De gang van zaken .. update
Bij deze voor diegene die geinteresseerd zijn : reactie nav zitting door geschillen commissie
Beoordeling van het geschil
De commissie heeft het volgende overwogen.
In het verweer van de ondernemer en ter zitting is uitvoerig ingegaan op de stand van zaken. De
consument is ook geïnformeerd over de termijn waarop het wegvallen van zijn huidige DSL-verbinding bij
Tele2 kan plaatsvinden en over de situatie die dan ontstaat. Wanneer en of de glasvezelaansluiting
gerealiseerd zal worden, is de ondernemer onbekend. Dat hangt zijns inziens af van de VvE en het
overwinnen van technische problemen. De ondernemer is afhankelijk van de aanleg van het glasvezelnet
door de eigenaar, Open Dutch Fiber.
Uit het verweer van de ondernemer blijkt dat de consument over de voortgang van de glasvezelverbinding
regelmatig geïnformeerd is, althans zich had kunnen laten informeren. In zoverre heeft de consument het
verweer onvoldoende tegengesproken. Hij heeft een bestelling geplaatst voor de levering van een dienst
(glasvezel), waarvan de overeenkomst eerst ingaat als de dienst geactiveerd is. De commissie is dan ook
van oordeel dat de consument geen aanspraak kan maken op spoedige levering, zeker nu de consument
geïnformeerd is dat de ondernemer van derden afhankelijk is. Op de vraag ter zitting wat de consument na
de gegeven uitleg nog wenst, antwoordde hij dat hij beoordeeld wenst te zien of er zo met hem omgegaan
kan worden en of het redelijk is dat hij inmiddels één jaar op de aanleg heeft moeten wachten. De
commissie overweegt dat, zoals hiervoor overwogen, de consument slechts een bestelling heeft geplaatst,
dat hij over de levering geïnformeerd is en dat de ondernemer afhankelijk is van een derde. Spoedige
levering is niet overeengekomen en kan dan ook niet verlangd worden. Zo het de consument te lang duurt,
omdat niet duidelijk is of en wanneer de glasvezelkabel wordt aangelegd, kan hij conform het aanbod van
de ondernemer zijn bestelling annuleren zonder kosten. Dat “zo met de consument omgegaan kan worden”
is in het voorgaande beantwoord.
Nu de consument niet teruggekomen is op het betoog van de ondernemer omtrent de datum van
ondertekening van het glasvezelcontract, gaat de commissie daarop niet verder in.
Op grond van het voorgaande is de commissie van oordeel dat de klacht ongegrond is.
Samengevat ; klacht ongegrond verklaart. Tijdens de digitale zitting mijnerzijds (video) , denhaag retour vond ik te veel inspanning, waren aanwezig 3 leden geschillen commissie en twee afgevaardigden van Oidido, duur ongeveer een uur. Dat betekend uiteindelijk voor mij dat ik exact te horen gekregen heb wat mijn positie en mogelijkheden zijn in de huidige gang van zaken. Ik kan gewoon kostenloos de "bestelling" anuleren. Oidido is niet gehouden aan een concrete en vaste levertermijn. De commissie deelt dat zij naar behoren hebben gehandeld en dat ook zij afhankelijk zijn van derden en eventuele technische zaken.
Ondanks dat ik geen direct resultaat van deze excersitie heb mogen ontvangen heb ik wel degelijk een aantal zaken weten te verzilveren voor de 50 euro bijdrage ;
- eenduidig informatie over hetgeen te verwachten, zonder de verschillende en tevens elkaar tegensprekende instanties; zoals dat de wetgeving bepaald dat mijn Tele 2, via Oidido en op haar beurt KPN deze niet plots kunnen en mogen beindigen. Dus in dit geval zal KPN zeker enkele maanden voor het uit de lucht halen van de DSL mij op de hoogte moeten stellen en eventueel een alternatief moeten gaan aanbieden.
- ik kan altijd ervoor kiezen om Ziggo / kabel te nemen voor internet, zolang er nog geen glasvezel door Oidido of ook KPN aangeboden wordt
- ik kan de "nieuwe 5-G" optie kiezen van oidido zolang er nog geen glasvezel is
Ik mag en kan er dus vanuit gaan dat ik nog voorlopig, waarschijnlijk nog wel zeker een jaar minstens, gewoon stabiel internet heb
- volgens mijn gedachte zijn de kosten voor Oidido met de zaak relatief hoger dan de door hun aangeboden compensatie , die feitelijk de situatie niet veranderde
In elk geval ben ik tevreden en tevens met de ijdele hoop dat er misschien meerdere mensen op de gedachte gebracht te hebben op deze manier vanuit ons klanten, er wel degelijk actie ondernomen kan worden want wanneer oidido maandelijks meerdere van deze zaken via de geschillen commissie moet afhandelen zullen ze dat echt niet ok vinden. Twee medewerkers meer dan een uur per casus, extern etc ..
Mijn advies, het belangrijkste is een signaal kunnen en willen afgeven, dat heb ik kunnen doen.
En verder ...