[Netrebel Glasvezel] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 6 7 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esky
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 27-05 14:06
hraone schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 10:55:
Nee ik ben na jaren netrebel naar kpn gegaan (andere fiber in mijn huis ook). ik ZAT op het netwerk va nrekam idd. Ik heb 40 euro borg betaald aan rekam.

Ja ik heb een FTU dan denk ik. Heb er een foto bij gedaan.

Ben inmiddels al 2 maanden geleden overgestapt maar er is dus geen proces bij rekam om hun eigendom weer terug te krijgen.

[Afbeelding]
Volgens de stikker is dat apparaat van Rekam en je geeft ook aan Rekam borg te hebben betaald. Zoals je vast weet is Rekam al een paar jaar onderdeel van Delta. Ik zou proberen iemand bij Delta te pakken te krijgen die er meer van weet, maar dat wordt een uitdaging. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hraone
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 16-03 20:30
esky schreef op woensdag 8 november 2023 @ 10:23:
[...]

Volgens de stikker is dat apparaat van Rekam en je geeft ook aan Rekam borg te hebben betaald. Zoals je vast weet is Rekam al een paar jaar onderdeel van Delta. Ik zou proberen iemand bij Delta te pakken te krijgen die er meer van weet, maar dat wordt een uitdaging. Succes!
Zowel Delta, glasnet, als Netrebel kan mij niet helpen het modem terug in te nemen en mijn borg terug te betalen. Ze hebben er geen proces voor en blijven naar elkaar wijzen. Na tig telefoontjes ben ik het zat! Lekker professioneel maar niet heus, steek die borg maar lekker in je r##t Rekam!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Master FX
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:46
Shit storing... Sommige sites doen het (Tweakers _/-\o_ ), anderen niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R22FKb9Vkw5uxNfAX6qRjx6yegw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MjE47876b2zWN8YYZqnTErr8.png?f=user_large

Waarschijnlijk dus wel meer mensen last van....

Stay safe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:54
Master FX schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 15:19:

[Afbeelding]

Yup. Hier wel tweakers, maar geen netflix.....

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master FX
Tja, hier maar even op de mobiele hotspot verder werken!

Stay safe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anonymoussaurus
  • Registratie: April 2014
  • Niet online

Anonymoussaurus

Medewerker van Oxygen Updater

Ah, vandaar. Zat me al hele tijd rot te zoeken, dus dacht dat het een CDN oid was. Toen wilde ik net naar de Netrebel site gaan en zag je bericht. :p

Hopelijk is het snel opgelost.

Medewerker van Oxygen Updater: discord.gg/5TXdhKJ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Master FX
Anonymoussaurus schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 15:34:
Ah, vandaar. Zat me al hele tijd rot te zoeken, dus dacht dat het een CDN oid was. Toen wilde ik net naar de Netrebel site gaan en zag je bericht. :p

Hopelijk is het snel opgelost.
Omdat de ene site het wel deed en de andere niet, was ik ook al DNS'en aan het wisselen. Toen inderdaad toch maar even de status pagina gechecked.

Stay safe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-05 08:20
Master FX schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 15:28:
Tja, hier maar even op de mobiele hotspot verder werken!
Ik heb er maar een vroeg einde aan de werkdag van gemaakt. Ook geen verbinding met met mijn werk via een VPN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:47
Master FX schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 15:19:

[Afbeelding]

Is er geen transit link die deze data overneemt? AMS-IX uitval zou niet voor meer dan een hikje mogen zorgen.

Tagging:
@ANdrode

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anonymoussaurus
  • Niet online

Anonymoussaurus

Bij mij doet helemaal niks het meer nu, lol. Heb überhaupt geen verbinding meer met Netrebel, zo lijkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master FX
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XLIKc07o_2ETxPEMwOTYEfdTY7E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pQ9q8jnhYPZT0tzICbEO7F00.png?f=user_large

Engineer onderweg!

Stay safe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
Vannacht tussen 1.45 uur en ongeveer 6 uur in de ochtend had ik ook geen verbinding. Mijn home assistant checked on de zoveel tijd de verbinding en tussen die tijdstippen deed de boel het ook niet. Gelukkig lag ik nog heerlijk in mijn bed te slapen dus verder weinig last van gehad. Benieuwd of dat een voorbode was van deze storing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master FX
Oef, gaat nog wel langer duren
Eindtijd storing nu op 20.30u gezet... :(

Stay safe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicos
Master FX schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 18:33:
Oef, gaat nog wel langer duren
Eindtijd storing nu op 20.30u gezet... :(
Bij mij kwam de verbinding letterlijk 10 seconden geleden weer online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anonymoussaurus
  • Niet online

Anonymoussaurus

Het werkt weer idd! 2 uur eerder dan verwacht.

[ Voor 10% gewijzigd door Anonymoussaurus op 28-11-2023 18:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sicos
Anonymoussaurus schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 18:49:
Het werkt weer idd! 2 uur eerder dan verwacht.
DIe inschattingen zijn ook vaak natte vinger werk. En dan kan je beter wat te ruim schatten i.p.v. te krap zodat mensen niet weer gaan piepen van... je zei dat de boel het om uur X weer zou doen.... zeur zeur.... het werkt nog steedssssss nieeettttttt

:-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master FX
Zeker waar! En inderdaad hier ook weer online! *O*

Stay safe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Empo
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-05 11:28
Sinds 15:00 geen internet, Almere. Nog geen week geleden aangesloten…Begint goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
Empo schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 19:22:
Sinds 15:00 geen internet, Almere. Nog geen week geleden aangesloten…Begint goed.
Mwah... is niet het aller ergste wat er is ... er zijn ook wijken in Almere die vers van de pers zijn (nieuwbouw) en die nog eens geen stroom hebben... dan doet je internet het zeker niet :)

https://www.rtlnieuws.nl/...e-woningen-blijven-bouwen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Empo
Sicos schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 19:33:
[...]

Mwah... is niet het aller ergste wat er is ... er zijn ook wijken in Almere die vers van de pers zijn (nieuwbouw) en die nog eens geen stroom hebben... dan doet je internet het zeker niet :)

https://www.rtlnieuws.nl/...e-woningen-blijven-bouwen
Das ook geen pretje nee.. Maar gezien het feit dat ik bij tweak de afgelopen 5 jaar eigenlijk maar 3x down ben geweest is in 1 week 4 uur down wel extreem veel ongeluk hebben....Websites zijn nu ook onbereikbaar, niet handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Empo
Staat nu op 29ste 12 uur! Denken ze mooi geweest, morgen weer verder ofzo? Ik maak dit echt voor het eerst in mijn leven mee. Gelijk opzeggen. Ik stap wel naar Odido over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicos
Empo schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 20:11:
[...]

Das ook geen pretje nee.. Maar gezien het feit dat ik bij tweak de afgelopen 5 jaar eigenlijk maar 3x down ben geweest is in 1 week 4 uur down wel extreem veel ongeluk hebben....Websites zijn nu ook onbereikbaar, niet handig.
Het is overal wel iets. Is een internet storing fijn? ... nee natuurlijk niet maar mensen kijken vaak naar dingen die niet goed gaan en niet naar de dingen die wel allemaal goed gaan want dat vinden ze vanzelfsprekend.

https://www.bright.nl/nie...e-na-stroom-klachten.html

En zo'n storing laat vaak ook wel weer eens zien hoe verslaafd je aan dit medium bent. Ik was gisteren maar weer eens ouderwets een film gaan kijken (omdat TV, NetFlix, etc... het ook niet deed) en dacht van... goh dat is lang geleden dat ik dat gedaan heb.

En jah ik kan goed snappen waarom ze het op een gegeven moment op 12 uur vanmiddag hebben gezet. Je weet niet hoe lang die storings monteur al bezig is geweest of wanneer zijn werkdag is gestart en geloof me .... maar door blijven gaan en hopen dat je het opgelost krijgt werkt vaak veel slechter dan even goed er over slapen en het in de ochtend vaak binnen 5 minuten opgelost hebben omdat je weer helemaal fris bent.

Op een gegeven moment als je moe bent zie je de meest simpele fouten niet meer en dan is het gewoon slimmer om het gewoon te laten liggen tot de volgende ochtend..... en ja dat is nog steeds klote voor de mensen die dan nog geen internet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master FX
Maar wie moeten we hier nou de Zwarte Piet voor toespelen? Netrebel? Of AMS-IX? Had je bij een andere provider iets dergelijks ook kunnen overkomen? Ik ga toch altijd weer even rekenen :-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8gTkWOlYlVHctCNyhNOH6pCMMj8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1px48WgmEuFFVbXmHz0m6XwC.png?f=user_large

Stay safe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Empo
Verslaafd? Wij werken vanuit huis, en onze zaak draait nou eenmaal op het net, heeft niets met verslaafd zijn te maken, het is een basis behoefte geworden en noodzaak, net als stroom. Als het een bron van inkomen is dan heeft dit wel enorm veel impact.

Vaak hebben grotere bedrijven een strakkere SLA en gooien ze er veel mankrachten op om het asap op te lossen, het is eenmaal zo dat zij sneller storingen weten te verhelpen ook omdat zij veel meer in eigen beheer hebben.

Ik heb begrepen dat het wel echt een grote storing met kabelbreuk betrof, wat nou eenmaal zeer weinig voorkomt. Maar goed, het is opgelost en wij hebben sinds afgelopen nacht weer internet. Ik moet wel zeggen dat ik wel op het punt stond om het abonnement op te zeggen want dit kunnen wij gewoon niet nog een keer hebben...

Hopelijk komt het niet meer voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterstr
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21:18
Empo schreef op woensdag 29 november 2023 @ 09:53:
Verslaafd? Wij werken vanuit huis, en onze zaak draait nou eenmaal op het net, heeft niets met verslaafd zijn te maken, het is een basis behoefte geworden en noodzaak, net als stroom. Als het een bron van inkomen is dan heeft dit wel enorm veel impact.

Vaak hebben grotere bedrijven een strakkere SLA en gooien ze er veel mankrachten op om het asap op te lossen, het is eenmaal zo dat zij sneller storingen weten te verhelpen ook omdat zij veel meer in eigen beheer hebben.

Ik heb begrepen dat het wel echt een grote storing met kabelbreuk betrof, wat nou eenmaal zeer weinig voorkomt. Maar goed, het is opgelost en wij hebben sinds afgelopen nacht weer internet. Ik moet wel zeggen dat ik wel op het punt stond om het abonnement op te zeggen want dit kunnen wij gewoon niet nog een keer hebben...

Misschien is het voor jullie dan handiger om een zakelijk abonnement te nemen bij een van de grotere partijen. Die kunnen jullie ook een SLA afgeven en garanderen dat de problemen binnen X-Tijd zijn opgelost.
In het contract dat je met netrebel staat niets over een SLA beschreven dus....... (SLA = Service Level Agreement).

Dat kun je van een Budget abonnement nu eenmaal niet verwachten. Dat is dus een kwestie van een risico analyse erop los laten en kijken wat dan voor jullie de beste keus is. En als jullie eerlijk zijn dan zal dat uitkomen bij een duurder abonnement maar met meer zekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goof2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:14
Ik heb nu een paar jaar Netrebel en hiervoor zat ik bij Solcon (KPN). Mijn ervaring is dat ik minder storingen heb. (n=1) Daarnaast altijd snel opgelost.
Wanneer je afhankelijk bent van internet dan is het handig om een mobiele verbinding als backup te hebben. Sommige storingen kunnen niet zo snel opgelost worden, bijv als een graafmachine de hele bundel glasvezels uit de grond trekt. Dan ben je wel even zoet.
@Master FX hou er wel rekening mee dat als KPN veel storingen heeft, je wel 2 jaar aan ze vast zit. En er een jaarlijkse inflatiecorrectie op de prijs zit. (bij Netrebel nog nooit een prijsverhoging gehad)

[ Voor 9% gewijzigd door Goof2000 op 29-11-2023 10:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cubic
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 30-11-2023
Netrebel. Ja fijn dat het weer werkt. Maar dat was me het dagje wel. Hier lag tussen 0 en 3 uur het er "gewoon" uit en daarna nog die storing in de middag. En ik begrijp dat een connectie naar AMS-IX belangrijk is, maar is het heel raar als ik stel dat het uitvallen van zo'n verbinding in feite geen invloed zou mogen hebben. Of in ieder geval een veel kleinere, bijvoorbeeld een lagere snelheid of een langere latency, maar toch nooit dat het zo onderuit gaat.
Wat ik mis bij Netrebel is redundantie. Het lijkt erop dat als alles goed werkt het inderdaad prima is, maar zodra er ook maar iets is, al dan niet gepland, het mis is en er relatief veel mensen relatief lang last van hebben. Een geplande outage van 3 uur vind ik heel erg lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
Master FX schreef op woensdag 29 november 2023 @ 09:48:
Maar wie moeten we hier nou de Zwarte Piet voor toespelen? Netrebel? Of AMS-IX? Had je bij een andere provider iets dergelijks ook kunnen overkomen? Ik ga toch altijd weer even rekenen :-)

[Afbeelding]
Zolang je niet weet wat de oorzaak is geweest is het gewoon koffiedik kijken. Is het bijvoorbeeld een glasvezel switch (of wat dan ook) in een server rack van NetRebel bij de ASM-IX of is het iets tussen het rack en iets wat wel van ASM-IX is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Master FX
Had reactie van Netrebel op mijn vraag over de oorzaak:

Was een graaf incident tussen twee AMS-IX locaties waarbij alle vezels op één na beschadigd waren. Met die ene overgebleven vezel leverde het op een of andere manier een "error" op in de redundantie omdat de aan de ene kant van de vezel gedacht werd dat alles 'ok' was, maar aan de andere kant niet.

Duurde kennelijk even voordat ze dat in de gaten hadden

Stay safe

• Sicos
Master FX schreef op woensdag 29 november 2023 @ 15:45:
Had reactie van Netrebel op mijn vraag over de oorzaak:

Was een graaf incident tussen twee AMS-IX locaties waarbij alle vezels op één na beschadigd waren. Met die ene overgebleven vezel leverde het op een of andere manier een "error" op in de redundantie omdat de aan de ene kant van de vezel gedacht werd dat alles 'ok' was, maar aan de andere kant niet.

Duurde kennelijk even voordat ze dat in de gaten hadden
Volgende keer dan toch maar voor de zekerheid de KLIC lijn bellen voordat je gaat graven en hopen dat de kabels ook precies daar liggen wat KLIC aangeeft :)

https://www.kadaster.nl/producten/woning/klic-melding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jef61
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:26
Afgelopen nacht is de verbinding hier in de regio Cuijk weer enkele uren weggeweest.
Staat nu op de storingen pagina als 'ongepland' onderhoud van een leverancier.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2BKS81LlwxlE5rlImtC1HLy67tM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aYhTmmAVCAH5aiyGNKTTPJYZ.png?f=fotoalbum_large

| Energie 2025 | Bitcoin / Ethereum |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 29-05 01:52
Ik heb nog nooit zo een slechte ISP gehad. Zoals @Jef61 aangaf knalde de verbinding rond 01:00 eruit ik stuurde een "beetje boos" een email van weer ongepland onderhoud?? En kreeg inderdaad terug dat het ongepland onderhoud was.

Ze hebben toen beloofd dat er een soort 2de lijn bij zou komen in oktober dit is dus blijkbaar niet gelukt/gedaan. "Internet zonder rem" nou die rem staat er toch vaak op vooral dus in de avond/nacht.

En ja kabelschade kunnen ze niks aan doen maar iedere keer dat "ongeplande onderhoud" vind ik echt slecht.
In januari heb ik Glasnet (zij hadden gister ook last van het onderhoud maar hebben een extra andere lijn/route)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:42
Tweak_ schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 22:49:
Ik heb nog nooit zo een slechte ISP gehad. Zoals @Jef61 aangaf knalde de verbinding rond 01:00 eruit ik stuurde een "beetje boos" een email van weer ongepland onderhoud?? En kreeg inderdaad terug dat het ongepland onderhoud was.

Ze hebben toen beloofd dat er een soort 2de lijn bij zou komen in oktober dit is dus blijkbaar niet gelukt/gedaan. "Internet zonder rem" nou die rem staat er toch vaak op vooral dus in de avond/nacht.

En ja kabelschade kunnen ze niks aan doen maar iedere keer dat "ongeplande onderhoud" vind ik echt slecht.
In januari heb ik Glasnet (zij hadden gister ook last van het onderhoud maar hebben een extra andere lijn/route)
Alle providers hebben wel eens storingen. Het aantal storingen bij netrebel is op 3 vingers te tellen per jaar dus dat valt redelijk mee volgens mij..

als je netrebel vergelijk met andere kleinere providers en de manier hoe storingen worden opgepakt en opgelost en zaken worden verbeterd in de toekomst denk ik dat je niet kunt spreken van een slechte provider.

Ik denk dat hierin alleen de emotie meespeelt van een aantal uren geen internet

Het is een kleine provider dus die lopen tegen andere problemen aan dan de grote providers.
Maar het tarief is daar ook naar..

[ Voor 18% gewijzigd door boyette op 01-12-2023 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goof2000
Ik snap dat het heel frusterend is als je een storing hebt, hoop dat ze dat voor je kunnen oplossen.
Mijn ervaring is dat je altijd snel reactie krijgt, daar hoef je bij de grote groene niet om te komen. Ik ben juist tevreden, veel minder storingen en onderhoudswerkzaamheden (waarbij internet de hele nacht afwezig is tov ergens in de nacht een paar uur)
Het is dan ook heel erg afhankelijk van de lokale lijnen die ze huren.
Terecht dat je klaagt, maar het is niet dat alle klanten deze service hebben.

[ Voor 8% gewijzigd door Goof2000 op 02-12-2023 08:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jef61
Tweak_ schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 22:49:
Ben benieuwd naar je ervaringen, ben ook een beetje aan het rond kijken naar een andere provider en had al bij Glasnet gekeken. Als ik het goed begrepen heb mag je de SFP in je eigen router steken, verder geen exotische vlan setup, alleen PPPoE.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22:33

jurroen

Security en privacy geek

Empo schreef op woensdag 29 november 2023 @ 09:53:

Ik snap je frustratie, zeker met een eigen onderneming is het uitermate vervelend om dan offline te zijn. Met alle respect - ik denk wel dat je attitude een beetje kort door de bocht is. De SLA van "grotere bedrijven" is irrelevant, het gaat erom welke SLA jij hebt. Om een voorbeeld te geven: stel dat je Odido hebt met een WBA lijntje (dus over KPN NetwerkNL) zullen zij ongetwijfeld meer mannetjes kunnen optrommelen bij een landelijke storing. Echter - als die storing heel lokaal is (dus bijvoorbeeld een deel van jullie straat), zul je in de praktijk ook gewoon moeten wachten. Je hebt geen SLA, dus zijn er geen garanties - vrij simpel gezegd: "het is opgelost als het is opgelost".

Als je er zo afhankelijk van bent voor je werk/brood, zijn er een aantal oplossingen:
  • Je kunt zelf een lijn afnemen met harde garanties erop. Hou wel rekening met een paar honderd euro per maand, plus mogelijk eenmalige kosten als ze naar jou door moeten trekken. Partijen die zoiets leveren zijn bijvoorbeeld Dataweb en Eurofiber.
  • Als dat budget er niet is, kun je altijd nog een tweede lijn afnemen. Bijvoorbeeld via Ziggo. Met de juiste apparatuur kun je 'm dan in een failover configureren die automatisch omschakelt.
  • Of je zou kunnen kijken naar een 4G fallback. Met een dongle in je modem/router (bijvoorbeeld Fritzbox ondersteund dit), een 4G router of manueel via een hotspot.
Er zijn ook partijen die hierbij kunnen helpen/adviseren. Bijvoorbeeld Helden van Nu. Hou er wel rekening mee dat je met meer redundantie hoe dan ook meer gaat betalen. Maar dat geeft jou wel meer zekerheid en mogelijk een stukje nachtrust. Dat is, in mijn ogen, ook wat waard.

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 29-05 01:52
Jef61 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 09:42:
[...]

Ben benieuwd naar je ervaringen, ben ook een beetje aan het rond kijken naar een andere provider en had al bij Glasnet gekeken. Als ik het goed begrepen heb mag je de SFP in je eigen router steken, verder geen exotische vlan setup, alleen PPPoE.
Klopt, enige verschil is dus PPPoE moet nog zien of ik het kan omzetten in mijn Edgerouter zonder mijn config kwijt te raken.

@boyette dan heb jij meer geluk gehad, ik heb net even terug gekeken 6 keer down/storingen in een half jaar tijd (dit jaar)

En de zogenaamde storingen is niet de enige reden waarom ik wil overstappen, ik vind het toch fijner als je ook kan bellen voor support. Glasnet heeft voor hetzelfde bedrag ook wel een SMTP server die je kan gebruiken (ja kan je ergens anders afnemen wat ik nu doe maar is niet fijn)

Verder laat ik het ook hierbij, er zullen vast gebieden zijn waar het beter werkt/gewerkt heeft. Ik wil nu gewoon graag een andere ISP gaan gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Tweak_ schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 18:19:
[...]

Klopt, enige verschil is dus PPPoE moet nog zien of ik het kan omzetten in mijn Edgerouter zonder mijn config kwijt te raken.

@boyette dan heb jij meer geluk gehad, ik heb net even terug gekeken 6 keer down/storingen in een half jaar tijd (dit jaar)

En de zogenaamde storingen is niet de enige reden waarom ik wil overstappen, ik vind het toch fijner als je ook kan bellen voor support. Glasnet heeft voor hetzelfde bedrag ook wel een SMTP server die je kan gebruiken (ja kan je ergens anders afnemen wat ik nu doe maar is niet fijn)

Verder laat ik het ook hierbij, er zullen vast gebieden zijn waar het beter werkt/gewerkt heeft. Ik wil nu gewoon graag een andere ISP gaan gebruiken :)
ik heb wel een telefoonnummer voor je denk ik
hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Empo
jurroen schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 16:52:
[...]

Ik snap je frustratie, zeker met een eigen onderneming is het uitermate vervelend om dan offline te zijn. Met alle respect - ik denk wel dat je attitude een beetje kort door de bocht is. De SLA van "grotere bedrijven" is irrelevant, het gaat erom welke SLA jij hebt. Om een voorbeeld te geven: stel dat je Odido hebt met een WBA lijntje (dus over KPN NetwerkNL) zullen zij ongetwijfeld meer mannetjes kunnen optrommelen bij een landelijke storing. Echter - als die storing heel lokaal is (dus bijvoorbeeld een deel van jullie straat), zul je in de praktijk ook gewoon moeten wachten. Je hebt geen SLA, dus zijn er geen garanties - vrij simpel gezegd: "het is opgelost als het is opgelost".

Als je er zo afhankelijk van bent voor je werk/brood, zijn er een aantal oplossingen:
  • Je kunt zelf een lijn afnemen met harde garanties erop. Hou wel rekening met een paar honderd euro per maand, plus mogelijk eenmalige kosten als ze naar jou door moeten trekken. Partijen die zoiets leveren zijn bijvoorbeeld Dataweb en Eurofiber.
  • Als dat budget er niet is, kun je altijd nog een tweede lijn afnemen. Bijvoorbeeld via Ziggo. Met de juiste apparatuur kun je 'm dan in een failover configureren die automatisch omschakelt.
  • Of je zou kunnen kijken naar een 4G fallback. Met een dongle in je modem/router (bijvoorbeeld Fritzbox ondersteund dit), een 4G router of manueel via een hotspot.
Er zijn ook partijen die hierbij kunnen helpen/adviseren. Bijvoorbeeld Helden van Nu. Hou er wel rekening mee dat je met meer redundantie hoe dan ook meer gaat betalen. Maar dat geeft jou wel meer zekerheid en mogelijk een stukje nachtrust. Dat is, in mijn ogen, ook wat waard.
6 jaar bij tweak 3x down geweest. 1x langer dan 3 uur…. Ik snap de hele onderbouwing maar dit zijn allemaal extra kosten en een redundatie naar ziggo of 4g heb ik niets aan omdat voor mij upload en download synchroon moet zijn.

Maargoed, het is blijkbaar een zeer uitzonderlijk probleem geweest. Hopelijk komt het niet meer voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
stormfly schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 15:57:
[...]

Is er geen transit link die deze data overneemt? AMS-IX uitval zou niet voor meer dan een hikje mogen zorgen.

Tagging:
@ANdrode
Er zijn meerdere manieren om AMS-IX te gebruiken. Transit zou fysiek via AMS-IX kunnen lopen en dan is je dependency heel erg groot.

De uitleg later in de thread (~"failover werkte niet goed door gammele links") is een lastig geval. Ik hoop dat ze ervan geleerd hebben. Sommige problemen zijn doodsimpel als je de failover vaak doet als proces, maar erg lastig als de failover "gevaarlijk" is.
offtopic:
Redundantie die je helemaal niet test helpt je imo veel minder tijdens incidenten dan redundantie die je tot regulier proces maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jef61
En weer 'onaangekondigd' onderhoud vannacht.
https://netrebel.nl/storingen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sj7wMnCn3Ze3_BDPLQo3KFNhtQY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AullafTTgl46bJdGHflKEAXi.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goof2000
Ik heb overigens wel een email gehad op 15 december om 11:42 uur, maar geen onderbreking gehad.
Beste netrebel klant,

In de nacht van as zondag op maandag 18 december vindt er onderhoud plaats bij één van onze toeleveranciers. Hierdoor kan uw netrebel verbinding tussen 00.00 en 06.00 uur tijdelijk niet beschikbaar zijn.
Onze excuses voor het ongemak.

Met vriendelijke groet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Empo
Almere ligt er weer uit…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master FX
Heb je het gemeld? Storingspagina laat nog niks zien.

Stay safe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanrisp
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 23-01-2024
Vanochtend ontving ik deze mail van Netrebel... :?

Beste netrebel klant,
Helaas heeft Deltafiber besloten om de Rekam diensverlening op jouw adres per 1 februari te stoppen.
Hierdoor zijn wij gedwongen onze dienstverlening per 1 februari te beëindigen.
Snelle actie is dus noodzakelijk!
Alternatieve providers die actief zijn op jouw adres zijn o.a. RapidXS.nl en SNLR.nl.
Meer informatie over providers is te vinden op glasdraad.nl.
Onze excuses voor de late berichtgeving.

Wie weet wat hier aan de hand is? Over 11 dagen gaat hier kennelijk de boel op zwart... (en zo te lezen niet alleen bij Netrebel klanten, maar het hele REKAM gebied?).

Wie heeft (inside) info?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goof2000
Wel erg kortdag, ik zit in Gouda op het netwerk van Rekam en heb geen mail gehad. (via aanmeld formulier kan ik ook nog steeds op mijn postcode aanmelden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22:33

jurroen

Security en privacy geek

vanrisp schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 16:43:
Wie weet wat hier aan de hand is? Over 11 dagen gaat hier kennelijk de boel op zwart... (en zo te lezen niet alleen bij Netrebel klanten, maar het hele REKAM gebied?).
Dus met andere woorden: regel maar heel snel een andere provider anders zit je over 11 dagen zonder internet. Holy fuck.

Een lijnmigratie op WBA duurt al ruim een week... Met de migratie op Delta lijnen heb ik geen ervaring, maar zal ook niet binnen een dag (...of twee) geregeld zijn.

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aartvg
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:12
Verwacht dat dit Krimpenerwaard is. Wij bij Glasnet hebben het zelfde probleem maar wel een oplossing voor onze klanten.

Als je wil kijk ik graag of ik oplossingen heb voor jullie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanrisp
aartvg schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 22:11:
Verwacht dat dit Krimpenerwaard is. Wij bij Glasnet hebben het zelfde probleem maar wel een oplossing voor onze klanten.

Als je wil kijk ik graag of ik oplossingen heb voor jullie.
Krimpenerwaard inderdaad. Wat gebeurt hier als ik vragen mag?
Geldt dit voor alle aanbieders in het gehele rekam gebied of is het alleen Krimpenerwaard. Dan zijn de rapen aardig gaar denk ik?

Hoor graag je oplossing via DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aartvg
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:12
Het is een wat ingewikkelder situatie.

Rekam en Glasdraad zijn ergens in 2019* een samenwerking aangegaan met betrekking tot het verglazen van de Krimpenerwaard. Rekam had al wat dorpen voorzien van glasvezel en beheerde het Coax netwerk. Glasdraad ging het buitengebied verglazen en maakt in sommige gevallen gebruik van de infra van Rekam.

In 2022* is Rekam verkocht aan Delta. Er is toen al aangegeven dat Delta weg zou gaan uit het Glasdraad gebied.
Delta heeft bij ons aangegeven dat de apparatuur opgeruimd/uitgezet wordt op 1 februari. Deze datum is al keer verschoven. Verwacht niet dat het een 2de x gebeurt.

Voor de Glasnet klanten in het Glasdraad gebied hebben wij een andere belichter gekozen en zijn alle klanten gemigreerd voor 1 februari.

De glasvezel verbinding in het Rekam gebied Gouda/Reeuwijk en nog een paar dorpen er omheen worden langzaam omgebouwd naar Delta netwerk. Glasnet klanten krijgen keer te maken dat ze omgezet moeten worden van het gpon netwerk naar het XGSpon netwerk van Delta.
Wij zijn niet blij dat we deze migratie moeten uitvoeren maar wel blij dat we te maken krijgen met een grotere organisatie voor stabiliteit en continuïteit.

Hoe Netrebel dit opgelost heeft weer ik niet. Ik denk graag met Netrebel mee om te kijken dat jullie als klant gewoon klant kunnen blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohDB
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 23:04
vanrisp schreef op zondag 21 januari 2024 @ 01:53:
[...]

Krimpenerwaard inderdaad. Wat gebeurt hier als ik vragen mag?
Geldt dit voor alle aanbieders in het gehele rekam gebied of is het alleen Krimpenerwaard. Dan zijn de rapen aardig gaar denk ik?
Dit is alleen van toepassing via het glasvezelnetwerk in Krimpenerwaard. Dit glasvezelnetwerk was van de samenwerking (joint venture) tussen Rekam en Glasdraad en is al enige tijd (alleen) van Glasdraad. De meeste providers zijn inmiddels overgestapt naar dienstverlening via Glasdraad, alleen blijkbaar Netrebel niet.

Ik weet dat SNLR, TriNed, Glasnet, Fiber en Freedom hier sowieso kunnen leveren. De hele lijst staat op https://krimpenerwaard.glasdraad.nl/aanbod.php.

[ Voor 10% gewijzigd door JohDB op 21-01-2024 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanrisp
@JohDB @aartvg . Dank voor jullie input! Kennelijk heeft er iemand zitten knikkebollen bij @netrebel

Zojuist support gemaild, hoop er snel een oplossing bedacht wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanrisp
En de oplossing is als volgt.....
Netrebel klanten in Krimpenerwaard worden (op verzoek) overgedragen aan SNLR internet.

In ieder geval lijkt het probleem te zijn getackeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jef61
Meer mensen die problemen hebben met Netrebel in de omgeving Cuijk?
Bij mij op dit moment super onstabiel, pagina's laden moeilijk, F1 niet te volgen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
Pinging 8.8.8.8 with 32 bytes of data:
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=9ms TTL=116
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=11ms TTL=116
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=8ms TTL=116
Request timed out.
Request timed out.
Request timed out.
Request timed out.
Request timed out.
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=10ms TTL=116

enz.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eqydz946L6XmFhhGOHJewm0KGoI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Tm79a1QeVMrv9mpClvwqyhho.png?f=fotoalbum_large

Pingtijden zijn sowieso sinds 14:30 flink hoger geworden.

[ Voor 25% gewijzigd door Jef61 op 08-03-2024 15:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Master FX
Hier in Houten ook erg traag...

Stay safe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master FX
Er wordt werk van gemaakt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OTOen-c0e1KjP1b0WRfGnKndgrc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/p7MjnZei11oH3JyX44mj8uMc.png?f=user_large

https://netrebel.nl/storingen

Stay safe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jef61
Gaat hier alweer de goede kant op, packet loss is voorbij.
Ping tijden mogen nog wat lager ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cf7Zag9D5j-jc7UzDZ2rKCfKcsU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/H5Ys0DYadjLN4s8utZ5Ylf3C.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master FX
[Update 15:31] Onze engineers zijn aan het kijken wat er aan de hand is
[Update 17:08] Storing opgelost. Twee uur lang is er een uitzonderlijk grote "Denial of Service" aanval plaatsgevonden. We hebben deze routes dichtgezet. Probleem is verholpen.
Bron: https://netrebel.nl/storingen

Stay safe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sensini1
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 26-04 22:09
Een vraagje. Ik zit in Almere en heb internet van Tweak. Almere Stad Tussen de Vaarten om precies te zijn.
Ze zeiden in een email dat ze mij per 16 april naar Odido zouden overzetten.
Tweak levert internet via AON. Als ik bijv. nu al naar Odido zou gaan, zullen ze mijn verbinding naar XGS/PON overzetten. IK heb begrepen dat zodra dat gebeurt ik van mijn leven nooit meer naar een AON verbinding meer terug kan. Betekent dat ik me daarna nooit meer bij een provider die levert via AON kan aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohDB
Dat hangt er vanaf of er nog een provider/operator is welke diensten via een AON netwerk aan zal bieden, dit worden er steeds minder. KPN is haar netwerk aan het migreren van AON naar XGSPON. Andere partijen zullen dat vroeg of laat ook doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sensini1
JohDB schreef op maandag 18 maart 2024 @ 08:51:
Dat hangt er vanaf of er nog een provider/operator is welke diensten via een AON netwerk aan zal bieden, dit worden er steeds minder. KPN is haar netwerk aan het migreren van AON naar XGSPON. Andere partijen zullen dat vroeg of laat ook doen.
Dank je voor de reactie. Wat ik bedoel is als ik daarna toch een abbo wil nemen bij een provider die via AON levert, mochten die nog bestaan tegen die tijd, het zelfs niet meer met een omvormer die bij mij thuis XGSPON kan omvormen naar AON? Ik weet dat het in de wijk waar de verbinding wordt omgezet in XGSPON voor altijd zo zal blijven en nooit meer terug naar AON kan worden omgezet.
Dus zelfs als er providers zouden bestaan die via een AON verbinding kunnen leveren, ik geen kans heb om daar een abbo te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohDB
sensini1 schreef op maandag 18 maart 2024 @ 09:51:
[...]

Ik weet dat het in de wijk waar de verbinding wordt omgezet in XGSPON voor altijd zo zal blijven en nooit meer terug naar AON kan worden omgezet.
Ik weet niet waar je dit vandaan haalt, maar dit klopt niet. Als er een provider/operator is welke je (als nieuwe klant) via AON wil bedienen dan kan dit nog steeds, ook al zit je nu op (XGS)PON. Al zijn er wel steeds meer providers/operators welke geen nieuwe klanten via AON op willen leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sensini1
JohDB schreef op maandag 18 maart 2024 @ 10:27:
[...]

Ik weet niet waar je dit vandaan haalt, maar dit klopt niet. Als er een provider/operator is welke je (als nieuwe klant) via AON wil bedienen dan kan dit nog steeds, ook al zit je nu op (XGS)PON. Al zijn er wel steeds meer providers/operators welke geen nieuwe klanten via AON op willen leveren.
Ok dank je. IK begrijp het nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master FX
<knip>
Was al eens gepost zie ik nu ineens (verkeerd gezocht)

[ Voor 90% gewijzigd door Master FX op 20-03-2024 15:20 ]

Stay safe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hildo8210
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 04-10-2024
Even mijn ervaringen met Netrebel delen en die zijn niet best. En voor toekomstige gebruikers van Netrebel zou ik deze ook zeker meenemen in je beslissing.

1) Met het stoppen van Tweak, zijn een boel Tweak klanten zeer waarschijnlijk naar Netrebel overgestapt. ik zag vanaf dat moment, maar zeker vanaf begin 2024 dat de capaciteit van Netrebel niet op de deze toename berekend is. Dit manifesteerde zich bij in dat DHCP request niet beantwoord/afgehandeld werden. De renewal request worden niet beantwoord door de DHCP server van Netrebel. Netwerk logging laat gewoon zien dat het request uitgestuurd wordt, maar er geen reactie komt. Ook na het verlopen van de tijd of vlak daarvoor, wanneer er een DHCP REQUEST pakket wordt verstuurd, wordt er door Netrebel niet op gereageerd. Dit resulteerd in regelmatig 15 minuten of een uur of 2 geen IP adres en dus geen internet. Waar dit in het begin in de nacht plaats vondt, vondt het in de loop van de tijd ook overdag plaats en zelf meerdere keren per dag.

2) Dit is echter niet het ergste wat ik met ze meegemaakt heb. Na het opzeggen van het contract worden er doodleuk nog gewoon een automatische incasso uitgevoerd na de bevestigde einddatum van het contract. Er wordt bevestigd dat dit een fout is en e.e.a zou worden terugbetaald. Maar tot op heden heb ik nog geen enkel bedrag terug gestort gekregen en ook de borg is niet terug gestort door Netrebel na het ontvangen van de FTU. Dit alles is in creditfacturen bevestigd dat dit terug gestort wordt binnen 7 dagen.

Na verschillende mails richting Netrebel wordt iedere keer bevestigd dat het terugbetaald zou worden. Maar er gebeurd helemaal niks. Wat mij betreft een stellletje OPLICHTERS en knutselaars die hun beloftes niet kunnen en willen nakomen!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sicos
Ik heb NetRebel al een paar jaar en op een enkele verstoring na nooit problemen. Internet doet het altijd, ja er is geen telefonisch support maar over het algemeen wordt er vrij snel gereageerd op vragen over verstoringen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Goof2000
Ik herken dit niet, ik heb veel minder problemen/storingen met de gasvezellijn dan toen ik bij KPN zat. Ook veel minder vaak downtime vanwege onderhoud. (en hogere snelheid en lagere rekening. Voor zo'n kleine partij vind ik dat een gun factor en daarom reageer ik hier dan ook op)
Volgens mij liep het vanaf het begin af aan al niet echt lekker tussen Netrebel en jou.
De problemen die je noemt zullen denk ik regionaal en misschien wel op wijk/straat niveau zijn. (dit is een aanname, omdat er weinig mensen hier in het topic komen klagen)
Kun je misschien aangeven welke regio het is, dan hebben toekomstige klanten ook wat aan je bericht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• peterstr
Hildo8210 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 15:49:
Wat mij betreft een stellletje OPLICHTERS en knutselaars die hun beloftes niet kunnen en willen nakomen!
Ik herken dit verhaal helemaal niet. Zit zelf nu al twee jaar bij Netrebel en op een enkele storing na geen problemen. Ben zelfs blij met mijn overstap.
Mijn dochter die ook bij Netrebel zat en na een verhuizing haar FTU had opgestuurt had binnen een week de borg terug. En als op haar nieuwe adres Netrebel beschikbaar was geweest dan zat ze nog steeds bij Netrebel.

[ Voor 8% gewijzigd door peterstr op 28-08-2024 17:04 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Master FX
Ook hier nooit problemen gehad met Netrebel op een keer een storing na. Ook al wat mensen in de omgeving bij gemaakt met een verbinding van Netrebel.
Gelukkig staat er tegenover jou als een ontevreden klant ook al een aantal afnemers met een positieve ervaring. Jouw n=1 beleving vertalen naar oplichting vind ik daarom echt ongepast.

Stay safe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:06
Even mijn ervaringen met Netrebel delen en die zijn niet best. En voor toekomstige gebruikers van Netrebel zou ik deze ook zeker meenemen in je beslissing.

1) Met het stoppen van Tweak, zijn een boel Tweak klanten zeer waarschijnlijk naar Netrebel overgestapt. ik zag vanaf dat moment, maar zeker vanaf begin 2024 dat de capaciteit van Netrebel niet op de deze toename berekend is. Dit manifesteerde zich bij in dat DHCP request niet beantwoord/afgehandeld werden. De renewal request worden niet beantwoord door de DHCP server van Netrebel. Netwerk logging laat gewoon zien dat het request uitgestuurd wordt, maar er geen reactie komt. Ook na het verlopen van de tijd of vlak daarvoor, wanneer er een DHCP REQUEST pakket wordt verstuurd, wordt er door Netrebel niet op gereageerd. Dit resulteerd in regelmatig 15 minuten of een uur of 2 geen IP adres en dus geen internet. Waar dit in het begin in de nacht plaats vondt, vondt het in de loop van de tijd ook overdag plaats en zelf meerdere keren per dag.

2) Dit is echter niet het ergste wat ik met ze meegemaakt heb. Na het opzeggen van het contract worden er doodleuk nog gewoon een automatische incasso uitgevoerd na de bevestigde einddatum van het contract. Er wordt bevestigd dat dit een fout is en e.e.a zou worden terugbetaald. Maar tot op heden heb ik nog geen enkel bedrag terug gestort gekregen en ook de borg is niet terug gestort door Netrebel na het ontvangen van de FTU. Dit alles is in creditfacturen bevestigd dat dit terug gestort wordt binnen 7 dagen.

Na verschillende mails richting Netrebel wordt iedere keer bevestigd dat het terugbetaald zou worden. Maar er gebeurd helemaal niks. Wat mij betreft een stellletje OPLICHTERS en knutselaars die hun beloftes niet kunnen en willen nakomen!
Nu heb ik geen enkele ervaring met Netrebel, maar ik ga er altijd vanuit dat techniek kapot kan en dat de meeste bedrijven graag willen dat de boel gewoon werkt. Mijn aanname is dan ook dat jij gemeld hebt dat er iets stuk is en dat zij hebben meegekeken wat zij binnen zien komen aan DHCP requesten. Mijn ervaring is dat een DHCP request op de WAN link eigenlijk alleen maar gebeurt als diezelfde WAN link verbroken wordt. Kan je (en wil je) nog iets vertellen over hoe dat service proces gelopen is? Onterechte en automatische betalingen kan je overigens storneren (vaak in je bank app) en daarmee de overboeking terughalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anonymoussaurus
  • Niet online

Anonymoussaurus

Ook hier sinds een jaar Netrebel. Eigenaar kwam hoogstpersoonlijk de converter hier installeren, en heb in dat jaar toevalligerwijs 1 keer een storing gehad. Vriend van mij heeft al zeker 6 jaar Netrebel en hoor hem ook bijna nooit over problemen. Via de mail werd ik goed geholpen met betrekking tot technische vragen, al duurde dat wel wat dagen, maar dat is niet zo erg.

Het is goedkoop en snel ik haal 900/950. Wat wil ik nog meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
Anonymoussaurus schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 19:51:
Ook hier sinds een jaar Netrebel. Eigenaar kwam hoogstpersoonlijk de converter hier installeren, en heb in dat jaar toevalligerwijs 1 keer een storing gehad. Vriend van mij heeft al zeker 6 jaar Netrebel en hoor hem ook bijna nooit over problemen. Via de mail werd ik goed geholpen met betrekking tot technische vragen, al duurde dat wel wat dagen, maar dat is niet zo erg.

Het is goedkoop en snel ik haal 900/950. Wat wil ik nog meer?
Mij hoor je ook niet klagen voor 10 euro per maand --> https://www.speedtest.net/nl/result/16682866501

En voor iemand zegt... dat kan niet voor 10 euro per maand... ja dat kan in mijn geval wel --> https://www.midden-braban...0alleen%20snel%20internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anonymoussaurus
  • Niet online

Anonymoussaurus

Sicos schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 19:58:
[...]

Mij hoor je ook niet klagen voor 10 euro per maand --> https://www.speedtest.net/nl/result/16682866501

En voor iemand zegt... dat kan niet voor 10 euro per maand... ja dat kan in mijn geval wel --> https://www.midden-braban...0alleen%20snel%20internet.
Hoe dan? Via de Netrebel-site is het toch altijd 39 euro? Ik betaal dat iig, vriend van mij nog steeds 37,50 van 7 jaar geleden (ondanks de prijsverhoging van een paar jaar terug).

Anyway, 10 euro is zeer netjes! Ik vond 39 euro p/m al goedkoop.

[ Voor 4% gewijzigd door Anonymoussaurus op 28-08-2024 20:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicos
Anonymoussaurus schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 19:59:
[...]

Hoe dan? Via de Netrebel-site is het toch altijd 39 euro? Ik betaal dat iig, vriend van mij nog steeds 37,50 van 7 jaar geleden (ondanks de prijsverhoging van een paar jaar terug).
MiddenBrabant glas is een coorperatie... ik betaal los voor de glasvezel kabel en dan ook nog een keer los voor de internet provider die de kabel belicht.

Ik ben "mede" eigenaar van het glasvezel netwerk, heb wel zelf de kosten voor het aanleggen van die kabel moeten betalen en betaal ook nog een paar tientjes per maand aan de coorperatie voor de aanleg van het totale glasvezelnetwerk ... maar de internet provider zelf kost mij maar 10 euro.

[ Voor 23% gewijzigd door Sicos op 28-08-2024 20:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anonymoussaurus
  • Niet online

Anonymoussaurus

Sicos schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 20:01:
[...]

MiddenBrabant glas is een coorperatie... ik betaal los voor de glasvezel kabel en dan ook nog een keer los voor de internet provider die de kabel belicht.

Ik ben "mede" eigenaar van het glasvezel netwerk, heb wel zelf de kosten voor het aanleggen van die kabel moeten betalen en betaal ook nog een paar tientjes per maand aan de coorperatie voor de aanleg van het totale glasvezelnetwerk ... maar de internet provider zelf kost mij maar 10 euro.
Ja dus het is niet echt 10 euro per maand aan kosten, het is eigenlijk een stuk meer. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jef61
Ik zit alweer bijna 4 jaar bij Netrebel, 2 of 3 keer een grotere storing gehad, verder best tevreden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZE9ky1Ig9F5Sh4hEolDaIlVeehI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RI9EaV1qE2fTkZdvl6mCV51V.png?f=user_large

[ Voor 24% gewijzigd door Jef61 op 29-08-2024 14:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongerenchaos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-05 07:06
Sicos schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 20:01:
[...]

De maandelijkse kosten bedragen voor iedereen ongeveer 10 euro. De provider moet een aanzienlijk bedrag betalen aan het glasvezelnetwerk, omdat dit netwerk niet hun eigendom is. Deze kosten zijn vergelijkbaar met wat jij binnen de coöperatie betaalt. Als je naar het totaalplaatje kijkt, zijn de kosten dus ongeveer gelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esky
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 27-05 14:06
Heel vervelend dat je zulke slechte ervaringen hebt met Netrebel, maar ik herken dat totaal niet. Een klant van mij zit al ruim 4 jaar bij Netrebel en de enige echte storing in al die tijd kwam doordat een KPN monteur in de centrale de verkeerde patch had losgetrokken, wat Netrebel overigens snel herstelde.

Ook heb ik even in de logging van die locatie gekeken en ik zie geen downtimes zoals je beschrijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
esky schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 10:20:
[...]

Heel vervelend dat je zulke slechte ervaringen hebt met Netrebel, maar ik herken dat totaal niet. Een klant van mij zit al ruim 4 jaar bij Netrebel en de enige echte storing in al die tijd kwam doordat een KPN monteur in de centrale de verkeerde patch had losgetrokken, wat Netrebel overigens snel herstelde.

Ook heb ik even in de logging van die locatie gekeken en ik zie geen downtimes zoals je beschrijft.
idem dito hiero
in 6 jaar misschien 2x storing
voor belachelijk weinig geld wat nog niet eens gecorrigeerd wordt voor inflatie.

heb wel het idee dat netrebel een plan had.. wat nooit echt is groots is uitgerold..

het blijft hangen bij wat het had

[ Voor 15% gewijzigd door boyette op 31-08-2024 05:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sicos
boyette schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 05:26:
[...]

idem dito hiero
in 6 jaar misschien 2x storing
voor belachelijk weinig geld wat nog niet eens gecorrigeerd wordt voor inflatie.

heb wel het idee dat netrebel een plan had.. wat nooit echt is groots is uitgerold..

het blijft hangen bij wat het had
Dat ze het dan ook maar zo houden, ik ben er blij mee.

Geen commerciele uitmelking en een hoop onzin waar ik voor moet betalen en nooit gebruik. Gewoon internet en niks anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• svijf
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 29-05 13:47

svijf

b5beveiliging.nl

Maken er ook al jaren gebruik van en op een enkele uitval na, een prima provider.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goof2000
Zijn er meer mensen waarbij Netrebel de maandelijkse incasso (nog) niet hebben geïncasseerd? (normaal 5de van de maand, ik heb de factuur wel gehad)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jef61
Goof2000 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 23:46:
Zijn er meer mensen waarbij Netrebel de maandelijkse incasso (nog) niet hebben geïncasseerd? (normaal 5de van de maand, ik heb de factuur wel gehad)
Ja klopt, hier ook nog niet geïncasseerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jef61
Goof2000 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 23:46:
Incasso is vandaag gedaan, begon me al wat zorgen te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master FX
Yep, hier ook.

Stay safe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pendragon1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18-04 17:22
Door gedoe bij odido vanwege niet nagekomen toezeggingen bij verlenging besloten om over te stappen. Per 1 december zal ik dan ook bij Netrebel aangesloten worden.

Vraag: ik heb nu een xgpon Huawei ntu bij de odido aansluiting, kan deze ook gebruikt worden bij Netrebel of moet je dan persé 1 van Netrebel gebruiken. Beide zijn xgpon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goof2000
pendragon1 schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 20:40:
Door gedoe bij odido vanwege niet nagekomen toezeggingen bij verlenging besloten om over te stappen. Per 1 december zal ik dan ook bij Netrebel aangesloten worden.

Vraag: ik heb nu een xgpon Huawei ntu bij de odido aansluiting, kan deze ook gebruikt worden bij Netrebel of moet je dan persé 1 van Netrebel gebruiken. Beide zijn xgpon.
Ik weet zelf niet het antwoord, maar ik zou een email sturen. Ze reageren vaak snel en duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pendragon1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18-04 17:22
Goof2000 schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 21:13:
[...]

Ik weet zelf niet het antwoord, maar ik zou een email sturen. Ze reageren vaak snel en duidelijk.
Ja, gedaan. Was benieuwd wat anderen hebben, vandaar. Je zou zeggen, xgpon is voor elke provider hetzelfde. Ik kreeg een andere toen ik van AON naar xgpon ging, dat snap ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mangahuisman
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11-03 10:12
Netrebel adverteert met de claim:

"Het snelste internet. Super snel internet voor een normale prijs."
https://www.netrebel.nl

Volgens hun website biedt Netrebel een internetverbinding van 1 Gbit/s voor een maandelijkse prijs van €39,- (met een eenmalige aansluitbijdrage van €59,-). In sommige regio’s, zoals Midden-Brabant, bieden ze dezelfde snelheid zelfs aan voor slechts €10,- per maand via lokale glasvezelprojecten. Maar hoe terecht is hun claim van "het snelste internet"?

Vergelijking met andere providers
Hoewel 1 Gbit/s absoluut snel is, zijn er in Nederland providers die hogere snelheden aanbieden. Enkele voorbeelden:

DELTA Fiber: Tot 8 Gbit/s, beschikbaar in een groeiend aantal regio's.
KPN: Tot 4 Gbit/s, afhankelijk van locatie en glasvezelinfrastructuur.
Ziggo: Tot 1 Gbit/s, maar via kabel (met lagere uploadsnelheid).
Netrebel: Tot 1 Gbit/s, symmetrisch via glasvezel.
Wat klopt wél aan hun claim?
Netrebel biedt misschien niet het snelste internet in Nederland, maar ze hebben een aantal aantrekkelijke eigenschappen:

Prijs: Voor €39,- per maand krijg je 1 Gbit/s internet, zonder verplichtingen zoals TV of telefoon. Dit is competitief geprijsd.
Keuzevrijheid: Geen bundelverplichtingen; je betaalt alleen voor internet.
Regio-aanbiedingen: In bepaalde regio's bieden ze een nog lagere prijs (bijvoorbeeld €10,- in Midden-Brabant).
Conclusie
De claim "het snelste internet" klopt niet als je kijkt naar providers zoals DELTA en KPN, die aanzienlijk hogere snelheden aanbieden (tot 8 Gbit/s). Wat wél klopt, is dat Netrebel een competitief en flexibel aanbod heeft voor consumenten die betaalbaar, snel internet willen zonder jaarcontract of bundelverplichtingen. Als je echter op zoek bent naar de allerhoogste snelheid, zul je naar andere providers moeten kijken.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen. Hoe doet Netrebel het qua stabiliteit, service en gebruiksgemak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:02

Illusion

(the art of)

Dat kan je het beste hier bespreken: [Netrebel Glasvezel] Ervaringen & Discussie

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

De vraag is vooral wat claimen ze nu?

In je TS typ je dit

Vervolgens laat je een deel weg en maak je er het volgende van:
"Het snelste internet."
Dat zeggen ze niet, je laat een belangrijk stukje weg. Namelijk de normale prijs.

Ziggo, KPN en Delta kunnen die 1 Gbit leveren voor 39 euro of minder?

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:46

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Ik heb je vraag even samengevoegd met dit ervaringen topic, handiger om zaken op één plek te bespreken.
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen. Hoe doet Netrebel het qua stabiliteit, service en gebruiksgemak?
Ik denk dat het nog een oude claim is, voor de 1Gbit/s+ verbindingen wat Netrebel wel een van de snelste en goedkopere providers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Master FX
Ben inmiddels ruim 3 jaar klant (incl 1 verhuizing) en alles gaat eigenlijk altijd vlekkeloos. Wel een paar keer een korte onderbreking gehad, maar niks ernstigs. Op mails wordt altijd snel gereageerd als ik toch ergens een vraag over heb. De verbinding is altijd goed en ja gebruiksgemak, het werkt: wat wil je nog meer. Lekker je eigen hardware aansluiten en gaan! Mijn combo is alsvolgt:
  • Netrebel voor internet (39)
  • Canal+ voor tv (15)
  • Cheapconnect voor de vaste lijn (75ct)
Prijs in euro's per maand. Een ouderwetse 3P maar dan bij 3 partijen :-)

Stay safe

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Goof2000
Ik ben tevreden gebruiker, maar begrijp dat ze hier geen nieuwe klanten meer (kunnen) aansluiten. Als ik weg zou willen gaan, dan ga ik van 39 naar minimaal 45 euro. (pakket met lagere snelheid)
Ik ben een beetje bang dat ze een keer komen melden dat ze mij niet meer kunnen bedienen. Voor mij is het gewoon een internetprovider die alleen internet levert en verder niks. Ik werk veel vanuit huis en daarnaast eigen VPN, domotica en camera's waarvan ik meldingen wil krijgen. Ik heb nooit storingen tijdens (mijn) kantoor uren gehad. Pas was er een storing overdag, toen was er ergens een kabel kapot en dan krijg je via de status pagina elk uur een update hoe de vlag ervoor staat. (locatie gevonden, locatie is niet toegankelijk, locatie toegankelijk, alles moet gelast worden en dan weer verbinding) Toen was ik niet thuis en was de impact voor mij minimaal. Bij mij kunnen ze geen 1gbit leveren maar iets van 700mbit. Maar voor deze prijs en 'uptime' kan ik niks beters vinden. Dus precies wat ik nodig heb. (hiervoor had ik KPN via Solcon, wat een drama was dat. Solcon deed het altijd goed tot ze overgenomen werden door KPN, niks kon meer en had een hele reeks van storingen. Heb voor een storing ruim een jaar moeten wachten voor ze een deel van abonnementgeld terug betaald.)
Daarnaast nog nooit inflatie correctie gekregen, betaal nog steeds even veel als 5 jaar geleden, dat is ook bijzonder in deze markt.

• Jef61
mangahuisman schreef op woensdag 11 december 2024 @ 17:09:
Netrebel adverteert met de claim:

https://www.netrebel.nl

Volgens hun website biedt Netrebel een internetverbinding van 1 Gbit/s voor een maandelijkse prijs van €39,- (met een eenmalige aansluitbijdrage van €59,-). In sommige regio’s, zoals Midden-Brabant, bieden ze dezelfde snelheid zelfs aan voor slechts €10,- per maand via lokale glasvezelprojecten. Maar hoe terecht is hun claim van "het snelste internet"?

Vergelijking met andere providers
Hoewel 1 Gbit/s absoluut snel is, zijn er in Nederland providers die hogere snelheden aanbieden. Enkele voorbeelden:

DELTA Fiber: Tot 8 Gbit/s, beschikbaar in een groeiend aantal regio's.
KPN: Tot 4 Gbit/s, afhankelijk van locatie en glasvezelinfrastructuur.
Ziggo: Tot 1 Gbit/s, maar via kabel (met lagere uploadsnelheid).
Netrebel: Tot 1 Gbit/s, symmetrisch via glasvezel.
Wat klopt wél aan hun claim?
Netrebel biedt misschien niet het snelste internet in Nederland, maar ze hebben een aantal aantrekkelijke eigenschappen:

Prijs: Voor €39,- per maand krijg je 1 Gbit/s internet, zonder verplichtingen zoals TV of telefoon. Dit is competitief geprijsd.
Keuzevrijheid: Geen bundelverplichtingen; je betaalt alleen voor internet.
Regio-aanbiedingen: In bepaalde regio's bieden ze een nog lagere prijs (bijvoorbeeld €10,- in Midden-Brabant).
Conclusie
De claim "het snelste internet" klopt niet als je kijkt naar providers zoals DELTA en KPN, die aanzienlijk hogere snelheden aanbieden (tot 8 Gbit/s). Wat wél klopt, is dat Netrebel een competitief en flexibel aanbod heeft voor consumenten die betaalbaar, snel internet willen zonder jaarcontract of bundelverplichtingen. Als je echter op zoek bent naar de allerhoogste snelheid, zul je naar andere providers moeten kijken.

Die website is al jaren niet meer aangepast :) . Ik zit alweer 4 jaar bij Netrebel, destijds was het wel een beetje het snelste wat er te krijgen was tegen een lage prijs. Ik betaal nog steeds de prijs van 4 jaar geleden 37,50. Vast IPv4 nummer en IPv6 subnet. Heb 2x een grotere storing gehad, toen wel even overwogen om weg te gaan maar gaat nu alweer lange tijd goed. Ik heb puur ethernet, geen tunnel gedoe zoals PPPoE. De SFP heb ik rechtstreeks in mijn (Mikrotik) router zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterstr
Jef61 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 13:08:
[...]

Die website is al jaren niet meer aangepast :) . Ik zit alweer 4 jaar bij Netrebel, destijds was het wel een beetje het snelste wat er te krijgen was tegen een lage prijs. Ik betaal nog steeds de prijs van 4 jaar geleden 37,50. Vast IPv4 nummer en IPv6 subnet. Heb 2x een grotere storing gehad, toen wel even overwogen om weg te gaan maar gaat nu alweer lange tijd goed. Ik heb puur ethernet, geen tunnel gedoe zoals PPPoE. De SFP heb ik rechtstreeks in mijn (Mikrotik) router zitten.
Voor mij geld hetzelfde inclusief de mikrotik router :)

Netrebel is gewoon zonder poespas snel en betrouwbaar internet.
en Waar krijg je nou 1 Gb/s voor 39 Euro??
En waar heb je die 1 Gb/s voor nodig. Als iedereen eerlijk is zal bijna niemand die 1 Gb/s gebruiken. Ik kijk wel een o pmijn router naar de gebruikte bandbreedte als wij via NLZIET, Netflix of een andere aanbieder TV of films kijken maar dan kom ik niet boven de 30Mb/s uit meestal zelfs nog geen 15Mb/s.
Voor die keer dat ik zakelijk een groot bestand moet downloaden als ik thuis aan het werken ben is het wel fijn dat dat geen 10 minuten duurt maar slechts 4 minuten......................

P.S. @Jef61 Ik heb wel een IPv6 subnet gekregen maar nog niet aan de praat gekregen op mijn Mikrotik. Hoe heb jij dat gedaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jef61
peterstr schreef op donderdag 12 december 2024 @ 14:59:
[...]

En waar heb je die 1 Gb/s voor nodig. Als iedereen eerlijk is zal bijna niemand die 1 Gb/s gebruiken. Ik kijk wel een o pmijn router naar de gebruikte bandbreedte als wij via NLZIET, Netflix of een andere aanbieder TV of films kijken maar dan kom ik niet boven de 30Mb/s uit meestal zelfs nog geen 15Mb/s.
Voor die keer dat ik zakelijk een groot bestand moet downloaden als ik thuis aan het werken ben is het wel fijn dat dat geen 10 minuten duurt maar slechts 4 minuten......................

P.S. @Jef61 Ik heb wel een IPv6 subnet gekregen maar nog niet aan de praat gekregen op mijn Mikrotik. Hoe heb jij dat gedaan?
Als het goed is heb je van Netrebel een /56 subnet gekregen en een /126 transit netwerk met twee IPv6 adressen. Één van die 2 adressen wordt de IPv6 default gateway en het andere adres komt op je SFP te staan. Bij mij als volgt:
IPv6 subnet: xxxx:xxxx:xxxx:xx00::/56
Netrebel Gateway: xxxx:xxxx:xxxx:xxxx::c5/126
Customer router: xxxx:xxxx:xxxx:xxxx::c6/126

De config op de Mikrotik:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
/ipv6 address
add address=xxxx:xxxx:xxxx:xxxx::c6/126 advertise=no interface=sfp-sfpplus1

/ipv6 route
add disabled=no distance=1 dst-address=::/0 gateway=xxxx:xxxx:xxxx:xxxx::c5 routing-table=main scope=30 target-scope=10

Verder moet je je vlans als een /64 block gaan verdelen over het /56 subnet.
Ik heb het vlannummer verwerkt in het IPv6 adres.
Voorbeeld van een vlan:
/ipv6 address
add address=xxxx:xxxx:xxxx:xx77::1 interface=vlan77
Dit is de IPv6 gateway van vlan77

IPv6 adressen die je aanmaakt zijn rechtstreeks bereikbaar vanaf het internet
dus niet vergeten om IPv6 firewall rules aan te maken!!
Ik eindig altijd met 2 drop's en daarboven wat toegestaan is:

/ipv6 firewall filter
add action=accept chain=forward comment="Allow Internet" out-interface-list=WAN
add action=accept chain=forward comment="Allow Retour" connection-state=established,related
add action=accept chain=input comment="Allow Retour (router)" connection-state=established,related
add action=drop chain=forward comment="Drop invalid" connection-state=invalid in-interface-list=WAN
add action=drop chain=input comment="Drop invalid" connection-state=invalid in-interface-list=WAN
...
accept rules voor server's enz.
... 
...
add action=accept chain=input protocol=icmpv6 src-address=xxxx:xxxx:xxxx:xxxx::c5/128
add action=accept chain=input protocol=icmpv6 src-address=fe80::/10
add action=drop chain=forward
add action=drop chain=input

Eventueel DNSv6 doorgeven via neighbor discovery:
/ipv6 nd
add dns=2001:4860:4860::8888,2001:4860:4860::8844 interface=vlan77

Dit zou het in essentie ongeveer moeten zijn, beetje gestript maar als je de volledige config nodig hebt wil ik die wel delen.

• boyette
[...]

Ik ga volgende week een mikrotik installeren op een netrebel verbinding

Dan zal ik het je laten weten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterstr
Jef61 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 19:46:
[...]

Dit zou het in essentie ongeveer moeten zijn, beetje gestript maar als je de volledige config nodig hebt wil ik die wel delen.
Dank je.
Die adressen heb ik inderdaad al.
Ik ga het de komende dagen ergens proberen. Mocht ik nog vragen hebben dan hoor je nog van mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jef61
[...]
Ik denk dat 95% van de mensen meer dan genoeg heeft aan 100 tot 200Mb/s up/down.
Dit is ons gebruik de laatste 24 uur. Thuisgewerkt, TV (NLziet) enz.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/02v0_2ZTlVaT4Itzju2eAQE1bOA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/M92BG01kT6ZJvvWwYIkHK2tR.png?f=fotoalbum_large

Pagina: 1 ... 6 7 Laatste