Glasvezel Sittard-Geleen

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• striner
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 03-03 14:42
Jewie schreef op donderdag 14 december 2023 @ 12:45:
[...]

Hier belde E-fiber eergister op om een afspraak te maken om te komen schouwen - ik heb ze toen maar aangegeven dat ik mijn aanvraag al had geannuleerd na twee maanden radiostilte (en het niet kunnen aangeven van een concrete richtdatum). Wat ik niet snap is dat ze blijkbaar bij ieder adres gaan schouwen - ze kunnen toch kijken hoe het bij de buren is aangesloten enige tijd geleden (zelfde blok huizen).
Je kunt bij de schouw ook aangeven waar jij wilt dat de verbinding binnenkomt. Onze Ziggo komt binnen in de woonkamer, maar ik heb het glas laten binnenkomen in de meterkast. Ik had er ook voor kunnen kiezen het net als de kabelaansluiting in de woonkamer te laten komen, het is maar net wat je zelf wilt.
Ook is misschien ieders voortuin en stoep anders waar ze het onderdoor moeten schieten.

• Jewie
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 30-05 14:56
Ach ja - wie weet over een jaartje alsnog een overstap naar glasvezel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12:12
Heeft even geduurd, maar krijg (Vijverweg, Sittard) nu eindelijk vandaag de glas naar binnen afgemonteerd. Dan waarschijnlijk nog een paar weken voor Freedom het signaal erop zet :P

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• snoebel
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13-05 09:12
Jewie schreef op donderdag 14 december 2023 @ 23:11:
Ach ja - wie weet over een jaartje alsnog een overstap naar glasvezel.
Dat zou ik een niet zo’n slimme actie vinden. Later aansluiten is gewoon erg kostbaar.

Als je fiber niet wilt omdat je bv TV aanbod niet goed genoeg vind kan ik dat volgen.

Maar als je wacht omdat je niet wilt wachten vind ik dat niet slim.

Ik zou het omdraaien, gewoon aanvragen, kost je niks, blijven gebruiken wat je nu hebt en als ze uiteindelijk leveren (duurde hier dik 18 maanden) probeer je het een jaar. Ergste geval samen met je huidige oplossing, da’s nog altijd goedkoper dan later graven.

En wie weet wordt je er wel net zo blij van als mij, was best tevreden met Ziggo, maar Freedom is stuk goedkoper, (veel) hogere performance en super stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• striner
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 03-03 14:42
Dit waren voor mij ook redenen om het te laten aanleggen. In principe best tevreden over Ziggo, maar wilde sowieso graag glas hebben om de keus te hebben, geen aansluitkosten, meer snelheid voor minder geld, en als het niks is kan ik altijd weer terug naar Ziggo na een jaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jewie
snoebel schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 07:18:
[...]

Dat zou ik een niet zo’n slimme actie vinden. Later aansluiten is gewoon erg kostbaar.

Als je fiber niet wilt omdat je bv TV aanbod niet goed genoeg vind kan ik dat volgen.

Maar als je wacht omdat je niet wilt wachten vind ik dat niet slim.

Ik zou het omdraaien, gewoon aanvragen, kost je niks, blijven gebruiken wat je nu hebt en als ze uiteindelijk leveren (duurde hier dik 18 maanden) probeer je het een jaar. Ergste geval samen met je huidige oplossing, da’s nog altijd goedkoper dan later graven.

En wie weet wordt je er wel net zo blij van als mij, was best tevreden met Ziggo, maar Freedom is stuk goedkoper, (veel) hogere performance en super stabiel.
Waarom is later aansluiten erg kostbaar? Ik geloof niet zo in dat 'druk-middel' van die 450euro die je naderhand zou moeten betalen. Ik heb nu met de 'contractant'-truc bij Ziggo de BF-deal kunnen afsluiten en ben nu voor een jaar klaar voor 30 euro per maand (snelste internetpakket, overkill btw, en TV). Dat is nog zelfs onder de prijs welke ik voorheen voor Odido had afgesloten.

Verder heb ik eigenlijk nooit problemen gehad met Ziggo de afgelopen tien jaar dus ook dat was geen argument voor mij.

[ Voor 4% gewijzigd door Jewie op 15-12-2023 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-06 22:54
Als je bij ziggo gaat dreigen met een overstap, of beter gewoon opzegt ... dan kan er opeens van alles.

Maar let op, dat van alles knoopt je voor die contractduur weer aan ziggo vast, en de aanbieding is maar van beperkte duur.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jewie
Sine schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 13:26:
Als je bij ziggo gaat dreigen met een overstap, of beter gewoon opzegt ... dan kan er opeens van alles.

Maar let op, dat van alles knoopt je voor die contractduur weer aan ziggo vast, en de aanbieding is maar van beperkte duur.
Wedden dat er sowieso volgend jaar weer een strakke BF-deal is bij Ziggo? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-06 22:54
Ja und?
Om dus en 'normale' prijs af te dingen moet ik me bij ziggo in allerhande bochten gaan wringen?

Dacht het ook niet nee, ze kunnen tegen een normale prijs aanbieden zodat het een 'set and forget' oplossing wordt, of ze kunnen de kerstboom in.

Sowieso is het al bijzonder dat er opeens van alles mogelijk is als je opzegt inclusief hogere snelheden EN lagere kosten, dat zijn geen praktijken waar een consument blij van zou moeten worden.

[ Voor 6% gewijzigd door Sine op 15-12-2023 13:42 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoebel
Ik volg hem niet helemaal, de 450 euro is een minimum bedrag wat wordt aangehouden door E-fiber als je nu de keuze hebt gemaakt om de fiber niet in huis te laten aanleggen maar dit later wilt laten doen. Bedrag verschilt wel wat met andere leveranciers in het land en er zijn ook ISP's die het meenemen in de maandelijkse prijs bij eerste jaar.

Tis naïef om te denken dat ze dit gratis gaan doen, er moet daadwerkelijk iets aangelegd worden.

Nu kiezen voor een jaarabbo is altijd goedkoper dan er over een paar jaar achter komen dat je het toch had willen doen.

Maar dat is mijn mening, ieder het recht op zijn eigen mening.

Ik was ook niet super ontevreden met Ziggo, belde idd ook ieder jaar om een betere prijs te krijgen bij de opzegdesk. Maar bottomline heb ik nu meer voor minder en geen gezeur meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jewie
Sine schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 13:42:
Ja und?
Om dus en 'normale' prijs af te dingen moet ik me bij ziggo in allerhande bochten gaan wringen?
Ze werkt het helaas met alles - of het nu om je energiecontract, mobiele contract of wat dan ook gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jewie
snoebel schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 13:57:
Ik was ook niet super ontevreden met Ziggo, belde idd ook ieder jaar om een betere prijs te krijgen bij de opzegdesk. Maar bottomline heb ik nu meer voor minder en geen gezeur meer.
Uiteindelijk is het marktwerking. Zelf hoop ik dat Freedom ook een 'middel' abonnement gaat aanbieden voor een concurrerende prijs, dat zou het leuk maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jewie
snoebel schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 13:57:
Ik volg hem niet helemaal, de 450 euro is een minimum bedrag wat wordt aangehouden door E-fiber als je nu de keuze hebt gemaakt om de fiber niet in huis te laten aanleggen maar dit later wilt laten doen. Bedrag verschilt wel wat met andere leveranciers in het land en er zijn ook ISP's die het meenemen in de maandelijkse prijs bij eerste jaar.

Tis naïef om te denken dat ze dit gratis gaan doen, er moet daadwerkelijk iets aangelegd worden.
En toch zijn hier een aantal personen welke via Freedom/Odido een aanvraag hebben gedaan en vervolgens nooit iets van E-fiber hebben gehoord over die verplichte tweejarige afname van glasvezel (wat die 450 euro vertegenwoordigd). Ik heb sterk het vermoeden dat als je over een jaar alsnog een aanvraag doet dit ook zonder meerkosten wordt aangelegd... Uiteindelijk gaat alles om het aantal klantenpercentages (het is niet voor niets dat Ziggo zo'n BF deal er tegenaan gooide).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K0ENH
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12:26
Jewie schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 16:13:
[...]

En toch zijn hier een aantal personen welke via Freedom/Odido een aanvraag hebben gedaan en vervolgens nooit iets van E-fiber hebben gehoord over die verplichte tweejarige afname van glasvezel (wat die 450 euro vertegenwoordigd). Ik heb sterk het vermoeden dat als je over een jaar alsnog een aanvraag doet dit ook zonder meerkosten wordt aangelegd... Uiteindelijk gaat alles om het aantal klantenpercentages (het is niet voor niets dat Ziggo zo'n BF deal er tegenaan gooide).
Is het niet zo dat als je nu nog instapt je niet hoeft te betalen omdat de aannemers nog bezig zijn??
Volgens mij ga je deze aansluitkosten betalen zodra E-Fiber bepaalt dat het initiele project is afgerond.
Daar hebben we denk ik alleen geen zicht op wanneer dat gaat zijn...

Ik ben in elk geval blij als ik dadelijk van Ziggo af ben.
De prijzen van Ziggo zijn helemaal niet meer concurrerend en om nu te zeggen dat de diensten van Ziggo nu zoveel meer bieden......

Hier in huis bijv. maak ik enkel nog gebruik van internet 500/50 waar ik 58 per maand voor betaal.
Zometeen bij Freedom 1gbs up/down voor 51.
Maw naar mijn idee krijg ik meer waar voor me geld dan bij Ziggo.

Ga ik kijken naar het totaal pakket internet en tv bij Ziggo en vergelijk ik dat met mijn combi zometeen van Freedom internet met Nlziet dan scheelt dat 2-3 tientjes per maand... dan weet ik wel wat ik doe.

Plus je hebt modernere techniek in huis dan de old-fashion coax kabel.. maar dat is mijn eigen mening :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• K0ENH
De verbinding van Freedom is dan vandaag eindelijk opgeleverd _/-\o_ _/-\o_
maximale speedtest (bedraad) down: 925 up: 907

niet verkeerd lijkt me zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FSC1968
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 01-06 15:46
snoebel schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 11:27:
[...]

Overzicht van de wachttijden bij mij:

Aanvraag bij Tweak jan 2022
Graven in de straat/wijk dec 2022
Fiber aan de gevel jan 2023
Schouwen maart 2023
Aanleg FTU 25 juni 2023
Oplevering Freedom 18 oktober 2023 (geen monteur)
Die verschillen per zone zijn ongelooflijk. Voor m'n ouders en mezelf (gebied 5, Overhoven) heb ik eind januari 2022 aangevraagd, m'n ouders hadden begin februari 2023 werkend glasvezelinternet en ikzelf halverwege maart 2023 (allebei bij Tweak). Internet en telefonie van Tweak functioneren overigens uitstekend, ik heb het Ziggo abonnement in eerste instantie aangehouden als Plan B in geval van mogelijke internetproblemen. Die heb ik echter geen moment gehad dus heb ik na een paar weken opgezegd; sindsdien heb ik Ziggo werkelijk geen moment gemist. Vanaf 2 januari zitten we bij Odido, daar is geen Plan B voorhanden dus ik hoop dat die overstap even vlekkeloos verloopt.

[ Voor 4% gewijzigd door FSC1968 op 26-12-2023 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoebel
FSC1968 schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 08:42:
[...]

Die verschillen per zone zijn ongelooflijk. Voor m'n ouders en mezelf (gebied 5, Overhoven) heb ik eind januari 2022 aangevraagd, m'n ouders hadden begin februari 2023 werkend glasvezelinternet en ikzelf halverwege maart 2023 (allebei bij Tweak). Internet en telefonie van Tweak functioneren overigens uitstekend, ik heb het Ziggo abonnement in eerste instantie aangehouden als Plan B in geval van mogelijke internetproblemen. Die heb ik echter geen moment gehad dus heb ik na een paar weken opgezegd; sindsdien heb ik Ziggo werkelijk geen moment gemist. Vanaf 2 januari zitten we bij Odido, daar is geen Plan B voorhanden dus ik hoop dat die overstap even vlekkeloos verloopt.
Uit nieuwsgierigheid, krijg je dan ook een ander 'modem'? Met andere woorden, ga je dan om van mediaconverter naar een ONT?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FSC1968
snoebel schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 15:31:
[...]

Uit nieuwsgierigheid, krijg je dan ook een ander 'modem'? Met andere woorden, ga je dan om van mediaconverter naar een ONT?
Ja, van Fritzbox 5530 Fiber naar Huawei ONT + ZyXel router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wickett
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 03-05 15:11
Iemand in gebied 7 die al een werkende aansluiting heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K0ENH
@snoebel jij meldde laatst dat je voor de SFP module ook een aparte patch kabel hebt gekocht?
heeft deze dan geen SC-APC aansluiting zoals de standaard patch kabel die Freedom levert?
en zoja welke patch kabel heb je dan besteld SC-APC naar SC-UPC?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07:57
Bij mij ligt de glasvezel bij de voordeur en ik zit te wachten op het naar binnen brengen. Dat zal hier via de kelder gaan om vervolgens van daar uit naar de meterkast te gaan. Dat heb ik al voorbereid.

Weet iemand toevallig welke diameter het gat door de muur moet hebben om de glasvezel naar binnen te brengen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 26-05 16:29

psy

Nog even en ik wacht hier inmiddels 2 jaar.

Het paarse kabeltje vindt het maar koud buiten.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoebel
K0ENH schreef op maandag 15 januari 2024 @ 10:33:
@snoebel jij meldde laatst dat je voor de SFP module ook een aparte patch kabel hebt gekocht?
heeft deze dan geen SC-APC aansluiting zoals de standaard patch kabel die Freedom levert?
en zoja welke patch kabel heb je dan besteld SC-APC naar SC-UPC?
Hoi, de kabel die freedom levert is SC-APC naar SC-APC, inderdaad, groen naar groen.

Maar de module in de UDM is SC en blauw van kleur.

Groen en blauw onder geen enkele voorwaarde mixen, de glasconnector is echt anders, punt vorming vs schuin, maakt beide kanten defect als je die mixt!

https://www.netwerkwinkel...-SOS2S8SC020-p_17803.html

Die doet het perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
Dus wacht ff, als ik deze discussie dus goed begrijp gebruik je van ODF doos naar ONT een groen naar groen kabel en heb je voor van ODF doos rechstreeks (glas) naar module zoals deze; https://www.fs.com/de-en/products/133619.html een groen naar blauwe nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoebel
Die FS module is SC/APC, de Leox is SC.
Gewoon ff goed in de specs kijken van de apparatuur die je wilt gaan gebruiken.

https://www.leolabs.pl/ont-leox-lxt-010s-h.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K0ENH
snoebel schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 15:58:
Uchh, nou..

De module zit erin en is klaar voor gebruik :-)

Een kleine handleiding:

Eerst alle info ophalen van de ' oude' ONT, IP address, user en wachtwoord staan op het doosje zelf op de achterkant, deze info heb je nodig:
Device Type: EG8010Hv6
SN: 4857544302XXXXX (HWTC021XXXXX) (Let op, je hebt de tweede nodig)
Hardware Version: 260F.A
Software Version: V5R020C10S035

Dan stop je de SFP in de DRM pro (SE), mag in WAN port 10 of 11. 10 kan, maar dan moet je config steeds aanpassen tussen PPoE en static, portje 11 kun je als config port gebruiken.

Als iemand een idee heeft hoe je het IP van de SFP kunt benaderen met de WAN port in PPoE mode hou ik me aanbevolen. Wel blijft de module gewoon zijn info delen in de WAN port.

De module vind je op 192.168.100.1, user leox met wachtwoord leolabs_7.
In de webinterface kun je wel wat dingen bekijken, maar de config die we nodig hebben moet met telnet.
In de CLI geef je dan de volgende commando's:

Zet correcte mode: (nodig om serienummer etc te wijzigen)
flash set OMCI_OLT_MODE 3

Zet het serienummer van de ONT van provider erin:
flash get GPON_SN (opvragen huidige in Leox)
flash set GPON_SN HWTC02XXXXX (hier uiteraard je eigen serienummer gebruiken)

Veranderen van de software versie die de Leox module rapporteert aan provider:
nv setenv sw_custom_version0 V5R020C10S035

Veranderen van de hardware versie:
flash set HW_HWVER 260F.A

Zetten van de Vendor_ID: (Dit zijn de eerste 4 karakters van het serienummer van originele ONT)
flash set PON_VENDOR_ID HWTC

Zetten van de GPON ONU model:
flash set GPON_ONU_MODEL EG8010Hv6

Reboot. Daarna even controleren in webinterface en kun je verder in de DRM om de PPoE config te maken:

Mode: PPPoE
VLAN: 6 (802.1Q)
PPP authenticatie: PAP
user: fake@freedom.nl
wachtwoord: 1234

En daarna moet ik wachten tot 18 okt om te kijken of ik het goed gedaan heb :-)
@snoebel : vandaag ook de module binnen gekregen, ik kan echter nergens een 2e SN vinden zoals jij onderstaande aangeeft.
de Huawei heeft enkel een PROD ID, een Y een MAC en 1 SN en geen 2e zoals jij aangeeft
dus diegene met HWTC021XXXX kan ik niet vinden op mijn stickers.....
enige clue of aanwijzing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoebel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• K0ENH
Check het is gelukt.
Eerst laptop rechtstreeks aan de oude ont gehangen met fixed ip. Dan inloggen op de web interface van de oude ont en daar de SN gevonden.
Daarna stappen doorlopen en de WAN1 gekoppeld. Dat is ook de snelste manier om ook weer bij de webinterface van de leox te komen door de WAN1 te wisselen van bijv poort 8 naar je sfp poort en vice versa.
Op die manier hoef je geen kabels/modules om te prikken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoebel
Als je een methode vind om de websinterface van de Leox te benaderen als deze in WAN poortje steekt hou ik me aanbevolen, is mij in ieder geval niet gelukt. Zou graag de status en waardes willen kunnen inlezen als deze live is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• K0ENH
snoebel schreef op maandag 22 januari 2024 @ 19:25:
Als je een methode vind om de websinterface van de Leox te benaderen als deze in WAN poortje steekt hou ik me aanbevolen, is mij in ieder geval niet gelukt. Zou graag de status en waardes willen kunnen inlezen als deze live is.
Ik heb een mailtje eraan gewijd naar xbest welke me vervolgens mailadressen hebben gestuurd van leolabs zelf.

Deze heb ik zojuist ook gemaild met de vraagstelling kijken of daar iets op terug komt wat bruikbaar is.
Zal de reactie posten zodra ik hem heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• K0ENH
K0ENH schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 12:29:
[...]

Ik heb een mailtje eraan gewijd naar xbest welke me vervolgens mailadressen hebben gestuurd van leolabs zelf.

Deze heb ik zojuist ook gemaild met de vraagstelling kijken of daar iets op terug komt wat bruikbaar is.
Zal de reactie posten zodra ik hem heb.
leolabs verwijst dus naar Ubiquiti.. vorige week een ticket ingeschoten maar nog geen reactie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbiedobbie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 29-05 22:08
snoebel schreef op maandag 22 januari 2024 @ 19:25:
Voor de Ubiquiti weet ik niet precies hoe, maar zelf heb ik in opnsense de leox interface benaderbaar gekregen door een outbound NAT te configureren naar de interface met de juiste ip adressen. Lijkt me dat zoiets bij Ubiquiti ook mogelijk moet zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yay
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12:31

yay

Ik heb ook een glasvezelaansluiting aangevraagd bij Freedom, wijk 18. Volgens e-fiber is de huisaansluiting gepland voor mei 2024. Afwachten dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcviper
yay schreef op maandag 29 januari 2024 @ 18:38:
Ik heb ook een glasvezelaansluiting aangevraagd bij Freedom, wijk 18. Volgens e-fiber is de huisaansluiting gepland voor mei 2024. Afwachten dus.
Even bellen met E-Fiber/Open Dutch of Circet (als dat in jouw regio door Circet is gedaan). Heb ik ook gedaan had het binnen 4 weken (vanaf december).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yay

yay

tcviper schreef op maandag 29 januari 2024 @ 19:17:
[...]

Even bellen met E-Fiber/Open Dutch of Circet (als dat in jouw regio door Circet is gedaan). Heb ik ook gedaan had het binnen 4 weken (vanaf december).
Bedankt voor de tip. Ga ik doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psy

psy

Die indicatie is nog minder waard als een complete jaargang aan Telegraaf kranten.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K0ENH
Robbiedobbie schreef op maandag 29 januari 2024 @ 18:27:
[...]

Voor de Ubiquiti weet ik niet precies hoe, maar zelf heb ik in opnsense de leox interface benaderbaar gekregen door een outbound NAT te configureren naar de interface met de juiste ip adressen. Lijkt me dat zoiets bij Ubiquiti ook mogelijk moet zijn
heb je een voorbeeldje qua setup met ip ranges etc hoe je dat gedaan hebt?
Ubiquiti zit niet echt in de meewerk modus en heeft het ticket ook gesloten :(

kijken of ik aan de hand van jouw voorbeeld het kan nabouwen in unifi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:35
Paar maanden nu op Odido maar snelheid valt tegen, upload is max 450 Mbps.

TV is prima nu met de nieuwe tv box.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snoebel
K0ENH schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 16:04:
[...]

Hou je me (ons) op de hoogte? Ben ook niet te flauw om wat via CLI te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoebel
Phusebox schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 16:32:
Paar maanden nu op Odido maar snelheid valt tegen, upload is max 450 Mbps.

TV is prima nu met de nieuwe tv box.
Oef, da's wel laag..ervanuit gaande dat je een gigabit verbinding afgenomen hebt, ik haal fluitend het dubbele met Freedom. Meestal rond de 930/950 down/up.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
snoebel schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 17:41:
[...]

Oef, da's wel laag..ervanuit gaande dat je een gigabit verbinding afgenomen hebt, ik haal fluitend het dubbele met Freedom. Meestal rond de 930/950 down/up.
Jep, down haal ik wel gewoon rond de 900.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
Phusebox schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 17:42:
[...]

Jep, down haal ik wel gewoon rond de 900.
Weet niet zeker of dat zelfde is met odido, maar bij freedom....
Heb je een unifi router? Zet smart queues es aan onder networks en dan op 0 en 0 😉
Zit een bug in waar aan gewerkt wordt mbt PPPOE, zodra dat aan staat krijg je ca 920Mb/s.

[ Voor 15% gewijzigd door tcviper op 06-02-2024 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
tcviper schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 18:11:
[...]

Weet niet zeker of dat zelfde is met odido, maar bij freedom....
Heb je een unifi router? Zet smart queues es aan onder networks en dan op 0 en 0 😉
Zit een bug in waar aan gewerkt wordt mbt PPPOE, zodra dat aan staat krijg je ca 920Mb/s.
Netgear Orbi zonder modem ertussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
Phusebox schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 18:28:
[...]

Netgear Orbi zonder modem ertussen.
Ah ok 😀 Dan nevermind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbiedobbie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 29-05 22:08
K0ENH schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 16:04:
[...]

Zeker

Naast de gebruikelijke interfaces via vlans om internet te krijgen, heb ik een interface aangemaakt genaamd WAN_RAW voor alle untagged traffic van de module. In Opnsense heb ik die interface een ip gegeven (192.168.100.2/24 omdat de leox zelf al 192.168.100.1 heeft).

Mijn LAN zelf heeft in mijn geval een ip van 10.200.8.1/24. Als ik vanuit LAN naar WAN_RAW ping kreeg ik nooit een response. Ging ik vanuit de router zelf een ping sturen dan kreeg ik wel antwoord. Daarom ben ik verder gaan zoeken, en kwam ik op een outbound NAT uit.

In Opnsense heb ik voor de outbound NAT de volgende optie moeten kiezen:
Hybrid outbound NAT rule generation
(automatically generated rules are applied after manual rules)
Daarna heb ik een manual rule toegevoegd met de volgende opties:
Interface: WAN_RAW
tcp/ip: ipv4
protocol: any
Source address: LAN net (Dus 10.200.8.0/24 in mijn geval)
Source port: any
Destination address: WAN_RAW net (Dus 192.168.100.0/24 in mijn geval)
Destination port: any
Translation / target: Interface address
Hiermee zorg ik ervoor dat alle verkeer wat ik op mijn LAN interface stuur richting de ip range van WAN_RAW eigenlijk door een NAT duw, waarbij mijn router (op ip 192.168.100.2) zich voordoet alsof hij zelf verbinding maakt. De response wordt weer netjes terugvertaald door de NAT. De leox ziet dus niets anders dan de router die zelf requests doet (en heeft geen weet van mijn interne netwerk verder)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yay

yay

Circet geeft aan voor wijk 18: vanaf week 10 worden de huisaansluitingen gepland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Meer mensen die geen internet hebben in regio Sittard met Odido? Sinds 0.45u.

Update: werkt weer na een power cycle van de media converter.

[ Voor 29% gewijzigd door Phusebox op 16-02-2024 06:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
Ik zit in gebied 9. Na een radiostilte van zo'n 3 maanden kreeg ik zojuist een telefoontje van Zener Telecom om een afspraak te maken voor het naar binnen brengen van de glasvezel. Volgende week Donderdag gaat het gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Glasvezel? Wat is dat? Oh dat is dat paarse kabeltje wat al heel lang bij de gevel uitsteekt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Masimo
Het gaat nu achter elkaar door. Afgelopen Donderdag de glasvezel via de kelder de meterkast ingebracht en de FTU gemonteerd. Gisteren kreeg ik een bericht om een afspraak te maken met Guidion om de spullen te installeren. Vandaag een melding van DHL dat het aansluitpakket van Odido onderweg is, en morgen afgeleverd wordt.

Update 28-2: Guidion belde me vanochtend en gaf aan dat er al signaal op de glasvezel stond en komt nu Donderdagmiddag de boel aansluiten.

Update 29-2: Monteur is geweest. Binnen 10 minuten alles up and running. Sinds vanmiddag online.

[ Voor 27% gewijzigd door Masimo op 29-02-2024 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jewie
Moet zeggen dat ik ze afgelopen week hier ook in de wijk bezig zijn bij verschillende gevels waar de rollen kabels al een tijdje lagen te wachten. Dus zo nu en dan lijkt nog wat beweging in te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linkje3
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12:19
2 weken terug kwamen ze hier de glasvezel naar binnen leggen, tijdens het testen van de aansluiting kwam de monteur erachter dat er een breuk zit in mijn kabel en dat die eerst gelast moet worden. Ze hebben mijn telefoon nummer opgeschreven, maar ik heb verder niets meer van ze gehoord. Hoe lang duurt zoiets normaal, want mijn buren hebben ondertussen wel al een werkende glasvezelaansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmsaow
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 30-03 16:15
Verleden week zijn alle kabels die nog in de straat liggen verbonden met het grote verdeelstation, dus nu maar wachten wanneer ze de glasvezel naar binnen brengen. Iemand enig idee hoe lang dat zoiets dan duurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daikirai
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 25-02 22:25
Eindelijk weer iets van leven... :) Nu de provider nog.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RpHpfypvVJEsj51iEvKmgZcINSA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tNUAoyNXdhFzYA0qjFuJVfoc.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Wat een amateuristische bende is het toch.

Ik wacht nu al een DIK JAAR nadat ik de mail van Tweak kreeg dat zij niet meer gingen leveren. Dus ik meteen een aanvraag gedaan bij Freedom.
En krijg nu opeens een mail van Freedom dat er blijkbaar 2 aanvragen zijn op mijn adres. Of ik even wil controleren bij Tweak of zij daadwerkelijk hebben geannuleerd.

Ik krijg hier echt een punthoofd van. Bah.

[ Voor 6% gewijzigd door psy op 04-04-2024 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delph1900
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 28-05 19:35
psy schreef op donderdag 4 april 2024 @ 11:18:
Wat een amateuristische bende is het toch.

Ik wacht nu al een DIK JAAR nadat ik de mail van Tweak kreeg dat zij niet meer gingen leveren. Dus ik meteen een aanvraag gedaan bij Freedom.
En krijg nu opeens een mail van Freedom dat er blijkbaar 2 aanvragen zijn op mijn adres. Of ik even wil controleren bij Tweak of zij daadwerkelijk hebben geannuleerd.

Ik krijg hier echt een punthoofd van. Bah.
Hier hetzelfde gehad, ook in een nieuw E-fiber gebied en ook vorig jaar aangemeld bij Tweak.
Ik ben twee weken geleden gebeld door Glasnet dat er nog een pre-order op mijn adres stond en of ik Tweak wilde mailen om deze te verwijderen.
Meteen een mail naar Tweak gestuurd en een paar uur later een bericht dat ze het naar de betreffende afdeling hadden doorgezet.
Vandaag een mail van Glasnet dat de pre-order is verwijderd door Tweak en dat ik binnen 10 werkdagen gepatcht zal worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Delph1900 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 17:27:
[...]

Hier hetzelfde gehad, ook in een nieuw E-fiber gebied en ook vorig jaar aangemeld bij Tweak.
Ik ben twee weken geleden gebeld door Glasnet dat er nog een pre-order op mijn adres stond en of ik Tweak wilde mailen om deze te verwijderen.
Meteen een mail naar Tweak gestuurd en een paar uur later een bericht dat ze het naar de betreffende afdeling hadden doorgezet.
Vandaag een mail van Glasnet dat de pre-order is verwijderd door Tweak en dat ik binnen 10 werkdagen gepatcht zal worden.
Was bij jou de kabel al gelegd dan? Dat moet hier ook nog gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delph1900
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 28-05 19:35
psy schreef op donderdag 4 april 2024 @ 21:37:
[...]

Was bij jou de kabel al gelegd dan? Dat moet hier ook nog gebeuren.
- Graafwerkzaamheden (BAM) in maart 2023
- Kabel door gevel boren, datum weet ik niet meer, was geen afspraak gemaakt en was toevallig thuis aan het werk.
- Huisaansluiting is in oktober 2023 na afspraak gemonteerd..
- PoP medio maart 2024 operationeel.
- Levering licht april 2024.

Je moet wel wat geduld hebben, communicatie over de voortgang is er nauwelijks. Ik heb het maar over mij heen laten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
Delph1900 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 22:23:
[...]

- Graafwerkzaamheden (BAM) in maart 2023
- Kabel door gevel boren, datum weet ik niet meer, was geen afspraak gemaakt en was toevallig thuis aan het werk.
- Huisaansluiting is in oktober 2023 na afspraak gemonteerd..
- PoP medio maart 2024 operationeel.
- Levering licht april 2024.

Je moet wel wat geduld hebben, communicatie over de voortgang is er nauwelijks. Ik heb het maar over mij heen laten komen.
Het snelste (heeft bij mij ook gewerkt) is de aannemer (Circet of Zener) bellen en aangeven dat je de aansluiting asap wilt. Bij Circet (in het deel waar ik zit) kreeg ik het zo uiteindelijk in december. Daarna zitten pushen bij Freedom internet of Odido en toen was het binnen 4 weken gedaan.

PS. die nummers staan midden-onderaan op deze pagina: https://www.e-fiber.nl/project/sittard-geleen/

[ Voor 5% gewijzigd door tcviper op 05-04-2024 07:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jewie
Vandaag een flyer van E-Fiber in de bus voor het gratis aansluiten van een glasvezelverbinding - zonder een abonnementsverplichting. Dat klinkt wel iets om na te gaan vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
Jewie schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 18:03:
Vandaag een flyer van E-Fiber in de bus voor het gratis aansluiten van een glasvezelverbinding - zonder een abonnementsverplichting. Dat klinkt wel iets om na te gaan vragen.
Ja, die folder willen we wel eens zien. Fotootje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jewie
https://www.e-fiber.nl/jouwaansluiting/

Hier vind je in ieder geval de aanmeld link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
Da's balen.
Ik ben nog overstag gegaan voor de gedwongen overstap mét abonnement.
Maar, toch wel lekker die snelle upload ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Masimo op 05-04-2024 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jewie
Uiteindelijk kon je dit wel gaan verwachten. Als de aansluiting er eenmaal is dan is er in de toekomst natuurlijk een snelle trigger om daadwerkelijk over te stappen.

Voor mij wel leuk met een Ziggo abonnement wat in december afloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafbal
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 31-05 21:39
Heb me net gemeld voor die gratis aansluiting zonder abonnement...ben eens benieuwd hoe snel en of men reageert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmvriesen
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-04 13:02
Ik ga even je enthousiasme temperen ... >:)

Wij wonen in Gebied 6. De glasvezelkabel ligt bij ons al sinds februari te wachten bij de voorgevel op een werker die een gat boort in de gevel en dan een monteur voor de aansluiting in de meterkast.

Omdat ik de netwerkproblemen van onze huidige provider zat ben, belde ik zojuist met E-fiber voor meer informatie. Helaas was de terugkoppeling dat verdere aansluit werkzaamheden pas in Augustus 7(8)7 zijn gepland omdat de wijkcentrale nog niet klaar is. |:(

[ Voor 4% gewijzigd door jmvriesen op 19-04-2024 16:22 ]

Merely a passerby in this world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

jmvriesen schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 16:18:
Ik ga even je enthousiasme temperen ... >:)

Wij wonen in Gebied 6. De glasvezelkabel ligt bij ons al sinds februari te wachten bij de voorgevel op een werker die een gat boort in de gevel en dan een monteur voor de aansluiting in de meterkast.

Omdat ik de netwerkproblemen van onze huidige provider zat ben, belde ik zojuist met E-fiber voor meer informatie. Helaas was de terugkoppeling dat verdere aansluit werkzaamheden pas in Augustus 7(8)7 zijn gepland omdat de wijkcentrale nog niet klaar is. |:(
Ik ook gebied 6, kabel ligt al maanden tegen de gevel aan (dus wel doorgeschoten onder de voortuin) maar sindsdien is het angstvallig stil.

Paar weken bericht van Freedom dat blijkbaar een andere aanvraag nog actief was voor mijn adres, dus ik Tweak dit laten weten. Verder niks.

Paar dagen geleden was wel iemand met een grote bus aan de overkant opnieuw alle kabels uit aan het graven om vervolgens allerlei tests te gaan doen met een laptop erbij. Er is dus wel iets aan het gebeuren. Maar ik zou geaag eens zien dat in ieder geval die kabel naar binnen komt en aangesloten wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Nu is eindelijk de kabel door de gevel geboord en de aansluiting in de meterkast gemonteerd.

Vraag is, wat nu? Krijg net een mail van Freedom dat op 5 juni mijn aansluiting actief wordt, maar hoe dan? Ik kan zo weinig met een glasvezelaansluiting 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yay

yay

In theorie, want zo is het mij verteld: Je krijgt een week van tevoren je mediaconverter en router opgestuurd (als de router van hen besteld hebt. Als je ook de aansluitservice besteld hebt wordt daarvoor een afspraak ingepland.

26 mei is mijn aansluitdatum dus dan kan ik meer vertellen. Ik heb overigens geen router en aansluitservice besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

yay schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 20:34:
In theorie, want zo is het mij verteld: Je krijgt een week van tevoren je mediaconverter en router opgestuurd (als de router van hen besteld hebt. Als je ook de aansluitservice besteld hebt wordt daarvoor een afspraak ingepland.

26 mei is mijn aansluitdatum dus dan kan ik meer vertellen. Ik heb overigens geen router en aansluitservice besteld.
Idem hier, ik hoef geen modem en/of aansluitservice.
Maar die optie wordt helemaal niet genoemd.

Goed nieuws! De datum van je internetaansluiting staat gepland op: 05 juni 2024.

Je hebt tijdens het bestelproces niet gekozen voor de Freedom overstapservice. Vanaf dit moment kun je het internetabonnement bij je huidige provider opzeggen. Zo voorkom je dat je dubbel betaalt.

Heb je een FRITZ!Box en/of tv-ontvanger(s) besteld? Deze ontvang je uiterlijk een week voor de internetaansluiting. Je ontvangt een e-mail zodra de hardware is verzonden. Maak je gebruik van de installatieservice? Dan word je uiterlijk vijf werkdagen voor de geplande datum gebeld door HetGlasvezelTeam om een afspraak met de monteur te plannen. Bekijk deze pagina voor meer informatie over wat je van de monteur kunt verwachten.

Belangrijk!
Heb je op dit moment apparatuur* van een andere provider direct op de glasvezelverbinding aangesloten? Zorg dan dat je deze uiterlijk de avond voor 05 juni 2024 van de stroom afhaalt. Doe je dit niet, dan kan het zijn dat de nog aangesloten apparatuur voor verstoringen zorgt op het netwerk. Bij een verstoring kan je nieuwe internetverbinding niet worden opgeleverd en dat betekent dat je zonder internet zit. Zet daarom een herinnering in je agenda of op je kalender!

We mailen je twee dagen voor de geplande datum van de oplevering ook nog om je hieraan te herinneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FSC1968
KPN glasvezel komt er (in Sittard tenminste) ook aan, viel me daarnet op bij de postcodecheck: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MRZknmj2ZFr64wxq_-r2o-DUPmQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wqoz3xLvh9KWsBLBxfENIWtd.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
FSC1968 schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 05:26:
KPN glasvezel komt er (in Sittard tenminste) ook aan, viel me daarnet op bij de postcodecheck: [Afbeelding]
Zal mij benieuwen, is al meerdere malen gezegd en als het al komt gaat ook dat weer een aantal jaar duren 😛

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FSC1968
tcviper schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 05:57:
[...]

Zal mij benieuwen, is al meerdere malen gezegd en als het al komt gaat ook dat weer een aantal jaar duren 😛
Het zou wel passen bij wat ik een jaartje geleden al postte:
FSC1968 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 09:27:
Ik heb vandaag van een bekende bij de gemeente gehoord dat KPN inmiddels ook plannen heeft om de telefoonkabels in Sittard-Geleen door glasvezel te gaan vervangen. Idee zou zijn om op z'n vroegst eind 2024 te gaan aanleggen, maar 2025 was waarschijnlijker. Het is natuurlijk een gerucht, dus valt nog te bezien wat ervan terecht komt.
Ik heb hem al een tijdje niet meer gesproken, ik zal eens navragen of er al meer bekend is wanneer ik hem weer zie.

Hoe dan ook is het inderdaad eerst zien en dan geloven. Ik sta bepaald niet te springen om een glasvezelabonnement van KPN af te nemen, al neemt dat niet weg dat ik meer keuze (en dus concurrentie) zie als een zeer positieve ontwikkeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Nou niet in Limbricht dan. Maximaal 200 Mb/s 😂

Maarja Limbricht ligt natuurlijk ook best ver van Sittard natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yay

yay

@psy Mijn opleverdatum is vandaag. Ik heb vorige week de ONT thuisgestuurd gekregen. Dat stelde weinig voor: een kale ONT + stroomadapter + glasvezelkabel + handleiding in een doosje.

Ik heb gisteravond de ONT aangesloten en geconfigureerd. Het PON statuslampje knippert dan 2x per seconde wat inhoudt: 'The ONT attempts to set up a connection with its upper-layer device'.
Ik kan dual wan op mijn router instellen dus ik zag in de logs dat vanmorgen om 05:08 de verbinding actief was.

De meegeleverde handleiding wijst voor zich: https://helpdesk.freedom....ding-huawei-ont-glasvezel
Het instellen van je eigen router ook: https://helpdesk.freedom....-instellingen-eigen-modem

Op naar 4/5 juni! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daikirai
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 25-02 22:25
Eindelijk heeft Guidion (monteur Odido) contact opgenomen.
Installatie modem staat volgende week gepland.

Zal die dan ook echt al werken of gaat dat nog een half jaar duren? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kriss1981
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 30-05 23:03
Daikirai schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 13:38:
Eindelijk heeft Guidion (monteur Odido) contact opgenomen.
Installatie modem staat volgende week gepland.

Jazeker, die Guidion monteur hoort een werkende verbinding af te leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sniels
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 22-05 14:04
Daikirai schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 13:38:
Na heel veel gedoe met onze aanvraag, kwam deze modem- en ONT-monteur (die we eigenlijk niet nodig hadden maar verplicht langs moest komen 'omdat het systeem') erachter dat er helemaal geen signaal op de fiber stond. Dus moest er eerst iemand gaan patchen en dat moest dan weer via Odido. Beetje jammer, want de klantenservice van Odido had ons een dag eerder nog verzekerd dat alles tot in de puntjes geregeld was en er echt niks meer mis kon lopen...

Om dat patchen weer door te laten gaan moest er opnieuw een Guidion monteur ingepland worden. Ze hoefden echt niet meer langs te komen, dit was puur 'omdat het systeem'. Die monteur was pas weer twee weken later beschikbaar en ook al hoefde ie niks te doen, het proces moest en zou gevolgd worden, 'omdat het systeem'. Dus mochten we daar weer op wachten.

Wij waren ondertussen op vakantie, en je raadt het al... op de dag van de pseudo-afspraak had ik een gepikeerde Odido medewerker aan de telefoon omdat de Guidion monteur voor een dichte deur stond.

Uiteindelijk zijn we in het hele traject nog het best geholpen (lees: niet van het kastje naar de muur gestuurd) door "het glasvezelteam" van Odido. Die schijnen (naar eigen zeggen) te bestaan om knelpunten in een aanvraag op te lossen. Moet je dan wel toevallig bij terecht komen, want de Odido klantenservice gaat je er blijkbaar niet mee doorverbinden (tot grote verbazing van "het glasvezelteam" zelf).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

yay schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 07:23:
@psy Mijn opleverdatum is vandaag. Ik heb vorige week de ONT thuisgestuurd gekregen. Dat stelde weinig voor: een kale ONT + stroomadapter + glasvezelkabel + handleiding in een doosje.

Ik heb gisteravond de ONT aangesloten en geconfigureerd. Het PON statuslampje knippert dan 2x per seconde wat inhoudt: 'The ONT attempts to set up a connection with its upper-layer device'.
Ik kan dual wan op mijn router instellen dus ik zag in de logs dat vanmorgen om 05:08 de verbinding actief was.

De meegeleverde handleiding wijst voor zich: https://helpdesk.freedom....ding-huawei-ont-glasvezel
Het instellen van je eigen router ook: https://helpdesk.freedom....-instellingen-eigen-modem

Op naar 4/5 juni! ;)
Wel weer bijzonder dat we dezelfde opleverdatum hebben, maar ik nog helemaal niks ontvangen heb 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Wij hebben een pakket naar je toegestuurd. Dit pakket bevat het volgende:

Huawei EchoLife EG8242H Optical Network Terminal (ONT)

Wat krijg ik:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ow6OqYam2qB9a1PjAmlA9oV1fuo=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/khm8I8zOUzbNnrrq2D0pwyih.jpg?f=fotoalbum_medium

Zoveel verstand heb ik er niet van, maar dat is toch een soort router, geen ONT??? Kan ook geen glasvezel op.

[ Voor 19% gewijzigd door psy op 28-05-2024 12:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psy

psy

Inmiddels erachter dat de glasvezel aan de onderkant moet. Erg verwarrend dat de handleiding over een totaal andere ONT gaat 🫠

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoebel
Wat een maf ding, ik zie pots en een coax? Maar als ik naar de specs kijk idd toch 'gewoon' een ONT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vnrI4ayHC-Y7X_l1L9J-3B4nP8c=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4SO39kBt0j8ioKZq9Wdoy28a.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lRMpJCIWuVTng134N8Ap8npC2M8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LssKSOgUH7blqaWVlHrKZOMe.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psy

psy

Ook een gebruikt apparaat trouwens, lag zonder bescherming los in de doos. En er zaten vlekken op.
Allemaal niet zo'n punt naar doe er dan iig een kloppende handleiding bij, maar die klopt dus ook al niet.

Dat is dan mijn ervaring met Freedom. Nounou, poe
Poe wat een provider. Amateurs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yay

yay

psy schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 18:24:
Ook een gebruikt apparaat trouwens, lag zonder bescherming los in de doos. En er zaten vlekken op.
Allemaal niet zo'n punt naar doe er dan iig een kloppende handleiding bij, maar die klopt dus ook al niet.

Dat is dan mijn ervaring met Freedom. Nounou, poe
Poe wat een provider. Amateurs.
Hierdoor was ik ook best teleurgesteld in Freedom. Apparaat was gebruikt handleiding ONT niet duidelijk. De handleiding voor de instellingen van de eigen router ook niet zo.

Ik had voor Freedom gekozen op basis van: https://www.consumentenbond.nl/internet/beste ;(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FSC1968
I.p.v. Freedom is Glasnet wellicht ook een optie. Ik heb daar positieve ervaringen over gelezen in het Tweak topic, maar toen ik voor overstap naar Odido koos (november 2023) was Glasnet in 6136 niet beschikbaar. Ik zie nu dat de postcodecheck op de website van Glasnet een positief resultaat oplevert, wellicht dat ik daar komend jaar naar overstap. Moet me er eens in verdiepen, als ze i.t.t. Odido (GPON) nog AON i.c.m. met vast ip gebruiken is het voor mij een makkelijke keuze.

[ Voor 11% gewijzigd door FSC1968 op 07-06-2024 18:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snoebel
Hmm, deze lijkt idd nog AON uit te rollen. Ze geven aan dat je met je eigen SFT mag werken. Wel is ook deze PPPoE, iets waar ik toch nog steeds geen grote fan van ben.

Freedom is GPON en PPPoE, maar vast IP hebben ze wel.

Zelf kan ik blijkbaar wel bestellen, maar grappig genoeg mijn buurman niet. Lijkt erop dat zij wel verschil maken of er een aansluiting gemaakt is in huis.

Prijs is netjes internet only 1000mbit 30 euro per maand eerste 6 maanden, daarna 40 per maand.

Mijn abbo loopt nog tot okt, maar dan misschien eens kijken wat de ervaringen zijn met deze provider, tot nu dik tevreden met Freedom.

ps. Odido levert nu 8Gb/s !! op mijn adres. Ok wel de hoofdprijs, maar het kan wel...

[ Voor 6% gewijzigd door snoebel op 08-06-2024 10:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jmvriesen
Eindelijk schot in de zaak (in Limbricht). Zener Telecom komt volgende week om de kabel door te trekken tot en met de meterkast ... Hopelijk in Augustus al Glasvezel *O*

[ Voor 3% gewijzigd door jmvriesen op 28-06-2024 11:21 ]

• eelco_v
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-05 17:14
De gang van zaken.

Krijg vanuit Oidido medewerker tijdens tel contact bericht dat mijn Tele 2 , internet dsl, binnen afzienbare periode beindigd zal worden. Reden bij navraag was de overeenkomst tussen zowel KPN en Oidido opgezegd was door KPN. Tevens was de uitleg, verouderde techniek en dat Oidido met een rechtzaak heeft trachten te voorkomen / vertragen, in het ongelijk was gesteld. Ik heb geen problemen, enkele kort durenden storingen en verveldend aandringende reclame van TV-app daargelaten, nooit echt issues gehad met Tele2 of Oidido.

Erger nog, tijdens mijn studenten tijd de verschillend overnames meegemaakt als student/partimer op de helpdesk van de toenmalige fameuse Dutchtone in Arnhem. Na Orange (france telecom) werd het uiteindelijk T-mobile .. Kon het eerlijk gezegd altijd wel goed vinden met de technische afdeling(en).

Ik dwaal af, dit alles begint te spelen in november 2023. Op dat moment loopt er een aanbieding bij T-mobile, vlug daarna Oidido, om gratis met korting over te stappen naar glasvezel op het moment van aanleg. Nu blijkt uit de communicatie van de geschillen afdeling van Oidido dat dit dus NIET een aanbieding betreft maar een feitelijke voor-inteken lijst. Men kan zich dus juridisch niet beroepen op een overeenkomst of anderzijds (leverings) prestaties laten garanderen. Ik heb uiteindelijk een afspraak gekregen met een onderaannemer , die daags tevoor weer afgezegd werd opdat men tot de conclusie was gekomen dat glasvezel in ons appartementen complex technisch niet mogelijk was. Na diverse telefoontjes mijnerzijds en tevens emails en berichten op het support forum en gesprekken met medebewoners kon ik achterhalen dat men gekeken had voor de aanleg, geconstateerd had dat men geen idee had van de plaatsing van gasleidingen in de muren en derhalve geen mogelijkheid zag om glasvezel te trekken. Opvallend is dat men nooit gesproken heeft over een buiten aansluiting bijvoorbeeld. Op enig later moment krijg ik tijdens mijn contact van de geschillen afdeling van Oidido te horen dat het nu ook ligt aan de VVE. Niemand, die van Oidido, de onderaannemer, ODF hebben mij tot op heden bijgepraat over hetgeen te kunnen verwachten na maanden wachten.

Overigens blijkt er in de telecommunicatie wetgeving een gedoog clausel opgenomen te zijn in dien men te maken krijgt met een VVE. Echter vooralsnog heb ik geen berichten ontvangen vanuit de VVE dat men geen glasvezel wil. Deze clausule geeft te kennen dat men toch aanleggen zou kunnen .... Toestemming VVE is niet
een bindende voorwaarde ....

Ik ben dus, na het lezen op tweakers op het bestaan van de geschillen commissie gestuit, heb daar mijn case voorgelegd en ga, hopelijk asap, een zitting krijgen.

De geschillen afdeling van Oidido heeft mij een "coulance" voorstel gedaan, welke ik vriendelijk heb afgewezen, vandaar mijn gang naar een zitting.
Het voorstel betrof dat ik mijn Tele2 contract omzet naar een Oidido DSL aansluiting met enige korting en tevens een credit van euro 50 (kosten gang geschillen commissie). Ik heb als tegen voorstel gedaan dat zij mij mijn internet kosten crediteren tot het moment dat glasvezel ligt en ik mijn bedoelde "aanbieding" kan effectueren. De gedachte was dat er zo een stok achter de deur zit voor hen om te leveren en niet enkel lucht te produceren tot op heden.

Eerlijk gezegd ben ik gewoon zuur over de hele gang van (gebrek) aan duidelijke, heldere en opvolgbare communicatie. Met name dat een verkapte intekenlijst, aanbieding met kortings eds, gewoon nergens aan gebonden blijkt. Zij communiceren sinds enkele maanden niet, ik moet zelf achter de status aan en nergens wordt ik gehoord of zelfs serieus genomen, behalve wanneer ik eindeljk een geschillen commissie inschakel.

Gelijk of geen gelijk krijgen maakt mij niet meer zoveel uit, met de DSL heb ik nogthans voldoende internet. Echter hoop ik op een gelijk enkel en alleen omdat zij zoveel "lucht" blijven verkopen.

Wellicht dat dit iemand anders ook inspireert om vaker de geschillen commissie in te schakelen.

:O

eelcoV

• Supreme_One
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 02-01 22:36
jmvriesen schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 11:20:
Eindelijk schot in de zaak (in Limbricht). Zener Telecom komt volgende week om de kabel door te trekken tot en met de meterkast ... Hopelijk in Augustus al Glasvezel *O*
En heb je al Glasvezel bij mij zijn ze langs gekomen in juni doorgetrokken t/m de meterkast maar ik heb nog steeds geen glasvezel (Eisenhowerstraat)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jmvriesen
Supreme_One schreef op woensdag 11 september 2024 @ 18:20:
[...]

En heb je al Glasvezel bij mij zijn ze langs gekomen in juni doorgetrokken t/m de meterkast maar ik heb nog steeds geen glasvezel (Eisenhowerstraat)
Balen joh. Da's toch Limbrichterveld in Sittard?

Odido werkt bij ons naar tevredenheid. Ik moet alleen nog de oude Ziggo meuk verwijderen en wil een UTP kabel via de kruipruimte naar de woonkamer trekken met als exit de niet gebruikte PTT aansluiting (als dat past/kan/mag) voor een router / vast netwerk aansluiting voor de TV :o

• Supreme_One
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 02-01 22:36
jmvriesen schreef op donderdag 12 september 2024 @ 10:38:
[...]

Balen joh. Da's toch Limbrichterveld in Sittard?

Odido werkt bij ons naar tevredenheid. Ik moet alleen nog de oude Ziggo meuk verwijderen en wil een UTP kabel via de kruipruimte naar de woonkamer trekken met als exit de niet gebruikte PTT aansluiting (als dat past/kan/mag) voor een router / vast netwerk aansluiting voor de TV :o
Ja klopt. Volgens mij gaat er wat fout hier. Ik ga maar weer eens contact opnemen met e-fiber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eelco_v
De gang van zaken .. update

Bij deze voor diegene die geinteresseerd zijn : reactie nav zitting door geschillen commissie

Beoordeling van het geschil

De commissie heeft het volgende overwogen.
In het verweer van de ondernemer en ter zitting is uitvoerig ingegaan op de stand van zaken. De
consument is ook geïnformeerd over de termijn waarop het wegvallen van zijn huidige DSL-verbinding bij
Tele2 kan plaatsvinden en over de situatie die dan ontstaat. Wanneer en of de glasvezelaansluiting
gerealiseerd zal worden, is de ondernemer onbekend. Dat hangt zijns inziens af van de VvE en het
overwinnen van technische problemen. De ondernemer is afhankelijk van de aanleg van het glasvezelnet
door de eigenaar, Open Dutch Fiber.

Uit het verweer van de ondernemer blijkt dat de consument over de voortgang van de glasvezelverbinding
regelmatig geïnformeerd is, althans zich had kunnen laten informeren. In zoverre heeft de consument het
verweer onvoldoende tegengesproken. Hij heeft een bestelling geplaatst voor de levering van een dienst
(glasvezel), waarvan de overeenkomst eerst ingaat als de dienst geactiveerd is. De commissie is dan ook
van oordeel dat de consument geen aanspraak kan maken op spoedige levering, zeker nu de consument
geïnformeerd is dat de ondernemer van derden afhankelijk is. Op de vraag ter zitting wat de consument na
de gegeven uitleg nog wenst, antwoordde hij dat hij beoordeeld wenst te zien of er zo met hem omgegaan
kan worden en of het redelijk is dat hij inmiddels één jaar op de aanleg heeft moeten wachten. De
commissie overweegt dat, zoals hiervoor overwogen, de consument slechts een bestelling heeft geplaatst,
dat hij over de levering geïnformeerd is en dat de ondernemer afhankelijk is van een derde. Spoedige
levering is niet overeengekomen en kan dan ook niet verlangd worden. Zo het de consument te lang duurt,
omdat niet duidelijk is of en wanneer de glasvezelkabel wordt aangelegd, kan hij conform het aanbod van
de ondernemer zijn bestelling annuleren zonder kosten. Dat “zo met de consument omgegaan kan worden”
is in het voorgaande beantwoord.

Nu de consument niet teruggekomen is op het betoog van de ondernemer omtrent de datum van
ondertekening van het glasvezelcontract, gaat de commissie daarop niet verder in.

Op grond van het voorgaande is de commissie van oordeel dat de klacht ongegrond is.

Samengevat ; klacht ongegrond verklaart. Tijdens de digitale zitting mijnerzijds (video) , denhaag retour vond ik te veel inspanning, waren aanwezig 3 leden geschillen commissie en twee afgevaardigden van Oidido, duur ongeveer een uur. Dat betekend uiteindelijk voor mij dat ik exact te horen gekregen heb wat mijn positie en mogelijkheden zijn in de huidige gang van zaken. Ik kan gewoon kostenloos de "bestelling" anuleren. Oidido is niet gehouden aan een concrete en vaste levertermijn. De commissie deelt dat zij naar behoren hebben gehandeld en dat ook zij afhankelijk zijn van derden en eventuele technische zaken.

Ondanks dat ik geen direct resultaat van deze excersitie heb mogen ontvangen heb ik wel degelijk een aantal zaken weten te verzilveren voor de 50 euro bijdrage ;

- eenduidig informatie over hetgeen te verwachten, zonder de verschillende en tevens elkaar tegensprekende instanties; zoals dat de wetgeving bepaald dat mijn Tele 2, via Oidido en op haar beurt KPN deze niet plots kunnen en mogen beindigen. Dus in dit geval zal KPN zeker enkele maanden voor het uit de lucht halen van de DSL mij op de hoogte moeten stellen en eventueel een alternatief moeten gaan aanbieden.

- ik kan altijd ervoor kiezen om Ziggo / kabel te nemen voor internet, zolang er nog geen glasvezel door Oidido of ook KPN aangeboden wordt

- ik kan de "nieuwe 5-G" optie kiezen van oidido zolang er nog geen glasvezel is

Ik mag en kan er dus vanuit gaan dat ik nog voorlopig, waarschijnlijk nog wel zeker een jaar minstens, gewoon stabiel internet heb

- volgens mijn gedachte zijn de kosten voor Oidido met de zaak relatief hoger dan de door hun aangeboden compensatie , die feitelijk de situatie niet veranderde

In elk geval ben ik tevreden en tevens met de ijdele hoop dat er misschien meerdere mensen op de gedachte gebracht te hebben op deze manier vanuit ons klanten, er wel degelijk actie ondernomen kan worden want wanneer oidido maandelijks meerdere van deze zaken via de geschillen commissie moet afhandelen zullen ze dat echt niet ok vinden. Twee medewerkers meer dan een uur per casus, extern etc ..

Mijn advies, het belangrijkste is een signaal kunnen en willen afgeven, dat heb ik kunnen doen.
En verder ... O-)

eelcoV

• eelco_v
vervolg, vervolg laatste update :

Oidido zou een berichtje sturen naar OpenDutchFiber, nu 09 dagen geleden ...
echter geen enkele terugkoppeling. Via de Oidido website kun je je status van bestelling vandaag
niet zien door een storing. Toevalligerwijs ben ik maar gaan kijken bij OpenDutchFiber :

en daar staat dit notabene ....[URL="https://tweakers.net/i/5A5tY8t8FycIHk2gYt2v0ooDNi0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Za9DgTAfbSpGIpVvx48CXXYj.png?f=user_large",,"1"]Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4SBH5kHRs9Mqsg7Iu3Mfom8girc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Za9DgTAfbSpGIpVvx48CXXYj.png?f=fotoalbum_large[/URL

Ipv doemdenken zitten we weer te dromen :)

op weg naar online ...

en weer verder >:)

eelcoV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jewie
Zijn er mensen die inmiddels al een gratis aansluiting hebben gekregen? Ik heb volgens mij al viermaal mijn gegevens op de site achtergelaten maar nog geen enkele reactie ontvangen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KuuKe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

KuuKe

Moderator DPC

professioneel gifmenger

@Jewie Ja, al voor de zomer gerealiseerd. Eerst mannetje die kwam kijken hoe wat en waar en maandje later een ploeg van 2 die de aansluiting in huis maakten. Tussendoor werd de kabel naar de voorgevel geschoten.

[ Voor 15% gewijzigd door KuuKe op 19-11-2024 15:27 ]

Kuuke's Sterrenbeelden | 英俊的兔子

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:39
eelco_v schreef op donderdag 14 november 2024 @ 18:03:
vervolg, vervolg laatste update :

Oidido zou een berichtje sturen naar OpenDutchFiber, nu 09 dagen geleden ...
echter geen enkele terugkoppeling. Via de Oidido website kun je je status van bestelling vandaag
niet zien door een storing. Toevalligerwijs ben ik maar gaan kijken bij OpenDutchFiber :

en daar staat dit notabene ....[URL="https://tweakers.net/i/5A5tY8t8FycIHk2gYt2v0ooDNi0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Za9DgTAfbSpGIpVvx48CXXYj.png?f=user_large",,"1"][Afbeelding][/URL

Ipv doemdenken zitten we weer te dromen :)

op weg naar online ...

en weer verder >:)
Als ik nu (de glasvezel steekt nog uit de grond voor de oprit) bij Odido kijk, staat er niets over aansluitkosten, en dat het 1 a 2 maanden gaat duren voor de kabel er ligt.

Klopt die info denken jullie (kosten en installatietijd)?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snoebel
En zo zijn we ruim een jaar verder en dik tevreden met fiber in Geleen.

Heb toen de keuze gemaakt voor Freedom en eerlijk is eerlijk. dat is gewoon goed, stoort bijna nooit en performance is goed.

Maar ondertussen een paar installaties gedaan bij familie en bekenden in de buurt met Odido.

En zelf ook de keuze gemaakt om de stap te wagen, de besparing financieel is toch wel erg groot. Freedom is 50 euro, Odido met aanbieding 15 euro per maand en de mogelijkheid om iedere 8 maanden opnieuw een korting te vragen wel heel veel goedkoper. Zelfs als me dat niet lukt is het toch 8x35=280 euro per jaar goedkoper.

Helaas doet mijn Leox ONT die nu rechtstreeks in mijn DRM SE zit het dan niet meer, maar Odido levert een nette 10Gb ONT erbij. Dus als iemand een perfect werkende SFP module zoekt voor een GPON netwerk, hij is te koop.

Een ander voordeel van Odido tov Freedom is de gebruikte techniek, PPOE kost nou eenmaal wat rekenkracht in de DRM SE, Odido heeft dit niet en ik zie dat daardoor de performance (met name bandbreedte) zelfs wat hoger is bij Odido.

Wordt medio maart omgezet, zal nog wel even laten weten hoe dat verlopen is en wat de ervaringen zijn. En of ik er spijt van ga krijgen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yay

yay

Goed om je bericht te lezen @snoebel ik zit zelf ook te twijfelen over de overstap van Freedom naar Odido. Ik hoopte eigenlijk mijn Leox te kunnen blijven gebruiken. Kan dat sowieso niet bij Odido, of omdat jij wellicht overstapt naar een >1Gb verbinding (Omdat je de 10Gb ONT noemt)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masimo
Bij mij werd de aansluiting al weer een jaar geleden opgeleverd en loopt mijn jaarcontract van het 1 Gb abonnement bij Odido inmiddels af. Geen enkele (!) storing of uitval gehad in het afgelopen jaar. Ik heb de Huawei 10 Gb ONT destijds via UTP in een SFP+ poort van mijn UDM Pro geprikt, VLAN id 300 ingesteld en sindsdien operationeel.
De speedtest op de UDM Pro geeft continu tussen de 1.06 en 1.1 Gb up/down aan.
Pagina: 1 ... 5 6 Laatste