- "Gebruik DHCP om een IP-adres te verkrijgen."
Wat houdt dit precies in? Is dit niet wat een router standaard al doet?
Er zijn verschillende smaken hierin. Een router zal standaard inderdaad DHCP proberen maar er zijn ook providers (weet niet of dit in NL zo is, maar in de USA wel) waarbij je settings aangeleverd krijgt. Let er op dat het hier gaat om het ophalen van het IP-adres van de router zelf. Dit is dus het publieke IP-adres dat je van Tweak krijgt (
WAN).
Daarnaast heb je ook nog DHCP "achter" de router in je eigen
LAN. Dit is een service die op je router draait en er voor zorgt dat IP-adressen worden uitgedeeld voor de apparaten in je eigen netwerk.
- "Geen VLAN"
Als ik het goed begrijp gaat dit over het kunnen scheiden van netwerk(functies).
Voor de gemiddelde woning geen punt dus begrijp ik?
Klopt, voor IPTV en bellen worden VLANs gebruikt om dit te scheiden. Wil je dus IPTV doorgeven binnenshuis dan zul je een router moeten hebben die dit ondersteund en moeten ook je switches VLAN-aware zijn. Bij internet only hoef je je hier geen zorgen om te maken!
- Krijg je dus alleen de Mediaconverter van Tweak bij Internet Only?
Klopt, uit deze komt mediaconverter komt gewoon een RJ45 netwerkkabel die dan naar je router gaat. Geen los modem o.i.d. er tussen is wat ik begrijp
Hierboven gaat het nog over NAT(?)
(het moge duidelijk zijn dat ik geen netwerkbeheerder ben

)
NAT staat voor Network Address Translation, in de basis zorgt dit ervoor dat je apparaten thuis zodra ze door de router naar buiten toe communiceren jouw publieke ip adres krijgen. Iedere router en kan en doet dit voor jou dus daar hoef je je geen zorgen om te maken. Let er wel op dat dit bij IPv4 altijd de standaard is geweest maar dat IPv6 hier in principe geen gebruik meer van maakt.
Zou dit volstaan als
router? Deze heb ik momenteel nog liggen namelijk.
Daarachter zal ik een aantal switches en wifi acces points willen hangen.
Prima startpunt! Biedt zowel 2,4GHz als 5GHz netwerk aan op prima snelheden!
[
Voor 8% gewijzigd door
PublishedMeteor op 05-05-2022 12:01
]