Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daikirai
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 25-02 22:25
Er is gestart met de aanleg van glasvezel in de regio Sittard-Geleen (Born).
Gezien wij hier (net) wonen is dat mooi nieuws!

Nu zal de aanleg waarschijnlijk nog wel een aantal jaar duren. Maar ik kan me wel al aanmelden bij 1 de providers.

Hieronder de opties die ik nu (met mijn wensen) voor me zie:
1000Mbit
Tweak 51,- p.m
Zenders: 78 (31 HD)

Fiber 60,- p.m
1000Mbit
Interactieve TV zenders: 85+

Is er een voor/-nadeel aan het nu al aanmelden?
Zouden jullie 1 van deze providers af-/aanraden?

Alvast dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack_007
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09-05 19:18
Ik zag de folder in de bus liggen en heb gisteren wat vergeleken op de e-fiber site.
Op mijn adres kan ik tussen 8 aanbieders kiezen. Het zenderaanbod is (voor mij althans) min of meer vergelijkbaar met mijn huidige abonnement bij Ziggo (Ai1 complete). De internet snelheid ligt wel wat hoger (500 of 1000 Mb ipv 300 Mb). Qua kosten zijn ze gemiddeld net wat goedkoper dan Ziggo (zolang als het duurt).

Tweak lijkt duidelijk goedkoper dan de rest maar hiervoor betaal je wel voor het hele jaar vooruit.

Waar ik huiverig voor ben is het aanleggen van de glasvezel naar de meterkast. We hebben net de oprit opnieuw laten aanleggen. Ik heb geen zin om deze te laten open breken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 00:56
ze schieten onder je oprit door en alleen bij de muur wordt een gat gegraven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Hier ook E-Fiber gebied.

Tweak prima provider zeker met Internet Only en goedkoper vind je niet :). Maar samen met TV van CD heb je af en toe haperen ik ben niet de enige zie Tweak topic
[Tweak Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 5
Ik dacht dat valt mee maar loop van tijd irriteerde het mij toch elke keer.

Maar wie weet is het bij jou anders... Verder ken ik je eisen niet.

Wat ook nog een optie is (zo heb ik het nu een tijdje aangezien CD niet beter werd na 2 jaar). Internet Only (voor een jaar) met NLziet (per maand). De afstandsbediening om te zappen kan mij gestolen worden ik mis hem echt niet :). Maar mis je geen zenders?

Wat sommige ook nog hebben is Internet van Tweak en TV van Ziggo eigenlijk beste van de 2 werelden samen maar ook wat duurder...

Fiber en/met TV helaas geen ervaring mee.

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joop99
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06-05 20:10
RobbyTown schreef op maandag 24 januari 2022 @ 15:00:
Hier ook E-Fiber gebied.

Tweak prima provider zeker met Internet Only en goedkoper vind je niet :). Maar samen met TV van CD heb je af en toe haperen ik ben niet de enige zie Tweak topic
[Tweak Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 5
Ik dacht dat valt mee maar loop van tijd irriteerde het mij toch elke keer.

Maar wie weet is het bij jou anders... Verder ken ik je eisen niet.

Wat ook nog een optie is (zo heb ik het nu een tijdje aangezien CD niet beter werd na 2 jaar). Internet Only (voor een jaar) met NLziet (per maand). De afstandsbediening om te zappen kan mij gestolen worden ik mis hem echt niet :). Maar mis je geen zenders?

Wat sommige ook nog hebben is Internet van Tweak en TV van Ziggo eigenlijk beste van de 2 werelden samen maar ook wat duurder...

Fiber en/met TV helaas geen ervaring mee.
Ik heb een variant er op:Tweak met NLZiet op Chromecast met Google tv (android tv en Apple tv kunnen natuurlijk ook). Dan heb je tv met afstandsbediening, heeft bij mij zelfs de WAF gehaald en is makkelijk verplaatsbaar (wifi)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack_007
peter-rm schreef op maandag 24 januari 2022 @ 13:54:
ze schieten onder je oprit door en alleen bij de muur wordt een gat gegraven
Bedankt voor deze informatie.
Dat zou een mooie oplossing zijn. We hebben een kleine bloemenperkje langs de voorgevel waar gegraven kan worden. Vanaf dit perkje zou eigenlijk een mantelbuis naar de meterkast moeten liggen.

Weet je wellicht ook tot welke afstanden het schieten kan gebeuren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 00:56
ik dacht ca 25 meter. de lokatie van de mantelbuizen bij mijn meterkast ligt ongeveer 20 m van de weg. ze zijn heel netjes onder de oprit doorgegaan.

[ Voor 18% gewijzigd door peter-rm op 24-01-2022 20:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 00:55
Ik vind het in principe prima dat er meer keuze komt qua internet providers. Wat me stoort is dat, als ik een glasvezel aansluiting wil, ook al ga of wil ik die (nog) niet gebruiken, ik gedwongen wordt om over te stappen op glasvezel. En dat besluit moet ik vóór 31 januari nemen, terwijl ik pas afgelopen Vrijdag de folder in de bus kreeg. Het argument dat gebruikt wordt is dat aansluiten op een later tijdstip €450 euro kost.
Dilemma is nu wat te doen? Ik ken de voordelen van glasvezelinternet t.o.v. kabelinternet. Ik wil wél graag de glasvezel tot in de woning hebben, maar heb momenteel niet direct behoefte aan een andere provider.

Ik weet van de glasvezelaanleg in Beek dat destijds ondanks gebrek aan belangstelling, uiteindelijk de
glasvezel aansluitingen naar verloop van tijd toch maar gratis aangelegd werden.

Daarnaast komt Ziggo, mijn huidige aanbieder, plotseling met een upgrade naar GigaNet aanzetten. Via de glasvezel? En dat terwijl er hier nog geen schop de grond is ingegaan mijn kant op. Wél is Eurofiber (dus niet e-fiber!) afgelopen dagen aan de slag geweest, maar die leggen alleen glasvezel voor zakelijk gebruik aan. Hun aanleg houdt 50 meter voor mijn huis op en vanochtend werd alles dichtgegooid en afgerond, en zijn ze vertrokken.

[ Voor 8% gewijzigd door Masimo op 24-01-2022 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack_007
Masimo schreef op maandag 24 januari 2022 @ 23:22:
En dat besluit moet ik vóór 31 januari nemen, terwijl ik pas afgelopen Vrijdag de folder in de bus kreeg.
Ik dacht dat de beslissing pas genomen hoefde te worden na de schouwing maar heb hier blijkbaar overheen gelezen. 31/01 is wel erg kort dag, onredelijk kort dag zelfs om dit alleen via een reclame blaadje kenbaar te maken.
Past waarschijnlijk binnen een tactiek om de degene die bang zijn om een deal te missen direct over de streep te trekken. Vraag me af hoeveel mensen hierin mee gaan (zie Beek).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joop99
jack_007 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 08:54:
[...]

Ik dacht dat de beslissing pas genomen hoefde te worden na de schouwing maar heb hier blijkbaar overheen gelezen. 31/01 is wel erg kort dag, onredelijk kort dag zelfs om dit alleen via een reclame blaadje kenbaar te maken.
Past waarschijnlijk binnen een tactiek om de degene die bang zijn om een deal te missen direct over de streep te trekken. Vraag me af hoeveel mensen hierin mee gaan (zie Beek).
KPN die beek gedaan heeft zit er anders in, die leggen eerder aan als e-fiber. Kostentechnisch wil je e-fiber hebben, dat scheelt behoorlijk met KPN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:58
Masimo schreef op maandag 24 januari 2022 @ 23:22:
Daarnaast komt Ziggo, mijn huidige aanbieder, plotseling met een upgrade naar GigaNet aanzetten. Via de glasvezel?
Dit zal gewoon op de COAX zijn en niet op glas.

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafbal
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 08-05 22:35
Hier ook de folder van e-fiber gekregen.
Ik zie (behalve de winst in snelheid) de toegevoegde waarde nog niet zo.

Nu ziggo, smartcard en voldoende snelheid om thuis te werken....
wat voegt die glasvezel dan toe?

De argumenten die ik lees zijn vooral:
- anders kost het je geld (ja maar das alleen als ik het later toch ineens nodig heb)
- Kijk het eens snel zijn (helemaal waar maar is dat allemaal nodig dan?)

Tegen:
- weer overstappen (en dat moet dan direct anders kun je de gratis aansluiting niet krijgen)
- alle nieuwe providers zijn mij onbekend (zegt niks maar toch)
- allemaal tv via een ontvanger.....en die smartcard werkt zo lekker (hekel aan al die losse apparaten)
- extra ontvanger (wie heeft er nou geen tweede tv) kost geld. Kijken kan natuurlijk ook via de app
- sneller hoeft niet.... (maar is vanuit de maatschappij wel nodig? ofzo)

M.a.w. ik ben er nog niet uit....maar laat me graag overtuigen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-05 12:35

psy

*psy meldt zich ook

Hier ook de folder van E-Fiber in de bus gevallen (Limbricht).
Ik dacht eigenlijk dat Delta glasvezel ging aanleggen aangezien zij als een dolle hebben zitten werven afgelopen jaar. Maar zij hebben (nog?) geen deal met de gemeente waardoor de aanleg waarschijnlijk te duur wordt. Zeker nu de gemeente wél een akkoord heeft met E-Fiber.

Maar ik vind het best. Want ik vind het aanbod van Tweak prima klinken. Dan wel internet-only.
Voor 410 euro p/jaar hoor je mij niet klagen. Ik lees ook vrijwel overal dat E-Fiber eigenlijk een betere keuze heb als Delta (vooral ook goedkoper). Alleen de TV variant bij Tweak schijnt buggy te zijn.
Voor de TV bijf ik dus ook bij Ziggo, ik ben intens tevreden met mijn huidige DVB-C setup (een server met 8 dvb-c tuners met 2 smartcards). Heb daarnaast nog eens 3 geldige smartcards. Bij Ziggo kan je ook een TV only abonnement afnemen, is wel relatief duur (39 euro als ik me niet vergis).

En hoe komen jullie erbij dat je vóór 31 januari moet beslissen?
Het enige voordeel dan is dat je dan gratis een uitgebreide installatie krijgt. Maar dat is bij Tweak internet only totaal niet relevant dus ik meld me pas later aan. Het kan tot aan het moment dat ze daadwerkelijk gaan graven.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wC_cCJYNtXYzeG1adUCLWeluPsg=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/acwFGMVMcBqHioTd25e0gCvP.jpg?f=fotoalbum_medium

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop99
Mafbal schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 16:01:
Hier ook de folder van e-fiber gekregen.
Ik zie (behalve de winst in snelheid) de toegevoegde waarde nog niet zo.

Nu ziggo, smartcard en voldoende snelheid om thuis te werken....
wat voegt die glasvezel dan toe?

De argumenten die ik lees zijn vooral:
- anders kost het je geld (ja maar das alleen als ik het later toch ineens nodig heb)
- Kijk het eens snel zijn (helemaal waar maar is dat allemaal nodig dan?)

Tegen:
- weer overstappen (en dat moet dan direct anders kun je de gratis aansluiting niet krijgen)
- alle nieuwe providers zijn mij onbekend (zegt niks maar toch)
- allemaal tv via een ontvanger.....en die smartcard werkt zo lekker (hekel aan al die losse apparaten)
- extra ontvanger (wie heeft er nou geen tweede tv) kost geld. Kijken kan natuurlijk ook via de app
- sneller hoeft niet.... (maar is vanuit de maatschappij wel nodig? ofzo)

M.a.w. ik ben er nog niet uit....maar laat me graag overtuigen :)
Ga ervan uit dat Ziggo langzaam naar IP only gaat, qua verbinding is glasvezel voorlopig superieur t.o.v. Ziggo en bijvoorbeeld Freedom heeft nu al een prima reputatie op het gebied van klantenservice.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:05

WhySoSerious

Be the change.

Hier ook aan het kijken, voordeel is dat het goedkoper kan dan Ziggo (lang leve geen monopolie meer), maar wel kort dag om te beslissen. Moet toch inlezen mbt modem/router e.d.
Extra snelheid is leuk, maar geen must-have (op dit moment). TV willen we gaan doen met een chromecast en NLZiet ofzo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daikirai
Ik heb de knoop doorgehakt en ben voor Tweak gegaan.
Voorlopig internet only, wij werken momenteel ook met Chromecast; NLZiet, Videoland etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

WhySoSerious schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 13:48:
Hier ook aan het kijken, voordeel is dat het goedkoper kan dan Ziggo (lang leve geen monopolie meer), maar wel kort dag om te beslissen. Moet toch inlezen mbt modem/router e.d.
Extra snelheid is leuk, maar geen must-have (op dit moment). TV willen we gaan doen met een chromecast en NLZiet ofzo.
Hoezo kort dag? Tijd zat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack_007
Net ff wat zenderoverzichten bekeken en vergeleken met Ziggo en de wensen vanuit de familie. Het meest complete zenderoverzicht heeft blijkbaar Stipte.nl. Dekt mij huidige Ziggo aanbod af en geeft nog wat extra zenders die binnen de familie bekeken willen worden.
Daarom zal Stipte.nl wellicht ook de duurste (e-fiber) aanbieder zijn. Qua kosten altijd nog ongeveer gelijk aan mijn huidige Ziggo abonnement.
Weet iemand welke TV box ze gebruiken?

M.b.t.kosten; op de e-fiber site is te lezen dat ze EUR69.95 per maand gaan afrekenen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UlEdqNWxTVRLrqU2UHnnTUaI-Bo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/S1T2gupnlJeQS1MGONvqVj7B.jpg?f=user_large

Blijkbaar geldt dit alleen het eerste jaar. Daarna gaan ze EUR 72.95/maand aftikken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iCfo8yrh_F8f54WRfz9l7xPP_UM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/edmQaGEd4SuMvjVXtjcFJeaG.jpg?f=user_large

Ik kan trouwens nergens vinden hoelang je aan een dergelijk contract vastzit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhySoSerious

WhySoSerious

Be the change.

Tweak geworden. NLZiet zien we tegen die tijd wel :)

• Titan_Chronos
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-03-2023
jack_007 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 08:54:
[...]

De informatie die verstrekt wordt is ook niet echt heel duidelijk en wekt verwarring. Maar zoals bovenstaand ook al beweerd wordt, wil men waarschijnlijk aan de voorkant al zoveel mogelijk afnemers hebben. Volgens mij heb je wel degelijk de tijd om tot x termijn na schouw (zul je ook wel per brief over geïnformeerd worden) om je glasvezelabonnement te nemen.
Ben zelf ook wel van plan over te stappen, alleen wat huiverig dat we TV kwaliteit inleveren. Lees gemengde ervaringen over Canaal Digitaal / NLziet, zijn er nog andere alternatieven (IPTV)?
Is er kwaliteitsverschil tussen Tweak/Fiber/Freedom/...?

[ Voor 16% gewijzigd door Titan_Chronos op 10-02-2022 12:20 . Reden: aanpassing tekst ]

"What, then, is time? I know well enough what it is, provided that nobody asks me; but if I am asked what it is and try to explain, I am baffled." [Saint Agustine, AD 354-430, Confessions 11.14]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafbal
Nou de mannen zijn al drie keer aan de deur geweest dat ik toch echt moet overstappen. Het waarom kunnen ze niet helemaal uitleggen. Behalve het "ja sneller" argument.

Review van fiber en tweak niet altijd positief. (Voor wat dat waard is natuurlijk)

Ziggo verhoogt de snelheid van alle internet (basaal maar toch en zal ook wel weer meer kosten). Nog steeds veel langzamer dan glasvezel maar zolang Netflix en teams het doen hoor je me niet.

Op die 495 "gratis" voor de aansluiting na zie ik het voordeel niet.

Krijg vooral en gedwongen verkoop gevoel. Zeker als je hoort dat er inwoners via een andere grote partij hebben afgesloten (dacht delta) die ook in de race was maar niet gegund heeft gekregen en nu niet meer van het contract afkunnen. Terwijl ze nul info krijgen of er überhaupt door die partij kan en mag worden aangelegd en wanneer dan.....

[ Voor 25% gewijzigd door Mafbal op 23-04-2022 09:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joop99
Mafbal schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 09:44:
Nou de mannen zijn al drie keer aan de deur geweest dat ik toch echt moet overstappen. Het waarom kunnen ze niet helemaal uitleggen. Behalve het "ja sneller" argument.

Review van fiber en tweak niet altijd positief. (Voor wat dat waard is natuurlijk)

Ziggo verhoogt de snelheid van alle internet (basaal maar toch en zal ook wel weer meer kosten). Nog steeds veel langzamer dan glasvezel maar zolang Netflix en teams het doen hoor je me niet.

Krijg vooral en gedwongen verkoop gevoel. Zeker als je hoort dat er inwoners via een andere grote partij hebben afgesloten (dacht delta) die ook in de race was maar niet gegund heeft gekregen en nu niet meer van het contract afkunnen. Terwijl ze nul info krijgen of er überhaupt door die partij kan en mag worden aangelegd en wanneer dan.....
Je kunt altijd van een contract af als er niet geleverd wordt terwijl je daar de gelegenheid voor biedt. Is een kwestie van het bedrijf in gebreke stellen.
Wat betreft glasvezel, reden om dat te nemen is meerdere aanbieders, je vast spijkeren op 1 partij is vragen om problemen. Niets maakt zoveel indruk als weglopen als het je niet bevalt. Wat betreft de providers, ik zit zelf bij Tweak, prima internet maar als ik zelf geen kennis van zaken heb dan zou ik Freedom overwegen, die maakt een betere indruk als KPN en Ziggo als ik de geluiden hoor.

[ Voor 1% gewijzigd door joop99 op 23-04-2022 10:44 . Reden: Typos ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jef61
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
E-Fiber zie ik, dan denk ik dat Netrebel daar ook verkrijgbaar zal zijn?
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1636947

1Gb up/down, internet only, werk prima hier. Aanrader!

| Energie 2025 | Bitcoin / Ethereum |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Hier in Limbricht nog niets gehoord van E-fiber.
Ik zag wel op de website dat de planning al iets duidelijker is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• return true
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 16-04 14:52
Mafbal schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 09:44:

Het grootste technische voordeel van glasvezel t.o.v. het aanbod van Ziggo is dat je voor een lagere of vergelijkbare prijs een veel hogere uploadsnelheid krijgt. Nou zal het praktisch nut daarvan voor de meeste huishoudens beperkt zijn, dus tenzij je daar echt specifiek behoefte aan hebt zul je daar waarschijnlijk niet voor overstappen.

Afhankelijk van je situatie kan er ook een vrij stevig financieel voordeel aan vastzitten, ik heb namelijk geen behoefte aan een tv-abonnement en ben bij Tweak nu echt tientjes per maand goedkoper uit voor Internet Only.

Los daarvan speelt er nog iets anders mee waarvoor je iets verder vooruit moet kijken, namelijk dat je ook minder afhankelijk wordt van één aanbieder voor snel internet. Wij hebben hier nu een jaar glasvezel van E-fiber liggen en Ziggo is enorm aan het stunten met prijzen om maar klanten terug te krijgen. Zelfs als je dus op termijn weer terug zou willen naar Ziggo is je onderhandelingspositie veel beter. Het is daarom dus wel heel fijn om dat vezeltje in je meterkast te hebben.

Hetzelfde verhaal geldt voor KPN, als zij op termijn hun eigen glasvezel komen leggen: als je aangesloten bent op twee glasvezelnetwerken kunnen providers die op beide netwerken leveren het goedkoopste netwerk gebruiken en is het veel makkelijker om met je portemonnee te stemmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mafbal
Point taken...de optie van glasvezel en daarmee je huidige provider om de oren slaan is natuurlijk altijd goed.
Als ik ook tv wil bij de glasvezelboer ben ik net zo duur zo niet duurder uit (52 't.o.v. 60 euro) en ja das appels met peren vergelijken. Want glas is veel sneller voor die prijs... maar dat gebruik ik dus niet (als gemiddeld huishouden)
En met 3 tv's en dus overal weer een extra kastje wordt het alleen duurder. En ik weet je kunt kijken via de app al dan niet op de tv zelf maar ideaal is dat niet. Smartphone zapt nou eenmaal langzamer dan een ab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Ik stap gewoon over op Tweak, maar laat Ziggo TV gewoon actief. Best of both worlds. Helaas niet de goedkoopste optie maar ik ben uiteindelijk niet duurder uit maar heb wel Gbit glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafbal
psy schreef op zondag 24 april 2022 @ 11:31:
Ik stap gewoon over op Tweak, maar laat Ziggo TV gewoon actief. Best of both worlds. Helaas niet de goedkoopste optie maar ik ben uiteindelijk niet duurder uit maar heb wel Gbit glas.
Das natuurlijk ook een optie..... eens over nadenken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Als ik alle zenders wil houden:
Tv start 28,45
Tv zenders plus 9,95
39 euro
+ 36 voor tweakdsl

Totaal 75 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafbal
psy schreef op zondag 24 april 2022 @ 15:55:
Als ik alle zenders wil houden:
Tv start 28,45
Tv zenders plus 9,95
39 euro
+ 36 voor tweakdsl

Totaal 75 euro
Ik heb niet eens alle zenders dus dan zou 28,45 voor tv start en 36 euro tweak zijn. Dan ben ik ongeveer een tientje meer kwijt dan nu maar dus wel glas....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Mafbal schreef op maandag 2 mei 2022 @ 11:52:
[...]
Ik heb niet eens alle zenders dus dan zou 28,45 voor tv start en 36 euro tweak zijn. Dan ben ik ongeveer een tientje meer kwijt dan nu maar dus wel glas....
Precies. Het is gewoon een financiële afweging.
Ik kan me voorstellen dat het voor veel mensen de moeite niet waard is, maar je kan zeggen wat je wil Ziggo heeft het qua TV gewoon prima voor elkaar. Het kan uiteraard goedkoper maar dan lever je gewoon in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PublishedMeteor
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09-05 15:48
Leuk om eens een topic over een lokale aangelegenheid te hebben! Ik woon zelf ook in de gemeente en kan niet wachten tot de aanleg hier in de wijk gestart is!

Heb zelf voor Tweak Internet Only 1000Mbit gekozen. Een router heb ik niet nodig en door per jaar te betalen (€410 per jaar) kom ik uit op €34,17 per maand. TV kijken we amper dus ik ga op zoek naar een alternatief in de vorm van een NLZiet abbo of een IPTV kastje. Ten opzichte van ons huidige Ziggo abbo 300/30 voor €68 in de maand is daar nog ruimte genoeg voor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafbal
Iemand nog een idee wat de overname van E-fiber door Open Dutch Fiber gaat betekenen?
Meer of minder aanbod? Vertraging?

Zag ik nou trouwens op de site van tweak dat je zelf een modem moet verzorgen bij een internet only abonnement?

[ Voor 77% gewijzigd door Mafbal op 03-05-2022 22:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psy

psy

Mafbal schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 22:14:
Iemand nog een idee wat de overname van E-fiber door Open Dutch Fiber gaat betekenen?
Meer of minder aanbod? Vertraging?

Zag ik nou trouwens op de site van tweak dat je zelf een modem moet verzorgen bij een internet only abonnement?
Ik hoop ook dat er niets gaat veranderen.

Over dat modem. Je moet zelf een router regelen. Je krijgt gewoon een kastje met een internet LAN (eigenlijk WAN) uitgang. Daar moet je zelf iets achter hangen met router/NAT functie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafbal
psy schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 23:07:
[...]

Ik hoop ook dat er niets gaat veranderen.

Over dat modem. Je moet zelf een router regelen. Je krijgt gewoon een kastje met een internet LAN (eigenlijk WAN) uitgang. Daar moet je zelf iets achter hangen met router/NAT functie.
aah ok dus alleen de router/NAT. Wifi ook dan neem ik maar even aan.... kost dus weer 80 euro extra dat overstappen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daikirai
Hmm, goed om te weten van die hardware.
Een aantal zaken begrijp ik niet helemaal hierin (internet only):
- "Gebruik DHCP om een IP-adres te verkrijgen."
Wat houdt dit precies in? Is dit niet wat een router standaard al doet?

- "Geen VLAN"
Als ik het goed begrijp gaat dit over het kunnen scheiden van netwerk(functies).
Voor de gemiddelde woning geen punt dus begrijp ik?

- Krijg je dus alleen de Mediaconverter van Tweak bij Internet Only?

Hierboven gaat het nog over NAT(?)
(het moge duidelijk zijn dat ik geen netwerkbeheerder ben :+ )

Zou dit volstaan als router? Deze heb ik momenteel nog liggen namelijk.
Daarachter zal ik een aantal switches en wifi acces points willen hangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PublishedMeteor
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09-05 15:48
- "Gebruik DHCP om een IP-adres te verkrijgen."
Wat houdt dit precies in? Is dit niet wat een router standaard al doet?
Er zijn verschillende smaken hierin. Een router zal standaard inderdaad DHCP proberen maar er zijn ook providers (weet niet of dit in NL zo is, maar in de USA wel) waarbij je settings aangeleverd krijgt. Let er op dat het hier gaat om het ophalen van het IP-adres van de router zelf. Dit is dus het publieke IP-adres dat je van Tweak krijgt (WAN).

Daarnaast heb je ook nog DHCP "achter" de router in je eigen LAN. Dit is een service die op je router draait en er voor zorgt dat IP-adressen worden uitgedeeld voor de apparaten in je eigen netwerk.
- "Geen VLAN"
Als ik het goed begrijp gaat dit over het kunnen scheiden van netwerk(functies).
Voor de gemiddelde woning geen punt dus begrijp ik?
Klopt, voor IPTV en bellen worden VLANs gebruikt om dit te scheiden. Wil je dus IPTV doorgeven binnenshuis dan zul je een router moeten hebben die dit ondersteund en moeten ook je switches VLAN-aware zijn. Bij internet only hoef je je hier geen zorgen om te maken!
- Krijg je dus alleen de Mediaconverter van Tweak bij Internet Only?
Klopt, uit deze komt mediaconverter komt gewoon een RJ45 netwerkkabel die dan naar je router gaat. Geen los modem o.i.d. er tussen is wat ik begrijp
Hierboven gaat het nog over NAT(?)
(het moge duidelijk zijn dat ik geen netwerkbeheerder ben :+ )
NAT staat voor Network Address Translation, in de basis zorgt dit ervoor dat je apparaten thuis zodra ze door de router naar buiten toe communiceren jouw publieke ip adres krijgen. Iedere router en kan en doet dit voor jou dus daar hoef je je geen zorgen om te maken. Let er wel op dat dit bij IPv4 altijd de standaard is geweest maar dat IPv6 hier in principe geen gebruik meer van maakt.
Zou dit volstaan als router? Deze heb ik momenteel nog liggen namelijk.
Daarachter zal ik een aantal switches en wifi acces points willen hangen.
Prima startpunt! Biedt zowel 2,4GHz als 5GHz netwerk aan op prima snelheden!

[ Voor 8% gewijzigd door PublishedMeteor op 05-05-2022 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daikirai
@PublishedMeteor Dank voor de informatie! _/-\o_
Nu kan ik met een gerust hart wachten (met wat geduld wel, zit in een van de laatste fases zie ik net)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafbal
ik zie trouwens dat als je een tweak abbo afsluiten via de e-fiber pagina (internet only) dan valt me op dat:

- prijs is lager als bij Tweak zelf (36,67 per maand)
- 3 maanden vrijblijvend terwijl er elders wordt gesproken dat alle abbo's minimaal een jaar zijn
- Fritzbox en wifi, dan zou je dus weer geen eigen router nodig hebben?

ik vind het nog steeds verwarrend...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieterKoblenz
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09-05 14:02
Wij kregen deze week informatie in de bus van Delta. Zij gaan (ook?) glasvezel aanleggen in de gemeente?

Ik kan echter nergens een planning vinden, maar ik zie dat Delta wel echt een los netwerk heeft van E-fiber.

E-fiber zou vanaf juni 2023 gaan graven (aansluiten pas in 2024) en Delta claimt in juli te gaan graven....

Ondertussen ben ik na de laatste groot onderhoud van Ziggo helemaal klaar met hun internet. Stabiliteit is ver te zoeken, verbinding valt regelmatig uit. Meerdere telefoontjes, twee modems en monteur verder is het nog steeds niet opgelost. Dus die zijn mij sowieso kwijt als klant.

En Delta gaat blijkbaar 8gbps aanbieden (lees: 2.5gbps up/down + 3x 1gbps) Totaal overbodig momenteel, maar de Tweaker in mij vind dit wel gaaf.

[ Voor 11% gewijzigd door DieterKoblenz op 26-06-2022 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Dat blijft toch wel een bijzondere situatie. Delta & E-fiber. Wat gaat het nou worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:17
Het zou me helemaal niets verbazen als beiden gaan aanleggen. (en daar twee keer alles voor opgraven)

Evengoed sta ik er niet van te kijken als Delta straks toch blijkt het bijltje er bij neer te gooien, duidelijk zijn zie in ieder geval niet.
Ze hebben zien aankomen dat E-fiber glas ging uitrollen, en zijn toen ook hals over kop een wervingscampagne gestart. Erg bijzonder allemaal.

[ Voor 4% gewijzigd door Sine op 26-06-2022 16:31 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daikirai
DieterKoblenz schreef op zondag 26 juni 2022 @ 15:24:
Wij kregen deze week informatie in de bus van Delta. Zij gaan (ook?) glasvezel aanleggen in de gemeente?
Ik heb niets gekregen, vind ook zo snel niets op Google?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjax
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-05 12:04
E-fiber is al aan het graven en hier en daar steekt de glasvezel al uit het trottoir. Zie voor de planning ook deze link:

https://www.e-fiber.nl/planning-gemeente-sittard-geleen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieterKoblenz
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09-05 14:02
Daikirai schreef op zondag 26 juni 2022 @ 18:50:
[...]

Ik heb niets gekregen, vind ook zo snel niets op Google?
Blijkbaar alleen in Munstergeleen waar nu ook een enorm bord staat, en een info centrum is opgetuigd. Die hopen blijkbaar ruim voor efiber te starten en daarmee voor te lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KuuKe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

KuuKe

Moderator DPC

professioneel gifmenger

Met het bekend worden dat e-fiber in Sittard-Geleen zou gaan aanleggen vertelde de gemeente dat ze hadden gekozen voor de "kwalitatief beste aanbieder" (zonder dat echt nader te onderbouwen), daarmee suggererende dat andere partijen achter het net vissen.

Of Delta heeft inmiddels toch ook toestemming van de gemeente om glasvezel aan te gaan leggen (en daar heb ik nog niks over gelezen) of Delta denkt de gemeente voor het blok te kunnen zetten met een lijst met een x-aantal potentiële klanten.

Kuuke's Sterrenbeelden | 英俊的兔子

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• patrieckske
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 28-03 14:30
Heb over Delta in Munstergeleen contact gehad met E-Fiber, ze geven het volgende aan:
"Delta heeft blijkbaar inmiddels de vergunning binnen om ook glasvezel in delen van Sittard-Geleen aan te gaan leggen. Het lijkt er dus op dat er in bepaalde delen een dubbel glasvezelnetwerk beschikbaar komt."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
Zo gebeurt er jaren niets, en zo heb je er twee 8)7

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slomy
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07:07
Ook hier zijn beide partijen aan de deur geweest (Munstergeleen). Ben er nog niet echt over uit, buiten de FOMO die ze creëren (nu aansluiten, anders kost het 450), wat nou voor ons persoonlijk de beste optie is. Zit zelf nu bij Ziggo, verder weinig over te klagen, doet wat het moet doen en ook niet direct de noodzaak om over te stappen. Glasvezel is natuurlijk wel een stuk meer toekomstproof.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sine
Slomy schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 20:35:
Ook hier zijn beide partijen aan de deur geweest (Munstergeleen). Ben er nog niet echt over uit, buiten de FOMO die ze creëren (nu aansluiten, anders kost het 450), wat nou voor ons persoonlijk de beste optie is. Zit zelf nu bij Ziggo, verder weinig over te klagen, doet wat het moet doen en ook niet direct de noodzaak om over te stappen. Glasvezel is natuurlijk wel een stuk meer toekomstproof.
In mijn geval is het rekensommetje simpel, TV exit, telefoon exit (ook ziggo klant) en voor de helft vam het geld 1gbit up/down

[ Voor 72% gewijzigd door Sine op 14-07-2022 10:55 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Iemand nog updates? Ik vind het maar stil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daikirai
Bij mij zijn ze komen schouwen 2 weken terug.
Helaas woon ik wel in 1 van de laatste zones.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sine
De schouwer (die de exacte planning ook niet kende) verwachte ergens dat ze van november tot januari aan het aansluiten zouden zijn in oostelijk Born.

Ze zijn ook druk aan het graven, de rollen met paarse glasvezel schieten links en rechts uit de grond.

Van Delta blijft alles angstvallig stil ondertussen.

[ Voor 20% gewijzigd door Sine op 03-11-2022 16:11 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhySoSerious

WhySoSerious

Be the change.

Schouwen is hier ook een tijdje geleden gebeurt inderdaad. Glasvezel wordt ook overal driftig gelegd, struikel over alle trossen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgrr
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Vind het er maar raar uitzien overal die korte stukjes paarse fiber die bij iedere woning stukje uit de grond steekt tussen trottoir en voortuin/oprit.

Sommige straten hier in Born steekt het meer als 10cm boven de stoep uit.

Blijft dat zo en zoja mag ik het afknippen?

Blijf overigens bij Ziggo ivm dubbele databundel in combi met Vodafone Red together familie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Linkje3
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:28
Ik woon in dezelfde gemeente en bij mij komen ze ook glasvezel aanleggen rond de zomer/najaar. Nu kun je bij Tweak ook een router erbij nemen, en zie ik dat ze 2 verschillende routers leveren namelijk de FRITZ!Box 5530 en de FRITZ!Box 5490. Die laatste heeft nog geen wifi 6, en dat vind ik wel belangrijk (heeft mijn huidige Ziggo modem/router ook). Weet iemand welke router je krijgt als je in dit gebied glasvezel bij Tweak neemt via E-fiber?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Linkje3 schreef op maandag 13 februari 2023 @ 18:12:
Ik woon in dezelfde gemeente en bij mij komen ze ook glasvezel aanleggen rond de zomer/najaar. Nu kun je bij Tweak ook een router erbij nemen, en zie ik dat ze 2 verschillende routers leveren namelijk de FRITZ!Box 5530 en de FRITZ!Box 5490. Die laatste heeft nog geen wifi 6, en dat vind ik wel belangrijk (heeft mijn huidige Ziggo modem/router ook). Weet iemand welke router je krijgt als je in dit gebied glasvezel bij Tweak neemt via E-fiber?
De 5530 is voor rechtstreeks op glas middels een AON type netwerk (dat krijg je niet, het is GPON). Er wordt een ONT gemonteerd en daar achter komt je router (dus de 5490).

Bij mij komen ze binnenkort. Ik heb vorige week T-Mobile aangevraagd. Ze hebben hier de vezels inmiddels onder de stoep liggen maar het moet nog naar binnen gelegd worden. Dat wilden ze ergens eind van de maand gaan realiseren. De buurvrouw heeft het al binnen liggen, misschien heeft die ook al veel eerder aangevraagd. Nog geen kans gezien te vragen :)

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linkje3
redfoxert schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 00:22:
[...]

De 5530 is voor rechtstreeks op glas middels een AON type netwerk (dat krijg je niet, het is GPON). Er wordt een ONT gemonteerd en daar achter komt je router (dus de 5490).

Bij mij komen ze binnenkort. Ik heb vorige week T-Mobile aangevraagd. Ze hebben hier de vezels inmiddels onder de stoep liggen maar het moet nog naar binnen gelegd worden. Dat wilden ze ergens eind van de maand gaan realiseren. De buurvrouw heeft het al binnen liggen, misschien heeft die ook al veel eerder aangevraagd. Nog geen kans gezien te vragen :)
In dat geval kan ik misschien beter internet only nemen en zelf een wifi 6 router kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Linkje3 schreef op maandag 13 februari 2023 @ 18:12:
Ik woon in dezelfde gemeente en bij mij komen ze ook glasvezel aanleggen rond de zomer/najaar.
Born?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrieckske
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 28-03 14:30
Afgelopen vrijdag heeft de hele straat helaas de volgende brief ontvangen (Munstergeleen):

Geen glasvezel op jouw adres

Geachte heer, mevrouw,

Onze aannemer SPIE Nederland is volop bezig met de aanleg van het glasvezelnetwerk in jouw regio. Toch plaatsen wij op jouw adres geen glasvezelaansluiting.

Geen glasvezelaansluiting
Om jouw woning te bereiken, moet de aannemer door particuliere grond van omliggende percelen graven. Daarvoor heeft de aannemer toestemming nodig van de grondeigenaar. Een zgn. getekende Verklaring Gedoogplicht. De grondeigenaar heeft nog geen toestemming gegeven. Daarom kunnen wij geen glasvezelaansluiting op jouw adres plaatsen. Dit betekent dat je geen gebruik kunt maken van televisie, internet en/of telefonie via glasvezel.

Beëindiging contract
Heb je een abonnement afgesloten bij 1 van onze telecomaanbieders dan wordt deze door ons beëindigd. Jij hoeft dus geen actie te ondernemen. Bedankt voor het in ons gestelde vertrouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daikirai
@patrieckske

Zuur zeg! :'(
Hopelijk komt die toestemming er alsnog..

[ Voor 46% gewijzigd door Daikirai op 14-02-2023 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sven_
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07-05 19:51
Munstergeleen krijgt toch geen e-fiber: https://www.e-fiber.nl/e-...aanbieder-sittard-geleen/

Jammer, ik had me voor beiden aangemeld. Nu blijft alleen Delta over. Maar deze hebben veel minder aanbod dan e-fiber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
Nu weet ik niet wat Delta in Munstergeleen gaat doen, maar in het land van Swentibold (Susteren, Sittard, Born en Graetheide) gaat Delta vooralsnog geen glas aanleggen.

https://www.delta.nl/internet/glasvezel/land-van-swentibold/

Ik kreeg vandaag een brief can Caiway dat mijn contract is opgezegd.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daikirai
De aanhoudende onzekerheid over de aanleg van het glasvezelnetwerk heeft geleid tot het besluit op dit moment geen glasvezelnetwerk aan te leggen in het Land van Swentibold.
Welke onzekerheid gaat het hierover? Zij zouden het zelf toch aan gaan leggen?
Jammer te horen weer dit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kriss1981
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:07
(jarig!)
Ik vermoed de 'onzekerheid' over wanneer ze wel zouden mogen starten met de aanleg.

DFN ligt/lag in de clinch met de gemeente en E-fiber. Volgens mij mag DFN nu niet in het Land van Swentibold starten met de aanleg, voordat E-fiber daar klaar is.

Het opzeggen van mijn contract bij Caiway ging ineens wel heel gemakkelijk een paar maanden geleden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sine
Precies, de mannen bij E-fiber hadden al zo'n stiekem vermoeden dat Delta niet meer ging aanleggen.

Het is ook een beetje zot natuurlijk, van geen glas naar twee aanbieders die opeens staan te springen.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feuniks
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-05 21:20
Ik heb de brief van Caiway vandaag gekregen. Ik moest wel lachen. Ik herinner me de bijeenkomst nog in het zaaltje bij het zwembad. Toen ik die pipo vroeg hoe ze zo zeker konden verkopen dat ze direct na de zomer zouden beginnen met graven, terwijl de gemeente zelf riep dat nog niemand een vergunning had en men beide partijen had gevraagd om pas te gaan werven als alles rond was, loog die glashard dat ze konden voldoen aan alle eisen van de gemeente en dat ze toestemming hadden om te gaan graven. Dat was al bijna twee jaar geleden. Ik heb toen inderdaad een wel een abonnement afgesloten, maar wel gezorgd dat ik al hun uitspraken zwart op wit had, inclusief pdf's van de website met waar ze mee adverteerden, zodat ik er altijd van af zou kunnen in verband met contractbreuk van hun.
Inmiddels steken hier trouwens de paarse sprietjes van eFiber uit de grond en ben ik aan het wachten tot ze naar binnen gaan trekken. Ik heb afgelopen jaar al bij Freedom een Internet only abonnement afgesloten en ga voorlopig ook Ziggo aanhouden. Dan kan ik die lijn als backup gebruiken. Mijn router ondersteunt toch twee WAN lijnen en ik werk zoveel van huis uit dat ik wel een backup kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sali
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 13-06-2023
Ik woon in Sittard (gebied 14; de Baandert), graafwerkzaamheden zijn begin februari 2023 voltooid. Gistermiddag was een onderaannemer een ondergrondse DP aan het lassen.
De glasvezelkabel ligt ivm appartementen 4-hoog tot aan de gevel, dient alleen nog omhoog via de gevel en doorgeboord via de muur afgemonteerd te worden in mijn woning.
Vanmiddag contact gehad met E-Fiber/ODF planning huisaansluiting ons appartementencomplex voor mei/juni 2023.
Nog even geduld dus.
Ik heb trouwens een 1000/1000mbit abonnement afgesloten bij T-Mobile voor 1ste 8 maanden €30 per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmsaow
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 30-03 16:15
Bij een vriend van mij op de Rijksweg Zuid in Sittard is 28 maart de glasvezel in zijn appartement tot in de meterkast aangelegd. Kastje heeft 2 aansluitingen: ethernet aansluiting en de tweede kan gebruikt worden om de glasvezel te verlengen. Geen datum bekend wanneer de nog te kiezen aansluiting mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linkje3
Ik zie nu dat de planning is aangepast en dat ze de huisaansluitingen pas in april 2024 klaar hebben in mijn gebied. Dus ik ben helaas voorlopig nog niet van Ziggo af (en dat met de aanstaande prijsverhogingen🙈)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daikirai
@Linkje3 Augustus 2024 hier ;w
Zou me niet eens verbazen als het uiteindelijk 2025 wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FSC1968
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 09-05 00:02
Ik kwam per toeval op dit topic uit en dacht dat het wel handig zou kunnen zijn om m'n ervaringen te delen, aangezien zowel m'n ouders als ik in Zone 5 wonen en de aanleg van glasvezel daar al klaar is.

Bij mij (half maart) en bij m'n ouders (sinds begin februari) ligt de glasvezel binnen met Tweak abonnement (internet + telefoon). Ik had zelf Ziggo alles-in-één maar omdat ik nooit meer televisie kijk was overstappen eigenlijk een no-brainer. M'n ouders hadden hetzelfde abonnement (al sinds 2001 bij @home) maar hadden wat overredingskracht nodig voordat ze tot overstap besloten, met als verschil dat ze televisie af blijven nemen van Ziggo. Ze zijn technisch niet zo handig zijn en de CI+ modules zijn wel erg makkelijk, toch betalen ze nu iets minder dan hun eerdere alles-in-1 pakket van Ziggo (±€80 t.o.v. €87, inclusief praktisch onbeperkt vast bellen).

De aanleg door E-fiber ging met horten en stoten, communicatie was vrij matig en het gekozen tijdslot om de kabel binnen aan te leggen was nutteloos. In beide gevallen was een tijd rond 12 uur 's middags afgesproken maar ze stonden er in 's ochtends vroeg om 8 uur respectievelijk half 9. Kwam bepaald niet goed uit, maar na een kwartier werk waren ze klaar dus een ramp was het ook niet.

Over Tweak zijn we, afgezien van de abominable WiFi ontvangst van het Fritz modem (5530 fiber), zeer te spreken, de beloofde internetsnelheid (1 Gbit/s) wordt praktisch behaald en tot op heden nog geen enkele storing gehad. Ik heb over het WiFi probleem verder geen contact gehad met Tweak, ik heb het probleem opgelost met een Netgear router die ik toch nog had liggen dus daarover kan ik geen uitlatingen doen. Verder verliep de installatie door Roamler naar wens (op tijd, aardige en correcte man) en is de klantenservice/communicatie tot nu doe dik in orde, de website doet wat archaïsch aan maar alles werkt prima voor een uitstekende prijs.

Al met al zeker een aanrader.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psy

psy

Dat is wat ik ook wil, Ziggo aanhouden voor tv vanwege de dvb-c en voor internet Tweak nemen.
Vraag me alleen af hoe dat gaat vanaf de stoep uiteindelijk in mijn huis. Zal toch ergens een gat gegraven moeten worden. Hoe ging dat?

Hier in Limbricht is nog helemaal niets te zien trouwens. Alleen de hoofdweg lijkt al een paarse kabel gekregen te hebben maar nog geen enkel huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FSC1968
Ze schoten de kabel vanaf de straat naar de voorgevel, in de tuin hebben ze niet hoeven graven. Ze haalden bij de muur een steen van de bestrating weg waaruit de paarse kabel een paar weken naar boven gestoken heeft. Bij de definitieve montage haalden ze nog een paar stenen weg weg, boorden ze door de keldermuur, haalden de kabel er doorheen, plakten het gat weer dicht, legden de stenen weer netjes terug en monteerden ze binnen het overnamepunt netjes zoals gewenst naast het exemplaar van Ziggo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snoebel
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14-03 11:25
Hier (Geleen, gebied 8 ) al heel lang aan het wachten. Toen ik bestelde in jan 2022 was de mededeling 'enkele maanden, maar u krijgt nog bericht over de exacte planning'. Diverse malen gebeld maar de datums blijven opschuiven. Paarse rolletje ligt al sinds dec aan de gevel van mijn huis. In jan kreeg ik de belofte dat tussen week 6 en 10 de aanleg in huis gemaakt zou worden. Ondertussen is die alweer aangepast tot medio juni.

Ik heb de keuze gemaakt voor internet only van tweak, glasvezel kabeltje om in te steken ligt al meer dan een jaar klaar. Dat was de enige provider die internet levert zonder apparatuur en duidelijk uitlegt op hun site en ondersteuning bied om zelf de zaken aan te sluiten direct op glas voor zover ik weet. TV doe ik ondertussen al jaren met IPTV.

Ben nog wel benieuwd of ik nu een glaspatchpunt krijg met een losse converter (welke ik niet ga gebruiken) of zoals ik net las een kastje waarin beide gecombineerd zijn. Zou zonde van het stroomverbruik zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

snoebel schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 16:33:
Hier (Geleen, gebied 8 ) al heel lang aan het wachten. Toen ik bestelde in jan 2022 was de mededeling 'enkele maanden, maar u krijgt nog bericht over de exacte planning'. Diverse malen gebeld maar de datums blijven opschuiven. Paarse rolletje ligt al sinds dec aan de gevel van mijn huis. In jan kreeg ik de belofte dat tussen week 6 en 10 de aanleg in huis gemaakt zou worden. Ondertussen is die alweer aangepast tot medio juni.

Ik heb de keuze gemaakt voor internet only van tweak, glasvezel kabeltje om in te steken ligt al meer dan een jaar klaar. Dat was de enige provider die internet levert zonder apparatuur en duidelijk uitlegt op hun site en ondersteuning bied om zelf de zaken aan te sluiten direct op glas voor zover ik weet. TV doe ik ondertussen al jaren met IPTV.

Ben nog wel benieuwd of ik nu een glaspatchpunt krijg met een losse converter (welke ik niet ga gebruiken) of zoals ik net las een kastje waarin beide gecombineerd zijn. Zou zonde van het stroomverbruik zijn.
Je krijgt toch gewoon een kastje met een LAN poort neem ik aan? Niets extra's dan dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoebel
Ik wil gaan aansluiten met glas direct op mijn Unifi DRM SE, dus nee hopelijk niet alleen LAN.

Heb hier de informatie vandaan: https://www.tweak.nl/support/apparatuur-configureren.html
En ook even gebeld met de service desk die me prima te woord hebben gestaan.

Zojuist toch nog maar even gebeld. Datum is nu 'ergens' derde kwartaal dit jaar. Goh, waarom verbaast me dat niet meer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

snoebel schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 16:43:
Ik wil gaan aansluiten met glas direct op mijn Unifi DRM SE, dus nee hopelijk niet alleen LAN.

Heb hier de informatie vandaan: https://www.tweak.nl/support/apparatuur-configureren.html
En ook even gebeld met de service desk die me prima te woord hebben gestaan.

Zojuist toch nog maar even gebeld. Datum is nu 'ergens' derde kwartaal dit jaar. Goh, waarom verbaast me dat niet meer..
Cool, ik wist niet dat zoiets kon. Wat zijn dan je voordelen t.o.v. LAN?

Ik gebruik een eigen TMG server met een WAN poort en wil gaan upgraden naar Sophos XG, maar heb eigenlijk nog niet gekeken of er inmiddels leuke alternatieven zijn voor een normale LAN poort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snoebel
Stroom besparing van de converter, simpel, alles zelf kunnen zien incl signaal kwaliteit wat binnen komt.
In principe iets minder latency, maar denk dat dat verwaarloosbaar is.

Maar tis ook de tweaker in me, voor 23 euro heb je de originele SFP (UACC-OM-SM-1G-S) voor de Unifi apparatuur.

Deze kan tot 1.25Gb/s, geen idee wat ze me gaan leveren straks, ga uit van gewoon de max 1024Mb/s full duplex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feuniks
Ik heb de keuze gemaakt voor internet only van tweak, glasvezel kabeltje om in te steken ligt al meer dan een jaar klaar. Dat was de enige provider die internet levert zonder apparatuur en duidelijk uitlegt op hun site en ondersteuning bied om zelf de zaken aan te sluiten direct op glas voor zover ik weet.
Ik heb om dezelfde reden de keuze gemaakt voor Freedom. Freedom levert een vast IPv4 adres en een vast IPv6 subnet. Dat glasvezel kabeltje ligt hier ook al een jaar. Echter: intussen heeft eFiber een andere keuze gemaakt: waar vorig jaar nog geroepen werd dat men AON ging leggen is dat inmiddels GPON geworden. Dat kan niet met het kabeltje dat ik heb. Freedom zegt dat ze een ONT gaan leveren waar in mijn Dreammachine Pro op kan aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoebel
Is hier ondertussen ook al heel veel tijd overheen gegaan, toch is de info op site niet gewijzigd, dus ga er nog vanuit dat de spullen die ik klaar heb liggen de juiste zijn. Maar we zullen zien.. eerst maar eens verbinding in huis krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel85
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 00:04

Hier gebied 17 in Sittard. Afgemonteerd in huis eind februari en nog steeds wachtende dat Tweak de verbinding kan opleveren. Een maand geleden nog geïnformeerd bij Tweak en toen kreeg ik als reactie dat de centrale nog niet klaar is voor levering. Oorspronkelijk was de planning dat we eind februari aangesloten zouden worden.

En ik maar blij dat we voor de prijsverhoging van Ziggo 1 juli over zouden zijn :+ Wordt later vrees ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoebel
Wat ik vervelender vind is het feit dat ik niet gekozen heb voor een jaar verlenging bij Ziggo vorig jaar.
Ik had vorige zomer flink problemen met mijn Ziggo verbinding, deze zijn trouwens voortvarend opgelost door hun (drie techneuten achter elkaar op 1 dag !). Kreeg toen een gast aan de lijn van de servicedesk die vroeg of alles naar tevredenheid was opgelost. Ik zeg ja, maar jullie zijn nog steeds te duur :-) Daarop bood ie me een korting aan van 6 maanden voor 35 euro maar daar zat alleen een jaar contract aan vast. Ik zeg helaas, ben aan het wachten op fiber en dat gaat dus niet.. als ik geweten had dat ik nu nog steeds zat te wachten.. had me toch een leuke besparing opgeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feuniks
Ze hebben altijd aangegeven, dat de planning voorlopig was en zou kunnen veranderen. Daarnaast is gedurende toen ze al met graven begonnen waren gekozen om in plaats van AON voor GPON te gaan. Wellicht mede door de verkoop van eFiber aan ODF. Voor GPON is een iets ander netwerk met andere componenten en wellicht wijkcentrales op andere plaatsen nodig.
Zelf ben ik overigens niet van plan om Ziggo op te zeggen. Voor TV vind ik het nog steeds beter en ik wil een backup lijn. Ik werk heel veel van huis uit en ik kan in mijn router ook twee WAN poorten aansturen, die ik ook als Active / Active of Active / Passive met failover kan zetten.
Ik ga wel bij Ziggo aangeven, dat ik wil overstappen. Eens kijken wat ik aan korting kan krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jmsaow
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 30-03 16:15
Ik zit jammer genoeg in gebied 18, maar een vriend van me is in gebied 17 en daar is sinds kort de glasvezel naar binnen gebracht. In zijn meterkast heeft hij nu een kastje met twee aansluitingen: een ethernet verbinding om direct een router op aan te sluiten en een glasvezel aansluiting die kan worden gebruikt voor verlenging of router.

Zitten allerlei lampjes op, dus dan moet er ook een voeding inzitten.

[ Voor 9% gewijzigd door jmsaow op 28-05-2023 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

jmsaow schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 10:54:
Ik zit jammer genoeg in gebied 18, maar een vriend van me is in gebied 17 en daar is sinds kort de glasvezel naar binnen gebracht. In zijn meterkast heeft hij nu een kastje met twee aansluitingen: een ethernet verbinding om direct een router op aan te sluiten en een glasvezel aansluiting die kan worden gebruikt voor verlenging of router.
Daar zit dan wel ook weer een eigen voeding op neem ik aan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daniel85
Daniel85 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 17:12:
[...]

Hier gebied 17 in Sittard. Afgemonteerd in huis eind februari en nog steeds wachtende dat Tweak de verbinding kan opleveren. Een maand geleden nog geïnformeerd bij Tweak en toen kreeg ik als reactie dat de centrale nog niet klaar is voor levering. Oorspronkelijk was de planning dat we eind februari aangesloten zouden worden.

En ik maar blij dat we voor de prijsverhoging van Ziggo 1 juli over zouden zijn :+ Wordt later vrees ik...
Update: eind juni wordt bij ons glasvezel door Tweak opgeleverd. Nog net op tijd voor de prijsverhoging van Ziggo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FSC1968
Ik heb vandaag van een bekende bij de gemeente gehoord dat KPN inmiddels ook plannen heeft om de telefoonkabels in Sittard-Geleen door glasvezel te gaan vervangen. Idee zou zijn om op z'n vroegst eind 2024 te gaan aanleggen, maar 2025 was waarschijnlijker. Het is natuurlijk een gerucht, dus valt nog te bezien wat ervan terecht komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sine
Tja, KPN heeft ondertussen wel al door dat hun koper EOL is, en als ze een beetje markt willen houden zullen ze aan de bak moeten. Dat hebben ze met de opkoop van reggefiber jaren weten te rekken .. maar aan alles komt een eind.

En wie weet gaan ze inderdaad die hele exercitie die efiber heeft gedaan nog een keer uitvoeren. Delta zag er (zelfs na gedane investering) geen brood meer in, maar wellicht ziet een kpn dat anders.
Ik weet dat er in Nieuwstadt bijvoorbeeld gebieden zijn met twee glasvezel aansluitingen.

[ Voor 4% gewijzigd door Sine op 30-05-2023 09:55 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Hier in Limbricht zijn ze nu aan de overkant opeens bezig met paarse kabels. Gekke vind ik dat ik nog helemaal niets gehoord heb. Geen bericht in de bus, niets. Volgt dat pas veel later?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kriss1981
(jarig!)
psy schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 13:24:
Hier in Limbricht zijn ze nu aan de overkant opeens bezig met paarse kabels. Gekke vind ik dat ik nog helemaal niets gehoord heb. Geen bericht in de bus, niets. Volgt dat pas veel later?
Dat kan inderdaad nog wel even gaan duren, maar ze kunnen ook volgende week al bij je aan de deur staan.

Heb je al een abbo afgesloten? anders kun je lang wachten ;)

Je hebt veel geduld nodig, ook na het schouwen. Bij mij zijn ze in janurai komen schouwen en we zijn nog niet aangesloten. Ze verwachten in augustus iedereen hier aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Kriss1981 schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 13:34:
[...]

Dat kan inderdaad nog wel even gaan duren, maar ze kunnen ook volgende week al bij je aan de deur staan.

Heb je al een abbo afgesloten? anders kun je lang wachten ;)

Je hebt veel geduld nodig, ook na het schouwen. Bij mij zijn ze in janurai komen schouwen en we zijn nog niet aangesloten. Ze verwachten in augustus iedereen hier aan te sluiten.
Ik wil sowieso over naar TweakDSL, maar is het beter om dat nu al aan te vragen dan? Ik wilde dat kort voor oplevering doen eigenlijk. Aangezien ze toch iedereen aansluiten dacht ik dat het verder niks uitmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Oh. Dit staat bij TweakDSL:

Jouw adres zal naar verwachting 22-09-2023 worden aangesloten op glasvezel.
Wij verwachten vanaf dat moment na enkele weken jouw abonnement te komen opleveren.
Let op dat uitloop in deze planning mogelijk is, dit is afhankelijk van de verdere uitrol van het glasvezelnetwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kriss1981
(jarig!)
psy schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 13:39:
[...]

Ik wil sowieso over naar TweakDSL, maar is het beter om dat nu al aan te vragen dan? Ik wilde dat kort voor oplevering doen eigenlijk. Aangezien ze toch iedereen aansluiten dacht ik dat het verder niks uitmaakt.
Ik heb ook een abbo bij Tweak afgesloten.

Geen idee of ze zomaar iedereen aansluiten. Al die voorwaarden zijn afgelopen jaren regelmatig gewijzigd. Kun je misschien beter even naar informeren, voor de zekerheid. Tenzij je dat natuurlijk al gedaan hebt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Ach ik vul het maar in. Better safe than sorry.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sine
Ik meen dat ze niet iedereen aansluiten.

Hier is maanden geleden (vorig jaar ?!) iemand komen schouwen.
Ik heb de kabel in ieder geval al voor mijn gevel uit de gond steken (vanaf de straat geschoten toen ik niet thuis was) en bij buren zonder abbo steekt het sprietje nog uit de stoep.

[ Voor 12% gewijzigd door Sine op 07-07-2023 15:01 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel85
Juli vorig jaar abonnement Tweak aangevraagd. In september schouw geweest. Eind februari glasvezel opgeleverd in de meterkast. Pas twee weken geleden Tweak abonnement actief, nadat de wijkcentrale er nog niet klaar voor was.

Nog net voor de prijsverhoging van Ziggo kunnen overstappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
Oeh, ik wist niet dat er al spul actief was .. dan ben je vroeg @Daniel85 in welk gebied zit je?

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel85
Sine schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 21:11:
Oeh, ik wist niet dat er al spul actief was .. dan ben je vroeg @Daniel85 in welk gebied zit je?
Gebied 17.
Pagina: 1 2 ... 6 Laatste