Ik vind het volgende artikel zeer interessant om daarmee de levensduur van de accu te verlengen (
https://batteryuniversity...g-lithium-based-batteries). De conclusie is dat Li-Ion snel achteruit gaat bij 100% volle lading, en dat rijden in een window van 75% naar 25% erg gunstig is (3000 charge cycles in deze bandwidth en dan zit je nog steeds op 90% overgebleven capaciteit).
Mijn E125S gebruik ik voor woon/werk verkeer, wat 28 km heen en 28 km terug is. Ik laad hem zowel thuis als werk steeds op tot 70% (stopt op ongeveer 72%) en rij hem dan leeg tot ongeveer 30 a 35%, afhankelijk van de weersomstandigheden. Ik zit dus nog in een kleiner interval van de 75/25% range die zij opgeven en zo'n 3000 cycles moet opleveren. Uiteraard heb ik 2 cycles per werkdag, maar die 3000 cycles moeten wel met gemak te halen zijn. Dat komt neer op ruim 7 jaar levensduur in mijn gebruik, maar waarschijnlijk kan ik nog veel langer doorrijden.
Interessant is ook de afschrijvingskosten in dit geval. Als die 3000 cycles klopt en een vervangende accu's zo'n 2400 euro kosten, heb ik een afschrijving van zo'n 1,60 euro per werkdag. Dat ligt hoger dan de kosten om de accu's te laden, maar alsnog een stuk lager dan rijden op benzine.
Dit is ook een van de redenen waarom ik voor de E125S ben gegaan. Hij is duurder door de extra accu, maar door het gelijktijdig gebruiken van de batterijen heb ik flinke overcapaciteit aan accu en kan je de accu veel makkelijker in een optimaal window houden en zo de levensduur gigantisch verlengen (is de theorie).