Acties:
  • +1 Henk 'm!

• feuniks
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-06 14:05
Sine schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 21:11:
Oeh, ik wist niet dat er al spul actief was .. dan ben je vroeg @Daniel85 in welk gebied zit je?
Ik krijg vandaag een ONT geleverd. De hebben een paar weken geleden de glasvezel naar binnen gelegd. Ik zit trouwens in gebied 2 (Buchten) en heb een abonnement bij Freedom Internet genomen. Mij sprak een vast IPv4 adres en een vast IPv6 subnet wel aan.

Ik ben overigens niet onder de indruk van het aanleggen van de glasvezel. Bij het graven van de sleuf hebben ze aan de overkant van de straat de gasleiding geraakt. Ik heb begrepen dat dat op meerdere plaatsen in de gemeente gebeurd is. Bij het naar binnen brengen van de glasvezel is de Ziggo kabel geraakt. Ik heb hem daarop gewezen. Hij moest even bij de buren zijn en zou dan terugkomen, maar ik heb hem nooit meer gezien. Hij heeft ook NIET Ziggo gebeld, zoals dat de bedoeling is, zodat ik een week zonder Internet en TV heb gezeten. Ik hoorde later van de monteur van Ziggo dat ze meerdere keren per dag de kabel moeten komen maken, omdat de monteur van eFiber hem geraakt heeft. Daarnaast heeft hij de stoep heel slecht achter gelaten. Alles lag schots en scheef en er was een hoop aarde over. Ziggo moest daar vervolgens ook graven om de kabel te herstellen en daarna lag de stoep weer perfect. Bij mijn buren heeft dezelfde jongen in huis zijn zooi niet opgeruimd en de helft van de grond buiten in het keldergat gegooid. Let dus op als ze bij je komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-06 12:31
@feuniks
Duidelijk ... hoe komen ze met de vezel binnen? Raggen ze een gat in de fundering in prikken daar de kabel door en klaar? Of wordt dat netjes door een stukje mantelpijp getrokken?

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feuniks
@Sine Gewoon geboord. Geen mantelpijp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
Daar was ik al bang voor, dan is het wellicht niet onverstandig als ik dat kabeltje zelf even netjes door de muur trek.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoebel
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15-06 18:52
Ik hoop toch echt dat ze gewoon AON leveren in Geleen, GPON is nog best wat complexer om te doen.
Ga wel verhaal bij tweak.nl halen als dat zo zou zijn. Heb na overleg met hun de spullen al een jaar geleden gekocht.

Hier meer info over wat er dan nodig is: https://unifi-forum.nl/on...-gpon-ont-sfp.3377/page-4

Kan iemand in de regio Geleen/Sittard bevestigen wat er recent geleverd wordt?

[ Voor 10% gewijzigd door snoebel op 10-07-2023 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feuniks
GPON. AON wordt niet meer uitgerold. Ik heb trouwens gekoyen voor een ONT. Die kan ook gewoon in mijn UniFi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PublishedMeteor
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 19-06 12:11
Toch bijzonder hoe dit werkt. Ik zit in gebied 15 en heb vorig jaar ook een Tweak contract afgesloten. Inmiddels is de straat 1,5 maand geleden open geweest en steekt het paarse buisje uit de stoep. Er is nog niemand geweest om te schouwen en ik ben ook wel heel benieuwd wat er nu gebeurt tot oktober 2023, dit is de datum dat ze de huisaansluitingen doen volgens de website.

Edit: Ik lees nu net de discussie over hoe ze de kabel naar binnen brengen. Vorige zomer heb ik de voortuin aangepakt en meteen een mantelbuis naar de stoep gelegd. Toevallig steekt het paarse buisje precies naast de mantelbuis uit de stoep dus ik hoop dat ze hem hier netjes doorheen willen leggen _/-\o_

[ Voor 29% gewijzigd door PublishedMeteor op 10-07-2023 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daikirai
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 06-06 14:58
@PublishedMeteor Hier juist andersom, vorig jaar al komen schouwen maar nog niets opengebroken.
Gebied 11. E-Fiber site zegt augustus graven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darth-Kova
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20-06 10:08
Sine schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 21:11:
Oeh, ik wist niet dat er al spul actief was .. dan ben je vroeg @Daniel85 in welk gebied zit je?
Hier ook, ik woon in wijk 5. heb in Februari de aansluiting gekregen, en sinds eerste week maart klant bij tweak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 21-06 08:12

psy

Zo zit je 24 jaar op tweakers en denk je dat er nauwelijks lokale tweakers zijn, blijken het er stiekem toch best veel te zijn :>

Het aanleggen van de kabel zelf gaat iig razendsnel. Vorige week donderdag of zo zag ik dat ze gestart waren aan de overkant inmiddels ligt het ook aan onze kant. Ze waren wel zo slim om de geul die eerder gemaakt is in de straat (water en gasleidingen zijn net vernieuwd) welke nu met klinkers tijdelijk was dichtgemaakt te hergebruiken zodat ze het asfalt niet opnieuw hoefde open te breken.

Het lijkt wel maar een ielig kabeltje zeg. Zelfs de coax lijkt een stuk dikker. En dat ligt allemaal zo bloot in de grond.

Dus nu wordt het wachten begrijp ik.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
feuniks schreef op maandag 10 juli 2023 @ 13:31:
GPON. AON wordt niet meer uitgerold. Ik heb trouwens gekoyen voor een ONT. Die kan ook gewoon in mijn UniFi.
Is afhankelijk van via welke operator er wordt geleverd. Tweak is in principe nog AON (Cambrium), tenzij die nu via T-Mobile direct gaan leveren want dan is het wel ook gewoon GPON.

Andere providers is sowieso allemaal GPON.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turralyon
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22-06 13:28
Sine schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 14:28:
Ik meen dat ze niet iedereen aansluiten.

Hier is maanden geleden (vorig jaar ?!) iemand komen schouwen.
Ik heb de kabel in ieder geval al voor mijn gevel uit de gond steken (vanaf de straat geschoten toen ik niet thuis was) en bij buren zonder abbo steekt het sprietje nog uit de stoep.
Ik ben sinds kort verhuisd naar gebied 16 en ben eigenlijk ook wel interesse om abonnee bij Tweak of T-mobile te worden. Ik was in de veronderstelling dat wel iedereen gewoon aansluiten. Zou ik nu te laat zijn om mij alsnog aan te melden?

Trouwens als dat het geval is dat toch erg vervelend voor mensen die zeg over een jaar in Sittard-Geleen komen wonen en dat de vorige bewoner besloot dat hun DSL lijntje snel genoeg was voor hen.

Een ander vraagje. Als ik internet only bij Tweak pak, dan kan ik toch vanaf de mediaconverter rechtstreeks in mijn deco m5 prikken zonder aanschaf van een nieuwe router?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FSC1968
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 16:01
Sine schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 14:28:
Ik meen dat ze niet iedereen aansluiten.

Hier is maanden geleden (vorig jaar ?!) iemand komen schouwen.
Ik heb de kabel in ieder geval al voor mijn gevel uit de gond steken (vanaf de straat geschoten toen ik niet thuis was) en bij buren zonder abbo steekt het sprietje nog uit de stoep.
Dit kan ik bevestigen, zonder abonnement geen aansluiting. Aansluiting op een later tijdstip kost ongeveer €450, het precieze bedrag kan ik me niet meer herinneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Ik heb maanden geleden thans een mailing in de bus gehad van E-Fiber dat ze iedereen gaan aansluiten.
Maar als je pas ná aansluiten een abonnement afsluit moet je dat hoge eenmalige vastrecht betalen.

Sluit je je abo af als tot aan de daadwerkelijke aansluiting, dan geen extra kosten.

Of het moet inmiddels weer veranderd zijn.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feuniks
Was dat eFiber? Ik meen dat Delta toen die nog probeerden te gaan aanleggen dat op een gegeven moment geroepen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

feuniks schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 11:13:
Was dat eFiber? Ik meen dat Delta toen die nog probeerden te gaan aanleggen dat op een gegeven moment geroepen hebben.
Dat weet ik ook niet 100% zeker, maar ze gaan toch niet bij iedereen paarse kabels uit de stoep laten steken zonder ze daadwerkelijk aan te sluiten als ze geen abo hebben afgesloten? Hier in de straat steekt het bij elk huis uit. Echt niet dat die allemaal een abo hebben afgesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Nog als aanvulling.
Volgens mij hebben we het over twee verschillende dingen.

1. Omdat ze toch al bezig zijn, wordt sowieso iedereen fysiek aangesloten.
2. Als je een abonnement afsluit in de tijd dat ze nog bezig zijn, betaal je geen vastrecht van €450
Doe je dat pas daarna, betaal je wél dat hoge eenmalige vastrecht. Voor de aansluiting zelf maakt dit allemaal niet uit. Die ligt er al.

Het is dan ook wijs om altijd minstens een jaar tweak af te nemen (dat kost €410) als je ook maar de minste twijfel hebt om ooit glasvezel te gaan nemen. Dat bespaart je al €40.....

[ Voor 19% gewijzigd door psy op 12-07-2023 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FSC1968
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 16:01
E-Fiber stelt op hun website expliciet dat wanneer je op een later tijdstip besluit tot het afnemen van glasvezel ze de kabel later moeten aanleggen en dat het daarom €450 kost:
Later meedoen kan ook. De straat moet speciaal open, er komt een monteur, voorrijkosten, materiaal, arbeidsloon. Bij een na-aansluiting boort de aannemer vanuit de straat naar de gevel en maakt een glasvezelaansluiting in huis. De kosten hiervan zijn € 450,- voor een maximale afstand van 9 meter. Is de afstand van de straat naar je deur groter, dan volgt een offerte op maat.
https://www.e-fiber.nl/faq-aanleg/

[ Voor 6% gewijzigd door FSC1968 op 12-07-2023 14:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sine
psy schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 11:19:
[...]

Dat weet ik ook niet 100% zeker, maar ze gaan toch niet bij iedereen paarse kabels uit de stoep laten steken zonder ze daadwerkelijk aan te sluiten als ze geen abo hebben afgesloten? Hier in de straat steekt het bij elk huis uit. Echt niet dat die allemaal een abo hebben afgesloten.
Hier in de straat (ik heb even niet veel verder gekeken dan mijn voordeur) daar steken inderdaad voor de woningen de sprietjes nog uit de stoep. Bij mij (ik heb al vrij snel een abbo genomen) is de kabel al onder de tuin door geblazen en steekt deze al voor de gevel uit de grond.
Dus er is wel degelijk verschil gemaakt.
Turralyon schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 10:05:
[...]

Ik ben sinds kort verhuisd naar gebied 16 en ben eigenlijk ook wel interesse om abonnee bij Tweak of T-mobile te worden. Ik was in de veronderstelling dat wel iedereen gewoon aansluiten. Zou ik nu te laat zijn om mij alsnog aan te melden?
Mijn buurman bedacht zich ook nog later, en die kreeg het antwoord dat zolang ze de huisaansluitingen nog niet gemaakt hadden je gewoon mee kunt. Hij heeft dus alsnog aangevraagd.

-edit-

Ah, ik keek net even in welk gebied ik ook alweer viel (gebied 2 Born overigens) en daar staat ondertussen te lezen:
Een gratis huisaansluiting

Als je tijdens de aanleg in jouw buurt een abonnement afsluit bij één van de deelnemende providers op het E­-Fiber netwerk, dan zijn er géén kosten voor het gebruik van de glasvezelaansluiting. Bekijk, vergelijk en maak dus tijdig je keuze.

Later meedoen? Dat kan natuurlijk ook, maar dan brengen we wel minimaal € 450,­- in rekening. Dit betreft de eenmalige afkoop van de vastrechtvergoeding.
https://www.e-fiber.nl/planning-gemeente-sittard-geleen/

[ Voor 46% gewijzigd door Sine op 12-07-2023 22:08 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoebel
feuniks schreef op maandag 10 juli 2023 @ 13:31:
Hoe kun je kiezen voor een ONT bij de provider?

Welk type ONT heb je aangeschaft voor in de Unifi?
Ik zie eigenlijk alleen de Ufiber Loco als optie, maar dan geen verschil naar mijn mening met de Huawei die ze blijkbaar meestal leveren. Beide zijn een extern kastje.
Heb nog nergens op de forums gelezen dat iemand het aan de gang heeft gekregen met een SFP direct in de Unifi apparatuur. Even voor de duidelijkheid, ik heb het over SPON, niet over AON, die spullen heb ik al liggen.

Heb gisteren contact opgenomen met Tweak servicedesk met deze vraag, hier werd bevestigd dat het AON is en blijft voor E-fiber gebied. We gaan het meemaken, ik wacht in ieder geval even met aanschaffen meer apparatuur.

Maar ook goed nieuws, de afspraak om de fiber binnen te leggen is gemaakt en Tweak gaf aan dat ze bijna klaar waren met de aanleg in de wijk van de apparatuur, 25 juli aansluiting thuis. (Gebied 8 ) En voor einde Aug ' moest ie wel live kunnen zijn'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Sine schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 21:39:
[...]

Hier in de straat (ik heb even niet veel verder gekeken dan mijn voordeur) daar steken inderdaad voor de woningen de sprietjes nog uit de stoep. Bij mij (ik heb al vrij snel een abbo genomen) is de kabel al onder de tuin door geblazen en steekt deze al voor de gevel uit de grond.
Dus er is wel degelijk verschil gemaakt.

[...]

Mijn buurman bedacht zich ook nog later, en die kreeg het antwoord dat zolang ze de huisaansluitingen nog niet gemaakt hadden je gewoon mee kunt. Hij heeft dus alsnog aangevraagd.
Ik snap hier dus niks van. Ze hebben namelijk bij iedereen
- de stukjes kabel nu afgeknipt tot een paar cm boven de grond
- op die plek op de stoep met krijt heel duidelijk gemarkeerd waar de kabel zit
Dat blijft dus zo bij iedereen zonder abonnement? Dat staat toch vreselijk slordig? Of ben ik nu gek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feuniks
psy schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 11:11:
[...]

Ik snap hier dus niks van. Ze hebben namelijk bij iedereen
- de stukjes kabel nu afgeknipt tot een paar cm boven de grond
- op die plek op de stoep met krijt heel duidelijk gemarkeerd waar de kabel zit
Dat blijft dus zo bij iedereen zonder abonnement? Dat staat toch vreselijk slordig? Of ben ik nu gek?
Bij mij in de straat hebben ze nu bij iedereen die geen abonnement heeft (tenminste ik denk dat ze geen abonnement hebben) de kabel ter hoogte van de tegel afgeknipt. Hij steekt dus niet meer uit, maar als je goed kijkt, dan zie je wel dat de kabel daar zit.

Ik vraag me overigens af of ze inderdaad minstens €450 gaan vragen als iemand naderhand nog glasvezel wil. Daarmee maak je de concurrentiepositie ten opzichte van Ziggo of KPN wel heel erg zwak. Iemand moet wel heel erg graag glasvezel willen hebben als hij dat bedrag wil uitgeven. Voor de meesten is upload geen ding en gigabit down krijg je ook gewoon bij Ziggo. En KPN wil op termijn van zijn kopernetwerk af. dus die komen geheid nog eens een keer langs om hun glasvezel in de grond te leggen. Ik zie dit bedrag betalen hoogstens bij mensen die net het huis gekocht hebben en aan een grote verbouwing bezig zijn, gebeuren. Dan is €450 op het totaal goed te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

feuniks schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 11:28:
[...]

Bij mij in de straat hebben ze nu bij iedereen die geen abonnement heeft (tenminste ik denk dat ze geen abonnement hebben) de kabel ter hoogte van de tegel afgeknipt. Hij steekt dus niet meer uit, maar als je goed kijkt, dan zie je wel dat de kabel daar zit.

Ik vraag me overigens af of ze inderdaad minstens €450 gaan vragen als iemand naderhand nog glasvezel wil. Daarmee maak je de concurrentiepositie ten opzichte van Ziggo of KPN wel heel erg zwak. Iemand moet wel heel erg graag glasvezel willen hebben als hij dat bedrag wil uitgeven. Voor de meesten is upload geen ding en gigabit down krijg je ook gewoon bij Ziggo. En KPN wil op termijn van zijn kopernetwerk af. dus die komen geheid nog eens een keer langs om hun glasvezel in de grond te leggen. Ik zie dit bedrag betalen hoogstens bij mensen die net het huis gekocht hebben en aan een grote verbouwing bezig zijn, gebeuren. Dan is €450 op het totaal goed te doen.
Inmiddels de bevestiging van een kennis op Hoogveld die al aangesloten is dat ook daar alleen de mensen met abo zijn aangesloten.

Ook vreemd trouwens dat wij nooit enig bericht hebben gehad over de werkzaamheden in de straat (volgens E-Fiber had dat wel moeten gebeuren). Ze zijn gewoon begonnen met graven maar van enig bericht was geen sprake.

Inmiddels wel bevestiging van Tweak dat de "vastrechtvergoeding" gewoon inbegrepen is bij het abonnement. De voorwaarden van E-Fiber die bij het contract waren hier niet duidelijk over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feuniks
snoebel schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 08:39:
[...]

Hoe kun je kiezen voor een ONT bij de provider?

Welk type ONT heb je aangeschaft voor in de Unifi?
Ik zie eigenlijk alleen de Ufiber Loco als optie, maar dan geen verschil naar mijn mening met de Huawei die ze blijkbaar meestal leveren. Beide zijn een extern kastje.
Heb nog nergens op de forums gelezen dat iemand het aan de gang heeft gekregen met een SFP direct in de Unifi apparatuur. Even voor de duidelijkheid, ik heb het over SPON, niet over AON, die spullen heb ik al liggen.

Heb gisteren contact opgenomen met Tweak servicedesk met deze vraag, hier werd bevestigd dat het AON is en blijft voor E-fiber gebied. We gaan het meemaken, ik wacht in ieder geval even met aanschaffen meer apparatuur.

Maar ook goed nieuws, de afspraak om de fiber binnen te leggen is gemaakt en Tweak gaf aan dat ze bijna klaar waren met de aanleg in de wijk van de apparatuur, 25 juli aansluiting thuis. (Gebied 8 ) En voor einde Aug ' moest ie wel live kunnen zijn'.
Ik heb mijn abonnement afgesloten bij Freedom. Ik had gekozen voor eigen apparatuur, dus geen Fritz Modem. Net als jij had ik al een SPF module en een glasvezelkabel voor binnen gekocht. Ergens eind vorig jaar of begin dit jaar kreeg ik van Freedom de melding dat het niet AON, maar GPON ging worden. Ik ging er trouwens vanuit dat dit vanuit eFiber kwam, daarom dacht ik dat niemand meer AON ging aanbieden. Freedom gaf mij aan, dat ze me een ONT gingen sturen en die heb ik twee weken geleden gekregen samen met de bijbehorende glasvezelkabel een een patch cover voor over het aansluitpunt van de glasvezel. Zij geven aan dat die patch cover is om te voorkomen dat de aansluiting wordt beschadigt. Helaas past de patch cover niet. De aansluiting is wel de juiste (groen), maar hij is gemaakt voor een breder aansluitpunt en de gaten zitten niet op de juiste plaats. Het is trouwens een Huawei Echolife GPON ONT. Freedom geeft aan dat als je het per sé wil, je ook een eigen ONT kunt gebruiken, maar dan moet je contact opnemen met hun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feuniks
psy schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 11:40:
[...]

Ook vreemd trouwens dat wij nooit enig bericht hebben gehad over de werkzaamheden in de straat (volgens E-Fiber had dat wel moeten gebeuren). Ze zijn gewoon begonnen met graven maar van enig bericht was geen sprake.
Hier hebben ze een paar dagen, voordat ze met graven begonnen bij iedereen een kaartje in de bus gedaan met de melding dat ze binnenkort gingen graven. Die hebben ze ook onder de ruitenwissers van geparkeerde auto's gedaan. Helaas stond er niet bij wanneer ze gingen graven. Bovendien staan hier in de straat ook veel vreemde auto's in verband met de fysio hier in de straat. Dus stond toen ze begonnen de straat ook nog helemaal vol. Het was handiger geweest als ze de dag ervoor gewoon een parkeerverbodsbord hadden geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kriss1981
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-06 08:38
Werd vanochtend wakker en staat ineens iemand de stoep voor het huis open te graven.

Inmiddels hebben ze bij mensen met abbo de kabel naar de voorgevel gelegd. Wij hebben nooit bericht gehad dat dit vanochtend zou gebeuren.

Ach ja, verder geen probleem, maar een heads-up zou fijn zijn.

Benieuwd hoe lang het nu nog duurt eer we echt worden aangesloten.

[ Voor 23% gewijzigd door Kriss1981 op 13-07-2023 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Kriss1981 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 11:57:
Werd vanochtend wakker en staat ineens iemand de stoep voor het huis open te graven.

Inmiddels hebben ze bij mensen met abbo de kabel naar de voorgevel gelegd. Wij hebben nooit bericht gehad dat dit vanochtend zou gebeuren.
Slordig allemaal zeg.

Ik neem toch aan dat ze niet zomaar in andermans tuin gaan zitten graven....ze zullen toch moeten weten waar in mijn gevel de kabel moet komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kriss1981
psy schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 12:00:
[...]

Slordig allemaal zeg.

Ik neem toch aan dat ze niet zomaar in andermans tuin gaan zitten graven....ze zullen toch moeten weten waar in mijn gevel de kabel moet komen.
Mijn buren waren niet thuis, dus ja, ze staan zomaar bij iemand in de tuin te graven.

Tijdens het schouwen bepalen ze, samen met jou, waar de kabel bij de gevel moet komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Kriss1981 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 12:04:
[...]

Mijn buren waren niet thuis, dus ja, ze staan zomaar bij iemand in de tuin te graven.

Tijdens het schouwen bepalen ze, samen met jou, waar de kabel bij de gevel moet komen.
Wanneer was die schouwing bij jou? In relatie met de aanleg in de straat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snoebel
Nou.. bij mij kwam de schouwing NA de aanleg van de fiber tot aan de gevel.

Tis dat ik een camera heb hangen aan de voorkant dat ik erbij was toen ze oprit oppakten. Ff aanbellen voordat ze beginnen was er niet bij. De heren zelf spraken geen Engels of Nederlands, maar hebben het netjes gedaan.

Tijdens de schouwing kijken (althans bij mij) ze alleen waar het glaspunt afgemonteerd moet worden in huis.

Maar heeft er iemand al een GPON SFP module in Unifi apparatuur zoals de UDM PRO (SE) werkend gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kriss1981
psy schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 12:07:
[...]

Wanneer was die schouwing bij jou? In relatie met de aanleg in de straat?
Schouwen gebeurde redelijk snel nadat de ‘hoofd’-kabel in de straat lag. Ik denk 2 weken later. Dit is in januari al gedaan.

Tijdens het schouwen hebben ze gekeken waar de kabel het beste de gevel in kan, en ook waar ie dan afgemonteerd moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoebel
Deze schijnt te werken: https://www.fs.com/de-en/products/133619.html

Maar helaas niet in de UDM pro (SE):

"Is this SFP Module compatible with the Ubiquiti UDM-Pro?
No, UDM Pro (and SE) negotiates at 1 Gbps or 10 Gbps. This SFP module is locked at 2.5 Gbps."

En dat lees ik op meer forums, dus ik denk dat als het GPON wordt ik het maar houdt bij de ONT die ik geleverd krijg, dan toch maar gewoon een utp kabeltje naar de UDM, vervangen door de Ufiber Loco zie ik geen toegevoegde waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:26

WhySoSerious

Be the change.

Hier in gebied 8 nog niet heel tevreden. Redelijk wat stenen van de oprit beschadigd bij het schieten van de kabel naar de voorkeur. Dit is inmiddels als een klacht gemeld en door Efiber verder opgenomen. Ben benieuwd naar de verdere afhandeling.

Vorige donderdag zou de kabel in de meterkast gepositioneerd worden, maar men kwam niet door de muur heen. Dus gat weer beetje dichtgegooid en stenen er los bovenop, zouden deze week contact opnemen voor een nieuwe afspraak.

Beetje meh allemaal tot nu toe...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
Jep, hier dezelfde truc met de briefjes. Toen ze een dag of vier later begonnen stond de straat dan ook nog gewoon vol.

Vandaag was hier weer een rondje in de buurt overigens, blijkbaar hebben zich toch nog wat mensen bedacht en hebben ze nog wat kabeltjes naar de gevels geschoten.

-edit-
Kriss1981 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 11:57:
Dan woon je eng dicht bij ... of ze waren dit vanmorgen op meerdere plaatsen tegelijk aan het doen ;)

[ Voor 34% gewijzigd door Sine op 13-07-2023 18:22 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Vanmiddag op straat nog even gesproken met iemand van Zener, ik zei dat het toch wel raar was dat wij geen enkel bericht gehad hadden over het graven, hij had het over "een nieuw team" en dat dat inderdaad niet goed was. Het geeft mij in ieder geval niet zo heel veel vertrouwen m.b.t die schouwing en wat ik hierboven zoal lees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kriss1981
Sine schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 18:18:
[...]

Dan woon je eng dicht bij ... of ze waren dit vanmorgen op meerdere plaatsen tegelijk aan het doen ;)
Woon in Born

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:39
Hier ook inmiddels de kabel tot aan de gevel. Tmobile was erg enthousiast met hun juni/juli voor huisaansluiting. Gaat op zijn vroegst sept/okt worden heb ik begrepen.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feuniks
Sine schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 18:18:
[...]

Ik reed gisteren door de gemeente en ik zag dat ze in Born, Limbricht en Geleen aan het graven zijn. En iedere keer dat ik in Sittard kom, zie ik ze daar ook bezig. Bovendien zijn ze buiten de gemeente ter hoogte van Op de Vos ook met een kabel bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fender89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22-06 10:38
Born/Graetheide hier :w

In Mei jl. heb ik mij (via eFiber) aangemeld bij T-mobile. 26-7 a.s. komen ze schouwen en krijg zojuist nog een mail binnen van T-mobile:

We verwachten rond juli - augustus de Glasvezelaansluiting bij jou in huis te kunnen plaatsen.

Let op: Dit is een voorlopige datum, de planning kan wijzigen afhankelijk van de werkzaamheden die uitgevoerd moeten worden. We laten je de definitieve datum voor het plaatsen van de glasvezelaansluiting in jouw woning zo snel mogelijk weten.

Ben wel benieuwd..
Graetheide is momenteel één grote bouwput (vervanging riool en stoep) en bij mijn woning moeten ze nog beginnen met die werkzaamheden. Zou zuur zijn als daarmee de glasvezel geraakt wordt, of dat de net nieuw aangelegde stoep weer opengebroken moet worden.

Ook is de afstand vanaf de straat tot aan voordeur méér dan 9meter (13 zo ongeveer). Doet efiber hopelijk ook niet moeilijk over ..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjoop1985
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:09
Zie nu dat dit topic weer wat actiever is, dus hierbij ook mijn (ietwat lange) bijdrage. Gebied 2 Born hier. Juli 2022 abonnement aangevraagd bij Tweak. September 2022 geschouwd.

Eind januari stonden er ook hier werklui die geen Engels of Nederlands spraken onze oprit op te rapen zonder enige aankondiging. Schieten lukte niet in 1 keer vanaf de stoep, dus nog een gat halverwege de oprit. Hoe alles teruggelegd werd op de oprit alsmede de stoepen verdient geen schoonheidsprijs.

We hebben geen kruipruimte en wel vloerverwarming, dus na bovenstaande ervaring met de zorgvuldigheid van de aannemer, de kabel maar zelf binnengebracht, mét een mantelbuisje. Op 1 juni is de boel in de meterkast afgemonteerd (waarbij ik nog vermanend toegesproken werd over het zelf binnenbrengen, daar hadden de heren geen goede ervaringen mee).

Anderhalve maand later zit ik in een interessante communicatie driehoek met Tweak, de aannemer (Zener) en E-Fiber/ODF:
  • Tweak vertelt mij en mijn buurman dat de wijkcentrale nog niet klaar is.
  • Aannemer Zener zegt dat ze klaar zijn, volgens hen is er "licht op de lijn" en zijn er al mensen met diensten in Born, dus zou Tweak ”gewoon moeten kunnen leveren”.
  • E-Fiber antwoordt een beetje vaag, wekt de indruk dat ze klaar zijn en noemt de status "NL6".
  • Tweak zegt daarop weer dat die "NL6" status niet relevant is en dat ze aan het wachten zijn op een stroomaansluiting in de wijkcentrale voor ze verder kunnen. De al bestaande aansluitingen hadden dat blijkbaar niet nodig.
  • Wanneer ik E-Fiber confronteer met de reactie van Tweak blijft het stil, ook na een reminder.
  • Mijn buurman heeft met een monteur van Zener gesproken die leek te bevestigen dat er nog iets in de wijkcentrale moest gebeuren. Blijven bellen en mailen, was zijn advies
Bloedirritant als consument... Ik ben geneigd om Tweak hier het voordeel van de twijfel te geven. Zij gaan pas geld aan me verdienen als mijn aansluiting werkt, dus waarom zouden ze me aan het lijntje (no pun intended) houden?
Ik heb Zener ook nog maar eens gemaild met de tekst van Tweak, benieuwd of die wel nog reageren.

Als ik nu in dit topic lees dat het voor @Daniel85 van februari tot eind juni geduurd heeft van aansluiting in meterkast tot werkende verbinding, word ik daar wel een beetje mismoedig van. Ik wil van dat veel te dure Ziggo abbo af!

Ik ken de technische details totaal niet en AON/GPON zegt me niks behalve dat ik weet dat het protocollen zijn voor glasvezel, maar het verhaal van Tweak over stroom in de wijkcentrale lijkt op basis van een snelle Google te betekenen dat het AON wordt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
fender89 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 09:40:
We verwachten rond juli - augustus de Glasvezelaansluiting bij jou in huis te kunnen plaatsen.

Let op: Dit is een voorlopige datum, de planning kan wijzigen afhankelijk van de werkzaamheden die uitgevoerd moeten worden. We laten je de definitieve datum voor het plaatsen van de glasvezelaansluiting in jouw woning zo snel mogelijk weten.
Deze status heb ik ook, in Vrangendael. Is ook al twee keer verplaatst ofzo. Om Augustus te halen moeten ze wel gaan opschieten.

De vezel ligt inmiddels tot aan de voordeur maar moet nog naar binnen gebracht worden. Dat zou een ander bedrijf komen doen (waarschijnlijk Gideon). Binnen 1-2 weken, aldus de kerel aan de deur in het Duits. Want Engels snappen ze niet, die Polen/Roemenen/whatever.

T-Mobile van de week eens gebeld want ik had Internet Only gekozen, wilde dat naar Internet + TV. T-Mobile blijft vooralsnog het eerste jaar naast Ziggo liggen, maar daarvoor ga ik wel met Ziggo in overleg hoeveel korting ze me kunnen geven om te "blijven". Is het te weinig, dan gaan ze er alsnog uit. Sowieso ga ik het internet component zo laag mogelijk schalen om de kosten te drukken. Status in mn T-Mobile portaal is wel nog geannuleerd, dus waarschijnlijk moet ik weer bellen :)

Waarom blijft Ziggo? Vanwege TV en gewoon een vergelijkend waren onderzoek. Mijn router ondersteunt dual WAN dus ik maak gewoon een failover config voor als de hoofdlijn (T-Mobile) eruit ligt.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sine
Sjoop1985 schreef op maandag 24 juli 2023 @ 01:19:
Zie nu dat dit topic weer wat actiever is, dus hierbij ook mijn (ietwat lange) bijdrage. Gebied 2 Born hier.
[...]

Als ik nu in dit topic lees dat het voor @Daniel85 van februari tot eind juni geduurd heeft van aansluiting in meterkast tot werkende verbinding, word ik daar wel een beetje mismoedig van. Ik wil van dat veel te dure Ziggo abbo af!
Tja, je kunt blijven duwen, maar ze zijn klaar als ze klaar zijn.

En blijkbaar zegt het niet zo heel veel dat je "in gebied 2 zit", er zijn er blijkbaar enkele die al internet hebben, weer andere hebben de vezel al(!) binnen( jouw groep}, dan is er nog de groep (waar ik in val) die de vezel tot aan de gevel hebben. En uiteindelijk ook nog een groep waar het vezeltje nog uit die stoep ontkiemt.

Men werkt het blijkbaar binnen de gebieden ietwat als een lappendeken af. Het enige wat je dan kunt doen is geduld opbrengen ;)

Ik bedoel, ik wacht hier al 10 jaar+ op glas ... die paar maandjes die ik ziggo extra moet sponsoren is dan maar zo.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• feuniks
Ik zit zelf ook in gebied 2 en ik heb sinds afgelopen maandag een werkende glasvezel. De provider die ik gekozen heb is Freedom. Toen de kabel eenmaal binnen was, ging het eigenlijk heel soepel. De ONT kwam op tijd en rond 9 uur in de ochtend vond de ONT ook een signaal en kreeg ik een IP adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoop1985
@feuniks hoe lang heeft het bij jou dan geduurd tussen glasvezel binnen en signaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feuniks
@Sjoop1985 In dezelfde week als de glasvezel binnen werd gelegd, ontving ik een mail van Freedom dat ik een maand later zou worden aangesloten en dat ik mijn huidige provider kon opzeggen. Ik heb niet voor de opzegservice gekozen, omdat ik mijn Ziggo lijn wil houden als backup. Ik weet niet of als ik gemaild had dat ze vroeger konden aansluiten of dat dan ook mogelijk was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoop1985
Apart, dan lijkt het toch provider afhankelijk te zijn. Ik heb anderhalve maand na het binnen afwerken van de aansluiting nog geen bericht van Tweak ontvangen.
Toen ik contact opnam met Tweak en daarna met E-Fiber en de aannemer, was de communicatie in mijn post hierboven het gevolg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feuniks
Snoebel geeft eerder in dit topic aan dat Tweak nog AON gebruikt, terwijl Freedom (en ik geloof zo'n beetje iedere andere provider) GPON gebruikt. Misschien zit daar het probleem. Dat gewoonweg de apparatuur voor AON nog niet aanwezig is of zoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoop1985
Daar ga ik inderdaad ook vanuit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoebel
Klopt idd dat de service desk van tweak aangeeft dat het AON zou zijn. Morgen gaan ze de fiber binnenbrengen, zou meteen belicht zijn. Maar gezien eerdere berichten denk ik toch dat ze ONT (GPON) gaan doen.

We gaan het zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoebel
Nou, het kastje waar de patch gemaakt kan worden hangt. Maar zoals verwacht, nog geen licht. Het wachten op activeren is begonnen.

Monteur die kabel aangelegd heeft was erg netjes qua werken en zeer vriendelijk. Dat kan niet gezegd worden door zijn collega die het glas kwam afmonteren, wat een botte boer was dat zeg.

Maar beide hadden geen antwoord op de vraag wanneer de aansluiting actief gemaakt kon worden en hadden ook totaal geen idee toen ik vroeg of het AON of GPOn was wat ik ging krijgen.

Heb nog even gebeld met tweak, maar die wachten op een signaal van E-fiber dat de verbinding gereed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoop1985
snoebel schreef op maandag 24 juli 2023 @ 19:40:
Klopt idd dat de service desk van tweak aangeeft dat het AON zou zijn. Morgen gaan ze de fiber binnenbrengen, zou meteen belicht zijn. Maar gezien eerdere berichten denk ik toch dat ze ONT (GPON) gaan doen.

We gaan het zien.
Aannemer heeft nogmaals bevestigd dat er licht op de lijn is. Misschien snap ik het dan verkeerd, maar waar wacht ik dan nog op? Als er aan mijn kant licht is, dan is aan de andere kant toch ook de apparatuur aanwezig die dat licht erdoorheen duwt, of dat nu AON of GPON is...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VincentM
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-06 20:30
Sjoop1985 schreef op maandag 24 juli 2023 @ 01:19:

Anderhalve maand later zit ik in een interessante communicatie driehoek met Tweak, de aannemer (Zener) en E-Fiber/ODF:
  • Tweak vertelt mij en mijn buurman dat de wijkcentrale nog niet klaar is.
  • Aannemer Zener zegt dat ze klaar zijn, volgens hen is er "licht op de lijn" en zijn er al mensen met diensten in Born, dus zou Tweak ”gewoon moeten kunnen leveren”.
De operator moet zelf ook apparatuur plaatsen. Zener heeft de pop inmiddels officieel klaar sinds een paar weken. Er was al lang een backhaul, echter nog geen stroom. Nu kunnen belichters/operators beginnen met hun spullen opgangen. Echter hoe snel dit gaat is afhankelijk van de belichter. De toko waar ik spul voor heb opgehangen leveren al enkele maanden diensten.
Sjoop1985 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 18:26:
[...]

Aannemer heeft nogmaals bevestigd dat er licht op de lijn is. Misschien snap ik het dan verkeerd, maar waar wacht ik dan nog op? Als er aan mijn kant licht is, dan is aan de andere kant toch ook de apparatuur aanwezig die dat licht erdoorheen duwt, of dat nu AON of GPON is...?
Wederom hetzelfde verhaal. Vreemd is dat ze zeggen dat er "Licht" is. De aannemer levert helemaal niks qua diensten. Dus ook geen "Licht". Ze hebben vanaf Sittard de vezel afgemeld die naar Born gaat. Dus er kan licht opgezet worden door de provider. Weliswaar moeten ze naast de apparatuur ook zelf de backhaul klaar hebben. Dus als ze al apparatuur hebben hangen moet deze ook op het landelijke netwerk zijn aangesloten.

[ Voor 31% gewijzigd door VincentM op 25-07-2023 21:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sine
Patience grasshopper ;)

Ze hebben het officieel over opleveren in september ... dus we hebben nog eventjes te gaan.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoebel
Hier, gebied 8, nog steeds geen signaal. Van bellen met de diverse bedrijven wordt je niet veel wijzer, ook hier is Sept de officiële planning op de site van E-fiber. We wachten dus maar gewoon af.

Maar ondertussen wat verder proberen te leren hoe dat nu precies zit met AON/GPON/XGPON.
Als ik het nu goed begrijp ligt dit niet zozeer aan de aanleg van de fiber in de wijk, maar aan de keuze die de uiteindelijke internet service provider maakt om het signaal bij jou in huis te brengen.

Leveranciers als bv T-Mobile maken gebruik van XGPON en dus een ONT kastje in je meterkast, maar Tweak doet dit op basis van AON en hier kan ik dus gewoon de apparatuur die ik al in huis heb (en aangesloten zonder resultaat omdat er nog geen signaal is) gebruiken.

Kan iemand bevestigen dat mijn conclusie juist is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoebel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kriss1981
Hmmm….

Weet niet of ik hier nu blij mee moet zijn.
En wat betekent dit voor de mensen die nog niet zijn aangesloten?

[ Voor 60% gewijzigd door Kriss1981 op 04-08-2023 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
Dat kan ik je alvast verklappen, prijstechnisch hoef je daar niet blij mee te zijn ....

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

De oude abo's zijn nog wel gewoon te krijgen. Waaronder voor velen hier de belangrijkste.... de 410 euro versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Schiet mij maar lek. Wat zou hier de bedoeling van zijn?
Er steken gewoon een 50-tal (gokje) glasvezelkabels uit de grond bij de ingang van het Limbrichterbos. Daar is echt geen enkel huis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kXeApnIRlAtD20IjxgC1JGvdyK8=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/JxnUiL3JhAgn3BaDCGyHX9nw.png?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hq9svFqx44YY9BdzweT6hYl7KaA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z5xKBfgoEvglv9p89NP46qAE.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-06 19:14

Coach4All

I'm a Coach 4 All

psy schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 10:50:
Schiet mij maar lek. Wat zou hier de bedoeling van zijn?
Er steken gewoon een 50-tal (gokje) glasvezelkabels uit de grond bij de ingang van het Limbrichterbos. Daar is echt geen enkel huis.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
WiFi in de bomen om buitenspelen te bevorderen? O-) :+

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoebel
Ondertussen 3 weekjes verder sinds de fiber is afgewerkt in de meterkast. Nog geen verdere actie gezien.

Vorige week wel een sales actie opnieuw, meneer aan de deur die me toch echt wou overtuigen dat ik glas moest nemen. Dat ik al glas in huis heb en aan het wachten ben tot activeren door provider was niet mogelijk, ik moest gewoon een bestelling doen bij hem en T-Mobile was de beste. En dat loopt rond in een t-shirt van e-fiber..

Tweak meldde me dat de fiber ondertussen is afgemeld bij hun en dat het nu wachten is op gereedkomen van de wijkcentrale door hun. Dit kon nog enkele weken duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
Ondertussen heeft men ook hier het vezeltje ingevoerd en aan een doosje gelast. Het wachten is op de ISP (tweak)

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoebel
En toen werd het September, de maand waarin het dan echt zou moeten gaan gebeuren volgens de officiële planning...

Tis natuurlijk pas dag 1 van deze maand, maar heb nog geen datum van oplevering of converter mogen ontvangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• K0ENH
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 23:23
hier nog een inwoner van Geleen..
Gebied 8 als ik de planning van E-fiber mag geloven zou ik deze maand aan de beurt moeten zijn.
het is dat de prijs van Tweak dusdanig interessant is maar anders had ik al lang geannuleerd.
de communicatie is dramatisch, maw er is geen communicatie.
en er is niemand die de regie voert en klanten informeert.
Tweak verwijst naar e-fiber, e-fiber naar Zener en Zener kan helemaal geen antwoorden geven op de planning.
ik zit na mijn laatste telefonisch contact met Zener al 1,5 week op een reactie te wachten maar vrees dat ik nog lang kan wachten..

Ik snap dat planningen uit kunnen lopen en kunnen wijzigen maar informeer dan in elk geval de betrokkenen bespaart de betrokken partijen ook resources bij hun telefoon lijnen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psy

psy

Hier is nu wel de schouwer geweest. Maar verder is dat ook echt het enige contact tot nu toe. Werkzaamheden tot dan werden nooit gecommuniceerd. Heb nooit ergens een berichtje over gehad.

• Daikirai
Idem, schouwer stond maanden voor afgesproken datum voor de deur en.. that's about it..
Stoep is ook nog niet open geweest terwijl graven gepland was voor juli 2023.

Maargoed beloofde aansluiting pas juli 2024 op de planning. Dit terwijl Odido zegt tussen november-januari.

Lekker helder allemaal.

• K0ENH
ja en dan hebben we het hier over het transport middel van digitale communicatie ;)

bij ons ligt de kabel al vanaf februari/maart lekker warm onder de oprit.
enkel het aansluiten binnen dient nog te gebeuren en uiteraard in de centrale..

• psy

psy

Nou gegraven hebben ze wel hier. Behalve dan voor het schieten van de glasvezel naar binnen.

Inmiddels is de stoep wel 10x open geweest (geen grap) omdat hier ook alle gas en waterleidingen vervangen worden. De glasvezelkabel die er inmiddels ook lag is dus ook weer helemaal eruitgehaald. Die hebben ze weer teruggestopt zodat deze nu helemaal onzichtbaar is. Het is dat ik weet waar die ongeveer ligt, maar anders....het is inmiddels echt een running gag aan het worden hoe vaak hier gewerkt wordt.

• Daikirai
Als je het over de duivel hebt..

Er stonden net welgeteld 5 E-fiber mannetjes aan de deur om me een abonnement aan te smeren.
Met een aanbieding voor 10 maanden korting bij Odido.

Standaard kreeg je al 8 maanden, dus was voor mij niet echt van toegevoegde waarde.
Plus ik vind het maar irritant zo deur aan deur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• K0ENH
Daikirai schreef op donderdag 14 september 2023 @ 17:54:
Als je het over de duivel hebt..

Er stonden net welgeteld 5 E-fiber mannetjes aan de deur om me een abonnement aan te smeren.
Met een aanbieding voor 10 maanden korting bij Odido.

Standaard kreeg je al 8 maanden, dus was voor mij niet echt van toegevoegde waarde.
Plus ik vind het maar irritant zo deur aan deur.
ja en waarom komen ze uberhaupt nog aan de deur om je iets te verkopen als je al een abbo hebt afgesloten
8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoebel
En alweer 2 weekjes verder, heb ze even gepolst via whatsapp (tweak) maar op de een of andere manier weten ze zelf niet wanneer de aansluitingen in gebied 8 live gebracht worden.
Wel geven ze aan dat het alleen nog wachten is op tweak, de rest is blijkbaar wel al klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K0ENH
snoebel schreef op maandag 18 september 2023 @ 15:16:
En alweer 2 weekjes verder, heb ze even gepolst via whatsapp (tweak) maar op de een of andere manier weten ze zelf niet wanneer de aansluitingen in gebied 8 live gebracht worden.
Wel geven ze aan dat het alleen nog wachten is op tweak, de rest is blijkbaar wel al klaar.
ow dat is bijzonder want ik heb 1,5 week geleden contact gehad met Zener en die gaven aan dat in de centrale nog gelast moest worden en dat ze daar nog geen planning voor hadden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kriss1981
Vandaag ook nog maar eens contact gehad met Tweak, aangezien de glasvezel 2 weken geleden naar binnen is gebracht. De reactie:
Ik zie inderdaad dat de lijn aan de kant van E-Fiber gereed is. Er moet alleen nog apparatuur geplaatst worden in de wijkcentrales, helaas heb ik geen indicatie van wanneer dat gereed zou moeten zijn. U krijgt automatisch bericht van ons als de lijn gereed is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:26

WhySoSerious

Be the change.

Men zou hier tussen 13:00 en 16:30 zijn voor een nieuwe poging om de glasvezelkabel in de meterkast aan te sluiten.

Niemand gezien...

• Robbiedobbie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21-06 14:32
Kriss1981 schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 16:16:
Vandaag ook nog maar eens contact gehad met Tweak, aangezien de glasvezel 2 weken geleden naar binnen is gebracht. De reactie:

[...]
Hier exact hetzelfde verhaal met tweak. Aansluiting is gereed gemaakt op 30 augustus, maar nu 3 weken later kan tweak me nog altijd niet zeggen wanneer ik aangesloten ga worden. Iedere keer krijg je andere antwoorden, maar als je doorvraagt wordt meestal opgemerkt dat de wijkcentrale nog niet klaar is (Ik zit in gebied 2, postcode 6123). Ze kunnen niet vermelden wanneer de wijkcentrale dan wel klaar zou zijn.

E-fiber zelf geeft aan dat de wijkcentrale gewoon klaar is, en de aansluiting ook. Hooguit dat tweak de apparatuur in de wijkcentrale niet klaar heeft. Saillant detail is wel dat als je momenteel op de e-fiber website gaat kijken om een pakket aan te vragen, tweak niet meer tussen de providers zit. Ik vraag me af of ze uberhaupt nog apparatuur in de wijkcentrale gaan zetten...
Toen ik e-fiber belde en het verhaal begon uit te leggen wisten ze al direct te raden dat het om de provider tweak zou gaan, hetgeen ook wel iets wil zeggen...

Ondertussen begin ik wel spijt te krijgen van mijn keuze, want bijv freedom internet geeft wel aan dat mijn aansluiting klaar is om direct een abbo op te krijgen. De buurman die een andere provider heeft hadden ze al willen aansluiten.

• psy

psy

Hmmm. Inderdaad heel vreemd dat Tweak niet meer zichtbaar is bij de te leveren pakketten. Ga je toch denken dat T-Mobile/Odido Tweak de nek gaat omdraaien.
(https://www.e-fiber.nl/provider/tweak/ --> not found)

Als ik bij Tweak zelf mijn adres invoer krijg ik te zien:

Gefeliciteerd!

Jouw adres zal naar verwachting 22-09-2023 worden aangesloten op glasvezel.
Wij verwachten vanaf dat moment na enkele weken jouw abonnement te komen opleveren.
Let op dat uitloop in deze planning mogelijk is, dit is afhankelijk van de verdere uitrol van het glasvezelnetwerk.

Uiteraard weet ik zelf van niets. 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door psy op 20-09-2023 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoebel
Lijkt erop dat de meeste in dit forum topic gekozen hebben voor Tweak als provider, maar ben eigenlijk nieuwsgierig of er ook Odido (T-Mobile) of andere keuzes gemaakt zijn en of deze wel al live zijn?

Ik maak me ook steeds meer ' zorgen' dat tweak helemaal niet meer gaat leveren, dat ze verdwenen zijn bij de providerlijst van E-fiber lijkt me toch ook niet zomaar.

Persoonlijk vind ik dat wel echt jammer, ookal heb/had ik Tweak nog steeds niet, had meer vertrouwen in hun dan in die grote reus Odido. Garanties over snelheid (tweak 90%, Odido 75%), maar ook de techniek AON vs GPON (veel makkelijker met eigen apparatuur), maar met name het feit dat ze ' lekker technisch' zijn, eigen apparatuur als optie hebben bij de abbo's, vast IP meteen meenemen, een news service hebben. En als je ze belt krijg je meteen de techneuten aan de lijn die echt behoorlijk goed zijn, tov een Odido waar je ook vriendelijk gehoplen wordt, maar ze geen idee over de techniek hebben.
Heb gistren een poging gedaan om de vraag beantwoord te krijgen welke SFP module ik kan gebruiken bij hun dienst. Na 45 min aan de lijn (ja, heb het echt geprobeerd) nog steeds niemand aan de lijn die uberhaupt de vraag begrijpt. Iedere keer opnieuw iemand anders en steeds weer.. meneer, wij leveren het modem en u kunt dan op volle snelheid gebruik maken van de dienst over wifi.. Geen wifi maar via ONT krijg je dan nog wel uitgelegd, maar de stap zonder ONT.. snel vergeten bij Odido.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feuniks
Ik heb ook het idee dat Tweak de nek omgedraaid gaat worden. Als ik op dit moment de postcodecheck doe op mijn eigen adres, dan komt Tweak ook niet meer terug in de lijst van te kiezen providers.

Ik heb voor Freedom gekozen voor een ONT. Ik heb daar geen SPF+ module gevonden die het op GPON doet. Ik heb daar trouwens niet eens zoveel problemen mee. De ONT kan ik gewoon gebruiken met mijn Unifi en mocht de Unifi kapot gaan, dan kan ik altijd nog oude router die ik hier heb liggen gebruiken. En ja, ik weet dat ik de SPOF verplaats van de router naar de ONT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Ik ben eens aan het kijken wat het financieel zou betekenen als we min of meer gedwongen worden om over te stappen op Odido.

Tweak was zoals we weten ongeveer 34 euro per maand.
Als ik de website mag geloven, is het lijkt het bij Odido nu goedkoper geworden.
1 Gbit, na 10 maanden wordt het maandbedrag 35 euro
1 Gbit, na 10 maanden wordt het maandbedrag 30 euro (als je al Odido mobiel hebt)

Dat laatste is zelfs dus nog goedkoper dan Tweak? Dat is raar. Want voorheen was T-Mobile echt wel duurder.
Als ik op een vergelijkingssite kijk, zie ik nog de oude prijzen:
https://www.internetten.nl/provider/odido
1 Gbit, elke maand 45 euro

En dat is de prijs die ik me nog kon herinneren.
Dus dit bevestigt mijn vermoedens dat Tweak gewoon exit is. Odido komt hiervoor in de plaats,...zeker als ze de prijs vrijwel gelijk hebben getrokken (en in geval van koppeling mobiel abo zelfs goedkoper).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoebel
Ho even, je kijkt niet goed.

Odido 30 euro is maar 100Mbit.. Appels met appels is 1Gb/s. Die is 40 (combovoordeel als je GSM hebt daar) of 45 euro per maand.

En dan nog vraag ik me af of Odido wel vergelijkbaar is met Tweak zoals ik al eerder opmerkte qua garanties etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoebel
feuniks schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 10:06:
Ik heb ook het idee dat Tweak de nek omgedraaid gaat worden. Als ik op dit moment de postcodecheck doe op mijn eigen adres, dan komt Tweak ook niet meer terug in de lijst van te kiezen providers.

Ik heb voor Freedom gekozen voor een ONT. Ik heb daar geen SPF+ module gevonden die het op GPON doet. Ik heb daar trouwens niet eens zoveel problemen mee. De ONT kan ik gewoon gebruiken met mijn Unifi en mocht de Unifi kapot gaan, dan kan ik altijd nog oude router die ik hier heb liggen gebruiken. En ja, ik weet dat ik de SPOF verplaats van de router naar de ONT.
Maar heb jij wel al verbinding met Freedom, welk gebied?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Ja, zie het nou ook.

Best wel sneaky. Ze geven de eerste 10 maanden alle pakketten dezelfde prijs, 30 euro. En daarna schiet het omhoog naar 45 euro. Wat een naar opgezette website, bah.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
Al die sites zijn extreem sneaky, al jaren.

Altijd gruwelijk goed opletten.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feuniks
snoebel schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 10:38:
[...]

Maar heb jij wel al verbinding met Freedom, welk gebied?
Ja hoor. Sinds 17 juli is het actief. Ik zit in gebied 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
Hier gebied twee ... en tweak, sinds een paar weken het glas binnen, maar geen tweak te bekennen.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoebel
Ik zit in gebied 8, afmonteren glas is precies 2 maanden geleden ondertussen.

@Sine Dat baart dan wel zorgen, ik meende ook dat Born al best een tijdje klaar was incl oplevering van providers. Is het dan toch alleen tweak die niet kan leveren?

Ik kreeg als antwoord dit van tweak op die vraag: " De wijkcentrale in kwestie heb ik besproken met ons beheer, maar het is helaas nog niet duidelijk wanneer onze apparatuur werkend gemaakt kan worden. Wij zijn voor onze apparatuur namelijk afhankelijk van stroom, omdat wij apparatuur gebruiken op de AON techniek. Andere providers gebruiken GPON en die is vaker sneller klaar."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K0ENH
Vandaag ook nog maar eens geinformeerd bij tweak of zij wellicht iets meer weten.
krijg wederom het standaard antwoord:
Goedemiddag! Helaas nog niet. Pas op het moment dat E-Fiber de aansluiting naar binnen heeft gelegd komen wij aan bod. Om een goed overzicht te krijgen van hoe de planning eruit ziet voor de huisaansluitingen kan ik u enkel door verwijzen naar E-Fiber, gezien zij de huisaansluitingen regelen :). Isaac - Tweak
gebied 8, wat volgens de site van e-fiber deze maand geleverd zou worden.
mijn kabel moet dus ook nog naar binnen gebracht worden en dan aangesloten.
via de postcode check op de site van tweak krijg ik helemaal geen info meer over planning......

• Robbiedobbie
Ik ga nog even afwachten, maar als ik over maand nog geen tweak actief heb, dan ga ik mijn contract ontbinden. Dan ga ik alsnog naar freedom, die lijkt gewoon te kunnen leveren (Odido heb ik echt geen zin in, die geven niet eens ipv6 door...)

Contract vermeld namelijk het volgende:
Artikel 4
5. Zodra Tweak van de Klant een volledig ingevuld inschrijfformulier heeft ontvangen zal Tweak deze opdracht zo spoedig als mogelijk is opleveren. Als levering van de Dienst niet binnen 60 dagen
heeft plaatsgevonden, kan de Klant de Overeenkomst kosteloos laten ontbinden.
Dan zit er wel een aantekening in dat het een netwerk in aanleg is en dat ze geen termijnen kunnen garanderen, dus daar zouden ze zich achter kunnen verschuilen. Echter, hebben ze het volgende ook in het contract staan:
Artikel 4
9. Levering van Diensten die worden geleverd op basis van glasvezel kan enkel plaatsvinden wanneer
een glasvezelverbinding tot in de woning is aangesloten.
b. De levering kan in dit geval tevens langer duren waardoor de levertijd van 60 dagen pas ingaat op het moment dat glasvezel tot in de woning is aangesloten.
Mijn aansluiting heeft op 30 augustus plaatsgevonden, dus ik kan op 30 oktober kosteloos opzeggen volgens hun eigen contract...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kriss1981
Vandaag Tweak even gevraagd of ze nog wel nieuwe aansluitingen realiseren. Het antwoord:
Goedemiddag,

Wij leveren nog wel nieuwe verbindingen op, maar zijn wel gestopt met het plaatsen van eigen apparatuur in wijkcentrales. Dit is helaas de reden dat wij uw aansluiting niet gaan kunnen opleveren. Hier ontvangt u als het goed is nog een mail over, als u deze nog niet gehad heeft. Dit is pas sinds kort bekend.
Lijkt er dus op dat we een andere provider moeten gaan zoeken. In een ander forum topic zijn mensen die de e-mail al hebben ontvangen. Ik nog niet.

Iemand een tip voor een andere provider, waarbij het gebruik van een eigen router (OPNsense) relatief eenvoudig is, zoals bij Tweak??

[ Voor 10% gewijzigd door Kriss1981 op 26-09-2023 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
snoebel schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 09:37:
Lijkt erop dat de meeste in dit forum topic gekozen hebben voor Tweak als provider, maar ben eigenlijk nieuwsgierig of er ook Odido (T-Mobile) of andere keuzes gemaakt zijn en of deze wel al live zijn?

Ik maak me ook steeds meer ' zorgen' dat tweak helemaal niet meer gaat leveren, dat ze verdwenen zijn bij de providerlijst van E-fiber lijkt me toch ook niet zomaar.

Persoonlijk vind ik dat wel echt jammer, ookal heb/had ik Tweak nog steeds niet, had meer vertrouwen in hun dan in die grote reus Odido. Garanties over snelheid (tweak 90%, Odido 75%), maar ook de techniek AON vs GPON (veel makkelijker met eigen apparatuur), maar met name het feit dat ze ' lekker technisch' zijn, eigen apparatuur als optie hebben bij de abbo's, vast IP meteen meenemen, een news service hebben. En als je ze belt krijg je meteen de techneuten aan de lijn die echt behoorlijk goed zijn, tov een Odido waar je ook vriendelijk gehoplen wordt, maar ze geen idee over de techniek hebben.
Heb gistren een poging gedaan om de vraag beantwoord te krijgen welke SFP module ik kan gebruiken bij hun dienst. Na 45 min aan de lijn (ja, heb het echt geprobeerd) nog steeds niemand aan de lijn die uberhaupt de vraag begrijpt. Iedere keer opnieuw iemand anders en steeds weer.. meneer, wij leveren het modem en u kunt dan op volle snelheid gebruik maken van de dienst over wifi.. Geen wifi maar via ONT krijg je dan nog wel uitgelegd, maar de stap zonder ONT.. snel vergeten bij Odido.
Hier gebied 2, en maanden geleden aangevraagd bij toen nog T-Mobile.

Glasvezel ligt in huis, maar de opleverdatum is al 3x met een maand verschoven (gebeurt altijd op de 21e van de maand). Nu dus oktober, maar het zou me verbazen als ik voor 2024 nog een werkende aansluiting heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Hier nog even de situatie. Limbricht (gebied 6 geloof ik).
Tweak aangevraagd.
Glasvezel ligt in de straat maar nog niet in huis.
25-08 schouwing geweest.
Net even een belrondje gemaakt.

De schouwer (tofgroup.nl)
- De provider moet opdracht geven om een aansluiting daadwerkelijk aan te leggen en ik zie niets in ons systeem. U moet bij Tweak zijn.

De provider (Tweak)
- Wij leggen voor u geen aansluiting meer aan en u krijgt hier nog een mail van.

De aannemer (Zener)
- U staat in ons systeem en in principe gaan we u gewoon aansluiten. Bel E-Fiber.

De netwerkprovider (E-Fiber)
- Wij gaan u in het tweede kwartaal 2024 aansluiten.

Schiet mij maar lek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
Volgens de planning is gebied 6 december dit jaar, dat gaan ze blijkbaar niet halen.

Die reactie van tweak is niet geweldig .. dat betekent wellicht dat ze überhaupt (ook anderen) niet meer gaan aansluiten.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• striner
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 03-03 14:42
Crosspost uit het Tweak topic waar iemand al een mail heeft gekregen van Tweak waarin daadwerkelijk wordt bevestigd dat Tweak is opgegaan in Odido en indien je Tweak hebt besteld, je maar opnieuw moet bestellen (liefst bij Odido met een aanbieding natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbiedobbie
Ik heb net met tweak gebeld, en die hebben bevestigd dat ik mijn contract als ontbonden/niet bestaand kan beschouwen omdat ze in dit e-fiber gebied niet meer gaan leveren. Nu dus maar bij freedom bestellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Ja dat bevestigt mijn verhaal dus ook. Al zou ik wel graag een bevestiging zien....

Dat brengt ons dus bij de volgende vraag die gaat ontstaan, wat nu? Freedom?
Van @snoebel begreep ik dat Odido niet echt de voorkeur lijkt te hebben, is Freedom de betere optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Ik vraag me wel af, of we uberhaupt rechten hebben, ik heb toch een contract afgesloten? Kunnen zij gewoon zeggen, bekijk het maar we doen het niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• striner
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 03-03 14:42
Als ik op de e-fiber vergelijker Internet Only, 1000 Mbit aanvink en sorteer op prijs, dan komt Freedom redelijk ver naar beneden met €51 p/m. Daarvoor komen nog (in oplopende volgorde)
  • SNLR (€42,95 p/m, eenmalige kosten van €25)
  • ONVI (€43 p/m)
  • Fiber (€44,95 p/m, eenmalige kosten van €74,90)
  • RapidXS (eerste 8 maanden €40, daarna €44,95 p/m, eenmalige kosten van €49,95)
  • Odido (eerste 10 maanden €30 p/m, daarna €45 p/m)
  • Stipte (€49,95 p/m/, eenmalige kosten €49,95)
psy schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 16:01:
Ik vraag me wel af, of we uberhaupt rechten hebben, ik heb toch een contract afgesloten? Kunnen zij gewoon zeggen, bekijk het maar we doen het niet?
Ik heb een berichtje gestuurd aan de ACM. Benieuwd wat ze hiervan zeggen.

[ Voor 22% gewijzigd door striner op 26-09-2023 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Phusebox schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 13:32:
[...]

Hier gebied 2, en maanden geleden aangevraagd bij toen nog T-Mobile.

Glasvezel ligt in huis, maar de opleverdatum is al 3x met een maand verschoven (gebeurt altijd op de 21e van de maand). Nu dus oktober, maar het zou me verbazen als ik voor 2024 nog een werkende aansluiting heb.
Net met Odido gesproken. Wijkcentrale is 31 augustus online gegaan en sinds 21 september volledig operationeel.

Zou zeer spoedig opgeleverd moeten worden dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoebel
Boh, wat een soap is dit aan het worden.

Gebied 8 Geleen. Heb nog geen mail ontvangen over voorstel naar Odido en ook geen mail dat de wijkcentrale niet gedaan zou worden door Tweak.

Een belletje naar hun leert me dat er nog niet uit zijn voor deze wijk centrale, er is nog geen beslissing genomen of ze deze wel of niet aansluiten. Op de vraag wanneer ze dit wel weten wisten ze nog geen antwoord te geven. Nu naar een andere provider dan Odido ging volgens helpdesk niet, dat kon pas als Tweak niet gaat leveren. Grappig genoeg gaf de medewerker aan de telefoon me meteen gelijk dat tweak geen vergelijk was met Odido.

We gaan dus maar braaf nog wat weken wachten totdat ze van de pot komen.

Vraag me wel af of ze dit juridisch wel hard kunnen maken, ik wacht al sinds jan 2022, toen was het 'enkele maanden' totdat ik verbinding zou hebben.

Qua alternatief denk ik dat het maar Freedom moet worden, die staat hoog aangeschreven in de diverse reviews. Maar idd, wel stukje duurder met 49 euro per maand.. En... grrr.. geen AON.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
Robbiedobbie schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 15:52:
Ik heb net met tweak gebeld, en die hebben bevestigd dat ik mijn contract als ontbonden/niet bestaand kan beschouwen omdat ze in dit e-fiber gebied niet meer gaan leveren. Nu dus maar bij freedom bestellen
Ai, hier ook een gebied 2 ... dat is minder.

Heb je al zwart op wit dat ze niet meer gaan aansluiten?

Repareren doe je zo.

Pagina: 1 2 ... 6 Laatste