Wat een gedoe zeg, 'even' een andere oplossing zoeken... Zal wat van mijn ervaringen tot nu toe delen, wie weet heeft iemand er wat aan.
Om te beginnen: 6 accounts waarbij er 3 of 4 op android worden gebruikt als main account en alle 6 als hoofd emailadres. Qua kosten vind ik het toch wel veel, dus op zoek naar alternatieven.
Qua android wordt het dus nieuwe accounts aanmaken en contacten overzetten. Aankopen zijn er niet echt of zo minimaal dat we het wel geloven.
Eigenlijk vind ik het gebruik van gmail en calendar wel heel fijn, dus ik ga ook proberen om dat op de nieuwe google accounts te gebruiken. Dit betekent dat je dus email forwarding nodig hebt van je domein naar de nieuwe accounts en als je ook mail wil verzenden vanuit je eigen domein een smtp server met dkim als optie. In je nieuwe gmail account kun je "send mail as" instellen.
Dus, nieuwe accounts aangemaakt, ook voor de kinderen. Zag een optie voor "ik ben de ouder", dus had dat maar gekozen. Blijkt uiteindelijk dat je voor dit soort accounts geen "send mail as" in de opties hebt staan voor onbekende reden

Nu zijn de kinderen toch te jong om echt zelf email te gebruiken, dus ook weer geen ramp, maar ik moet dus kiezen om een nieuw gmail account te nemen dat niet voor kinderen is of ze kunnen niet gmail gebruiken om vanuit domein te verzenden. Beetje jammer.
Ik had sowieso al een office 365 family account, wat 6 users ondersteunt, dus dat lijkt een mooi alternatief. Eigen domein kan alleen met godaddy officieel... Kan uiteindelijk wel door zelf dns in te stellen en wat creatief doen. Wil je dkim instellen, kan niet... Testjes met verschillende beschikbare tools als mail-tester en learndmarc en zo geven uiteraard aan dat dit niet heel goed is. Ben bang dat als ik dit ga gebruiken mail verstuurd vanaf mijn domein vaak als spam wordt aangemerkt.
Ook een test gedaan met zoho, het gratis plan. Vrij makkelijk in te stellen allemaal, verzenden via gmail gaat goed. Totdat ik het ging testen naar mijn outlook adres, daar ging het elke keer de spam in. Lijkt erop dat dit vooral kwam doordat het een nieuw domein was. Al mijn testen heb ik gedaan met een nieuw geregistreerd domein btw. Een paar dagen later kwam de mail wel aan in mijn inbox ipv spam. Overigens vond google het geen spam als ik dezelfde berichten naar mijn echte emailadres stuurde. Wat wel mooi is, je kunt een user aanmaken die alleen dienst doet als login user voor de smtp zodat je in principe voor veel meer dan 5 users kunt verzenden.
Maar forwarden... daarvoor heb je een betaald plan nodig bij zoho en dan betaal je ook per user per maand, dus loopt ook snel op qua kosten. Cloudflare wordt hier vaak genoemd voor forwarden, maar dat doet ook iets met je headers waardoor sommige instellingen je mail niet laten afleveren. Die mail is dan dus gewoon kwijt en je kunt er niets meer van terugvinden. Eigenlijk wil je dus forwarding vanuit de dienst waar je ook een mailbox hebt. Dan wordt je mail in ieder geval altijd in die mailbox bewaard en kun je die bijv met imap/pop synchen als je de mailbox zelf eigenlijk niet wilt gebruiken, maar liever gmail gebruikt bijv. Cloudflare heeft geen mailbox, zoho is betaald voor imap/pop/forwarding en bijv namecheap is standaard maar 5 accounts (wil er 6 en die 6e is dan echt duur). Misschien dat ik met een trial deze nog zou kunnen testen, maar weet niet precies wat allemaal mogelijk is daar. Uiteraard zijn er ook nog meer partijen, maar kan niet alles onderzoeken.
Wat lijkt te kunnen gaan werken is om mijn office 365 family account te gebruiken voor mail binnenhalen en forwarden naar de gmail adressen. In gmail dan de smtp van zoho instellen. Dan heb ik dus een forward met mailbox als backup en een gratis smtp om mail te kunnen versturen vanuit het domein, maar wel alles nog in gmail. Alleen dat family link issue is dan irritant.
Verzenden via zoho geeft overigens 10/10 op mail-tester voor mij en ook learndmarc geeft bij alles pass.
Waarschijnlijk ga ik ook nog wel proberen af te bouwen qua aantal accounts, dus dat het er dan 4 worden ipv 6. Dat geeft in de toekomst nog wat meer mogelijkheden qua diensten. Of overstappen op een ander domein, want voor de kinderen is het nog makkelijk switchen, waardoor ik 2 domeinen met elk 4 accounts heb bijv. en dan voor elk domein een dienst zou kunnen afnemen als het qua prijs een beetje leuk blijft.
Zie ik hier misschien nog zaken over het hoofd?
Overigens blijf ik ondertussen lekker wachten op google in de hoop dat ze toch nog iets qua families doen en bereid ik me voor met mijn testdomein zodat ik alsnog snel kan schakelen indien nodig.