Ik zou de AliExpress rommel en Xiaomi gewoon helemaal niet als optie zien, ook al zou die Xiaomi geen 2G zijn het blijft een Chinese fabrikant.greatgonzo schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 09:17:
Ik zoek er ook een voor de kids, en heb mijn oog eigenlijk laten vallen op drie:
- De LT31, via Aliexpress. Ik ben niet super bang dat iemand in China de controle overneemt, het is voornamelijk voor vakanties dus de risico's zijn beperkt. Wat mij wel aanspreekt is de batterij van 700 mAh, dat geeft tenmiste wat batterijduur.
- Een Xiaomi. Het blijft China spul, maar het merk straalt iets meer vertrouwen uit. Kleinere batterij dan de LT31, maar kost ook nog maar de helft.
- Toch voor de meest verkochte in NL, een One2track. Ik vind hem wel overprijst voor een omgekatte China-watch. Betaal je dan echt voor de privacy, of ook voor de software?
Bij One2Track kunnen we niet uitsluiten dat er een backdoor in de horloges zit, maar ik denk dat je dat wel aan het dataverbruik zou moeten zien. One2Track heeft hun eigen provider opgezet (al dan niet virtueel, ze huren gewoon die capaciteit bij een andere provider) en hun eigen serversoftware. Ergens las ik in een comment van One2Track dat ze ook zelf de firmware schrijven, maar daar heb ik geen bewijs van gezien en die is niet open-source, al lijkt het me niet iets waar ze over zouden liegen.
Het blijft allemaal een beetje aannames en hopen, maar One2Track is een Nederlands bedrijf en hebben zich dus ook aan de AVG e.d. te houden, dat is wat mij betreft al een groot voordeel.
Dus ja, ze zijn wat duurder, maar het zijn wel degelijke horloges waarvan je eigenlijk mag aannemen dat niet heel China mee kan kijken, terwijl je bij Xiaomi en de onbekende merken op AliExpress heel zeker weet dat dat wél het geval is. Ik zou juist zeggen dat die goedkopere opties onder 'te goedkoop om echt te zijn' vallen.
/f/image/sJ0MQIgEd3VWjok1BPG4W794.png?f=fotoalbum_large)