Vraag

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
Allereerst hoop ik dat dit de goede forumsectie is aangezien er geen wearables aankoopadvies is maar wearables wel bij tablets en telefoons staan. Als het in CAA hoort dan mijn excuses.

Ik zoek een?
GPS tracker/horloge voor ons kind

Wat is je budget?
Max. 100 euro

Eisen
Harde eisen: GPS realtime inzien, kunnen bellen van/naar horloge, en natuurlijk tijd inzien. Graag geen andere apps of spelletjes op horloge zelf. Een leuke kleur (bijv. roze of geel) is een pré.
Een standaard horloge die tegen een stootje kan, met 5-10 nummers kan bellen, in nood ons inzicht geeft in realtime locatie en de tijd laat zien is prima.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik heb een heleboel horloges gevonden op Amazon, maar voornamelijk Chinese rommel. Ik ben niet geïnteresseerd in een horloge met WeChat erop.
Belio wordt genoemd als Nederlands merk, maar daar is heel weinig over te vinden en hun eigen website ziet er niet bepaald betrouwbaar uit.
Ik heb een handjevol mooie opties gezien, maar die waren dan weer ver boven de 100 euro, en dat vind ik zonde voor een horloge die mee de zandbak, de modder, het bos etc ingaat.
Het maakt mij weinig uit als het een Chinese horloge is, deze zal alleen gedragen worden wanneer nuttig en zeker niet 24/7, maar integratie met Chinese apps hebben we niks aan.

Ervaringen van mensen die al zo'n horloge hebben voor hun kind en welke horloge het is zijn welkom. Geen interesse in meningen over wel/niet tracken van je kinderen, ons kind is oud genoeg om te snappen wat het inhoudt en de wens om te kunnen bellen komt van beide kanten.
Een telefoon is nog 5-6 jaar te vroeg, dus daar hebben we ook niks aan. Ook standaard persoon trackers voor om je nek (voor demente ouderen) hebben we niks aan.

Alle reacties

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:39
Er is eerder een topic geweest hierover met meerdere pagina's aan feedback, heb je dat al gevonden?

• Oon
  • Niet online
swhnld schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 09:37:
Er is eerder een topic geweest hierover met meerdere pagina's aan feedback, heb je dat al gevonden?
Ik heb een aantal topics gevonden, maar de suggesties daar waren vooral het specifieke Nederlandse merk dat ik noemde en heel veel dode links of links naar AliExpress horloges die niet meer worden verkocht. Kon helaas geen concrete links vinden die aan mijn criteria voldoen en nog in leven zijn.

• Technofreakz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 18:04
Zou toch het budget flink verhogen en een Apple Watch nemen.

• Oon
  • Niet online
Technofreakz schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 09:44:
Zou toch het budget flink verhogen en een Apple Watch nemen.
Dat is totaal niet waar ik naar op zoek ben. Ik wil juist geen rare apps, moet specifieke contacten kunnen instellen en zoek een horloge die tegen een stootje kan. 110 euro krijg ik bij mijn wederhelft nog wel verkocht, maar de prijs van een Apple Watch gaat helemaal nergens meer over, dat zou ik zelfs voor mezelf nog geen optie vinden 8)7

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:33

PcDealer

HP ftw \o/

Oon schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 09:42:
[...]

Ik heb een aantal topics gevonden, maar de suggesties daar waren vooral het specifieke Nederlandse merk dat ik noemde en heel veel dode links of links naar AliExpress horloges die niet meer worden verkocht. Kon helaas geen concrete links vinden die aan mijn criteria voldoen en nog in leven zijn.
Welke waren dat dan? Misschien bedoelt @swhnld een andere.

LinkedIn WoT Cash Converter

• HvanL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:07
*knip*link drop is niet de bedoeling.

[Voor 92% gewijzigd door rens-br op 22-01-2022 11:06]

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Oon schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 09:47:
[...]

Dat is totaal niet waar ik naar op zoek ben. Ik wil juist geen rare apps, moet specifieke contacten kunnen instellen en zoek een horloge die tegen een stootje kan. 110 euro krijg ik bij mijn wederhelft nog wel verkocht, maar de prijs van een Apple Watch gaat helemaal nergens meer over, dat zou ik zelfs voor mezelf nog geen optie vinden 8)7
Met watches van 110 euro krijg je juist rare apps. Allemaal buggy meuk met twijfelachtige privacy policies.

Ik heb in m'n omgeving en in reviews verschillende kinde GPS horloges voorbij zien komen en ze zijn allemaal prut. Ik heb zelf het idee maar laten varen en besloten m'n kinderen los te laten :+. Als ze wat ouder zijn krijgen ze gewoon een telefoon mee.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:45

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

(jarig!)
Er was enkele weken een klokhuis uitzending over GPS horloges en werd gefilmd met o.a. een Nederlands bedrijf die ze verkocht. Wellicht even opzoeken en googlen welk bedrijf het over ging.

Let wel heb zijdelings meegekeken, dus geen 100% garantie ;)

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:09
*knip*

[Voor 50% gewijzigd door rens-br op 22-01-2022 11:08]

PSN: DutchTrickle PVoutput

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:01
Je zegt dat een telefoon te vroeg is, maar een kinderloos is toch ook niet heel groot?
Meeste horloges zijn redelijk lomp, zeker als je ook nog touchscreen wilt.

Is een 10 euro mobieltje niet een betere optie? Of is de GPS een harde eis?

• hansie_k
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:12
Voor m'n dochter heb ik laatst https://m.nl.aliexpress.c...tml?gatewayAdapt=Pc2Msite deze gekocht.
Werkt helemaal top met kaartje van Lebara.
Accu duur is ongeveer een week, spraak is duidelijk, en de locatie is ook redelijk goed (scheelt 10-15 meter ofzo).
Ding is 'waterdicht' en schokbestendig, proefondervindelijk gebleken ;)

Nadat van de vorige, ander model/merk, de accu bol begon te staan, ook gezocht naar een niet-China model, maar alles wat je hier kan kopen (soms voor 100,- - 150,-) is gelijk aan het spul op Ali, waar de duurste 50,- ofzo kost.

Let wel dat je een juiste SIM kaartje gebruikt, anders werkt ie niet.

De app is soms wat rommelig, maar eenmaal alles ingesteld kijk je daar eigenlijk niet meer naar om.

[Voor 7% gewijzigd door hansie_k op 22-01-2022 11:06]

• Technofreakz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 18:04
Oon schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 09:47:
[...]

Snap niet wat jij met rare apps bedoelt.

Maar prima, gewoon lekker bezuinigen op de veiligheid etc van je kind.

• drmadi
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 27-01 21:44
Ik ga deze hier even achterlaten ter informatie. Verder geen enkel waardeoordeel.

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:39
Dat artikel is al een jaar of 4 oud en zitten dode links in, ondanks de update die het in 2021 gehad zou hebben.

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:40
Technofreakz schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 11:32:
[...]
Er zijn millennia geweest waarbij je je kind niet trackte. De meeste van ons zijn best oké terechtgekomen.
Ik blijf het raar vinden dat ouders hun kinderen tracken. Maar dat zal wel met de moderne opvoedkunde te maken hebben. Au pair in huis, track'n'trace op je kind, vooral kankeren op school dat ze je kind niet goed opvoeden :')

• Oon
  • Niet online
Bigs schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 09:51:
[...]

Met watches van 110 euro krijg je juist rare apps. Allemaal buggy meuk met twijfelachtige privacy policies.

Ik heb in m'n omgeving en in reviews verschillende kinde GPS horloges voorbij zien komen en ze zijn allemaal prut. Ik heb zelf het idee maar laten varen en besloten m'n kinderen los te laten :+. Als ze wat ouder zijn krijgen ze gewoon een telefoon mee.
Nouja wij zitten met een best groot 'semi-veilig' gebied, en het lastige is dat onze kleine gewoon niet op de tijd let en niet doorheeft dat het donker is. In theorie al op te lossen met een alarm, maar ik wil het graag iets flexibeler omdat het eerste speeltuintje al een paar minuten lopen is dus vragen of het nog wat langer mag niet gemakkelijk gaat.

Helemaal loslaten is nog te vroeg, maar het is ook zeker niet dat ik constant in die app ga kijken ofzo. Gaat mij er vooral om dat het wel handig is om even te kunnen bellen, zonder dat er meteen een volledige telefoon voor nodig is die je kwijt kunt raken.

• Oon
  • Niet online
99ruud99 schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 10:59:
Je zegt dat een telefoon te vroeg is, maar een kinderloos is toch ook niet heel groot?
Meeste horloges zijn redelijk lomp, zeker als je ook nog touchscreen wilt.

Is een 10 euro mobieltje niet een betere optie? Of is de GPS een harde eis?
Mobieltje gaat kwijtgeraakt worden of komt vol zand te zitten. Lomp, ja.. Wat is lomp. Hoeft geen Pip-Boy 3000 te zijn qua formaat inderdaad, maar een beetje het formaat van de gemiddelde sporthorloge is prima.

• Oon
  • Niet online
hansie_k schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 11:04:
Voor m'n dochter heb ik laatst https://m.nl.aliexpress.c...tml?gatewayAdapt=Pc2Msite deze gekocht.
Werkt helemaal top met kaartje van Lebara.
Accu duur is ongeveer een week, spraak is duidelijk, en de locatie is ook redelijk goed (scheelt 10-15 meter ofzo).
Ding is 'waterdicht' en schokbestendig, proefondervindelijk gebleken ;)

Nadat van de vorige, ander model/merk, de accu bol begon te staan, ook gezocht naar een niet-China model, maar alles wat je hier kan kopen (soms voor 100,- - 150,-) is gelijk aan het spul op Ali, waar de duurste 50,- ofzo kost.

Let wel dat je een juiste SIM kaartje gebruikt, anders werkt ie niet.

De app is soms wat rommelig, maar eenmaal alles ingesteld kijk je daar eigenlijk niet meer naar om.
Kijk daar heb ik wat aan, super!

Qua simkaart had ik inderdaad gezien dat de goedkopere providers niet werkt, dus daar moeten we even voor kijken. Toevallig aanraders?

• Jaaap
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Even out-of-the-box denkend:
Misschien een goedkope dumb-phone en een Tile / AirTag?

Dat betekent
Het gebeurt
Dit verandert
Wat bepaalt

• Oon
  • Niet online
Technofreakz schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 11:32:
[...]

Snap niet wat jij met rare apps bedoelt.

Als er daadwerkelijk ook maar een klein beetje meer veiligheid voor mijn kind was met een Apple Watch dan was het iets anders geweest, maar helaas hebben we geen geld te veel en zijn er honderden andere smartwatches die een stuk goedkoper zijn en precies hetzelfde doen, en om die reden ook precies even ongeschikt zijn voor ons doel. Maar alsnog bedankt voor het meedenken.

• Oon
  • Niet online
Jaaap schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 14:11:
Even out-of-the-box denkend:
Misschien een goedkope dumb-phone en een Tile / AirTag?
Zoals al eerder aangegeven is een telefoon geen optie

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:27

sh4d0wman

Long live the King!

Tja toch zou ik uitkijken met de Chinese meuk en smartwatches in het algemeen.

De goedkope prijs moet ergens vandaan komen. Beveiliging kost geld en een bezuiniging daar op ziet de consument vaak niet.

Resultaat kan zijn dat derden je kind kunnen tracken met de GPS of data welke in de cloud terecht is gekomen lekt opeens uit. Zorg in ieder geval dat er geen camera functie op zit....

Haal dus op zijn minst de merken even door google en kijk of er security vulnerabilities bekend zijn, hoe snel ze dit verhelpen en hoe je updates dient te installeren.

Voorbeeld van vulnerabilities:
https://www.wired.com/sto...security-vulnerabilities/

Being a hacker does not say what side you are on. Being a hacker means you know how things actually work and can manipulate the way things actually work for good or for harm.
Come to the dark side. We've got cookies.

• hansie_k
Oon schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 14:10:
[...]

Kijk daar heb ik wat aan, super!

Qua simkaart had ik inderdaad gezien dat de goedkopere providers niet werkt, dus daar moeten we even voor kijken. Toevallig aanraders?
Nou ja, Lebara werkt goed.
Halve avond lopen klungelen omdat het horloge niet werkte, maar dat kwam dus door een verkeerde SIM.
Gewoon de goedkoopste prepaid, 10,- er op, en gaan...
En qua veiligheid, je kan het horloge zo instellen dat ie alleen bepaalde contacten kan bellen, en ook niet gebeld kan worden door vreemde.

[Voor 13% gewijzigd door hansie_k op 22-01-2022 14:40]

• fredhuizinga
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20:22
Wij zijn ook op zoek, en hebben onze keus laten vallen op een watch van one2track. Zit meteen een prepaid kaartje bij, is Nederlands met Nederlandse app. We hebben nog niet besteld maar ze krijgt hem voor verjaardag in maart. Misschien vinden we nog een betere...

Trouwens ook nog Belio gevonden, deze lijkt ook nog wel oke.
https://www.belio.nl/

[Voor 39% gewijzigd door fredhuizinga op 22-01-2022 15:22]

Samsung Note 10+

• Oon
  • Niet online
fredhuizinga schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 15:20:
Wij zijn ook op zoek, en hebben onze keus laten vallen op een watch van one2track. Zit meteen een prepaid kaartje bij, is Nederlands met Nederlandse app.
Die was ik nog niet tegengekomen, ziet er op het eerste oog zeer netjes uit.

Alleen het volgende baart me wel enige zorgen:
One2track kiest voor een transparant prepaidsysteem waarbij de kosten voor het gebruik van GPS systemen en KPN netwerkbeheer niet in de bel- en datatarieven zijn opgenomen maar apart in mindering wordt gebracht in de vorm van een gebruikersfee van €1,15. Deze gebruikersfee wordt bovendien geinvesteerd in de ontwikkeling van nieuwe functies en technieken zodat u als klant met regelmaat updates ontvangt. Deze gebruikersfee wordt automatisch iedere 30 dagen op het prepaid saldo in mindering gebracht. Is het prepaidsaldo van de simkaart opgebruikt dan stoppen de services en worden ook de gebruikskosten niet meer in mindering gebracht.
Als hij dus een paar maanden niet gebruikt wordt dan werkt hij niet meer

• fredhuizinga
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20:22
Oon schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 15:27:
[...]

Die was ik nog niet tegengekomen, ziet er op het eerste oog zeer netjes uit.

Alleen het volgende baart me wel enige zorgen:

[...]

Als hij dus een paar maanden niet gebruikt wordt dan werkt hij niet meer
Oh ja, daar maak ik me niet zoveel zorgen over. Gewoon zorgen dat er genoeg tegoed op staat.

Dat het Nederlands is vind ik persoonlijk wel prettig, de horloges via aliexpress zijn misschien ook wel oke maar de app die daarvoor gebruikt wordt krijgt best slechte recensies. Zoals reclame in de app en de gps die niet super is.

[Voor 12% gewijzigd door fredhuizinga op 22-01-2022 15:35]

Samsung Note 10+

• hansie_k
Bij de Nederlandse aanbieders van dit soort horloges moet je naast je prepaid ook vaak nog een abonnement vorm afsluiten met de leverivan het horloge, lees alle voorwaarden goed door!

De Carepro+ app die wij gebruiken zit geen reclame in, nooit storing mee en geen reclame...

[Voor 20% gewijzigd door hansie_k op 22-01-2022 16:32]

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:44

JB

Cédric roelt!

Hoe kun je überhaupt nagaan bij die Nederlandse bedrijven of ze zoals ze zeggen "data in de EU laten"? Een aantal bedrijven zoals;

- Kuus.
- One2Track
- Spotter

Allemaal reppen ze over veiligheid, data in de EU, encryptie enz. Maar zodra je een app bekijkt, voelt het gewoon als een Chinese buy-in met NL sausje;

Talen schrijven voor de Aziatische landen lijkt me een beetje onwaarschijnlijk voor een klein NL bedrijfje :+ dus waar draait het spul dan? Kopen ze het compleet in en draaien ze het inderdaad in een AWS datacenter of staat het allemaal in China te zoemen?

Mijn boefje is liev!

• Oon
  • Niet online
JB schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 20:06:
Talen schrijven voor de Aziatische landen lijkt me een beetje onwaarschijnlijk voor een klein NL bedrijfje :+ dus waar draait het spul dan? Kopen ze het compleet in en draaien ze het inderdaad in een AWS datacenter of staat het allemaal in China te zoemen?
De kans is groot dat ze gewoon een Nederlandse proxy hebben maar dat uiteindelijk de data op servers van de Chinese partij staat.

Zo heb je bij slimme lampen/stekkers etc Tuya die een hele reeks whitelabel producten verkoopt, die worden dan ingekocht door bijv. de Hema die hun eigen logo via de web editor de app in knalt en hun eigen doosje maakt. Data staat dan daadwerkelijk op de servers binnen de Europese zone, maar die Europese zone is (in het geval van smart lampen) gewoon van Tuya dus ze kunnen er vanuit China bij.

Hier zal hetzelfde gebeuren; buitenlandse partij maakt die dingen, biedt de servers e.d. aan, Nederlandse partij koopt ze white label in, maar het blijft een Chinees bedrijf dat de data beheert.

• JB

JB

Cédric roelt!

Oon schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 20:09:
[...]

De kans is groot dat ze gewoon een Nederlandse proxy hebben maar dat uiteindelijk de data op servers van de Chinese partij staat.

Zo heb je bij slimme lampen/stekkers etc Tuya die een hele reeks whitelabel producten verkoopt, die worden dan ingekocht door bijv. de Hema die hun eigen logo via de web editor de app in knalt en hun eigen doosje maakt. Data staat dan daadwerkelijk op de servers binnen de Europese zone, maar die Europese zone is (in het geval van smart lampen) gewoon van Tuya dus ze kunnen er vanuit China bij.

Hier zal hetzelfde gebeuren; buitenlandse partij maakt die dingen, biedt de servers e.d. aan, Nederlandse partij koopt ze white label in, maar het blijft een Chinees bedrijf dat de data beheert.
Zou je dat na kunnen gaan? Ik vind het nogal wat als je pretendeert dat je data in de EU staat met een boel bla bla. Vraag me af of dat wettelijk wel is toegestaan :?

Mijn boefje is liev!

• Oon
  • Niet online
JB schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 20:23:
[...]

Zou je dat na kunnen gaan? Ik vind het nogal wat als je pretendeert dat je data in de EU staat met een boel bla bla. Vraag me af of dat wettelijk wel is toegestaan :?
De data staat daadwerkelijk in Europa, dat is hierin het lastige. Ze hebben waarschijnlijk ook netjes een verwerkingsovereenkomst met die partij, en in de voorwaarden zal iets vaags staan als dat de data veilig wordt opgeslagen. Allemaal dingen die het wettelijk gezien prima maken, er is geen wet tegen het werken met Chinese bedrijven, wel een tegen het (onnodig) opslaan van data op buitenlandse servers, maar als er een server in Amsterdam staat is dat prima.

Maar dat is maar een wilde gok, white label constructies zijn heel normaal in de wereld van betaalbare/goedkope slimme apparaten. Dat is ook een van de redenen dat dit topic nog altijd relevant is, ik heb geen enkele partij kunnen vinden waar ik zeker kan zijn dat dit niet het geval is en waar ik geen hele slechte verhalen over kan vinden.

• JB

JB

Cédric roelt!

Oon schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 20:28:
[...]

De data staat daadwerkelijk in Europa, dat is hierin het lastige. Ze hebben waarschijnlijk ook netjes een verwerkingsovereenkomst met die partij, en in de voorwaarden zal iets vaags staan als dat de data veilig wordt opgeslagen. Allemaal dingen die het wettelijk gezien prima maken, er is geen wet tegen het werken met Chinese bedrijven, wel een tegen het (onnodig) opslaan van data op buitenlandse servers, maar als er een server in Amsterdam staat is dat prima.

Maar dat is maar een wilde gok, white label constructies zijn heel normaal in de wereld van betaalbare/goedkope slimme apparaten. Dat is ook een van de redenen dat dit topic nog altijd relevant is, ik heb geen enkele partij kunnen vinden waar ik zeker kan zijn dat dit niet het geval is en waar ik geen hele slechte verhalen over kan vinden.
Bijzonder dat er zo weinig aandacht voor is. Consumentenbond is er 5 jaar geleden mee bezig geweest, toen was de veiligheid nog veel slechter maar hoe zit het nu cq. tegenwoordig...

Wat je al zegt, die server kan als "frontend" prima in Duitsland staan, om vervolgens toch een link met de "backend" in China te hebben. Is het erg? Geen idee. Wat kun je wel/niet, waar moet je je als ouder wel/niet zorgen over maken als je dit soort producten in huis haalt?

Mijn boefje is liev!

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee