Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Ah zo. Dat is hier niet van toepassing dus dat scheelt. Ik heb hier zelf nu 6 gebruikers, maar die zijn (helaasHippe Lip schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 10:26:
[...]
@posttoast
Ik had er een paar ‘gebruikers’ op waarmee ik speelde om dingen te testen plus een admin-user. Die heb ik er nu allemaal afgehaald (op de admin-user na, nu nog even) en ik heb die ene gebruiker die ik werkelijk gebruik de hoogste rechten gegeven.
Tegen de tijd dat er gefactureerd gaat worden kan ik die admin er alsnog uitkieperen om betaling van die (onnodige) gebruiker te voorkomen.
Wat is de TTL - check dat hierTFHfony schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 10:16:
[...]
En ook vandaag weer een mail van Nespresso in mijn G-Suite box, terwijl nu een week geleden alle Google MX entries uit mijn DNS zone verwijderd zijn.
@posttoastposttoast schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 10:36:
[...]
Ah zo. Dat is hier niet van toepassing dus dat scheelt. Ik heb hier zelf nu 6 gebruikers, maar die zijn (helaas) allemaal echt.
Oh ja, ik heb meerdere gratis G-Suite accounts met verschillende domeinnamen en meerdere gebruikers. Twee ervan heb ik inmiddels om weten te zetten naar definitief gratis. Eentje voor een kerkorganisatie die al een ANBI-stuatus heeft en de andere voor een familievereniging. Die is door techsoup erkend als non-profit (ik kon de statuten opsturen; dat scheelt 😎). Die zijn dus veiliggesteld.
Er zijn er ook die ik ws op ga doeken en het domein op een andere manier elders onderbrengen. Ik heb bijvoorbeeld ook een reseller-account bij Vimexx, waar het dus eenvoudig onder te brengen is. Helaas dan wel met veel minder functionaliteiten en zo. 🤷♂️
<John O`Mill>
10 minuten
www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939
merkwaardig ...TFHfony schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 10:57:
10 minuten
Yep. En er hebben zich hier nu al 3 mensen gemeld met hetzelfde issue aangaande Nespresso welke e-mail bij de oude G-Suite blijft afleveren terwijl de MX record bijgewerkt zijn.
www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939
Gewoon een nieuw account aanmaken, en onder het veld waar je een @gmail.com adres kiest, heb je een link. In het Nederlands staat er dan "mijn huidige e-mailadres gebruiken".Hippe Lip schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 23:41:
[...]
@eymey
Hoe/waar maak je zo’n ‘normaal’ gratis account aan met je eigen domeinnaam?
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
Ik had iets soortgelijks met Kruidvat mails. Die kwamen ongeveer nog 1 maand(!) binnen op m'n Google mail. De rest ging wel gewoon naar m'n nieuwe mailbox (iCloud in mijn geval).TFHfony schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 10:16:
[...]
En ook vandaag weer een mail van Nespresso in mijn G-Suite box, terwijl nu een week geleden alle Google MX entries uit mijn DNS zone verwijderd zijn.
[ Voor 6% gewijzigd door sverzijl op 13-05-2022 12:25 ]
https://medium.com/@danta...ogle-account-52382ae22f50
Ja, die komen inmiddels ook gewoon aan in m'n nieuwe mailbox. Maar duurde dus ongeveer 1 maand (had me er verder niet druk om gemaakt, maar viel me op toen ik na een tijdje nog eens in Google mailbox keek)D43m0n schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 13:49:
is dat wel vanzelf goed gaan lopen met die Kruidvat mails @sverzijl ?

We gaan 't mee maken hoe lang Nespresso er over gaat doen om mail niet meer bij Google af te leveren maar bij de nieuwe mail provider... Maar ik denk dat we best als tip mee kunnen geven om niet te vlot (binnen een week?) na migratie van Google naar een andere MX-provider de boel bij Google al helemaal op te ruimen.
Ik was eigenlijk sowieso niet van plan het op te ruimen. Ik neem aan dat Google dat op d'n duur zelf wel een keertje doet.D43m0n schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 13:55:
Kennelijk is Nespresso niet de enige partij die qua mail aflevering de RFC's ruimer interpreteert![]()
We gaan 't mee maken hoe lang Nespresso er over gaat doen om mail niet meer bij Google af te leveren maar bij de nieuwe mail provider... Maar ik denk dat we best als tip mee kunnen geven om niet te vlot (binnen een week?) na migratie van Google naar een andere MX-provider de boel bij Google al helemaal op te ruimen.
Op het moment dat je voor je Google Account overschakelt op Google Workspace Starter waarbij je alleen Cloud Identity Free licenties gebruikt kan je sowieso niet meer bij je gmail.TFHfony schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 13:59:
[...]
Ik was eigenlijk sowieso niet van plan het op te ruimen. Ik neem aan dat Google dat op d'n duur zelf wel een keertje doet.
Hoe lang deze mailbox nog bewaard blijft weet ik niet (als in: als je een week later toch weer een Workspace licentie toevoegt aan je account, kan je dan weer bij je oude mail of niet.. Zal ook wel iets van 30 dagen zijn vermoed ik)
Dan vraag ik me af of het helpt om van dat account het mailadres te wijzigen (dat moet je dan vast wel bevestigen via dat nieuwe/tijdelijke mailadres) en daarna weer terug te wijzigen (na bevestiging van de tussenstap uiteraard). Dan gaat hun server opnieuw kijken wat je MX-records zijn, neem ik aan.TFHfony schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 11:20:
[...]
Yep. En er hebben zich hier nu al 3 mensen gemeld met hetzelfde issue aangaande Nespresso welke e-mail bij de oude G-Suite blijft afleveren terwijl de MX record bijgewerkt zijn.
<John O`Mill>
Is een optie, maar ik kijk het nog gewoon nog heel even aanHippe Lip schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 22:53:
[...]
Dan vraag ik me af of het helpt om van dat account het mailadres te wijzigen (dat moet je dan vast wel bevestigen via dat nieuwe/tijdelijke mailadres) en daarna weer terug te wijzigen (na bevestiging van de tussenstap uiteraard). Dan gaat hun server opnieuw kijken wat je MX-records zijn, neem ik aan.
Ik wacht dus nog af maar ik heb wel een alternatief achter de kant.
Het heeft ook als melding bovern de webmail gestaan, dus lijkt me ook dat die nog komt. Het is nog twee weken en drie dagen tot de deadline, dat ze in elk geval duidelijk aangeven wat de kostenloze versie inhoudt. Want jullie wacht nu ergens op, maar op wat?Huub- schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 10:45:
Een support medewerker van Google Workspace vertelde me deze week dat de aanmeld optie nog zal verschijnen: “inderdaad op deze tabblad zal een knop komen waarbij u zal kunnen aanmelden voor de wachtlijst.”.
Ik wacht dus nog af maar ik heb wel een alternatief achter de kant.
Eerst was het voor minder dan tien gebruikers, niet commercieel gebruik, toen geen mail onder domein (waarbij onduidelijk was dat dit naar aanleiding van het formulier was) en nu is het helemaal geen mail? Wat is het dan wel en hoe ziet Google dit als een alternatief voor de families die het formulier hebben ingevuld?
Het is al een half jaar geleden sinds de aankondiging van Google en het is nog steeds niet af en het is ze zelfs niet gelukt duidelijk uit te leggen wat de opties zijn voor de niet commerciële gebruikers. Ja, je kan wachten op een wachtlijst voor een gratis optie. Hoe vaag is dat?
[ Voor 12% gewijzigd door Marzman op 14-05-2022 11:14 ]
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Het enige dat ik nog even moet regelen is mail overzetten van het legacy account naar het gmail account, maar dat gaat heel simpel via de import optie in gmail zelf hoop ik. Misschien eerst nog even testen of dat proces ook filters respecteert. Filters kun je exporteren en weer importeren, dus dat had ik al gedaan. Ben benieuwd of ze worden toegepast bij deze vorm van importeren. Weet iemand dat toevallig?
Kosten bij zoho zijn 1 euro per maand per gebruiker, wat ik prima vind, ook al gebruik ik de inbox dus alleen als tijdelijk iets. Zeker als ik voor de kinderen voorlopig even een groep gebruik waar ik de users van mij en mijn vrouw in kan stoppen.
Verder ga ik gewoon maar over op de gratis oplossing als die er ooit nog gaat komen voor alle andere diensten of maak ik er cloud identity free van, wat op hetzelfde neer komt. Zaken als contactpersonen, documenten etc, zijn prima later nog over te zetten naar de nieuwe accounts als dat uberhaupt nodig/fijn is.
Geen e-mail dus helaas, misschien voor veel mensen een oplossing, maar voor mij nutteloos.
Ja er staat een link. Maar wil niet zeggen dat dat de optie word. Wat er op de volgende link staat zou ik nog een goede optie vinden: https://www.reddit.com/r/...aged_to_unmanaged/i4klmhtwian schreef op zondag 15 mei 2022 @ 15:32:
Bedankt! Er wordt gelinkt naar deze pagina https://workspace.google.com/intl/nl/essentials/
Geen e-mail dus helaas, misschien voor veel mensen een oplossing, maar voor mij nutteloos.
I wouldn't do anything yet until Google announces their solution. I believe that they are going to do the same thing they provide now for custom accounts. It's already in place. The part that is currently missing however is a mechanism to "automagically" transfer/migrate old email. I'm assuming that is what is causing the delay.
Right now Google allows you to create custom domain Google accounts, without Gmail of course. If you decide later you want to add Gmail, you can do so by following the instructions here: [https://support.google.com/accounts/answer/72198?hl=en](https://support.google.com/accounts/answer/72198?hl=en)
What happens when you link is that all the Google services you had under the custom domain account are now owned by [user@gmail.com](mailto:user@gmail.com) \--- with an alias to [user@custom.com](mailto:user@custom.com) \- you can login with either credentials. This way, nothing needs to be moved and you don't need to change any login credentials. It solves the subscription, purchases, etc. issue also.
Assuming you want to RECEIVE email to that [Gmail.com](https://Gmail.com) account using your custom domain, you'd need to do that through your domain registrar. I'm using Google as my registrar and they make it crazy easy. Those instructions can be found here: [https://support.google.com/domains/answer/3251241](https://support.google.com/domains/answer/3251241)
Finally, to SEND email from the [Gmail.com](https://Gmail.com) account using the custom address you do that in Gmail settings -> accounts and import -> send mail as. You can make the custom domain the default if desired.
Hope that helps, but again if I were you, I would wait. I don't see any advantage to make changes before the official solution is released. It's in Google's interest to make this as simple as possible to avoid making what is already a public relations disaster worse. Can you imagine if they require everybody to start transferring all their purchases, files, etc. manually? It would be a complete cluster.
[ Voor 65% gewijzigd door Gaitman op 15-05-2022 16:05 ]
De enige verandering die ik vooralsnog heb ontdekt, is dat de melding bovenaan de startpagina van de beheerdersconsole weg is (die van "let op, je moet iets doen"). Iemand al iets anders ontdekt?Chillosophy schreef op zondag 15 mei 2022 @ 13:41:
Volgens Reddit morgen dan eindelijk een update.
[Afbeelding]
[ Voor 4% gewijzigd door Roelant op 16-05-2022 16:50 . Reden: verduidelijking ]
Geen Legacy sync meer.
Hij draait nu ernaast.
[ Voor 6% gewijzigd door Paradox op 16-05-2022 18:24 ]
$6.00 USD per user/month. Zie ik iets verkeerd?
[ Voor 11% gewijzigd door tony-stark op 16-05-2022 18:39 ]
Kan dat via IMAP niet meer na 1 juni? Ook niet als je migreert naar workspace (nog paar maanden gratis)? Dat is wel een tegenvaller.Paradox schreef op maandag 16 mei 2022 @ 18:24:
Ik heb toch maar een mailcow setup aangezet. Hiermee trek ik nog even de mail leeg, aangezien dit vanaf einde van de maand niet heel eenvoudig kan (IMAP mailbox sync)
Geen Legacy sync meer.
Hij draait nu ernaast.
(https://support.google.com/accounts?p=less-secure-apps)
On May 30, 2022, this setting will no longer be available.
oh, het lijkt erop dat vanuit de g-suite het wel werkt. intresting
[ Voor 39% gewijzigd door Paradox op 16-05-2022 19:55 ]
Klopt. Het probleem is als je er 7 hebt zoals ik en het was voorheen gratis. Voor 1 zou ik ook lekker bij workspace blijven.tony-stark schreef op maandag 16 mei 2022 @ 18:39:
Als je slechts 1 gebruiker hebt op je g suite legacy dan vallen de kosten toch redelijk mee om over te gaan naar Google Workspace Business Starter.
Als het jou dat geld waard is, dan is het toch prima?tony-stark schreef op maandag 16 mei 2022 @ 18:39:
Als je slechts 1 gebruiker hebt op je g suite legacy dan vallen de kosten toch redelijk mee om over te gaan naar Google Workspace Business Starter.
Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !
Ik moet 5 mailboxen/accounts migreren: mijzelf, vrouw, kind, opa & oma.
Wat ik mij afvraag, kan ik ook eerst 1 (lees: kind, aangezien die er zelf nog niets mee doet) migreren of moet alles tegelijk?
Opa in dit verhaal is spelbreker met zijn afkeer tegen apple producten, maar volgens mij moet dit het gebruik van de mail niet in de weg zitten op zijn android toestel. Hij moet alleen een icloud account aanmaken, is het niet?
...en de betreffende persoon moet worden opgenomen in de door jou aangemaakt family. Als ik me niet vergis betekent dit dat opa toegang heeft tot een gekoppelde betaalmethode.Archiebald schreef op maandag 16 mei 2022 @ 20:13:
Opa in dit verhaal is spelbreker met zijn afkeer tegen apple producten, maar volgens mij moet dit het gebruik van de mail niet in de weg zitten op zijn android toestel. Hij moet alleen een icloud account aanmaken, is het niet?
For users of the free legacy GSuite, @Google has added an option in the admin console to opt out of the @GoogleWorkspace transition for personal accounts. The personaly use option is rolling out slowly, so if you don't see it now, check back later. https://t.co/PURAsEM2cG pic.twitter.com/MhIiTdQElx
— NeighborGeek - Mastodon accts in bio (@NeighborGeek) 16 mei 2022
Nog even afwachten hoe legit dit blijkt, maar als het echt zo is ben ik blij
De optie is zojuist verschenen in mijn admin paneel
[ Voor 10% gewijzigd door CrashOverDrive op 16-05-2022 21:17 ]
Dan zou ons geduld beloond wordenCrashOverDrive schreef op maandag 16 mei 2022 @ 21:10:
Op twitter rolt zojuist dit voorbij:
[Afbeelding]
[Twitter]
Nog even afwachten hoe legit dit blijkt, maar als het echt zo is ben ik blij
Volgens reddit kan je het via deze link benaderen, werkt hier helaas nog niet https://admin.google.com/?action_id=SE_SELF_TRANSITION (update: link werkt nu ook hier
[ Voor 11% gewijzigd door thealterego1 op 16-05-2022 21:26 ]
iemand iets leuks?
Bij 1 van mijn 2 suite accounts kwam de optie net beschikbaar. (die was uit 2008). Die van 2012 heeft de optie nog niet.thealterego1 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 21:17:
[...]
Volgens reddit kan je het via deze link benaderen, werkt hier helaas nog niet
*edit*
en beide accounts hebben hem nu
[ Voor 7% gewijzigd door CrashOverDrive op 16-05-2022 21:25 ]

This does appear to be something completely separate from the 'no cost option' currently described in the docs. After selecting Personal use on the screen above, this is what comes up: pic.twitter.com/aIwwaB6HTN
— NeighborGeek - Mastodon accts in bio (@NeighborGeek) 16 mei 2022
:fill(white):strip_exif()/f/image/UKHr3czpDE6dSum5RLD7ElpX.png?f=user_large)
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
De million dollar question is nu: blijft je je huidige mailboxen houden of verschijnt na het klikken op legacy gsuite behouden nog een ander scherm met jammer joh want je verliest deze functies..CrashOverDrive schreef op maandag 16 mei 2022 @ 21:22:
[...]
Bij 1 van mijn 2 suite accounts kwam de optie net beschikbaar. (die was uit 2008). Die van 2012 heeft de optie nog niet.
*edit*
en beide accounts hebben hem nu
[ Voor 3% gewijzigd door NIK0 op 16-05-2022 21:31 ]
Member of the Ukraine IT Army
Het scherm erna laat vrij duidelijk zien dat er helemaal niks veranderd zolang het voor persoonlijk gebruik is. Alleen dat er mogelijk in de toekomst zakelijke diensten verdwijnen uit het pakket.NIK0 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 21:29:
[...]
De million dollar question is nu: blijft je je huidige mailboxen houden of verschijnt na het klikken op legacy gsuite behouden nog een ander scherm met jammer joh?
Waar staat het? Gewoon op de landing page van admin.google.com? Ik zie nog niets op beide domeinen die ik beheer.CrashOverDrive schreef op maandag 16 mei 2022 @ 21:10:
De optie is zojuist verschenen in mijn admin paneel
[ Voor 9% gewijzigd door .oisyn op 16-05-2022 21:34 ]
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
Zie het nog niet in m'n panel zelf.
zorgen dat je ingelogd bent en dan naar https://admin.google.com/?action_id=SE_SELF_TRANSITION.oisyn schreef op maandag 16 mei 2022 @ 21:33:
[...]
Waar staat het? Gewoon op de landing page van admin.google.com? Ik zie nog niets op beide domeinen die ik beheer.
Als de gratis optie er niet (onderaan) staat, later even opnieuw proberen
Als je op Learn more op dat scherm klikt staat er dat er geen Gmail bij zit. Dus ik klik nog maar even niet opCrashOverDrive schreef op maandag 16 mei 2022 @ 21:30:
[...]
Het scherm erna laat vrij duidelijk zien dat er helemaal niks veranderd zolang het voor persoonlijk gebruik is. Alleen dat er mogelijk in de toekomst zakelijke diensten verdwijnen uit het pakket.
Is there a no-cost option if I don’t want to upgrade?
A no-cost option will be available for all customers who do not want to use Gmail with their custom domain (for example, your-name@example.com), or the ability to manage multiple users. Customers who choose this option will retain access to the no-cost version of Google Workspace services such as Google Drive and Google Meet, and additional Google services such as Google Search, Google Maps, and YouTube. You will also retain access to paid content such as movies purchased in the Google Play Store.
You'll see a message about the waiting list in your Google Admin console in the coming weeks.
If you want the no cost option, you need to join this waiting list in the Google Admin console before June 1, 2022, so your account is not automatically upgraded to Google Workspace. Those on the waiting list will remain on the G Suite legacy free edition until the no-cost option is available. Once the no-cost option is available, we’ll be in touch with more details on what will happen to your account. You will have 60 days to evaluate the no-cost option or choose Google Workspace before any changes are made to your account.
Gaitman schreef op maandag 16 mei 2022 @ 21:36:
[...]
Als je op Learn more op dat scherm klikt staat er dat er geen Gmail bij zit. Dus ik klik nog maar even niet op
[...]

Deze is vrij duidelijk dacht ik zo. Als er onder die learn more nog hetzelfde staat wat er al maanden staan dan gooi ik dat toch maar op google die zo enorm incompetent bezig met deze hele saga dat ze het nog moeten updaten...
[ Voor 3% gewijzigd door CrashOverDrive op 16-05-2022 21:40 ]
Ze verwijzen gewoon naar die standaard help pagina waar de no-cost optie beschreven staat. Het lijkt me dat die gewoon nog niet geüpdatet is, want het staat haaks op wat ze letterlijk zeggen in het keuzescherm: "Keep using Gmail with your custom domain domein.nl"Gaitman schreef op maandag 16 mei 2022 @ 21:36:
[...]
Als je op Learn more op dat scherm klikt staat er dat er geen Gmail bij zit. Dus ik klik nog maar even niet op
Dank! Hier succesvol wijziging doorgevoerd met behoud van Gmail.CrashOverDrive schreef op maandag 16 mei 2022 @ 21:35:
[...]
zorgen dat je ingelogd bent en dan naar https://admin.google.com/?action_id=SE_SELF_TRANSITION
Als de gratis optie er niet (onderaan) staat, later even opnieuw proberen
Ik krijg een "something went wrong"-schermpje.thealterego1 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 21:17:
[...]
Volgens reddit kan je het via deze link benaderen, werkt hier helaas nog niet https://admin.google.com/?action_id=SE_SELF_TRANSITION (update: link werkt nu ook hier)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wWnzcTiAnlLXZgE4PGSKyZpU.jpg?f=user_large)
Morgen maar nog eens proberen.
Wel fijn, zeg.
[ Voor 22% gewijzigd door anandus op 16-05-2022 22:19 ]
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
Edit, lees nu dat er al meerdere mensen zijn waarbij die ook zo is. In ieder geval via de eerder gepostte link gedaan:
https://admin.google.com/?action_id=SE_SELF_TRANSITION

[ Voor 40% gewijzigd door DutX op 16-05-2022 22:30 ]
[qoute]
If you change your mind and want access to premium features, you can take advantage of a special discount by upgrading your subscription in the Google Admin Console.
[/quote]
Ben benieuwd of het nu ook echt klaar is. Kreeg wel een bevestigingspagina, maar een bewijs in de vorm van een email of iets dergelijks zou wel fijn zijn...
Volgens mij is het momenteel behoorlijk druk op de Google Amin pagina’s 😬. Net ook een paar keer geprobeerd voordat het lukte maar nu bevestigd.anandus schreef op maandag 16 mei 2022 @ 22:18:
[...]
Ik krijg een "something went wrong"-schermpje.
[Afbeelding]
Wel fijn, zeg.
Idd ook nog geen e-mail oid gezien, alleen via die link.
/▌
https://support.google.com/a/answer/2855120?hl=nl
Je krijgt dus de oude G Suite.
Waarin verschilt die van de huidige Google Workspace?
[ Voor 32% gewijzigd door Hippe Lip op 16-05-2022 22:58 ]
<John O`Mill>
Ee staat een tabel bij.Hippe Lip schreef op maandag 16 mei 2022 @ 22:56:
Ik vond net deze pagina. Ook wel interessant:
https://support.google.com/a/answer/2855120?hl=nl
Je krijgt dus de oude G Suite.
Waarin verschilt die van de huidige Google Workspace?
/▌
Hier ben ik wel benieuwd naar..oisyn schreef op maandag 16 mei 2022 @ 21:45:
Nu ben ik wel benieuwd of mensen die al zijn overgestapt nog terug kunnen. Kans is groot dat dat dan via support moet. Gaat iemand hier dat nog proberen?
Mijn gebruikers gaan me haten als het achteraf gezien een storm in een glas water blijkt te zijn. Ze zijn namelijk allemaal overgestapt op een persoonlijke Gmail/Outlook.

[ Voor 135% gewijzigd door .oisyn op 17-05-2022 01:05 ]
De legacy versie blijft bestaan, met eigen domein support en gratis?
Wat een ongelofelijke pruts actie.
The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.
So far krijg ik het nog niet voor elkaar om terug te migreren...oisyn schreef op maandag 16 mei 2022 @ 21:45:
Nu ben ik wel benieuwd of mensen die al zijn overgestapt nog terug kunnen. Kans is groot dat dat dan via support moet. Gaat iemand hier dat nog proberen?
Hmm er zijn toch ontwikkelingen: https://tech.slashdot.org...-with-custom-gmail-domain
[ Voor 21% gewijzigd door Lupine_Wonse op 17-05-2022 06:42 ]
Je moet contact opnemen met Google support:Christoph schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 01:10:
[...]
So far krijg ik het nog niet voor elkaar om terug te migreren..
If you transitioned to Google Workspace after January 19, 2022 and used G Suite legacy free edition for personal use, you can contact Support.
Voor nu is de functionaliteit zoals altijd, inclusief custom domain, dus prima.
Maar als ze het custom domain toch een business functionality vinden in de toekomst... Zie ik dan wel weer mocht het zover komen.
Blog | PVOutput Zonnig Beuningen
Als Google dit eerder had gecommuniceerd was er niet zo veel aan de hand geweest. Eigenlijk hebben ze dat gedaan met de aankondiging van deze optie, er stond voor mensen die geen mail onder domein gebruiken of voor persoonlijk gebruik. Maar zelfs Google zelf (support, Twitter account) las dat anders.Bad Brains schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 00:49:
Wow, dus er gebeurd uiteindelijk helemaal niets?
De legacy versie blijft bestaan, met eigen domein support en gratis?
Wat een ongelofelijke pruts actie.
Ze hebben ons een half jaar laten geloven dat het stopt, tot twee weken voor een deadline dat we iets beslist moesten hebben.
Ik ben blij dat het niet veranderd, maar dit was zo onnodig.
/▌
[ Voor 16% gewijzigd door Marzman op 17-05-2022 07:00 ]
/▌
Top! Met deze link is het mij ook gelukt om op Legacy GSuite te blijven. Had nog geen bericht in de admin console oid, maar de link werkte perfect. Als ik nu terug ga naar de link zie ik een vinkje bij Legacy GSuite ter bevestiging.DutX schreef op maandag 16 mei 2022 @ 22:27:
Denk dat het hier wel werkt?
Edit, lees nu dat er al meerdere mensen zijn waarbij die ook zo is. In ieder geval via de eerder gepostte link gedaan:
https://admin.google.com/?action_id=SE_SELF_TRANSITION
[Afbeelding]
Mijn tweede domeintje heb zoals veel mensen in dit draadje weg gemigreerd en daar zijn we Legacy GSuite dus allemaal kwijt. Op zich balen, maar ben erg blij dat voor mijn primaire GSuite account uiteindelijk niets veranderd. Hartelijk dank Google!
Ik ben blij dat Google nu toch besluit het gratis te houden zodat ik nu niet nog een paar avonden aan het migreren ben.
Alsnog wil ik alles nu omzetten (mx records staan al jaren naar zoho), maar het mail archief, Google Photos en de app aankopen vond ik toch wel een dingetje.
Gelukkig nu dus toch een sterfhuisconstructie ipv een harde deadline.
Ik zal zo ook eens op die link klikken
Ben toch wel nieuwsgierig waarom je alsnog naar zoho wilt... gmail op eigen domein is toch by far een superieure oplossing?L0g0ff schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 08:32:
Ik was toch ook maar alvast begonnen om takeout dumps te maken en via pop3 archief mail te migreren naar mijn persoonlijke Gmail.
Ik ben blij dat Google nu toch besluit het gratis te houden zodat ik nu niet nog een paar avonden aan het migreren ben.
Alsnog wil ik alles nu omzetten (mx records staan al jaren naar zoho), maar het mail archief, Google Photos en de app aankopen vond ik toch wel een dingetje.
Gelukkig nu dus toch een sterfhuisconstructie ipv een harde deadline.
Ik zal zo ook eens op die link klikken
Maar goed uiteindelijk willen we toch wel weer terug naar gmail dus we gaan maar weer alles terug zetten. We waren alleen zo dom om de DNS instellingen niet te bewaren.
Klopt het dat dat deze zijn:
Name/Host/Alias Type Time-to-live (TTL) Priority Value/Answer/Destination
Blank or @ MX 1H 5 gmr-smtp-in.l.google.com
Blank or @ MX 1H 10 alt1.gmr-smtp-in.l.google.com
Blank or @ MX 1H 20 alt2.gmr-smtp-in.l.google.com
Blank or @ MX 1H 30 alt3.gmr-smtp-in.l.google.com
Blank or @ MX 1H 40 alt4.gmr-smtp-in.l.google.com
Nou eigenlijk precies om de reden wat er nu gebeurt. Google besluit om reden x de stekker uit zijn diensten te trekken. Je hebt alles bij 1 partij en je bent serieus de klos.wian schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 08:33:
[...]
Ben toch wel nieuwsgierig waarom je alsnog naar zoho wilt... gmail op eigen domein is toch by far een superieure oplossing?
Dan sprijd ik het liever uit over meerdere platformen.
Ook was het NSA/Snowden verhaal (prism) voor mij destijds de reden om toch ook eens ergens anders te gaan kijken.
En als laatste is die Google macht op het internet echt veel te groot geworden. Ik gebruik bijvoorbeeld ook al jaren duckduckgo/Firefox ipv Google/chrome . Niet omdat DDG/FF beter zijn maar gewoon omdat ik niet alles bij Google wil onderbrengen.
Dat denk ik dus ook… Ik blijf het verbazend vinden dat een toko als Google zich kennelijk verslikt heeft in dit besluit en dat ze dan echt een paar maanden nodig hebben om met deze oplossing te komen.cueball schreef op maandag 16 mei 2022 @ 22:42:
Dit lijkt inderdaad zonder problemen te werken, nu is het alleen afwachten hoe lang het duurt voordat ze toch besluiten om delen van de functionaliteit (waaronder waarschijnlijk mail met eigen domein) alsnog uit deze gratis versie gaan verwijderen.
Maar het past in het plaatje dat ik eerder schetste over een bewust gekozen tactiek; aankondigen dat het betaald wordt, 50% migreert weg en heft op, 30% gaat gewoon betalen en 20% houden we over op de “vijf voor twaalf” aankondiging. De bekende 80/20 verhouding om de verhouding kosten/baten meer richting de baten te trekken. Vanuit publieke opinie komt Google dan “menselijk” over omdat ze “toegeven” een foutje te hebben gemaakt en ze blijken “barmhartig” door voor de persoonlijke accounts het (voorlopig) gratis te continueren.
En daarbij is de toon gezet; als Google na 3 jaar alsnog stopt hiermee, dan haalt menig overblijver vloekend de schouders op en de rest van de wereld zegt dan: “tja… ‘t zat er een keer aan te komen…”.
Maar hey, ik ben weg bij Google met G-suite, er is een oplossing voor de geduldigen dus alles is goed vandaag

Melding is terug in "new and improved" versie ook, van daaruit kom je op de URL die iedereen deelt.Roelant schreef op maandag 16 mei 2022 @ 16:50:
De enige verandering die ik vooralsnog heb ontdekt, is dat de melding bovenaan de startpagina van de beheerdersconsole weg is (die van "let op, je moet iets doen"). Iemand al iets anders ontdekt?
/f/image/oYYuUPVHrwjfkYcSplnKDDpY.png?f=fotoalbum_large)
Gaitman schreef op maandag 16 mei 2022 @ 21:36:
Als je op Learn more op dat scherm klikt staat er dat er geen Gmail bij zit. Dus ik klik nog maar even niet opMisschien zit het er nu nog bij maar word het later alsnog weggehaald 😉
Learn more verwijst bij mij naar deze URL en die lijkt ondertussen aangepast:CrashOverDrive schreef op maandag 16 mei 2022 @ 21:40:
Deze is vrij duidelijk dacht ik zo. Als er onder die learn more nog hetzelfde staat wat er al maanden staan dan gooi ik dat toch maar op google die zo enorm incompetent bezig met deze hele saga dat ze het nog moeten updaten...
edit: ik vind het laatste stuk van die uitleg overigens wel wat onheilspellend hoor.Wat moet ik doen als ik de oude gratis versie van G Suite heb voor persoonlijk gebruik?
Als u de oude gratis versie van G Suite gebruikt voor niet-commerciële doeleinden, kunt u de toestemming voor de overstap naar Google Workspace intrekken door hier te klikken of naar de Google Beheerdersconsole te gaan. U kunt uw eigen domein blijven gebruiken met Gmail, toegang houden tot kosteloze Google-services zoals Google Drive en Google Meet, en uw aankopen en gegevens houden.
(...)
De oude gratis versie van G Suite is alleen bedoeld voor persoonlijk, niet-commercieel gebruik. Als u de oude gratis versie van G Suite gebruikt voor zakelijke doeleinden, zetten we uw account over naar Google Workspace. De oude gratis versie van G Suite bevat geen support. In de toekomst verwijderen we mogelijk bepaalde zakelijke functies.

Ik ben benieuwd wat ze gaan doen om te kijken of mensen Gsuite toch zakelijk gebruiken. Heb daar bij Teamviewer slechte ervaringen mee. Nog even los van de duidelijke intentie de dienst nog verder te gaan strippen.
[ Voor 13% gewijzigd door Roelant op 17-05-2022 09:05 ]
Voor nu maar de optie gekozen om legacy te blijven gebruiken en eens met de familie kijken hoe verder te gaan. Heb genoeg opties in ieder geval en kan elk moment over indien nodig.
Ik ben het met je eens dat de tijdslijn en de manier van informatie geven appart was afgelopen zes maanden, maar om te wachten en nu te besluiten alles weg te halen vind ik ook appartIntToStr schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 09:08:
Ik denk dat ik mijn accounts uiteindelijk ook weg ga halen bij google. Die beperkingen zoals stadia / home / etc heb ik altijd maar irritant gevonden, maar ja, mail en calendar werken zo goed. Dit hele verhaal geeft echter niet veel vertrouwen.
Voor nu maar de optie gekozen om legacy te blijven gebruiken en eens met de familie kijken hoe verder te gaan. Heb genoeg opties in ieder geval en kan elk moment over indien nodig.
[ Voor 6% gewijzigd door Marzman op 17-05-2022 09:31 ]
/▌
Waarschijnlijk heb je de trial van Workspace al gestart? Ik kreeg dezelfde fout. Net een chat sessie met support gehad en ze gaan mijn account terugzetten naar G-Suite Legacy Free.anandus schreef op maandag 16 mei 2022 @ 22:18:
[...]
Ik krijg een "something went wrong"-schermpje.
[Afbeelding]
Wel fijn, zeg.
Zojuist contact gehad, ik krijg met een paar dagen bericht terug dat het omgezet zou moeten zijn. Het kan dus wel gewoon..oisyn schreef op maandag 16 mei 2022 @ 21:45:
[ Voor 23% gewijzigd door RKD op 17-05-2022 09:55 ]
- YouTube Premium
- Google Home / Hub
- Nog veel meer andere zaken
Die blijven blijkbaar dan niet werken. Dus uiteindelijk is het nog steeds een oplossing van niks. Ik zit al jaren te wachten tot die diensten wél beschikbaar worden.
Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg.
Ik heb hetzelfde probleem. Was al over naar bussiness Start, en ben nu aan de chat met Support om dit weer terug te draaien naar het Free plan. Schijnbaar heeft ze een paar minuten de tijd om dit uit te zoeken *keep you posted*RKD schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 09:53:
[...]
Waarschijnlijk heb je de trial van Workspace al gestart? Ik kreeg dezelfde fout. Net een chat sessie met support gehad en ze gaan mijn account terugzetten naar G-Suite Legacy Free.
[...]
Zojuist contact gehad, ik krijg met een paar dagen bericht terug dat het omgezet zou moeten zijn. Het kan dus wel gewoon.
Ik gebruik hier al een hele tijd YouTube Premium icm Google Suite...Dennis van der Stelt schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 09:56:
Iedereen is extreem blij met G-Suite Legacy, maar
- YouTube Premium
- Google Home / Hub
- Nog veel meer andere zaken
Die blijven blijkbaar dan niet werken. Dus uiteindelijk is het nog steeds een oplossing van niks. Ik zit al jaren te wachten tot die diensten wél beschikbaar worden.
Tja, ik had ook niet de illusie dat dit ging veranderen. Ik heb dan ook al sinds jaar en dag een dubbele identiteit bij Google, 1 persoonlijk @gmail account en een domeinaccount op G-Suite Legacy free.Dennis van der Stelt schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 09:56:
Ik had een aantal jaar geleden YouTube al gemigreerd van Google Apps naar Gmail zodat ik als gezin kan profiteren van YT Premium Family. Daar is ook Google Home, Family Link en Google One bijgekomen. Deze week heb ik de migratie van Google Photos van mijn G-Suite account naar Gmail afgerond. Sommige diensten wil ik nog wel migreren naar het persoonlijk account, zoals Google Maps. Maar daar is nog geen eenvoudig migratiescenario voor, voor zover ik weet.
9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023
posttoast schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 10:05:
[...]
Ik gebruik hier al een hele tijd YouTube Premium icm Google Suite...
:fill(white):strip_exif()/f/image/G50Yow7wuYCdDGEBaB2aAeGV.png?f=user_large)
Werkt hier echt niet.
Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg.
blackd schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 10:06:
Ik heb het nieuws over de ontwikkelingen van G-Suite legacy free nauwlettend gevolgd met 2 oud Google Apps domeinen (vanaf de eerste dag) onder mijn hoede. Ik had al wat migratiescenario's bedacht (MS365Family, Infomaniak, CloudFlare), ook met de waardevolle input uit dit topic, maar dat gaat nu in de ijskast. Ik heb vanochtend de opt-out gekozen voor personal use. Maar ik realiseer me ook dat de voorwaarden als nog in de toekomst zodanig aangepast kunnen worden, dat er een overstap gemaakt moet worden.
[...]
Tja, ik had ook niet de illusie dat dit ging veranderen. Ik heb dan ook al sinds jaar en dag een dubbele identiteit bij Google, 1 persoonlijk @gmail account en een domeinaccount op G-Suite Legacy free.
Ik had een aantal jaar geleden YouTube al gemigreerd van Google Apps naar Gmail zodat ik als gezin kan profiteren van YT Premium Family. Daar is ook Google Home, Family Link en Google One bijgekomen. Deze week heb ik de migratie van Google Photos van mijn G-Suite account naar Gmail afgerond. Sommige diensten wil ik nog wel migreren naar het persoonlijk account, zoals Google Maps. Maar daar is nog geen eenvoudig migratiescenario voor, voor zover ik weet.
YT Premium Family werkt bij mij niet inderdaad. Individuele accounts wel.Dennis van der Stelt schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 10:09:
[...]
[Afbeelding]
Werkt hier echt niet.
Misschien moet ik ook een keer mijn YouTube account migreren. Ik heb daar sowieso een nogal vreemde situatie, geen idee meer hoe dat ooit ontstaan is: mijn YouTube-account is een Gmail-adres, maar die is wel gekoppeld aan mijn Google Suite adres.
@blackd nog protips hoe ik mijn YouTube account kan migreren? Dus mijn geuploade video's maar, als het even kan, ook mijn subscriptions en viewing history?
Ik had 1 account als test gedaan, die ga ik nu weer fijn terugbrengen

Ik gebruik ook een ander account daarvoor.
/▌
Het is voor mij al weer even geleden dat ik dit heb gedaan. Ik had geen video's die ik wilde overzetten, subscriptions kun je een export van maken en die weer (evt met tools, zie bijv. hier) importeren in je nieuwe account, en viewing history is volgens mij niet te migreren, althans dat heb ik niet gedaan. Er is nog een andere methode van Google maar volgens mij werkt die niet met G-Suite (want, 'werkaccount').posttoast schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 10:10:
@blackd nog protips hoe ik mijn YouTube account kan migreren? Dus mijn geuploade video's maar, als het even kan, ook mijn subscriptions en viewing history?
9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023
Ik had ook geen melding, maar in de uitleg staat (voor je inlogt) dat je het gewoon mag doen dus ik heb het alvast gedaan (voor Google zich bedenkt en zegt nee we stoppen toch welDrardollan schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 10:25:
Humm.. 1 G-Suite geeft netjes de melding in het beheerconsole en kon ik kiezen voor de gratis optie, andere G-Suite heeft geen enkele melding. Wordt wellicht allemaal gefaseerd uitgerold?
Ik ben benieuwd hoe veel mensen er gewacht hebben, volgens een poll op reddit van twee maanden geleden nog redelijk wat maar van de andere kant kijken mensen die niet gewacht hebben misschien niet meer in zo'n migratiethread.
:fill(white):strip_exif()/f/image/5iPfYkNl8ubVfJWYG1rKraom.png?f=user_large)
[ Voor 30% gewijzigd door Marzman op 17-05-2022 10:30 ]
/▌
Ik kan de optie nergens vinden? Weet je uit het hoofd waar die staat?Marzman schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 10:27:
[...]
Ik had ook geen melding, maar in de uitleg staat (voor je inlogt) dat je het gewoon mag doen dus ik heb het alvast gedaan (voor Google zich bedenkt en zegt nee we stoppen toch wel)
Ik ben benieuwd hoe veel mensen er gewacht hebben, volgens een poll op reddit van twee maanden geleden nog redelijk wat maar van de andere kant kijken mensen die niet gewacht hebben misschien niet meer in zo'n migratiethread.
[Afbeelding]
Gevonden via de help
Nee, nog niets gedaan. Ik lees op Reddit dat er aardig wat mensen zijn met hetzelfde probleem, dus ik wacht even afRKD schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 09:53:
[...]
Waarschijnlijk heb je de trial van Workspace al gestart? Ik kreeg dezelfde fout. Net een chat sessie met support gehad en ze gaan mijn account terugzetten naar G-Suite Legacy Free.
Edit: Ik heb ooit een formulier ingevuld over een wachtlijst ofzo. Zou dat het probleem kunnen veroorzaken?
[ Voor 11% gewijzigd door anandus op 17-05-2022 11:14 ]
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
/f/image/ff1GEVhelbWfSuIUI6FrVfXS.png?f=fotoalbum_large)
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Nee, wat staat er in je admin console? Gsuite legacy of een workspace?anandus schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 10:34:
[...]
Nee, nog niets gedaan. Ik lees op Reddit dat er aardig wat mensen zijn met hetzelfde probleem, dus ik wacht even af
Edit: Ik heb ooit een formulier ingevuld over een wachtlijst ofzo. Zou dat het probleem kunnen veroorzaken?
/▌
Zou je het zien zitten je gehele transcript te posten? Ik heb net via support dit 'soort van' doorlopen, maar ik heb nooit een knop 'switch back' gekregen, wel een toezegging dat ik 'voorlopig niet hoef te betalen'. En om gedoe naar de toekomst te kunnen vermijden...Woy schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 11:25:
Ik had al gekozen om te upgraden naar business starter subscription. Dus dacht dat het nu wel lastig zou zijn om terug te gaan naar de free edition, maar dat hebben ze ook aardig gestroomlijned
[Afbeelding]