Gratis legacyversie G Suite

Pagina: 1 ... 16 ... 25 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D43m0n
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:37
espada01 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 01:29:
Gezien de langdurig gebrekkige info van Google en mijn ongeduld om nog verder af te wachten, heb ik mijn domein en mailboxen toch maar overgezet naar https://domainname.shop.

Ben benieuwd waar Google nog mee komt, maar hoge verwachtingen heb ik er niet van. Voor het aankomend jaar hoef ik me in ieder geval geen zorgen meer te maken :)
Vooropgesteld; speculatie, maar dat doen we vrijwel allemaal over dit onderwerp. Het zal me niet verbazen dat deze vage, stille manier van communiceren een bewuste tactiek is van Google om zoveel mogelijk G-suite legacy gebruikers (de gratis variant) voortijdig eieren voor hun geld te laten kiezen en daarmee misschien 50% daarvan “wegjaagt” en dat er 30-40% ervoor kiest om (voorlopig) te gaan betalen. Dan blijft er misschien zo’n 10% over waarvan Google dat acceptabel vindt om niets aan te verdienen voor de geboden diensten. Daarmee is een vrijwel directe relatie tussen de kosten en de baten voor de diensten die ze leveren als er een verwachtte aanscherping op advertentieverkoop en bescherming van persoonsgegevens aan komt voor bijvoorbeeld “pay for privacy” diensten?

Ik heb 2 domeinen bij G-suite legacy met in totaal 6 gebruikersaccounts voor 3 personen. Ik ga eens een rekensom maken als ik het ene domein dat bij wijze van test bij iCloud+ staat daar ook laat staan en die 3 gebruikers bij G-suite legacy ophef. En dan eens kijken naar het aanbod met korting voor 3 personen over een periode van 16 maanden (al naar gelang het aanbod loopt).

Want eerlijk is eerlijk, Gmail op je eigen domeinnaam is wel een erg fijn product. En helaas, het support ticket bij Apple over DKIM op mijn eigen domein loopt nog steeds… I.p.v. elke week contact met de Senior Advisor van Apple Support, hebben we afgesproken elke 2 weken contact te hebben over de voortgang…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

D43m0n schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 09:51:
[...]
Dan blijft er misschien zo’n 10% over waarvan Google dat acceptabel vindt om niets aan te verdienen voor de geboden diensten. Daarmee is een vrijwel directe relatie tussen de kosten en de baten voor de diensten die ze leveren als er een verwachtte aanscherping op advertentieverkoop en bescherming van persoonsgegevens aan komt voor bijvoorbeeld “pay for privacy” diensten?
Of waarvan Google het acceptabel vindt dat ze klagen op Twitter/Facebook etc omdat ze niks doen. Dat gaat meestal zo met legacyproducten (niet alleen bij Google).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roeleboel
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

Marzman schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 09:27:
Misschien ga ik toch ook kijken waar ik mijn .tv domein goedkoper kan registreren. Waarschijnlijk kan ik daar ook de helft in besparen inmiddels (begon met 25 euro, maar zit nu op 50 euro per jaar) en misschien wel met mailhosting erbij. Dan binnenharken in Gmail en klaar en dan kan iedereen in de familie zijn adres behouden en werken dingen als Google Voice, Stadia en family sharing ook eindelijk zoals het hoort.

Anders is het toch 170 euro eerste jaar, 290 euro volgende jaren voor een paar e-mailadressen (want meer doe ik niet met dat domein).
cloudflare beweert geen winst te nemen op domeinnamen en vraagt momenteel 25usd voor .tv
(ik kan .com alvast nergens goedkoper vinden dan bij hun)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-09 19:36
cornelam schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 09:09:
[...]

Klinkt als een betaalbare mail-only oplossing 👌. Ik heb 2 vragen over de mail bij domainname.shop:
  1. Weet je toevallig ook of het mogelijk is om vanuit meerdere domeinnamen (domein extern geregistreerd) te mailen? Dus van die 25 beschikbare mailboxen wil ik bijvoorbeeld 1 mailbox gebruiken als naam@domeinnaam1.nl en een tweede mailbox gebruiken als naam@domeinnaam2.nl
  2. Kun je dan ook aanvullend 2 catchalls instellen voor die 2 domeinnamen?
je koopt mail als apart product per domein. Je kunt dus niet meerdere domeinen toevoegen op 1 account zodat dat wel kan bij infomaniak. Je hoeft niet het domein bij domainname.shop geregistreerd te hebben.

Member of the Ukraine IT Army

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

roeleboel schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 10:18:
[...]

cloudflare beweert geen winst te nemen op domeinnamen en vraagt momenteel 25usd voor .tv
(ik kan .com alvast nergens goedkoper vinden dan bij hun)
Dat is nog beter dan namecheap (was de goedkoopste die ik vond) en ze doen ook mailforwarding. Ik ga daar eens naar kijken, thanks.

/▌

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mukky
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-09 12:58
Omdat we Tweakers zijn zat ik te denken aan de volgende planning:

- Wacht tot 31 mei op een gratis versie voor mijn gezin (heb destijds het formulier ingevuld)
- Als het er komt --> WIN
- Als het er niet komt het aanbod nemen met 3 maanden gratis
- In die 3 maanden de boel migreren

Mis ik iets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

mukky schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 10:34:

- Wacht tot 31 mei op een gratis versie voor mijn gezin (heb destijds het formulier ingevuld)

Mis ik iets
Nee :)

Dat is ook mijn plan nu, maar ik denk niet dat het er nog komt (gratis zou het eerst sowieso niet zijn, maar nu opeens wel en met een gmailadres (volgens het Google twitteraccount). Misschien ga ik dan wel voor die gratis optie en dan met cloudflare voor het doorsturen van de mail. Waarschijnlijk ga ik dan wat dingen missen (die google truukjes van naam+bol.com@domein.xx enzo).

[ Voor 31% gewijzigd door Marzman op 05-05-2022 11:55 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
mukky schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 10:34:

Mis ik iets
/tinfoil hat on
vraag me af of het toeval is dat op 30-05-2022 de less secure apps functie ook toevallig weg gaat vallen waarbij ik me afvraag of bedrijven zoals infomaniak nog makkelijk je mailbox kunnen migreren...?
https://support.google.co...ss-is-on-for-your-account
/tinfoil hat off

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Planetlithium
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-09 08:05
NIK0 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 12:18:
[...]

/tinfoil hat on
vraag me af of het toeval is dat op 30-05-2022 de less secure apps functie ook toevallig weg gaat vallen waarbij ik me afvraag of bedrijven zoals infomaniak nog makkelijk je mailbox kunnen migreren...?
https://support.google.co...ss-is-on-for-your-account
/tinfoil hat off
Dit zou voorlopig geen probleem moeten zijn. In hetzelfde artikel staat:
Please note this deadline does not apply to Google Workspace or Google Cloud Identity customers. The enforcement date for these customers will be announced on the Workspace blog at a later date.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
Planetlithium schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 12:33:
[...]

Dit zou voorlopig geen probleem moeten zijn. In hetzelfde artikel staat:
[...]
Dat zou idd mooi zijn, scheelt weer wat kopzorgen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• espada01
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20-06 14:00
[...]

Klinkt als een betaalbare mail-only oplossing 👌. Ik heb 2 vragen over de mail bij domainname.shop:
  1. Weet je toevallig ook of het mogelijk is om vanuit meerdere domeinnamen (domein extern geregistreerd) te mailen? Dus van die 25 beschikbare mailboxen wil ik bijvoorbeeld 1 mailbox gebruiken als naam@domeinnaam1.nl en een tweede mailbox gebruiken als naam@domeinnaam2.nl
Oei, daar overvraag je me gezien ik dit niet gebruik met 1 domein. Ik verwacht (aanname) 1 mailpakket per domein, maar ik kan je hooguit doorverwijzen naar hun FAQ.
Met wat geluk zit de juiste info erbij :)

https://domainname.shop/faq?section=13

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D43m0n
D43m0n schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 09:51:
[...]

Ik heb 2 domeinen bij G-suite legacy met in totaal 6 gebruikersaccounts voor 3 personen. Ik ga eens een rekensom maken als ik het ene domein dat bij wijze van test bij iCloud+ staat daar ook laat staan en die 3 gebruikers bij G-suite legacy ophef. En dan eens kijken naar het aanbod met korting voor 3 personen over een periode van 16 maanden (al naar gelang het aanbod loopt).
Na 2x knipperen met m'n ogen was ik er wel uit; migreren naar elders. Ik heb vanmiddag de boel gemigreerd naar Infomaniak en m'n domein bij m'n huidige DNS provider gelaten. Ik las hier en ergens op de site van Infomaniak dat je in dat geval je DKIM-record via support moet aanvragen. Maar inmiddels heb ik geconstateerd dat dat niet meer nodig blijkt. Ik kan in de "Manager" de voor mijn domein gegenereerde DKIM key inzien en bij m'n DNS provider invoeren en dan is dat al geregeld. Da's dus kennelijk vrij recent verbeterd.

Ik heb daarna de mail van G-Suite via de service van Infomaniak overgezet. Dat ging vlot en soepel.

Nu loop ik echter wel tegen een dingetje aan, kennelijk vind Infomaniak in "DNS diagnostics" dat het MX record nog steeds niet goed staat bij m'n DNS provider. Maar dat staat al een uurtje of 6 echt volgens de juiste prioriteit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
dig +short mx mijndomein.nl
15 ASPMX.L.GOOGLE.COM.
17 ALT1.ASPMX.L.GOOGLE.COM.
19 ASPMX3.GOOGLEMAIL.COM.
17 ALT2.ASPMX.L.GOOGLE.COM.
19 ASPMX2.GOOGLEMAIL.COM.
5 mta-gw.infomaniak.ch.

Ik heb dat gecheckt bij Google, Quad9 en Cloudflare en die drie hebben deze wijziging binnen 5 minuten al opgepikt. Het resultaat is op dit moment dat "intern" mailen tussen gebruikers binnen het domein bij Infomaniak dus niet aankomt bij de mailbox binnen Infomaniak, maar afgeleverd wordt bij de mailboxen zoals ze nog bij G-suite in gebruik zijn.

Zijn er meer Tweakers die een soortgelijke ervaring hebben (gehad) met DNS update en dat dit uren duurt voordat Infomaniak dat ook daadwerkelijk uit hun cache heeft gehaald?
code:
1
5 mta-gw.infomaniak.ch.

Ik realiseer me dat er meerdere MX records staan voor mijn domein, maar dat zou met de prioritering geen probleem moeten zijn. Ik heb de prio voor Infomaniak omhoog gezet (door het getal te verlagen) en de prio voor Google's servers omlaag gedaan (door het getal te verhogen) rond 16:30u vanmiddag. Duurt dat echt zo lang bij Infomaniak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roelant
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
NIK0 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 10:29:
je koopt mail als apart product per domein. Je kunt dus niet meerdere domeinen toevoegen op 1 account zodat dat wel kan bij infomaniak. Je hoeft niet het domein bij domainname.shop geregistreerd te hebben.
Kan bij Soverin (de partij die Freedom gebruikt voor z'n mail) trouwens ook. Je betaalt voor de mailbox en de opslag*, domeinen (die je al elders hebt) kosten niets extra's. Catch-all, aliassen, forwarders en groups worden allemaal ondersteund.

Enige nadeel wat ik tot zover heb kunnen ontdekken, is dat de uitgaande smtp wat ristrictief is. Aliassen die aan je mailbox zijn gekoppeld, worden als uitgaand adres geaccepteerd. Als diezelfde mailbox onderdeel is van een group, kun je die group niet als afzender gebruiken ("address isn't owned by this user").

Ik stel me voor dat je bij een catch all tegen vergelijkbare problemen aan zou kunnen lopen, maar niet getest. Ik gebruik geen catchall maar maak een echte alias per keer dat ik dat nodig heb. Ze ondersteunen overigens wel ook subaddressing (zowel naam+tag@domain.com, als tag@yourname.domain.com).

* Prijzen zijn wat ver weggestopt in de FAQ, maar je betaalt €6 per jaar per (extra) mailbox en €23/pj per 25GB extra (en daarom dus voor de eerste mailbox 30 euro per jaar = 6 + 23).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roelant
  • Niet online
D43m0n schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 23:14:
Ik realiseer me dat er meerdere MX records staan voor mijn domein, maar dat zou met de prioritering geen probleem moeten zijn. Ik heb de prio voor Infomaniak omhoog gezet (door het getal te verlagen) en de prio voor Google's servers omlaag gedaan (door het getal te verhogen) rond 16:30u vanmiddag. Duurt dat echt zo lang bij Infomaniak?
Geen vergelijkbare ervaringen, maar ook nooit zo gedaan. In principe wil je niet twee verschillende MX-providers tegelijk in je DNS, want dan wordt het onvoorspelbaar waar de mail wordt afgeleverd.

Heb je een reden om die oude records nog te laten staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D43m0n
Roelant schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 11:09:
[...]

Geen vergelijkbare ervaringen, maar ook nooit zo gedaan. In principe wil je niet twee verschillende MX-providers tegelijk in je DNS, want dan wordt het onvoorspelbaar waar de mail wordt afgeleverd.

Heb je een reden om die oude records nog te laten staan?
De reden is niet anders dan: “stap voor stap de overgang maken”. Ik heb dit wel eens vaker gedaan en dat ging prima. Vanochtend heb ik voor alle records eerst de TTL van 24 uur naar 8 uur gezet en wat later de MX records van Google verwijderd. En vlot daarna vond de DNS diagnostics van Infomaniak het goed met een groen vinkje en werkt het nu (voorlopig?) zoals verwacht. Lijkt wel alsof Infomaniak de enige MX host wil zijn voor een goed vinkje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:22

TFHfony

Professional Weirdo

Ik had indertijd, met meer geluk als wijsheid, ooit de volgende constructie gemaakt voor een groot gedeelte van het gezin:

naam@example.com met daarbij een forward naar voornaam.achternaam@gmail.com
En eigenlijk bij iedereen de Google Play accounts op het gmail adres aangemaakt. In de desbetreffende gmail account wel het naam@example.com als reply-to and als "send mail as" aangemaakt.
Daar inmiddels het stoppen wel erg dichtbij komt, inmiddels bij mijn registar (directnic) een e-mail pakket (https://directnic.com/email) afgenomen en alle mailboxen voor de familie opnieuw aangemaakt, forwarders weer ingesteld en vanavond ga ik de DNS omzetten.

Ik ben benieuwd :)

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFox91
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:24
@D43m0n Vandaag ben ik bezig met dezelfde migratie. Gisteren de TTL van alle records ingesteld op 1 minuut. Vanochtend mail dns van Infomaniak ingesteld en uurtje later kwamen er al mailtjes binnen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NelgNL
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-09 23:55
D43m0n schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 23:14:
[...]

Nu loop ik echter wel tegen een dingetje aan, kennelijk vind Infomaniak in "DNS diagnostics" dat het MX record nog steeds niet goed staat bij m'n DNS provider. Maar dat staat al een uurtje of 6 echt volgens de juiste prioriteit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
dig +short mx mijndomein.nl
15 ASPMX.L.GOOGLE.COM.
17 ALT1.ASPMX.L.GOOGLE.COM.
19 ASPMX3.GOOGLEMAIL.COM.
17 ALT2.ASPMX.L.GOOGLE.COM.
19 ASPMX2.GOOGLEMAIL.COM.
5 mta-gw.infomaniak.ch.

Ik heb dat gecheckt bij Google, Quad9 en Cloudflare en die drie hebben deze wijziging binnen 5 minuten al opgepikt. Het resultaat is op dit moment dat "intern" mailen tussen gebruikers binnen het domein bij Infomaniak dus niet aankomt bij de mailbox binnen Infomaniak, maar afgeleverd wordt bij de mailboxen zoals ze nog bij G-suite in gebruik zijn.

Zijn er meer Tweakers die een soortgelijke ervaring hebben (gehad) met DNS update en dat dit uren duurt voordat Infomaniak dat ook daadwerkelijk uit hun cache heeft gehaald?
code:
1
5 mta-gw.infomaniak.ch.

Zo'n update kan bij sommige DNS-servers zelfs tot 2 dagen duren. Recent ben ik overgestapt naar Infomaniak en zag dat dit wereldwijd echt wel even tijd kost. Je kunt het een beetje volgen door op deze site https://dnschecker.org/ je domeinnaam in te voeren en dat te kiezen voor 'MX'.

Ik zou zeker je MX-records van Google volledig verwijderen. Dat zorgt echt voor gedoe. Mijn ervaring is dat veel providers niet kijken naar de prioriteit waardoor je mail alsnog bij Gmail wordt afgeleverd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NIK0
Wellicht door een ieder al gezien maar wilde dit even delen van vorige week nog:
https://support.google.co...679?hl=en&msgid=161476577

After talking with a google workspace support agent via phone. They confirmed the no-cost option will include email services.

Although the current support page does not mention that, he "assured me" that email will be included in the no cost option.

once I get that email from him (If I ever do) I'll post that here.

He also said the "No Cost" option will be available in your admin console in the coming weeks.
Original Poster Fede Varchavsky marked this as an answer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

NIK0 schreef op zondag 8 mei 2022 @ 14:18:
Wellicht door een ieder al gezien maar wilde dit even delen van vorige week nog:

After talking with a google workspace support agent via phone. They confirmed the no-cost option will include email services.

Although the current support page does not mention that, he "assured me" that email will be included in the no cost option.

He also said the "No Cost" option will be available in your admin console in the coming weeks.
Ik heb heel erg lang nog de verwachting gehad dat zoiets dergelijks inderdaad ging gebeuren, maar d-day kwam inmiddels toch dusdanig dichtbij dat ik het risico niet wilde lopen. Inmiddels is alles sinds gisteren over gezet. Ik zeg mijn account nog niet op en zie wel aan wat er gebeurd.
Maar goed, we hebben er jaren plezier van gehad zonder er voor te betalen, dus...

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TVPiraat
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23-08 16:39
[i]After talking with a google workspace support agent via phone. They confirmed the no-cost option will include email services.

Volgens mij heeft er al vanaf het begin bijgestaan dat gmail met je eigen domeinnaam er GEEN onderdeel van uit zal maken. Maar dat sluit dus niet uit dat je er een standaard gmail adres aan kunt koppelen/bij krijgt. Als dat dan een bestaand standaard gmail adres kan zijn zou dat mooi zijn. We gaan het zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:57

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Even heel ander vraagje. Een van mijn GSuite-accounts heeft twee gebruikers: admin@domein.nl en gebruiker@domein.nl. Die admin@domein.nl heeft het account destijds (in den beginne) aangemaakt en daarna is gebruiker@domein.nl als tweede user aangemaakt. In de praktijk gebruikte ik (uit veiligheidsoverwegingen) alleen die tweede.

Als ik die nu naar een betaalde versie om wil zetten heb ik natuurlijk niet zoveel aan die admin-user. Als ik nou volleidge (lees: de hoogste) rechten geef aan gebruiker@domein.nl geef, kan ik dan straffeloos admin@domein.nl deleten, of gaat er dan iets essentieels mis?

Google mailt immers een aantal dingen alleen aan admin, of is dat omdat die de hoogste rechten heeft en krijgen alle users met die hoogste rechten die mailtjes?

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Hippe Lip schreef op zondag 8 mei 2022 @ 20:29:
Even heel ander vraagje. Een van mijn GSuite-accounts heeft twee gebruikers: admin@domein.nl en gebruiker@domein.nl. Die admin@domein.nl heeft het account destijds (in den beginne) aangemaakt en daarna is gebruiker@domein.nl als tweede user aangemaakt. In de praktijk gebruikte ik (uit veiligheidsoverwegingen) alleen die tweede.

Als ik die nu naar een betaalde versie om wil zetten heb ik natuurlijk niet zoveel aan die admin-user. Als ik nou volleidge (lees: de hoogste) rechten geef aan gebruiker@domein.nl geef, kan ik dan straffeloos admin@domein.nl deleten, of gaat er dan iets essentieels mis?

Google mailt immers een aantal dingen alleen aan admin, of is dat omdat die de hoogste rechten heeft en krijgen alle users met die hoogste rechten die mailtjes?
Kan je niet gewoon gebruiker@domein.nl aanmaken met admin@domein.nl als alias?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

TFHfony schreef op zondag 8 mei 2022 @ 20:38:
[...]

Kan je niet gewoon gebruiker@domein.nl aanmaken met admin@domein.nl als alias?
@TFHfony
Zoals geschreven IS gebruiker@domein.nl er al (al meer dan 10 jaar trouwens) en natuurlijk kan ik daar ‘admin’ als alias aan toevoegen.

Maar de essentie van mijn vraag is of er iets essentieels mis gaat als ik die eerste gebruiker ‘admin’ weg haal. Dat is de initiële gebruiker en ik vraag me af of die in het systeem een bijzondere en unieke, niet overdraagbare status heeft.

Weet iemand dat?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thealterego1
  • Nu online

thealterego1

iedereen gelukkig nieuwjaar

Hippe Lip schreef op zondag 8 mei 2022 @ 20:47:
[...]

@TFHfony
Zoals geschreven IS gebruiker@domein.nl er al (al meer dan 10 jaar trouwens) en natuurlijk kan ik daar ‘admin’ als alias aan toevoegen.

Maar de essentie van mijn vraag is of er iets essentieels mis gaat als ik die eerste gebruiker ‘admin’ weg haal. Dat is de initiële gebruiker en ik vraag me af of die in het systeem een bijzondere en unieke, niet overdraagbare status heeft.

Weet iemand dat?
Ik had dezelfde situatie, en kon volgens mij de adminrechten overdragen aan mijn tweede account. Daarna heb ik mijn admin@ verwijderd, en nu kan ik op mijn admin omgeving inloggen met gebruiker@. Hoe ik dat precies heb gedaan, kan ik helaas niet meer nakijken.

iemand iets leuks?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:51
Hippe Lip schreef op zondag 8 mei 2022 @ 20:29:

Voor dit soort gevallen is er dus de "Cloud Identity Free" optie. (Zie ook mijn eerdere vraag in dit topic, en het antwoord daar op). Daarmee heb je dus de mogelijkheid om wel een account te hebben dat admin rechten heeft, zonder dat er een e-mail box bij hoort, en je dus ook voor moet betalen.

Je kan Cloud Identity Free alleen maar toevoegen aan je betaalde account, dus pas als je de boel omgezet hebt. En met mail rules kan je zorgen dat de e-mail naar admin@domain.nl ook op de juiste plek afgeleverd kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03:42

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

@duvekot Dat is een oplossing die geen geld lost, maar ik gok dat @Hippe Lip ook liever gewoon heeft dat hij alle admin-zaken gewoon met zijn standaard account kan regelen, ipv op een apart account in te moeten loggen :)

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
TFHfony schreef op zondag 8 mei 2022 @ 14:26:
[...]

Ik heb heel erg lang nog de verwachting gehad dat zoiets dergelijks inderdaad ging gebeuren, maar d-day kwam inmiddels toch dusdanig dichtbij dat ik het risico niet wilde lopen. Inmiddels is alles sinds gisteren over gezet. Ik zeg mijn account nog niet op en zie wel aan wat er gebeurd.
Maar goed, we hebben er jaren plezier van gehad zonder er voor te betalen, dus...
Volgens mij ga je na juni naar een "geschikte versie" van gsuite en betaal je niks tot augustus dus ik snap dat deadline verhaal niet zo..?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D43m0n

Ik vind dat draadje vaag, wie weet zit er iemand te trollen in dat draadje, puur voor de lol?

Zien is geloven. Ik ben op Bevrijdingsdag overgestapt naar Infomaniak (pun intended 8)7 ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@duvekot en @.oisyn
Ik houd er rekening mee dat de nog aan te bieden gratis ‘oplossing’ niet aan mijn wensen voldoet en dat ik dan over ga stappen naar de betaalde versie. Maar dan wil ik natuurlijk niet én een admin@ én een gebruiker@domein.nl hebben, want dan betaal ik 2x zoveel als nodig.

Dus probeer ik uit te vinden wat er gebeurt als ik gebruiker@ de hoogste rechten geef (dat heb ik al gedaan; is erg eenvoudig te doen) en dan admin@ verwijder. Dat laatste baart me enigszins zorgen omdat ik niet weet of ik daarna een essentieel onderdeel geamputeerd heb.

Overstappen is voor dit domein geen optie. Er zit teveel historie in en er hangen teveel dingen onder, zowel mail (in héééél veel mappen) als documenten in veel te veel soorten en mappen. Dat wil ik gewoon niet.
Dus het blijft hoe dan ook bij Google, maar liefst de gratis versie.

We hebben nog een dag of 20…

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TVPiraat
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23-08 16:39
Hippe Lip schreef op maandag 9 mei 2022 @ 15:23:
Dus probeer ik uit te vinden wat er gebeurt als ik gebruiker@ de hoogste rechten geef (dat heb ik al gedaan; is erg eenvoudig te doen) en dan admin@ verwijder. Dat laatste baart me enigszins zorgen omdat ik niet weet of ik daarna een essentieel onderdeel geamputeerd heb.
Als je zeker weet dat gebruiker@ de rol hoofdbeheerder heeft (net als admin@) zou je als tussenstap de rechten van admin@ eens kunnen intrekken ipv direct de account te verwijderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nassau
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:05
Als je admin@ alleen maar als "super user" account hebt gebruikt is er niets aan de hand.

De echte magie zit hem in de rol en die heb je al toegewezen aan gebruiker@

Bovendien kun je accounts nog tot 30 dagen uit de prullenbak halen ...
@duvekot en @.oisyn
Ik houd er rekening mee dat de nog aan te bieden gratis ‘oplossing’ niet aan mijn wensen voldoet en dat ik dan over ga stappen naar de betaalde versie. Maar dan wil ik natuurlijk niet én een admin@ én een gebruiker@domein.nl hebben, want dan betaal ik 2x zoveel als nodig.

Overstappen is voor dit domein geen optie. Er zit teveel historie in en er hangen teveel dingen onder, zowel mail (in héééél veel mappen) als documenten in veel te veel soorten en mappen. Dat wil ik gewoon niet.
Dus het blijft hoe dan ook bij Google, maar liefst de gratis versie.

We hebben nog een dag of 20…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:42
Ik gebruik Google Workspace/Apps for Domains/G Suite al jaren en heb niet eens een account (meer) die admin@ heet. Die accountnaam an sich heeft dus geen speciale rechten die je niet op een andere manier kunt krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franzie17
  • Laatst online: 21-08 23:35
Ik ben inmiddels over naar Infomaniak en heel tevreden, de overgang is prima verlopen dank zij de info in deze thread.
Mijn zwager wil graag met 4 gebruikers overstappen naar MS365 family. We kunnen er op de MS site maar niet achter komen of hij zijn domeinnaam mee kan nemen naar MS en als dat kan of hij helemaal moet verhuizen of dat hij een zone aan kan maken om niet bij zijn huidige registrar te moeten vertrekken.
Iemand hier bekend mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-09 19:53
Franzie17 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 22:09:
Ik ben inmiddels over naar Infomaniak en heel tevreden, de overgang is prima verlopen dank zij de info in deze thread.
Mijn zwager wil graag met 4 gebruikers overstappen naar MS365 family. We kunnen er op de MS site maar niet achter komen of hij zijn domeinnaam mee kan nemen naar MS en als dat kan of hij helemaal moet verhuizen of dat hij een zone aan kan maken om niet bij zijn huidige registrar te moeten vertrekken.
Iemand hier bekend mee?
Ik heb een zelfde switch gemaakt, MS wil graag dat je je domein onderbrengt bij Godaddy (wat ik heb gedaan) daarna heb ik eerst de verwijzingen naar Google geplaatst, daarna de transitie naar Office in gang gezet. Er zijn ook mogelijkheden om onder Godaddy uit te komen. Maar dat heb ik niet verder verkent. Maar in het topic zijn er wel mensen die dat gedaan hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
_eLMo_ schreef op woensdag 6 april 2022 @ 21:17:
Volledig overgestapt op iCloud.

Zowel Google Suite als MS365 opgezegd.
We hadden al Apple One. 200gb storage erbij en we konden alles kwijt.

Ferm locked in het Apple Ecosysteem nu dus :+
Nu een maand verder, erg tevreden. Ik ervaar het spamfilter als minder dan Google, maar beter dan Office365.
Services werken voor de rest natuurlijk perfect met MacOS/iOS, en alles werkt erg prettig met Family accounts (sharen kalenders, fotos, AppStore aankopen, Music et cetera).

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

@gmail.com?

Lijkt me vreemd dat ze gaan bellen om dit te melden. Een e-mail is veel minder werk.

[ Voor 5% gewijzigd door Marzman op 10-05-2022 08:19 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appel-tje
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:55
_eLMo_ schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 07:49:
[...]

Nu een maand verder, erg tevreden. Ik ervaar het spamfilter als minder dan Google, maar beter dan Office365.
Services werken voor de rest natuurlijk perfect met MacOS/iOS, en alles werkt erg prettig met Family accounts (sharen kalenders, fotos, AppStore aankopen, Music et cetera).
Hoeveel mail addressen ondersteunt iCloud per domein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20-09 14:03
appel-tje schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 09:35:
[...]

Hoeveel mail addressen ondersteunt iCloud per domein?
Helaas is het onderdeel van family bij Apple. Dus maximaal 6 personen / e-mail boxen. Wel de mogelijkheid van aliassen. Je kan 1 domein niet in 2 iCloud plus abonnementen gebruiken en zo bv 10 mailboxen creëren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NIK0
Marzman schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 08:17:
[...]

@gmail.com?

Lijkt me vreemd dat ze gaan bellen om dit te melden. Een e-mail is veel minder werk.
Jij hebt zeker geen ervaringen met Amerikanen :)

Maareh, volgens mij is het nu wel duidelijk:
https://support.google.co...ee-jdxsolutions-com?hl=en

Sajith Mohan
Silver Product Expert
Digital Marketing Consultant

Hi John,

Thanks for reaching out to Google Workspace community support!

The no-cost plan waiting list is not rolled out yet. You'll receive an official communication from Google once it is ready.

Also, please note that the 'no-cost' plan doesn't include Gmail (inbox) but you can use other Google services such as Calendar, Drive, etc.

If you need to have mailbox, you need to either upgrade your GWS to a paid plan or migrate to other custom domain email provider.

infomaniak, here I come..
8)7

[ Voor 3% gewijzigd door NIK0 op 10-05-2022 13:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
NIK0 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 13:15:
[...]

Krijg je geen spijt van.. Ik heb nu 1 domein over, de andere twee volgen deze week. Ben erg tevreden nu, komt solide over.
Ook de mogelijkheden van de instelingen per mailbox, logging, regels zijn flexibel. Webmail ziet er netjes uit en is erg responsive.

De domeinen verhuist naar domainname.shop, scheelt me 15 euro per jaar... Heb ik al bijna 1 van de twee mailservices voor die ik nodig heb. Al met al kost het me dus zo'n 25 euro per jaar extra per jaar, had ik eerder moeten doen :)

[ Voor 3% gewijzigd door IJsbeer op 10-05-2022 13:21 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Maar wat is dan nog het verschil tussen de no-cost optie en Workspaces met Cloud Identity Free... de Calendar?

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
IJsbeer schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 13:20:
[...]

Krijg je geen spijt van.. Ik heb nu 1 domein over, de andere twee volgen deze week. Ben erg tevreden nu, komt solide over.
Ook de mogelijkheden van de instelingen per mailbox, logging, regels zijn flexibel. Webmail ziet er netjes uit en is erg responsive.

De domeinen verhuist naar domainname.shop, scheelt me 15 euro per jaar... Heb ik al bijna 1 van de twee mailservices voor die ik nodig heb. Al met al kost het me dus zo'n 25 euro per jaar extra per jaar, had ik eerder moeten doen :)
Thanks, Ik ga eerst een semi-test domeintje overzetten waar ik 1 mailbox in heb via Gsuite. Als je het domein registreert bij infomaniak zag ik dat je ook 1 mailbox bij krijgt, kan ik hopelijk alles mee testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
.oisyn schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 13:24:
Maar wat is dan nog het verschil tussen de no-cost optie en Workspaces met Cloud Identity Free... de Calendar?
en Drive wellicht..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
NIK0 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 13:33:
[...]

Thanks, Ik ga eerst een semi-test domeintje overzetten waar ik 1 mailbox in heb via Gsuite. Als je het domein registreert bij infomaniak zag ik dat je ook 1 mailbox bij krijgt, kan ik hopelijk alles mee testen.
Dat is wel een beperkter mailbox wat ik begrepen heb. Forward rules of catch all kan dan niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D43m0n
Sinds Bevrijdingsdag ben ik over met mail naar Infomaniak. Naast een spam filter kent Infomaniak ook een advertisement filter dat mail in de map "Promotions" plaatst. Sommige mail van ons komt inderdaad in die map terecht, maar niet alles vind ik in die map thuis horen. Ik kan niet echt vinden wat de triggers zijn waarop dat filter bepaalt of mail in "Promotions", "Spam" of "INBOX" terechtkomt.

Ook is me niet duidelijk of dat "Advertisement filter" kan leren (a la bayesian) zoals sommige spam-filters dat kunnen. Bijvoorbeeld dat je sommige mailtjes in "Promotions" kunt markeren als "Is not promotion/advertisement" of dat verplaatsen van "Promotions" naar "INBOX" ervoor zorgt dat je op die manier het filter traint.

Heeft iemand hier ervaring mee bij Infomaniak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
D43m0n schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 13:41:
Heeft iemand hier ervaring mee bij Infomaniak?
Mijn domein nog niet over. Maar begreep van mijn zusje dat ze die optie uit heeft gezet. Dus de hele promotions map wordt niet gebruikt. Verwacht dat ik dat ook ga doen...
Bij de instellingen vind ik idd alleen een aan/uit knop en knoppen om de map aan te passen ,maar verder lijk je niets in te kunnen stellen (zelfde geldt voor de spam regels volgens mij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Nope, die krijg je met CI Free.
Cloud Identity Free edition includes core identity and endpoint management services. It provides managed Google Accounts to users who don’t need certain Google Workspace services, such as Gmail and Google Calendar. However, users can access Google Drive, Docs, Sheets, Slides, Keep, and Meet. You can use Cloud Identity accounts with other Google services, such as Google Cloud, Chrome, Android enterprise, and many third-party applications. For more features, upgrade to Cloud Identity Premium edition.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvbragt
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 02-09 18:40
IJsbeer schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 13:20:
[...]

En de calendar functie dan? Krijg die bij infomaniak niet goed aan de gang, als ik iemand uitnodig komt de invitation niet aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Mijn zusje en haar man delen de agenda, en dat werkt prima. Ik heb neit getest met mensen buiten de mailservcie..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roelant
  • Niet online
@duvekot en @.oisyn
Dit artikel bevestigt volgens mij wat je zoekt: dat het inderdaad zo simpel is als de rol toevoegen voor de een, en weghalen voor de ander.

Change your super admin

You must be signed in as a super administrator for this task.

If your organization has only one super administrator, follow these steps to transfer that role to a different user:
  1. Assign the role to the new admin. Follow the steps to Make a user a super admin.
  2. Remove the role from the original admin. For details, see Remove Google Workspace administrator privileges.
These steps ensure that your organization always has at least one super admin.
Naast de al eerder gegeven tips, zou ik onder "account" ook even de primaire eigenaar aanpassen (ivm. de diverse meldingen en mogelijk recovery - geen idee wat dat allemaal doet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franzie17
  • Laatst online: 21-08 23:35
htca schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 07:41:
[...]

Ik heb een zelfde switch gemaakt, MS wil graag dat je je domein onderbrengt bij Godaddy (wat ik heb gedaan) daarna heb ik eerst de verwijzingen naar Google geplaatst, daarna de transitie naar Office in gang gezet. Er zijn ook mogelijkheden om onder Godaddy uit te komen. Maar dat heb ik niet verder verkent. Maar in het topic zijn er wel mensen die dat gedaan hebben.
Heeft O365 Family een tool om de mail/agenda/contacts over te zetten van Google naar O365?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• silvanverschuur
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 20-09 17:25
Hierbij wilde ik nog even mijn ervaring delen met de migratie van Workspace naar 'normale' Gmail accounts. Voor het forwarden van email heb ik gebruik gemaakt van Cloudflare Email Routing. Bij elk Gmail account de "Send mail as" optie geactiveerd waarbij ik een gratis Zoho account gebruik voor de smtp server. Ik heb dit nu bijna een maand in gebruik en het lijkt allemaal prima te werken.

Ik heb de DKIM / SPF records ingesteld en volgens mail-tester.com haal ik de maximale score (10/10). Al met al heel erg tevreden met deze gratis alternatieven. Daarnaast zijn mijn familieleden erg blij dat ze gewoon gebruik kunnen blijven maken van de vertrouwde Gmail interface/spam filters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Hoe kun je Zoho gebruiken voor verzenden terwijl je Cloudflare/Gmail ontvangt voor ontvangen en dan nog een 10/10 score? Heb je een linkje naar meer informatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

[...]

Sajith Mohan
Silver Product Expert

Hi John,

The no-cost plan waiting list is not rolled out yet. You'll receive an official communication from Google once it is ready.

Also, please note that the 'no-cost' plan doesn't include Gmail (inbox) but you can use other Google services such as Calendar, Drive, etc.

If you need to have mailbox, you need to either upgrade your GWS to a paid plan or migrate to other custom domain email provider.

8)7
Wat een waardeloze optie dan als dat op basis van dat formulier is. Wat is dan het verschil met Cloud Identity free wat er al is?

/▌

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• silvanverschuur
wian schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 18:54:
Hoe kun je Zoho gebruiken voor verzenden terwijl je Cloudflare/Gmail ontvangt voor ontvangen en dan nog een 10/10 score? Heb je een linkje naar meer informatie?
Ik heb de meeste informatie hier uit dit topic gehaald. Bij Cloudflare heb ik voor elke gebruiker een forward rule ingesteld. Deze verwijzen allemaal naar privé gmail accounts. De catch all heb ik naar mijn eigen gmail account laten forwarden.

De mail-tester.com score heeft op zich niets met Cloudflare te maken. Het heeft meer met een juiste setup van Zoho/DNS te maken. Ik heb bij Zoho een gratis account aangemaakt waarbij ik eigenlijk alleen de SMTP server gebruik om mail te versturen vanuit Gmail. Hiervoor kun je bij de instellingen van je Gmail account de "Send mail as" optie activeren. De webmail interface van Zoho wordt dus niet gebruikt. Bij je Zoho account kun je een DKIM key genereren die je vervolgens als DNS record kunt toevoegen. Zie hier voor meer info: https://www.zoho.com/nl/m...e/dkim-configuration.html.

Ook moet je het SFP record aanpassen zodat deze de smtp server van Zoho bevat. Dit is mijn SPF record:

code:
1
v=spf1 a mx include:zoho.eu include:_spf.mx.cloudflare.net include:_spf.google.com -all

Daarna kun je eventueel in Gmail instellen dat je <voornaam>@domein de default afzender moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Bedankt voor de toelichting! Lijkt een hele mooie oplossing.

Gebruik je dan 1 Zoho account, of voor iedere gebruiker een apart Zoho account. Zien de ontvangers alleen het eigendomein adres of zien ze jantje@gmail.com tnv jantje@eigendomein.nl?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• silvanverschuur
wian schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 20:09:
Bedankt voor de toelichting! Lijkt een hele mooie oplossing.

Gebruik je dan 1 Zoho account, of voor iedere gebruiker een apart Zoho account. Zien de ontvangers alleen het eigendomein adres of zien ze jantje@gmail.com tnv jantje@eigendomein.nl?
Ik heb in mijn Zoho account een gebruiker aangemaakt met meerdere aliassen (voor elk email adres een alias). Bij Zoho kun je in de instellingen aangeven dat er geen kopie van de email moet worden opgeslagen als deze via hun smtp server verstuurd wordt.

Dit heb ik gedaan omdat ik bij alle gmail accounts hetzelfde zoho account gebruik om mail mee te versturen. Op deze manier maakt Zoho geen kopie van de verstuurde mail en is het dus voor niemand mogelijk de (uitgaande) mail van een ander familielid te bekijken. Om dit nog iets meer te beperken heb ik per huishouden (3 stuks in totaal, met dezelfde familienaam) een eigen zoho user aangemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silvanverschuur
@Wian ontvangers zien jantje@eigendomein.nl en niet jantje@gmail.com. Het gmail.com adres komt ook niet in de header van de mail voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appie76
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18-09 14:40
Ok, trying to get my head around this...

Dus je hebt:

1) voor elke gebruiker een eigen gmail account

2) via Cloudflare de DNS records voor je vanity-domain laten instellen, dit wijst naar de zoho mail server en de daarop binnenkomende emails op het vanity-domain worden dmv de forwarding rules doorgestuurd naar het betreffende gmail account uit punt 1

3) in gmail ingesteld dat de emails verzonden worden met een ander afzendadres, welke overeenkomt met je vanity-domain,

Uiteindelijk heb je dan de situatie dat de eindgebruikers inloggen op gmail met hun gmail-account (zie 1) om email te lezen en te verzenden, en een buitenwereld die niets van dit alles merkt?

Heb ik het zo goed begrepen?

Krijg je zo niet in elke doorgestuurde email (zie stap 2) een extra stuk "header text met een <hr>" met daaronder de adressen van de originele verzender, ontvanger, onderwerp en datum&tijd?

[ Voor 3% gewijzigd door Appie76 op 10-05-2022 21:39 ]

Ik heb geen signature

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• silvanverschuur
Appie76 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 21:38:

Dus je hebt:

2) via Cloudflare de DNS records voor je vanity-domain laten instellen, dit wijst naar de zoho mail server en de daarop binnenkomende emails op het vanity-domain worden dmv de forwarding rules doorgestuurd naar het betreffende gmail account uit punt 1

3) in gmail ingesteld dat de emails verzonden worden met een ander afzendadres, welke overeenkomt met je vanity-domain,

Uiteindelijk heb je dan de situatie dat de eindgebruikers inloggen op gmail met hun gmail-account (zie 1) om email te lezen en te verzenden, en een buitenwereld die niets van dit alles merkt?

Krijg je zo niet in elke doorgestuurde email (zie stap 2) een extra stuk "header text met een <hr>" met daaronder de adressen van de originele verzender, ontvanger, onderwerp en datum&tijd?
1) Klopt, elke gebruiker heeft een eigen privé gmail account
2) Om email forwarding te kunnen doen via Cloudflare is het nodig dat je DNS voor je domein bij Cloudflare geregeld is. Ik had mijn domein bij TransIP geregistreerd en in eerste instantie heb ik alleen de DNS servers omgezet. Later heb ik mijn domein verhuisd naar Cloudflare (goedkoper en eenvoudiger beheer). In de DNS instellingen dien je de MX records te laten wijzen naar servers van Cloudflare zodat zij de email forwarding kunnen doen. De Cloudflare admin console helpt je bij het instellen van deze records. Daarna kun je email adressen toevoegen die geforward moeten worden.

3) Gebruikers loggen gewoon in bij gmail.com met hun eigen gmail account. In deze mailbox komen dus zowel de mails die rechtstreeks naar het gmail adres zijn gestuurd als de mails naar <voornaam>@domein. De meeste gebruikers delen echter niet hun privé gmail adres met de buitenwereld.

Als je een mail stuurt vanuit gmail namens <voornaam>@domein dan wordt deze dus via de smtp server van Zoho afgeleverd. De ontvanger ziet niet dat het afkomstig is van een persoonlijk gmail account. Als afzender zien zij gewoon <voornaam>@domein. Zelfs in de mail header is dit niet zichtbaar. Wel kun je hierin zien dat de mail via een zoho mailserver verstuurd is.

Als je het Zoho deel niet wilt gebruiken kun je alsnog in Gmail de "Send email as" optie gebruiken. Dan is het echter WEL zichtbaar voor de ontvanger. Er komt dan als afzender iets te staan van "<voornaam>@domein via gmail.com"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IntToStr
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:45
Als ik het goed heb onthouden doet cloudflare puur forwarding en geen spam check, waardoor het voor google mogelijk lijkt alsof de spam die je nu ontvangt door jouw domein wordt verstuurd, wat op iets langere termijn een probleem wordt.

Ook zijn er in dit topic een aantal ervaringen met bedrijven waarbij de geforwarde mail niet afgeleverd werd door hele strenge configuratie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

Appie76 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 21:38:

Dus je hebt:

Dit klopt inderdaad, en het werkt, zolang je via Gmail (de Gmail app of webapp) mailt. Als je Outlook of Windows Mail gebruikt, dan stuur je - voor zover het mij is gelukt - e-mails met je Gmail mailadres (en dus niet je zakelijke mailadres). Dat is wel een bummer hoor. :/

An  a day keeps the doctor away.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-NiLES
  • Laatst online: 16-07 11:17
Weet iemand wat er overblijft van het account als je deze qua domein en e-mailadres wegmigreert uit Google?

Dus: ik heb een jantje@mijnfamilie.nl in G Suite staan. Deze jantje gebruikt dit adres ook voor YouTube, Google Drive etc.
Ik ga het domein migreren naar domainname.shop en daar ook de e-mailaccounts aanmaken.
Nieuwe mail komt daar dan binnen en migreer de oude mail ook die kant op.

Daarna ga ik voor de Free Option binnen G Suite. Blijven die accounts dan bestaan als Google accounts?
Je kunt namelijk ook prima met een niet-bij-gmail-gehost domein een Google account aanmaken, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

OK, ik heb mijn de mail behorende bij mijn domeinen nu sinds een kleine week weggehaald bij Google. Alle DNS entries verwijderd en die van mijn nieuwe mail-isp er in gezet. Alles lijkt perfect te werken. Mail van iedereen komt aan in de juiste mailbox.
Op één ding na: Alle e-mails van nespresso zie ik nog steeds in de bijbehorende G-Suite mailbox binnen komen. Alle andere mail gericht aan hetzelfde e-mail adres komt wel bij mijn nieuwe ISP binnen. Na zo'n 5 dagen zou ik toch verwachten de de gewijzigde DNS overal wel verwerkt is.
Kan het zijn de de ISP van Nespresso zo lang nog de oude DNS gegevens gebruikt? Of zou Nespesso zelf gebruik maken van Google diensten waardoor dit gebeurt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D43m0n
Als je de headers bekijkt van die mails van Nespresso en die van andere mail kun je zien wat het pad is dat de mails afgelegd hebben.

Ook al zou Nespresso van Google's diensten gebruik maken, Google kijkt wel naar de MX-records van een domein. Misschien dat Nespresso dat zelf beheerd en dat er bij hen met DNS refresh iets niet gaat zoals normaliter wel 't geval is?

Maar vergelijk de headers maar eens, dan zie je of het pad afwijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praseodymium
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-09 20:01
Ik had gisteren precies dezelfde ervaring met email van Nespresso: kwam twee dagen na omzetten van mijn MX record nog bij Gmail aan. Aan de headers is op het eerste gezicht niks gek te zien, de mail lijkt niet erg lang onderweg te zijn geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mukky
  • Laatst online: 20-09 12:58
[...]

Sajith Mohan
Silver Product Expert

Hi John,

8)7
Ja voor mij ook duidelijk genoeg. Vandaag infomaniak opgetuigd en de komende dagen de familie helpen met exports. Voor € 5,75 per gebruiker per jaar een prima alternatief :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

D43m0n schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 13:40:
Als je de headers bekijkt van die mails van Nespresso en die van andere mail kun je zien wat het pad is dat de mails afgelegd hebben.

Ook al zou Nespresso van Google's diensten gebruik maken, Google kijkt wel naar de MX-records van een domein. Misschien dat Nespresso dat zelf beheerd en dat er bij hen met DNS refresh iets niet gaat zoals normaliter wel 't geval is?

Maar vergelijk de headers maar eens, dan zie je of het pad afwijkt.
Direct van r201.uk.nespresso.com naar MX.google.com. En het is dus al de 3e mail van Nespresso sinds afgelopen vrijdag (toen heb ik de MX records omgezet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D43m0n
Als er inmiddels 2 domeinen zijn die van G-suite naar elders zijn gegaan dan is dat wel bijzonder als de afzender ook in beide gevallen Nespresso is.

Ter controle @TFHfony en @praseodymium ; hebben jullie de MX-records van Google ook uit je DNS-zone gehaald? Of staan die er nog in maar dan met een lagere prioriteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

D43m0n schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 17:27:
Als er inmiddels 2 domeinen zijn die van G-suite naar elders zijn gegaan dan is dat wel bijzonder als de afzender ook in beide gevallen Nespresso is.

Ter controle @TFHfony en @praseodymium ; hebben jullie de MX-records van Google ook uit je DNS-zone gehaald? Of staan die er nog in maar dan met een lagere prioriteit?
Nee, sinds afgelopen vrijdag volledig verwijderd. Alleen mijn nieuwe Mail ISP staat er nog in.
Dat is het eerste wat ik nogmaals gecontroleerd heb toen ik daar een mail binnen zag komen. Er stonden namelijk 5 MX entries voor G-Suite in.

[ Voor 11% gewijzigd door TFHfony op 11-05-2022 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praseodymium
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-09 20:01
Ook hier staan er alleen nog nieuwe MX records van iCloud in de DNS-zone, die van Gmail zijn helemaal weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvanverschuur
iApp schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 11:21:
[...]

Dit klopt inderdaad, en het werkt, zolang je via Gmail (de Gmail app of webapp) mailt. Als je Outlook of Windows Mail gebruikt, dan stuur je - voor zover het mij is gelukt - e-mails met je Gmail mailadres (en dus niet je zakelijke mailadres). Dat is wel een bummer hoor. :/
Ik gebruik naast de Gmail webapp ook de MacOS mail applicatie. Daarin werkt het prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Roelant schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 15:40:
[...]

Dit artikel bevestigt volgens mij wat je zoekt: dat het inderdaad zo simpel is als de rol toevoegen voor de een, en weghalen voor de ander.

[...]

Naast de al eerder gegeven tips, zou ik onder "account" ook even de primaire eigenaar aanpassen (ivm. de diverse meldingen en mogelijk recovery - geen idee wat dat allemaal doet).
@Roelant
Dank je. Dit is precies de informatie die ik zocht.
Nu kan ik weer rustig slapen.
:+

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D43m0n
TFHfony schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 17:31:
[...]

Nee, sinds afgelopen vrijdag volledig verwijderd. Alleen mijn nieuwe Mail ISP staat er nog in.
Dat is het eerste wat ik nogmaals gecontroleerd heb toen ik daar een mail binnen zag komen. Er stonden namelijk 5 MX entries voor G-Suite in.
praseodymium schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 17:46:
Ook hier staan er alleen nog nieuwe MX records van iCloud in de DNS-zone, die van Gmail zijn helemaal weg.
Nou, toevallig krijg ik ook emails van Nespresso en inderdaad, ook bij mij worden die nog bij G-Suite afgeleverd. Ik heb op 5 mei de MX-records omgezet van Google naar Infomaniak, eerst alleen qua prioriteit. Daar leek Infomaniak niet blij mee dus heb ik op 6 mei alle MX-records die wijzen naar Google verwijderd. Het kan tot 48 uur duren voordat DNS-caches wereldwijd dat verwerkt hebben. Dan kom ik op 8 mei uit, ongeveer. Maar op 9 mei zouden volgens RFC's die caches bijgewerkt moeten zijn denk ik dan. Maar ik heb op 9 en op 10 mei van Nespresso nog mail gekregen wat afgeleverd is bij G-Suite...

De eerste hop in dat afleveren is deze:
code:
1
Received: from [10.98.212.170] ([10.98.212.170:11970] helo=r201.uk.nespresso.com) by momentum13.lon7.cpt.adobe.net (envelope-from <bounce@nlemailing.nespresso.com>) (ecelerity 4.2.38.62370 r(:)) with ESMTP id 19/7F-25576-BC3D8726; Mon, 09 May 2022 01:41:47 -0700

Maar gek genoeg staat bij de volgende hop geen host van adobe.net:
code:
1
2
3
4
5
Received: from r202.uk.nespresso.com (r202.uk.nespresso.com. [130.248.192.202])
        by mx.google.com with ESMTPS id 3-20020a5d47a3000000b0020af34a0505si14239048wrb.3.2022.05.09.01.41.48
        for <dennis@init5.nl>
        (version=TLS1_2 cipher=ECDHE-ECDSA-AES128-GCM-SHA256 bits=128/128);
        Mon, 09 May 2022 01:41:48 -0700 (PDT)

De laatste hop is denk ik een aflevering binnen Google zelf:
code:
1
2
Received: by 2002:a05:6838:6e23:0:0:0:0 with SMTP id hn35csp4301487nkc;
        Mon, 9 May 2022 01:41:48 -0700 (PDT)

Het mailtje dat Nespresso me op 10 mei gestuurd heeft, kent eenzelfde pad. Bij de tweede hop gaat 't kennelijk niet goed;
code:
1
2
Received: from r201.uk.nespresso.com (r201.uk.nespresso.com. [130.248.192.201])
        by mx.google.com

De host van adobe.net zie ik in de header niet meer terugkomen. Ik kan op dit moment niet anders concluderen dan dat Nespresso de aflevering van mails niet volledig volgens RFC's uitvoert?

Als ik in G-suite zoek naar berichten die na 6 mei zijn afgeleverd, dan vind ik alleen 2 emails die van Nespresso afkomstig zijn. Ik ga de komende maand mijn mailboxen bij G-suite nog niet opruimen om o.a. dit soort dingen nog te kunnen detecteren. Dus misschien een tip voor migranten; na migratie niet direct alles bij G-suite opruimen anders loop je kans dat mail bounced, zoals van Nespresso :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01:01
Ik heb zelf inmiddels besloten wel bij Google te willen blijven, vooral omdat het me het "gedoe" niet waard is. Ik heb echter nog geen pakket gekozen, omdat ik nog steeds langs zie komen dat er al dan niet een gratis alternatief zou komen. Soms wordt er gesproken over mét mail, maar meestal zonder. Ik ben er een beetje bang voor dat als ik nu een pakket kies, die boot aan me voorbij gaat. Hoe staan andere Google-blijvers daarin?

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:08
@posttoast Ik ga er eigenlijk gemakshalve van uit dat de gratis variant sowieso zonder mail gaat worden. Het zou mij zelfs niet verbazen als de kosteloze optie erop neer gaat komen dat elke gebruiker gewoon een 'regulier' <gebruiker>@<domein> Google-account krijgt en dat alle niet-mail content daar dan heen wordt gemigreerd.

Zulke accounts biedt Google namelijk nu al aan. Je kan gewoon een 'normaal' Google account zonder Gmail aanmaken met je een non-gmail domain als domain part in je gebruikersnaam. Alleen een migratie optie is er nog niet. Een dergelijk account heb ik onlangs al eens gemaakt (met een gratis .nl domain dat ik bij Freedom mocht registreren als domain part) omdat Gsuite accounts geen Google Home en Family Link koppelingen met andere Google accounts ondersteunen.

Zelf zit ik wel bijna dagelijks naar de beheerdersconsole te kijken (het is al halverwege mei) om te zien of de wachtlijst voor de gratis optie al beschikbaar is.

Los van wat ik ga doen geeft het sowieso even uitstel van de gedwongen migratie naar Workspaces.

De opties worden bij mij dan:
* Toch over naar Google Workspace, wat het eerste jaar waarschijnlijk maar ongeveer 3 euro per maand per gebruiker wordt.
* Toch over naar de gratis optie, en de mail van al mijn 'gebruikers' bij eeffn andere dienst (wrs mailbox.org).

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

posttoast schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 10:42:
Ik heb zelf inmiddels besloten wel bij Google te willen blijven, vooral omdat het me het "gedoe" niet waard is. Ik heb echter nog geen pakket gekozen, omdat ik nog steeds langs zie komen dat er al dan niet een gratis alternatief zou komen. Soms wordt er gesproken over mét mail, maar meestal zonder. Ik ben er een beetje bang voor dat als ik nu een pakket kies, die boot aan me voorbij gaat. Hoe staan andere Google-blijvers daarin?
Ja dan mis je de boot (dat is mijn grootste iritatie in de communicatie van google), al staat er nu wel dat je het dan nog via support kunt regelen.

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

eymey schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 10:51:
@posttoast Ik ga er eigenlijk gemakshalve van uit dat de gratis variant sowieso zonder mail gaat worden. Het zou mij zelfs niet verbazen als de kosteloze optie erop neer gaat komen dat elke gebruiker gewoon een 'regulier' <gebruiker>@<domein> Google-account krijgt en dat alle niet-mail content daar dan heen wordt gemigreerd.
Volgens mij heb ik zelfs al jaren zo'n account, het hoofdaccount kan ik op twee manieren mee inloggen. Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat er zou gebeuren als je zo'n account laat migreren naar 'gratis'.

/▌

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arcow
  • Laatst online: 26-11-2024
Ik snap er nog niks van... nog 2 weken voordat we een definitief besluit moeten doorgeven, maar google heeft die wachtrij nog steeds niet op orde.
Ik zou zo graag eens iemand van Google willen spreken!

Heb er nu al slapeloze nachten van, ik zie het nog niet zitten om straks, wanneer het niet meer kan, alsnog de gmail over te moeten zetten. Daarnaast zou het wel heel erg vervelend zijn als alle aankopen, abonnementen, spelvoortgang, 2-factor, inlog, etc. bij google ineens weg zijn, of ineens op een ander, door hun verzonnen emailadres zijn overgezet.
En al jullie gedoe over verschillende providers, alles leuk en wel, maar dat is alleen voor de email. Andere zaken zoals contacten, agenda, drive, etc. worden wellicht ook ineens verplaatst. Google zegt er niks concreets over.

Kunnen we gezamenlijk Google voor de rechter dagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Arcow schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 13:08:
Ik snap er nog niks van... nog 2 weken voordat we een definitief besluit moeten doorgeven, maar google heeft die wachtrij nog steeds niet op orde.

Heb er nu al slapeloze nachten van, ik zie het nog niet zitten om straks, wanneer het niet meer kan, alsnog de gmail over te moeten zetten. Daarnaast zou het wel heel erg vervelend zijn als alle aankopen, abonnementen, spelvoortgang, 2-factor, inlog, etc. bij google ineens weg zijn, of ineens op een ander, door hun verzonnen emailadres zijn overgezet.
En al jullie gedoe over verschillende providers, alles leuk en wel, maar dat is alleen voor de email. Andere zaken zoals contacten, agenda, drive, etc. worden wellicht ook ineens verplaatst. Google zegt er niks concreets over.
Nou ja, dan heb je tot augustus omdat het nog even gratis is. Je moet alleen wel betaalgegevens invullen en een pakket kiezen voor eind deze maand (of niet, dan kiest google en heb je ook tot augustus dacht ik).

Waardeloos is het wel deze communicatie, ik denk dat het opzettelijk is. Als ze dit meteen zo hadden aangekondigd was er veel kritiek en nu zijn de meeste mensen al over op iets anders.

Misschien kan de redactie er iets mee? Maar het zal wel niet, het staat ook al op veel engelstalige websites.

[ Voor 18% gewijzigd door Marzman op 12-05-2022 13:14 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arcow
Marzman schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 13:11:
[...]

Nou ja, dan heb je tot augustus omdat het nog even gratis is. Je moet alleen wel betaalgegevens invullen en een pakket kiezen voor eind deze maand (of niet, dan kiest google en heb je ook tot augustus dacht ik).

Waardeloos is het wel deze communicatie, ik denk dat het opzettelijk is. Als ze dit meteen zo hadden aangekondigd was er veel kritiek en nu zijn de meeste mensen al over op iets anders.

[...]

Misschien kan de redactie er iets mee? Maar het zal wel niet, het staat ook al op veel engelstalige websites.
En het is dus juist dat ik de gratis versie wilt behouden, dat kan nog helemaal niet worden aangegeven bij google. Nog steeds niet!
Daarnaast weet google nog niet eens wat er dan gaat gebeuren. Stel dat we het eindelijk kunnen aangeven, dan komen we op de lijst, totdat google weet wat ze wilt. Als ze dan alsnog het domein verwijderen, dan kunnen we er niks aan doen.
Ik wil best wel wat betalen, maar dus niet 6 euro per maand per gebruiker! Ik heb namelijk 9 gebruikers (familieleden), dat is op jaarbasis 648 euro! En dat voor een pakket dat voorheen gratis was.
Liefst stap ik over naar een andere provider. Voor de mail zal dat wel kunnen, maar de rest (drive ed.) zit toch bij google. We hebben eigenlijk geen enkele keuze. Eerst gratis en dan 648 moeten betalen door blackmailing!
ik heb juist mijn betaalgegevens overal uit Google verwijderd uit angst dat ze straks alsnog gewoon gaan rekenen.

En de communicatie is inderdaad expres, denk ik. Helaas dat de media hier niet dichter op zit.

@Redactie: Graag hier nog eens een artikel aan wijden hoe google iedereen aan het lijntje houdt in de hoop dat het afzetten van haar klanten straks stilletjes zal gebeuren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arcow
Hier staat wel iets, maar google is te groot, groter dan de rechterlijke macht lijkt het wel: https://www.androidpolice...ass-action-investigation/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Arcow schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 13:21:
Liefst stap ik over naar een andere provider. Voor de mail zal dat wel kunnen, maar de rest (drive ed.) zit toch bij google. We hebben eigenlijk geen enkele keuze. Eerst gratis en dan 648 moeten betalen door blackmailing!
Je hoeft natuurlijk helemaal niet te betalen, in het ergste geval ga je gewoon voor Cloud Identity Free en verlies je mail en calendar, waarvoor je een andere oplossing zoekt.

[ Voor 4% gewijzigd door .oisyn op 12-05-2022 15:14 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Blackmailing is inderdaad overdreven en dat we het zo lang gratis hebben mogen gebruiken kunnen we ook niet over klagen. Puur over de communicatie nu, ontbrekende opties, onduidelijkheid over de inhoud, wachten op wachtlijsten :p , Google die zichzelf tegen spreekt op Twitter. Dat vind ik zelf een beetje jammer, want ik was jaren tevreden klant en stond ook niet negatief over een beetje betalen voor een gmail met domein.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eiland
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:58
Marzman schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 14:01:
Blackmailing is inderdaad overdreven en dat we het zo lang gratis hebben mogen gebruiken kunnen we ook niet over klagen. Puur over de communicatie nu, ontbrekende opties, onduidelijkheid over de inhoud, wachten op wachtlijsten :p , Google die zichzelf tegen spreekt op Twitter. Dat vind ik zelf een beetje jammer, want ik was jaren tevreden klant en stond ook niet negatief over een beetje betalen voor een gmail met domein.
...

[ Voor 19% gewijzigd door Eiland op 12-05-2022 15:05 . Reden: verkeerde topic ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoRoNL
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online

Misschien een gezamenlijk berichtje sturen met een verzoek tot toelichting aan de prettige Google NL woordvoerder @rachidfinge ? (En op Twitter is dat @rachidfinge)

Mijn ervaring is dat het een sympathieke vent is die best bereid is tot helpen. (En onthoud dat het de toon is die de muziek maakt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arcow
RoRoNL schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 14:49:
[...]

Misschien een gezamenlijk berichtje sturen met een verzoek tot toelichting aan de prettige Google NL woordvoerder @rachidfinge ? (En op Twitter is dat @rachidfinge)

Mijn ervaring is dat het een sympathieke vent is die best bereid is tot helpen. (En onthoud dat het de toon is die de muziek maakt)
18-11-2021 voor het laatst gereageerd, dan denk ik niet dat dat lukt. En ik heb geen twitter account. Zou ik die eens moeten maken, maar lijkt me dat er al vele anderen zijn geweest die een verzoek hebben gedaan. Misschien wel een idee.

Eerst jaren lang aan je verslaafd maken door onbeperkt gratis te verkopen en vervolgens per jaar 648 euro te eisen anders ben je gewoon alles kwijt. Dat is wel minstens hijacking, maar aangezien ze van plan zijn de gegevens gewoon maar te verwijderen (wie weet wanneer...) noem ik het blackmail, want als je het niet doet, dan ben je gewoon alles kwijt. En als je niks doet, dan betaal je gewoon.
Overigens, dat laatste is in de EU volgens mij illegale praktijk: zomaar een gratis abonnement omzetten in een betaald abonnement.

Maar goed, ik werk ook aan een oplossing, maar ben er door de onzekerheid nog niet uit wat het beste is. Zo werk ik google precies in de hand, hun vaagheid zorgt hier voor slapeloze nachten en goede voorbereiding als alsnog ineens google stopt.

[ Voor 9% gewijzigd door Arcow op 12-05-2022 15:47 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Als ze slim waren geweest hadden ze een soort non commercial versie met max 10 accounts voor een paar tientjes per jaar aangeboden. Was dit topic hooguit 1 pagina geweest, en had google nog prima wat verdient.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Arcow schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 15:43:
[...]

18-11-2021 voor het laatst gereageerd, dan denk ik niet dat dat lukt. En ik heb geen twitter account. Zou ik die eens moeten maken, maar lijkt me dat er al vele anderen zijn geweest die een verzoek hebben gedaan. Misschien wel een idee.

Eerst jaren lang aan je verslaafd maken door onbeperkt gratis te verkopen en vervolgens per jaar 648 euro te eisen anders ben je gewoon alles kwijt. Dat is wel minstens hijacking, maar aangezien ze van plan zijn de gegevens gewoon maar te verwijderen (wie weet wanneer...) noem ik het blackmail, want als je het niet doet, dan ben je gewoon alles kwijt. En als je niks doet, dan betaal je gewoon.
Overigens, dat laatste is in de EU volgens mij illegale praktijk: zomaar een gratis abonnement omzetten in een betaald abonnement.

Maar goed, ik werk ook aan een oplossing, maar ben er door de onzekerheid nog niet uit wat het beste is. Zo werk ik google precies in de hand, hun vaagheid zorgt hier voor slapeloze nachten en goede voorbereiding als alsnog ineens google stopt.
Nee, dat klopt niet helemaal. Er is wel een duidelijke tijdlijn en je wordt niet automatisch betalend. Alleen niet alle mogelijkheden zijn duidelijk door late en gebrekkige communicatie of omdat ze er nog niet zijn.

- Als je niks doet stopt het in augustus.
- Als je wel wat doet en iets kiest (voor eind mei) betaal je vanaf augustus 50 procent het eerste jaar.

En er komt dus een wachtlijst voor een gratis optie, volgens de laatste berichten van Google zonder mail, deze optie is altijd al zonder mail op domein geweest maar mensen gingen er vanuit dat Google bedoelde dat het het dan gmail werd. De minder dan 10 gebruikers, niet commercieel gebruik via de enquete is dan ook meteen dit schijnbaar en het persoonlijk benaderen zal dat balkje zijn bovenin mijn mail. Ik dacht ook heel lang dat er nog wat kwam.

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-09 19:53
[...]

Alles kwijt is wel wat overtrokken, je kunt gewoon alle data downloaden en naar een andere plek wegzetten, eea is lang van te voren aangekondigd (het is niet zo dat je morgen een andere oplossing moet hebben). Dat je hoopt dat er een gratis versie blijft, kan, maar als dat niet zo is en je daarop blijft hopen tot de deadline is verstreken.... . Het is niet zo dat ze je er mee overvallen en zeker geen blackmail (want dan zou je tegen betaling weer toegang kunnen krijgen tot je data, dat gebeurt nu alleen als je niet op tijd reageert).

EU wetgeving.... ik zou eerlijk gezegd niet weten of dit een illegale praktijk is of niet, ik durf dat te betwijfelen in ieder geval. Ik ben geen jurist maar als je het zo bekijkt:
  • ze geven ruim van te voren aan dat ze eea gaan aanpassen en je hebt alle tijd om een afweging te maken en om je data weg te zetten en een alternatief te vinden (als je dat wilt)
  • ze maken geen misbruik van een monopoly door een tarief te rekenen voor een dienst die uniek is. Sterker er zijn alternatieven die goedkoper zijn.
Anyway, een juridisch traject, be my guest, maar ik geloof niet dat er heel veel ruimte is om je gelijk te halen en af te dwingen dat ze hun huidige model met een gratis versie voor suite/workplace te blijven aanbieden. Als je dat te duur vindt, moet je een andere afweging maken.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20-09 14:03
Dat Google geen goedkope 10 accounts met eigen domein oplossing gaat aanbieden is nu wel duidelijk. Zoiets hadden ze dan ook al voor het afschaffen van de gratis versie kunnen doen.
Als ze dat wel gaan doen, krijgen ze bovendien alle mensen die zijn overgestapt nog een keer over zich heen.

Dus je zult iets moeten gaan regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoRoNL
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
[...]

Bovenstaande datum is juist precies de periode dat hij woordvoerder Google is geworden 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

De EU verplicht dus dat je een dienst nooit stop mag zetten, zelfs als die gratis is? Vind je dat zelf ook niet heel erg onrealistisch klinken? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

posttoast schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 10:42:
@posttoast
Ik heb het zelfde. Ik wil ook blijven en heb de boel er al op voorbereid. Ik heb dus de tijd om te wachten op die aanbieding.

Dat die aanbieding er nog steeds niet is, komt op mij over als ‘uitroken’. Ze wachten gewoon heel lang, zodat de meesten voor die tijd al weggelopen zijn en ze dus zo min mogelijk gebruikers overhouden die er met een goedkope gratis oplossing vanaf komen.

En blijkt dat een oplossing zonder mail, tja, dan zal het voor mij een betaalde versie met één gebruiker zijn. Er zit bij mij teveel in (mail in heel veel mappen en documenten idem) om dat over te hevelen. Bovendien werkt dit goed, zitten er veel functionaliteiten in, hoef je het niet te onderhouden om het stabiel en up to date te houden en nog wat redenen. Die prijs is welbeschouwd niet zo heel slecht als je ziet wat je er allemaal voor krijgt.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

eymey schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 10:51:
[…]
Zulke accounts biedt Google namelijk nu al aan. Je kan gewoon een 'normaal' Google account zonder Gmail aanmaken met je een non-gmail domain als domain part in je gebruikersnaam. Alleen een migratie optie is er nog niet. Een dergelijk account heb ik onlangs al eens gemaakt (met een gratis .nl domain dat ik bij Freedom mocht registreren als domain part) omdat Gsuite accounts geen Google Home en Family Link koppelingen met andere Google accounts ondersteunen.
@eymey
Hoe/waar maak je zo’n ‘normaal’ gratis account aan met je eigen domeinnaam?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2023 01:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Hippe Lip schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 23:40:
[...]

Dat die aanbieding er nog steeds niet is, komt op mij over als ‘uitroken’. Ze wachten gewoon heel lang, zodat de meesten voor die tijd al weggelopen zijn en ze dus zo min mogelijk gebruikers overhouden die er met een goedkope oplossing vanaf komen.
Ik denk het niet. Meestal is de strategie van het uitroken dat je minder gebruikers hebt, minder klachten en een migratie gewoon door kunt drukken. Je gaat niet speciaal dingen maken (prijzenpakketten bijvoorbeeld) voor een hele kleine groep gebruikers. Standaardisatie, alles hetzelfde voor iedereen is veel simpeler te onderhouden dan allerlei uitzonderingen hebben.

Waarschijnlijk waren we niet met genoeg met het invullen van het formulier voor Google.

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01:01
Hippe Lip schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 23:40:
[...]

@posttoast
Ik heb het zelfde. Ik wil ook blijven en heb de boel er al op voorbereid. Ik heb dus de tijd om te wachten op die aanbieding.
Wat bedoel je met "de boel er al op voorbereid"?

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

D43m0n schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 10:39:
[...]

[...]

Nou, toevallig krijg ik ook emails van Nespresso en inderdaad, ook bij mij worden die nog bij G-Suite afgeleverd. Ik heb op 5 mei de MX-records omgezet van Google naar Infomaniak, eerst alleen qua prioriteit. Daar leek Infomaniak niet blij mee dus heb ik op 6 mei alle MX-records die wijzen naar Google verwijderd. Het kan tot 48 uur duren voordat DNS-caches wereldwijd dat verwerkt hebben. Dan kom ik op 8 mei uit, ongeveer. Maar op 9 mei zouden volgens RFC's die caches bijgewerkt moeten zijn denk ik dan. Maar ik heb op 9 en op 10 mei van Nespresso nog mail gekregen wat afgeleverd is bij G-Suite...

De eerste hop in dat afleveren is deze:
code:
1
Received: from [10.98.212.170] ([10.98.212.170:11970] helo=r201.uk.nespresso.com) by momentum13.lon7.cpt.adobe.net (envelope-from <bounce@nlemailing.nespresso.com>) (ecelerity 4.2.38.62370 r(:)) with ESMTP id 19/7F-25576-BC3D8726; Mon, 09 May 2022 01:41:47 -0700

Maar gek genoeg staat bij de volgende hop geen host van adobe.net:
code:
1
2
3
4
5
Received: from r202.uk.nespresso.com (r202.uk.nespresso.com. [130.248.192.202])
        by mx.google.com with ESMTPS id 3-20020a5d47a3000000b0020af34a0505si14239048wrb.3.2022.05.09.01.41.48
        for <dennis@init5.nl>
        (version=TLS1_2 cipher=ECDHE-ECDSA-AES128-GCM-SHA256 bits=128/128);
        Mon, 09 May 2022 01:41:48 -0700 (PDT)

De laatste hop is denk ik een aflevering binnen Google zelf:
code:
1
2
Received: by 2002:a05:6838:6e23:0:0:0:0 with SMTP id hn35csp4301487nkc;
        Mon, 9 May 2022 01:41:48 -0700 (PDT)

Het mailtje dat Nespresso me op 10 mei gestuurd heeft, kent eenzelfde pad. Bij de tweede hop gaat 't kennelijk niet goed;
code:
1
2
Received: from r201.uk.nespresso.com (r201.uk.nespresso.com. [130.248.192.201])
        by mx.google.com

De host van adobe.net zie ik in de header niet meer terugkomen. Ik kan op dit moment niet anders concluderen dan dat Nespresso de aflevering van mails niet volledig volgens RFC's uitvoert?

Als ik in G-suite zoek naar berichten die na 6 mei zijn afgeleverd, dan vind ik alleen 2 emails die van Nespresso afkomstig zijn. Ik ga de komende maand mijn mailboxen bij G-suite nog niet opruimen om o.a. dit soort dingen nog te kunnen detecteren. Dus misschien een tip voor migranten; na migratie niet direct alles bij G-suite opruimen anders loop je kans dat mail bounced, zoals van Nespresso :/
En ook vandaag weer een mail van Nespresso in mijn G-Suite box, terwijl nu een week geleden alle Google MX entries uit mijn DNS zone verwijderd zijn.

Pagina: 1 ... 16 ... 25 Laatste