Gratis legacyversie G Suite

Pagina: 1 ... 8 ... 25 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-09 21:24

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

@L0g0ff Ik zou sowieso nog even afwachten, Google zegt met een migratiemogelijkheid te komen voor juli.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-09 17:07
Pixelmagic schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 21:45:
Heeft iemand een gouden tip naar een howto om de mail te migreren ?
Er zijn meerdere opties, maar backup maken en vervolgens terug zetten. Er zijn meerdere mogelijkheden, persoonlijk heb ik het mail account aangemaakt in outlook, vervolgens een export gedaan naar een pst en die vervolgens geïmporteerd op de nieuwe mailbox. Enige is issue dat ik had was dat ik duplicates had, maar die heb ik met imapdedup gefilterd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-09 17:52

Pixelmagic

Ubergeek

tomic schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 10:52:
[...]

Ik verwacht eigenlijk dat Google ook nog met een aanbieding komt voor <10 users accounts. Kan iedereen het formulier van Google invullen? Des te eerder komt Google met een aanbieding.

(iCloud+ zou ik heel graag willen, maar ondersteund geen catch-all email. Wat toch wel heel handig is.)
Catchall schijnt wel te werken: https://discussions.apple.com/thread/253170404

Niet zelf geprobeerd, ben nog aan het zoeken naar de beste optie voor mezelf na het bericht dat email toch gaat verdwijnen

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
Pixelmagic schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 22:52:
[...]

Catchall schijnt wel te werken: https://discussions.apple.com/thread/253170404

Niet zelf geprobeerd, ben nog aan het zoeken naar de beste optie voor mezelf na het bericht dat email toch gaat verdwijnen
Ik kan wel een catchall toevoegen als alias in iCloud, maar ontvang er geen mail op. Krijg ook een 'user does not exist' bounce mail terug.
Een named alias werkt wel gewoon.

[ Voor 5% gewijzigd door sverzijl op 04-02-2022 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-09 17:52

Pixelmagic

Ubergeek

sverzijl schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 23:13:
[...]

Ik kan wel een catchall toevoegen als alias in iCloud, maar ontvang er geen mail op. Krijg ook een 'user does not exist' bounce mail terug.
Een named alias werkt wel gewoon.
Ok, dan valt dat dus ook af, helaas.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plompie
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15-03 09:55
Net een Mailjet account aangemaakt als aanvulling op Cloudflare mail routing / forward. Helaas kwam de activatie mail al direct in de spam folder van Gmail terecht, niet echt een lekker begin dus.

Als Google niet met een oplossing komt die ook mail op eigen domein bevat overweeg ik naar Gmail te migreren met een Cloudflare forward erop. Met bovenstaand in het achterhoofd is dan gebruik van de Gmail SMTP met app paswoord waarschijnlijk de beste optie. Helaas wel zonder DKIM en dus DMARC op het domein, alleen SPF is dan mogelijk. Wel jammer want Google geeft het gebruik van hun SMTP zelf ook aan als optie bij Google Domains: https://support.google.co...7?hl=en&ref_topic=6293345

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

@Plompie Met Gmail als smtp hebben hier al meerdere mensen gehad dat de mail in de spam folder bij een exchange ontvanger (outlook.com/M365) komt.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plompie
Ah oke :? Dus je moet echt alles afvinken:
  1. IP adres met goede status (geen domestic connection block of VPS block)
  2. SPF om de SMTP server (IP of hostname) voor het domein te autoriseren
  3. DKIM om de berichten te ondertekenen (public key van server in DNS van domein)
  4. DMARC om aan te geven wat de ontvangende mailserver moet doen als SPF of DKIM fails.
Die laatste is dan denk ik het minst belangrijk om te hebben gezien ik zou verwachten dat de ontvangende server hier ook eigen beleid voor heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iisworks
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10:01
Net testje gedaan met gratis Mailjet smtp icm forwarding door mijn dns provider via MX (Joker.com):
1) Bij dns provider per user mail forwarding ingesteld (user@domein.nl -> user@gmail.com), waarbij de MX records van Joker worden ingesteld. Activatiemail bevestigen op target.
2) Mailjet free account geopend, hele domain toegevoegd voor smtp (niet nodig per user)
3) Bij dns provider SPF/Dkim TXT records voor mailjet ingesteld volgens instructies:
https://documentation.mai...ing-Domains-with-SPF-DKIM
4) In Gmail user mailbox een "Send as" alias toegeveogd en daarbij de Mailjet smtp server + user/pass (keys) ingesteld. Activatiemail bevestigen op Gmail.

Even gedoe om een paar users in te stellen bij Mail forwarding en de Gmail alias te configureren, maar qua complexiteit is het te overzien. Ik had toch al Joker (voor mail forwarding), en met Mailjet free en 200 mails/dag kan ik prima uit de voeten. Alleen even de vraag of de mail vanuit Mailjet nu bij sommige ontvangers in de spambox belandt of niet (testje naar ander Gmail adres ging iig goed, maar ik zag een "unsubscribe" knop de eerste keer. Update: Naar een ander Gmail adres gee nUnsubscribe, alleen Label "Extern")

Maar wellicht dat ik als het toch een overstap naar Gmail wordt uiteindelijk ergens voor een goedkoop "echt" mailpakket ga...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loyal Chip
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 17-09 22:07
Drardollan schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 09:47:
[...]

Het is een veel te beperkend systeem / OS voor 99,9% van de bedrijven. Zo'n Chromebook is leuk op een school waar je wat Youtube moet kijken en misschien eens wat in Docs typt. Maar ik ken maar heel weinig bedrijven waar het personeel uit zouden kunnen met zo'n ding. Nagenoeg alle applicaties op de werkvloer zijn Windows-only. Slechts een klein deel is omgeschreven naar een webversie.

ChromeOS is net als Linux. Leuk voor een kleine minderheid, maar voor de meerderheid is het gewoon niet toereikend.

En dat is wel jammer, het zou echt een verademing zijn als er een geduchte concurrent voet aan de grond zou krijgen op M365, Windows en Office gebied.
Misschien wat off topic, maar zeggen dat Linux leuk is voor een kleine minderheid en het niet toereikend is voor de meerderheid ben ik het niet mee eens. Het is zeker toereikend en ik denk zelfs dat het beter toereikend is dan Windows, maar de meeste gebruikers zitten eenmaal in een ecosysteem van Microsoft en als bedrijf hier tegen in te gaan dan moet je de gebruikers iets nieuws laten leren wat ze al weten hoe het werkt in een andere besturingssysteem en dat kost tijd en tijd kost geld.

Maar persoonlijk denk ik dat er steeds meer mensen overstappen op Linux en ik zal daar altijd een handje bij helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TVPiraat
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23-08 16:39
iisworks schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 14:09:
Alleen even de vraag of de mail vanuit Mailjet nu bij sommige ontvangers in de spambox belandt of niet (naar ander Gmail adres ging iig goed, maar ik zag een "unsubscribe" knop de eerste keer.)
Die unsubscribe knop duidt er op dat je mail als Reclame / Promotion gezien wordt. Dan ligt het aan de ontvanger z'n instellingen of die die mail wel of niet gaat zien. Voor mij dus alle reden om vooral GEEN gebruik van mailjet te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Inderdaad, zullen we het weer over gsuite legacy alternatieven hebben? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JonnyTheG
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10-09 10:56
htca schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 22:47:
[...]

Er zijn meerdere opties, maar backup maken en vervolgens terug zetten. Er zijn meerdere mogelijkheden, persoonlijk heb ik het mail account aangemaakt in outlook, vervolgens een export gedaan naar een pst en die vervolgens geïmporteerd op de nieuwe mailbox. Enige is issue dat ik had was dat ik duplicates had, maar die heb ik met imapdedup gefilterd.
Alles naar een pst zetten is echt dubbel werk en veel te veel fouten. Mensen gebruik aub zo een dienst als deze.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sverzijl
  • Nu online
JonnyTheG schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 15:37:
[...]

Alles naar een pst zetten is echt dubbel werk en veel te veel fouten. Mensen gebruik aub zo een dienst als deze.
Waarom zou ik een dienst als deze met mijn credentials vertrouwen?

Ik heb beide accounts gewoon in Outlook opgevoerd en ctrl-c / ctrl-v.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TVPiraat
Nog een aanvulling op hoe beperkt het gratis Zoho account is.
Op https://www.zoho.com/nl/mail/zohomail-pricing.html staat dat het voor max 5 gebruikers is en
IMAP/ POP/ Active Sync zitten niet in het gratis abonnement.
Proefondervindelijk kan ik daar nu aan toevoegen dat je ook geen mail-Forward kunt doen.
Dus een catch-all met slimme filter rules kan helaas ook niet bij het gratis abonnement.
Slim van ze..... 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

sverzijl schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 15:48:
[...]

Waarom zou ik een dienst als deze met mijn credentials vertrouwen?
Dat is wat mij ook een beetje tegen de borst stuit. En naast je credentials (waar je wel omheen kunt werken met tijdelijke wachtwoorden) geef je zo'n partij ook even toegang tot al je mail. Lijkt me ook een prima doelwit voor hackers.

Vaak biedt een emaildienst zelf ook wel migratieopties aan. Je kunt zelf ook een tool als imapsync runnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaerock
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
TVPiraat schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 16:16:
Op https://www.zoho.com/nl/mail/zohomail-pricing.html staat dat het voor max 5 gebruikers is en
Proefondervindelijk kan ik daar nu aan toevoegen dat je ook geen mail-Forward kunt doen.
Dus een catch-all met slimme filter rules kan helaas ook niet bij het gratis abonnement.
Slim van ze..... 8)
Mooi hoef ik dat zelf niet meer te proberen. Enkel een optie als betaald pakket en volledig ontgooglen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Nu online
Ik hoop wel dat er een fatsoenlijke migratiemogelijkheid komt om G suite naar personal Google account op eigen domain te migreren. Heb het account van onze jongste als test nu handmatig omgezet (mail naar icloud+ (die we toch al hadden) gemigreerd, zijn eigen 'user@mijndomain.nl' uit G Suite weggegooid en daarna normaal Google account onder zelfde 'user@mijndomain.nl' aangemaakt), maar dat kon ook alleen maar omdat hij (7 jaar:) tot nu toen eigenlijk alleen mail gebruikt.
Maar m'n 2 oudsten hebben ook heel veel Google Docs, Youtube streams en Google Calendar in gebruik. Dat wil ik toch fatsoenlijk kunnen migreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loyal Chip
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 17-09 22:07
Ik heb zojuist mijn privé domeinen op pobox.com gezet
Alles duurt gemiddeld wel een dag. Ze controleren account. Waarop weet ik niet.
Daarna moet je je domeinnamen over zetten. Dit heb ik gedaan en deze moeten ook per stuk gecontroleerd worden.
Momenteel heb ik 2 domeinnamen met MX records en 1 met NS records. Ik had verwacht dat ik mijn eigen DNS kan regelen bij de NS domein, maar dit doen zij dus voor jouw.
Ik heb er nu 4 mail adressen (die ik bij het account heb gekregen tel ik niet mee) lopen 3 daarvan in de hun mailserver en 1 doorgestuurd naar Gmail.
Tot nu toe doet alles het naar behoren, maar het wachten voor activatie duurt wel lang. Ik ben tot dus ver nog erg tevreden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• htca
JonnyTheG schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 15:37:
[...]

Jep en al mijn e-mail gegevens via een externe partij overpompen, een archief vanaf 2004…. Denk het niet…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JonnyTheG
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10-09 10:56
Pst is echt een rot bestand. Je mag het natuurlijk ook zelf opzetten. Het gaat om imapsync. Beetje tweaker komt er wel uit 😏

Maar de meeste mensen hier hebben niet echt veel gebruikers. Ik zit met 40 gebruikers accounts. Het moet allemaal zo makkelijk mogelijk en mij vooral niet lastig vallen met vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
JonnyTheG schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 17:14:
Pst is echt een rot bestand. Je mag het natuurlijk ook zelf opzetten. Het gaat om imapsync. Beetje tweaker komt er wel uit 😏

Maar de meeste mensen hier hebben niet echt veel gebruikers. Ik zit met 40 gebruikers accounts. Het moet allemaal zo makkelijk mogelijk en mij vooral niet lastig vallen met vragen.
Python scriptjes om een imapbackup te maken zijn er talloos. Als je daarom heen eea klust is het een poosje data pompen. Maar zoals je zegt, een beetje tweaker komt daar wel uit. Maar als je het aan de individuele user over laat zou ik het gemakkelijker houden…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glatuin
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 09:18
Ik heb gezin van 4 en dan lijkt betaalde Zoho versie interesant (niet te duur). Je kunt dus ook alle gmail met labels kennelijk binnenhengelen zag ik ergens onder kopje migratie. Ik moet me er nog verder in verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Misschien kun je zelfs met de gratis variant uit de voeten. De zoho mail app werkt prima, dus IMAP is niet strikt noodzakelijk en je kunt aan je eigen account een catch all hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glatuin
wian schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 19:27:
Misschien kun je zelfs met de gratis variant uit de voeten. De zoho mail app werkt prima, dus IMAP is niet strikt noodzakelijk en je kunt aan je eigen account een catch all hangen.
Ik niet, meerdere domeinen. De kosten zijn erg laag zeker met de aanbieding nu voor ons EUR 28.80 per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w0ndersp00n
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-09 08:45
JonnyTheG schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 17:14:

Ik begrijp niet zo goed wat er mis is met PST. Ik heb intussen de drie mailboxen die ik moest migreren via PST zonder problemen over kunnen zetten. Het ging dan wel om mailboxen van gemiddeld 1GB. Maar geen enkel probleem met PST, duurde misschien enkele minuten per mailbox.

I declare myself to be in physical and mental condition to view sexually explicit adult-oriented material without psychological damage to myself

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
sverzijl schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 15:48:
[...]
Ik heb beide accounts gewoon in Outlook opgevoerd en ctrl-c / ctrl-v.
Op deze wijze al vaak e-mail accounts verhuisd. Weliswaar in Thunderbird en niet in Outlook, maar het idee is hetzelfde: beide accounts instellen, de boel verslepen, en geduld hebben.

Het werkt met 1 e-mail per keer, waarbij de e-mail pas uit het oude account verwijdert wordt nadat het nieuwe account het heeft opgeslagen. Hierdoor kun je het proces ook redelijk veilig afbreken en later weer continueren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Nu online
Heeft iemand de mailforwarding van cloudflare al geprobeerd? Ik mis mijn catchall die ik bij G Suite had nu al bij iCloud+. Ik gebruik Cloudflare al jaren als DNS, dus zou zo moeten kunnen werken (nadat ze mijn aanvraag goedkeuren dan. Geen idee hoe lang dat duurt)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:52

Zenix

BOE!

sverzijl schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 22:19:
Heeft iemand de mailforwarding van cloudflare al geprobeerd? Ik mis mijn catchall die ik bij G Suite had nu al bij iCloud+. Ik gebruik Cloudflare al jaren als DNS, dus zou zo moeten kunnen werken (nadat ze mijn aanvraag goedkeuren dan. Geen idee hoe lang dat duurt)
Werkt prima met catch-all. Ik gebruik het nu voor een domein waar ik weinig mail accounts aan had hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

sverzijl schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 22:19:
Ik had mijn aanvraag vorige week zaterdag ingediend en dinsdag was ie ingewilligd.

Je moet wel een alternatief emailadres hebben voor je iCloud mailbox, geen idee of dat mogelijk is? CloudFlare moet het namelijk doorrouten naar een ander adres, dat kan natuurlijk niet hetzelfde domein zijn want je MX records voor dat domein wijzen weer naar CloudFlare.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Nu online
.oisyn schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 22:34:
[...]

Ik had mijn aanvraag vorige week zaterdag ingediend en dinsdag was ie ingewilligd.

Je moet wel een alternatief emailadres hebben voor je iCloud mailbox, geen idee of dat mogelijk is? CloudFlare moet het namelijk doorrouten naar een ander adres, dat kan natuurlijk niet hetzelfde domein zijn want je MX records voor dat domein wijzen weer naar CloudFlare.
Goeie ja, ik vroeg me al af hoe dat precies ging werken.
Maar ik heb voor alle iCloud accounts idd een alternatief email adres (xxxx@icloud.com). Komt die toch nog van pas:)

Alles bij elkaar voelt het wel een beetje aan als een houtje-touwtje oplossing. Maar hey, als het 'gratis' werkt, dan klaag ik verder niet.

[ Voor 9% gewijzigd door sverzijl op 05-02-2022 22:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TVPiraat
TVPiraat schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 16:16:
Slim van ze..... 8)
Toch nog bij Zoho een werkende oplossing kunnen vinden voor mijn usecase.
Het gaat om 1 van mijn familie domeinnamen <achternaam>.nu
De naam is via nunames.nu geregistreerd en verwijst voor het web gedeelte naar <achternaam>.net die elders "professioneel" gehost wordt. Alleen de mail ging daar jaren geleden niet echt lekker. bv geen spamfilter, mails die heel lang onderweg waren etc.
Ik heb toen in 1e instantie een thuisserver opgezet om de mail van .net te verwerken. En daar de .nu naam aangehangen. Echter bleek na verloop van tijd deze thuisserver zo met spammails bestookt te worden dat ook dat geen werkbare oplossing meer was.
Google Apps (wat dus later G-Suite en nu Google workspace is geworden) bracht toen de oplossing.
Het .nu domein daar aangemaakt en voor alle familieleden een eigen mailbox opgevoerd. MX records aangepast om naar google te verwijzen en zo heeft het jaren naar volle tevredenheid gedraaid.
Inmiddels hangt er dus veel meer aan die google accounts, maar binnen de familie is unaniem besloten dat we niet gaan betalen voor dat wat al die tijd gratis was, maar ook liefst zo weinig mogelijk wil inleveren aan functionaliteit die Google levert.
Dus voor de mail gaat iedereen voor zichzelf een persoonlijk gmail adres aanmaken. Voor het omhangen van alle gekoppelde zaken wachten we nog even op dat wat Google nog voor ons wil gaan betekenen.
Maar zeker is dus wel dat de inkomende mail via nunames geforward zal worden naar de nieuwe persoonljke mail adressen.
Het enige wat ik dan nog moest regelen was om de uitgaande mail van <achternaam>.nu elders gratis onder te brengen. Daarvoor heb ik dus een smtp server nodig waar ik de mail van zo'n 8 familieleden kan afleveren voor <achternaam>.nu
Ik heb na allerlei oplossingsrichtingen uitgeprobeerd te hebben nu via Zoho toch iets gevonden wat voor ons wel kan werken.
Je kunt daar vrij makkelijk je domeinnaam onderbrengen. Vervolgens kun je naast het beheeraccount een generieke gebruiker definiëren (bv postbode@<achternaam>.nu). En daar kun je allemaal email aliassen
onder hangen (<voornaam>@<achternaam>.nu). Maximaal 30 per gebruiker.
Vervolgens dan bij de persoonlijke gmail accounts een mail alias aan maken die <voornaam>@<achternaam>.nu heet, met het paswoord van de postbode account en de smtp server gegevens van Zoho.
Werkt als een trein inclusief SPF, DKIM en DMARC en wordt niet als spam of reclame bestempeld.
Waar een regenachtige zondagochtend al niet goed voor is.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silvanverschuur
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 09:11
@TVPiraat Ik heb net ook even een gratis Zoho account aangemaakt en dit getest met één van mijn domeinen. Het lijk allemaal goed te werken! Ik heb het ook even getest met een mail naar een outlook account en ook daar komt deze niet in de spam terecht (was wel het geval met de standaard 'Send email as' van Gmail).

Wat mij betreft is dit tot nu toe de beste (gratis) oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvanverschuur
@TVPiraat Ik heb nog wel een nadeel ontdekt aan deze oplossing. Doordat alle gebruikers de mail versturen namens postbode@<achternaam>.nu komen al deze mails in de map 'Verzonden' te staan van het postbode account.

In principe kan elke gebruiker inloggen bij Zoho met het postbode account en alle mail van de overige gebruikers zien. Verder weet ik ook niet of de mails in de map 'Verzonden' meetellen voor de 3GB opslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TVPiraat
silvanverschuur schreef op zondag 6 februari 2022 @ 19:18:
@TVPiraat Ik heb nog wel een nadeel ontdekt aan deze oplossing. Doordat alle gebruikers de mail versturen namens postbode@<achternaam>.nu komen al deze mails in de map 'Verzonden' te staan van het postbode account.

In principe kan elke gebruiker inloggen bij Zoho met het postbode account en alle mail van de overige gebruikers zien. Verder weet ik ook niet of de mails in de map 'Verzonden' meetellen voor de 3GB opslag.
Het opslaan als verzonden mail is uit te zetten. Daarmee is er geen spoor meer van te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvanverschuur
@TVPiraat Kun je me vertellen waar je die optie hebt gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
silvanverschuur schreef op zondag 6 februari 2022 @ 19:31:
@TVPiraat Kun je me vertellen waar je die optie hebt gezien?
offtopic:
Dit is niet het ZoHo-topic, he ;)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob1985
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09-09 21:32
Largo schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 17:01:
[...]

Ja dit is correct, net uitgezocht.

Ik heb zelf 2 kids en 2 personen buiten mijn directe familie die ik ook ga toevoegen.
Dan heb je voor elk familielid een standaard mailadres + ze kunnen zelf nog 2 aliassen aanmaken. Alias is dus catch all, geen separaat account.
Hoe deel je buiten je familie? Moeten ze niet onderdeel zijn van je family in iCloud? Mijn broer heeft namelijk z’n eigen Apple family, maar gebruikt wel mijn domein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:41
Zelf destijds (toen Google photos unlimited niet meer unlimited was) naar improvmx overgestapt. Vind Gmail wel makkelijk in gebruik namelijk... En heb nog geen andere mailbox gevonden die even fijn werkt.

En ik gebruik voor elke site een catch-all. Als "dienst@achternaam.nl". Als er dan ergens spam weg komt weet ik meteen waar ik het moet zoeken. Tot ju toe trouwens geen spam na een jaar... Behalve op het info-adres welke ik nooit gebruik.

Verder Jottacloud voor "onbeperkte" opslag. Snelheid wordt beperkt vanaf 5TB, maar vanaf 10+ word het echt traag (en zelfs dan is het nog acceptabel voor de dagelijkse foto-backup).

EDIT: Met ImprovMX gebruikte ik niet mijn domein-email. En dat was best lastig met DKIM, dmarc en allerlei termen die ik niet ken :+

Uiteindelijk voor ZoHo gegaan. En dat werkt prima. Email uit Gmail word nu geimporteerd. en 5GB moet ik wel ff mee vooruit kunnen. Heeft de optie tot CatchAll, wat ik wel nodig heb :+

[ Voor 42% gewijzigd door Waah op 07-02-2022 02:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largo
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 24-06 08:31

Largo

Donderdraak

rob1985 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 19:53:
[...]

Hoe deel je buiten je familie? Moeten ze niet onderdeel zijn van je family in iCloud? Mijn broer heeft namelijk z’n eigen Apple family, maar gebruikt wel mijn domein.
Ja dat heb ik niet opgelost, ik denk dat dat niet kan.
Mijn vader en neef hebben geen familieaccounts dus die stop ik er bij mij bij. Maar je kan niet bij 2 families behoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rob1985
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09-09 21:32
Largo schreef op zondag 6 februari 2022 @ 23:42:
[...]

Ja dat heb ik niet opgelost, ik denk dat dat niet kan.
Mijn vader en neef hebben geen familieaccounts dus die stop ik er bij mij bij. Maar je kan niet bij 2 families behoren.
Ik denk dat ik eerst maar eens Kpn ga proberen. Gratis is altijd welkom, alleen jammer dat die geen push functionaliteit heeft. En anders ga ik wel via Microsoft 365 family.

Jammer dat zowel Google als Microsoft niet een betaalbaar particulier alternatief heeft voor hun zakelijke pakketten met een eigen domein. Particulier gebruik kent voor hen ook minder verplichtingen dus zou ook goedkoper moeten kunnen. Het wordt dan alleen lastig voor hen om te controleren of je een bedrijf of particulier bent, anders gaat elk bedrijf (mits niet te groot) gebruik maken van de particuliere variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plompie
rob1985 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 09:18:
[...]

Jammer dat zowel Google als Microsoft niet een betaalbaar particulier alternatief heeft voor hun zakelijke pakketten met een eigen domein. Particulier gebruik kent voor hen ook minder verplichtingen dus zou ook goedkoper moeten kunnen. Het wordt dan alleen lastig voor hen om te controleren of je een bedrijf of particulier bent, anders gaat elk bedrijf (mits niet te groot) gebruik maken van de particuliere variant.
Het @gmail.com of @outlook.com is behoorlijk sterke gratis reclame. Ook als een soort van ‘endorsement’ dat het wel goed moet zijn als zoveel andere in je omgeving het ook gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ik wil nu ook gebruik gaan maken van een google personal account, maar het lukt mij helaas ook niet om die user toe te voegen aan mijn google home. Als ik zelf toegang vraag krijg ik de foutmelding: "Verzoek om lid te worden niet verstuurd"

Als ik mijn andere user probeer uit te nodigen "Kan uitnodiging nu niet versturen"

Het is lekker irritant dat het allemaal gescheiden systemen lijken, die soms een klein beetje integreren.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Het werkt inderdaad niet met Google Home (en ook niet met Stadia)., maar dat heeft verder niks met de migratie te maken toch? Ik gebruik voor die dingen een normaal gmail account.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Marzman schreef op maandag 7 februari 2022 @ 12:28:
Het werkt inderdaad niet met Google Home (en ook niet met Stadia)., maar dat heeft verder niks met de migratie te maken toch? Ik gebruik voor die dingen een normaal gmail account.
Ik gebruik het nu juist wel met mijn gsuite account, en wil het overzetten naar een normaal account. Maar dat lukt niet. Op zich kan ik mijn nest hubs ook wel weer factory resetten en aan een nieuw huis toevoegen, maar dan moet ik ook al mijn settings/activities e.d. weer opnieuw gaan configureren.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Laatst online: 11:22

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Woy schreef op maandag 7 februari 2022 @ 12:18:
Ik wil nu ook gebruik gaan maken van een google personal account, maar het lukt mij helaas ook niet om die user toe te voegen aan mijn google home. Als ik zelf toegang vraag krijg ik de foutmelding: "Verzoek om lid te worden niet verstuurd"

Als ik mijn andere user probeer uit te nodigen "Kan uitnodiging nu niet versturen"

Het is lekker irritant dat het allemaal gescheiden systemen lijken, die soms een klein beetje integreren.
Je hebt nu Assistant op je Gsuite account? Zit dan niets anders op dan opnieuw te beginnen, je kunt geen Gsuite en Gmail met elkaar mixen helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Beekforel schreef op maandag 7 februari 2022 @ 12:39:
[...]

Je hebt nu Assistant op je Gsuite account? Zit dan niets anders op dan opnieuw te beginnen, je kunt geen Gsuite en Gmail met elkaar mixen helaas.
Ja inderdaad. Maar deze link deed mij vermoeden dat het wel zou moeten kunnen: https://apps.google.com/s...UnuFlow&trigger_context=a
Users can also set up multiple accounts at once on their Assistant devices. For details, see Use multiple accounts at once on your Google Assistant devices
En op de pagina die gelinked wordt:
When you set up multiple accounts on a device, you can get calendar updates from all your accounts while you stay signed in to one. On some Smart Displays, you can also join a video call with Meet, even if your primary Google Account isn’t through work or school.
Maar dat lukt mij dus niet om in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Laatst online: 11:22

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ik ben er, weliswaar een 1,5 jaar geleden, een tijd mee bezig geweest maar kreeg het nooit goed werkend.

Beschrijft de link niet juist andersom? Een persoonlijk account wat toegang kan krijgen tot je Gsuite account?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Woy schreef op maandag 7 februari 2022 @ 12:39:
[...]

Ik gebruik het nu juist wel met mijn gsuite account, en wil het overzetten naar een normaal account. Maar dat lukt niet. Op zich kan ik mijn nest hubs ook wel weer factory resetten en aan een nieuw huis toevoegen, maar dan moet ik ook al mijn settings/activities e.d. weer opnieuw gaan configureren.
Is het niet ook een Google Account? Dat is weer wat anders. Bij mij heeft dat namelijk nooit gewerkt met Google Suite :p

Heel duidelijk is het allemaal niet meer wat de verschillende accounts kunnen.

/▌

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 10:44
De gratis periode van Workspace lijkt verlengd de zijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oGG5HYUfaQP8cDq1enbu8hni0Gg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0T5ttkqLX9qPSqSr1q0hXIdG.png?f=fotoalbum_large

De vraag is, geldt dit voor iedereen die al op "upgraden naar Workspace" heeft gedrukt of enkel voor de mensen die nog moeten drukken? Want in het 2e geval lijkt het mij erg verstandig om de upgrade van Gsuite naar Workspace niet te doen en te wachten tot mei.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ja ik was al van plan om te wachten, het schuift gewoon mee op zo te zien ;) Niet iedereen krijgt ook de mail op hetzelfde moment dus dat is wel zo eerlijk om iedereen evenveel tijd te geven.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Marzman schreef op maandag 7 februari 2022 @ 13:05:
Ja ik was al van plan om te wachten, het schuift gewoon mee op zo te zien ;) Niet iedereen krijgt ook de mail op hetzelfde moment dus dat is wel zo eerlijk om iedereen evenveel tijd te geven.
Dit komt van een Gsuite die al in de eerste fase een bericht heeft gehad. Het is mij een raadsel verder, maar ik zou als je niet hoeft vooral achterover leunen en wachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Ik ga sowieso wachten tot duidelijk wordt wat de migratie-opties zijn. Vooral ook omdat nog niet duidelijk is of je die opties nog wel krijgt als je eenmaal hebt gekozen voor Workspaces.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zenith
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
.oisyn schreef op maandag 7 februari 2022 @ 13:15:
Ik ga sowieso wachten tot duidelijk wordt wat de migratie-opties zijn. Vooral ook omdat nog niet duidelijk is of je die opties nog wel krijgt als je eenmaal hebt gekozen voor Workspaces.
Hier ook, ben benieuwd wat het voorstel is wat volgens het ingevulde webform is. Volgens mij krijg je het voorstel rond April? Ik heb zelf maar 1 user (mijzelf). :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Marzman schreef op maandag 7 februari 2022 @ 12:53:
[...]

Is het niet ook een Google Account? Dat is weer wat anders. Bij mij heeft dat namelijk nooit gewerkt met Google Suite :p

Heel duidelijk is het allemaal niet meer wat de verschillende accounts kunnen.
Nee het is zeker een GSuite account, dat werkt in de basis prima ( Al zijn er wel een aantal dingen beperkt ), maar bijvoorbeeld mijn google photos is ook gewoon op mijn GSuite account, en die zijn gewoon toegankelijk via Google Home.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Drardollan schreef op maandag 7 februari 2022 @ 13:00:
De gratis periode van Workspace lijkt verlengd de zijn:
[Afbeelding]

De vraag is, geldt dit voor iedereen die al op "upgraden naar Workspace" heeft gedrukt of enkel voor de mensen die nog moeten drukken? Want in het 2e geval lijkt het mij erg verstandig om de upgrade van Gsuite naar Workspace niet te doen en te wachten tot mei.
Dat is eigenlijk ook stom. Als je een flexible plan neemt krijg je een half jaar gratis, en dan nog een jaar 50%, als je een anual plan neemt krijg je die korting niet.

En inderdaad vreem dat de 100% kortingsperiode afhankelijk is van het moment waarop je overschakelt. Nu kun je inderdaad beter zo lang mogelijk wachten. Of bedoel je juist dat deze persoon al eerder overgeschakeld is, en dat die datum van de korting ook op blijft schuiven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Woy schreef op maandag 7 februari 2022 @ 14:00:
[...]

Dat is eigenlijk ook stom. Als je een flexible plan neemt krijg je een half jaar gratis, en dan nog een jaar 50%, als je een anual plan neemt krijg je die korting niet.

En inderdaad vreem dat de 100% kortingsperiode afhankelijk is van het moment waarop je overschakelt. Nu kun je inderdaad beter zo lang mogelijk wachten. Of bedoel je juist dat deze persoon al eerder overgeschakeld is, en dat die datum van de korting ook op blijft schuiven?
Nee, we zijn net overgeschakeld met deze Gsuite. Als test om te zien hoe dat allemaal loopt.

Ik vraag mij dus af wat andere mensen die al eerder overgegaan zijn zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
In dat opzicht ben ik eigenlijk ook wel benieuwd wat ze qua migratie aanbieden voor Google One. Ik heb op mijn workspace voor mijn "personal" account ook een extra subscription voor 100GB extra space die tot october doorloopt. Die zou ik eigenlijk wel gewoon naar mijn nieuwe persoonlijke google account over willen zetten.

Het zou wel vreemd zijn als ik daar geen gebruik meer van zou kunnen maken omdat ze een ander product opheffen.

( Al ben ik vrijwel zeker wel van plan om mijn workspace om te zetten naar business starter, maar tegelijkertijd wil ik wel de koppeling met alle andere services weghalen, en puur alleen mijn mail via de workspace laten lopen. )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19-09 19:10

Ersus

Zuid-Limburg

Tijntje schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 09:45:
Weet er iemand een goede manier om Photos te migreren van een Workspace account naar een prive account?
Heb de Share library with partner geprobeerd maar die wil de uitnodiging niet verzenden.
Via Take Out krijg ik een berg duplicates omdat het een folder is van een Album en diezelfde foto zit dan ook de map van dat jaar. Natuurlijk zitten niet alle foto's in een eigen album dus is het lastig ze te scheiden

EDIT:
Met DupeGuru heb ik alle fotos kunnen ontdubbelen. Nu kan ik ze vermoedt ik met de hand weer uploaden
Ik heb vandaag mijn eigen ca 800 documenten, sheets en pdf files omgezet naar mijn gmail account.
- vanuit g suite delen met je privé gmail account
- dan in je privé gmail van de gedeelde files een kopie maken, zodat je eigenaar bent van de gekopieerde files
- de kopieën dan verplaatsen naar een eigen aangemaakte map, zodat je eigenaar bent van die map en files
- met een programma (ik gebruik Q Space op macos) 'Kopie van ' uit de naam halen via de rename functie.

Emails kun je makkelijk via Imap en je mailprogramma omzetten.
- oude g suite account met imap aanleggen in je mailprogramma
- nieuwe mail account aanleggen met imap in datzelfde mailprogramma
- oude mail middels meervoudige selectie verslepen naar het nieuwe account.

Dit was voor mij de makkelijkste manier.
Je schuift de mails van het ene account naar je het andere account.
Wel handig als je alvast je mx record of iets aanpast zodat de email reeds doorgestuurd wordt of hoe je het ook wenst.

En later moet ik nog maar zien hoe het gaat werken met de android aankopen...

24.3kWp Oost West | SMA Tripower x 15-50 | SmartSolar 450/200 | 150kWh LFP | Victron Multiplus 6x 8kVA / 48kVA | Gasloos | 500m2 bj 1900 | Fujitsu Split WP Boiler & Multisplit Airconditioner

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niwla
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:27

Niwla

dat dus....

Ik volg dit topic al een tijdje met veel belangstelling. Sinds 2005 Google Apps-gebruiker.
Ik merk dat het instellen van Google Apps toentertijd wel het maximum van mijn kunnen was zeg maar 8)
Ik zie hier kreten voorbij komen die ik nog nooit eerder gezien heb (SPF, DKIM, DMARC).

Ik hoop dat er straks een duidelijk migratieplan vanuit google komt of dat er t.z.t. tutorials op sesamstraat-niveau verschijnen zodat ook niet-tweakers eenvoudig kunnen overstappen. Anders verwacht ik dat heel wat niet-wetende gebruikers straks ineens geen mail meer ontvangen :'( O-) :z

niets moet......behalve adem halen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
Niwla schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 08:17:
Ik volg dit topic al een tijdje met veel belangstelling. Sinds 2005 Google Apps-gebruiker.
Ik merk dat het instellen van Google Apps toentertijd wel het maximum van mijn kunnen was zeg maar 8)
Ik zie hier kreten voorbij komen die ik nog nooit eerder gezien heb (SPF, DKIM, DMARC).

Ik hoop dat er straks een duidelijk migratieplan vanuit google komt of dat er t.z.t. tutorials op sesamstraat-niveau verschijnen zodat ook niet-tweakers eenvoudig kunnen overstappen. Anders verwacht ik dat heel wat niet-wetende gebruikers straks ineens geen mail meer ontvangen :'( O-) :z
Ik neem aan dat met name technische mensen een Gsuite hebben, ook "back in the days" was dat niet iets wat iedereen zomaar kon doen. Er zal wel een groep zijn waarvan de beheerder weggevallen is, die groep gaat het lastig krijgen.

Ik verwacht geen Jip en Janneke handleiding vanuit Google eigenlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:41
Niwla schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 08:17:

De diensten waar je naartoe kan (iig voor email) hebben vaak hele simpele handleidingen die je stap-voor-stap door het proces begeleiden. Een soort installer.

Voor SPF/DKIM/DMARC moet je wat DNS-regeltjes aan je domein toevoegen. Wat precies wordt exact kan en klaar aangeleverd. Na aanmaken druk je op "Check" en dan controleert men of het goed staat. In principe zijn dat beveiligingsdingetjes zodat men weet dat het geen spam is dat op andermans naam verstuurd is, maar vanaf jouw eigen domein.

Het klinkt eng, maar is niet zo lastig.

Tenzij je iets heel speciaals wilt, maar dan zou je bij G Suite daar ook al mee te maken hebben gehad.

[ Voor 5% gewijzigd door Waah op 08-02-2022 08:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Recent heb ik een nieuw workspace account aangemaakt voor een nonprofit (sportvereniging), en tegenwoordig is het nog simpeler om DNS instellingen te doen. (afhankelijk van waar je DNS is ondergebracht)

Kreeg de melding: 'we zien dat je domein bij transip zit'
Login met transip gegevens, druk ergens op 'accepteren' oid, en alles werd automatisch ingesteld en geverifieerd.
Niks wachten tot DNS records overal verwerkt waren, gewoon per direct alles geregeld.

Afhankelijk van waar de migratie naartoe moet, denk ik dat iedereen die het toen lukte om het in te stellen, dat nu ook moet lukken. Desnoods met een (youtube) tutorial erbij ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hemiparo
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Ik ben al jaren blije gebruiker (alleen voor mail voor familie gekoppeld aan mijn eigen domein) en probeer dit topic te volgen maar het is er een met veel activiteit!

Betalen voor een dienst is niet eens het probleem maar hetgeen nu voorgesteld is wordt wel prijzig.
Heb in totaal 5 gebruikers die actief gebruikt worden..
Ik hoop dat er straks of een gereduceerd tarief komt of toch een goede workaround voor ergens anders.

Destijds moest ik 'alleen' de NAME records aanpassen naar Google maar eerlijk gezegd: geen idee hoe ik dat destijds gedaan heb...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D43m0n
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:28
Ik volg dit topic ook met belangstelling. Ik heb sinds 2011 of 2012 G Suite in gebruik voor m'n eigen gezin, met maar 3 gebruikers. Ik heb er op dit moment 2 domeinen aan gekoppeld. Het ene domein gebruiken we actief voor e-mail en het andere is min of meer slapend maar gebruik ik vooral voor testen/controle voordat ik wat doorvoer op het andere domein. We zitten met ons gezin in 't Apple ecosysteem en hadden al een iCloud abonnement wat we met 't gezin delen. Door de feature uitbreiding met iCloud+ sinds WWDC '21 is het eigenlijk een no-brainer dat ik dat als eerste onderzoek.

Ik heb de alternatieven die in dit topic genoemd zijn ook bekeken want het aanbod vanuit Google, dat vind ik te gortig voor maar 3 gebruikers die alleen wat mailen. Dat is 't enige wat we gebruiken van G Suite, de rest echt niet. De gedeelde gezinsagenda hadden we al in iCloud zitten via Family Sharing.

De optie voor Microsoft 365 Family lijkt aantrekkelijk gezien 't bedrag en wat je ervoor krijgt, maar onze domeinen staan niet bij GoDaddy en gaan daar ook niet heen. Het beschreven trucje lijkt interessant en eigenlijk ook vreemd dat 't steeds nog lukt op die manier. Ik kan me voorstellen dat GoDaddy daar een keer lucht van krijgt en gaat reclameren bij Microsoft om dat partnership tussen beide bedrijven te respecteren door dat trucje onmogelijk te maken. En als je daarna wat wilt wijzigen, lukt dat daarna dan nog? Zou je dan bij die techreuzen wat voor elkaar krijgen als je vastloopt?

Ik probeer het dan dichter bij huis (Europa) te zoeken of bij een partij die ik al langer ken (Apple). Ik heb gekeken naar het aanbod van Soverin maar ik lees daar uiteenlopende ervaringen. En dan twijfel ik nog een beetje als ik via iCloud+ een eigen domein kan opvoeren.

Daar ben ik inmiddels mee bezig en loop wel tegen wat dingen aan waar ik de hulp nodig heb van Apple Support, dat wil ik hier meegeven;

Ons gezin bestaat uit 3 personen; ik, m'n partner en ons kind van 10 jaar. Dat laatste Apple ID is dus gebonden aan Schermtijd waardoor we enigszins zicht hebben op wat er op die apparaten gebeurd en dat aankopen via de App Store door ons simpel en inzichtelijk uitgevoerd kunnen worden. Ook heb ik via Schermtijd beperkingen opgelegd op materiaal en privacy. Daar zit waarschijnlijk iets waar je rekening mee moet houden als je voor je kind een eigen e-mailadres op je eigen domein wil regelen. Je kunt namelijk met Schermtijd wijzigingen op accounts beperken voor je kind's Apple ID. Ik liep daar tegenaan en Apple Support kwam daar niet mee als punt van aandacht om te controleren. Inmiddels heb ik dat wel teruggekoppeld naar Apple Support.

Het andere issue waar ik tegenaan liep, was dat ons kind vanuit iCloud.com/settings niet het eigen domein kon kiezen om daarna een eigen e-mailadres te kiezen. Ons kind heeft een Apple ID op basis van een van onze eigen domeinen, dus niet op basis van een @iCloud.com e-mailadres, dat had ons kind nog niet. Ik vermoed dat het hebben van een e-mailadres van @iCloud.com een vereiste is om een e-mailadres op je eigen domein toe te kunnen voegen. Zodra ik voor ons kind "mailen met iCloud" aanzette op de iPhone, kon een @iCloud.com e-mailadres gemaakt worden. Pas daarna kon ons kind in iCloud.com/settings ons domein kiezen om ook een eigen e-mailadres op 't eigen domein aan te maken. Dit soort dingen vond ik niet in de handleidingen van Apple. Apple Support checkte dat ook niet bij me aan de telefoon. Ook dit heb ik inmiddels teruggekoppeld aan Apple Support.

En nog wat dingen die handig kunnen zijn als je met iCloud+ dit wil doen:
  • Bij toevoegen eigen van je eigen domein "delen met gezin" niet vergeten aan te zetten, anders kan alleen jij aan de slag met je domein en je gezinsleden niet.
  • Voordat je wat probeert met e-mailadressen namens je gezinsleden, kijk uit dat je niet bij je eigen Apple ID met het beoogde e-mailadres van je gezinslid gaat klooien. Stel je wil bij ieder gezinslid het format voornaam@domein gebruiken en je maakt daar een foutje in waardoor het gekoppeld wordt aan je eigen Apple ID, dan kan je gezinslid dat format niet meer gebruiken. Je gezinslid zal dan de melding krijgen dat dat e-mailadres al gekoppeld is een aan ander Apple ID. Kennelijk wordt elk e-mailadres dat ooit ergens aan een Apple ID gekoppeld is gelocked en kan niemand anders dat ooit nog gebruiken. Dit zal vanwege identiteitsfraude zo uitgevoerd zijn. Dit heb ik dus meegemaakt in de periode dat iCloud+ dit nog in de beta fase aanbood. Ik kon dat voornaam@domein e-mailadres niet bij mijn eigen Apple ID terugvinden en dus ook niet verwijderen. Apple Support gaat achterhalen voor me of die adressen in voornaam@domein weer vrijgegeven kunnen worden voor m'n andere gezinsleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

D43m0n schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 10:18:
Het beschreven trucje lijkt interessant en eigenlijk ook vreemd dat 't steeds nog lukt op die manier. Ik kan me voorstellen dat GoDaddy daar een keer lucht van krijgt en gaat reclameren bij Microsoft om dat partnership tussen beide bedrijven te respecteren door dat trucje onmogelijk te maken.
Om hier even op in te haken, volgens mij is Microsoft helemaal niet zo getrouwd met GoDaddy daaromtrent. Ze laten duidelijk doorschemeren dat de feature *op dit moment* alleen nog werkt met GoDaddy
I already own a domain that's registered with a provider other than GoDaddy. Can I set up a personalized email address in Outlook.com?
At the moment, we only support connecting domains managed by GoDaddy with Outlook.com.
Maar goed, geen garanties natuurlijk.
En als je daarna wat wilt wijzigen, lukt dat daarna dan nog?
Als je je DNS settings naderhand aanpast, dan zegt outlook.com dat je domein nog in de setup-fase is. Maar aangemaakte emailadressen blijven wel werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nrdnmg
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-09 10:00
Ook ik ben al sinds jaren een gebruiker van GSuite, 1 domein en 5 mailadressen. Al meelezend hier in het topic heb ik nog niet de juiste oplossing gevonden, ik neig naar Office365. Zeker omdat dit betaalbaar is (je kunt met flinke korting jaarlijks verlengen) én je ook direct officiele licenties van het office pakket hebt voor alle gezinsleden.

Nu weet ik inderdaad van die work-around voor GoDaddy. Op zich prima te gebruiken maar ik ben wel wat terughoudend omdat je niet weet hoe lang dit stand gaat houden. Ergens snap ik Microsoft ook niet dat ze het niet gewoon vrij geven, of het nu wel of niet via GoDaddy loopt.
Dat je geen garantie hebt dat het blijft werken via de work-around houdt het mij nu nog wel tegen.

Ik lees ook meerdere reacties van mensen dat verhuizen naar GoDaddy geen! optie is. Maar een echte reden daarvoor lees ik dan weer niet. Wat is er mis met het verhuizen van je domein naar GoDaddy?
In mijn geval gebruik ik het alleen als domein voor email, ik gebruik geen webhosting oid.
Kan iemand mijn ogen openen en aangeven waarom GoDaddy eigenlijk een no-go(Daddy) is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poster
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Godaddy heeft geen .nu domeinen. Dan houdt het voor mij op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla

Niwla

dat dus....

Ik volg dit topic ook met belangstelling. Ik heb sinds 2011 of 2012 G Suite in gebruik voor m'n eigen gezin, met maar 3 gebruikers. Ik heb er op dit moment 2 domeinen aan gekoppeld. Het ene domein gebruiken we actief voor e-mail en het andere is min of meer slapend maar gebruik ik vooral voor testen/controle voordat ik wat doorvoer op het andere domein. We zitten met ons gezin in 't Apple ecosysteem en hadden al een iCloud abonnement wat we met 't gezin delen. Door de feature uitbreiding met iCloud+ sinds WWDC '21 is het eigenlijk een no-brainer dat ik dat als eerste onderzoek.

Ik heb de alternatieven die in dit topic genoemd zijn ook bekeken want het aanbod vanuit Google, dat vind ik te gortig voor maar 3 gebruikers die alleen wat mailen. Dat is 't enige wat we gebruiken van G Suite, de rest echt niet. De gedeelde gezinsagenda hadden we al in iCloud zitten via Family Sharing.

De optie voor Microsoft 365 Family lijkt aantrekkelijk gezien 't bedrag en wat je ervoor krijgt, maar onze domeinen staan niet bij GoDaddy en gaan daar ook niet heen. Het beschreven trucje lijkt interessant en eigenlijk ook vreemd dat 't steeds nog lukt op die manier. Ik kan me voorstellen dat GoDaddy daar een keer lucht van krijgt en gaat reclameren bij Microsoft om dat partnership tussen beide bedrijven te respecteren door dat trucje onmogelijk te maken. En als je daarna wat wilt wijzigen, lukt dat daarna dan nog? Zou je dan bij die techreuzen wat voor elkaar krijgen als je vastloopt?

Ik probeer het dan dichter bij huis (Europa) te zoeken of bij een partij die ik al langer ken (Apple). Ik heb gekeken naar het aanbod van Soverin maar ik lees daar uiteenlopende ervaringen. En dan twijfel ik nog een beetje als ik via iCloud+ een eigen domein kan opvoeren.

Daar ben ik inmiddels mee bezig en loop wel tegen wat dingen aan waar ik de hulp nodig heb van Apple Support, dat wil ik hier meegeven;

Ons gezin bestaat uit 3 personen; ik, m'n partner en ons kind van 10 jaar. Dat laatste Apple ID is dus gebonden aan Schermtijd waardoor we enigszins zicht hebben op wat er op die apparaten gebeurd en dat aankopen via de App Store door ons simpel en inzichtelijk uitgevoerd kunnen worden. Ook heb ik via Schermtijd beperkingen opgelegd op materiaal en privacy. Daar zit waarschijnlijk iets waar je rekening mee moet houden als je voor je kind een eigen e-mailadres op je eigen domein wil regelen. Je kunt namelijk met Schermtijd wijzigingen op accounts beperken voor je kind's Apple ID. Ik liep daar tegenaan en Apple Support kwam daar niet mee als punt van aandacht om te controleren. Inmiddels heb ik dat wel teruggekoppeld naar Apple Support.

Het andere issue waar ik tegenaan liep, was dat ons kind vanuit iCloud.com/settings niet het eigen domein kon kiezen om daarna een eigen e-mailadres te kiezen. Ons kind heeft een Apple ID op basis van een van onze eigen domeinen, dus niet op basis van een @iCloud.com e-mailadres, dat had ons kind nog niet. Ik vermoed dat het hebben van een e-mailadres van @iCloud.com een vereiste is om een e-mailadres op je eigen domein toe te kunnen voegen. Zodra ik voor ons kind "mailen met iCloud" aanzette op de iPhone, kon een @iCloud.com e-mailadres gemaakt worden. Pas daarna kon ons kind in iCloud.com/settings ons domein kiezen om ook een eigen e-mailadres op 't eigen domein aan te maken. Dit soort dingen vond ik niet in de handleidingen van Apple. Apple Support checkte dat ook niet bij me aan de telefoon. Ook dit heb ik inmiddels teruggekoppeld aan Apple Support.

En nog wat dingen die handig kunnen zijn als je met iCloud+ dit wil doen:
  • Bij toevoegen eigen van je eigen domein "delen met gezin" niet vergeten aan te zetten, anders kan alleen jij aan de slag met je domein en je gezinsleden niet.
  • Voordat je wat probeert met e-mailadressen namens je gezinsleden, kijk uit dat je niet bij je eigen Apple ID met het beoogde e-mailadres van je gezinslid gaat klooien. Stel je wil bij ieder gezinslid het format voornaam@domein gebruiken en je maakt daar een foutje in waardoor het gekoppeld wordt aan je eigen Apple ID, dan kan je gezinslid dat format niet meer gebruiken. Je gezinslid zal dan de melding krijgen dat dat e-mailadres al gekoppeld is een aan ander Apple ID. Kennelijk wordt elk e-mailadres dat ooit ergens aan een Apple ID gekoppeld is gelocked en kan niemand anders dat ooit nog gebruiken. Dit zal vanwege identiteitsfraude zo uitgevoerd zijn. Dit heb ik dus meegemaakt in de periode dat iCloud+ dit nog in de beta fase aanbood. Ik kon dat voornaam@domein e-mailadres niet bij mijn eigen Apple ID terugvinden en dus ook niet verwijderen. Apple Support gaat achterhalen voor me of die adressen in voornaam@domein weer vrijgegeven kunnen worden voor m'n andere gezinsleden.
Bedankt voor je uitgebreide schrijven. Zeker handig!

Heb jij straks 1 domein overgebracht naar de icloud-family of beide domeinen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla

Niwla

dat dus....

Drardollan schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 08:48:
[...]

Ik neem aan dat met name technische mensen een Gsuite hebben, ook "back in the days" was dat niet iets wat iedereen zomaar kon doen. Er zal wel een groep zijn waarvan de beheerder weggevallen is, die groep gaat het lastig krijgen.

Ik verwacht geen Jip en Janneke handleiding vanuit Google eigenlijk.
Klopt. Toen ook allemaal wel zelf gedaan maar toen waren er verschillende tutorials online te vinden die me er doorheen geholpen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla

Niwla

dat dus....

Waah schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 08:53:
[...]

De diensten waar je naartoe kan (iig voor email) hebben vaak hele simpele handleidingen die je stap-voor-stap door het proces begeleiden. Een soort installer.

Voor SPF/DKIM/DMARC moet je wat DNS-regeltjes aan je domein toevoegen. Wat precies wordt exact kan en klaar aangeleverd. Na aanmaken druk je op "Check" en dan controleert men of het goed staat. In principe zijn dat beveiligingsdingetjes zodat men weet dat het geen spam is dat op andermans naam verstuurd is, maar vanaf jouw eigen domein.

Het klinkt eng, maar is niet zo lastig.

Tenzij je iets heel speciaals wilt, maar dan zou je bij G Suite daar ook al mee te maken hebben gehad.
Bedankt voor je uitleg. Misschien maakt onbekend ook wel onbemind en moet ik gewoon beginnen. _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Volgens mij heb je dat voor Google Apps of G Suite ook ooit moeten doen, was ook een check op dns dacht ik :) Het zal ongeveer hetzelfde zijn.

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sverzijl
  • Nu online
Het andere issue waar ik tegenaan liep, was dat ons kind vanuit iCloud.com/settings niet het eigen domein kon kiezen om daarna een eigen e-mailadres te kiezen. Ons kind heeft een Apple ID op basis van een van onze eigen domeinen, dus niet op basis van een @iCloud.com e-mailadres, dat had ons kind nog niet. Ik vermoed dat het hebben van een e-mailadres van @iCloud.com een vereiste is om een e-mailadres op je eigen domein toe te kunnen voegen.
Klopt, daar liep ik zelf ook tegenaan. Onze Apple ID's waren al voornaam@achternaam.nl en bij ieder account moest ik een @icloud.com adres aanmaken om email te kunnen gebruiken.

En wil je email buiten het Apple ecosysteem (bijv. Outlook) gebruiken dan moet je ook een App-specific password aanmaken en IMAP configureren met je @icloud.com adres (en niet met je Apple ID). Duurde even voordat ik dat uitgevonden had (wel dat ik app-specific password aan moest maken, maar niet dat aanloggen met mijn oorspronkelijke Apple ID niet werkt)

Wat ik ook irritant vond is dat je mailaccount op iOS simpelweg 'iCloud' heet. En voor zover ik gezien heb is deze naam niet te wijzigen. Met een stuk of 10 mailaccounts is het toch wel fijn om ze ieder een duidelijke naam te kunnen geven. Als workaround heb ik mijn 'iCloud mailaccount' nu maar als IMAP account toegevoegd (en 'iCloud mail' zelf uitgezet)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D43m0n
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:28
nrdnmg schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 11:31:

Ik lees ook meerdere reacties van mensen dat verhuizen naar GoDaddy geen! optie is. Maar een echte reden daarvoor lees ik dan weer niet. Wat is er mis met het verhuizen van je domein naar GoDaddy?
In mijn geval gebruik ik het alleen als domein voor email, ik gebruik geen webhosting oid.
Kan iemand mijn ogen openen en aangeven waarom GoDaddy eigenlijk een no-go(Daddy) is?
Ik heb op diverse plekken op 't Internet uiteenlopende ervaringen gelezen over GoDaddy; de tendens die ik er uitgehaald heb is dat als 't werkt is 't prima maar dat als dat niet 't geval is, dat je dan veel succes gewenst wordt. Dit is natuurlijk totaal niet representatief maar jubel-verhalen heb ik er niet over gevonden in dat middagje lezen. Maar die kunnen er vast zijn hoor.

Mijn voornaamste reden is dat ik voor mijn domeinen met een Europees bedrijf zaken wil doen. Dat is langzaam gevoed de afgelopen jaren door verschillen in wetgeving en bescherming van consumentenrecht in Europa. Niet echt gestoeld op specifieke wetteksten of zo, maar de consument heeft in Europa (Nederland) meer bescherming dan daarbuiten volgens mij.
Niwla schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 12:50:
[...]

Bedankt voor je uitgebreide schrijven. Zeker handig!

Heb jij straks 1 domein overgebracht naar de icloud-family of beide domeinen ?
Ik ga voor beide domeinen iCloud+ gebruiken om mail te versturen en ontvangen. Het ene domein wat nu al over is houd ik voor testen van features en controle. Het andere domein is al wel gevalideerd in iCloud+ maar ik moet de MX-records nog in prioriteit aanpassen en dan is dat wat DNS betreft ook over. Maar voordat ik dat doe wil ik eerst antwoord hebben op mijn vraag aan Apple Support. De mate waarin Apple Support mij kan helpen hierin is voor mij een indicator of ik iCloud+ als "tijdelijke mailprovider" ga beschouwen om op tijd bij G Suite weg te zijn om daarna wat meer tijd te hebben om te kijken hoe de rest van de wereld omgegaan is met deze stap van Google. Soverin heeft ook mijn aandacht, bijvoorbeeld. Maar Mailbox.org lijkt me ook interessant. En als klant van KPN zou dat ook nog een optie kunnen zijn. DKIM wil ik wel blijven gebruiken, dan kan ik DMARC toe blijven passen met het reject policy.
sverzijl schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 15:41:
[...]

Klopt, daar liep ik zelf ook tegenaan. Onze Apple ID's waren al voornaam@achternaam.nl en bij ieder account moest ik een @icloud.com adres aanmaken om email te kunnen gebruiken.

En wil je email buiten het Apple ecosysteem (bijv. Outlook) gebruiken dan moet je ook een App-specific password aanmaken en IMAP configureren met je @icloud.com adres (en niet met je Apple ID). Duurde even voordat ik dat uitgevonden had (wel dat ik app-specific password aan moest maken, maar niet dat aanloggen met mijn oorspronkelijke Apple ID niet werkt)

Wat ik ook irritant vond is dat je mailaccount op iOS simpelweg 'iCloud' heet. En voor zover ik gezien heb is deze naam niet te wijzigen. Met een stuk of 10 mailaccounts is het toch wel fijn om ze ieder een duidelijke naam te kunnen geven. Als workaround heb ik mijn 'iCloud mailaccount' nu maar als IMAP account toegevoegd (en 'iCloud mail' zelf uitgezet)
Da's een goeie inderdaad, alles wat je per Apple ID aan eigen domeinen en eventuele aliassen in gebruik hebt komt binnen in die ene @iCloud.com mailbox. Ik en mijn gezinsleden gebruiken echter alleen ons "primaire" domein dus een behoefte aan overzicht welk e-mailadres gebruikt is hebben we niet. Zoals gezegd zitten we met z'n allen in 't Apple ecosysteem; allemaal een iPhone. Partner en ik gebruiken samen 1 iPad met meerdere mailboxen, dus 1 van onze mailboxen bij iCloud zullen we dan als IMAP account daar moeten toevoegen. Ons kind heeft daarnaast ook een iPad in gebruik. En ik heb dan nog een MacBook Pro in gebruik. M'n partner wil graag bij 't bekende en vertrouwde Windows blijven dus daar zal vast Thunderbird gebruikt (blijven) worden nadat 't mailen van G Suite naar iCloud+ overgaat via IMAP. Maar wat ik nog wil bekijken is of iCloud voor Windows enigszins werkt via Outlook. Want dan zou misschien de gedeelde gezinsagenda via iCloud ook in Outlook op Windows beschikbaar zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterf
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-09 06:36
Wat ik nog niet echt gezien heb, en waar ik denk voor te gaan. Maar vooral eerst afwachten en zien wat Google nog doet, of welke richting ze uitgaan.

- Cloud Identity Free activeren
- Als migratie tool eraan komt alle mailarchief overzetten van voornaam@achternaam.tld naar voornaam.achternaam@gmail.com

En email routing opzetten van CloudFlare die uit closed beta is gegaan: https://blog.cloudflare.com/email-routing-open-beta/

En in gmail dan afzender adres aanpassen naar voornaam@achternaam.tld

https://blog.cloudflare.c...cloudflare-email-routing/

In ons geval gaat het over 2 gsuite accounts met telkens een paar gezinsleden.

p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

@peterf Dat is al een aantal keer voorbij gekomen ;). De stap die je nog mist is een SMTP server, als je ook mail wil versturen met als afzender je domein. Want zonder DKIM record komt ie in de spambox bij een Outlook/Exchange account als je Google je mail laat versturen.

Ik zit zelf bij Freedom Internet, daar kan ik willekeurige domeinen koppelen en dus hun SMTP server gebruiken vanuit Gmail. Andere opties zijn mailverstuurders als Mailjet (gratis 200 mails per dag), maar dan wordt ie gelabled als reclame (geen spam) in Gmail mailboxen, dus dat is ook niet gewenst.

Je zou nog kunnen denken aan betaalde hosting, die vaak ook met een emailmogelijkheid komt bij de goedkoopste pakketten. De bijbehorende box laat je dan gewoon voor wat het is en dan gebruik je puur de SMTP server voor het versturen van mail. Bij Strato heb je bijvoorbeeld Hosting Mini voor €0,50 per maand, al is me niet heel duidelijk hoeveel domeinen je daar kunt koppelen; zal me niet verbazen als dat er maar 1 is.

[ Voor 80% gewijzigd door .oisyn op 08-02-2022 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmaster001
  • Laatst online: 08-07 12:21
.oisyn schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 21:33:
Andere opties zijn mailverstuurders als Mailjet (gratis 200 mails per dag), maar dan wordt ie gelabled als reclame (geen spam) in Gmail mailboxen, dus dat is ook niet gewenst.
Niet alleen bij andere gmail boxen merk ik (ben het ook aan het uittesten). Een test naar een o365 mailbox komt daar ook direct in de spambox. Zelfde trouwens met de 'default' gmail-smtp server.Op zoek naar een andere oplossing dus... Maar ik zou wel graag gmail blijven gebruiken voor het gemak!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterf
  • Laatst online: 17-09 06:36
.oisyn schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 21:33:
@peterf Dat is al een aantal keer voorbij gekomen ;). De stap die je nog mist is een SMTP server, als je ook mail wil versturen met als afzender je domein. Want zonder DKIM record komt ie in de spambox bij een Outlook/Exchange account als je Google je mail laat versturen.
Oeps. Dat heb ik wat gemist. Dank voor de toelichting, al heb ik nog wat webhosting bij a2hosting waar wel een smtp zal onder hangen. Eens verder uitzoeken.

thx.
P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TVPiraat
bmaster001 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 21:50:
[...]

Niet alleen bij andere gmail boxen merk ik (ben het ook aan het uittesten). Een test naar een o365 mailbox komt daar ook direct in de spambox. Zelfde trouwens met de 'default' gmail-smtp server.Op zoek naar een andere oplossing dus... Maar ik zou wel graag gmail blijven gebruiken voor het gemak!
In 1 van mijn vorige berichten heb ik een prima smtp oplossing beschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

TVPiraat schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 22:11:
[...]

In 1 van mijn vorige berichten heb ik een prima smtp oplossing beschreven.
Ah, je kan dus toch SMTP'en met een gratis ZoHo account? Wel gek, daar het juist geen POP en IMAP ondersteunt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TVPiraat
.oisyn schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 22:19:
[...]

Ah, je kan dus toch SMTP'en met een gratis ZoHo account? Wel gek, daar het juist geen POP en IMAP ondersteunt.
Yep. En per (generieke) gebruiker dus max. 30 aliassen om mee te smtp'en. Overigens zit er wel een daglimiet op van max 50x het aantal actieve gebruikers wat je mag versturen. Dus heeft het ook een voordeel om meerdere postbode accounts te gebruiken als je veel familieleden hebt die deze uitgaande mailverbinding gaan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dartheide
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:33
Misschien een domme vraag maar is strato mail geen goede oplossing. Kost 3 euro per maand (eerste jaarc 1 euro per maand) voor 25 gebruikers en is inclusief spam en virus filter, domeinnaam en 5gb per postbus. Of mis ik iets.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

dartheide schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 22:32:
Misschien een domme vraag maar is strato mail geen goede oplossing. Kost 3 euro per maand (eerste jaarc 1 euro per maand) voor 25 gebruikers en is inclusief spam en virus filter, domeinnaam en 5gb per postbus. Of mis ik iets.
Je mist niets (behalve misschien het Hosting Mini pakket voor €0,50 per maand, wel maar max 1GB totaal voor alle mailboxen gecombineerd). Het nadeel van een dergelijke oplossing is vaak de gebrekkige spamfiltering. Niets haalt het bij het niveau van Google.

Vandaar de suggestie particuliere Gmail + SMTP server voor uitgaande domeinmail (ZoHo) + mailforwarder voor inkomende domeinmail (CloudFlare)

[ Voor 10% gewijzigd door .oisyn op 08-02-2022 22:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TVPiraat
.oisyn schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 22:35:
[...]

Vandaar de suggestie particuliere Gmail + SMTP server voor uitgaande domeinmail (ZoHo) + mailforwarder voor inkomende domeinmail (CloudFlare)
Ik wil dit even veralgemeniseren. Bovenstaande is nodig als je geen hosting hebt voor je domeinnaam. Of als het bij je hoster niet lukt om de SPF en DKIM goed te krijgen. Zoals bij mij op het achternaam.nu domein het geval is. Maar voor mijn achternaam.net domein kon ik zowel de mailforwarding als de smtp inclusief SPF en DKIM goed krijgen. En wordt de mail dus goed bij de persoonlijke gmail accounts bezorgd en kan er ook goed verstuurd worden zonder dat dit als spam of reclame gezien wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaitman
  • Nu online

Gaitman

The Real One

TVPiraat schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 07:50:
[...]

Ik wil dit even veralgemeniseren. Bovenstaande is nodig als je geen hosting hebt voor je domeinnaam. Of als het bij je hoster niet lukt om de SPF en DKIM goed te krijgen. Zoals bij mij op het achternaam.nu domein het geval is. Maar voor mijn achternaam.net domein kon ik zowel de mailforwarding als de smtp inclusief SPF en DKIM goed krijgen. En wordt de mail dus goed bij de persoonlijke gmail accounts bezorgd en kan er ook goed verstuurd worden zonder dat dit als spam of reclame gezien wordt.
Als er geen alternatief komt vanuit Google dan ga ik de uitgaande mail via de hosting van mijn domein doen. Ik kan daar ook meerdere domeinen kwijt en kost maar € 0,45 per maand. Zie https://www.vimexx.nl/webhosting (op je mobiel even naar links gaan) en dan webhosting start Nederland. Ik kan daar dan 500 mails per dag sturen dus dat moet genoeg zijn. Weet niet of iemand al ervaring met de mail via Vimexx hosting Start heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TVPiraat
@Gaitman Ik heb zelf (nog) geen ervaring met vimexx, maar vind dat wat ze bieden voor dat geld best wel aantrekkelijk. Het zou voor mij best een alternatief kunnen zijn als de gratis oplossing die ik nu voor ogen heb niet 100% goed zou blijken te werken. Kijk ik op https://www.webhosters.nl/hosting-bedrijven/vimexx/ dan zie je daar ook wel wat minder positieve ervaringen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmaster001
Gaitman schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 11:12:
Weet niet of iemand al ervaring met de mail via Vimexx hosting Start heeft?
Daar ben ik toevallig net mee aan het experimenteren. Voor zover ik het begrepen heb moet je in hun DirectAdmin paneel een email account aanmaken voor elke gebruiker, waardoor je hun smtp server met authenticatie kan gebruiken. In DirectAdmin zie je ook de dkim-records die je in je dns moet zetten (cloudflare in mijn geval).
Dat lijkt op zich perfect te werken: tests naar een gmail adres komen goed aan, en de site https://www.mail-tester.com/ geeft ook een perfecte score.
Alleen een test naar o365 komt in de spam terecht, en ik vind daar echt geen reden voor. In het admin panel van exchange zie ik enkel "FilteredAsSpam", maar een reden staat daar natuurlijk niet bij :/
TVPiraat schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 12:21:
@Gaitman Ik heb zelf (nog) geen ervaring met vimexx, maar vind dat wat ze bieden voor dat geld best wel aantrekkelijk. Het zou voor mij best een alternatief kunnen zijn als de gratis oplossing die ik nu voor ogen heb niet 100% goed zou blijken te werken. Kijk ik op https://www.webhosters.nl/hosting-bedrijven/vimexx/ dan zie je daar ook wel wat minder positieve ervaringen staan.
Een score van 4.6/5 is toch goed vind ik. Ik wou dat ik mijn schooltijd altijd zo'n resultaten had :-)

[ Voor 25% gewijzigd door bmaster001 op 09-02-2022 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaitman
  • Nu online

Gaitman

The Real One

TVPiraat schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 12:21:
Tot op heden heb ik geen negatieve ervaringen met Vimexx met betrekking tot de hosting. Ze vallen trouwens ook onder de Team.blue groep waar ook TransIP onder valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaitman
  • Nu online

Gaitman

The Real One

bmaster001 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 12:26:
[...]

Daar ben ik toevallig net mee aan het experimenteren. Voor zover ik het begrepen heb moet je in hun DirectAdmin paneel een email account aanmaken voor elke gebruiker, waardoor je hun smtp server met authenticatie kan gebruiken. In DirectAdmin zie je ook de dkim-records die je in je dns moet zetten (cloudflare in mijn geval).
Dat lijkt op zich perfect te werken: tests naar een gmail adres komen goed aan, en de site https://www.mail-tester.com/ geeft ook een perfecte score.
Alleen een test naar o365 komt in de spam terecht, en ik vind daar echt geen reden voor. In het admin panel van exchange zie ik enkel "FilteredAsSpam", maar een reden staat daar natuurlijk niet bij :/
[...]
Kan het zijn dat de DNS wijzigingen nog niet overal goed zijn doorgevoerd en dus dkim, etc records nog niet overal goed staan? Misschien een dagje wachten en kijken hoe het dan gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TVPiraat
bmaster001 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 12:26:
[...]
[...]
Kun je in O365 ook de echte mail-headers bekijken? Staat daar wellicht iets bij SPF en DKIM Failed of None?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmaster001
TVPiraat schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 12:31:
[...]

Kun je in O365 ook de echte mail-headers bekijken? Staat daar wellicht iets bij SPF en DKIM Failed of None?
Dat ziet er allemaal goed uit, ik zie:

Authentication-Results: spf=pass (sender IP is 185.220.172.248) .... dkim=pass (signature was verified) ..... dmarc=pass action=none

De exchange headers bevatten mogelijks meer info, die zal ik nog eens bekijken, maar dat duurt even want die zijn nogal cryptisch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 10:48
[...]

Als er geen alternatief komt vanuit Google dan ga ik de uitgaande mail via de hosting van mijn domein doen. Ik kan daar ook meerdere domeinen kwijt en kost maar € 0,45 per maand. Zie https://www.vimexx.nl/webhosting (op je mobiel even naar links gaan) en dan webhosting start Nederland. Ik kan daar dan 500 mails per dag sturen dus dat moet genoeg zijn. Weet niet of iemand al ervaring met de mail via Vimexx hosting Start heeft?
Ik gebruik al jaren het goedkoopste abo van Vimexx. Het is een klassieke shared server budgethoster waar alles bovenop Direct admin werkt.

In de basis werkt het maar ik gebruik het alleen als tussenstation voor e-mail: ik pop mail continu eraf naar mijn eigen IMAP mailserver thuis en gebruik de smtp. Ideaal gezien houd je ook je DNS onder eigen beheer om een single point of failure te voorkomen.

Kijk niet raar op als de server een tijd onbereikbaar is. Of downtime bij een verhuizing tussen data centers. Of beperkte redundantie van bv DNS en geen backups.

Wel aanwezig zijn spamrelay en/of fallback voor inkomende mail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TVPiraat
bmaster001 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 12:35:
[...]

Dat ziet er allemaal goed uit, ik zie:

Authentication-Results: spf=pass (sender IP is 185.220.172.248) .... dkim=pass (signature was verified) ..... dmarc=pass action=none

De exchange headers bevatten mogelijks meer info, die zal ik nog eens bekijken, maar dat duurt even want die zijn nogal cryptisch!
In dit licht bezien is het volgende forum topic wellicht ook wel interessant: Is spamfilter Microsoft te streng voor kleine mailservers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmaster001
TVPiraat schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 12:44:
[...]

In dit licht bezien is het volgende forum topic wellicht ook wel interessant: Is spamfilter Microsoft te streng voor kleine mailservers?
Hmm, interessant. Dus die manier van werken is ook niet echt de beste. Zucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Laatst online: 19-09 23:00
TVPiraat schreef op zondag 6 februari 2022 @ 15:52:
[...]

Ik heb na allerlei oplossingsrichtingen uitgeprobeerd te hebben nu via Zoho toch iets gevonden wat voor ons wel kan werken.
Je kunt daar vrij makkelijk je domeinnaam onderbrengen. Vervolgens kun je naast het beheeraccount een generieke gebruiker definiëren (bv postbode@<achternaam>.nu). En daar kun je allemaal email aliassen
onder hangen (<voornaam>@<achternaam>.nu). Maximaal 30 per gebruiker.
Vervolgens dan bij de persoonlijke gmail accounts een mail alias aan maken die <voornaam>@<achternaam>.nu heet, met het paswoord van de postbode account en de smtp server gegevens van Zoho.
Werkt als een trein inclusief SPF, DKIM en DMARC en wordt niet als spam of reclame bestempeld.
Waar een regenachtige zondagochtend al niet goed voor is.....
Ik probeer het momenteel op deze manier uit.
Ik heb snel even bij Cloudflare een test-domein geregistreerd (familie.net) om de bestaande boel niet om zeep te helpen :P
Domein is toegevoegd in het gratis plan van Zoho.

- Bij Cloudflare mail routing voor 2 adressen gemaakt die voornaam@familie.net doorsturen naar voornaam.achternaam@gmail.com, dat werkt.
- Bij Zoho een user mailer@familie.net aangemaakt, deze 2 aliassen voornaam@familie.net gegeven.
- Bij Gmail een adres toegevoegd met de smtp van Zoho en login van mailer@familie.net

Als ik nu via mail-tester.com een mail stuur krijg ik een score van 8.9. :)

Maar... als ik een mail naar mijn werkmail stuur, komt deze niet toe en in de Zoho webmail krijg ik een Undeliverable:
This message was created automatically by mail delivery software.
A message that you sent could not be delivered to one or more of its recipients. This is a permanent error.

naam@werkgever.com, ERROR CODE :554 - Your access to this mail system has been rejected due to poor reputation of a domain used in message transfer
:/

[edit]
Nog vergeten, als ik via gmail verstuur en gebruik maak van de smtp van gmail komt de mail wel aan op mijn werkmail (wel met een hoop soft-fails op spf en zo). Ligt het dan aan Zoho die blacklisted staat?

[ Voor 5% gewijzigd door Fire69 op 09-02-2022 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TVPiraat
Fire69 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 13:51:
[...]

Maar... als ik een mail naar mijn werkmail stuur, komt deze niet toe en in de Zoho webmail krijg ik een Undeliverable:

[...]

:/

[edit]
Nog vergeten, als ik via gmail verstuur en gebruik maak van de smtp van gmail komt de mail wel aan op mijn werkmail (wel met een hoop soft-fails op spf en zo). Ligt het dan aan Zoho die blacklisted staat?
Da's minder. Draait het mail platform van je werkgever wellicht op Microsoft Exchange?
Als je de smtp van gmail hebt gebruikt wordt dus niet de Zoho smtp gebruikt en kan er dus eigenlijk ook niets mee te maken hebben. Dit kun je verifieren door de headers te bekijken van het bericht wat wel was doorgekomen. Je zou daar niets van zoho in moeten terug vinden. Zo wel dan dan is de mail blijkbaar toch vanuit de gmail alias op familie.net verzonden geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Laatst online: 19-09 23:00
TVPiraat schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 14:22:
[...]

Da's minder. Draait het mail platform van je werkgever wellicht op Microsoft Exchange?
Als je de smtp van gmail hebt gebruikt wordt dus niet de Zoho smtp gebruikt en kan er dus eigenlijk ook niets mee te maken hebben. Dit kun je verifieren door de headers te bekijken van het bericht wat wel was doorgekomen. Je zou daar niets van zoho in moeten terug vinden. Zo wel dan dan is de mail blijkbaar toch vanuit de gmail alias op familie.net verzonden geweest.
Ja, inderdaad Exchange.

Ik begrijp je uitleg niet zo goed, misschien het ik het slecht uitgelegd:
- Mail verzonden vanuit gmail met als smtp Zoho: blocked op Exchange
- Mail verzonden vanuit gmail met als smtp Gmail: niet blocked op Exchange

Dus de 'rejected due to poor reputation of a domain' ligt dan toch aan Zoho smtp?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• glatuin
Ik heb even een test gedaan met een gratis domein van nl.eu.org (beetje primitieve interface maar werkt wel). Deze in clouflare toegevoegd (wel SPF record aanpassen in cloudflare naar gmail). Vervolgens vanuit gmail een mail gestuurd met afzender: omejoop@xxxxx.nl.eu.org Deze komt prima aan op mijn werk (Office 365). De gratis optie werkt dus prima. Ik houd dat gekke domein. Komt goed uit als anti spam maatregel voor nieuwsbrieven etc.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• freakenstein
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20-08 19:27
[...]

Bedenk wel dat er geen agenda-ondersteuning is. :F

Heb zelf meerdere domeinen/sites bij Vimexx, maar besloten om voor €3 een maandje mailbox.org te testen. (heeft google het toch voor elkaar dat ik ga betalen voor email :+ )

Ervaring zover met Mailbox.org
Hier kun je 50 aliassen koppelen met eigen domeinen. (+25 mailbox.org-aliassen en ook nog eens 25 disposable adressen)
Een catch-all voor een domein is ook mogelijk.
Met filters kun je binnenkomende mails naar bepaalde adressen een kleurtje geven/in een map stoppen. (wel even zoeken via settings -> email -> email rules)
Voor mij belangrijk: bij reply pakt hij gewoon het mailadres waaraan de mail was gericht.
Agenda/kalender geldt hetzelfde, bij accepteren van een binnenkomende meeting wordt het netjes vanuit het juiste emailadres beantwoord.
Contacten nog niet uitgebreid getest.
Ook zit een een cloud drive in, nog niet getest.

Zelf daarnaast besloten om voor mobiel FairEmail (Android) te gaan gebruiken, als je dan toch bezig bent met ontgooglen.
Dit is even wennen en om aliassen goed in te stellen moet je even zoeken.

[ Voor 0% gewijzigd door freakenstein op 09-02-2022 15:13 . Reden: FairMail -> FairEmail ]

Horrorliefhebber op https://denachtvlinders.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sverzijl
  • Nu online
Fire69 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 13:51:
[...]

Als ik nu via mail-tester.com een mail stuur krijg ik een score van 8.9. :)
Ook eens geprobeerd na iCloud+ migratie. Ik krijg een score van 9

"Your message is not signed with DKIM"

Dit blijkt echter een bekend probleem te zijn bij iCloud+ in combinatie met eigen domein. DKIM CNAME record is goed aangemaakt, maar lijkt genegeerd te worden.
Geen idee of dit echt voor problemen gaat zorgen. Vooralsnog komt alles nog aan.

https://discussions.apple.com/thread/253225315
Pagina: 1 ... 8 ... 25 Laatste