[Netrebel Glasvezel] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 2 ... 7 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:10
Al weer een tijdje geleden dat we een topic konden openen over een nieuwe aanbieder op glasvezel... Dus ik gooi 'em er gewoon een keer in (en niet als reclame maar als discussie mogelijkheid)

Helaas alleen nog in Houten leverbaar maar volgens mij is dit de ideale Tweakers provider?

https://netrebel.nl/

Geen wholesale inkoop maar eigen operator in de PoP's van Reggefiber.
1 abonnement met 1 snelheid, namelijk 1Gbit/s
Geen telefonie of TV pakket (voor lineaire TV wel eventueel pakket af te nemen bij ICM)
Geen router, alles met je eigen apparatuur
Geen extra diensten
Geen jaarcontract maar maandcontract.

En voor een behoorlijke scherpe prijs als ik dat zo lees, namelijk € 37,50 per maand.

Meningen? Moeten ze snel uitbreiden naar andere PoP-gebieden van Reggefiber? Is dit de toekomstige Ben / Simyo van de vaste telecommarkt in glasvezelgebieden?

Ik vind het persoonlijk jammer dat mijn eigen kleine dorpje wel glasvezel heeft maar slechts 1 operator in de PoP... dit soort initatieven zijn echt zeer lovenswaardig wat mij betreft. Net als Tweak, Jonaz en XSYou, eveneens kleinschalig, maar wel buiten de gebruikelijke paden.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:10
Klinkt op het eerste gezicht goed, maar wel jammer dat ze nog niet op meer plekken te krijgen zijn. Trouwens niet echt handig dat de 'sluit je aan!' knop in Firefox (op Ubuntu 14.04) niet werkt. Gemiste kans :+

Vond trouwens in de FAQ ook wel een vreemd verhaal over je IP adres. Ze zeggen je helemaal vrij te laten met je eigen apparatuur en je een vast IPv4 adres te geven, maar ze doen wel NAT voor je? Komt bij mij over dat je je IP adres gaat delen met andere gebruikers. Ook is het jammer dat IPv6 niet standaard gegeven wordt, maar enkel op aanvraag.
Hoe werkt het met IP adressen?

De netrebel aansluiting wordt geleverd met een vast publiek IPv4-adres. Dit IPv4-adres wordt in bruikleen gegeven tot het einde van je contract. Netrebel verzorgt standaard de netwerk adres translatie (NAT) tussen dit publieke IPv4-adres en de IP-adressen in het eigen netwerk van de klant uit de reeks 100.X.X.X. De adressen 100.X.X.2 t/m 100.X.X.99 zijn gereserveerd voor statische routering. Alle port forwarding gebeurt naar adres 100.X.X.254. Als je het nodig hebt kan er een blok van 64 IPv6-adressen worden uitgegeven die naar eigen inzicht kunnen worden gebruikt. In dit geval vindt er geen translatie plaats, maar worden alle IPv6-adressen geadverteerd in het publieke domein. Dit betekent wel dat al je systemen vanaf het publieke internet direct benaderbaar zijn en je zelf moet zorgen voor een firewall.
Edit:
100.64.X.X adressen zijn in ieder geval gereserveerd voor Carrier-grade NAT, dus het lijkt er op dat ze dat toepassen. Erg jammer voor een provider die aangeeft je helemaal vrij te willen laten. Door de uitleg uit de bovenstaande FAQ proberen ze dit ook voor je te verbergen, tenzij je zelf op onderzoek uit gaat.

[ Voor 11% gewijzigd door ShadowLord op 27-05-2015 11:19 ]

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Kijk... dat soort dingen zijn dan weer erg interessant. Voor mij is dit soort kennis nog een technische stap te ver. Ik ga maar eens een workshop volgen of zo ...:-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowLord
Het Carrier-grade NAT (CGN) verhaal heb ik ook maar gewoon geGoogled hoor ;)
Vond de NAT IP-reeks erg vreemd, want 100.x.x.x is gewoon een normale internet range, dus als netrebel die voor intern zou gebruiken kun je ineens niet meer bij een deel van het internet. Bij die zoektocht kwam ik die 100.64.x.x range tegen, welke specifiek voor CGN gereserveerd is.

Het verhaal dat IPv6 gevaarlijk is vind ik ook raar, maar waarschijnlijk is hun idee dat je thuis geen router hebt, maar al je apparaten direct op het glasvezelmodem aansluit (mogelijk met een 'domme' switch en/of wireless access point er tussen). En dan heb je inderdaad geen firewall, want die functie vervult je router 99% van de tijd voor je.

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Nee, het is "gevaarlijk" omdat ze juist geen modem/router leveren (wat ook eigenlijk geen modem is) maar alleen een Mediaconvertor. Ik gok op de MC901 die KPN, Telfort, Tweak, etc ook gebruiken.
Die zet echt alleen een glassignaal om in een Ethernetsignaal. Je kan daar je eigen apparaten niet op aansluiten. Alleen een router kan daarop en die zal je dus zelf moeten instellen inclusief een goede firewall.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowLord
Het in de uitleg van de FAQ geven ze aan bij IPv4 al NAT voor je doen, dus dan heb je geen router nodig (de router staat in hun datacentrum zeg maar). Daarom spreken ze er ook over dat je een reeks IP adressen in de 100.x.x.2 t/m 100.x.x.254 kan gebruiken.

Bij een 'normale' glasvezelverbinding is een router wel nodig, want dan krijg je maar 1 IP adres (maar wel een publiek adres).

Het komt er dus op neer dat ze de routerfunctie die je normaal thuis hebt, in bijvoorbeeld je Experiabox, Fritzbox (of eigen router), verplaatst hebben naar de PoP of het achterliggende datacentrum.
Het voordeel voor netrebel is hier dat ze dus niet meer per gebruiker een IPv4 adres hoeven uit te geven, maar deze kunnen laten delen door meerdere gebruikers.

Normaal is de situatie dus:
{internet} -- [pop->glasvezel] -- [glasvezel->mediaconverter->ethernet] -- [router] -- {thuisnetwerk}
Bij netrebel is het:
{internet} -- [router] -- [pop->glasvezel] -- [glasvezel->mediaconverter->ethernet] -- {thuisnetwerk}

Overigens bedenk ik me net dat deze NAT-ing ook een andere reden kan hebben: de meeste consumentenrouters kunnen bij lange aan niet 1Gbit/s routeren (500Mbit/s is vaak al een uitdaging). De keuze voor de NAT kan dus ook zijn omdat ze zelf wel de hardware hebben om dit op volle snelheid te doen. Echter zou ik dan verwachten dat ze dit optioneel doen voor je (en dus uit kan laten zetten) en dat de adressen niet in de 100.x.x.x reeks, maar in de 10.x.x.x of 192.168.x.x reeks zouden zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongerenchaos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-04 08:36
Maar waarom is het nou zo erg dat deze provider al NAT-ing inzet?
Je kunt toch ook het ipadres 100.X.X.254 gebruiken waar alle porten naar worden geforward en dit ipadres instellen op de WAN interface van je router? Hierdoor krijg je toch weer de volledige controle?

[ Voor 10% gewijzigd door jongerenchaos op 27-05-2015 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als je het nodig hebt kan er een blok van 64 IPv6-adressen worden uitgegeven die naar eigen inzicht kunnen worden gebruikt.
Bedoelen ze hier daadwerkelijk 64 adressen, of gaat het om een /64 (veel logischer) en snapt degene die deze FAQ schreef niet wat dat inhoudt?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:43

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

lol, 't zal inderdaad wel een /64 zijn. Ze zitten er slechts 288230376151711744 keer naast. Dat lijkt misschien veel maar is irritant weinig.

Los daarvan lijkt het wel een sympathieke provider. Op het eerste gezicht inderdaad wat een Tweaker wil. Vooral een snelle domme pijp. Veel bits voor weinig geld.

De site doet met denken aan Helden van Nu, die dwepen ook met zwart-wit-foto's uit de goede oude tijd toen mannen nog mannen waren en haar op hun tanden hadden.

[ Voor 53% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 28-05-2015 00:42 ]

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mmore
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18:25
Het enige wat ik mis is de mogelijkheid om meerdere ipv4 adressen af te nemen tegen eventueel een meerprijs. Dat zou het helemaal compleet maken.

Maar asls er carrier grade NAT gebruikt wordt dan komt het er sowieso bij de meeste Tweakers niet in ben ik bang....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bring
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 29-01 12:35
Ze hebben niet zoveel keus als het gaat om wel of geen CGN, want ze hebben als nieuwe LIR slechts een /22 van RIPE gekregen, en daar moeten ze het mee doen, van RIPE krijgen ze geen ipv4 adressen meer. Dus zonder CGN kunnen ze 1022 klanten aansluiten, en dan is de koek op.

Ze kunnen natuurlijk wel bij een prefix broker aankloppen voor een transfer, maar dat is aardig prijzig, en dan gaan ze het met die 37,50 per klant al helemaal niet meer redden.

Het was veel slimmer geweest als ze gewoon meteen 6rd, MAP of NAT64 hadden uitgerold, dan hadden ze hun toekomstige klanten niet lastig hoeven vallen met een kreupele CGN oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Ik ben bang dat ze door CGN geen voet tussen de deur gaan krijgen. Juist de doelgroep waar ze op mikken (tweakers) vindt een "echt" IPv4 adres belangrijk. Is er de afgelopen vijf jaar eigenlijk nog een nieuwe consumenten ISP opgericht die het heeft gered?
Er zijn eerder ISPs geweest die CGN hebben geprobeerd maar volgens mij zijn die er allemaal weer mee gestopt. In het buitenland (bv Duitsland) is CGN wel al vrij normaal geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klungeltweaker
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 28-04 08:36

klungeltweaker

Maakt altijd alles kapot ...

Dat CGN is wel spijtig. Dat betekent dat de belangrijkste reden om een dikke verbinding te hebben, het draaien van services, in ieder geval over IP4 onmogelijk is?
Aangezien je wel publieke IPv6 adressen krijgt, zou je die wel kunnen gebruiken voor services, maar dan moet zit je met het feit dat nog niet overal IPv6 is geimplementeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustFogMaxi
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 19-04 11:19

JustFogMaxi

zzzZzZZzZ

Site zegt dat bij mij nog geen glasvezel ligt. Dat is gek, want kastje hangt aan de muur :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 16:04
Zo'n dikke pijp kan je dan wel weer praktisch inzetten als je een tunnel naar een systeem hebt dat ook een grote buis heeft maar een echt eigen IPv4 adres. Maarja, dan kan je daar ook al je hosting behoeftes kwijt, en dan is die thuisbuis weer overbodig :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klungeltweaker

klungeltweaker

Het zou mij wel een paar euro per maand waard zijn om wel een publiek ip-adres te krijgen. Betwijfel trouwens of ze ooit bij mij in Bovensmilde komen met hun produkt.
Voor mensen die alleen belang stellen in een dikke lijn en geen vaste telefoon hoeven is dit een mooi produkt.
Bij XS4All bijvoorbeeld is een losse glasvezelverbinding bijna net zo duur als een alles-in-1. Vrouwlief wil nog steeds niet zonder televisie :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietertie
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01-05 17:10
Ik ga de overstap wagen! Mijn aanbieding (en abonnement) bij vodafone liep toch af en met een maand opzegtermijn vindt ik het de moeite waard. Ik had alles in 1 waarbij ik telefonie nooit heb gebruikt (niet aangesloten) en tv kijken misschien een keer of 10 (hooguit).
Nu ben ik vooral gebruiker, maar als iemand aan kan geven wat handig is om te testen, om dat hier vervolgens weer te delen, dan ben ik daar zeker toe bereid.

 MacBook Pro 13'' (2016 TB) 512gb SSD |  iPhone 6s | Synology DS213+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowLord
Ik ben vooral benieuwd hoe ze hun IPv4 configuratie nu precies gedaan hebben. Kun je bijvoorbeeld zelf port forwarding instellen? En (indien je dat gaat gebruiken) hoe zit het met hun IPv6 support?

En uiteraard de belangrijkste vraag... Kom je een beetje richting de 1Gbit snelheid? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietertie
ShadowLord schreef op maandag 15 juni 2015 @ 13:56:
Ik ben vooral benieuwd hoe ze hun IPv4 configuratie nu precies gedaan hebben. Kun je bijvoorbeeld zelf port forwarding instellen? En (indien je dat gaat gebruiken) hoe zit het met hun IPv6 support?

En uiteraard de belangrijkste vraag... Kom je een beetje richting de 1Gbit snelheid? :D
Ik had al even gemaild met de klantenservice en kreeg o.a. dit terug:

Een gewone router is voldoende. Een modem is niet nodig.

Om nog preciezer te zijn. Je hebt eigenlijk geen router nodig maar een switch en/of een wifi access piont. Dat komt omdat alle apparaten die je aansluit direct op ons netwerk verbonden zit. Het routeren doen wij vanuit ons netwerk.

Voor optimaal gebruik is het het beste om je router in bridge mode te zetten. Gelukkig kunnen bijna alle wifi routers in bridge (brug) modus.

Als je in bridgemodus zit dan zijn de adressen .100 t/m .253 dynamische adressen voor je thuis netwerk. Als je fixed adressen wilt voor bijvoorbeeld een NAS, printer of mediaserver dan kan je .2 t/m .99 gebruiken. Je krijgt een adres uit de reeks 100.x.x.0. Waarbij de middelste getallen verschillen per klant.

Een timecapsule can je bijvoorbeeld back-to-my mac instellen in je configuratie. Dat werkt dan prima om bij je gegevens op afstand te kunnen.

Als je meer wilt doen met je netwerk, bijvoorbeeld meerdere servers en zo laten werken dan kan ook.

Je krijgt 1 vast IP adres van ons. Als je je thuis router aansluit op het adres .254 dan is die gekoppeld aan dat externe IP adres. Alles wat je dan achter de router zet kan je zelf inrichten zoals je wilt. De NAT translatie zit dan in jouw router. Dit is niet langzamer maar je bent dan wel helemaal verantwoordelijk voor de manier waarop je je eigen firewall etc inricht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:37

servies

Veni Vidi Servici

Ik heb grote twijfels bij het technische verhaal... Zeker het laatste stukje spreekt zichzelf tegen... Je hebt geen extern IP adres maar ook weer wel... Wat is het nu???
Het leek veelbelovend...

[ Voor 7% gewijzigd door servies op 15-06-2015 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowLord
De uitleg hierboven lijkt het er op dat ze routering/NAT voor je doen, maar wanneer je een apparaat het IP 100.x.x.254 geeft dan gaat dit apparaat 1-op-1 naar een IPv4 adres (en waarschijnlijk werken 100.x.x.2 t/m 253 dan niet meer).

Als het zo werkt heb je dus wel een vast IPv4 adres (wat je niet deelt met anderen), maar doen ze standaard routering voor je. Voor veel consumenten is dat dan wel een uitkomst; enkel de duurste thuisrouters komen in de buurt van 1Gbit routing capaciteit. De meeste blijven nog onder de 500Mbit of zelfs 100Mbit hangen omdat de processor niet sneller dan dan z'n werk kan doen.

Maar eerst zien, dan geloven, want het blijft een beetje een warrig verhaal van Netrebel.

[ Voor 4% gewijzigd door ShadowLord op 15-06-2015 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 18:47
pietertie schreef op maandag 15 juni 2015 @ 14:03:
Om nog preciezer te zijn. Je hebt eigenlijk geen router nodig maar een switch en/of een wifi access piont. Dat komt omdat alle apparaten die je aansluit direct op ons netwerk verbonden zit. Het routeren doen wij vanuit ons netwerk.
Dat betekent dus dat men bij Netrebel kan meekijken met wat er op je interne netwerk gebeurt, tenzij je daarvoor aanvullende maatregelen neemt.
Dan moet je wel heel goed van vertrouwen zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Je zal er eigenlijk nog steeds een firewall tussen moeten hebben maar dan kom je weer bij het probleem dan consumentehardware die snelheden niet aan kan. Als je een goede switch hebt kun je met ACL's nog wel het een en ander beveiligen.

Ik ben toch al van het encryption-everywhere kamp. De meeste mensen doen niet zo veel met hun thuisnetwerk maar gebruiken vrijwel uitsluitend internet. Dan kan je ISP sowieso wel meekijken als je de boel niet versleuteld.

Ook in mijn eigen netwerk wordt alles versleuteld. Ik vertrouw mijn eigen PC's wel (al weet je het nooit zeker) maar ik krijg ook nog wel eens bezoek dat op m'n netwerk wil en hun apparatuur vertrouw ik sowieso niet. Ik behandel mijn interne netwerk alsof het publiek toegankelijk is via internet. Bij Netrebel is dat dus ook een verstandige aanpak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietertie
Ik ga ook geen switch plaatsen of accespoint. Ik houd mijn netwerk liever in eigen beheer en ga er dit keer even goed voor zitten om dit in te richten. Ik wilde eerste een nieuwe time capsule kopen voor het netwerk, maar als de reacties zo lees kan ik wellicht beter een router kopen met iets meer mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prolution
  • Laatst online: 08:22
ShadowLord schreef op maandag 15 juni 2015 @ 14:38:

[...]
Als het zo werkt heb je dus wel een vast IPv4 adres (wat je niet deelt met anderen), maar doen ze standaard routering voor je. Voor veel consumenten is dat dan wel een uitkomst; enkel de duurste thuisrouters komen in de buurt van 1Gbit routing capaciteit. De meeste blijven nog onder de 500Mbit of zelfs 100Mbit hangen omdat de processor niet sneller dan dan z'n werk kan doen.

Maar eerst zien, dan geloven, want het blijft een beetje een warrig verhaal van Netrebel.
Valt toch wel mee, zelfs een goedkope router zoals pricewatch: TP-Link TL-WR1043ND kan tegenwoordig ongeveer 1Gbit verwerken, let wel alleen de zwarte v2 versie, de witte v1 van deze router bllijft steken op zo'n 135Mbit WAN -> LAN. Zie bijvoorbeeld deze review

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowLord
Versie 1 van die TP-Link router is inderdaad een stuk langzamer, dus als je hem op internet besteld moet je echt goed checken dat je niet de oude krijgt. Beetje jammer dat TP-Link de naam van de router hergebruikt met zulke significante snelheidsverschillen.

Wel valt me op dat de lijsten van Hardware.info voor veel routers een stuk hoger liggen dan die van smallnetbuilder.com...

[ Voor 8% gewijzigd door ShadowLord op 17-06-2015 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Ik gok dat Hardware.info de specs van de fabrikant gebruikt terwijl smallnetbuilder het zelf test onder realistische omstandigheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KorneelB
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08-04 10:33
kickje dan..
ik ben sinds een week of 2 hier lid.. en geen klachten..
fijne mensen, behulpzaam.. en een gig voor 37.50..

geen enkel probleem met port forwards e.d.
knallen dus :)

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietertie
Bij mij is de lijn gister online gegaan. Werkt prima! UTP kabel in de genexis modem en gaan. Support is vriendelijk, meedenkend en reageert snel. Kreeg vanmorgen een mail of alles gelukt was gisteren.
Heb de lijn nog niet goed kunnen testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funrider
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-04 16:30
Ik ben wel zeer benieuwd wanneer ze hun diensten op het Reggefiber glasnetwerk en wellicht ook CIF netwerk in andere plaatsen gaan aanbieden. Helaas kon Netrebel via Twitter niet zeggen wanneer het mogelijk was om in andere plaatsen dit af te kunnen nemen zoals ook in mijn plaats (Hendrik-Ido-Ambacht, wijk: de Volgerlanden).

[ Voor 27% gewijzigd door funrider op 08-07-2015 15:27 . Reden: KPN naam verwijderd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
funrider schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 15:17:
Ik ben wel zeer benieuwd wanneer ze hun diensten op het Reggefiber (KPN) glasnetwerk en wellicht ook CIF netwerk in andere plaatsen gaan aanbieden. Helaas kon Netrebel via Twitter niet zeggen wanneer het mogelijk was om in andere plaatsen dit af te kunnen nemen zoals ook in mijn plaats (Hendrik-Ido-Ambacht, wijk: de Volgerlanden).
Dat KPN hoeft niet achter het woord Reggefiber hoor. Geeft alleen maar verwarring aangezien KPN ook in de Reggefiber PoPs als operator optreedt. En daar maakt Netrebel geen gebruik van. Zij plaatsen eigen apparatuur in Reggefiber PoPs, zoals je, denk ik, al begrepen had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commander Zulu
  • Laatst online: 29-04 14:40
Sinds twee maanden gebruik ik Netrebel in Houten. Daarvoor gebruikte ik Ziggo Alles-in-een 90 Mbit.

Ik heb gekozen om een ASUS RT-AC68U te gebruiken in router modus op het .254 IP adres. Hierdoor kan ik makkelijk ports forwarden naar mijn thuisnetwerk. Ik maak dus geen gebruik van de DHCP van het Netrebel netwerk. Achter de router gebruik ik een el cheapo Gigabit switch om alle apparaten aan te sluiten via Cat6 kabels.

Gemiddeld haal ik via www.speedtest.net in Internet Explorer 11 snelheden tussen de 500 en 850 MBit down en up: [Glasvezelkastje - RT-AC68U - Switch - HP Laptop]

Volgens Netrebel support is Google Chrome te langzaam om speedtest.net te gebruiken en daar haal ik inderdaad lagere snelheden.

In de twee maanden slechts een keer een paar uur downtime gehad vanwege werkzaamheden bij Netrebel.

Voor mij is stabiel internet en een snelle upload het belangrijkste, omdat dit handig is met thuiswerken. Tot nu toe ben ik erg tevreden. De volgende stap is het regelen van een VOIP provider en een Netflix abonnement en dan kan Ziggo de deur uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Weet iemand hoe je een postcode check doet bij Netrebel zonder meteen je emailadres prijs te geven? Een emailadres is immers niet nodig om levering te kunnen checken en zal waarschijnlijk voor spamdoeleinden ingezet gaan worden...

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:08
uhm, door pietje@puk.nl in te vullen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

I vraag me af hoe ze poort mapping oplossen

[ Voor 51% gewijzigd door Fish op 10-08-2015 15:05 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online

Zenix

BOE!

ari3 schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 12:06:
Weet iemand hoe je een postcode check doet bij Netrebel zonder meteen je emailadres prijs te geven? Een emailadres is immers niet nodig om levering te kunnen checken en zal waarschijnlijk voor spamdoeleinden ingezet gaan worden...
Geen e-mail adres invoeren, ging prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:26
Ik denk dat ik na mijn vakantie ook maar over ga stappen. Met dit + iptv kom ik op 50,- uit wat nu 62,50 is bij ziggo met een fors lagere internetsnelheid.

Ik was eerst nog een beetje bang voor dat Carrier-grade NAT maar dat lijkt weinig uit te maken als je zelf gewoon je router voor je netwerk zet.

Op naar de Gbit snelheden :)

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klungeltweaker

klungeltweaker

Mijn grote vraag blijft nog steeds hoe ik bijvoorbeeld een ftp server kan gaan gebruiken. Nu is het heel simpel. Connecten op mijn ip4-adres en port-forward instellen naar de interne server.
Met CGN gaat dat toch nooit werken?
Mijns inziens ligt een deel van de meerwaarde in een hogere upload in het feit dat je services lokaal kan draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Als je je router op .254 in je subnet zet krijg je een extern (via nat) ip adres als ik het zo lees. dus waarom niet

[ Voor 5% gewijzigd door Fish op 10-08-2015 14:34 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
ShadowLord schreef op maandag 15 juni 2015 @ 14:38:
De uitleg hierboven lijkt het er op dat ze routering/NAT voor je doen, maar wanneer je een apparaat het IP 100.x.x.254 geeft dan gaat dit apparaat 1-op-1 naar een IPv4 adres (en waarschijnlijk werken 100.x.x.2 t/m 253 dan niet meer).
Ik vind het een erg gave netwerk architectuur. En de provider accepteert hiermee impliciet de verantwoordelijkheid een goede verbinding te leveren na de NAT. Ook wanneer er veel bandbreedte gebruikt wordt of verbindingen zijn.

Bij Carrier Grade NAT vertrouw je op de beveiliging van de provider. Bij de andere providers vertrouw je een consumenten router firmware die door de provider gemanaged wordt.

Het is in mijn ogen een illusie dat de consumenten router veiliger is dan CGN.

Over x.x.x.254:
Misschien heeft de provider op deze manier alleen per klant die het x.x.x.254 ip gebruikt een statisch IP nodig? Dan lever je de 1% die het wil de ervaring ("ons") en heb je als provider voor de 99% de kosten niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:26
Commander Zulu schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 14:23:
Ik heb gekozen om een ASUS RT-AC68U te gebruiken in router modus op het .254 IP adres. Hierdoor kan ik makkelijk ports forwarden naar mijn thuisnetwerk. Ik maak dus geen gebruik van de DHCP van het Netrebel netwerk. Achter de router gebruik ik een el cheapo Gigabit switch om alle apparaten aan te sluiten via Cat6 kabels.
Dus je kan bijv. FTP of RDP naar buiten openzetten? Wisselt je ip adres vaak?

Als ik beetje lees op internet over CGN kan ik namelijk nergens vinden dat het mogelijk is om een server op te zetten. Netrebel geeft overigens zelf wel op de site aan dat het niet toegestaan is om grootschalige hosting op te zetten wat mij wel weer doet denken dat het wel mogelijk is.

Ik ga ook maar even contact met hun opnemen.

/Edit

Op de site staat overigens duidelijk dat je zelf een volledig /24 subnet krijgt achter 1 ipv4 adres, je deelt dit dus niet met anderen. Ik denk dus niet dat zij dit doen om ipv4 adressen te sparen maar om te garanderen dat alle apparaten in je netwerk volledige snelheid kunnen halen. Het hebben van een eigen router met .254 adres is dan gelijk aan een eigen ipv4 adres, de andere adressen komen dan inderdaad te vervallen.

[ Voor 44% gewijzigd door Team-RiNo op 10-08-2015 18:55 ]

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klungeltweaker

klungeltweaker

Dat /24 subnet klopt.

De CGN-reeks loopt van 100.64.0.0 - 100.127.255.255.

Stel ik ben klantnummer 123124. Dan krijg ik reeks 100.123.124/24. Hierbij kan ik de ipnummers 100.123.124.1 tot en met 100.123.124.254 gebruiken. Deze mag ik ook zelf verdelen binnen mijn netwerk.

Mooi verhaal, maar volgens mij is geen enkel adres in de genoemde reeks publiek geadverteerd, omdat dit een private range is (100.64.0.0/10).

Wikipedia: Private network

Even doorredenerend kan je ook stellen dat CGN is ontstaan uit noodzaak, omdat het aantal publiek geadverteerde IPv4 ip-nummers op is.

Het kan niet anders dan dat er hele reeksen IPv4 ongebruikd op de plank liggen vanwege /8 netwerken:

Wikipedia: List of assigned /8 IPv4 address blocks

Wat er dus over blijft is een IPv6 /64 reeks aan publieke adressen waar je eventueel een service op kan hosten zoals FTP.

[ Voor 3% gewijzigd door klungeltweaker op 11-08-2015 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01-05 21:51
Team-RiNo schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 18:46:
Ik denk dus niet dat zij dit doen om ipv4 adressen te sparen maar om te garanderen dat alle apparaten in je netwerk volledige snelheid kunnen halen. Het hebben van een eigen router met .254 adres is dan gelijk aan een eigen ipv4 adres, de andere adressen komen dan inderdaad te vervallen.
Dat is ook wat ze zelf aangeven. Ik snap daarom ook niet waarom men eerder in dit topic zo spastisch doet over de CGN, het is immers gewoon transparant als je je router statisch .254 assigned.

Zit je wel met het legendarische dubbel NAT, maar enterprise-ijzer van de ISP zou niet zomaar om moeten vallen. Of kan iemand nog een concreet nadeel bedenken?

Natuurlijk wel een setup waarmee ze snel non-dedicated v4 addresses kunnen uitrollen, maar vooralsnog klinkt hun 'excuus' wat mij betreft logisch (ze leveren immers geen router, hoewel je verwacht dat iemand die voor Netrebel kiest ook capabel genoeg is om zelf een fatsoenlijke router te kopen)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KorneelB
nu alweer een maand of 3 verder met Netrebel en echt super..

klopt idd dat het transparant doorgezet wordt naar de .254 . ingaande en uitgaande services geen probleem en snelheid is perfect..

had wat bijzondere verzoekjes waar bij vorige providers nooit verzoek aan werd gegeven, bij Netrebel geen enkel probleem en tegen een goede prijs..
long story short.. super tevreden klant hier!

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowLord
Goed om te horen. Nu in de rest van Nederland nog :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noahlvb
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:22

Noahlvb

Wat?.. TECH? Waar!!!

Ik sluit me helemaal aan bij ShadowLord, I want Gigabit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commander Zulu
  • Laatst online: 29-04 14:40
Sorry voor de slome reactie.

Ja je kan de poorten open zetten naar buiten. Ik heb geen idee of je publieke IP vaak verandert, daar heb ik nog niet naar gekeken.
Team-RiNo schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 18:46:
[...]

Dus je kan bijv. FTP of RDP naar buiten openzetten? Wisselt je ip adres vaak?

Als ik beetje lees op internet over CGN kan ik namelijk nergens vinden dat het mogelijk is om een server op te zetten. Netrebel geeft overigens zelf wel op de site aan dat het niet toegestaan is om grootschalige hosting op te zetten wat mij wel weer doet denken dat het wel mogelijk is.

Ik ga ook maar even contact met hun opnemen.

/Edit

Op de site staat overigens duidelijk dat je zelf een volledig /24 subnet krijgt achter 1 ipv4 adres, je deelt dit dus niet met anderen. Ik denk dus niet dat zij dit doen om ipv4 adressen te sparen maar om te garanderen dat alle apparaten in je netwerk volledige snelheid kunnen halen. Het hebben van een eigen router met .254 adres is dan gelijk aan een eigen ipv4 adres, de andere adressen komen dan inderdaad te vervallen.

• DutchHawk
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-03 22:42
Heeft toevallig ook iemand het tv pakket afgenomen van de partij waar netrebel mee samenwerkt?

• Noahlvb
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:22

Noahlvb

Wat?.. TECH? Waar!!!

j.kappert schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 14:10:
Heeft toevallig ook iemand het tv pakket afgenomen van de partij waar netrebel mee samenwerkt?
Ik ben eigenlijk ook wel erg benieuwd wat voor constructie hiervoor wordt gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
Zo spannend zal dat toch niet zijn?

Ze nemen een TV-dienst af bij een derde partij, dat fiets je normaliter over een VLAN heen (ze hebben immers toch hun eigen infra) en klaar. Klant plaatst een STB van welbekend merk en heeft TV.

Met als enige hiaat dat Netrebel geen router meelevert, en dus geen VLANs kan opsplitsen voor de klant. Misschien krijg je ze dan toch over hetzelfde poortje als 'internet'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustFogMaxi
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 19-04 11:19

JustFogMaxi

zzzZzZZzZ

Waarom zegt de site dat er bij geen glasvezel is? Is er dus wel, KPN etc iedereen is er aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KorneelB
in welke plaats woon je?
is momenteel enkel in houten..

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchHawk
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-03 22:42
Thralas schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 10:05:
Zo spannend zal dat toch niet zijn?

Ze nemen een TV-dienst af bij een derde partij, dat fiets je normaliter over een VLAN heen (ze hebben immers toch hun eigen infra) en klaar. Klant plaatst een STB van welbekend merk en heeft TV.

Met als enige hiaat dat Netrebel geen router meelevert, en dus geen VLANs kan opsplitsen voor de klant. Misschien krijg je ze dan toch over hetzelfde poortje als 'internet'?
Daar gaat het mij niet echt om, ik wil graag weten of er al mensen zijn die gebruik maken van de TV-Dienst en wat hun ervaring is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
JustFogMaxi schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 10:08:
Waarom zegt de site dat er bij geen glasvezel is? Is er dus wel, KPN etc iedereen is er aanwezig.
Hun database is klaarblijkelijk niet gekoppeld aan die van Reggefiber.

Maakt ook niet uit, want ze leveren vooralsnog toch slechts in een handjevol gebieden.

Zou mooi zijn als Netrebel/Tweak/Vodafone eens meer openheid van zaken zouden geven over hun ODF-plannen. Zal wel weer niet kunnen ivm. concurrentie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Thralas schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 15:42:
[...]

Hun database is klaarblijkelijk niet gekoppeld aan die van Reggefiber.

Maakt ook niet uit, want ze leveren vooralsnog toch slechts in een handjevol gebieden.

Zou mooi zijn als Netrebel/Tweak/Vodafone eens meer openheid van zaken zouden geven over hun ODF-plannen. Zal wel weer niet kunnen ivm. concurrentie...
Uiteraard is hun database wel aan die van Reggefiber gekoppeld (ze hebben immers een contract met Reggefiber). Maar alleen voor de adressen die behoren bij de PoP's waar Netrebel haar eigen apparatuur heeft staan. In Houten dus.

Ik neem dan ook aan dat het adres waar het hier over gaat daar niet onder valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
Barre73 schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 15:59:
Uiteraard is hun database wel aan die van Reggefiber gekoppeld (ze hebben immers een contract met Reggefiber). Maar alleen voor de adressen die behoren bij de PoP's waar Netrebel haar eigen apparatuur heeft staan. In Houten dus.
Zeker weten? Ik meen me te herinneren dat ze ergens aangaven een vrijelijk verkrijgbare database te gebruiken. Kan het echter niet meer vinden.
Ik neem dan ook aan dat het adres waar het hier over gaat daar niet onder valt.
Nee, maar JustFogMaxi geeft aan dat hij 'gewoon' glas van KPN kan krijgen. En als je een 'werkend' adres buiten de Netrebel-range intikt krijg je een melding dat er wel glas is, maar geen Netrebel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Als dat laatste zo is dan klopt er inderdaad iets niet en zou Netrebel even met Reggefiber moeten checken of hun database up to date is.
Een vrij verkrijgbare database van Reggefiber adressen is er niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
Barre73 schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 17:35:
Een vrij verkrijgbare database van Reggefiber adressen is er niet.
Gevonden (de post, niet de database)!

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/44ZDkIN.png

Denk toch een soort eigen brouwsel icm. een handjevol postcodes waar ze zelf zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Thralas schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 17:43:
[...]

Gevonden (de post, niet de database)!

[afbeelding]

Denk toch een soort eigen brouwsel icm. een handjevol postcodes waar ze zelf zitten.
Heel apart...

Maar dan nog: De adressen in Houten kunnen ze met een directe koppeling of anders een wekelijks CSV bestand vanuit Reggefiber krijgen. Ze betalen niet voor niks huur voor de PoPs en de lijnen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaisersoze
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 04-02 23:35
Ik heb me weinig verdiept in CGN maar het klinkt toch wel interessant. 1 GB/s symmetrisch voor die prijs is gewoon een goede deal. Als je een vast ip krijgt en je kan zelf port forwarden dan klinkt het wel goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 613951

Dat is dan dubbel NAT, 1 door hun en 1 door je eigen router.
hierbij loop je de kans dat de nat soort die ze gebruiken de source poorten dynamisch veranderd(port-randomization). En jij weer ook thuis. (behalve als je dat natuurlijk kan configgen thuis) waarmee sommige applicaties niet werken of niet goed functioneren.

Echt jammer, en ook een beetje een late reactie van mij , mah jah, wel jammer desalniettemin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CamelKnight
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-04 19:51
Netrebel gaat hun diensten ook aanbieden op LVCNet (mits dat er komt). LVCNet zal glasvezel uit gaan rollen in de omgeving van Cuijk (Brabant).
Wat zijn de huidige ervaringen met Netrebel? Is het nog steeds goed of is er inmiddels de klad in gekomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramshackle
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07:48
Ik zit inmiddels ongeveer een half jaartje bij Netrebel, en ik ben erg tevreden!

Ik maakte me eerst ook een beetje zorgen om CGN, maar je kan het hele CGN-verhaal gewoon negeren als je daar geen behoefte aan hebt. Ik heb een eigen router staan (een Ubiquiti EdgeRouter Lite die ook daadwerkelijk 1 Gb/s aan kan). Die staat statisch ingesteld als 100.64.x.254 en krijgt zonder verdere configuratie automatisch al het verkeer naar mijn publieke IP doorgestuurd. Geen dubbele NAT of iets in die richting dus als je dat niet wil.

[ Voor 0% gewijzigd door ramshackle op 24-05-2016 13:50 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Dat snap ik niet. Dat 100.64 blok is gereserveerd voor NAT, daaruit kun je geen publieke IPs krijgen. Heb je daarnaast dan ook nog een echt (niet gedeeld) publiek IP? Volgens mij is de bedoeling van dit systeem juist dat meerdere gebruikers een publiek IP delen.
Mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
CAPSLOCK2000 schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 17:55:
Dat snap ik niet. Dat 100.64 blok is gereserveerd voor NAT, daaruit kun je geen publieke IPs krijgen. Heb je daarnaast dan ook nog een echt (niet gedeeld) publiek IP
Ja.
Volgens mij is de bedoeling van dit systeem juist dat meerdere gebruikers een publiek IP delen.
Als je met 'dit systeem' carrier grade nat bedoelt, daar is die IP-reeks inderdaad voor bedacht.
Mis ik iets?
Ja. De aanname dat NAT gelijkstaat aan het gebrek aan een (uniek) publiek IP is hierboven al veel vaker gedaan - dat is je fout.

Weliswaar past Netrebel NAT toe, maar men reserveert (vooralsnog) voor iedere klant een eigen publiek adres, welke ze NAT'en naar 100.X.X.254.

Als je dus enkel 100.X.X.254 gebruikt (op je router) houd je er een compleet transparante NAT op na. Heb je dat niet nodig, dan kun je met een (goedkope) switch af en doet Netrebel many-to-one NAT voor je - misschien is het wel gewoon een service?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Ik weet dat 1:1 NAT mogelijk is maar ik vind het een opmerkelijke keuze. Als ze genoeg adressen hebben voor al hun klanten dan is die hele constructie niet nodig. Ik zie op zich wel de voordelen van NAT door de provider laten doen omdat die betere apparatuur hebben, wat dat betreft zie ik de service wel.

Toch heb ik het gevoel dat ze dit niet lang gaan volhouden. Ik vermoed dat ze hebben gemerkt dat CGNAT in Nederland niet te verkopen is en dat ze toen maar snel wat extra ip's hebben gekocht om niet failliet te gaan. Ik denk dat ze er mee zullen moeten stoppen als ze meer klanten krijgen en hun voorraad IP-adressen op raakt. Wellicht gokken ze er op dat Nederland tegen die tijd genoeg veranderd is dat IPv6+CGNAT wel verkoopbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 660607

Ik heb me ook ingelezen over NetRebel. Wat ze denk ik doen is de glasvezel modem in bridge modus zetten zodat er alleen internet naar je thuis netwerk gaat. Wat ik nu overigens ook gedaan heb met de ziggo modem. Dan is het wel verstandig om je eigen router in te stellen met firewall enzo. Of nog beter je netwerk via VPN te gebruiken.

Wat me niet lekker zit bij NetRebel is de internet privacy en download geheimhouding. Verboden content snap ik nog wel maar iedereen download wel eens een film. Wat heb je aan snelle internet als je niet mag downloaden. En werken ze samen met Brein?
https://netrebel.nl/vrijheid#copyright Over het kopje "Copyright schending of verboden content".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Anoniem: 660607 schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 12:54:
Ik heb me ook ingelezen over NetRebel. Wat ze denk ik doen is de glasvezel modem in bridge modus zetten zodat er alleen internet naar je thuis netwerk gaat. Wat ik nu overigens ook gedaan heb met de ziggo modem. Dan is het wel verstandig om je eigen router in te stellen met firewall enzo. Of nog beter je netwerk via VPN te gebruiken.

Wat me niet lekker zit bij NetRebel is de internet privacy en download geheimhouding. Verboden content snap ik nog wel maar iedereen download wel eens een film. Wat heb je aan snelle internet als je niet mag downloaden. En werken ze samen met Brein?
https://netrebel.nl/vrijheid#copyright Over het kopje "Copyright schending of verboden content".
Dit gaat niet over downloaden maar over uploaden en beschikbaar maken van illegale content vanaf jouw computer/server. Die zich dus in het netwerk van Netrebel bevindt. Lees het nog maar eens goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 59888

Anoniem: 660607 schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 12:54:
[...]

We hebben in Nederland uiteraard wetgeving rondom auteursrechten en die verplicht providers om een procedure te hebben voor het verwijderen of toegankelijk maken van auteursrechtelijk beschermde werken. Netrebel is dus domweg verplicht dit zo te doen, net zoals iedere andere Nederlandse internetprovider. Het enige verschil is dat ze daar open over zijn in plaats het alleen in hun algemene voorwaarden te vermelden. Wat mij betreft prijzenswaardig en zeker geen reden voor een idiote complottheorie over "samenwerking" met Brein. :X

"iedereen download wel eens een film" Ja veel mensen wel, zo zijn er ook veel mensen die wel eens door rood fietsen. Dat is ook verboden. Het kan toch geen verrassing zijn dat als je iets doet wat wettelijk verboden is en gesnapt wordt dat er dan consequenties zijn. 8)7

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 59888 op 27-05-2016 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 8191

Even een schopje omhoog met mijn ervaring met Netrebel.

Inmiddels ben ik ook overgestapt op Netrebel en heel eerlijk vind ik het super werken.
Bekabelt geeft de speedtest bij mij meer dan 940 mbit up en down. Niet verkeerd imho.
Wifi is natuurlijk een stuk minder maar dat is ook van veel meer factorenafhankelijk.
Het aansluiten ging erg gemakkelijk en ik vind alles transparant en eerlijk gaan.
Gewoon geen gezeur en een dikke internet verbinding, dat is wat je krijgt.
Voor de rest moet je het zelf uitzoeken.
Dus zelf een router kopen en dergelijke.Ik vind dat persoonlijk wel prettig omdat bij de meeste providers je toch een brakke wifi router krijgt en je dan alsnog zelf iets moet gaan aanschaffen.

Als je alles overigens uit gaat rekenen is het dus als je het over een jaar gaat berekenen (wat ik altijd doe), het eerste jaar niet heel erg goedkoop omdat je wat extra kosten hebt. Immers betaal je aansluitkosten, evt een borg voor de glasvezel connector en je dus een router moet aanschaffen. Maar uiteindelijk verdien je dat zeer zeker terug en heb je nog steeds zeer snel internet voor een relatief laag bedrag.

Ik had hiervoor een andere provider en dan zit je naast internet vaak ook automatisch vast aan TV en eventueel telefonie. Dingen die ik al jaren niet meer gebruik. Immers kijk ik alles online en bellen doe ik alleen via mobiel.

Dus voor mij is het erg prettig dat ik alleen internet heb met een zeer goede snelheid. Niet meer, niet minder. En het is ook gewoon maandelijks opzegbaar direct vanaf het begin. Dus ook geen jaarcontract zoals bij andere providers. Geeft ook een prettig idee en ook een stok achter de deur. Ook voor Netrebel, immers willen ze denk ik ook liever geen klanten kwijt lijkt mij.

Al met al ben ik ben ik voorlopig een zeer tevreden klant! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 660607

Barre73 schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 15:57:
[...]

Dit gaat niet over downloaden maar over uploaden en beschikbaar maken van illegale content vanaf jouw computer/server. Die zich dus in het netwerk van Netrebel bevindt. Lees het nog maar eens goed.
Gast lees het zelf maar nog eens goed! Mensen vragen zich af hoe netrebel het internet verkeer regelt zonder modem. En dat je een eigen router moet gebruiken, daar heb ik antwoord opgegeven. Als je alles met het minste risico wil doen moet je VPN gebruiken.

Uploaden mag zowiezo niet en downloaden officieel ook niet. Als ik jou was zal ik zelf eerst eens goed lezen voordat je dat tegen iemand anders zegt. Een manier zoeken om veilig te uploaden is ook niet echt handig om dat zo openlijk te doen hè?

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 660607 op 05-10-2016 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Anoniem: 660607 schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 09:01:
[...]

Gast lees het zelf maar nog eens goed! Mensen vragen zich af hoe netrebel het internet verkeer regelt zonder modem. En dat je een eigen router moet gebruiken, daar heb ik antwoord opgegeven. Als je alles met het minste risico wil doen moet je VPN gebruiken.

Uploaden mag zowiezo niet en downloaden officieel ook niet. Als ik jou was zal ik zelf eerst eens goed lezen voordat je dat tegen iemand anders zegt. Een manier zoeken om veilig te uploaden is ook niet echt handig om dat zo openlijk te doen hè?
Ik weet niet waar deze reactie op slaat?
1) Ik heb nooit iets geroepen over een manier zoeken om veilig te uploaden. Ik reageerde in die post op jouw opmerking over download geheimhouding en dat iedereen wel eens een film downloadt (jouw woorden)
2) uploaden en downloaden van content met copyright mag inderdaad niet in nederland.Heb ik ook nooit ontkend.

Maar ik blijf bij mijn eerste stelling: De link die je gaf naar het stappenplan van Netrebel gaat niet over downloaden van illegale content door jou via je Netrebel verbinding.
Het gaat over uploaden/of beschikbaar maken van illegale content door jou vanaf je computer met een Netrebel internetverbinding.Bijvoorbeeld via torrents, of een FTP server of zoiets.

Citaat:
Verzoeker verzoekt Netrebel tot blokkeren van toegang tot informatie die extern bereikbaar is op het Netrebel netwerk.

Verzoeker is de rechthebbende, gedaagde is de aanbieder. Dus als jij iets aanbiedt (bijvoorbeeld als seeder op een torrent netwerk) ben jij aanbieder en is dat extern toegankelijk op het Netrebel netwerk. En kan een rechthebbende dus Netrebel verzoeken om jou te blokkeren. Of in ieder geval die content.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanderma
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-03 11:11
Ongelofeloos wat een reacties hier.

Hier de werkelijkheid opgesommeerd:

Netrebel biedt:
  • Een 1 Gbit verbinding op je Glasvelzel aansluiting (dus zonder routert)
  • [Deze gigabit haal je dus vrijwel altijd, omdat je er geen ghabbiebabbie router tussen hoeft te zetten.[/li]
  • DHCP zodat je als je een switch aansluit, je meerdere pc's kan aansluiten.
  • ALLE poorten op je publieke IP geNAT naar het .254 adres, zodat je zelf een apparaat kan aansluiten die daar mee omgaat (eigen router, of je server)
De hoeveelheid opmerkingen die ik hier lees de nergens over gaan, zijn echt om te huilen.
Mensen die vol overtuiging hun argwaan uiten terwijl hier totaal geen reden voor is. Jammer.

NetRebel is juist uniek omdat ze bieden wat ze zeggen, en niets meer en al zeker niets minder.

(Net zelf, na goed inlezen, overgestapt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonVH
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01-05-2020
Onderwerp is wat ouder maar heb na doorlezen toch wat vragen als semi-leek, graag zonder in technische details te duiken:

- heb ik praktisch gezien een eigen IP-adres wat ik bijv. kan gebruiken met Dyndns, No-IP?

- nu glasvezel met daarachter een Apple Airport Extreme waar verder alles op is aangesloten. Kan dit ongewijzigd zo blijven?

- het grote voordeel zou zijn "Internet zonder TV: (TV gaat Ziggo worden vanwege ongecodeerd DVB-C) maar wat zijn nu de concrete nadelen?

- Zijn er prijsgunstige alternatieven? Dus puur basic maar wel snel Internet zonder TV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaikoW
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 17:08

HaikoW

International man of mystery

- heb ik praktisch gezien een eigen IP-adres wat ik bijv. kan gebruiken met Dyndns, No-IP?
Gebruik zelf geen Dyndns ofzo maar volgens mij krijg je gewoon een vast IP adres (die van mij is de laatste 12-maanden in ieder geval niet veranderd.
- nu glasvezel met daarachter een Apple Airport Extreme waar verder alles op is aangesloten. Kan dit ongewijzigd zo blijven?
Als je Airport in bridge staat kan deze direct in de glasvezel converter in de meterkast. Gebruik deze opstelling zelf ook.
- het grote voordeel zou zijn "Internet zonder TV: (TV gaat Ziggo worden vanwege ongecodeerd DVB-C) maar wat zijn nu de concrete nadelen?
Wij hebben hier KNIPPR voor een tientje per maand. Best een verschil met de 35 euro die we iedere maand bij Ziggo achterlieten. Dit werkt prima op de AppleTV, vergelijkbaar met Ziggo qua kwaliteit alleen minder zenders en niet kunnen opnemen.
Zijn er prijsgunstige alternatieven? Dus puur basic maar wel snel Internet zonder TV.
Nee, tenzij je uit Houten wilt verhuizen (tweak in Almere/Enschede voor 40 Euro, DDS in Gouda voor 70 euro)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
HaikoW schreef op zondag 12 februari 2017 @ 21:34:
[...]

Gebruik zelf geen Dyndns ofzo maar volgens mij krijg je gewoon een vast IP adres (die van mij is de laatste 12-maanden in ieder geval niet veranderd.

[...]

Als je Airport in bridge staat kan deze direct in de glasvezel converter in de meterkast. Gebruik deze opstelling zelf ook.

[...]

Wij hebben hier KNIPPR voor een tientje per maand. Best een verschil met de 35 euro die we iedere maand bij Ziggo achterlieten. Dit werkt prima op de AppleTV, vergelijkbaar met Ziggo qua kwaliteit alleen minder zenders en niet kunnen opnemen.

[...]

Nee, tenzij je uit Houten wilt verhuizen (tweak in Almere/Enschede voor 40 Euro, DDS in Gouda voor 70 euro)
Je vergeet Jonaz... Stuk dichterbij.

(en Tweak zit met eigen netwerk in veelk meer plaatsen dan je hier opnoemt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaikoW

HaikoW

Barre73 schreef op zondag 12 februari 2017 @ 21:47:
[...]

Je vergeet Jonaz... Stuk dichterbij.

(en Tweak zit met eigen netwerk in veelk meer plaatsen dan je hier opnoemt)
OK, is nieuw voor mij dat Jonaz stand alone gigabit internet aanbiedt.
Tweak gigabit idd in meerdere plaatsen dan ik aangaf, maar nog steeds niet in Houten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
HaikoW schreef op maandag 13 februari 2017 @ 14:25:
[...]

OK, is nieuw voor mij dat Jonaz stand alone gigabit internet aanbiedt.
Tweak gigabit idd in meerdere plaatsen dan ik aangaf, maar nog steeds niet in Houten.
Elke aanbieder biedt stand-alone internet aan. En de vraag was ook niet of er Gbit werd aangeboden, maar "snel internet".
Ik schaar 500/500 wel onder snel als je het niet erg vindt :-)

Dus dan zit je voor 500/500 in Houten aan:
KPN voor € 52,50 per maand (Experiabox kan makkelijk vervangen worden voor bepaalde eigen routers)
T-Mobile (voorheen Vodafone) voor 45 euro per maand (die standaard router is ook met wat inspanning te vervangen voor eigen apparatuur)

En alleen Netrebel biedt dus 1000/1000 voor 37,50 per maand.

En meer kan ik even niet bedenken eigenlijk... Alle anderen kunnen het ook wel leveren maar nemen dan af bij KPN wat het duurder maakt. Alleen Netrebel, Vodafone/T-Mobile en KPN hebben eigen apparatuur in de PoP staan. Wat op zich al best een goede score is vergeleken met veel andere plekken in Nederland waar alleen KPN levert en alle anderen dus bij KPN inkopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HaikoW

HaikoW

500/500 Is zeker ook snel internet. Omdat de poster de vraag in het Netrebel forum plaatst was het mijn interpretatie om op zoek te gaan naar prijsgustiger Gigabit aanbieders, anyway...

Even overzichtje gemaakt van de "snel Internet only" glaszvezel aanbieders in Houten.
EUR 37,50 - Netrebel 1000/1000
EUR 45,00 - Vodafone Thuis 500/500
EUR 52,50 - KPN 500/500
EUR 55,00 - Plinq 500/500
EUR 63.50 - XS4ALL 500/500
EUR 64,95 - Fiber 500/500
EUR 65,00 - Tweak 500/500
EUR 66,55 - Fieber 500/500
EUR 69,95 - Stipte 500/500
EUR 72,75 - Helden van Nu 500/500

Duidelijk te zien dat de partijen die niet hun eigen apparatuur hebben staan duurder zijn, de top-3 bestaat uit de partijen die eigen apparatuur in de PoP hebben staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funrider
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-04 16:30
HaikoW schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 12:27:
500/500 Is zeker ook snel internet. Omdat de poster de vraag in het Netrebel forum plaatst was het mijn interpretatie om op zoek te gaan naar prijsgustiger Gigabit aanbieders, anyway...

Even overzichtje gemaakt van de "snel Internet only" glaszvezel aanbieders in Houten.

Duidelijk te zien dat de partijen die niet hun eigen apparatuur hebben staan duurder zijn, de top-3 bestaat uit de partijen die eigen apparatuur in de PoP hebben staan.
Ik neem aan dat het bij sommige van deze aanbieders op pakket (internet + tv + vast bel) prijzen gaat of wil je zeggen dat de 50+/60+ euro p/mnd enkel voor internet is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaikoW

HaikoW

wil je zeggen dat de 50+/60+ euro p/mnd enkel voor internet is?
Yup, 50 - 60 Euro voor alleen internet. Je krijgt natuurlijk wel korting als je ook TV afneemt. Bij KPN en Vodafone Thuis betaal je voor de combi 500/500 + HD TV dan 60 Euro per maand, bij Stipte 84,95 Euro.

In Houten kan je dus voor 47,49 Euro per maand gigabit internet + HD TV krijgen.
Scheelt mooi 150 euro per jaar t.o.v. KPN/Vodafone en die Gigabit lijn is ook erg prettig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeTreeDorpie
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 04-02 08:14
Over een tijdje wordt er bij ons (waarschijnlijk) ook glasvezel aangelegd. Ik zit te twijfelen over welke provider voor mij de beste keuze is. Hieruit kan ik kiezen https://www.lvcnet.nl/informatie/pakketten

Wij hebben nu een ziggo verbinding van 40/4. Het liefste zou ik de gigabit van netrebel nemen maar ik weet van een aantal dingen niet voldoende. Dus hier komen de vragen (over als ik netrebel neem):

vraag 1: Blijft de coax kabel bruikbaar. Zoja welke provider heeft een voordelig tv/telefoon abbo. (Een tijdje geleden kon dit nog bij xs4all.)

vraag 2: Dit is misschien het beste te beantwoorden door iemand met ervaring. Hoe zit het met port forwarding. Stel ik wil een gameserver, rdp of website hosten, is dit dan mogelijk door zelf te forwarden. Want het is mij niet helemaal duidelijk of het externe ip adres alleen door mij wordt gebruikt of dat die al bij netrebel geNAT wordt.

Intel i7 13700k | RTX 3080 | 32GB Geheugen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
Vraag 1: zeker. De coaxkabel heeft helemaal niets te maken met de glasvezel van LVC Net. Ze kunnen naast elkaar. Op de coaxkabel is maar 1 provider, meestal Ziggo. Als je de DSL kabel bedoelt: dan moet je altijd internet in je abonnement nemen omdat daar internet nodig is voor TV en telefonie.

Dus de vraag is eerst: welke kabel bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeTreeDorpie
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 04-02 08:14
Barre73 schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 18:32:
Vraag 1: zeker. De coaxkabel heeft helemaal niets te maken met de glasvezel van LVC Net. Ze kunnen naast elkaar. Op de coaxkabel is maar 1 provider, meestal Ziggo. Als je de DSL kabel bedoelt: dan moet je altijd internet in je abonnement nemen omdat daar internet nodig is voor TV en telefonie.

Dus de vraag is eerst: welke kabel bedoel je?
Ik heb nu een lijntje van Ziggo. Daarop heb ik een alles in 1 abbo. Maar ik zou dus nie tweten wat voor een lijntje/kabel dat is

Intel i7 13700k | RTX 3080 | 32GB Geheugen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeka
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 30-04 22:47

jeka

Support your local club.

Ziggo is altijd Coax. Je kan ziggo tv houden en er Netrebel Internet (glasvezel) bij doen.

FCG

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barre73
jeka schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 10:07:
Ziggo is altijd Coax. Je kan ziggo tv houden en er Netrebel Internet (glasvezel) bij doen.
Dat kan inderdaad zeker. Maar telefonie kan dan niet bij Ziggo. Daarvoor moet je ook internet afnemen daar. En dat wilde hij via Netrebel doen.

@Pentiumdualcore Het wordt even een langer verhaal maar als je nog vragen hebt dan hoor ik het wel.

Optie 1): Alles bij Ziggo
Optie 2): Alles bij Ziggo maar dan met het meest basale internet. Daarnaast heb je dan Internet via Netrebel/glasvezel.Internet van ZIggo gebruik jij dan gewoon niet. Ziggo zelf heeft dat alleen nodig voor telefonie.
Optie 3): TV van Ziggo, Internet via glasvezel/Netrebel. Telefonie bij een aparte provider beleggen. Een zogenaamde VOIP provider. Daar zijn er een groot aantal van. Als je je daar aanmeldt kun je je huidige telefoonnummer laten porteren vanaf je huidige aanbieder (zonder daar dus je abonnement meteen op te hoeven zeggen).
Om daar ook te kunnen bellen is een ATA het meest praktisch. Dat is een simpel klein apparaatje waarop je een internetkabel vanaf je router aansluit. En aan de andere kant kan je dan je huidige telefoons aansluiten.

Voorbeeld van een ATA: pricewatch: Cisco SPA112 ATA

Nadelen van optie 3): Je hebt geen alles-in-1 abonnement maar alle drie de diensten bij aparte providers, je betaalt 1 keer voor zo'n ATA (circa 50 euro) en het is even wat klein gedoe met telefoonnummer porteren en zo.

Voordeel: Je bent absoluut goedkoper uit qua bellen (meeste VOIP providers zitten rond de paar cent per minuut, afrekenen per seconde en geen starttarief), je bent niet meteen alle diensten kwijt als er iets gebeurt omdat je bij verschillende providers zit, en je hebt het beste van meerdere werelden. TV van Ziggo, 1 Gbit internet van Netrebel, en goedkope telefonie van partij X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esky
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15:55
Netrebel is nu ook actief op het glasvezelnetwerk van Rekam in Midden-Holland (Gouda en omgeving).

Speciaal is dat ze op dit netwerk naast hun normale 1Gbit voor €37,50 ook een combinatie met Rekam televisie (via coax) bieden voor €49,95.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Massiefje
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-04 22:09
esky schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 10:10:
Netrebel is nu ook actief op het glasvezelnetwerk van Rekam in Midden-Holland (Gouda en omgeving).

Speciaal is dat ze op dit netwerk naast hun normale 1Gbit voor €37,50 ook een combinatie met Rekam televisie (via coax) bieden voor €49,95.
Ik schijn de eerste te zijn die een abonnement heeft aangevraagd in dit Rekam gebied! Heb een half uur met iemand van Netrebel gesproken hoe het netwerk precies in elkaar steekt. Alleen het feit dat er zoveel tijd voor mij vrij gemaakt werd vond ik al netjes. Dat het netwerk zo goed in elkaar steekt (op papier) was voor mij extra reden om een 'netrebel' te worden :)

Ben heel benieuwd hoe mij dit gaat bevallen. Zit nu bij DDS in hetzelfde gebied en dat is zeker niet verkeerd. Alleen een probleem met hun DHCP server (elke 24 uur doen ze een DHCP request, waardoor je verbinding heel kort uitvalt...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teknoviking
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23-04 22:08
Massiefje schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 00:41:
[...]

Ik schijn de eerste te zijn die een abonnement heeft aangevraagd in dit Rekam gebied! Heb een half uur met iemand van Netrebel gesproken hoe het netwerk precies in elkaar steekt. Alleen het feit dat er zoveel tijd voor mij vrij gemaakt werd vond ik al netjes. Dat het netwerk zo goed in elkaar steekt (op papier) was voor mij extra reden om een 'netrebel' te worden :)

Ben heel benieuwd hoe mij dit gaat bevallen. Zit nu bij DDS in hetzelfde gebied en dat is zeker niet verkeerd. Alleen een probleem met hun DHCP server (elke 24 uur doen ze een DHCP request, waardoor je verbinding heel kort uitvalt...)
Interessant, weet je toevallig ook of je de 'reggefiber bijdrage' a €59 voorgeschoteld krijgt? In principe heb je als inwoner van het Rekam gebied natuurlijk bijzonder weinig met reggefiber te maken aangezien Rekam de netwerkbeheerder is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Massiefje
Teknoviking schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 15:39:
[...]

Interessant, weet je toevallig ook of je de 'reggefiber bijdrage' a €59 voorgeschoteld krijgt? In principe heb je als inwoner van het Rekam gebied natuurlijk bijzonder weinig met reggefiber te maken aangezien Rekam de netwerkbeheerder is.
Nee, dat durf ik je nog niet te zeggen. Ik was zo vroeg met aanmelden, dat ze nog niet eens hun netwerk op orde hadden om mij direct aan te sluiten!

Echter, ik heb alles al draaien hier, ze hoeven niet langs te komen en hoeven alleen maar digitaal het juiste signaal naar mijn huis te brengen. En inderdaad, heb niets met Reggefiber te maken, dus... dat gaan we niet betalen, uiteraard!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esky
Teknoviking schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 15:39:
[...]
Wat ik begreep is dat er wel aansluitkosten zijn, maar ik weet niet meer precies hoe hoog die zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
esky schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 07:55:
[...]

Wat ik begreep is dat er wel aansluitkosten zijn, maar ik weet niet meer precies hoe hoog die zijn.
Op hun website staat letterlijk dat ze, afhankelijk van het gebied, kosten in rekening kunnen brengen. Netrebel is operator en plaatst zelf apparatuur in de PoP. Bij Reggefiber betaal je dan als operator inderdaad een startbedrag voor de ruimte in de PoP, een huurbedrag voor die ruimte, een eenmalige tarief bij start van een lijnhuur (per klant dus) en een maandelijkse huur voor die lijn. Die bedragen zijn allemaal met de ACM besproken en goedgekeurd en elke operator betaalt hetzelfde.
Dat is een hele normale werkwijze voor netwerkbeheerders. Rekam is ook een netwerkbeheerder dus het zou best kunnen dat Netrebel daar ook een bepaald bedrag betaalt dat ze deels doorberekenen aan klanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esky
Barre73 schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 23:36:
[...]
Rekam is ook een netwerkbeheerder dus het zou best kunnen dat Netrebel daar ook een bepaald bedrag betaalt dat ze deels doorberekenen aan klanten.
Voor de duidelijkheid nog even alle kosten van een Netrebel aansluiting op het Rekam glasvezelnetwerk:

Eenmalige aansluitkosten € 59
Borg glasvezelconnector € 40

Maandbedrag € 37,50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steenfabriek
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 28-10-2020
mss een ongewenst vraag; maar ik stel m toch maar..

Ik zit nu op ziggo; tv en internet.

Ik wil over naar glasvezel internet, geen tv meer.

Netrebel klinkt fantastisch maar wat mij als leek nu niet duidelijk is;

Neem ik wel of geen router?
Wat zijn de voordelen van een router, wat zijn de nadelen?
Hoe pikt mijn apparatuur de wifi op als er geen router tussen zit?
Welke routers zijn geschikt?

Gebruik op dit moment;
1 Samsung smart tv (netflix en kabel, die laatste gaat er uit.)
1 Harman Kardon (tuner/versterker/dvd)
2 tablets
3 mobiele telefoons
3 pc's (nooit tegelijk)

Ik lees hier zo veel technische informatie, waar ik niets van snap, dat ik bijna geneigd zou zijn om toch maar naar tmobile of RWE over te stappen..

Alvast bedankt voor de gene die de moeite willen nemen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeka
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 30-04 22:47

jeka

Support your local club.

Zonder Router heb je geen netwerk. Dus een router heb je nodig. Ook voor je wifi signaal gok ik.

Je moet ook ergens de verbinding van Netrebel op aansluiten. Hoe ben je dit van plan zonder router?

Ik denk dat je beter een iets meer standaard provider kunt kiezen.

FCG

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barre73
jeka schreef op maandag 17 juli 2017 @ 15:24:
[...]

Zonder Router heb je geen netwerk. Dus een router heb je nodig. Ook voor je wifi signaal gok ik.

Je moet ook ergens de verbinding van Netrebel op aansluiten. Hoe ben je dit van plan zonder router?

Ik denk dat je beter een iets meer standaard provider kunt kiezen.
Je hebt geen router nodig als je maar 1 apparaat wil aansluiten.

@Steenfabriek: Netrebel levert een NTU (omzetting glasvezel naar ethernetsignaal) op de aansluiting van de glasvezelbeheerder (Reggefiber of Rekam bijvoorbeeld) met 1 UTP uitgang waarop je een computer kan aansluiten.
Op die aansluiting kan je ook een switch aansluiten om meer apparaten te kunnen gebruiken.
Dit kan omdat Netrebel zelf vanuit hun netwerk de toekenning van de IP adressen regelt. Iets dat normaliter je router doet.

Als jij geen behoefte hebt aan het toekennen van statische IP adressen en je hebt genoeg aan 98 apparaten om aan te sluiten (bekabeld en draadloos), dan kan jij het beste een switch kopen. om aan te sluiten op de Netrebel aansluiting. En een apart accesspoint dat je bekabeld op die switch aansluit en op de beste plek in je huis plaatst voor de wifidekking. Die beste plek is meestal niet de plaats waar je glasvezelaansluiting zit dus op die manier sla je twee vliegen in 1 klap.
Bijvoorbeeld deze als switch, en deze als Accesspoint.
Goedkoper kan natuurlijk ook wel maar ik heb gekeken naar een Accesspoint dat op alle vlakken altijd heel goed scoort en dan is dit merk absoluut de top.

Je hoeft op de switch niks in te stellen. gewoon aansluiten op het kastje van netrebel (de NTU) en je computer/TV weer op die switch. En klaar.
Instellen van een accesspoint moet wel maar dat gaat vooral over het instellen van je wifinetwerk (welke kanalen zijn het beste, welke plek, hoe geef jet je netwerk een naam. en wachtwoord.. etc). Daar is voldoende info over te vinden op internet en bovendien zit er altijd nog een handleiding bij zo'n apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svijf
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-05 21:38

svijf

b5beveiliging.nl

Massiefje schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 11:13:
[...]

Nee, dat durf ik je nog niet te zeggen. Ik was zo vroeg met aanmelden, dat ze nog niet eens hun netwerk op orde hadden om mij direct aan te sluiten!

Echter, ik heb alles al draaien hier, ze hoeven niet langs te komen en hoeven alleen maar digitaal het juiste signaal naar mijn huis te brengen. En inderdaad, heb niets met Reggefiber te maken, dus... dat gaan we niet betalen, uiteraard!
Bijzonder dat jij het al de gang hebt...

"
Wij zijn met de laatste handelingen bezig om het Rekam gebied operationeel te maken. We verwachten dat dit op korte termijn is gebeurd. We kunnen je echter geen garantie geven voor 18 augustus.
"

Las eerder dat Netrebel snel reageert en de tijd neemt voor je.
Reactie op email is nul!
Reactie op FB Messenger na 47 uur...
En hierna radiostilte.

Wil graag overstappen.
Nu Solcon en daar wil ik weg.
Alternatief is DDS, Trined, CBizz, of terug naar Vdsl2 (mss+).
Nog maar even afwachten en anders wordt Trined een kanshebber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AstrAir
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-10-2024
KempenGlas heeft ook Netrebel voor particulieren. Sinds wanneer weet ik niet.
Wij hebben (hopelijk) deze week een actieve Netrebel-aansluiting in Oirschot.
Heb een Ubiquity EdgeRouter Lite 3 besteld. Schijnt een erg fijne (lees "goede") router te zijn.

jazekerja !! ... linux geinstalleerd, en nu .... ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Massiefje
svijf schreef op maandag 31 juli 2017 @ 08:36:
[...]

Bijzonder dat jij het al de gang hebt...

"
Wij zijn met de laatste handelingen bezig om het Rekam gebied operationeel te maken. We verwachten dat dit op korte termijn is gebeurd. We kunnen je echter geen garantie geven voor 18 augustus.
"

Las eerder dat Netrebel snel reageert en de tijd neemt voor je.
Reactie op email is nul!
Reactie op FB Messenger na 47 uur...
En hierna radiostilte.

Wil graag overstappen.
Nu Solcon en daar wil ik weg.
Alternatief is DDS, Trined, CBizz, of terug naar Vdsl2 (mss+).
Nog maar even afwachten en anders wordt Trined een kanshebber.
Ik heb het nog niet aan de gang. Klein misverstand in mijn communicatie.

Wat ik bedoelde te zeggen: ik heb al glasvezel en alles ligt klaar voor de overstap. Ik krijg gewoon op een moment een IP-adres en dan ben ik over. Zo bedoelde ik het.

We zijn inmiddels een paar weken verder en nog ben ik niet aangesloten. Maar ik ben geduldig. Nieuwe aanbieder,technisch nog hoop te regelen. Dus komt vast goed! En anders zit ik bij DDS ook prima op mijn plek :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Massiefje
AstrAir schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 15:57:
KempenGlas heeft ook Netrebel voor particulieren. Sinds wanneer weet ik niet.
Wij hebben (hopelijk) deze week een actieve Netrebel-aansluiting in Oirschot.
Heb een Ubiquity EdgeRouter Lite 3 besteld. Schijnt een erg fijne (lees "goede") router te zijn.
Hier ook een Ubiquiti Edge Lite 3 router hangen. Prima router!

Let wel op dat je geen DPI gegevens doorstuurt naar een SYSLOG server. Mijn snelheid zakte van 900Mbps naar 350Mbps.

Was even zoeken, maar bleek dus uiteindelijk hierin te zitten!
Pagina: 1 2 ... 7 Laatste