Glasvezel Sittard-Geleen

Pagina: 1 ... 3 ... 6 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbiedobbie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21-06 14:32
Sine schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 21:01:
[...]

Ai, hier ook een gebied 2 ... dat is minder.

Heb je al zwart op wit dat ze niet meer gaan aansluiten?
Ik heb geen mail ontvangen nog, maar ik heb het telefoongesprek wel opgenomen. Voor mij genoeg om vanmiddag freedom te hebben aangeschaft. Voor nu lijken die 10 oktober te kunnen aansluiten (als het niet uitgesteld gaat worden)

• Kriss1981
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-06 08:38
Sine schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 21:01:
[...]

Ai, hier ook een gebied 2 ... dat is minder.

Heb je al zwart op wit dat ze niet meer gaan aansluiten?
Ik woon ook in gebied 2 en kreeg via Whatsapp van Tweak het antwoord uit mijn vorige post. Voor mij is dit voldoende.

Je zou Tweak kunnen benaderen via Whatsapp. Duurt even voor ze reageren, maar dan heb je het wel een soort van zwart op wit ;)

Ik ben nog aan het twijfelen tussen Freedom of misschien toch Odido het eerste jaar.

• striner
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 03-03 14:42
Iemand ervaring met de wat goedkopere aanbieders? Ik ken geen enkele van naam en ik weet niet of in enkele van deze gevallen goedkoop duurkoop/slechte ervaringen gaat zijn. Ik bedoel dan providers zoals SNLR, ONVI, Fiber en RapidXS.

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:20

WhySoSerious

Be the change.

Daar is ie dan...
Belangrijk: update je glasvezelbestelling

Beste XXX,
We hebben een feestje te vieren. Tweak is nu onderdeel van Odido, de nieuwe provider voor Mobiel, Glasvezel en TV. Nieuw, en toch ook weer niet. Want met
6 miljoen klanten is Odido behoorlijk ervaren. Door de handen inéén te slaan, garanderen we jou het beste internet voor de scherpste prijs. Samen zijn we klaar voor de toekomst, ook op het gebied van mobiele telefonie en TV.

Wat betekent dit voor jou?
Je hebt glasvezel bij ons besteld. Binnenkort wordt glasvezelinternet op jouw adres geleverd. Door de samenwerking zullen wij geen glasvezel op jouw adres leveren, maar neemt Odido dit van ons over.
En dat is goed nieuws! Want het betekent dat je op jouw adres kunt kiezen voor een speciaal aanbod voor Glasvezel + TV van Odido. Hier moet je wel wat voor doen.

Extra voordelig: Glasvezel + TV van Odido
Bestel opnieuw en kies voor Glasvezel + TV van Odido. Je betaalt dan de eerste 10 maanden maar € 30 per maand! Je kijkt dan TV waar en wanneer je wilt, ook zonder tv-box, naar 64 zenders inclusief Eurosport.
Of kies voor 12 maanden gratis Viaplay en ESPN Compleet. Jij maakt de keuze. Bovendien haal je alles uit je TV met Terugkijken, Begin Gemist en Live Pauzeren.

Pak deze deal
Extra korting met jouw mobiel abonnement
Heb je al een mobiel abonnement bij Odido of Ben op hetzelfde adres? Als je overstapt naar Glasvezel van Odido profiteer je van Klantvoordeel: € 5 extra korting op je internet factuur. Elke maand weer!

Als jij kiest gaan wij aan de slag
Om te zorgen dat jouw glasvezel bestelling op tijd wordt opgeleverd, maak je een keuze voor Glasvezel van Odido. Wij zorgen dat je eerdere glasvezel bestelling bij ons wordt geannuleerd. Je krijgt bericht van Odido wanneer glasvezel bij jou wordt aangesloten.
Op tweak.nl/odido lees je meer over onze samenwerking, aanbiedingen en extra mogelijkheden.Je vindt er ook antwoorden op veel gestelde vragen. Staat jouw vraag er niet tussen, stuur dan een e-mail naar info@tweak.nl, of bel onze servicedesk op 088-1005791.
Met vriendelijke groet,

Het Tweak Team

• snoebel
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15-06 18:52
Yep, hier hetzelfde mailtje zojuist binnen.

Nu bedenken wat we gaan doen, maar mijn AON spullen kunnen marktplaats op :-(

Ik stoei met dezelfde vraag, welke provider nu. Neig naar Freedom, lees van Odido (T-Mobile) alleen dat het bagger is, vooral vaak slechte performance.

Wat doen jullie met deze vraag?

• K0ENH
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 23:50
hier idem in gebied 8.. net de mail ontvangen.
ik ga me eens goed beraden en kijken of ik ze niet toch aan de afspraak kan houden.
wij kunnen ook niet zomaar het contract opzeggen (voordat geleverd is) waarom zouden zij dat dan wel moeten kunnen..

• K0ENH
snoebel schreef op woensdag 27 september 2023 @ 13:52:
Yep, hier hetzelfde mailtje zojuist binnen.

Nu bedenken wat we gaan doen, maar mijn AON spullen kunnen marktplaats op :-(

Ik stoei met dezelfde vraag, welke provider nu. Neig naar Freedom, lees van Odido (T-Mobile) alleen dat het bagger is, vooral vaak slechte performance.

Wat doen jullie met deze vraag?
@snoebel we zitten dus in dezelfde wijk.. ik overweeg eventueel wel Odido, mede omdat we nog een mobiel abbo bij hun afnemen waardoor je €5; per maand korting krijgt. hoewel ik ook open sta voor andere aanbieders. voordeel voor Tweak zover voor mij was dat ik zelf mijn apparatuur kan aansluiten en dat ook redelijk uitgebreid beschreven staat in hun community..
of dat allemaal zomaar lukt met andere providers is dan nog maar even de vraag...

• snoebel
Nee, Odido zie ik niet zitten. Heb daar een mobiel contract mee lopen voor de kids, niks dan ellende qua facturen, veranderingen en totaal niet te bereiken. Daarnaast komen die ook gewoon slecht uit de diverse vergelijken.

Heb vanmiddag eens een paar uur zitten vergelijken.

Ik heb gekozen voor Freedom, waarom? Omdat die de telefoon gewoon oppakken als je belt, vragen beantwoorden, moeilijke vragen als ONT/AON/GPON meteen even voor je navragen (terwijl je wacht) en met de juiste antwoorden komen. Ondersteunen eigen apparatuur (ok, wel via ONT) maar kan mijn eigen setup gewoon gebruiken. Krijgt vast IP4 en ondersteunen ip6. Ziggo en opzeggen Tweak, ookal was de laatste waarschijnlijk niet nodig gingen ze meteen voor me regelen. En ja, ze zijn aan de duurdere kant, 49 euro voor 1Gb/s, maar da's nog altijd veel beter dan de 63 euro van Ziggo.

En ja het klopt, Odido is 45 per maand, met de korting nog 40 euro. Maar ik denk dat ik graag die 9 euro extra betaal, ookal omdat Freedom net de prijsverhoging heeft gehad en aan mijn water voel dat die van Odido nog moet komen.

*Edit* Bevestiging binnen dat ik per 11 okt een werkende verbinding van Freedom heb!

[ Voor 14% gewijzigd door snoebel op 27-09-2023 16:43 ]

• K0ENH
snoebel schreef op woensdag 27 september 2023 @ 16:40:
Nee, Odido zie ik niet zitten. Heb daar een mobiel contract mee lopen voor de kids, niks dan ellende qua facturen, veranderingen en totaal niet te bereiken. Daarnaast komen die ook gewoon slecht uit de diverse vergelijken.

Ik heb gekozen voor Freedom, waarom? Omdat die de telefoon gewoon oppakken als je belt, vragen beantwoorden, moeilijke vragen als ONT/AON/GPON meteen even voor je navragen (terwijl je wacht) en met de juiste antwoorden komen. Ondersteunen eigen apparatuur (ok, wel via ONT) maar kan mijn eigen setup gewoon gebruiken. Krijgt vast IP4 en ondersteunen ip6. Ziggo en opzeggen Tweak, ookal was de laatste waarschijnlijk niet nodig gingen ze meteen voor me regelen. En ja, ze zijn aan de duurdere kant, 49 euro voor 1Gb/s, maar da's nog altijd veel beter dan de 63 euro van Ziggo.

En ja het klopt, Odido is 45 per maand, met de korting nog 40 euro. Maar ik denk dat ik graag die 9 euro extra betaal, ookal omdat Freedom net de prijsverhoging heeft gehad en aan mijn water voel dat die van Odido nog moet komen.

*Edit* Bevestiging binnen dat ik per 11 okt een werkende verbinding van Freedom heb!
even ter controle de ONT is de media converter? en je kunt dus niet rechtstreeks glas op je router inprikken?
ik ben in elk geval in afwachting van Tweak, heb ze een mail gestuurd met de vraag op basis van welke juridische grond ze denken dit te kunnen doen...

PS. toevallig woonachtig op 6162KM?

• Robbiedobbie
Is die bevestiging een losse mail? Ik heb dinsdag middag besteld, en heb wel het contract ontvangen, maar nog geen bevestiging voor de gekozen datum (10 oktober)

• Magic-Walker
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20-06 11:19
Hier ook een "klant" van tweak (Locatie Holtum) na het lezen van dit topic is eea wel duidelijk geworden. Wij hebben Tweak eind vorig jaar aangevraagd en waren ook in de veronderstelling dat alles nog in orde was. We vonden het alleen allemaal erg lang duren aangezien de monteur die de kabel binnen heeft aangesloten ons vertelde dat de ISP (Tweak dus) rond de 3/4 weken na aansluiting contact zou opnemen. De kabel is bij ons medio juli al aangesloten dus hierop vorige week contact opgenomen met Tweak. Deze vertelde ons dat we helemaal geen klant zijn van Tweak, en dit terwijl ik wel een contract en alles heb :S allemaal erg raar maar ze zouden het gaan uitzoeken voor ons en ons terugbellen. Dit is momenteel al meer als een week geleden. Ik heb dan ook niet veel vertrouwen meer in Tweak. Op naar een andere provider....

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:59
Ik zou ook graag Freedom nemen, maar Canal Digital is een no-go. Dus blijft alleen Odido over, helaas.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 21-06 08:12

psy

Phusebox schreef op donderdag 28 september 2023 @ 14:46:
Ik zou ook graag Freedom nemen, maar Canal Digital is een no-go. Dus blijft alleen Odido over, helaas.
Voor TV hou ik gewoon Ziggo aan. IPTV zit ik niet op te wachten.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• Phusebox
psy schreef op donderdag 28 september 2023 @ 14:56:
[...]

Voor TV hou ik gewoon Ziggo aan. IPTV zit ik niet op te wachten.
Maar dan kun je alleen basis tv kijken. Mij boeit het niet zo, maar mijn vrouw wel.

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:20
Ziggo wordt ook iptv, de nieuwe mediaboxen zijn dat al. Het is een kwestie van tijd voordat dat de enige optie is.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psy

psy

Phusebox schreef op donderdag 28 september 2023 @ 15:15:
[...]

Maar dan kun je alleen basis tv kijken. Mij boeit het niet zo, maar mijn vrouw wel.
Voor zover ik heb begrepen kan je gewoon de pluspaketten erbij nemen. Ik wil de smartcard's blijven gebruiken en dat was mogelijk.
Sine schreef op donderdag 28 september 2023 @ 15:21:
Ziggo wordt ook iptv, de nieuwe mediaboxen zijn dat al. Het is een kwestie van tijd voordat dat de enige optie is.
En sinds 2008 hoor ik al dat Alphacrypt zo snel mogelijk onmogelijk gemaakt zou worden.
Het werkt nog steeds. _O-

[ Voor 33% gewijzigd door psy op 28-09-2023 15:28 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:20

WhySoSerious

Be the change.

Behold! Ik heb een werkende glasvezelaansluiting in de meterkast.

Nu nog een nieuwe provider. En nieuwe tegels in de oprit, maar die worden maandag gelegd...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• K0ENH

Vandaag uiteindelijk besloten om ook over te stappen naar Freedom.
Telefonisch zowel met Freedom als ook Odido contact gehad waar ik bij Freedom het idee had dat de persoon beter op de hoogte was. Beide konden geen datum noemen voor een aansluiting maar Freedom ziet wel mogelijkheden om efiber te vragen eea te versnellen. Voor de duidelijkheid ik heb de glasvezel tot op de oprit en er is nog niets gepland voor het aansluiten van de FTU.. anderen hier wel al FTU geplaatst? (Gebied 8?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
In mijn vakantie (begin september) werd ik gebeld om een afspraak te maken om de glasvezel, die al een tijdje naast de voordeur ligt, naar binnen te leggen. Ik woon in gebied 15. Vlak voor mijn vakantie stond er een groepje e-Fiber lui buiten op de kruising met elkaar te praten en toen heb ik eens gevraagd waar de vertraging in zat. Eentje wist te vertellen dat de wijkcentrale nog moest worden opgeleverd en dat zou in september gebeuren.

Dinsdag 3 oktober is het dan zover hopelijk, dan wordt het glas afgemonteerd in de meterkast. Ik heb al leidingen voorbereid zodat ik er ook utp langs kan leggen terug de kelder in. Ben benieuwd.

T-Mobile destijds heb ik de aanbieding van genomen, 8 maanden 30 euro, daarna 60, incl TV. Ik ga er ook geen zaak meer van maken om die 2 extra maanden nog korting te bedingen. Waarschijnlijk switch ik na dat jaar toch weer. Mogelijk frustreert dat zelfs alleen maar de aanvraag en daar heb ik in dit stadium helemaal geen zin meer in.

[ Voor 18% gewijzigd door redfoxert op 28-09-2023 18:43 ]

https://discord.com/invite/tweakers

• snoebel
K0ENH schreef op woensdag 27 september 2023 @ 19:56:
[...]

even ter controle de ONT is de media converter? en je kunt dus niet rechtstreeks glas op je router inprikken?
ik ben in elk geval in afwachting van Tweak, heb ze een mail gestuurd met de vraag op basis van welke juridische grond ze denken dit te kunnen doen...

PS. toevallig woonachtig op 6162KM?
Nee maar wel dichtbij.

Nee een ONT is geen mediaconverter helaas, maar een actief device dat het mogelijk maakt voor de provider om meerdere connecties over een enkele fiber te doen.
Lees wel dat er al wat mensen zijn die een GPON ONT aan de gang hebben in een Unifi DRM SE, maar zo gemakkelijk als dat ging met een AON verbinding (waar je dus wel een mediaconverter kunt gebruiken) is het niet.
Robbiedobbie schreef op donderdag 28 september 2023 @ 07:34:
[...]

Is die bevestiging een losse mail? Ik heb dinsdag middag besteld, en heb wel het contract ontvangen, maar nog geen bevestiging voor de gekozen datum (10 oktober)
Uchh, nee alleen nog telefonisch.
K0ENH schreef op donderdag 28 september 2023 @ 18:31:
[...]

Vandaag uiteindelijk besloten om ook over te stappen naar Freedom.
Telefonisch zowel met Freedom als ook Odido contact gehad waar ik bij Freedom het idee had dat de persoon beter op de hoogte was. Beide konden geen datum noemen voor een aansluiting maar Freedom ziet wel mogelijkheden om efiber te vragen eea te versnellen. Voor de duidelijkheid ik heb de glasvezel tot op de oprit en er is nog niets gepland voor het aansluiten van de FTU.. anderen hier wel al FTU geplaatst? (Gebied 8?)
Ja hoor, de FTU zit al maanden in de meterkast. Idd in gebied 8.

• Phusebox
psy schreef op donderdag 28 september 2023 @ 15:27:
[...]

Voor zover ik heb begrepen kan je gewoon de pluspaketten erbij nemen. Ik wil de smartcard's blijven gebruiken en dat was mogelijk.
Gaat ons meer om het kunnen opnemen en van begin afspelen. Dat kan allemaal niet als je niet ook internet erbij neemt en dus minimaal 60 euro per maand betaalt.

• K0ENH
snoebel schreef op donderdag 28 september 2023 @ 19:51:
[...]

Nee maar wel dichtbij.

Nee een ONT is geen mediaconverter helaas, maar een actief device dat het mogelijk maakt voor de provider om meerdere connecties over een enkele fiber te doen.
Lees wel dat er al wat mensen zijn die een GPON ONT aan de gang hebben in een Unifi DRM SE, maar zo gemakkelijk als dat ging met een AON verbinding (waar je dus wel een mediaconverter kunt gebruiken) is het niet.

[...]

Uchh, nee alleen nog telefonisch.

[...]

Ja hoor, de FTU zit al maanden in de meterkast. Idd in gebied 8.
ow dat is wel vreemd vwb de FTU want die zou dus volgens de site van e-fiber deze maand gerealiseerd moeten worden... ik heb daar helemaal niets van vernomen en de kabel ligt al sinds Maart in de oprit...

• psy

psy

Phusebox schreef op donderdag 28 september 2023 @ 20:05:
[...]

Gaat ons meer om het kunnen opnemen en van begin afspelen. Dat kan allemaal niet als je niet ook internet erbij neemt en dus minimaal 60 euro per maand betaalt.
Oh daarvoor gebruik ik net mijn dvb-c tuners...heb nooit de mediaboxjes in gebruik gehad.

• Phusebox
psy schreef op donderdag 28 september 2023 @ 21:21:
[...]

Oh daarvoor gebruik ik net mijn dvb-c tuners...heb nooit de mediaboxjes in gebruik gehad.
Hoe dan? Opnemen ok. Maar alle andere functionaliteit is er niet.

• psy

psy

Phusebox schreef op donderdag 28 september 2023 @ 21:51:
[...]

Hoe dan? Opnemen ok. Maar alle andere functionaliteit is er niet.
Dat kan toch nog steeds met Ziggo Go?

Ik weet alleen niet of er dan een "uitgeklede" versie wordt gebruikt. Daar is verder geen info over te vinden...

[ Voor 20% gewijzigd door psy op 28-09-2023 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
psy schreef op donderdag 28 september 2023 @ 22:32:
[...]

Dat kan toch nog steeds met Ziggo Go?

Ik weet alleen niet of er dan een "uitgeklede" versie wordt gebruikt. Daar is verder geen info over te vinden...
Je krijgt geen toegang tot Ziggo Go met alleen tv.

Wie kunnen Ziggo GO gebruiken?
Heb je een Alles-in-1 pakket, Internet & TV pakket of een Internet & Online TV pakket van Ziggo? Dan heb je toegang tot Ziggo GO.

[ Voor 20% gewijzigd door Phusebox op 29-09-2023 01:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VodafoneZiggo
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

VodafoneZiggo

Bedrijfsaccount VodafoneZiggo Webcare
Phusebox schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 01:13:
[...]

Je krijgt geen toegang tot Ziggo Go met alleen tv.

Wie kunnen Ziggo GO gebruiken?
Heb je een Alles-in-1 pakket, Internet & TV pakket of een Internet & Online TV pakket van Ziggo? Dan heb je toegang tot Ziggo GO.
Die informatie klopt zeker en is net niet compleet. Want ook Kabel TV klanten only klanten kunnen op Ziggo GO: https://www.ziggo.nl/televisie/kabel-tv De enige uitzondering is Internet Only waar je zelf deze keuze mag maken.
Welke zenders heb je dan? Op Ziggo GO krijg je het pakket met wat je abonnement is. Dus Kabel TV, alleen de Kabel TV zenders. TV Start / Complete krijgen TV Standard. Je kunt in dit overzicht zien welke zenders je dan krijgt: https://www.ziggo.nl/televisie/zenderoverzicht

[ Voor 19% gewijzigd door VodafoneZiggo op 29-09-2023 08:58 ]

VodafoneZiggo-webcare

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
VodafoneZiggo schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 08:55:
[...]

Die informatie klopt zeker en is net niet compleet. Want ook Kabel TV klanten only klanten kunnen op Ziggo GO: https://www.ziggo.nl/televisie/kabel-tv De enige uitzondering is Internet Only waar je zelf deze keuze mag maken.
De informatie klopt maar is niet compleet. Rare omschrijving.

Waarom heeft Ziggo dit mij niet verteld, dan was ik misschien wel tv klant gebleven. Maar dan nog kun je niet opnemen tocht?

Als jullie nu ook gewoon een Next box zouden bieden voor tv only klanten dan konden jullie nog geld verdienen en alle glasvezel overstappers. Want qua tv niks te klagen. Alleen de upload is me echt te traag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VodafoneZiggo
  • Niet online

VodafoneZiggo

Zeker jammer dat je dit destijds niet te weten bent gekomen omdat je hier tevreden over was. Zoals je ziet had ik je hier zeker een antwoord op kunnen geven :-)

Het klopt dat je bij deze pakketten Ziggo GO krijgt, ik maak er melding van dat dit aangevuld moet worden met Kabel TV.

Opnemen, dat klopt dat dit niet kan bij Kabel TV. Dit hangt samen met het abonnement TV Complete of TV Max.

Ik snap je voorkeur voor TV Only met Mediabox Next of Next Mini en ook een hogere upload. Aan de hogere upload hebben we gewerkt in de afgelopen 2 jaren en verhogen we vanaf 2 oktober de snelheden. Voor een Next Mini of Mediabox Next zonder internet van Ziggo is het duidelijk dat dit niet verandert. Natuurlijk kijken we welke mogelijkheden er zijn en hoe we die ook kunnen benutten. Wat de toekomst brengen zal 8) we zullen het zien!

VodafoneZiggo-webcare

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• feuniks
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-06 14:05
Pas wel op: Ziggo Go en Ziggo Go is niet altijd hetzelfde. Als je Ziggo Go op je Android TV of Apple TV wil gebruiken, dan kan dat alleen via een Ziggo Internet verbinding. Als je die achter een andere provider hangt, dan geeft de app vrolijk aan, dat dat niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VodafoneZiggo
  • Niet online

VodafoneZiggo

Heel belangrijk verschil inderdaad @feuniks Je bent op de hoogte van de portabiliteitswet. Het verschil zie je aan Ziggo GO (mobiel/tablet)en Ziggo GO TV app (Android TV/AppleTV/Amazon Fire TV. Casten van de Ziggo GO app vanaf je tablet/smartphone is dan een goede oplossing.

VodafoneZiggo-webcare

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
Tja, dan wordt het tijd om te gaan shoppen naar een andere aanbieder dan tweak.

Ik zag al dat sommige isp's een modem/router hebben waar meteen glas in gaat. En anderen die dozen gescheiden hebben.

Die laatste optie is mij het liefst, want consumenten router/firewall spul zit ik niet echt op te wachten. Alleen is daar natuurlijk amper info over te vinden bij de aanbieders.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoebel
Dat was voor mij ook een reden voor Freedom, zij geven de optie om zonder router te kopen met een 2 euro korting.

Maar de meeste hebben wel de optie om met eigen apparatuur te mogen werken, dat is niet zo'n probleem.

Fiber in je eigen apparatuur is een volgende vraag, bij AON techniek was dat makkelijk, bij GPON en XGS/PON lijkt het ook wel te kunnen, maar zijn de SFP modules (70 a 90 euro) best prijzig. Daarnaast is configureren ook niet makkelijk, mac clone en speciale settings wel nodig.

Dus ik blijf even bij de ONT die ik van provider krijg en sluit aan met UTP, maar ken mezelf goed genoeg, na een tijdje ga ik toch kijken of ik die ertussenuit kan halen en meteen met een ONT in de DRM pro SE te gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
Dat is precies het ding, niet alle ISP's hebben een losse ONT. Een aanbieder heeft een Fritz-doos waarbij die ONT in de router is ingebakken.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoebel
Ok, voor de mensen die het willen weten, ik had ze nml al bekeken:
Freedom,Huawei ONT, 49 euro, met FRITZ!Box 51 euro.
Odido, Huawei ONT met een Zyxel T-54, 45 euro (5 euro korting als je al abbo hebt)
Trined, FRITZ!Box met SFP ONT module 51,50 euro
Fiber, FRITZ!Box, ONT niet duidelijk. 44.95 euro
Youfone, Experia box v10 met losse ONT 56 euro (geen korting, ookal heb je al abbo met mobiel)
Stipte, FRITZ!Box, ONT niet duidelijk. 49,95 euro
Onvi, FRITZ!Box 7530AX, losse ONT 46 euro
SNLR, Standaard een Huawei met ONT ingebouwd, maar op wens kan ONT met FRITZ!Box 44 euro
Multifiber, Zyxel met ingebouwde ONT, 52,50 euro
RapidXS, ONT (al noemen ze het een converter??) only 39,50 euro, met router 42,50 euro

Heb die laatste een mailtje gestuurd met de vraag of ze AON gebruiken. RapidXS is telefonisch niet bereikbaar, dat vind ik toch wel een dingetje.
Ik heb lang zitten twijfelen tussen Freedom en RapidXS, maar Rapid is volgens mij echt maar een heel klein clubje in NL. Reviews zijn ook niet al te best.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Ik heb ook de knoop doorgehakt in het voordeel van Freedom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jewie
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18-06 10:12
Sine schreef op donderdag 28 september 2023 @ 15:21:
Als ik mij niet vergis is inderdaad de Next Mini al volledig op IPTV gebaseerd en heeft deze al geen coax aansluiting meer nodig. Dus die reis is al ingezet inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kriss1981
snoebel schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 15:28:
Ok, voor de mensen die het willen weten, ik had ze nml al bekeken:
Freedom,Huawei ONT, 49 euro, met FRITZ!Box 51 euro.
Odido, Huawei ONT met een Zyxel T-54, 45 euro (5 euro korting als je al abbo hebt)
Trined, FRITZ!Box met SFP ONT module 51,50 euro
Fiber, FRITZ!Box, ONT niet duidelijk. 44.95 euro
Youfone, Experia box v10 met losse ONT 56 euro (geen korting, ookal heb je al abbo met mobiel)
Stipte, FRITZ!Box, ONT niet duidelijk. 49,95 euro
Onvi, FRITZ!Box 7530AX, losse ONT 46 euro
SNLR, Standaard een Huawei met ONT ingebouwd, maar op wens kan ONT met FRITZ!Box 44 euro
Multifiber, Zyxel met ingebouwde ONT, 52,50 euro
RapidXS, ONT (al noemen ze het een converter??) only 39,50 euro, met router 42,50 euro

Heb die laatste een mailtje gestuurd met de vraag of ze AON gebruiken. RapidXS is telefonisch niet bereikbaar, dat vind ik toch wel een dingetje.
Ik heb lang zitten twijfelen tussen Freedom en RapidXS, maar Rapid is volgens mij echt maar een heel klein clubje in NL. Reviews zijn ook niet al te best.
RapidXS is dezelfde club als Multifiber. En lees er inderdaad niet al te beste berichten over.

Ik ben toch gezwicht voor de aanbieding van Odido. Heb nu een afspraak gepland en wordt op 19 oktober aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Kriss1981 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 19:20:
[...]

RapidXS is dezelfde club als Multifiber. En lees er inderdaad niet al te beste berichten over.

Ik ben toch gezwicht voor de aanbieding van Odido. Heb nu een afspraak gepland en wordt op 19 oktober aangesloten.
offtopic:
ga jij 9 december ook naar de Jaarbeurs....? *O*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kriss1981
psy schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 19:22:
[...]

offtopic:
ga jij 9 december ook naar de Jaarbeurs....? *O*
offtopic:
Whahaha, kleine wereld hè ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Kriss1981 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 19:20:
[...]

Hoe dan? Hier is de wijkcentrale al sinds 31 augustus klaar voor Odido maar wacht nog steeds op een afspraak of bevestiging dat de apparatuur onderweg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kriss1981
Phusebox schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 09:25:
[...]

Hoe dan? Hier is de wijkcentrale al sinds 31 augustus klaar voor Odido maar wacht nog steeds op een afspraak of bevestiging dat de apparatuur onderweg is.
Geen idee hoe dat werkt met die wijkcentrales.

Ik heb me afgelopen woensdag bij Odido aangemeld en kreeg vrijdag al bericht om een afspraak met Guidion in te plannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Kriss1981 schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 09:38:
[...]

Geen idee hoe dat werkt met die wijkcentrales.

Ik heb me afgelopen woensdag bij Odido aangemeld en kreeg vrijdag al bericht om een afspraak met Guidion in te plannen.
Welk gebied zit je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kriss1981
In Born, gebied 2

Heb wel het idee dat wij bij de laatste horen die in dit gebied door e-fiber zijn aangesloten. Misschien dat daarom de wijkcentrale al langer klaar is. (pure speculatie dit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Kriss1981 schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 11:31:
[...]

In Born, gebied 2

Heb wel het idee dat wij bij de laatste horen die in dit gebied door e-fiber zijn aangesloten. Misschien dat daarom de wijkcentrale al langer klaar is. (pure speculatie dit)
Zelfde gebied en al vanaf dag 1 een Odido aanvraag lopen... aansluitpunt is ook klaar in de meterkast. Maandag maar eens bellen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
Dat is vreemd, er zijn al mensen in dit topic die internet hebben in gebied 2

@snoebel
Bedankt voor het lijstje

[ Voor 22% gewijzigd door Sine op 01-10-2023 12:49 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoebel
Kon het toch niet laten, deze module schijnt goed te werken in de Unifi DRM pro SE:
https://www.leolabs.pl/ont-leox-lxt-010s-h.html
Config doe je met een webinterface waarin je alle gegevens van je ' oude' ONT ingeeft.

Las op een ander draadje dat de snelheid ook meteen 1.25/2.5Gb zou worden maar daar heb ik toch echt wat twijfels over. De Unifi DRM pro SE doet op z'n SFP+ portjes 1 of 10, deze module lijkt 1 of 2.5, dus mij lijkt max 1Gb/s aan interface zijde. Aan de fiber kant zou het kunnen dat het 1.25/2.5 wordt, maar gok dat de providers daar een stokje voor steken.

SFP module is onderweg en met Freedom op de 11de okt kan ik met een weekje verder ' knutselen' :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbiedobbie
snoebel schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 08:04:
SFP module is onderweg en met Freedom op de 11de okt kan ik met een weekje verder ' knutselen' :-)
Ik zou nog maar niet teveel rekenen op 11 oktober. Ik kreeg de keuze voor 10 oktober, en krijg zojuist een mail dat ik ben ingepland op 3 november :X (Gebied 2, holtum)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoebel
Robbiedobbie schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 08:13:
[...]

Ik zou nog maar niet teveel rekenen op 11 oktober. Ik kreeg de keuze voor 10 oktober, en krijg zojuist een mail dat ik ben ingepland op 3 november :X (Gebied 2, holtum)
OMG.. echt 3 min nadat ik de vorige post doe krijg ik een mailtje.. 3 november it is.
Naja, we hebben in ieder geval een datum en iets om naar uit te kijken, ooit gaat die bestelling van jan 2022! uitgevoerd worden. (Gebied 8 Geleen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Ik zou dan even een mailtje naar Freedom sturen of ze bellen, als je HAS helemaal gereed en ook afgemeld is dan moet er in principe in ongeveer een week geleverd kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K0ENH
snoebel schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 08:04:
Kon het toch niet laten, deze module schijnt goed te werken in de Unifi DRM pro SE:
https://www.leolabs.pl/ont-leox-lxt-010s-h.html
Config doe je met een webinterface waarin je alle gegevens van je ' oude' ONT ingeeft.

Las op een ander draadje dat de snelheid ook meteen 1.25/2.5Gb zou worden maar daar heb ik toch echt wat twijfels over. De Unifi DRM pro SE doet op z'n SFP+ portjes 1 of 10, deze module lijkt 1 of 2.5, dus mij lijkt max 1Gb/s aan interface zijde. Aan de fiber kant zou het kunnen dat het 1.25/2.5 wordt, maar gok dat de providers daar een stokje voor steken.

dit gaan we even in de gaten houden..
lees graag je updates! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feuniks
Waar ik me een beetje zorgen over maak, is dat ze spreken over een SFP module en niet over een SFP+ module. Volgens de specs van SFP, kan die poort maar tot 1 Gbps. Dus het zou best wel kunnen dat de module aan de fiber kant 2.5 Gbps binnen kan krijgen, maar dat zal een SFP module niet aan het netwerk kunnen geven. Bij SFP+ is dat wel het geval. Die kan 10 Gbps. En daar zit ook een beetje het probleem met Ubiquiti. Ubiquiti apparatuur is best kieskeurig als het gaat om SFP+ modules die geen 10, maar 5 of 2.5 Gbps zijn. Ik heb diverse SFP+ modules gehad die het dan gewoonweg niet doen.

Maar ook ik hoor graag wat je bevindingen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoebel
Ik heb de bevestiging van Leolabs gekregen dat deze werkt in de Unifi DRM pro (SE).
Maar idd, alleen in 1Gb mode verwachten ze.

Wat is zo bijzonder vind is dat de DRM pro SE, deze kan wel 2.5Gb op z'n UTP, maar niet op de SFP+, deze lijkt echt beperkt tot alleen 1 of 10Gb/s.

Module is onderweg, met een paar dagen kan ik in ieder geval al zien of ie werkt qua interface.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• striner
Vraagje: ik zie dat een aantal mensen hier dan toch kiezen voor Freedom Internet, die bieden namelijk de mogelijkheid voor een eigen modem.
Is dit anders dan de mogelijkheid bij Tweak waar je ook je eigen router kon hangen? (verschil tussen router en modem). Tweak zou een eigen kastje ophangen die glas naar UTP omzet, dus ik gok dat daar de modem in zou zitten, dus de router zou dan UTP moeten hebben voor WAN.
Ik zie dit bij Freedom niet direct staan, dus ik neem aan dat je dan een modem/router combi moet kopen waar je direct de glaskabel in moet prikken? Die dingen zijn vaak een factor 2-3 duurder geloof ik, en ik weet niet of het mij dat waard is (plus ik mis de technische kennis van welk apparaat dan goed zou zijn).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snoebel
Ze hebben bijna allemaal de mogelijkheid tot een eigen router, zie mijn lijstje in een paar posts geleden.

Je hangt je eigen router dan achter de zogenaamde ONT, die 'maakt' van fiber een UTP connectie die je dan in de router kunt steken.

De stap waar ik nu op doel is niet alleen het gebruik van een eigen router, maar ook deze ONT te vervangen.
Voor meesten zal die niet echt relevant zijn, eigenlijk is dat meer de tweaker in mij dan iets anders, sneller zal het niet worden en de stroombesparing is minimaal, weegt niet op tegen de aanschaf van een ONT SFP module. Maar leuk is het wel om te proberen en uit te zoeken.

Tweak was anders, dit was nml de enige provider op het e-fiber netwerk in Geleen die aangaf te werken met AON techniek ipv GPON, dit maakt het gebruik van een ONT overbodig. Je spreekt dan over een converter. Deze converter is heel simpel te verkrijgen en heel goedkoop als SFP module.

Hoop dat dit het een beetje duidelijker maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feuniks
@snoebel SFP+ is gewoon 10 Gbps. En bestaat geen 2.5 of 5 Gbps SFP+. Echter: je kunt verschillende snelheden over die SFP+ sturen. Neem bijvoorbeeld een SFP+ naar ethernet module. Die zorgt ervoor dat dus een gewone netwerkkabel erin kan stoppen. Daarvoor zijn SFP+ modules van 10 Gbps, maar ook bijvoorbeeld 2.5 en 5 (en een combinatie ervan). En daar gaat het weleens mis met de apparatuur. De switch waar je de SFP+ in hebt zitten, moet met de module kunnen praten om hem op de juiste snelheid te zetten. En dat gaat bij Unifi weleens fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• striner
snoebel schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 15:39:
Ze hebben bijna allemaal de mogelijkheid tot een eigen router, zie mijn lijstje in een paar posts geleden.

Je hangt je eigen router dan achter de zogenaamde ONT, die 'maakt' van fiber een UTP connectie die je dan in de router kunt steken.

De stap waar ik nu op doel is niet alleen het gebruik van een eigen router, maar ook deze ONT te vervangen.
Voor meesten zal die niet echt relevant zijn, eigenlijk is dat meer de tweaker in mij dan iets anders, sneller zal het niet worden en de stroombesparing is minimaal, weegt niet op tegen de aanschaf van een ONT SFP module. Maar leuk is het wel om te proberen en uit te zoeken.

Tweak was anders, dit was nml de enige provider op het e-fiber netwerk in Geleen die aangaf te werken met AON techniek ipv GPON, dit maakt het gebruik van een ONT overbodig. Je spreekt dan over een converter. Deze converter is heel simpel te verkrijgen en heel goedkoop als SFP module.

Hoop dat dit het een beetje duidelijker maakt.
Nee, dit maakt het voor mij als internet-leek niet echt duidelijk, sorry :')
Ik weet niet het verschil tussen ONT of SFP, GPON of AON en wie wat gebruikt. Misschien is mijn vraag ook wel te generiek.

Bij Tweak zeiden ze: je krijgt van ons een mediaconverter, (is dit een SFP module?) waar glas in, UTP uit gaat, hier hoef je alleen nog je eigen router achter te hangen.

Bij Freedom zie ik alleen staan: je mag je eigen modem aansluiten. Leveren zij dan nog iets, of niks? Zo nee, wat moet ik dan aanschaffen? Ik denk niet alleen maar een router, toch? Het zal dan ook een "mediaconverter" + router moeten zijn (2 apparaten), of een of ander apparaat waar glas direct in gaat maar die ook het routerwerk doet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snoebel
Bij tweak :
fiber<->mediaconverter<->utp kabel<->router.
Je kon kiezen voor alleen een mediaconverter en dan je eigen router met kabel aansluiten.
Of je koos voor een mediaconverter en router. Dan deed je niets van je zelf.

Bij Freedom (en de meesten anderen)
fiber<->ONT<->utp kabel<->router.
Ook hier kun dezelfde keuze maken, alleen ONT en dan je eigen router met kabel aansluiten. 49 euro per maand
Of je kiest voor een ONT en router. 51 euro per maand

Bij AON techniek gebruik je een mediaconverter
Bij GPON techniek gebruik je een ONT.

SFP staat voor small form plug, dat is een module die je in een router kunt steken, het is dan geen los kastje meer. De fiber gaat dan meteen de router in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoebel
feuniks schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 15:40:
@snoebel SFP+ is gewoon 10 Gbps. En bestaat geen 2.5 of 5 Gbps SFP+. Echter: je kunt verschillende snelheden over die SFP+ sturen. Neem bijvoorbeeld een SFP+ naar ethernet module. Die zorgt ervoor dat dus een gewone netwerkkabel erin kan stoppen. Daarvoor zijn SFP+ modules van 10 Gbps, maar ook bijvoorbeeld 2.5 en 5 (en een combinatie ervan). En daar gaat het weleens mis met de apparatuur. De switch waar je de SFP+ in hebt zitten, moet met de module kunnen praten om hem op de juiste snelheid te zetten. En dat gaat bij Unifi weleens fout.
Nou, dat klopt dus niet helemaal. De veelgenoemde FS module in de diverse forums is dus alleen 2.5Gb/s aan de SFP(+) kant. Daar kan de Dream machine dus niet mee overweg, deze doet alleen 1 of 10Gb/s. De Nokia module doet het wel op 1Gb/s, maar is niet erg stabiel heb ik begrepen.
In de specs van de LeoLabs staat ook dat de interface geconfigureerd kan worden tussen 1Gb en 2.5Gb, mits het apparaat waar deze in zit het ondersteund.
De andere kant maakt niks uit, er bestaan SFP modules met 1 Gb/s UTP of fiber, maar ook SFP+ modules met 1GB/s UTP, natuurlijk is de SFP beperkt tot alleen 1Gb/s en de SFP+ gaat tot 10Gb/s.

5GB/s heb ik nog niet gezien en heb toch best al heel wat modules bekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feuniks
Als je de specificaties erop na slaat, dan is er geen 2.5 of 5 Gbps standaard. De SFP+ standaard is 10 Gbps. En daar ligt het probleem. Fabrikanten hebben zelf buiten de standaarden om achteraf nog bepaald dat je best 2.5 of 5 kunt doen en dus heb je apparatuur wat lastig gaat doen, omdat die het niet begrijpt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• feuniks
striner schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 16:10:
[...]

Nee, dit maakt het voor mij als internet-leek niet echt duidelijk, sorry :')
Ik weet niet het verschil tussen ONT of SFP, GPON of AON en wie wat gebruikt. Misschien is mijn vraag ook wel te generiek.

Bij Tweak zeiden ze: je krijgt van ons een mediaconverter, (is dit een SFP module?) waar glas in, UTP uit gaat, hier hoef je alleen nog je eigen router achter te hangen.

Bij Freedom zie ik alleen staan: je mag je eigen modem aansluiten. Leveren zij dan nog iets, of niks? Zo nee, wat moet ik dan aanschaffen? Ik denk niet alleen maar een router, toch? Het zal dan ook een "mediaconverter" + router moeten zijn (2 apparaten), of een of ander apparaat waar glas direct in gaat maar die ook het routerwerk doet?
GPON (en het nieuwere XGPON wat Delta gebruikt voor snelheden boven de 1 Gbps) en AON zijn technieken die een provider kan gebruiken om signalen over de glasvezel te krijgen. Vergelijk het een beetje met benzine of diesel. Met allebei kun je een auto laten rijden, maar je moet natuurlijk alleen het spul erin stoppen wat je auto aankan. De apparatuur aan de kant van de provider en die aan jou kant moeten allebei GPON, XGPON of AON kunnen praten, anders werkt het niet.

Dan de verschillende zaken die jij aan jou kant kunt hebben:

ONT:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UlSlFHG4aN_awY_sOHrjInC0fEk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/okI8iLpgbJzHVY0wJCP3WP4X.jpg?f=user_large
Hierboven zie je een ONT. ONT staat voor Optical Network Terminal. Die groene poort, daar gaat de glasvezel kabel is en hij maakt van dat optische signaal een elektrisch signaal wat op de gele netwerkpoort wordt uitgezonden en omgedraaid. De ONT doet verder niets met het signaal. Hij kan dus niet werken als router, niet als firewall of zoiets.

SFP / SFP+:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8UYjMnZcYUIcSCPYeITaUv9NCh0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8T2WssINOqbSF46hrOkyxLG9.jpg?f=user_large
Hierboven zie je een SFP module. SFP staat voor Small Form-Factor Pluggable. Dit is type module dat veel in professionele en semi-professionele apparatuur gebruikt wordt. Er zijn verschillende soorten SFP modules voor allerlei toepassingen op netwerk gebied. Aan de ene kan (op het plaatje de bovenkant) zit een standaard aansluiting, waarmee je de SFP module in jouw router of switch stopt. Die moet dan uiteraard wel een SFP poort hebben. Gewone consumentenproducten hebben dat veelal niet. Aan de andere kant zit dan de specifieke poort die jij wil hebben. In het geval van onze toepassing, zal dat een glasvezel poort zijn, die kan werken met wat de provider levert.
De SFP module werkt als een ONT met het enige verschil, dat hij het signaal niet naar een netwerkpoort stuurt, maar via de module rechtstreeks aan de router of switch doorgeeft. Wat die ermee doet is verder niet aan de SFP module.

Dan heb je nog het glasvezelmodem waar providers het over hebben. Zo'n glasvezelmodem is dan eigenlijk een router en een ONT ineen. Ik zie overigens dat een aantal providers die een modem leveren eigenlijk een router en een losse ONT leveren.

Wat heb je nodig? Als je niet wil spelen, kies dan voor een glasvezelmodem van je provider. Dat is al ingesteld door je provider of wordt ingesteld door de monteur (als je daarvoor gekozen hebt) en je krijgt er altijd ondersteuning als iets niet werkt zoals gedacht. De rest is meer voor ons Tweakers. Je moet wat van de materie afweten en je moet bereid zijn om zelf tijd te investeren als de zaken niet werken, want vanuit de provider krijg je alleen de instellingen, maar verder hoef je geen hulp te verwachten.

[ Voor 0% gewijzigd door feuniks op 03-10-2023 09:32 . Reden: paar spelfouten verbeterd. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snoebel
feuniks schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 09:27:
[...]

GPON (en het nieuwere XGPON wat Delta gebruikt voor snelheden boven de 1 Gbps) en AON zijn technieken die een provider kan gebruiken om signalen over de glasvezel te krijgen. Vergelijk het een beetje met benzine of diesel. Met allebei kun je een auto laten rijden, maar je moet natuurlijk alleen het spul erin stoppen wat je auto aankan. De apparatuur aan de kant van de provider en die aan jou kant moeten allebei GPON, XGPON of AON kunnen praten, anders werkt het niet.

Dan de verschillende zaken die jij aan jou kant kunt hebben:

ONT:
[Afbeelding]
Hierboven zie je een ONT. ONT staat voor Optical Network Terminal. Die groene poort, daar gaat de glasvezel kabel is en hij maakt van dat optische signaal een elektrisch signaal wat op de gele netwerkpoort wordt uitgezonden en omgedraaid. De ONT doet verder niets met het signaal. Hij kan dus niet werken als router, niet als firewall of zoiets.

SFP / SFP+:
[Afbeelding]
Hierboven zie je een SFP module. SFP staat voor Small Form-Factor Pluggable. Dit is type module dat veel in professionele en semi-professionele apparatuur gebruikt wordt. Er zijn verschillende soorten SFP modules voor allerlei toepassingen op netwerk gebied. Aan de ene kan (op het plaatje de bovenkant) zit een standaard aansluiting, waarmee je de SFP module in jouw router of switch stopt. Die moet dan uiteraard wel een SFP poort hebben. Gewone consumentenproducten hebben dat veelal niet. Aan de andere kant zit dan de specifieke poort die jij wil hebben. In het geval van onze toepassing, zal dat een glasvezel poort zijn, die kan werken met wat de provider levert.
De SFP module werkt als een ONT met het enige verschil, dat hij het signaal niet naar een netwerkpoort stuurt, maar via de module rechtstreeks aan de router of switch doorgeeft. Wat die ermee doet is verder niet aan de SFP module.

Dan heb je nog het glasvezelmodem waar providers het over hebben. Zo'n glasvezelmodem is dan eigenlijk een router en een ONT ineen. Ik zie overigens dat een aantal providers die een modem leveren eigenlijk een router en een losse ONT leveren.

Wat heb je nodig? Als je niet wil spelen, kies dan voor een glasvezelmodem van je provider. Dat is al ingesteld door je provider of wordt ingesteld door de monteur (als je daarvoor gekozen hebt) en je krijgt er altijd ondersteuning als iets niet werkt zoals gedacht. De rest is meer voor ons Tweakers. Je moet wat van de materie afweten en je moet bereid zijn om zelf tijd te investeren als de zaken niet werken, want vanuit de provider krijg je alleen de instellingen, maar verder hoef je geen hulp te verwachten.
Mooie uitleg _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• striner
@feuniks hartstikke bedankt voor de heldere uitleg!

Als ik het goed begrijp is het dus als volgt:
  • Tweak biedt (bood) bij Internet Only een "mediaconverter" (dus ONT?) aan, en daar hoefde je alleen je eigen router achter te hangen. Hun apparaatje (ONT) zette glas om in UTP, en je eigen router hoefde dan alleen UTP te accepteren.
  • Bij Freedom zie k zoiets niet staan, dus ik neem aan dat als je je eigen apparatuur wilt gebruiken, je dan een apparaat moet gebruiken met ingebouwde ONT waar de glas op inprikt, en deze dingen zijn vaak duurder.
Ik zie dat je bij Freedom ook het modem kunt kopen voor €150 ipv huren voor €2 per maand. Ik moet me nog even bedenken of mij dit het waard is eventueel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoebel
Vergeet het hele ONT en mediaconverter verhaal!

Bij Freedom kun je kiezen uit de volgende opties: (modem = router)

1. Ik gebruik mijn eigen modem. (€2,- korting per maand)
2. Ik wil een modem huren (incl. bij abonnement) FRITZ!Box 5530
3. Ik wil een modem kopen. (€2,- korting per maand)

Dus als jij al een router hebt of wilt aanschaffen, bv een Fritzbox of een Unifi, dan kies je optie 1, wil je hun router dan kies je optie 2 of 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feuniks
En als je voor optie 1 kiest, dan krijg je wel een ONT van ze. Ze geven daarbij aan dat je ook zelf een ONT kunt aanschaffen, maar dat ze liever hebben dat je die van hun gebruikt. Bij alle PON technieken moet de ONT namelijk worden aangemeld bij de provider. Ik kan me voorstellen dat ze liever hun eigen ONT gebruiken, dan een van de klant. Dat is voor hun gewoon administratief meer werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kriss1981
Van de Freedom website:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f6dd879GL-fDe_sV8tnyCdygE4Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AoHg6cd32IuHi6Kb081vZ7wY.png?f=fotoalbum_large

Als je de Fritzbox van Freedom besteld krijg je dus geen ONT, want de glasvezel gaat dan direct in de Fritzbox 5530 ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Kriss1981 op 03-10-2023 12:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• striner
psy schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 16:01:
Ik vraag me wel af, of we uberhaupt rechten hebben, ik heb toch een contract afgesloten? Kunnen zij gewoon zeggen, bekijk het maar we doen het niet?
Ik heb inmiddels antwoord van de ACM, ik heb die in het Tweak topic geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Niet online
redfoxert schreef op donderdag 28 september 2023 @ 18:41:
In mijn vakantie (begin september) werd ik gebeld om een afspraak te maken om de glasvezel, die al een tijdje naast de voordeur ligt, naar binnen te leggen. Ik woon in gebied 15. Vlak voor mijn vakantie stond er een groepje e-Fiber lui buiten op de kruising met elkaar te praten en toen heb ik eens gevraagd waar de vertraging in zat. Eentje wist te vertellen dat de wijkcentrale nog moest worden opgeleverd en dat zou in september gebeuren.

Dinsdag 3 oktober is het dan zover hopelijk, dan wordt het glas afgemonteerd in de meterkast. Ik heb al leidingen voorbereid zodat ik er ook utp langs kan leggen terug de kelder in. Ben benieuwd.

T-Mobile destijds heb ik de aanbieding van genomen, 8 maanden 30 euro, daarna 60, incl TV. Ik ga er ook geen zaak meer van maken om die 2 extra maanden nog korting te bedingen. Waarschijnlijk switch ik na dat jaar toch weer. Mogelijk frustreert dat zelfs alleen maar de aanvraag en daar heb ik in dit stadium helemaal geen zin meer in.
Vandaag 3 oktober is de FTU geplaatst door e-Fiber. Netjes door de voorbereide buis vanuit de kelder naar de meterkast. Binnenkort zal T-Mobile/Odido dan dus de verbinding activeren en kan ik eindelijk mn test periode van een jaar starten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
redfoxert schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 13:16:
[...]

Vandaag 3 oktober is de FTU geplaatst door e-Fiber. Netjes door de voorbereide buis vanuit de kelder naar de meterkast. Binnenkort zal T-Mobile/Odido dan dus de verbinding activeren en kan ik eindelijk mn test periode van een jaar starten :)
Dat binnenkort kan nog wel even duren gezien mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Sine schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 12:48:
Dat is vreemd, er zijn al mensen in dit topic die internet hebben in gebied 2
Tja, E-Fiber zegt alles is gereed voor je aansluiting.
Odido zegt: we wachten nog op een akkoord van E-Fiber dat alles klaar is.

En zo blijf je in cirkels gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Top, dan krijg je een mail om een afspraak te plannen en dan vervolgens de melding dat er geen tijdsloten zijn... Gebeld naar Guidion: nee sorry, er is momenteel niks mogelijk en we kunnen u niet inplannen.

Het zal ook eens ergens goed gaan.

[ Voor 36% gewijzigd door Phusebox op 03-10-2023 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jewie
Dat laatste is niet hoopvol (al geeft dat wel weer aan hoeveel aanvragen er zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Jewie schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 15:40:
Dat laatste is niet hoopvol (al geeft dat wel weer aan hoeveel aanvragen er zijn).
Maar ze plannen dus niet verder dan x tijd vooruit. Want anders kun je niet zeggen we hebben 'geen tijdslot'.

Beetje raar. En wanneer dat dan wel gaat zijn is maar de vraag. En zodra alles is aangesloten mag ik nog een maand wachten tot Ziggo is stopgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Niet online
Phusebox schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 17:19:
[...]
Beetje raar. En wanneer dat dan wel gaat zijn is maar de vraag. En zodra alles is aangesloten mag ik nog een maand wachten tot Ziggo is stopgezet.
Heb je liever dat ze je Ziggo nu al stopzetten dan? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
redfoxert schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 19:47:
[...]

Heb je liever dat ze je Ziggo nu al stopzetten dan? :D
Nee maar zodra de afspraak met de monteur staat mag je dat wel doen. Neem aan dat het binnen een maand, vanaf de dag dat de momteur zal komen, wel aangesloten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Niet online
Phusebox schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 19:50:
[...]

Nee maar zodra de afspraak met de monteur staat mag je dat wel doen. Neem aan dat het binnen een maand, vanaf de dag dat de momteur zal komen, wel aangesloten is.
Ik ga pas met Ziggo contact opnemen zodra mn glasvezel ook echt actief is met een provider erop. Eerder niet. Dan moet het maar een maand duren. Ik kan het me niet permitteren om zonder internet te zitten helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
Phusebox schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 19:50:
[...]

Aannames zijn fataal ...

Hier zeg ik hem zelf wel op ... op het moment dat het via glas een weekje gewerkt heeft.

Geen seconde eerder :P

[ Voor 50% gewijzigd door Sine op 03-10-2023 20:27 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

En met een maand opzegtermijn is dat toch ook geen issue. Ik wacht ook tot ik een glasvezel IP gekregen heb... niet eerder 😂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robbiedobbie
psy schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 21:02:
En met een maand opzegtermijn is dat toch ook geen issue. Ik wacht ook tot ik een glasvezel IP gekregen heb... niet eerder 😂
Ik wacht nog wat langer :+ Ik heb gisteren al mijn ip gekregen via mailvan freedom, die pas 3 november gaat aansluiten :P
Opzeggen van huidige provider doe ik wel op 3 november als de verbinding werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Guidion zit voor Born tot 14 november vol zo te zien... (via afsprakenlink)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
Gisteren de knoop ook maar doorgehakt en bij RapidXS aangevraagd.
Zonder router met ONT, meteen een mailtje er achteraan (automagisch) of ze een ONT moesten leveren, en of ik van een overstapservice gebruik wilde maken.

Vandaag antwoord.
Bedankt voor uw mail.

Wij hebben genoteerd dat u geen gebruik wilt maken van onze overstapservice.

Wij zijn nu druk bezig met het activeren van uw glasvezellijn. Dit duurt ongeveer 10 werkdagen.
Zodra de lijn actief is sturen wij u de converter op. U ontvangt een track en trace code zodra het pakketje verzonden wordt

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• striner
Nou, de kogel is door de kerk en toch uiteindelijk maar voor Odido gegaan met de korting, na 10 jaar Ziggo. Ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoebel
Iemand al verbinding in gebied 8?

Er wordt wel al weken dagelijks gewerkt in de wijkcentrale!

[ Voor 49% gewijzigd door snoebel op 10-10-2023 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daikirai
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 06-06 14:58
Nu ook direct vanuit Tweak bericht.
Tweak gaat op in Odido en stopt begin 2024

Beste ..,
We willen je graag informeren dat Tweak begin 2024 ophoudt te bestaan als Internet Service Provider.

Vorig jaar zijn we gaan samenwerken met Odido. Onze volgende stap in de integratie is dat Tweak volledig opgaat in Odido en stopt als zelfstandig glasvezelmerk. Eén sterk premiummerk is waar Odido voor staat en gaat. Zo kan de dienstverlening kwalitatief hoog en goed betaalbaar blijven.

Binnenkort benaderen we je met een persoonlijk aanbod. Je hoeft nu niets te doen en jouw verbinding blijft gewoon werken.

Op tweak.nl/odido lees je meer over onze samenwerking, aanbiedingen en extra mogelijkheden.Je vindt er ook antwoorden op veel gestelde vragen. Staat jouw vraag er niet tussen, stuur dan een e-mail naar info@tweak.nl, of bel onze servicedesk op 0800 – TWEAKHD (0800 – 8932543).
Met vriendelijke groet,

Het Tweak Team

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K0ENH
snoebel schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 09:58:
Iemand al verbinding in gebied 8?

Er wordt wel al weken dagelijks gewerkt in de wijkcentrale!
nope, ook nog niets vernomen rondom het naar binnen brengen van de kabel dan wel de huisaansluiting gereed maken.. :( :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Daikirai schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 12:32:
Nu ook direct vanuit Tweak bericht.

[...]
Wel sterk dat ik dezelfde mail heb gekregen terwijl ik weken terug de melding heb gehad dat ze mij niet gaan aansluiten.

Aanvraag bij Freedom loopt al. Tweak Odido bekijkt het maar. Onbetrouwbare toko.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
Update van RapidXS
Uw lijn is inmiddels geactiveerd dus wij hebben u gisteren de converter opgestuurd. Hiervan heeft u een track en trace code ontvangen.

Wij verzoeken u, binnen twee weken na ontvangst, de converter aan te sluiten zodat wij kunnen starten met de facturatie.
Gebied 2, ik ben benieuwd...

Repareren doe je zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snoebel
En toen was een mailtje naar Freedom genoeg om toch deze maand nog iets te gaan krijgen.
Toen ik bestelde zou het 11 okt zijn, maar de bevestiging een week later gaf aan pas 3 nov.
Toch maar een mailtje eraan gewijd of het niet eerder kan, en wat leuk.. krijg zojuist een mailtje dat ze me 18 okt gaan aansluiten :-)

De Leox ONT SFP module (https://www.leolabs.pl/ont-leox-lxt-010s-h.html) is ondertussen ook binnen en werkt (althans ik kan hem configueren en de DRM pro SE ziet hem probleemloos). Ik laat Freedom eerst even met de geleverde ONT installeren, als dan alles werkt kan ik aan de hobby.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K0ENH
snoebel schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 16:55:
En toen was een mailtje naar Freedom genoeg om toch deze maand nog iets te gaan krijgen.
Toen ik bestelde zou het 11 okt zijn, maar de bevestiging een week later gaf aan pas 3 nov.
Toch maar een mailtje eraan gewijd of het niet eerder kan, en wat leuk.. krijg zojuist een mailtje dat ze me 18 okt gaan aansluiten :-)

De Leox ONT SFP module (https://www.leolabs.pl/ont-leox-lxt-010s-h.html) is ondertussen ook binnen en werkt (althans ik kan hem configueren en de DRM pro SE ziet hem probleemloos). Ik laat Freedom eerst even met de geleverde ONT installeren, als dan alles werkt kan ik aan de hobby.
Mooi!

Hoe config je die module dan?
Krijgt die zelf een ip adres waarop je de webinterface benadert? Of op wen andere manier??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• striner
Had mijn bestelling van Odido op een maand in de toekomst gezet vanwege overstapservice/opzegtermijn, 6 november, maar bij Guidion was de eerstvolgende mogelijkheid voor het inplannen van een monteur pas in de week van 23 november :')
Geduld is een schone zaak in dit proces, zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supreme_One
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 02-01 22:36
Gebied 5 hier. In april via Odido glasvezel aangevraagd. Kreeg eind juni te horen dat de monteur van Guidion binnenkort zou bellen voor een afspraak (niet gebeurd). En daarna steeds begin van elke maand een mailtje gekregen van Odido dat ze verwachten dat het in juli-aug, aug-sept, sept-okt en als laatst okt-nov wordt aangesloten. Meerdere malen contact gehad met zowel Odido als E-fiber maar niemand kan antwoord geven. Wordt hier echt moe van.

Volgens de planning zou ik in juli als glasvezel moeten hebben.

Wat gaat er fout? Iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jewie
Hi all,

Iemand hier toevallig een bestelling voor Odido via Breedbandwinkel aangevraagd - ik zie namelijk dat je daar nog een leuke cashback kunt meenemen. Echter, ik vraag mij af of het naar binnen leggen van de kabel van E-ber dan wel goed wordt doorgegeven. Iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• striner
Hoe bedoel je, goed wordt doorgegeven? Het leggen van de glasvezelkabels gaat via de aannemer in je gebied (Circet of Zener). Zodra de de lijntjes overal tot de voordeuren lopen neemt deze contact met je op voor een afspraak met een schouwer, die komt je vragen waar je de aansluiting wilt. Daarna komt er nog een mannetje die aansluiting bewerkstelligen. Pas als dit klaar is, is de provider aan zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jewie
@striner Nou, ik kan mij voorstellen dat als ik de bestelling plaats via E-fiber dat het dan wel vanzelf goedloopt (E-fiber ->aannemer ->Odido). Maar als ik de order plaats bij Breedbandwinkel, die hem doorzetten naar Odido - zal Odido dan ook het seintje doorgeven naar E-fiber waarna zij aan de slag gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Ik had begrepen dat de aannemer pas wordt ingeschakeld in opdracht van de provider. E-fiber heeft daar niets mee te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jewie
Ok - thanks. Dan zou ik dus via Breedbandwinkel een abonnement kunnen afsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoebel
K0ENH schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 18:37:
[...]

Mooi!

Hoe config je die module dan?
Krijgt die zelf een ip adres waarop je de webinterface benadert? Of op wen andere manier??
Klopt, de module heeft IP 192.168.100.1 standaard. Deze stop je in een portje (van bv de DRM pro SE) en geeft die een ip in dat subnet, bv 192.68.100.2. Je krijgt dan een hele nette config webinterface van de module.
Tis me nog niet gelukt om een combo te maken van PPoE met vlan config en de webinterface toch toegankelijk te houden. Wel leest de DRM gewoon alle waardes zoals RX/TX, demping en temp uit in de grafische interface van de DRM. Dus config in vrij portje, daarna omsteken in de WAN port om te gebruiken. Daar is prima mee te leven.

De ONT van Freedom is ook vandaag binnengekomen, zoals verwacht een Huawei EchoLife EG8010H. Samen met een voor mij vreemde patchcover, denk dat die voor een Fritzboz ofzo is.
Wat me iets verbaasde is dat de patch fiber een SC/APC<->SC/APC is, ik had eigenlijk gewoon SC verwacht aan de kant van de ONT.
Mijn Leolabs module is wel SC, dus zojuist een juiste patch kabel besteld.

Heb de ONT wel al aangesloten en even geprobeerd, maar doet nog niks. Ze vragen ook om het uit te laten totdat de leverdatum verstreken is, bij mij nu 18 okt.

Ik leerde dat Freedom ervanuit gaat dat alles al goed is, ze sturen geen monteur standaard, je mag alles zelf aansluiten, terwijl ik bij Tweak het verhaal kreeg dat er altijd een monteur nodig was want ze gingen de ' lijn' eerst inmeten. Nu heb ik die laatste nooit mogen zien 8)7 natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feuniks
Ze gaven bij mij niet aan om het uit te laten tot de leverdatum. Wat ze wel aangeven was dat als je al glasvezel had van een andere provider je ervoor moest zorgen dat die apparatuur op de dag van het aansluiten uit stond. Standaard mailtje zeker, want uiteraard zit er bij een nieuwe aansluiting nog niets van een andere provider op de lijn.

Trouwens heeft de monteur die de glasvezel naar binnen heeft getrokken wel de lijn door gemeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
feuniks schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 18:11:
Ze gaven bij mij niet aan om het uit te laten tot de leverdatum. Wat ze wel aangeven was dat als je al glasvezel had van een andere provider je ervoor moest zorgen dat die apparatuur op de dag van het aansluiten uit stond. Standaard mailtje zeker, want uiteraard zit er bij een nieuwe aansluiting nog niets van een andere provider op de lijn.
Dat zeggen ze omdat als je nog AON apparatuur eraan hebt hangen op het moment dat je in de PoP aangesloten wordt op een GPON splitter dit potentieel voor issues op de hele GPON splitter kan zorgen.

Gewoon GPON apparatuur vast aansluiten kan geen kwaad, niet dat je daar overigens iets aan hebt want het signaal zal pas geactiveerd worden vroeg in de ochtend op de datum van levering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K0ENH
snoebel schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 17:42:
[...]

Klopt, de module heeft IP 192.168.100.1 standaard. Deze stop je in een portje (van bv de DRM pro SE) en geeft die een ip in dat subnet, bv 192.68.100.2. Je krijgt dan een hele nette config webinterface van de module.
Tis me nog niet gelukt om een combo te maken van PPoE met vlan config en de webinterface toch toegankelijk te houden. Wel leest de DRM gewoon alle waardes zoals RX/TX, demping en temp uit in de grafische interface van de DRM. Dus config in vrij portje, daarna omsteken in de WAN port om te gebruiken. Daar is prima mee te leven.

De ONT van Freedom is ook vandaag binnengekomen, zoals verwacht een Huawei EchoLife EG8010H. Samen met een voor mij vreemde patchcover, denk dat die voor een Fritzboz ofzo is.
Wat me iets verbaasde is dat de patch fiber een SC/APC<->SC/APC is, ik had eigenlijk gewoon SC verwacht aan de kant van de ONT.
Mijn Leolabs module is wel SC, dus zojuist een juiste patch kabel besteld.

Heb de ONT wel al aangesloten en even geprobeerd, maar doet nog niks. Ze vragen ook om het uit te laten totdat de leverdatum verstreken is, bij mij nu 18 okt.

Ik leerde dat Freedom ervanuit gaat dat alles al goed is, ze sturen geen monteur standaard, je mag alles zelf aansluiten, terwijl ik bij Tweak het verhaal kreeg dat er altijd een monteur nodig was want ze gingen de ' lijn' eerst inmeten. Nu heb ik die laatste nooit mogen zien 8)7 natuurlijk.
Nice keep us posted wanneer je verder aan de slag gaat met deze module. Hier dadelijk dezelfde setup 😎
Pagina: 1 ... 3 ... 6 Laatste