedom toch? Wanneer had jij je aangemeld? Ik vind het een beetje verdacht stil aan hun kant. Na de aanmelding niets meer gehoord. Lijkt wel Tweak :'(

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K0ENH
psy schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 21:23:
[...]

Ook Freedom toch? Wanneer had jij je aangemeld? Ik vind het een beetje verdacht stil aan hun kant. Na de aanmelding niets meer gehoord. Lijkt wel Tweak :'(
klopt, had initieel sinds vorig jaar een aanvraag lopen voor Tweak welke dus gecanceled is en daarom op 28-09 een aanvraag ingediend bij Freedom.

Gisteren ook even telefonisch contact gehad met Freedom, maar zij kunnen nu nog steeds geen datum afgeven wanneer mijn verbinding werkend moet zijn.
ze melden dat hoewel volgende week mijn huisaansluiting gerealiseerd wordt daarna de belichter nog aan het werk moet etc.
De enige indicatie die ze konden geven is dat het dan niet lang meer zou moeten duren.. 8)7

Conclusie wederom is dat de communicatie tussen de verschillende partijen en consument waardeloos is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Nu online
Aah, je hebt de vezel nog niet binnen, dan hang je aan de planning van efiber. En die verzamelen klusjes in een wijk/straat.

Wat ook niet zo vreemd is natuurlijk, anders blijf je karren.

[ Voor 23% gewijzigd door Sine op 24-10-2023 10:40 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psy

psy

Sine schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 10:40:
Aah, je hebt de vezel nog niet binnen, dan hang je aan de planning van efiber. En die verzamelen klusjes in een wijk/straat.

Wat ook niet zo vreemd is natuurlijk, anders blijf je karren.
Dat geloof ik best, maar het totale gebrek aan informatie irriteert me. Je hoort gewoon helemaal niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbiedobbie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-05 15:44
K0ENH schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 09:43:
[...]

klopt, had initieel sinds vorig jaar een aanvraag lopen voor Tweak welke dus gecanceled is en daarom op 28-09 een aanvraag ingediend bij Freedom.

Gisteren ook even telefonisch contact gehad met Freedom, maar zij kunnen nu nog steeds geen datum afgeven wanneer mijn verbinding werkend moet zijn.
ze melden dat hoewel volgende week mijn huisaansluiting gerealiseerd wordt daarna de belichter nog aan het werk moet etc.
De enige indicatie die ze konden geven is dat het dan niet lang meer zou moeten duren.. 8)7

Conclusie wederom is dat de communicatie tussen de verschillende partijen en consument waardeloos is.
Het zal nog wel een tijd duren. Ik zit in gebied 2, waarbij mijn meterkast aansluiting op 30 augustus gerealiseerd is. De oplevering van freedom is volgende week vrijdag (3 november). Ik heb gisteren nog contact gehad met freedom over eventueel eerder activeren van de lijn, en blijkbaar is de belichter (fiber operator) volgende week ook pas klaar met het installeren van hun apparatuur. Hier zit dus nog een volle 2 maanden tussen aansluiting en oplevering. (Monteur van aansluiting had het toen nog over 1-2 weken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Nu online
psy schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 11:25:
[...]

Dat geloof ik best, maar het totale gebrek aan informatie irriteert me. Je hoort gewoon helemaal niets.
De mensen aan de helpdesk zitten erg ver weg van de uitvoering. Totdat het graafwerk is afgelopen zal dat wel hommeles blijven.
Robbiedobbie schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 12:40:
[...]

Het zal nog wel een tijd duren. Ik zit in gebied 2, waarbij mijn meterkast aansluiting op 30 augustus gerealiseerd is. De oplevering van freedom is volgende week vrijdag (3 november). Ik heb gisteren nog contact gehad met freedom over eventueel eerder activeren van de lijn, en blijkbaar is de belichter (fiber operator) volgende week ook pas klaar met het installeren van hun apparatuur.
Wat een vreemd verhaal is, wat verschillende mensen in gebied 2 (mij incluus) hebben al internet. Of ze moeten meerdere POP's hebben die nog niet allemaal even compleet zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Sine op 24-10-2023 12:47 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbiedobbie
Sine schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 12:46:
[...]

Wat een vreemd verhaal is, wat verschillende mensen in gebied 2 (mij incluus) hebben al internet. Of ze moeten meerdere POP's hebben die nog niet allemaal even compleet zijn.
Ik denk dat het over meerdere POP's gaat. In Born hebben meerdere mensen al internet, maar in Holtum (Waar ik dus woon) bijv. heb ik nog niemand gehoord die glasvezel via fiber operator heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K0ENH
Nou ik hoop dat ik enigszins geluk heb.. @snoebel woont ook in gebied 8 en heeft ook freedom en meende laatst vernomen te hebben dat hij aardig dicht bij woont. ga dus uit van dezelfde POP aan de Dassenkuillaan...
dan moet het denk ik zo geregeld zijn.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• snoebel
Klopt idd, ik kan het mobiele toilet dat al maanden lang bij de pop staat aan de Dassenkuillaan zien vanuit mijn zolderkamer.

Wat Freedom je wel kan vertellen is of de fiber al afgemeld is bij hun door E-fiber, vanaf dat moment is het nml wel aan de provider om het werk verder af te maken. Tot die tijd kunnen zij er ook niks mee en weten ze ook geen planning wanneer deze live gaat.

ps. Mijn Leox SFP module doet het voorbeeldig!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KuuKe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

KuuKe

Moderator DPC

professioneel gifmenger

Ieuw, snoebel komt ineens wel heel erg dichtbij zeg :+
Ik kan die POP aan de Dassenkuillaan ook héél duidelijk zien staan en kan melden dat ze daar nog heel druk met allerlei gekleurde kabeltjes aan het spelen zijn.[/ME]

Kuuke's Sterrenbeelden | 英俊的兔子

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K0ENH
@KuuKe /@snoebel dan hebben jullie al de weg vrijgemaakt voor mij voor een snelle levering _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbiedobbie
Nou, ik heb vandaag ook de ONT ontvangen van freedom. Ik snap idd niet waarom ze een patchcover meesturen die helemaal niet bij de efiber aansluiting past (En ook niet nodig is). Verder viel het me op dat ik letterlijk nergens instructies heb gekregen hoe aan te sluiten. Niet in de doos, maar ook niet per mail. (Gelukkig heb ik geen instructies nodig ;) )

Ben benieuwd of er nog instructies komen per mail voor mijn aansluitdatum. De box is in ieder geval al aangesloten (Stroom natuurlijk niet erop, heb toch voorlopig nog geen signaal).

Misschien binnenkort ook maar eens een mailtje sturen voor die SFP module. Eerst moet mijn nieuwe router met SFP poort dan wel nog binnenkomen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feuniks
Ik heb Freedom al een paar maanden geleden gemeld dat de patch cover niet bij de aansluiting past die eFiber plaatst. Het idee van de patch cover vind ik overigens niet eens zo slecht. De aansluiting is best kwetsbaar en als je er iets in stopt wat er niet hoort, dan beschadig je de connector. Eigenlijk plaats je een stukje "verzekering". Als deze connector kapot gaat kun je die gemakkelijk vervangen zonder dat je twee monteurs van eFiber nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoop1985
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
Door een paar drukke weken kom ik er deze week pas aan toe om werk te maken van het Tweak debacle. Aanvraag gedaan bij Freedom, die bevestigen vandaag 27 november opleverdatum (Born). Heb gekozen voor "zonder modem" aangezien ik hier lees dat ik dan wel een ONT geleverd krijg waarop ik dan mn eigen router kan aansluiten (correct?).

Overigens ook een minder prettige mailwisseling gehad met Tweak... Blijkbaar is het heel moeilijk om gewoon even schriftelijk te bevestigen dat de overeenkomst met hen beëindigd is. Gewoon zoals het hoort en niet in de woorden van die kul-mail van ze waarin ze willen doen voorkomen alsof Odido de enige mogelijkheid is. Excuses dat ze me vanaf realiseren van meterkast aansluiting tot het moment van die Odido-mail aan het lijntje hebben gehouden met het "de wijkcentrale is niet klaar"-verhaal zaten er kennelijk niet in...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• feuniks
@Sjoop1985 Ja, als je hem zonder modem besteld, dan krijg je een ONT geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:54
Hier, gebied 9, steekt sinds gisteren ook een draadje uit de stoep aan het begin van mijn oprit. Is er overigens verschil tussen de kleuren van de glasvezel? Ik zie overal paarse glasvezel uit de stoep piepen, maar aan mijn kant van de straat zijn het allemaal lichtblauwe.

Eergisteren overigens via breedbandwinkel een jaarabonnement afgesloten bij Odido. De korting was behoorlijk + cashback en omdat ik ook mobiel bij hun zit, daar nog eens 5 euro korting vanaf per maand. Ik heb nu Ziggo maar blijf dat ook nog aanhouden met een langzamer abonnement. Vrouwlief is te verknocht aan TV en dat is bij Ziggo toch aanzienlijk beter.
Het gaat me puur om de huisaansluiting in de meterkast, want ik was eigenlijk niet van plan om op glasvezel over te stappen omdat ik de gedwongen overstap om een huisaansluiting te krijgen eigenlijk een vorm van chantage vind. Maar met alle kortingen kost het me uiteindelijk maar 100 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jewie
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 05-05 23:27
@Masimo Ik heb bij Breedbandwinkel navraag gedaan en blijkbaar worden alle aanvragen bij hen voor E-Fiber afgewezen omdat E-fiber dit niet zou willen. Ben benieuwd naar wat jij gaat ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
Dat zullen we dan zien. Ik heb de bevestiging van Breedbandwinkel én Odido binnen dat het abonnement (verwacht) in November geactiveerd wordt. Ben ik benieuwd hoe E-fiber dat (wettelijk gezien) zou mogen tegenhouden. Het lijkt me vreemd dat de netwerkbeheerder zou kunnen bepalen hoe een provider zijn klanten binnen haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbiedobbie
snoebel schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 19:46:
[...]

Levert deze shop ook aan particulieren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoebel
Robbiedobbie schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 07:05:
[...]

Levert deze shop ook aan particulieren?
Zekers, gewoon een mailtje met de vraag voor een offerte, leveren heel snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jewie
Masimo schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 23:35:
Dat zullen we dan zien. Ik heb de bevestiging van Breedbandwinkel én Odido binnen dat het abonnement (verwacht) in November geactiveerd wordt. Ben ik benieuwd hoe E-fiber dat (wettelijk gezien) zou mogen tegenhouden. Het lijkt me vreemd dat de netwerkbeheerder zou kunnen bepalen hoe een provider zijn klanten binnen haalt.
Ik vond het ook een vreemde reactie - op mijn opmerking waarom het dan werd aangeboden via de website werd ook niet gereageerd (en word dus nog steeds aangeboden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
Vandaag nog een bericht van Odido gehad dat ze er mee aan de slag zijn. "Onze netwerkpartner verwacht dat je woning in de periode november - december aangesloten wordt op het glasvezelnetwerk." Dus vooralsnog niks aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Masimo schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 21:22:
Vandaag nog een bericht van Odido gehad dat ze er mee aan de slag zijn. "Onze netwerkpartner verwacht dat je woning in de periode november - december aangesloten wordt op het glasvezelnetwerk." Dus vooralsnog niks aan de hand.
Die mails heb ik vanaf april elke maand gehad ... het schoof steeds verder op :)

Hier een korte update vanuit gebied 15: 21 november heb ik een afspraak met Guidion voor de installatie van het Odido glasvezel pakket. Odido gaat nu de verzending van de apparatuur in orde maken dus ik hoop dat ze de verbinding al activeren. Die meneer van Guidion zal weinig hoeven doen want ik doe het liever allemaal zelf.

Eerste tijd gaat alles via de Odido router. Daarna zet ik mijn eigen ER3-Lite er tussen met een failover config naar mn Ziggo verbinding die dan als backup actief blijft. TV primair via Ziggo, maar het Odido kastje wordt ook aangesloten om de beeldkwaliteit het eerste jaar te testen.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
@redfoxert Het is mij niet helemaal duidelijk hoe e.e.a. in zijn werk gaat. Zoals gezegd steekt de glasvezelspriet nu uit de stoep bij mijn woning. Ik heb bevestiging van Odido dat mijn abonnement geactiveerd wordt. Maar in de tussentijd zal de glasvezel ook nog in de meterkast terecht moeten komen. Hoe verloopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Niet online
Masimo schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 12:19:
@redfoxert Het is mij niet helemaal duidelijk hoe e.e.a. in zijn werk gaat. Zoals gezegd steekt de glasvezelspriet nu uit de stoep bij mijn woning. Ik heb bevestiging van Odido dat mijn abonnement geactiveerd wordt. Maar in de tussentijd zal de glasvezel ook nog in de meterkast terecht moeten komen. Hoe verloopt dat?
Odido heeft je bestelling bij E-Fiber doorgegeven, die gaan dat doorgeven aan de aannemer, Circet of die andere (afhankelijk van je gebied). Dan komt er een mannetje van de aannemer de vezel onder je tuin door naar de gevel van je huis leggen. Vervolgens wordt er een afspraak gemaakt voor het naar binnen halen van die vezel door de gevel en die wordt dan naar de meterkast (of andere plek) gelegd. Zodra dat gedaan is kan Odido bericht terug krijgen via E-Fiber dat Guidion langs kan komen om de installatie af te ronden.

Reken maar op een paar maanden doorlooptijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
redfoxert schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 14:12:
[...]
....

Reken maar op een paar maanden doorlooptijd.
Het heeft geen haast zullen we maar zeggen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K0ENH
vandaag dan de FTU gerealiseerd...
op tijd van een uur helemaal klaar..
had wel al zelf een gat geboord om de kabel direct de meterkast in te leiden..

maar snap nu wel waarom dit zo inefficient is..
ze komen in 2 ploegen; 1 om de kabel naar binnen te leiden en de andere om binnen te lassen.. en ze gaan van hot naar her.. plaats dat ze gewoon een complete straat afwerken.......

nu maar eens kijken hoe lang het gaat duren voor freedom de verbinding gaat opleveren..
de lasser heeft de kabel wel al getest en dat was allemaal prima, ga er daarmee vanuit dat het bij freedom ook niet heel veel tijd meer mag kosten of vergis ik me nou??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Ha dat voorwerk heb ik ook al gedaan. De buigveer maar weer eens opgedoken en grijze 16mm buis een meter of 6 vanuit de garage (kelder) richting meterkast (begane grond) aangelegd.

Kan me niet voorstellen dat zij dat zo netjes zullen gaan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jewie
psy schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 20:15:
Ha dat voorwerk heb ik ook al gedaan. De buigveer maar weer eens opgedoken en grijze 16mm buis een meter of 6 vanuit de garage (kelder) richting meterkast (begane grond) aangelegd.

Kan me niet voorstellen dat zij dat zo netjes zullen gaan doen.
Zeker niet. Ik ken een verhaal dat ze gepoogd hebben om via de Enexis kabel de draad naar binnen te krijgen; lekker veilig boren in de mantel ongelofelijk. Onder druk van Enexis is dit toen teruggedraaid en is de kabel viade KPN mantel naar binnen gelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Jewie schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 22:01:
[...]Zeker niet. Ik ken een verhaal dat ze gepoogd hebben om via de Enexis kabel de draad naar binnen te krijgen; lekker veilig boren in de mantel ongelofelijk. Onder druk van Enexis is dit toen teruggedraaid en is de kabel viade KPN mantel naar binnen gelegd.
Jeetje.... maar laat ze dat maar proberen bij mij.

Ik werk voor Enexis d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K0ENH
omg wat een prutsers..

ik moet wel zeggen deze jongens hadden wel helder wat ze moesten doen en waar ze voor opgelijnd waren.
misschien ook wel omdat ik buiten al een mooie voorziening had gemaakt om de kabel weg te werken en naar binnen door te voeren en de meterkast licht meteen aan de straat dus 1 gat en de kabel is binnen.
de lasser was ook met 45 min klaar dus dat ging eigenlijk allemaal wel voorspoedig.
nu Freedom maar eens achter de broek aan zitten wanneer de lijn werkend wordt gemaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbiedobbie
snoebel schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 07:20:
[...]

Zekers, gewoon een mailtje met de vraag voor een offerte, leveren heel snel.
Ik heb begin deze week ook een bestelling geplaatst bij hun. Hoe lang heeft het bij jou geduurd eer het artikel verzonden werd? Ik heb maandag avond de betaling gedaan, en ook een bevestiging gestuurd, maar sindsdien is het opeens muisstil geworden. (Eerder reageerden ze altijd grofweg 1 dag na versturen mail)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redfoxert
  • Niet online
Update uit gebied 15: Gisteren heeft Odido het installatie pakket geleverd. Ik heb zelf alles aangesloten, en niet gewacht op de monteur van Guidion (die zou 21 november komen). Alles was online, behalve de ONT. Daar knipperde het PON lampje. Ik heb vervolgens met de Odido klantenservice een chat gestart en gevraagd of ze de opleverdatum naar voren konden halen. Daar werd een verzoek voor ingeschoten.

Vandaag rond 12 kreeg ik een telefoontje, van Odido. Dame wist te melden dat ze aanvraag had gezien, maar dat lijn al actief was (!!) sinds een uur of 4. Controle bij de ONT, en inderdaad, de lijn is actief!! Ik hoef ook niet te wachten tot 21 november, de monteur is afgezegd, kunnen ze dat tijdslot mooi gebruiken voor iemand die wel echt een monteur nodig heeft.

Ik ben blij :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jewie
Netjes. Zelf nog in afwachting van verder bericht, vorige week pas eea aangevraagd.

Welke snelheden behaal je bij het testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Niet online
Jewie schreef op donderdag 2 november 2023 @ 16:12:
Netjes. Zelf nog in afwachting van verder bericht, vorige week pas eea aangevraagd.

Welke snelheden behaal je bij het testen?
920 down, 950 up ... maar is in gebruik door van alles op dit moment dus het is mss een beetje vertekend :) dikke prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kriss1981
redfoxert schreef op donderdag 2 november 2023 @ 14:23:
Update uit gebied 15: Gisteren heeft Odido het installatie pakket geleverd. Ik heb zelf alles aangesloten, en niet gewacht op de monteur van Guidion (die zou 21 november komen). Alles was online, behalve de ONT. Daar knipperde het PON lampje. Ik heb vervolgens met de Odido klantenservice een chat gestart en gevraagd of ze de opleverdatum naar voren konden halen. Daar werd een verzoek voor ingeschoten.

Vandaag rond 12 kreeg ik een telefoontje, van Odido. Dame wist te melden dat ze aanvraag had gezien, maar dat lijn al actief was (!!) sinds een uur of 4. Controle bij de ONT, en inderdaad, de lijn is actief!! Ik hoef ook niet te wachten tot 21 november, de monteur is afgezegd, kunnen ze dat tijdslot mooi gebruiken voor iemand die wel echt een monteur nodig heeft.

Ik ben blij :D
Huh? Heb je daarvoor iets gedaan? Of is ie uit zichzelf actief geworden?

Er is bij mij vanalles fout gegaan bij Odido, maar ik heb vandaag eindelijk het installatiepakket ontvangen. Ook hier knippert het PON lampje op de ONT.

Voor een afspraak met een monteur van Guidion mag ik nog een maand wachten, want er is voorlopig geen plek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Niet online
Kriss1981 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 16:48:
[...]

Huh? Heb je daarvoor iets gedaan? Of is ie uit zichzelf actief geworden?

Er is bij mij vanalles fout gegaan bij Odido, maar ik heb vandaag eindelijk het installatiepakket ontvangen. Ook hier knippert het PON lampje op de ONT.

Voor een afspraak met een monteur van Guidion mag ik nog een maand wachten, want er is voorlopig geen plek.
Ik heb zoals gezegd via de klantenservice gevraagd of de lijn eerder kon worden opgeleverd, gisteren via de chat functie. Bellen kan ook natuurlijk. Misschien werkt het ook wel gewoon zonder die aanvraag morgenvroeg. Als dat niet zo is, dan gewoon ff de klantenservice benaderen en vragen om een vervroeging van de wensdatum.

Vanmorgen werd de Guidion afspraak geannuleerd toen bleek dat de verbinding online is en dat de ONT gewoon een link had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K0ENH
Vandaag dan deze mail van Freedom..
Goed nieuws! De datum van je internetaansluiting staat gepland op: 21 december 2023.

Je bestelling is helemaal compleet. Wij gaan nu aan de slag om je internetverbinding op de geplande datum op te leveren. De aansluiting staat gepland op: 21 december 2023.
@snoebel hoe lang heeft het bij jou geduurd na realisatie van je FTU? Snap echt niet dat ik nu dus nog ruim 1,5 maand kan gaan wachten.. en er hoeft geen monteur bij mij fysiek langs te komen aangezien ik ook alleen voor een ONT gekozen heb.. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jewie
K0ENH schreef op donderdag 2 november 2023 @ 19:26:

[...]

@snoebel hoe lang heeft het bij jou geduurd na realisatie van je FTU? Snap echt niet dat ik nu dus nog ruim 1,5 maand kan gaan wachten.. en er hoeft geen monteur bij mij fysiek langs te komen aangezien ik ook alleen voor een ONT gekozen heb.. 8)7
Ik weet toevallig dat (als het goed is) morgen ook bij mijn buurman Freedom zou worden opgeleverd. Volgens mij is zijn FTU ook ergens een dikke maand geleden geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbiedobbie
Ik ben sinds vanochtend ook online via freedom :) (Gebied 2, Holtum). Was kwestie van inpluggen en de pppoe configureren en klaar :)

Volgende week komt als het goed is de sfp module om de ont te vervangen, kunnen we lekker gaan hobbyen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

PPPOE configureren? 8)7

Ik heb nu nog nachtmerries over MTU waardes. Uit de ADSL Versatel tijd. Wat een gezeik mee gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoebel
K0ENH schreef op donderdag 2 november 2023 @ 19:26:

[...]

Overzicht van de wachttijden bij mij:

Aanvraag bij Tweak jan 2022
Graven in de straat/wijk dec 2022
Fiber aan de gevel jan 2023
Schouwen maart 2023
Aanleg FTU 25 juni 2023
Oplevering Freedom 18 oktober 2023 (geen monteur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoebel
Robbiedobbie schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 08:26:
Ik ben sinds vanochtend ook online via freedom :) (Gebied 2, Holtum). Was kwestie van inpluggen en de pppoe configureren en klaar :)

Volgende week komt als het goed is de sfp module om de ont te vervangen, kunnen we lekker gaan hobbyen
Welke heb je gedaan en waar ga je hem instoppen als ik vragen mag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kriss1981
redfoxert schreef op donderdag 2 november 2023 @ 16:54:
[...]

Ik heb zoals gezegd via de klantenservice gevraagd of de lijn eerder kon worden opgeleverd, gisteren via de chat functie. Bellen kan ook natuurlijk. Misschien werkt het ook wel gewoon zonder die aanvraag morgenvroeg. Als dat niet zo is, dan gewoon ff de klantenservice benaderen en vragen om een vervroeging van de wensdatum.

Vanmorgen werd de Guidion afspraak geannuleerd toen bleek dat de verbinding online is en dat de ONT gewoon een link had.
Het werkt!! *O*

Gisteravond de ONT weer aangesloten en vanochtend had ik een werkende verbinging d:)b
Zojuist even mijn OPNsense VM eraan geknutseld. Nu kan ik mn andere provider weer opzeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbiedobbie
snoebel schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 11:34:
[...]

Welke heb je gedaan en waar ga je hem instoppen als ik vragen mag?
Momenteel zit ik nog aangesloten via een Huawei ONT via een oude pfsense router die moeite heeft met pppoe op gigabit snelheden.
Volgende week komt een Gowin r86s n305 minipc met sfp+ poorten aan, waarbij ik met opnsense een nieuwe toekomstbestendige router wil bouwen.

Ik wil dan met die LEOX LXT-010S-H de hele ont vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoebel
Dan zou je de FS module kunnen overwegen, wel goed controleren of je port 2.5Gb aankan, da's een waarde die officieel niet in de spec zit. De Unifi UDM pro SE kan dat bv niet.

Dat zou deze moeten zijn: https://www.fs.com/de-en/products/133619.html

Ik heb er zelf geen ervaring mee.

Ben zelf super tevreden met de Leox, maar duur is ie wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Niet online
Hoe zit dat met GPON trancievers op een XGSPON lijn? De Huawei ONT die ik kreeg bij mn Odido pakket is een XGSPON model. Werkt dat dan ook op een GPON lijn? Volgens mij niet namelijk...

De POP's die hier nu geplaatst zijn, zijn fonkelnieuw. Dus lijkt me stug dat ze daar twee technieken naast elkaar gaan gebruiken?

[ Voor 4% gewijzigd door redfoxert op 05-11-2023 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoebel
redfoxert schreef op zondag 5 november 2023 @ 15:12:
Hoe zit dat met GPON trancievers op een XGSPON lijn? De Huawei ONT die ik kreeg bij mn Odido pakket is een XGSPON model. Werkt dat dan ook op een GPON lijn? Volgens mij niet namelijk...

De POP's die hier nu geplaatst zijn, zijn fonkelnieuw. Dus lijkt me stug dat ze daar twee technieken naast elkaar gaan gebruiken?
Waarom denk je dat het XGS-PON is? In een ander topic geven ze aan dat Odido overal GPON gebruikt.
[Odido Glasvezel] Ervaringen & Discussie

Maar een GPON ONT werkt niet op een XGS-PON aansluiting.

Volgens mij zijn die losse SFP's er ook nog niet, heb nog geen verhaal gevonden van iemand die dat aan het werken gekregen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Niet online
snoebel schreef op zondag 5 november 2023 @ 16:48:
[...]

Waarom denk je dat het XGS-PON is? In een ander topic geven ze aan dat Odido overal GPON gebruikt.
[Odido Glasvezel] Ervaringen & Discussie

Maar een GPON ONT werkt niet op een XGS-PON aansluiting.

Volgens mij zijn die losse SFP's er ook nog niet, heb nog geen verhaal gevonden van iemand die dat aan het werken gekregen heeft.
Omdat de Huawei ONT die ik gekregen heb een XGS-PON model is, staat achterop het kastje. Het is ook een 10G model, met een actieve 2.5GbE interface richting de ZyXel T-56.

[ Voor 6% gewijzigd door redfoxert op 05-11-2023 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:13
Ik zit nu een paar weken bij Odido maar het valt toch wel behoorlijk tegen. Down is meestal rond de 750 Mbps (Ziggo haalde 900+) en up is "maar" 400 Mbps.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbiedobbie
snoebel schreef op zondag 5 november 2023 @ 14:55:
Dan zou je de FS module kunnen overwegen, wel goed controleren of je port 2.5Gb aankan, da's een waarde die officieel niet in de spec zit. De Unifi UDM pro SE kan dat bv niet.

Dat zou deze moeten zijn: https://www.fs.com/de-en/products/133619.html

Ik heb er zelf geen ervaring mee.

Ben zelf super tevreden met de Leox, maar duur is ie wel.
Ik had die module ook gezien, maar durfde het vanwege de compatibiliteit met 2.5Gb SFPs niet aan. Ik las erg veel gemixte verhalen over hoe goed dat werkt op die intel chip wat de SFP slots aanstuurt in dat routertje.

Daarom ook voor die Leox gekozen, de 1Gb optie maakt dat toch een stuk zekerdere keuze :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
Masimo schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 23:35:
Even hierop terugkomend.
E-fiber heeft blijkbaar geen probleem met abonnementen afgesloten via Breedbandwinkel. Kreeg vandaag een telefoontje van E-fiber om een afspraak te maken om te schouwen.
Weer een stap verder in het proces.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Masimo schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 20:36:
[...]

Even hierop terugkomend.
E-fiber heeft blijkbaar geen probleem met abonnementen afgesloten via Breedbandwinkel. Kreeg vandaag een telefoontje van E-fiber om een afspraak te maken om te schouwen.
Weer een stap verder in het proces.
Waar woon jij? Ik hoor maar niks locatie Limbricht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
psy schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 21:17:
[...]

Waar woon jij? Ik hoor maar niks locatie Limbricht.
Geleen, centrum. Gebied 9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jewie
redfoxert schreef op donderdag 2 november 2023 @ 16:43:
[...]

920 down, 950 up ... maar is in gebruik door van alles op dit moment dus het is mss een beetje vertekend :) dikke prima
Hoe zijn je ervaringen nu op het moment? Lees op verschillende fora dat de verbinding soms lijkt tegen te vallen - ben benieuwd of dat ook voor ons geldt. Ik wacht nog verder bericht omtrent de aansluiting...

Gegroet uit de Baandert :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Nu online
Via rapidXS haal ik 964/940 door mijn router heen.

Maar ik gok dat er momenteel ook nog wel wat ruimte op het net is.

Ofwel ... als men nu al problemen heeft, dan is dat niet gunstig voor de toekomst.

[ Voor 60% gewijzigd door Sine op 08-11-2023 15:42 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoebel
Ik haal hier (gebied 8 Freedom) een stabiele 940/960, schommelt marginaal tijdens de dag. Roundtrip naar AWS/MS/Google is 6ms.
Maar wat ik wel leerde is dat de techniek die ze gebruiken pppoe nogal wat cpu load veroorzaakt op mijn apparatuur. Ik denk dat als het gewoon een directe verbinding zou zijn met dhcp het beter en sneller zou zijn.
Nu is de DRM pro SE stevige hardware en loop ik niet echt tegen een beperking aan.

Prima waardes, maar niet zo hoog als dat ik verwacht had bij Tweak met AON. Maar goed, die heb ik nooit gezien of gekregen, dus kan het ook niet vergelijken.

Welke techniek gebruikt rapidXS en wat is je roundtrip? (ping naar 8.8.8.8 bv)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Niet online
Jewie schreef op woensdag 8 november 2023 @ 12:59:
[...]

Hoe zijn je ervaringen nu op het moment? Lees op verschillende fora dat de verbinding soms lijkt tegen te vallen - ben benieuwd of dat ook voor ons geldt. Ik wacht nog verder bericht omtrent de aansluiting...

Gegroet uit de Baandert :)
Ruim boven de 900mbit beide kanten op, hangt er ook een beetje vanaf wat er in huis gebeurd. Op dit moment 4 computers online die allemaal iets met Youtube doen.

Roundtrip naar google is 8-9ms

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jewie
redfoxert schreef op woensdag 8 november 2023 @ 17:31:
[...]

Ruim boven de 900mbit beide kanten op, hangt er ook een beetje vanaf wat er in huis gebeurd. Op dit moment 4 computers online die allemaal iets met Youtube doen.

Roundtrip naar google is 8-9ms
Ok, goed om te horen. Lees met name dat er in de avond problemen zijn... Trage verbiding, hoge pings etc. Misschien is het dan regio gebonden.

• psy

psy

Zonder enige vooraankondiging beginnen ze opeens overal (waar nodig/abonnement) in de straat de glasvezel door te trekken tot aan de huizen. Ben blij dat ik vrijwel altijd thuiswerk zodat ik kon aangeven waar de kabel naar binnen moet gaan komen.

Waarom krijgen we toch nooit wat te horen???

• Jewie
Echt? Ik dacht dat E-fiber juist contact op zou nemen als men langs zou komen. Communicatie is wel echt een ding ja.

• Masimo
Bij mij hebben ze wél een afspraak gemaakt en zijn ze vorige week de situatie komen opnemen.

Update 17-11:

Ze zijn toch niet helemaal van het aankondigen. Na de schouw vorige week, stonden verrassend genoeg, vanochtend twee mannen aan de deur die de glasvezel van de straat naar het huis kwamen aanleggen. Volgende stap wordt het naar binnen brengen.

Het gaat wél gestaag vooruit. Van bestelling tot buiten aan de gevel/meterkast slechts drie weken.

[ Voor 66% gewijzigd door Masimo op 17-11-2023 18:33 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• striner
We zijn aangesloten! *O*

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ROofFN9exoV17i9r3SZsbmi68I4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0XA0pjIxOZIij9NXqmq5r2HO.png?f=user_large

[ Voor 158% gewijzigd door striner op 28-11-2023 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoebel
Toch wel wat minder goed dan freedom, maar ook wel wat goedkoper Odido..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0lmQ-6hg3ZFk4xwcEKkTpH1ZhaA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/r68uvYFocsMoRtZpXMis2uHZ.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jewie
Best prima toch? Welke gebied zit je?

Ik heb mijn aanvraag bij Odido geannuleerd en gezwicht voor een verlenging bij Ziggo. E-Fiber kon mij al een maand geen update geven over de aansluiting en het viel mij op in de wijk (Baandert) dat er bij een groot aantal huizen de kabels al geruime tijd bij de gevel voor liggen zonder dat ze daadwerkelijk naar binnen worden getrokken. Dat ziet er niet hoopvol uit als bij ons de kabel nog onder de stoep ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Jewie schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 13:32:
[...]
Ik heb mijn aanvraag bij Odido geannuleerd en gezwicht voor een verlenging bij Ziggo. E-Fiber kon mij al een maand geen update geven over de aansluiting en het viel mij op in de wijk (Baandert) dat er bij een groot aantal huizen de kabels al geruime tijd bij de gevel voor liggen zonder dat ze daadwerkelijk naar binnen worden getrokken. Dat ziet er niet hoopvol uit als bij ons de kabel nog onder de stoep ligt.
Het duurt mij ook allemaal veel te lang. Maar ik wil persé een werkend glasvezel AOP. Dan kan ik naar behoeven sitchen zonder gedoe. Ziggo hou ik sowieso aan voor de TV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jewie
psy schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 13:38:
[...]

Het duurt mij ook allemaal veel te lang. Maar ik wil persé een werkend glasvezel AOP. Dan kan ik naar behoeven sitchen zonder gedoe. Ziggo hou ik sowieso aan voor de TV.
Ja, over dat switchen heb ik zo mijn twijfels. Want Odido zit scherp aan de prijs, een Freedom zit daar fors boven. Dat is het maar de vraag in welke mate je na een jaar goedkoper kan wisselen. Daarnaast verplicht E-fiber je ook om twee jaar glasvezel af te nemen, dus om na een jaar eventueel weer terug naar Ziggo te gaan is ook niet meteen een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Jewie schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 13:50:
[...]
Ja, over dat switchen heb ik zo mijn twijfels. Want Odido zit scherp aan de prijs, een Freedom zit daar fors boven. Dat is het maar de vraag in welke mate je na een jaar goedkoper kan wisselen. Daarnaast verplicht E-fiber je ook om twee jaar glasvezel af te nemen, dus om na een jaar eventueel weer terug naar Ziggo te gaan is ook niet meteen een optie.
Eén jaar, toch?

Let op: Als je je abonnement met de provider binnen een jaar of nadien voor afloop van de
vastrechtovereenkomst opzegt, dan zijn we gerechtigd om kosten in rekening te brengen en gelden
ook bij vraaggestuurd aanleggen de regels beschreven onder “Duur en beëindiging”. Check altijd eerst
het abonnement met de provider om te kijken of opzegging daarvan mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoebel
Ja, bij mij ook 1 jaar. Freedom is 9 euro per maand duurder, mits je abbo Odido GSM hebt, ja best veel geld, maar nou ook weer niet de wereld duurder. Zonder abbo GSM scheelt het 4 euro.

Alleen al het feit dat ze je gewoon bellen als ze zien dat de lijn operationeel gaat na zelf installatie en vragen of alles naar wens is gegaan is al goud waard.

Ik had nog nooit van Freedom gehoord, zag dat ze bij de consumenten test er heel goed uit waren gekomen, ondersteunen personen met eigen apparatuur maakte dat ik voor hun gekozen heb.
Tweak had ik liever gezien, maar dat is nu ook Odido. RapidXS durfde ik niet aan, da's me net een te kleine club met wel een heel bijzonder ondersteuning manier, alleen via email, kunt ze niet eens bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Gek is trouwens, dat die quote uit het document komt van E-Fiber, wat ik kreeg bij Tweak.

Bij de aanmelding van Freedom heb ik niet eens een "contract" van E-Fiber gekregen. Alleen van Freedom.

[ Voor 6% gewijzigd door psy op 28-11-2023 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• striner
Jewie schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 13:32:
[...]

Best prima toch? Welke gebied zit je?

Gebied 2, Born.
Denk dat ik vandaag ook mijn telefoon abbo van Vodafone ga switchen naar Odido, dan krijgen we nog meer korting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snoebel
Ik heb nog nooit iets gezien van e-fiber, eerste contract was ook met tweak, 1 jaar. En ook nu Freedom is voor een jaar.

In contract:

CONTRACTDUUR

Je krijgt nog een aparte mail met daarin de opleverdatum. Dat is de datum waarop we zullen
starten met het leveren van de internetverbinding. Vanaf dat moment start het abonnement van
12 maanden. Na 12 maanden kun je het abonnement per maand opzeggen. Dit geldt alleen
voor de dienst Internet. Alle andere diensten (als TV, Bellen, huur van extra hardware) kun je
per maand opzeggen. Als het abonnement eindigt, dan eindigen in principe ook alle extra
diensten zoals F-Secure en Freedom Mail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jewie
psy schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 14:00:
[...]

Eén jaar, toch?

Let op: Als je je abonnement met de provider binnen een jaar of nadien voor afloop van de
vastrechtovereenkomst opzegt, dan zijn we gerechtigd om kosten in rekening te brengen en gelden
ook bij vraaggestuurd aanleggen de regels beschreven onder “Duur en beëindiging”. Check altijd eerst
het abonnement met de provider om te kijken of opzegging daarvan mogelijk is.
Bij Odido/Freedom etc. kun je na 1 jaar wisselen, maar bij E-Fiber heb je een overeenkomst voor twee jaar. Dus als jij na 1 jaar Odido opzegt en terug naar bijv. Ziggo gaat, dan moet je nog iets afrekenen van E-fiber.

Uiteindelijk snap ik dat ook wel hoor, E-Fiber wilt haar investering natuurlijk terugzien.

[ Voor 5% gewijzigd door Jewie op 28-11-2023 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jewie
Even opgezocht. Zoals ik het zie moet je aan E-Fiber 12*10 = 120,- betalen mocht je na je eerste jaar glasvezel willen stoppen. Ook weer niet het eind van de wereld.
Duur en beëindiging

De vastrechtovereenkomst voor het gebruik van de glasvezelaansluiting geldt voor een periode van minimaal 24 maanden vanaf de ingang van het abonnement met een provider voor de levering van breedbanddiensten via de glasvezelaansluiting. Na het verstrijken van deze initiële contractstermijn van 24 maanden, wordt deze vastrechtovereenkomst automatisch verlengd.

De vastrechtovereenkomst blijft gelden zolang je een overeenkomst hebt voor de levering van breedbanddiensten via de glasvezelaansluiting met een provider op het netwerk van E-Fiber. Indien je voor het adres van de glasvezelaansluiting overstapt naar een andere provider op ons netwerk, wijzigt de vastrechtovereenkomst met ons dus niet behalve dat de vastrechtvergoeding door ons via de opvolgende provider in rekening wordt gebracht.

Indien je het abonnement met de provider van de breedbanddiensten opzegt danwel annuleert zonder dat je overstapt naar een andere provider van breedbanddiensten op ons netwerk, dan eindigt de vastrechtovereenkomst met ons niet automatisch. Wij zijn dan gerechtigd om gedurende de maanden dat geen abonnementsvergoeding voor het gebruik van breedbanddiensten via ons netwerk door enige provider in rekening wordt gebracht rechtstreeks een vastrechtvergoeding van €10,00 per maand aan je in rekening te brengen. Deze maandelijkse vastrechtvergoeding wordt niet in rekening gebracht indien je gebruik hebt gemaakt van de mogelijkheid om de vastrechtvergoeding eenmalig af te kopen.
toon volledige bericht
Note: het afkopen van het vastrecht hierboven is de bekende EUR 450,- waarmee ze langere tijd hebben gedreigd.

[ Voor 3% gewijzigd door Jewie op 28-11-2023 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jewie
.

[ Voor 99% gewijzigd door Jewie op 28-11-2023 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Je hebt toch helemaal geen overeenkomst met E-Fiber, alleen met je provider? Waar komt die info vandaan?

Ik heb een paar maanden geleden gemaild met e-fiber over dat (vreemde) vastrechtverhaal en kreeg toen dit te horen:

Verzonden: vrijdag 14 juli 2023 09:10
Aan: Info E-Fiber <info@e-fiber.nl>
Onderwerp: Fwd: Bedankt voor je bestelling, hier is je contract

Beste,

De voorwaarden van E-Fiber zijn niet duidelijk.
Ik wil graag zwart op wit dat ik de vastrechtkosten niet hoef te betalen. Echter de voorwaarden van E-Fiber zeggen iets heel anders. Dat er bijvoorbeeld 10 euro p/maand zal worden gefactureerd als ik het abonnement van de "leverancier" in dit geval Tweak zou opzeggen.
Ik ga er van uit dat ik voor 410 euro minimaal één jaar de diensten van Tweak heb, en dat daarbij inbegrepen de vastrechtvergoeding zit (en daarmee is afgekocht!).
Graag een bevestiging.

ANTWOORD
Goedemiddag,
Bedankt voor uw email.
Wij belasten geen kosten als vastrechtkosten aan u door. Onze website moet nog aangepast worden in deze.
De enige kosten die u betaald is aan de provider (Tweak).

Fijn weekend gewenst.
Met vriendelijke groet/Kind regards,
Jeroen | van Team E-Fiber

[ Voor 80% gewijzigd door psy op 28-11-2023 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
Ik vind het plotseling erg stil. Ik heb een 1 Gbit abonnement afgesloten bij Odido in afwachting van de glasvezelaansluiting. De kabel steekt sinds vorige week uit de grond bij de voordeur.
Als ik nu echter op de website van Odido kijk is er op mijn adres alleen DSL beschikbaar. Kijk ik naar de voortgang van mijn bestelling, dan stond er eerst November-December. Nu staat er "Bestelling in behandeling".
Pagina: 1 ... 4 ... 6 Laatste