GPS-horloges voor kinderen - Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

• vangoghnl
  • Registratie: Oktober 2017
  • Nu online
Gonadan schreef op donderdag 9 april 2026 @ 01:57:
Voor iedereen met een one2track, check af en toe even je instellingen. Mijn dochter kwam er laatst achter dat ik niet meer in het telefoonboek stond, geen idee waarom, was ook geen SOS meer. Dus alles hersteld.
Van de week kwam ik er achter dat beheerders ineens ook een eigen nummer kunnen registreren dus een losse opname in het telefoonboek niet meer nodig is, hierdoor was weer van alles in de war geraakt. Mijzelf toevoegen en gelijk als SOS aanmerken resulteerde in twee contacten, één beheerder en één SOS met de naam SOS en mijn nummer. Na een tijdje klooien staat alles er weer goed in maar dat was wel even puzzelen.

Binnenkort ga ik dit ook aankaarten bij one2track zelf. Ik vind het prima als ze doorontwikkelen en af en toe updaten, maar als dat resulteert in stilzwijgend instellingen waar ik op reken vernietigen dan trek ik dat vrij slecht. Stuur dan op zijn minst een waarschuwing dat er wat veranderd is en ik dingen moet nalopen. Zoals het nu werkt kan het gewoon ineens niet meer werken als ik even niet oplet, en kan mijn dochter mij dus ook ineens niet meer bereiken zonder dat ik het weet. Dat staat echt haaks op het idee van zo'n horloge. :/
Goed dat je het meld. Hier precies hetzelfde probleem. Zowel mijn vrouw als ik uit het telefoonboek ook geen SOS. Bizar slecht ook dat je hier geen bericht van krijgt van one2track.

• vangoghnl
  • Nu online
Ik heb ze nog even gemaild en kreeg de volgende reactie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bCkW20F9BOoaNiU5Cr-2wRH9Nmk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F48pJ4I4ZI8EuZ94mWg0IA8a.jpg?f=fotoalbum_largeWat vervelend dat jullie ook last hebben gehad van dit probleem!

De bedoeling achter de update is natuurlijk nooit geweest dat contacten uit een horloge kunnen verdwijnen
Eigenlijk was het alleen een aanpassing in hoe contacten er uit zien in de app. Door een onvoorziene rede is deze bug nooit uit onze tests naar voren gekomen waardoor het pas in de live versie fout is gegaan. Onze excuses daarvoor.

We hebben dit niet van tevoren gemeld omdat dit eigenlijk niets anders dan een aanpassing van het design in de app had moeten zijn. Functioneel had dit geen impact moeten hebben.

Inmiddels is deze bug verholpen en zou je het probleem niet meer moeten ervaren.

We gaan het contacten scherm in de volgende update toch nog een keer herzien
In de praktijk blijkt dat het nieuwe scherm toch als onduidelijk word ervaren bij klanten. Vooral dat toezichthouders ook tussen de belcontacten staan geeft verwarring. In de toekomst gaan we met icoontjes aanduiden waar een contact toegang toe heeft.

Mocht je het interessant vinden heb ik in de bijlage een screenshot van het nieuwe scherm toegevoegd. Bij het contact "Karin" kan je bijvoorbeeld zien dat dit een toezichthouder is die kan bellen. Maar Karin kan niet videobellen of chatten met het horloge. En bij het contact "Test" zie je dat dit een contact is die alleen kan bellen.

We hopen hiermee dat het contactenscherm een stuk rustiger en overzichtelijker overkomt. Mocht je feedback hebben over dit scherm, of iets anders, dan horen wij dat altijd graag!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:09

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Ah, de klassieke 'we hebben niet gecommuniceerd omdat je het allemaal goed had moeten gaan'. Die hoor je wel vaker in de branche. :P

Wanneer had jij gemaild? Ik heb nog altijd niets gehoord op mijn e-mail.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
vangoghnl schreef op maandag 13 april 2026 @ 16:11:
Ik heb ze nog even gemaild en kreeg de volgende reactie.

[Afbeelding]Wat vervelend dat jullie ook last hebben gehad van dit probleem!

De bedoeling achter de update is natuurlijk nooit geweest dat contacten uit een horloge kunnen verdwijnen
Eigenlijk was het alleen een aanpassing in hoe contacten er uit zien in de app. Door een onvoorziene rede is deze bug nooit uit onze tests naar voren gekomen waardoor het pas in de live versie fout is gegaan. Onze excuses daarvoor.

We hebben dit niet van tevoren gemeld omdat dit eigenlijk niets anders dan een aanpassing van het design in de app had moeten zijn. Functioneel had dit geen impact moeten hebben.

Inmiddels is deze bug verholpen en zou je het probleem niet meer moeten ervaren.

We gaan het contacten scherm in de volgende update toch nog een keer herzien
In de praktijk blijkt dat het nieuwe scherm toch als onduidelijk word ervaren bij klanten. Vooral dat toezichthouders ook tussen de belcontacten staan geeft verwarring. In de toekomst gaan we met icoontjes aanduiden waar een contact toegang toe heeft.

Mocht je het interessant vinden heb ik in de bijlage een screenshot van het nieuwe scherm toegevoegd. Bij het contact "Karin" kan je bijvoorbeeld zien dat dit een toezichthouder is die kan bellen. Maar Karin kan niet videobellen of chatten met het horloge. En bij het contact "Test" zie je dat dit een contact is die alleen kan bellen.

We hopen hiermee dat het contactenscherm een stuk rustiger en overzichtelijker overkomt. Mocht je feedback hebben over dit scherm, of iets anders, dan horen wij dat altijd graag!
Wel een hele nette reactie en fijn dat ze ook gewoon toegeven dat het een fout was.
Ik zie hier nu dat wij allebei wel nog als contactpersoon erin staan, maar anderen (opa en oma enzo) niet meer, heel vreemd..

• vangoghnl
  • Nu online
Gonadan schreef op maandag 13 april 2026 @ 16:21:
Ah, de klassieke 'we hebben niet gecommuniceerd omdat je het allemaal goed had moeten gaan'. Die hoor je wel vaker in de branche. :P

Wanneer had jij gemaild? Ik heb nog altijd niets gehoord op mijn e-mail.
Afgelopen donderdag gemaild.

@Oon
Reactie is inderdaad wel netjes.

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:05
Vraag, ons kindje wordt 8 en zo’n ‘one2track’ horloge lijkt me wel handig.

Wat zijn jullie ervaringen kwa kwaliteit?

De standaard oplader is dat per kabel en usb connector? usb-c of…? Gebruiken jullie de draadloze lader erbij? Kan men ook b.v een andere platte draadloze lader gebruiken zoals die voor een iPhone? Om er nog een extra op tafel te hebben is ook wat overkill.

In het algemeen is het stem geluid een beetje oke? Werkte het, gps, sos en de andere zaken ook goed in het buitenland?

Die €1,40 p/mnd voor eigen sim gebruik, is dat specifiek voor het nummer van one2track of wordt het nummer van de sim gebruikt? Werkt het ook met een e-sim of alleen met een sim kaartje?

Enige nadelen al ondervonden?

@Chielp - wat voor prepaid provider gebruik je? Landelijke dekking?

[ Voor 4% gewijzigd door Lord Anubis op 10-05-2026 23:51 ]

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 17:07
Lord Anubis schreef op zondag 10 mei 2026 @ 23:48:

De standaard oplader is dat per kabel en usb connector? usb-c of…? Gebruiken jullie de draadloze lader erbij? Kan men ook b.v een andere platte draadloze lader gebruiken zoals die voor een iPhone? Om er nog een extra op tafel te hebben is ook wat overkill.

In het algemeen is het stem geluid een beetje oke? Werkte het, gps, sos en de andere zaken ook goed in het buitenland?

Die €1,40 p/mnd voor eigen sim gebruik, is dat specifiek voor het nummer van one2track of wordt het nummer van de sim gebruikt? Werkt het ook met een e-sim of alleen met een sim kaartje?

Enige nadelen al ondervonden?

@Chielp - wat voor prepaid provider gebruik je? Landelijke dekking?
Het is een usb kabel, bij ons was het nog gewoon de ouderwetse usb A aansluiting. One2track werkt alleen met hun eigen simkaartjes ( en daar betaal je die 1.40 voor). Stemgeluid is imo prima ik kan ze altijd goed verstaan.

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

• Sarrr
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02-09 21:39
Het is geen standaard USB-kabel, het klikt wel met een specifiek magneetje aan het horloge vast. Draadloos opladen (edit: met een andere dan die van henzelf) kan volgens mij niet.

Ik vind het bellen opvallend goed te verstaan, daar had ik minder van verwacht. Je doet op zich ook wel lang met het beltegoed zolang je geen videobellen gebruikt. Ik probeer de gesprekjes ook altijd kort te houden of bel zelf naar mijn kind.

Enige nadeel dat ik heb ondervonden is dat de locatietracking niet zo goed werkt. Het is niet hetzelfde als bijvoorbeeld een Galaxy Tag of je smartphone. Binnenshuis valt het signaal vaak weg en buitenshuis is het niet altijd even nauwkeurig. Je hebt wel een idee waar ze zich ongeveer bevinden, maar dit mag mijns inziens wel wat moderner.

• Oon
  • Niet online
Sarrr schreef op maandag 11 mei 2026 @ 08:52:
Enige nadeel dat ik heb ondervonden is dat de locatietracking niet zo goed werkt. Het is niet hetzelfde als bijvoorbeeld een Galaxy Tag of je smartphone. Binnenshuis valt het signaal vaak weg en buitenshuis is het niet altijd even nauwkeurig. Je hebt wel een idee waar ze zich ongeveer bevinden, maar dit mag mijns inziens wel wat moderner.
Het verschil is dat de One2Track horloges AGPS gebruiken, en je telefoon gewoon GPS + locatiediensten van Google/Apple. De smart trackers zoals die van Samsung of Google en Apple doen zelf helemaal niks behalve aangeven dat ze er zijn, het netwerk van telefoons doet de rest.
AGPS betekent dat er o.a. WiFi gebruikt wordt voor een eerste locatie, en dat het horloge moet 'leren' waar het is voordat je accurate tracking krijgt.
Dat is 99% op te lossen door 'm ff 10 minuten op heel snel verversen te zetten en bij het raam te leggen, dan plakt hij netjes tegen je huis aan en zolang je geen té grote sprongen maakt blijft de locatie daarna vrij accuraat

• Oon
  • Niet online
Lord Anubis schreef op zondag 10 mei 2026 @ 23:48:

Vergeleken met andere horloges die ik heb gezien is de kwaliteit prima. Niet te vergelijken met een volwassen smartwatch (zeker qua UI) maar voelt degelijk aan, kan tegen een stootje, en de interface is goed te gebruiken.
Ik weet niet of de huidige modellen al USB-C hebben, maar die van ons had een Micro USB stekkertje. Wij hebben er de draadloze oplaadock bij gekocht, die ook weer een eigen batterij heeft (handig voor als je een weekendje weg bent en maar één keer tussendoor hoeft te laden). Die dock is speciaal voor het horloge gemaakt, dus geen standaard Qi lader. Bij ons hangt die tegen de zijkant van een kast, werkt prima.
Ik vind de kwaliteit van bellen prima, maar ook dat zal erg afhangen van het model dat je koopt, ze zullen niet allemaal dezelfde microfoon hebben.
Volgens de kennisbank van One2Track kan het niet, maar voor wat zo'n simkaartje daar kost lijkt me dat ook echt niet de moeite waard. Wij zetten er nu zo'n 2x per jaar een tientje op en dat is meer dan genoeg.

• Gonadan

Gonadan

Die van ons heeft USB-A naar magneet en dat werkt vrij goed, kan er maar op één manier op.
Spraak is goed te verstaan, even je koter leren lang genoeg de knop vast te houden (bij berichtjes) en duidelijk te spreken en het is prima.
Foto's zijn om te janken, maar dat zie ik meer als gimmick dus boeit verder niet zo.
Oon schreef op maandag 11 mei 2026 @ 09:16:
[...]

Het verschil is dat de One2Track horloges AGPS gebruiken, en je telefoon gewoon GPS + locatiediensten van Google/Apple. De smart trackers zoals die van Samsung of Google en Apple doen zelf helemaal niks behalve aangeven dat ze er zijn, het netwerk van telefoons doet de rest.
AGPS betekent dat er o.a. WiFi gebruikt wordt voor een eerste locatie, en dat het horloge moet 'leren' waar het is voordat je accurate tracking krijgt.
Dat is 99% op te lossen door 'm ff 10 minuten op heel snel verversen te zetten en bij het raam te leggen, dan plakt hij netjes tegen je huis aan en zolang je geen té grote sprongen maakt blijft de locatie daarna vrij accuraat
En dat geldt alleen voor binnen. Buiten heeft hij gewoon GPS en is het prima accuraat.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Lord Anubis
Oke, dank jullie wel. laatste vraag. Die next bandjes zijn die groot genoeg voor een skinny girl van 8 tot 9? Geloof dat het horloge een target leeftijd heeft van vanaf 6 jaar. Kan wel bestellen maar als het bij voorbaat te klein is dan beter gaan voor de grotere ronde ( helaas maar in 2 kleuren).

• Oon
  • Niet online
Lord Anubis schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 09:56:
Oke, dank jullie wel. laatste vraag. Die next bandjes zijn die groot genoeg voor een skinny girl van 8 tot 9? Geloof dat het horloge een target leeftijd heeft van vanaf 6 jaar. Kan wel bestellen maar als het bij voorbaat te klein is dan beter gaan voor de grotere ronde ( helaas maar in 2 kleuren).
Obv de feedback hier zijn de horloges allemaal eerder te groot dan te klein. Wij hebben een ouder model (dat een stuk kleiner is dan de huidige modellen) en die past zonder moeite bij onze 12-jarige maar op de kleinste stand ook bij een 3-jarige. Moet dus geen probleem zijn :)

• Gonadan

Gonadan

Lord Anubis schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 09:56:
Target leeftijd is vanaf 6, 8 en 9 is ook boven de 6 dus dat komt goed. ;)

Mijn dochter van 10 heeft een Next, en het oogt als een baksteen en ze gebruikt het tweede gaatje geloof ik. De eerste is net te strak, de tweede al redelijk los. Volgens mij zou een volwassene hem zelfs kunnen dragen.

Daarom ben ik wel blij dat ik niet voor die One gegaan ben, die was echt lomp groot geweest op zo'n klein armpje.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Lord Anubis
Inmiddels binnen. De Next is toch een flink ding. Over het algemeen tot nu toe tevreden. Nu is het duidelijk geen camera, maar na 4-5 foto’s geeft het demelding dat het geheugen vol is… Is dat normaal?

Ook dat zelfs al na rondje stad en weer thuis, mijn dochter nog steeds op straat zwerft. Ze is bij diverse buren op bezoek geweest (in werkelijkheid dus niet), maar volgens de gps – of eigenlijk agps – is ze nog nooit thuis geweest. De locatie wijkt minimaal 20 tot 25 meter af, soms zelfs 50 meter. Mijn eigen locatie, die dan zichtbaar wordt, is wél precies. Heeft iemand een tip – buiten wat hier eerder al is genoemd – om de nauwkeurigheid toch te verbeteren? Het duurt trouwens ook zeker 25 minuten voordat er een buiten de zone melding komt.

Anders ga ik toch de pen pakken om dit bij One2Track neer te leggen.

• Gonadan

Gonadan

Hij updatet sowieso eens in de tien minuten of zo, dat kan je instellen. Wil je nauwkeuriger weten dan moet je even het snel verversen aanzetten via je app. Hij zal nooit zo nauwkeurig zijn als je telefoon, het is altijd bij benadering.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• kromme
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 03-09 18:26

kromme

Doe hubs slaag in het koffer..

Lord Anubis schreef op zondag 17 mei 2026 @ 00:06:
Inmiddels binnen. De Next is toch een flink ding. Over het algemeen tot nu toe tevreden. Nu is het duidelijk geen camera, maar na 4-5 foto’s geeft het demelding dat het geheugen vol is… Is dat normaal?

Ook dat zelfs al na rondje stad en weer thuis, mijn dochter nog steeds op straat zwerft. Ze is bij diverse buren op bezoek geweest (in werkelijkheid dus niet), maar volgens de gps – of eigenlijk agps – is ze nog nooit thuis geweest. De locatie wijkt minimaal 20 tot 25 meter af, soms zelfs 50 meter. Mijn eigen locatie, die dan zichtbaar wordt, is wél precies. Heeft iemand een tip – buiten wat hier eerder al is genoemd – om de nauwkeurigheid toch te verbeteren? Het duurt trouwens ook zeker 25 minuten voordat er een buiten de zone melding komt.

Wij gebruiken hem toch al een tijdje hier met onze zoon. Bovenstaand ervaren we dan weer niet. Hij laat altijd goed zien waar hij zich bevind. Wat het horloge wel doet is iedere nacht een bericht dat het horloge de zone is binnen gegaan terwijl het al die tijd thuis is. Hij peilt dan ergens in noorden van land uit en komt dan weer terug thuis. Ik meen Zoetermeer.

LG OLED C3 65" | Samsung HW-Q900A | Playstation 5 Pro | Playstation Portal |

• Oon
  • Niet online
Lord Anubis schreef op zondag 17 mei 2026 @ 00:06:

De KB heeft hier een sutkje over, maar dat heb ik al eerder genoemd; even op kortste refresh interval zetten en bij het raam leggen.
Wij hadden precies de problemen die jij noemt en daarna niet meer. Ja het wijkt wel eens af, maar geen 25 meter.
Ik merk ook dat op plekken waar het apparaat vaker is geweest de AGPS ook daadwerkelijk beter z'n werk doet, en op plekken waar we weinig komen wat minder, maar nooit meer dan acceptabele afwijking gehad nadat we 'm een keer een half uurtje bij het raam hebben laten liggen.

• Lord Anubis
Zal het nog een dag of twee aanzien, zijn diverse keren buiten geweest met soms wel 45 min op dezelfde locatie. Verschil teveel met die mijn kleinzoon zijn Next.

iig allemaal bedankt.

• Oon
  • Niet online
Lord Anubis schreef op maandag 18 mei 2026 @ 12:17:
Zal het nog een dag of twee aanzien, zijn diverse keren buiten geweest met soms wel 45 min op dezelfde locatie. Verschil teveel met die mijn kleinzoon zijn Next.

iig allemaal bedankt.
Maar heb je ook al geprobeerd om 'm echt even een uurtje ofzo bij het raam te leggen met de verversing op zo kort mogelijk? Want precies dat was wat het bij mij oploste, ik zag 'm steeds rond springen in die tijd tot hij uiteindelijk na zo'n half uur pas vast bleef plakken op de juiste plek.
45 minuten op dezelfde plek maar bewegend (in een speeltuin ofzo) is weer heel anders dan 45 minuten echt niet aanraken.

• Lord Anubis
Ja hoor. Verschillende keren. Had geschreven over de eerder genoemde tips en vroeg om extra tips. Zelfs een keer met het raam open. Buiten lag het ook stil op tafel. Ze had het niet om.

[ Voor 17% gewijzigd door Lord Anubis op 18-05-2026 15:59 ]

• Toon-VA
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-08 16:06
Heeft er iemand ervaring met toestellen voor kleine kinderen zoals 3j en 6j ? Ik heb al veel rondgekeken maar kom altijd terug op one2track maar vind deze niet echt passen bij de leeftijd van mijn kinderen. Ook het feit dat dit niet "waterdicht" is maakt de toestellen vatbaar om snel stuk te gaan in de zomermaanden (zwemmen etc). Ook het feit dat je niet zelf een simkaart kan plaatsen met data is een door in het oog want ze weten toch dat je gaat betalen voor de service ...

Ik zoek voornamelijk een track functie en voor de oudste zou bellen een leuke extra zijn.

• Oon
  • Niet online
Toon-VA schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 14:50:
Heeft er iemand ervaring met toestellen voor kleine kinderen zoals 3j en 6j ? Ik heb al veel rondgekeken maar kom altijd terug op one2track maar vind deze niet echt passen bij de leeftijd van mijn kinderen. Ook het feit dat dit niet "waterdicht" is maakt de toestellen vatbaar om snel stuk te gaan in de zomermaanden (zwemmen etc).
Wij hebben een ouder model die officieel ook niet waterdicht is, maar nooit problemen mee gehad. Zwemmen nog niet geprobeerd, maar wel gewoon handen wassen en met de watertafel spelen enzo.
Helaas zijn de nieuwe modellen allemaal echt een stuk groter, dan moet je sowieso al naar de UP kijken voor de jongste. NEXT zou prima moeten gaan voor een 6-jarige.
Ook het feit dat je niet zelf een simkaart kan plaatsen met data is een door in het oog want ze weten toch dat je gaat betalen voor de service ...
Je gevoel snap ik helemaal, maar de kosten van One2Track zijn in mijn ervaring significant lager dan een willekeurige andere simkaart, terwijl wij er ook regelmatig mee bellen en vooral heel veel voice berichten sturen (dus flink wat MB's).
Daarnaast biedt die simkaart ook de koppeling met de app, weet niet of dat zonder hun simkaart kan. Die app is uiteindelijk het belangrijkste, want het is een van de weinige kinderhorloges die een best wel goed dichtgetimmerde app heeft waarvan de infrastructuur ook in Nederland draait. Dat is mij heel wat waard.

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 18:30
Hier zijn ook alle contactpersonen eruit... Jammer dat we hier niet pro-actief op de hoogte over zijn gesteld, maar dat we er nu toevallig achterkwamen toen we een nieuw iemand wilden toevoegen....

• Lord Anubis
Hoe zit het met jullie ervaringen in bussen en treinen? Het NEXT horloge is vaak niet te vinden via GPS, soms zit het voor meer dan 45 minuten op een locatie waar we dus 45 minuten geleden waren. Berichtjes komen wel aan maar ja dat is een ander systeem natuurlijk.

• Stef120
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 03-09 18:56
Hey allemaal

We zijn al jaren trouwe gebruikers van one2track horloge en ben er zeer tevreden over.

Ook de service bij onherstelbare schade vind ik meer dan prima. Bijvoorbeeld een gebroken scherm is niet herstelbaar en ze sturen een kortingscode van 20% en laatst zelfs 30%.

Echter heb ik wel een minpunt waar ik niet omheen kan. Dat is de kwetsbaarheid dat water heet. M'n zoontje had z'n gloednieuwe horloge mee naar het zwembad vandaag en een vriend spoot met een bidon water op z'n gezicht en kwam ook wat op z'n horloge. Resultaat: microfoon stuk.

Dit word gezien als eigen risico en ja, je krijgt een code met korting voor een nieuwe maar ik vind dit toch een zwaar minpunt.

Ik ben op zoek naar een ander merk dat "waterdicht" is en ongeveer dezelfde minimale functies heeft als one2track.

Iemand tips?

• Oon
  • Niet online
Stef120 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 20:48:
Hey allemaal

We zijn al jaren trouwe gebruikers van one2track horloge en ben er zeer tevreden over.

Ook de service bij onherstelbare schade vind ik meer dan prima. Bijvoorbeeld een gebroken scherm is niet herstelbaar en ze sturen een kortingscode van 20% en laatst zelfs 30%.

Echter heb ik wel een minpunt waar ik niet omheen kan. Dat is de kwetsbaarheid dat water heet. M'n zoontje had z'n gloednieuwe horloge mee naar het zwembad vandaag en een vriend spoot met een bidon water op z'n gezicht en kwam ook wat op z'n horloge. Resultaat: microfoon stuk.

Dit word gezien als eigen risico en ja, je krijgt een code met korting voor een nieuwe maar ik vind dit toch een zwaar minpunt.

Ik ben op zoek naar een ander merk dat "waterdicht" is en ongeveer dezelfde minimale functies heeft als one2track.

Iemand tips?
Er zijn hier in het topic wel wat alternatieven genoemd, maar one2track is eigenlijk de enige fabrikant van kinderhorloges in Nederland die een beetje te vertrouwen is. Alle anderen die ik heb gezien komen met gare Chinese apps waar de locatie van je kind dus ook constant via buitenlandse servers loopt, en daar ka ik persoonlijk moeilijk omheen.

Amazon staat vol met kinderhorloges dus je zou er een aantal kunnen proberen, ben wel benieuwd naar de ervaring :)

• Stef120
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 03-09 18:56
Oon schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 20:51:
[...]

Alle anderen die ik heb gezien komen met gare Chinese apps waar de locatie van je kind dus ook constant via buitenlandse servers loopt, en daar ka ik persoonlijk moeilijk omheen.

Amazon staat vol met kinderhorloges dus je zou er een aantal kunnen proberen, ben wel benieuwd naar de ervaring :)
Dank voor je snelle reactie en inderdaad, ik zit niet perse te wachten op chinese tracking. Ik ga me oriënteren en mocht ik slagen kom ik hier langs

• Gonadan

Gonadan

De Garmin Bounce is waterdicht volgens mij, maar dat is wel een ander prijskaartje en abonnementskosten. Weet niet of dat het waard is.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Christiano007
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:26

Christiano007

Ich bin der champion

Ik ben eigenlijk ook aan het kijken voor een horloge voor mijn zoontje.

Nu vind ik accuduur van 2 dagen al karig, maar daar valt mee te leven. Spatwaterdicht is toch wel echt een vereiste, juist vooral in de zomer.

Iemand een idee, of is Onetrack eigenlijk de enige fatsoenlijke?

Ter land, ter zee en in de kroeg

• Jassy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-09 08:30
Heeft de One2Track werkelijk een GPS chip of werkt deze alleen maar met AGPS?

We willen een horloge aanschaffen om onze oudste wat meer vrijheid te geven op de camping, maar tegelijkertijd moeders wat meer gemoedsrust te geven waar hij exact is.

Ik zie in dit topic ook de Xplora genoemd. Deze heeft wel echte GPS volgens de specificaties. Ook kan je hier je eigen SIM in doen wat mij enorm aanspreekt.

Zijn er meer mensen met ervaring met de Xplora?

[ Voor 70% gewijzigd door Jassy op 14-07-2026 14:18 ]

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

• Gonadan

Gonadan

@Jassy one2track heeft daadwerkelijk gps. De agps is voor als hij binnen is.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Oon
  • Niet online
Jassy schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 13:59:
Heeft de One2Track werkelijk een GPS chip of werkt deze alleen maar met AGPS?

We willen een horloge aanschaffen om onze oudste wat meer vrijheid te geven op de camping, maar tegelijkertijd moeders wat meer gemoedsrust te geven waar hij exact is.

Ik zie in dit topic ook de Xplora genoemd. Deze heeft wel echte GPS volgens de specificaties. Ook kan je hier je eigen SIM in doen wat mij enorm aanspreekt.

Zijn er meer mensen met ervaring met de Xplora?
Ik vraag me toch af wat mensen zo aanspreekt bij het eigen simkaart kunnen gebruiken, want One2Track is zo bizar goedkoop dat ik nog geen goedkopere optie heb kunnen vinden, en aangezien het horloge niks doet zonder van de One2Track servers gebruik te maken zie ik ook geen privacy-aspect.

• Gonadan

Gonadan

Oon schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 15:20:
[...]

Ik vraag me toch af wat mensen zo aanspreekt bij het eigen simkaart kunnen gebruiken, want One2Track is zo bizar goedkoop dat ik nog geen goedkopere optie heb kunnen vinden, en aangezien het horloge niks doet zonder van de One2Track servers gebruik te maken zie ik ook geen privacy-aspect.
Wellicht dat je dan gewoon gebruik kunt maken van familie bundels en zo? En een nummer meenemen.
Verder zou ik het ook niet weten, de data gaat nog steeds via de app van de fabrikant.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 03-09 20:17
Enkele jaren geleden heb ik met mijn vrouw een webshop gehad met kinder GPS horloges. Reden was onze destijds 4 jarige stond op de oprit bij ons en 2 tellen later was hij weg....dan krijg je een hart verzakking...gelukkig zat hij te spelen bij zijn buurmeisje, maar goed.

Dus ik dacht zo'n kinder GPS horloge is wellicht handig. Na wat lezen merk je al snel verschil in HW, maar vooral de software\ mobile Apps.

Al de data van de horloges gingen over HTTP op die App. Set tracker enzo....nou daar had ik niet zo'n zin in. Ik ben toen uitgekomen bij De App Asterium, want deze ging wel over SSL en kon ik zelf beheren met licenties-per-user op de server.

Hardware had ik degene met de mediatek chips erin en die waren nauwkeurig tot 5m en GPS ~20 satellieten. Verbinden ging ook erg rap. Na wat onderzoek hadden mijn horloges dezelfde hardware als de grootste NL leverancier.

De horloges verkochten behoorlijk goed ook via Bol, maar BOL ging na een lange periode moeilijk doen, omdat er geen eigen merk op zat en nog iets.. Weet even niet wat. Gevolg wij moesten stoppen via Bol.  Baalde wel, want ik was elke avond een paar uur bezig.

Met een SMS+code kon je instellingen aanpassen naar bv andere satelieten of buitenland gebruik ja/nee. Ik deed ze standaard uit voor buitenland..soort CA in Intune 🙂

Mijn tip: Zoek even Onbekende software op een .ru domein, dus weg. Geen idee wat het is en allemaal doet. Mocht je een (bijvoorbeeld) playstore linkje hebben, dan kan dat prima

PS. Chineze meuk ...Nogal een onvriendelijk benaming

[ Voor 6% gewijzigd door janvanduschoten op 14-07-2026 18:19 ]

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik heb zo'n horloge gekocht voor mijn (demente) moeder, omdat als ze ergens met mijn vader is en ze gaat naar een toilet het kan gebeuren dat ze opeens de andere kant op loopt. Volgens mij is ze het horloge kwijt (ze is alles altijd kwijt).

Ik denk dat het bij kinderen beter werkt, je kan wel redelijk zien waar ze is. En je kan in kinderen ook beter uitleggen dat ze er mee kunnen bellen in een panieksituatie.
Oon schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 15:20:
[...]

Wij deden gewoon met prepaidkaartje er in en dan de data gewoon betalen per mb. Zo veel is het niet.

[ Voor 37% gewijzigd door Marzman op 14-07-2026 16:11 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Oon
  • Niet online
Unknown Alien schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 16:02:
Enkele jaren geleden heb ik met mijn vrouw een webshop gehad met kinder GPS horloges. Reden was onze destijds 4 jarige stond op de oprit bij ons en 2 tellen later was hij weg....dan krijg je een hart verzakking...gelukkig zat hij te spelen bij zijn buurmeisje, maar goed.

Dus ik dacht zo'n kinder GPS horloge is wellicht handig. Na wat lezen merk je al snel verschil in HW, maar vooral de software\ mobile Apps.

Al de data van de horloges gingen over HTTP op die App. Set tracker enzo....nou daar had ik niet zo'n zin in. Ik ben toen uitgekomen bij De App <>, want deze ging wel over SSL en kon ik zelf beheren met licenties-per-user op de server.

Hardware had ik degene met de mediatek chips erin en die waren nauwkeurig tot 5m en GPS ~20 satellieten. Verbinden ging ook erg rap. Na wat onderzoek hadden mijn horloges dezelfde hardware als de grootste NL leverancier.

De horloges verkochten behoorlijk goed ook via Bol, maar BOL ging na een lange periode moeilijk doen, omdat er geen eigen merk op zat en nog iets.. Weet even niet wat. Gevolg wij moesten stoppen via Bol.  Baalde wel, want ik was elke avond een paar uur bezig.

Met een SMS+code kon je instellingen aanpassen naar bv andere satelieten of buitenland gebruik ja/nee. Ik deed ze standaard uit voor buitenland..soort CA in Intune 🙂

Mijn tip: Zoek even op de software <Russische spyware>

PS. Chineze meuk ...Nogal een onvriendelijk benaming
Maar dit lijkt mij een opgelost probleem, toch? Ja als je een horloge voor 20 euro bij de Action koopt en er een prepaid kaartje in stopt zul je zoiets hebben, maar er zijn tegenwoordig genoeg nette merken zoals One2Track die alles netjes en veilig geregeld hebben.
Marzman schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 16:09:
[...]

Wij deden gewoon met prepaidkaartje er in en dan de data gewoon betalen per mb. Zo veel is het niet.
Maar wat heb je dan als app, een of andere gare whitelabel? Daar zou ik me eerder druk om maken.
De kosten zijn bij ons iets van een tientje of twee per jaar, daar ga ik echt niet moeilijk over doen
Gonadan schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 15:46:
[...]

Wellicht dat je dan gewoon gebruik kunt maken van familie bundels en zo? En een nummer meenemen.
Verder zou ik het ook niet weten, de data gaat nog steeds via de app van de fabrikant.
Van wat ik zelf heb kunnen vinden kom ik echt bij alles duurder uit, zelfs bijv. prepaid want dan zit je vaak met veel hogere data kosten

• Gonadan

Gonadan

Van wat ik zelf heb kunnen vinden kom ik echt bij alles duurder uit, zelfs bijv. prepaid want dan zit je vaak met veel hogere data kosten
Ik heb het niet eens uitgerekend, bij zoiets ben ik al blij als het goed werkt dus prima als dat voor me geregeld wordt.
Had laatst zelf via support gewoon gratis en andere simkaart gekregen omdat een ander netwerk mogelijk betere verbinding gaf. Ik vind het inderdaad wel prima zo ga er niet moeilijk over doen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Oon
  • Niet online
Gonadan schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 19:31:
[...]

[...]

Ik heb het niet eens uitgerekend, bij zoiets ben ik al blij als het goed werkt dus prima als dat voor me geregeld wordt.
Had laatst zelf via support gewoon gratis en andere simkaart gekregen omdat een ander netwerk mogelijk betere verbinding gaf. Ik vind het inderdaad wel prima zo ga er niet moeilijk over doen.
Dat zeker ja, uiteindelijk is het veel belangrijker dat je kinderen veilig zijn en dat je ze t.b.v. daarvan een beetje in de gaten kunt houden en contact kunt houden (en het liefst vreemden niet..), dus een betrouwbare partij die alles netjes geregeld heeft met een hele mooie all-in prijs voor de dienstverlening is dan het beste.

Maar aan de andere kant ben ik toch wel benieuwd naar goedkope opties, misschien voor mezelf niet binnen de context van dit topic, maar aan de andere kant kan ik me prima voorstellen dat je je voor een hond of voor een oudere wat minder druk maakt om security/privacy en zo'n Action model met een goedkoop kaartje erin prima is?

• Gonadan

Gonadan

@Oon tja wat is goedkoop? Ik vind een tracking horloge voor zo'n 100 piek waarbij de dienst zelf gewoon gratis is op het dataverbruik na eigenlijk best goedkoop.
Kijk maar eens wat een écht goed merk als Garmin vraagt, dat is heel andere koek.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Nu online

Bommes

Capo del formaggio

Via wat zoeken op dit topic terecht gekomen, en de keuze gemaakt voor een One2track connect Up, dat is nu de kleinste die ze hebben.
Mij is alleen niet helemaal duidelijk waar en hoe die som kaart bij de bestelling aan gevinkt wordt??
Of zit dat er gewoon altijd standaard bij, of te wel bestellen, na bezorging uitpakken en het werkt gewoon out the box (los van wat instellingen)?

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• Christiano007
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:26

Christiano007

Ich bin der champion

Het horloge met de dienst die odido aanbiedt is prijstechnisch wel een stuk voordeliger als je een abbo hebt bij odido

Iemand ervaring met dat horloge ?

Ter land, ter zee en in de kroeg

• Gonadan

Gonadan

Bommes schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 12:05:
Via wat zoeken op dit topic terecht gekomen, en de keuze gemaakt voor een One2track connect Up, dat is nu de kleinste die ze hebben.
Mij is alleen niet helemaal duidelijk waar en hoe die som kaart bij de bestelling aan gevinkt wordt??
Of zit dat er gewoon altijd standaard bij, of te wel bestellen, na bezorging uitpakken en het werkt gewoon out the box (los van wat instellingen)?
Wij hebben de next maar daar zat hij er gewoon al in. Kaartje waar hij in zat krijg je er nog los bij in het doosje.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Bommes
  • Nu online

Bommes

Capo del formaggio

Ja met bestellen wordt het al iets duidelijker. Staat namelijk niet zo voorop hun site uitgelegd.
Denk dat je dan na installeren kiest voor prepaid of abbo of zo?

Ja sorry, ik ben nog van de generatie dat je je salaris strook mee moest brengen om in een fysieke winkel, bij gratie god een telefoon abonnement af te mogen sluiten.

Evengoed vanmiddag zo een Connect Next, roze, + naam (en katje) op het (extra) bandje + bewaar doosje besteld.
Ben benieuwd.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• Oon
  • Niet online
Christiano007 schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 14:16:
Het horloge met de dienst die odido aanbiedt is prijstechnisch wel een stuk voordeliger als je een abbo hebt bij odido

Iemand ervaring met dat horloge ?
Nog niemand hier die ervaring heeft gedeeld, ik ben ook wel benieuwd. Grootste nadeel is dat je dan klant van Odido moet zijn/worden.
Bommes schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 21:28:
Ja met bestellen wordt het al iets duidelijker. Staat namelijk niet zo voorop hun site uitgelegd.

Ja sorry, ik ben nog van de generatie dat je je salaris strook mee moest brengen om in een fysieke winkel, bij gratie god een telefoon abonnement af te mogen sluiten.

Evengoed vanmiddag zo een Connect Next, roze, + naam (en katje) op het (extra) bandje + bewaar doosje besteld.
Ben benieuwd.
Je hebt standaard gewoon een prepaid kaartje, maar op datzelfde kaartje kun je een abonnement afsluiten. Allemaal gewoon binnen de app, heel makkelijk.
Wij hebben gewoon prepaid, 1-2x per jaar een tientje opwaarderen via de app en weer door

• Gonadan

Gonadan

Bommes schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 21:28:

Ben benieuwd.
Ik was nooit zo van het traceren van koters maar mijn dochter (10) kreeg er een omdat ze graag wilde kunnen bellen naar ons en het ook bij anderen had gezien, en een eigen telefoon zat er voorlopig toch niet in.

Ik moet zeggen op zo'n ruim opgezette camping op een berg in het bos is het verrekte handig dat ik niet meer anderhalf uur hoef te zoeken om contact met haar te kunnen krijgen. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Bommes
  • Nu online

Bommes

Capo del formaggio

Vroegah waren we ook gewoon weg en "onvindbaar" tot de lantaarnpalen aangingen. Dat was ook de tijd dat ik gewoon los op de achterbank zat/lag terwijl pa de ene na de andere peuk aanstak achter het stuur :P

Sommige dingen veranderen, telefoon gaat ze voorlopig nog niet krijgen.
Ze is geen weglopertje, loopt niet in 7 sloten tegelijk. Maar zo een horloge geeft net wat meer rust voor de mama. En ook voor mijn dochtertje wat meer vrijheid, want ze kan nu "gecontroleerd" de camping/park/speeltuin in.

• Gonadan

Gonadan

Vroeger had je ook wat meer redundantie in het gezin, heb maar één kind dus moet wat zuiniger zijn. :+

Dat tot de lantaarnpalen aan gaan hebben we geprobeerd, of het af en toe inchecken bij de tent zodat we weten hoe het gaat. Maar om het paar positief uit te leggen zit ze vaak zo enthousiast in het spel dat ze pas aan ons denkt wanneer de hele camping slaapt.

Maar gek genoeg was het horloge haar eigen initiatief. Om wat meer vertrouwen te hebben dat er een backup is als ze zelf naar opa gaat fietsen bijvoorbeeld. (terwijl ze dat wat mij betreft prima zelfstandig kan)

Wat ik alleen nog steeds niet wil is continu kijken waar ze is. Kinderen moeten ook gewoon lekker hun eigen ding kunnen doen. Dus die functie gebruik ik alleen als het echt moet.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
Bommes schreef op zondag 26 juli 2026 @ 10:21:
Vroegah waren we ook gewoon weg en "onvindbaar" tot de lantaarnpalen aangingen. Dat was ook de tijd dat ik gewoon los op de achterbank zat/lag terwijl pa de ene na de andere peuk aanstak achter het stuur :P

Sommige dingen veranderen, telefoon gaat ze voorlopig nog niet krijgen.
Ze is geen weglopertje, loopt niet in 7 sloten tegelijk. Maar zo een horloge geeft net wat meer rust voor de mama. En ook voor mijn dochtertje wat meer vrijheid, want ze kan nu "gecontroleerd" de camping/park/speeltuin in.
Maar waarom moet gecontroleerd? Je kan haar daar toch ook laten spelen zonder tracker. Dan doe je dat dus voor de ouder, niet voor het kind.

Zelf kiezen wij er heel bewust voor om de jongens (nu 8 en 9) juist niet te tracken en wel dezelfde bewegingsruimte te geven. Al lijkt dat meer uitzondering dan regel te zijn tegenwoordig. Ik ben er zelf van overtuigd dat dat vertrouwen ze op de lange termijn helpt in hun ontwikkeling, ipv dat ze "weten" dat ze continu gecontroleerd worden. Ik vind dat gevoel van vrijheid, eigen verantwoordelijkheid, vertrouwen, etc zwaarder wegen dan onze eigen geruststelling.

En ja, er is er hier ook weleens eentje "kwijt" geweest omdat hij in het spel toch een straat verder was gaan spelen dan afgesproken. Dat is even spannend, maar uiteindelijk heeft hij juist van die situatie geleerd.

• Bommes
  • Nu online

Bommes

Capo del formaggio

Zeker @VidaR-9 er zijn voor een nadelen aan. En zeker het is vooral de geruststelling van de ouder. In ons geval enkelvoud, want ik sta er het zelfde in als jij, mijn vrouw echter niet.
Ik kies er in deze voor om hierover niet tot het gaatje de strijd met mijn vrouw aan te gaan. Maar met goede afspraken zo een horloge te gebruiken.
Vooral het wanneer wel en wanneer niet.

Compromissen maken heet dat toch? :P

[ Voor 5% gewijzigd door Bommes op 26-07-2026 10:52 ]

• Lord Anubis
VidaR-9 schreef op zondag 26 juli 2026 @ 10:45:
[...]

Maar waarom moet gecontroleerd? Je kan haar daar toch ook laten spelen zonder tracker. Dan doe je dat dus voor de ouder, niet voor het kind.

Zelf kiezen wij er heel bewust voor om de jongens (nu 8 en 9) juist niet te tracken en wel dezelfde bewegingsruimte te geven. Al lijkt dat meer uitzondering dan regel te zijn tegenwoordig. Ik ben er zelf van overtuigd dat dat vertrouwen ze op de lange termijn helpt in hun ontwikkeling, ipv dat ze "weten" dat ze continu gecontroleerd worden. Ik vind dat gevoel van vrijheid, eigen verantwoordelijkheid, vertrouwen, etc zwaarder wegen dan onze eigen geruststelling.

En ja, er is er hier ook weleens eentje "kwijt" geweest omdat hij in het spel toch een straat verder was gaan spelen dan afgesproken. Dat is even spannend, maar uiteindelijk heeft hij juist van die situatie geleerd.
Al de kids ( tussen 37 en 8 ) op de jongste na hebben geen horloge gehad of dragen er nu zelfs geen, maar de jongste van 8 jaar en de huidige omgeving met wat gebeurtenissen draagt er nu een. Ze vind het zelfs prachtig en zij loopt naar huis om wat zeggen maar toch zelden een berichtje. Wel als er een ander gevallen is en een mini krasje heeft dan moet ik verband mee nemen. Dus daar is het ook handig voor.

Tracken is een groot woord, de eerste week was meer om de gps op juiste locatie werking te checken.
Denk 1x per week een berichtje, maar wel ieder uur even mijn gezicht laten zien wat trouwens ook andere ouders van kinderen met horloge doen. De rest van de ouderd zie je niet en die kinderen gaan pas naar huis als ze honger krijgen. Hun keuze natuurlijk.

Hebben wel zones ingesteld, kinderen zijn toch wel gevoelig van andere kinderen die zeggen “Ga je mee naar…”. In mijn tijd, liepen we met z’n tweeën (8 en 9 j ) vanuit Rijswijk naar DenHaag centrum, maar in die tijd was het toch veiliger dan nu. Toen waren toen de neuzen van ouders toch ook wel sterker, onze moeders grepen ons toch iedere keer daar in de kraag.

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Toon-VA schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 14:50:
Heeft er iemand ervaring met toestellen voor kleine kinderen zoals 3j en 6j ? Ik heb al veel rondgekeken maar kom altijd terug op one2track maar vind deze niet echt passen bij de leeftijd van mijn kinderen. Ook het feit dat dit niet "waterdicht" is maakt de toestellen vatbaar om snel stuk te gaan in de zomermaanden (zwemmen etc). Ook het feit dat je niet zelf een simkaart kan plaatsen met data is een door in het oog want ze weten toch dat je gaat betalen voor de service ...

Ik zoek voornamelijk een track functie en voor de oudste zou bellen een leuke extra zijn.
Oon schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 15:21:
[...]

Wij hebben een ouder model die officieel ook niet waterdicht is, maar nooit problemen mee gehad. Zwemmen nog niet geprobeerd, maar wel gewoon handen wassen en met de watertafel spelen enzo.
Helaas zijn de nieuwe modellen allemaal echt een stuk groter, dan moet je sowieso al naar de UP kijken voor de jongste. NEXT zou prima moeten gaan voor een 6-jarige.

[...]

Je gevoel snap ik helemaal, maar de kosten van One2Track zijn in mijn ervaring significant lager dan een willekeurige andere simkaart, terwijl wij er ook regelmatig mee bellen en vooral heel veel voice berichten sturen (dus flink wat MB's).
Daarnaast biedt die simkaart ook de koppeling met de app, weet niet of dat zonder hun simkaart kan. Die app is uiteindelijk het belangrijkste, want het is een van de weinige kinderhorloges die een best wel goed dichtgetimmerde app heeft waarvan de infrastructuur ook in Nederland draait. Dat is mij heel wat waard.
Stef120 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 20:48:
Hey allemaal

Iemand tips?
Ik haak even aan op wat opmerkingen hier. Afgelopen maart de keuze gemaakt voor een One2track op basis van ervaringen van anderen en het prijsverschil met Garmin.

Afgelopen vakantie hebben we 1x een stevige regenbui over ons heen gekregen en daarna deed de knop aan de zijkant van onze NEXT het steeds slechter. Opgestuurd en kreeg gister, zoals ik al vreesde, de bevestiging dat hij nat geweest was van binnen.

Helaas pindakaas, want je mag hem niet in de regen gebruiken. De helpdesk zei net letterlijk tegen me datje hem in de regen onder een jas moet dragen. Het was 30 graden op onze vakantiebestemming en die jas was dus niet mee.

Ik ben toch wel zwaar teleurgesteld dat deze horloge blijkbaar niet eens tegen een regenbui kunnen en dat ik na 4 maanden (en max 20x dragen) alleen de optie krijg voor 50% korting op een nieuwe. Dit was de eerste serieuze bui die over het horloge heen ging. Wie zegt me dat ik halverwege de herfst de volgende ook kan afschrijven? Mijn zoon speelt ook in de regen vaak buiten en hij heeft dit horloge mede om alleen ergens heen te kunnen fietsen.

Nu dus overwegen wat ik ga doen. De gok nemen voor een nieuwe of toch maar naar een degelijker en duurder alternatief kijken.

• Gonadan

Gonadan

@Farmerwood van de zomer was mijn dochter met haar horloge om in het zwembadje in de tuin gaan zitten, die was dus ook binnen een half jaar stuk. Ik vond het nog wel netjes dat ze je matsen met 50% korting en omdat we bijna op vakantie moesten heb ik gewoon een nieuwe besteld.

Hopelijk heeft ze ervan geleerd en stopt hem voortaan netjes weg als hij serieus nat kan gaan worden, want ik weet niet of ik hem nóg een keer zou vervangen.

Maar wat voor alternatief zou je overwegen dan? One2track is al een van de betere op de markt en ze zijn ook gewoon eerlijk over de beperkingen.
Fabrikanten beweren altijd dat ze een IP-rating hebben en alles aan kunnen, zo ook de fabrikant van One2track maar One2track zelf geeft al aan daar minder vertrouwen in te hebben en je hem beter kunt beschermen.
Overigens zie je bij praktisch alle aanbieders dat ze kwetsbaar zijn als het gaat om water en dat niet onder garantie valt.
Dan kom je uiteindelijk al op een Garmin Bounz of zo, maar dat abonnement vind ik gewoon veel te duur.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Farmerwood
  • Niet online
Zo eerlijk vind ik dat niet eigenlijk.

One2Track geeft op hun website letterlijk aan dat hun horloge tegen een regenbui kan en dat blijkt dus gewoon niet (altijd) waar. Als hij al kapot kan gaan als je in een stevige regenbui loopt zonder jas aan, dan voldoe je in ieder geval niet aan mijn minimale kwaliteitseisen voor een horloge.

"Onze GPS horloges voor kinderen zijn waterbestendig bij aanraking of tijdelijke onderdompeling in water (handen wassen, regen of per ongeluk in het water vallen)."

Ik snap dat je voor 100 euro minder kwaliteit kan leveren dan bv Garmin die bijna 3x zoveel vraagt voor de Bounce, maar dit voelt voor mij wel heel erg matig. Zeker voor een horloge van 4 maanden oud dat nog geen 20x gedragen is.

Het enige alternatief dat ik eerder vond is de Garmin en die is inderdaad een stuk duurder. Vooral het abo stond me tegen. In die 4 maanden hebben me nog geen 5 euro beltegoed gebruikt bij de One2track naast de vaste kosten.

• Gonadan

Gonadan

Farmerwood schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 15:01:
Zo eerlijk vind ik dat niet eigenlijk.

One2Track geeft op hun website letterlijk aan dat hun horloge tegen een regenbui kan en dat blijkt dus gewoon niet (altijd) waar. Als hij al kapot kan gaan als je in een stevige regenbui loopt zonder jas aan, dan voldoe je in ieder geval niet aan mijn minimale kwaliteitseisen voor een horloge.

"Onze GPS horloges voor kinderen zijn waterbestendig bij aanraking of tijdelijke onderdompeling in water (handen wassen, regen of per ongeluk in het water vallen)."

Ik snap dat je voor 100 euro minder kwaliteit kan leveren dan bv Garmin die bijna 3x zoveel vraagt voor de Bounce, maar dit voelt voor mij wel heel erg matig. Zeker voor een horloge van 4 maanden oud dat nog geen 20x gedragen is.

Het enige alternatief dat ik eerder vond is de Garmin en die is inderdaad een stuk duurder. Vooral het abo stond me tegen. In die 4 maanden hebben me nog geen 5 euro beltegoed gebruikt bij de One2track naast de vaste kosten.
Maar dit knip je er af: Wij adviseren echter om situaties met water zoveel mogelijk te vermijden.

En dit negeer je ook:
Defecten als gevolg van waterschade vallen niet onder de garantie. Al onze producten zijn voorzien van een waterverklikker waardoor onze reparatieafdeling snel kan beoordelen of een product defect is als gevolg van waterschade.

Plus het hele stuk bij de meest gestelde vragen:
Kan ik met mijn GPS-horloge zwemmen of douchen?

Een IP67- of IP68-certificering maakt het horloge geschikt voor dagelijks gebruik. Een regenbui, natte handen of handen wassen zijn meestal geen probleem.

Wij raden echter af om met het horloge te douchen, zwemmen of het langdurig aan water bloot te stellen. Waterdruk, warm water, zeep, chloor en zout water kunnen de waterbestendigheid beïnvloeden. Waterschade valt daarom niet onder de garantie.

Waar moet ik op letten bij de waterbestendigheid van mijn horloge?

Door dagelijks gebruik, zoals stoten, krassen of normale slijtage, kan de waterbestendigheid van een horloge na verloop van tijd afnemen. Hierdoor neemt ook de kans op waterschade toe.
Heel veel af raden, 'meestal geen probleem', ze zijn daar toch vrij transparant over zou ik zeggen.

Hoe lang je het horloge al hebt of hoe vaak het gedragen is dat is niet relevant. Waarom benadruk je dat steeds? Één tik tegen de kast of een keer pech hebben en hij kan dus blijkbaar toch stuk gaan.

Persoonlijk had ik ook liever een Garmin gehaald, ik ben wel fan van dat ecosysteem. Maar ik vond die prijs niet te verantwoorden voor iets wat puur is om incidenteel een berichtje te sturen of bellen in nood. Het is dat mijn dochter zelf graag zoiets wilde anders had ik het überhaupt niet gehaald. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• mister9
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 31-08 10:55
Ik ben op zoek naar een horloge voor onze zoon van 10. Harde eisen zijn, wij moeten hem kunnen bellen, en hij ons (enkel door ons goedgekeurde nummers). We moeten hem live kunnen volgen (dus niet elke 10 minuten een update). Accu-duur van 8 uur, Hij zou zelf een rekenmachine heel gaaf vinden.

Ik ben uitgekomen bij de ICE kids 4G. Daar staat onder andere bij: Maximaal 1 GB data per maand inbegrepen.

Heeft iemand ervaring met dit horloge, en weet iemand wat er gebeurd als deze data op is?

Dank!

[ Voor 4% gewijzigd door mister9 op 26-08-2026 17:07 ]

• Lord Anubis
@Gonadan Is natuurlijk erg tegenstrijdig en klopt wettelijk van geen kanten.
Iig zijn wij niet tevreden over dit ding, ondanks dat het ingesteld staat om iedere 5 minuten te updaten, krijgen we soms na 1:45 minuten later pas een berichtje dat het horloge buiten een zone is gegaan. Ook het geluid niveau van de berichten of gesprekken zijn veel zachter dan toen het nog nieuw was.

Voor ons is dit niet meer nr 1. Ook de update tijd in de 2 min scanning tijd slaat ook nergens op. Springt te veel rond.

• Oon
  • Niet online
Lord Anubis schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 18:59:
Iig zijn wij niet tevreden over dit ding, ondanks dat het ingesteld staat om iedere 5 minuten te updaten, krijgen we soms na 1:45 minuten later pas een berichtje dat het horloge buiten een zone is gegaan. Ook het geluid niveau van de berichten of gesprekken zijn veel zachter dan toen het nog nieuw was.

Voor ons is dit niet meer nr 1. Ook de update tijd in de 2 min scanning tijd slaat ook nergens op. Springt te veel rond.
Springt te veel rond alsin geen vloeiende realtime tracking? Ik denk dat geen enkele horloge die gebruik maakt van een simkaart om data te sturen dat heeft, want dan houdt de batterij het niet lang vol.
Als je bedoelt dat de locatie vaak rond de daadwerkelijke locatie springt; deze horloges gebruiken AGPS. GPS is niet erg accuraat op zo'n klein ding tenzij je een hele hoop satellieten in zicht hebt, maar de A in AGPS staat voor Assisted, die gebruikt bijv. bekende wifi netwerken icm bekende GPS coordinaten om een snellere en betere locatie te berekenen. Hoe 'bekender' je ergens bent hoe beter die je gaat volgen. Ik kan van ons horloge zien op welk speeltoestel het in het speeltuintje is.

De vertraging die je noemt van zones is bij andere horloges en bijv. de apparaat tracking van Apple of Google (zowel de trackers die telefoons in de buurt gebruiken als locatie delen via bijv. Google Maps of Family Link) niet anders. Ook daarvoor geldt dat AGPS sneller zou moeten reageren maar dan wel je lokale buurt eerst moet leren kennen.
mister9 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 17:05:
Ik ben op zoek naar een horloge voor onze zoon van 10. Harde eisen zijn, wij moeten hem kunnen bellen, en hij ons (enkel door ons goedgekeurde nummers). We moeten hem live kunnen volgen (dus niet elke 10 minuten een update). Accu-duur van 8 uur, Hij zou zelf een rekenmachine heel gaaf vinden.

Ik ben uitgekomen bij de ICE kids 4G. Daar staat onder andere bij: Maximaal 1 GB data per maand inbegrepen.

Heeft iemand ervaring met dit horloge, en weet iemand wat er gebeurd als deze data op is?

Dank!
Die app ziet er vrij standaard uit, hardware zal ook vrij standaard Chinese whitelabel zijn. Ik zie op hun website niks over of ze zelf hun infrastructuur beheren en firmware patchen.
Ik vraag me dan vooral af waarom je deze hebt gekozen? Denk dat ik One2Track hier al genoeg heb aangeprezen, maar ik vond het daarvan heel fijn dat ze een pagina hebben waar ze de infrastructuur en firmware expliciet benoemen, en fijn dat het echt een Nederlands bedrijf is en al je data in Nederland blijft.

• Farmerwood
  • Niet online
Gonadan schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 15:13:
[...]

Maar dit knip je er af: Wij adviseren echter om situaties met water zoveel mogelijk te vermijden.

En dit negeer je ook:
Defecten als gevolg van waterschade vallen niet onder de garantie. Al onze producten zijn voorzien van een waterverklikker waardoor onze reparatieafdeling snel kan beoordelen of een product defect is als gevolg van waterschade.

Plus het hele stuk bij de meest gestelde vragen:
Ik heb dat deel expres weggelaten omdat ik dacht dat mijn punt met die ene zin al wel duidelijk was. Blijkbaar kwam het toch niet goed over.

Samengevat zoals ik de website van One2track heb opgevat voor ik het horloge kocht:

One2track horloges zijn niet waterdicht in de zin dat je ermee kunt zwemmen of douchen, dus vermijd die situaties. Maar als er toch een keer per ongeluk wat water op komt van handen wassen of een onverwachte regenbui hoef je je niet meteen zorgen te maken, want daar kunnen ze wel tegen.

Wellicht heb ik het verkeerd gelezen en/of opgevat, maar met die verwachting heb ik hem besteld. Nu het horloge het bij de eerste regenbui meteen begeven heeft ben ik in ieder geval teleurgesteld, want het horloge voldoet niet aan mijn verwachting die ik ervan had op basis van wat ik gelezen en begrepen had.

De vraag is nu dan wat een alternatief is. De Garmin Bounce trekt wel aangezien ik zelf al zo'n 10 jaar in het Garmin ecosysteem zit en mijn vrouw sinds een jaar ook.

De 239 euro die de Bounce 2 momenteel kost wil ik best nog wel betalen. Zeker omdat mijn zoon ook regelmatig sport en het leuk vind om dat te tracken (met mijn horloge). Maar 100 euro per jaar voor de connectiviteit is wel prijzig als ik bedenk dat we pas 7 euro beltegoed hebben gebruikt voor de One2track in de paar maanden.
Of dan toch maar met die 50% korting een nieuwe bestellen en hopen dat die langer mee gaat...

• Gonadan

Gonadan

Farmerwood schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 21:22:
[...]

Ik heb dat deel expres weggelaten omdat ik dacht dat mijn punt met die ene zin al wel duidelijk was. Blijkbaar kwam het toch niet goed over.

Samengevat zoals ik de website van One2track heb opgevat voor ik het horloge kocht:

One2track horloges zijn niet waterdicht in de zin dat je ermee kunt zwemmen of douchen, dus vermijd die situaties. Maar als er toch een keer per ongeluk wat water op komt van handen wassen of een onverwachte regenbui hoef je je niet meteen zorgen te maken, want daar kunnen ze wel tegen.

Wellicht heb ik het verkeerd gelezen en/of opgevat, maar met die verwachting heb ik hem besteld. Nu het horloge het bij de eerste regenbui meteen begeven heeft ben ik in ieder geval teleurgesteld, want het horloge voldoet niet aan mijn verwachting die ik ervan had op basis van wat ik gelezen en begrepen had.
Het is een kwestie van interpretatie, daarom begon ik over het weggelaten deel. Je kunt dat optimistisch opvatten (ze kunnen het wel hebben) of pessimistisch opvatten (ga er maar van uit dat het niet kan). Daar zit geen goed of fout maar het doet wel iets met je verwachtingen. Ik zit in het laatste kamp en ga er gewoon van uit dat hij er niet tegen kan. Het blijven natuurlijk gewoon goedkoop geproduceerde horloges waar toevallig een bedrijf op zit wat het iets serieuzer neemt dan gemiddeld.

Ik geef toe dat het wat dubbel is hoor. Qua informatie vind ik het vrij duidelijk. Het staat vol met disclaimers dus vind ik het wat naïef om te denken dat hij het allemaal wel kan hebben.
Anderzijds zou ik ook gewoon teleurgesteld zijn als hij door één regenbui al meteen defect zou raken. Dus ik snap je gevoel wel degelijk.

Bij die van ons vond ik een heel klein barstje in de kast vlakbij de knop, blijkbaar heeft die wat klappen gehad. Dat soort dingetjes doen vaak ook wel wat qua waterdichtheid.
De vraag is nu dan wat een alternatief is. De Garmin Bounce trekt wel aangezien ik zelf al zo'n 10 jaar in het Garmin ecosysteem zit en mijn vrouw sinds een jaar ook.

De 239 euro die de Bounce 2 momenteel kost wil ik best nog wel betalen. Zeker omdat mijn zoon ook regelmatig sport en het leuk vind om dat te tracken (met mijn horloge). Maar 100 euro per jaar voor de connectiviteit is wel prijzig als ik bedenk dat we pas 7 euro beltegoed hebben gebruikt voor de One2track in de paar maanden.
Of dan toch maar met die 50% korting een nieuwe bestellen en hopen dat die langer mee gaat...
Lastig. Zoals gezegd ben ik nu één keer voor optie 2 gegaan, maar weet niet of ik dat nog een keer zou doen. Qua maandelijkse kosten vind ik de bounce gewoon bizar hoog. Dat is meer dan menig telefoonabonnement voor een volwassene.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan

Gonadan

Lord Anubis schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 18:59:

Wat klopt er wettelijk gezien dan niet? Ze geven overal duidelijk aan dat waterschade buiten de garantie valt dus daar is geen twijfel over.

En dat hij je om andere redenen niet bevalt kan natuurlijk altijd, ieder zijn eigen ervaringen. Wat is dan je nieuwe nummer 1? Daar ben ik dan wel benieuwd naar.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• mister9
Ik zie de One2track Connect NEXT inmiddels ook goed zitten, denk dat die aan alle punten wel voldoet die we willen.

Ik heb 1 vraag over de GPS-tracking. Kan ik echt live zien waar het horloge is, of krijg ik maar 1 keer per 5 of 10 minuten een nieuwe locatieupdate. Dat laatste lijkt me vrij nutteloos. Als ik mijn zoon wil volgen omdat hij voor het eerst in zijn eentje ergens fietst, wil ik niet zien waar hij 6 minuten geleden is terwijl hij 5 minuten geleden al een ongeluk gehad kan hebben. Ik wil zien live zien waar hij is. Is dat zo met de One2track connect NEXT?

En voor degene die de One2track Connect NEXT gebruiken, zit er een rekenmachine op?

• Oon
  • Niet online
mister9 schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 10:24:
Ik zie de One2track Connect NEXT inmiddels ook goed zitten, denk dat die aan alle punten wel voldoet die we willen.

Ik heb 1 vraag over de GPS-tracking. Kan ik echt live zien waar het horloge is, of krijg ik maar 1 keer per 5 of 10 minuten een nieuwe locatieupdate. Dat laatste lijkt me vrij nutteloos. Als ik mijn zoon wil volgen omdat hij voor het eerst in zijn eentje ergens fietst, wil ik niet zien waar hij 6 minuten geleden is terwijl hij 5 minuten geleden al een ongeluk gehad kan hebben. Ik wil zien live zien waar hij is. Is dat zo met de One2track connect NEXT?

En voor degene die de One2track Connect NEXT gebruiken, zit er een rekenmachine op?
Je kunt in de app tijdelijk de refresh rate op heel snel zetten, maar dat kost je wel meer data en batterij. Standaard is het een beetje afhankelijk van hoeveel activiteit er is en wat je instelt.
Vrijwel alle GPS-horloges (en ook telefoons e.d.) hebben een lage refresh rate van een paar minuten, dus dat is hier niet anders.

In de online handleiding van de Connect NEXT zie ik dit:
Overige functies en instellingen - Wanneer je van boven naar beneden swiped op het display dan
komt het ‘overige instellingen en functiemenu tevoorschijn. Hier zitten aanvullende functies zoals
geluidsprofiel instellen, helderheid, speakervolume, interfacekeuze, scherm timeout en de functies
rekenmachine en stopwatch.

• mister9
Onbeperkt data is geen probleem toch? Onbeperkt data zit in de prijs van 7,95 per maand?

Wat is heel snel? Elke 10 seconden, elke 5?
Het wordt dus nooit zoals iemand volgen zoals met 'zoek mijn' op je iPhone, dat je echt het stipje ziet bewegen over het scherm waar iemand live is?

[ Voor 46% gewijzigd door mister9 op 27-08-2026 10:32 ]

• Oon
  • Niet online
mister9 schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 10:32:
Onbeperkt data is geen probleem toch? Onbeperkt data zit in de prijs van 7,95 per maand?

Wat is heel snel? Elke 10 seconden, elke 5?
Het wordt dus nooit zoals iemand volgen zoals met 'zoek mijn' op je iPhone, dat je echt het stipje ziet bewegen over het scherm waar iemand live is?
Als je het unlimited abonnement pakt dan is het inderdaad gewoon onbeperkt data. Wij hebben prepaid en het kost ons zo een tientje of twee per jaar, dus je moet wel heel veel data verbruiken om dat abonnement het waard te maken.

Realtime is het inderdaad niet, de kortste refreshtijd is een paar seconden. Maar bij een iPhone is dat ook alleen realtime als je bent ingezoomd op het geselecteerde apparaat, al even aan het kijken bent, en het apparaat een goede verbinding heeft (dan schakelt hij over naar realtime). Neem aan dat je niet de hele tijd gaat zitten mee kijken? Dan kun je net zo goed mee fietsen :+

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:52

DUX

blijft ook nu voor Oranje

Gonadan schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 08:49:
Het is een kwestie van interpretatie [..]
Ik geef toe dat het wat dubbel is hoor. Qua informatie vind ik het vrij duidelijk. Het staat vol met disclaimers dus vind ik het wat naïef om te denken dat hij het allemaal wel kan hebben.
Anderzijds zou ik ook gewoon teleurgesteld zijn als hij door één regenbui al meteen defect zou raken. Dus ik snap je gevoel wel degelijk.
Ok, dus dit vind jij vrij duidelijk?
Koop ons ons horloge - juiste IP-rating aanwezig*1 en kan tegen regen*2

*1: wij geloven zelf niet in de IP-rating
*2: kan niet tegen regen
Dat vind ik misleidende reclame-uitingen en lastig te relativeren onder het mom van interpretatie, zoals jij nu lijkt te doen. Je kan niet én het ene zeggen én het andere; het doen van bewering en daarna deze meteen weer afbouwen met disclaimers vind ik geen toonbeeld van duidelijkheid. Als je het hebt over een horloge speciaal bedoeld en gemarketeerd voor jonge kinderen waarbij hun rationele gedachten en motoriek nog niet uitontwikkeld zijn mag je er zelf tot op zekere hoogte uitgaan dat het spul hardhandig gebruikt en vochtig wordt. One2Track zegt dat ook te snappen en verkoopt hier speciaal een product voor. Ik snap ook wel dat elektronica niet tegen water kan, en de waterindicatoren binnen het horloge zijn ook prima te verantwoorden, maar laatstgenoemden worden te vaak als gespreksdodend onderwerp misbruikt. We hebben het bij deze tweaker niet over het misbruiken van het horloge, of deze (al dan niet per ongeluk) openmaken bij de randen, of het onderdompelen in een zwembad; het gaat in dit geval om de eerste de beste bui die het horloge tegenkomt. Als het horloge dan meteen al defecten gaat vertonen en de leverancier trekt meteen de handen ervan af zou je wat mij betreft wel wat terechte vragen mogen stellen over conformiteit bij een kinderhorloge dat verkocht wordt als robuust en regenbestendig.

Ik had eerder in dit topic ook interesse in een waterdicht kinderhorloge en juist op ervaringen vanuit recensies (zoals in dit topic) heb ik besloten om toch maar niet voor one2track te gaan. Maar enkel op hun website afgaand krijg je als potentiële klant een heel ander verhaal voorgeschoteld.

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

• mister9
Oon schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 10:38:
[...]

Als je het unlimited abonnement pakt dan is het inderdaad gewoon onbeperkt data. Wij hebben prepaid en het kost ons zo een tientje of twee per jaar, dus je moet wel heel veel data verbruiken om dat abonnement het waard te maken.

Realtime is het inderdaad niet, de kortste refreshtijd is een paar seconden. Maar bij een iPhone is dat ook alleen realtime als je bent ingezoomd op het geselecteerde apparaat, al even aan het kijken bent, en het apparaat een goede verbinding heeft (dan schakelt hij over naar realtime). Neem aan dat je niet de hele tijd gaat zitten mee kijken? Dan kun je net zo goed mee fietsen :+
Nee dat niet. Maar ik kan me voorstellen dat er gevallen zijn waarin je toch even wilt weten of het de hele weg goed gaat waar je zelf niet bij bent (voor het eerst vanuit school zelf naar een naschoolse activiteit / vriendje, of vanuit huis even naar de supermarkt... Ik ver verzin het.

Zijn er verder nog beperkingen van prepaid qua funcionaliteiten?

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
mister9 schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 10:24:

Hij pollt zelf elke paar minuten inderdaad maar je kan een refresh opvragen, dan gaat het wel wat sneller. Let wel, gps status in een bos, is lastig (niet onmogelijk), maar aan de kaart heb je niets in ieder geval. Pas als je coordinaten krijgt kan je er naar toe navigeren met je eigen telefoon. Maargoed, mijn zoontje van 7 was iets sneller dan de GPS refresh.

Wij hebben de connect next, en daar zit een rekenmachine op, camera (verwacht hier weinig van), SOS, weerbericht, en je kan er mee bellen. Dat is wel wel ongeveer.

De app aan de kant van de ouders is uitgebreider iig. :)

[ Voor 10% gewijzigd door _Apache_ op 27-08-2026 11:01 ]

• Oon
  • Niet online
mister9 schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 11:00:
[...]

Nee dat niet. Maar ik kan me voorstellen dat er gevallen zijn waarin je toch even wilt weten of het de hele weg goed gaat waar je zelf niet bij bent (voor het eerst vanuit school zelf naar een naschoolse activiteit / vriendje, of vanuit huis even naar de supermarkt... Ik ver verzin het.

Zijn er verder nog beperkingen van prepaid qua funcionaliteiten?
Nee prepaid heeft exact dezelfde functionaliteit. Je betaalt gewoon voor data en belminuten, net als bij een telefoon. Data wordt gebruikt voor de verbinding met de app en voor de tekst en voiceberichten, alleen bellen vanaf (niet gebeld worden op) gebruikt belminuten.
Volgens de datakosten pagina:
Prepaid is geschikt voor incidenteel gebruik: je betaalt alleen voor de functies die je daadwerkelijk gebruikt, zoals data of bellen vanaf het horloge. Voor de uitwisseling van positiegegevens verbruikt het horloge ongeveer 10 MB per maand aan data. Omgerekend is dat ongeveer 0,40 cent. Gaat jouw kind actief foto's versturen of videobellen, dan kunnen de datakosten hoger worden. Videobellen kost ongeveer 0,05 cent per minuut. In de one2track app kun je precies zien wat het verbruik is, het saldo opwaarderen óf de overstap naar Unlimited gebruik maken.
Dat matcht ongeveer met wat wij zien. Het unlimited abonnement is maandelijks opzegbaar maar wij hebben nog niet één maand gehad waar onze kosten bij prepaid hoger waren dan wat het abonnement kost.

• mister9
Ik zit nu ook te kijken naar de Connect YOU. Prijsverschil is beperkt, en hier lijk je ook nog mee te kunnen zwemmen. Iemand die al in gebruik?

We beginnen gewoon op prepaid, overschakelen naar unlimited kan altijd nog.

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
mister9 schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 11:15:
Dit dus, wij hebben de Next, en heb hier nu 2x een tientje bijgezet over anderhalf jaar tijd. Nog niet echt abbonement waardig imho. Wel hebben die van mij afgeleerd om foto's te sturen en te videobellen. Dan zakt het saldo sneller weg dan mijn vertrouwen in politiek de dag na de verkiezingen.

• Oon
  • Niet online
Ik zit nu ook te kijken naar de Connect YOU. Prijsverschil is beperkt, en hier lijk je ook nog mee te kunnen zwemmen. Iemand die al in gebruik?

Waar je vooral op moet letten denk ik is het formaat. Deze horloges zijn (allemaal, ook buiten One2Track) vrij fors in formaat en er zijn veel verhalen te lezen over kids van ~10 die eigenlijk nog een te smalle pols hebben voor zelfs de kleinste modellen.
Bij ons was het nooit een probleem, maar ligt dus een beetje aan het kind en welk horloge je kiest.

• mister9
Het enige dat ik niet kan vinden bij die Connect YOU is 1. of die vriendenfunctie ook helemaal uit te zetten is. En 2. of er een rekenmachine op zit. Weet iemand dat?

[ Voor 5% gewijzigd door mister9 op 27-08-2026 13:28 ]

• Gonadan

Gonadan

DUX schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 10:57:
[...]

Ok, dus dit vind jij vrij duidelijk?

[...]

Dat vind ik misleidende reclame-uitingen en lastig te relativeren onder het mom van interpretatie, zoals jij nu lijkt te doen. Je kan niet én het ene zeggen én het andere; het doen van bewering en daarna deze meteen weer afbouwen met disclaimers vind ik geen toonbeeld van duidelijkheid. Als je het hebt over een horloge speciaal bedoeld en gemarketeerd voor jonge kinderen waarbij hun rationele gedachten en motoriek nog niet uitontwikkeld zijn mag je er zelf tot op zekere hoogte uitgaan dat het spul hardhandig gebruikt en vochtig wordt. One2Track zegt dat ook te snappen en verkoopt hier speciaal een product voor. Ik snap ook wel dat elektronica niet tegen water kan, en de waterindicatoren binnen het horloge zijn ook prima te verantwoorden, maar laatstgenoemden worden te vaak als gespreksdodend onderwerp misbruikt. We hebben het bij deze tweaker niet over het misbruiken van het horloge, of deze (al dan niet per ongeluk) openmaken bij de randen, of het onderdompelen in een zwembad; het gaat in dit geval om de eerste de beste bui die het horloge tegenkomt. Als het horloge dan meteen al defecten gaat vertonen en de leverancier trekt meteen de handen ervan af zou je wat mij betreft wel wat terechte vragen mogen stellen over conformiteit bij een kinderhorloge dat verkocht wordt als robuust en regenbestendig.

Ik had eerder in dit topic ook interesse in een waterdicht kinderhorloge en juist op ervaringen vanuit recensies (zoals in dit topic) heb ik besloten om toch maar niet voor one2track te gaan. Maar enkel op hun website afgaand krijg je als potentiële klant een heel ander verhaal voorgeschoteld.
Ja het staat er allemaal heel duidelijk. Zolang je niet zonder verder te kijken dan je neus lang is direct naar de bestelpagina gaat en bestelt kan je gewoon in de veel gestelde vragen en garantievoorwaarden vinden waar je aan toe bent. Die laten daar echt nul komma nul twijfel over bestaan.

Als consument heb je zelf ook gewoon een onderzoeksplicht dus je leest vooraf meer dan alleen een overzichtspagina en kijkt wat voorwaarden zijn. Dat wordt van een gewone consument al verwacht en dat verwacht ik al helemaal van een Tweaker.

In de uitingen op de website en de horlogepagina staat niets over 'robuust' of waterbestendig, alleen een IP rating in de detailtabel. Hun marketing richt zich met name op veiligeheid, Nederlandse software en datacenters en functies voor kinderen. Dat het horloge onverwoestbaar zou zijn verzin je zelf.
Dus ik daag je uit om bij de rechtbank je gebruiksschade als non-conformiteit te laten beoordelen, dat kon wel eens een dure zaak voor je worden. ;)

Maar goed, dit gaat allemaal over de website en uitingen, dat is minder relevant voor de kwestie. Als ervaringen, al dan niet van derden, er toe leiden dat je one2track afwaardeert is dat natuurlijk prima. Het is voor mij verre van heilig alleen heb ik nog geen beter alternatief gevonden wat niet geljk een veelvoud aan kosten met zich mee brengt.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan

Gonadan

Oon schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 10:27:
[...]

Je kunt in de app tijdelijk de refresh rate op heel snel zetten, maar dat kost je wel meer data en batterij. Standaard is het een beetje afhankelijk van hoeveel activiteit er is en wat je instelt.
Vrijwel alle GPS-horloges (en ook telefoons e.d.) hebben een lage refresh rate van een paar minuten, dus dat is hier niet anders.

In de online handleiding van de Connect NEXT zie ik dit:

[...]
Dat 'snel zetten' is de twee minuten verversen neem ik aan? Dat is bij mijn weten bedoeld om de actuele locatie te pakken te krijgen, ofwel de horloges gaan binnen dat venster proberen de locatie te verversen.
Het is in mijn beleving niet bedoeld als een realtime tracking optie, meer om snel een actuele locatie te krijgen. Heb het voor de zekerheid even getest bij mijndochter maar gevoelsmatig ververst hij dan elke 15 seconden of zo, ofwel iets van een keer of acht in die twee minuten. Op vakantie op de camping met matig bereik kreeg ik dan maar één of twee keer een update.
De UI heeft het ook over 'Alle horloges zijn gevonden!', ofwel het is meer zoeken dan echt livetracking zoals @mister9 wil.

Maar dan vraag ik me af, wat moet je daarmee? Je gaat toch niet de godganse dag zitten kijken waar je kroost uithangt? Ik zie het tracken meer als iets voor nood dan iets waar je regelmatig naar kijkt. En als je dan nu wilt weten waar hij nu is dan gebruik je dus de 'verversknop'.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Farmerwood
  • Niet online
Gonadan schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 08:49:
[...]

Het is een kwestie van interpretatie, daarom begon ik over het weggelaten deel. Je kunt dat optimistisch opvatten (ze kunnen het wel hebben) of pessimistisch opvatten (ga er maar van uit dat het niet kan). Daar zit geen goed of fout maar het doet wel iets met je verwachtingen. Ik zit in het laatste kamp en ga er gewoon van uit dat hij er niet tegen kan. Het blijven natuurlijk gewoon goedkoop geproduceerde horloges waar toevallig een bedrijf op zit wat het iets serieuzer neemt dan gemiddeld.

Ik heb net nog even zitten zoeken op de website van One2Track. Op de vergelijkingspagina staat als laatste item 'Waterbestendigheid' en daar staat bij alle horloge IP67 of IP68. Daar zit voor mij weinig interpretatie aan eerlijk gezegd. Als je alleen naar die pagina kijkt, een product kiest en besteld, wat de meeste mensen zullen doen, dan mis je al die disclaimers. En als je ze wel leest, zoals ik deed, dan vind ik mijn aanname dat een regenbui moet kunnen helemaal niet zo gek.

Voor wie de IP-rating niet scherp heeft:

Als een product een IP67-classificatie heeft, betekent dit dat het tot een bepaalde mate waterdicht is.
De 6 duidt op volledige bescherming tegen stof.
De 7 geeft aan dat het product beschermd is tegen korte perioden van onderdompeling in water onder druk (tot 1m diepte).

[ Voor 3% gewijzigd door Farmerwood op 27-08-2026 16:17 ]

• Gonadan

Gonadan

Waar zie je dat je ermee kunt zwemmen? De IP rating is 68 in plaats van de 67 die veel hebben dus dat is gunstig, maar gezien de garanties die ze geven zou ik het toch even navragen hoe ze dat precies zien.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan

Gonadan

Farmerwood schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 16:15:
[...]

Ik heb net nog even zitten zoeken op de website van One2Track. Op de vergelijkingspagina staat als laatste item 'Waterbestendigheid' en daar staat bij alle horloge IP67 of IP68. Daar zit voor mij weinig interpretatie aan eerlijk gezegd. Als je alleen naar die pagina kijkt, een product kiest en besteld, wat de meeste mensen zullen doen, dan mis je al die disclaimers. En als je ze wel leest, zoals ik deed, dan vind ik mijn aanname dat een regenbui moet kunnen helemaal niet zo gek.
Het wordt een cirkeldiscussie heb ik onderhand als gevoel. Ik denk dat alles onderhand wel gezegd is. Ja, als je selectief kijkt mis je informatie, maar ik koop nooit iets puur op de productpagina of een vergelijking. Vergelijkingen zijn zelden helemaal accuraat, dus ik lees handleidingen, reviews, veelgestelde vragen, etc. En ja, dat doet niet iedereen, maar zie daarvoor mijn vorige post.

Overigens als je puur naar IP-rating kijkt verwacht je misschien meer, maar daar blind op vertrouwen is sowieso al lef hebben. Ook veel zogenaamd waterdichte telefoons hebben disclaimers en krijgen stiekem toch condens in de camera of dat soort dingen. En dan wordt het vaak nog zelfs wél als extra verkoopargument genoemd.
Ik ben dus sowieso altijd sceptisch over dergerlijke claims, en al helemaal wanneer het iets als een goedkoop bulk horloge is.

En nogmaals, ik ben het met je eens dat het zou moeten kunnen. Wanneer je in Nederland zoiets verkoop zal hij onherroepelijk een keer nat regenen. Dus het is belachelijk als hij dat niet kan hebben. Dus ik snap je teleurstelling heel goed. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• DUX

DUX

Gonadan schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 16:07:
Ja het staat er allemaal heel duidelijk. Zolang je niet zonder verder te kijken dan je neus lang is direct naar de bestelpagina gaat en bestelt kan je gewoon in de veel gestelde vragen en garantievoorwaarden vinden waar je aan toe bent. Die laten daar echt nul komma nul twijfel over bestaan.
Ik vind dat je een houding inneemt die echt verder weg staat van de gemiddelde consument dan je blijkbaar denkt, en evengoed vind ik het ongepast dat je deze verwachting ook bij je mede-tweakers legt. Helemaal prima dat jij voor al je producten alle garantiebepalingen door gaat zitten nemen om te checken of de broodrooster de bammetjes wel bruin kleurt en de koelkast wel koelt maar dit soort Amerikaanse hordes om alle kleine lettertjes door te moeten nemen hoeven we in Nederland gelukkig niet te nemen dankzij consumentenbescherming. Door een begrip te noemen als "onderzoeksplicht", het logisch en terecht vinden dat je als leverancier producteigenschappen mag benoemen die vervolgens in de eigen garantiebepalingen meteen onderuit gehaald worden, en mijn kwestie uit verband trekken door mijn woorden alleen héél letterlijk te nemen, mis je mijns inziens het grotere plaatje.
In de uitingen op de website en de horlogepagina staat niets over 'robuust' of waterbestendig, alleen een IP rating in de detailtabel. Hun marketing richt zich met name op veiligeheid, Nederlandse software en datacenters en functies voor kinderen. Dat het horloge onverwoestbaar zou zijn verzin je zelf.
Zullen we afspreken dat wanneer jij vindt dat de leverancier nergens zegt een "robuust of waterbestendig" product te verkopen, dat ik dan op mijn beurt nergens gezegd heb dat het horloge onverwoestbaar zou moeten zijn? Ik beweer dat helemaal niet namelijk. Verder staan er dus zoals meermaals benoemd wel degelijk uitingen over waterdichtheid en IP-ratings bij de horloges van One2Track en dat schept consumentenverwachtingen die nageleefd moeten worden, en het kan als misleiding gezien worden als je zelf via kleine letters erachter moet komen dat die IP-rating toch niet (helemaal) klopt. Dat ze specifiek een horloge verkopen die bij kinderen om de pols schept impliciet ook verwachtingen m.b.t. robuustheid ook al wordt dat niet genoemd. Kinderen spelen, gaan ruwer om met spullen, komen sneller in contact met water. Kun je het niet mee eens zijn, dat heb je ook duidelijk gemaakt, maar in Nederland mag je daar wel een punt van maken.
Dus ik daag je uit om bij de rechtbank je gebruiksschade als non-conformiteit te laten beoordelen, dat kon wel eens een dure zaak voor je worden. ;)
Ook weer een beetje rare uitspraak want het gaat in mijn relaas niet om kosten maar om verwachtingen en recht. Bovendien kun je eerst zelf het contact aangaan met de fabrikant op dat punt, daarna eventueel rechtsbijstand, en uiteindelijk heb ik misschien zelfs wel verschrikkelijk veel geld en vind ik het principe een hoop waard.

Ook geef ik je nogmaals ter overweging mee dat ik noch die andere tweaker verwachten dat je kunt diepzeeduiken met dat ding - we hadden het over dat het horloge kapot ging bij de eerste beste regenbui bij een IP-rating waarmee het ding probleemloos een meter onder water zou moeten kunnen. Daarmee kun je prima een beroep doen op non-conformiteit. Het spreekt hiermee zelfs jouw "veiligheids"-argument aan omdat je niet vol vertrouwen je kind op pad kunt sturen want de eerste beste regendruppel deactiveert kennelijk het horloge.
Maar goed, dit gaat allemaal over de website en uitingen, dat is minder relevant voor de kwestie.
Eh nee, dat is het hele punt juist...
Het is voor mij verre van heilig alleen heb ik nog geen beter alternatief gevonden wat niet geljk een veelvoud aan kosten met zich mee brengt.
Hier ben ik het niet met je oneens hoor, One2Track heeft z'n plek in de markt. Maar dat wil nog niet zeggen dat One2Track maar alles mag beweren over het product, en garantiebepalingen staan niet boven de wet.

Ik vind het prima dat jij en ik het oneens zijn verder, ik heb mijn punt gemaakt. De mensen hier mogen best weten dat je als Nederlands consument sterk in je recht staat en dat je prima achteraf vragen en twijfels mag hebben over wat je gekocht hebt. Neem vooral hier een kijkje bij ACM Consuwijzer op dit onderwerp (@Farmerwood).

Ten slotte kunnen we het volgens mij ook eens zijn met elkaar dat in ieder geval veel Tweakers hier met smart zitten te wachten op een echt waterdicht kinderhorloge voor een leuke prijs :)

• Gonadan

Gonadan

@Farmerwood dit gaat allang niet meer over jou, het is meer algemeen dus trek niets van wat ik schrijf je aan. :)
DUX schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 19:08:
[...]

Ik vind dat je een houding inneemt die echt verder weg staat van de gemiddelde consument dan je blijkbaar denkt, en evengoed vind ik het ongepast dat je deze verwachting ook bij je mede-tweakers legt. Helemaal prima dat jij voor al je producten alle garantiebepalingen door gaat zitten nemen om te checken of de broodrooster de bammetjes wel bruin kleurt en de koelkast wel koelt maar dit soort Amerikaanse hordes om alle kleine lettertjes door te moeten nemen hoeven we in Nederland gelukkig niet te nemen dankzij consumentenbescherming. Door een begrip te noemen als "onderzoeksplicht", het logisch en terecht vinden dat je als leverancier producteigenschappen mag benoemen die vervolgens in de eigen garantiebepalingen meteen onderuit gehaald worden, en mijn kwestie uit verband trekken door mijn woorden alleen héél letterlijk te nemen, mis je mijns inziens het grotere plaatje.
Grappig, ik vind het juist een Amerikaans principe om nul moeite te doen en dan te verwachten dat alles je aangedragen wordt.

En klopt hoor, je hebt helemaal gelijk dat ik ver van de gemiddelde consument af sta. Ik vind dan ook wel iets van de houding van de gemiddelde consument om het zo maar te zeggen. Trap niet in de drogreden van het midden, het gemiddelde is niet altijd het juiste.

Tweakers is een tech community waar van topic starters en vraagstellers verwacht wordt dat ze zelf serieus moeite hebben gedaan om er zelf uit te komen. In het verlengde daarvan verwacht ik dus eigenlijk ook van Tweakers dat zij zich grondig inlezen in wat ze kopen. Een faq lezen al te veel moeite vinden is Tweaker onwaardig.
En dat is feitelijk juist een compliment, ik schat Tweakers hoger in dan de gemiddelde consument.
[...]
Zullen we afspreken dat wanneer jij vindt dat de leverancier nergens zegt een "robuust of waterbestendig" product te verkopen, dat ik dan op mijn beurt nergens gezegd heb dat het horloge onverwoestbaar zou moeten zijn? Ik beweer dat helemaal niet namelijk. Verder staan er dus zoals meermaals benoemd wel degelijk uitingen over waterdichtheid en IP-ratings bij de horloges van One2Track en dat schept consumentenverwachtingen die nageleefd moeten worden, en het kan als misleiding gezien worden als zelf via kleine letters erachter moet komen dat die IP-rating toch niet (helemaal) klopt. Dat ze specifiek een horloge verkopen die bij kinderen om de pols schept impliciet ook verwachtingen m.b.t robuustheid ook al wordt dat niet genoemd. Kinderen spelen, gaan ruwer om met spullen, komen sneller in contact met water. Kun je het niet mee eens zijn, dat heb je ook duidelijk gemaakt, maar in Nederland mag je daar wel een punt van maken.
Verwachtingen zijn leuk, maar dat is een eigen interpretatie. Houd het bij beweringen die ze daadwerkelijk doen, dan kan je ze hooguit verwijten dat ze een IP-rating tonen zonder asterisk met verwijzing naar de faq.

Maar dat ze in de faq al eerlijk zijn is al meer dan veel telefoon fabrikanten, die roepen gewoon glashard waterdicht en sluiten schade dan in de kleine lettertjes uit. :D
Ook weer een beetje rare uitspraak want het gaat in mijn relaas niet om kosten maar om verwachtingen en recht. Bovendien kun je eerst zelf het contact aangaan met de fabrikant op dat punt, daarna eventueel rechtsbijstand, en uiteindelijk heb ik misschien zelfs wel verschrikkelijk veel geld en vind ik het principe een hoop waard.

Ook geef ik je nogmaals ter overweging mee dat noch ik noch die andere tweaker verwachten dat je kunt diepzeeduiken met dat ding - we hadden het over dat het horloge kapot ging bij de eerste beste regenbui bij een IP-rating waarmee het ding probleemloos een meter onder water zou moeten kunnen. Daarmee kun je prima een beroep doen op non-conformiteit. Het spreekt hiermee zelfs jouw "veiligheids"-argument aan omdat je niet vol vertrouwen je kind op pad kunt sturen want de eerste beste regendruppel deactiveert kennelijk het horloge.
De kosten slaan op het feit dat je proceskosten mag betalen als het niet wint, ik vraag me namelijk sterk af of je zo'n zaak gaat winnen.
[...]
Eh nee, dat is het hele punt juist...

[...]
Hier ben ik het niet met je oneens hoor, One2Track heeft z'n plek in de markt. Maar dat wil nog niet zeggen dat One2Track maar alles mag beweren over het product, en garantiebepalingen staan niet boven de wet.

Ik vind het prima dat jij en ik het oneens zijn verder, ik heb mijn punt gemaakt. De mensen hier mogen best weten dat je als Nederlands consument sterk in je recht staat en dat je prima (ook achteraf) vragen en twijfels mag hebben over wat je gekocht hebt. Neem vooral hier een kijken bij Consuwijzer op dit onderwerp.
Of het boven de wet staat is niet aan jou, dat bepaalt een rechter. ;)

Die pagina's zijn voor een tweaker algemeen bekend maar het is wel een lastige kwestie met waterschade. Zoals gezegd wordt dat bijna nooit gedekt, ook niet bij andere apparaten. Dus je bent al snel afhankelijk van de coulance van de verkoper of je moet je gelijk gaan halen.

Overigens kan je het soms ook nog bij je verzekeraar claimen maar ik heb niet uitgezocht of dit scenario uitgesloten wordt op de een of andere manier.

Maar we dwalen wel erg af naar een shopping forum discussie inderdaad. :P
De kern is dat je van een horloge voor een kind wil zou willen kunnen verwachten dat hij tegen butsen en een regenbui kan, en dat valt dus vies tegen.

Wat ik persoonlijk veel erger vind is dat ze met trots de camera vermelden maar de gemiddelde aardappel maakt nog betere fotos.
En als je een screenprotector gebruikt, wat geen overbodige luxe is bij kinderen, dan kan je hem helemaal afschrijven. Totaal onbruikbaar. Dat is feitelijk non-conform.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Farmerwood
  • Niet online
Gonadan schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 20:10:
@Farmerwood dit gaat allang niet meer over jou, het is meer algemeen dus trek niets van wat ik schrijf je aan. :)
Ik zal me niet persoonlijk aangesproken voelen. :)
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Gonadan

Gonadan

Farmerwood schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 21:50:
[...]

Ik zal me niet persoonlijk aangesproken voelen. :)

***members only***
Ik snap je, en interessant. Houd ons op de hoogte. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• DUX

DUX

Gonadan schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 20:10:
Tweakers is een tech community waar van topic starters en vraagstellers verwacht wordt dat ze zelf serieus moeite hebben gedaan om er zelf uit te komen. In het verlengde daarvan verwacht ik dus eigenlijk ook van Tweakers dat zij zich grondig inlezen in wat ze kopen.
Jeetje, dus ik mag hier niks posten hier of kopen in de winkel als ik er niet eerst een lange studie van gemaakt heb met alle ins en outs? Dat maakt winkelen in een supermarkt wel een erg intensieve onderneming als ik er eerst achter moet gaan komen hoe alle producten gemaakt worden en waar alle keurmerken voor staan. Mijn punt is dat je niet kán of mág verwachten dat iedereen altijd een complete studie maakt van elke aanschaf, ook Tweakers niet. We kunnen geen expert zijn in alle vakgebieden tegelijk. En zelfs al heeft men er een studie van gemaakt, dan nog kan een product achteraf tegenvallen en ook dat ligt niet altijd aan de consument.
Een faq lezen al te veel moeite vinden is Tweaker onwaardig.
Lezen is sowieso een kunst. Ik geef niet af op de aanwezigheid (of het lezen) van een FAQ, ik maak een punt van het feit dat de FAQ andere info toont dan de productpagina. De FAQ zegt "kan meestal tegen een bui". De productpagina zegt "kan prima tegen een bui" want IP67. Dat is tegenstrijdig aan elkaar. Zet dan het wezenlijk andere FAQ-antwoord direct op de productpagina, óf laat het geheel achterwege en benoem waterdichtheid gewoon niet.

Je zegt meermaals "onderzoeksplicht", maar als ik mijn antwoord over waterdichtheid al heb via hun eigen directe productpagina, waarom moet ik dan van jou nógmaals zoeken op diezelfde website naar een mogelijke FAQ om te checken of wat ze zelf schrijven eigenlijk wel waar is volgens wederom henzelf? Dat is toch stupide?

Die tegenstrijdige misinformatie is mijn beschreven probleem, niet dat er een FAQ is.
Maar dat ze in de faq al eerlijk zijn is al meer dan veel telefoon fabrikanten, die roepen gewoon glashard waterdicht en sluiten schade dan in de kleine lettertjes uit.
Oh zeker eens, en hun website is heel toegankelijk. Maar de informatie klopt dus niet en dat moet anders.
Of het boven de wet staat is niet aan jou, dat bepaalt een rechter.
Vooral dit triggerde me om alsnog even te reageren want wat je hier zegt is pertinent onjuist. In geen enkel geval gaan eigen garantiebepalingen boven de wet, daar is geen rechter bij nodig. De wet levert kaders waarbinnen een partij zijn regels kan verzinnen, maar zeker niet andersom. Wat wel een kwestie kan zijn en waar je misschien naar refereert is "gelijk hebben versus gelijk krijgen" waarbij een rechter invloed kan uitoefenen op bijvoorbeeld basis van reële haalbaarheid van de eis. Ook zou je inderdaad een afweging zou kunnen maken in te maken kosten en wat het uiteindelijk oplevert maar dat is stap 23 of nog later; eerst zou je moeten je bepalen of je in je recht staat/kunt staan en gelukkig hoef je niet direct naar de rechter voor dit soort kwesties dus die opmerking over proceskosten is nog helemaal niet aan de orde.
Die pagina's zijn voor een tweaker algemeen bekend maar het is wel een lastige kwestie met waterschade. Zoals gezegd wordt dat bijna nooit gedekt, ook niet bij andere apparaten. Dus je bent al snel afhankelijk van de coulance van de verkoper of je moet je gelijk gaan halen.
Zeker, dat is ook lastig, maar het mag geen kapstokartikel zijn of iets waarmee je als consument met een kluit het riet in gestuurd wordt. Het is niet altijd de schuld van de consument (gebrekkig ontwerp, of een maandagmorgen-productierun, of een niet-beschreven verzekeringssituatie, et cetera). Wat een goed begin zou kunnen zijn is op voorhand eenduidige informatie op een productwebsite bijvoorbeeld ;) En, maar dat is ook moeilijk: liefst een duidelijke meetbare verwachting naar zowel koper als verkoper. Bepalingen waarin woorden als "meestal", "soms", "vaak" gebruikt worden zoals nu helpen daar niet echt bij.
Overigens kan je het soms ook nog bij je verzekeraar claimen maar ik heb niet uitgezocht of dit scenario uitgesloten wordt op de een of andere manier.
Goede aanvullende opmerking! Het zal ook sterk afhangen van de verzekering en voor elektronische apparatuur buitenshuis heb je bovendien vaak een duurdere aanvullende verzekering nodig om überhaupt hier iets mee te kunnen.
Maar we dwalen wel erg af naar een shopping forum discussie inderdaad. :P
De kern is dat je van een horloge voor een kind wil zou willen kunnen verwachten dat hij tegen butsen en een regenbui kan, en dat valt dus vies tegen.
Je brengt dit nu even als een feit maar volgens je eigen woorden is dat natuurlijk net zo goed een interpretatiescenario van hetgeen je als consument gepresenteerd krijgt. Ik zou echt even lezen op die eerdere pagina die ik linkte onder "Ondeugdelijk product" hoe breed een dergelijke interpretatie in werkelijkheid mag zijn: "Een product is bijvoorbeeld niet goed als: [..] het korter meegaat dan u mocht verwachten". De tijden dat je aan de grillen van een verkoper bent overgelaten zijn echt aan het verdwijnen onder consumentenrecht. De rechtlijnige Tweakers zeggen in dit geval wellicht "zelf bij een bepaling van 'meestal gaat het goed' kun je kanstechnisch de pech hebben dat de eerste regenbui meteen de pechbui is" maar vanuit de te verwachten gebruiksduur van dit horloge mét IP-rating is dat argument gewoon niet sterk.
Wat ik persoonlijk veel erger vind is dat ze met trots de camera vermelden maar de gemiddelde aardappel maakt nog betere fotos.
Quote for truth!
En als je een screenprotector gebruikt, wat geen overbodige luxe is bij kinderen, dan kan je hem helemaal afschrijven. Totaal onbruikbaar. Dat is feitelijk non-conform.
Eh nee, dat klopt niet :? Misschien toch een beetje voorzichtig zijn met dit soort uitspraken, want wat je nu beschrijft zou een aanpassing zijn die je eigenhandig maakt aan het product en de fabrikant doet ook voor zover ik weet geen bewering dat het product correct hoort te werken met dergelijke screenprotectors. De wenselijkheid voor dat soort bescherming heb ik zelf ook wel maar is hoogstens een feature request aan de fabrikant die ze helemaal niet verplicht zijn door te voeren.

Hoi! * DUX werkt bij ACM :w

[ Voor 6% gewijzigd door DUX op 28-08-2026 00:00 ]

• Lord Anubis
ik heb het idee aan de manier hoe @Gonadan schrijf zij/hij aandelen heeft of er werkt; klopt dat? Hij/zij is het zo aan het verdedigen dat het een rare smaak geeft.

• Gonadan

Gonadan

Lord Anubis schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 09:01:
ik heb het idee aan de manier hoe @Gonadan schrijf zij/hij aandelen heeft of er werkt; klopt dat? Hij/zij is het zo aan het verdedigen dat het een rare smaak geeft.
Nee dat klopt niet, ik heb zelf juist discussie met ze gehad over garantie dus ben net zo kritisch als de andere gebruikers. Misschien nog wel meer als je doorvraagt. ;)

Wat mij echter opvalt is dat op Tweakers maar ook daarbuiten mensen steeds makkelijker non-conformiteit beginnen te roepen, de winkelier van alles en nogwat beschuldigen en als er niet binnen vijf minuten een gratis vervanging toegezegd is direct in de standaardbrieven klimmen om met juridische stappen te dreigen.
En hoewel ik het heel erg toejuich dat de consument meer van zich afbijt, winkeliers proberen zich er namelijk vaak genoeg makkelijk vanaf te maken, vind ik het met toenemende regelmaat ook wel wat door slaan. Er zit meestal gewoon wat meer nuance in het verhaal en je mag als consument ook wel een beetje je best doen.

Dus het is niet zozeer dat ik one2track zo erg probeer te verdedigen, maar ik kijk algemender en probeer de 'aanklacht' wat in perspectief te plaatsen want ik vind het te rigide vanuit de theorie gedacht.
Nu @DUX zijn achtergrond verteld heeft snap ik dat ook beter overigens. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• DUX

DUX

De uitgebreidere (nationale en Europese) consumentenrechtenontwikkelingen zijn ook relatief lastig waarbij ook veel misinformatie ontstaat. Specifiek over non-conformiteit bestaat inderdaad veel onduidelijkheid, en ook jij paste dit begrip eerder verkeerd toe: je zei over screenprotectors met volle overtuiging in de rode userkleur "dat is feitelijk non-conform" maar dat is dus gewoon niet correct. Hoewel ik blij ben dat je mijn teksten misschien wat beter kunt plaatsen met nu mijn achtergrond erbij, vind ik het tegelijk jammer te moeten concluderen dat je hetzelfde verhaal niet geaccepteerd zou hebben als ik bijvoorbeeld voor de Jamin had gewerkt ondanks dat ik je een link naar de objectieve informatiebron gaf.

Ik wil je uitdagen voortaan niet meteen in de irritatiemodus te springen als de term non-conformiteit valt omdat het echt wel een breed inzetbaar begrip is en een terechte casus kan zijn. Mede vanuit het kader van duurzaamheid moet je als consument een gedegen keuze kunnen maken op basis van wat de verkoper beweert. Deze heeft daarom de eerste verantwoordelijkheid in het geven van duidelijke informatie en dat is volgens meerdere personen hier discutabel, wat ook getuigd ook uit meerdere recensies dat men watergerelateerde defecten ervaart. Er gaat steeds meer gestuurd worden op consumentenverwachtingen, en dat gaat verder dan enkel specificaties op de website. Voor winkeliers is dit ook nieuw en lastig gebeuren maar wel iets waarnaar ze zullen moeten leren handelen. In dit geval denk ik juist dat je juist te rigide denkt over de situatie. Jouw gedegen maar veel moeite kostende in-depth manier van aankopen is linksom of rechtsom niet hoe we in Europa willen dat alle consumenten altijd te werk zouden moeten gaan, ook al denk jij daar misschien persoonlijk anders over. Misbruik en gemakzucht door consumenten (alsmede verkopers) is verder van alle tijden en niet gebonden tot dit ene begrip: het aantal topics over prijsfouten of oplichting is op GoT ook niet op één hand te tellen.

• Gonadan

Gonadan

DUX schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 23:35:
[...]

Jeetje, dus ik mag hier niks posten hier of kopen in de winkel als ik er niet eerst een lange studie van gemaakt heb met alle ins en outs? Dat maakt winkelen in een supermarkt wel een erg intensieve onderneming als ik er eerst achter moet gaan komen hoe alle producten gemaakt worden en waar alle keurmerken voor staan. Mijn punt is dat je niet kán of mág verwachten dat iedereen altijd een complete studie maakt van elke aanschaf, ook Tweakers niet. We kunnen geen expert zijn in alle vakgebieden tegelijk. En zelfs al heeft men er een studie van gemaakt, dan nog kan een product achteraf tegenvallen en ook dat ligt niet altijd aan de consument.

[...]
Lezen is sowieso een kunst. Ik geef niet af op de aanwezigheid (of het lezen) van een FAQ, ik maak een punt van het feit dat de FAQ andere info toont dan de productpagina. De FAQ zegt "kan meestal tegen een bui". De productpagina zegt "kan prima tegen een bui" want IP67. Dat is tegenstrijdig aan elkaar. Zet dan het wezenlijk andere FAQ-antwoord direct op de productpagina, óf laat het geheel achterwege en benoem waterdichtheid gewoon niet.

Je zegt meermaals "onderzoeksplicht", maar als ik mijn antwoord over waterdichtheid al heb via hun eigen directe productpagina, waarom moet ik dan van jou nógmaals zoeken op diezelfde website naar een mogelijke FAQ om te checken of wat ze zelf schrijven eigenlijk wel waar is volgens wederom henzelf? Dat is toch stupide?

Die tegenstrijdige misinformatie is mijn beschreven probleem, niet dat er een FAQ is.

[...]

Oh zeker eens, en hun website is heel toegankelijk. Maar de informatie klopt dus niet en dat moet anders.
Ik reageer even in één keer op het geheel om te voorkomen dat de posts te lang gaan worden. :)

Je ridiculiseert het wat met termen als 'complete studie' maar je hebt ook gezien dat ik al eerder noemde dat ik het heb over iets meer doen dan alleen maar de productpagina bekijken. Bijvoorbeeld reviews of een faq, dat kost je hooguit vijf minuten en dan weet je vaak al een stuk meer.
Even los van deze casus vind ik dat je dat prima van een consument kan verwachten.

Kijk, ik ben een mafkees die vooraf handleidingen leest om precies te weten hoe het werkt en te kunnen vergelijken. Dat heeft me al zoveel opgeleverd. Maar ik besef mij gerust wel dat ik dát niet van iedereen kan verwachten. :+

Daarnaast pak je nu even de kern van wat je triggert, en dat is dat IP67 op de productpagina tegenstrijdig is met de faq. Hoewel ik dat zelf niet zo interpreteer snap ik je wel (zie ook mijn asterisk opmerking), als je het heel strikt neemt zou hij met IP67 gewoon tegen regen moeten kunnen.
Als ik naar mijn eigen ervaringen kijk en zie wat er op dit forum allemaal langs komt dan heb ik in de basis geen rotsvast vertrouwen dat zo'n rating ook doet wat hij zegt. Te vaak zijn er klachten die niet zouden moeten kunnen.
En als ik dan zie dat dit soort aanbieders van goedkope horloges, wat feitelijk gewoon customized bulk uit China is die ze resellen, er zelf al twijfels bij hebben dan ga ik er gewoon van uit dat die rating niet gehaald wordt.
Het is namelijk maar de vraag of de fabrikant die IP-certificering daadwerkelijk uitgevoerd heeft zoals het hoort, laat staan dat hij het door een onafhankelijk lab heeft laten testen. (@Farmerwood je kunt overwegen het testrapport op te vragen, kan ook wel een leuke wending in het verhaal zijn ;) )

Dat is ook een beetje het probleem met zoiets als IP, het is niet meer dan een claim. En daarnaast is de praktijk anders dan de omstandigheden in een lab.
Stel dat het horloge heel stil in een bakje water zonder temperatuurverschillen lang genoeg kan liggen zonder direct stuk te gaan dan mag je er IPX7 op plakken. Maar heeft hij dan ook voor 5 en 6 getest? Niemand controleert of de test ook goed gedaan is.
En dan theorie vs. praktijk. In de stevige regen, in beweging, wellicht wat torsiekrachten, zon erop, temperatuurverschillen. etc. heb je een totaal ander scenario dan in het lab, dan kunnen de resultaten zomaar anders zijn. Daarom probeert een fabrikant het meestal uit te sluiten van garantie.

Dus kort verhaal lang, ik neem de IP-rating een stuk minder letterlijk dan je volgens de strikte definitie zou moeten doen. Terugkijkend op de discussie zit daar misschien ook wel een kern van het meningsverschil.
Doordat ik deels vanuit de prakijk kijk heb ik wellicht andere verwachtingen bij zo'n claim, ik vind dat zelf realistischer maar dat maakt het niet beter.
Gezien jouw achtergrond snap ik ook goed dat jij anders naar zo'n rating kijkt en waarschijnlijk vindt dat hij gewoon moet doen wat de rating stelt. En daar is de verwachting op gebaseerd.
Voor mij voelt dat wat naïef, maar dat is eigenlijk ook juist weer precies waarom een ACM er moet zijn. Want onder de streep is het natuurlijk gewoon raar dat er een wereldwijde rating bestaat om gestandaardiseerd stof- en waterdichtheid te duiden en daar kan je dan gewoon niet op vertrouwen.

Overigens pakt de fotografiewereld dat beter aan. Merken hebben het vaak over marketinggeneuzel als 'weather sealing' maar niemand durft een IP-rating te geven. Dan weet je wel waar je aan toe bent, water is dan sowieso een risico. :P
[...]
Vooral dit triggerde me om alsnog even te reageren want wat je hier zegt is pertinent onjuist. In geen enkel geval gaan eigen garantiebepalingen boven de wet, daar is geen rechter bij nodig. De wet levert kaders waarbinnen een partij zijn regels kan verzinnen, maar zeker niet andersom. Wat wel een kwestie kan zijn en waar je misschien naar refereert is "gelijk hebben versus gelijk krijgen" waarbij een rechter invloed kan uitoefenen op bijvoorbeeld basis van reële haalbaarheid van de eis. Ook zou je inderdaad een afweging zou kunnen maken in te maken kosten en wat het uiteindelijk oplevert maar dat is stap 23 of nog later; eerst zou je moeten je bepalen of je in je recht staat/kunt staan en gelukkig hoef je niet direct naar de rechter voor dit soort kwesties dus die opmerking over proceskosten is nog helemaal niet aan de orde.
Het zal je verbazen hoe snel Tweakers soms de juridische stappen in willen vliegen. Die stap is minder ver weg dan hij lijkt. ;)

Mijn opmerking was bedoeld om aan te geven dat het oordeel over of het handelen van de fabrikant de wet overtreedt aan een rechter is, niet aan een consument.
Dat zit inderdaad in de hoek van 'gelijk hebben vs. gelijk krijgen', waarbij ik wel de kanttekening wil plaatsen dat mensen vrij snel vinden dat ze gelijk hebben maar je daar vaak ook nog wel vraagtekens bij kunt zetten. Genoeg voorbeelden langs zien komen waarbij de rechtsbijstand dan even wat terughoudender is dan de consument zelf.
[...]
Zeker, dat is ook lastig, maar het mag geen kapstokartikel zijn of iets waarmee je als consument met een kluit het riet in gestuurd wordt. Het is niet altijd de schuld van de consument (gebrekkig ontwerp, of een maandagmorgen-productierun, of een niet-beschreven verzekeringssituatie, et cetera). Wat een goed begin zou kunnen zijn is op voorhand eenduidige informatie op een productwebsite bijvoorbeeld ;) En, maar dat is ook moeilijk: liefst een duidelijke meetbare verwachting naar zowel koper als verkoper. Bepalingen waarin woorden als "meestal", "soms", "vaak" gebruikt worden zoals nu helpen daar niet echt bij.

[...]
Goede aanvullende opmerking! Het zal ook sterk afhangen van de verzekering en voor elektronische apparatuur buitenshuis heb je bovendien vaak een duurdere aanvullende verzekering nodig om überhaupt hier iets mee te kunnen.

[...]

Je brengt dit nu even als een feit maar volgens je eigen woorden is dat natuurlijk net zo goed een interpretatiescenario van hetgeen je als consument gepresenteerd krijgt. Ik zou echt even lezen op die eerdere pagina die ik linkte onder "Ondeugdelijk product" hoe breed een dergelijke interpretatie in werkelijkheid mag zijn: "Een product is bijvoorbeeld niet goed als: [..] het korter meegaat dan u mocht verwachten". De tijden dat je aan de grillen van een verkoper bent overgelaten zijn echt aan het verdwijnen onder consumentenrecht. De rechtlijnige Tweakers zeggen in dit geval wellicht "zelf bij een bepaling van 'meestal gaat het goed' kun je kanstechnisch de pech hebben dat de eerste regenbui meteen de pechbui is" maar vanuit de te verwachten gebruiksduur van dit horloge mét IP-rating is dat argument gewoon niet sterk.
Maar dat is toch ook het hele punt met dit soort discussies? Het is altíjd interpretatie want nergens staat wettelijk beschreven wat je daadwerkelijk mag verwachten.
Ja de Uneto-VNI heeft indicatieve richtlijnen voor een te verwachten levensduur bij normaal gebruik welke vaak wordt overgenomen, maar valt een scenario als deze daar ook onder?
Voor sommige scenario's is er al jurisprudentie, dat helpt met bepalen wat je zou mogen verwachten.
Maar zolang dat er niet is kan je daar eeuwig over discussiëren maar blijft het onderbuikgevoel. Tot je er een juridische uitspraak over weet te krijgen, of via een consumentenorganisatie druk weet te zetten.
[...]
Quote for truth!

[...]
Eh nee, dat klopt niet :? Misschien toch een beetje voorzichtig zijn met dit soort uitspraken, want wat je nu beschrijft zou een aanpassing zijn die je eigenhandig maakt aan het product en de fabrikant doet ook voor zover ik weet geen bewering dat het product correct hoort te werken met dergelijke screenprotectors. De wenselijkheid voor dat soort bescherming heb ik zelf ook wel maar is hoogstens een feature request aan de fabrikant die ze helemaal niet verplicht zijn door te voeren.
Wanneer de camera foto's maakt van mindere kwaliteit dan een aardappel is dat toch non-conform? Los van die screenprotector vind ik de kwaliteit dusdanig slecht dat je het eigenlijk niet als feature zou mogen vermelden. Ja strikt genomen zit er een camera op en hij werkt, maar daar is ook wel alles mee gezegd.

Daarnaast wordt de screenprotector door henzelf aangeboden in het verkoopproces, het is gewoon een stap in de wizard. Ik zou het wel vrij bizar vinden als ze op het moment dat daardoor de camera nóg minder bruikbaar is het zouden afschuiven op dat het je eigen aanpassing is. Dan moeten ze dat er ook gewoon bij zetten als zie die actief promoten.
Hoi! * DUX werkt bij ACM :w
Welkom. En leuk om het perspectief ook eens van die kant mee te krijgen. Ik kan je nog wel wat topics aanraden die flink ACM gerelateerd zijn maar die heb je vast al gevonden. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan

Gonadan

DUX schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 10:05:
De uitgebreidere (nationale en Europese) consumentenrechtenontwikkelingen zijn ook relatief lastig waarbij ook veel misinformatie ontstaat. Specifiek over non-conformiteit bestaat inderdaad veel onduidelijkheid, en ook jij paste dit begrip eerder verkeerd toe: je zei over screenprotectors met volle overtuiging in de rode userkleur "dat is feitelijk non-conform" maar dat is dus gewoon niet correct. Hoewel ik blij ben dat je mijn teksten misschien wat beter kunt plaatsen met nu mijn achtergrond erbij, vind ik het tegelijk jammer te moeten concluderen dat je hetzelfde verhaal niet geaccepteerd zou hebben als ik bijvoorbeeld voor de Jamin had gewerkt ondanks dat ik je een link naar de objectieve informatiebron gaf.

Ik wil je uitdagen voortaan niet meteen in de irritatiemodus te springen als de term non-conformiteit valt omdat het echt wel een breed inzetbaar begrip is en een terechte casus kan zijn. Mede vanuit het kader van duurzaamheid moet je als consument een gedegen keuze kunnen maken op basis van wat de verkoper beweert. Deze heeft daarom de eerste verantwoordelijkheid in het geven van duidelijke informatie en dat is volgens meerdere personen hier discutabel, wat ook getuigd ook uit meerdere recensies dat men watergerelateerde defecten ervaart. Er gaat steeds meer gestuurd worden op consumentenverwachtingen, en dat gaat verder dan enkel specificaties op de website. Voor winkeliers is dit ook nieuw en lastig gebeuren maar wel iets waarnaar ze zullen moeten leren handelen. In dit geval denk ik juist dat je juist te rigide denkt over de situatie. Jouw gedegen maar veel moeite kostende in-depth manier van aankopen is linksom of rechtsom niet hoe we in Europa willen dat alle consumenten altijd te werk zouden moeten gaan, ook al denk jij daar misschien persoonlijk anders over. Misbruik en gemakzucht door consumenten (alsmede verkopers) is verder van alle tijden en niet gebonden tot dit ene begrip: het aantal topics over prijsfouten of oplichting is op GoT ook niet op één hand te tellen.
Ik was nog bezig met een reactie op jou, we hebben elkaar gekruist. Ik denk dat veel uit deze post al geraakt wordt en die Jamin opmerking niet nodig was geweest.
Het feit dat ik het beter kan plaatsen betekent nog niet dat ik het er mee eens ben, maar zie daarvoor mijn uitgebreide post. :)

Overigens blijf je die pagina benadrukken, maar ik heb al aangegeven die al te kennen. Vanuit mijn rol zit ik hobbymatig vrij diep in die materie dus weet wat er allemaal over geschreven is en wat men probeert te bereiken. Ik kijk er alleen iets minder zwart/wit naar.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan

Gonadan

Om nog een beetje bij het topic te blijven heb ik een rondje langs de velden gedaan. Het merendeel claimt IP67 en heeft allemaal gelijkaardige disclaimers. Ofwel waarschijnlijk een wassen neus rating.

Ik vond er maar een paar waarbij echt heel letterlijk de verwachting geschetst wordt dat hij écht tegen water kan:

https://rebelcactus.com/nl/product/gps-belhorloge-splash-zwart (IP68)
https://consumer.huawei.com/en/wearables/k4-pro/ (ATM 5)
En de Garmin Bounce of Vivofit Jr
Die hebben een ATM5 rating in plaats van IP67/68. Dus voor wie zekerheid wil zijn dat wellicht betere opties.

Opvallend dat er dus weinig zijn die hun IP-rating actief durven te vermarkten, blijkbaar hebben de meesten er zelf ook niet zoveel vertrouwen in. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• DUX

DUX

offtopic:
Ben bijna geneigd even koffie met je te gaan drinken want je posts hierboven gaan voor mijn gevoel alle kanten op? Binnen één enkele post beschrijf je het tegelijk eens als oneens te zijn op specifieke punten of doelstellingen, met daarbij een redenatiestijl die ik enkel bij andere hardcore IT-collega's tegenkom. Niet gek misschien op dit forum, maar wij IT'ers zijn slechts een hele kleine subset op deze planeet en hoe wij te werk gaan is (gelukkig?) gewoon niet representatief voor de gehele populatie. Zullen we er maar over ophouden?

• Gonadan

Gonadan

DUX schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 10:43:
offtopic:
Ben bijna geneigd even koffie met je te gaan drinken want je posts hierboven gaan voor mijn gevoel alle kanten op? Binnen één enkele post beschrijf je het tegelijk eens als oneens te zijn op specifieke punten of doelstellingen, met daarbij een redenatiestijl die ik enkel bij andere hardcore IT-collega's tegenkom. Niet gek misschien op dit forum, maar wij IT'ers zijn slechts een hele kleine subset op deze planeet en hoe wij te werk gaan is (gelukkig?) gewoon niet representatief voor de gehele populatie. Zullen we er maar over ophouden?
offtopic:
Misschien wel gezellig ook, maar mag ook in DM hoor want ik ben dan op zich wel benieuwd waar ik mijzelf tegen spreek. Ik probeer juist uit te leggen wat mijn redenatie is. Niet zozeer om gelijk te krijgen maar om begript te krijgen en te kweken. Maar dat is inderdaad niet altijd even makelijk in tekst. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Farmerwood
  • Niet online
Gonadan schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 22:12:
[...]

Ik snap je, en interessant. Houd ons op de hoogte. :)
Zo, ik heb wel (indirect) een hele discussie aangeslingerd hier. :o
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Oon
  • Niet online
Farmerwood schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 13:05:
[...]

***members only***
Ik vind dit vooral heel erg jammer om te lezen. Helaas zijn ze hier niet actief (wel in bijv. de Home Assistant community) maar ik heb altijd het gevoel gehad dat One2Track toch wel een heel goed meedenkend en welwillend bedrijf was. Dit getuigt dan weer van een andere instelling.

Zou het er zeker niet bij laten, al is het maar een principekwestie. Ze zeggen nu letterlijk 'wij zien niet waarom er water is binnengekomen', dus ze geven aan dat ze niet kunnen bewijzen dat het jouw schuld is. Dat is mooi, want volgens de wet/regelgeving is dat precies wat ze wel moeten doen om jouw kwestie af te wimpelen.
Veel concreter bewijs dat dit gewoon door ze opgelost moet worden kun je niet hebben, want ze zeggen hier zwart op wit dat ze niet kunnen aantonen dat het jouw schuld is.

• Gonadan

Gonadan

Farmerwood schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 13:05:
[...]

***members only***
Als ze geen waterschade kunnen aantonen vervalt toch ook automatisch die grond voor het weigeren van garantie? Dan is het dus gewoon de knop die stuk gaat en dat moeten ze fixen. Dat het toevallig regende is bijzaak.

Het klinkt als mijn casus, daar had ik exact hetzelfde idee. Bij mij liep de batterij ineens heel hard leeg, maar aan de verklikker was geen waterschade te zien. Onder tijdsdruk heb ik toen gekozen maar genoegen te nemen met de coulanceregeling maar eigenlijk had ik daar standvastiger in willen zijn. Want als het niet aan het water ligt, dan heb ik toch gewoon recht op garantie? (even los van de discussie of uitsluiten überhaupt kan)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Oon
  • Niet online
Gonadan schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 13:16:
[...]

Als ze geen waterschade kunnen aantonen vervalt toch ook automatisch die grond voor het weigeren van garantie? Dan is het dus gewoon de knop die stuk gaat en dat moeten ze fixen. Dat het toevallig regende is bijzaak.

Het klinkt als mijn casus, daar had ik exact hetzelfde idee. Bij mij liep de batterij ineens heel hard leeg, maar aan de verklikker was geen waterschade te zien. Onder tijdsdruk heb ik toen gekozen maar genoegen te nemen met de coulanceregeling maar eigenlijk had ik daar standvastiger in willen zijn. Want als het niet aan het water ligt, dan heb ik toch gewoon recht op garantie? (even los van de discussie of uitsluiten überhaupt kan)
Sowieso moet naast de bewijslast bij defecten (Art. 7:18a lid 2 BW) óók voldaan worden aan het verbintenissenrecht (Art. 6:74 BW) waarbij een causaal verband een vereiste is.
Die verklikkers hebben daarin een ondersteunende meerwaarde, maar ze moeten echt kunnen laten zien dat er actief corrosie aanwezig is én dat de vochtschade de directe oorzaak is van het probleem dat speelt.
Zo'n verklikker die blauw is gekleurd is dus op zichzelf compleet irrelevant, en wordt pas relevant als bijv. een knop niet werkt, ze kunnen zien dat er corrosie is op de verbinding van die knop, en daaruit een verband kunnen trekken tussen vochtschade en functioneel gebrek.
offtopic:
Ik heb One2Track een mailtje gestuurd met de link naar dit topic en de vraag of ze die aan degene die het account in de Home Assistant community beheert kunnen geven, het lijkt mij wel toegevoegde waarde hebben als ze (op een gepaste manier en correct gelabeld zoals alle andere bedrijfsaccounts) vragen kunnen benatwoorden. Ben benieuwd of ze daar iets mee gaan doen, want in een markt met zoveel ruis en onduidelijkheid zou het wel héél fijn zijn om vragen direct aan een fabrikant te kunnen stellen :o

• Farmerwood
  • Niet online
Oon schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 13:23:
[...]
Sowieso moet naast de bewijslast bij defecten (Art. 7:18a lid 2 BW) óók voldaan worden aan het verbintenissenrecht (Art. 6:74 BW) waarbij een causaal verband een vereiste is.
Die verklikkers hebben daarin een ondersteunende meerwaarde, maar ze moeten echt kunnen laten zien dat er actief corrosie aanwezig is én dat de vochtschade de directe oorzaak is van het probleem dat speelt.
Zo'n verklikker die blauw is gekleurd is dus op zichzelf compleet irrelevant, en wordt pas relevant als bijv. een knop niet werkt, ze kunnen zien dat er corrosie is op de verbinding van die knop, en daaruit een verband kunnen trekken tussen vochtschade en functioneel gebrek.
Dat is in feite ook wat ik ze gemaild heb. Puur het feit dat de waterverklikker verkleurd is zegt niets over de oorzaak van dat verkleuren. En dat is ook precies de kern van de discussie. Ze leggen de schuld bij mij, terwijl ze zelf aangeven dat niet duidelijk is hoe het water binnengekomen is. En dan kun je binnen 12 maanden na aanschaf onder Art. 7:18a lid 2 BW niet zomaar de schuld bij de koper leggen.

• Farmerwood
  • Niet online
Vanmiddag kreeg ik antwoord van One2track waarmee dit verhaal afgesloten gaat worden.

Het is een vrij lange mail die ik hier niet volledig zal quoten, maar ze leggen nogmaals hun standpunt en werkwijze uit.

Ik heb op basis van mijn eigen professionele ervaring wel wat twijfels bij die werkwijze en onderbouwing, maar ze eindigen zelf ook al met:
"We begrijpen dat jullie het hier niet mee eens zijn. We verwachten daarom dat we inhoudelijk waarschijnlijk niet tot een gezamenlijk standpunt zullen komen."

Ik moet zeggen dat ik halverwege de mail niet verwachtte aan het einde van de mail dit te lezen:
"Omdat we begrijpen dat het vervelend is dat het horloge na enkele maanden niet meer goed functioneert, willen we jullie toch graag tegemoetkomen. Daarom hebben we besloten het horloge alsnog om te ruilen."

Dus uiteindelijk toch naar tevredenheid opgelost door One2track en dat verdient het dan ook wel om hier gemeld te worden.

• Gonadan

Gonadan

roel0 schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 07:45:
Nu er "real life" foto's en videos van de garmin fenix 9 pro solar naar buiten beginnen te komen, begint de "solar bezel" me te ergeren. Lijkt me zeker niet mooi bij gebruik van een classic watchface
Heb jij niet per ongeluk het verkeerde GPS-horloge topic gekozen? :D
@Farmerwood netjes opgelost dan uiteindelijk. Ze mogen best een mening hebben uiteraard maar denk dat ze zich beseffen dat die mening niet per se in lijn is met de wetgeving en daarom eieren voor hun geld kiezen.
Als ze nog een tijdje in een discussietraject moeten hangen kost het waarschijnlijk al meer dan zo'n horloge aan inkoop. Ik snap dan ook nooit zo goed dat veel bedrijven zo moeilijk kunnen doen, qua kosten scheelt toegeven vaak helemaal niet zo veel en een goede naam is betere reclame dan je zelf ooit met je marketingteam zult bereiken.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Oon
  • Niet online
Farmerwood schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 21:58:
Vanmiddag kreeg ik antwoord van One2track waarmee dit verhaal afgesloten gaat worden.

Het is een vrij lange mail die ik hier niet volledig zal quoten, maar ze leggen nogmaals hun standpunt en werkwijze uit.

Ik heb op basis van mijn eigen professionele ervaring wel wat twijfels bij die werkwijze en onderbouwing, maar ze eindigen zelf ook al met:
"We begrijpen dat jullie het hier niet mee eens zijn. We verwachten daarom dat we inhoudelijk waarschijnlijk niet tot een gezamenlijk standpunt zullen komen."

Ik moet zeggen dat ik halverwege de mail niet verwachtte aan het einde van de mail dit te lezen:
"Omdat we begrijpen dat het vervelend is dat het horloge na enkele maanden niet meer goed functioneert, willen we jullie toch graag tegemoetkomen. Daarom hebben we besloten het horloge alsnog om te ruilen."

Dus uiteindelijk toch naar tevredenheid opgelost door One2track en dat verdient het dan ook wel om hier gemeld te worden.
Mooie oplossing. Hopelijk bij deze beter geluk!

• Farmerwood
  • Niet online
Oon schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 13:24:
[...]
Mooie oplossing. Hopelijk bij deze beter geluk!
Ik heb er geen geluk bij nodig als het horloge gewoon volgens specificaties werkt. :P
We gaan het zien. Het pakketje komt als het goed is vandaag binnen en dan kan mijn zoon hem gaan gebruiken.

We gaan niet bewust de grenzen opzoeken van wat het horloge aan moet kunnen volgens de IP-rating, maar het is ook niet de bedoeling dat mijn zoon straks (in halve paniek) het horloge af gaat doen om droog op te bergen als er een paar druppels regen vallen.
Pagina: 1 2 3 4 Laatste